ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 25/07/2005

חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן












2
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
25/07/05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 485
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, י"ח בתמוז התשס"ה (25 ביולי 2005), שעה 09:45
סדר היום
הצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ב-2002
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
חמי דורון
מוזמנים
נצ"מ זאב ולדינגר ראש מחלקת אבטחה, משטרת ישראל, המשרד
לביטחון פנים
סנ"צ רונה קדמי הלשכה המשפטית, משטרת ישראל, המשרד
לביטחון פנים
עו"ד עודד ברוק הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון פנים
עו"ד אלון יפרח הלשכה המשפטית, משרד הביטחון
עו"ד ישי יודקביץ הלשכה המשפטית, משרד הביטחון
יוסי הלברייך מלמ"ב, משרד הביטחון
עו"ד רחל גוטליב משרד המשפטים
עו"ד גבי פיסמן משרד המשפטים
עו"ד אריאל כהאן משרד המשפטים
עו"ד לילה מרגלית האגודה לזכויות האזרח
עמיחי הלוי מרכז השלטון המקומי
עו"ד דפנה ברקאי
סברדלוב ולדימיר
ייעוץ משפטי
מרים פרנקל-שור
איילת עציון, מתמחה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
דקלה אברבנאל


הצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ב-2002
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום הצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ב-2002. הבנתי מהיועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד פרנקל-שור, שבסוף השבוע משרד הביטחון ביקש את חוק היישום בנושא השמירה על המעברים. נשתדל. זה נושא חדש שהעליתם, זה עלה בסוף השבוע שעבר. עדיין לא התקדמנו מספיק, אני לא יודע איך זה יסתדר. היות שזה נושא חדש אנחנו רוצים לשמוע מכם עוד פרטים. אני מתאר לי שאתם מודעים לכך שזה לא אותו מאבטח שעומד או יושב בכניסה לקניון.
אלון יפרח
נכון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתם מציעים לנו להמשיך להתקדם בסדר שלנו, או נשמע קודם את הנושא החדש? יש עוד בקשה ששמענו עליה עכשיו, בסוף השבוע. הממשלה מבקשת פיצול של סעיף 11, חוק הטיס. אתם מודעים לזה?
רחל גוטליב
ביקשנו ממשרד התחבורה שיבוא. הם ביקשו פיצול.
זאב ולדינגר
יש בעיה של התנגשות בין חוק הטיס למה שנידון כאן. לפי חוק הטיס, מי שנושא באחריות לאבטחה הוא שר התחבורה, ויש חוק שנותן סמכויות למשטרה להנחות. יש התנגשות בחלק מהתחומים. אנחנו רוצים לפצל את תחומי האחריות בין המשרדים ולהחליט מה גובר על מה, כדי שיהיה אחראי אחד. בשל התהליכים האחרונים לא הצלחנו להגיע למיצוי ההתדיינות בין המשרדים. ההצעה היתה לנתק זאת כרגע, כדי שכל התהליך לא ייעצר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בעיקרון אני מוכן לבוא לקראתכם בעניין, אין לי בעיה. להיפך, אני חושב שאתם עושים מהלך נכון, לא רק משום שאתם לא רוצים לעכב, אלא גם משום שזו סוגייה מורכבת ואתם צריכים להסדיר אותה ביניכם, כדי שלא יום אחד יהיה משהו, חלילה, ולא ידעו מי אחראי. אני מברך אתכם על המחשבה הזאת, היא נכונה.
רחל גוטליב
הנוסח כאן נועד ליצור קוהרנטיות בין שני החיקוקים. זאת היתה המטרה. אבל למשרד התחבורה כנראה היו מחשבות אחרות, ונציג של המשרד איננו כאן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
קודם כול, אני מבקש שיתקשרו מהוועדה על מנת לבדוק למה הנציג לא כאן. תתקשרו בבקשה ללשכת השר לראות למה נציג לא מגיע לנושא מורכב כל כך, כשהוא נציג כל כך מרכזי בעניין. תגידו לנו במהלך הדיון למה הוא לא פה.
רחל גוטליב
לגבי חוק היישום, אומר רק מילה אחת כדי להבהיר: לא היינו ערים לכך שיש חקיקה מקבילה, שמעניקה סמכויות דומות תוך הפניה לחיקוקים ישנים. מטרת התיקון גם לעדכן וגם ליצור קוהרנטיות בתוך החקיקה הישראלית. חוק היישום מסדיר היום נושא של סמכויות בודקים, אך זה לא מוסדר באופן קוהרנטי עם החקיקה החדשה. חוץ מזה, התהליכים החדשים שעו"ד יפרח פירט, והכוונות ליישם את נושא המעברים בדרך שתוארה, מצדיקים את ההתאמות האלה, כפי שנפרט בהמשך. לא ראינו את זה כנושא חדש, אלא כנושא שחשוב לחוקק אותו יחד עם החוק הנוכחי, חוק הסמכויות – כמו שעשינו תיקונים מקיפים בחוקים אחרים, כדי ליצור חקיקה אחידה וקוהרנטית. נציג זאת בהמשך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מקבלים את הנימוק, אבל זה לא מסתדר: היום אנחנו לקראת קריאה שנייה ושלישית ואנחנו מקבלים נושא חדש כזה, שלא דנו בו. אני מבין שגם את מחשיבה את הנושא הזה.
רחל גוטליב
ללא ספק.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו גם בפיגור מבחינת הסעיפים וגם מקבלים נושא חדש. נתקדם, לא נבזבז זמן, אבל אני שיתפתי אתכם במה שקורה. אם לא היה נושא חדש, היינו מתקדמים בסעיפים, מתווכחים, ומסתדרים או לא מסתדרים, אבל לפחות היינו יודעים איפה אנחנו. עכשיו בא נושא חדש. אתם הספקתם להכיר את העניין: בנושאים כאלה, גם אם רק אני וחמי כאן, וגם אם חמי יעזוב לדברים יותר חשובים או פחות חשובים,
חמי דורון
רק לדברים יותר חשובים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבחינתי אתן לזה את המקום הראוי. לדעתי זה לא עוד חוק שאנחנו מגלגלים כאן. נמשיך.
מרים פרנקל-שור
הנוסח מונח בפני כולם, זה הנוסח מטעמנו. הוא נותן מענה על ההערות שהועלו בדיונים הקודמים. בחלק מהמקרים היו הסכמות, בחלק לא היו הסכמות. למען הסדר, אני מציעה שנעבור בקצרה על ההסכמות, כדי שמרב הזמן יישאר לנו, ואולי בכל זאת נצליח להעביר את התיקון לחוק יישום ההסכם.

אני מפנה לתחילת החוק, לסעיף חדש: שימוש בסמכויות – עקרונות. הסעיף בא בעקבות הערות של האגודה לזכויות האזרח לגבי סמכויות חיפוש, הזדהות ועיקוב.
לילה מרגלית
למעשה ההערה העיקרית שלנו לא התקבלה, אבל בגינה הוסף הסעיף. זו בעצם פשרה. הצענו להוסיף סעיף לגבי אפליה, והיתה פשרה להוסיף את הסעיף הזה, שמדבר על שמירה על כבוד האדם וזכויותיו.
מרים פרנקל-שור
הסעיף הזה הוא פשרה בין הממשלה לאגודה לזכויות האזרח. האגודה טענה לאורך כל הדרך שיש כאן עניין של אפליה. נציג המשטרה הסביר מדוע השימוש בסמכויות, גם אם הוא נראה כאפליה, בעצם אינו כזה. ההצעה שלנו היא שיהיה מעין סעיף מטרה, סעיף עקרונות. הרעיון העיקרי הוא שכל הסמכויות שניתנות לבעלי התפקידים יהיו בדרך שיבטיחו שמירה מרבית על כבוד האדם, על הפרטיות ועל הזכויות. אני קוראת את הסעיף.

עוד דבר שנכנס לסעיף הזה הוא שהשימוש בסמכויות לפי החוק הזה יהיה רק לשם שמירה על ביטחון הציבור מפני פעילות חבלנית עוינת ומפני אלימות. זה סעיף 1.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם אתם מסכימים, נצביע.
חמי דורון
אתה רוצה להצביע על כל סעיף?
היו"ר גאלב מג'אדלה
כן, קודם החלפנו דעות, התייעצנו. נכנס נושא חדש, יש הסכמות, הוצע שכך נתחיל. יש מישהו שיש לו הסתייגות לסעיף הזה?
חמי דורון
הסעיף הזה יבוא לפני סעיף ההגדרות?
מרים פרנקל-שור
כן, לא רצינו לקרוא לו סעיף מטרה, אבל זה הרעיון.
יחזקאל לביא
אין הגדרה של ממונה ביטחון, זה בחוק אחר, אבל צריכה להיות הפניה.
רחל גוטליב
זה תיקון עקיף לחוק שכבר יש בו הגדרה של ממונה ביטחון.
עמיחי הלוי
סעיף העקרונות סותר את עצמו באופן מהותי. אם אדם בא עם מעטפה שבתוכה יש אבקה לבנה, צריך לשמור על הפרטיות שלו באופן מרבי, ומצד שני רוצים שכל מי שרואה אותו יטפל בו כדי למנוע את הסכנה בצורה מרבית ויקפיד על שמירה על הביטחון הציבור. כאן צריך גם לשמור על פרטיות ועוד בצורה מרבית, לא סתם, וגם לשמור על ביטחון.
חמי דורון
יש צדק בדברים, אבל מעבר לכך, נראה לי שהניסוח הכוללני הזה יגרום לכך שכמעט כל דבר יצטרך להגיע לבית המשפט. כמעט כל דבר יגיע לבג"ץ.
רחל גוטליב
אותו מודל של סעיף קיים גם בחוק המעצרים. אני קוראת את הסעיף שם. חוק המעצרים לא הגיע לבג"ץ. ראוי ששימוש בסמכויות, גם לפי חוק המעצרים וגם לפי חוק זה, יהיה לאור חוקי היסוד.
חמי דורון
חוק המעצרים בדרך כלל מופעל על-ידי שוטר, ולא על-ידי מאבטח שעומד בכניסה לקניון. וכאן יפעיל אותו מאבטח בכניסה לקניון.
מרים פרנקל-שור
על אחת כמה וכמה.
חמי דורון
על אחת כמה וכמה שזה יגיע לבית המשפט. מאבטח, בכל הכבוד, אין שום ידע, הוא עשה קורס של שבוע, או של שלושה ימים, ומחר הוא צריך לעבוד בקניון. הוא צריך לדעת מה זה כבוד האדם וחירותו.
לילה מרגלית
אם הוא לא יודע, למה להפקיד בידיו סמכויות?
רחל גוטליב
יש הכשרה.
חמי דורון
היא של שלושה ימים. מלמדים אותו לירות שלושה כדורים. באמת. איפה אתם חיים.
ולדימיר סברדלוב
נכון, ולא תמיד שלושה כדורים.
רחל גוטליב
עדיין, תלוי איך עושים את זה. צריך לתת כבוד לאדם כשעושים חיפוש, גם אם זה לא כתוב זה רובץ על כל החקיקה.
חמי דורון
יש הבדל בין אמירה כוללנית ידועה שרובצת למעלה לבין משהו שמכניסים לחוק. ברגע שהכנסת את זה לחוק, והוא מאוד כוללני, זה פותח פתח להעסיק את בית המשפט העליון בשעות נוספות בגין כבוד האדם וחירותו. כל דבר קטן יהיה פגיעה בכבוד האדם וחירותו ופגיעה בפרטיות. עכשיו תרוץ לבג"ץ.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בסדר, שמענו אותך בפירוט מרבי.
רחל גוטליב
הסעיף הזה חשוב כשמדברים על סמכויות, דווקא משום שמדובר על סמכויות מאבטחים. העיקרון של שמירה על כבוד האדם, פרטיותו וזכויותיו, הוא עיקרון מנחה. הוא צריך להופיע בכל ההכשרות, זה צריך להיות מובנה בתהליך ההכשרה. אני לא רואה בכך פסול. להיפך, אני חושבת שחשוב שזה יופיע.
חמי דורון
כמה זמן מכשירים שוטר?
רחל גוטליב
זה לא רלוונטי.
חמי דורון
זה מאוד רלוונטי.
רחל גוטליב
דווקא משום שמכשירים מאבטח במשך שבוע, או כמה שזה לא יהיה, העיקרון הזה צריך להיות חלק מהדברים שעל-פיהם יונחה. לכתוב סעיף כמו שביקשה האגודה לכויות האזרח ולעקר את הסמכויות מתוכן, זה גרוע הרבה יותר.
מרים פרנקל-שור
מה הטענה?
רחל גוטליב
למחוק? שלא יהיה כבוד האדם? או לבטל את החוק? האגודה רוצה שלא יהיו סמכויות.
חמי דורון
לא, מה פתאום, מבחינתי המצב הקיים גרוע בהרבה, כי אני נלחמתי בנושא הזה בוועדת חוץ וביטחון. היום זה במסגרת הכרזה על מצב חירום. אני נלחמתי להוציא את זה משם. אני רוצה חוק מסודר, אני רוצה חוק שיהיה אפשר לעבוד אתו. אבל הניסוח של הסעיף הזה הוא ניסוח רחב מאוד: "כבוד האדם, פרטיותו וזכויותיו". בלי לפגוע, אני לא חושב שיש הרבה שוטרים שיודעים מהן זכויותיו של האזרח. על אחת כמה וכמה מאבטח שעבר קורס של שבוע, אליו צריך לבוא בדרישות, עם פירוט הזכויות? ההיגיון יגיד שהוא לא יכול להפשיט את האדם בציבור, זה היגיון.
מרים פרנקל-שור
נכון, מה זה כבוד האדם?
רחל גוטליב
לא לעכב בשמש, לתת מים, דברים מהסוג הזה, שהם אינטואיטיבית נכונים.
חמי דורון
אני כבר אומר לך שאחרי שהחוק הזה ייכנס לתוקף בית המשפט העליון יוצף בעתירות. אין לי בעיה. אני אלך עם זה, כי העניין שלי הוא שהחוק יצא מההכרזה על מצב חירום. כך בישיבה הבאה על מצב חירום לא תטענו שהכנסת מעכבת את זה. אני אעשה את זה. אבל תדעו, וזה יהיה בפרוטוקול, שאתם אלה שהולכים לגרום לסתימת בית המשפט העליון בעשרות עתירות.
לילה מרגלית
לאיזה סוג של עתירות אתה מצפה? מן הסתם אדם יפנה רק כאשר באמת היתה פגיעה משמעותית. ולא לא יפנה שם.
חמי דורון
מה זו פגיעה משמעותית? את קובעת? יש משהו שבשבילי יהיה מאוד משמעותי, ובעינייך זה יהיה משהו קליל. הכול בעינו המסתכל. הוא זה שיגיש את העתירה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה יודע שבית המשפט העליון יוצף, אבל אתה מוכן להעביר את זה?
חמי דורון
כן, אני לא רוצה לעכב את החקיקה בנושא זה, כי אני חושב שזה חשוב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נתקדם. אנחנו מצביעים על הסעיף: אושר, אין מתנגדים ואין נמנעים.
מרים פרנקל-שור
את סעיף ההגדרות להצעת החוק קראנו. יש כאן שאלה שעלינו לברר עם משרד התחבורה, מהו "מבדוק צף", אבל זה עניין ניסוחי. אני מבקשת שהוועדה תאשר את הסעיף.

אני מסבירה שיש כאן "כלי שיט לרבות מבדוק צף". זה עניין מזערי. יש כאן דברים הרבה יותר מהותיים בהגדרה. אפשר להשאיר את זה כך, רק רצינו להבהיר מהו "מבדוק צף". אני לא חושבת שנציג משרד התחבורה שלא נמצא צריך למנוע מהוועדה לאשר את הסעיף.
חמי דורון
בהגדרה של "נשק" עשו תיקון וכתבו "מסוגל".
מרים פרנקל-שור
קיבלנו את ההערות, אבל בחקיקה זה "סוגל". "מסוגל" – זה אנושי. "סוגל" – זה לכלי.
חמי דורון
אני לא מכיר מילה כזאת.
מרים פרנקל-שור
נתקדם. אין כאן נציג של הצבא, למעט נציגי משרד הביטחון. בינתיים אפשר להתקדם. סעיף 7 הוא הסעיף של הצבא. נאשר מה שיותר בינתיים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מצביעים על סעיף ההגדרות: אושר, אין מתנגדים ואין נמנעים.
מרים פרנקל-שור
לגבי סעיף 2(א)(2)(ד) – אני מציעה שנחזור אליו כשנדון בסעיף 11א להצעת החוק, כי הוא קשור לחוק יישום הסכם הביניים.

אני מבקשת שהוועדה תצביע על סעיף 3, דרישת הזדהות וסמכות תפיסה. לא היו כאן שינויים. עו"ד מרגלית רצתה להעיר משהו לגבי החשד. זה כאן?
לילה מרגלית
רצינו שיהיה כאן עניין של חשד, אבל זה לא התקבל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מצביעים: סעיף 3 אושר ללא נמנעים וללא מתנגדים.
רחל גוטליב
לגבי סעיף 4, בהצעת החוק הממשלתית המקורית היה כתוב "סירב אדם לחיפוש… רשאי מי שהוסמך לבצע את החיפוש לערוך את החיפוש". בהתדיינות בינינו חשבנו שאת הסמכות הזאת ראוי לייחד רק לעובדי ציבור, ולהוציא את המאבטח. במחשבה שנייה אנחנו מבקשים לחזור להצעת החוק הממשלתית. בהצעה הממשלתית היה כתוב "רשאי מי שהוסמך לערוך את החיפוש", כלומר כל הגורמים: השוטר, החייל שהוסמך והמאבטח שהוסמך. בדיון הקודם ביקשנו שינוי ביוזמתנו. רצינו לסייג זאת רק לשוטרים וחיילים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
למה חשבתם כך?
רחל גוטליב
הקפדנו מאוד שלמאבטח יהיו רק הסמכויות הנחוצות לו באמת לצורך מתן עזרה ראשונה לטיפול בסיטואציה החריגה. כיוון שבסעיף 5 יש לו סמכות, במקרה של חשד, לעכב עד לבואו של שוטר; וכן יש לו, במקרה של חשד, סמכות לבצע את החיפוש, בחשד שהוא נושא על גופו נשק; ובמקרה של סירוב לעיכוב יש לו סמכות לבצע חיפוש – חשבנו שדי בכך.

אנשי השב"כ היו כאן. אנשי הביטחון, השב"כ, אמרו שהתיקון הזה לא נכון. אני דווקא אמרתי שמספיק מה שיש בסעיף 5(ד), כלומר, שבמקרה של סירוב לעיכוב הוא יכול לבצע עיכוב תוך שימוש בכוח ולערוך חיפוש תוך שימוש בכוח. במחשבה שנייה אנחנו מבקשים לחזור לנוסח הממשלתי המקורי. אנחנו מדברים על סיטואציה שדורשת טיפול מיידי.
מרים פרנקל-שור
סיטואציה ספציפית שהאדם נושא נשק.
רחל גוטליב
כן, יש חשד שהוא נושא נשק, והוא מסרב לחיפוש. להגיד למאבטח שבמצב כזה לא יעשה כלום, שיקרא לשוטר ויחכה עד שיבוא – זה בלתי אפשרי מבצעית. המשמעות היא לחשוף את המאבטח לסיכון מיותר ולא נכון. לכן אנחנו מבקשים לחזור לנוסח המקורי של ההצעה: במקרה של סירוב לחיפוש וכן חשד שיש נשק על גוף האדם, גם המאבטח – לא רק השוטר או החייל – רשאי לערוך את החיפוש, על אף הסירוב. זה נראה לנו נכון מבצעית. התיקון היה שלא במקום, אני לוקחת את זה על עצמי.
חמי דורון
אני מבקש לשאול: נניח שמציבים אדם בכניסה למועדון, והיות שהחוק הוא גם נגד אלימות, אני רוצה לחפש על גופו של אדם שנראה לי חשוד. לצורך זה אתם חושבים שכל אדם שעומד בפתח המועדון כסלקטור רשאי לעשות את זה?
רחל גוטליב
כן, אם הוא מוסמך. זה בסעיף (א)(1).
חמי דורון
ברוב מקומות הבילוי לא עומדים מבטחים של חברת אבטחה שעברו הסמכה.
רחל גוטליב
נכון. לפעמים מעמידים אדם חסר סמכויות לחלוטין. אז אין להם סמכויות. למשל, לערוך חיפוש. הדבר היחיד שיש לו, כשליח של בעל המקום, הוא לדרוש לחפש. אם האדם מסרב, שילך משם. אין לו כלום מעבר לזה. לגבי מי שיוסמכו ויוכשרו,
חמי דורון
בצורה הזאת את נותנת פתח לסלקציה בכניסה למועדונים.
מרים פרנקל-שור
אני מפנה לסעיף 6 להצעת החוק.
חמי דורון
קראתי, לכן עלתה השאלה. אם אני מעמיד אדם שאינו מוסמך על-פי החוק, אני יוצר פתח לסלקציה בחסות החוק לגבי מועדונים. אחת הבעיות היום במועדונים, בעיקר של הנוער, היא שעומד אדם ולפי הפרצוף מחליט את מי להכניס.
רחל גוטליב
יש חוק אחר שאוסר את זה.
חמי דורון
זה נחמד, אבל בפועל, אני יכול לבוא אתך לכל המועדונים. תראי שזה עובד נפלא. בחוק הזה נוצרת מטרייה שמכשירה את זה, במידה מסוימת. אם האיש לא מוסמך על-פי החוק הזה לבצע חיפוש, והאדם מסרב לבצע חיפוש, הוא, כשליחו של בעל הבית, יכול לומר לו שלא ייכנס. אפשר לנצל את זה לסלקציה.
רחל גוטליב
גם לבית שלך זה אותו דבר.
חמי דורון
זה הרכוש הפרטי שלי, זו לא אפליה אם אומר לך שאני לא רוצה להכניס אותך. למועדון ציבורי זו כן אפליה.
רחל גוטליב
לכן יש חוק אחר, שהסדיר זאת באופן אחר.
חמי דורון
כאילו.
חמי דורון
אני נתקל בזה יום יום, זה הכול. בחסות החוק הזה אפשר לעשות אפליה. אני יודע כמה המועדונים בעייתיים.
לילה מרגלית
זאת הסיבה שרצינו להוסיף סעיף שאוסר על אפליה.
מרים פרנקל-שור
דווקא החוק הזה בא לעשות סדר. לשיטתך, אפשר לעקוף את החוק, אבל בסך הכול החוק קובע שלמאבטח חייבת להיות תעודת הסמכה, שמסדירה את סמכויותיו, ובאילו מקומות. זה שרוצים לעקוף את החוק ההוא,
חמי דורון
אני חושב שהוא נותן הכשר מלמעלה למצב שאנחנו רוצים להילחם בו.
לילה מרגלית
אנחנו לא מתנגדים לחוק הזה, לכן ביקשנו להוסיף איסור על אפליה.
רחל גוטליב
לכן הוספנו את סעיף 1, דרך עניין כבוד האדם נכנס גם איסור אפליה. גם שוטר יכול לעשות שימוש בסמכות בצורה לא ראויה, כל אחד יכול. אנחנו רוצים להסדיר את הסמכות הנדרשת לאחר הכשרה ולאחר בחינה של סוג המקום.
ולדימיר סברדלוב
אני ביקשתי להוסיף סעיף הגנה נגד תביעות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נגד המאבטחים?
ולדימיר סברדלוב
כן, הגנה משפטית. אין מקום אחר לזה. אם יש סמכויות לחיפוש ועיכוב, המאבטח פתוח לתביעות.
חמי דורון
השוטר גם. אפשר להגיש תלונה נגד שוטר. מה ההבדל?
ולדימיר סברדלוב
ההבדל הוא שאין שום גוף שעומד מאחורי המאבטח.
חמי דורון
חברת האבטחה – כמו שהמשטרה תעמוד מאחורי השוטר.
ולדימיר סברדלוב
הם יגידו שהם לא מכירים אותו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
היא תפטר אותו למחרת.
מרים פרנקל-שור
אדוני היושב-ראש, מר סברדלוב העלה את הנושא הזה בישיבות הקודמות. במסגרת הכנה לישיבה הזאת דיברנו עם עו"ד גוטליב. יכול להיות שיש מקום למחשבה להסדיר את הנושא הזה, אבל הוא הרבה יותר סבוך, הוא מדבר על זכויות מאבטחים. זה במסגרת זכויות עובדים, במסגרת דיני עבודה.

החוק הזה מדבר על מתן סמכויות למאבטחים. גם אם יש מקום לתת את הדעת על מה שהאדון המכובד מציע, זה בטח לא במסגרת סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור. הוועדה גם מקיימת דיונים לגבי מאבטחים באופן כללי, ואני מציעה שהוועדה תרשום בפניה את ההערה, ותקיים ישיבה עם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, או שהממשלה תתן דעתה על הנושא. אין מקום לעגן זאת כאן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
איך בכל זאת ניתן תשובה על בקשת מר סברדלוב? נעשה תיקון חקיקה בחוק אחר?
רחל גוטליב
צריך לבחון את כל ההיבטים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
"צריך", "נפעל", "נחשוב" – זה חשוב. זו לא תשובה.
רחל גוטליב
ולדימיר העלה נושאים נוספים. למשל, שכר.
ולדימיר סברדלוב
עכשיו אני מדבר רק על זה.
רחל גוטליב
זה נוגע לתנאי העסקה של מאבטחים, לרבות גיבוי של חברת האבטחה במקרה של תביעות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הכול טוב ויפה, אנחנו רוצים לתת תשובה. תצביעו לי על המקום ועל החוק, איפה צריך לעשות תיקון, כדי שמחר בבוקר נתחיל לפעול וניתן מענה על השאלה. "נפעל" ו"נתייחס בכובד הראש" ו"רשמנו לפנינו", זה מצוין. זה שלב ראשון, לפני התשובה.
גבי פיסמן
מבחינת משרד המשפטים לא טריוויאלי שצריך לתת הגנה לחלק מהמאבטחים בעניין הזה. אומנם אנחנו נותנים להם סמכויות, אבל זה לא הופך אותם לעובדי ציבור, שזקוקים להגנה מיוחדת משום שהם שליחים של הרשות הציבורית. נצטרך לבדוק אם באמת יש מקום להעניק להם הגנה מיוחדת. אחרי שנבדוק זאת נוכל לשקול.
היו"ר גאלב מג'אדלה
את נתת שדרוג: הממשלה חזרה בה מההצעה, היא חזרה להצעה המקורית, נתנה לו שדרוג שהוא יכול לפעול – לא לחכות, בצדק, עד שיבואו שוטר או חייל. אם נתת לו שדרוג, נתת לו מעמד, סמכות, כוח – צריך גם לדעת איך להגן עליו.
גבי פיסמן
אבל זה לא אומר שאם הוא מפעיל את הכוח שלא בצורה שנקבעה על-פי החוק, המדינה תעניק לו את ההגנה שניתנת לעובדי ציבור. זה לא טריוויאלי.
חמי דורון
אז למה את מפילה עליו את האחריות?
מרים פרנקל-שור
נותנים לו סמכויות.
חמי דורון
סמכויות זו אחריות. אם יש אחריות, צריך גם תרופה. דורשים ממנו לפעול כמו משוטר, אבל ההגנה אחרת.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תן לי לעזור לך. אתמול נהרג ברזילאי בלונדון. הוא חי עם המשפחה, קראו לו, הוא כנראה לא הבין, היה חם והיה עליו ז'קט. הרגו אותו. מתברר שהוא ממשפחה טובה, שחיה בכבוד, הוא לא חשוד בכלום, והרגו אדם. הודו שזו טעות בזיהוי.
גבי פיסמן
יש מקום לבחון את הנושא.
רחל גוטליב
יש הגנה בחוק העונשין, טעות בעובדה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
זה עונה על הדרישה שלו?
זאב ולדינגר
אם הוא פועל על-פי ההנחיות והסמכות שניתנו לו, לא ייפתח לו תיק פלילי, ויש לו הגנות בחוק.
חמי דורון
מה ההגנות של השוטר?
זאב ולדינגר
אותן הגנות, אין הגנות נפרדות.
רחל גוטליב
לשוטר יש מטרייה של המדינה. מר סברדלוב מדבר על תביעות נזיקין, שכאן יש לשוטר הגנה של המדינה. פה יש חברה ששלחה אותו. במסגרת יחסי עבודה ביניהם אולי צריך להסדיר זאת, אבל לא נראה לי שהמחוקק יכול לקבוע זאת.
חמי דורון
במסגרת חוקי עבודה נצטרך לחוקק חוק שיחייב את החברות לבטח מפני צד ג'?
רחל גוטליב
אולי, נכון.
מרים פרנקל-שור
שייתנו להם שכר הוגן, שיעשו הכול.
חמי דורון
מצד אחד אנחנו מטילים סמכויות ואחריות על המאבטחים, מצד שני חברת האבטחה לא תרצה לשאת בנטל. יתחילו הקומבינות. המאבטח הבודד תמיד יישאר בודד.
מרים פרנקל-שור
מה אתה מציע? צריך מאבטחים, הם צריכים סמכויות.
רחל גוטליב
אף אחד לא חייב אותו לבוא להיות מאבטח. האדם בוחר בכך.
חמי דורון
לפעמים אין לו עבודה אחרת, חשבת על זה?
רחל גוטליב
גם מנתח מערכות יכול לגרום נזקים. מישהו הכריח אותו להיות שם? מישהו נותן גיבוי? האדם עם עצמו, או יש חברה שמעסיקה. אולי כאן יש משהו שונה, זה ייבחן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הבעיה הוצגה, היא ברורה, נצ"מ זאב ולדינגר אמר שבחוק העונשין זה מעוגן.
רחל גוטליב
בחוק העונשין יש הגנות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אז נתקדם. האיש רוצה תשובה. הוא מייצג ציבור מסוים. לא נעכב את הצעת החוק. תגידו לנו איפה לתקן, ומחר בבוקר אני יוזם תיקון חקיקה כדי לענות על הבעיה שלו. אי-אפשר להשאיר אותו בלי תשובה ולהתקדם עם החוק. תצביעו לנו על המקום. מחר בבוקר ניזום את תיקון החקיקה כדי להבטיח זאת.
רחל גוטליב
לכל אזרח שעושה טעות יש הגנות, זה מה שאמר נצ"מ ולדינגר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בחוק העונשין.
חמי דורון
יש הבדל בין כל אזרח לבין מאבטח, בסמכויות ובאחריות.
רחל גוטליב
נכון. נציג המאבטחים טוען שהוא צריך יותר. לכן אין טעם להפנות לחוק העונשין.
ולדימיר סברדלוב
אני צריך יותר, כי אני מקבל יותר סמכויות. אני לא רוצה להסתבך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא נחבוק את כל העולם, לא נתחיל לחוקק חוק שכר, לא נתחיל לחוקק תנאים סוציאליים. בנושא הנקודתי הזה, שהוא מעל לשכר, הוא הרבה יותר מסובך משכר ומתנאים סוציאליים, הוא יותר מורכב ומהותי – תצביעו לנו על המקום שבו יש לעשות שינוי. לא עכשיו: גב' גוטליב תתחייב בשם הממשלה שהיא מוכנה להצביע לי על החוק שבו אעשה שינוי. אני איזום את זה מחר. נתחיל לעבוד על זה, ובתחילת המושב הבא אני מוכן לקדם את זה.
רחל גוטליב
לדעתי הבעיה של מר סברדלוב היא בפקודת הנזיקין, לא בחוק העונשין. הוא מבקש פטורים כמו עובד ציבור. זה מה שאמרה עו"ד פרנקל. יש לזה משמעויות כלכליות מרחיקות לכת – לא מבחינת המדינה, אלא מבחינת חברות האבטחה. הן ירצו לעשות ביטוח. יש לזה השלכה על השכר. השאלה היא אם את זה רוצים לחוקק. כדי לחוקק את זה צריך דיון גם אתם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בסדר. אני לא עושה תיקון חקיקה במחתרת. תצביעו לי איפה, תנו לי את הנתונים הנכונים. אשתף את חבר הכנסת דורון בעניין.
חמי דורון
אני מוכן להצטרף, בהחלט.
רחל גוטליב
זה לא התחום שלי. אני ועו"ד פיסמן נביא זאת לגורם המתאים במשרד המשפטים, נעלה את הבעיה שהועלתה פה, את הבקשה של מר סברדלוב להיות מושווה לעובד ציבור.
היו"ר גאלב מג'אדלה
ותעבירי את הבקשה שלנו. כדי להתקדם עם החוק הזה, אנחנו לא רוצים לעכב אותו, זה יבוא במקום מקום אחר.
חמי דורון
ברגע שחברות האבטחה ידעו שהן צריכות להגן על העובד שלהן בעניין הזה, לא רק שהן יעשו את הביטוח, אלא כדי למנוע פרמיה גבוהה הן יבצעו הכשרה שונה לחלוטין. זה הסיפור. לא סתם יראו לו איך מחזיקים את הרובה לשעתיים ואז ישלחו אותו. זה ההבדל.
רחל גוטליב
את זה אנחנו מנסים לפתור בכל מקרה.
לילה מרגלית
לגבי סעיף 4(ב), בדיונים הקודמים העלינו הערה – דווקא לגבי 2(ב) – שראוי לכתוב "חשד סביר", שזה לא יהיה סובייקטיבי אלא אובייקטיבי. הבנתי שהיתה הסכמה שכל אימת שכתוב "חשד" יש להפוך זאת ל"חשד סביר".
רחל גוטליב
אין מחלוקת מהותית, אנחנו חשבנו שזה מיותר מבחינת ניסוח. תמיד אנחנו כותבים "חשד", וכמובן, הכוונה היא "חשד סביר". אין לנו התנגדות לכתוב, אם זה בסדר מבחינת ניסוח החקיקה. זה מובן מאליו מהותית.
לילה מרגלית
זה נכתב בסעיף 2(ב), וגם מהסיבה הזאת כדאי שזה ייכתב בכל מקום, אחרת ישאלו למה לא תמיד זה נכתב כך. גם בסעיף 5.
רחל גוטליב
אין לנו שום התנגדות.
מרים פרנקל-שור
אני קוראת את הנוסח המתוקן של סעיף 4(ב).
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מצביעים על סעיף 4 כולו: אושר בלי מתנגדים ובלי נמנעים.
מרים פרנקל-שור
אנחנו עוברים לסעיף 5. התוספת בסעיף 5(ד) מיותרת, בגלל התיקון בסעיף 4(ב). בסעיף 5(א)-(ב) נתקן ל"חשד סביר". אפשר להצביע על הסעיף הזה, בתיקונים הללו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מקיים הצבעה על סעיף 5: אושר, אין מתנגדים ואין נמנעים.
מרים פרנקל-שור
לגבי סעיף 6א, אני מציעה שנחזור לכך כשנגיע לחוק יישום ההסכם. אני מציעה לעבור לסעיף 6, כלומר הסמכת מאבטח. זה סעיף מעורב, הוא כולל גם תיקונים שעלו כתוצאה מדיוני הוועדה וגם תיקונים לגבי חוק יישום ההסכם. נתחיל רק בסעיף 6(א)(1). זה תיקון שעלה בוועדה. אני קוראת את הסעיף.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מבקש שחבר הכנסת דורון יחליף אותי לכמה דקות. את הסעיפים הנוגעים לצבא נעכב, כי הנציג איננו. אני מבקש שיתקשרו ויבררו איפה הנציג.
מרים פרנקל-שור
בשלב זה נדלג על סעיפים 6-7. לגבי סעיף 8, הפקדת נשק, קראנו ולא היו הערות. אני מבקשת מהוועדה להצביע.
איילת עציון
אני קוראת את סעיף 8.
רחל גוטליב
חוק לעירייה הוא חוק שהשר הממונה עליו הוא שר הפנים.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אבל מה יקרה? הבעיה היא שהתקנות נמשכות זמן רב מדי. כאן לא מגבילים את הזמן.
רחל גוטליב
יש לנו אינטרס לקדם אותן.
מ"מ היו"ר חמי דורון
שנית, אם זה צריך להיות תוך התייעצות עם שר הפנים, אני מבין, כי הוא השר הממונה. אבל כאן מי שימונה הוא השר לביטחון פנים, אז למה הוא צריך את הסכמת משרד הפנים?
רחל גוטליב
אין לנו התנגדות, אבל חבל שנציג משרד הפנים יצא.
מרים פרנקל-שור
נכתוב "התייעצות", אלא אם כן תהיה התנגדות משמעותית.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אין סיבה להתנגדות. ובתוך כמה זמן יצאו התקנות? כבר קרה שזה לקח עשר שנים. יש כמה מקרים שבהם שר הפנים היה צריך להתקין תקנות, ועד היום אין תקנות. אתם מציעים שנה? להתקין תקנות? זה הפקדת נשק. במה מדובר? צריך שתהיה כספת, כמו בבית משפט. זה כל הסיפור. אזרח שנכנס לכנסת צריך להפקיד את הנשק.
רחל גוטליב
הכנסת זה מקום מסודר. בקניון זה יותר מורכב.
עודד ברוק
אנחנו מבקשים חצי שנה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
היום לאדם שיש לו נשק ברישיון אין בעיה להיכנס לקניון.
רחל גוטליב
אבל יהיו מקומות שבהם השר יגיד שזה לא יהיה מותר, למשל אם זה מקום הומה קהל, או רגיש. צריך להסדיר זאת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כדי לעשות כספת צריך חצי שנה לתקנות?
גבי פיסמן
צריך להחליט מהם המקומות שבפוטנציה צריך לאסור בהם כניסה עם נשק.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בסדר. שישה חודשים?
רחל גוטליב
כן, לתקנות האלה. זה יהיה באישור הוועדה?
דפנה ברקאי
כן, בסעיף 9.
מ"מ היו"ר חמי דורון
במקום "הסכמת שר הפנים", צריך "בהתייעצות", נכון?
רחל גוטליב
בדרך כלל לא מביאים תקנות לוועדה.
מרים פרנקל-שור
למה לוועדה להתעסק בתקנות לגבי כספות?
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה לא רק הפקדת נשק.
רחל גוטליב
השאלה היא אם זה יהיה באישור הוועדה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כן. כרגע כך זה בסעיף 9. אין סיבה שהן לא יוצאו באישור הוועדה.
מרים פרנקל-שור
אם כן, אפשר לאשר את הסעיף.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כן, ובסעיף קטן (ג) לכתוב "בהתייעצות". הוצבע ואושר.
איילת עציון
אני קוראת את סעיף 9.
מ"מ היו"ר חמי דורון
יש התנגדות? אין. הסעיף אושר.
איילת עציון
אני קוראת את סעיף 10.
מ"מ היו"ר חמי דורון
הסעיף אושר.
מרים פרנקל-שור
בסעיף 11 אני מבקשת להחליט על פיצול הסעיף.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני מקיים הצבעה: הסעיף פוצל לפי סעיף 121 לתקנות.
מרים פרנקל-שור
לפני שנגיע לסעיף 11א, אתם רוצים לדבר על סעיף 12?
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני רק רוצה לדעת. עושים פיצול, אז מתי הממשלה מתכוונת לעסוק בסעיף זה?
מרים פרנקל-שור
נקבע להם מועד, שעד אז הממשלה תצטרך לבוא עם הסעיף. זה יהיה בתחילת המושב הבא. אם לא, נעביר את זה כך. נעבור כעת לסעיף 12.
איילת עציון
אני קוראת את סעיף 12.
רחל גוטליב
באופן כללי, אזכיר שחוק הסדרת הביטחון מטיל חובת מינוי קב"ט ומאבטחים, בגופים שמנויים בתוספות לאותו חוק. יש שלוש תוספות, בעיקר גופי מדינה, רשויות… ומקומות בעלי רגישות ביטחונית גבוהה יותר. לכן מוטלת שם חובת מינוי ממונה ביטחון. בכך זה שונה מחוק הסמכויות, ששם אין מינוי כזה. לעניין הסמכויות, הן דומות למה שקבענו בחוק הזה. יש כמה הבדלים קטנים, שנובעים מהרגישות הביטחונית המיוחדת של הגופים שחוק הסדרת הביטחון חל עליהם.

אפרט את השינויים, איפה יש תוספת על סמכויות ממונה הביטחון מעבר לסמכויות המאבטח הרגיל: ראשית, דרישת ההזדהות, שקיימת בחוק הסמכויות, מסורה למאבטח רק במקומות שהוגדר בהסמכתו – כניסה לחצרים או חמשת המקומות הנוספים שמנויים בסעיף 2. בחוק הסדרת הביטחון אנחנו נותנים סמכות גם בסביבתו הקרובה של אותו מקום – לא רק תחומי המקום אלא גם הסביבה הקרובה. בחוק הסמכויות השר רשאי לתת הסמכה מיוחדת לסביבה קרובה ולהגדירה. פה זה חלק שמגדיר אותה, איזו סביבה לגבי אותם סוגי מקומות שבהם זה נדרש. פה זה טבוע בסמכות, היא נתונה לו במקום ובסביבה הקרובה של המקום, פשוט כי הפעילות הפח"עית האפשרית היא אחרת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
ניקח כדוגמה את התעשייה האווירית. אם אני מתקרב לגדר של התעשייה האווירית, איש הביטחון יכול לדרוש ממני להזדהות, גם כשאני לא מנסה להיכנס למקום הזה. זה קיים גם היום בפועל.
רחל גוטליב
בחוק הסדרת הביטחון הקיים הפנינו לחוק הסמכויות לשעת חירום, ואותו אנחנו מבטלים שם. כיוון שזה בוטל, צריך הפניה לחוק החדש, בשינויים מחויבים. השינוי הנוסף הוא בסעיף (4), במקרה של חשד שאדם נושא עמו נשק.
מ"מ היו"ר חמי דורון
תרצו לכתוב כאן "חשד סביר"?
לילה מרגלית
כן, אבל הייתי רוצה לראות אם בחוק ההוא יש משהו אחר. אני לא יודעת אם כדאי לשנות.
רחל גוטליב
נדמה לי שאין. נשאיר את זה לנסחית.
רונה קדמי
סמכות דרישת ההזדהות בכניסה לא קשורה לחשד סביר.
מ"מ היו"ר חמי דורון
ברור שהדרישה להזדהות לא צריכה להיות עם חשד סביר, מספיק חשד, ברמה הנמוכה ביותר, לדעתי.
רחל גוטליב
הבדל נוסף הוא כשלממונה הביטחון יש חשד שהאדם נושא עמו נשק שלא כדין. מה שהוספנו כאן הוא גם חשד שהוא עומד לבצע עבירה העלולה לסכן ביטחונו של אדם, ביטחון הציבור או המדינה. לא רק חשד לנשיאת נשק. בעיקר מדובר בחשד לעבירות ריגול וכו'. אלו שני הבדלים המשמעותיים לעומת חוק הסמכויות.
שוני הנוסף מהותית
בסעיף קטן (ג) ניתנה לשר סמכות, לגבי גופים ציבוריים מסוימים, לתת סמכויות למאבטחים או לממוני הביטחון על-פי החוק הזה לעשות שימוש גם בעת ביצוע פעולות הבטחה. הכוונה בעיקר לפעולות ליווי.
ישי יודקביץ
בעיקר שיירות מאובטחות.
רחל גוטליב
אלו פעולות אבטחה שעושה גוף, כשהוא צריך ללוות את הרכב המסווג, למשל, או את האישיות המיוחדת.
מרים פרנקל-שור
אני לא חושבת שזה נופל בגדר החוק הזה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מחר בבוקר יחליט שר שחברת "ברינקס" תלווה.
רונה קדמי
לא, זה רק בגופים הציבוריים המנויים בתוספות.
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה לא כתוב בסעיף. כתוב "בגופים ציבוריים שיקבע השר".
רונה קדמי
יש הגדרה לגוף ציבורי בחוק הסדרת הביטחון.
ישי יודקביץ
זה גוף ציבורי בתוך הגופים הציבוריים. לא כל הגופים הציבוריים בתוספות בחוק הסדרת הביטחון יהיו הגופים הציבוריים שייכללו בסעיף (ג) הזה.
רחל גוטליב
צריך להשתכנע שזה נדרש.
יוסי הלברייך
גופים ציבוריים שבתוספת הראשונה.
מרים פרנקל-שור
לרוב הם מופיעים בתוספת השנייה, אלו גופים ציבוריים שהם חברות פרטיות אבל יש להם פן ציבורי כלשהו. למשל "בזק", וכו'.
רונה קדמי
יש לנו הערות לנוסח, לסעיף 3(א).
מרים פרנקל-שור
לפני כן, אם עוברת שיירה מאובטחת מה המשמעות לסמכויות של הממונה על הביטחון?
רחל גוטליב
הסמכות היא על בסיס חשד. הרי כאשר זה לא במקום מוגדר זה רק על בסיס חשד. כשהוא רואה אדם שנושא על גופו מטען או נשק ורוצה להתקרב לשיירה, או אם הוא חושד שהוא מבצע עבירה אחרת, חיפוש מל"מ, למשל, שיש בה כדי לסכן – תהיה לו סמכות לדרוש הזדהות, לערוך חיפוש וכו'.
מרים פרנקל-שור
חיפוש מל"מ לא רלוונטי לסעיף קטן (ג), לגבי ליווי רכב. בכל מקום ממונה הביטחון יוכל לעצור אותו? ואנחנו לא מדברים על מאבטח.
רחל גוטליב
המאבטח מופנה לכאן. מאבטח וממונה ביטחון.
מרים פרנקל-שור
כל איש שב"כ שעובד ביחידה לאבטחת אישים יקבל באותו רגע סמכויות? זה מה שועלה מכאן.
זאב ולדינגר
איש שב"כ שהוא מאבטח אישים בפועל, יש לו תעודת מינוי של שוטר. פה מדובר על ליווי שיירות של משרד הביטחון, כשמעבירים משאיות תחמושת ודברים מסווגים. השיירות האלה נעות בכבישי המדינה בלי שום אבטחה.
ישי יודקביץ
למה, אבטחה של גורמי הביטחון.
זאב ולדינגר
צריך כלי להתמודד עם מה שקורה מסביב.
ישי יודקביץ
מכיוון שזו יציאה מחוץ לחצרים של הגוף הציבורי, במקרה הזה התעשייה האווירית, התעשייה הצבאית ויחידות הסמך של משרד ראש הממשלה, בשיירות אנחנו צריכים סמכויות נוספות, כי מדובר בתנועה בשטח.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מה הבעיה שרציתם להעלות?
רונה קדמי
סעיף 3(א). צריך להוריד את הפסקה במילים "בגופים המפורטים בתוספת הראשונה, השנייה והרביעית". אין מקום לעשות הבחנה בין התוספת השלישית לבין התוספות האחרות.
מרים פרנקל-שור
התוספת הראשונה מדברת על משרדים ממשלתיים, ושם גם לגבי אבטחה פיזית וגם לגבי אבטחת מידע זה באחריות השירות. בתוספת השנייה האחריות מתחלקת: אבטחה היא באחריות המשטרה, ואבטחת מידע היא באחריות השירות. התוספת השלישית, אם רואים את סוג הגופים – זה רשות העתיקות ורשות שמורות הטבע.
רונה קדמי
זה מה שיש כרגע, יהיו גופים נוספים. אלו גופים באחריות המשטרה מבחינת ההנחיה לעניין פעולות אבטחה פיזית. הם לא קשורים לשב"כ מבחינת אבטחת מידע.
זאב ולדינגר
זה לא מונע את תהליך האבטחה הרגילה, כמו בתוספת השנייה. אנחנו רוצים להשוות.
מרים פרנקל-שור
הם רוצים לכתוב "המנויים בתוספות", ולא לעשות הבחנה לגבי התוספת השלישית. הסמכויות הן לערוך חיפוש, לתפוס חפץ, לבקש להזדהות וכו'. היות שהמשטרה אחראית על האבטחה הפיזית של המקום, חשוב שלאנשים יהיו הסמכויות הדרושות למימוש הסמכות זאת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אז נכתוב "בגופים המפורטים בתוספות". אם כך, אפשר לוותר על סעיף קטן (ב).
רחל גוטליב
בדיוק. אפשר לכתוב "ממונה ביטחון בגוף ציבורי", בלי פירוט של התוספות.
מ"מ היו"ר חמי דורון
ואז מבטלים את סעיף קטן (ב). עוד הערות?
רונה קדמי
כן, לגבי סעיף 3(א)(5)(א). צריך להשוותו לסעיף 8(ב), שנוגע למניעת כניסה עם נשק במקומות מסוימים, תוך שימוש בכוח סביר.
רחל גוטליב
אפשר לכתוב "יהיו לו הסמכויות כאמור בסעיף 8".
רונה קדמי
בחוק העיקרי כתוב "למנוע, לרבות תוך שימוש בכוח סביר". כאן זה לא כתוב. יהיו על זה ויכוחים. אם רוצים לממש סמכות תוך שימוש בכוח, צריך לכתוב זאת במפורש. אין שום סיבה להבחנה. להיפך.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בסדר. אני מקיים הצבעה על סעיף 12, עם התיקונים: אושר פה אחד. הצלחה מסחררת לחוק.

סעיף 13, סעיף התחילה, נוגד את סעיף 8, את התקנות.
רחל גוטליב
לתקנות יש משמעות ברגע שהשר קובע... זה לא נוגד.
מ"מ היו"ר חמי דורון
ברגע שחוק נכנס לתוקף אבל הוא בגדר ברווז צולע, כי חסרות תקנות, הוא ברווז צולע. יש חוק.

בנושא מכרזים היה תיקון לחוק ב-1999. נקבע שהחוק מחיל את חובת המכרזים גם על תאגידים עירוניים. אלא מה? צריך לעשות תקנות. בית המשפט קבע שאי אפשר להשתמש בחוק.
רחל גוטליב
שונה הדבר כאן. סעיף 8 מותנה בכך שהשר יקבע בצו מקומות שבהם יהיה אסור לשאת נשק. זה לא כמו כל יתר הוראות החוק. כל הוראות החוק ייכנסו לתוקף בתוך 90 יום. בסעיף 8 השר צריך לקבוע.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מה עושים לגבי מקום שבו אסור לשאת נשק, אך החוק קיים – בית המשפט?
רחל גוטליב
יש הוראה ספציפית בחוק בתי המשפט. לגבי הכנסת יש חוק משכן הכנסת, שקובע הוראות מיוחדות, שהרבה מהן מועתק מההוראות האלה. נדמה לי שכך גם לגבי המוזיאונים, יש שם הוראה ספציפית.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מה עושים במקום שהשר לא קבע, אבל יש הנחיה עקרונית. נניח שמפעל היי-טק מחליט שלא נכנסים אליו עם נשק. יש כספת. ואם מישהו מתנגד?
זאב ולדינגר
יש תהליך מסודר. הסמכות להפקיד היא רק לשוטר להפקיד או לסוחר נשק, כך על-פי החוק. עם כספות יש תהליך מסודר, פותרים את בעיית ההפקדה ונותנים סמכות שלא להכניס נשק, ובתנאי שיש הסדר.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני בא עם נשק, השומר אומר לי שעלי להפקידו אצלו. ואני מסרב. אני יכול להשתמש בכוח סביר על-פי החוק, אבל אין תקנות.
רחל גוטליב
אם מפעל היי-טק עושה זאת מכוח חזקת המפעל על המקום – הוא רשאי להתנות תנאים סבירים, או לא סבירים, לכניסה. כמו שאמר חבר הכנסת דורון קודם לכן, בבית הפרטי אפשר למנוע כניסה אפילו ממניעים גזעניים. אותו דבר מפעל היי-טק, כל עוד אין תקנות לכאורה כל אדם בתחומו, כל מפעל בתחומו, רשאי להתנות תנאים לגבי אי-הכנסה. ואז אין סמכות שימוש בכוח.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אפשר לקצר את תקופת התקנות ל-90 יום?
מרים פרנקל-שור
נעשה את זה אחרת. נכתוב שהממשלה תתקין את התקנות תוך חצי שנה מיום פרסומו של חוק זה. החוק ייכנס לתוקף בתוך 90 יום. שלושה חודשים מיום כניסת החוק לתוקף צריכות להיות התקנות.
רחל גוטליב
לא כל דבר צריך תקנות. בחוק הסדרת הביטחון יש סעיף הסמכה לתקנות ולא התקנו תקנות, כי לא ראינו צורך בכך. סעיף 8 מחייב, זה נכון.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בסדר, נלך בדרך הזאת. התקנות ייכנסו לתוקף 90 יום מיום כניסתו של החוק לתוקף.
איילת עציון
אני קוראת את סעיף 13.
מרים פרנקל-שור
בסעיף 8 אני משנה כפי שנקבע.
מ"מ היו"ר חמי דורון
סעיף 13 הוצבע ואושר. השינוי בסעיף 8 הוצבע ואושר.
איילת עציון
אני קוראת את סעיף 14.
מ"מ היו"ר חמי דורון
על סעיף 6 לא הצבענו, ולכן נחכה עם הוראת המעבר. אני לא יודע מהו סעיף 6, אולי נשנה אותו?
רחל גוטליב
נעבור לחוק היישום?
מ"מ היו"ר חמי דורון
בדרך כלל אני לא אוהב לדון במשהו שאני לא מכיר. אני מבקש שתסבירו לי במה מדובר.
רחל גוטליב
בחוק יישום הסכם הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה יש הוראות שאנחנו מבקשים לתקן. סעיף 10 שבו,
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה כתוצאה מהסכם אוסלו?
ישי יודקביץ
כן.
עודד ברוק
התיקון עכשיו הוא כבר משהו אחר לחלוטין. החוק עצמו בעקבות הסכם אוסלו. אני לא מכיר את החוק.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מי כן מכיר אותו?
רחל גוטליב
כל הוראות החוק לא רלוונטיות כאן. מה שרלוונטי לענייננו הוא פרק ה, מעבר בין ישראל לאזור. בסעיף 10 שם נקבע ששר הפנים, בהסכמת שר הביטחון והשר לביטחון פנים יקבע בצו נקודות בדיקה, מעברים". וכן נקבעות סמכויות של בודקים במעברים. המונח "בודק" הוגדר בנוסח החוק הקיים: "שוטר, חייל, שניצב בנקודת בדיקה, וכן אדם אחר, עובד מדינה, שהוענקה לו סמכות שוטר לפי סעיף 4 לפקודת סדר הדין הפלילי…".
מ"מ היו"ר חמי דורון
"אדם אחר" – הכוונה לעובד מדינה? זה לא בדיוק כך לפי הניסוח. יש כאן פסיק, זה כאילו שתי ישויות נפרדות.
אריאל כהאן
זה עובד מדינה.
רחל גוטליב
נקודת המוצא שלנו היא שהחוק כפי שתוקן קבע עובד מדינה. אנחנו מבקשים לשנות זאת. אני מציגה את מה שישנו כרגע בחוק. לבודק ניתנו כאן סמכויות לגבי הצגת מסמכים, הצגת תעודה רשמית המעידה על זהותו, היתר כניסה לישראל ותיעוד שנוגע לרכב הנכנס. נוסף על כך, ניתנו לו סמכויות לגבי חיפוש בכלים ובכלי רכב, ולגבי שוטרים או בודקים בעלי סמכויות מעצר, כלומר כנראה הכוונה רק לחיילים או עובד מדינה ספציפיים שנתנו להם סמכויות מעצר – הכוונה רק לחיילים או לעובדי מדינה ספציפיים שנתנו להם סמכויות מעצר – יש להם גם סמכויות חיפוש על הגוף.
לילה מרגלית
גם בודק רגיל שנמצא בפיקוח.
רחל גוטליב
בודק, אם הוא תחת פיקוח, נכון. במקרה של סירוב הבודק רשאי למנוע את המעבר. לאותם בודקים גם ניתנה סמכות של שוטר.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אפשר לפצל ולהמתין עם זה?
מרים פרנקל-שור
זאת בקשה לתוספות, אין מה לפצל.
אלון יפרח
אסביר למה זה דחוף.
מ"מ היו"ר חמי דורון
למה זה חייב להיות היום?
אלון יפרח
אני מהייעוץ המשפטי של משרד הביטחון, אני מלווה את פקודת המעבר בין איו"ש ועזה לישראל. במסגרת הפרויקט מדובר על העברת חלק מהתפקידים לביצוע על-ידי אזרחים, במטרה לשדרג את הדברים, גם מבחינת תשתיות – בונים אותם בצורה טובה יותר מכפי שהם היום – וגם מבחינת האיוש: במקום החייל הצעיר, שההסמכה שלו לפעמים לא מתאימה לתפקיד שהוא מבצע, הרעיון הכולל היה לשלב במערכים האלה גם אזרחים.

לוחות הזמנים שעליהם מדברים מבחינת האזרוח: בארבעת החודשים הקרובים, עד חצי שנה, נאזרח כעשרה מעברים. נשלב בתוכם אזרחים, במובן הזה שהם יהיו חלק מהתמהיל שיפעיל את המעברים. הם יהיו חלק מרכזי, לא משהו שאפשר לדלג עליו. הם יאפשרו את השדרוג של המעבר, גם מבחינת רמת השירות שהוא נותן – משך ההמתנה יהיה קצר יותר – וגם במובן של איכות כוח-האדם, הצורה של המעבר כלפי חוץ וכלפי העובר במעבר.
מרים פרנקל-שור
באילו מעברים מדובר?
אלון יפרח
אני יכול לנקוב בשמות עשרת המעברים הראשונים: מחסום 300 בעוטף ירושלים, ביטוניה,
מ"מ היו"ר חמי דורון
מעברים בגדר בלבד?
אלון יפרח
כן, החשיבות והדחיפות של תפעול המעברים והשדרוג המיידי שלהם נובעים מזה שאנחנו בשלבים מתקדמים מאוד של הקמת גדר הביטחון. לכן התפקוד של המעברים הופך להיות קריטי, והשילוב של האזרחים בעברים גם הוא הופך להיות קריטי.
מרים פרנקל-שור
אלו מעברים קטנים, גדולים, אתה יכול לפרט?
אלון יפרח
יש מעברים שהם גם מעברי סחורות – ביטוניה ועוטף ירושלים; יש מעברים שאמורים לשמש מעבר לאוכלוסייה ברגל, מעבר הולכי רגל.
מרים פרנקל-שור
לאיזה צורך?
אלון יפרח
זה בהתאם לסוג המעבר, אבל כעיקרון הרעיון של המעברים הוא כל צורך. במעבר גדול אם יש היתר כניסה לישראל, הפלסטיני תושב איו"ש יכול לעבור, ובלבד שיש לו היתר. אם יש אדם מישראל שרוצה לעבור לשם,
מרים פרנקל-שור
אז יש מעבר סחורות. סוג שני: מעבר לבעלי היתר.
אלון יפרח
זה משולב.
מרים פרנקל-שור
יש מעבר לבני אדם לצורך עבודה? כשפותחים לו את השער כדי שהוא ייכנס לישוב חקלאי?
אלון יפרח
לא, אלו שערים קטנים. קודם כול, בשלב הראשון, בארבעת החודשים הקרובים מדובר בכעשרה מעברים, שישולבו בהם כ-550 אזרחים, וזה מה שיאפשר את התפעול שלהם ברמה ראויה וטובה. בסופו של יום יהיו כ-34 מעברים גדולים או בינוניים. מבחינת שערים חקלאיים או שערים הומניטריים – וזה בהתאם להתחייבויות שלנו כלפי בג"ץ בהליכים שונים או מקומות שבהם סברנו שיש סיבה לפתוח את השערים בשעות מסוימות לאוכלוסיות מסוימות – התפעול שלהם עדיין באמצעות כוחות בט"ש – אנשי צבא או אנשי מג"ב שיתפעלו. בעתיד הרחוק אולי היה אפשר לחשוב על אזרוח שלהם גם כן, אבל מניח שזה לא יקרה בקרוב, וזה לא במסגרת הדיון.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כשאני רוצה לצאת דרך שדה התעופה יש שם שוטרים, לא?
אלון יפרח
גם אזרחים. יש תמהיל של אזרחים שהם עובדים חברות אבטחה, שעושים שם כל מיני תפקידים: אבטחה שדומה יותר לתפקיד של מאבטח, ויש אבטחה במובן של סלקטור ועוד.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בביקורת הגבולות?
אלון יפרח
כאן, בסופו של דבר זאת לא ביקורת גבולות כי זה לא…, אבל מי שיעבוד בתפקידים שדומים מאוד לתפקידי בקרי הגבול בנתב"ג הן שוטרות שח"ם. זה מה שאמור להיות כרגע. אלו לא התפקידים לאזרוח.
זאב ולדינגר
שום אזרח לא יכול להסתכל במרשם הפלילי, יהיה חייב לעשות זאת לובש מדים, חייל שעשה הסבה, או כמו שבנתב"ג.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מה תרצו שהמאבטחים האזרחים יעשו?
זאב ולדינגר
קחו למשל את מעבר רפיח, מעבר קרני והמעברים שקיימים היום. המגמה לתת שירותים אזרחיים לטובת אזרחים. כל מי שיגיעו דרך עוטף ירושלים, 70,000 איש מצד לצד, שלא יהיה להם חיכוך עם אנשי מדים.
מרים פרנקל-שור
בא האזרח, איפה הוא מתחיל להיפגש?
אלון יפרח
אקח משהו שאני מניח שכולם מכירים: נתב"ג. בשלב הראשון יש מאבטח שבודק את הרכב. אותו מאבטח הוא אזרח. אחר כך יש בודקים, בשלבים שונים, שגם הם אזרחים שאינם עובדי מדינה. גם כאן מדברים על תמהיל של אנשים שיאבטחו,
מ"מ היו"ר חמי דורון
אתם רוצים לשנות את ההגדרה של בודק? שיחול גם על המאבטחים האזרחים?
אלון יפרח
נכון, להסדיר את שילובם של האזרחים.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מה תהיה ההכשרה של אדם כזה? ברור לכם שזה צריך להיות שונה לחלוטין ממאבטח בקניון.
אלון יפרח
ברור לחלוטין, הם גם לא יהיו דומים למאבטחים של הקניון. הם יהיו דומים הרבה יותר למאבטחים בנתב"ג, לטובת העניין. תכשיר אותם רשות שדות התעופה.
זאב ולדינגר
יש בית ספר מסודר בשדות ים. קבענו את הקריטריונים, אנחנו עוקבים אחרי הפיקוח וההכשרה.
אלון יפרח
האזרחים האלה יהיו עובדים של חברות אבטחה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
חברת אבטחה כלשהי תצטרך לזכות במכרז של רשות שדות התעופה?
אלון יפרח
לא, אני חייב לדייק בפרטים. זה מכרז של משרד הביטחון, שגם יתפרסם כך. מי שיכשיר אותם בסופו של דבר היא רשות שדות התעופה. כבר במסגרת המכרז אנחנו מודיעים שהחברות הקבלניות יצטרכו להעסיק מאבטחים ברמות כשירות שונות.
מ"מ היו"ר חמי דורון
יהיו תנאי סף לכשירות, למשל לוחמים?
אלון יפרח
למשל, מי שצריך לשאת נשק ולשמש מאבטח כמו זה שרואים בכניסה לנתב"ג, צריך להיות בעל תנאי סף של רובאי 05 או 07 ואחר כך לעבור הכשרה של 25 יום או 42 יום, קורס ממלכתי, בדומה לאופן שבו מכשירים מאבטחים בשב"כ או ברשות שדות התעופה, או ב"אמנון", או בכל גוף אחר. זה בהקשרים האלה. יהיו מאבטחים בעלי כשירויות אחרות.
מ"מ היו"ר חמי דורון
איך תגדירו את זה? אני צריך הגדרה. אתה אומר שזה יוגדר במכרז. זה נחמד, אבל אני רוצה שיוגדר בחוק שסוג האנשים שיוכשרו לפי תורה מסוימת יוכלו לטפל בדבר אחד ואנשים שיוכשרו לפי תורה אחרת יוכלו לטפל רק בדבר אחר. בסופו של דבר, הרבה פעמים חסר כוח-אדם, ועושים ניוד. מעבירים מישהו שעבר קורס קטן לעבוד במשהו אחר. כשמתפוצץ משהו המאבטח הבודד הוא שמשלם את המחיר.
אלון יפרח
אני לא חושב שכך זה עובד במקומות שאנחנו מדברים עליהם.
זאב ולדינגר
זה לא קיים במשטרה.
אלון יפרח
אלו גופים שמונחים בצורה מסוימת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אנחנו יודעים מה קורה כשיש לחץ ואין כוח-אדם, שלושה חולים ואין ברירה. עושים ניוד. כולנו עברנו את זה. אומרים: זה רק לשלוש שעות, עד שמגיע מישהו. ובדיוק אז יש פיצוץ.
זאב ולדינגר
יש כללים להורדת רמת אבטחה. יש נהלים, מי מאשר זאת.
אלון יפרח
אני רוצה להעלות דוגמה. אם מכשירים מאבטח לתפקיד בודק או משקף, הוא לא יכול לעשות משהו אחר. הוא לא יהפוך לצלף פתאום, ואני מקצין את זה בכוונה. ההכשרה שונה, התפקוד שונה. יש בקרה. אנחנו מדברים על תמהיל, לא על מצב שבו חברה אזרחית מנהלת את המעברים.
מ"מ היו"ר חמי דורון
איך מכניסים זאת שיהיה ברור?
רחל גוטליב
אני מציעה לא לרדת לרזולוציות של המכרז.
לילה מרגלית
להתאים סמכויות להכשרה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כן, אבל אני צריך את זה בחקיקה. אולי אפשר לעשות את זה במסגרת תקנות השר, שיבואו לאישור כאן, אבל זה לא יכול לחכות חצי שנה.
מרים פרנקל-שור
אנחנו לא חשבנו שזה סעיף מתאים לתקנות. בעיני אלו מעברים רגישים מאוד, יש נקודות חיכוך עם האוכלוסייה שתעבור בו. אמרנו את זה לעו"ד גוטליב: לעמדתי כל נושא הכשירות המינימלית חייב להיות מוסדר לגבי המאבטחים האלה, בצורה שונה לעומת מה שיש היום. לגבי המאבטחים של נקודות הבדיקה, אם אין אמירה מפורשת, המשמעות לפי החוק שהוועדה עומדת לאשר היא הכשירות תהיה המינימלית ביותר, כמו הכשירות של המאבטח בקניון.

צריך לבוא לא רק עם תקנות. לפני שהוועדה מאשרת את הדבר הרגיש מאוד הזה הממשלה צריכה לומר אמירה מפורשת בנושא הכשירויות, ולהכניס זאת לחוק.
ולדימיר סברדלוב
לגבי הדרגות. אין בחוק שום הדרגה לגבי מאבטח. אין אמירה "מאבטח בקניון". יש או שוטר או חייל או מישהו שאינו עובד מדינה. גם שומר זה אותו דבר. אין הדרגה. אם אנחנו לא מדברים על שוטר או על חייל, כל היתר הם "מאבטח". אין הגדרות. לא יכולים לומר שמדובר על מאבטח מסוים.
לילה מרגלית
השר אמור לקבוע את ההסמכה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בחלק הזה זה חייב להיות כתוב. ההבדלים בין הסוגים השונים של המאבטחים חייבים להיות כתובים, דווקא משום שאלו סוגי הסמכה.
רחל גוטליב
אני רוצה להפנות את תשומת הלב: בחוק הזה אנחנו נתנו סמכויות מופחתות מסמכויות המאבטח. להבדיל מהמאבטח בכניסה לקניון, שיש לו סמכות לבצע בדיקה לכל מי שנכנס, לגבי המאבטח פה קבענו סמכויות רק אם הוא תחת פיקוח ובקרה של עובד ציבור. הוא לא יכול לעשות זאת לבד.
מ"מ היו"ר חמי דורון
פיקוח ובקרה של עובד ציבור, זה אומנם כתוב בחוק, אבל זה לא אומר שהמפקח עומד לידו ועושה את זה אתו. הוא יושב בעמדת הפיקוח, ויש לו 30-40 מאבטחים. זה לא נקרא פיקוח ובקרה, אני מצטער.
רחל גוטליב
אתה קובע מה המצב בשטח, ואומר שזה לא נקרא.
מ"מ היו"ר חמי דורון
לכן אני מצדד בדעתה של היועצת המשפטית של הוועדה: הנושא הזה חייב להיות מוגדר בחוק בצורה ברורה מאוד – איזה מאבטח עושה מה.
רונה קדמי
אולי אפשר בסעיף 6א(6) להוסיף התייחסות לסוג התפקיד שבו יעשה שימוש בסמכויותיו.
מ"מ היו"ר חמי דורון
איפה זה יהיה כתוב?
רחל גוטליב
בהסכמה. גם היום, כשאנחנו מוציאים הסמכה למאבטחי תחבורה ציבורית, ההכשרה נגזרת מהתפקיד המסוים הזה. כך אנחנו מפעילים את החוק הקיים.
מרים פרנקל-שור
יש שני סוגים, יש גם כשירות וגם הכשרה. קודם באה הכשירות ואחר כך ההכשרה. לדעתי בחוק צריכה להיות אמירה כללית שההכשרה תהיה לגבי התפקיד השונה, מה שהסביר ולדינגר. אבל הנושא הבסיסי יותר הוא איכות כוח-האדם שיהיה שם. לגבי זה, כן צריכה להיות אמירה מפורשת. אתמול ניסינו לדבר על דמות הבודק הזה.
רחל גוטליב
עו"ד יפרח ואני ניסינו לחשוב מה אפשר לכתוב בחוק. הנקודה המרכזית היא ההכשרה. הכשירות – למשל, גיל זה לא רלוונטי.
מרים פרנקל-שור
אני לא יודעת אם זה לא רלוונטי, אבל זה לא רק גיל. בן 21 בוגר צבא יכול להיות איכותי.
מ"מ היו"ר חמי דורון
גיל זה לא רלוונטי.
מרים פרנקל-שור
לכן ביקשנו שתגידו מה במכרז שהוציאה רשות שדות התעופה לגבי המאבטחים שלה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
משרד הביטחון כבר הוציא מכרז.
אלון יפרח
מלבד הדרישה שהוא יהיה בוגר שירות צבאי מלא, אזרח ישראלי, מבצע שירות מילואם פעיל,
מ"מ היו"ר חמי דורון
רגע, שירות מילואים פעיל – זה אומר שאדם מעל גיל 45 לא יכול לעבוד.
אלון יפרח
אבדוק את האמירה הזאת, אם זה אכן מופיע במכרז. אני יכול להשיב על כך מייד. מעבר לכך, יש העניין של רובאי 05 או 07 לגבי התפקיד של המאבטחים, מעבר של מבחן פסיכוטכני לגבי הבודקות והבודקים, ובסופו של דבר עמידה של כולם בקורס ההכשרה. לא כולם עומדים בו. אגב, יש משני המינים בשני הסוגים.
זאב ולדינגר
יש ועדות מיון וקבלה.
אלון יפרח
לגבי הכשירות, מלבד הסינון הראשוני הדרישה היא מעבר קורס הכשרה. ולא כולם עוברים אותו. לא כולם מוצאים את עצמם כשירים בסופו של התהליך.

לעניין קביעת הכשירויות בחוק באופן נוקשה – נכון לעכשיו אני לא בטוח שיהיה נכון, כי הקביעה עלולה שלא להתאים כעבור זמן כזה או אחר. מצד שני, כן, זה דומה לאותם קורסים ממלכתיים, שהמשטרה והשב"כ מנחים אותם ורשות שדות התעופה מבצעת אותם – כלומר, יש כאן שילוב של גורמים שעוסקים באבטחה ואמורים, לא רק מבחינת הכשירות אלא גם מבחינת ההכשרה, לתת חותמת איכות על המוצר הסופי. אנחנו עומדים מאחורי זה לא רק בהקשר של מאבטחים במעברים אלא גם בנוגע למאבטחים אזרחים בכל מקום אחר.
מרים פרנקל-שור
הנחיית המשטרה?
זאב ולדינגר
רש"ת מונחה על-ידי המשטרה בכל התהליכים האלה. לגבי משרד הביטחון בעתיד, הכוונה היתה שכשיהיה תהליך אזרוח יישקל תהליך העברת ההנחיה למשטרת ישראל. אנחנו רוצים ליצור אחידות. כרגע עדיין יש חיילים שם, אז זה עוד לא הפך להיות גורם אזרחי.
אלון יפרח
מי שבסופו של דבר נותן את חותמת המוכשר הוא רשות שדות התעופה, שהיום מונחית על-ידי משטרת ישראל. יש מחשבות לגבי העתיד הרחוק יותר, הקמת רשות מעברים יבשתיים, שתטפל בנושא באופן כולל. אבל כעת אנחנו מדברים על טווח רחוק יותר. בטווח הזמן הקרוב מדובר על הנחייה של משטרת ישראל את רשות שדות התעופה.
ולדימיר סברדלוב
לא מספיקה ההגדרה של שירות צבאי. יש אפליה: מי שלא משרת, משום שעלה ארצה אחרי גיל 21,
מ"מ היו"ר חמי דורון
השירות הצבאי צריך להיות לגבי סוג מסוים של רובאי. אם עלית בגיל 29 ועשית שירות של שלושה חודשים, מה שנקרא "שלב ב' ", לא תוכל להיות שם, כי אין לך רובאי 05 או 07. זה לא אפליה, זה הגיוני.
זאב ולדינגר
אבל אם הוא היה ביחידה קרבית בצבא זר, יש לנו טבלאות היפוך, ואנחנו מנסים לקלוט אותם.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כלומר, משרד הביטחון מכיר בהקבלה.
אלון יפרח
כן, גם בתוך המכרז כתוב שניתן לקבל חריג, בהתאם לסיבה שבגינה לא שירת. זה מופיע, לא התעלמנו מזה. לגבי שירות מילואים פעיל, אני בודק, וזה אכן מופיע כדרישה בתוך המכרז.
מ"מ היו"ר חמי דורון
זאת אפליה מסיבות גיל. אני מודיע לך. זה נוגד את חוק יסוד: חופש העיסוק. אפשר להפיל את המכרז.
אלון יפרח
אם ירצו להפיל אותו על הרקע הזה, אפשר לשנות.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני אומר לך עכשיו, תשנו את זה. אם אדם בן 46 והוא בכושר סביר, למה לא לקבל אותו? הרי לא צריך להסתער שם או לעשות פזצט"א.
אלון יפרח
מה שצריך לשנות נשנה.
רחל גוטליב
האם במסגרת החוק אפשר להסתפק באמירה של המחוקק שהכשירויות ייקבעו בהתאם לסוג התפקיד? נראה לי שקשה לקבוע בחוק את אותם תנאי כשירות שנקבעו במכרז.
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה לא רק תנאי כשירות, הבעיה היא סוג ההכשרה. הכשירות נובעת מסוג ההכשרה.
רחל גוטליב
אני מסכימה, ההכשרה היא לב העניין. לכן אפשר לומר שההסמכה תהיה בהתאם להכשרה, שתיקבע בהתאם לתפקיד הספציפי.
אלון יפרח
כפי שהציעה עו"ד קדמי, אפשר בסעיף 6א להוסיף: "בהתאם להסמכתו ולסוג ההכשרה שקיבל".
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה גם סוג התפקיד. עוד לא אישרנו את סעיף 6א. לא נחזור לזה, בטח שלא עכשיו, כי צריך לסיים את הישיבה. זה נושא עמוק מדי, מורכב מדי, מכדי שאצביע עליו לבד. צריך להביא לכאן עוד כמה חברי ועדה, והם גם צריכים לדעת במה מדובר. אמליץ ליושב-ראש לקבוע ישיבה נוספת, מה שיותר מהר. אני לא יודע לאיזה זמן התראה אתם זקוקים.
רחל גוטליב
מעכשיו לעכשיו.
אלון יפרח
גם אנחנו, לטובת העניין.
מרים פרנקל-שור
אני מבקשת לשים את הדברים בפרופורציות. הוועדה לא עובדת מעכשיו לעכשיו, אנחנו עובדים מעכשיו לאתמול.
אתם צריכים להחליט מה לעשות
יש בעיה לגבי חוק הטיס, יש בעיה לגבי הצבא ולגבי יישום ההסכם. אפשר להעביר החלטה בוועדת הכנסת לפצל ולהעביר את החוק.
רחל גוטליב
מה המשמעות?
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה יחכה לנובמבר, כמעט בטוח, כי רק אז תהיה מליאה.
מרים פרנקל-שור
הכוונה היתה להעביר את הצעת חוק סמכויות, זה נכנס לי בדלת האחורית. אני לא יודעת איך זה יתלבש על הנושא של הפיצול. אם היינו מעבירים את כל החוק יחד, היינו עוד יכולים להגניב את זה פנימה. השאלה היא אם אתם רוצים לעכב את כל החוק הזה.
רחל גוטליב
עד נובמבר?
מרים פרנקל-שור
זו הצעת חוק ממשלתית. נדמה לי שהממשלה יכולה לבקש להצביע, בעת מליאת הכנסת. אני לא יודעת אם אפשר לכנס את הכנסת להעביר את הצעת החוק הממשלתית בפגרה.
רחל גוטליב
מחר יש דיון.
מרים פרנקל-שור
לא השבוע, בשום פנים ואופן. אנחנו מעל לראש. יש לנו חוק האזרחות, יש לנו אירוע אסון המוני, צרות אחרות.
אלון יפרח
אבל מה לעניין חוק היישום?
מ"מ היו"ר חמי דורון
שאני אחליט לבד? אני לא מכיר את זה מספיק. אילו הכרתי את החוק על בוריו, הייתי אולי מוכן להתמודד אתו.
מרים פרנקל-שור
אולי ביום רביעי, צריך לבדוק. צריך לרוץ לוועדת הכנסת, לבקש פטור מחובת הנחה ולהעביר את זה ביום רביעי.
זאב ולדינגר
היישום יתקע את כל התהליך בארבעת או בחמשת החודשים הקרובים. זה מטריד אותנו בעוטף ירושלים.
מרים פרנקל-שור
זאת האפשרות: להגיע לוועדת הכנסת, לבקש פטור מחובת הנחה, לדון בזה ביום רביעי, לסיים, לבקש פטור להניח, להעביר ביום רביעי במליאה.
רחל גוטליב
גם לדון. זה הכי טוב.
אלון יפרח
זה ריאלי? אני פחות בקיא בהליכי החקיקה. אפשר לסיים את הנושא ביום רביעי?
מרים פרנקל-שור
בעוד עשר דקות אנחנו מתחילים את חוק האזרחות, מחר זה לא יכול להידון, לא בא בחשבון, אין מקום. אפשר ביום רביעי.
רחל גוטליב
בסדר.
מרים פרנקל-שור
ותביאו הסכמות לחוק הטיס. את הפיצול אפשר לבקש היום מהכנסת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
תעבירו את סעיף 11א ביום רביעי? מתי הוועדה תשב?
רחל גוטליב
ביום רביעי.
מרים פרנקל-שור
זאת ההצעה שלי: להעביר פיצול לגבי חוק הטיס. להכין את הכול ליום רביעי. תבואו עם תשובות, עם נוסחים מוכנים. נקבל פטור מחובת הנחה, נסביר מדוע זה חשוב, עו"ד יפרח יכתוב שזה בהול, נעביר ונעשה הכול ביום רביעי.
מ"מ היו"ר חמי דורון
תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:05.

קוד המקור של הנתונים