ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 25/07/2005

פרוטוקול

 
בחירת יו"ר הוועדה

5
הוועדה לקידום מעמד האשה
25.07.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 204
הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, י"ח בתמוז התשס"ה (25 ביולי 2005), שעה 09:15
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: ענבל גבריאלי - היו"ר
יולי אדלשטיין – סגן יו"ר הכנסת
רוני בראון
ענבל גבריאלי
אתי לבני
גדעון סער
גילה פינקלשטיין
רשף חן
מוזמנים
גב' יהודית פלוטקין - מנהלת הרשות, הרשות לקידום מעמד האשה
קרני פנחסי - הרשות לקידום מעמד האשה
עו"ד מאירה בסוק - יועצת משפטית לדיני עבודה נעמ"ת ירושלים
אתי אטיאס - יועצת ראש העיר למעמד האשה, עיריית אשדוד
גב' אורית רישפי-לביא- חברת הנהלת כ"ן, כוח נשי לישראל – עמותה
לקידום נשים בישראל
ציונה קניג-יאיר - שדולת הנשים בישראל (מנהלת המח' המשפטית
רינה בר-טל - יו"ר שדולת הנשים בישראל
רבקה שקד -
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי


רשמה: אתי בן שמחון



בחירת יושב ראש הוועדה
רוני בר-און
בוקר טוב חברים, אני מתכבד לפתוח את הישיבה של הוועדה לקידום מעמד האשה. תכלית הישיבה הזאת היא חילופי גבריי, איך אומרים נשיי. אני חושב שזהו אחד העניינים הראשונים שצריך לדון בהם בוועדה לקידום מעמד האשה. איך הביטוי הלשוני הזה לא צפה פני עתיד, ודיבר רק על חילופי גברא ולא אחרת? כך או כך, אנחנו בוחרים היום את יושבת ראש הוועדה החדשה. הדברים נעשים בהתאם להוראות סעיף 10א לתקנון הכנסת. כפי שאתם יודעים, נוהל עבודת הכנסת, ועדת הכנסת מתכנסת לעת הצורך לבצע חילופין בראשות ועדות. ועדת הכנסת מחליטה להמליץ על המועמדת או על המועמד שצריך להחליף את יושב ראש הוועדה. ואכן, ועדת הכנסת בישיבתה ביום 18 ביולי 2005 דנה בעניין, והחליטה להמליץ בפני הוועדה לקידום מעמד האשה, לבחור בחברת הכנסת ענבל גבריאלי לכהן בתפקיד יושבת ראש הוועדה, במקום חברת הכנסת אתי לבני.

אני מעלה איפוא להצבעה בפני הוועדה לקידום מעמד האשה את ההצעה הזאת, או את ההמלצה הזאת של הוועדה לקידום מעמד האשה. מייד אעמיד זאת להצבעה, אחרי שתאשרו את הבחירה, כפי שאני מצפה שתעשו, תיטול חברת הכנסת ענבל גבריאלי את כס היושבת ראש, ותמשיך לנהל את הישיבה. היא תיטול את כס יושב ראש הישיבה, ותהפוך אותו לכס יושבת ראש הישיבה. הנוהל בעניינים האלה הוא שאנחנו מאפשרים ליושב ראש ועדת הכנסת לומר מספר מלים בעניין היושבת ראש היוצאת, והיושבת ראש הנכנסת. אחר כך היושבת ראש היוצאת, ואחר כך את תאמרי את דברייך, וכמובן חברי הוועדה ככל שהם ירצו.

אני מעמיד איפה להצבעה לפני חברי הוועדה לקידום מעמד האשה את המלצת ועדת הכנסת, בהתאם להוראות סעיף 10א לתקנון הכנסת, לבחור בחברת הכנסת ענבל גבריאלי לכהן בתפקיד יושבת ראש הוועדה, במקום חברת הכנסת אתי לבני. מי בעד ההצעה ירים את ידו, מי נגד, מי נמנע.

ה צ ב ע ה

בעד - רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצבעה לבחירת יושבת ראש הוועדה התקבלה

אני קובע איפוא פה אחד שהוועדה לקידום מעמד האשה בחרה בחברת הכנסת ענבל גבריאלי לתפקיד יושבת ראש הוועדה. אני בשמחה מפנה לה את מקומי כדי שתנהל את המשך הישיבה.
הי"ר ענבל גבריאלי
בוקר טוב לכם, אני רוצה להודות לחבר הכנסת בראון, יושב ראש ועדת הכנסת. אמנם התקנון הורה לו לבצע תקנון, והחלטת ועדת הכנסת הורו לו לבצע את מה שהוא ביצע כאן עכשיו, אבל אני מרשה לעצמי להיות צנועה ולומר שהוא עשה את זה בשמחה.

אני רוצה להודות לחברי הוועדה, כמובן ליושבת הראש היוצאת, ולומר שאני מקבלת בשמחה את התפקיד הזה. אמנם לא ברור כמה זמן אני אכהן בתפקיד הזה, מה שברור שזה לא יהיה לתקופה ארוכה.

בוועדה הזאת גם יושבות הראש לדורותיהן, וגם חברות וחברי הוועדה יודעים לעבוד בנמרצות. תמיד הפעילות בוועדה הזאת כרוכה במאבקים, כרוכה בקרבות מול מערכת שלמה. אני סמוכה ובטוחה שהוועדה גם בניהולי תמשיך בפעילות הזו. שוב תודה. יושבת ראש ועדת הכנסת, בבקשה.
רוני בר-און
שוב בוקר טוב לכולם, אני מבקש להודות בשמי, כמובן בשמכם, ככל מי שמכם ירצה לומר לחברת הכנסת אתי לבני על השרות שלה במשך שנה כיושבת ראש הוועדה. אני מכיר את אתי הרבה שנים כקולגה למקצוע, גם חילקתי את המקום סביב שולחן הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין במשך מספר שנים, ואחר כך שנינו נכנסנו לכנסת בזמן אחד.

אני בטוח שאין צורך להכביר מלים בקשר ליכולות של אתי, גם כאשה דעתנית שעומדת על דעתה, עורכת דין במקצועה, שהנושא של קידום מעמד האשה הוא נר לרגליה. עוד לפני שהגיעה הנה לכנסת הזאת היא חברה בוועדה הזאת במשך כל התקופה, וכמובן תרמה מהיכולות הרבות וברוכות הכישרון שלה גם בתפקיד היושבת ראש.

צר לי אתי, שהשירה הזאת מסתיימת באמצע, אבל אלה כללי המשחק הפרלמנטרי. אין שום ספק שגם נוכח המעט מפח נפש שיש לך כתוצאה מזה שהקדנציה שלך מתקצרת, את תוסיפי ותתרמי, ותראי לכך שהוועדה תטפל בכישרון ביכולות של חבריה ובתמיכה המוחלטת שלך גם בענבל וגם ביתר עבודת הוועדה באופן אישי. אין לי שום ספק שכך את תמשיכי לנהוג, וזה גם דבר שראוי לברך עליו במקומותינו, שכן אנחנו יודעים שיש לא מעט מקרים שאנשים עוזבים תפקיד ושוברים את הכלים, ולא משחקים בלשון המעטה. אין לי שום ספק שלא זאת תהיה דרכך, והתרומה שלך תמשיך להיות במלוא העוצמה.

ולך ענבל, עשיתי את זה יותר מפעם אחת, הרבה פעמים עשינו את חילופי היושבי ראש בכנסת הזאת, גם בגלל המורכבות של הכנסת, וגם בגלל התהפוכות הפוליטיות. ממשלות הוחלפו, וגם נגזר על הוועדות להיות מוחלפות מעבר למשברים הפוליטיים, גם בגלל ההסכמים הקואליציוניים, ותקופות הרוטציה והחלוקות. פה יש לי תענוג אישי, כי אני חושב שאת באמת באמת אשה ראוייה, וחברת כנסת יוצאת מן הכלל. חרוצה, מחוייבת, מסורה, חכמה, ואת צולחת את העבודה הזאת, אני יכול לומר לך את זה מגילי המתקדם בהשוואה לגילך הצעיר, בצורה מעוררת כבוד. אני בטוח שתעשי לוועדה הזאת ככל שהיא צריכה לתנופה מחודשת ולעשייה המרובה, ולחשיפה. נשות ישראל והחברה הישראלית תתברך בעבודה שלך כאן, וקידום מעמד האשה יזכה לתנופה אדירה. אני באמת מאחל לך הצלחה.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.

חברת הכנסת אתי לבני, היושבת ראש היוצאת. בבקשה.
אתי לבני
תודה רבה.

זאת היתה שנה מעניינת, חשובה, מאתגרת. ככל שהזמן עבר, אני הפכתי יותר ויותר מחוייבת לכל הנושאים האלה, ונדמה לי שגם הובלתי כמה מהלכים במסגרת הנושאים של הוועדה, במסגרת הוועדה. הבאתי נושאים נוספים לדיון ולקידום, יש כמה הצעות חוק שחלקן עברו וחלקן נמצאות בהליכי חקיקה, ואני מקווה שהן יושלמו בנושאים של ייצוג נשים, בנושאים אחרים.

אני חושבת שהוועדה הזאת, אם מקבלים את הגיבוי, גם את הפוליטי יכולה להוביל מהלכים ושינויים ותמורות בחברה הישראלית. אני משאירה פה חזון שאני ערכתי בשבועות האחרונים לאן אנחנו רוצות להגיע בשנים הקרובות בכל נושא מעמד האשה, ולאן אנחנו צריכות להתקדם שלב אחרי שלב. נדמה לי שאנחנו נמצאות בשלב של אחרי התחלה, ושיש גם תמיכה ציבורית היום, ורצון ציבורי לראות את הנשים יותר מעורבות, יותר לוקחות חלק בכל תחום של חיינו, בעיקר בחיינו הפוליטיים והציבוריים.

אני מאחלת לחברתי הצלחה, ושתמשיך, ובהחלט תביא את הוועדה ואת הנושאים שהיא עוסקת לבולטות, לעשייה ולהגשמה. בהצלחה.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה.

חבר הכנסת גדעון סער.
גדעון סער
תודה גברתי היושבת ראש, היושבת ראש היוצאת, יושב ראש ועדת הכנסת, אני באופן אישי שמח בשביל ענבל היום. נכון שלא תמיד מקבלים אותה עם שטיח אדום, היא רגילה לפעמים לקבלות פנים צוננות. אני מדבר על מאמר שקראתי באחד העיתונים הבוקר.

אבל בסופו של דבר את נשפטת לפי העשייה שלך, והעשייה שלך טובה ועשירה, כפי שציין יושב ראש ועדת הכנסת. ודאי אני יכול להעיד כיושב ראש הסיעה, את אחת מחברות הכנסת שמעבירות הכי הרבה חוקים והכי הרבה פעילות כאן בבית, לא רק בסיעת הליכוד, אלא בבניין בכלל.

אני שמח בשבילך, ואני שמח גם כאיש תנועת הליכוד. כאשר התקיים המשא ומתן הקואליציוני, והמשא ומתן בין הסיעות בתחילת הקדנציה, עבדנו על הוועדה הזאת מתוך ראיית החשיבות שאנחנו רואים כתנועה להיכנס לכל הנושא הזה בצורה יותר בולטת מכפי שעשינו בעבר. אנחנו כסיעה גם בלטנו בכנסת ה-16, אני לא רוצה לסכם כרגע. אבל בנושא הזה של קידום מעמד האשה מבחינת חקיקה בנושאים השונים, אני מאוד גאה על כך.

אני מברך את היושבת ראש היוצאת, את חברת הכנסת אתי לבני, היא באמת פעלה בצורה נמרצת וטובה. קידמה כמה יוזמות, עשינו גם דברים ביחד. הדבר האחרון שודאי עוד נמשיך לקדם, נגע להצעת החוק שהיא באמת מהפכה בנושא ייצוג הולם, או תיגמול לייצוג הולם באמצעות מימון מפלגות, זה דבר חשוב בצורה בלתי רגילה, שנמשיך לקדם אותו ביחד. בטוח שתמשיכי גם לכהן כאן בוועדה באותה רמת מחוייבות.

כחבר בוועדה, זו כבר היושבת ראש השלישית שלי בקדנציה, אז אני לא יכול להיות חבר בכיר.
רוני בר-און
בוא נגיד חבר יציב.
גדעון סער
כשדיברנו על זה באחד מישיבות ועדת הכנסת האחרונות, חבר שנהנה להיות חבר בוועדה הזאת, ומרגיש מחוייבות לתרום כמה שאני יכול, אני אמשיך לעשות את זה גם בתקופה של היושבת ראש החדשה. שיהיה בהצלחה לכולנו.
רוני בר-און
אני יכול להגיד לך, שבשום טקס חילופין שבו השתתפתי עד היום, לא היתה כמות כל כך רבה של בכירים. יש לנו פה שני סגני יושב ראש הכנסת, שני יושבי ראש סיעה, ועוד יושב ראש קואליציה. אני לא מדבר על מי שאינם חברי כנסת, זה כמובן מעל ומעבר.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.

חבר הכנסת רשף חן, בבקשה.
רשף חן
גברתי היושבת ראש היוצאת והנכנסת, אני רוצה להודות ליושבת ראש היוצאת שעשתה לדעתי עבודה טובה מאוד בשנה האחרונה. אני יודע שהיא מצטערת על התקופה הקצרה, גם אני מצטער על התקופה הקצרה, אבל למרבה הצער יש מגבלות בנושאים האלה. אני רוצה לאחל לחברת הכנסת גבריאלי הצלחה רבה. אין לי ספק שאת תעשי כאן עבודה טובה. בעיניי זו אחת הוועדות החשובות ביותר בבית, אני אומר זאת בכל הרצינות.

הוועדה הזאת עוסקת במעמדן של נשים, לא פחות מזה היא עוסקת במאבק נגד דעה קדומה באשר היא, כי המאבק למען שיוויון של נשים, הוא מאבק לניקוי החברה שלנו מדעות קדומות ומאי שיוויון. המאבק הזה מתקיים בהרבה מאוד תחומים, אנחנו ננצח את המלחמה בנושא של נשים, פני החברה שלנו ישתנו גם בדברים אחרים. לכן אני באופן אישי ביקשתי להיות בוועדה הזאת משתדל להיות פעיל בה, זוהי ועדה מאוד חשובה. אני חייב לומר לך שבמידה רבה אני מקנא אחרי התפקיד שלך, ואני בטוח שתצליחי.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.
גילה פינקלשטיין
אני מתרגשת להיות פה. ראשית, השותפות שלי עם אתי, כאשר אתי קיבלה את התפקיד אמרו לי, מה תעשי עכשיו במעמד האשה, היושבת ראש היא משינוי? אני רוצה להגיד לכם, שזו היתה חווייה נהדרת במהלך כל התקופה. גם היינו יחד בכנס נשים פרלמנטרי ברומא, זו היתה חווייה נהדרת לשיתוף פעולה עם אתי. היא הראתה את הרגישות הזאת לגבי השורשים, היהדות, רגישות יתר בנושאים האלה. תמיד היא רצתה לשמוע גם את הנקודה הזאת, ומה בנושא היהדות. היה חשוב לה לשמוע גם את המגזר הזה, ולתת מענה, וקידמה מאוד את הוועדה, גם בחקיקה, גם באווירה. נתנה הרגשה לכל מגזר. הרגשתי שאכן אנחנו מתקרבים לחזון, שבעצם לדעתי החזון הוא שהאשה לא תצטרך העדפה מתקנת. איך אמרנו בפעם שעברה, שאם יש לנו טבח קוראים לו שף, ואם יש טבחית, חס וחלילה לא שפית אז היא טבחית. ואם יש מנקה, אז קוראים לה המנקה, אבל הגבר שהוא אחראי על הנקיון של הבניין הוא אב בית. שאנחנו נגיע לפתרון הסמלים האלה, וכל ההגדרות שמביאות אותנו אחורה במקום קדימה.

אני מאחלת לענבל הצלחה, אני בטוחה שהיא תעשה את זה בגדול, כי היא מאוד חרוצה. החדר שלה נמצא מול החדר שלי, ואני רואה שהיא עושה שעות על גבי שעות בלי הגבלה. כאשר אני סוגרת את הדלת, אני רואה עדיין אור בחדר של ענבל. אני בטוחה שהיא תצליח. חשוב לי שאותו שיתוף פעולה שהיה אצל אתי, ואני בטוחה שיהיה גם שיתוף פעולה אצל ענבל של כל חברות הכנסת. מעניין אם בכנסות הקודמים גם היה שיתוף פעולה כל כך הדוק בין חברות הכנסת, והפירגון. אם אחת רוצה לקדם נושא, כולן חוברות יחד לעזור לה בקידום. שיתוף הפעולה שימשיך להיות. שיהיה לך בהצלחה.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.

חבר הכנסת יולי אדלשטיין.
יולי אדלשטיין
כדרכי, אני רוצה לקלקל. אני לא חושב שיש משהו מיוחד בטקס הזה, כי כפי שאני מכיר גם את אתי וגם את ענבל, לא את היית זקוקה לתפקיד הזה לפני, ולא ענבל עד היום לא היו זקוקות לשום הגדרה רשמית על מנת לקדם את הנושאים שחשובים לכולנו, ובוודאי חשובים לכם. אני בטוח שכך עשיתם עד היום, ותעשו ודאי.

בנימה יותר רצינית, אני רק רוצה לומר לך ענבל, גם מאותם ימים שהייתי יותר פעיל בוועדה הזאת, גם היום אני חושב שאחד הדברים החשובים שהוועדה יכולה לעשות, זה דווקא להגיש סיוע לא בנושאים שהם בכותרות, ומחר מתפרסמים בצורה שיש לי מחלוקת גדולה, אלא על ידי תיקונים קטנים של עיוותים בחברה שלנו, שהתיקונים האלה יכולים לסייע לאותן נשים שדווקא לא מגיעות לוועדה ולא מבקשות סיוע, ולא רואות את עצמן כמובילות מאבק, אלא רוצות להתקדם בתחומים שונים ולהצליח. לצערי הרב הרבה מאוד, החל משעות פעוטונים וגני ילדים, וכלה בכל מיני דברים שכבר חלק מן הנשים רמזו שהם מפריעים להתקדמות הזאת ולשיוויון האמיתי הזה.

אני מאוד מקווה שאנחנו כולנו, כרגע בראשות ענבל, נוכל לתקן את הדברים ולקדם בצורה אמיתית ונכונה את הנשים הרבות שמוכשרות לעשות מאמצים ומתקדמות, לפעמים חסר עוד איזה פסיק קטן שבכוחנו לסייע. תודה.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה, וכמובן שאנחנו נשמח לראות אותך פה נוטל חלק פעיל בפעילות הוועדה.
יולי אדשלטיין
בשמחה.
היו"ר ענבל גבריאלי
היושבת ראש לקידום מעמד האשה, הגברת יהודית פלוטקין. בבקשה.
יהודית פלוטקין
מה אגיד בלי לחזור. אני מסכימה עם כל מה שנאמר. זו הזדמנות להגיד לחברת הכנסת אתי לבני הרבה תודה על כל העשייה, ועל הקטע שלך בשנה האחרונה, שאני חושבת שהיה מאוד אפקטיבי, וגם סימל את החיבור בין חברות כנסת מכל המפלגות. אנחנו עבדנו בשיתוף פעולה, ואנחנו בעניין הזה נמשיך גם הלאה.

וכמובן לענבל המון ברכות להצלחה. אני רוצה לומר דבר אחד מאוד מרכזי, שדווקא חבר הכנסת רשף הזכיר, את הנושא של המלחמה בדעות הקדומות, שזה אחד הנושאים של הוועדה הזאת. אני רואה את כל הנושא של שיוויון הזדמנויות בין גברים לנשים מלחמה בדעות קדומות. ושלנו כנשים גם מלחמה בדעות קדומות על נשים, סטיגמות. אני חושבת שהיכולת שלנו לפרגן לכל אשה שעושה בכלל, ליושבות ראש הוועדה בפרט, וזה לא משנה מאיזה גיל ומאיזה מפלגה וכן הלאה. יש לנו חברות כנסת נהדרות, לא להקטין, אבל ענבל היא חברת הכנסת היחידה שנמצאת קבוע במשרדנו, ואנחנו נפגשות קבוע לסיורי מוחות, ונפגשים עם עוד גורמים שאנחנו מחברים לצורך סיור מוחות, לצורך הפרייה. ברור שהיינו שמחים אם כל יושבת ראש היתה יכולה להיות תקופה מאוד ארוכה כדי למצות מקסימום מכישוריה. אני חושבת שאת הגעת, אם לא קודם אז בוודאי עכשיו לבשלות של כל מה שאת אספת עם הניסיון ועם העבודה הפעילה, ועם מירב הצעות החוק ועם החריצות, לממש לנושאים של מעמד האשה. אני בטוחה שתעשי את זה בהצלחה, עם הכישרון ועם החריצות ועם הסקרנות ועם האיכפתיות, ועם האינטליגנציה. אנחנו לרשותך לעזור לך בכל מה שצריך כל הזמן.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.
אורית רישפי
אני מייצגת את עמותת כ"ן, העמותה הזאת חרטה על דיגלה את הכוונה ואת המטרה להבטיח ייצוג לנשים בפוליטיקה. קצת היה קשה לשכנע את הקהל הרחב מכל הסיבות שאנחנו מכירים למה קשה לשכנע שצריכים לקדם נשים בפוליטיקה בצורה קצת יותר אקטיבית. ולכן אני חושבת שאחד השיאים של התקופה של אתי, שחוץ מלהצטרף לברכות, אני לא אחזור על המלים הטובות והחמות שיש לנו.
אני חושבת שהחקיקה האחרונה שהתחילה פה בנושא של הבטחת ייצוג, כולל התיגמול הכספי באמת יכולים להבטיח לנו איזושהי פריצת דרך. אני לא מאמינה שזאת תהיה המהפכה ונוכל לסגור את עמותת כ"ן בשבוע אחר כך, אבל אולי בתקופה הקרובה נוכל לעסוק בנושאים אחרים. זו פריצת דרך, מזה נגזרים עוד כל מיני נושאים שצריכים לטפל בהם, הרשויות המקומיות היו צריכות להיות שם, ואנחנו צריכים להגיע גם אליהם, ויש אחר כך עוד גרורות. אבל בעיניי עמותת כ"ן בהחלט זו פריצת דרך, וחוץ מלהודות ולברך את כולם שהיו שותפים לדבר הזה, כולל הגברים שעזבו. אנחנו נמשיך יחד איתכם לעשות את מה שצריך לעשות. וחוץ מלאחל הצלחה והרבה שיתוף פעולה, שיהיה רק טוב.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.
רינה בר-טל
אני יושבת ראש שדולת הנשים בישראל. אני רוצה להאיר שני פאנים חשובים. החקיקה החשובה ביותר שנעשתה בתחום נשים, נעשתה בעשור האחרון בין שנות התשעים לסוף שנות התשעים, על ידי קבוצה גדולה של נשים שבאו מהשקפות פוליטיות, והשקפות עולם שונות לחלוטין, וחברו יחד לעשות את החוקים החשובים ביותר שחוקקו בנושאים שלנו.

אני חושבת שאת אתי, וענבל, פורצות את הדרך לעשור הבא שהוא לא פחות חשוב. העשייה האמיצה שלך אתי תיזכר. מי שהזכיר את העשייה העניפה של נשים בעשור האחרון, שהחקיקה והעמידה שלהן בפני הרבה מאוד גורמים, לא רק של גברים, אלא גם של נשים בבית הזה לא היתה קלה. האומץ שלך ראוי לשבח מבחינתנו, והנחישות, והרצון להצליח בשל הנושאים החשובים. אנחנו מוקירות לך הרבה מאוד תודה, והמון המון הערכה. גם על החוק של ייצוג הולם במפלגות, ועוד הדרך ארוכה. גם על ההתייחסות בתחילת הדרך של הנציבות, גם הנגיעה כרגע על הנושא של הכרה בהוצאות, זהו נושא שאנחנו עוסקות בו כל כך הרבה שנים, וחבל שהגברים לא נמצאים כאן, מכיוון שכל המאבקים האלה לא צריכים להיות מאבקים שמובלים אך ורק על ידי נשים. אפשר לחשוב שאנחנו חיות על הפלנטה הזאת לבד, ושיש לנו רק בנות ונכדות.

ולכן הדחיפה שלך אתי היתה בכיוון האחרון, להתחבר לשרים, לחברי הכנסת, זו היתה הסתכלות מאוד נכונה במקומות הנחוצים, ולנשים האחרות במקומות האחרים. על כך שוב המון תודה והמון הערכה. אנחנו לא נפרדות, אנחנו רק מציינות איזהו פרק.

עם ענבל יצאנו להיפגש בפורום מסויים שקשור לנשים, ולהעצמת נשים. ראית את השטח וכמה הוא צמא. כמה הוא צמא לשמוע, וכמה הוא צמא לפגוש, וכמה הוא צמא לפעול, וכמה הוא לא יודע. וכמה לא תמיד הוא מעורב, וכמה המלה פמיניסטית לפעמים מעוררת צמרמורת כזו גם בקיץ כי היה נורא חם. אבל ממש יכולת להרגיש על חלק מהנשים איך העור שלהן מתכווץ כשהזכרתי את המלים האלה יותר מפעם אחת לשמחתי הרבה. תמשיכי לשבת בחדר הזה, וכשיבואו לכאן גברים שינסו להסביר למה את טועה, או למה אנחנו לא מבינות, תמשיכי לומר את הדברים באותה רוח שקטה.
היו"ר ענבל גבריאלי
ינסו להעביר אותנו תהליך המרה, אם אני זוכרת נכון.
רינה בר-טל
זה היה הביטוי. הם לא עושים את זה מרוע לב, והם לא חושבים שאנחנו לא בסדר. הם חושבים דברים אחרים, הם מסתכלים על זה אחרת, הם מדברים אחרת. הם מאמינים שחלקנו לא נמצאות במקומות הנכונים, ואפשר שנהיה בכלל במקומות אחרים. אז יש עוד המון עבודה. אני רק יכולה להציע עזרה, תמיכה, כל מה שצריך על מנת לקדם את הנושא. ואני מסיימת ואומרת ששיתוף הפעולה בין כל חברות הכנסת לעניות דעתי הוא המרשם בבית הזה הנכון ביותר, אבל לא לשכוח, כי האחריות היא גם עלינו.
היו"ר ענבל גבריאלי
תודה רבה.

אנחנו נאלצות לסיים, משום שבעוד כמה דקות יש ישיבה נוספת. תודה לכל המברכות ולכל המברכים, ובתקווה להמשך פעילות, להמשך שיתוף פעולה. ושכאילו שום דבר לא קרה בדרך, ופשוט להמשיך הלאה מהמקום שבו הפסקנו עם אתי כיושבת ראש. תודה רבה.
אתי לבני
תודה רבה לעוזרות הוועדה, וליועצת המשפטיות, ולמנהלת הוועדה, וכל ארגוני הנשים שבאו ותרמו ועשו, ובלעדיהן לא היה קורה שום דבר, באמת שום דבר. אז תודה לכולן.

(הישיבה נעולה)

קוד המקור של הנתונים