ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 25/07/2005

העסקת קטינות כנערות ליווי ובמופעי חשפנות בחודשי החופש הגדול

פרוטוקול

 
העסקת קטינות כערות ליווי ובמופעי חשפנות בחודשי החופש הגדול

5
הוועדה לזכויות הילד
25.7.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 134
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
שהתקיימה ביום שני, י"ח בתמוז התשס"ה - 25 ביולי 2005 - בשעה 12:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): העסקת קטינות כערות ליווי ובמופעי חשפנות בחודשי החופש הגדול, של חבר הכנסת יגאל יאסינוב
נכחו
חברי הוועדה: רן כהן - היו"ר
יגאל יאסינוב
יעקב מרגי
מוזמנים
אבשלום בשארי, קצין נוער מרחב מחוז הדרום, המשרד לביטחון פנים
טובה בן-ארי, ממונה על זכויות בחינוך בנושא מעמד הילד, משרד החינוך,
התרבות והספורט
חיותה שנבל, מנהלת השירות וטיפול בנערות ונשים במצוקה, משרד הרווחה
נועם הס, מנהל מחוז דרום, על"ם
עו"ד אביבית ברקאי, המועצה הלאומית לשלום הילד
שלמה ללוש, מרכז השלטון המקומי
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש


העסקת קטינות כערות ליווי ובמופעי חשפנות בחודשי החופש הגדול, של חבר הכנסת - הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת יגאל יאסינוב
היו"ר רן כהן
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

יגאל יאסינוב, בבקשה הצג לנו את הנושא.
יגאל יאסינוב
קודם כל אני רוצה להודות שהנושא הועלה מהר, הגשתי הצעה לפני כשבועיים. פתחתי גל"צ, ושמעתי שנערה אומרת שבחופש הגדול היא הולכת לעבוד כי היא רוצה לממן את עצמה, והיא לא מרגישה מנוצלת. אמרתי: גם לפני שנה שמעתי את זה, והשנה הם פרמו שב-2004 מעל עסקו בזנות בישראל. הנושא של נערות ונערים שעוסקים בזנות מוכר וקיים בישראל אחרי 1977, אז היתה ועדה שקבעה שיש נערות שעסקו בזנות. מה קורה? המצב רק מידרדר.

העבריינים וגורמים פליליים, לא רק שהם הופכים את הקטינים לאובייקט מיני, ניצול, אלא הם מעודדים להזמין שירותים. היום קטינים או עוסקים בזה או מזמינים את זה. המשטרה לא יודעת, ואם יודעת, לא יודעת מה לעשות עם זה, מה היא עושה. לפני כשנה בירושלים אחד ממועדוני הלילה תפס כי עשו מסיבות לבני נוער עם חשפניות צעירות. מה היה מאז? כלום. המשטרה לא מדווחת, העיתונאים והתקשורת מביאים נושא כשזה חם, כמו הכתבה שהתפרסמה. או לא יודעים מה קורה הלאה. הבאתי כמה כתבות: בן 14 קנה שירות מין מילדה, זה קרה באפריל השנה. מישהו מעודד אותו. מאיפה הוא יודע את זה?

אני מעביר לך את הדוח של על"ם, הכל מעכשיו. יש שיקום. מי עושה אותו? מי עוזר? יש עזרה של משרד הרווחה ומשרד החינוך. הם מנסים, אי לא יודע כמה. הדבר הזה צועק. הבאתי קצת חומר, אי אפשר להביא הכל. נודע לי שלפני הוועדה המשטרה הודיעה שהיא לא יודעת על התופעה. הנה הפרוטוקול מ-77'. מה קרה מאז? יש פה כל מיני דברים שאני מתבייש להחזיק אותם. גם לפני שנה, לפני החופש הגדול, הייתי אז חבר ועדה, היה לנו דיון - מה יהיה עם הילדים והפשע לקראת החופש הגדול. מה קרה מאז?

זה נושא מעניין עבורי, הוא כואב לי.
היו"ר רן כהן
אני מאוד מודה לך, כל הכבוד על הרגישות והנאמנות לניסיון לעקור את הנושא הזה.
אבשלום בשארי
ערכנו בדקה, אין ממצא שמצביע על חקירה גלויה או סמויה בנושא הזה.
יגאל יאסינוב
המשטרה הגישה נגד הכתב תלונה, אם הכתבה שקרית?
היו"ר רן כהן
ניסיתם לקבל מהכתב מידע?
אבשלום בשארי
הכתב מציין: "ופתחו בחקירה סמויה".
היו"ר רן כהן
האם כל מה שעולה מהכתבה הזו ומכתבות אחרות בעניין זה לא קיימים בבאר שבע?
אבשלום בשארי
אני לא מתייחס נקודתית לבאר שבע. שנתפסות במתן שירותי מין בתמורה למשהו. אני לא יכול להצביע על נפחים של התופעה, אני גם לא יכול להגדיר את זה כתופעה. הנושא הזה ראוי להתייחסות. זאת באמצעות שילובן בפרויקט חויה. מצמידים לכל נערה כזאת סטודנטית חונכת בשיתוף האוניברסיטה, ועל ידי כך להוציא אותה לפעילויות אחרות.
היו"ר רן כהן
קיים קשר בין אגף הרווחה, חינוך.
יעקב מרגי
זה קיים בירוחם, ערד ובאר שבע.
אבשלום בשארי
יגאל יאסינוב: יש לכם קשר עם על"ם?
אבשלום בשארי
כן.
נועם הס
אנו פחות עובדים עם המשטרה ויותר עם שירותי הרווחה.

יש השאלה הגדולה, שהיא לסוציולוגים. מתי זה נהיה תופעה? מניסיון שלי כעובד סוציאלי, כל אחד מכיר כמה. אם תיקח את זה באזורים מסוימים, זה בהחלט משהו שצריך להדאיג אותנו. גם הזילות שאנו רואים בנושא המין - הנושא של מה זה זנות, אנו מכירים הרבה מקרים של נערים ונערות שתמורת ג'ינס יסכימו לבצע מין אוראלי. זה לא נתפס אצלם כמשהו נורא ומזעזע.
היו"ר רן כהן
זה מעיד גם על התמוטטות של ערכים.
נועם הס
ודאי.
יעקב מרגי
אחר כך גם אם היא רוצה להתנתק מזה, היא לא יכולה.
נועם הס
קשה להם, למשל בעירייה, לומר שזה תופעה. זה נושא רגיש.
היו"ר רן כהן
אנו לא מדברים על הזנות בכלל, אלא על זנות עם ילדות שנדחקות בגלל מצבן הכלכלי, בגלל החופש הגדול, שמועסקות בתקופת החופש או לא בתקופת החופש בזנות.
נועם הס
אנו כן רואים נערים ונערות שמסיבות שונות עוסקים בזנות. ברגע שזה קורה פעם אחת, כל הידרדרות תוביל להרחבה של העניין, כל מצוקה נפשית תחזור על אותם מעשים. לפני כשלוש שנים פתחנו את הפיילוט, זה מצריך התייחסות ממוקדת סביב העניין הזה. עשינו כברת דרך ארוכה בשיתוף השירותים השונים. קיים הידע, רק היינו שמחים להרחיב את זה למספר מקומות אחרים.
טובה בן-ארי
התופעה בכלל של הזנות שרווחת לכאורה כבר מוכרת. עשינו דוח לא רק על מצב הנערות, איך אנו מכניסים את זה לא רק ברמה החברתית, אלא גם ברמה של ספרות, היסטוריה, להכניס את זה גם בדלת האחורית. יחד עם מינהל חברה ונוער. המינהל הפדגוגי כולל את השוויון בין המינים, ואתם יכולים לראות את הרציונל, את הדוגמה למפגשים ואיך תהליך זה נבנה. שפ"י ואם ירצה השם, גם התחום שעליו אני אמונה במשרד, מתחילה לעבוד בערד, כלומר לשמוע את המצוקות. אני יוצרת קבוצות, גם בבית הספר, גם אחר הצהרים, גם בבית, להושיב את המורה מול הילד, שהילד יוכל לומר, כדי להבין את מצוקת הילדים ולעזור להם, לא לדבר גבוהה גבוהה. משרד החינוך ברמה העקרונית משקיע בזה.
היו"ר רן כהן
מה קורה בתהליך החינוכי? יש מערכת מובנית להסביר איפה הטורפים מנסים להכניס אותם לזנות?
טובה בן-ארי
ששפ"י מנהלת בצורה מאוד סדירה, מרים שכטר עושה זאת בצורה מאוד מובנית בבתי הספר. אני מדברת על המדיה בכלל ועל הדרום בפרט, ומקום שיש מצוקה קשה יותר כמו ערד זה נכנס לסימולציות כדי שנלמד איך להתמודד עם זה מחר. חינוך הוא תהליך. מינהלת מחוז דרום והפיקוח שם תודרכו גם לתגבר את השמירה בגדרות בבית הספר כדי שלא יהיו יציאות של נערות - אני מדברת על לקראת שנת הלימודים הבאה, לגרום להרחקת אנשים זרים שמסתובבים סביב בית הספר. אנו רוצים להרחיק גורמים עוינים ומשחיתים, דיווחים של מורים.

יחד עם זה השמירה תתגבר בבתי הספר כשיהיה דיווח שעה-שעה, תהיה הקפדת יתר על זה כדי שלא יהיו סטיות כאלה ואחרות. אני מוכנה שהחברים פה יהיו שותפים, ויחד עם זה אני מבקשת גם את עמותת על"ם וגם עמותות אחרות, שנעבוד יחד.
חיותה שנבל
את הכתבה בעיתון גם אני קראתי. יש כאן מהלכים שההתייחסות לזה צריכה להיות במסר רמות. היה לנו דיון על הנושא הזה, של האם נערה שמקיימת יחסי מין תמורת תמורה, אם להגדירה כזונה או לא, זו בעיה מסוג אחד. כתבה כזו, אנו לא יודעים מיהן הנערות האלה, מה רקען, האם זו היתה האלטרנטיבה היחידה שלהן, או הן לא מכירות אלטרנטיבות אחרות. העיתונות תוקפת את זה מדי פעם, הניסיון לטפל בזה ולהגיע לשורש של זה צריך להיות עבודה של. התוכניות שמשרד החינוך עושה וצריך לעשות, שאוכלוסיית המתבגרים ייחשפו שיכולה להיות אלטרנטיבה, שהתבגרות יכולה להיות בדרך אחרת. מכאן והלאה אי אפשר לצפות שהתהליכים שמערכת החינוך עושה היא זו שתזהה את הנערות שעלולות להגיע למצבים הקשים ביותר. שכולם מזדעזעים.
היו"ר רן כהן
מניסיון שלך, מדובר במקרים בודדים של בחור שמפתה בחורה או אלה אנשים שעוסקים בהדחת נערות בזנות?
חיותה שנבל
וצריך לטפל בהם זה המשטרה.
היו"ר רן כהן
הדעת נותנת שמדובר באנשים שרוצים לעשות רווח כספי ולכן מפתים את הנערות במתנות ואחר כך בכסף.
חיותה שנבל
מהידע שלנו ברור, יש היכרויות של נערות שזה נעשה באופן ספורדי. בכתבה מדובר בקבוצת נערות, כנראה שבבאר שבע, אולי אין להן מה לעשות, ומבחינתן הבחירה הזו היא אולי בחירה שלא מזעזעת אותן. אסור להגדיר את התופעה הזו כתופעה ולהתייחס אליה כמקשה אחת.
היו"ר רן כהן
אני לא יכול לרדת לבדיקה פרטנית. מגיעות למצב שהן מוכרות את גופן תמורת תמורה כספית או שווה כסף, זה שווה לזנות.
חיותה שנבל
אם המשטרה מזהה שאולי יש דמות שמסתובבת, יכול להיות שיתוף פעולה בין שירותי הרווחה למשטרה.
היו"ר רן כהן
מה קורה בשטח?
יגאל יאסינוב
אני לא יודע אם משרד הרווחה קשור לזה, אך משרד החינוך קשור לזה. בשנה האחרונה של תלמידים, לקחו בתי ספר, זה נעשה. נפגשתי במקרה לפני כמה ימים עם הד"ר שעושה את זה. יכול להיות שמשרד החינוך לא לבתי ספר למופת במרכז העיר, הם אומרים: בכתה הזו יש מספר אנשים שהמצוקה שלהם היא כזו, ואז משרד החינוך, משרד הרווחה והמשטרה יודעים. אביא לך את הפרטים.
טובה בן-ארי
אתה ממליץ לעשות אבחון כזה באזורי מצוקה?
היו"ר רן כהן
טובה בן-ארי: אשמח אם תיתן לי את הפרטים.
יעקב מרגי
זו תופעה. זו עברה פלילית. המשטרה יודעת, היתה באחרונה כתבה של ראשי המגזר הבדואי שצועקים: הצילו, קחו את הקטינות שלכם מהישובים. הבעיה ידועה, בבאר שבע בואו ליציאות לכיוון דימונה - זה הפך להיות תעשייה, אני מדבר על קטינות. אני רואה את זה בצמתים, אני רואה קטינות במכוניות של בוגרים. זה מזעזע וכואב. השכנות צועקות ויודעות מה קורה. טיפול מונע זה טוב, צריך לעשות, אך התופעה קיימת. זו פעילות פלילית. אם תעשו מבצעים פעם בשבועיים, עיניי ראו. זה קרוב ללבי, הנושא. זה זועק לשמיים. השאלה היא אם רוצים לטאטא. אולי המשטרה בבאר שבע פוחדים מהסטיגמה. שירותי הרווחה, כמה נופלים?
היו"ר רן כהן
הרגשה שלי היא שאנו מדברים ושום דבר לא עשה באופן מעשי. העבריינים מנצחים את החברה הישראלית.
שלמה ללוש
הדברים האלה קורים לא במקום שאנו לא מכירים, אלא בערים, ישובים. צריך לומר את הדברים. בדברים שאני אומר אין נימה גזענית; במחוז הדרום התופעה היא תופעה. בערד זה קורה שנים. ערד זה מקום שהדרך אליו גיאוגרפית, כל הדרך פרושה בישובים בדואים. עוד לפני הרבה שנים, המרכז המסחרי בערד מלא בבדואים שעובדים שם, גרים שם, מחזיקים בתי קפה, חנויות, יש פה כר נרחב מבחינת מקום שיש בו מצוקה כלכלית עם משפחות קשות יום. מצד שני, אוכלוסייה של בדואים שיש להם יכולות לבוא לשם, להיות גורם משפיע כלכלית, ולהעביר את זה לצרכים האלה.
היו"ר רן כהן
גכ
שלמה ללוש
שלא מטפלות בתופעה הזו, לרשויות המשטרה שלא באים למקומות האלה, ולמערכות של הרווחה ש למגר את התופעה.
אביבית ברקאי
אני לא באה מהשטח, אין לי המידע. נראה לי שיש פה שתי תופעות שיש להפריד ביניהן; יש מצב שבו נערות מיוזמתן יוזמות את המהלך הזה, לזנות, אך אולי הן לא מפרשות זאת כך, תמורת טובת הנאה. אלה נערות בסיכון, ופה נכנסים שירותי הרווחה ולא המשטרה. אנו לא רוצים להגיע למצב שנערות אלה יועמדו לדין.

התופעה השנייה זה מה שמוצג פה בכתבה, שיש מכון ליווי שמשכנע קטינות. לתופעה זו ודאי המשטרה צריכה להיכנס לתמונה, נגד אותו מכון ליווי, אלא צריכה להיעשות פה עבודת שטח. צריך לעשות מבצע שיגיעו לשטח, והמשטרה תחליט באיזה עיתוי, כדי לתפוס את המעסיקים ולהעמידם לדין. סעיפי אישום יש, אך לא ידוע לי שעד היום הועמדו לדין בגין הסעיפים האלה. היו מספיק מקרים שהיה ניתן ל.

לגבי הקמפוס, הוגשה תלונה במשטרה והמטרה היא להעמיד לדין את מי שיזם את מופע החשפנות. אני לא יודעת היכן זה עומד היום. אולי מזה אפשר יהיה להסיק לגבי הנוהל של המשטרה, לגבי העברות הללו.

שמירה זה טוב ויפה, אך מעבר להצבת מחסומים כדי שלא יתקרבו גורמים לבית הספר, צריך להתחיל מהשורש - מבית הספר. אם הנערות יבינו שמדובר במעשה פסול, פה צריך להתמודד.
טובה בן-ארי
אמרתי שבצד תהליכי המניעה אנו גם מגבירים את השמירה הפיזית.
אבשלום בשארי
אלה שמסתובבים ליד מוסדות החינוך לא עוברים עברה. מוסדות החסות של שירותי הרווחה. שם יש סעיף ספציפי. צריך לעשות תיקון חקיקה.

שנית, יש פה ערבוב בין קשרים חברתיים, זה יכול להיות עם בני מיעוטים, לבין קטינה שעוסקת בזנות. בנוסף, קשרים חברתיים יכולים להיות קיימים, זה יכול להיות תוצאה של הדו קיום. המשטרה לא אוכפת נגד קשרים חברתיים של נערות עם בני גילן או מעט מעל בני גילן.
היו"ר רן כהן
יכול להיות שזה נושא של הרווחה ולא של המשטרה.
אבשלום בשארי
קיים שיתוף פעולה טוב בין מנהלי בתי ספר, משטרה וחינוך. השורה התחתונה היא לראות את האדם ואליו לכוון את המשאבים. אם אנו מכוונים את המשאבים הבית ספריים, זאת הנקודה - לתת לאדם את מה שהמערכות יכולות לתת לו. נעשה שם תהליך מצוין. ראוי שתבואו לראות את התהליכים האלה.
היו"ר רן כהן
ולא גלויה במשטרה, זה לא כי התופעה אינה, אלא כי זה כשל.
אבשלום בשארי
יש אנשים שהוגשו נגדם כתבי אישום, נדמה לי שזה הסיפור של ערד. בשיתוף עם שירותי הרווחה, הוגש נגד אדם מסוים סעיפי אישום על עברות חמורות.
חיותה שנבל
עם כל הניתוחים וחלוקת האחריות, בחלק של שירותי הרווחה, כשבעיר כמו באר שבע כ-500 נערות, יש בין שש לשבע עובדות, שזה גם לא תקנים מלאים. אם אנו רוצים להשקיע את משאב הזמן, ההתייחסות, ולתת לקבוצה הקשה - עובדת סוציאלית לא יכולה, אין לה סיכוי.

אנו לקראת תהליך של פתיחת מרכז יום לנערות שבקצה הרצף, הן עדיין ממתינות. עבורן פיתחנו תוכנית חדשה. זו מסגרת חדשנית, פתחנו אחת באזור רחובות בשותפות על"ם.
אביבית ברקאי
נראה ממה שעולה מהכתבה, כל אלה מובילים למעשים של הקטינות האלה. במסגרת דוח דברת הולכים לעבור לחמישה ימי לימוד, לא נראה שיש ליום שישי מענה. מה הן יעשו ביום שישי? צריך לחשוב על זה, כדי שימי שישי לא ינוצלו לדברים האלה.
שלמה ללוש
גם מתוך הכתבה, הן הולכות להרוויח כסף. אם הרשויות המקומיות היו מחליטים כמדיניות להוביל מהלך של בחופש הגדול להעסיק שבוע או שבועיים- -
היו"ר רן כהן
טיפלנו בזה בוועדה הזו.

אני רוצה לסכם, אנו צריכים לומר כאן קודם כל שהמצב הכלכלי חברתי עם הפערים החברתיים והגידול, המצוקה והעוני יוצרים דחף מסוכן של נערות ונערים ליפול לתחום הזנות - דבר שהממשלה חייבת להתמודד אתו, לצמצם את העוני והמצוקה.

אנו עדים למצוקה גדולה מאוד של שירותי הרווחה בהענקת טיפול לנוער שנושר מבתי הספר ולנוער שנמצא בקצה הרצף. אני מתכוון בעניין זה לפנות לשר הרווחה, זה ראש הממשלה, ולסגנו, יינתן מענה ראוי במשרד הרווחה כדי לטפל בנערות ובנערים בסיכון.

נדמה לי שהמשטרה נכשלת בהתמודדות עם נערים בסיכון. ההתמודדות של המשטרה היא מול העבריינים המדיחים. העובדה שהמשטרה לא מצליחה לעצור עבריינים אלה- -
יגאל יאסינוב
גם אלה
היו"ר רן כהן
כן, המשטרה חייבת להתמודד אתם בנוקשות, כי הם הסכנה הגדולה בעניין זה.

כדי להתמודד עם הבעיה של העיסוק בזנות חייב להיות שיתוף פעולה ארצי יחד כדי לצמצם את התופעה. לכן נפנה לשלושת השרים הממונים על משרדים אלה כדי לשתף פעולה כדי להתמודד עם בעיה זו.
יגאל יאסינוב
הייתי מוסיף את משרד הקליטה.
היו"ר רן כהן
מקובל עליי. תודה רבה לכולם, תודה רבה לחבר הכנסת יאסינוב, ננסה להתקדם, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 13:35.

קוד המקור של הנתונים