PAGE
1
ועדת החינוך, התרבות והספורט
13/07/2005
הכנסת השש-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 475
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, ו' תמוז התשס"ה (13 ביולי 2005), שעה 09:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 13/07/2005
ביטול כיתות ז'ו-ח'בבית ספר "יד ליד" לחינוך דו-לשוני בירושלים
פרוטוקול
סדר היום
הצעה לסדר היום: דיון מהיר בנושא ביטול כיתות ז'-ח בבית-הספר "יד ביד"
לחינוך דו-לשוני בירושלים
מוזמנים
¶
אורה פלקס
מפקחת על בית-הספר "יד ביד", משרד החינוך,
התרבות והספורט
חיים רובינשטיין
סגן מנהל מנח"י, ממונה על החינוך היסודי
חנה גילת
סגנית מנהל מנח"י, ממונה על החינוך העל-יסודי
אמין ח'לף
מנהל שותף, עמותת "יד ביד"
ג'וזפין מנדלסון
מנהלת שותפה, עמותת "יד ביד"
דליה פרץ
מנהלת שותפה, בית-הספר "יד ביד"
עלא חטיב
מנהל שותף, בית-הספר "יד ביד"
ניהאד ארשיד
חבר בוועד ההורים, בית-הספר "יד ביד"
שחר ברם
הורה, בית-הספר "יד ביד"
היו"ר אברהם פורז
¶
בוקר טוב, על סדר יומנו הצעה לדיון מהיר: ביטול כיתות ז'-ח בבית-הספר "יד ביד" לחינוך דו-לשוני בירושלים. בבקשה, חבר הכנסת ברכה.
מוחמד ברכה
¶
תודה, אדוני. בבית-ספר "יד ביד" סיים השנה מחזור ו'. התלמידים לומדים יחד מכיתה א', יהודים וערבים. זה מודל ייחודי מאוד במדינת ישראל, ודווקא בירושלים יש לכך משנה חשיבות, לדעתי.
לאנשים שמנהלים את בית-הספר הובטח על-ידי העירייה שהאישור שלהם הוא עד כיתה ח'. השנה נודע להם שזה מופסק. אני מבין שעמדת משרד החינוך אינה דומה לעמדת עיריית ירושלים בעניין הזה, שהיא יותר בכיוון בית-הספר והתלמידים. במקום ללכת לכיוון שבית-הספר יקבל אישור עד כיתה י"ב, כדי תלמידים יהודים שלמדו ערבית ותלמידים ערבים שלמדו עברית יחד, שהתחילו בכיתה א' והגיעו עד כיתה ו', ישלימו את לימודי התיכון באותה מתכונת.
יוסי שריד
¶
הוא ממליץ, אבל יש שתי גרסאות: יהיו בתי-ספר שילמדו עד ח', ואז לא תהיה חטיבת ביניים, ויהיו כאלה שילמדו עד ז', ואז זה יחובר לתיכון וגם אז לא תהיה חטיבת ביניים. העמדה של עיריית ירושלים ושל משרד החינוך זהה בעניין הזה. שש-שש.
אמין ח'לף
¶
אני מנהל שותף בעמותת "יד ביד", עמותה שיוזמת ומלווה הקמה של בתי-ספר דו-לשוניים בארץ. יושבות לידי ג'וזפין מנדלסון, גם היא מנהלת שותפה בעמותה, ודליה פרץ ועלא חטיב, מנהלי בית-הספר.
אמין ח'לף
¶
העמותה הוקמה ב-1997, במטרה להקים בתי-ספר משותפים לערבים ויהודים בארץ. הוקמו שני בתי-ספר: בגליל ובירושלים, בתחילה כמסלול בתוך בית-הספר הניסויי. אחרי שנתקלנו בקשיים רבים, החלטנו להקים בית-ספר עצמאי, כי כנראה זאת הדרך להצליח בבתי-ספר כאלה.
בזמנו, בראשית שנת 2000, קיבלנו אישור מראש העיר דאז אהוד אולמרט ומשר החינוך דאז מר יוסי שריד להקים בית-ספר עד כיתה ח'. מנהלת מנח"י לשעבר, גב' יהודית שלוי, בשיחה לאחרונה, אמרה שסיכום כזה היה בנוכחותה. לפני תקופה קצרה, לקראת אמצע מאי, קיבלנו מכתב ממשרד החינוך שבו נאמר שהם לא מאפשרים את המשך צמיחת בית-הספר.
אמין ח'לף
¶
הוא נמצא ליד בית-הספר "דנמרק", במבנה עירוני. לאורך כל הדרך זכינו בתמיכת משרד החינוך ובתמיכת העירייה. זה המקום היחיד בירושלים שיש בו ילדים יהודים וערבים שלומדים יחד במסגרת שוויונית, באותן כיתות.
עלא חטיב
¶
רק בכיתות ב' היו שתי כיתות בשכבה. אבל יש ביקוש רב, יש רשימת המתנה גדולה לבית-הספר, ואני יכול לומר בכנות שהוא נחשב לאחד מבתי-הספר הטובים בעיר.
עלא חטיב
¶
יותר מ-90% מהם אזרחי המדינה. יש כמה תושבי ירושלים. הלימודים מתקיימים בעברית ובערבית באופן מלא.
היו"ר אברהם פורז
¶
איך בכלל יודעים מה אחד גמר ומה האחר התחיל, המורים? למשל, בלוח הכפל? באותה כיתה יש שני מורים לחשבון?
עלא חטיב
¶
גם תנ"ך, גם קראן, גם ברית חדשה – כי יש אוכלוסייה גדולה של נוצרים. עד כיתה ג' לומדים כל הדתות יחד. בכיתה ד' מתחילים להפריד. את הברית החדשה לומדים בערבית. הילדים היהודים יכולים לקרוא בקראן אחרי כיתה ב'. הקראן כתוב בשפה לא פשוטה, כמו כל ספרי הקודש.
היו"ר אברהם פורז
¶
בסך הכול לדובר עברית קל ללמוד ערבית יותר מצרפתית, למשל. זו שפה שמית. השפות דומות.
עלא חטיב
¶
אני רוצה להדגיש ולהוסיף: אנחנו מתחילים מגיל 3, מגן טרום חובה. יש שלושה גנים, עם 90 ילדים יהודים וערבים. אנחנו מתחילים בגילים 3-4, ויש שני גני חובה.
יוסי שריד
¶
הוא מנמק זאת בכך שכאילו במנח"י החליטו על המבנה של עד כיתה ז', וזה לא יכול להיות יוצא דופן.
אמין ח'לף
¶
כמה עובדות קטנות: בשנה שעברה בית-הספר בגליל קיבל אישור לפעול עד כיתה ט'. לבית-הספר בירושלים יש אישור לפעול עד כיתה ט' על-פי הרבה מסמכים. הוא זוכה לשבחים מימין ומשמאל. רק לאחרונה קיבל פרס ברייכסטאג בגרמניה, והיה צריך רק לשמוע את שגריר ישראל, מה הוא אומר עליו, מה שרת החינוך אומרת, מה כולם אומרים. אחד הדברים שמקשים עלינו הוא שמקטלגים אותנו. ועדת דברת, בסעיף מיוחד, מציינת לשבח את הקמתם של בתי-ספר כאלה.
היו"ר אברהם פורז
¶
לפי מה שאני רואה במכתב הם פשוט נצמדים לעיקרון שמנחה אותם, שחטיבה עליונה היא שש-שנתית, וצריך לעבור לחטיבה עליונה. זאת גישה דווקנית כזאת, נניח.
ג'וזפין מנדלסון
¶
אין לנו התנגדות להיות בית-ספר שש-שנתי, לא אכפת לנו איך יגדירו אותנו. אנחנו רוצים לצמוח עד כיתה י"ב. אנחנו בית-ספר צומח.
אמין ח'לף
¶
בפרוטוקול שרשמה העוזרת של מנהלת מנח"י, ואולי גם הוא במסמכים, העלינו את נושא הצמיחה עד כיתה י"ב. מנהלת מנח"י אמרה: יש לכם אישור עד כיתה ח'. נגיע לשם ונחכה לזמנים טובים, ונבקש אישור לחטיבה עליונה.
עלא חטיב
¶
בדיוק סיימנו בדיקת מיצ"ב בכיתות ה', הציונים היו מצוינים, מעל לממוצע בבתי-ספר אחרים, גם יהודים וגם ערבים. אגב, הכיתות שלנו – אנחנו לא בוחרים ילדים. יש ילדים עם קשיים.
יוסי שריד
¶
החברים בוועדה יודעים שיש לי השקפה מאוד מסוימת על מה שקורה בתקופה הזאת, לפני שיבואו הימים היותר טובים – ואני לא בדיוק יודע למה הכוונה. אם יש משהו טוב ומבטיח המוכיח את עצמו במערכת החינוך, למשרד החינוך יש אמביציה להרוס את זה. זה מדהים. כאילו אין בעיות. אם כבר יש משהו שהדעת נוחה ממנו, למקומות האלה תמיד שולחים את היד. זה לא רק במקרה שלכם. זה מאוד מוזר.
בסך הכול, בתי-הספר האלה הם תופעה ייחודית, וכך צריך להתייחס אליהם. עובדה שבכל ישראל יש רק שניים כאלה, למרבה הצער. בעבר היו כוונות להרחיב את זה. גם בית-הספר הזה לא היה בא לעולם אלמלא שר החינוך דאז שכנע את ראש העירייה, ולשבחו של ראש העירייה ייאמר שהוא חשב שזה רעיון מאוד נכון. בעיר כמו ירושלים, בית-ספר אחד לפחות – לא ייעשה הניסיון לקיים כאן מערכת חינוך דו-לשונית, דו-תרבותית? הרי זה דבר שמתחייב מן המציאות.
יש עוד בית-ספר אחד דומה לזה, בגוש שגב, ואגב, גם הוא יוצא מן הכלל.
יוסי שריד
¶
זה יצור ותיק. גם הוא בית-ספר טוב, גם לו עושים צרות, הורסים לו את הנשמה. אבל הוא הוקם לפני שנים רבות. מפעם לפעם צריך לעזור גם להם מפני הקמים עליהם. נכון. אבל במסגרת הזאת יש רק שני בתי-ספר.
יוסי שריד
¶
כך אולי נזכה להצלחה. בסדר, יש כללים בירושלים ויש כללים במקומות אחרים, אני לא נכנס לשאלה אם הם נכונים או לא, בעיקר כשבמקרה הזה אפשר להסתמך על דוח דברת. בשבילי הוא לא בדיוק אורים ותומים, אבל בשביל משרד החינוך הוא אורים ותומים. הוא מצא לנכון לציין את המוסדות האלה לחיוב, בצדק, ולומר שיש צורך בעוד מוסדות כאלה. אז לא יהיו עוד מוסדות כאלה בימים האלה, לפחות בואו ניתן לקיימים לחיות.
אני מציע להוציא את הטופס המתאים: "הוועדה מודאגת".
היו"ר אברהם פורז
¶
יש לי עוד שאלה: הגשתם בקשה לחטיבה עליונה? אם תגישו בקשה, איזו סיבה יש למישהו להגיד לכם לא?
היו"ר אברהם פורז
¶
אתן לכם עצה: תגישו בקשה לחטיבה עליונה. אחד הדברים שהמערכות הציבוריות אוהבות זה להידבק לעקרונות. יש לנו עיקרון, החטיבה לא תהיה, מה פתאום ז'-ח'.
יוסי שריד
¶
בדרך כלל לא. יסודי הוא יסודי וחטיבה עליונה היא חטיבה עליונה. אגב, אני לא מתנגד, אני בעד.
אורה פלקס
¶
אני מפקחת משרד החינוך, אני מלווה את בית-הספר הזה, בין השאר. באתי במקום מנהל המחוז, שלא היה יכול להגיע. אני מייצגת את עמדת המשרד.
יוסי שריד
¶
חלילה וחס. אבל האיש הנוגע לדבר צריך לבוא. אנחנו לא מקבלים את היעדרותו כהיעדרות שבתום לב. כך תגידי לו. בסדר?
אורה פלקס
¶
עמדת משרד החינוך ביחס למבנה מערכת החינוך בעיר ירושלים היא כמו שנאמר כאן: יסודי של שש שנים ועל-יסודי של שש שנים.
היו"ר אברהם פורז
¶
אתם משרד ממשלתי שחולש על כל המדינה. אם זה אסון נורא שיש שמונה-ארבע, צריך להילחם בזה בכל הארץ. מה זה משנה, מה, לירושלים יש מעמד אחר? אומנם לפי החלטת החלוקה היא היתה צריכה להיות עיר בין-לאומית עם ריבונות שונה, אבל בינתיים היא חלק מהמדינה.
אורה פלקס
¶
משרד החינוך לא פוסל את האפשרות של שמונה-ארבע. הוא רק אומר שלכל רשות יש האפשרות לבחור את המדיניות שלה, עם משרד החינוך ובתיאום אתו. בירושלים התיאום הוא חזק יותר, משום שכאן יש מנח"י, שמהווה חיבור בין משרד החינוך לעיריית ירושלים.
המדיניות שנבחרה בעיר ירושלים, בשיתוף בין העירייה ומשרד החינוך, היא שמערכת החינוך תהיה של שש-שש.
אורה פלקס
¶
אני רוצה להשלים: במציאות של היום באמת יש יוצאים מן הכלל, אבל העירייה ומשרד החינוך פועלים כדי לשנות את המציאות הזאת, כדי שכל בתי-הספר יהיו במבנה של שש-שש.
יוסי שריד
¶
אז פה תהיה גיאוגרפיה אחרת. מצאתם לנכון, במקום מסוים, מטעמים כלשהם, לאפשר לבית-הספר חריגה.
יוסי שריד
¶
אישרתי לרבות כיתה ח'. למה בבית-ספר אחד, מטעמים כלשהם, שאני מניח שהם נכבדים, אתם מאשרים, ובמקרה השני, שהוא יוצא דופן על-פי טיבו, כי זה בית-ספר יוצא דופן, לא מאשרים?
יוסי שריד
¶
אלו שמועמדים עכשיו לכיתות ז'-ח' ב"אדם" מעולם לא היו ב-ז'-ח' באדם. הם מעולם לא היו בכיתות ז'-ח', העניין הוא התלמידים, לא בתי-הספר.
אורה פלקס
¶
המסגרת פעלה אפילו עד כיתה ט'. המדיניות של משרד החינוך ועיריית ירושלים היא לשנות את המבנה הזה, ולכן השנה ביטלו להם את האפשרות לעלות לכיתה ט'. כך זה ימשיך האלה. לא תהיה לאפשרות של התפתחות.
אורה פלקס
¶
אבל תרשה לי לסיים. אגב, אני לא קוראת לזה "פרויקט", זוהי מסגרת חינוכית ייחודית יוצאת מן הכלל – טובה מאוד. היא ייחודית מאוד. הלוואי ובכל מערכת החינוך היו לומדים יהודים וערבים יחד, או לפחות היו לומדים את השפה הערבית בכל בתי-הספר. זה עדיין לא מתקיים.
אז אני מאוד מברכת, קודם כול. כולנו מאוד מעריכים את העשייה של בית-הספר, שהיא לא פשוטה. הם סיפרו כלאחר יד מה הם עושים שם, אבל זה סיפור מורכב מאוד ולא פשוט. אין לנו שום התנגדות לכך שהמערכת תמשיך הלאה. השאלה היא באיזו מסגרת, באיזו צורה. זה שהתלמידים ימשיכו ללמוד יחד, יהודים וערבים,
אורה פלקס
¶
לאחרונה, בישיבה משותפת, הוצע להם לבחון בשנה הקרובה את המהלך של חיבור לבית-ספר על-יסודי קיים, שבתוכו ייצרו את המציאות המשותפת הזאת, יהודית ערבית. למה ההצעה הזאת עלתה? כי בעיר ירושלים אין צורך בחטיבות ביניים או בעל-יסודי נוסף. בעיר ירושלים מספר התלמידים בבתי-הספר הולך ומצטמצם. חטיבות הביניים והחטיבות העליונות הולכות ומידלדלות. הכוונה שלנו היא לשלב אותם עם מערכת על-יסודית קיימת בעיר, ולהצמיח אותם שם, יחד.
אורה פלקס
¶
קודם כול, כל המציאות הזאת לא פשוטה. אני חושבת שאילו שואלים בהתחלה אם אפשר שיהודים וערבים ילמדו יחד, בשתי שפות, רבים היו אומרים שזה בלתי אפשרי.
היו"ר אברהם פורז
¶
רק רגע, אני רוצה לשאול עוד שאלה. בהתחשב במצב שלנו בארץ, המצב בין יהודים וערבים, את לא חושבת שבית-ספר שבו יש רוב עצום של יהודים וחצי כיתה של ערבים זה מצב מביך מאוד?
אורה פלקס
¶
לא תהיה חצי כיתה ועוד אלף תלמידים אחרים. יש בירושלים בתי-ספר על-יסודיים מאוד קטנים, ובהחלט אפשר ליצור איזון במספרי תלמידים, ויש גם בתי-ספר שמוכנים לכך. יש כאן מנהל בית-ספר שמוכן לבחון את האפשרות הזאת.
היו"ר אברהם פורז
¶
אשאל אותך שאלה נוספת, ואני לא שואל זאת בגלל שזו דעתי. זו לא דעתי: את חושבת שהורים יהודים שפתאום מוצאים כיתה עם הרבה ערבים בבית-הספר שלהם ישמחו?
היו"ר אברהם פורז
¶
יש משהו שעובד, ובמקום לתת לו לחיות אתם עושים מעבדה, וזה יכול להתפוצץ. מחר יהיה פיגוע, וההורים היהודים יגידו שיש ערבים בבית-הספר.
אמין ח'לף
¶
באמת היה לנו ניסיון כזה. שנתיים חיינו בבית-ספר – ולא אגיד שהוא מעוז השמאל, לא משנה – קוראים לו "בית-הספר הניסויי". זרקו אותנו משם בצורה מאוד משפילה. נשמעו ביטויים כמו: איזה עב"מ נפל עלינו, הילדים שלכם ידביקו את שלנו במחלות. היה לנו ניסיון כזה.
היו"ר אברהם פורז
¶
זה ניסוי שיכול לפוצץ העניין כולו, מהצד היהודי דווקא. כאן הילדים באו מרצון, אבל אם זה יהיה באופן כפוי, אם יש הורים שלא באו לזה מרצון, ויש קבוצה של ילדים ערבים, הם עלולים להיכנס לפניקה.
יוסי שריד
¶
כאישה למודת ניסיון את יודעת שבמציאות כזאת, שבלאו הכי הגדרת אותה, בצדק, מציאות ייחודית, יוצאת דופן ולא פשוטה, די בהורה אחד בבית-ספר כזה כדי להפוך את החיים לגיהינום. מספיק רק הורה אחד מוועד ההורים שישגע את כל בית-הספר. אם זה יקרה, נגמר. הרי להחזיר את זה לא תוכלו. אתם לוקחים על עצמכם משהו, במציאות מאוד מורכבת, שיש בה הרבה אי-ודאות, ובתוך אי-הוודאות הזאת יש ודאות גמורה, אם תרצי. לצערנו, אנחנו מכירים את הארץ. אתם לוקחים על עצמכם אחריות כבדה: אתם מפרקים את המסגרת, שאת מעידה עליה שהיא מסגרת יוצאת מן הכלל, ומכניסים אותה לנסיבות מורכבות. במידה רבה אתם סומכים על הנס.
יוסי שריד
¶
למה לך להתמודד עם זה? אין לך מספיק התמודדויות? על זה אני תמיד תוהה על משרד החינוך: יש לו כל כך הרבה התמודדויות, יש כל כך הרבה זירות, למה לחפש זירות התמודדות חדשות, דווקא במערכת היחסים הרגישה הזאת? למה?
אורה פלקס
¶
לעניין הזה אני רוצה לתת עוד הסבר. בבית-הספר העל-יסודי, כמו שאתם יודעים, יש העניין של חברה רחבה, מבחינה חברתית, והעניין של שכבות שמאפשרות בחירה. הרי הם ילמדו לתעודת בגרות, בכל המקצועות. ככל שבית-הספר קטן יותר – ובית-ספר של כיתה או שתיים הוא בית-ספר קטן מאוד, שאינו מאפשר בחירה של מגמות מגוונות, של מקצועות שונים, של הרכבים שונים – בעצם זה מצמצמם מאוד את האפשרות לפעילות חינוכית וחברתית בבית-הספר.
יוסי שריד
¶
את צודקת במאה אחוז, בית-ספר קטן מדי הוא לא בית-ספר טוב. אבל את עצמך אומרת שלפי שעה ההישגים בבית-הספר הזה טובים יותר מאשר בבתי-ספר אחרים, כנראה. אם כן, למרות הקוטן שלו, בית-הספר הזה הצליח להתגבר על חולשותיו היחסיות, והוא יוצא דופן לטובה. סימן שבגלל אופיו, משום שאנשים בוחרים לבוא לשם, בגלל רוח אחרת, כנראה, מתוך המגבלות שלו בית-הספר מוציא מוצר טוב יותר.
חיים רובינשטיין
¶
אני סגן מנהל מנח"י, ממונה על החינוך היסודי. רציתי להבהיר את ההצעה שהצענו. קודם כול, אנחנו לא משני עברי המתרס. אנחנו בצד שלהם, אנחנו חברים, אנחנו עוזרים להם.
חיים רובינשטיין
¶
ברור. מה שאמרנו הוא שיש לקיים דיון, לשבת יחד, לנסות – בתוך הרעיונות שלהם, בתוך הדו-לשוניות ובתוך המסגרת המדינית של מנח"י – למצוא פתרון יצירתי, כך שהרעיונות והעקרונות של בית-ספר דו-לשוני יתממשו והמסגרת של מנח"י לא תיפרץ. לדעתי אנחנו קרובים להסכם בעניין הזה. אנחנו מוכנים להמליץ למנכ"לית משרד החינוך לאשר את כיתה ז' באופן זמני, לשנה אחת, שלא נהיה תחת לחץ. עכשיו אנחנו בלחץ לקראת 1 בספטמבר. בואו נעזוב את זה, ניתן להם ללמוד עוד שנה במסגרת של בית-ספר יסודי, בתנאי שניכנס לדיון כן, בניסיון למצוא פתרון יצירתי שיספק את כולנו.
היו"ר אברהם פורז
¶
אני רוצה לומר את דעתי: קודם כול, טוב שאתם משתדלים לפתור את הבעיה בטווח הקצר. אבל יש דברים שכדאי לפתור אחד-אחד ולא יחד. הפרויקט הזה מספיק חשוב כדי לא לסבך אותו עם העניין של בחירת מגמות. אני מסכים, בבית-ספר קטן יכול להיות שלא תהיה אפשרות למגמות, ואז זכותו של כל תלמיד, או של ההורים, להחליט ללכת לבית-ספר רגיל, עם מגמות. אני לא יודע אם אתם מבינים את זה: להכניס קבוצה של ילדים ערבים לבית-ספר שיש בו רוב יהודי,
היו"ר אברהם פורז
¶
במצב שאנחנו נמצאים בו היום, להכניס קבוצה של ילדים ערבים לבית-ספר רגיל, על כורחם של היתר, זה יתפוצץ, חד וחלק. חבר הכנסת שריד צודק, מספיק הורה אחד שיעשה מהומה, מספיק שיהיה פיגוע אחד בירושלים, כדי שכל ילד ערבי שייכנס בשער ירגיש בכך. ואגב, תארו לעצמכם שאותם יבדקו באופן מיוחד? כולם ייכנסו עם הילקוטים באופן חופשי והם יעברו בגלאים? מה זה ייצור?
היו"ר אברהם פורז
¶
לדעתי צריך לאפשר להם גם חטיבה עליונה. זה פרויקט ניסויי, אל תסכנו אותו עם יותר מדי דברים טובים שאתם רוצים לעשות. וקדושת השש-שש, באמת.
היו"ר אברהם פורז
¶
לדעתי אתם צריכים להגיש בקשה לשש-שש, ואתם צריכים לאשר. אגב, הפרויקט הזה יכול לאסוף תרומות בחוץ-לארץ.
היו"ר אברהם פורז
¶
יש כל כך הרבה ארגונים שחושבים שהבעיה בינינו לפלסטינים היא שאנחנו לא מדברים, ואם נדבר הכול יסתדר.
עלא חטיב
¶
פנו אלינו ממשרד החוץ כדי שנשתתף בפסגה בתוניס, של האו"ם. הציעו שנוצג כפרויקט לאומי. אז יש סתירות בין המשרדים השונים.
חנה גילת
¶
אני סגנית מנהל מנח"י לחינוך העל-יסודי. לא אחזור על מה שנאמר כאן על-ידי חברי. אני רוצה לומר דבר אחד לגבי החשש שלך מהורים שיתנכלו או שיגידו את מה שיגידו.
חנה גילת
¶
אתייחס לזה. הייתי מנהלת בית-ספר שלמדו בו תלמידים ערבים, לא בפרויקט מיוחד. היו לנו גם מורים ערבים. ניהלתי את בית-הספר "זיו" בירושלים. יש לא מעט בתי-ספר בירושלים שבהם משולבים תלמידים ערבים, מרצונם, הם באים.
חנה גילת
¶
יש אלף תלמידים בבית-הספר "זיו", מספר התלמידים הערבים בסך הכול בשנים שבהן אני ניהלתי אותו הגיע לעשרה. זה הכול. זה לא היה פרויקט.
חנה גילת
¶
זה לא היה משהו ייחודי, אלא התלמידים באו ורצו ללמוד שם. לא נתקלנו בבעיות כמו שהיושב-ראש מתאר. אני רוצה לדבר על מה שקורה היום בירושלים. היום בתי-הספר העל-יסודיים מסודרים ברבעים, התלמידים בוחרים את בית-הספר בתוך הרובע.
חנה גילת
¶
גם בית-הספר "ליד האוניברסיטה" ייכנס לרובע. אם בית-הספר הדו-לשוני ישתלב בחינוך העל-יסודי באחד מבתי-הספר,
חנה גילת
¶
אני מדברת על הפניקה שאתה חושש ממנה, שתלמידים יהודים יגידו שהם לא מוכנים, והפניקה של ההורים.
התלמידים שנמצאים ברובע מסוים בוחרים את בית-הספר, והם עושים זאת ביודעם שיש בו ייחודיות כזאת או אחרת. הם לא בוחרים ואז יוצרים פניקה: מי שלא ירצו ממילא לא יגיעו לבית-הספר הזה.
חנה גילת
¶
בעיר ירושלים יש, והרבה. גם בעקבות לביא וגם בעקבות דברת אנחנו יושבים עם משרד החינוך כדי לראות מה לעשות עם זה. בעיר ירושלים באמת נוצר מצב בעייתי מאוד.
חנה גילת
¶
בעיר ירושלים, בבתי-הספר הייחודיים, אלו שממיינים תלמידים ובוחרים, השכלת ההורים היא 15.8 שנות לימוד. בבתי-הספר האזוריים, שבהם התלמידים בוחרים את בית-הספר ולא להיפך, השכלת ההורים היא 12.3 שנים.
יוסי שריד
¶
העניין של בתי-ספר על-אזוריים הוא בעייתי. אנחנו חיים עם זה שנים על שנים, יש פנים לכאן ולכאן. מבלי משים העלית נקודה מאוד חשובה. צריך לזכור: ממה נפשך, או שמתייחסים לבית-הספר הזה כאל בית-ספר ייחודי או שהוא ככל בתי-הספר.
יוסי שריד
¶
אם הוא יהיה כמו כל בתי-הספר, הוא לא יהיה, למרבה הצער. בית-הספר הזה מוכרח לשאוב את כל תלמידיו מכל העיר. אם הוא נכנס למגבלה של רובע, הרי שבלי קשר לכל הדיונים האחרים שלנו היום, הוא גמור.
יוסי שריד
¶
הנוהג הוא שאנחנו מפריעים לאורחינו אבל הם לא מפריעים לנו. אפילו הרמטכ"ל התנצל אתמול. מרגע שתחמנו אותו לגבול של רובע הוא אבוד, בלי קשר לשש-שש. בלאו הכי הוא בית-ספר קטן, עכשיו רוצים להקטין אותו עוד יותר? אני יודע באיזה רובע זה יהיה? אולי שם בכלל לא יהיו מועמדים? איך זה יתקיים? בהצעות שלכם אתם גומרים את בית-הספר. הכול חוכמות. בית-הספר הזה קיים, הוא ייחודי, הוא ניסויי, צריך לתת לו לנשום.
יוסי שריד
¶
עזבו אותו. שהביורוקרטיה תעזוב אותו. תנו לו לחיות, זה הכול. אני מכיר את הסיפור. תנו לו לחיות.
שחר ברם
¶
אני אב לשני ילדים בבית-הספר, אחד בכיתה ג' ואחד אמור לעלות לכיתה ז'. כשהבן שלי עבר לבית-הספר, הוא ידע שבית-הספר הזה ממשיך הלאה. זה נאמר לו. העברתי אותו מבית-ספר אחר, שלא היה לו טוב בו. הוא עבר גם מתוך ידיעה שזהו בית-ספר צומח, שממשיך הלאה, והוא חלק מקהילה תרבותית, שמציעה לי חיים אחרים בעיר הזאת. פוגעים בי במשהו שכבר הובטח על-ידי הרשויות.
שנית, הטיעון הזה, שמושמע תדיר, שיש בתי-ספר קטנים ואין די תלמידים, לא נראה לי רלוונטי. ראשית, בית-הספר הזה הוא כבר אחד הטובים, הוא שואב אליו תלמידים ויהפוך להיות גדול בעתיד. שנית, אם תפרקו את המסגרת זאת, תפגעו באוכלוסייה המצומצמת שכבר שנים היא בירידה מהעיר הזאת. זו מסגרת אלטרנטיבית לאנשים כמונו, שחושבים שבירושלים אפשר לחיות אחרת, באינטגרציה אמיתית בין כל החלקים של העיר, עם כל השכבות של העיר, במקום אחד. האוכלוסייה האחרת שהיתה פה, שהיתה יכולה להגיע לבתי-ספר כאלה עזבה, לתל-אביב, אני לא יודע לאן. מה יישאר פה.
הטיעון השלישי הוא שהכול גרוע, אז בואו נפגע גם כאן. אני לא מבין את הטיעון הזה.
ג'וזפין מנדלסון
¶
חוץ מהתרומות שאנחנו מקבלים, חשוב לנו להגיד לך: אנחנו לא מבקשים שום כסף נוסף מהרשויות, חוץ ממה שהם נותנים לכל בית-ספר בעיר. כל התוספות שאנחנו מוסיפים לבית-הספר הן מתרומות. אנחנו מקבלים תרומות מקרנות ומאנשים פרטיים בכל העולם. מה שמאוד מעניין הוא שהשנה אנחנו מקבלים גם מממשלת בריטניה ומממשלת ארצות-הברית. משם אנחנו מקבלים תרומה, ואנחנו ברשימה של תשעה מוסדות בעולם שממשלת ארצות-הברית ממליצה לתרום להם. השנה נקבל שני מענקים, גם מממשלת בריטניה וגם מממשלת ארצות-הברית. שאלת, ורציתי שתדע.
רציתי לומר עוד דבר
¶
אנחנו לא צריכים לדבר על ההיסטוריה. לפני שנה נזקקנו לעוד גן ילדים בעיר ירושלים. פנינו למנח"י, והם נתנו לנו כיתה על יד בית-הספר "גבעת גונן" בקטמונים. אמרנו שחשבנו שהשכונה לא תאהב אותנו, במנח"י התעקשו, ונכנסנו. מהיום הראשון חיינו בסיוט שאי-אפשר לתאר. אגב, חלק מההורים של הגן המקביל מהשכונה עשו שביתה במנח"י, לא הסכימו לשלוח את הילדים שלהם לגן – כי אנחנו היינו השכנים שלהם. אחרי חודש מנח"י הוציאו אותנו משם והעבירו אותנו בחזרה לבית-הספר. זה לא היסטוריה, זה מהשנה שעברה.
היו"ר אברהם פורז
¶
איך אתם מבחינת בינוי, נניח שיאפשרו לכם גם חטיבה עליונה, תהיה לכם אפשרות לגייס תרומות לבנייה?
ג'וזפין מנדלסון
¶
כבר יש בניין בבנייה, ל-16 כיתות. קרן ירושלים בונה לנו בית-ספר, על פרוגרמה שהעירייה אישרה, מכיתה א' עד כיתה ח'.
ניהאד ארשיד
¶
אני הורה לשני ילדים בבית-הספר, וחבר בוועד ההורים. אני רוצה לציין לגנאי את האטימות שבה נתקלתי. אני גר בגבעה הצרפתית. בתור הורה אני חייב לציין לגנאי את האטימות שנתקלתי בה בפניות שלי למשרד החינוך. פניתי כהורה, למנכ"לית, לד"ר תומר, למנח"י. אמרתי: לפני שתכריעו בגורל הילדים שלי ובגורלם של יתר הילדים של החברים שלי, תפגשו אותנו לחצי שעה. בוז מוחלט. שלשום קיבלתי מכתב, בחלוף חודש: קיבלנו פנייתך, תיענה בהקדם. ב"בזק" עונים יותר מהר.
ניהאד ארשיד
¶
אחרי שנודעה לילדים הבשורה המרה שקיבלנו מד"ר תומר, הם כתבו מכתבים כל כך נוגעים ללב: לד"ר תומר, לשרת החינוך. הם שלחו אותם, איש לא התייחס.
מעבר לכך, אני חושב שמאחורי כל ההחלטה הזאת המגמה היא לחסל את בית-הספר. הם פשוט נבהלו מהרעיון. לפני שש או שבע שנים מישהו אישר את זה, אמר רוצו, ודאי תקרסו בחלוף שלוש או ארבע שנים ותיעלמו מהמפה. לפתע אנחנו גדלים וצומחים, יהודים וערבים חיים יחד, ומתברר שאפשר להסתדר.
דליה פרץ
¶
אני מנהלת שותפה בבית-הספר. אני רוצה להתייחס לחשש של מנח"י, שאנחנו מאוד מזדהים אתו, לגבי ייחודיים והפגיעה שלהם באינטגרציה. בית-הספר עושה אינטגרציה בשסע החברתי החריף ביותר במדינה, ולצערי לא תמיד לוקחים את זה בחשבון, כי תמיד מתייחסים לאינטגרציה בין מזרחים ואשכנזים או בין שכבות סוציו-אקונומיות שונות.
שנית, נכון שבית-הספר מושך אליו אוכלוסייה יותר חזקה, מטבע הדברים, אבל באופן מודע ומחויב הוא פועל כדי לגייס אליו ילדים משכבות חלשות, ומצליח. אנחנו נותנים תמיכה מלאה לילדים כאלה שמגיעים אלינו, אנחנו לא עושים שום מבחני מיון, כמו בתי-ספר ייחודיים אחרים. מבחינתנו זה בית-ספר לכולם. אנחנו רואים שהמגמה הולכת ומתחזקת, ובית-הספר נעשה יותר ויותר הטרוגני.
מוחמד ברכה
¶
אני חושב שאת הדבר המרכזי לא שמענו ממנח"י: דיברתם על שש-שש, דיברתם על העברה לבית-ספר אחר, על כל מיני רעיונות איך שזה יתחסל, בסופו של דבר – אני לא רוצה לייחס לכם כוונות רעות. בואו תשקיעו קצת מאמץ איך לשמור על בית-הספר. תביאו הצעות, עכשיו, איך לשמור על הפרויקט הזה, לא איך לפרק אותו: שש-שש, העברה לבית-ספר אחר וכו'. בשביל מה זה?
לפני שהיושב-ראש מסכם, אולי אם רוצים לשמור על שש-שש, בבקשה. להמשיך, את השנה הזאת. אבל צריך מחויבות, מחויבות לחטיבה עליונה כבר עכשיו. מה, עוד שנה נחזור לאותו דיון? תגידו משהו שירגיע את הוועדה.
יוסי שריד
¶
לא רק זה, מרגע שנופלת החלטה, וידוע שזה זמני, כל מאגר הרישום מתחיל להתייבש. כשמקפיאים למעלה, מייבשים למטה. אנשים לא ישלחו ילדים לבתי-ספר כך.
היו"ר אברהם פורז
¶
אני רוצה לומר לך: לדעתי אתם חייבים לייצג עמדה של המשרד, אבל בעינינו, כל חברי הוועדה, הוא נראה פרויקט מוצלח מאוד וייחודי מאוד. אני גם חושב שהפרויקט הזה יכול לממן את עצמו יפה מתרומות, כי זה מסוג הדברים שמוצאים חן. לא סתם התבדחתי בנושא זה. שמענו כאן על תמיכת ממשלות ארצות-הברית ובריטניה, ואפשר לקבל תרומות ממקורות אחרים. זה יכול להיות פרויקט חינוכי עשיר במשאבים, יחסית. למשל, יכול להיות שיינתנו כל מיני אמצעים, מחשבים וכו', אף-על-פי שלא יהיו מגמות, כי זה קטן.
שנית, כולנו חושבים שצריך לאפשר לבית-הספר הזה להיות עד כיתה י"ב, במתכונת של שתי חטיבות באותו ניהול או בניהול משותף, כדי שלתלמידים יהיה אופק והם יוכלו להגיע עד כיתה י"ב. אבל השלב הראשון הוא לאשר בשלב זה, עד שיוסדרו יתר הדברים, את כיתה ז'.
היו"ר אברהם פורז
¶
באופן מיידי. לכן אנחנו נפנה למנכ"לית משרד החינוך, אמרתם לי שהיא הסמכות. הוועדה תמליץ בפניה לאשר מייד את כיתה ז', בשלב זה.
היו"ר אברהם פורז
¶
ננקוט את כל הצעדים, כפוף לכל המגבלות והתנאים שנדרשים בחינוך על-יסודי, כמובן, על מנת שתוקם גם חטיבה עליונה.
מוחמד ברכה
¶
אני רוצה להוסיף: לא למשוך את ההחלטה עד לסמוך לפתיחת שנת הלימודים. הוועדה תקיים מעקב, אחרי שיצאו מהמערבולת של 1 בספטמבר, איפה הדברים עומדים.
היו"ר אברהם פורז
¶
האישור של כיתה ז' צריך להיות מיידי. במקביל, צריכה להיעשות עבודת חשיבה עם אנשי בית-הספר והפיקוח, איך מייצרים שם חטיבה עליונה ראויה לשמה.
היו"ר אברהם פורז
¶
נכון, עכשיו. נעביר את זה. אתקשר בעצמי למנכ"לית המשרד, אגיד לה שאני מצפה ממנה שתראה זאת בעין יפה. אין לכם מה להצטער. תאמינו לי, בית-הספר הזה הוא פרויקט חשוב מאוד, לא כדאי לשחק באש. תודה רבה.
הישיבה ננעלה בשעה 10:20.