ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 13/07/2005

פרוטוקול

 
ישראל נקיה בעולם נקי

1
5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
13.7.2005
הכנסת השש- עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 472
מישיבה ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, ו' בתמוז התשס"ה (13 ביולי 2005), שעה 11:00
סדר היום
הכרזה על פרויקט "ישראל נקייה בעולם נקי" בהשתתפות קק"ל
נוכחים
חברי הוועדה: גאלב מג'דלה- היו"ר
רומן ברונפמן
לאה נס
מוזמנים
המשנה לראש הממשלה שמעון פרס
השר לאיכות הסביבה שלום שמחון
פיטר אדלר, מנכ"ל קרן פראט
מיכאל אדרי, סגן יו"ר קק"ל
שי אדרת, שיקום שכונות
סוזי אוסבלאו, שיקום שכונות
קרן אופק, קק"ל
שרון אחדות, דובר, המשרד לאיכות הסביבה
אסתר איתיאל, טבע נקי
נעמה אשל- צוברי, משרד הבינוי והשיכון
אלי בארי, מנכ"ל המועצה לישראל יפה
חנה בכר, קק"ל
אביבה בר לב, טבע נקי
משה גבאי, רשות הטבע והגנים
שלומי גדעוני, קק"ל
שמרית גינות, טבע נקי
הלל גלזמן, רשות הטבע והגנים הלאומיים
אורלי דורון, קק"ל
אלי הדר, טבע נקי
אסנת זילבר שמיט, טבע נקי
נאור ירושלמי, דובר, "חיים וסביבה"
יוסי לוי
איתי לוין, טבע נקי
צבי לידר, מנהל אגף קשרי ציבור, קק"ל
דוד מניגר, טריוואקס
גיא סמט, עוזר מנכ"ל, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד אבנר פינצ'וק, האגודה לזכויות האזרח
פיליפ פקסמן
יובל פרג'ון, שיקום שכונות
ליאור ציגלר, טבע נקי
מירי קובנר, קק"ל
זילדה קוצר, טבע נקי
אלכס קפלן, המשרד לאיכות הסביבה
בת שבע קרטה, שיקום שכונות
רות רגב, קק"ל
מוניק שביט, טבע נקי
רפי שביט, טבע נקי
רחל שגיא, שיקום שכונות
יוסי שם טוב, שיקום שכונות
אלונה שפר, מנכ"לית "חיים וסביבה"
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ
































הכרזה על פרויקט "ישראל נקייה בעולם נקי" בהשתתפות קק"ל
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה בהשתתפות השר שלום שמחון, השר לאיכות הסביבה וחברי הכנסת רומן ברונפמן ולאה נס וגופים רבים שותפים ברוכים. יצטרף אלינו בשלב יותר מאוחר המשנה לראש הממשלה, חבר הכנסת שמעון פרס. אני רוצה קודם כל לברך את הגופים שנטלו חלק פעיל ומוביל ליום הזה ולהצלחת היום הזה וגם לפעולות שעשינו לפני זה ולפעולות שבתוכנית שלנו. איתנו נמצא סגן יושב ראש קרן הקיימת, מיכאל אדרי, יושב ראש הקרן הקיימת נבצר ממנו להשתתף והוא מתנצל. אלי בארי מנכ"ל המועצה לישראל יפה, רפי שביט טבע נקי ואנשי טבע נקי ומכבדים אותנו גם בהשתתפותם ילדים מישוב גילון, ברוכים הבאים לכנסת ישראל. שיקום שכונות, יובל פרג'ון, פיטר אדלר, קרן פראט, אנשי רשות שמורות הטבע, מושון גבאי ואלונה קארו.

רק כדי לספר לכם, אנחנו בוועדת הפנים ואיכות הסביבה בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, אתם רואים, זה לא כל יום קורה שהכנסת והממשלה משלבים ידיים לטובת כלל אזרחי ישראל והחברה הישראלית, אבל אנחנו נעשה את זה כנראה עוד כמה פעמים שיהיה לנו שילוב ידיים עם משרדים שונים לטובת האזרח. אנחנו רוצים שהפרויקט של "ישראל נקייה בעולם נקי" בהשתתפות כל הגורמים שמניתי ובראשם משרדי הממשלה ואיכות הסביבה, משרד השיכון והבינוי, שיקום שכונות ומשרד הפנים ומשרד המשנה לראש הממשלה שהוא מתכוון לסייע בפרויקטים שלנו גם בגליל וגם בנגב. היו לנו פרויקטים בנגב והיה לנו פרויקט במגזר הבדואי, בתל שבב ובספי, היו פרויקטים מאוד מוצלחים שהשתתפו בהם חלק מהחברים שנמצאים כאן, נציגי וראשי הארגונים. חברנו צבי לידר שנמצא כאן מקרן קיימת הוביל את הפרויקט הזה בקרב האזרחים הבדואים תלמידי בתי ספר יחד עם חברים נוספים.

ואנחנו מתכוונים לעסוק בעניין הזה, אנחנו מתכוונים גם לפעול בדרך חקיקה כדי שיהיה לנו יום ניקיון בינלאומי בלוח השנה שלנו בסביבות חודש ספטמבר. אתם יודעים שהנושא הזה התחיל באוסטרליה ואנחנו רוצים גם יום תאריך נוסף שהוא יום ניקיון לאומי שזה בסביבות אפריל לפני הפסח. אנחנו את שני התאריכים האלה רוצים לעגן בחקיקה כדי שיופיעו בתאריך שלנו. וובכן נתחיל בדברי פתיחה וברכה, חברינו השר לאיכות הסביבה, יקירי שלום שמחון בבקשה.
השר שלום שמחון
חברים שלום לכולם, אדוני יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת גאלב מג'אדלה וחברי הכנסת שנמצאים פה. אני לא אחזור על כל השמות שגאלב הזכיר פה אבל אני באופן אישי מעריך ומוקיר כל אחד מהיושבים פה ואת פעולתו וכמובן את תלמידי בית הספר גילון שנמצאים פה, אנחנו שמחים שאתם איתנו בכנסת, בטח ביום החופשי שלכם.

חברים, מסע הניקיון בשטחים הפתוחים, באתרי הנופש והפנאי, בחופים, היערות, שמורות הטבע, מעסיק ומטריד רבים בציבור ובעיקר את הגופים העוסקים בנושא באופן יום יומי ובראשם המשרד לאיכות הסביבה, הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים וכמובן הארגונים הירוקים. בצד פעולות אכיפה וענישה יש חשיבות רבה בהעלאת המודעות הציבורית בנושא הניקיון. בכדי להבטיח כי גם אתרי הנופש הפתוחים לציבור הרחב שאינם גובים תשלום בכניסה יהיו נקיים ונעימים לבילוי.

יום הניקיון הלאומי שלכבוד הכרזתו התכנסנו כאן היום הוא נטבח מרכזי במאמץ הכולל לשינוי דפוסי ההתנהגות של הציבור, לעידוד תרבות של ניקיון ולחיזוק תחושת האחריות של ציבור המטיילים והמבלים בניקיון אתרי הנופש ולטיפוחם. אני מברך את ארגוני יום הניקיון הלאומי, הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים, המועצה לישראל יפה, פרויקט שיקום שכונות ועמותת "טבע נקי". אני מודה לחבר הכנסת ידידי וחברי גאלב מג'אדלה יושב ראש ועדת הפנים המארח טקס זה בכנסת ומעניק לו בכך משנה תוקף ומפנה אל הנושא זרקור של התעניינות ציבורית וזה דבר שהוא לא קל ולא פשוט בסדר יום עמוס של יושב ראש ועדת הפנים שהיא אחת הוועדות היותר חשובות בכנסת העמוסות עד לעייפה.

אני מבקש לציין במיוחד את נדיבותה של קרן פראט שנוסדה על ידי ריצ'ארד פראט אוסטרלי ידיד ישראל, התורמת זו השנה השנייה ליום הניקיון. אני רואה חשיבות רבה ביסודו של יום זה במיוחד עבור בני הנוער שיחשפו לפעילויות חינוך והסברה שתכליתם הטמעת נושא הניקיון ואיכות הסביבה. המשתתפים ביום הניקיון ישמשו מעין סוכנים שיפיצו את בשורת הניקיון בקרב חבריהם ובני משפחותיהם כך שהחברה הישראלית בכללותה תצא נשכרת.

בהזדמנות הזו אני מבקש להזכיר בקצרה כי בימים הקרובים ישיק המשרד לאיכות הסביבה תוכנית כוללת לשיפור רמת הניקיון בישראל. במסגרת זו יצא לדרך בחודש שעבר פרויקט חוף נקי שמטרתו שמירה על ניקיון החופים הבלתי מוכרזים בישראל. אנחנו נשקיע שלושה מיליון שקלים בכל אחת משלוש השנים הבאות ברשויות המקומיות לניקוי שוטף של החופים הלא מוכרזים שבתחום אחריותם. אדוני היושב ראש, אני בהזדמנות הזאת מזמין אותך ואת הוועדה לעמוד מקרוב על הפרויקט של ניקיון חופי ישראל. לאחר שנים רבות של מבצעי ניקיון על ידי מתנדבים, החלטנו לדרוש מהרשויות לבצע את המוטל עליהם ואני מקווה כי ההסברה שתתלווה לפרויקט זה תביא בעקבותיה את השינוי הדרוש מצד הציבור. אני כמובן שוב מודה לך אדוני ולחברי הוועדה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לשר שלום שמחון, השר לאיכות הסביבה. אנחנו בוועדת הפנים ואיכות הסביבה מודעים לפועלו הרב מאז כניסתו לתפקיד, אנחנו מסייעים למשרד לאיכות הסביבה למרות שהשר שמחון קיבל משרד עם תקציב מעט יחסית למה שראויה לו החברה הישראליות והנושא של איכות הסביבה, אבל אנחנו מחפשים כל דרך כדי שבוועדת הפנים ואיכות הסביבה לסייע בהגברת התקציב הזה באמצעות חקיקה שהמשרד לאיכות הסביבה ברשותו של שלום שמחון מציע לנו ואנחנו אכן נעשה את זה.

אני מוכן יחד עם חברי הוועדה להצטרף לניקוי החופים, פיזית, לא לראות איך מנקים, אלא לבוא יום יומיים שלוש בשנה בתאום אתכם ולבוא לחוף ונהיה אזרחים מן השורה, ניטול חלק גם בניקיון החופים כי גם בהם אנחנו משתמשים. אתה יודע שאני משתמש קבוע לפחות יומיים בשבוע בין שדות ים לתחנת הכוח, זה החוף שלי וזה הבית. אני שוב מודה לך שכיבדת אותנו בהשתתפותך ואנחנו נשמח להמשך שיתוף פעולה. סגן יושב ראש קרן קיימת לישראל, מר מיכאל אדרי, בבקשה.
מיכאל אדרי
אדוני היושב ראש, אדוני השר, חברי הכנסת, אני תמיד אומר שאני מייחל ליום שכמו מדינות רבות בעולם, הכותרת הראשית של העיתון יהיה הנושא של זיהום, כשבוודאי הניקיון הוא חלק מהזיהום. ואני חייב להודות ליושב ראש הוועדה, הרי אנחנו התחלנו גם לפני כחודש או קצת יותר מזה גם במבצע ניקיון בקסייפה ואחר כך בתל שבע ואני רוצה להודות לך מכיוון שאולי באמת זו ההתחלה שמביאה אותנו לכך שהכותרת הראשית בעוד זמן קרוב תהיה באמת על זיהום ועל ניקיון ועל הדברים האלה.

הקק"ל החלה ואולי לפני זה סמלי גם שהמכבייה נפתחה עכשיו, אני חייב לציין שקרן קיימת אוסטרליה היא שיזמה, שתרמה כדי לנקות נהר הירקון ואנחנו יודעים מה שקרה במכבייה הקודמת והקרן הקיימת באוסטרליה היא זו שדווקא לקחה על עצמה וכנראה שבאמת אוסטרליה היא יוזמת בנושא הזה כי אנחנו. אדוני ציין את קרן פראט ואם אפשר במשחק מילים מאוד קל, כמה מעניין שדווקא קרן פראט דואגת לכלל ודואגת לכלל העולמי למעשה מכיוון שהמבצע הזה הוא באמת עולמי ואני שמח שנוכל להשתלב אנחנו כמדינת ישראל גם ביום הבינלאומי, זה דבר מאוד חשוב.

הקרן הקיימת יוזמת גם כל מיני מבצעים, לדוגמה אנחנו נמצאים במצב של ניסיון ביערות שהמשתמשים ביערות ינקו בעצמם את הדברים. אבל יש לנו שותפים ואני חייב לומר ששיקום השכונות מבחינתנו זה לא שותפים זה חלק מאיתנו, כי איתם באמת פעלנו רבות, את רפי שביט אמנם הכרתי רק היום מטבע נקי, אבל את שמו שמעתי בעבר כבר כשותף נאמן ואני כמובן לא יכול להתעלם מהמשרד לאיכות הסביבה ושמעתי אדוני השר שיש גם קרן ניקיון שעכשיו אנחנו נוכל בכוחות משותפים כספיים לתת מימד הרבה יותר גדול לנושא של הניקיון.

בשנה שעברה, 32 אלף אנשים, אזרחים, השתתפו במבצע הזה של הניקיון, אנחנו מקווים שככה בכוחות משותפים נגיע לפחות כפליים מזה כשאנחנו משלבים בתוך הנושא הזה גם את הניקיון בדרום בכפרים הבדואים, גם בכפרים של המיעוטים בצפון, בגליל, ואז על ידי כך גם לשלב, לחבר את כל האלמנטים של החברה לטובת הכלל למעשה גם דרך הפראט.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לך, חברת הכנסת לאה נס ואחריה חבר הכנסת רומן ברונפמן.
לאה נס
צהריים טובים לכולם, אני שמחה לראות פה את כל הנוכחים, אני מברכת על זה. רק ב-11 באפריל חנכתי ביחד אתכם, עם מר שביט, עם אזרחים טובים ועם ילדים בקריית מלאכי את יום הניקיון שהיה לאותה שנה שנקבע. באמת זה היה אירוע חשוב ומרגש ואני רוצה לציין את זה בתור יושב ראש הוועדה למפגעי איכות הסביבה שהפסולת זה המפגע הראשוני בשמו הפשוט ביותר כי אנחנו מדברים תמיד על רעלים, וזיהומים אחרים אבל הפסולת זה המפגע הראשוני הבסיסי שממנו אנחנו צריכים להימנע.

כל אתר פסולת שנמצא ולא מטופל גורר אחריו זיהומים עם הגשמים שיורדים בלי לדבר על איכות החיים שבאמת לא נעים שבאים אזרחים כמו מר שביט שבא ואומר, באים אלי אורחים אני פשוט מתבייש שאני הולך איתם ברחבי הארץ ואיך שזה נראה וגם אני מטיילת ורואה את זה. אפילו באותה תקופה שעשינו את המבצע הזה, אז בהחלט אני חושבת שזה המפגע הראשון שצריך לטפל בו ולכן אני מברכת את כל העושים במלאכה ותודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחברת הכנסת לאה נס.
רומן ברונפמן
אדוני היושב ראש, אדוני השר, אורחים נכבדים, יום ניקיון פעם בשנה זה דבר לא מספיק ולכן אני מציע שהמסר הציבורי יעסוק בתרבות חדשה לניקיון וחינוך בבתי ספר, בגני ילדים, במוסדות להשכלה גבוהה ושכולנו ניקח חלק. גם לי יש חוף, חוף הכרמל בחיפה אז אני מבקש שמי שאחראי על הקטע הזה של החופים ידריך וינחה ויקציב שקיות אשפה, אני מוכן לעשות את זה ביחד עם הילדים שלי, גם ביום שישי בבוקר ואני חושב שהדוגמה האישית הקטנה הזאת שאנחנו נוכל לתת והיא גם תשומת לב ציבורית מוגברת בנושא הניקיון.

אני מוכרח להגיד שאני חובב טבע ונוסע הרבה ומטייל הרבה ברחבי הארץ, ברחבי הארץ זה נשמע בומבסטי קצת במימדים שלנו, אבל בכל זאת יש מקומות לטייל ויש לנו ארץ נהדר, גם במובן האמיתי של המילה. לכן שמירתה של יופייה והטבע זה מעשה אציל מאוד ואני מודה לכל הקרנות ולכל הארגונים, ולכן האנשים, שלוקחים חלק ויחד איתנו, ביחד אנחנו נעשה את החברה שלנו והמדינה שלנו ליותר יפה, יותר נקייה, תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה רומן. אני מזמין את מנכ"ל המועצה לישראל יפה, אלי בארי, בבקשה.
אלי בארי
אדוני היושב ראש כמנכ"ל ישראל יפה, התרשמנו מאוד מהגישה וההתנהגות של אותה קבוצת אזרחים ולכן לקחנו על עצמנו ללוות את הפעילות בצורה יזומה. אני רוצה לקחת את אחד המשפטים של חבר הכנסת ברונפמן, אנחנו, הגישה של המועצה לישראל יפה בכל ההקשר הזה היא גישה חיובית ולא גישה שלילית ומהגישה החיובית למילת הקסם שהשתמשת בה, חינוך. אני לא חושב שאנחנו המועצה וארגונים אחרים צריכים לחנך בשקיות ולאסוף זבל ביום ראשון ביום בבוקר אחרי הפיקניקים של יום שבת.

אני חושב שהם, הילדים האלה שיושבים פה, אזרחי המחר, הם אלה שאולי עוד אפשר להשפיע עליהם שהניקיון הוא חלק מהחיים שלהם, הוא לא סתם מושג. אנחנו במועצה עושים את זה, אנחנו רק מאמינים בכך שבאמצעות החינוך אנחנו יכולים להגיע לאיזה שהוא מצב במדינה שבה הניקיון יהיה חלק מחיינו. אז גם אנחנו חילקנו שקיות ועמדנו והדגמנו מול הירקון. אבל לא זאת המטרה, המטרה היא לערב את המשרד לאיכות הסביבה שהוא שותף שלנו בהרבה מאוד פרויקטים אבל במסגרת חינוכית, המטרה היא לגייס את משרד החינוך שיבין שבשולי חברה צריך לדבר על הניקיון גם כן, ולא רק על הדברים האחרים.

והמטרה הנוספת היא שהתקשורת במדינת ישראל גם תבין שהניקיון הוא חלק מחיינו וכמו שרצח פוגע בנו, אז חוסר ניקיון או פסולת גם פוגעת בנו. כי סביבה בירודה בתל אביב מתים כאלף איש בשנה אבל אף אחד לא לוקח את זה לתשומת ליבו. ואנחנו צריכים לדאוג לחינוך הילדים ואנחנו צריכים לדאוג לכך שמערכת החינוך תיקח בחשבון את הנושא הזה ואנחנו צריכים לדאוג לכך, כמו שאנחנו באמצעות הספיחים שלנו אומרים שבמסגרת המחויבות שיש לילדים בבית הספר, מחויבות לחינוך קהילתי, הילדים יצאו וינקו ויסדרו וידווחו למוקד העירוני על מפגעים שקיימים ושמישהו יחשוב שגם הנושא הזה צריך להשקיע איזה שהוא משאב כדי להגיע למשהו יותר טוב. כי החיים שלנו יראו אחרת אם הם יהיו יותר נקיים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לאדוני, אני מתכבד להזמין את מנכ"ל קרן פראט, מר פיטר אדלר.
פיטר אדלר
כבוד השר, אדוני היושב ראש וחברי הוועדה, זכות גדולה וכבוד לי לייצג בפגישה הזאת את קרן פראט. הפגישה הזאת מחברת את ישראל לעמדה כה חשובה. ארגונים חשובים ומשמעותיים כמו קרן קיימת לישראל וכמובן המשרד לאיכות הסביבה. קרן פראט נוסדה באוסטרליה ומאז התפרסה ברחבי העולם, אנו חשים סיפוק ורואים משמעות מיוחדת להיותנו חלק היוזמה הזאת בארץ וגאים שיוזמה הזאת קמה בתקופה כזאת.

ברצוני להדגיש כי אנו בקרן האוסטרלית, מעריכים כל הזדמנות להיות מעורבים בפרויקטים פילנתרופיים שמשדרגים את הקשרים בין אוסטרליה וישראל ומוסיפים ערך רב לשניהם. בנוסף תעשיות ברשות משפחת פראט המממנת את הקרן מובילות בעולם מחזור פסולת ובניית מודעות לאיכות הסביבה. יש לנו, לכולנו אינטרס מיוחד שישראל תהיה ארץ נקייה ששומרת על איכות החיים בכלל אוכלוסיית המדינה לדורות הבאים. אני מאחל לכולנו שנצליח בשנה הזאת ובשנים הבאות, תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לאדוני, מר רפי שביט, טבע נקי ואנשי טבע נקי.
רפי שביט
תודה לאדוני היושב ראש וכבוד השר. טבע נקי הוקמה לפני כשנה על ידי אזרחים שנושא הסביבה יקר להם. אנו פועלים בהתנדבות גם בשטח וגם במסגרות ארגוניות שונות על מנת להביא לשינוי דפוסי ההתנהגות של הציבור בנושא הניקיון בשטחים הפתוחים ובערים ובחיזוק הקשר בין המערכות השלטוניות המופקדות על נושא הניקיון ובין האזרח. למדנו שיש הרבה רצון טוב ומודעות אין בציבור והן בגופים הממשלתיים, ברשויות ובארגונים נוספים, קיבלנו גם את ברכתה של תת הוועדה לאיכות הסביבה ברשות חברת הכנסת לאה נס לפני כחצי שנה.

אנו שותפים פעילים בוועדת היגוי שהוקמה על מנת ליזום פעולות ניקיון בסביבה בה חברים כל הגופים החשובים בארץ כולל המשרד לאיכות הסביבה, משרד החינוך, היחידה לשיקום שכונות במשרד השיכון, רשות הטבע והגנים, הקרן הקיימת לישראל, מע"צ, המועצה לישראל יפה, המועצה האזורית גליל עליון, טבע נקי וחיים בסביבה, ארגון הגג של הארגונים הירוקים.

הוועדה נפגשת מידי חודש או חודשיים ואף ארגנה יום ניקיון ארצי בו לקחו חלק 25 אלף איש באפריל. ניתן להתרשם מהפעולות שלנו גם באתר טבע נקי. אני משוכנה שהדברים שאציג להלן מקובלים גם על חברי הוועדה שגם נמצאים פה. אנו תומכים ביוזמה של חבר הכנסת גאלב מג'אדלה בנושא הצעת חוק לקיומם של שני ימי ניקיון ארציים בסתיו ובאביב. ימים אלה ילוו בפעולות הסברה וחינוך בקנה מידה לאומי.

אנו קוראים לשר לאיכות הסביבה למנות ועדת מומחים ציבורית בנושא הניקיון בטבע ובערים שתגיש המלצות אופרטיביות כולל גם בנושא אכיפה. אנו קוראים לממשלה להקנות משאבים מיוחדים להסברת הנושא לציבור הבוגר ולנוער בישראל. המחיר שהמשק הלאומי והפרט בישראל משלם בגין הלכלוך, באובדן תיירות, בירידת איכות חיים, בנזק סביבתי בלתי הפיך לחי ולצומח ולמים ולאוויר.

הננו מדינה נכשלת, בעניין הניקיון אנו בתחתית הסולם ותדמיתית נגרם לנו נזק גדל והולך של מדינה שעוד לא מתקדמת שמזניחה דווקא את הארץ המובטחת, היקרה והמיוחדת מארצות עולם. טבע נקי תמשיך לפעול לשינוי ושיפור המצב בשיתוף פעולה עם כל מי שמושיט את ידו. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לאדוני, אני אזמין מר יובל פרג'ון, נציגן פרויקט שיקום שכונות ואחרי זה אני ברשותכם רוצה לעשות פסק זמן של חמש דקות, להראות לשר לפני שהוא עוזב את הסרט שעמלו עליו קשה והכינו דבר יפה.
יובל פרג'ון
תודה לך אדוני, קודם כל אני רוצה לציין כי אינני איש שיקום שכונות אלא אני נציג בשכונה שהמשרד---
היו"ר גאלב מג'אדלה
אמרתי פרויקט שיקום שכונות לא אמרתי משרד השיכון והבינוי.
יובל פרג'ון
הנתון הזה חשוב כי אני בא מייצוג תושבים במקרה הזה מירושלים. בנושא של איכות הסביבה, העניין באוכלוסיה מבוססת היא כבר פתרה את בעיית הקיום ואינה מוטרדת בשאלות של יום יום ועכשיו היא יכולה להתעסק גם במטרות כמו איכות הסביבה. אני בא משכונה, קריית מנחם עיר גנים, שכונת מצוקה קלאסית, אני לא אכנס למאפיינים של שכונת מצוקה, אבל מה שתמיד נחשב כשכונת מצוקה, שכונת קצה בירושלים, והדבר העיקרי שאני רוצה לומר, שיקום שכונות פועל בתוך שכונות מצוקה. המצוקה היא בראש ובראשונה עניין מנטאלי, עניין של מיקום וחוסר זיקה לסביבה שאדם חי בה, חוסר יכולת לנצל הזדמנות לסביבה הקרובה שלו. ולכן מי שמרגיש חזק עם הסביבה, מי שלוקח לידיים.

הניסיון שלנו בשנים האחרונות בתוך הפרויקט של שיקום שכונות היה לבוא ולזהות בתוך השכונה את הפוטנציאל מקרוב. אנשים בשכונת קצה אמרו, אנחנו בקצה העיר, מקום הכי רחוק שיכול להיות, תראו כמה שטחים מוזנחים יש לנו בתוך השכונה. הניסיון שאנחנו מנסים להוביל הוא לבוא ולהגדיר דווקא את אותו פוטנציאל. אותן שכונות, אותם שטחים שתמיד נחשבו האזור הרחוק והפתוח בשבילנו הם הפוטנציאל בירושלים. אותם שטחים מוזנחים בתוך הערים שתמיד נחשבו שדות קוצים, דבר ראשון קוצים זה לא לכלוך, בית, זהו הפוטנציאל שלהם לפארק ולגינה ולמקום הבא שאותו נחייה ונשמור וממנו נוציא את העתיד הבא שלנו לתוך השכונה.

הניסיון הזה אגב, לא במקרה עבדנו עם קק"ל, אנחנו שותפים לדבר הזה, אבל לפני השיתוף פעולה של שיקום שכונות, נוצרו מגעים והתחיל איזה שהוא תהליך של טיפול, במקרה שלנו לפעילות קהילתית בראש ובראשונה לשימור המקום ולטיפוחו ולהגדיר אותו כאזור עם מנוף קהילתי. אני מסמן במקרה את הניסיון שלנו, דבר שהוא נכון בוודאי בשכונות אחרות, לכל שכונה ולכל מקום בארץ יש את חלקת אלוהים שלו, יש את המאפיינים המיוחדים שלו ואת היכולת להפוך חיסרון ליתרון.

אני חושב שהשאלה הסביבתית היא גם שאלה של מפגש בין אוכלוסיות, בארץ עם כל כך הרבה קטבים וכל כך הרבה שסעים, השאלה של המרחב הקרוב, אני הייתי מעדיף לא לדבר על הפארקים הגדולים בארץ, המרחבים הגדולים וטיולי סוף שבוע, אלא חיי היום יום שלנו, בחצר של המכולת, במגרש הכדורגל, אותם מקומות האלה שם אנחנו נפגשים, שם אנחנו באים ואומרים שלום ולא משנה אדם מאיפה הוא בא, בין אם זה הדייר, בין אם זה אדם שבא לקבל שירות, אנחנו נפגשים בשטחים הפתוחים ולהפוך אותם בתוך העיר, בתוך השכונה לאותם מקומות שבהם אנחנו יוצרים תקווה חדשה בתוך השכונה.

זה המסר העיקרי שלי כתושב שכונה לאנשים. המקום להזכיר אולי גם לשר וליושב ראש הוועדה, שבמאבק הנחוש לשימור אותם עמקים מקסימים יש תוכניות ויש ניסיונות ליצור דברים חדשים שהמסר שלנו הוא בראש ובראשונה בתוך השכונות לשמר את הפינות היפות, לשמר את המקומות הנכונים בהיבט הקהילתי בראש ובראשונה ולא בהיבט הבילוי והתיירות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתם נגד התוכנית של סחבי?
יובל פרג'ון
אנחנו נגד תוכני סחבי במתכונת הזאת מכיוון שהיא הורסת את אותם עמקים שהם כל כך חיוניים לשכונה שהיא עד עכשיו סבלה מהתופעה של אוכלוסייה של שכונת קצה והיום עם הבניה זה הפך להיות גוש של כבישים ובתים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני העליתי את זה לסדר היום של הכנסת בשבוע שעבר וענה שר הפנים וראש העיר לשעבר, ממלא מקום לשעבר ושר הפנים תומך בא עם תיקונים והוא אומר ששר הפנים נגד זה שירושלים תתקרב לתל אביב. הוא אומר בתוך ירושלים יש הרבה שטח שאפשר להשתמש בו, אבל הוא תומך בה בגבולות מסוימים, זאת אומרת בחלקים ממנה. שר התמ"ת, לשעבר ראש עיריית ירושלים כמובן תומך בה כי הוא יזם אותה והנושא הוחלט, סוכם שתקום ועדה מורחבת מהרבה גורמים לפי בקשת שר התמ"ת ובהסכמת שר הפנים שהיא תדון בעניין, אבל אלה הם פני הדברים כדאי שתדעו לכם. אנחנו ניתן למושון רשות הטבע והגנים ואחריו נראה את הסרט.
משה גבאי
אני שמח על המפגש הזה ומצד שני אני קצת עצוב כי מה שקורה, אני במשך העשרים שנה האחרונות הייתי בעשרות מפגשים מהסוג הזה, פה בכנסת. מה שקורה זה שעושים בום גדול וכיף גדול ואחר כך מתפזרים כל אחד הולך לפינה שלו והארץ הזאת מתהפכת והארץ הזאת מתמלאת בזבל ובפסולת ופשוט בושה וחרפה. אני מסתובב עם הרבה מאוד תיירים עם הרבה אורחים של הרשות שלנו בכל המקומות בארץ ופשוט אני מתבייש.

אני אומר לכם, עשרות של מפגשים, פה בכנסת, בממשלה. אני מאוד מקווה שבישיבה הזאת אני גם סומך על השר שהוא יושב ראש המאבק, שיראה. מערכת החינוך והתרבות, התרבות שלנו, אני אומר לכם, אם אנחנו לא נשקיע בקטע הזה, איך אומרים, נבוא ננקה את השביל סביב, תבוא המשאית תיקח את זבל ולמחרת עוד פעם זבל. אם לא נשקיע את הקטע של החינוך וחבל שפה לא יושבים גם חברי ועדת חינוך כי זה חלק בלתי נפרד מהסיפור הזה. אם העסק הזה לא יכנס למערכת החינוכית שלנו מהגן מהמעון, לדעתי אנחנו טוחנים מים.

אני רוצה להגיד עוד מילה אחת, אני הקריאה שלי פה היא להשפיע בשני דברים, בקטע של החינוך, בקטע של החקיקה ואי אפשר בלי זה גם התקציב, בלי שלושת הדברים האלה לא נוכל להרים את הדבר הזה. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה למושון, אנחנו מבקשים להקרין את הסרט אם אפשר.

(הקרנת סרט)
היו"ר גאלב מג'אדלה
חברים, אני ברשותכם רוצה לבקש את השר לאיכות הסביבה, שלום שמחון, לחתום על מגילה שהכינו, אני אקרא אותה:

"ישראל נקייה בעולם נקי, כתב אמנה, הכנסת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. אנו נציגי ציבור, נציגי גופים ממשלתיים וארגונים ופעילים מתנדבים למען סביבה נקייה, מתחייבים היום, ו' בתמוז תשס"ה, 13 ביולי 2005 בישיבה חגיגית של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, לפעול למען ישראל נקיה בעולם נקי יותר, בריא יותר, טוב יותר להצטרף למבצעי הסברה למניעת לכלוך בישראל ובעולם. להפוך את מבצעי הניקיון בישראל לתהליך חינוכי מתמשך, להצטרף ליום נקי לאומי ולנקות ברשות היחיד והרבים, בעיר, בכפר ובשטח הפתוח. לחבור למיליוני האנשים המנקים את העולם ביום הניקוי העולמי, לפעול מידי יום למען סביבה נקייה ואיכותית יותר. להיות חלק מהקהילה המונה עשרות מיליוני אנשים ב-128 מדינות ברחבי העולם. הארגונים והגופים, משרד הבינוי והשיכון במדינת ישראל, פרויקט שיקום שכונות, הקרן הקיימת לישראל, המשרד לאיכות הסביבה, רשות הטבע והגנים, טבע נקי, המועצה לישראל יפה, שלום עם הסביבה וקרן פראט."

בבקשה אדוני השר.
שלום שמחון
תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מאמינים שהחתימה של השר עכשיו תוסיף נפח לפעילות שלו, לתמיכה שלו בגורמים, תודה רבה. תודה רבה לכבוד השר. וובכן כפי שהבטחנו לכם, אנחנו ניזום חקיקה, אנחנו נלך לשיטתו של מושון גבאי שיצא לרגע ולשיטת הגופים והארגונים שבאו אלינו ובראשם הקרן הקיימת לישראל וחברינו צבי לידר שמגיע לו כל התודות והברכות על העבודה היפה שהוא עושה בשם הארגון, הקרן הקיימת לישראל, ביחד עם חבריו הרבים ואנחנו נפעל למען החקיקה שיהיה לנו שני תאריכים בלוח השנה שלנו, גם תאריך בינלאומי כפי שהבטחנו בסביבות ספטמבר וגם תאריך לאומי שהוא לפני הפסח באפריל. אני חושב ששני התאריכים האלה יסמנו תרבות, של התנהגות, של אזרחות טובה ואנחנו מקווים כמובן שבין שני התאריכים האלה יבואו תאריכים נוספים, אזוריים ומקומיים ותרבות סביבה נקייה תלך ותגדל והמודעות של האזרחים שלנו תעלה ותגבר. אני בהחלט חושב שמה שהצעת זה ראוי ואני חושב שאנחנו נאמץ את זה בכל הכלים שעומדים לרשותנו. אני בטוח גם המשרד לאיכות הסביבה יעשו לטובת העניין. אני רוצה ברשותכם להזמין את נציג גילאון, ילד שנמצא איתנו להגיד כמה דברים.
צחי
אנחנו בני הישוב גילאון הגענו היום על מנת להביע את תמיכתנו בתוכנית של ועדת הפנים שמטרתה לתרום לקהילה אחת המטרות הייתה לתרום לשיפור איכות חיינו. תבוא ברכה על כל העוסק במלאכה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. נמצא איתנו מר פיליפ פוקסמן מאוסטרליה שביקש לברך ולומר כמה דברים, בבקשה.
דובר
אני אחזור על כמה דברים שאמרנו בפגישה עם השר לאיכות הסביבה לפני כמה ימים. קצת על אסון המכבייה, בימים אלו אנחנו סוגרים מעגל במקום שממנו התחילה היוזמה הזאת שאנחנו רואים כאן וזה אסון המכבייה. גילינו לאחרונה שלא כולם זוכרים שלמעשה המוות והפציעה של האוסטרליים נגרם מזיהום בירקון. זה דבר שמשנים לא במבצע חד פעמי, זה דבר שמשנים בחינוך ארוך טווח. יום יום כל היום, מלמדים את הדבר הזה מהגיל הרך ועד האוכלוסייה המבוגרת וזאת היוזמה שהנשיא פיליפ פוקסמן התחיל לעשות ואנחנו מאוד מרוצים שבהמשך הדבר הזה קיבל תאוצה.

אנחנו מאוד מקווים שבזמן הקרוב, או יותר נכון יותר קרוב מרחוק, אנשים יוכלו לשחות כאן בנהרות, בנחלים, בים ולנשום אוויר נקי ולעשות הכול בלי להיפגע. אז נדע שלמעשה סגירת המעגל נעשתה. כל מי שנתן יד בנושא הזה ושוב חינוך, חינוך, חינוך מאוד חשוב. תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. מר צבי לידר, קרן קיימת לישראל, בבקשה.
צבי לידר
תודה, אני רק אומר בשביל הפרוטוקול, אני רוצה להזכיר את קרן קיימת אוסטרליה בכל הנושא הזה של הניקיון במדינת ישראל ובמיוחד על רקע המכבייה היום שהוזכר כאן לפני. חשוב לומר שקרן קיימת אוסטרליה דואגת כבר כמה שנים, מתרימה מיליוני דולרים למען ניקוי של הירקון והניקוי של הירקון מתבצע בפועל על ידי קרן קיימת לישראל ורשות הירקון. מנקים את המקום, האוסטרלים התגייסו בכאב רב מאוד, לא היה פשוט לגייס כספים באוסטרליה בקרב אוכלוסיה של אנשים שנפגעו בייחוד בני משפחותיהם, הם התגברו על הקשיים הללו, ביצעו מפעל יפה מאוד של התגייסות של יהודים מאוסטרליה וגופים נוספים אחרים. הם גייסו הרבה מאוד כסף, ממשיכים אף לגייסו והירקון נמצא עכשיו בתהליך של שיקום וניקוי כבר כמה שנים, כדי באמת סמל וכדי שזה לא יקרה שוב, תודה רבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לצבי לידר, קרן קיימת לישראל. היות והזכירו את הירקון, בדיוק אתמול ועדת הפנים ואיכות הסביבה דיון בנושא אפשרות השיט בירקון. אתם יודעים, מאז אסון המכבייה יש בעיה עם השיט בירקון ומשרד הבריאות מידי פעם לא מאפשר שיט בירקון והשיט נפגע בירקון ויש על הירקון יש צופי ים ויש הרבה אנשים שטים ויש קייקים ואני כאיש של ספורט ומי שהיה אחראי על הפועל הרבה שנים, נדרשתי לעניין, אני כמובן עשיתי את זה בחפץ לב.

ואתמול בבוקר ועדת הפנים גייסה את כל הגורמים, משרד הבריאות, איכות הסביבה, רשות נחל הירקון, עיריית תל אביב והגענו לסיכומים ואפשרנו להפעיל את החוק בישראל, החוק בישראל אומר, מאז 1959 ואחרי זה תיקון ב- 1972, שבנחלים אחראית איכות הסביבה, המשרד לאיכות הסביבה הוא אחראי לנחלים ואת זה משרד הבריאות ידעו אבל אמרו שהם לא ידעו, אז אתמול הם ידעו ועכשיו השיט פתוח בנחל הירקון והרשות לנחל הירקון שהיא רשות סטטוטורית בעלת מעמד סטטוטורי לקחה את העניין לידיים ועכשיו אפשר לשוט בירקון בצורה מסודרת עם בדיקה תקופתית של איכות המים, לא שחייה, שיט. וזה אני יכול לקשור את זה עם מה שאמר צבי לידר היום ומה שאנחנו עשינו אתמול, אז אני חושב שזה שילוב ידיים לטובת העניין. בבקשה אדוני.
גיא סמט
אני מהמשרד לאיכות הסביבה, אני מוניתי על ידי המנכ"לית לרכז את הנושא. רציתי פה בהתאם להגיד שהמשרד הולך לקחת חלק יותר אקטיבי ממה שהוא עשה בשנים האחרונות, זה יתבטא גם בשיתוף פעולה וגם בהשתתפות כספית שתהיה בשנים האלה. אני אישית מניסיוני בדברים דומים מאוד מאמין בנושא של חינוך ושל חינוך לגיל הרך ואני חושב שאנחנו צריכים לרתום לטובת זה גם את ערוצי הטלוויזיה בעיקר לגיל הרך, ערוץ הילדים, הם יודעים להרים את התוכניות האלה בדרך נפלאה להעביר מסרים, אני מברך את כולם ואני מקווה שבשנה הבאה יהיה יותר ברור.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה, ברשותכם אני רוצה לקרוא לנציגי הארגונים שהם שותפים לפרויקט ולארגון של ניקיון סביבתי לחתום על האמנה. מר מיכאל אדרי, סגן יושב ראש קרן קיימת לישראל. מר אלי בארי, מנכ"ל המועצה לארץ ישראל יפה. מר רפי שביט, טבע נקי.

אני שמח לקבל בברכה את המשנה לראש הממשלה, חבר הכנסת שמעון פרס שמכבד אותנו בהשתתפותו ושמשרד המשנה לראש הממשלה כאשר נודע לו על הרעיון ועל היוזמה שלנו המשותפת הביע את רצונו לסייע גם בגליל, גם בנגב, לנושא המבצע של סביבה נקייה והמנכ"לית של המשרד תיכנס לעובי הקורה ותהיה שותפה פעילה לנו בהתאם להנחיית חברינו, המשנה לראש הממשלה. בבקשה אדוני, אנחנו מבקשים שתאמר לחברים, לארגונים שנמצאים כאן מילות ברכה.
השר שמעון פרס
אני רוצה לברך את יושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה על היוזמה הברוכה הזו, להפנות את תשומת הלב של הציבור לנושא שהולך ונהיה יותר ויותר מרכזי בחיינו. פעם עניין הנוף היה עניין למשוררים, בינתיים זה דבר רציני, דרך אגב, עניין לפוליטיקאי. האוכלוסייה בעולם הולכת וגדלה, הצפיפות הולכת וגדלה, המים הולכים ומתמעטים, האוויר הצח הולך ומזדהם, זה פשוט סכנת נפשות. מכל המים שעומדים לרשות האנושות, מעינות, נהרות, אגמים, ימים, גשמים, יש רק אחוז אחד של מים הראויים לשתיה. מיליוני אנשים נפגעים מפני שהם שותים מים מזוהמים ואפילו אין להם מים לתת לילדים כראוי, העולם במצוקה.

עכשיו גם הוויכוח שהתפתח בקיוטו, על עניין ניקיון וטוהר האוויר והסביבה שבה אנחנו חיים, זה נושא רציני ממדרגה ראשונה. אני מוכרח לומר שיש לי בעניין זה טענה לקדוש ברוך הוא, בעד עגבניות הוא לימד אותנו צריך לשלם, אוויר צח הוא ללא תשלום, אז מבזבזים את זה, מזהמים את זה. אם היינו צריכים לשלם עבור האוויר הצח כמו שאנחנו עושים עבור העגבניות היינו עושים לאוויר הצח מה שאנחנו עושים לעגבניות, מנגבים אותה, אורזים אותם, שומרים עליהם, כאן זה הפקרות, כל אחד נכנס, מסכן לא רק את האוויר של עצמו גם את האוויר של זולתו.

עניין האוויר הפך להיות לנושא פוליטי ולנושא חברי ממדרגה ראשונה. ארצות יותר מפותחות רוצות שהזוהמה תישאר בארצות יותר מפגרות ובכל ארץ אנשים יותר עשירים חיים באוויר יותר צח והאנשים היותר עניים חיים באוויר פחות צח. והיום זה לא רק חלוקת ההון מפני שאוויר אתה נושם יום יום ללא הפסקה, כל בוקר, כל ערב. אנחנו רואים גם כאן את התגובות שיש החל מחס ושלום מחלת סרטן, עד חולים אחרים. אי אפשר לארגן את העולם בלי לארגן את מצבת החיים של העולם שזה האוויר וזה המים וזה המקורות ויש עמים שלמים שהרגו, רצחו את הנוף שלהם, הרעילו את הנהרות, זיהמו את היערות.

מותר גם להגיד איזה מילה פוליטית, אני מסתכל מה עשה הקומוניזם לרוסיה הסובייטית, ארץ עתירת שטחים, רוסיה הסובייטית היא פי אלף ממדינת ישראל בשטח, לברית המועצות יש כמיליון אגמים, לנו יש שניים, אז גם כן אחד הוא ים המוות בקושי מסתדרים איתו, אבל הם לא שמרו על הנוף, הם הרסו אותו. וזה לוקח, בישראל שקצת שמרנו בכל זאת על האוויר, בישראל בכל עשר שנים תוחלת החיים עולה בשנתיים, ברוסיה היא יורדת. הסיבה העיקרית חוץ מהוודקה וירידת תוחלת החיים, זה באמת הנוף, האווירה, הצחות של האוויר, הניקיון של המים.

ועכשיו גם כן ב-G8 זה גם כאן אחד הוויכוחים, יש שם שלושה נושאים מרכזיים, נושא אחד היה עונייה של אפריקה שרישרשו אותה, גלגלו אותה ועכשיו מנסים קצת לפצות על זה, לא הרבה, והנושא השני באמת היה המצב האקולוגי של העולם, המצב הסביבתי של העולם, הנושא השלישי היה הסכסוך בנינו לבין הפלסטינאים. לא מספיק שיש לנו סכסוך, אנחנו צריכים גם בעיות של זיהום אוויר ובעיות של עוני אפריקאי מכל הצדדים. אני רואה גם מה שיש לנו עכשיו עם רמת חובב, זה לא פשוט, חשבנו שהנגב הוא גדול ורחוק ומותר לעשות שם ככל העולה על רוחנו, ועכשיו אנחנו רואים שכאשר אתה חושב שאתה יכול לעשות ככל שעולה על רוחך, בסוף זה גם עולה באפך. והבעיה היא איך לאתר את הריחות והזוהמה בנגב הפכה להיות לבעיה ממדרגה ראשונה.

על כן אני רק רוצה להגיד שהעניין שאתם מגלים בנושא זה והעבודה שאתם עושים בנושא זה הוא בערך ממדרגה ראשונה. אני מצטער שהממשלה לא נכנסה יותר לעומק העניין, היא צריכה להיכנס לפני שיהיה איחור. גם אנחנו עשינו עבודה ככה ככה, צריך לתת לנו מכות, את הירדן הפכנו, אני לא רוצה לתאר למה, כבר לא נהר, זה היה צריך להיות גם את הנהרות האחרים פחות או יותר זיהמנו. צריך להציל את הארץ, לא ייתכן שנהר הקישון יהיה נהר של סכנות במקום נהר של יופי ובמקום נהר של השראה על הדור הצעיר. על כן אני רק יכול להגיד לכם ישר כוח, גם להגיד לך ישר כוח ותשמרו את העולם נקי אין ברירה. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לאדוני המשנה לראש הממשלה שכיבדת אותנו בהשתתפותך. אנחנו מבקשים ממך בטרם תלך שתכבד אותנו בחתימתך על האמנה שהכנו. חברים אנחנו ממשיכים, עכשיו תורו של יובל פרג'ון מפרויקט שיקום שכונות לחתום ואחריו יבוא פיטר אדלר מקרן פראט, בבקשה.
צבי לידר
תודה לך אדוני יושב ראש הוועדה על ההתגייסות שלך לעניין, אנחנו בעידודך מתכוונים גם ביום הניקיון הבינלאומי ב-20 בספטמבר להשים דגש מיוחד על האוכלוסייה הבדואית ביישובי הדרום ועל האזרחים, הישובים של האזרחים הערביים באזור הגליל בנושא הזה של הניקיון, גם ביום הניקיון עצמו וגם במשך השנה כולה בתהליך חינוכי כדי לשנות דפוסי התנהגות ודפוסי חיים ולעשות ישראל נקייה בעולם נקי כמו שכבר קראנו לאירוע הזה. תודה לכל מי שהתגייסו לעניין.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בסיכום ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה, אני רוצה לומר לאחרים שממשיכים לכבד אותנו בהשתתפותם ובנוכחותם, קודם כל ישר כוח ותודה רבה לארגונים, קרן קיימת לישראל, המועצה לישראל יפה, טבע נקי, פרויקט שיקום שכונות, הרשות שמורות הטבע והגנים, לילדים מגילאון, לארגונים הנוספים שנמצאים כאן, ארגוני איכות הסביבה ואחרים, אני מקווה שלא דילגתי על שום ארגון.

אנחנו רוצים לשלב ידיים יחד אתכם למען חברה נקייה יותר, למען סביבה נקייה יותר, למען איכות חיים טובה יותר ואנחנו רוצים לסייע לעצמנו, אנחנו צד אחד, אנחנו לא שני צדדים, הארגונים והכנסת הם יחד. אנחנו מדברים על אותה חברה מדברים על אותו אזרח, אנחנו מדברים על עצמנו ואנחנו ראויים לסביבה נקייה יותר, טובה יותר וזה בידינו, זה לא גזירה מהשמיים. אנחנו נעשה את הכול ביחד איתכם כדי שנשנה דפוסי התנהגות בתרבות של הציבור שלנו לסביבה נקייה, זאת המשימה המרכזית שלנו למען החברה שלנו.

בהמשך אני רוצה להודות ליפה שפירא וצוות הוועדה, ועדת הפנים ואיכות הסביבה שעמלו במשך תקופה ארוכה מול הארגונים שכיבדו אותנו היום בהשתתפותם כדי שהיום הזה יצלח, לחברה שלנו עופרה שקד שהיא המקשר הלאומי בנינו לבין הארגונים שעשו במלאכה והקרן הקיימת. אני סבור ומאמין שבכוחות משותפים אנחנו יכולים להגביר את המודעות, לפעול לימי ניקיון סביבתיים יותר, אבל לגבי החקיקה כפי שהבטחתי והתחייבתי לכם, אנחנו נתחיל ממחר לבדוק את זה לטפל בזה, לקדם את זה כדי שיהיה לנו בלוח השנה שלנו שני ימים לפחות, נרים אותם כדגל שלנו ביחד לטובת החברה הישראלית. תודה רבה לכל אלה שנתנו חלק.


הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים