ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 07/06/2005

פרוטוקול

 
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן












2
ועדת משנה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה לנושא מפגעי איכות סביבה
7.6.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 46
מישיבת ועדת המשנה (של ועדת הפנים ואיכות הסביבה) למפגעי איכות סביבה
יום שלישי, כ"ט אייר התשס"ה, (7 ביוני 2005) שעה 13:00
סדר היום
סכנת קרינה בשכונת רמת אלמוגי.
נכחו
חברי הוועדה: לאה נס- היו"ר
רומן ברונפמן
משה גפני
עמרם מצנע
מוזמנים
סטיליאן גלברג - ראש אגף רעש וקרינה, המשרד לאיכות הסביבה
ד"ר מיכה ברחנא - משרד הבריאות
איציק פסטרנק - ראש מחלקה טכנית בגלי צה"ל, משרד הביטחון
שולי קניאס - רמ"ד תשתית ופריסה באגף התקשוב, צה"ל
צביקה קרמן - ראש תחום מקרקעין, משרד הביטחון
דלית קן דרור - יועצת משפטית אגף התקשוב, צה"ל
אורי בלום - עוזר ראש עיריית חיפה
מונה נופי-נעמה - איגוד ערים לאיכות הסביבה, עיריית חיפה
יוסף מזון - יו"ר ועד ההורים, ביה"ס איינשטיין בחיפה
אסף חייט - יו"ר ועדת הכספים וחבר ועד הפעולה, בי"ס איינשטיין בחיפה
אבשלום דואק - נציג הוועדה המשפטית, ביה"ס איינשטיין בחיפה
ארי סמגה - חבר ועד הפעולה, ביה"ס איינשטיין בחיפה
יצחק שפירא - יו"ר ועד שכונת רמת אלמוגי בחיפה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס


סכנת קרינה בשכונת רמת אלמוגי
היו"ר לאה נס
אני רוצה לפתוח את הישיבה של ועדת המשנה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה לנושא מפגעי איכות סביבה. הישיבה הזו היא ישיבת מעקב על ישיבה שנעשתה פה לפני יותר מחצי שנה, שמונה חודשים, בקשר לאתר האנטנות שממוקם ברמת אלמוגי בחיפה, בסמוך לבית הספר איינשטיין. גם אזור מגורים וגם בית ספר, אתר שכבר יש החלטה להעתיק את התחנה הזאת, תחנת השידור של הצבא, של מערכת הביטחון שיש בה אנטנות של גלי צה"ל, גלגל"צ, משטרה ושב"כ. חלק מהן אולי כבר לא פועלות אבל יש חלק אחר שפועל. הייתה פה ישיבה ויצאה מכאן קריאה, והייתה הבנה של משרד הביטחון שהם צריכים לממש כבר את הכוונה הטובה שלהם מלפני כמעט עשור להעתיק את האתר. מעבר לכך שהיו שם בדיקות גם של המשרד לאיכות הסביבה והקרינה הייתה גבוהה, למרות הפעולות שעשתה המערכת הביטחונית וכל מי שנמצא שם באתר, פעולות שנועדו להוריד את רמת הקרינה, ואני לא רוצה להיכנס לויכוחים שהיו פה גם בישיבה הקודמת, מדדו בחצר של בית הספר, בכיתה, במסדרון. זה נמצא באזור מגורים ליד מקום בו שוהים ילדים.

הייתה כבר החלטה להעתיק את התחנה הזאת ואנחנו מבינים מהתושבים שלא נעשה שום דבר. ישנם כאן נציגי תושבים והבנתי שהמשרד לאיכות הסביבה כבר לא מרגיש צורך אפילו לבדוק. אז ראשית אתן את רשות הדיבור לתושבים המודאגים שיזמו וביקשו ממני לעשות ישיבת מעקב נוספת, ואני מאוד מבינה את המצוקה והחרדה. אמנם פאניקה זה דבר לא בריא וחרדה לכשעצמה מסכנת את הבריאות, אבל אי אפשר להתעלם מזה וצריך לפעול, וזה המקום. איציק שפירא, בבקשה.
יצחק שפירא
אני איציק שפירא, יושב ראש ועד השכונה. אני רוצה להזכיר שבישיבה הקודמת יושבת ראש הוועדה נזפה בנציגי המשרדים השונים על כך שהם לא מתערבים ופועלים בנושא. למרות שהם ננזפו הם לא עשו גם הלאה דבר. לא משרד הבריאות, לא המשרד לאיכות הסביבה ובראש ובראשונה משרד החינוך מתעלם לגמרי מכל פעולה.
היו"ר לאה נס
ועיריית חיפה שבהתחלה איימה או סגרה את בית הספר לכמה ימים, או שזה רק היה איום?
יוסף מזון
זה היה יותר סגירה של ועד ההורים בבית הספר ולא של העירייה.
יצחק שפירא
יתרה מזאת. משרד הביטחון בראותו שיש תחנת ניטור על בית הספר פשוט הפנה את הקרינה ב-180 מעלות לכיוון בתי התושבים. המדידה האחרונה שנעשתה על ידי התחנה החדשה שנרכשה לצורך העניין נעשתה בפסח, נעשתה מדידה בבתי התושבים עצמם. כדי להמחיש עד כמה הדבר מסוכן אנחנו מדברים פה על ערכים הרבה יותר גבוהים ממה שדובר בישיבה הקודמת, ונמצאו ערכים כאלה.
היו"ר לאה נס
את זה אתה אומר, בוא נשמע מה שגלברג יאמר.
יצחק שפירא
סליחה, אני מסתמך על נתונים שלהם, מהנדסת הקרינה של המחוז מדדה והעבירה לנו את התוצאות וזה מתבסס על כך.
היו"ר לאה נס
אבל אמרת שהם סגרו את תחנת הניטור.
יוסף מזון
זה היה בדיוק יומיים לפני שהם סגרו את התחנה כי התוצאות פשוט לא מתאימות.
יצחק שפירא
מה שמדאיג יותר מזה זה שנעשים כל מיני דיונים בין כל מיני גופים. אנחנו לא יודעים את כל מה שקורה. כולם מסכימים שהתחנה צריכה לצאת וכולם מסכימים שיש אתר חליפי לתחנה הזאת, בפועל היא נמצאת שם ועדיין משדרת, כאשר דובר שצריך לאלתר להוציא את האנטנה של גלי צה"ל מהמקום, היא לא זזה משם, למרות שמפקד גלי צה"ל הביע את נכונותו להעתיק אותה משם. מה שקורה בפועל הוא שאני מודאג מההתעלמות הזאת, לא הרשות המקומית ואף אחד מהמשרדים המעורבים, לא פעל במילימטר כדי להזיז משם את האתר הזה. האתר הזה ממשיך להקרין. אני רוצה להוסיף בנושא האתר שאנחנו חושדים שכנראה יש פה דברים נוספים שמסתתרים מאחורי כל הסיפור הזה, ערכים של קרקע ודברים כאלה, בקיצור כספים, וזה הדבר היחידי שכרגע לדעתי עוצר את כל המהלך. אם אנחנו יכולים היום לקבל איזושהי החלטה על ידי הוועדה, אני מאוד אבקש לא מעקב נוסף אלא פשוט החלטה להזיז את העניין, אני אשמח.
היו"ר לאה נס
בכל אופן אנחנו רשות מחוקקת ומבקרת, אנחנו יכולים לקרוא, להמליץ, להגיד, אבל מי שהם הרשות המבצעת אלו המשרדים, אבל כמובן שהם אינם יכולים להתעלם ממה שאנחנו אומרים. תודה. בבקשה.
יוסף מזון
אני יוסי מזון יושב ראש ועד ההורים בבית הספר איינשטיין בחיפה. לגבי תחנת הניטור, עתרתי בשם הורי בית הספר לבית המשפט ופסק דין יצא שמדינת ישראל חייבת להקים תחנת ניטור בשטח בית הספר, ואכן אחרי מספר דיונים עשו כך. בערב יום הזיכרון בלי להודיע לאף אחד, המשרד לאיכות הסביבה פשוט בא ותלש את התחנה מהמקום. אחרי שבוע שחיכינו לתוצאות של התחנה גילינו שהיא נעלמה. גם זה לקח להם איזה שלושה או ארבעה ימים של גימגומים למה אנחנו לא מקבלים תוצאות עד שהם הודו שהם לקחו אותה. אולי אדון סטיליאן ייתן לנו תשובה למה הם לקחו אותה בניגוד להחלטת בית משפט?
היו"ר לאה נס
יש עוד מישהו מהתושבים, אנחנו נסיים את החלק של התושבים ואחר כך נשמע את שאר הדוברים.
אסף חייט
אני רוצה רק להוסיף עוד דבר. שמי אסף חייט ואני אב לשני ילדים בבית הספר וגם בוועד הפעולה. מה שנעשה בפסח, אנטנה יושבת על בית הספר. הם עשו טריק מאוד פשוט. הילדים לא נמצאים, בוא נעשה סיבוב בשכונה. ואז התברר שאמנם מה שיש בבית הספר זה רע אבל בשכונה יש חגיגה מסביב כי השידורים הם כיווניים ויש אפשרות לשחק ואז התברר שבשכונה שיש קרינות מאוד גבוהות, ומה שעשה הצבא זה שהוא סגר להם את הכסף והם לא יכולים להפעיל תחנת שידור. הצבא כעס כי עשו לזה טריק קטן אבל הוכיחו שהם שקרנים.
אבשלום דואק
גבירתי, אני רוצה לומר מספר מילים. אני אבשלום דואק, קודם כל אני נציגה של בתי שהיא תלמידה בביה"ס איינשטיין ואני גם חבר הוועדה המשפטית של ועד הפעולה. ראשית, כבוד הוא לי להופיע בפניכם, עשינו דרך לא מעטה עד כה כדי להגיע למעמד הזה.
משה גפני
גם אנחנו עשינו דרך לא מעטה עד שהגענו לפה.
אבשלום דואק
חן חן. קראתי כמובן את דבריה של גבירתי היושבת ראש שמצדדת במאבק הזה בצורה מובהקת בפרוטוקול הישיבה הקודם וכן הלאה בהתכתבויות רבות שנעשו. מה שעד היום יש לנו זה הרבה מאוד הבטחות. יש אין סוף הבטחות. כבר תשע שנים של הבטחות שהמיתחם צריך לעבור משם, ושום דבר לא נעשה הלכה למעשה. אצלנו אומרים, הסכמים יש לקיים. יש פה הסכמים ברורים על ידי בית המחוקקים, על ידי הוועדות הממלכתיות, על ידי משרד הביטחון, על ידי צה"ל, שום דבר לא נעשה בעניין. נעשו ללא ספק מדידות בתקופות שונות. מר גלברג שאיתו שוחחתי לפחות מספר פעמים מסר לי, ואני יכול לצטט מדבריו, שאני לא יודע מה מקור הקרינה דאז, יש כל מיני אנטנות שם, יכול להיות מזה, יכול להיות מהאנטנה ההיא, אני את ילדי לא הייתי שולח לבית הספר. אני חייב לומר שאמרה מהסוג הזה בהחלט צלצלה לאוזני ונחרדתי, אם אומר זאת איש מכובד, מקצוען שכמותו, יש להתייחס לדברים בכובד ראש.

בנושא תחנת הניטור. תחנת הניטור היא בעצם איזושהיא מן מתכונת כזו או אחרת לנסות למדר ולהשקיט את חרדתם של התושבים, ולא כך הוא הדבר. הייתכן שבית משפט נותן צו, צו השופט שמוליק ברלינר, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בפסק דינו קובע באופן מובהק וחד משמעי, תחנת ניטור תוך שבועיים. הצו הזה לא רק שהופר - - -
משה גפני
הוקמה יחידת הניטור.
אבשלום דואק
בחרדת לילה. השופט אמר שבמידה ולא יעמדו בתנאים של תחנת הניטור, תהיה הזכות המלאה - - -
משה גפני
השופט לא אמר שאסור לקחת אותה.
היו"ר לאה נס
גפני, כל ישיבה רצינית אתה עושה אותה בדיחה.
רומן ברונפמן
הציבור לא מבין אותך.
אבשלום דואק
חבר הכנסת גפני, אני פונה אליך בקריאה אישית. מדובר פה בדיני נפשות. מדובר פה בבריאותה של בתי. אין דבר חשוב יותר בעולם, אני מבקש להתייחס לזה במלוא כובד הרצינות. אנא ממך.
משה גפני
כשאני מתייחס למשהו ברצינות אני מתחיל לצחוק, אבל אני בהחלט מתייחס לזה במלוא הרצינות.
היו"ר לאה נס
הצחוק הוא ממבוכה.
אבשלום דואק
מכל מקום, בן לילה תחנת הניתור נעלמה. אף אחד לא הודיע, אף אחד לא ציין ובמכתבה של עורכת הדין דורית ניסנבאום שמייצגת את יושב ראש הועד נכתב, גברת מיקי הרן הורתה לפרק את התחנה במחאה על התחייבות כספית שלא קויימה על ידי משרד הביטחון. האם עסקינן בדיני נפשות, אנחנו מתעסקים פה בכסף? לוקחים תחנת ניטור שהיא צו בית משפט, האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להפר צו בית משפט.

מדובר במיתחם אנטנות, גבירתי אמרה שמדובר פה באנטנות גלי צה"ל, גלגל"צ, חברים יקרים, מה, אנחנו היינו כחולמים? מדובר כאן במתחם של 40 דונם. נמצאות שם אנטנות מכל רמה שהיא, אנטנות של מודיעין, אנטנות סלולריות, אנטנות מכל סוג ומין שהוא. זה שאחדים אומרים שחלק משתמשים בזה, לא משתמשים בזה. האלומה היא אלומה, בלתי מייננת או מייננת, אנחנו לא מבינים בזה. מה שאנחנו יודעים זה שקרינה היא קרינה, ואנחנו בני האדם לא בדיוק יודעים להתמודד עם קרינה. לגבי זה יש מחקרים, טען פה קודם אותו רופא, אין מחלוקת בנושא זה שקרינה לא בדיוק מתאימה לתא החי. זה לא קיים, זה לא מתאים, זה לא הולך ביחד, ולא ייתכן שבמרכז אוכלוסין יוצב מתקן שכזה. גבירתי יושבת הראש, אני רוצה להוסיף עוד מספר מילים, אנא ממך. אני מבטיח לקצר.
משה גפני
אתה היית מאוד ברור עד עכשיו.
אבשלום דואק
כולנו נסכים כי הסחבת בטיפול עברה כל גבול. תשע שנים זה די והותר. תשימו לב לכל הקיטוב שנעשה בעניין. הייתה הבטחה של שנתיים. זה השנתיים הקבועות. אני לא יודע ממתי מתחילות השנתיים ומתי הן נסתיימו. השנתיים כבר עברו. האם לא עבר מספיק זמן? האם אין לקיים הבטחות? האם חיי ילדינו ומשפחתנו הפקר? האם לא די בחברינו מהשכונה ומורות בית הספר שחלו בסרטן. האם לא די?

עכשיו אני רוצה לומר גבירתי משהו אישי. תרשי לי בבקשה.
היו"ר לאה נס
עד עכשיו זה לא היה אישי?
אבשלום דואק
לא. עד עכשיו היה לזה שני גוונים, עכשיו אני רוצה לומר משהו אישי, בשם בתי. אני פה בשם בתי. לא ייתכן שלא אעשה כל הנדרש להבטיח את שלום בריאותה. ילדינו הם עתידנו. כל מעשינו הם בכדי להעניק להם עתיד מבטיח. המטרה העיקרית בציונות בעיני בהווה היא חינוך ילדינו. לא יתכן שבית המחוקקים ייתן יד שתגדע את מה שהוא עומל כה רבות להקים. מדינה שאינה דואגת לילדיה חוטאת בחטא היקר מפז, עתידה. תודה רבה.
היו"ר לאה נס
תודה רבה. סטיליאן בבקשה. מה עושה המשרד לאיכות הסביבה למען האתר המדובר?
משה גפני
יש שאלה מוגדרת.
היו"ר לאה נס
הוא יענה על הכל. תאמין לי, הוא שמע היטב.
סטיליאן גלברג
קודם כל לגבי תחנת הניטור שזה משום מה הפך להיות הנושא. תחנת הניטור מנטרת קרינה היא לא פולטת קרינה. החשיבות שלה היא בלתת מידע כל הזמן על רמת הקרינה באזור מסויים.
רומן ברונפמן
את זה אתה מסביר לפרוטוקול? או לנו?
סטיליאן גלברג
תן לי לומר שני משפטים ברצף ומייד אני אסביר הכל. דרך אגב, מדובר על תחנה שמדדה באופן רציף.
רומן ברונפמן
סטיליאן, למה היא הוזזה? אתה הרי לא מוזמן פעם ראשונה לוועדה.
סטיליאן גלברג
התחנה לא הוזזה אלא נלקחה מהמקום שבו שהיא הוצבה.
היו"ר לאה נס
מי לקח את מי?
סטיליאן גלברג
המשרד לאיכות הסביבה לקח.
משה גפני
הייתה החלטה של בית המשפט להציב שם את תחנת הניטור, מה עשיתם?
סטיליאן גלברג
לא הייתה החלטה של בית המשפט. בית המשפט רשם לפניו את העובדה שמשרד הביטחון, משרד איכות הסביבה הציב תחנת ניטור.
רומן ברונפמן
זה תוקף פסק הדין, מה אתה עושה במשרד?
סטיליאן גלברג
תחנת הניטור הזאת היא תחנה, מה שלא כתוב בפסק הדין ולא צריך להיות כתוב בפסק הדין זה שאנחנו הסכמנו לשים את התחנה הזאת באופן קבוע בתנאי אחד, שמשרד הביטחון יאפשר לנו לרכוש תחנה אחרת שאיתה ניתן שירות ל-400,000 אנשים אחרים שיש להם אותן הטענות, אותן הדאגות לילדים שלהם בכל אזור חיפה והצפון. זו תחנה שאמורה לשרת 400,000 איש.
היו"ר לאה נס
בזמן שהיא הייתה שם לא בדקתם יותר בחיפה?
סטיליאן גלברג
בדיוק ככה. אני יכול לחזור על כך שוב.
היו"ר לאה נס
אין לי מילים.
משה גפני
רק להפיל את הממשלה.
היו"ר לאה נס
אתה היום בממשלה, אתה כבר לא יכול להגיד לי ממשלה רעה, אתה היום שותף.
משה גפני
למה, אני אומר ממשלה רעה. זו ממשלה רעה שאם אין לך תחנת ניטור בכל אזור חיפה.
סטיליאן גלברג
אני עובד ציבור אני לא יכול להתייחס לנושא הממשלה.
משה גפני
נכון, אסור לך, אל תתייחס, רק תסכים איתי בלב וחוץ מזה אתה בסדר. לא יאומן. תחנת ניטור אחת הבנת?
היו"ר לאה נס
בכל מפרץ חיפה?
סטיליאן גלברג
כל חיפה והצפון.
היו"ר לאה נס
כל חיפה והצפון, זה לא רק חיפה,
סטיליאן גלברג
לנושא הזה של פיקוח על הקרינה האלקטרו מגנטית, זה המצב.
היו"ר לאה נס
יש רק תחנה אחת. אין להם מה לחשוב, אם זה לא טוב אנחנו לא יודעים, אתה מבין את ההשוואה? למה אחד מוצא כך ואחד מוצא אחרת.
רומן ברונפמן
סטיליאן, היה הסכם בין משרד הביטחון למשרד לאיכות הסביבה על רכישת תחנה?
סטיליאן גלברג
היה הסכם לא כתוב. משרד הביטחון באיום של בית המשפט אמר לנו תשימו את התחנה.
היו"ר לאה נס
את השערורייה הזאת הבנו. עכשיו באו נדבר על רמות הקרינה שנמדדו עד שהייתה תחנה.
סטיליאן גלברג
בלי שום קשר, המדידות, מאז שהתחנה שמדדה באופן קבוע נלקחה מהמקום, כל יום מתבצעות מדידות בשיתוף של כל מי שרוצה כולל איגוד ערים לאיכות הסביבה של חיפה בשכונת אלמוג. כל יום, אין יום אחד, לא משנה אם העובדת שעוסקת בזה במחוז חיפה יצאה באמצע גיבוש, יצאה באמצע פעולות אחרות, כל יום מתבצעת שם מדידה מכיוון שאנחנו באמת חושבים שהנושא הזה הוא בנפשנו.
היו"ר לאה נס
זאת אומרת אין תחנה אבל יש מדידה כל יום,
סטיליאן גלברג
יש מדידה כל יום. המדידות הן לא רק בבתי הספר, בבתי הספר כבר זמן רב אחרי שהמצב תוקן, רמות הקרינה הן אפסיות, מתחת לגבול הגילוי של התחנה, אלא אנחנו עשינו מדידות גם באזורים מסביב.
יצחק שפירא
למה אתם מסתירים את זה?
סטיליאן גלברג
אנחנו לא מסתירים שום דבר.
יצחק שפירא
אתם הבטחתם לחבר את התחנה לרשת, אתם לא עשיתם את זה.
סטיליאן גלברג
בוודאי שהבטחנו.
היו"ר לאה נס
רגע, ומה הערכים מסביב, כי אמרו שאם אתה מטה את זה מבית הספר זה עובר לשכונה. מה קורה בשכונה?
סטיליאן גלברג
רחוב יקינטון 51 אם אינני טועה, במרפסת מסויימת רמת הקרינה הגיעה לזמן קצר למעל 20 מיקרו וואט לסמ"ר.
יוסף מזון
תגיד שזה מעל הסף לפרוטוקול.
סטיליאן גלברג
זה לא מעל הסף.
יוסף מזון
לא כי אנחנו לוקחים מרפסת כמקום חיצוני. מרפסת זה חלק מהבית שלי ואני אחיה במרפסת, מרפסת זה 24 שעות והסף הוא 20 והמכתב שלו אומר שהמרפסת זה מחוץ לבית שלי.
היו"ר לאה נס
זה בית. גם אם זה 20 לא היו צריכים לעבור על זה לסדר היום.
סטיליאן גלברג
הוא בא עם אג'נדה מסוימת, שמענו את ההתלהמות, תנו לי רגע להשיב.
היו"ר לאה נס
מה שנאמר הוא מספיק, התרשמנו בהחלט מחומרת העניין.
סטיליאן גלברג
מה שהמשרד לאיכות הסביבה קבע זה שיש דרישות שונות והייתה ביקורת של יושבת ראש הוועדה. יש הבדל בין חשיפה בתוך הבית לבין חשיפה במקום שאין לו גג.
היו"ר לאה נס
המרפסת זה לא כמו החדר, את זה אני לא מוכנה לקבל, ואמרתי לך את זה גם בישיבה הקודמת.
סטיליאן גלברג
כשחברי יושב במרפסת הוא לא מקבל ממדינת ישראל הגנה מפני קרני השמש, הוא לא מקבל את אותה הגנה.
יוסף מזון
למה, מדינת ישראל הקימה את האנטנה ליד הבית? אתה הקמת את זה. מדינת ישראל הביאה את השמש?
היו"ר לאה נס
תאמין לי זה מקומם מה שהוא אומר גם בלי שאתה צועק. אני רק רוצה לשמוע שסטיליאן אומר את זה, באמת.
סטיליאן גלברג
האנטנות היו קיימות הרבה לפני שאתה בנית את הבית ליד האנטנות. בוא נגיד את הדברים על השולחן.
אבשלום דואק
אז אולי נזיז את הבתים.
היו"ר לאה נס
סליחה אדוני אני מבקשת לא לדבר בלי רשות דיבור.
יוסף מזון
סליחה שהתפרצתי. אבל אתה משווה את זה לשמש, על מי שעומד מאחורי השמש תשאל את הרב גפני.
היו"ר לאה נס
סטיליאן, באמת. זה שזה מסוכן זה נכון.
סטיליאן גלברג
אני יכול לעמוד מול כל גוף מקצועי אחר. הסף שמותר במדינת ישראל באזורים שיש חשיפה רצופה וממושכת הוא שליש מהסף שמותר באזורים של החשיפה.
היו"ר לאה נס
תגיד מספרים, אל תבלבל אותנו.
סטיליאן גלברג
20 מיקרו וואט בסמ"ר מותר באזורים שהחשיפה היא רצופה וממושכת. 60 מיקרו וואט לסמ"ר באזורים שהחשיפה היא, דרך אגב בשוויץ, ששמענו קודם - - -
היו"ר לאה נס
סטיליאן, אף אחד מפה במרפסת ביתו לא היה רוצה שימדד לו ה-20. ולדבר על הגבול הדק בין מרפסת לבין חצר, זה בדיוק מה שהתווכחנו אז.
סטיליאן גלברג
הייתה ביקורת גבירתי. בדקתי גם מה קורה בנושא הזה במדינות אחרות. לקחתי את המדינה המחמירה ביותר שזה שוויץ.
היו"ר לאה נס
זה לא רלוונטי, סטיליאן. כשאנחנו נהיה הכל כמו שוויץ נאמץ גם את זה. אנחנו לוקחים מכל אחד את הדבר הנכון ולא בגלל שזה מדינה כזו או אחרת. אני בכל אופן לא חושבת שאתם יכולים לשקוט על השמרים ואתה יודע טוב מאוד, כמו שאמרו פה, שהיטו את זה בזוית מבית הספר לאוכלוסייה, זה אזור מגורים ואתם כמשרד לאיכות הסביבה צריכים להילחם כדי שהתחנה הזאת לא תישאר שם.
סטיליאן גלברג
כבוד השר לאיכות הסביבה פנה לכבוד שר הביטחון ותמך תמיכה מלאה, דרך אגב לא רק משיקולים של בטיחות קרינה, אנחנו רק מראה, אנחנו יכולים למדוד, אנחנו עושים את עבודתנו נאמנה, מודדים בכל מקום היכן שיש צורך.
היו"ר לאה נס
מה שאתה כן צריך יותר זה לצעוק ולא להשתמש בגבול הדק של ההגדרות שאף אחד מהאזרחים לא רוצה.
סטיליאן גלברג
אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי שאף תושב בארץ לא יהיה חשוף לקרינה מעל מה שצריך.
משה גפני
אני חייב לצאת אבל אני מבקש לומר רק משפט אחד. אנחנו חוזרים על עצמנו כמו מנטרה. עומדים המשרדים הייעודיים כולל המשרד לאיכות הסביבה - - -
רומן ברונפמן
חבל שאתה יוצא לפני שמשרד הביטחון מדבר, בוא תשמע את משרד הביטחון.
משה גפני
אני יודע, זה חוזר על עצמו כל הזמן, אני פשוט חייב ללכת. אנחנו התושבים, חברי הכנסת והאזרחים במדינת ישראל נמצאים בפאניקה. עומדים המשרדים ממול, כל הזמן, זה חוזר על עצמו, גם בתל אביב, גם בחיפה, בכל מקום בארץ, הם באים וטוענים שהכל בסדר, ואני כבר מתחיל להרגיש את השלג כשהוא מדבר על שוויץ, ואנחנו בפאניקה. כלומר יש פה משרדי הממשלה מול תושבי מדינת ישראל, כשאנחנו לא מבינים כלום. אנחנו לא יודעים למה אנחנו בפאניקה, אנחנו לא קוראים מחקרים, לא מודעים לכלום. עובדי המשרדים אמנם עושים את עבודתם אבל אנחנו חייבים לשנות את החוק. הטענה היא אך ורק כלפינו, כל הויכוחים האלה לא יעזרו, אנחנו חייבים לעשות שינויים בחקיקה.
היו"ר לאה נס
כן, אבל כשיש החלטות, הייתה החלטה לפני 8 שנים להעתיק את התחנה והיא נמנעת, יכול להיות גם משיקולים כלכליים, זו פשוט שערוריה ואסור לנו לשבת בשקט ולא לדאוג שזה ישתנה.
חבר הכנסת ברונפמן, נשמע את משרד הביטחון ואתה תחליף את מקומי מפני שאני הולכת לישיבה אחרת. בבקשה, נציג משרד הביטחון.
צביקה קרמן
אני צביקה קרמן, ראש תחום מקרקעין במשרד הביטחון. אני רוצה לצאת נגד כל אותן טענות לגבי עוצמת קרינה. אני מקבל את זה שהיו מדידות ספורדיות בנקודות מסויימות שהצביעו על קרינה גבוהה למשך זמן מסויים. דברים כאלה יכולים לקרות, כשיש בנקודה מסוימת קרינה גבוהה אבל עוד פעם, זה לא לאורך זמן, זה נקודות ספורדיות, ועל סמך בדיקה ספורדית לבנות תיאוריה שלמה על עיקרון הקונספירציה, זה קצת מוגזם, זה דבר אחד.

בוא נעזוב את תחנת הניטור שמשום מה הפכה פה לנושא המרכזי כי התפקיד שלה הוא רק למדוד. קודם כל משרד הביטחון פועל בשני אופנים. האחד, הוצאת אנטנת גלי צה"ל מתוך המתחם.
אבשלום דואק
מתי?
צביקה קרמן
לאלתר, אם תכנס לי לדברים תקבל תשובה יותר מהר?
אבשלום דואק
אני שואל שאלה פשוטה.
צביקה קרמן
לא הפרעתי לך ואני מבקש שלא תפריע לי.
רומן ברונפמן
חברים, יש לי בקשה לכל הנוכחים פה. כל מי שמדבר עם רשות הדיבור יגמור ויסיים את דבריו בניחותא, ואחר כך יהיו שאלות, בבקשה.
צביקה קרמן
כל האנטנות שמפעילה גלי צה"ל על כל התחנות שלה יוצאו משם, בסדר? נכון להיום אנחנו יודעים להציב לו"ז של הוצאה משם בתוך חצי שנה, יש ציוד שנמצא כרגע ברכש, צריך להגיע לארץ, זאת התקופה שאנחנו מתכוונים להוציא את זה בתוך חצי שנה.
עמרם מצנע
האם אני מבין שיש פה הבטחה? שאם לא יהיה כוח עליון בתוך חצי שנה המתקן הזה לא שם?
צביקה קרמן
אני יודע להגיד היום שתוך חצי שנה אנחנו מתכוונים להוציא את המתקן.
רומן ברונפמן
את כל המתקן?
צביקה קרמן
לא אלא את גלי צה"ל על כל התחנות שהוא נמצא שם ומשדר מהן.
עמרם מצנע
זו אמירה שלא נאמרה אף פעם.
צביקה קרמן
יתרה מכך, אמרה קודם יושבת ראש הוועדה, שכמו שבוועדה שלפני 8 שנים החליטו, היו דיבורים היו כוונות אבל לא נתקבלה החלטה כזאת. עכשיו בעניין שאר האנטנות שנמצאות במתחם. יש כרגע פרוגרמה שהכינה עיריית חיפה ליצור מנוף כלכלי על מנת לקחת ולהזיז משם את כל המתחם. הפרוגרמה הזאת נמצאת כרגע בבדיקה על ידי יועצים שלנו לבדוק את המנוף הכלכלי שלה.
רומן ברונפמן
מה זה המנוף הכלכלי? אתה יכול להסביר לנו?
צביקה קרמן
מנוף כלכלי זה לקחת את המתחם, ליצור עליו תוכנית שיווקית שתפתח את המקום, ועל ידי זה ליצור את המנוף הכספי להוצאת המתחם ממקומו.
עמרם מצנע
זו פרוגרמה שהוגשה לפני 4 וחצי שנים.
צביקה קרמן
פרוגרמה מתוקנת שהועברה לידי שר הביטחון ב-1 למרץ 2005, אבל זה נכון, זה מבוסס על פרוגרמה ישנה שהוכנה כבר מזמן.
רומן ברונפמן
זה היה בזמנך, מצנע,
צביקה קרמן
הפרוגרמה הזאת כרגע נמצאת בבדיקה. במקביל הוקמה וועדה שהיושב ראש שלה הוא ראש עיריית חיפה. חברים בה מנכ"ל עיריית חיפה, נציגי העירייה, נציגי האוצר, מנהל מקרקעי ישראל, בעלים פרטיים שחלקם ייוצגו על ידי העירייה ומשרד הביטחון. המטרה היא ליצור מנוף כלכלי באמצעות אותה פרוגרמה.
עמרם מצנע
אתה יודע שיש שם בעיה שאלו שטחים מופקעים ברובם.
צביקה קרמן
נכון, לכן יש פה גם בעלים פרטיים.
עמרם מצנע
לא, אין בעלים פרטיים.
צביקה קרמן
כקבוצה נמצא את הדרך להתמודד, זו הסיבה שכרגע אנחנו מנסים ליצור שם מנוף כלכלי גבוה יותר על מנת לייצג יותר דירות כדי שבאמת יישאר בסופו של דבר יותר כסף למשימה.
עמרם מצנע
יש לי שאלה, אתם מדברים על ההעברה של האנטנה הראשית למקום חדש או הורדת האנטנות לאנטנות קיימות?
צביקה קרמן
אני מדבר על העתקה של אנטנות גלי צה"ל.
עמרם מצנע
לא, אני שואל לגבי המתקן כולו, האם יש בעיה? היו שתי אלטרנטיבות, אחת, מקום חדש ושם נתקענו לפני כמה שנים או שהאנטנות השונות המונחות במתקן הזה עוברות לכל מיני מקומות אחרים קיימים.
צביקה קרמן
המטרה היא להעביר את האנטנות למקומות קיימים במידה ואפשר, ואם לא נצטרך למצוא מקום חדש.
עמרם מצנע
אנחנו לא מדברים כבר על גלי צה"ל, את זה עזבנו אבל זו שאלה מאוד מכריעה, השאלה אם נתתם על זה תשובה כי אז זה חוזר למעגל סגור, כי הבעיה שאז נתקעו זה על המקום החדש של האנטנה.
שולי קניאס
אני שולי קניאס מאגף התקשוב במשרד הביטחון.
עמרם מצנע
את הבנת את השאלה שלי?
שולי קניאס
בוודאי. אגף התקשוב עשה בחינה איך אנחנו מעבירים את מה שיש לנו כיום והגענו למסקנה שצריך לפחות שלושה אתרים חליפיים בחיפה, לא אתרים חדשים אלא אתרים קיימים שאנחנו כמובן נלביש את התשתיות שלנו שם. זה בגדול.
עמרם מצנע
רגע, שנבין אתכם. לכם מוכרים שלושה אתרים שאתם יושבים שם עם אנטנות?
שולי קניאס
לא.
עמרם מצנע
אז של מי האתרים האלה? עשיתם כבר איזשהו מגע עם האתרים האלה? האם יש 3 אתרים מוכנים וידועים מבחינתכם?
שולי קניאס
בהיבט הטכני, מבחינה ראשונית, זה הדברים שאנחנו באגף התקשוב נערכים לכך, מה יכול לתת לנו כיסוי לכל מה שנדרש.
עמרם מצנע
זאת אומרת, גם אין תשובה לשאלה כמה זה עולה, אם לא יודעים לאן זה עובר.,
צביקה קרמן
כרגע אנחנו באמת עוד לא יודעים להגיד כמה זה עולה.
עמרם מצנע
אדוני היושב ראש, אני מציע שמשרד הביטחון יתבקש לתת מחיר, כמה זה עולה. כי יכול להיות שאז אנחנו לפחות נלך ללחוץ באיזושהי דרך שלא תהיה התנייה בין התוכנית של המנוף הכלכלי לבין התחלת העבודה, כדי שהתהליך הזה יתחיל באיזושהי צורה. כפי שבדרך כלל יש הסכמים בין משרד הביטחון לאוצר שבו כשמסכמים על אתר מסויים שיוצא לשיווק, יש מנגנון שנותן את המקדמה והתהליך מתחיל להתגלגל ולא מחכים עד שיהיה מנוף כלכלי, זה ייקח הרבה שנים שם, אני אומר לך מניסיון. עד שיהיה מנוף כלכלי וכשיש מנוף כלכלי אז משרד ביטחון הולך לעשות דיון משא ומתן עם מלון דן או עם האוניברסיטה או עם בי"ח כרמל, אינני יודע איפה האתרים שלכם, ואז מתגלה שהאתרים לא מתאימים, אינני יודע. ככה זה הולך חזור והלוך כבר הרבה מאוד שנים. אני מבקש שתעשו הערכה כמה זה עולה.
צביקה קרמן
התהליך כבר התחיל בעצם הכנת הפרוגרמה ותחילת ההתייחסות לרצינות של פעולה מלאה כי בשום מקרה כזה לא היו נציגי אוצר מעורבים מלכתחילה על מנת לייצר את אותו כסף שאמור להגיע.
רומן ברונפמן
והיום הם מעורבים?
צביקה קרמן
אני אומר פעם נוספת. הם חברים בוועדה הזאת שאמורה להתכנס בקרוב והם אמורים להיות מעורבים.
רומן ברונפמן
זאת אומרת, נכון להיום הם לא מעורבים, אתה צופה שיהיו מעורבים?
עמרם מצנע
לא, הוועדה עוד לא התכנסה, זה מה שהוא אומר.
רומן ברונפמן
אוקי, שאלה. אתה יכול לענות על שאלתו של חבר הכנסת מצנע, האם יש לכם הערכה
כספית?
צביקה קרמן
אין לנו, אמרתי קודם.
עמרם מצנע
מתי נוכל לקבל הערכה כזאת?
אורי בלום
אני אורי בלום עוזר ראש העיר חיפה. אני רק רוצה להעיר בהקשר הזה. בדיון שנערך בלשכת ראש העיר ב-2 בפברואר 2005, הייתה התחייבות מפורשת של סמנכ"ל משרד הביטחון, ויקטור בר גיל, שאבקש לקבל אותה גם כאן, לכך שלאחר שהתוכנית הזאת תעבור את הוועדה המקומית, משרד הביטחון ייתן כבר מימון ביניים להעתקת האתר. כלומר לא נצטרך לחכות לאיזושהי העתקה בשלבים או המרה של יחידה ביחידה, יהיה מימון ביניים כבר לאחר שהתוכנית הזאת עוברת את הוועדה המקומית.
רומן ברונפמן
לך ידוע על ההבטחה הזאת?
צביקה קרמן
אני לא מכיר את ההבטחה הזאת.
רומן ברונפמן
זאת הבטחה שניתנה גם במהלך הישיבה בכנסת לפני כחצי שנה, היא רשומה בפרוטוקול הישיבות.
אבשלום דואק
אדוני, הבטחה שלטונית במעמד צו בית משפט במדינת ישראל, אלה החוקים שעל פי הם אנחנו מקיימים את המדינה הזאת, לא יתכן בשום פנים ואופן שאתם לא תכבדו אותנו.
צביקה קרמן
אם ההבטחה הזאת ניתנה במהלך הישיבה הקודמת בכנסת אני קטונתי מלסתור אותה.
רומן ברונפמן
אז איך תבצעו את זה אם אינכם יודעים הערכה כספית? יש פה סתירה. מתי תוכלו באמת, בהמשך לעמרם מצנע, להביא הערכה כספית על כל ההעתקה?
שולי קניאס
אנחנו נעביר את הנתונים אבל אני לא אומר אותם פה. אני אולי פחות או יותר יודעת אבל זה לא חלוט וסגור. יש לנו הערכה, יש עבודות שנעשות.
צביקה קרמן
יש עוד עשר שנים, חיכינו עשר שנים נחכה עוד עשר שנים.
יוסף מזון
בדיון אצל המנכ"ל אתם נקבתם בסכום. נקבתם במפורש בהערכה של בין 9 ל 10 מיליון דולר.
עמרם מצנע
בסדר, זה מספר בשמיים כי אם לא צריך להקים אתר חדש המספרים אחרים לגמרי אבל מי שצריך בעצם להכין את העבודה זה אתם, משרד הביטחון, כי זה שילוב של האנטנות עצמן שזה נגיד הצבא ושכירת או חכירת האתרים.
צביקה קרמן
דבר ראשון זה נכון אבל זו ועדה משולבת, גם של אגף התקשוב והאוצר, נקבל הערכות מחיר כאלה ואחרות אצלנו והמדינה תבצע.
עמרם מצנע
האם סביר שתוך חודשיים אפשר לקבל פה הערכה, אבל הערכה מפורטת שבנוייה על בסיס תוכנית, לא על בסיס הערכה של כמה זה עולה?
צביקה קרמן
נשתדל להעביר את זה בתוך חודשיים אבל זה לא משהו שאני יכול להתחייב עליו בשנייה זאת.
עמרם מצנע
אתה יכול שכשתחזור חזרה לאחראים עליך לברר את התשובה.
צביקה קרמן
אני מבטיח להעביר תשובה לוועדה בתוך כמה זמן אנחנו מסוגלים להכין הערכה כספית.
עמרם מצנע
זאת אומרת תהיה לנו תשובה תוך שבוע תוך כמה זמן אפשר לקבל הערכה, לא הערכה בעצם אלא אומדן של עלות פירוק המתקן הזה.
רומן ברונפמן
ולו האומדן הראשוני.
צביקה קרמן
בתוך שבוע נעביר הערכה בתוך כמה זמן נוכל להעביר הערכה כספית.
עמרם מצנע
אני חוזר על בקשתי כי אני מכיר את העסק מכל הכיוונים. הוועדה רוצה אומדן שמבוסס על תוכנית, ותוכנית זה שיודעים לאיזה אתרים זה עובר, איזה אנטנות וכדומה. בסדר?
צביקה קרמן
זו הסיבה שאני מתחייב לזה,
עמרם מצנע
מאה אחוז אבל תזכרו שיש גם מתקנים שלא של הצבא.
צביקה קרמן
יש שם אתר של המשטרה שכבר קיבל מאיתנו הודעה לצאת מהמתקן.
יוסף מזון
ויש לו תאריכים?
צביקה קרמן
אין לו תאריך פינוי.
עמרם מצנע
מי עוד רוצה לדבר? אני עכשיו ממלא מקום.
יצחק שפירא
רציתי להעיר שאפרופו תאוריית הקונספירציה אני שומע מה שהאיש הזה אומר. לפני כ- 4 חודשים דיברתי עם העוזר של מנכ"ל משרד הביטחון והוא אמר לי שהתוכנית מוכנה, מונחת על שולחן השר לאישור, אז זה רק הערה לסדר.
אורי בלום
ברשותכם, הייתי רוצה לקבל תשובה גם מהמשרד לאיכות הסביבה. דבר ראשון אנחנו רואים בקביעות לאורך השנים שהקרינה היא לא עקבית, יש פיקים, יש שינויים בנקודות, הולכים עם מכשיר ובמדידה מסוימת יש חריגות, במדידה אחרת אין חריגות, זה משתנה יום יומיים אחרי זה ובעצם אני חושב שזה מעיד על כך שאין לנו שום שליטה לא על העוצמות של הקרינה ולא על היכן היא נופלת. אני הייתי רוצה להבין מה המשמעות לכך. בוא לצורך העניין לא נגדיר כאן מרפסת כאזור שמאוכלס ברציפות או לא מאוכלס ברציפות על פי הגדרות התקן. מה המשמעות לכך שיש פיק שנמדד על ידי תחנת הניטור שלכם שעולה מעל התקן שאתם מגדירים ונפל במשך כמה שעות על מרפסת ברחוב יקיניתון 51 והמדידה הזאת נערכה ב-28 באפריל 2005. אנחנו יודעים שהיה פיק, הפיק הזה היה של כמה שעות, הייתה שם חריגת קרינה, בוא לצורך העניין נניח שלא היו אנשים במרפסת, אני רוצה לשמוע את הניתוח שלכם לגבי מה המשמעות של זה.
סטיליאן גלברג
אין לזה משמעות בריאותית מבחינתנו. הסף שאנחנו קבענו זה הסעיף לסף שנקבע על ידי אירגון הבריאות העולמי כבלתי מזיק לחלוטין. אנחנו המשרד לאיכות הסביבה תפקידנו להוריד את החשיפה של האנשים למינימום אפשרי. אפשר להוריד מתחת לזה, זה עניין של הכנסת, הכנסת יכולה להחליט שתקשורת אלחוטית במדינת ישראל אסורה. לגיטימי לחלוטין, במקום להזיז אנטנות כל פעם ממקום למקום כדי לפתור בכל פעם בעיה של מישהו אחר. אין שום משמעות בריאותית לדבר הזה. השינויים תלויים בלוחות של האוויר, תלוי בטמפרטורה, תלוי בכל מיני פרמטרים.
יוסף מזון
זה יכול גם להיות 40 באותה מידה?
סטיליאן גלברג
לא, זה לא יכול להיות.
יוסף מזון
למה לא? אם הגעת ל-20 ואתה אומר שאין לך קרינה אז למה לא 40?
סטיליאן גלברג
זה תלוי אם האנטנה של רדיו פועלת או לא פועלת. יש כל מיני פרמטרים. קל מאוד להכניס את האנשים לפאניקה, מה עוד שזה לגיטימי לחלוטין. יש לך דירה אתה לא רוצה שמול הפרצוף, תהיה אנטנה גדולה באמצע. עיריית חיפה עושה קולות של מאוד מודאגת, מאוד מעורבת, אני לא ראיתי שהם רכשו מכשיר למדידת קרינה מאיגוד ערים של חיפה. הם נשענים על הציוד של המשרד לאיכות הסביבה ועושים קולות מאוד צורמים על זה שאנחנו לוקחים תחנה שמשרתת 400,000 איש למרות שהתפוצה של שכונת אלמוגי, הם מגיעים כל יום לראש העיר.
עמרם מצנע
האם אתם יודעים מאיזה אנטנות בצורה מדויקת יש את החריגה הזאת?
סטיליאן גלברג
כן בהחלט.
עמרם מצנע
מאיזה אנטנות?
סטיליאן גלברג
מאנטנות של גלי צה"ל.
עמרם מצנע
איזה, AM' FM ?
סטיליאן גלברג
AM כבר סגורה מזמן.
עמרם מצנע
למה אם אנטנה מסוימת חורגת אין הוראה מיידית להפסיק את השיבוש בה?
סטיליאן גלברג
מכיוון שהיא לא חורגת. אם היא הייתה חורגת היינו מפסיקים. חבר הכנסת מצנע, יותר מזה, כשאנחנו חשדנו שהאנטנות נמצאות במצב של חוסר שליטה, הייתה גם לנו תחושה מסויימת, נעשה שם תיקון, הם לא ידעו, אולי לא דיווחו על התיקון הזה, הייתה החלפה של אנטנות, אנחנו הוצאנו הוראה להפסיק את הפעולות של האנטנות.
אסף חייט
אני רוצה לחדד את הנקודה שדיברתם עליה עכשיו והשאלה היא שוב אליך, נציג המשרד לאיכות הסביבה. יש שם אנטנות שמשדרות בתדרים שעד כמה שאני יודע, המתקנים שלכם לא מסוגלים למדוד, מעל 2 ג'יגה, מעל 3 ג'יגה, רוחב מסויים, זאת אומרת יכול להיות שיש שם קרינה שאתם לא יודעים שהיא קיימת כי המכשיר שלכם, אולי בגלל בעיות כספיות, זה כנראה מאוד יקר להשיג את המכשירים שיודעים למדוד את התדרים האלה, אתם לא יכולים למדוד. אז אולי יש קרינה אבל אף אחד פה לא יודע מזה. אגב האנטנות שאני מדבר עליהן הן אנטנות עם עוצמות אדירות.
סטיליאן גלברג
אני אסביר לך. הציוד שיש לנו מודד עד 3 ג'יגה הרץ. לא מעבר לכך. מעבר ל-3 ג'יגה הרץ זה גלי מיקרו גל. נניח שיש שם אנטנה שמשדרת בעוצמות אדירות במיקרו גל. מדובר על אלומה צרה מאוד, זה כמו לייזר.
יצחק שפירא
יש אונות צד שמשפיעות.
סטיליאן גלברג
לא למיקרו גל. זה נכון לסלולר, זה נכון ל-FM לא למיקרו גל. המיקרוגל זה כמו לייזר. אם משהו אפילו דף נייר יושב שם, אין להם תקשורת לזה.
אבשלום דואק
אני רוצה לומר משהו, אני רוצה לצטט ממכתב שאתה סטיליאן גלברג כותב מה-31 למרץ 2005. "בעקבות שינוי בלתי מתואם שהשלכותיו על בטיחות הקרינה לא נבדקו מראש נוצר מצב של היעדר אמון בין מפעילי מתקן השידור הנמצא בשכונת המגורים ובסמוך לשימושי קרקע רגישים. במילים אחרות בעצם מה שאתה אומר הוא שיש איזשהו חוסר קשר בין זרועות, אנחנו נופלים בין הכיסאות. אם אתה אומר כזה דבר, אני חושב שחברי שזה בשליטתו, יוכל לתת לי תשובה או להסביר לי איך זה ייתכן, מפורשות לא הזזתם, ד"ר גלברג אומר מפורשות שיש חוסר תיאום. חברים, הכיצד?
איציק פסטרנק
אני איציק פסטרנק, ראש המחלקה הטכנית בגלי צה"ל. אני האיש שמשתמש במשדרים האלה ומי שנותן לי שירות הוא אגף התקשוב ואני עובד איתם כלקוח שלהם בתוך הצבא, אני גם לקוח, מה לעשות. הם לבקשתנו עשו עבודה לשיפור השידור לתושבים והזיזו את האנטנה. אני לא הזזתי בזמן שהוא אמר, כל הנושא התעורר כשהגענו לוועדה הזאת בגלל שהזזתי ביוזמתי כי רציתי לזוז לאנטנה אחרת, אנשים ראו אותי עובד שם ואז התחילה המהומה.
יוסף מזון
אז לקחת את הקרינה והזזת אותה.
איציק פסטרנק
אני הקשבתי וכיבדתי אותך ולא יעזרו לך הצעקות גם אני יודע לצעוק. מה שאמר מר שפירא זה פשוט לא נכון, נקודה.
עמרם מצנע
התשובה ברורה. כמה עולה מערכת המדידה?
סטיליאן גלברג
60 אלף שקל.
עמרם מצנע
מונה נעמה, את מאיגוד הערים לאיכות הסביבה, לאגוד ערים לאיכות הסביבה אין מכשיר?
מונה נעמה
אין מכשיר.
עמרם מצנע
למה אתם לא קונים?
מונה נעמה
מה שחשבו המנהלים שלי זה שהם יקנו את המכשיר כשיאושר החוק עזר ואז יהיה להם מהיכן לגבות כסף לנושא הזה, זה מה שאני יודעת.
עמרם מצנע
60 אלף שקל אתם לא יכולים לקנות?
מונה נעמה
אבל זה לא פותר את הבעיה.
עמרם מצנע
אבל לפחות את הבעיה של המדידה.
אבשלום דואק
אני אקבל תשובה לגבי מכתבו של אדוני שיסביר לי איך בדיוק נוצר המצב הזה?
עמרם מצנע
אנחנו צריכים לסיים.
אורי בלום
שאלה אחרונה לד"ר סטיליאן, ברשותך. האם הנתונים שהוצגו פה כלומר אותו דו"ח שמדד פיקים של קרינה שקורה פה, ועצם העובדה שאתה בעצמך מודה שבהתחלה לא הייתה לגל"צ שליטה על האנטנה ועכשיו אולי יש להם ואולי אין להם, ועצם העובדה, שכמו שאני מתרשם כרגע, יש פה איזושהי מערכת אמון בין המשרד לאיכות הסביבה למשרד הביטחון שהופרה בכך שהיה איזשהו תיקון שבא לידי ביטוי בכך שמשרד הביטחון ירכוש את האנטנות ויממן עבורם. האם לאור כל הנתונים האלה שנמצאים ברשותך פלוס עיקרון הזהירות המונעת, אתם לא רואים מקום להוציא צו אישי ולסגור את גלגל"צ?
סטיליאן גלברג
לא.
עמרם מצנע
חברים, הוא ענה על השאלה הזאת בצורה מפורשת, מאחר ואין חריגה מהתקנים כפי שהם מבינים אותם הם לא יכולים להוציא צו סגירה, זו הייתה תשובה לפי דעתי ברורה מאוד.
סטיליאן גלברג
דרך אגב, אני נוסע באופניים ותמיד יש לי חשש שמי שנוסע 120 ק"מ בשעה יהרוג אותי. יחד עם זאת אני לא אוציא צו נגד אלו שנוסעים 120 קמ"ש,
יוסף מזון
אני רוצה שיהיה ברור, מתכוונים להחזיר את תחנת הניטור לבית הספר או לא?
סטיליאן גלברג
התחנה צריכה לשרת 400,000 איש שלא פחות חשובים מכם.
יוסף מזון
אוקי, התשובה הזאת זו החלטה שלך? כדי שאדע אם לתבוע אותך אישית. אני רוצה לדעת את מי אני הולך לתבוע בבית המשפט.
סטיליאן גלברג
זו החלטה שנקבעה על ידי המנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה.
עמרם מצנע
אני רוצה להגיד את הדברים הבאים לסיכום. ראשית, אני ממליץ לעיריית חיפה באמצעות אגד ערים לאיכות סביבה לקנות מכשירי ניטור. זו אחריות ישירה שלכם כלפי האזרחים. כן מדינה לא מדינה, זה מחירים לא בשמיים, אגד ערים לאיכות סביבה, לפי מיטב ידיעתי, אין לו שום בעיה לעשות את זה, זה דבר ראשון, כדי שהתושבים יקבלו לפחות נתונים מהימנים, יומיים על מצב הקרינה.

דבר שני, אני מבקש מהמשרד לאיכות הסביבה לבחון את הכלל הנקוט בידיו שמרפסת לא כלולה כחלק מתוך שטח המגורים. לפי דעתי ראוי שזה יהיה חלק מתוך אותו תקן של יחידת הדיור עצמה כולה. אני מבקש שתבחנו את זה. דבר שלישי, אני מבקש שבמידה והבדיקות השוטפות האלו יצביעו שהתקן מופר, שאתם תוציאו צו סגירה לאנטנה, כי זו סמכותם המלאה.
סטיליאן גלברג
אין לנו סמכות על כוחות הביטחון.
עמרם מצנע
בזמנו באמת הייתה פה הסכמה שלא בכפייה על אנטנת ה AM . האם מקובל עליכם שאם יש חריגה מהכללים של המשרד לאיכות הסביבה, אם הוא יאמר שיש חריגה לסגור את האנטנה?
איציק פסטרנק
אני מייצג את הצבא פה, לפי מה שאני יודע הצבא עושה את העבודה ועד היום כל חריגה שהתלוננו וקיבלנו הנחיות מהמשרד לאיכות הסביבה הצבא פעל לעמוד בתקן כך שלא נהייה בחריגה, וגם כשהתושבים התלוננו וטענו שיש חריגה, אנחנו הורדנו הספק. אני לא יודע אם אנחנו צריכים לסגור אבל להוריד הספק תמיד אפשר.
עמרם מצנע
הוועדה רשמה בפניה את ההודעה של משרד הביטחון שבתוך 3 חודשים צפוייה האנטנה של גלי צה"ל לעבור מהמקום.
צביקה קרמן
6 חודשים.
עמרם מצנע
אני שמעתי 3 חודשים. אוקי, תוך 6 חודשים אנטנת גלי צה"ל עוברת מהמקום. דרך אגב,
לאן היא עוברת?
שולי קניאס
למתקן של בזק.
עמרם מצנע
הוועדה רשמה לעצמה את העניין הזה.
מונה נעמה
מתקן בזק בגבעת הר אדר.
עמרם מצנע
זה רחוק מבנייני מגורים. דבר נוסף רשמנו לעצמנו והוא שתוך שבוע אתה צביקה קרמן ממשרד הביטחון נותן תשובה מהו המועד שתתנו הערכה על אומדן, על פי תוכנית, של סגירת המתקן כולו.
צביקה קרמן
העתקת המתקן. סגירת מתקן זה אומר השבתה טוטלית מכל מה שקיים ושום דבר לא עובד בשום מקום. העתקת מתקן זה עלויות אחרות.
עמרם מצנע
אורי, אתם אני מבין עומדים בראש הוועדה. מתי הישיבה הבאה של הוועדה?
אורי בלום
הישיבה הבאה של הוועדה נקבעה למיטב ידיעתי לשבוע הבא.
עמרם מצנע
אז אתם תדווחו לוועדה בכינוס הבא שלה מה התקדם בוועדה הזו שמטרתה בעצם לעשות שינוי ייעוד למתחם כולו ולמנף את היכולת לממן את ההעברה הזאת. חברים, הישיבה סגורה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים