ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/06/2005

תקציב תרבות תורנית יהודית ומכונים תורניים

פרוטוקול

 
תקציב תרבות תורנית יהודית ומכונים תורניים

5
ועדת הכספים
14.06.05
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים
מיום שלישי, ז' בסיוון, התשס"ה (14 ביוני, 2005) בשעה 09:15
סדר היום
תקציב תרבות תורנית יהודית ומכונים תורניים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר
רוני בריזון
משה גפני
יצחק כהן
משולם נהרי
מוזמנים
משרד המשפטים: עו"ד אמנון דה הרטוך
חנן ארליך
משרד האוצר
סיגלית סייג – סגנית בכירה לחשכ"ל
אמנון קראוס
יועצת משפטית
שגית אפיק
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
לאה קיקיון
היו”ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, רבותיי. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה.
הרגע ראיתי את מכתבו של אמנון דה הרטוך, שהגיע אלי רק הרגע. אולי תוכל להסביר, אדוני? מה כתוב שם?
אמנון דה הרטוך
המכתב יצא ביום חמישי שעבר בלילה. הוא הגיע בפקס, ביום חמישי בלילה, לוועדת הכספים.
היו”ר יעקב ליצמן
הכנסת היתה סגורה, אדוני. היה גם חג אחרי כן. ראשון ושני לא עבדנו.
משולם נהרי
אבל אתה לא יכול למנוע לעבוד בלילה ובבוקר וגם כשהוא חולה. אם הוא רוצה הוא יכול לעבוד.
אמנון דה הרטוך
אני, אודה לכם אם תתנו לי להמשיך. אני, פשוט, כתבתי לאדוני - -
היו”ר יעקב ליצמן
תסביר לי מה היתה הבעיה ביום רביעי?
אמנון דה הרטוך
סליחה. אנחנו מדברים על יום חמישי, לא רביעי. נדמה לי שאני הייתי - -
היו”ר יעקב ליצמן
לא – מה שאמרת, שלא קיבלת את החומר.
אמנון דה הרטוך
בעקבות הישיבה שהיתה בוועדת הכספים ביום רביעי לפני הצוהריים, זימנתי ישיבה דחופה עם אנשי משרד החינוך, התרבות והספורט.
היו”ר יעקב ליצמן
באיזה יום?
אמנון דה הרטוך
אדוני יאפשר לי להשלים את המשפט, אני מדבר. באותו יום. באותו יום בצוהריים.
היו”ר יעקב ליצמן
אל תענה לי בחוצפה. תענה בעדינות ובשקט. שאלתי – באיזה יום. אז אומרים איזה יום. שאלתי שאלה פשוטה.
אמנון דה הרטוך
התכוונתי לומר את זה. על כל פנים – באותו יום בצוהריים, הזמנתי ישיבה עם אנשי משרד החינוך, התרבות והספורט ואנחנו בדקנו פעם נוספת את האפשרות שמבחני התמיכה ישתנו. צריך לומר שהאפשרות לשנות את מבחני התמיכה היא קשה משני היבטים: ראשית, הרצון שקיים, ככל הנראה, מצד גורם כזה או אחר הינו שמבחן התמיכה ישתנה באופן רטרואקטיבי, נכון ל-1 בינואר, 2005. כפי שהבהרתי כבר לאנשי משרד החינוך, התרבות והספורט – מבחן תמיכה רטרואקטיבי יוצר, על פני הדברים, בעיה משפטית מסוימת.
היו”ר יעקב ליצמן
בנושא של הרטרואקטיביות.
אמנון דה הרטוך
כן, על פני הדברים נוצרת בעיה משפטית. יחד עם זה, כדי שניתן יהיה לבדוק אם ניתן להתגבר על הבעיה הזו, סיכמתי עם מר יהודה הלוי, מנהל המחלקה לתרבות יהודית במשרד החינוך, התרבות והספורט, שעוד באותו יום הוא יעביר לעיוני את אמצעי הבקרה של משרד החינוך שנערכו בשנים 2003-4 - -
היו”ר יעקב ליצמן
מה זה קשור?
אמנון דה הרטוך
אני אסביר מיד, אם אדוני יאפשר לי. מכל מקום, אנחנו ביקשנו לקבל את ממצאי הבקרה, ואני מוכן להסביר גם מדוע זה קשור.
משה גפני
חשוב מאד שתבהיר את זה.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש שתאפשרו לי לדבר. אחרי שבכנסת, בוועדת הכספים ביום חמישי מודיעים שאני - - בסוס הטרויאני, תוך הכפשת שמי בעיתון "המודיע" למחרת, אז התחושה שלי היא תחושה של פגיעות, אבל אני אנסה להתגבר על כך.
היו”ר יעקב ליצמן
אם מותר לי להעיר לך, כמי שאמר את המילים האלו גם אני מרגיש קצת פגיעות מצורת ההתנהגות הברוטלית שלך יום קודם. אז עם כל הכבוד, אני מבקש. אנא, בואו לא נשחק בברוגז ובנפגעים כאן. עם כל הכבוד. לך יש כוח? גם לי יש כוח. רוצים להתמודד כוח מול כוח? אני לא אוהב את הדברים האלו. ביקשתי ממך ביום רביעי להיכנס לחדר. סירבת, עשית לי כל מיני דברים. גם אני מגיב כמו שאני מגיב. אני לא בטוח במאה אחוז שביום חמישי דווקא, דווקא, אחרי מה שהיה ביום רביעי, דווקא בדיוק - - אני לא רוצה לסיים את המשפט.
אמנון דה הרטוך
אולי טוב שכך. על כל פנים – לעניין הבקרה. אני רוצה להדגיש נקודה אחת. במשרד החינוך, התרבות והספורט, נעשית בקרה זה שלוש שנים לפי מבחן התמיכה הקיים. בקרה חשבונאית. הבקרה הזו, עד עצם היום הזה עוד לא הושלמה לגבי שנת 2002. אני לא מדבר על 2003 ו- 2004. מכל מקום, נתוני הבקרה שכבר יצאו מצביעים על דיווחים מאד מאד בעייתיים מבחינת האמינות של עמותות כאלה ואחרות, רבות למדי, בנוגע לתמיכה. כיוון שכך, אני רוצה להדגיש – מה זאת אומרת "בקרה בעייתית"? מבחן התמיהה שנקבע בשלהי 2002 מחייב את הגופים להעביר כספים בכמות מסוימת למלמדים. המלמדים צריכים לתת את השיעור והם צריכים לקבל את השכר. הבקרה – שאני מדגיש, טרם הושלמה, אבל לגבי גופים מסוימים כבר הושלמה – מצביעה על כך - -
היו”ר יעקב ליצמן
זאת אומרת: קיבלת ממצאים.
אמנון דה הרטוך
אני אמרתי שהבקרה טרם הושלמה, ויש לדבר הזה משמעות.
היו”ר יעקב ליצמן
מאיפה אתה יודע מה השיבוש שם?
אמנון דה הרטוך
אני מבקש להשלים. אני אסביר. אני אומר "בקרה שטרם הושלמה" –פירושו של דבר שלגבי עמותות מסוימות הבקרה הושלמה, לגבי עמותות רבות - -
היו”ר יעקב ליצמן
שאלתי לגבי העמותות המסוימות – האם יש לך ממצאים?
אמנון דה הרטוך
לגבי העמותות שהבקרה הושלמה לגביהם, הממצאים הם חד משמעיים: הם דיווחו דיווחים לא נכונים.
היו”ר יעקב ליצמן
יש לך את הממצאים? אתה ראית את הממצאים? שאלתי.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש שאדוני לא יצעק עלי, כי אנחנו עושים דיון.
היו”ר יעקב ליצמן
אני לגמרי לא צועק. אני שאלתי האם ראית את הממצאים.
אמנון דה הרטוך
לגבי עמותה אחת – התשובה היא: כן, חד משמעית.
היו”ר יעקב ליצמן
ראית אחת, יפה.
אמנון דה הרטוך
הממצאים, גם החלקיים, לגבי עמותות אחרות מצביעים, לכאורה, שהם דיווחו דיווחים לא נכונים על העברות כספים שהיו אמורים להעביר לגופים מסוימים, למלמדים, על פי זה הם קיבלו כספים, אבל דו"חות הביצוע מצביעים על כך שהם לא העבירו את הכספים. במצב דברים כזה אני חשבתי שאולי ניתן יהיה לבדוק את הנושא - ואני עדיין חושב כך - את נושא הבקרה מהקשר אחר. אולי, כיוון שטרם הושלמה הבקרה, ואני רוצה להדגיש שאי השלמת הבקרה לא מאפשרת, לאמיתו של דבר, חלוקת כספים לשנת 2005 בכלל, עוד בלי קשר לשאלת השינוי של המבחנים. אנחנו, בנושא הזה, נתנו הוראה למשרד החינוך, התרבות והספורט, להשלים את הבקרה עד סוף מרץ 2005. מסיבות שאינן ידועות לי, משרד החינוך טרם השלים את הבקרה החשבונאית עד סוף 2005.

מכל מקום, כיוון שמשרד החינוך מסר לי שישנה גם בקרה פיזית, בשטח, וצריך לומר שהבקרה הפיזית הינה דבר חשוב ביותר, מפני שאפילו בדו"חות החשבונאיים כתוב שכסף הועבר לאדם מסוים – עדיין לא ודאי שהוא קיבל את הכסף. כיוון שמשרד החינוך עוסק גם בבקרה בשטח, אני חשבתי שאולי דרך הבקרה בשטח ניתן יהיה לחלץ את העגלה. דיברתי עם מר יהודה הלוי, שהוא מנהל המחלקה לתרבות יהודית. מר יהודה הלוי הבטיח לי – וקו מתחת המילה "הבטיח" – שבאותו יום אני אקבל את החומר, או לכל המאוחר למחרת בבוקר.
משולם נהרי
למה אתה פונה אליו? למה אתה פונה למשרד?
היו”ר יעקב ליצמן
חבר הכנסת נהרי. אני מבקש.
אמנון דה הרטוך
מר יהודה הלוי, על כל פנים, הוא האחראי לנושא הבקרה באותה מחלקה. הוא הבטיח לי שאני אקבל את החומר. חיכיתי עד 8 בערב באותו ערב, כיוון שאני יודע שחבר הכנסת ליצמן רוצה שהעניין יתקדם מהר. למחרת בבוקר, ביום חמישי - -
היו”ר יעקב ליצמן
אז חלית.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש להשלים את המשפט. אני מוכרח להגיד שההתנהגות ממש מדאיגה אותי.
היו”ר יעקב ליצמן
אני שואל שאלה תמימה. מה זו אשמתי שהם צוחקים?
אמנון דה הרטוך
לא דיברתי על אדוני.
היו”ר יעקב ליצמן
חברי הכנסת גפני, נהרי ויצחק כהן – אני מוחה על כך שאתם צוחקים.
יצחק כהן
לפרוטוקול – לא צחקתי.
אמנון דה הרטוך
ביום חמישי לא חשתי בטוב ולכן לא נסעתי לתל אביב ולא ממש הלכתי לעבודה. בשעה 12 כן הגעתי לעבודה, ולו כדי לנסות לפתור את העניין, ואז התחלתי במסע חיפושים אחרי יהודה הלוי. לצערי במחלקה שלו לא ידעו לומר לי היכן הוא לומד מדי שבוע. ניסיתי לאתר את מחלקת ההדרכה של משרד החינוך וגם הם ידעו אחרי שעתיים לומר לי שלא ניתן להשיג אותו, אבל ידוע להם איך שהוא שמר יהודה הלוי, מנהל המחלקה- כל שבוע נמצא באיזושהי מכללה בתלפיות, אבל אין להם מושג איפה. הודעות לבית שלו לא הואילו, ואז ניסיתי, למצער, לדבר עם המזכירות שם כדי שאולי הם יבדקו איפה נמצא המפקח. מסרו לי שהמפקח – שמו מר גז, נתנו לי את הפלאפון אחרי לחצים קשים, כי אני עובד בשליחות הכנסת שרוצה להשיג את החומר. התקשרתי אל הרב גז, שמסר לי שהוא בכלל בקבלת קהל, שאלתי אותו איפה החומר והוא מסר לי שהוא בכלל נמצא בצפון, החומר נמצא בצפת, והוא לא יכול להביא את זה. התקשרתי למזכירות ואמרו לי שאולי זה אצלם בחדר. התברר שיש שם חדר, ובו ארון, אבל הוא נעול. זה רק בידיים שלו והמחלקה לא יכולה לפתוח.
היו”ר יעקב ליצמן
אני לא מבין שני דברים: קודם כל, ממתי אתה עובד בחשב הכללי שאתה צריך לראות ביקורת? יש ביקורת. אם בביקורת אומרים לך שזה לא טוב – אתה אומר שאסור לך להעביר כסף, אבל מישהו שאל אותך כאן לראות ביקורת? לחפש את מר גז? מי שלח אותך בכלל? אני שואל ברצינות: למה אין קריטריונים ככה או ככה, כאלה או אחרים? אני לא מתערב בקריטריונים, אבל מה שיש – אני רוצה שישלמו כסף. מה שקורה כאן, מהשבוע שעבר, קרקס אחד גדול, צוחקים מוועדת הכספים. אני קובע כאן שאתה צוחק מוועדת הכספים. תפקידך, כיועץ משפטי, לראות אם יש בעיות- כן או לא. קריטריונים – כן או לא. אתה רוצה לבקש דברים – וצודק חבר הכנסת נהרי שאמר את זה בקריאת ביניים: תפקידך לפנות לשרה, ולהגיד לה מה אתה צריך. יש לך בעיות? תפנה לחשב הכללי לגבי ביקורת. מה זה כל המשחקים האלה?
משולם נהרי
זה לא משרד חקירות.
היו”ר יעקב ליצמן
לכן אני לא מבין מה זה הסיפור הזה, למה אנחנו מתגלגלים כך? יש בעיה של קריטריונים. אתה רוצה לעשות – תעשה. אתה לא רוצה לעשות? תגיד שאתה לא רוצה, ואני אעשה מה שאני צריך לעשות. אני לא מבין כל מיני דברים במשרד המשפטים. אם אצטרך להבין – או ואבוי לי. אני רוצה שתהיה הוגן אתנו. יש שאלה של ביקורת? הוא פנה אליך לביקורת?
סיגלית סייג
אני חושבת שיש פה איזה שהוא בלבול, כי מדובר פה, למעשה, על שני סוגי ביקורות. יש את הביקורת הכספית, שהיא, באמת, נערכת על ידי החשב הכללי, ויש את הביקורת התפעולית, הביקורת בשטח, שנעשית על ידי היחידה המקצועית.
היו”ר יעקב ליצמן
ואם הוא צריך את זה, למי הוא צריך לפנות?
סיגלית סייג
ליחידה המקצועית במשרד החינוך.
אמנון דה הרטוך
זה מה שעשיתי
היו”ר יעקב ליצמן
לא. לשרת החינוך. למנכ"לית.
אמנון דה הרטוך
אדוני, אם יהודה הלוי אומר לי שהוא מביא לי את החומר, מה אני צריך לעשות יותר?
היו”ר יעקב ליצמן
אולי תסביר לי את ההיררכיה? אולי אני לא מבין, אולי אני תמים. ועוד שאלה אחת: כשיש ביקורת שלי על מוסד אחד, אתה מעכב הכל? אתה מבקש לראות? אם יהיה ביקורת שלילית על ישיבה, תעכב לכל הישיבות? האם זה לא נקמה שאתה נוקם? אתה אמרת שראית מקרה אחד. אני מאמין לך. תורה לא לתת להם כסף, אבל מה זה שייך לשאר?
אמנון דה הרטוך
אני אנסה להסביר לאדוני: מבחן התמיכה, מדי שנה, מעניק כספים על פי נתונים עובדתיים שנמצאו אמינים בשנה שעברה.
היו”ר יעקב ליצמן
בסדר, אז תעכב אותו. יש לך אחד? תעכב אותו. מה זה שייך לכולם?
אמנון דה הרטוך
כל האחרים – צריך להשלים את הבקרה - -
היו”ר יעקב ליצמן
אבל מה זה שייך? אתה עונה לי לא לעניין. יש מוסד אחד שיש ביקורת שלילית? מעכבים לו, מה זה שייך לכל השאר?
אמנון דה הרטוך
אנחנו מדברים על תרבות יהודית. זה לא שייך לישיבות.
היו”ר יעקב ליצמן
כל העמותות אותו הדבר. אל תספר לי סיפורים. מעכבים לכולם? ממתי?
אמנון דה הרטוך
אני מנסה להסביר לאדוני כך: מבחן התמיכה של תרבות יהודית זה מבחן שאומר שאנחנו, בשנת 2005, ניתן כספים על בסיס המידע שצריך להיות ידוע לכם, לכל אחת ואחת מהעמותות. לפני שהבקרה מושלמת, לא ניתן לתת אגורה. זו הסיבה שנתנו הוראה למשרד החינוך, התרבות והספורט להשלים את הבקרה עד סוף מרץ 2005, כדי שוועדת התמיכות תוכל לחלק את הכספים באפריל 2005. כל עוד משרד החינוך לא ישלים את הבקרה החשבונאית על 2004 - לא ניתן לתת תמיכה לשום מוסד ממוסדות הציבור. לא ניתן.
היו”ר יעקב ליצמן
ביום שלישי שעבר הבעיה היתה אחרת – שלא מסתדרים על קריטריונים. היום זה כבר לא קריטריונים, זה כבר בקרה. יש לך עוד כמה תירוצים?
אמנון דה הרטוך
לא. אני ניסיתי – אולי דרך הבקרה התפעולית ולא דרך הבקרה הכספית – להגיע לסיכום. אמרתי שאולי השנה נוותר על הבקרה הכספית ונעבור על הבקרה התפעולית. במקום שהאנשים וגם חברי הכנסת יעריכו את המאמץ, שאני מוותר על הבקרה הכספית, שנתתי הוראה עד סוף מרץ, אני מבקש לגמור את זה, ואמרתי – אולי נשתמש בבקרה התפעולית במקום זה, אז באים וצועקים אלי. אז אין בעיה – תהיה בקרה כספית, ונחכה לבקרה התפעולית ועל פי זה נחליט למי להעביר.
משולם נהרי
אני, למען האמת, לא הבנתי הרבה - -
רוני בריזון
אבל הקריטריונים החדשים הם שלך . לא?
משולם נהרי
אני רוצה לשאול כמה שאלות: נוהל מתן תמיכות שאושר על ידי משרד המשפטים ועל ידך, מחייב בקרה כספית - - ? כן. מה אומר הנוהל כאשר יש בקרה שלילית?
אמנון דה הרטוך
כשישנה בקרה שלילית, ואותו הדבר כשנמצא שהגוף - - הוא מקבל סנקציות.
משולם נהרי
זה הנוהל אומר. מה זה קשור אליך, עכשיו? יש נוהל. הנוהל מחייב את היחידה לעשות את הבקרה, ואם יש בקרה שלילית יש לו סנקציות והוא ינקוט בהן, עד כדי ביטול תמיכה. לא קשור כרגע למשרד המשפטים. מה זה קשור לקריטריונים? הקריטריונים לא מדברים על תנאי סף. לא מדברים על מגבלות, מדברים על שיטת חישוב שהיא טכנית, שהיא לא משנה את ההקצבה לגוף ושהיא בעצם עוזרת ליחידה לתפקד כמו שצריך. מה הקשר בין זה לזה?
רוני בריזון
אני רוצה לשאול כמה שאלות את עורך הדין דה הרטוך, כי אני רוצה להבהיר לעצמי את העניין. קודם כל – יש תבחינים קיימים. זו גם ההזדמנות לברך אותך ואת הצוות שלך על פרסום כל התבחינים באתר האינטרנט של משרד המשפטים. התבחין הזה עצמו, שאנחנו מדברים בו – לא מופיע שם.
אמנון דה הרטוך
אני אבדוק את זה.
רוני בריזון
יש מערכת של תבחינים קיימת. את התבחינים האלה ניתן להפעיל. הם קיימים, הם שרירים. אני מניח שאפשר להגיש בקשות לפיהן.
היו”ר יעקב ליצמן
הוא אמר – לא.
אמנון דה הרטוך
המשרד יכול להגיד לגופים להגיש בקשות, מזמן היה יכול להודיע. בעקבות הבקשות היה יכול לתת מקדמות. מישהו עוצר מישהו עוצר את זה במשרד החינוך.
היו”ר יעקב ליצמן
- - -לא מפרסם את התבחינים.
אמנון דה הרטוך
שיפרסם. משרד החינוך לא מפרסם, לא משרד המשפטים.
היו”ר יעקב ליצמן
זה הפינג פונג למעלה כבר. שרת החינוך נגד משרד המשפטים. אני מניח שזה יתברר. אני עומד גם להגיש תלונה בעקבות ההתנהגות כאן. אני חושב שזה זלזול בוועדת הכספים.
רוני בריזון
אני מנסה להבין: מדוע לא עושים שימוש בתבחינים הקיימים, מתניעים את התהליך ונותנים למוסדות את הכסף?
יש לי עוד שאלה
כיוון שאני מבין פה שמדובר בתבחינים חדשים שצריכים להחליף את התבחינים הישנים, ומכיוון שמהדיון עולה שנתונים מספריים כלשהם לגבי הביצוע ב- 2004 בעמותות הוא חיוני לקיומם של אותם תבחינים חדשים, אני מבקש לדעת איך זה חיוני.
משה גפני
אני, כמו חבריי, לא הבנתי בדיוק מה קורה. הבנתי שמשרד החינוך רוצה לשנות את הקריטריונים. הבנתי את זה בישיבה הקודמת. נכון שמתנהלים דיונים - -
רוני בריזון
למה אין נציג של משרד החינוך?
אמנון דה הרטוך
יש – אבל זו החשבת. זה לא היועץ המשפטי.
היו”ר יעקב ליצמן
אני מזמין משרדים. המשרד שולח את מי שהוא רוצה, לא מודיע לי את מי הוא שולח.
משה גפני
אני, כמו חבריי, חוזר – לא יצאנו עם הסבר מניח את הדעת. אילולא הדיונים בוועדה, אני מבין שהיינו יכולים לשבת כך עד סוף השנה, ובדצמבר לקבל את התשובה השבלונית שאנחנו מקבלים עכשיו.
היו”ר יעקב ליצמן
שיקבלו על החשבון?
משה גפני
כן. גם לא בטוח שהשנה היו מקבלים על החשבון. וגם מי היה עובד על מה – לקבל את התקציב הזה, כיוון שבסופו של דבר, גם כשאנחנו בעניין, אני לא רואה -- אותי לא מעניין כל הסיפור הזה. לא מעניין אותי עורך הדין דה הרטוך ולא מעניין אותי מנכ"לית משרד החינוך ומשרד האוצר. יש מצב שבו אנחנו באמצע יוני, ועד לרגע זה, משרדי הממשלה לא יכולים לתת לנו תשובה למה הנושא לא מוסדר. אנחנו לא מקבלים תשובה. משרד המשפטים אומר – משרד החינוך, משרד החינוך אומר – משרד המשפטים, וחוזר חלילה, ומשרד האוצר עומד מהצד וודאי שלא מאפשר להעביר כסף שלא על פי החוק ועל פי הנוהל. בסופו של דבר, אנשים לא מקבלים משכורות. יש אנשים שפשוט רעבים ללחם, ואנחנו פה יושבים וצוחקים. זו תמונת המצב המאד עגומה.

למען האמת, כולנו, גם נציגי המשרדים - לא הבנו ביום חמישי למה עורך הדין דה הרטוך מבקש את הנושא של הבקרה. הוא מסביר עכשיו שהוא בעצם ניסה לעזור, כלומר – כדי להתקדם עם העניין. ב "כולל" מחפשים פתרון לבעיה, לא הולכים על הטיעונים המשפטיים. אבל אתה הרי משפטן, ובתור משפטן – יש נהלים מאד ברורים ומאד קבועים: חוק יסודות התקציב, שעליו אתה מופקד מבחינת הקריטריונים השוויוניים. אתה צריך לבחון אם מה שמשרד החינוך מבקש לשנות עומד בעיקרון של המחוקק שזה שוויוני ואחיד. הנושא של הבקרה, גם הכספית וגם התפעולית בשטח איננו מסור בידך. אתה בוודאי לא יכול לפנות למנהל מחלקה ולבדוק את הבקרה. זה איננו תפקידך לגבי הקריטריונים. אף אחד לא ביקש ממך לעשות טובות. אמרתי: אתה לא ב "כולל". ב "כולל" עושים טובות. במשרד המשפטים לא עושים טובות.
היו”ר יעקב ליצמן
למען הגילוי הנאות אני חייב לומר שאני אפילו לא מכיר את הקריטריונים החדשים.
משה גפני
גם אני לא.
היו”ר יעקב ליצמן
אז אפילו אני לא יודע במה מדובר. שלא יחשדו בי.
משה גפני
גם אני לא. אין לי שום מושג. מבחינת העניין הזה מתעורר בי חשד גדול והיה נראה לי שאמנון דה הרטוך אמר מאד בלהט את העניין הזה, שאותה עמותה שהיה עליה ביקורת – היתה עליה ביקורת שלילית. אולי אני טועה בעניין הזה. אני לא יודע, אבל היה נראה לי שאמרת את זה מאד בלהט. מה הקשר בין עמותה – ואני באמת לא מבין, בין העובדה הזו שיש עמותה שעליה היה דו"ח שלילי לעניין? היה דו"ח שלילי, יש נוהל סנקציות. תלוי מה השלילי. יכול להיות שלילי שהוא לפעמים פלילי – ואז צריך בכלל לפנות למשטרה – מה זה משנה? אם מדובר על ביקורת שמוטל עליה קנס, צריך להטיל עליה קנס, אבל זה לא תפקידך, זה לא תפקיד משרד המשפטים.



זה תפקיד משרד החינוך עם החשב הכללי. משרד המשפטים יצא מהעניין ברגע שהוא אישר את התבחינים. על פי אלה צריך לפעול משרד החינוך, שהוא הגוף המבצע, ומשרד האוצר, שהוא הגוף המממן. מה עניינך ללכת ולבדוק מה היתה הבקרה? שמשרד החינוך יבדוק. הבקרה לא היתה טובה? שיבקש לשנות קריטריונים. זה בסדר. אתה תבדוק את זה משפטית. עצם העובדה שאתה הולך, דווקא בשעה שאינך מרגיש טוב – וכולנו איחלנו לך החלמה מהירה – ללכת ולעשות דברים שהם אינם מתפקידך, אלא סתם, בהתנדבות, כדי לעזור לגופים האלה - בעיניי זה אינו נכון. נראה לי שאתה מנסה להתמודד עם דבר שאין צורך שתתמודד אתו.

קיבלתי טלפונים לפני שהגעתי לכאן. אחד מהם היה מאישה שבעלה עובד באחד מארגוני התרבות. היא בכתה לי בטלפון. היא סיפרה לי את מה שהיא עוברת בשנה הזו, במשפחתה. גם בשנים הקודמות חייהם לא היו מרנינים, עם התבחינים וכו' וכו' והמאבקים ביניכם לבין משרד החינוך. השנה אנחנו נמצאים ביוני והם לא קיבלו שקל אחד. אז אם אומרים שהם לא עושים את עבודתם, ולא מגיע להם – אז יש נוהל. החשב הכללי יודע לעשות עבודה נאמנה. לא מגיע לגופים כסף בגלל ביקורת? הם לא יקבלו. הם לא יקבלו. לא יעזור לאף אחד שום דבר, אפילו שתבקש. הם לא יוכלו להסתדר עם נוהל סנקציות שלא מבוצע. לא עולה על דעתו של איש היום לשכב על הגדר וללכת לבית סוהר בשביל מישהו אחר. אדם לא עושה את זה היום גם בשביל עצמו. שאתה תתערב בעניין הזה – זה חשוד, לפי דעתי, וזה גם טעם גדול לפגם.

עצם העובדה שאנחנו, כרשות שתפקידה לפקח עליכם, משרדי הממשלה, אין עדיין שום דבר שאתם הממשלה, יכולים לבוא לכאן ולהגיד : אלה הקריטריונים עליהם דנו .אלה טובים, אלה לא טובים, זה בסדר, זה לא בסדר, זה מתחיל להתבצע מחר, מחרתיים, בעוד חודש. שום תשובה אנחנו לא מקבלים, ולפי דעתי, אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים לבקש מהממשלה להחליף את כל הפקידות שעסקה בזה. אין דרך אחרת.
קריאות
· -
משה גפני
לא התכוונתי לפטר אותם. לא עולה על דעתי. יש מצב שבו הממשלה מינתה אנשים - -
היו”ר יעקב ליצמן
· - להתפטר?
משה גפני
להעביר לתפקידים אחרים. המציאות הזו שבה הרשות המבצעת איננה מסוגלת באמצע יוני להגיד לוועדת הכספים, שתפקידה לפקח על עבודת הממשלה, לתת תשובה שמישהו מחברי הכנסת יבין וידע מה אמרו לו, מה הולך לקרות - המציאות הזו מחייבת את הממשלה להחליף את האנשים. לא לפטר אותם, כי הם אנשים טובים ומוכשרים. פשוט - להעביר אותם לתפקידים אחרים.
רוני בריזון
אני לא מבין – למה לא משתמשים בקריטריונים הקיימים?
היו”ר יעקב ליצמן
הישיבה תהיה מחר ב- 08:30, בנושא הזה. היום אנחנו נעשה כמה בירורים, וגם אני מבקש לעשות ישיבה עם יושב ראש הכנסת והיועצת המשפטית של הוועדה. נראה בדיוק מה עושים עם זה. ברור שאני לא יכול לעבור לסדר היום כשלא העבירו כסף. כך אני אעשה לגבי כל גוף שיתלונן. בכדי לא להשאיר את הדברים ללא תגובה, אתן את רשות התגובה לאמנון דה הרטוך.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש שוב להדגיש – שהעברת כספים למוסדות ציבור במבחן התמיכה זה כמו במבחני התמיכה האחרים - מותנית בכך שניתן לדעת מה הוא חלקו של כל אחד ואחד מהגופים.
רוני בריזון
מראש?
אמנון דה הרטוך
בוודאי, כי אנחנו מדברים בשיטת העוגה. אם הוחלט שגוף מסוים יקבל מכסה פחותה בגלל מעשי העבר שלו, אז הפרוסה של האחרים גדלה באופן יחסי. לכן ניתן להפעיל את מבחן התמיכה רק אם יודעים בדיוק מה המצב לגבי כל אחד ואחד מהגופים.
משה גפני
זה ממש לא נכון. מתי אתה יכול לדעת לגבי 2004 - -
אמנון דה הרטוך
לגבי שנת 2005 –ניתן לדעת אחרי שוועדת התמיכות משלימה את הטיפול בשנת 2004. רק אז אנחנו יכולים לדעת - -
משה גפני
אבל בינואר הם צריכים לקבל.
אמנון דה הרטוך
לא, לא. סליחה, אדוני. בינואר הם לא מקבלים את כסף. בינואר הם מגישים את הבקשה, ובינואר דנים. באופן נורמלי אפשר לדעת רק אחרי שיודעים מה הגודל של הפרוסה של כל אחד ואחד.

האפשרות להפעיל מבחן תמיכה כל שנה מותנת בהשלמת מידע לגבי כל העמותות, על פעילותן בשנה הקודמת. לא ניתן לעשות את זה אחרת במבחן הזה, ולא ניתן במבחנים אחרים. ולכן, המאמץ שלי, ואני מודה שאני לא יכול להסכים עם כל ההערות – המאמץ שלי היה לראות האם ניתן חרף הבקרה הכספית, שמשום מה משרד החינוך לא השלים אותה עד עצם היום הזה – שניתן, אולי, להסתמך על הבקרה התפעולית. לכן ביקשתי את הבקרה התפעולית, כי רק לפי הבקרה התפעולית ניתן יהיה אולי לדעת אם אין בקרה כספית. האם אנחנו יכולים ללכת קדימה לשנת ‏2005 ? אולי גם נשקול לשנות את מבחן התמיכה.

לכן אני חוזר ואומר מה שציינתי במכתב: כל עוד לא יגיעו הנתונים לא ניתן יהיה לאשר.
היו”ר יעקב ליצמן
תודה רבה. רבותיי, הסעיף הזה יסתיים להיום. אני מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:05

קוד המקור של הנתונים