פרוטוקול

 
תפקוד הוועדה לתכנון ובנייה מעלה נפתלי

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
20.06.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 448
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, י"ג בסיוון התשס"ה (20.06.2005), בשעה 10:30
סדר היום
תפקוד הוועדה לתכנון ובנייה מעלה נפתלי
נכחו
חברי הוועדה: ג'אלב מג'אדלה -היו"ר
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
אראלה גולן
דוד אזולאי
חמי דורון
מוזמנים
חה"כ איוב קרא
חה"כ טלב אלסאנע
רקאד טאפש -קצין מחוז צפון, משרד הפנים
יחזקאל לביא -משרד הפנים
פיני קבלו -מרכז השלטון המקומי
מוחמד ח'יר -ראש הראשות בפקיעין
פתחי עסאף -ראש מועצת מעיליא
ג'ורג' איוב -ראש מועצת פסוטה
אליף סבג -האגודה לזכויות האזרח
מאלק באדר -יו"ר ועד ראשי רשויות דרוזיות
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום










תפקוד הוועדה לתכנון ובנייה מעלה נפתלי
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אני מצטער שאנחנו פותחים את הדיון כאשר אני מביא לידיעת הוועדה והמוזמנים, את מכתבו של ראש העיר מעלות תרשיחא. הוא כותב ב-16 ליוני: "הנדון: הזמנה לוועדת הפנים בנושא ועדה מרחבית לתכנון ובנייה מעלה נפתלי. לאחר התייעצות עם מר אופיר פינס-פז, שר הפנים, החלטתי שלא להתייצב בפני ועדת הפנים בתאריך 20.06.2005".

היות ואני מכיר את בוכבוט טוב, והיות שאני יודע שהוא לא דובר אמת, בדקתי את הדברים עם השר. הוא הכחיש את הדברים מכל וכל. ביקשתי ממנו שישלח לי את תגובתו בכתב, והוא העביר לי את המכתב הבא: "קיבלתי בתודה את פנייתך והתפלאתי לקרוא את מכתבו של ראש עיריית מעלות, כאשר לא קיבלתי ממנו העתק. מר בוכבוט דיווח לי טלפונית שהוא הזמין לוועדת הפנים בנושא פעולות הוועדה המרחבית מעלה נפתלי, אבל לא התקיימה בנושא שום התייעצות ביננו. את ההחלטה להגיע או לא להגיע לוועדה הוא קיבל באופן עצמאי".

אני מאמין לשר, לא רק בגלל שהוא חבר שלי, אלא מפני שאני יודע שהוא דובר אמת ומפני שאני יודע שבוכבוט בכוונת תחילה לא רצה לבוא לוועדה, בצורה מתוכננת ובאופן מגמתי. לא היה לי אפילו ספק שהוא יבוא לוועדה. אמרתי לאיוב קרא לפני חודשיים, שייקח בחשבון שראש עיריית מעלות תרשיחא לא יגיע לוועדה.

אני הודעתי לפיני קבלו, כי אנחנו לא נקיים שום דיון שקשור בשלטון המקומי כל עוד בוכבוט לא יתייצב בוועדה לדיון בנושא הזה. החרם היה כפול אם לא היה מגיע מכתבו של השר. אני יודע שזו לא החלטה הכי נכונה, כי בוכבוט רוצה לשתק את מרכז השלטון המקומי ולהכשיל אותו, והוא ישמח מאוד שאנחנו לא נסייע לו. להזכירכם, בוכבוט עוד לא משתחרר מהטראומה של ההפסד לעדי אלדר.

אנחנו נקיים את הדיון ונמליץ לשר מה לעשות לטובת הציבור באזור הזה. אנחנו נשמע את החברים, נקבל החלטה ונדאג שהיא תיושם. גם אם הוא היה מגיע לוועדה, אנחנו היינו עושים את אותו הדבר.
פיני קבלו
אני שלחתי אתמול מכתב הזמנה לדיון, שחתום עליו עדי אלדר. אני לא חושב שצריך להעניש את השלטון המקומי בגלל אי הופעתו של בוכבוט. יש חוקים שבאים לשרת את המכובדים פה, ראשי רשויות. הבאתי לך הבוקר חומר בנושא המשכורות שלא משולמות, ובכך שהאוצר לא עומד בהסכמים בכל מה שקשור לתוכנית ההבראה. לכן, זה לא יתרום לרשויות. לפני חודש באנו לעשות היכרות עם עדי, וגם לשם בוכבוט לא הגיע.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
באיזה צעדים אתה מציע שאנחנו ננקוט כלפי ראש עיר שלא ממלא את חובתו כלפי הציבור שהוא אחראי לוועדת הבנייה שלו, ובנוסף אינו מופיע בפני ועדת הכנסת.
פיני קבלו
אנחנו עומדים לטובת הוועדה ודואגים שבכל דיון הנוגע לשלטון המקומי יהיו נוכחים אנשי מקצוע. הוועדה הזו מאוד חשובה לנו, ואני חושב שג'אלב עושה עבודה מצוינת כלפי הרשויות המקומיות. אני לא מקבל את אי ההופעה של האנשים בוועדה. אני רואה את זה בחומרה. אני מציע מכתב שלך בעניין, והנושא יועבר להנהלת השלטון המקומי. אני חושב שעדי אלדר יצטרך לתת תשובה בעניין הזה. אנחנו נבדוק מדוע הוא לא מגיע לוועדה, האם זה עקרון או על רקע סכסוך אישי או מפלגתי. בסך הכל ראשי הערים מתייצבים לכל ועדה, וכך גם עדי אלדר. אני בעד שתוציא מכתב בנושא, ואתה תקבל תשובה מנומקת. אני יודע, כי יש עבודה על חוק שמחייב בעלי תפקידים להגיע לוועדה.
איוב קרא
אני יזמתי את הדיון הזה, כיוון שלנגד עיני עמד ניהול לא אובייקטיבי של ועדת תכנון ובנייה מעלה נפתלי. אני מציע, לא להעניש את השלטון המקומי, כיוון שכך אנחנו לא נשיג את המטרה. אני מציע, שאנחנו כוועדה נמליץ לפצל את היישובים: גוש חלב, פסוטה, חורפיש, מעיליא, פקיעין ובית ג'אן, כך שתהיה להם ועדה עצמאית מרחבית, כאשר בוכבוט יהיה ראש העיר של מעלות תרשיחא וינהל את התכנון והבנייה שלו. זה לא נכון שהוא ינהל את התכנון והבנייה של היישובים האלה, מעבר לכך שהוא לא ניהל את זה כראוי ואנשים סבלו. לפי בדיקה שלי, במשרד הפנים יש גיבוי להצעה כזו. אני מציע שנסתפק בזה. מסר כזה יאמר הכל.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני נוטה לקבל את המלצתך ואת המלצת פיני קבלו. אני חושב שמה שאתם מציעים הוא ראוי ונכון, ואנחנו ניגש לדיון בשאלת הפרדת היישובים האלה ממעלות תרשיחא והקמת ועדת תכנון ובנייה מקומית מרחבית משלהם. את המכתב בנושא היעדרותו של ראש העיר מעלות תרשיחא אנחנו נוציא, ואנחנו נדאג גם להמשך טיפול בנושא.
איוב קרא
החשיבה לפצל את היישובים שהזכרתי ממעלות תרשיחא, באה בעקבות הרבה תלונות ששמעתי בשטח שאמרו, שלא היתה אוזן קשבת לצרכים של היישוב המקומי. זה התחיל במעיליא, וכלה ביישובים אחרים בהם שמעתי תלונות על ניהול משפטים נגד אנשים שבנו עסקים ובתים. כל מה שעמד לנגד ראש העיר, היה טרפוד כל אפשרות להתפתחות הכפרים הללו. אני חשבתי, שאמנם החוק חשוב, אבל יש גם היגיון סביב החוק. הוא לא שילב בין החוק להיגיון, וזה חייב להיות אצל מנהיג. לא פעם שמעתי טענות בנושא. לאחר בדיקה, התברר לי כי כמעט לא קיימת התופעה הזו, שראש עיר הוא גם יו"ר ועדה מרחבית של עוד כפרים. אני לא מכיר מקרב דומה בצפון. ראש העיר של הכרמל הוא ראש עיר של היישוב שלו בלבד ולא של עוד יישובים. עצם הקיום של התופעה הזו, היא שערורייה בפני עצמה. אני חושב, שצריך לתת לאנשים האלה לבוא לידי ביטוי. יש ראשי רשויות מוכשרים, שלא צריכים להזדנב אחרי מישהו אחר. הם יכולים לנהל את ענייני התכנון והבנייה באזור. עם כל הכבוד, ימי העבדות חלפו מהמדינה הזו. יש אנשים לא פחות מוכשרים מבוכבוט. אני לא יודע איך הגיעו למצב הזה. לראש העיר של מעלות תרשיחא אין זמן להתעסק עם הבעיות של פסוטה ובית ג'אן.

אם תקום ועדה מרחבית ולא ראש מועצת פסוטה או ראש מועצת בית ג'אן יעמדו בראש הוועדה אלא איש מקצוע, יפתרו הצרכים המקומיים וגם תתקבלנה החלטות אובייקטיביות. אני פונה אליך אדוני היו"ר ואל חה"כ ואסל טאהא, לצאת בהצהרה שאנו פונים לשר הפנים להמליץ על פיצול היישובים הללו ולהשאיר את מעלות תרשיחא עצמאית. אין לנו בעיה שימלוך בוכבוט, רק שלא ימלוך על אנשי פקיעין ועל האזור כולו מתוקף תפקידו כראש עיריית מעלות תרשיחא. לפי החוק, כל ראש עיר הוא יו"ר ועדת תכנון ובנייה, אבל אין חוק שהוא צריך להיות גם יו"ר ועדת תכנון ובנייה מרחבית. לדעתי, יש פה ניגוד עניינים. מדובר פה בניגוד עניינים. אני מציע, שכולנו נתאחד כולנו ונמליץ את ההמלצות הללו.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני לא חושב שיש פה ניגוד אינטרסים.
אראלה גולן
אין פה ניגוד אינטרסים. אם יש משהו לא תקין, אותו צריך לתקן.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אין ניגוד אינטרסים בין היותו של ראש עיר מעלות תרשיחא ראש ועדת תכנון ובנייה בנוסף לעוד כמה תפקידים. אנחנו חושבים שזה לא מינהל תקין, שפרנסי היישובים האחרים לא יהיו אחראים לתכנון והבנייה שלהם.
אראלה גולן
יש הרבה מאוד יישובים שמתופעלים על ידי מערכת מרכזית של תכנון ובנייה. אם המערכת ולא חוקית, זה סיפור אחר. כאן אנחנו מדברים על מחלקת תכנון ובנייה. אם אסור לראש העיר למלא כמה תפקידים או שהוא לא ממלא כראוי את התפקיד הזה, אז מטפלים באותו אדם. אם מערכת כזו קיימת ומותרת לנו על פי החוק, אין לנו סמכות להגיד שאסור לה לפעול.
יחזקאל לביא
על פי החוק, הקמתה של ועדת תכנון ובנייה מרחבית היא עבור כמה יישובים. לשר הפנים יש סמכות להכריז על ועדת תכנון מקומית בכל רשות שהוא סובר לנכון שכך צריך להיעשות. כאשר זה מקומי, מי שייבחר על ידי הרשות כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, יהיה יו"ר הוועדה. כאשר מינו בעבר ראש עיריית מעלות תרשיחא כיו"ר הוועדה המרחבית, הרעיון היה להקים ועדה מרחבית במקום. היה סכסוך בין מעלות תרשיחא למועצה אחרת שצמודה אליה. לכן, הגיעו למסקנה שכדאי להקים ועדה מרחבית ואז מאליו תיפתרנה הבעיות של ועדה מקומית ליד הוועדה המקומית מעלות תרשיחא ובכך ייפתר העניין. על פי חוק התכנון והבנייה, לשר הפנים יש סמכות למנות ועדות מקומיות כאשר הוא סובר שאכן צריך להקים במקום ועדה מקומית בגלל גודל היישוב. זה אחד מקני המידה העיקריים שבהם צריך להיבדק העניין, ולא סביב השאלה, האם צריך להיות עצמאי. אז הוא מקבל סטטוס של ועדה מקומית לתכנון ובנייה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אבל במקרה שלנו מדובר במספר יישובים.
יחזקאל לביא
אם ימצאו לנכון שצריך לפצל את הוועדה המרחבית הזו או לפרק אותה, יעשו זאת. היתה ועדה מרחבית שנקראה נורדות הכרמל, שטיפלה בעוספיא ובדלית אל כרמל, ולאחר מכן הקימו ועדה מקומית לדלית אל כרמל ולעוספיא.
אראלה גולן
אני חושבת שאדם שלא מתפקד או לא משתף פעולה עם ועדות אחרות, מן הראוי להחליף אותו. כל הנטייה של משרד הפנים היא לאחד כמה שיותר ועדות בשביל להקטין תקציבים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אילו היה עומד בראש הוועדה אדם שיש לו אופקים מורחבים של ראיית הכלל, תוך כדי התחשבות ביישובים האלה, לא היינו נדרשים לסוגיה הזו.
אראלה גולן
אם כך צריך להחליף את האדם ולא לפרק את הוועדה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני אומר את זה לאחר שבדקתי וסיירתי ביישובים האלה, ושמעתי מהעם את הדברים הקשים על הסבל, הבירוקרטיה ועל ההתייחסות הלא נאותה. אני תמהתי שלא קיימו על הנושא הזה דין ודברים כבר לפני שנתיים-שלוש. יש יותר מדי סיבות מצדיקות לפצל את הוועדה הזו ולהקים ועדה מקומית בסמכות השר ליישובים האלה יחד. מעלות תרשיחא זו עיר, שהציבור בה בחר ראש עיר. אם השר יקבל את המלצותינו, במעלות תרשיחא תהיה ועדה לתכנון ובנייה מקומית שבראשה יעמוד ראש העיר, ותהיה ועדה מרחבית של מספר יישובים.

תפקידנו כוועדת הפנים ואיכות הסביבה, הוא לתת שירות לאזרחים וליישובים, ולסייע בידם כדי שיהיו שותפים לתכנון ובנייה של היישוב שלהם. כך התכנון והבנייה ייעשו על ידי צורכיהם ולא על ידי צרכים אחרים, זרים ושונים. אני כינסתי את הוועדה כדי לתת סעד לאנשים כאן ולאפשר להם לקבל את מבוקשם, להמליץ בפני שר הפנים שיפצל את הוועדה.
ואסל טאהא
אני רואה בחומרה רבה את החלטתו של בוכבוט שלא להגיע לוועדה. זה זלזול שצריך להתייחס אליו ברצינות. אני בעד ההצעה לכתוב מכתב חריף לו וליו"ר השלטון המקומי בנושא הזה. ההתנהגות הזו לא זרה לי. הגישה של בוכבוט גם לאזרחיו היא מוזרה ובוטה מאוד, וגם העניין הזה אולי עוד יעלה כאן בוועדה.

בנוגע לוועדת תכנון ובנייה מעלה נפתלי, צריך לבדוק אולי היה כאן נוהל לא תקין או שהחלטת השר לא היתה נכונה. כאשר יו"ר ועדה מרחבית, שהוא ראש עיר, ממונה על עוד ערים, יש ניגוד אינטרסים. נניח שהוא רוצה להרחיב את תחום השיפוט שלו ולהביא תוכניות מפורטות, הוא יכול להביא אותן על חשבון החברים האחרים וינצל את סמכותו כיו"ר ועדה.
קריאה
זה מה שקורה.
אראלה גולן
אם כך, אולי לכל ראש עיר אסור להיות יו"ר ועדה.
חמי דורון
הוא מדבר על כך שהוא לא יכול להיות יו"ר ועדה מרחבית.
ואסל טאהא
בנצרת עלית הקפיצו 4,000 דונם.
יחזקאל לביא
אבל אז אישרו את העברת הקרקע. היתה ועדה שבעקבותיה שר הפנים אישר את זה.
ואסל טאהא
ראש העיר נצרת עלית ניצל את היחסים שלו עם המחוז, ואישרו לו את זה. אני חושב שצריך לבדוק את הסוגיה הזו. אני לא בטוח שיש ניגוד אינטרסים, אבל יש מקום לבדוק את זה. לכן, הממונה על המחוז, הרצל גדז', קיבל החלטה לפצל את הוועדה המרחבית. היום יש לחצים בתוך הממשלה. שרים מתערבים על מנת למנות אדם אחר מחוץ היישובים כיו"ר הוועדה, כדי לרצות אחרים הקרובים לצלחת. זה מסוכן. יש לנו ראשי ערים מצוינים, שיכולים לנהל את הערים שלהם ואת הוועדה המחוזית לטובת כל התושבים ולרווחתם. אני זוכר את הקרב הקשה בין כפר ורדים לבין תרשיחא, למרות שכפר ורדים צמוד מאוד לעיר מעלות לעומת בית ג'אן ושאר היישובים שהם מרוחקים יחסית.

אם אנחנו רוצים להגיע לפתרון הולם, עלינו להמליץ על הפרדת הוועדה המרחבית, כך שיו"ר הוועדה יהיה מלך בעירו ולא ישלוט ויתנהג בזלזול ליתר היישובים. אני מכיר אותו טוב. הוא אדם שמזלזל בכל מי שלפניו. אם תבדקו את המינויים בתוך הוועדה, תמצאו ש-11 פקידים מתוך 12, רק אחד ערבי מהיישובים הסמוכים וכל השאר הם ממעלות תרשיחא. רק הפקח הוא מהיישובים, והוא שם כמטרה על מנת לצעוק עליו ולהשעות אותו כל שני וחמישי. זה לא ייתכן. אני מכיר אותו ואני יודע איך הוא מתייחס לעדי אלדר. אני יודע, שעדי לא יעז לכתוב לו.
מאלק באדר
כל מה שנאמר כאן על ידי החברים שדיברו לפני, נאמרו על ידי חברים שסיירו ביישובים ושמעו את הדברים מפי התושבים ולא מפי אף ראש רשות. הוועדה הזו קיימת הרבה שנים, כאשר 6 היישובים מממנים מעל 65% מההכנסות של הוועדה הזו. הוועדה הזו בעיני 6 הרשויות ששייכות לוועדה, הפסיקה מזמן להיות ועדה לתכנון ובנייה. זו ועדת שיתוף שמנסה כל יום לשלוח עוד 10 או 30 תביעות כנגד אזרחים שכל פשעם זה שבהיתר הבנייה שלהם הם הוסיפו עוד 3 רעפים ללא אישור הוועדה. אותם 3 רעפים הביאו להגשת 10 תיקים פליליים כנגד 10 אנשים, מפני שרוב הקרקע ביישובים שלנו היא בבעלות פרטית, ויש מקרים בהם 10 אנשים רשומים בטאבו כבעלים של אותו חצי דונם. כל אותם אותם 10 אנשים שיש להם בעלות על אותו חצי דונם הופכים להיות עבריינים, בגלל שאחד מבני המשפחה הוסיף 3 רעפים. בחורפיש הוגשו 750 תיקים פלילים נגד תושבים, וזאת מתוך 1,100 בתי אב. כאשר חריגות הבנייה עליהן מדובר הן קטנות מאוד.

אנחנו מממנים 65% מההכנסות של הוועדה. הרשות מעלות תרשיחא התפתחה ב-15 השנים האחרונות פי 10 מכל יתר היישובים ששייכים לוועדה. אף רשות מכל יתר 6 הרשויות לא הצליחה להרחיב אפילו ב-50 דונם את תוכנית המתאר של היישוב. הוועדה לא יזמה הליכים של תכנון, לא סייעה בהליך תוכניות חדשות ובהרחבות תוכניות מתאר. בשנת 2003 נגבו 680,000 שקל קנסות. זה כסף שהלך לקופת הוועדה ולא לרשויות המקומיות. אני חותם כאן, ש-95% מזה נגבו מהתושבים השייכים ל-6 היישובים.
דוד אזולאי
למה?
מאלק באדר
משרד השיכון יוזם את התוכניות להרחבה. כל הקרקע של מעלות תרשיחא זו קרקע של המינהל ומשרד השיכון יוזם את התוכנית והוועדה לתכנון ובנייה מתגייסת בשביל להרחיב את שטח היישוב. בשנת 1948 בבעלות היישוב חורפיש היו 14,00 דונם. היום נשארו בבעלות היישוב רק 4,000 דונם בסך הכל, כאשר מרבית השטח עדיין רשום בטאבו. שני שליש רשומים כבעלות התושב ושליש אחד בבעלות המדינה. המדינה שותפה בשליש ממרבית השטח של חורפיש. הדבר הזה לא מאפשר בנייה ולא מאפשר את התפתחות היישוב. המועצה לגנים לאומיים מונעת כל אפשרות להתפתחות היישוב. אם הוועדה והמינהל יקצו קרקע לחיילים משוחררים ולזוגות צעירים, לא תהיה חריגת בנייה ולא תהיינה עבירות בנייה. אנחנו ראשי הרשויות נגד בנייה בלתי חוקית. אנחנו נעשה הכל כדי שלא תהיה בנייה בלתי חוקית, אבל אנחנו מצפים מהממסד שיסייעו לנו למצוא פתרונות לאנשים שצריכים לבנות בית בישראל.
מוחמד ח'יר
אני יו"ר פקיעין, אחד מהיישובים השייכים לוועדת התכנון והבנייה. אנחנו הפכנו להיות אנשים שהולכים לשיח' כדי לקבל את ברכתו אם נעשה או לא נעשה ביישובים שלנו בתחום התכנון והבנייה. זה דבר שלא יכול להימשך. בוכבוט מנהל את העיר שלו וגם אני רוצה לנהל את הכפר שלי. למה יש בנייה בלתי חוקית? אנחנו שנים מבקשים הרחבה של תוכנית המתאר של פקיעין, ובינתיים רק מעלות תרשיחא מתרחבת.
דוד אזולאי
מי מאשר תוכניות מתאר? זה מתחיל בוועדה המחוזית ולא בוועדה המקומית.
קריאה
במעלות תרשיחא, משרד השיכון הוא היוזם.
מוחמד ח'יר
אני אחד היוזמים לבקשה שמעלות תרשיחא תתנהל לבד. אנחנו מספיק יודעים לנהל את עצמנו. אנחנו לא צריכים ללכת לדפוק על הדלת של מישהו ממעלות תרשיחא על מנת שיאשרו או לא יאשרו לי תוכניות. אני רוצה צוות של 6 הכפרים, כדי שנוכל לנהל את עצמנו.
פיני קבלו
גם שם ימונה יו"ר.
מאלק באדר
זאת דרישתנו האולטימטיבית. אנחנו נגד הפטרנליזם הזה שמישהו צריך לנהל לנו את החיים. לנו יש את היכולת לנהל את העניינים שלנו בכבוד וביד רמה. אנחנו מכירים את האופי של בעיות היישובים האלה.
ג'ורג' איוב
בכל חברה שבה דנים על תפקוד גוף מסוים והיו"ר לא נמצא, זה דבר חמור. החברים פה דיברו יפה על הבעיות של הוועדה הזו. הוועדה הזו מיוחדת מכל הבחינות. המסר של כל 6 ראשי הרשויות הוא ברור. אנחנו רוצים להקים ועדה משלנו. אנחנו רוצים להיות שותפים מלאים בבחירת יושב ראש הוועדה הזו. אנחנו לא רוצים שכל שני וחמישי יגיד לנו מר בוכבוט, שהוא שולח מכתב לשר הפנים שהוא רוצה להתנתק מהוועדה. הוא לא יכול להגיד לנו למי אנחנו צריכים להיות שייכים. אנחנו עומדים על זה, שאנחנו רוצים להיות שותפים בבחירת היושב ראש. כמו שאמר מאלק וראש מועצת פקיעין, אנחנו מכירים טוב מאוד את הבעיות של האנשים שלנו בצפון, ורוצים להיות מאלה שמחליטים את ההחלטות של הוועדה הזו.
אליף סבג
אחד התפקידים שלי באגודה, זה לרכז את הנושאים של תכנון ובנייה במגזר הערבי. בתחקירים שערכנו עם המרכז הערבי, ניסינו לגרום למניעים לבנייה בלתי חוקית במגזר הערבי. מצאנו כי אחד הגורמים העיקריים של בנייה בלתי חוקית, הוא חוסר תכנון. לפעמים לא מדובר רק בחוסר תכנון, אלא גם בעיכוב מסיבות בירוקרטיות. במקום שהכנה של תוכנית מתאר תיקח שנה וחצי עד שלוש שנים, היא לוקחת 6 ו-10 שנים. ברוב המקרים התוכנית נתקעת בוועדה המקומית. ועדה מקומית לתכנון ובנייה יכולה להיות הגורם המעכב ויכולה להיות הגורם המזרז.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם עשיתם תחקיר על תפקוד הוועדה במעלה נפתלי?
אליף סבג
יש לנו תחקיר ראשוני בלבד. ואסל טאהא כבר ציין, שמתוך 12 עובדים, יש רק עובד אחד שהוא מ-6 היישובים המדוברים והיתר כולם ממעלות תרשיחא.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
מי ממנה את העובדים בוועדה?
אליף סבג
יושב ראש הוועדה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם הוא עושה את זה ללא אישור הוועדה?
דוד אזולאי
זה צריך להיעשות באישור המחוז.
יחזקאל לביא
המחוז מאשר את המשרה ולא את האדם.
דוד אזולאי
לוועדה יש תקנים, אבל לכל מינוי נדרש אישור ממונה המחוז. ישנם תפקידים שמחייבים גם מכרז.
אליף סבג
אני אומר לכם, ששום דבר לא ייעשה ללא אישורו וברכתו של בוכבוט. אני אתן שתי דוגמאות לעיכובים שהופכים את האדם הפשוט לעבריים בעל כורחו. אדם שרוצה לסגור מרפסת על אדמה שאביו הוריש לו, במקום להביא אישור וחתימה של השותפים לקרקע, על פי החוק של הוועדה הוא צריך לעשות צו ירושה. על אף שלפני כמה שנים הוא חתם לאחיו לבצע את התוספת, הוא לא יכול לבנות תוספת אפילו אחרי חתימת אחיו. הוא צריך לעשות צו ירושה לאביו, לאמו ולאחיו הבכור הנפטר, כי אחיו הבכור היה אפוטרופוס שלו נפטר. לעשות צו ירושה כזה, נדרשת שנה לפחות. כל זאת כדי לסגור מרפסת בבית שלו, באדמה שלו. הוא היה כשר לחתום לאחיו, אבל הוא לא כשר לחתום לעצמו.

חובתו של מהנדס הוועדה לשלוח מכתב לשותפים על הקרקע, שמסרבים לחתום למבקש ההיתר. אם הם לא באים תוך חודש ימים ומנמקים מדוע הם לא רוצים לחתום לשותף שלהם, החתימה שלהם תהיה אוטומטית. במקום לעשות את זה, מהנדס הוועדה זורק את הכדור למבקש ההיתר ואומר לו שהוא ילך ויחתים את השותפים שלו. במקום לעשות את העבודה שלו ולזרז את התהליך, הוא זורק את הכדור למבקש, ומסכסך בינו לבין השכנים. בנוסף, הפנייה לבית המשפט עולה כסף.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
הבעיות האלה קיימות בכל מקום. אני עכשיו התערבתי במקרה דומה בקלנסואה.
אראלה גולן
אני בתל אביב.
פתחי עסאף
הגורם שהביא אותנו למצב הזה, הוא התנהגותו של בוכבוט כאילו הוא היחיד. אף פעם הוא לא התייחס לחברי המועצה. אני שומע עכשיו שיש מהנדס חדש, אבל אני לא יודע מי הביא אותו. איך הוא לא מתייעץ איתנו ולא מדבר איתנו? הוא אף פעם לא התייחס לוועדה ולראשי המועצות. הוא עשה תמיד מה שהוא רצה. זה מה שהביא אותנו למצב הזה.
חמי דורון
אני לא מאמין שמישהו נותן על הוספת 3 רעפים דו"ח של בנייה ללא היתר. זו לא הבעיה. הבעיה היא, שיש בנייה מפורשת ללא היתר. יש בנייה שבכלל לא מגישים עליה תוכניות. זה לא קורה רק אצלכם. זה קורה בכל הארץ. אני יכול להראות לכם דוגמאות מהעיתונות של מקרים כאלה בערים הכי גדולות. אנשים בונים ומחכים שיבוא הפקח. אם יבוא הפקח, הם יגישו בקשה. אם הפקח לא יבוא, הם יגורו 50 שנה ככה, ואחר כך הוא יגיד שהוא גר שם כבר 50 שנה.

מהבחינה הזו הוועדה עושה עבודה נכונה כאשר היא נלחמת בתופעה של בנייה ללא היתר, בנייה בלתי חוקית. צריך להילחם בתופעה הזו ולדאוג שלא תהיה בנייה בלתי חוקית. מצד שני, לא יכול להיות מצב שלא יהיו תוכניות מתאר. זה בלתי אפשרי, כי תב"ע חייבת להיות והתוכניות חייבות להיעשות. אי אפשר לבוא ולומר, שאני לוקח צד אחד, כמו מעלות, ומקדם את תוכניות הבינוי שלה ומתעלם משאר המקומות המיוצגים בוועדה. זה דבר שלא יכול להיעשות.

ראיתי את המכתב של מר בוכבוט ואת המכתב של השר פינס, ואני רוצה לומר שזו חוצפה ושערורייה שראש עיר מזומן לוועדה לדיון בנושא הוועדה שהוא מנהל, והאיש מודיע שהוא לא יבוא. מישהו משקר. או שהשר משקר או יו"ר הוועדה המחוזית משקר. חייבים להביא את האנשים האלה לכאן. אני מבקש, לזמן את השר לנושא הזה, כי לא יכול להיות מצב כזה.

מאחר ואין כל מניעה חוקית לנתק את שתי הישויות האלה, כך שלמעלות תרשיחא תהיה ועדה מקומית לכל דבר ועניין ולשאר 6 הכפרים תהיה ועדה מרחבית משלהם, צריך לעשות את זה ולתת לאנשים לנהל את המערכת כמו שהם צריכים. עם זאת, מספיק עם הבנייה הבלתי חוקית.
רקאד טאפש
אני חייב תשובה לאיוב קרא ששאל לגבי מצב שבו ראש עיר הוא גם יו"ר ועדה מחוזית. זה מקרה יחידי מסוגו במדינת ישראל. אין עוד מקרה כזה.

בוועדה יש כיום 5 נציגים, כאשר אין נציגים מתרשיחא, בית ג'אן ולפסוטה, וזה באשמתי כנציג המשרד. המליאה צריכה לבחור את הנציג שלה בוועדה, ואחר כך אנחנו צריכים להמליץ על כך בפני השר. מאחר ובדיוק בתקופה הזו התחלפו השרים, הנושא הזה נתקע. אני מקווה, כי עוד השבוע ראש מועצת בית ג'אן ופסוטה יקבלו את המינויים שלהם לוועדה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אבל אנחנו ממילא רוצים להפריד לשתי ועדות.
רקאד טאפש
זה עניין שלכם. רציתי להציג בפניכם כמה עובדות. אני הכנתי עבודה שבחנה את הוועדה עצמה, וזאת על פי דרישת הממונה על המחוז. מצאתי כי בשנת 2004 הוציאו 264,250 שקלים לצילום חריגות בנייה בבית ג'אן וחורפיש. הוציאו עוד 112,474 שקלים לצילום חריגות בפסוטה, מעיליא, גוש חלב ופקיעין. בנוסף, הוציאו 128,664 שקלים לתכנון במעלות. בוועדה עצמה יש 11 עובדים, כאשר רק אחד הוא מחורפיש. סך כל התושבים ב-6 היישובים האלה הם 29,064 תושבים. מבחינת הבסיסי החוקי, הם רשאים וזכאים לוועדת תכנון מקומית.

מחוז הצפון התברך בממונה מזן מיוחד. עד אוגוסט שנה שעברה המחוז היה מחולק לפי סקטורים. אני כדרוזים הייתי אחראי על 20 רשויות של מוסלמים, דרוזים ונוצרים. מאז שהגיע הממונה הנוכחי, הרצל גדז', החלוקה נעשתה לפי אזורים. אני אחראי על 27 רשויות, בתוכם העיר כרמיאל, עכו, מעלות תרשיחא, כפר ורדים, נהרייה ושלומי.

לגבי תוכניות מתאר, אני יכול לומר לך שיש תוכניות שהיו תקועות 15 שנים לפחות. הממונה הנוכחי הקפיא את כל פסקי הדין בצורה חוקית, והחליט לפעול בעניין תוכניות המתאר. הוא כבר אישר 10 תוכניות מתאר במגזר הערבי, והיד עוד נטויה. לגבי תוכניות מפורטות, יש הנחיה של הממונה על המחוז, לטפל בכל התוכניות המפורטות אפילו כשאין תוכנית מתאר, וזאת כדי לקדם את הנושא.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני יכול להעיד ולומר, כי תחילה הייתי מאוד מודאג מהמינוי שלו כממונה על המחוז, והיום זה אחד האנשים שאני יכול ללכת אחריהם ולתמוך בהם בכל דבר ועניין. אנחנו צריכים עוד ממונים כאלה. אפילו אם הייתי צריך להתעמת עם היועץ המשפטי לממשלה בנושא, שהוא חשב שהוא אנושי ושיש עמו צדק, אני גיביתי אותו.
רקאד טאפש
אני רוצה להעיר לגבי הנושא של מינוי עובדים. מאז אוגוסט כל ועדה מגישה בקשה לאישור הוצאות משרד. אני יו"ר ועדת קבלת עובדים בוועדת תכנון ובנייה בכרמיאל. אני שולח קצין מחוז, שהוא יו"ר הוועדה, ומקבלים אותם מאוגוסט בצורה תקינה.

רציתי להבהיר ליו"ר, כי החוק נותן את הסמכות הבלעדית לממונה על המחוז, למנות את יו"ר הוועדה. אם יתנו לממונה הזה להחליט על פי שיקול דעתו, כולנו נהיה מרוצים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם אתם בעד הפרדת היישובים האלה מהוועדה המחוזית?
רקאד טאפש
אנחנו מסכימים לעשות את ההפרדה הזו, ואנחנו כבר עובדים על זה.
דוד אזולאי
אני מצטער שיו"ר הוועדה המחוזית לא הופיע בדיון היום. לצערי הרב, הנושא של פיצול הוועדה כבר עלה כמה פעמים. עד כמה שאני יודע, ישנה תוכנית עבודה מוכנה. אני לא יודע למה זה לא התבצע עד היום. יש בזה הרבה מן הצדק. יחד עם זאת, אני אומר לכם שלא תגמדו את עצמכם. על תעשו מעצמכם כאלה קטנים. אתם ראשי רשויות חברי ועדה. אל תגידו לי שמישהו מנהל אתכם באמצעות שלט רחוק. אני שומע מכם כאילו אין לכם מה לעשות ואין לכם מה להגיד.
מאלק באדר
אנחנו נבחרנו רק לפני חודש.
דוד אזולאי
מינוי נציג הוא בסך הכל אקט פורמלי. אני לא מבין למה זה לא קרה. אם צריך להמליץ על פיצול הוועדה, השר צריך לעשות זאת.
מאלק באדר
בישיבה שלנו עם הממונה על המחוז לפני 3 חודשים, הממונה אמר במפורש כי זו עמדת המשרד. הוא אמר את זה בוועדה לתכנון ובנייה בנוכחות יו"ר הוועדה, כאשר יו"ר הוועדה הביע את הסכמתו לפיצול הזה.
עסאם מח'ול
למען גילוי נאות, אני רוצה לומר שאני איש פקיעין. אני מסתכל על מה שקרה בשבוע שעבר בכינוס שהיה בכרמיאל לפיתוח הגליל. שם כל ראשי היישובים הערביים נעדרו. אני רואה שכאשר בוכבוט רוצה להתנתק, הוא רוצה להבטיח שאותם ראשי רשויות יהיו אצל בוס אחר שהוא יקבע אותו. אני חושב, שהדבר הזה הוא מעליב. זה דבר מקומם שגובל בגזענות. אנחנו לא יכולים לסבול מצב, שבו בוכבוט יתנהג כמו שריף בוועדה הזו.

אני מטפל בסיפור של מפעל הקומפוסט שבכניסה למעלות. בוכבוט החליט ששם זה מפריע, ולכן הוא העביר את זה לכניסה לפקיעין. אני חושב, שאם אנחנו לא נעצור את הגישה הזו והמדיניות הזו, היא תפגע בכולנו.

אנחנו צריכים לדרוש לפצל את היישובים האלה לוועדה נפרדת. כל עוד לא קמה הוועדה הנפרדת, גם ההתנהלות של הוועדה הקיימת בראשותו של בוכבוט צריכה להשתנות. אנחנו צריכים לעקוב אחרי היחס שלו והתנהלות הוועדה שבראשותו.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני שמח, ששני סגניו של בוכבוט התנתקו ממנו. אני רוצה לסכם את הדיון. על דעת חברי ועדת הפנים, אנחנו מגנים את התנהגותו של ראש העיר מעלות תרשיחא, על כך שהוא שיקר לוועדה ואמר שהוא לא מתייצב בפני הוועדה לאחר התייעצות עם שר הפנים. זה חמור מאוד שנבחר ציבור, ראש עיר, לא ממלא את תפקידו וחובתו לציבור שלו ומופיע בפני ועדה שדנה בנושא שולחיו. אנו רואים בזה חומרה כפולה. הוא גם שיקר לוועדה וגם לא הופיע בפני הוועדה.

ועדת הפנים ממליצה בפני השר, לנתק לאלתר ומיד את היישובים: פקיעין, בית ג'אן, גוש חלב, חורפיש ומעיליא, להקים ועדה מרחבית ומקומית על פי חוק ולהעמיד בראש את האיש הראוי והמתאים, לאחר התייעצות אם ראשי הרשויות, וזאת כדי לנווט את הוועדה ולהבנות את תוכנית התכנון והבנייה ביישובים אלה מחדש. ועדת הפנים רואה בצעד כזה, צעד בכיוון הנכון.
איוב קרא
חשוב לציין, כי היתה החלטת בג"צ לבחירת יו"ר על פי קריטריונים מסוימים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אנחנו לא ניכנס לזה. השר ישתמש בסמכויותיו. אנחנו המלצנו לנתק את היישובים ולהעמיד בראש הוועדה הנפרדת אדם ראוי, שיוכל להתחיל בתכנון ובנייה של היישובים האלה מחדש.
מאלק באדר
מתוך אותם יישובים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אנחנו ממליצים לשר, להיות קשוב לדעתם ולהמלצתם של ראשי היישובים, ולעשות את זה בתיאום איתם ובהסכמתם. אני חושב, שהשר לא ימנה ראש ועדה כזו ללא תיאום עם ראשי היישובים ובהסכמתם, אחרת נצא מחטא אחד לחטא גדול יותר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים