ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/07/2005

פרוטוקול

 
ביטול הכרזה על שטחים המהווים חלק משמורת הטבע חניתה

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
05.07.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 462
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ח בסיוון התשס"ה (05.07.2005), בשעה 09:30
סדר היום
ביטול הכרזה על שטחים המהווים חלק משמורת הטבע חניתה, לפי תוכנית מס' ג/13225
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה -היו"ר
מוזמנים
נטלי אוסטרובסקי -מינהל התכנון, משרד הפנים
לירון דין -רכזת שטחים פתוחים, המשרד לאיכות הסביבה
יהודה רייך -אגף מקרקעין, רשות הטבע והגנים
מושון גבאי -החברה להגנת הטבע
משה ווקרט -קיבוץ חניתה
יועץ הוועדה
עידו בן-יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום














ביטול הכרזה על שטחים המהווים חלק משמורת הטבע חניתה, לפי תוכנית מס' ג/13225
היו"ר גאלב מג'אדלה
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אנחנו קיבלנו פנייה משר הפנים לקיים דיון בנושא, ביטול הכרזה על שטחים שמהווים חלק משמורת הטבע חניתה. השר במכתבו כותב לנו: "1. בהתאם לסעיף 26(ב) בחוק הגנים הלאומיים, שמורות הטבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ה 1998, אבקש את אישור הוועדה לביטול הכרזה על שטחים המהווים חלק משמורת טבע חניתה לפי תוכנית מספר ג/13225. 2. הביטול המבוקש מיועד לצורך הקמת שכונת מגורים קהילתית חדשה של קיבוץ חניתה. 3. שמורת הטבע חנית הוכרזה ב-20 לאפריל 1979 בידי שר הפנים לפי תוכנית ג/1990. 4. ניתנה הסכמת מועצת שמורות טבע וגנים לאומיים לביטול ההכרזה בישיבתה מספר 108 מיום 31.03.2003. 5. ניתנה הסכמת המועצה האזורית מטה אשר והוועדה המקומית חבל אשר לביטול ההכרזה מיום 31.01.2005. 6. ניתנה הסכמת השר לאיכות הסביבה לביטול ההכרזה, לפי מכתבו מיום 3.04.2005. אודה לך על העלאת הנושא על סדר יומה של הוועדה בהקדם. אנחנו מכבדים את בקשתו של השר, ומביאים את הנושא לדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה.
חמי דורון
אני לא מבין, מדוע יש ביטול הכרזה ואין במקביל הכרזה על השטח המוחלף. עושים פה החלפה של שטחים. אומרים שיתנו לקיבוץ 32 דונם על מנת שיקים שכונת מגורים. השר שמחון, השר לאיכות הסביבה, אומר כי הוא מציע שינויי ייעוד של שטח פרטי פתוח של 81 דונם בצפון הקיבוץ, שיוכרז כשמורת טבע עם אישורה של התוכנית. קודם כל לוקחים, ודוחים את ההכרזה על השטח החלופי כשמורת טבע. אני חושב שזה תלוי אחד בשני. עושים פה החלפת שטחים, וכדי לעשות החלפת שטחים, צריך לעשות ביטול הכרזה והכרזה חלופית במקביל. כך אני בטוח שנשמור על מה שאנחנו מתכוונים לעשות. לא יכול להיות מצב שבו רק יבטלו הכרזה, וההכרזה על השטח הנוסף כשמורת טבע תהיה רק בשנת 3000.
מושון גבאי
אני מסכים עם כל מילה שאמר חה"כ דורון. אני ישבתי כאן לפני 15 שנה בדיון על ביטול הכרזת שמורת טבע נחל עיון, לטובת בית עלמין. ישב פה אז חה"כ יוסי גולדברג. הסעיף הזה נכתב, ועד היום לא קיבלנו שטח חלופי.

כאשר הייתי מנהל המחוז ניהלתי המון ישיבות בנושא. לנו זה מאוד קשה לגרוע שטחים. זה כמו לחתוך איבר מגופנו. במקרה הזה, אנחנו הבנו את הצורך בגריעה והשתכנענו כי הקיבוץ צריך את ההרחבה הזו, וכי זה המקום היחיד בו הוא יכול להתרחב. כתוצאה מכל ההתארגנות החדשה של צה"ל, האזור הזה נתחן לגמרי. בגלל הפינוי של לבנון, זה הפך להיות אתר שפיכה.
חמי דורון
אני אגיע לשם במסגרת הוועדה לבדיקת הנושא של מטמנות פירטיות.
מושון גבאי
כל הדברים האלה עזרו לנו לתמוך בבקשה לגריעת השטח, כאשר התנאי שלנו היה לקבל 80-80 דונם חלופיים. יש הסכמה לכך מכל הוועדות, אבל צריך לראות איך מבטיחים את העניין הזה.
משה ווקרט
בתב"ע החלקה מצוינת כבר כשמורת טבע.
חמי דורון
האם התב"ע הזו מאושרת?
מושון גבאי
אחרי הגריעה יתקבל האישור.
משה ווקרט
צריך להיות פרסום ברשומות לאחר האישור שלכם.
חמי דורון
מה מבטיח לי, שאחרי הפרסום זה יקרה?
משה ווקרט
מבחינתנו, זה מיועד לשמורת טבע ולא נוכל לעשות בזה שום שימוש אחר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לנו אין עניין לתקוע את התוכנית שלכם, אבל אנחנו לא יכולים לעשות חצי עבודה. עידו, האם אנחנו יכולים לאשר את הפנייה של שר הפנים בכפוף לביצוע החלק השני של הסיפור?
נטלי אוסטורובסקי
אנחנו לא יכולים לאשר תוכנית ללא ביטול הכרזה. לוועדת הפנים יש סמכות לבטל הכרזה, אבל אין לה הסמכות להכריז על השטח החלופי. אחרי אישור התוכנית, אנחנו יכולים להכריז על השטח שאנחנו מוסיפים לשמורת הטבע, בתהליך אחר. יש לנו כבר את התמיכה של המשרד לאיכות הסביבה, ואנחנו מחכים להסכמה של משרד החינוך. אחרי זה אנחנו נעביר את זה לאישור של שר הפנים. זה בסמכות שר הפנים. הוא יכול לעשות את זה רק אחרי שהתוכנית מאושרת, והתוכנית יכולה להיות מאושרת רק אחרי ביטול הכרזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אבל אנחנו יכולים לבקש התחייבות של משרד הפנים לגבי לוח הזמנים.
נטלי אוסטורובסקי
זה העניין של רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים. הם מעבירים אלינו את הבקשה להכרזה, ואז מתרחש התהליך שהזכרתי קודם.
יהודה רייך
אפשר להתחיל תהליך הכרזה רק אחרי שהתוכנית מאושרת. התנאי לכך שהתוכנית שתאושר, זו הגריעה. ברגע שהגריעה תאושר בוועד, התוכנית תאושר באופן אוטומטי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
האם זה ייעשה ללא שום עיכוב?
יהודה רייך
תהליך הכרזה הוא בהתאם לשני חוקים, חוק תכנון ובנייה וחוק גנים לאומיים ושמורות טבע. לפי חוק תכנון ובנייה, ברגע שהוועדה תאשר את הגריעה התוכנית תאושר. רק אז אנחנו יכולים להתחיל את התהליך שלנו על הכרזת השמורה. באופן אוטומטי, ברגע שאתה מאשר את הגריעה אתה גם מאשר את השמורה.
חמי דורון
איך?
יהודה רייך
זו התוכנית. אתה מאשר את התוכנית.
חמי דורון
האם בתקנון של התב"ע השטח הזה רשום כשמורת טבע? אני חושב שאפשר לאשר את ההכרזה עם תנאי שמחייב את שר הפנים להשלים את ההליך בטווח של 6 חודשים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מבחינה הגיונית את צודק, אבל לא מבחינה משפטית. הם אומרים שאין קשר בין הגריעה לבין התהליך.
חמי דורון
יש קשר. הם אומרים, כי בלי הגריעה אין תהליך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הם אומרים, כי אלה שני דברים הקשורים אחד בשני. ברגע שאתה מאשר את הגריעה אתה מתחיל את תהליך ההכרזה. כל זאת לא בסמכותנו אלא בסמכות שר הפנים. בנוסף, ללוח הזמנים אין פה שום מעמד.
חמי דורון
לא מסמכותנו לבצע הכרזה מבחינה פורמלית, אבל מסמכותנו לבוא ולנהל משא ומתן עם השר ולומר לו, כי אנחנו רוצים שהוא יתחייב בפני הוועדה מתי הוא יבצע את ההכרזה על השטח החלופי.
נטלי אוסטורובסקי
כאשר כתוב בתוכנית מאושרת שמורת טבע, זו שמורת טבע וזה לא משנה עם לא הכריזו על כך עדיין.
חמי דורון
לא נכון. שנינו יודעים כמה קל לשנות ייעוד במסגרת ועדת התכנון והבנייה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חמי דורון אומר את הדברים, כיוון שאנחנו נכווינו ברותחין. חובתנו להיות זהירים, ואנחנו לא רוצים שיעשו חצי עבודה. אנחנו הזהרנו.
עידו בן-יצחק
אנחנו לא יכולים להוסיף תנאי לביטול ההכרזה. נניח ושר הפנים לא יעמוד בהתחייבות שלו, האם נבטל את הגריעה בשעה שכבר התחילו שם בעבודות?
חמי דורון
אנחנו יכולים למנוע התחלת עבודה עד שלא נראה את התנאי מתקיים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה לא יכול למנוע התחלת עבודה כאשר נעשו התהליכים המשפטיים הדרושים. אנחנו צריכים להיות ריאלים. התביעה שלך, החששות והזהירות שלך, הם לגיטימיים ונכונים. עם זאת, אנחנו לא רוצים לעשות צחוק מעצמנו. ניתנה לנו סמכות לאשר את הגריעה. הצד המשפטי והצד התכנוני אומרים לנו, כי ברגע שאנחנו מאשרים את הגריעה תהליך ההכרזה מתחיל באופן אוטומטי.
משה ווקרט
האינטרס הוא של המשרד לאיכות הסביבה.
חמי דורון
להם יש אינטרס להכריז. גם בנחל עיון היה להם אינטרס להכריז. הם רוצים לעשות את זה, אבל ידם כבולות.
משה ווקרט
כבולות על ידי מי? בתב"ע זה כבר מסודר.
חמי דורון
התב"ע מדברת על הייעוד של הקרקע הזו ברמה העקרונית. כמי שישב 10 שנים בוועדת תכנון ובנייה, אני מודיע לך ש-5 אנשים שאין להם מושג מה קורה יכולים להפוך את הייעוד ב-3 דקות.
משה ווקרט
האם כך זה עובד בוועדה מחוזית?
חמי דורון
גם בוועדה מחוזית כך זה עובד. הם גם יכולים לאשר שימוש חורג מהייעוד לתקופה של 10 שנים.
יהודה רייך
ישנה בעיה לעשות את ההתניה הזו. אם אנחנו מאשרים את הגריעה, זה הולך לפרסום בעיתונות ואז מחכים 60 יום. ברגע שחיכית 60 יום התוכנית אושרה. מה תעשה אז אם לא יקוים התנאי? האם אתה תלך ותבטל את אישור התוכנית?
היו"ר גאלב מג'אדלה
לכן, ועדת הפנים ואיכות הסביבה תאשר את פניית שר הפנים אופיר פינס-פז בדבר ביטול ההכרזה על שטחים המהווים חלק משמורת טבע חניתה לי תוכנית מס' ג/ 13225. ישנה הסתייגות של חה"כ דורון ושלי, שיום אחרי שמתחיל תהליך הגריעה יתחיל תהליך הכרזה על חלופי השטחים. מניסיון העבר אנחנו למדים, שממהרים לקחת ולא ממהרים לתת.

מבלי לפגוע בתהליך הגריעה, אנחנו רוצים לסייג ולומר, כי אנחנו רוצים התחייבות בכתב ממשרד הפנים, שבו נאמר כי משרד הפנים מתחייב לעשות הכל מצדו כדי להשלים את העניין, לבצע את חילופי השטחים. ועדת הפנים תמשיך לעקוב אחרי תהליך הביצוע של השלמת החילופין.
זה לא חלק מההחלטה. ההחלטה היא, שאנחנו מאשרים את פניית שר הפנים בדבר גריעת חלק משמורת טבע חניתה לפי תוכנית מס' ג/13225. במנותק מההחלטה, אנחנו רוצים לקבל מכתב משר הפנים, שבו הוא יכתוב כי שר הפנים יפעל בכל הדרכים הדרושות כדי לבצע את החלק השני של ההסכם. כדי להימנות הישנות מקרים כפי שקרו בעבר, ועדת הפנים תעקוב אחרי זה.
עידו בן-יצחק
אני חושב שנציין, כי האישור של הוועדה הגיע רק לאחר שהוועדה השתכנעה שהגריעה חיונית לצורך קידום התוספת. היא השתכנעה, כי ללא אישור הגריעה לא תתאפשר הרחבה.
חמי דורון
זו לא בעיה של הוועדה. אין לי בעיה עם זה שהיישוב רוצה להתפתח. הדבר היחידי שמשכנע אותי להצביע בעד, זה שאני מבין מהגברת אוסטרובסקי כי אותם 81 דונם אכן יוכרזו כשטח חלופי. אם זה לא ייעשה, אני מבטיח שאני אלחם מלחמת חרמה בכל בקשה של משרד הפנים לשינויים מהסוג הזה. אני לא מוכן לחכות 15 שנה כמו במקרה של נחל עיון.
משה ווקרט
מבחינת חניתה אין שום בעיה.
חמי דורון
אני לא פונה לחניתה. היא לא הבעיה והיא לא פקטור. מי שפקטור בנושא הזה, זה אך ורק משרד הפנים, ואני לא כל כך מאמין לממשלה.
עידו בן-יצחק
אני אמרתי, שהוועדה מתכוונת לאשר את הגריעה לאחר שהיא השתכנעה שהגריעה חיונית כדי לקבל את התוספת ושאי אפשר לעשות את התהליך הזה באופן הפוך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
עידו אומר, שאנחנו מאשרים את הבקשה של שר הפנים. אנחנו השתכנענו שהשטח שגורעים אותו הוא חיוני ליישוב, וכי היישוב ייתן במקביל 81 דונם לשמורה. יחד עם זאת, במנותק מההחלטה, אנחנו מבקשים משר הפנים להוציא מכתב בו הוא יודיע כי כל הגורמים במשרד הפנים יפעלו כדי להבטיח את ההכרזה על השטח החלופי.
נטלי אוסטורובסקי
יהיה לי ממש קשה לשכנע את השר שלנו לחתום על מכתב כזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
למה את פסימית?
נטלי אוסטורובסקי
הבעיה היא, שזה לא תמיד תלוי בנו. אנחנו צריכים לקבל תמיכה מהמשרד לאיכות הסביבה וממשרד החינוך.
לירון דין
המשרד לאיכות הסביבה כבר נתן את הסכמתו. גם מועצת גנים ושמורות כבר דנה בזה ונתנה את הסכמתה.
חמי דורון
האם זה תלוי רק במשרד החינוך?
נטלי אוסטורובסקי
אנחנו צריכים לקבל אישור ממשרד החינוך.
היו"ר גאלב מג'אדלה
חה"כ דורון, יש לי הצעה בשבילך. תיזום בשמי ובשמך תיקון לחוק, ששני הדברים חייבים להתבצע במקביל.
חמי דורון
הממשלה תתנגד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בואו לא נהיה פסימיים. אני רוצה לסכם את הישיבה. הוועדה מבקשת משר הפנים להוציא מכתב, כי הוא ינחה את משרד הפנים, שהצעד המשלים יתבצע במהירות המקסימלית. אנחנו נעקוב אחרי זה. אנחנו מבקשים שתעדכנו אותנו, מה קורה. אנחנו נצביע על פניית שר הפנים.

ה צ ב ע ה
בעד – 2
נגד – אין
נמנעים - אין
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מאשרים פה אחד את הבקשה של שר הפנים. אין נמנעים ואין מתנגדים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים