ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/07/2005

הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון מס' 17) (ייצוג הולם לעולים חדשים), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון מס' 17) (ייצוג הולם לעולים חדשים)

5
ועדת חוקה, חוק ומשפט
18.7.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 541
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, י"א בתמוז התשס"ה (18 ביולי 2005), שעה 12:30
סדר היום
הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון מס' 17) (ייצוג הולם לעולים חדשים), התשס"ה-2005 (פ/ 2624)
נכחו
חברי הוועדה: רשף חן-היו"ר
בני אלון
נסים זאב
אליעזר (צ'יטה) כהן
מוזמנים
איתי יעקב רפרנט מדע, אגף תקציבים משרד האוצר
אייל גבאי מנכ"ל רשות החברות
נגה רובינשטיין,עו"ד משרד המשפטים
ע' ליועצת המשפטית
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
יפעת שפרכר



הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון מס' 17)
(ייצוג הולם לעולים חדשים), התשס"ה-2005
היו"ר רשף חן
אני מבין שארגוני העולים שמעו על קיום הישיבה במאוחר ולכן ביקשו במפורש שתתקיים לפחות ישיבה אחת שבה הם יוכלו להביע את עמדתם. יושב ראש הוועדה, מיכאל איתן, ביקש לא להצביע היום, לכן לא נצביע.
בני אלון
בחברות ממשלתיות יש מצב של עידוד מגזרים. לנשים אני לא קורא מגזר, כי נשים מהוות 50% מכלל האוכלוסייה. המדינה צריכה להחליט מה היא רוצה. אם היא רוצה לעודד עולים, והיא רוצה לקחת את ההזדמנות שיש בתוך החברה הישראלית, אז היא צריכה לתת לזה ביטוי. רק בעשור האחרון היו מיליון עולים. חלק מהעולים אקדמאים שמטאטאים את הרחובות, חלקם מתגברים על קשיי שפה. צריכים לתת להם ביטוי בחברות ענייניות. כמובן שהם צריכים תארים ואת כל שאר הדברים. אם המדינה רוצה לעודד את שילובם היא מראה את זה, אבל אם היא רוצה להראות שכל מה שמעניין אותה זה לעודד בני מיעוטים, אז היא עושה את זה ומראה את זה. על זה היא מקפידה, את זה היא אוכפת.
היו"ר רשף חן
האם יש לך נתונים לגבי מעורבות של עולים?
בני אלון
בדיון הקודם הבאתי נתונים.
תמי סלע
העלייה של שנות ה-70 השתלבה. העדפה מתקנת אמורה להיות כאשר יש בעיה שיטתית, כאשר יש איזו שהיא אפליה. יורי שטרן ביקש את זה בנובמבר 2004. כשבדקו בשירות הציבורי ובעוד מוסדות ראו שגם לגבי הדור החדש יש השתלבות. נכון שזה פחות, אבל יש השתלבות. מדברים על הסיבות שזה קורה. זה משפיע כשיש לימוד של שפה. מדינה מסייעת בלימוד השפה, בתעסוקה, בהרבה תחומים.
בני אלון
לא ראיתי את זה. אני ביקשתי מהמ.מ.מ מחקר לגבי החוק הזה. הם עשו מחקר טלפוני. הם גילו שכמעט ואין שום דבר. אני חושב שזה ערך, שזה טוב. אני לא רואה בזה בעיה. אני לא בא להכניס זילות בקריטריונים האחרים. אני חושב שזה דבר שיאזן. אם יבואו ויגידו לי שמבטלים את כל העדפות המתקנות, אז לגבי נשים אני אתנגד כי זה דבר שהוכיח את עצמו, זה דבר חברתי וערכי שצריך לדבוק בו.
תמי סלע
העדפה המתקנת היחידה שיש היא לגבי ערבים.
בני אלון
כל עוד המדינה מבטאת את רצונה לזה שהיא מעדיפה אנשים במקומות כאלה, והיא מראה להם שדווקא בצווארון הלבן היא רוצה אותם בעמדות כוח, בעמדות כלכלה, אז אסור לה להגיד את זה לחברה אחת ולא להגיד את זה למיליון איש מאזרחיה שהגיעו והוכיחו נכונות להשתלב בכל עבודה. גם ב"מולדת" וב"ישראל ביתנו" יצרו מגע עם הרבה מאוד עולים בפריפריות ובכל המקומות. מדובר באנשים שהיו מוכנים לעשות כל דבר. אתה נותן להם את העידוד בזה שאתה מראה להם שהם חשובים בתחום שהם למדו. מדובר באנשים משכילים, באנשים רציניים. הם רק מוסיפים לדיוני דירקטוריונים.
אייל גבאי
זאת הצעת החוק הראשונה בעניין חברות ממשלתיות שביקשתי לבוא ולהיות נוכח בדיון. יש לי המון הערכה לחבר הכנסת אלון, גם היה לי שיתוף פעולה איתו בהיותו שר. ההתנגדות שלי להצעת החוק היא עקרונית.

אני אתמוך בהצעה לבטל את הייצוג ההולם לערבים, כי אני חושב שזאת הייתה טעות.חברתי ממשרד המשפטים תחלוק עלי. אני תכף אסביר מה צריך להיות המנגנון הנכון. חוץ מהמקרה של נשים לא הייתה צריכה להתקבל שום העדפה מתקנת. בואו נראה מה המניע ואיפה הדרך להמשיך.

אפשר לשאול למה רק עולים, למה רק ערבים, הרי אפשר גם חרדים, אפשר גם תושבי פריפריה. הצעת החוק מציעה העדפה מתקנת בחברות ממשלתיות. אני לא יודע למה. אני לא מבין למה הצעת החוק של חבר הכנסת אלון לא מתייחסת גם לשירות מדינה (מנויים). שירות המדינה זה המקום המתאים - אם בכלל - לדבר כזה. אני לא מבין למה היא לא מתייחסת לבית המשפט העליון. בבית המשפט העליון צריכה להיות חובת השיקוף, לא בחברות ממשלתיות. חברות ממשלתיות קמו כדי להשיג תוצאה עסקית שהמדינה רוצה בה. השיקול במינוי דירקטורים צריך להיות עסקי. כל זמן שהמינוי הוא בידי השרים, אז המנגנון הפוליטי צריך להביא לאותו ייצוג הולם. אם יש קבוצות אוכלוסייה שאנחנו חושבים שהן צריכות לקבל ייצוג במוסדות השלטון או שהמרקם הפוליטי מביא לכך שיהיה להן ייצוג , הרי שהן יכולות להיבחר לכנסת. היו מפלגות של עולים. היה בידי השרים מטעם מפלגות העולים הכלי למנות רק עולים חדשים.
בני אלון
הן עשו את זה. האם אתה חושב שצריכות להיות מפלגות עולים?
אייל גבאי
לא.
היו"ר רשף חן
הנחת העבודה היא שהשר ממנה את האנשים שקרובים אליו.
אייל גבאי
כיוון שאין מאגר ציבורי, אז כל שר ממנה מקרב המעגל המוכר לו.
היו"ר רשף חן
האם אתה מסכים איתי שזה מאוד מוזר? אין קריטריונים מסודרים, אין מאגר.
בני אלון
יש פרסום.
היו"ר רשף חן
כששר רוצה למנות הוא שואל את מקורביו. איזו שיטה זו?
בני אלון
מאגר יעזור גם לדברים האלה. אם למשרה של דירקטור צריכה להתמנות אישה, אז צריכים לפנות לכל נשות ישראל.
אייל גבאי
הדרך להגשים את המטרה היא הדרך הפוליטית. אם היה קיים מאגר, אז האדם המתאים ביותר לתפקיד היה נבחר. היום לא נבחר האדם המתאים ביותר לתפקיד, כי כל שר פונה למבחר מצומצם של אנשים. כשאתה בוחר ממספר מצומצם של אנשים, אתה בעצם לא בוחר את המתאים ביותר. מה ההבדל בין נשים לכל דבר אחר? נשים זה 50% מהאוכלוסייה.
אליעזר (צ'יטה) כהן
זה 51% או 52%.
אייל גבאי
זה פשוט כאשר אתה בא ואומר שצריך לבחור מאותו מאגר של 52%. בעניין נשים נעשה מהלך אדיר מאז התיקון לחוק. מה קורה כשאנחנו יורדים לקבוצות יותר מצומצמות? גם חרדים יגיעו לשולחן. למה להגביל? אני לא חושב שהחברות העסקיות זה המקום שצריך להכניס אותם. יש את שירות המדינה ואת בית המשפט העליון. אם אתה בא לשר ואומר לו שהוא לא יכול לעבוד עד שהוא לא יביא עולה, ערבי, חרדי או איש פריפריה, זה אומר שחברה עסקית צריכה לעמוד ולחכות עד שימצאו מישהו מאותה קבוצה.

ככל שיורדים לקבוצות יותר מצומצמות הנטל על השרים יותר כבד. כולנו מסכימים שזה לא מעלה ולא מוריד אם הדירקטור שלה הוא ממוצא כזה או ממוצא אחר, כל מה שמעניין אותה זה שהוא יהיה טוב. זאת לא מטרה לטובת החברה, וגם זאת לא מטרה למען הנכס שכולנו מופקדים עבור אזרחי מדינת ישראל לעשות אותו בצורה הטובה ביותר. השר צריך ללכת ולחפש עכשיו בקרב קבוצות מוגבלות. זה מטיל עליו נטל. השרים לא עומדים בזה בעניין ערבים. יש חברות שמשותקות. זה לא נכון להחיל את זה על קבוצות יותר ויותר מצומצמות. לא מרוויחים מזה. המקום הוא לא כאן.
היו"ר רשף חן
כמה דירקטורים יש?
אייל גבאי
יש כ-600 דירקטורים.
אייל גבאי
אנחנו לא שואלים את השאלה הזאת כי זה לא שיקול. אני מציע שנפנה לכל החברות כדי שיעבירו שאלון אנונימי בקרב כל החברים. יש הרבה חברי כנסת שעונים לקריטריון של עולים.
בני אלון
אני עשיתי את המחקר דרך המ.מ.מ.
אייל גבאי
אני לא חושב שהם פנו לחברות הממשלתיות. אני מוכן להרים את הכפפה הזאת.
אליעזר (צ'יטה ) כהן
יש שתי קבוצות גדולות, האחת ערבים, שזכתה להטבה הזאת,והשנייה היא עולים חדשים. למה הן שתי קבוצות גדולות? הן 20% מהאוכלוסייה. הערבים והעולים הם יותר ממיליון איש. הם חברה מעורבת. בקבוצה של העולים יש הרבה מאוד אקדמאים שלא רק שיכולים לתרום, אלא שכשנתנו להם את הצ'אנס הם תרמו.
בני אלון
זאת אמירה ברורה של המדינה שמעדיפה את המיליון הזה על המיליון הזה. אנחנו נדבר כשתביא הצעת חוק ממשלתית שמבטלת.
אייל גבאי
גם בשירות המדינה יש העדפה לערבים.
בני אלון
הציע מיקי איתן שירות מדינה לאתיופים כי שירות המדינה זה מהדרגה הכי נמוכה. אתה יכול להשיג שם הרבה דברים. מה שאני מציע זה להכניס אותם למקום שיש בו קצת יותר השפעה. זה קצת לתת כבוד. האתיופים, בשלב הזה, לא צריכים את הכבוד הזה. המיליון איש של עולים נמצאים בכל מקרה בשירות המדינה, לא צריך לעשות את זה שם.
אייל גבאי
למה לא תושבי התנחלויות? למה לא תושבי עיירות פיתוח?
היו"ר רשף חן
הצעת החוק הזאת באה על רקע של גל העלייה האחרון. גל העלייה הזה הוא אירוע חד-פעמי. די ברור שהגל הזה מוצה. האוכלוסייה שהחוק הזה יהיה רלוונטי לגביה הולכת לקטון. תיווצר פה בעיה. לכאורה זה חוק שאם יש לו מקום הוא צריך להיות לתקופה מוגבלת בזמן. מה שחסר לי זה נתונים. היה לי הרבה יותר קל להצביע על החוק הזה אם הייתי יודע כמה מתוך 600 הדירקטורים הם עולים חדשים.
בני אלון
אחת.
היו"ר רשף חן
לא כל כך לפי איזה שהוא קריטריון, אלא פשוט תאריך עלייה לארץ. צריך לדעת כמה מהם ילידי הארץ, כמה מהם נולדו בחו"ל ומה תאריך העלייה שלהם. ברגע שיהיו לנו הנתונים האלה נדע מה הייתכנות של עולה חדש למצוא את עצמו חבר בדירקטוריון. לא כל כך הייתי רוצה לראות חבר דירקטוריון שרק עכשיו ירד מהמטוס.
נגה רובינשטיין
זה מישהו שצריך לדעת את השפה.
אייל גבאי
כמה עולים חדשים מינתה המפלגה שלך, חבר הכנסת אלון? בואו נראה כמה אתם יישמתם את זה.
בני אלון
אני חושב שהיו. ההתנגדות של רשות החברות מובנת. אם הם באמת כל כך אמיצים, שיגישו הצעת חוק ממשלתית שמבטלת את העניין הזה.
נגה רובינשטיין
זאת לא עמדה ממשלתית, זאת עמדה של רשות החברות.
היו"ר רשף חן
אתה בעצמך מסכים שכל הנושא של העדפה מתקנת פוגע בעיקרון השוויון.
בני אלון
אתה יודע כמה דיונים פילוסופיים יש בשאלה אם העדפה מתקנת פוגעת בשוויון או לא? זה תלוי בסיטואציה.
היו"ר רשף חן
אני חושב שהעדפה מתקנת פוגעת בשוויון הטכני, היא פוגעת באינטרס הכלכלי של החברות שהטוב ביותר לתפקיד ימלא את התפקיד. יש סיבות לבטל או לדחות את העקרונות האלה.
בני אלון
חובה עליך להכיר את הרצוי ואת המצוי, לא לבוא עם טענות של רצוי מול מצוי. מצוי שיש מגזר אחר של מיליון שאותו המדינה רוצה לקדם. מצוי שהברירה היא לא בין הטוב ביותר אלא כל מיני פרוטקציות ודברים לא קשורים. באים פה ואומרים לך שרצוי שלא יהיה. היכן הם מביאים את הרצוי? בדבר שהוא הכי סביר שהמינויים יהיו טובים כי יש להם את הרקע האקדמאי, כי הם חבר'ה עם מוטיבציה, כי הם חבר'ה זהב.
היו"ר רשף חן
אתה רואה את העולים מרוסיה, אבל יש כל מיני.
בני אלון
הם הרוב.
היו"ר רשף חן
המינימום שאנחנו כוועדה צריכים לעשות זה לדעת מספרית מה המצב כרגע, מה הרע שאנחנו באים לתקן.
בני אלון
לא תדע את זה כי אין שאלון. זאת עבודת מחקר של שנה. אני עשיתי מה שאני יכול דרך המ.מ.מ. אני מבקש שלא יירשם שההצעה הזאת התקבלה כהצעה שמעכבת.
היו"ר רשף חן
אנחנו מבקשים את זה לישיבה הבאה.
אייל גבאי
אני רוצה להתייחס לעניין הקבוצה שבה מדובר ולתקופה שהיא נחשבת לעולה חדשה. נקבע בחוק 15 שנה. העלייה הגדולה מרוסיה התרחשה בין השנים 1989 ל-1995. 15 שנה מסתיימים ב2010. אני מציע לקבוע את הצעת החוק כהוראת שעה עד 2010.
בני אלון
אין בעיה.
נגה רובינשטיין
אין לנו התנגדות שייאספו הנתונים. עמדת הממשלה היא להתנגד.
בני אלון
נתנו חופש הצבעה במליאה.
נגה רובינשטיין
אני מחויבת להחלטה של ועדת שרים. חוקים של אפליה מתקנת בנושאים האלה נובעים בעיקר מהסיבה של העדר ייצוגיות בחלק הממשלתי. למה הגיע תיקון החקיקה של אפליה מתקנת במגזר המיעוטים? בגלל העדר ייצוגיות של הערבים בממשלה.
בני אלון
אנחנו דנים בחברות ממשלתיות.
נגה רובינשטיין
מי שממנה את הדירקטורים לחברות ממשלתיות זה שרי הממשלה. הממשלה היא הזרוע הארוכה ובעלת המניות בחברות ממשלתיות. הבעייתיות בשאלת הייצוגיות הרבה יותר קטנה כשמדובר בעולים של 15 שנה. יש ייצוגיות לעולים במפלגות שונות ובממשלה. הרציונאל של העדר ייצוגיות לא מתקיים בנוגע לעולים. המשלה תמכה בנוגע למגזר המיעוטים.
היו"ר רשף חן
זאת אומרת, אתם משלימים עם הרעיון ששר ערבי ימנה ערבים, ששר שהוא עולה חדש ימנה עולים חדשים.
בני אלון
הם גם משלימים עם הרעיון שלא יהיו שרים ערבים. למה אתם נגד שרים ערבים?
נגה רובינשטיין
המציאות מראה תת ייצוגיות. הרציונאל הוא שכשאתה עושה תת ייצוגיות אתה עושה העדפה מתקנת.
בני אלון
היו מפלגות עולים שחלפו. אני מקווה שלא יהיו יותר. גם עולים וגם ערבים יש מעט.
נגה רובינשטיין
אנחנו מדברים על אנשים שנמצאים שנים רבות בארץ. חלון ההזדמנויות לאותם עולים הוא מצומצם. למה? כי זה לא יהיה מישהו שרק שנה בארץ, אלא זה יהיה מישהו שהוא כבר שנתיים או שלוש. מדובר באנשים שצריכים לדעת את השפה, אנשים שצריכים להבין את הכלכלה. זאת הצעת חוק מאוד ספציפית.
היו"ר רשף חן
האם צריך להחליף אותם אחרי שהם מפסיקים להיות עולים חדשים?
תמי סלע
הוא לא ייחשב כייצוג הולם כאשר הוא לא יהיה יותר עולה חדש.
נגה רובינשטיין
התקדים הוא תקדים מאוד בעייתי. לפי ההצעה הזאת, הדירקטור מורכב מפסיפס של כל מיני קבוצות, כאשר הקבוצה שלא תיכנס ראשונה גם לא תזכה לייצוג כי היא לא תיכנס לאחת המשבצות. כל מי שיצליח להעביר את הצעת החוק ראשון בכנסת הוא יהיה זה שזוכה.
רשף חן
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה שבשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים