ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/07/2005

הקמת טורבינות חברת חשמל

פרוטוקול

הצעה לסדר היום
הקמת טורבינות חברת חשמל, של חה"כ עמרם מצנע

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
05.07.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ח בסיוון התשס"ה (05.07.2005), בשעה 11:30
סדר היום
הצעה לסדר היום: הקמת טורבינות חברת חשמל, של חה"כ עמרם מצנע
נכחו
חברי הוועדה: ג'אלב מג'אדלה -היו"ר
רומן ברונפמן
עמרם מצנע
ניסן סלומינסקי
חמי דורון
מוזמנים
יורם רודשטיין -סגן מנהל מינהל החשמל, המשרד לתשתיות
לאומיות
שולי נזר -ראש אגף איכות אוויר, המשרד לאיכות הסביבה
נורית שטרוך -סגנית מנהל מתכנן סביבה, המשרד לאיכות
הסביבה
ברננדה פליקשטיין -סמנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה
ד"ר יעקב רזון -מנכ"ל חברת החשמל
דוד בן ישי -מנהל מחלקת נכסים ורישוי, חברת החשמל סילביו וויטיניג -סמנכ"ל פרוייקטים, חברת החשמל
יעקב זוהר -מנהל מחלקת מפגעים ורישוי סביבתי, חברת
החשמל
שמואל גילברט -סגן ראש עיריית חיפה
מיכאל סנדיגורסקי -אגודה ישראלית לייעוץ וניהול סביבתי
ד"ר שני קיסר -קואליציה לבריאות הציבור בצפון
שגית פורת -ארגון "חיים וסביבה"
שמוליק שמחון -מועצת טבעון
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום
הצעה לסדר היום
הקמת טורבינות חברת חשמל, של חה"כ עמרם מצנע
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אנחנו התכנסנו כאן כדי לדון בפנייה שהעביר אלינו חבר הכנסת מצנע, בנוגע לטורבינות חשמל. אני מודע שהנושא הוא מורכב, ואנחנו מבקשים לשמוע את כל הצדדים על מנת לראות איך אנחנו מקדמים את הנושא.
עמרם מצנע
בפתח הדיון אני רוצה לומר, כי אין בכלל ויכוח על הצורך והחיוניות שתחנת הכוח הקיימת וכך גם טורבינות נוספות יופעלו באמצעות גז. הדיון הוא לא על השאלה, האם הגז להפעלת תחנות הכוח בחיפה הוא טוב הוא רע. אין ספק בכלל שהוא טוב. הויכוח הוא על מה יקרה עד אז.

במשך 15-20 שנה האחרונות הושגו במפרץ חיפה על ידי כל הרשויות וכל יצרני האנרגיה שפולטים את החרובות, הושגו הישגים מדהימים באיכותם. לפי פרמטרים של המשרד לאיכות הסביבה, אין היום זיהום אוויר בחיפה. זה מורכב משני דברים. האחד הוא איכות הפליטות, התכולה של הפליטה. ההישגים האלה היא כתוצאה משימוש בדלקים שהם דלי מזהמים. החלק השני, הוא נפח הזיהום הנפלט לאוויר. זה בלתי אפשרי לומר, שכל פולט אנרגיה יפלוט ככל שהוא רוצה ובלבד שהוא ידאג שהתכולה של הפליטה תעמוד בתקנים. בסופו של דבר ההשפעה על איכות האוויר שאנחנו נושמים מורכבת משני הפרמטרים האלה: תכולה ונפחים. הדיון היום הוא בעיקר על הנפחים.

אם חברת החשמל תפעיל את הטורבינות החדשות על חומר שאיננו גז, צפויה עלייה של 45% בנפח הפליטה במפרץ חיפה. אם הטורבינות החדשות ותחנת הכוח הקיימת יופעלו על גז, תהיה ירידה של 10% מתוך היקף הפליטות של היום. על כן, אני האחרון שאשים איזשהו מכשול בפני הסיכוי שכוח החשמל באזור חיפה יופק מגז. לצערי, זה לא המצב. אין עדיין החלטה של הממשלה לחבר את מפרץ חיפה לצינור הגז. על פי החלטות הממשלה, מחגית לאורך הים וכניסה למפרץ חיפה דרך הים, או לאורך היבשה דרך ואדי מילק, אינו קיים צינור גז. אין החלטה כזו, וגם אם תתקבל החלטה כזו, זהו תהליך שיהיה לו משך זמן. בנוסף, חברת החשמל לא מוכנה להתחייב התחייבות מוחלטת ללא שום התניות, שהטורבינות החדשות יופעלו רק על גז. ההתחייבות שלה, היא שברוב המקרים הטורבינות יופעלו בגז, אבל במקרי חירום היא שומרת לעצמה את הזכות להפעיל אותן גם במזות. אותי זה לא מספק. מה זה מצב חירום? האם מצב חירום זה כאשר יורים עלינו, או כאשר אין אספקת אנרגיות למדינת ישראל, או כאשר יש ביקוש גדול יותר לחשמל?

אני חוזר ואומר, אסור לאשר תוספת על נפח הפליטות של היום במפרץ חיפה, ועל ידי זה להפר את האיזון העדין שהושג במאמצים כבירים של כולם. אני רוצה לציין את חברת החשמל בעניין הזה, היא המרכיב הראשוני. כמעט 50% מנפח הפליטה הוא של חברת חשמל. אם היא לא היתה עושה את מה שהיא עשתה כל השנים, זה לא היה קורה. אסור בשום אופן להסכים לזה. על כן אני העליתי הצעה לסדר, ואני קורא לעצור את תהליך מתן ההיתר להתחיל בשלבים שיביאו להקמת הטורבינות, מבלי שנערך תסכיר השפעה על הסביבה, להוכיח שאפשר להפעיל מזות בתנאים כאלה ואחרים, או הסכם חד משמעי שהטורבינות האלה לא מופעלות, אלא בגז בלבד. אחרת, מה החיפזון. למה צריך לרתום את העגלה לפני הסוסים? כולנו מכירים את תנאי מדינת ישראל. ברגע שאתרי הבנייה יוקמו ויתחילו לבנות, יגידו שהתחילו לשים יסודות ושהטורבינות כבר בדרך מחו"ל וכבר שילמו עבורן. כאשר הכל יהיה קיים ולא יהיה גז, זה יופעל באמצעות מזות.

זה לא דבר שצמח אתמול. עוד בהיותי יו"ר אגד ערים לאיכות סביבה, ניהלנו שיחות עם חברת חשמל ואמרנו שלא נאפשר להקים תחנות שלא תופעלנה על גז. מאז, יותר משנתיים, חברת חשמל יודעת שהיא צריכה להכין תסכיר השפעה לסביבה. מעל יותר משנה, יש גם הנחיות לתסכיר אבל אין תסכיר. מדוע אנחנו צריכים למהר ולתת היתרים? אין לאף אחד ספק, שדווקא מפרץ חיפה זקוק לפתרון של אנרגית גז. זה האזור עם פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר והמאזן מאוד עדין. דווקא לגבי אזור חיפה אין החלטת ממשלה להביא את הזג. זה נכון גם לגבי בתי הזיקוק ומפעלים אחרים שרוצים להפעיל מתקנים נוספים. המערכת הציבורית תצטרך לעמוד בתוקף שלא יופעל שום מתקן חדש, שמזרים לאוויר עוד טונאז' של חומרים מזהמים לפני שיהיה יישום של החלטה ומפרץ חיפה יחובר לצינור הגז.
יעקב רזון
אני רוצה לפתוח ולומר, כי אין לי כלל ויכוח עם מצנע. אני תומך בכל מה שהוא אומר. הטורבינות האלה צריכות להיות מופעלות בגז טבעי. מוסדות התכנון ומשרד התשתיות יצטרכו לקבוע, מה קורה אם יש תנאי דחק. אם מאיזו סיבה צינור הגז לא יספק גז, מה נעשה?
עמרם מצנע
קודם כל צריך לקבל החלטה שיהיה צינור.
יעקב רזון
אם אין צינור גז, אז אין על מה לדבר. קרה כאן דבר שהוא בעייתי מבחינתי כמנכ"ל. אני קיבלתי לוחות זמנים של המדינה לגבי הגעת הגז, אני רכשתי מכונות והמכונות נמצאות בארץ כאשר הן ארוזות בארגזים. היום אני משלם ריבית על כך, כיוון שאני רציתי להביא את המכונות האלה כמה שיותר מהר לחיפה ולהתקינן. אנחנו מחכים לכל הרשיונות, בשביל להקים אותן ושהן לא תהיינה בארגזים. אנחנו אומרים, שאנחנו רוצים להפעיל הכל בגז טבעי. כל הפעלת ביניים תהיה הפעלה שהיא פחותה מהרמה הקיימת היום. נשארה שאלת הדחק שאין לי עליה תשובות. אני חושב, שמוסדות התכנון יצטרכו לענות על השאלה הזו. יכולים להגיד לנו שהם לא מכירים במצב דחק, ובמידה וצינור הגז לא יופעל לא נפעיל את חיפה ויהיה קצת מחסור. זה לא נושא עסקי. זה נושא הקשור לאמינות אספקת החשמל למדינת ישראל. למר זוהר יש מצגת, שיכולה להראות איך רמת הזיהום האוויר ירדה, ואיך היא תרד עוד יותר באמצעות הפעלה בגז.
עמרם מצנע
זה לא רלוונטי. אני לא הצגתי שום דבר שהוא לא מוסכם. המשרד לאיכות הסביבה, המשרד לאיכות הסביבה, משרד הפנים, מוסדות התכנון ועיריית חיפה שקיבלה החלטה להוציא היתרי בנייה, צריכים לענות על הבעיה המרכזית.
יעקב רזון
אני מתחנן שתוציאו את היתרי הבנייה. אנחנו חייבים להתחיל לבנות.
עמרם מצנע
אמר לי השר לאיכות הסביבה בתשובה לשאילתא במליאת הכנסת, כי לא יינתנו היתרי בנייה מכל סוג, כל עוד שלא יהיה תסכיר השפעה לסביבה שמציג את המשמעויות.
יעקב רזון
התסכיר יוגש בחודש הבא.
עמרם מצנע
אני דיברתי במנהל המחוז, והוא כופר בסמכותה של הוועדה המקומית להוציא היתרי בנייה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
מתכנן המחוז איננו נמצא כאן. אני מבקש לברר, מדוע עובד מדינה שמקבל שכר לא מגיע למלא תפקידו. אני רוצה שהשר ידבר איתנו. משרד הפנים, מחלקת תכנון ובנייה, הוא ציר מרכזי.
עמרם מצנע
יש לי מכתב של ראש המחוז של משרד איכות הסביבה בחיפה, שבו נאמר כי לא ברור מאיזו תוקף תוכנית תוכל הוועדה המקומית להוציא היתרי חפירה להקמת המחז"מים. משרד איכות הסביבה מתנגד לכל היתר חפירה, טרם אישורה כדין של תוכנית המתאר הארצית, המלווה בתסכיר השפעה לסביבה.
דוד בן ישי
אנחנו פנינו בבקשה להיתר בנייה לחפירה ובינוי. עשינו שתי פעולות. הפקדנו מכתב התחייבות שאמר, כי מעבר לעבודה הזו לא תיעשה שום פעולה אלא בכפוף לאישורה של תמ"א 10שזה גם תסכיר, גם תוכנית וגם הנחיות. דבר שני, הבקשה להיתר הוגשה מתוקפה של תוכנית מאושרת לתחנת כוח. דבר שלישי, היה לנו מקרה דומה מאוד באתר חגית, וגם שם הממונה על המחוז ערער על ההליך בוועדה המקומית וקיבל חוות דעת מהיועץ המשפטי של משרד הפנים, שאמר לו שזה לא עיינו וכי זה בסמכות ועדה מקומית. על כן קיבלנו אתר בנייה לפני תמ"א 10 ועשינו את עבודות העפר. לא התקדמנו מטר מעבר לאישורה של תמ"א 10. כל הפעולות שלנו, הן במסגרת החוק, עם תוכנית תקפה, עבודה מוגדרת והתחייבויות.
עמרם מצנע
מתוקף איזו תוכנית?
דוד בן ישי
תוכנית חפ/ 1044.
עמרם מצנע
זו תחנת כוח קונוונציונאלית. עושים פה כאילו.
דוד בן ישי
אנחנו קושרים את זה לתמ"א 10.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם התסריט שהציג חה"כ מצנע, שכל פעם קובעים עובדות בשטח לא יקרה גם הפעם? האם לא נופתע בעוד כמה חודשים שנראה כי התקדמתם עוד שלב אחד, כי החבילות כבר מוכנות ואתם משלמים על זה ריבית בבנק?
סילביו וויטינג
בחגית עצרנו את העבודה לאחר שלא היתה תמ"א 10, וחיכינו כמה חודשים טובים עד שקיבלנו את אישור הממשלה. עשינו את שלב א', וחיכינו עם שלב ב'.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
זה מה שאמר חה"כ מצנע. מתחילים בשלב הראשון, ואחר כך מפעילים לחץ כדי להתקדם לשלב הבא.
דוד בן ישי
נתנו מכתב התחייבות ואנחנו עומדים מאחוריו.
יורם רודשטיין
זה גם עניין חוקי. סמכות הוועדה המקומית לאפשר עבודות קרקע עוד בטרם יש אישור, לא תמיד קיימת. היא לא תוכל לתת שום היתרי בנייה ללא תוכנית תמ"א 10 מאושרת.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם אתם מקפידים על שמירה על החוק ולא זזים מבלי שהכל יהיה מאושר?
יורם רודשטיין
כן.
יעקב רזון
זו עבירה פלילית.
דוד בן ישי
המנכ"ל נתן מכתב התחייבות לוועדה המקומית בעניין הזה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם אנחנו יכולים לקבל את המכתב הזה?
שמואל גלברט
כן. אני שותף לכל החששות שמעלה ראש העיר שלנו. לחברת חשמל אני מוכרח להגיד, שייתכן שהמחז"מים עוד יישארו הרבה זמן בארגזים, אולי שנים. עד שאנחנו לא נהיה מובטחים בדיוק ברמה שראש העיר לשעבר הזכיר. לכן, בהחלטה שלנו יש כמה סעיפים שקושרים את הידיים והרגליים.
אלה הסעיפים המופיעים בהחלטה שלנו
"תוגש התחייבות שתאושר על ידי היועץ המשפטי של העירייה, שלא יהיו טענות לחברת החשמל אם לא יקבלו את ההיתרים מכל סיבה להמשך הפרוייקט. אין לבצע יסודות, או תיקון או כל בנייה אחרת במתחם, ותוגש התחייבות לכך. תופקד התחייבות בכתב של חברת החשמל, על פיה יוחזר המצב לקדמותו קודם לחפירה, מיד עם קבלת דרישת העירייה לחיסול הבור, אם יובהר שלא ייבנה מחז"ם. אם לא תעשה כן חברת החשמל, העירייה תעשה זאת על חשבון חברת חשמל. לא יאושר המשך בנייה לפני אישור תמ"א 10 א(4), ותובטח הזנת המחז"מים בגז טבעי".


אלה תנאים שבלעדיהם אין היתר. היועצים המשפטיים עובדים אחד מול השני על האותיות הקטנות, על מנת להגיע לנוסח מוסכם. תסכיר ההשפעה לסביבה יהיה מוכן בקרוב. מאחר ואנחנו בשלב זה עובדים רק על עבודות עפר. מעבודות עפר אין פליטות ואין נזקים, וגם אותם כפפנו לפתרונות להעברת החומר הנחפר למקום מאושר על ידי המשרד לאיכות הסביבה, לפתרונות ניקוז הבור, פתרונות אגף מים וביוב וכו'. ברגע שהוצאנו מידנו מסמך כזה, שייתכן שהשאיר את חברת חשמל מאוכזבת, אנחנו מרגישים די בטוחים בעניין הזה.
עמרם מצנע
מה שכנע אתכם לעשות את הצעד הזה? הלא חפירה זה אחד החלקים היותר קצרים בתהליך הבנייה.
שמואל גלברט
הבקשה המקורית שלהם היתה לחפירה ויסודות. אנחנו אמרנו כי חפירה כרוכה בכמה מאות אלפי שקלים וחפירות כרוכות בעשרות מיליונים, ולכן אנחנו נימצא במצב בלתי הפיך אם נאשר הקמת יסודות. לכן, קודם כל עצרנו את החפירה. למה אישרנו אותה למרות שהיא לא בנתיב הקריטי? כי יש לנו סיבות לחשוב, שאם הדברים לא יתנהלו כמו שצריך, או שתהיה תחושה לחברת החשמל שיש בעיות אני יודע שלחברת החשמל יש כל מיני מחשבות לבצע את המחז"מים האלה בחדרה. המחז"מים האלה הם המנוף היעיל ביותר שיש לנו כדי להבטיח שגז יגיע לחיפה. המחז"מים האלה יצרכו 80%-90% מן הגז הזה. אם יקימו את המחז"מים בחדרה או בכל מקום אחר, לא נוכל עוד להשפיע על משרד התשתיות להביא את הגז לחיפה ונמצא את חיפה כימיקלים, כרמל הולפינים וגדות ממשיכים לשרוף סולר לדורות. אנחנו תופסים טרמפ על חברת חשמל. אנחנו עושים צעד קטן לאדם. בצעד הבא, אנחנו נפנה למשרד התשתיות ולחברת החשמל ונאמר להם שעכשיו תורם לעשות צעד. לכן, גם נוצרה כאן קואליציה חד פעמית של גופי איכות הסביבה עם חברת החשמל.

המאמץ העיקרי מחייב איגום כוחות של כולנו, כדי לתפוס את הממשלה באוזניים ולגרום לכך שהגז יגיע לחיפה. יש לי כאן נתונים לגבי אחוזי התחלואה בחיפה. השיפור הדרמטי יהיה רק אם הגז יגיע.
ברננדה פליקשטיין
בחיפה שורפים היום כ-700,000 טון דלק לשנה, וזה בעיקר מזות מאיכויות שונות. לנו ברור שכל תוספת היא בלתי מתקבלת על הדעת. פה מתקבל הרושם כי גז טבעי הוא משהו ושכולם מסכימים על כך. אני רוצה לציין, כי גם תוספת של גז טבעי תורמת לפליטת של מזהמים נוספים ואנחנו לא יכולים לזה. גז טבעי זה טוב רק אם בתוספת למתקנים החדשים שיופעלו בגז טבעי, גם מתקנים קיימים יפלטו פחות על ידי שימוש בגז טבעי במקום מזות ודלקים מזהמים אחרים.

חברת חשמל מייצרת היום בחיפה 500 מגה ואט. הפרוייקט המדובר יכפיל את ההספק הנומינלי של האתר בחיפה. אנחנו מדברים על תוספת של קרוב ל-800 מגה ואט. גם אם התוספת הזו תופעל בגז טבעי ולא יקרה שום דבר אחר באזור הזה, זה עדיין לא טוב. זו תהיה פליטה גדולה מאוד של תחמוצות חנקן ומזהמים אחרים. אם התוספת הזו תופעל בגז טבעי וחלק מהתחנה הקיימת תופעל גם בגז טבעי, מדובר יהיה על 10% אס או טו פליטות לעומת הפליטות הקיימות היום.

אנחנו מדברים על תקופת הביניים. התקופה הזו היא מאוד מדאיגה אותנו. בתקופת הביניים אנחנו ניקח בחשבון את הפליטות הנומינליות מהתחנה הקיימת, מהטורבינות החדשות, זה אומר תוספת של 45% אס או טו לעומת הקיים עכשיו ותוספת של 100% לגבי תחמוצות הפחמן.
יעקב רזון
אנחנו הודענו שזה לא יקרה.
ברננדה פליקשטיין
את הדבר הזה אנחנו מנסים למנוע, וניתן למנוע אותו רק בהבאת הגז הטבעי שישמש גם מפעלים אחרים. אחרי החלטת הממשלה צריך למצוא אבא לפרוייקט. צריך למצוא מישהו שיוביל את הנושא גם בהמשך. אני חושבת, שהפרוייקט הזה צריך לקבל עדיפות לעומת צינור הגז הטבעי שאמור להגיע לים המלח. מבחינה סביבתית, זה הרבה יותר נחוץ שהגז הטבעי יגיע למפרץ חיפה מאשר לים המלח, ועל זה יש כבר החלטת ממשלה.
שני קיסר
אני באתי לספר לכם היום, שבכל שנה 500 איש חולים מסרטן רק בגלל שהם גרים באזור הצפון. 20 שנה מפורסמים בעיתונות נתונים קשים על התחלואה ועל מוות ממחלות כמו סרטן, ואף אחד לא עושה שום דבר.

הסיבה העיקרית למצב הקשה הזה, הוא זיהום האוויר החריף בחיפה. צר לי לומר, שזה המצב. לאחרונה פורסם על ידי רשם הסרטן, ד"ר בר חנה, כי אזור חיפה הוא שיאן עולמי באחוזי תחלואה מסוג סרטן התלוי נסיבות סביבתיות. לא עברו חודשיים והגיע מומחה מחו"ל וסיפר, כי באזור הגליל המערבי ישנה אפידמיה מסרטן שיש לו קשר ישיר לחשיפה לאסבסט. הוא ציין, כי כמות החולים באזור נהרייה ועכו היא פי 40 מהממוצע העולמי.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם זה קשור למפעל שנסגר בנהרייה?
שני קיסר
כן. לא רק עובדי המפעל סבלו. כל האוכלוסייה מסביב סבלה. זה נזק סביבתי. כל המשרדים הממשלתיים שמו את בריאות הציבור במקום תחתון בסדר העדיפויות. בריאות הציבור זה לא מושג אקדמי. אנחנו מדברים על בריאות של משפחתנו, ילדנו והדורות הבאים. לכן, תושבי הצפון דורשים הפליה מתקנת. כלומר, לנקוט צעדים מיידיים למען הורדת זיהום האוויר הקשה באזור הצפון. הדרישה שלנו, היא שממשלת ישראל תחליט לאלתר על הבאת גז טבעי לאזור הצפון. הדרישה שלנו, היא ממשרד התשתיות, שתחנות חדשות שמביאות חשמל יעבדו בגז טבעי. אנחנו מצטרפים לדרישה של איגוד ערים בחיפה, לאמץ את התקנים של ה-B.A.T, שזו הטכנולוגיה הטובה ביותר.
שולי נזר
אנחנו חושבים שהגז הטבעי בחיפה הוא חיוני, כי אזור מפרץ חיפה הוא אחד האזורים הבעייתיים ביותר מבחינת זיהום אוויר. אני מסכימה עם מה שאמר חבר הכנסת מצנע, אין ואסור להוסיף אף גרם של מזהם נוסף באזור מפרץ חיפה. המטרה צריכה להיות, להוריד את הזיהום.

אני מצטרפת למה שאמר מר גלברט, כי העוגן המשמעותי למה שיביא את הגז הטבעי לחיפה זה המחז"ם. לכן, עיריית חיפה צריכה למצוא את הדרך לפתרון הסיטואציה הקשה שיש לנו באותה תקופת ביניים. אנחנו יושבים עם משרד התשתיות וחברת החשמל, כדי למצוא פתרון לאותה תקופת הביניים. צריך לדאוג שתקופת הביניים תהיה קצרה כמה שיותר ותסתיים לפני 2010. הדבר השני שצריך להיות ברור, הוא שבתקופת הביניים הזו אסור להוסיף אף גרם של זיהום בעקבות הוספת המחז"מים. שני העקרונות האלה מקובלים גם על משרד התשתיות, גם על חברת החשמל וגם על המשרד לאיכות הסביבה.
עמרם מצנע
אבל הם עומדים על כך שיהיה סעיף למקרה חירום.
שולי נזר
כל דבר במדינת ישראל הוא חירום. אנחנו לא מקבלים את זה. אנחנו מנסים למצוא ביחד איתם פתרון, איך להכניס את המחז"מים האלה מבלי לפגוע בכמויות המזהמים. זה לא פשוט. אני מקווה, שנצליח לעשות את זה. לכולנו יש אינטרס שהגז יגיע. אם נצליח, כולנו נהנה מזה.
עמרם מצנע
אני מציע, שעד שלא תגיעו להסכמה הזו אל תעשו שום צעד בשטח.
שולי נזר
אני חושבת, שצריך לפעול על פי חוק. אם החוק לא מאפשר אף צעד בשטח, אז לא צריך לעשות זאת. אם יש לי התחייבויות והוועדה המקומית משוכנעת שזה יוסדר, אז זה משהו אחר.
עמרם מצנע
אין התחייבויות. ההתחייבויות זה על מצבי חירום. אין התחייבות חד משמעית להפעיל רק בגז.
יורם רודשטיין
יש התחייבות להפעיל רק בגז, להוציא מקרים של שעת דחק, שבהם כתוצאה מחבלה בצינור לא יהיה גז.
יעקב רזון
אני מוכן להיות אדיש לזה.
יורם רודשטיין
זה ייכנס לתקנון ההפעלה של התחנה. זה עניין אסטרטגי, שהממשלה צריכה להחליט עליו.
עמרם מצנע
בשלב זה אין גז. אין החלטת ממשלה.
יורם רודשטיין
אני רוצה להפריד בין שני מצבים. לגבי שלב הביניים, השלב שבו תוקם התחנה אבל צינור הגז עדיין לא הגיע, אנחנו עובדים בשיתוף עם המשרד לאיכות הסביבה כדי להגדיר את משטר התפעול שיאפשר להפעיל את התחנה הזו עד שיגיע הגז. העיקרון הוא, שלא תהיה תוספת זיהום. חברת החשמל אף מתחייבת להפחית במידה מסוימת את הזיהום.
עמרם מצנע
כאשר תהיה החלטה שצינור הגז יגיע לחיפה, אפשר יהיה לסמן את תקופת הביניים. היום אתה אפילו לא יכול לסמן אותה.
יורם רודשטיין
המשרד שלנו, בשיתוף עם גורמי התכנון, מקדם את תוכנית המתאר של מערכת הגז לכיוון צפון. מטבע הדברים, התוואי המתאים מחייב תיאום עם כל הגורמים בשטח. זה לוקח זמן, אבל עובדים על זה ללא לאות. המשרד שלנו נוקט בכל הצעדים האפשריים כדי שהתוכנית הזו תושלם ואפשר יהיה לבנות את הצינור הזה. עם זאת, אנחנו כבר יודעים שיהיה איזשהו פער.
חמי דורון
באיזו מצב עומדות תוכניות המתאר?
שמואל גלברט
היא עוברת עכשיו להערות ועדות מחוזיות.
קריאה
תוכנית 37א2 תהיה בספטמבר במועצה הארצית.
רומן ברונפמן
תחילה הייתי מופתע על עצם העלאת הנושא על ידי חבר הכנסת מצע. אני חושב שאנחנו יכולים לצאת עם שתי מסקנות. מסקנה אחת, היא שטוב שיש פיקוח ציבורי על המתרחש בתחום זיהום האוויר בחיפה. כולנו יודעים שזה אחד מהמקומות המזוהמים ביותר במדינה. שמענו פה את הקואליציה לבריאות הציבור, שסיפרה על נתונים חמורים.
עמרם מצנע
אני לא מקבל את ההערה הזו. תל אביב יותר מזוהמת מחיפה.
רומן ברונפמן
זה לא מנחם. אני חושב שהצעתו של חה"כ מצנע יכולה לשמש לשני דברים. הדבר הראשון, הוא ליצור קואליציה יותר רחבה ממה שקיימת היום, להבאת גז טבעי לחיפה. ועדת הפנים תלחץ על משרד התשתיות ועל משרד הפנים לקדם את החלטת הממשלה על הבאת הגז הטבעי לחיפה. אני חושב, שלזה שותפים כל משרדי הממשלה, התעשייה במפרץ חיפה, עיריית חיפה וחברת חשמל.

הדבר השני, הוא שעיריית חיפה שמה חישוק מסוים לקידום התוכנית כל עוד לא יהיה אישור של הממשלה. אני השתכנעתי ממה שאמר מר גלברט, שלא תהיה שום התקדמות מעבר לעבודות החפירה כל עוד לא יהיה תסכיר סביבתי. אני חושב, שאנחנו מסכימים פה על עיקרון הזהירות המונעת.

אני חושב, שאנחנו צריכים לקיים ישיבה נוספת בעוד חודשיים-שלושה, כאשר התסכיר יהיה מונח על שולחן הוועדה. אז נראה מה ההתקדמות בשטח.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם אתה חושב שצריך להמשיך עם החפירות עד אז?
רומן ברונפמן
לדעתי, אין צורך להפסיק את החפירות. אם אנחנו יודעים שגם עיריית חיפה וגם ועדת הפנים עוקבות אחרי התהליך, אין בעיה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני יכול להבטיח לך שוועדת הפנים תעשה זאת, אבל אני לא יכול להבטיח לך שעיריית חיפה תעשה זאת.
רומן ברונפמן
יושב פה סגן ראש עירייה. הוא הסביר בכנות מה היו המניעים האמיתיים, ואני חושב שאלה מניעים נכונים. אם אתה רוצה להביא גז לחיפה, אתה צריך לתת איזה פיתיון לזה.
עמרם מצנע
צריך ליצור לחץ ולא פיתיון.
רומן ברונפמן
אבל פיתיון זה חלק מהלחץ.
חמי דורון
חה"כ ברונפמן צודק. הרבה פעמים שהממשלה רוצה להעביר הצעת חוק, היא מבקשת שאנחנו נעשה את זה ושזה לא ייעשה דרך תסכיר של הממשלה, כי אז זה ייקח 10 שנים.
רומן ברונפמן
אנחנו מחפשים פתרון משותף, כולל עיריית חיפה. הוא הסביר מה היה המניע העיקרי לנתינת האישור. ההסבר שלו היה הסבר מספק. אם אנחנו מצטרפים ללחץ הזה וכך גם התעשייה ומשרדי הממשלה, זה יביא לפתרון שכולנו רוצים בו, הבאת גז טבעי לאזור מפרץ. אם זה חלק מהמערך, אז זה חלק מבורך. אם זה ניסיון לשקר לוועדת הפנים, לנו יש כלים להתמודד עם זה.
נורית
אני רוצה לומר, כי ההוראה של המועצה הארצית לגבי הטורבינות של חיפה, היא בעצם על כל אתר חיפה. התוכנית שאליה ילווה התסכיר, צריכה להסדיר את כל אתר חיפה ולא רק את הטורבינות החדשות. הנושא של החלפת קרקע וחפירה, הוא גם נושא שצריך להיות מטופל בתסכיר. לכן, לפני שהתוכנית מאושרת צריכים להיבחן כל הנושאים הסביבתיים הקשורים להחלפת קרקע, שייתכן שחלקה מזוהמת בגלל שהיתה שם תחנת חיפה א'. כיוון שהחפירה היא לא הנתיב הקריטי, צריך לסיים את התסכיר, לבחון את כל הדברים האלה במסגרת התסכיר ורק אחר כך לבצע את החפירה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני מבין, שאת בעד שיסיימו את הדברים ורק אחר כך יתחילו בחפירות.
נורית שטורך
בתסכיר נדונים הנושאים של החפירה, הקרקע המזוהמת, המים וכו'.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם השמעתם את קולכם בעניין הזה?
נורית שטורך
אנחנו כתבנו מכתב לעיריית חיפה, שבו אמרנו שאנחנו מתנגדים להוצאת היתר בנייה עד שהתסכיר והתוכנית לא מוגשים כמו שצריך.
שמואל גלברט
יש כאן סעיף שמתייחס להיתר. זה תנאי להיתר. בינתיים יש אישור, אבל היתר אין. הם יקבלו היתר לאחר שהם יביאו אישור לבקשה מהמשרד לאיכות הסביבה לנושא פינוי הקרקע במתחם. התסכיר הוא נושא כבד שמתייחס לכל המרחב.
יעקב רזון
אני אעצור את הפרוייקט הזה וזהו. אנחנו בסך הכל רוצים לעשות את העבודה. הציוד כבר מונח שם. ללא המחז"מים האלה לא יהיה מנוף כלכלי לחברת נתיבי גז לבנות צינור. אנחנו היחידים שמשלמים לה את הכסף עבור הצינור. המחז"מים האלה ייצאו מחיפה בכל מקרה, כיוון שאני לא יכול יותר לסבול את עלויות הריבית. אני אנסה את חדרה, אשכול, חגית או צופית.
עמרם מצנע
אבל גם שם תצטרך לבצע תסכיר השפעה לסביבה. למה שנתיים אתם לא מגישים תסכיר?
יעקב רזון
התסכיר יוגש בחודש הבא. הכנת התסכיר היתה קשה. היינו זקוקים לסוללות של מומחים מכל מיני דיסיפלינות. אני חושב, שיש לנו את אחת המחלקות הטובות ביותר בארץ.
יעקב זוהר
אני רוצה לציין, שהשטח הוא לא של חיפה א'.
רומן ברונפמן
למה באמת לא הוגש תסכיר במשך שנתיים?
יעקב רזון
לקח הרבה זמן לערוך אותו. התנאים של התסכיר לא היו קלים.
יעקב זוהר
לא בקלות מגיע היום הגז לאשדוד, לתל אביב ובקרוב גם לתל אביב. זה היה כרוך במאמצים גדולים של חברת החשמל.

מתחילת שנת 2007 אנחנו נרד לרמה נמוכה יותר של פליטות, וזאת כיוון שאנחנו פועלים להפיכת חיפה ב' ליחידת גיבוי לעת ביצוע הסבות לגז ושיפורים סביבתיים. בתקופת הביניים, כאשר גם חיפה ג' תופעל וגם יופעלו מחז"מים בסולר, לא נפלוט יותר ממה שפולטת היום חיפה ג'. על ידי הכנסת דלק משופר יותר לחיפה, אנחנו נפלוט בתקופת הביניים פחות ממה שחיפה ג' פולטת היום. אותו דבר גם לגבי תחמוצות חנקן ולחלקיקים, לא נעלה על רמת הפליטה הקיימת היום.
מיכאל סנדיגורסקי
יש פתרונות לאחסון גז טבעי. אפילו יש גם פתרונות פיתוח כחול לבן. האם חברת חשמל בודקת אפשרות אחסון כמויות גז, על מנת לצמצם את השימוש במזות או בסולר?
חמי דורון
אין חולק על זה שהגז חייב להגיע לחיפה. אני מסכים עם דבריו של חה"כ ברונפמן. אין ספק שכדי להוריד את רמת זיהום האוויר, מדינת ישראל חייבת לעבור לשימוש בגז ולהיפטר מהתחנות הפחמיות. אני שאלתי את סגן ראש העיר שאלה, והבנתי כי בסך הכל המצב כרגע בנושא של חפירות אין סתירה בין התהליך הקיים לבין תוכניות המתאר הקיימות. מבחינה חוקית, אני לא רואה שום בעיה לתת היתרים לעבודות עפר.
עמרם מצנע
אבל אלה תוכניות שעכשיו משנים אותן. הוא הולך עכשיו לחפור חפירה לתחנה קונוונציונאלית. הבקשה שהוא מגיש לחפירה, היא לא לתחנה גזית.
חמי דורון
אנחנו יודעים איך העסק עובד. הוא בסך הכל הוא מבצע את עבודות העפר בלבד. אני יודע שבדרך כלל עבודות עפר לוקחות הרבה יותר זמן ממה שכולם חושבים. לפעמים נתקלים באיזה קבר. יש כל מיני סיפורים והפתעות. לכן, אני לא רואה שום בעיה בביצוע עבודות העפר וההתקדמות שלהן, בייחוד אם זה תואם את התוכניות המאושרות. עם זאת, אתם חייבים להתחייב שהתסכיר יוגש בתחילת אוגוסט ולא ב-31 באוגוסט, כדי שעיריית חיפה תוכל להתחיל לבדוק את התסכיר ולהכין את הדברים בצורה יסודית. אין חולק על זה שהגז הטבעי צריך להגיע לחיפה כמה שיותר מהר, אבל אי אפשר לעבוד על יד החוק. צריך לעבוד בהתאם לחוק. אם התב"עות מאפשרות היום קידום של התוכניות בדרך הזו, אני חושב שלא צריכה להיות עם זה בעיה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
מה אתה מציע? האם מקובל עליך מה שהציע חה"כ ברונפמן?
חמי דורון
כן. מה שחשוב הוא, שוועדת הפנים תהיה במעקב, כדי לבדוק שעיריית חיפה פועלת כמו שצריך, ושחברת חשמל פועלת כמו שצריך ומתקדמת בהתאם למצב בשטח. מצד שני אנחנו צריכים ללחוץ על הממשלה, כי להחלטות הממשלה יש קריטיות. ככל שההחלטות האלה יהיו בהירות יותר, ההתקדמות לא תהיה לשווא. אני דואג, שבעוד שנה עוד לא תהיה החלטת ממשלה על העברת גז בזמן שכבר חפרו והתקדמו, ומבקשים להקים תחנות בצורה אחרת.
עמרם מצנע
אני רוצה לומר, כי לא אנחנו מחליטים אם הוצאת היתרי חפירה זה חוקי או לא. ישנם גורמי תכנון, הוועדה המקומית או הוועדה המחוזית בשיתוף עם הנציגים של המשרד לאיכות הסביבה, והם אחראים על כך. אני חושב, שזה מיותר בתנאים האלה לבצע חפירה.

אין ספק, שצוואר הבקבוק הוא תסכיר ההשפעה על הסביבה. הוועדה צריכה לקרוא להשלמת תסכיר השפעה לסביבה, ולבקש מהמשרד לאיכות הסביבה להשקיע כוחות כדי לבצע את הבדיקה מהר ככל שניתן. הדבר החשוב ביותר, הוא לקרוא לממשלה לזרז את תהליכי קבלת ההחלטה. קודם כל צריך לקבוע, כי הממשלה רואה חיוניות בכך שצינור הגז יגיע לחיפה, והיא קוראת למשרדים השונים לעשות הכל כדי שזה יקרה מהר. ההחלטה היא לא החלטה טכנית, היא צריכה להישען על תוכנית מתאר. צריך לקבל החלטה עקרונית, לקרוא לשר לאיכות הסביבה, לשר התשתיות ולשר הפנים לזרז את התהליך, ולקבוע דיון מעקב בעוד חודש או חודשיים.
שגית פורת
אני מאוד חוששת מתקופת הביניים עליה מדברים. זה שיש התחייבות של כולם ולחץ משותף זה לא מספיק. אנחנו ישבנו כאן לפני חודש בדיון של ועדת המשנה למפגעי איכות הסביבה בנושא של רידינג, ואנחנו רואים שההתחייבויות והצווים האישיים נדחים שוב ושוב.
יעקב רזון
אי אפשר לעבוד כך במדינה הזו. בנובמבר רידינג תופעל בגז טבעי. אנחנו עובדים יומם ולילה. אנחנו לא ישנים, מביאים 250,000,000 דולר וחופרים את הצינור.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
מר רזון מתפרץ, כי הוא משלם הרבה כסף על זה.
עמרם מצנע
מי שמשלם, זה אנחנו.
חמי דורון
אנחנו משלמים הכל, גם בבריאות וגם בכסף.
שגית פורת
אני אומרת, כי ההתחייבות של כל הגופים צריכה לבוא לידי ביטוי בשטח. אני לא מדברת רק על חברת חשמל, אלא על כל האישורים שאנחנו רואים שהם לוקחים הרבה מאוד זמן. לכן, הוועדה צריכה לעקוב אחרי הדברים ולערוך ביקורת מתמדת על העניין.

הוועדה הזו, בשיתוף עם ועדת הכלכלה, צריכה לחשוב גם על צמצום הצריכה של החשמל ועל מהלך מערכתי יותר גדול של חברת החשמל ומשרד התשתיות, ולא רק על סיפוק הצרכים שהולכים וגוברים.

ביום חמישי השבוע ייערך הטקס השנתי של ארגוני הסביבה תחת הכותרת: הבריאות שלך מתחילה באיכות הסביבה. הנושא של איכות הסביבה לא עומד בפני עצמו, והוא משפיע הרבה מאוד על הבריאות. אנחנו מציינים באירוע הזה בעיקר את הקואליציה לבריאות הציבור בצפון, שהוא הזוכה בתחרות ארגון סביבתי מקומי.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני רוצה לסכם את הישיבה. אנחנו מקבלים את ההמלצה של חה"כ מצנע, לקרוא לממשלה לזרז את תהליך קבלת ההחלטה שהגז יגיע לחיפה. אנחנו קוראים גם לשלושת השרים: השר לאיכות הסביבה, שר התשתיות, שר הפנים, לפעול בממשלה כדי לקדם את העניין. יחד עם זאת, אנחנו רוצים שחברת החשמל תזרז את נושא התסכיר הסביבתי.

אני מציע, שאנחנו נקים ועדת משנה של ועדת הפנים, שתעקוב אחרי העניין הזה באופן צמוד. אני מציע שחברי הוועדה יהיו חה"כ מצנע, ברונפמן ואני.

מר רזון, עקב דבריו של מצנע ונציגי משרד לאיכות הסביבה, עקב ניסיון העבר שבו קבעו עובדות בשטח, וגם בגלל הזהירות, כפי שציין סגן ראש העיר חיפה, אנחנו מציעים לכם שלא לבחון אותנו. אנחנו לא נאפשר שום חריגה ממה שהסכמנו כולנו כאן. אנחנו לא רוצים לעקב את עבודות חברת החשמל, אבל אנחנו גם לא נהיה פריירים. אנחנו רוצים לסייע לכם ולחברה הישראלית כולה, על מנת שהגז יגיע כמה שיותר מהר, זה רצונם של כל הגורמים שנמצאים פה. כולנו לטובת הבריאות של הציבור בישראל.
רומן ברונפמן
אני מציע שוועדת הפנים תזמין את שר התשתיות הלאומיות לדיון בנושא העברת גז טבעי לחיפה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
ההצעה הזו מקובלת עלי.
שמוליק שמחון
אנחנו הקמנו פורום בשיתוף חברת חשמל והמפעלים הסביבתיים, בתי זיקוק וראשי הרשויות, לזירוז הבאת הגז הטבעי.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים