ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 17/07/2005

פרוטוקול

 
יישום חוק להסדרת סמכות לכבילת עצור או אסיר במקום ציבורי (תיקוני חקיקה)

4
ועדת החוקה, חוק ומשפט–
17.7.2005

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 538
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, י' בתמוז התשס"ה (17 ביולי 2005), שעה 13:30
סדר היום
יישום חוק להסדרת סמכות לכבילת עצור או אסיר במקום ציבורי (תיקוני חקיקה) התשס"ד – 2003
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן – היו"ר
גדעון סער
מוזמנים
תנ"צ אבי בן-חמו – סגן ראש אג"מ, המשרד לביטחון פנים
עדי וילינגר – הסנגוריה הציבורית
שרון ציונה – הסנגוריה הציבורית
מנהלת הוועדה
דורית ואג
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ
















יישום חוק להסדרת סמכות לכבילת עצור או אסיר במקום ציבורי (תיקוני חקיקה) התשס"ד – 2003
היו"ר מיכאל איתן
רבותיי, איפה אנחנו עומדים? קיבלנו דו"ח? הדו"ח המפואר הזה אומר כך: במהלך חודש יוני מתוך אחד עשר אלף שש מאות חמישים עצורים לא נכבלו אלף מאה תשעים ושלושה עצורים. לא נכבלו. מה זה, אתם עושים מאתנו צחוק לגמרי?
אבי בן חמו
של חודש יוני שלחנו. אני הבנתי שזה מה שסוכם אתכם.
היו"ר מיכאל איתן
בשביל זה היינו צריכים לחכות שלושה חודשים. מה זה בכלל הנתון הזה?
גדעון סער
זה חמור מאוד. זה אומר שתשעים אחוז עונים לפרמטרים שקבועים בחוק, וזה פשוט בלתי אפשרי.
היו"ר מיכאל איתן
אני הבנתי שמקבלים דו"ח הפוך שאת המקרים שכובלים מסבירים לנו למה כבלו, לא הפוך. לא עלה על דעתי. אני הייתי בטוח שהפרופורציות בדיוק הפוכות. זאת אומרת, מתוך אחד עשר אלף שש מאות וחמישים עצורים כבלו איזה אלף, אלפיים. יגידו לנו למה כבלו אותם. חשבתי שנקבל טבלה אלה מסוכנים, אלה ככה ואלה ככה. אז מה נעשה עכשיו? דרך אגב, איך אתם עושים את הדו"ח? זה המון עבודה. אחד עשר אלף שש מאות חמישים. מי יכול להסביר לנו איך הדו"ח הזה נעשה?
אבי בן חמו
הדו"ח הזה נעשה שפונים ליחידות ומבקשים מהם נתונים כל יום כמה נעצרו. כל שבוע כמה נעצרו כמה נכבלו. אוספים את כל הנתונים האלה ברמה הארצית ואת זה מעבירים. את הסיכום הזה בין לשכת המפכ"ל לבין הוועדה זה תואם לא דרכנו. אני בא רק להסביר את זה.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להבין. ומי בודק שהוראות החוק באמת מתקיימות?
אבי בן חמו
מחלקת סיור במשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא הגיוני. אתה רוצה להגיד לי שמתוך אחד עשר אלף שש מאות חמישים עצורים בערך עשרה אחוז בלבד, טיפה יותר מעשרה אחוז, פחות מאחד עשר – תשעים אחוז זה עצורים שחייבים כבילה? זה לא הגיוני.
אבי בן חמו
אני יכול להביא מדגמים.
היו"ר מיכאל איתן
לא ידענו, לא עלה על דעתי שיש דבר כזה.
דורית ואג
הם היו צריכים לפרט כל אלה שנכבלו למה כבלו.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה לא הגיוני.
אבי בן חמו
לפרט תשעת אלפים איש?
היו"ר מיכאל איתן
איזה תשעת אלפים. עשרת אלפים.
אבי בן חמו
עשרת אלפים בערך.
גדעון סער
יש לי רעיון אדוני היושב ראש אם אפשר, איך לפתור את העניין . אני חשבתי על זה הרבה. אנחנו מחליטים משהו, הם עושים מה שהם רוצים, אנחנו נלך ונרדוף אחריהם. גם לנו יש שניים שלושה דברים. האם הדרך הנכונה זה לקבוע סנקציות על כל שוטר שמפר את ההוראה בחוק? מה בדיוק לעשות? הגעתי למסקנה שנוסיף סעיף לחוק, שלפיו המשטרה תדווח לוועדה מדי חודש והדיווח יכלול קטגוריות במקרים בהם נעצרו ונכבלו, באיזו עילה. הרי יש ארבע עילות קבועות בחוק. האם נכבלו כי חששו שפלוני יברח. זה גם יכריח אותם לחשוב. עכשיו יש להם אינסטינקט. הם לא יכולים לחשוב כי הם חייבים לכבול. זה יכריח את המשטרה לחשוב. אז אתה תוכל להצליב על עבירה מסוימת, ברגע שאתה יודע מה העבירה והאם אדם נחבל, אתה כבר יכול להתחיל לבקר את שיקול הדעת.
היו"ר מיכאל איתן
המשמעות של הנייר הזה שאין שום כוונה ליישם את החוק. ובסיטואציה שבה אנחנו מדברים זה לא שאין שום משמעות ליישם את החוק, זאת קריאת תיגר על הכנסת. זה להגיד לנו, חבר'ה, תקפצו לנו, את החוק הזה לא ניישם, אתם בכלל לא מעניינים אותנו, אנחנו נוליך אתכם בכחש. אם תגידו לנו להביא את הניירות נעשה לכם איקסים, נביא לכם נתונים – לא נקיים את החוק. אל תבלבלו את הראש. זה מה שהם אומרים לנו במילים האלו. השאלה מה לעשות זאת שאלה אחרת.
דורית ואג
מה שאתה מציע זה מה שביקשנו.
גדעון סער
נכון. אבל שתהיה חובה מדי חודש ויבואו ויצטרכו להגיד - -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא ילך בצעדים של חקיקה. החוק הוא רק חוק. הוא רק מילים. אם בצד השני עומד גוף שאומר לך אני לא אקיים את החוק, אז מה זה משנה מה תכתוב שם? תכתוב שעונשו של כל שוטר הוא מאתיים שנות מאסר, או מאה, או חמישים. מה תעשה? אם הגוף ממול לא רוצה לקיים את החוק, הוא אומר לך – לא. אתה עשית חוק, מאה אחוז, אני לא אקיים לך את החוק. מה זה משנה מה תגיד לו? עד עכשיו כתובים שם פרמטרים. אתה אומר לו, עכשיו תכתוב לי לפי איזה פרמטר. אז הוא יגיד לך אחד עשרה אלף טפסים, יגיד למישהו תעשה איקס על כל טופס. אם הם באמת ירצו למלא את זה, למה להם ללכת עד לטופס, הם יכלו לבוא, לבדוק את העניין, להגיד לנו לפני חצי שנה תשמעו, החוק הזה לא ישים, או החוק כך או החוק כך, ולשתף אתנו פעולה. הם מוליכים אותנו בכחש יותר משנה וחצי שהחוק קיים. שנה לקח להם להטמיע. עוד חצי שנה לתת לנו דו"ח בכדי להביא אותנו למצב שהיום נדע שהם לא מתכוונים לעשות, שהם לא עושים כלום.
טוב, אני מציע כך
שאת הישיבה הזאת נסגור ונחשוב אחר כך מה לעשות. אנחנו מבינים כבר את הפרינציפ. אין לי טענה שלא קיבלתי את המידע ההוא.
דורית ואג
מה הם היו צריכים לרשום? יש פה אלף מאתיים שלא נכבלו?
היו"ר מיכאל איתן
זה עשרת אלפים איש. אנחנו חשבנו הפוך. חשבנו שאלף מאה תשעים ושלוש נכבלים וכל השאר לא נכבלים. הם לא יכולים לדווח על עשרת אלפים איש עצורים. הכלל הוא שכובלים את כולם. נקודה. במקרה כמה שוטרים לא מצייתים להוראות ונותנים לכמה אנשים לעבור בלי כבילה. זה מה שקורה. זה המצב בשטח. זה מה שאני אומר.

טוב, אני מודה לכם מאוד. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:50

קוד המקור של הנתונים