ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/06/2005

שביתת עובדי מספר רשויות מקומיות במשולש עקב הלנת שכרם

פרוטוקול

 
שביתת עובדי מספר רשויות מקומיות במשולש עקב הלנת שכרם

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
19.6.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 446
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
שהתקיימה ביום ראשון י"ב בסיוון התשס"ה (19 ביוני 2005) בשעה 11:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה ושל חבר הכנסת עבד
אלמאלכ דהאמשה
שביתת עובדי מספר רשויות מקומיות במשולש עקב הלנת
שכרם.
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
עבד אלמאלכ דהאמשה
טלב אלסאנע
ג'מאל זחאלקה
עסאם מח'ול
ואסל טאהא
מוזמנים
ח"כ רן כהן
יצחק בלק – משנה למנכ"ל משרד הפנים
ערן פולק – רפרנט פנים, משרד האוצר
כבהא אחמד – יו"ר מועצת בסמה
ד"ר מחאמיד גאזי – יו"ר ועד העובדים, מועצת בסמה
מוחמד אגברייה – ועד עובדים, מועצת בסמה
אבו-בכר מחאמיד
ח'ליל ח'ורי – יו"ר מועצת ראמה
מוסטפא אבו-מוך – חבר עיריית באקה-ג'ת
יוסף קעדאן – סגן ראש היער באקה-ג'ת
אחמד גנאיים – יו"ר ועד עובדי עיריית באקה
דני גרא – יועץ הוועדה
יחזקאל לביא – משרד הפנים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה וחבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה: שביתת עובדי מספר רשויות מקומיות במשולש עקב הלנת שכרם
היו"ר גאלב מג'אדלה
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה, דיון על תשלום משכורות, לבקשת חבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה וחבר הכנסת ג'מאל זחאלקה. גם חבר הכנסת טלב אלסאנע פנה אליי באותו יום, אבל היות שהוא היה עסוק הסכמתי לקבל את הפנייה שלו ביום חמישי.
טלב אלסאנע
תודה רבה, היושב ראש.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מניח שלשלושת חברי הכנסת המכובדים נושא תשלום השכר במועדו לעובדים ברשויות המקומיות חשוב, וכך זה צריך להיות. אני מקווה שנפיק מהדיון הזה תועלת ונשיג את המטרה. מכבדים אותנו בנוכחותם ועדי העובדים.

אני מצטער מאוד שהנושא הזה הגיע לכאן, הוא לא היה צריך להגיע לכאן. אני לא הסניגור של משרד הפנים, אבל אני יודע שהאשמה מתחלקת בינם לבין האוצר. למשרד האוצר יש רוע לב לא קל, ולצערי הרב, העניין הזה נמשך כבר שבועיים. בלי קשר לדיון הזה, אני בשבועיים האחרונים דיברתי עם אנשי הפנים ועם כמה אנשים באוצר, והעניין תקוע. ביום חמישי בלילה הייתה ישיבה עד שעה מאוחרת אצל החשב הכללי במשרד האוצר, ומשרד הפנים אמר לי הבוקר שגם הלילה אתם יושבים. נשמע קודם כל את הבעיה מהחברים, ואחר-כך נשמע מכם התייחסות.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, האורחים הנכבדים. הבעיה כפי שהיושב ראש אמר איננה חדשה, אבל היא חריפה ומאוד קשה. היא חריפה במיוחד במועצת בסמה שזה החודש הרביעי שלא קיבלו שם שכר. הם פתחו בשביתה ובעיצומים, ואמנם זו תקופה של בחירות שם, אבל זה לא צריך להיות על חשבון העובדים ומשכורתם.

מה שיותר חריף, אדוני היושב ראש, הוא שזו עבירה פלילית. מנכים משכרם של הפועלים את התשלומים שמגיעים למוסדות, לביטוח לאומי וכל מיני ניכויים; הניכויים נשארים במועצה ולא מועברים למוסדות. העובד לא מקבל את השכר והניכויים שלו מצד שני לא מגיעים למקום שהם צריכים להגיע, וזה מאוד גרוע. הבעיה איננה רק במועצת בסמה, שבה זה קיים בשלושה כפרים שנציגיהם יושבים כאן. הבעיה היא גם באקה אל-גרבייה וגם בראמה. יש עוד מועצות שיש בהן בעיה, אבל היום אנחנו דנים בשלושת המקומות האלה שנציגיהם נמצאים כאן.

אני לא ארחיב בדברים כי אין מה לחדש. השכירים האלה חייבים לקבל את שכרם, וחייבים לקבל אותו בזמן. אם האוצר לא מעביר, נשמע למה לא מעביר; אם המועצה מקבלת כסף, לאן הכסף הולך. בשביל זה יזמנו את הדיון. נבדוק היכן התקלות, ואני מקווה שנצא מהישיבה הזאת עם החלטות והמלצות איך לפתור את הבעיה. לא נרפה מהעניין הזה ולא נעזוב עד שנפתור אותו במהירות האפשרית.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה.
ג'מאל זחאלקה
קודם כל אני רוצה לברך את כל הבאים, ובראשם את אבו-אברהים, שהוא חבר קרוב. אני מכיר את הנושא הכאוב הזה מקרוב. פניתי בקשר למועצה המקומית בסמה, עיריית באקה וג'ת, טייבה ומועצה מקומית ראמה. הבעיה עם כל המקומות האלה היא אחת: 3חודשים העובדים לא מקבלים משכורות, ומספר שנים ההפרשות לא מגיעות לעובדים, במיוחד בג'ת ובבסמה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הפרשות זה יותר חמור ממשכורות.
ג'מאל זחאלקה
שנתיים לא קיבלו הפרשות.

באקה-ג'ת לא קיבלו כבר 3 שנים, וחלק גדול לא קיבל גם למעלה מ- 3 שנים. בבסמה לא קיבלו תקופה ארוכה - -
טלב אלסאנע
ממרס 2003.
ג'מאל זחאלקה
הכותרת של הבעיה: מספר חודשים לא קיבלו משכורות, ומספר שנים לא קיבלו הפרשות. זה קיים בכל המועצות המקומיות שאני מדבר עליהן, לא באחת. אנחנו מכנסים את הישיבה כדי למצוא פתרון, ואני מקווה שנצא עם פתרון. בחלק מהמקומות הכסף ישנו, אבל הוא תקוע בכל מיני ברזים ביורוקרטיים ובכל מיני בעיות נוהליות. הייתה בעיה ברוב המועצות המקומיות ובעיריות, נמצאו פתרונות שבסופו של דבר קיבלו העובדים ברוב המועצות המקומיות וברוב העיריות – את משכורתן. נשארו מספר עיריות ומועצות מקומיות שלא נתנו את השכר, ומחובתנו להמשיך את המלאכה שהתחלנו בה כך שלא יהיו עובדים שלא יקבלו משכורות. לעובד לא אכפת מה מקור הבעיה – אם זה סכסוך בין משרד הפנים לבין העירייה או סכסוך בין משרד הפנים לבין משרד האוצר – בסופו של דבר הוא לא קיבל את המשכורת שלו. אני מקווה שנציגי משרד הפנים, נציגי האוצר ונציגי העיריות והשלטון המקומי ימצאו את הדרך לפתרון. בתור ועדה אנחנו נסייע במידת הצורך אם יש בעיות. תודה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה לחבר הכנסת ג'מאל זחאלקה.

היה אמור להתקיים דיון בנושא עיריית רמלה. היועצת המשפטית ומנהלת הוועדה בהתייעצות החליטו לדחות את הדיון לאחר שקיבלו מכתב מראש עיריית רמלה שהנושא עומד ותלוי בדיון משפטי, ולכן בשלב ראשון הסכמנו לקבל את הפנייה של עיריית רמלה ולדחות את הדיון. אני מודיע לפרוטוקול ולאנשי משרד הפנים שלא אתחשב בשום דיון בשום מקום. אנחנו נקיים דיון בעניין הזה, ואני לא אקבל שום נימוק של ראש העיר שימנע את הדיון הזה כאן בעוד שבועיים.

אולי הדיון כאן צריך להיות כדי להפעיל לחץ על מי שדן שם בעצלתיים או לא רוצה לדון. אני נתתי לעניין הזה ארכה רק כדי לבוא אליכם בעניין הזה בידיים נקיות כי זה חשוב. לא חובה, אבל זה חשוב.

דבר נוסף, אמור להתקיים כאן דיון שלא שייך לדיון הזה בעניין ועדת תכנון ובנייה – מעלה נפתלי. הבוקר קיבלתי מכתב משלמה בוחבוט שאומר שלאחר התייעצות עם השר הוא החליט לא לבוא. עם כל הכבוד להתייעצות שלו עם השר ועם כל הכבוד לשר ולהתייעצויות שלו עם כל מיני גורמים, אותי זה לא מעניין. אם ראש עיר לא יופיע כאן בדיון, אני מודיע לכם, זה יעשה דבר שלא קרה לפני זה, ואני לא רוצה לומר עכשיו במה. אני מבקש שתעדכנו היום את השר – פנינו אליו הבוקר – ולהגיד לנו מה קורה. העיריות זקוקות לוועדת הפנים לא פחות משהן זקוקות למשרד הפנים.

בעניין רמלה נדון, וכדאי שתיידעו את ראש העיר רמלה שייערך לנושא. איציק, ככה לא מעבירים נושא. הוא יבוא לדיון כאן. הנושא שם של פיטורי ועד עובדים – לא רק אי תשלום משכורות – חמור יותר. אלה דברים שלא ייעשו בחברה דמוקרטית מתקדמת כמו אצלנו. אני מבקש להמשיך את הדיון, סליחה על ההערה. חבר הכנסת טלב אלסאנע, בבקשה.
טלב אלסאנע
הדיון בעניין של רמלה חשוב. ברשותך, אני רוצה לציין שלאור עיקרון הפרדת הרשויות קיום הדיון בבית-משפט לא צריך לסכל את הדיונים של הכנסת ולעכב אותם, במיוחד שאין מטרה להשפיע על מה שמתנהל בבית-המשפט. אני מסכים לדבריך ומחזק אותם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
- - -
טלב אלסאנע
אני רוצה רק לשאול האם נמצא נציג ממשרד האוצר בישיבה הזאת?
היו"ר גאלב מג'אדלה
ודאי, נמצא.
טלב אלסאנע
בדיון על חלק מהרשויות בעניין של תשלומי שכר אני משתתף זו הפעם השלישית. הסוגייה של תשלום שכר היא לא רק סוגייה אדמיניסטרטיבית ארגונית, אלא סוגייה של צדק. כל אחד, גם נציגי הממשלה שנמצאים פה, אם לא היו משלמים להם את שכרם במשך 3-4 חודשים אני מאמין שהם לא היו מגיעים לדיון. אסור לגלגל את הבעיות של שלטון מקומי או של שלטון מרכזי על העובדים. שכר צריך לשלם, וזכותו של עובד לקבל את שכרו בסוף החודש. הבעיות האלה קיימות בעיקר ברשויות המקומיות הערביות; יחסית למספר הרשויות הערביות מכלל הרשויות התופעה הזאת קיימת בצורה חמורה ברשויות הערביות, ולכן זה מעלה סימני שאלה – אולי יש מדיניות מסוימת שגורמת לתופעה המדאיגה הזאת. אני רוצה לשמוע את הרשויות המקומיות שהגיעו לדיון, אבל אני מקווה שלא יהיה היום רק דיון למען דיון, אלא דיון למען תוצאה ופתרון שייתנו בשורה לאותם עובדים, שיקבלו את הזכויות שלהם. זה על-פי חוק; יש חוק הגנת השכר, יש חוקים שמחייבים תשלומי שכר. אי-תשלום זאת הפרה של חוק, הפרה של מערכת יחסים חוזית בין העובד לבין המעביד. לכן כיבוד החוק הוא גם תשלום השכר. תודה רבה.
ואסל טאהא
בוקר טוב לכולם. הבעיה חוזרת על עצמה. אמרו שפתרון התקציבים לשכר בשלטון המקומי כבר בדרך. הפתרון לא הגיע ולא יגיע, במיוחד משום שפג תוקפו של תיקון 31. הבעיה חזרה על עצמה וחוזרת על עצמה בצורה חריפה מאוד וכואבת. זה אומר שחקיקה אחרת להגנת השכר שאנחנו מנסים לחוקק כאן, או שריון תקציבי רווחה כדוגמת החינוך, תיתן תנופה גם בבית הזה. חברי הכנסת יציעו הצעות חוק – לי אישית יש כמה הצעות חוק בנושא שמשרד האוצר מתנגד להן ומנסה לדחות מדי שבוע עד שהבנקים יחתמו עם המועצות המקומיות על האשראי. בשבוע שעבר הגיע אליי מנכ"ל משרד האוצר וביקש ממני לדחות בעוד שבוע את הצעת החוק של הרשויות המקומיות שקשורה לתקציבי רווחה כדי לאפשר למועצות הערביות לחתום על אשראי עם הבנקים. אני נתתי לו שבועיים, ואנחנו רואים שהבעיה לא נפתרה ולא תיפתר. היא לא תיפתר לא בחתימה הזאת ולא בביצוע תוכנית הבראה כזאת או אחרת מפני שהמשבר הכספי שבו שרויות במיוחד המועצות הערביות והשלטון המקומי בכלל – ובמיוחד בסקטור הערבי – הוא משבר מאוד חריף, מאוד קשה, שמחייב את ועדת הפנים, את משרד הפנים, את הממשלה ואת הכנסת לדאוג לו ולנקוט צעדים דרסטיים כדי לפתור את הבעיות האלה.

תיקון 31 עזר. אני עברתי את הסרט הזה בתפקידי כראש רשות, ואני יודע מה משמעות התיקון הזה. אנחנו ביקשנו מראש הממשלה ומשר הפנים שיהפכו את התיקון הזה לחוק. אבל הם דואגים לבנקים, לא דואגים לרשויות. אפילו שר הפנים והמנכ"ל ושר האוצר דואגים לבנקים, דואגים לביטחונות של הבנקים, לא דואגים לעובדים, לא לפקידים ולא למועצות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם אתה אומר שמשרד האוצר דואג לבנקים, אני יכול להצטרף לתחושה הזאת, אבל אם אתה אומר שמשרד הפנים דואג לבנקים – זאת האשמה חמורה.
ואסל טאהא
אני אגיד לך למה: שר הפנים פנה אליי ואמר לי שהוא מתנגד ההצעה שלי וביקש ממני לדחות אותה בעוד חודש-חודשיים כדי לאפשר לבנקים לחתום על חוזים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
יש הבדל עצום בין הבקשה שלו שתשהה את הצעת החוק לחודשיים כדי לאפשר הידברות ולמצוא פתרון לבין תמיכה - -
ואסל טאהא
אבל רק תמיכתו בהצעה הזאת תפתור חלק גדול מהתקציבים של הרשויות.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אולי במשפט אחד תסביר מה זה תיקון 31. לא כולנו יודעים על מה הוויכוח.
ואסל טאהא
תיקון 31 נתן למועצות אפשרות לנהל חשבונות חסינים בפני עיקולים. בתקופה הזאת כל הכספים זרמו, ולא רק השכר שולם, אלא השירותים של המועצות השתפרו. הכול השתפר. הפרויקטים של המועצות, הכול – הלך טוב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
עקפו את הבנקים.
ואסל טאהא
נכון.
טלב אלסאנע
עקפו את הבנקים ואת הנושים האחרים.
ואסל טאהא
שילמו שכר, קידמו פרויקטים, השלימו בתי-ספר, השלימו רחובות, שיפרו את השירותים המוניציפליים בעיריות ובמועצות.
חליל חורי
ואסל, החשבונות האלה של הביטוח עדיין חסינים- -
ואסל טאהא
אני יודע, במיוחד כשזה עבר- -
חליל חורי
אבל הבעיה של המענקים של משרד הפנים שנכנסים לחשבון היא שהוא לא חסין.
ואסל טאהא
למה הבעיה היא עם משרד הפנים ולא עם משרד החינוך, למשל? במשרד החינוך הכול בסדר גמור: החשבון הועבר לחשבון מיוחד חסין מפני עיקולים, ויש שקט תעשייתי בחינוך. אמנם הרמה היא לא כל-כך גבוהה, אבל זה עניין אחר.
יחזקאל לביא
זה לא היה חלק מתיקון 31.
ואסל טאהא
נכון. לכן יש לי הצעת חוק גם בקשר לרווחה שלא - - - בתיקון 31; ואני מבקש שהתיקון הזה יהיה סופי וחד משמעי גם בחוק.
היו"ר גאלב מג'אדלה
את מתכוון לתיקון קבוע.
ואסל טאהא
נכון. לתקן את החוק כדי להגן על השכר. זה שוויון בשכר, זה הגנה על השכר, על העובד ועל השלטון המקומי, שהוא זרוע ביצועית חשובה במדינה הזאת. בלי השלטון המקומי כל אזרח ייפגע וכולנו נפסיד בסופו של דבר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. אנחנו נעבור לנציגי העיריות וועדי העובדים. אחמד כבהא, בבקשה.
אחמד כבהא
למועצה המקומית בסמה הצמידו חשב, והוא עשה קיצוצים של 10%-15% בשכר ובכל התנאים במועצה. הוא לא הופיע כל הזמן, ספקים ביקשו להיפגש אתו, ואי-אפשר היה לקבוע אתו פגישות. המצב הידרדר מאז שהוא נכנס, לא היו הכנסות למועצה, ובסוף באו מביטוח לאומי לעשות עיקולים. מערכת היחסים בין המועצה המקומית בסמה לבין החשב המלווה עלתה על שרטון, והעובדים שלא מקבלים את שכרם משלמים את המחיר. החליפו את החשב, ובמקומו יש חשב זמני.
עבד אלמאלכ דהאמשה
הוא מטיל את כל האשמה על החשב. השאלה מה אתם אומרים על זה.
יצחק בלק
אם מטילים את האשמה על החשב, כנראה, החשב לא עושה עבודתו נאמנה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. עיריית באקה, בבקשה.
יוסף קעדאן
אמנם הדיון הוא על משכורות, אבל בבאקה-ג'ת שהיא עיר השייכת לפרויקט האיחוד יש מצב מיוחד. כידוע, אנחנו במצב של איחוד- -
ג'מאל זחאלקה
זה פרויקט שנמשך 50 שנה.
עסאם מח'ול
זה איחוד או ייחוד? צריך למצוא שם אחר.
יוסף קעדאן
העובדים לא מקבלים משכורת במשך 3 חודשים, וזה לא חדש: אף משכורת לא מקבלים בזמן; חייבים לעבור 7 מדורי גיהנום עד שמקבלים משכורת. אבל היות שאנחנו עיר שעברה בחוק האיחוד החדש, אנחנו סובלים מהרבה בעיות בנושאים האלה. אני לא מבין למה הדחייה בפתרון בעיות האיחוד האלה. העירייה כועסת. בדרך לכאן מתקשר אליי גזבר העירייה ומבקש ממני להתחנן שהם ישלמו על המים, כי מחר מנתקים את המים, מפסיקים לאסוף אשפה. אנחנו לא יכולים לשלם 800 שקל על אוכל למועדוניות. אתם מדברים על משכורות; אנחנו מבקשים מהחשב לאשר אוכל בסך 800 שקל למועדוניות, והוא אומר שצריך לבדוק אם יש תקציב או אין תקציב. אין לנו כסף. אם הגענו למצב שאנחנו לא יכולים לשלם 800 שקל, איך אני אשלם משכורות? איך אני אשלם מים?

בזמן האחרון אנחנו בדיונים עם משרד הפנים ועם כל מי שיכול לעזור בנושא. אנחנו רק מקבלים הבטחות. נקבו בסכומים, עשינו תוכנית הבראה, שדרגנו את תוכנית ההבראה. השדרוג נבע מעיכובים בתשלומים כי אם המשכורות היו משולמות בזמן לא היינו משדרגים. אני לא מדבר על הבטחות שהבטיח משרד הפנים לפני האיחוד- -
ג'מאל זחאלקה
זאת לא הייתה הבטחה של משרד הפנים. אני רוצה לתקן: זה היה חלק אינטגרלי מהאיחוד בהחלטת הוועדה של האיחוד. זה חלק מההסכם של האיחוד.
יוסף קעדאן
שהם יסגרו את החובות?
ג'מאל זחאלקה
ברור. 20 מיליון שקל זה זכויות של עובדים.
יוסף קעדאן
20 מיליון שקל זכויות העובדים. תושבי באקה מודעים לכך שאם נגבה את הכסף מבאקה זה יסגור חובות של ג'ת של אנשים שהם לא אשמים בחובות האלה. אם רעיון האיחוד כל-כך חשוב בעיניכם, ואתם אומרים שהוא יצליח, בואו יחד ניתן לו להצליח. בלי כסף זה לא יצליח. אומרים לי לאחד את זה, והעמיסו עליי שני שקים של חובות. מבקשים ממני לרוץ עם זה במקום לרוץ בלי שתי השקיות האלה. העומס שאני סובל ממנו: לא משלם משכורות, לא משלם מים, לא משלם אשפה, סופג עיקולים מצד הקבלנים – בכל תיבה שתפתח יש הרבה מאוד בעיות.

אנחנו בדיונים ממושכים עם המשרד, ואני מודיע כאן בוועדת הפנים: אם היום לא נקבל כסף בעיריית באקה – אנחנו בקריסה. אנחנו עומדים לפתוח בשביתה פתוחה עד שנקבל כסף כי אנחנו לא באים לשבת כמו סמרטוטים על הכיסאות ולחכות שאלוהים יוריד כסף מהשמים. זה לא יקרה. אם לא נקבל, נתאחד ביחד ונתחיל לדאוג להזרים קצת כסף. בלי זה אי-אפשר. אני לא מדבר על כבישים, לא על ספורט ולא על התענוג הזה שפעם שמענו עליו. היום אנחנו לא מדברים עליו. יש עמותות שסוגרות בור בכביש.

אני חוזר שוב: אם אני לא אשמע היום שיש הזרמת כסף לעיריית באקה-אל-גרבייה, אנחנו נפתח בשביתה פתוחה עד לקבלת הכסף.
חליל חורי
אני ראש מועצה מקומית ראמה. זאת הפעם השלישית שאני יושב בוועדה הזאת בדיון על תשלום משכורות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא בימים שאני הייתי יושב ראש הוועדה.
חליל חורי
לא, זה היה לפני שנה כאשר הייתה בעיה כלל ארצית. בזמנו לא שילמו במשך 16 חודשים. קיבלנו מענק כדי לשלם את 16 המשכורות אף על פי שקיבלתי ירושה כל-כך רעה וכבדה. כאשר פג תוקפו של חוק תיקון 31 חזרנו לאותה בעיה- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
מתי פג תוקפו של התיקון?
חליל חורי
בסוף אפריל. חזרנו לאותה בעיה שכל המענקים של משרד הפנים נכנסים לחשבון הלא מוגן ונשארים שני חשבונות מוגנים – חשבון ההבראה וחשבון לביטוח. אנחנו לא שילמנו כבר חודשיים משכורת, ואנחנו מקבלים כבר 10 חודשים משכורות של שכר ממוצע במשק; אנחנו לא משלמים כבר כמה שנים תנאים סוציאליים; לפני יומיים ניתקו למשך כמה ימים וערמות אשפה מסתובבות בכבישים; אנחנו לא יכולים לשלם על הדברים היסודיים. לכן אנחנו בשביתה כבר כמעט 3 שבועות. משרד הפנים מעביר את המענקים לחשבון שמיועד לעיקול; בנק האוצר לא נותן הלוואות, ובלעדיהן אנחנו לא יכולים להתקיים ולשלם שום דבר. דיברתי עם מנכ"ל משרד הפנים שיש בעיה עם כמה רשויות חלשות, והבעיה נמצאת בין משרד האוצר לבין משרד הפנים.

אנחנו חוזרים לבעיה שהייתה לפני שנה, שתוכנית ההבראה הייתה כמעט כמו כדורי אקמול למחלה קשה. התוקף של האקמול נגמר, ועכשיו חזרנו לאותה בעיה. אם תישאר הבעיה הזאת אז גם בעוד 10 חודשים לא נשלם משכורת. מכל המועצות ביקשו תוכנית הבראה. תוכנית הבראה נעשית בשלבים, לא בלחיצת כפתור. כמעט כל מה שביקשו עשינו: היה לנו קיצוץ בפעולות ובהוצאות, הגדלת ארנונה מכ- 12% עד 50% - אפילו יותר מהמשוער ברבעון הראשון של 2005. במשך שנה וחצי לא מיניתי אף עובד; הוצאנו כמעט 17 עובדים לפנסיה מוקדמת בהסכמה. פיטרנו 13 איש בהסכמה – כל אלה כמעט 30 אנשים. אני מעוניין להוציא יותר.
עבד אלמאלכ דהאמשה
כמה עובדים יש בסך-הכול במועצה?
חליל חורי
130 עובדים, בלי החינוך ובלי הפנסיונרים.
ואסל טאהא
כמה מהם שכירים?
חליל חורי
כמעט 68%. אני רוצה להוריד את זה ל- 42%, ואני מעוניין יותר, אפילו יותר ממה שקבעו לנו בתוכנית ההבראה. הם רוצים שתוכנית ההבראה תהיה בלחיצת כפתור – אם עשית את הכול תקבל את הכסף. בכפרים שהאבטלה גואה והמצב הכלכלי כל-כך קשה, לא משלמים ארנונה. עשיתי את כל המאמץ: יש לי חברת גבייה, ואני עצמי עברתי מבית לבית כדי לבקש מאנשים לשלם ארנונה, ועלינו מ- 12% ל- 50%.
היו"ר גאלב מג'אדלה
30 העובדים שיצאו לפנסיה מוקדמת ואלה שפוטרו, קיבלו את המגיע להם?
חליל חורי
לא. אנחנו שלחנו מכתבים.
עסאם מח'ול
זה אבסורד.
חליל חורי
את ההצעה של שמות האנשים שיוצאים לפנסיה אנחנו חייבים לשלוח למשרד הפנים. עד שמשרד הפנים יאשר וייתן המלצות כמה פנסיה ונקודות זיכוי וחודשי הסתגלות כל אחד מקבל. אני שלחתי את זה בפברואר וקיבלתי את זה לפני שבועיים. לפני שבועיים ישבנו אתם וסידרנו אותם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מפברואר עד מאי הם עבדו על זה?
חליל חורי
כן. הטפסים היו במשרד הפנים, ואני ביקשתי את זה כמה פעמים עד שקיבלנו. אני הצעתי 22 וקיבלתי 17. אני רוצה שעוד 5 אנשים ייצאו לפנסיה בהסכמה. עד שקיבלנו את ההסכמה של משרד הפנים - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
מתי הפנסיונרים יוצאים?
חליל חורי
אנחנו מתחילים להוציא לפנסיה ב- 1 ביולי. קיבלנו את ההסכמה של משרד הפנים על האחוזים ועל הזכויות שלהם, והחלטנו על המועד הזה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מ- 1 ביולי הם הופכים להיות פנסיונרים ומקבלים שכר שמאושר בידי משרד הפנים?
חליל חורי
כן.

חלק גדול מתוכנית ההבראה כבר עשינו, אבל אין שחרור כספים. מילא שהמענק הורד כמעט ב- 50% בשנתיים האחרונות, והבעיה העיקרית היא הלוואות למועצות החלשות. בלי שחרור הכספים האלה, אפילו חלק בשיעור מסוים – כמו שכתבנו בתוכנית ההבראה שייתנו לנו חלק מהתקציב שאנחנו חייבים, ובמענקים ובהלוואות אנחנו יכולים להסתדר – אבל אם לא, אנחנו קורסים. אנחנו רוצים פתרון לבעיה הזאת. אנחנו נחזור שוב ושוב לכאן, וזה נשאר רק בגדר המלצות. פעמיים דיברתי עם שר הפנים, שלוש פעמים דיברתי עם מנכ"ל משרד הפנים, וכל הזמן אומרים לנו שבעיית ההלוואות זה עניין פנימי בין משרד הפנים לבין משרד האוצר, ועד היום לא קיבלתי תשובה – אני לא יודע למה. ביום רביעי שמעתי ששר האוצר נתן הוראה מסוימת שעדיין לא הבנתי כדי לפתור את בעייתן של 17 רשויות חלשות. עירבנו גם את השלטון המקומי – את עדי אלדר, ועדיין לא קיבלנו שום תשובה. אני לא יודע מה הפתרון ואיך נסתדר. אני בטוח שאנחנו נחזור לבעיה הכוללת שהייתה לפני שנה, ואנחנו מבקשים מאוד פתרון.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה. נעבור לוועדי העובדים. יושבים כאן נציגי ועדי עובדים של בסמה. ועד העובדים של ראמה הגיע? חליל, אתה מייצג אותן?
חליל חורי
בכל הפגנות העובדים הייתי. כמוהם אני לא מקבל משכורת. אני לא לוקח את החלק שלי ומשאיר אותם. אפילו את התנאים הסוציאליים הנלווים שלי אני לא מקבל.
היו"ר גאלב מג'אדלה
כמה זמן אתם לא מפרישים את התנאים?
חליל חורי
למעלה מ- 5 שנים, כבר מהקדנציה של קודמי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
5 שנים לא היו הפרשות?
חליל חורי
כן. הגירעון היה יותר מ- 120% מהתקציב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. ראש ועד העובדים של מועצת בסמה.
מחמיד גאזי
אני רציתי לציין כמה דברים שהזכיר אותם ראש המועצה. את השביתה הזאת התחלנו בשבוע הרביעי – כמעט לפני חודש – ולא יכולים לתת את השירות המינימלי לתושבים, והעובדים לא מקבלים משכורות. חוץ מהמשכורת האחרונה שקיבלנו לפני 4 חודשים, גם התנאים הסוציאליים שמפרישים מהמשכורות אנחנו לא יכולים לשחרר. אף אחד לא נותן לנו את המינימום להתקדם בחיים שלנו. קרסנו מכל הבחינות. בלי משכורות אנחנו לא יודעים איך לתפקד, איך להמשיך את חיינו עם התושבים. חוץ מזה גם הבנקים מסרבים לנו, ואנחנו לא יכולים לקבל גיבוי של הלוואות. אתם יודעים שהיה חשבון מוגן עד פברואר. מיום שזה נפסק התחילו הבעיות שהזכרנו, ואני לא יודע לאן נגיע. בשבוע הבא יהיו בחירות – שלב ב' – וזה יהיה עוד יותר קשה. אנחנו ישבנו עם עוזרי השר, עם מנהל המחוז, עם מנכ"ל משרד הפנים בהרבה ישיבות, ולא יצא כלום מכל הקשקושים והנושאים שדיברנו עליהם. הכול אוויר, הבטחות ללא תועלת.

אני מבקש מכבוד יושב ראש הוועדה ומהחברים פה לדאוג לעניין הזה ולפתור את הבעיה לא לחודש או לחודשיים. אם נפתח בשביתות ובעיצומים עכשיו תהיה לנו שביתה יותר חריפה כי הקבלנים מאיימים עלינו, ומי יודע איך נצא מזה. לכן אני מבקש שוב לפני שיהיו לנו מהומות בוואדי ערה וסגירת כבישים. השר רצה להגיע לכפר, ואישית התקשרו אליי ושלחו לי פקסים לא לקבל את השר אופיר פינס בהפגנה כזאת- -
ג'מאל זחאלקה
זאת טעות, הייתם צריכים להפגין.
מחמיד גאזי
יש לי אמונה בשר הזה, אבל לצערי הרב, הנושא שלנו לא זז בכלל, הוא נתקע במקומו.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה. יושב ראש ועד העובדים של עיריית באקה, בבקשה.
אחמד גנאיים
אני רוצה להודות חברי הכנסת וליושב ראש הוועדה על היוזמה לדיון החשוב הזה. שמעתי פעם שאחד השרים אמר שאין רעבים. אני רוצה להגיד לכם שיש רעבים. המדינה חוקקה חוק שכר מינימום לעובד – 3000 שקל – כדי שיתפרנס. השכר בעיריות הוא לא מהגבוהים ביותר. אני יודע ש- 80% מהעובדים מקבלים שכר מינימום – 3300 שקל, שמהם מורידים מסים וארנונה. כל דבר מורידים מהשכר, גם נקודות זיכוי בחוק. התבשרנו עכשיו שהעובדים משלמים עוד 1000 שקל נקודת זיכוי, רטרואקטיבית מחודש ינואר משום שהאישה לא עובדת. קודם כל שנמצא עבודה לגברים אצלנו; אם הנשים שלנו בבאקה ייצאו למשרד העבודה וירשמו אבטלה, אחוז האבטלה בבאקה יעלה ל- 25%. רוב הנשים בדרך-כלל לא עובדות. רק ל- 10%-15% מהנשים יש הזדמנות לעבוד, והשאר לא עובדות, או שאני משלם על זה שאני מפרנס יחידי. העובד לא מקבל את השכר. מפרנס יחידי במקום שיוסיפו לו עוד 200-300 שקל מורידים לו 500-800 שקל מכיוון שהוא מקבל 5000 שקל, הוא צריך לשלם בחודש הזה עוד 1000 שקל למס הכנסה ועוד 200 שקל ועוד מים וארנונה. לפעמים יש עובדים שמקבלים מינוס בשכר. צריך לשלם. חוקקו בכנסת את החוק הראשון בכנסת – הבעיה נפתרה.

בחודש ספטמבר אמרו שיש חוק חסין עיקולים, אז אמרנו שזה נגמר. בבאקה-ג'ת יש למעלה מ- 3% שלא מקבלים אחרי 40 יום. עברנו את שני החגים הראשונים בלי לקבל משכורת. השכר הוא זכות יסוד, העובד צריך לקבל את השכר שלו, לא מעניין אותו. יש כל מיני דברים בעיריות – כבישים – כל מיני עמותות מתקנות היום את הכבישים בבאקה- - -

למעלה משנה וחצי בקושי מספקים שירותים, וגם אנחנו העובדים – היום אנחנו בשביתה. חודש אנחנו בשביתה, ביום חמישי הייתה הפגנה. בעיתונים, בטלוויזיה וברדיו זה היה, ואף אחד לא שאל אותנו עד עכשיו. אנשים מתוסכלים ומיואשים. אנחנו חשבנו שהאיחוד יעזור. אמרו שיזרימו כספים וייתנו, ואנחנו חשבנו שהאיחוד יעשה טוב בבאקה, אבל הוא טרפד את כל העבודה בבאקה, והראשונים שנפגעו הם העובדים. זה לא יכול להיות. ש- 3 חודשים אין שכר ו- 3 שנים אין זכויות. אנשים מוציאים קופות גמל כל 6-7 שנים, וזה החיסכון. מה הוא יחסוך מ- 3300 שקל? איך שלושה חודשים הוא לא מקבל גם 3300 שקל? תארו לעצמכם מה מצבו של העובד הזה – מצב גרוע. אנשים לא יכולים תרופות, לא יכולים לשלוח את הילדים שלהם לבית-הספר. אני מכיר אנשים שהוציאו את הילדים שלהם מבית-הספר כדי שיוכלו לעזור להם. גם הגנים לא עבדו. אין גנים. קריסה מוחלטת.
ואסל טאהא
תספר שלקחו מתקציב החינוך כדי לשפר עניינים אחרים. לכן בית-הספר שלכם שובת, והגנים לא עובדים. זה כשהתקציב חסין. אז לאן הולך התקציב? הממשלה ומשרד הפנים הפכו את ראשי העיריות לעבריינים.
מחמיד גאזי
צריך לכבד את השכר של העובד. זה חוק. משרד הפנים עובר על החוק, ואנחנו האזרחים לא עשינו שום דבר. הפגנו במסגרת החוק, מה אתם רוצים שנעשה כדי שנשיג את השכר שלנו? תגידו לי רק דרך אחת. הפתרון הוא אחד ויחיד, כמו שעשו לחינוך לפני 4-5 שנים. חוקקו חוק ומקבלים את השכר ב- 10 בחודש, ואם 60% מהעובדים לא מקבל – אין שום בעיה בעולם. אנחנו מבקשים למצוא פתרון לבעיה הכואבת הזאת. אני אראה לכם רשימה של השנה מתי קיבלו שכר: ב- 2003 קיבלו אותו ב- 5 בחודש; השלישי קיבלו בשישי. מתעללים בנו כבר שנתיים. זה לא יום, זה לא חודשיים – אלא שנתיים בדיוק. אף אחד לא יכול להוציא 50 שקל מהבנק.
רן כהן
למה לא פונים לבג"ץ?
מחמיד ע'אזי
אנחנו חושבים על זה.
רן כהן
מי שעובר על החוק זה משרד הפנים. למה אתם לא פונים לבג"ץ?
עסאם מח'ול
אני לא רוצה להוסיף על תיאור המצב הקשה. נציגי העובדים ונציגי המועצות תיארו בצורה הברורה ביותר. אני מסכים עם הדברים שיש בזה עבירה על החוק, יש כאן מעשה פשע פלילי. מי שעומד מאחוריו הם נציגי הממשלה ונציגי המשרדים האמורים לאכוף את המדיניות שהם קובעים, אפילו. יש כאן התעללות במספר ישובים קטנים או חלשים עד שיוכיחו שהם חזקים. ההגדרה הזאת שהם חלשים היא הגדרה מאתגרת, ואני אומר את זה לטובתם של היישובים. אל תסכימו שיתייחסו אליכם כאל יישובים חלשים כי יש לכם האמצעים להוכיח שאתם כן חזקים.

המצב הוא אבסורד ובלתי אפשרי. לפני שנה הייתה בעיה כוללת ברשויות המקומיות. המצב היה הרבה יותר טוב ממה שהוא עכשיו, אף על פי שכולם סבלו מזה. אבל כולם היו כוח שהפחיד את משרד הפנים, ואילו עכשיו אתם מבודדים את היישובים הכי בעייתיים ומנסים להתעלל בהם. מול זה צריך להתקומם גם בוועדה, לדחות את הגישה הזאת ולתבוע ממשרד הפנים לנהוג אחרת. אין אופציה נוספת, ואם יש צורך ללכת לבג"ץ – אז ללכת לבג"ץ. מה שמתואר כאן הוא דבר שאי-אפשר לסבול אותו. יש מעגל קסמים: מצד אחד אתם אומרים שמכיוון שהם חלשים – לפי הגדרתכם – הם לא מקבלים לא הזרמת כספים ולא הלוואות מהבנקים. הבנקים לא מסתכלים ולא מצפצפים לכיוון שלהם; מצד שני הם לא יכולים להפסיק להיות חלשים כל עוד אתם מתנהגים ככה. הדברים האלה לא נאמרים רק כדי להירשם בפרוטוקול, הם נאמרים כדי להפנות אצבע מאשימה כלפי משרד הפנים. אני מסכים עם נציג העובדים בבסמה שאומר שלנו יש ציפיות ממשרד הפנים, מהשר. מישהו מנסה לקלקל, מישהו מנסה לשים רגל. זה מסוכן ביותר, וזה טמון בפקידות.

אם הדבר הזה לא יתוקן עכשיו ומיד, זה לא יהיה מאבקתם של היישובים בלבד. ואני מציע שאף אחד לא יחייך על זה.\
רן כהן
בחדר הזה ישבתי שנים על מאבקי עובדים שנאבקו על פרנסה אלמנטרית. יש דבר אחד שמוזכר לגבי זכויות עובדים: שכר משלמים לעובד לאחר שהוא סיים את עבדתו. זה כלל ברזל, זה לא קפיטליזם ולא סוציאליזם. זה אלמנטרי לחברה אנושית.
טלב אלסאנע
לא בהכרח דמוקרטית, חברה אנושית.
רן כהן
זה כלל שבא מזכויות האדם ומזכויות העובדים. בעניין הזה יש הכרח ללכת גם לזרוע המשפטית שתחייב את הרשויות ואת משרד הפנים לשלם קודם כל את השכר. לאחר-מכן שיעשו את השאר, ואולי גם נגד משרד האוצר, כי הרי לכולנו ברור שמשרד הפנים תלוי במשרד האוצר. לכן לעניות דעתי, זה הכלל הראשון. צריך לעמוד על כך שיותר לא עוברים על החוק בנושא של שכר במדינת ישראל. בשנים האחרונות בעידן נתניהו נוצרה מוסכמה שאפשר לא לשלם שכר, לא לעובדי הרשויות המקומיות, לעובדי המועצות הדתיות. אנשים עבדו, נתנו את זיעתם את יומם את לילותיהם, וברשויות המקומיות – נאמר באופן הגלוי ביותר – למה לא היו עד עכשיו עתירות לבג"ץ? מכיוון שהעובדים פחדו שהנקמה תהיה בפיטורי עובדים. תופסים את העובדים בגרון, רוצים שהם יהיו תלויים בין שמים לארץ – בין לקבל את השכר שזאת זכות אלמנטרית לבין להמשיך לעבוד שזה רצונם הטבעי ביותר.

אין ברירה, אדוני היושב ראש, לזמן לכאן את השר עצמו ושייתנו תשובה לעניין הזה. אם השר יידע שהוא בא התשובה תהיה יום קודם. לכן אולי רצוי לעשות את זה הכי מהר והכי מוקדם שרק אפשר. אני אומר לעובדים, תעשו את זה, אנחנו נצטרף אליכם לבג"ץ. לדעתי, מאוד חשוב שהמהלך הזה יתבצע.
היו"ר גאלב מג'אדלה
תודה רבה לחבר הכנסת רן כהן. בבקשה, משרד האוצר.
ערן פולק
אין לי, כמובן, ההתייחסות הספציפית לכל רשות מקומית. המעקב הספציפי נעשה במשרד הפנים- -
טלב אלסאנע
מה יש לך?
ערן פולק
אנחנו נמצאים בתהליך של תוכניות ההבראה. הממשלה הקצתה להן 1.5 מיליארד שקל; הבנקים היו אמורים להעניק את היתרה לכיסוי גירעונות- -
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני, לא הזמנו אותך בשביל הדברים הכלליים האלה. יש פה מועצות מסוימות, שיסביר מה קורה עם בסמה, מה קורה עם באקה אל-גרבייה ויתייחס לנושאים- -
טלב אלסאנע
תן לו.
עבד אלמאלכ דהאמשה
- - הוא אומר שיש תוכניות הבראה, בסדר. אז מה?
ערן פולק
נכון לעכשיו אין לי מידע ספציפי לגבי כל רשות מקומית, אנחנו לא מחזיקים מידע כזה.
טלב אלסאנע
למה אין?
ערן פולק
מי שמנהל את המעקב אחר הרשויות המקומיות זה משרד הפנים, ויש לו העדכונים הכי עדכניים שקיימים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני היושב ראש, עם כל הכבוד, אנחנו מנהלים דיון על בסמה ועל באקה אל-גרבייה, ואנחנו רוצים לשמוע על הנושאים האלה. על זה דיברנו מהבוקר. אם אין לך, שיבוא מי שיש לו. אם למשרד הפנים יש, שישלח מי שיש בעניין הזה. מה אתה מוסיף לנו עכשיו?
היו"ר גאלב מג'אדלה
לא ניכנס ספציפית. משרד האוצר מילא את חובתו באופן כללי בהתאם לסיכומים ולמה שנדרש ממנו?
ערן פולק
זה בדיוק מה שהתכוונתי להגיד. הממשלה הקצתה 1.5 מיליארד שקל לתוכניות ההבראה בהתאם לאבני הדרך של התוכניות. מלבד זאת היו סיכומים עם השלטון המקומי על התגבור של מענק האיזון בסדר גודל של כ- 20%, תגבור במענקי האיזון השוטפים – זה הועבר. הנושא היחיד שנשאר פתוח ולא הוסדר בסוף זה הנושא הידוע של האשראי הבנקאי. יש - - -די דחופים שמתקיימים כל הזמן לגבי איך לפנות ומה לעשות עם המערכת הבנקאית. היה פתרון חלקי לגבי 37 רשויות, ועובדים עכשיו על שאר הרשויות. בשבוע שעבר היו ישיבות אצל שר האוצר, ואמור לצאת קול קורא של פנייה חדשה לבנקים- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
ערן, תגיד לי במשפט אחד, האוצר מילא את חובתו כלפי כל הסיכומים שהוא הוביל?
ערן פולק
ההתחייבויות התקציביות קוימו. הנושא של הבנקים – שהוא לא מחויבות של האוצר, אבל זה נושא שהאוצר לקח על עצמו – נמצא בדיונים ובניסיונות כאלה ואחרים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
מתי מסתיימים הדיונים? אם שר האוצר לא יקבל משכורת החודש הוא יכול להתקיים?
רן כהן
כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני שואל אותך, הוא יכול להתקיים?
קריאות
הוא יכול.
היו"ר גאלב מג'אדלה
הוא יכול, נכון? יש אנשים שלא יכולים. אם המנכ"ל לא יקבל הוא יוכל להתקיים? הוא יוכל להתקיים. אבל אם העובד הזוטר במשרד האוצר לא יקבל משכורת הוא יכול להתקיים? אתם לא חושבים על המשפחות של העובדים ועל אחרים. אני רוצה תשובה: מתי אתם תסדירו את העניין עם הבנקים? אתה אומר שזאת חבילה אחת. לא תרמו אף אחד כאן. מתי תסדירו את העניין עם הבנקים? מתי תגידו להם שיחתמו? מתי תפעילו לחץ עליהם שיחתמו? את זה אני רוצה לשמוע. אתם כבר שלושה חודשים מתעתעים בכל המערכת.
רן כהן
החשב הכללי הוא זה שטרפד את כל העניין.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה רוצה שאני אגיש תלונות במשטרה נגד שר האוצר? אתה רוצה שנגיש נגדו תביעות משפטיות על כך שאנשים רעבים? אתה רוצה שנעשה לו פדיחות כמו שצריך? מחר בבוקר נעשה את זה בכל הרמות, ויש לנו כל הכלים. אנחנו רוצים תשובה השבוע מתי שר האוצר מתפנה במקום לעסוק בהתנתקות לעסוק באוצר. זה מה שאני רוצה לשמוע היום. הוא כל הזמן מתעסק בהתנתקות, בפוליטיקה, במלחמות עם שרון. לא מתעסק עם האוצר. אנשים לא קיבלו במשך 5 חודשים משכורת, אנשים רעבים. אני יודע גם מה הם עושים. ואני אומר לך באופן אישי שאני יודע מאין הם מקבלים כסף בשביל לקנות לחם לילדים שלהם. אני יודע מאיפה. עד מתי זה יימשך? אחר-כך הם יחסמו את הכבישים, ואתם תגידו שהם נגד המדינה.

אני רוצה השבוע תשובה משר האוצר. אם לא, אני אעשה לו במליאת הכנסת דבר שבחיים שלו הוא לא שמע אותו. אני אעבור על כל הכללים של התקנון של הכנסת, ואני אעשה דבר שלא ייעשה. תרשום לך את זה, ותודיע לו היום את זה. יהיו במשך שבוע כותרות בכל העיתונים מה עשה יושב ראש ועדת הפנים לשר האוצר. תזכור טוב מה שאני אמרתי לך. עכשיו האחריות שלך היא להעביר לו את הדברים. יצחק בלק, בבקשה.
יצחק בלק
לעומת דבריו של חבר הכנסת מח'ול משרד הפנים לא עיכב שום מענק לשום רשות מקומית, לא במענק האיזון ולא בתוכניות ההבראה. דבר שני, הפקידות לא מכשילה שום צעד ושום מדיניות של השר. לכן אני מבקש לא לתקוף את הפקידות, בעיקר כשאין שום הוכחה לכך.
טלב אלסאנע
הבעיה היא רק הוכחות.
יצחק בלק
הפקידות מבצעת את תפקידה על הצד הטוב ביותר. בהתייחס לדבריו של חבר הכנסת טלב אלסאנע, משרד הפנים לא רק מחייב, אלא גם מחתים את ראשי הרשויות שכל סכום שמגיע, ישולם קודם-כל לשכר. לצערי, לעיתים בגלל חוסר תזמון נכון הכסף מגיע לחשבונה של הרשות המקומית ונעקל לכיסוי חובות. באותן רשויות שחלק מנציגיהן יושבים פה, כדי שהכסף יגיע לייעודו לעובדים חייבים לפנות את הדרך, כלומר להסיר את העיקולים. זאת עבודה משותפת- -
עסאם מח'ול
מתקבל רושם מוטעה- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
תן לו לסיים את דבריו.
עסאם מח'ול
- - -
היו"ר גאלב מג'אדלה
אם הוא הטעה אותנו ואמר דבר לא נכון, נגיד. תן לו לסיים.
יצחק בלק
בתור משרד הפנים אני יכול להעביר את כל מה שמגיע לרשות המקומית בלי מאמץ מיוחד, והעובדים לא יראו מזה שקל אחד. כיוון שעל חשבונה של הרשות המקומית יש שורה שלמה של עיקולים, כדי לאפשר לכסף להגיע לייעודם כפי שאנחנו רואים עדיפות ראשונה – ועל כך אין ויכוח שקודם כל העובדים צריכים לקבל את שכרם – חייבים להסיר את העיקולים בצורה זאת או אחרת: או להגיע להסדרים עם מוסדות המדינה, החל ממס ההכנסה, ביטוח לאומי, חברת חשמל ומקורות ואחרים. רק לאחר שאנחנו מפנים אנחנו יכולים לעזור לרשות המקומית. הביאו בחשבון שאנחנו לא המעסיקים ולא המנהלים של הרשות המקומית. יש הנהלה נבחרת, והעובדים נשכרו בידי הרשות המקומית. אנחנו עוזרים במצב של מצוקה של תוכניות ההבראה ודואגים לכך שהכספים יגיעו לעובדים. מצד שני קיים המחסור באשראי שהוזכר קודם. האשראי מהווה בערך 1/3 מנפח תוכניות ההבראה, וכמובן שכאשר האשראי לא יהיה מתוזמן עם המענקים של המדינה הרי ש- -
טלב אלסאנע
מה הפתרון שאתה מציע? כל הזמן שומעים הרצאות. השתתפתי בעשרים דיונים, ואני שומע אותן ההרצאות. תנו פתרונות.
יצחק בלק
צוין קודם שהתופעה הייתה, לצערי, הרבה יותר נרחבת. היא הולכת ומצטמצמת. בימים הקרובים נשב עם באקה-ג'ת. היה דיון אצל המנכ"ל ביום חמישי- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, לבאקה-ג'ת יש עיקולים, עזוב את זה כרגע, נחזור לזה. לבסמה יש עיקולים?
יצחק בלק
לבסמה יש בעיה של אי שיתוף פעולה בין ההנהלה לבין החשב המלווה. אנחנו שמנו עכשיו את החשב המלווה המחוזי, דן תנחומא. זמן הלימוד שלו שואף לאפס כיוון שהוא ליווה את עבודתו של החשב המלווה הנוכחי. אני מניח שתוך מספר ימים אפשר יהיה להסדיר- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
מכיוון שאין לו זמן לחתום אם לא מקבלים משכורות?
יצחק בלק
לא. זה סיפור, אדוני. זה לא עניין של זמן, זה עניין של חוסר שיתוף פעולה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אי-שיתוף הפעולה בין החשב המלווה לבין המועצה תקע את השכר. הבאתם במקומו אדם אחר, מה תוקע את העניין עכשיו?
יצחק בלק
תוך כמה ימים זה ייפתר.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אתה אומר שתוך כמה ימים נושא השכר בבסמה יוסדר?
יצחק בלק
כן.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לגבי באקה אני אענה לך, לא הם. בשבוע שעבר הם נפגשו עם אוסקר. הוא הבטיח שתוך יומיים תהיה החלטה, ועברו בינתיים 10 ימים. דיברתי עם אוסקר ועם השר. הבוקר דיברתי עם קובי שלום, ניסיתי להשיג אותך ולא הצלחתי. אני אומר לך חד-משמעית כאן: אם השר שלך והמנכ"ל שלך לא יסדירו את העניין היום ויזרימו כסף לבטל את העיקולים ולהתחיל לזרום כעיר מאוחדת, אנחנו נדאג לפרק את האיחוד הזה. לפני 3.5 חודשים הייתם כאן, הבטחתם שהאיחוד הזה יצליח, ו"יצליח" משמעותו – להזרים כספים. לא הזרמתם כספים. אני מכיר את העניין, אני מכיר עוד 20 רשויות כאלה.

אני דיברתי אתך 5 פעמים, ואפילו מחלתי על כבודי כראש ועדה ודיברתי עם הפקידות שאני מאוד מעריך. ביום חמישי דיברתי ב- 23:00 עם השר, ביום חמישי דיברתי ב- 19:00 עם המנכ"ל בשיחה אישית, לא בטלפון. תרשום את זה. בצוהריים דיברתי עם קובי שלום, לפני זה דיברתי אתך. הם היו בפגישה לפני 10 ימים, והוא אמר שתוך יומיים תהיה תשובה, עברו בינתיים 8 ימים. 8 ימים שהם לא קיבלו כסף ולא קרה שום דבר. זה לא יכול להיות. מדובר בבני-אדם. יומיים זה יומיים, יום וחצי זה יום וחצי, זה לא עשרה ימים. אני רוצה תשובות היום, כמה כסף מזרימים בהתייעצות עם החשב המלווה, עם ראש העיר ועם הגזבר. כמה כסף מזרימים לבאקה כדי להסיר את העיקולים וכדי שהגלגל יתגלגל וקודם כל יקבלו שכר. לא מחר בבוקר, היום. אני מכיר את הבעיה בדיוק כמוכם, לא פחות מכם. מה זה היומיים האלה שאוסקר הבטיח לפני 10 ימים? עברו 9 ימים, זה היה ביום שני שעבר. זה יומיים? ביומיים האלה יכולנו לא להגיע לדיון הזה. אם אחרי יומיים הוא היה מזרים כספים ומסדיר את העניין, לא היינו מגיעים לדיון הזה.

בשביל זה דחינו את הדיון בשבוע, כדי לשמור על הכבוד שלכם ועל כבודם של המנכ"ל והשר שלך. אבל אם אתם לא רוצים לשמור על הכבוד שלכם אני לא אשמור עליו. אני רוצה תשובה היום מתי זורם כסף לבאקה-ג'ת, כמה ומה אתם עושים עם החובות של ג'ת. אני מצטער שאני צריך להגיד את זה לשר שלך ולמנכ"ל. להם צריך להגיד את זה, לא לפקידות. לא על הפקידות צריך להיות אבו-עלי, גיבורים. מיום חמישי ב- 23:00 בלילה לא שמעתי ממנו כלום. היום אני רוצה לשמוע ממנו. אם לא, הוא בתור אחרי שר האוצר, אם לא לפניו.
רן כהן
למיטב ידיעתי, מ- 1.5 מיליארד שקל שהקצה משרד האוצר עד עכשיו השתמשו ב- 900 עד מיליארד. זאת אומרת שיש סכום של 500-600 מיליון שקל, וכמדומני משרד האוצר העביר אותם למשרד הפנים. זה מוקצה. דבר שני, אני יודע שוועדת הכספים אישרה לשר הפנים מענק שר מוגדל במכוון כדי שיהיה לו חופש הפעולה לטפל בנושאים מן הסוג הזה. אני שואל מדוע השר לא העביר מתוך מענק השר שהועמד לרשותו כספים לפתרון הבעיה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
משום שבמקרה של באקה השר חיכה לפגישה המפורסמת של המנכ"ל משבוע שעבר שבה היו צריכים ליפול דברים ולהתקדם, ולכן הדברים נתקעו. אני אומר לך איציק, יהיו פה דברים חמורים בעניין באקה-ג'ת אם לא יזוזו דברים היום. אני עונה לחבר הכנסת רן כהן במקומך- -
רן כהן
התוספת שלך רק מחזקת אותי.
היו"ר גאלב מג'אדלה
נכון. כי היה פה דבר ביורוקרטי שנתקע שהביא למצב הזה, ואפשר היה למנוע לפחות את הדיון היום. למי שאין זמן לטפל בדברים שייקח את זמנו למישהו אחר.
עסאם מח'ול
אדוני היושב ראש, רק כדי שלא יתקבל הרושם שאתה עושה את זה רק לבאקה- -
היו"ר גאלב מג'אדלה
סליחה, לא מתקבל שום רושם- -
טלב אלסאנע
זה אמור לגבי כולם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
- - אני מצטער שלא באו לכאן עוד 20 רשויות מקומיות שהן תקועות- -
ג'מאל זחאלקה
טייבה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
- - ואחרים.
טלב אלסאנע
לא שמענו מהי תשובת משרד הפנים לגבי ראמה.
עסאם מח'ול
ושלא יַתנו את מה שמגיע למועצות בסיום טוטלי של תוכנית ההבראה.
היו"ר גאלב מג'אדלה
להפך, אנחנו הקלנו ולא דנו בזה לפני שבועיים. רצינו לאפשר למשרד הפנים לעשות את מלאכתו נאמנה ורצינו לאפשר למשרד האוצר להגיע לסיכומים. ביום חמישי שעבר בלילה ידעתי שיש דיון עם החשב הכללי של האוצר ודברים יכולים להסתדר. אין לנו עניין לקיים כאן דיונים, אין לנו עניין לאווירה כזאת, להפך. נתנו לזה שבועיים, לא שיתפתי אף אחד למה אני מושך את זה כי הייתה לי כל האינפורמציה מכל הכיוונים. עכשיו אנחנו באים לעניין בידיים נקיות. לכן זה אתה מרגיש את הקול שלי, שלא שמעת אותו אף פעם.

הדברים סוכמו כפי שסוכמו. אני מבקש ממך, יצחק וגם מערן – ואתם יודעים שאת שניכם אני מעריך, לא מכיוון שאתם נוכחים קבועים – היום אני רוצה תשובות. אל תביאו אותנו למצב שנעשה דברים שיגידו אחר-כך שאנחנו רוצים כותרות. אני האחרון שרוצה כותרות. פתרון חייב להימצא. מכיוון שלמישהו לא היה זמן לחתום, ומכיוון שמישהו לא מחליט ולא מסכם ולא מקדם דברים לא יקרה המצב הזה. אני מודה לכם מאוד.


הישיבה ננעלה ב- 12:30

קוד המקור של הנתונים