ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/07/2005

חוק הטבות לניצולי שואה נזקקים, התשס"ז-2007

פרוטוקול

 
הצעת חוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השנייה (תיקון- ניצול שואה נזקק)

21
2005-07-27.rtf
27.7.2005
הכנסת השש עשרה
מושב שלישי נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מס' 262
מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, כ' בתמוז התשס"ה (27 ביולי 2005), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השנייה (תיקון- ניצול שואה נזקק), התשס"ה – 2005
של חה"כ יורי שטרן, חה"כ אליעזר כהן. (פ/3256)
נכחו
קולט אביטל– היו"ר
רומן ברונפמן
יגאל יאסינוב
אליעזר כהן
יורי שטרן
מוזמנים
שגיא בלשה – משרד האוצר, רכז עלייה וקליטה
הרן לבאות – משרד האוצר , רפרנט ביטוח לאומי
מיכאלה גרזון – משרד הבינוי והשיכון, סגנית סמנכ"ל בכיר לאיכלוס
מרים בר גיורא – משרד הרווחה, מנהלת השרות לזקן
עו"ד שי סומך – משרד המשפטים, מחלקת יעוץ וחקיקה
גלינה זלצמן – המשרד לקליטת העליה, אחראית על קליטת אומנים וספורטאים עולים
נטשה פטרובסקי – המשרד לקליטת העליה, יועצת סגנית השרה
דרור מנטל – שירותי בריאות כללית, מנהל מחלקת התקשרויות
נועה פרסטר – קופת חולים כללית, ראש אגף גזברות והכנסות
יהודה עליאש – קופת חולים מאוחדת, ממונה על התקציבים
יוסף טיפלצקי
סרגיי סושון , סגן יו"ר עמותת ניצולי מחנות ריכוז וגטאות
משה טלסניק , נציג ניצולי שואה ועולים חדשים
דובי ארבל – הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל, מנכ"ל
גיטה קופמן – הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל , יו"ר עמותת ניצולי מחנות ריכוז
ביאנקה יואל – עמותת "כן לזקן" לקידום זכויות הזקנים, רכזת
פיליס רוזנברג – עמותת "כן לזקן" לקידום זכויות הזקנים, חברת אסיפה כללית
ייעוץ משפטי
אפרת רוזן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ










הצעת חוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השניה (תיקון- ניצול שואה נזקק), התשס"ה 2005
של חה"כ יורי שטרן, חה"כ אליעזר כהן. (פ/3256)
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות, זאת הישיבה האחרונה שלנו במושב הזה שלא אומר שאנחנו לא ניפגש גם בפגרה, כבר יש לנו לפחות ישיבה אחת מתוכננת לפגרה, אבל אנחנו היום נפגשים כדי לדון בהצעת החוק של חבר הכנסת יורי שטרן וגם של חבר הכנסת כהן. אני מבינה שהצעת החוק פורמלית עברה קריאה טרומית אבל היתה התניה שלפני שאנחנו מתחילים לדון בה, כך נאמר לנו וכך ראינו בפרוטוקול, אתה צריך לבוא בדברים עם האוצר ואני רוצה לבקש ממך שני דברים, אני רוצה לבקש ממך להגיד לנו אלף, אם באת בדברים עם האוצר כי אנחנו לא יכולים לנצל ישיבה של הועדה להידברות הזאת ואם לא מה עשית ואם כן מה השגת. ודבר שני, בדבריך כי אני מבקשת ממך להציג את החוק, תאמר לנו בכמה אנשים מדובר, מה המיוחד של הקבוצה הזאת, האם אתה כולל בה, האם זה נראה כאילו שזה כולל בצורה גורפת המון אנשים או שזה מצטמצם לציבור מסוים כדי שאחר כך נשמע מה יש בפי האוצר.
יורי שטרן
תודה רבה. כבוד יושבת ראש, ההצעה הזאת היא בעצם תולדה של פשרה שבאה כתוצאה מהשיחות עם משרד האוצר. כוונתי המקורית היתה כמו אצל חברי כנסת רבים, אני חושב שגם אצלך היו הצעות דומות, לבטל את האפליה הזאת ההיסטורית, היא לא היתה מכוונת אלא היתה אז תוצאה של ההסדר עם הגרמנים בנושא השילומים אבל במרוצת הזמן הדברים השתנו, השילומים מגרמניה נפסקו בעצם ב- 69' אחר כך היו הסדרים זמניים שהסתכמו בסכומים הרבה יותר קטנים. הסכומים שמדינת ישראל קבעה מאידך בחקיקה הפנימית שלה, בגלל עליה ברמת החיים, ברמת השכר, הפכו להיות יותר משמעותיים מאשר היו ב- 53' והדברים השתנו. מי שהיום קיבל פיצוי חד פעמי מגרמניה שזה 5000 מארק, זאת אומרת, פחות מ- 3000 יורו או מי שמקבל רנטה חודשית בסדר גודל של 270 פחות 270 יורו, הוא מקבל הרבה הרבה פחות, הרבה פחות ממה שקבע החוק בזמנו למי שעלה ארצה עד אוקטובר 53. מדינת ישראל נשארה אולי המדינה היחידה, זה פרדוכס, נשארנו אולי המדינה היחידה שאין בה ציון ממשלתי לניצולי שואה. אני מדבר על אלה שעלו אחרי 53' וזה למעשה גדול מאד.
היו"ר קולט אביטל
דרך אגב, החוק הפעם כן עבר עוד פעם. הצעת החוק של חבר הכנסת אורון ושלי ושל אחרים עברה ביום רביעי שעבר בקריאה טרומית. אני מקווה כי זה כבר עבר פעם אחת בכנסת.
יורי שטרן
כן, גם ההצעה שלי עברה את זה.
היו"ר קולט אביטל
אבל השאלה אם זה לא יהרגו את זה בדרך.
יורי שטרן
גם ההצעה שלי עברה אבל אני יודע מכל השיחות שלי עם האוצר שאין שום נכונות מצדה של הממשלה ומדובר באמת בסכומים כבדים. על כל פנים, מרכז מידע של הכנסת עשה לבקשתי לפני חודש סיימו עבודה השוואתית. הם לקחו רק כמה ממדינות אירופה, הם לא עשו על כל מדינות אירופה.
היו"ר קולט אביטל
אני רואה שאתה בודק מה נותנים במדינה.
יורי שטרן
כן, יש פה דנמרק, יש פה בלגיה ויש פה עוד. מדינות שלא אשמות כמדינות בעוול שנגרם לעם היהודי כי טענת האוצר וגם טענת מדינת ישראל היא מוזרה, היא נוראית, היא בלתי מתקבלת על הדעת. יש לי מכתב ממשרד המשפטים, זה בעצם מכתב לא אלי אלא למשה טלסקין. שמדינת ישראל אינה רואה את עצמה אחראית למה שקרה. עכשיו, זה דנמרק רואה את עצמה.
היו"ר קולט אביטל
אתה מוכן לעשות הבחנה כדי שנוכל כולנו להיות על אותו הגל. הבחנה בין זכויות וטרנים שזה דבר אחד- - -
יורי שטרן
לא, אני מדבר פה רק על זכויות ניצולי שואה. אני חייב לנסות את שניהם. אבל יש פה בתוך הטכסט הם הפרידו. יש מדינות כמו ארצות הברית ששם ניצולי שואה גם מדינות ברית המועצות לשעבר, ניצולי שואה שם , קורבנות הנאצים הם במעמד של ותיקי המלחמה מבחינת החקיקה וההטבות.
היו"ר קולט אביטל
איפה, באיזה מדינות?
יורי שטרן
ברוסיה, באוקראינה, בביילרוס וגם בארצות הברית. גם בארצות הברית החקיקה מתייחסת למי ההטבות אולי לא זהות בארצות הברית, אני לא יכולתי עד כדי כך לבדוק אבל זו חקיקה שמתייחסת לקורבנות המלחמה גם הצבאיים וגם האזרחים. עכשיו, במדינות אירופה שנזכרו פה יש שורה של הטבות שאנחנו יכולים רק לחלום עליהן. ניצול שואה בהולנד דווקא כספית מקבל משהו שנע בין 1300 ל- 2500 יורו, תלוי במידת הנכות שלו פלוס טיפולים פסיכולוגיים, פלוס החזר הוצאות לטיפולים רפואיים, פלוס כל השארים שלו מקבלים, אם הוא נפטר, את ההטבות, פלוס הדור השני מקבל סיוע בגין פגיעה נפשית. הדור השני של ניצולי שואה.
היו"ר קולט אביטל
כן, נציג האוצר תקשיב לזה משום שאנחנו נבקש ממך התייחסות למה אנחנו. מה הזכויות של ניצולי שואה לשם ההשוואה.
יורי שטרן
אז אני שואל, כבוד יושבת הראש, מה קורה פה? הרי דנמרק לא רואה את עצמה כמדינה שאחראית על שואת היהודים והדנים, כידוע, תמורת כסף אמנם כפי שגילו באחרונה, אבל הצילו את רוב יהדות דנמרק. הולנד, שוב, עד לגילויים האחרונים הצטיינה כמדינה שאפילו המלכה יצאה עם טלאי צהוב להפגין הזדהות עם היהודים ועובדה היא שהולנדים רבים באמת השתתפו בהצלת היהודים. אלה מדינות שבשום פנים ואופן מעולם לא הכירו באחריותן לנזק ליהודים אבל הן חקקו חוקים שנתנו סיוע לקורבנות אזרחיים של המלחמה. לא כולם יהודים. ומדינת ישראל שהיא מדינה שבמידה רבה מאד זכותה המוסרית להתקיים מתבססת על השואה והסיוע שהיא קיבלה מהעולם, גם כספית וגם פוליטית היה כתוצאה מההלם של השואה, זאת מדינה שלא מוכנה להכיר בזה. אחרי שהגעתי למסקנה חד משמעית מבחינתי, שהאוצר לא ייתן יד למחיקת הגבול הזמני הזה של אוקטובר 53, פשוט להשוואת התנאים שזה היה צעד נכון ופייר, הפתרון שהצעתי לאוצר והוא לא התקבל במלואו אבל בהמשך הדיון כן התקבל ולכן הממשלה תמכה בהצעת חקו זו, זה להשוות במידה זו או אחרת, לקחת כבסיס את חוק ותיקי מלחמת העולם השניה.
היו"ר קולט אביטל
ההצעה היתה שלהם או שלך?
יורי שטרן
שלי. היות ואני גם בניתי את החוק ההוא אז היה לי קל לחשוב במושגים האלה.
היו"ר קולט אביטל
ולהרחיב אותו ולהכניס בו את הקבוצה. איזה קבוצה ספציפית?
יורי שטרן
זה אומר שאנחנו מדברים אך ורק בקורבנות השואה הנזקקים. כלומר, כאלה שחיים מדמי הבטחת הכנסה או סכומים ששווים להם. נגיד בתחום הנכות. רק את הקטגוריה הכי ענייה של קורבנות השואה.
היו"ר קולט אביטל
בכמה אנשים מדובר?
יורי שטרן
לפי הערכת הארגונים של יוצאי ברית המועצות מדובר- - -
היו"ר קולט אביטל
אבל אנחנו לא יכולים לדבר רק על ברית המועצות, עם כל הכבוד, אני יודעת שאתה דואג לציבור הזה. יש גם ממקומות אחרים.
יורי שטרן
קולט, לפני שסיימתי את המשפט אל תנסי כבר להתווכח הקבוצה הזאת מתפלגת לשתי קבוצות. יוצאי ברית המועצות שהגיעו בעשור וחצי האחרונים, זאת הקבוצה הגדולה. ואותם ניצולי השואה שהגיעו קודם שגם הם חיים בעוני של הבטחת הכנסה. לשניהם מספרם לא יודע אבל את הקבוצה הראשונה אפשר פחות או יותר למדוד לפי הנתונים של הארגונים ואז מספרם מגיע לכ- 15 אלף איש מכסימום כאשר מתוכם יש קבוצה קטנה בין 10 ל- 15 אחוז שהם גם הספיקו להיות במלחמה לכן הם מקבלים לפי חוק ותיקי מלחמת העולם השניה ולכן אנחנו צריכים לקזז אותם אז מדובר איפוא על 13 אלף איש.

לגבי הקבוצה השניה, לקחתי מביטוח לאומי, ביטוח לאומי עשה פה עבודה לבקשתי מאד יסודית, הם לקחו מהקבצים שלהם עולי אירופה שעלו בין 53' ל- 89 ומקבלים הבטחת הכנסה. עולי אירופה כמובן לא כולם ניצולי שואה. מן הסתם. אז אנחנו מעריכים שרק חלק מסוים מהם.
אליעזר כהן
כמה יש כאלה?
יורי שטרן
12 אלף אם אני לא טועה אבל יש לי את הרישום הזה. אנחנו עשינו הערכה שמספר ניצולי השואה מתוכם צריך להיות יחסית צנוע, הוא לא יכול להגיע ליותר מחצי. ביחד אני מגיע לעד 20 אלף איש. בין 15 ל- 20 אלף איש. כמובן שזו אוכלוסייה שמצטמצמת בהדרגה אבל בקצב לא איטי בגלל הגיל. מכסימום 20 אלף איש כל ההטבות של החוק זה לפי חוק ותיקי מלחמת העולם השניה. אם אנחנו לוקחים את הכל ההטבות הן כאלה. כ- 1100 שקל נכון להיום סכום חד פעמי ונותן לנו תוספת, זה נמדד פה באחוזים ממשכורת ממוצעת. אז אנחנו מגיעים ל- 22 מיליון שקל, ביטול אגרת טלביזיה כאשר לאנשים מבוגרים יש הנחה ב- 50 אחוז, מדובר בסכום של 200 ומשהו שקל אז נכפיל את זה ב- 20 אלף איש אז מקבלים עוד כ- 4 מיליון שקל, אז מגיעים ל- 26 מיליון שקל, הסכום הנוסף הוא תוספת 10 אחוז בסיוע לשכר דירה שזה מגיע כמובן רק לאלה שגרים בדיור שכור, אלה יכולים להיות בפועל אך ורק מהעלייה האחרונה.
היו"ר קולט אביטל
אתה ממש טועה. אני מטפלת בהמון ודרך אגב עלייה, יש עליות. יש עליות מהונגריה, מרומניה.
יורי שטרן
כן, אבל רוב אלה שהגיעו עד 89' קיבלו עמידר.
היו"ר קולט אביטל
תראה, יורי, אנחנו לא עושים פה תחרות.
יורי שטרן
קולט, אני מדבר על הערכה כספית, זה הכל.
היו"ר קולט אביטל
לכן אני חושבת שצריך לדייק. ולכן יש קבוצה מאד גדולה שמטבע הדברים מגיעים אלי יותר מאשר אליך ואני גם מטפלת בהם באשדוד ובכל מיני מקומות, שהן בין שנות השמונים לתשעים, שעלו בשנות ה- 80' מרומניה וחלקם הגדול לא קיבלו דיור ציבורי.
יורי שטרן
והם גרים בדיור איזה? אז נישאר עם המאגר של כ- 20 אלף איש שמתוכם רק חלק להערכתי לא יותר מחצי הם כאלה שגרים בדיור שכור, מכל המסה הגדולה הזאת, לא בהוסטלים, לא בעמידר וכו'. התוספת הזאת של 10 אחוז לשכר דירה שווי השנתי שלה הוא כאלף שקל ואז זה נותן לנו עוד כ- 10 מיליון.
היו"ר קולט אביטל
אלף שקל לשנה?
יורי שטרן
התוספת של 10 אחוז. כי כל הסכום הוא נע בין 800 ל- 1000 .
היו"ר קולט אביטל
אז אתה מדבר על עוד מיליון?
יורי שטרן
לא, עוד 10 מיליון. אנחנו מגיעים ל- 36 מיליון ואז נישאר הסעיף האחרון שהוא מאד קשה למדידה. אבל הוא סעיף מאד מרכזי.
אליעזר כהן
אל תיבהל אם תקבל תשובה מהאוצר שכל מה שאתה מדדת במיליונים זה מיליארדים.
יורי שטרן
לא, הם נתנו לי כבר הערכה פי 2 יותר גבוהה.
אליעזר כהן
הם נתנו לי הערכה שזה יעלה יותר ממיליארד שקל.
יורי שטרן
פה אנחנו ישבנו ועשינו חישובים.
היו"ר קולט אביטל
יורי, אתה מגיע למה? פלוס מינוס ל- 50 מיליון ? פשוט אי אפשר.
יורי שטרן
אז אני אומר, הסעיף האחרון הוא הנחה בתרופות, הגדלת ההנחה ל- 50 אחוז המקובלים לאנשים מבוגרים ל- 75 אחוז מה שבחוק הוטרנים. את גודל ההטבה הזאת מאד קשה למדוד. פה האוצר טוען שזה עשרות מיליוני שקלים, שום בדיקה שעשיתי לא מגיעה לקצה של העשרות מיליוני שקלים אז אני אומר, נוסיף עוד 10 מיליון אז אנחנו מגיעים ל- 46 מיליון. כל החוק הזה עלותו לא יכולה להיות יותר מ- 50 מיליון שקל, לדעתי פחות וזה מצטמצם.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. חבר הכנסת כהן, יש לך משהו להוסיף? בסדר. אז חבר הכנסת יאסינוב בבקשה.
יגאל יאסינוב
אני רוצה רק לשאול שאלה, המבחן הכנסה שזה בעצם המפתח, מי עושה אותו? איזה קריטריונים, אני שואל לא סתם כי יש פה רק לפני כמה ימים בועדת עבודה ורווחה אנחנו נתקלנו בבעיה שמבחן הכנסה משתנה לרעה. ויש חשש מאד סביר אז בגלל זה אני רוצה לדעת, כשאנחנו מדברים על מבחן הכנסה מה הוא יהיה? מי יעשה אותו? מה יהיו הקריטריונים? וזה המשך של שיחה מלפני יומיים בסך הכל בועדת רווחה. זה יכול להיות מפתח לכל הדברים.
יורי שטרן
אני לא חושב שיש הרעה למבוגרים.
היו"ר קולט אביטל
למה אתה עונה בשם האוצר? הרי זאת שאלה לגיטימית. תן להם להתמודד איתה. אני יכולה לבקש את התייחסות האוצר לכל המכלול? אם לא אכפת לך, תאמר לנו כדי שאנחנו נדע שכולנו מבינים את אותו הדבר, מה בעצם מעניקה המדינה היום שווה ערך כספי לניצול שואה.
שגיא בלשה
אני לא אעשה שום מחקר השוואתי.
היו"ר קולט אביטל
אני לא ביקשתי. אני ביקשתי שאתה תגיד לי נטו מה אנחנו נותנים.
שגיא בלשה
תיכף נציג הלשכה לשיקום נכים שמתעסקים עם ניצולי השואה יאמרו את זה. אני מאגף תקציבים ואתייחס לפן הכספי של הצעת החוק ולעוד כמה בעיות טכניות.
היו"ר קולט אביטל
מי מייצג את הלשכה לשיקום נכים פה? אף אחד.
שגיא בלשה
אני לא יודע אם הם הוזמנו. אם את רוצה אתייחס לדברים האחרים בינתיים. פשוט זו לא המומחיות שלי מה בדיוק מדינת ישראל נותנת, אני יודע על סמך היכרותי את הנושא אבל יש המון קטגוריות של ניצולי שואה והמון גופים מטפלים והבחנות ולכן אני לא רוצה להיכנס לזה. בכל מקרה, הויכוח שלנו עם חבר הכנסת שטרן הוא על מספר הזכאים פוטנציאליים. לגבי העלות של הדיור ושל המענק החד שנתי.
היו"ר קולט אביטל
בוא תתחיל מהנקודה הראשונה. יש לך ויכוח אז תגיד לי מה המספר של הנזקקים הפוטנציאליים אצלך.
שגיא בלשה
אין שום גורם מוסמך שבדק את זה. יש את ההערכה של חבר הכנסת שטרן .
יורי שטרן
סליחה אדוני. זה לא מדויק. ההערכה לגבי כלא לה שעלו מאירופה עד 89' היא הערכה בדוקה של המוסד לביטוח לאומי ולכן זה הגבול העליון של כל האוכלוסייה. אם כל עולי אירופה שחיים מהבטחת הכנסה זה 12 אלף איש לא יכולים להיות ניצולי שואה שחיים מהבטחת הכנסה מספרם לא יכול להיות יותר גדול.
היו"ר קולט אביטל
רק שניה, לחבר הכנסת ברונפמן יש מידע אחר.
רומן ברונפמן
ביטוח לאומי מדבר על 90 אלף איש שמקבלים הבטחת הכנסה מתוקף ההסכם בין הממשלה לסוכנות וזה המספר שאין משתמשים בו מפעם לפעם.
יורי שטרן
אני שוב אומר, עולי אירופה שחיים מדמי הבטחת הכנסה ועלו ארצה בין 53/ ל- 89' זה 12 אלף איש.
רומן ברונפמן
לא, אני לא מדבר על אלה. אני מדבר על אלה שהגיעו ארצה החל משנות ה- 90'.
יורי שטרן
החל משנות ה- 90', ניצולי שואה מתוכם לפני הערכה זה לא יותר מ- 15 אלף איש. הרי לא כל אחד שבא הוא ניצול שואה. מאיפה זה בא? המסה הזאת שמקבלת הבטחת הכנסה .
רומן ברונפמן
רגע אחד, מה הגדרת ניצול שואה בכלל? מי שהיה במחנה, בגטו או תחת כיבוש?
יורי שטרן
כן, בדיוק.
רומן ברונפמן
אם ההגדרה היא תחת כיבוש, גטו או מחנה אז זה מצמצם.
שגיא בלשה
למה? תחת כיבוש מרבית היהודים בברית מועצות,
רומן ברונפמן
ברחו למזרח.
שגיא בלשה
חבר הכנסת ברונפמן, כרגע ההגדרה שלך היא אפילו יותר מצומצמת.
רומן ברונפמן
יפה, אז תדבר על זה.
אפרת רוזן
ההגדרה של ניצול שואה לפי ההצעה שעברה בקריאה טרומית של חבר הכנסת שטרן שזה היה מי ששהה במחנה ריכוז, במחנה השמדה, במחנה עבודה או במאסר בתקופת מלחמת העולם השניה. אני לא אומרת האם זו ההגדרה הראויה, האם זו ההגדרה שצריך לשאוף אליה אבל זה מה שעבר בטרומית, מי ששהה במחנה ריכוז, במחנה השמדה, במחנה עבודה או במאסר שלטון עוין בתקופת מלחמת העולם השניה. זה משמיט קבוצות מסוימות.
היו"ר קולט אביטל
אבל זה מרחיב, סליחה.
אפרת רוזן
להיפך, זה מאד מצמצם.
רומן ברונפמן
למשל מה עם גטו?
אפרת רוזן
זה לא כולל.
היו"ר קולט אביטל
אתם יודעים מה, תנהלו את הדיון הזה בלעדי. אי אפשר ככה, אם כולם מדברים בבת אחת אני לא שומעת. אם עד עכשיו לא נתנו לאוכלוסיות שהיו במדינות כמו רומניה למרות שהיא היתה בכיבוש, מה אומרת ההצעה הזאת?
אפרת רוזן
כרגע ההצעה הזאת מתייחסת רק לאותם ניצולי שואה שמוגדרים פה, גם לא מדובר פה על אנשים שהיו בגטאות.
יורי שטרן
אבל כתבת שמחנה ריכוז וגטאות זה אותו דבר. זה טעות שלי.
אפרת רוזן
אני אמרתי, אני לא מדברת על הגדרה ראויה או לא אלא אני מדברת כרגע על מה שהאוצר מסתכל לנגד עיניו בהגדרה הזו. מדובר על הגדרה מאד מצומצמת של הזכאים.
היו"ר קולט אביטל
אבל עד עכשיו זאת הגדרה שאני מבינה שאתה הבאת אותה. מה היו ההגדרות עד עכשיו, לפני שעבר החוק הזה?
אפרת רוזן
כרגע החוק הזה לא מתייחס לניצולי שואה. החוק שמתייחס לניצולי שואה שמקבלים תגמולים זה חוק אחר על רדיפות הנאצים ששם יש הגדרה שונה. הגדרה של ניצול שואה, המושג ניצול שואה לא קיים בחקיקה הזאת.
גיטה קויפמן
אני רציתי להגיד שהושמטו מילים בהגדרה של מי ששהה בגטו ומי ששהה במקומות מסתור בטריטוריה שהיתה תחת כיבוש.
היו"ר קולט אביטל
אבל ככה הוא הגדיר את זה.
גיטה קויפמן
לא, אני מצטערת. גטאות ומקומות מסתור הושמטו מפה ואני חושבת זה לא נכון. פה בהגדרה אין גטאות ומקומות מסתור כשזה חייב להיות לדעתי אחרת אנחנו בכלל לא נגיע למטרה שאנחנו רוצים להגיע אליה. וחוץ מזה אם לקחת את כן סעיף 2 שזה לפי חוק גרמני של ה- BAG , שם בבירור יש הגדרות מדויקות ולדעתי אנחנו חייבים להסתמך על ההגדרות האלה.
רומן ברונפמן
לא חייבים אלא יכולים.
גיטה קויפמן
אני חושבת שזאת תהיה ההגדרה הכי מדויקת כי בדיוק על האוכלוסייה הזאת שאנחנו רוצים להיטיב איתה על האוכלוסייה הזו אני בדיוק מדברת.
רומן ברונפמן
אז מה ההגדרה שם?
גיטה קויפמן
אני תכף אוציא.
היו"ר קולט אביטל
טוב, רק שניה. גיטה, זה מגדיל את המספר של האנשים?
גיטה קויפמן
כן, כן.
היו"ר קולט אביטל
אם אנחנו מוסיפים את המילים האלה שהושמטו לפי דעתך, בכמה אנשים מדובר? זאת אומרת בכמה זה מגדיל את הציבור? אנחנו חייבים לדעת על מה אנחנו?
גיטה קויפמן
אני מסכימה פה עם יורי שטרן מפני שלדעתי פשוט הושמטו פה מילים . להערכתי המספר שיורי נוקב בו הוא מספר נכון מפני שהוא פשוט לא הגדיר את זה נכון אבל 12 אלף אנשים שמדברים בביטוח לאומי כפי הנראה שזה המספר המדויק .
היו"ר קולט אביטל
כן, אבל אם אנחנו הולכים ואני לא יודעת איך נגיע ולאן נגיע עם החוק הזה כי אני זה גם עניין של הסכמות עם האוצר, וגם סיכוי להעביר אותו, אני לא רוצה גם בהגדרות וגם במספרים לטעות כי אני לא רוצה להשמיט מתוך האוכלוסיות האלה אנשים שלפי הבנתי לא שייכים לציבור שאתה יש לך נגישות אליו אבל לאחרים יש נגישות לציבורים אחרים. השבוע קיבלתי המון מכתבים מניצולים שבאו מהונגריה ועלו לארץ אחרי 56' והחוק לא מכסה אותם והם כן היו בגטאות והם כן היו במחנות ושום דבר לא מכסה אותם. אז אם אנחנו כבר הולכים ואנחנו עושים את זה צריך להיות ולהביא הערכה מדויקת גם אם אנחנו מוסיפים עוד כמה מאות כדי שאחר כך לא יבואו ויגידו, תראו עשיתם טוב לציבור כזה ושכחתם ציבור אחר. לכן אני מבקשת אולי לדובי או למישהו אחר יש מידע יותר שלם כדי שנדע על בטוח על מה אנחנו מדברים. דובי, לך יש איזה שהוא מידע?
דובי ארבל
לא מאד אבל אני מסכים שההגדרה כפי שהיא נוסחה היא מאד מאד מצומצמת ואפילו נראה שלא כוללת אנשים שהיו בבריחה. זה נראה שההגדרה היום לא נותנת לאנשים נניח שהיו בבריחה בברית המועצות לשעבר ואני חושב שכדאי לכלול אותם.
היו"ר קולט אביטל
כל העניין של הבריחה אתם חייבים לתת סיעוד אבל זה לא אומר. אני גם יכולה לכלול את עצמי בקבוצה הזאת.
דובי ארבל
עוד דבר אחד, בתוך הקבוצה הזו שעוד פעם אולי זה יעלה את הסכום אבל פה המבחן של ההכנסות הוא הבטחת הכנסה בלבד. המדינה יודעת שלעיתים יש אנשים שמקבלים הבטחת הכנסה אבל בשם מצבם הבריאותי , הסיעודי זה לא אומר להם שהם מרוויחים קצת יותר. אני מציע לכלול.
היו"ר קולט אביטל
סליחה דובי, אבל הם נכנסים כן לחוק הסיעוד?
דובי ארבל
כן, בטח. חוק הסיעוד הוא יותר רחב, הוא קמצן אבל הוא יותר רחב מאשר הבטחת הכנסה.
היו"ר קולט אביטל
אז אם יש להם מספיק כסף הם נכנסים לחוק סיעוד למה אני צריכה להכניס אותם לחוק הזה?
דובי ארבל
בגלל שהיום אנשים שבתוך חוק הסיעוד גם צמצמו את חוק הסיעוד בתוכנית הכלכלית החדשה, גם עם העזרה ויש מחקרים על זה.
שגיא בלשה
עזרה מאד שולית אבל לא מבחן ההכנסות.
דובי ארבל
היה קיצוץ אבל יותר מזה. גם היום מי שבמצב סיעודי וצריך טיפולים ועזרה כל הזמן בבית אז ההצעה שלנו תכלול גם אותם ועוד דבר, החוק הזה אם הוא מדבר רק על הבטחת הכנסה כמובן יוציא כל מי שמקבל איזה שהוא פיצוי כמו ה- 270 יורו.
יורי שטרן
לא, הם לא נחשבים כבר להכנסה בהבטחת הכנסה.
דובי ארבל
כן, אז צריך לוודא שזה לא יכלול גם את הבטחת ההכנסה כאן אחרת זה מוציא. הנוסח היום מוציא אנשים שאני חושב שהכוונה היתה להכניס אותם ושווה לדקדק פשוט.
פליס רוזנברג
כעורכת דין יש לי נסיון עם הגדרות ועם כל מה שנאמר פה ועם עמדת האוצר שאני מתרשמת ממנה. אני פשוט רואה סכנה בהגדרה 2 סיפא של הנוסח של ניצול שואה משום שברגע שזה יישאר כך ובא מיהו שהוא נגיד כמו שאמרת, שהיה מוסתר או בסיבה אחרת שפשוט שכחנו את ההגדרה שלו והוא צריך להילחם על זכותו אז הוא הולך לעולמו ואפילו אם הוא מנצח אז הוא כבר לא יכול לראות את הפירות. אני פשוט רוצה להגיד שעל הנוסח צריך אולי לעבוד יותר בקפדנות כדי שאפשר לסגור את העניין.
היו"ר קולט אביטל
את מוכנה להעביר לנו את ההצעה שלך? לא עכשיו, תכתבי אותה, תעבירי לנו את ההצעה באופן מסודר, מה לפי דעתך מה לקוי ומה את אומרת שצריך לעבוד בצורה יותר מוקפדת על הנוסח אז אנא העבירי לנון בכתב בבקשה, את ההצעה שלך בצורה שלמה.

גיטה, לא עכשיו, לא עכשיו, תני בבקשה לנציג האוצר גם לדבר. בבקשה.
שגיא בלשה
אני מתבסס על המחקר שעשה מרכז המידע של הכנסת והם כותבים: "124 אלף מהניצולים החיים כיום בישראל מוגדרים נזקקים או נצרכים. הגדרה של נזקק או נצרך הוא אדם החי מתחת לקו העוני או מעט מעל קו העוני אך סובל מבעיות רפואיות או מבעיות דיור".
היו"ר קולט אביטל
אגב, זה נכון וזה בדיוק גם מה שאנחנו דנו פה לפני שבועיים.
יורי שטרן
שגיא, עובדתית פשוט. קו ההפרדה.
היו"ר קולט אביטל
אני מאד מבקשת ממך, אני באה לקראתך, אני ממהרת ואני עושה כל ישיבה שאתה רוצה, תן גם לאחרים לדבר בלי להפסיק אותם. אני מאד מבקשת. בבקשה.
שגיא בלשה
לכן אני לא מתווכח לא עם המספר של חבר הכנסת שטרן ולא עם זה בגלל שאין שום דרך, אין שום רישום של האנשים האלה ואיפה שהוא כנראה המספר הוא בין 20 אלף לבין 124 אלף, איפה שהוא באמצע. אני שמעתי הערכות על 80 אלף אבל אין שום דרך. לגבי העלויות, אז יש את העלות של המענק החד פעמי, יש את העלות של הדיור ויש עלויות בתרופות שזה מתחלק לשני סוגים. עלות אחת זה עצם זה שההשתתפות העצמית יורדת, והעלות השניה היא שידוע שברגע שההשתתפות העצמית מאד נמוכה. הדבר השני שלא נלקח בתחשיב זה שידוע שההשתתפות העצמית יורדת אז גם הביקושים עולים. זה חוק בסיסי בכלכלה ואנחנו עשינו חישבו שאפילו אם יהיה עליה של 5 אחוז בביקוש ואנחנו מעריכים שיהיה הרבה יותר מזה אז זה יגדיל את העלויות בעוד עשרות מיליונים ובנוסף לעשרות או מאות מיליונים.
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת עכשיו לשמוע ממך, כיוון ששמענו הערכה פה מבוססת על מספר מסוים של אנשים, על כמה הם צריכים לקבל תוספת כל שנה, פלוס תוספת שכר דירה, אגרה פלוס תרופות, שמענו הערכה, תגיד לנו בבקשה לאיזה הערכה אתם הגעתם ועל סמך מה. אבל הערכה ריאלית.
שגיא בלשה
אני אגיד לך מספר שהוא בין הערכה של מרכז המידע, למרות שאני מאד מעריך אותם אבל אמרתי שאקח משהו באמצע, לקחתי 80 אלף איש והעלות היא ללא גידול ביקושים בתרופות שתכף אגיע לזה, העלות היא 220 מיליון שקל.
היו"ר קולט אביטל
אז עכשיו בוא תחלק את זה. אם זה 80 אלף איש.
שגיא בלשה
לא, אבל אם אני לוקח את הגידול ביקושים בתרופות שהוא ודאי, אי אפשר להתווכח עם העובדה הזאת אז זה עוד כמה עשרות מילונים, אני מוכן לעשות חישוב ולהגיד . בהערכות שונות 5 אחוז גידול, או 10 אחוז גידול כמה זה יהיה. מעבר לזה, בהצעת החוק מבטאת גם כפל תמיכות כי גם היום הלשכה לשיקום נכים תומכת בסכומים יפים בנצרכים ונזקקים.
היו"ר קולט אביטל
לכן ביקשתי לקבל מידע.
שגיא בלשה
כי לפי ההגדרה הזאת כל מי שמוגדר נצרך ייכנס לחוק.
יורי שטרן
לא, ההגדרה היא לפי חוק הוטרנים ושם רק מקבלי הבטחת הכנסה.
שגיא בלשה
קו העוני הוא 1700 שקל. אי אפשר להגיד שהוא גבוה. זה קו העוני, 1700 שקל לאדם. זה קו העוני במדינת ישראל.
יורי שטרן
אתה לא יודע איזה דבר נורא אתה אומר עכשיו. שגיא, הלוואי ואתה טועה. אם כל מדינת ישראל 120 ניצולי שואה חיים מתחת לקו העוני אוי ואבוי לנו.
שגיא בלשה
נקודה אחרונה ואני מסיים. יש בעיה קשה מאד ליישם את החוק. למה? כי אין היום שום גוף שיודע להגיד מי ניצול שואה. מי ברח ומי היה בגטו. מי היה כך ומי היה אחרת. אין והרי ברור שאם הצעת החוק הזאת דורשת מנגנון שיבדוק מסמכים.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה להגיד לך משהו. אלף, אנחנו לא ממציאים את הגלגל כי זה קיים ולצורך העניין הזה באותו הרגע שכבר שנים פועלת הלה לשיקום נכים, כשבא אליהם מי שמוגדר כניצול שואה הם בודקים את העניין ובודקים את הזכאות.
שגיא בלשה
הלשכה לשיקום נכים בסך הכל טוענת ב- 40 אלף. אם עכשיו נעמיס עליהם עוד 80 אלף או 100 אלף או אפילו 20 אלף, בכח האדם הקיים ובבום אחד הרי זה ברור שאין היום מנגנון שיכול להתמודד עם זה.
היו"ר קולט אביטל
שגיא, אני חושבת שאתה הולך לקיצוניות היפוטטית לא נכונה. אתה עשית הערכה לא נכונה. לדעתי את הגזמת במספרים אבל בוא אני אציע לכולנו שתי אפשרויות ואיך נתקדם מפה. אני מציעה ככה, דבר אחד אני רוצה לישיבה הבאה ותכף נבקש מיורי שטרן לחזור על המספרים שלו. אנחנו נעשה בדיקה מדויקת דרך כל מיני גופים, יש המון ארגונים של ניצולי שואה, אין ניצולי שואה למעט כאלה שאף פעם לא באו בתביעות, אם אני לוקחת את אמא לי לדוגמא שבחיים שלה לא קיבלה ולא דרשה ויש המון כאלה והם לא יבואו. אמא שלי בגיל 90 לא תבוא עכשיו לבקש מאף אחד שום דבר. אז אני נותנת אותה סתם בתור כותרת. כיוון שכך אנחנו יש לנטו דרך בכל זאת, ניקח עוד שבוע או שבועיים, פסק זמן ונבוא גם אתה וגם אנחנו עם מספרים בקודים של הערכה. יורי אומר שלפי דעתו יש 20, יש לנו שתי אפשרויות. או להרחיב מספר קצת את המסגרת כדי שלא יצאו נכניס להגדרה מה שהציעה גיטה, מה שהגברת הזו אמרה כדי שלא ייצא שאחרי שאנחנו עושים ומתקנים משהו אז ציבורים מסוימים נופלים לנו בין הכסאות ופתאום יבואו ויגידו, אתם מפלים אותנו. ואז אני אציע משהו אחר.

יש אפשרות או להרחיב קצת את המספר ואז מה שהייתי מורידה זה את הדבר של התרופות. הייתי מורידה כדי להגיע להערכה מדויקת וזה יצמצם לך את העלות של החוק. אם אתם מוכנים ללכת על פשרה כזו, זאת הפשרה שאני מציעה. להרחיב את המספר של האנשים כדי שנגיע למספר ריאלי של אנשים כולל אלה שאולי נעלמו מעיניו של יורי, בואו נגיד שנגיע ל- 25 אלף במקום להגיע ל- 20 אלף וכדי להיות בטוחים שאנחנו יכולים לעמוד במעמסה, אם אנחנו מדברים ומשכנעים אותך שמדובר בציבור של 25 אלף, גם ההערכה התקציבית שלך יורדת לרבע ממה שהיה לך עד כה ואני הפשרה שלי, ההצעה שלי לחבר הכנסת שטרן ולציבור שמייצג אותם, זה שנסתפק ב- 3 מתוך 4 ההטבות. כלומר, במענק החד פעמי שאתה הצעת, בנושא של הדיור, בנושא של האגרה ואני אוריד מזה או שנסתפק בסכום מאד ספציפי של תרופות לשנה.
שגיא בלשה
אם נניח זה 25 אלף והעלות היא 2300 שקל לחודש.
היו"ר קולט אביטל
למה זה 2300 שקל לחודש?
שגיא בלשה
בגלל שהדיור הוא 1000 לשנה. בערך 2300 שקל לשנה עדיין העלות תעמוד על כ- 50 מיליון שקל ומעלה.
היו"ר קולט אביטל
זה על יורי שטרן מדבר.
שגיא בלשה
סכום של 50 מיליון שקל ומעלה זה סכום גדול שאין כיום לממשלה מאיפה להביא אותו וצריך יהיה להעלות את זה במסגרת סדר העדיפויות לתקציב 2006 . ממשלת ישראל תחליט.
היו"ר קולט אביטל
ממשלת ישראל תחליט ושר האוצר שמע שאין בעיה כספית.
שגיא בלשה
יש בעיה כספית אבל יכול להיות שממשלת ישראל יש המון נושאים שעומדים על סדר היום. יש התנתקות, יש עליית הפלאשמורה ועוד המון נושאים אחרים. ממשלת ישראל תצטרך להכריע בסדר העדיפויות שלה.
היו"ר קולט אביטל
ממשלת ישראל לפי דעתי לא תיפול על 50 מיליון, תרתי משמע.
שגיא בלשה
בכל מקרה אני הייתי מבקש.
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת פשוט לשמוע מה ההצעה החלופית שלכם עכשיו.
שגיא בלשה
אין לנו הצעה חלופית.
היו"ר קולט אביטל
אתם לא באתם בשום הצעה?
שגיא בלשה
אנחנו לא באים להתווכח מה הסיוע לניצולי השואה. בסך הכל באוצר אומרים, ככה זה עולה ויש למדינה מגבלת תקציב ויש סדר עדיפויות צריך להכניס את זה גם ולדון בזה. מה שכן, היינו חשוב לנו מאד ליטול חלק בהערכה למספר הזכאים שאני מציע שתקבעי מי יבצע אותה וצריך להתמודד עם הסוגיה שהעליתי לגבי היישום כי כרגע אני לא רואה דרך וגם התייעצתי עם הלשכה לשיקום נכים לפני, שאלתי אם הם רואים דרך ליישם את זה והם אמרו שלא. אנחנו לא רואים דרך איך אפשר בכלל לבחון ובסופו של דבר יווצר מצב שכל אדם ששהה באירופה בשנים האלה יהיה זכאי.
יורי שטרן
שטות. איזה שטות אתה אומר.
שגיא בלשה
אז בוא תגיד לי אתה טכנית איך לעשות את זה. מי יעשה את זה. צריך מנגנון.
היו"ר קולט אביטל
לא צריך מנגנון. אתה יודע מה, אני מציעה שאתה תדבר על דברים שאתה באמת מתמצא בהם. הלשכה קיימת, יש לי הרבה טענות אליה אבל היא גם אני יכולה להגיד כמה מילים שיש בה אנשים מאד טובים שיודעים לתפקד. ואם מדובר בלהוסיף עוד תקן אחד או שניים, אני ראיתי סקירה, הייתי נוכחת של מר פינטו לפני שבוע, ביום חמישי שעבר, כשהוא הסביר לציבור מאד רחב עם שקפים איך פועלת הלשכה וכמה מחלקות יש ואיך ניצול השואה עומד באמצע בין כל המחלקות שמטפלות בו. לא צריך להקים גופים חדשים ומנגנונים חדשים לאור מה שהוא הסביר אז המנגנונים קיימים ולא נמציא מחדש את הגלגל.
הרן לבאות
שיהיה ידוע שכשאנחנו קבלנו את חוק ההסדרים ב- 2001, הלשכה לשיקום נכים רק בשביל הערכה.
היו"ר קולט אביטל
במקרה אני מתמצאת. רק במקרה כי הקשבתי לסקירה של פינטו ולמדתי משהו. חלק מהאנשים שנמצאים שם הם עובדים סוציאליים. אנחנו לא מדברים על מנגנון של להוסיף עובדים סוציאליים וכו', אנחנו מדברים רק על מנגנון פקידותי שיצטרך לבדוק חד פעמי את המסמכים ולאחר מכן הדבר הזה נכנס לתשלום חודשי.
הרן לבאות
הדבר היחיד שזה ראוי גם לבדיקה נוספת.
היו"ר קולט אביטל
בסדר. אבל אני רק מבקשת שנהיה זהירים. למה? כי אני חושבת שאנחנו לא יכולים בצורה גורפת לפני שבדקנו את העניין לבוא ולהגיד, זה יעלה מיליארדים כך וכך, לבוא ולהגיד שאין לנו מנגנון, לבוא ולהגיד שהמנגנון לא יוכל להתמודד. בואו נעשה שיעורי בית בצורה מסודרת, מתוך ראש פתוח וכונה שנוכל לבדוק באמת מה צריך לעשות.
דובי ארבל
רק הערה קטנה שהיא על הרקע אבל אנחנו נכנסנו פה לדיון בקטנות. החובה של ממשלת ישראל לדאוג לניצולים גם אם זה יעלה איזה שהוא סכום של תקציב היא בלי תלויה, היא חובה ערכית מוסרית. אבל יותר מזה, פה יש גם חובה חוקית כי יש הסכם בין ישראל לממשלת גרמניה, ישראל התחייבה לדאוג לניצולי השואה. יש ניצולי שואה שנופלים בין הכיסאות מסיבות כאלה ואחרות, היסטוריות וחוקיות, צריך לתקן את זה ולא נשאר הרבה זמן. אם זה עולה קצת יותר אז זה יעלה.
היו"ר קולט אביטל
דובי, אבל אנחנו אומרים את זה. רק הגישה של ממשלת ישראל, אני מצטערת אני פשוט מנסה להסביר ולא להצדיק היא שאנחנו מילאנו את כל חובותינו. מעל ומעבר, זאת הגישה לאורך כל שרי אוצר שדיברתי איתם עד עכשיו הגישה היא, אנחנו קיבלנו סכום X, אנחנו עשינו מעל ומעבר בעצם מזמן הסכום הזה נגמר וכל היתר הוא ממילא על חשבון מדינת ישראל. נכון שאני שומעת את הטונים האלה מהאוצר?
דובי ארבל
דווקא הפעם שגיא אמר שהבעיה היא שיש ניצולי שואה אפילו יותר, יש הרבה ניצולי שואה נזקקים רק זה יעלה הרבה יותר כסף.
אפרת רוזן
אני רק רציתי לבקש מהאוצר אם אפשר לקבל את חוות הדעת כולל הנתונים בכתב. אני מבקשת חוות דעת של האוצר כי לאור תקנון הכנסת והצעות חוק פרטיות בסעיף 138 א' האוצר צריך. אני חושבת שיושבת ראש הועדה יכולה, מחובתנו כועדה לקבל חוות דעת כתובה, הערכה תקציבית כולל אומדנים בכתב של האוצר.
היו"ר קולט אביטל
אני גם מציעה אחרי שנקבל את חוות הדעת הזאת שאני קצת מתייחסת בספקנות לגבי הנופך בה, אני כן מציעה שנקים איזה שהוא צוות בראשותך, יחד עם מישהו שאתם תחליטו מהאוצר ומישהו מארגוני ניצולי השואה ושתוך שבועיים נקבל, על דעת כולכם אומדן של המספרים כדי שלא נזרוק מספרים באוויר.
גיטה קויפמן
אני רציתי להוסיף כמה דברים. קודם כל מדינת ישראל או שר האוצר אומר שהם מילאו את כל החובות כלפי ניצולי השואה. אבל גם הם מגדירים את זה ניצולי השואה שהגיעו עד 53 '. אלה שהגיעו אחרי 53' אפילו האוצר יודע שהם לא מילאו את חובתם מפני שאף ניצול שואה לא קיבל מהאוצר דבר. דבר שני, הייתי רוצה לבקש מהחברים מהאוצר, לשנות בכלל פוטנציה. אתם מסתכלים לא נכון על הדברים. אתם מערבבים ביחד התנתקות עם ניצולי השואה שלדעתי אין שום קשר.
היו"ר קולט אביטל
לא, מדינת ישראל מתנתקת מן הניצולים.
גיטה קויפמן
ההתנתקות תיגמר בעוד חודשיים. אתה בעצמך אמרת את זה, אני לא המצאתי את זה. אני רוצה להזכיר לכולכם, לגבי ניצולי השואה כמה שאני אשתדל להיות לא אמוציונאלית אבל אני חייבת כל פעם להזכיר לכם שניצולי השואה זה אנשים זה ספר שהולך ונגמר ועד שאנחנו מתחילים להזיז דבר ודבר ולחשוב מה כן חייבים ומה לא חייבים פשוט אנחנו מאחרים את הרכבת ועוד מעט פשוט נצטרך לבוא לבתי חולים ושם להגיש להם במקום עזרה אולי פרח ואולי דבר יותר גרוע.
שגיא בלשה
אני באתי לכאן, אם שמתם לב ולא הבעתי דעה לגבי נחיצותה או אי נחיצותה של הצעת החוק, באתי ואמרתי כפקיד אוצר כמה זה יעלה וזה שנצטרך לשקול את זה במסגרת סדר העדיפויות. אני לא יכול לסבול הערות בלתי מוסריות שמאשימות אותנו בהכפשות למיניהן, וזריקת ניצולי השואה ודברים כאלה. אני מבקש מיושבת הראש, אנחנו באים לכאן הרבה לטיעונים קשים וכואבים גם לנו, גם אני נכד לניצולי שואה ואני לא יכול לסבול ולא אוכל לסבול הערות מהסוג הזה. אני מאד מבקש.
היו"ר קולט אביטל
ההערה, אם היא נאמרה אתה צריך לקחת אותה כפי שהיא נאמרה, היא לא נאמרה אישית אליך, אני חושבת שיש פה טענה צודקת, מוצדקת. אנחנו מדברים על כך שאת העוול של כל הציבור הזה שנופל בין הכיסאות, אלה שלא נכנסו לחוק של 53', שנים על גבי שנים אתה יודע בדיוק כמוני כמה הצעות חוק היו וכמה הצעות חוק הופלו, לפחות עשר. של ענת מאור ושלי ושל הירשזון ושל חיים אורון ושל יורי שטרן. זה לא חדש. אני פה בסך הכל חמש שנים אבל יש אנשים שהקדימו אותי בעוד חמש שנים והגישה של האוצר, אני מדברת עכשיו על מדיניות של האוצר, אני לא מדברת עליך אישית, גם אם אני אגיד את זה בצורה קצת יותר יפה, הגישה של האוצר כל השנים היתה להתנער מהציבורים האלה, לא לקחת אחריות ולכן כשאתה שומע מה שאתה שומע פה זה מבוסס על תסכול אמתי והציבור הזה יש אנשים שגרים בבניין אחד. אחד, מכיוון שהוא הגיע הנה לפני 53' כי הוא יכול היה להגיע מקבל, והשני, כיוון שהוא היה סגור מאחורי מסך הברזל ולא היה יכול לצאת משם לא מקבל.

אז יש פה אנשים שמרגישים שהם מופלים בתוך המדינה שלהם שיש יחס של איפה ואיפה והמרירות הזו הולכת ומופנית כלפי אלה שמבצעים מדיניות מסוימת שכל השנים לא מתקנת את העוול הזה וכל אחד מאתנו מנסה באיזה שהוא תיקון כזה וכזה באקרובטיקה, פעם ככה ופעם ככה לנסות לפחות לתקן לחלק מהאנשים האלה שיגמרו את חיים בסדר. כולנו מדברים בדיור על אותו הדבר. אז פעם אנחנו מציעים הצעה לתקן את החוק כך ופעם כך אבל כולנו מדברים בדיוק על אותה המהות. עכשיו, האנשים האלה ניחא, עד עכשיו הכל היה טוב ויפה חלקם יכלו להתפרנס, חלקם יכלו לעבוד, חלקם תרמו למדינה, כולל מיסים, שילמו ביטוח לאומי והגיעו לזיקנה. וכשהם הגיעו לזיקנה והם חולים ושי מחקרים שמוכיחים שהם חולים בגלל שהם ניצולי שואה שהיו במחנות ובגטאות אז פה צריך סוף סוף הגענו למצב שבו, אתה יודע מה, לעשר השנים הקרובות, טפו טפו, צריך לעשות מאמץ מיוחד ופה צריך להיות איזה שהוא שינוי עמדה, זה מה שמנסים להגיד לכם. אף אחד לא מאשים אותך אישית אז אל תיקח את זה אישית רק קח חזרה את המסר הזה כי אנחנו מדברים כל הזמן על אותו הדבר.
שי סומך
אני שי סומך ממשרד המשפטים. קודם כל צריך להזכיר שהממשלה תומכת עקרונית בחוק. עכשיו אני לא מתיימר להתייחס למימון תקציבי.
היו"ר קולט אביטל
אבל זאת נוסחה שגם אני נפחתי את נשמתי עליה, על דברים יותר קטנים.
שי סומך
אני לא מתיימר להיכנס לעניינים תקציביים ובדיוק לאיזה היקף אוכלוסייה זה יחול, זה לא ממש מתפקידי אבל מה שאני יכול לומר שהצעת החוק היא טובה במובן הזה שהיא מתמקדת באוכלוסייה שצריכה להיות בראש סדר העדיפויות. מצד אחד היא העניה ביותר מקרב ניצולי השואה וגם, כמו שאמרת זו אוכלוסייה שלא יכולה לתבוע את גרמניה וגם יש כאן מנגנון יחסית פשוט ולא צריך להמציא את הגלגל. יש מבחני הכנסה ובעניין ההכרה אפשר באמת לאמץ מנגנונים דומים שיש בחוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השניה שהיא בעצם מנגנון שנמצא בחוק יד ושם.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו יכולים לקבל את חוות הדעת הזו ממך בכתב?
שי סומך
מה שאני אומר זה מתוך הכרה של הנושא. מבחינה משפטית אני לא יכול להגיד בדיוק באיזה אוכלוסייה צריך לתמוך.
היו"ר קולט אביטל
אני מדברת על מה שאמרת עד עכשיו.
שי סומך
מה שאני יכול להגיד שזה לא מבחן מדעי.
היו"ר קולט אביטל
שזה לא בלתי פתיר בהיבט הארגוני.
שי סומך
אני לא מומחה לארגון אבל אפשר לשקול שהוא יאמץ מנגנונים שקיימים בחוקים אחרים.
היו"ר קולט אביטל
האם מקובלת עליך הצעתי שתקימו איזה שהוא צוות שיעבוד בשבועיים הקרובים יחד שגיא, אם אתה מוכן להיות בצוות ואם אתה רוצה שמישהו אחר מטעם האוצר יהיה, אתם יכולים לעזור לנו בזה? הארגונים יכולים לעזור לנו? כי אני פוחדת חוץ מזה שהארגונים יכולים לעזור לנו , אני פוחדת שנשכח מישהו בדרך. כיוון שאתם ארגונים ויש המון אנשים שהם בלתי מאורגנים שבאו ממדינות כמו באמת הונגריה ורומניה, אולי תדברו עם התאחדויות העולים של הרומנים וההונגרים. אני חושבת שאנחנו חייבים להגיע למספר מוסכם. לפחות כדי שנגיע לאוצר עם אומדן תקציבי ריאלי, נוריד את זה ממיליארד לחמישים מיליון צריך להבין שההפרש הוא מאד משמעותי וכשאתה בא ואתה אומר לאוצר או לשר האוצר או לממשלה, אתם תמכתם, דעו לכם שזה כל ה"גרויסה גענצע" 50 מיליון לשנה אז על זה אפשר להתגבר כשיש לך מספרים ביד.
שגיא בלשה
יכול להיות שבמסגרת המספר שכתוב פה יש באמת אוכלוסייה שלא נזכרה.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו גם נתכנס בעוד שבועיים עם המידע הזה. הרן ושגיא, אתם לא חייבים להיות אלה שיושבים בצוות, זה הרי לא עניין של אגף תקציבים אלא זה עניין של לנסות להגיע להערכה מספרית של האנשים. יש ממחלקה אחרת מי שיכול להצטרף? או מישהו מהלשכה לשיקום נכים?
שגיא בלשה
עפרה רוס צריכה להיות וגם אחד מאתנו.
היו"ר קולט אביטל
בסדר. אז אתם מסיימים ב- 7 לאוגוסט את ההצבעות בממשלה? אני מציעה שחבר הכסת שטרן יקבע אתכם. אנחנו מדברים על זה שאתם בתור צוות תשבו ותשוו מידע. חבר הכנסת שטרן בינתיים יאסוף את המידע מהארגונים השונים, מכון ברוגדל וכל מי שיש לו יד ורגל שיכול לתת לנו הערכה ולדעתי בישיבה אחת תסכמו ביניכם מה ריאלי ומה לא ריאלי במספרים האלה.
יוסף טפלצקי
אני שמעתי דברים שאמרו פה. אני רוצה להגיד רק דבר אחד. לפני שמונה שנים או תשע שנים היה חוק, גזר אותו בייגה שוחט ועוד כמה שנים גזר עוד פעם על החוק השני, מאיר שטרית.
היו"ר קולט אביטל
מה זה נקרא גזר חוק?
יוסף טפלצקי
גזרו את החוקים, היה חוק, הוא לא התקבל בכנסת בגלל שר האוצר. עכשיו אני שומע מה אמר נציג האוצר ואני חושב ורוצה להגיד שכל יום אנחנו פחות, כל יום אנחנו בבית הקברות, 60 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית החוק צריך לעבור שלא יהיה אפליה. כל יום אנחנו מאבדים את ניצולי השואה. אצלם היתה תקווה. זה דבר אחד. דבר שני, שנה וחצי כמעט בארץ איום ונורא קורה עם ניצולי השואה, לוקחים קנס מניצולי השואה עבור דמנו. בכל העיתונים מפורסם, זה צריך להפסיק וזה צריך להיות חוק תכף ומיד להחזיר את הדם לניצולי השואה. תודה רבה.
משה טלסניק
מי שתפס יהודי והעביר למשטרה לנאצים הגרמנים הם שילמו 15 אלף מארק ונתנו את הפרה. אני רוצה לדעת כמה עולה ניצול שואה פה במדינה?
יורי שטרן
מספר דברים בלבד. אלף, הצעת החוק שהצעתי היא פשרה והיא קו נסיגה אחרון. יש היום בצנרת עבור קריאה טרומית לפחות 6 הצעות חוק כולל שלך שבעצם מוחקות פשוט את התהליך הזה של 53' , האווירה היום אולי גם לאור 60 שנה לשחרור אושוויץ והניצחון על הנאצים, בכנסת היא כזאת והיא כוללת גם יוצאי עדות המזרח שרוצים לצרף עוד אוכלוסיות. אם לא תקבלו את זה וזה ניטרלי, זה קשור למאמץ, אם לא תקבלו את זה בסופו של דבר מה שיקרה שתקבלו את מחיקת התאריך הזה של 53' והעלויות תהיינה הרבה יותר גדולות.
היו"ר קולט אביטל
אבל יורי, החוק כבר התקבל ובא שר האוצר לכנסת ומחק את החוק אחרי שהתקבל בחוק ההסדרים. זה תרגילים ידועים.
יורי שטרן
אני לא רוצה בשום פנים ואופן לעשות פשרה על הסעיף של התרופות כי זה סעיף הכי הכי חשוב.
היו"ר קולט אביטל
אז תעשה פשרה על סעיף אחר. תעשה את הפשרה על משהו אחר.
יורי שטרן
ההגדרה צריכים לתקן אותה, המספרים הם אותם המספרים.
היו"ר קולט אביטל
בסדר. גיטה, אני מבקשת ממך אנחנו נעשה צילום של המסמך ותואילי בטובך ותתני העתק גם ליועצת המשפטית שלנו וגם ממך אני מבקשת שאם יש לך הערות לגבי ההגדרות תשלחי לנו בכתב. בסדר? ומכם אני מבקשת לתת את המשפט שלכם ליועצת המשפטית.
יורי שטרן
יש לנו חישוב עלות. אנחנו ישבנו ביחד והגענו להחלטה.
גיטה קויפמן
מכיוון שאני נשלחתי היום על ידי מרכז הארגונים לייצג את ניצולי השואה אז חובתי אני ממלאת ומשתדלת לפחות. אני רוצה להגיד תודה ליורי שטרן ולכל אלה שהעלו את הנושא הזה והלוואי שתצליחו.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים