ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/07/2005

חוק הירושה (תיקון מס' 12), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק הירושה (תיקון מס' 12)

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
3.7.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי





פרוטוקול מס' 522
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, כ"ו בסיוון התשס"ה (3 ביולי 2005), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הירושה (תיקון מס' 12), התשס"ה-2005 של חה"כ ניסן סלומינסקי. (פ/1164).
הכנה לקריאה שנייה ושלישית –דיון והצבעה
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן – היו"ר
אליעזר כהן
מוזמנים
ח"כ ניסן סלומיניסקי
יניב גורן, מתמחה, משרד המשפטים
עו"ד יוסף זיליביגר, סגן הכונס הרשמי ורשם לענייני ירושה-אפוטרופוס כללי
משרד המשפטים
ארז קמיניץ
ייעוץ משפטי
עו"ד קרן ויינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
נרשם על ידי
חבר המתרגמים בע"מ











הצעת חוק הירושה (תיקון מס' 12), התשס"ה-2005 של חה"כ ניסן סלומינסקי. (פ/1164).
הכנה לקריאה שנייה ושלישית –דיון והצבעה
קרן ויינשל
אני אציג את שלושת הגרסאות. מה קורה כשיש צוואה הדדית, מת אחד מהמצווים וכבר חולק העיזבון, זו מחלוקת.
היו"ר מיכאל איתן
האם הוא מחזיר או לא מחזיר?
קרן ויינשל
מה שכולם מסכימים שברירת המחדל צריכה להיות, הוא יכול לבטל אם הוא משיב את מה שירש. כולם גם הסכימו שאם לא יכול להשיב בעין, הוא ישיב בשווי, אם הוא כבר מכר את הבית והוא רוצה להשיב, כולם הסכימו על זה. מה המחלוקת?

המחלוקת היא, גרסה א' אומרת ככה. בכל מקרה אתה צריך להשיב את השווי, אם אין לך גם את השווי, אם בית המשפט קובע א' שהשבה בעין היא בלתי אפשרית או בלתי סבירה, ב' שהשבה בשווי היא בנסיבות המיוחדות האלה תהיה בעצם לא צודקת אז בית המשפט יכול לפטור. יש כאן כמה תנאים.
היו"ר מיכאל איתן
הייתה גם גרסה שבית המשפט לא יכול לפטור, כי הוא חייב.
קרן ויינשל
זו הגרסה שפורסמה בכחול, אני בעדה, אני אסביר עוד מעט למה. גרסת חבר הכנסת לוי אומרת שאם השבה בעין היא בלתי אפשרית או בלתי סבירה אפשר להשיב את השווי. בית משפט לא יכול לעשות כלום.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, אני גם תומך בזה.
ניסן סלומינסקי
אם הוא לא יכול להשיב את השווי?
קרן ויינשל
הוא יהיה בחובות. אנחנו לא נותנים לו שום פתח מילוט.
היו"ר מיכאל איתן
בואו נחשוב על הסיטואציה. בן אדם נהנה מרכוש כשהוא יודע לקח על עצמו התחייבות לבצע מהלך מסוים, ביום שהוא עשה את זה, ברגע שהוא צריך לבצע את מה שהוא התחייב פוטרים אותו, למה?
ארז קמיניץ
זה לא בהכרח ברגע - -
היו"ר מיכאל איתן
אז תסביר לי.
ארז קמיניץ
צריך גם לזכור דבר אחד, על מה אנחנו מגנים פה? אנחנו מגנים על אינטרס הסתמכות, אנחנו לא בעולם החוזי פר-אקסלנס - -
היו"ר מיכאל איתן
למה? אנחנו לא בעולם החוזי עד שאנשים מתו, אבל ברגע שהבן אדם מת אז נכנסים לעולם חוזי פר-אקסלנס כי אנחנו באים לבן אדם ואומרים לו שיש לו שתי אופציות. אופציה א' לקחת זכויות והתחייבויות, אופציה ב' להשתחרר גם מהחובות וגם מהזכויות.

ברגע שהוא נותן לי את ההתחייבות זה כאילו עולם חדש מתחיל. הבן אדם אומר אני מוכן לקחת חובות וזכויות, אז מה אחר כך? יכול להגיד לו בזבזתי את הכסף - -
ארז קמיניץ
שני דברים אני רוצה להגיד. אפילו אם אנחנו בעולם החוזי, תכף אני אגיד שאנחנו לא בדיוק בעולם החוזי, יש דרכים להשתחרר גם מחוזים על ידי בית משפט, בלי לשלם קנס וכולי - -
היו"ר מיכאל איתן
איך?
ארז קמיניץ
יש מצבים של סיכול - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל כאן אין מי שיסכל, הכול אצלו, החוזה כבר בוצע, הוא לקח את הכסף.
ארז קמיניץ
זה תמיד קורה - -
היו"ר מיכאל איתן
לא, זה לא תמיד קורה. בחוזה כשאתה מבקש להשתחרר אז אתה בא ואומר אני לא יכול לבצע, הוא לא ביצע, יש שני צדדים אין צד אחד.
ארז קמיניץ
אם הוא לא ביצע היה הרבה יותר קל לשחרר אותך מהחוזה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל יש שני צדדים, בצד השני יש מישהו. כאן הצד השני, אני כבר לקחתי את כל חלקו. אני מוכן להקשיב אבל זה מדהים אותי לשמוע את זה.
ארז קמיניץ
אז אני אסביר למה, כי אתה צריך לקחת את הסיטואציות שאנחנו נמצאים בהם, אנחנו נמצאים במצב של עולם של צוואות ויכול להיות שבמשך השנים יחול שינוי מסיבות קיצוניות שיצריך - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה לא רלוונטי - -
ארז קמיניץ
בטח שזה רלוונטי - -
היו"ר מיכאל איתן
התחייבויות צריך לקיים. אני באתי, חתמתי איתך שאני לוקח ממך את הכסף, אתה מת כבר אבל אני התחייבתי שאני בונה לך מצבה. גמרנו, אם התחייבתי אני חייב לכבד את ההתחייבות. איזה הגינות יש בזה?

לקחתי מיליון דולר, התחייבתי לעשות מצבה ב- 100,000, בזבזתי את כל המיליון - -
ארז קמיניץ
אני מדבר על מצבים אחרים, אני לא מדבר על מצבים שבהם אחרי 20 שנה - -
ניסן סלומינסקי
הוא מדבר שנניח הצוואה אומרת שלוקחים את זה לבן, נניח, ואחרי 20 שנה של חיים רואים שאותו בן שפעם היה אהוב על כולם התנצר, הלך לעולמות אחרים שברור לכולם- - -
היו"ר מיכאל איתן
בסדר, אני לוקח את המצב של התנצר. אי מורש את כספי ויש לי צוואה הדדית עם רעייתי, ואני אומר לה אני משאיר לך את הכסף בתנאי אחד שביום פטירתך זה הולך למוישל'ה שלנו. אני לוקח את הסיכון שאני נתתי את הכסף ביום פטירתי, התחייבות בלתי חוזרת למוישל'ה.

אם אני לא רוצה אני יכול להגיד לה אחרת. תשמעי, אני מוריש לך את זה ובתנאים מסוימים את תתני למוישל'ה, אם לא, לא תתני, אבל הכסף הוא שלך. ברגע שאני קבעתי שהכסף הוא של מוישל'ה, עד שלא ישאלו אותי בעולם הבא אז אני לא מוכן לוותר על ההתחייבות.

אני רוצה ללכת לעולם הבא בידיעה שהשארתי למוישל'ה. ומה שאני רוצה יהיה ולא מה שהיא, בית משפט, כל אחד אחר. היא לא חייבת, אני לא מטיל עליה חובות, היא לא רוצה, היא יכולה להגיד אני לא רוצה לקבל לא את הזכויות ולא את - - אבל אני נפטרתי, אני רוצה שילך למוישל'ה.
ארז קמיניץ
אתה רוצה שילך למוישל'ה מתוך ידיעה - -
היו"ר מיכאל איתן
לא מתוך ידיעה, אני לא אידיוט, אני יודע שבחיים קורים כל מיני דברים. אני יכול לדעת מה עם מוישל'ה בעוד 10 שנים? אני לא יודע כלום. אני לא רוצה שמישהו אחר יפרש לי אם מוישל'ה בסדר, כן או לא. אולי אני בעד שהוא יתנצר, קודם תשאל אותי.
ארז קמיניץ
אם הייתי אדם חרדי, מן הסתם - -
היו"ר מיכאל איתן
מי אמר לך מה אני בתור אדם חרדי? אתה חרדי שאתה קובע מה אדם חרדי יודע. למה אתם פטרונים כאלה גדולים, אתם יודעים יותר טוב.

אני לא מקבל את הגישה הזו, זה בעיניי גישה איומה ונוראה. בן אדם לקח סיכון - -
ארז קמיניץ
הייתה גם את הגישה ההפוכה לחלוטין שאדם, הואיל ומדובר בצוואה, אדם יוכל לשנות, האישה שנשארה בחיים תוכל לשנות את צוואתה.
היו"ר מיכאל איתן
אז זו לא צוואה הדדית. זו בדיחה הדדית. איזה צוואה הדדית זאת שאתה אומר אני משאיר לך ואת משאירה לי אבל כל אחד יכול לבטל את זה מתי שמתחשק לו? אז זה לא צוואה הדדית, זו בדיחה הדדית.

אם אתם רוצים לאפשר את המוסד הזה, יש מצב של בירור דעת ואם אני הייתי בחיים ונתתי למוישל'ה את ה-100,000 דולר מתנה, אחר כך הוא התנצר, אני יכול לבקש ממנו חזרה? לא יכול.
ארז קמיניץ
בהתחייבות למתן מתנה, למשל, יש עילות לביטול התחייבות למתן מתנה. אז אנחנו פה נמצאים במצב שהעיזבון עדיין לא ניתן - -
היו"ר מיכאל איתן
העיזבון כן ניתן. ברגע שאני נפטרתי, אני רוצה ללכת לעולמי בידיעה רצוני יכובד ולא רצון בית המשפט ולא רצונה של מישהו אחר. אני רוצה שרצוני יכובד. תכבדו את רצון האדם..

בית המשפט צריך לנהל את הכול, את החיים של בני האדם, את מדינה, את הכול. תנו לבני אדם גם לעשות משהו בחיים. בן אדם לוקח סיכון, הוא יכול להגיד אני נותן צוואה הדדית, אני יודע שאחרי שנתתי צוואה הדדית רעייתי תצטרך להעביר את הכסף לבני, אני יכול לצוות את זה ישירות לבני, אני יכול לעשות 1001 דברים, יש לי שכל.

ואם אני חושש ואני לא רוצה לצוות לבני, אני יכול להקים קרן נאמנות אבל כשאני עושה צוואה הדדית ואני אומר "אשתי תמלא" אני רוצה שימלאו את רצוני, ולא את רצון בית המשפט.
קרן ויינשל
עדיין לא שמענו את גרסת הממשלה.
היו"ר מיכאל איתן
אני אקים קרן נאמנות ואז אני אגיד לקרן נאמנות, לפי שיקול דעתכם אתם תעבירו את הכסף, כן או לא...
קרן ויינשל
גרסת הממשלה היא שבית המשפט יוכל לפטור את בן הזוג הנותר מחובת ההשבה, גם מחובת ההשבה בעין וגם מחובת ההשבה של השווי. גרסה א' אמרה שהוא חייב להשיב בעין, אם הוא לא יכול בעין אז בשווי ורק אז בית המשפט יכול לפסוק - -
ניסן סלומינסקי
רק אם אין לו אפשרות?
קרן ויינשל
רק אם הוא קובע קודם כל לא השבה בעין ואז רק מהשווי הוא יכול לפטור, יש פה כמה מגבלות.
ניסן סלומינסקי
מה ההבדל בין גרסה א' ל-ג'?
קרן ויינשל
גרסה א' אומרת בית המשפט יכול להגיד גם השבה בעין וגם השבה בשווי, לא משנה, זו גרסת הממשלה. גרסה א' שבהחלטתם עליה בכחול. הגרסה אומרת ככה.

קודם כל אתה צריך להשיב בעין, אם אתה לא יכול להשיב בעין, מה זה אומר לא יכול להשיב בעין? בית המשפט קובע אם היא בלתי אפשרית או גם בלתי סבירה ואז הולכים לשווי, ורק אז בית המשפט יכול לפטור מהשווי בתנאים מיוחדים שירשמו - -
ניסן סלומינסקי
אם יש לו כסף הוא מחויב להשיב בכל מצב את הכסף לעין?
היו"ר מיכאל איתן
את השווי. יש דירה, הוא מכר כבר את הדירה, עכשיו אין דירה, הוא לא יכול להעביר לו את הדירה. אם יש דירה, הוא צריך להביא את הדירה.
ניסן סלומינסקי
בית משפט גם בנסיבות הכי קיצוניות לא יכול לפטור? אני רוצה להבין את ההבדל בין נוסח א' ל-ג'. לפי נוסח ג' בית המשפט יכול, אם הוא רואה שזה נסיבות קיצוניות, להגיד את הדירה אתה לא חייב להחזיר גם אם יש לך ואם אין לך את השווי, וודאי.

לפי נוסח א', אם הדירה קיימת, את הדירה חייבים להחזיר, גם בנוסח הכי קיצוני.
קרן ויינשל
אז יש אם ההשבה היא בלתי אפשרית או בלתי סבירה.. זה הבדל שונה, כי בלתי אפשרית או בלתי סבירה זה בדרך כלל מסיבות שהן יותר כלכליות, זה מציב יותר מכשולים.
היו"ר מיכאל איתן
אני אגיד לך מה ההבדל. יש מצבים בחיים שבן אדם מסוים, יש לו דירה ובדירה זו האלמנה מפעילה גן ילדים ויש לה קליינטורה ויש לה הכול. עכשיו בא השני אומר תביא לי את הדירה. היא אומרת לו תשמע, אני אתן לך את כל השווי - -
ניסן סלומינסקי
אם היא רוצה לרדת מהצוואה, אומר תחזירי לי את הדירה.
היו"ר מיכאל איתן
היא אומרת לו כמה שזה שווה, בוא נלך לשמאי, אני אתן לך את הכסף של הדירה, יש לי כבר קליינטורה והכול. יכול להיות, אני גם חושב שצריך למלא את הצוואה, אבל נניח לפחות הוא מקבל את השווי המלא של הנכס, אז אני מוכן אולי להתגמש לעניין הזה.

אבל שם, במקרה הקודם, זה איום ונורא. כי מה עכשיו עולה בדעתי? הרי ברגע שבית משפט יוכל לבטל, לא יהיה תיק אחד בלי פנייה לבקש לבטל. בתי המשפט יהיו מלאים כל הזמן, והם יצטרכו לקיים קריטריונים ויהיו ערעורים והלכות ו-11 שופטים ו-15 שופטים. תעזבו את כל זה, יש לנו דבר ברור, נעזוב את זה.
קרן ויינשל
אותו מקרה יהיה גם אם תעשו את זה ... כי בית המשפט רואה את החיים לפניו, הוא רואה את המקרה הספציפי, יהיה כאן משהו - -
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא יכול להמציא- - איך בית המשפט יכול להמציא משהו נגד החוק?
קרן ויינשל
הוא עושה את זה!
היו"ר מיכאל איתן
אז המחוקק ישנה, אני לא מוכן לשיטות האלה. תראי מה שאת אומרת לי. אני מראש צריך לנחש את כוונת בית המשפט ולתת לו חופש ולתת לו אפשרות לשנות את החוק כי אחרת הוא יעשה ממני צחוק.

אני רואה את החיים לא פחות ממך, תראי לי דוגמה רציונאלית. אני מראה לך דוגמה מה יהיה. יהיה כל היום בתי משפט, תיקים בלי סוף, תראי לי דוגמה.
קרן ויינשל
אוקי, הדוגמה של התנצר.
היו"ר מיכאל איתן
התנצר, אז מה? בית משפט יכול לפסוק כשיש פסק דין בגלל שבן אדם התנצר לא לתת לו את הכסף, כשאין לו שום אסמכתא בחוק.
ארז קמיניץ
כשהוא יודע שעומק דעתו של המצווה - -
היו"ר מיכאל איתן
איך הוא יודע?
ארז קמיניץ
סביר להניח שדיברו לפני זה.
היו"ר מיכאל איתן
סביר להניח שאדם חרדי לא רוצה? אני רוצה שיהיה כתוב בחוק שלא מפעילים את זה, איך אפשר לעשות דבר כזה - -
ארז קמיניץ
אתה יודע מה, אי אפשר לעשות - -
היו"ר מיכאל איתן
אפשר לעשות, רק אנשים חסרי היגיון, אנשים שמוכנים לשעבד הכול לגולם שקוראים לו בית משפט מסוגלים לשלול מאנשים את הכול וההיגיון שלהם, אז בן אדם התנצר. הבן אדם התנצר, בית משפט יפסול בגלל שבן אדם התנצר?
ארז קמיניץ
אני אתן לך דוגמא. יש סיטואציה שאתה יודע שאדם דיבר - -
היו"ר מיכאל איתן
מה זה רלוונטי? זה נראה לי הגיוני מאוד, מאוד הגיוני! עכשיו האימא של טלי פחימה עומדת ומגינה עליה בכל מקום, היא עזרה למחבלים. אם זו לא הייתה הבת שלה היא הייתה עומדת וצועקת "מוות לערבים". עכשיו היא עומדת ומגינה על הבת שלה.
ארז קמיניץ
אם לבת שלה היה קורה משהו בפיגוע, אתה חושב שגם היית - -
היו"ר מיכאל איתן
לא, אבל אני חושב שאתה לא תחליט במקום האימא שלה אם מגיע לה ירושה כן או לא. אתה לא יודע מה זה שינוי נסיבות, הבן אדם יודע. תן לבן אדם להחליט.

מה שמפריע לי זה שכולכם חכמים, אתם יודעים מה האדם החרד יעשה לבן שלו, אין לכם מושג מה חיים. יש חרדים שמחרימים, אין לכם מושג, מה אתם יודעים? אתם כבר יודעים הכול בשביל בני אדם, מכתיבים, מסדרים, נותנים לשופטים להחליט. תנו לבן אדם להחליט.

הוא כבר החליט שאם היא תהיה מחבלת הוא לא מוציא לה ירושה, מאיפה אתה יודע?
ארז קמיניץ
אני לא החלטתי עוד שום דבר. אני רק מנסה להגיד שיש מצבים שבהם משתנות הנסיבות וחוק הירושה, גם חוק החוזים מאפשרים לבית משפט לשנות את ההצהרה שהסכימו עליה - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מוכן, אין כאן שני צדדים. יש כאן רצון של אדם שהולך לעולמו והוא מקבל החלטה, זה כמו שהוא נתן ואם הוא נתן לו את זה ביד, ואם הוא נתן לו ביד אפשר לקחת חזרה? אי אפשר אז הוא אומר הילד קטן, אני לא נותן לו ביד, אני רוצה כאילו לתת לו ביד אבל שהיא תחזיק את זה בינתיים ואחר כך היא תיתן, זה כמו לתת ביד. הוא החליט שהוא רוצה לתת לו ביד את הכסף - -
יוסף זילביגר
גם היום לפי החוק, אם תסתכל בסעיף 38, כתוב שנקבע בצוואה דבר בלתי חוקי, בלתי מוסרי, בלתי אפשרי - -
ניסן סלומינסקי
אז מה?
היו"ר מיכאל איתן
לזה אין לי התנגדות, מה זה בלתי אפשרי? בלתי אפשרי זה עניין אובייקטיבי, אי אפשר לבצע.
ארז קמיניץ
גם אם זה יהיה בלתי אפשרי, אתה תצטרך להשיב שווי, אם זה בלתי אפשרי להשיב שווי? אדם אין לו את הכסף - -
היו"ר מיכאל איתן
בלתי אפשרי – אז זה לא מתקיים, אז הוא חייב. מה אתה רוצה שאני אעשה? הוא פשט את הרגל, גמרנו, נגמר העניין הוא לא יכול להחזיר את החוב, בלתי אפשרי זה בלתי אפשרי.
ארז קמיניץ
אז אתה שולח אותו לפשוט רגל - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא שולח שום דבר, אני שולח אותו לכבד את התחייבות שלו, הוא קיבל כסף ולקח התחייבות, זה שהבן אדם מת אני מגן על הבן אדם המת, הוא איננו פה.

הוא הבן אדם שעליו אני צריך להגן, לא על הבן אדם שחי ולקח כבר את הכסף ובזבז וכל טובות ההנאה ועכשיו אומר אני לא יכול להחזיר, איזה מן התנהגות זו?
ארז קמיניץ
יכול להיות שתגן על הבן אדם שנפטר יותר טוב בזה שתיתן לבית משפט לשנות - -
היו"ר מיכאל איתן
לא, אני לא רוצה לתת לבית משפט. אז מי שמגן הכי טוב על בן אדם זה הוא בעצמו על עצמו, לא צריך שבית משפט יגן.
ניסן סלומינסקי
אם בחוקים הכלליים של הצוואות והירושות ישנו סעיף שבית משפט יכול באיזשהם אלמנטים להתערב, אנחנו לא דנים בזה עכשיו, לא נכניס את זה פה עכשיו?
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש, אחת מהשתיים - או שאנחנו מגישים גרסה אחת או שתיים, מה שתרצה - -
ניסן סלומינסקי
לא, אני אומר גרסה אחת, עכשיו השאלה רק מה משמעות. יש מושג שהממשלה יכולה להתנגד לחוק הזה?
היו"ר מיכאל איתן
היא לא תתנגד, למה שהיא תתנגד? זה עניין אידיאולוגי?
ניסן סלומינסקי
מה המשמעות של הגשת הסתייגות?
היו"ר מיכאל איתן
שום דבר, זה יוצבע במליאה. שיגישו הסתייגות, זה יוצבע במליאה, מה שיעבור, יעבור.
ניסן סלומינסקי
מי מגיש את זה, שרת המשפטים?
היו"ר מיכאל איתן
עזוב את זה, תן לי, מה הבעיה שלך? הם יגישו הסתייגות, ואנחנו נגיש. זה בכלל לא עניין לממשלה, זה רק עניין ערכי.
ארז קמיניץ
ועדת שרים הסכימה להעביר את זה בקריאה טרומית בכפוף לתיאומי נוסח - -
היו"ר מיכאל איתן
תגישו הסתייגות.
ארז קמיניץ
אז אני אומר, זה שזה עניין ערכי זה עניין של משפט אזרחי שאנחנו חושבים שככה צריכה להראות - -
היו"ר מיכאל איתן
אז אתם חושבים - -
ארז קמיניץ
זכותנו להגיש את ההסתייגות - -
היו"ר מיכאל איתן
אני בעד, אני ידעתי שתהיה הסתייגות, הייתי מוכן גם שני נוסחים. אני מקבל בהחלט שתהיה הסתייגות.

רק מה שאני אומר, לפעמים יש הסתייגות שהיא הסתייגות פוליטית או משהו כזה, יש הסתייגות תקציבית, יש הסתייגות של ביצוע אז הממשלה תלחם. כאן זה הוצאות יותר מאשר הסתייגויות.
ארז קמיניץ
אני רוצה לומר שני דברים. דבר ראשון, בעולם, גם בעולם של חוזים, אנחנו נמצאים בעולם שהוא קצת פחות מחוזים. אבל גם בעולם של חוזים, בתי משפט מתמודדים עם שינויי נסיבות קיצוניים - -
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו ביותר מחוזים, סליחה. זה ההבדל ביני ובינך, אנחנו כבר במעשה שנעשה, נגמר. בחוזה, השטח עוד מאפשר כל מיני דברים, אני לא שילמתי, הוא לא נתן לי את הסחורה, אני ממשיך לשבת בדירה לא פיניתי, החוזה קיים והכול עוד קיים. כאן מת.

היה בן אדם, כתב צוואה, האדם מת והצוואה עוד לא נכנסת לתוקף אבל ברגע שהאדם השני אמר "אני מקבל ומאמץ" הוא גמר את הקריירה, אין לחזור מזה, למה?
קרן ויינשל
הוא מסתכל על הצד של המצווה שחל, החופש לצוות שלו.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה לא שלו, זה רכוש שהוא קיבל בייפוי כוח בלתי חוזר. הוא לקח על עצמו, הוא אמר אני לוקח על עצמי לכבד את כל ההתחייבויות, למה אני צריך לפטור אותו מזה שכשמולו אדם איננו. אם היה מולו אדם חי היה לי יותר קל ללכת לבית משפט. אז יש מישהו שיטען, הוא בא לבית משפט, ההוא מת והם עושים ... לפחות שהאדם ממול ישנו.
ארז קמיניץ
אני חייב לתת דוגמה אחרת מועלם אחר לגמרי. יש צוואה של מישהו, שום דבר לטובת במטפלת הפיליפינית שלו שטיפלה בו בחצי שנה האחרונה, פסק דין "מרום" למשל וטוענים נגדה שהייתה פה השפעה בלתי הוגנת, סעיף 30 לחוק הירושה.
אין מה לעשות, בית משפט חייב להתמודד עם הסיטואציה הזו, הוא חייב לבדוק מה היה - -
היו"ר מיכאל איתן
זה קשור אם הוא נתן צוואה תחת השפעה, בית המשפט יבטל.
ארז קמיניץ
אני רק רוצה לומר שבית משפט כן בודק את אומד האדם שמצווים והוא גם במצב כזה יבדוק את אומד - -
היו"ר מיכאל איתן
מאה אחוז.
ארז קמיניץ
לכן, אם אומד דעתו של המצווה הראשון היה כזה שהמצווה השני יהיה חייב לשנות את הצוואה שלו, על מה אנחנו מדברים? אנחנו מדברים על שני ילדים נניח - -
היו"ר מיכאל איתן
לא, אני לא מסכים, אתה מערבב.
ארז קמיניץ
תנו לי לסיים להגיד. מה שאני רוצה להגיד שבית משפט בכל מקרה חייב, הוא יסתכל מה היה אומד דעתו של המצווה הראשון, אם הוא ימצא לנכון שאומד דעתו של המצווה היה שבסיטואציה הקיצונית שקרתה 20 שנה אחרי פטירתו - -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא בודק בית משפט.
ניסן סלומינסקי
הוא יבדוק אם הייתה השפעה - -
ארז קמיניץ
רק לעניין של אומד דעתו של המצווה, בית משפט בודק אומד דעתם של מצווים. לבוא ולהגיד זה מה שהוא ציווה, "מה שכתוב זה מה שיהיה" זו אמירה שבתי משפט לא יכולים לחיות איתה.
היו"ר מיכאל איתן
יכולים לחית איתה.
ניסן סלומינסקי
הסעיף הזה קיים באיזה מקום? גמרנו, עזוב זה לא עניינו.
היו"ר מיכאל איתן
אתה פשוט עושה עוד פעם הבחנה מוטעית, איומה ונוראה, אני כל כך מתרגז כי זה פוגע בי באופן אישי. אני מרגיש מושפל כבן אדם מהדור שגדל פה, של אנשים שמוכנים ללכת למולך הזה ששמו בית משפט.

תסלח לי, אני בעד בית משפט. בית המשפט צריך לבדוק האם אני נתתי את הצוואה בהכרה, בראש צלול. יש הנחה שזה ככה אלא אם כן זה מוזכר.

אחרי שהוא ראה שאני נתתי בצורה נקייה על פי מיטב הבנתי, ומותר לי גם לעשות טעויות, הוא לא צריך לתקן את הטעויות שלי. אני טעיתי אבל נתתי בהכרה ובראש צלול ללא השפעה זרה, זה היה רצוני באותו רגע. הוא לא יכול להגיד, עכשיו בגלל התוצאות, הוא היה משנה את רצונו מאיפה הוא יודע ממת?

אתה אומר לי סביר להניח, אתה יודע מה זה הביטוי "סביר להניח"? זה אי וודאות משפטית, סביר להניח שהמנוח אם היה רואה שהוא ככה אז הוא לא היה מצווה. זה הבן שלו הלך לבקר אותו בקבר 8 פעמים, זה כל טענה שתעלה על ידי כל עורך דין של הצד השני לא לקיים את הצוואה.

בית המשפט יצטרך לדון בזה כי אתה אומר לו. תגיד לו, מה אם הוא יודע שהוא לא הלך לבקר אותו אפילו פעם אחת בבית קברות הוא לא היה נותן לו צוואה, אתה זה מה שאתה רוצה שאלו יהיו הדיונים. אני לא מוכן.

אם בית המשפט ילך לפי המחוקק, לא יהיה. המחוקק נותן לבית המשפט את כל הסמכויות לבדוק שהצוואה נתנה באורח חופשי, ללא השפעה אבל המחוקק גם אומר לבית המשפט אל תכנס בנעליו של המצווה לאחר מותו ותגיד שהוא היה משנה את דעתו כך או אחרת, זה לא עניינך.

המצווה ברגע שציווה סוג צוואה כזו, הביא בחשבון שהנהנה יכול להיות שאורח חייו ישתנה לחלוטין, אבל הוא יקבל את הכסף.

מותר לחוקק חוק כזה או אסור? מה יש בזה?
ארז קמיניץ
כאשר יש שינוי נסיבות קיצוני בתליך של קיום, של ביצוע של אינטרס הסתמכות או של חוזה, בית משפט במצבים כאלה יכול לשנות את ההסכמה הראשונית של הצדדים, זה קורה גם בדיני חוזים - -
היו"ר מיכאל איתן
לא במקרה הזה כי אין כאן שני צדדים. כשיש שני צדדים זה אחרת. יש חוזה, שני אנשים באים וטוענים, בית המשפט יכול להתרשם ולראות ורואה מה זכויותיו של השני. כאן יש בן אדם אחד מת, מי ייצג אותו?

בא אחד ואומר "הוא היה ככה", הוא לא יכול לטעון, הוא לא יכול לעשות כלום. הוא אמר את דברו, הוא רוצה שיבצעו את העניין.
יוסף זילביגר
אתה צודק בעקרון, אבל בפועל בית משפט יפרש - -
היו"ר מיכאל איתן
אם יפרש, נשנה את החוק. נכתוב לו שאסור לו לפרש, אני אהיה יותר בוטה. אני אכתוב "אין להיכנס לשיקולים של המצווה".
יוסף זילביגר
השופט יגיד שאם הוא היה יודע את המצב החדש, המצווה אז - -
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר אנחנו שוללים את המנגנון הזה עכשיו. אני רוצה שיאמר במפורש.
ניסן סלומינסקי
תן לי לסכם את החלק הזה ואז תציע הצעה. אני מציע, יש כאן 3 גרסאות.

אנחנו הולכים על הגרסה השנייה של יצחק לוי. אם בית המשפט, אחרי שיהיה את הגרסה הזו, ימצא דרכים לפי סעיפים אחרים של חוק הירושות, לא עניינו.

אנחנו בצוואה ההדדית זה מה שאנחנו רוצים, שמרגע שבוצע החלק הראשון אין שיקול דעת, נגמר הסיפור, השני מחויב לבצע את זה או הוא רוצה להחזיר הכול וכולי. אבל אם לא, הוא לא יכול ליהנות בלי לממש את ההמשך של זה. זו גרסה ב' ואנחנו הולכים על זה.
היו"ר מיכאל איתן
הסכמתי.
אליעזר כהן
אני מספיק מבוגר שהפגזים נופלים לידי, כל החברים שלי נעלמים אחד אחד ואתן אין לכם מושג איזה טרגדיות שי בירושות. משפחות מדהימות פתאום מתחילות להתחרפן עד קצה הגג.

אחד החברים הכי קרובים אלי פתאום הוריש את הירושה שלו לפיליפינית שלו בשנה האחרונה, דברים מדהימים. הנושא הוא כל כך חשוב שבעיקר בגללו באתי הבוקר.

אני בעד לקבל את הצעתו של חבר הכנסת ניסן סלומיניסקי ללכת על סעיף ב' שזו הפשרה בין כל ההצעות.

הנקודה השנייה היא, אין לכם מושג כמה מקרים באים לבתי משפט, כמעט כל הירושות מגיעות לבתי משפט ויש שם מהפכות עולם. הצוואה ההדדית היא פתרון מצוין וצריך ללכת עליו.
היו"ר מיכאל איתן
למי שרוצה, זה לא חובה.
אליעזר כהן
צריך ללכת עליה, אני באתי לעזור לכם להעביר את זה.
ניסן סלומינסקי
בואו נעבר רגע ל-ג'. ג' אני רואה שגם כן יש גרסאות אז בואי תסבירי את שתי הגרסאות כדי שנדע.
קרן ויינשל
מה שאנחנו החלטנו בקריאה ראשונה זה שבני הזוג יכולים להגיד כל מה שהם רוצים שהוא שונה, כלומר הוראות החוק הזה, חוץ מדבר אחד, שאי אפשר לקבוע שבחיי שני בני הזוג אי אפשר לבטל את הצוואה.

כלומר, אם אנחנו עושים צוואה הדדית - -
היו"ר מיכאל איתן
בסדר, מסכימים לזה.
קרן ויינשל
באה הממשלה ואומרת, אנחנו רוצים שאי אפשר יהיה גם לקבוע שזה במות אחד מאיתנו.
ארז קמיניץ
יש הבדל. כאשר אתה כותב בהוראה,לפעמים אתה לא כותב בהוראה. אם לא כתבת שום דבר, אז בוודאי שלא תוכל.
היו"ר מיכאל איתן
נכון, אני טעיתי, הוא צודק. אז נחשוב על זה עוד פעם בקול רם. הוא אומר ככה. אנחנו עושים צוואה הדדית וכותבים - -
ניסן סלומינסקי
אין זכות לבטל גם בחיים, כאילו זה חוזה שאי אפשר לבטל אותו.
היו"ר מיכאל איתן
לא, בחיים תמיד מותר.
ניסן סלומינסקי
אם כתוב בצוואה שבחיים אי אפשר - -
היו"ר מיכאל איתן
אין לעשות דבר כזה.
ניסן סלומינסקי
זה סעיף ג' אומר.
היו"ר מיכאל איתן
על זה אנחנו מסכימים.
ניסן סלומינסקי
אני רוצה להוסיף. באה הממשלה ואומרת, תמחק את המילה "בחיים", כלומר הממשלה באה ואומרת שאם יהיה כתוב בצוואה ההדדית שאין שום אפשרות לבטל אותה - -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא תקף, זה לא בחיים וגם לא אחרי - -
ארז קמיניץ
המשמעות לגרסתכם, יש אפשרות להשבה ואז לבטל - - נתת את האופציה אחרי - -
היו"ר מיכאל איתן
אני אסבר לך את האוזן מהר. יש שתי גרסאות כאן, אנחנו אומרים שבחיים אי אפשר, הוא רוצה למחוק את המילה "בחיים" והוא אומר שאי אפשר יהיה לא בחיים וגם לא אחרי שאחד מהם נפטר, שאי אפשר יהיה להתנות. לי זה לא טוב, למה?
ארז קמיניץ
זה לא הכיוון העיקרי.
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה מה שיצא.
ארז קמיניץ
בסוף יצא אבל בהתחלה יש משהו אחר. מה שאתה אומר זה שאי אפשר יהיה להסתלק - -
היו"ר מיכאל איתן
מה מפריע לך? אנחנו אומרים שכאשר מתנים, הרי מה יקרה? אם אנחנו נכתוב בצוואה אנחנו מתנים בחיים, אי אפשר לבטל אז זה בסדר. הם יכולים לכתוב מה השם רוצים, הם יוכלו לבטל.

אבל אם אנחנו כותבים שאי אפשר יהיה לבטל גם לאחר מכן אז הפועל היוצא מתוך זה שכאשר הם כתבו שאסור לבטל, שהיא לא יכולה לחזור בה, אסור יהיה לכתוב את זה.

אז כאילו הסעיף הזה מלמד שכן יהיה מותר לה לכתוב שאסור ואז בית המשפט יגיד יש כאן סתירה בין שני סעיפים, בן שתי הוראות. מצד אחד החבר'ה האלה אמרו שהיא חייבת אבל בסעיף השני הם נתנו פרשנות שאפשר להבין, אחרת למה הם כתבו את זה?

לכן אני חייב לומר במפורש, בחיים אסור אבל להתנות מראש על אחרי מותר ואז אני מונע את הפרשנות שלהם ששוללת את הגרסה הקודמת.
ארז קמיניץ
אנחנו אומרים שלאור ההוראה כמו שאתה אומר, שני האנשים יאמרו במפורש אחרי פטירה אסור לבטל, משמע הם לא יוכלו גם להסתלק.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו רוצים שיהיה מצב שבכל ימי חייהם הם יוכלו לשנות. אם הם התחייבו שלאחר מותם אחד מהם לא ישנה, ההתחייבות הזו כל ימי חייהם תקפה אבל הם צריכים לשנות אותה, מותר להם לשנות אותה בהכרח אבל אחרי שאחד מת אז גמרנו. הוא יוכל להסתלק כי מותר לו לשנות את הצוואה.
ניסן סלומינסקי
לא, אם יהיה כתוב שגם אחרי זה לא - - זאת אומרת שלא תוכל להשיב, לא תוכל להסתלק, אנחנו רוצים את האפשרות הזו. נניח שאתה לא רוצה לקחת, אתה לא לוקח ואין צוואה, כאן אתה מבטל לו את האפשרות הזו. אחד סותר את השני, אם יכתבו את זה, זה סותר...
היו"ר מיכאל איתן
יש עוד מקרה. אנחנו אומרים לבן אדם, אם התחייבת מראש לא להשתמש בכלי הזה שהחוק נותן לך, ההתחייבות תתפוס גם אחרי מותך.

אנחנו אומרים לך החוק נותן לך כלים לצוואה הדדית. במסגרת הכלים, אנחנו אומרים אם אתה הולך במסלול הישר אז אתה תחליט אחר כך, אתה רוצה לקבל או לא רוצה לקבל, תוכל לבחור לך את האופציה להסתלק מהצוואה.

אבל אם בחיים אתה כבר מחליט, אתה ובת זוגך, שאתם מטילים חובה על כל אחד כלפי השני שלא להשתמש בפריבילגיה שהחוק נותן אלא להתחייב ולקחת על עצמך את המחויבות, אתה יכול לעשות גם את זה, תציין את זה במפורש בתוך הצוואה.

אבל אתה יכול לברוח מזה כל זמן שיש לכם חיים ואתה התחרטת, אתה יכול לברוח מזה. זה עניין של החלטה.
ניסן סלומינסקי
אני הייתי יורד מגרסת הממשלה.
ארז קמיניץ
אני אגיד לכם עוד בעיה שתהיה. אם תהיה הוראה כללית שתגיד אנחנו לא יכולים לבטל צוואה זו בכל מקרה, השאלה איך בית משפט יסתכל על זה. האם זה רק לחיים או רק לפטירה, יתחילו סיפורים - -
קרן ויינשל
זה בדיוק מה שצריך לבטל.
ארז קמיניץ
יכול להיות, לזה הייתי מגיע אבל זה באמת השאלה מהי הפרשנות הסבירה בהיבט הזה.
ניסן סלומינסקי
אני הייתי כותב רק מחיים ונגמר הסיפור.
ארז קמיניץ
צריך להגיש פה עוד הסתייגות.
קרן ויינשל
לא, על זה אתם לא תגישו הסתייגות.
ארז קמיניץ
אני לא יודע, זה נשמע מטופש להשאיר את זה כך. זה אומר שאתה כובל, נניח בני זוג שעשו בגיל 60 צוואה הדדית, אתה כובל את שיקול הדעת שלהם לעתיד.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
ארז קמיניץ
כי אתה אומר להם שאם הם כתבו בסעיף הזה את הסעיף הזה שאומר אנחנו לא נוכל לבטל לא בחיים ולא לאחר פטירה, בצורה הכי מפורשת הם כתבו את זה - -
היו"ר מיכאל איתן
לא בחיים, בחיים זה לא תופס אבל אחרי פטירה האדם לא יהיה רשאי.. למה לא לתת להם מבחר?
ארז קמיניץ
לתת להם מבחר כן, אני רק אומר שאם אתה הסתלקת - -
היו"ר מיכאל איתן
מותר לי לכתוב את החוק ככה. אני אגיד לך מה החוק, החוק אומר ככה – כל מי שעושה צוואה הדדית יש לו שתי אופציות.

הוא יכול לבחור במסלול אחד שבו לאחר מותו השותף שלו יהיה חייב לבצע את הצוואה ככתבה וכלשונה, על החובות ועל הזכויות ולא יוכל להסתלק והוא יכול לבחור נוסח אחר שבו בן זוגו יוכל להסתלק, הוא יסמן מה שהוא רוצה, הוא יכול לבחור אופציה א' ואופציה ב', זה מה שאומרים לו עכשיו.
קרן ויינשל
יכול גם אופציה ג', אופציה ג' הוא אמר שהוא רוצה. אופציה ג' זה שהוראת סעיף (ב) חלה במידה שאין בצוואה הוראה אחרת. הוא יכול להגיד גם - -
ניסן סלומינסקי
על זה מדברים.
קרן ויינשל
זה 3 אופציות - -
היו"ר מיכאל איתן
למה 3 אופציות?
קרן ויינשל
אופציה אחת זה מה שבא לך מה שאתה כותב - -
היו"ר מיכאל איתן
אם אני לא כותב כלום, לא מתייחס לעניין הזה אז חלה האופציה המרכזית שבה הוא יכול להסתלק לאחר מות השותף ואז אני נותן לו עוד אופציה.

אני אומר לו, אם אתה רוצה להגיע למצב שאתה תמות קודם אז הוא לא יוכל להסתלק, ואם הוא ימות קודם אז אתה לא תוכל להסתלק, אני נותן לך אופציה, תכתוב את זה.

לא תכתבו את זה, זה כתוב כאן כשאני כותב לו שרק בחיי שני בני הזוג אני מאפשר לו את האופציה להתנות לקבוע את זה.
ארז קמיניץ
למה בחיי בני הזוג?
היו"ר מיכאל איתן
כי בחיים אנחנו לא רוצים שתהיה סתירה בין חופש החזרה מאיתנו לצוות כל זמן - -
ארז קמיניץ
למה?
היו"ר מיכאל איתן
כי זה העיקרון שמקובל עלינו, כיח העיקרון ששניהם חיים יכולים לחזור בהם מכל אמירה.
ארז קמיניץ
אז אני אומר זה עדיין צוואה לגבי אחרי הפטירה, אני רק רוצה להסביר למה. הרי לא נגרם שום נזק, איזה נזק נגרם בחיים אחרי שאתה אומר הבן אדם הזה, יש לך העתק מהצוואה שלו אתה מודיע לצד השני כל אחד יעשה מה שהוא רוצה.

גם אחרי הפטירה - -
היו"ר מיכאל איתן
דרך אגב, זה לא נכון שלא נגרם נזק, אתה טועה לגמרי.
ארז קמיניץ
נגרם נזק קל.
היו"ר מיכאל איתן
יכול גם להיגרם נזק כבד מאוד, זה לא עניין של הנזק. זה עניין של משהו אחר לגמרי, של תקנת הציבור שאנחנו רוצים לאפשר לבן אדם להתחייבויות כאלה שהן נעשות לאחר מותו, לחזור בו בכל רגע שהוא בהכרה ולא לכבול אותו כי זה דבר משמעותי, זו התחייבות בלתי חוזרת רק בעזרת הקדוש ברוך הוא יכול לחזור כי הוא מת.

אז אומרים לו עד לפני אתה מת אתה יכול לשנות, כי בחיים אתה ישנו אתה יכול לעשות כך או אחרת, אתה מת – נגמר, אתה לא יכול לעשות יותר כלום. אז לכן, מאחר וזו התחייבות הכי נעולה בעולם אנחנו פותחים אותה עד לרגע מותו בכל דרך אפשרית, זה העיקרון כאן.

לא בגלל הנזק, יכול להיות נזק עצום לאחד הצדדים אבל העיקרון הזה יותר חשוב מכל דבר אחר.
ארז קמיניץ
יש פה גם את העיקרון הזה של כיבוד רצון המת, תמיד קיים בצוואות, אין ספק. יש גם את הרעיון, הואיל ואנחנו מדברים במעשה הדדי, יש רעיון של הסתמכות, מה זה רעיון של הסתמכות?

שאתה מגן על מצב של מי שנגרם נזק, אתה לא רוצה שלמישהו אחר יגרם נזק. אדם שמסתמך או מוציא הוצאות או חושב מחשבות על סמך ההתחייבות הזו, ברגע שלא נגרם לו נזקים - -
ניסן סלומינסקי
יש כאן סתירה פנימית - -
היו"ר מיכאל איתן
הוא יודע שיכול הצוואה ההדדית אפשר לעשות בכל רגע, בלי נזק - -
ניסן סלומינסקי
יש כאן סתירה פנימית בעמדה שלכם, הרי לפי הדבר הזה הכוונה שאתם רוצים שיהיה כתוב שאדם יוכל מראש לחייב שאין שום דרך לחזור מהצוואה, נכון?
ארז קמיניץ
לא, אנחנו לא רוצים שתהיה אפשרות כזו.
היו"ר מיכאל איתן
אצלם תמיד הכול הפוך, כי יש בית משפט, בית המשפט יעשה הכול אחר כך.
ניסן סלומינסקי
למה?
ארז קמיניץ
פה הוא מסתלק בלי שום בית משפט.
ניסן סלומינסקי
אם לא יהיה כתוב "בחיי שני בני הזוג" הכוונה שיהיה כתוב בהסכם שלעולם אי אפשר לשנות את הצוואה - -
ארז קמיניץ
לא, אם יהיה כתוב, אז זה בטל. התחייבות כזו לעולם לא לשנות - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא נותן לו, אני לא רוצה לתת לו. טוב, ניסן, מה אתה מחליט.
ניסן סלומינסקי
אני הייתי מוריד את גרסת הממשלה, הייתי משאיר "בחיי שני בני הזוג".
היו"ר מיכאל איתן
גמרנו, נגמר העניין. עכשיו אני קורא את זה - -
קרן ויינשל
דיברנו על זה בישיבה הקודמת ויוסי הזכיר כאן פסיקה של בית משפט לענייני ירושה שלדעתי אפשר יהיה לאבחן אותה והיא מאוד ישנה והיום היא כבר לא תהיה תקפה, אבל בכל מקרה לכל מצב שלא יהיה אנחנו מוסיפים ש"הוראות חוק זה לא יפגעו בתוקפן של צוואות שנעשו לפניו".

בית משפט יוכל להיעזר בסעיף שאנחנו עושים לפרשנות של צוואות קיימות, במקרה שהם יפגעו אני משערת שהוא לא יפרש אותן אבל בכל מקרה אנחנו נותנים הוראה שזה לא יפגע בצוואות כאלה.
ארז קמיניץ
אנחנו הסכמנו להצעה הזו בכפוף לתיאום נוסח וכולי, לא לרוחנו מה קורה פה.
ניסן סלומינסקי
גם התוספות זה תוספות מאוחרות הרי שלכם, אתם כל הזמן הולכים ומתגבשים כשהנקודה היא בשני הדברים האלה, זה אותו חילוק דעה בעוצמה שאתה רוצה לתת לבית המשפט או לאדם. זה נושא שהוא להערכתי, הוא רחב - -
ארז קמיניץ
יש את העולם האזרחי הקיים שהוא לא עולם של - -
ניסן סלומינסקי
מה שדיברנו בהתחלה...
ארז קמיניץ
השאלה מה היחיד של צוואות הדדיות, האם היחיד של צוואות הדדיות - -
קרן ויינשל
אני אדבר על זה - -
ניסן סלומינסקי
אני מדבר על מה שדיברנו קודם בהתחלה בנושא של להדגיש - -
קרן ויינשל
על ב' אתה מדבר? על ביטול צוואה הדדית.
ניסן סלומינסקי
שיהיה ברור שהוא נותן את החלק שלו אבל זה הולך ל - - זה ברור לכם במאה אחוז שזו המשמעות? אתה לא רגוע מזה?
ארז קמיניץ
"ביטול צוואה הדדית על ידי המצווה המבקש לבטל צוואתו", הייתי אומר - -
ניסן סלומינסקי
אוקי, תדברי עם הנסחית אבל תרשמי לך את זה.
יוסף זילביגר
המיקום של זה, איפה זה צריך להיות?
קרן ויינשל
אתה לא רוצה שזה יהיה ב8(א)?
יוסף זילביגר
אני מדבר מבחינת תוכן הצוואה, תשימו את זה בפרק של תוכן הצוואה - -
קרן ויינשל
אני חשבתי שזה יותר מתאים בסעיף 8 אבל זה ממש לא מהותי.
יוסף זילביגר
באיזה סביבה זה נמצא? מה שמדברים פה, לא מדברים על פתיחת הצוואה, מדברים על תוכן של צוואה שמאפשרים לעשות צוואה בעלת תוכן מיוחד ולכן זה צריך להיות בפרק שדן בהוראות הצוואה. 26, 27 כי אתם רק חוששים מסעיף 8 אבל יהיה ברור שאם מאפשרים צוואה כזו מפורשת - -
ארז קמיניץ
אני חושב שזה צריך להיות יותר בסעיף 8 משום שאנחנו מדברים על העיקרון פה. העיקרון של סעיף 8 מדבר על המצב של אסור לעשות הסכמים בירושה, אסור לעשות חוזים וסעיף 8 הוא סעיף - -
היו"ר מיכאל איתן
אני קורא את זה.

"בני זוג רשאים לערוך צוואה מתוך הסתמכות הדדית של בן זוג אחד על צוואת בן הזוג האחר. צוואה כאמור יכולה להיעשות בין אם הזוכה על פי כל אחת מהצוואות הוא בן הזוג ובין אם הוא אדם שלישי, בין אם בשני מסמכים שערכו באותה עת ובין אם במסמך אחד, בסעיף זה צוואה הדדית". זה כבר התיקונים שלנו מהישיבה הקודמת.

"ב. ביטול צוואה הדדית על ידי אחד המצווים לא יהיה תקף אלא אם יתקיימו אלה: 1. בחייהם של שני בני הזוג, המצווה המבקש לבטל את צוואתו מוסר הודעה בכתב על ביטול הצוואה למצווה השני. נמסרה ההודעה כמוהו בטלה צוואת שני המצווים".
יוסף זילביגר
אז גם פה כתוב בטלות צוואות שני הצדדים - -
קרן ויינשל
קראנו לזה צוואה הדדית.
ארז קמיניץ
זה הכול שאלה של נוסח.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה אם הוא מבטל - -
קרן ויינשל
אתה מבטל שתי צוואות - -
ארז קמיניץ
צוואות, כתוב צוואות שני הצדדים.
קרן ויינשל
צוואה, כתוב צוואה - -
היו"ר מיכאל איתן
אבל זה עלול להשתמע שכאילו - -
קרן ויינשל
אנחנו הגדרנו צוואה הדדית כרק החלק שנעשה בתוכו.
ארז קמיניץ
יש פה בעיה של נוסח.
היו"ר מיכאל איתן
למה אי אפשר לכתוב "בטלה צוואה הדדית"? זה הכי פשוט. הגדרת מה זה צוואה הדדית, בטלה צוואה הדדית. יש כאן עניין של הגיון.
יוסף זילביגר
להדגיש שמדובר בשתי צוואות, שתי צוואות של שני אנשים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל למה לכם להיכנס לזה? זה מסבך. אנחנו קבענו מה זה צוואה הדדית, צוואה הדדית זה - -
ארז קמיניץ
צוואה שנעשתה מתוך הסתמכות וכולי.
היו"ר מיכאל איתן
איפה זה כתוב?
ארז קמיניץ
למעלה.
היו"ר מיכאל איתן
יפה. עכשיו אנחנו אומרים "ביטול צוואה הדדית על ידי אחד המצווים לא יהיה תקף אלא אם יתקיימו אלה: בחייהם של שני בני הזוג המצווה מבקש לבטל את צוואתו, ימסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה למצווה השני". לא צריך את הביטוי "נמסרה הודעה כמוהו בטלה"..
קרן ויינשל
צריך.
היו"ר מיכאל איתן
למה? כתוב כאן "ביטול צוואה הדדית" - -
קרן ויינשל
השאלה היא גם ממתי - -
היו"ר מיכאל איתן
אז תכתבי מרגע המסירה, אבל - -
ארז קמיניץ
יש פה בעיה. האם יש יחיד למילה צוואות הדדיות? האם צוואה הדדית הוא יחיד של צוואות הדדיות?
היו"ר מיכאל איתן
כן, כתוב כאן.
ארז קמיניץ
אז זה אומר שלכאורה יש שתי צוואות, עכשיו אנחנו רוצים - -
היו"ר מיכאל איתן
לא, אין שתי צוואות - -
ארז קמיניץ
יש צוואה של א' לטובת ב' ויש צוואה של ב' לטובת א'
קרן ויינשל
אתם יודעים מה? אני אנסה לשנות הכול לצוואות הדדיות, בסדר? ואז בסוף יהיה "נמסרה הודעה כמוהו" - -..
היו"ר מיכאל איתן
"לאחר מות אחד המצווים, כל עוד לא חולק העיזבון, אם בן הזוג שנותר בחיים יסתלק שלא לטובתו לטובת ילדו או לטובת אחיו של המוריש מכל מנה או מכל חלק בעיזבון שהתקבל לפי הצוואה ההדדית"...
ניסן סלומינסקי
אם הוא הסתלק אז מתבטלת הצוואה, על החלק שלו ואז זה הולך רק להמשך.
היו"ר מיכאל איתן
"לאחר חלוקת העיזבון" אבל למה כתוב כאן "כל עוד לא חולק העיזבון, אם בן הזוג שנותר בחיים הסתלק שלא לטובתו".
ניסן סלומינסקי
יש 3 מצבים שהוא יכול להוריש – לעצמו, לבן או לאח. אז אם הוא מוותר על שלושת האופציות האלה אז זה נקרא שכאילו הוא אומר רבותיי, אני לא רוצה את העסקה וזה מתבטל.
היו"ר מיכאל איתן
לא הבנתי. הוא מסתלק ממה? נגיד שבהצהרה ההדדית - -
ארז קמיניץ
מההוראה לטובתו, מסתלק מההוראה לטובתו.
היו"ר מיכאל איתן
מה ההוראה לטובתו?
ארז קמיניץ
ההוראה היא א' לטובת ב', שהוא - - הוא מסתלק אבל הוא צריך לעשות מה שנקרא הסתלקות סתם. יש אפשרות לפי החוק להסתלק לטובת בן זוגו, יש אפשרות להסתלקות מיוחדת שהיא הסתלקות לטובת בן זוגו, ילדו או אחיו של המוריש.

אנחנו לא רוצים להשאיר את הסוג הזה של ההסתלקות משום שאז זה לא נחשב שהסתלקת - -
ניסן סלומינסקי
הוא אומר אני לא רוצה אבל שזה יעבור לאח או לבן, זה מבחינה משפטית הוא רשאי לעשות את זה, למעשה הוא אומר שאני כן מקיים את הצוואה רק שיהיה ברור שאם הוא מסתלק הכוונה, 3 האופציות שהחוק נותן לו להעביר, הוא לא רוצה אותן.
ארז קמיניץ
הוא לא יכול לקבל אותן.
יוסף זילביגר
בראש הפסקה צריך לציין שהוא מבטל רק את הצוואה שלו, לא של האחר. זה שוב לא ברור.
ארז קמיניץ
זה כן ברור.
היו"ר מיכאל איתן
"לאחר חלוקת העיזבון, אם ישיב בן הזוג שנותר את כל.. לפי הצוואה ההדדית לעיזבון ואם ההשבה בעין בלתי אפשרית או בלתי סבירה, ישיב ליורש לאחר הביטול את שווי החלק בעיזבון".

"ג. הוראת סעיף קטן ב' חלה במידה שאין בצוואה הוראה אחרת ואולם הוראת צוואה השוללת לחלוטין את הזכות לבטל את הצוואה של שני בני הזוג, בטלה.

"הוראות חוק זה לא יפגעו תוקפן של צוואות שנעשו לפניו".
ארז קמיניץ
אני רוצה להגיש הסתייגויות.
היו"ר מיכאל איתן
אין בעיה. מי בעד קבלת הסתייגות הממשלה? מי נגד ההסתייגות?

נגד ההסתייגות- 3 (פה אחד)

ההסתייגות נפלה.

מי בעד העברת החוק לקריאה שנייה ושלישית?


בעד העברת החוק- 3 (פה אחד)

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים