פרוטוקול

 
צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (סיגריות)

5
ועדת הכספים
8.6.2005
הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, א' בסיון התשס"ה (8 ביוני 2005), שעה 10:00


ס ד ר ה י ו ם: צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס'),
תשס"ה-2005 (סיגריות).
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יעקב ליצמן
חיים אורון
דניאל בנלולו
רוני בריזון
משה גפני
אבשלום וילן
דוד טל
אליעזר כהן
יצחק כהן
חיים כץ
משולם נהרי
ניסן סלומינסקי
גדעון סער
איוב קרא
אהוד רצאבי
עמרי שרון
אברהם שוחט
מוזמנים
איתן רוב – מנהל רשות המסים, משרד האוצר
בועז סופר - סמנכ"ל רשות המסים, משרד האוצר
אריה זייף – מנכ"ל דובק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
יועצת משפטית
שגית אפיק
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ

צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס'),
תשס"ה-2005 (סיגריות)
היו"ר יעקב ליצמן
הסעיף הבא, הנושא של צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 24). אני מציע לחברי הכנסת להתכונן, מחר יש ישיבת ועדת כספים בתל אביב, הנושא הזה יעלה. אם לא זה יעלה גם ביום ראשון.
דוד טל
אדוני היושב ראש, אני ראיתי את הנושא שבא על סדר היום, ואני הגם שאני לא חבר בוועדת הכספים, אבל אני רוצה לומר לאדוני ולחבריי שיושבים כאן, הכנסת הזאת תיקנה תקנות בכל מה שקשור לסיגריות, היא פרסמה על כל חפיסת סיגריות באותיות קידוש לבנה שהעישון מזיק לבריאות והיא בעצם גרמה לכך או רוצה לגרום לכך להוריד את רמת המעשנים והעישון בסיגריות. אנחנו מחד, הכנסת הזאת בבית הזה תיקנה את התקנות הללו, לא רוצה להמריץ את הילדים, את המבוגרים, את הזקנים, את החולים, להמשיך לעשן. משום שהנזק שנגרם למדינה, למשק המדינה, הוא כל כך גדול. אני הייתי תומך כאן להעלות את רמת המחירים גם בסיגריות הזולות וגם ביקרות.
היו"ר יעקב ליצמן
ח"כ טל, אני יכול להגיד לך דבר אחד, אני אתך כי אני חושב שצריך להעלות את זה כמה שיותר.
איתן רוב
בוקר טוב. בדצמבר האחרון הבאנו לוועדת הכספים צו להעלאת מחיר הסיגריות בעקבות הסכם שהיה לנו עם ההסתדרות לפיו ויתרנו בתכנית הכלכלית על מיסוי קרנות ההשתלמות, הקצבאות למיניהן, והיה לנו אובדן הכנסות של כמיליארד מאה מיליון שקל וחלק מהמימון של זה בא על ידי העלאת מחירי הסיגריות בכשקל לחפיסה, דהיינו הכנסות של ארבע מאות מליון שקלים. הוועדה דנה בצו הזה ואישרה את הצו עם תחולה עד שנים עשר לשישי, דהיינו חג שבועות הקרוב, ביום שני הקרוב.

מה שאנחנו מביאים לאישור הוועדה זה המשך של צו שיאפשר את הכנסות המדינה כפי שהבאנו אז. לא מדובר בתוספת להכנסות המדינה. במקביל אנחנו בדקנו ובחנו מה קורה בתמהיל שבין נטל המס על הכנסות, על סיגריות מייבוא ומייצור מקומי. והסתבר לנו דבר שהיה כקו מגמה שחשבנו שהוא עומד להשתנות אבל הוא לא משתנה, לפיו נטל המס על סיגריות מייצור מקומי הוא גבוהה יותר מנטל המס מסיגריות מייבוא. במה זה מתבטא, ואני אתן לכם כמה נתונים, בחנו את התפלגות הכנסות המדינה מאז 1987, אפשר ללכת גם אחורה, והסתבר לנו שבזמנו היה מצב שהיה מונופול של דובק. שנת 87', שמונים ושתיים אחוז מהכנסות המדינה היו מדובק. מסיגריות מייצור מקומי. ושמונה עשר אחוז היו מייבוא. במשך השנים כתוצאה מכוונת מכוון של המדינה, היא עשתה פרופורציה בין שיעור המס המוטל, הוא בנוי דרך אגב חלקו ממס קצוב וחלקו ממס יחסי. היום עומד המס הקצוב על שקל נקודה עשרים וחמש לחפיסה, פלוס חמישים ותשעה אחוז מהמחיר לצרכן ללא מע"מ. ככל שהמס הקצוב הוא גבוהה יותר הנטל שלו על הסיגריות הזולות יותר הוא גבוהה יותר. כיוון שהסיגריות מייצור מקומי הן זולות יותר נטל המס על סיגריות בייצור מקומי הוא גבוהה יותר.

מה בחנו וראינו, אני אתן לכם תיכף את הטבלה, הסתבר לנו דבר מדהים. בעוד המדינה רצתה לשבור את המונופול של דובק בזמנו ולפתוח לתחרות, היא עשתה מעשה ובאמת קרתה מגמה. אבל מה שקרה בפועל שהיום שבעים אחוז מאספקת הסיגריות זה מייבוא. פיתחנו מונופול הפוך, של יבואני הסיגריות. ושלושים אחוז מההכנסות בלבד, וזה הולך ומצטמצם, הם ייצור מקומי. לא היתה כוונה לא לסגור קוי ייצור של הייצור המקומי בארץ. לא היתה כוונה לסגור את דובק. היתה כוונה ליצור יתר איזון בתחרות שבין השוק המקומי לבין הייבוא.

הלכנו ובחנו יותר מזה, מדינות שמהם נעשה עיקר הייבוא, למשל שוויץ, שעיקר הייצוא נעשה שם, מגנות על הייצור המקומי שם ומטילות מכסים על מנת להקל, דהיינו באופן דרסטי, על הייבוא. דהיינו אם דובק רוצה להתחרות בשוויץ בשווקים המקומיים שם מוטל עליו מכס.

לכן מה שאנחנו באנו ואמרנו, כשאנחנו מסתכלים על האיזונים אנחנו רוצים לנוון את הכנסות המדינה, דהיינו שלא יהיה גידול בהכנסות המדינה, אבל את נטל המס בייצור מקומי לייבוא לשמר על איזה שהיא פרופורציה כך שלא לפגום בדובק. הכוונה פה לשמור על מקומות עסוקה, אני אומר את זה, הגנה על תוצרת הארץ.

אני רוצה שנייה להמשיך ולהבהיר. מה קורה, אם הוועדה לא מאשרת, היתה טענה ופנו אלי גם, איך זה אנחנו מוזילים את הסיגריות הזולות וכאילו יוצרים אינסנטיב לעשן. זה גם מה שח"כ טל אומר, למה אנחנו מעודדים דבר שאנחנו לא רוצים לעודד, כי יש בזה נזק בריאותי. אז אני רוצה לומר את הדבר הבא. זה לא שאנחנו מוזילים. אנחנו מבקשים בפרופורציה לייקר פחות. כי אם נניח הוועדה לא מאשרת לנו את הצו הזה, מה קורה, מחירי הסיגריות יוזלו בשקל, לא בשלושים אגורות, כפי שעולה פה מההצעה שלנו. כיוון שזה חוזר המצב לקדמותו בדצמבר.
שגית אפיק
הצו הזה כרגע חל. אם אתם מצביעים נגד,
היו"ר יעקב ליצמן
אבל אנחנו מבקשים דבר אחד, אנחנו מבקשים בשם פחות או יותר כמעט כל הוועדה, כך אני רואה, אל תעשה כלום. תעשה שקל נוסף או לדעתי אפילו שקל וחצי על הייבוא.
איתן רוב
רבותיי, אני אשמיע ולאחר מכן תוכלו להתייחס ולהתייחס שוב. אני בא ואומר בצורה מאוד ברורה, מבנה המס על סיגריות מורכב ממס קצוב ומס יחסי. אם נעלה את המס היחסי זה מייקר, תיאורטית יכולנו לבטל את המס הקצוב, לעשות הכל יחסי. דובק למשל מאוד ישמחו לזה. אבל אנחנו צריכים להסתכל על האיזונים. אנחנו לא רוצים לגרום לכך שתהיה הוזלה של המחירים. לא, אנחנו רוצים לייקר בפחות. ולכן המינון הזה שבין מבנה המס הקצוב לבין מבנה המס היחסי הוא נכון, אבל עדיין אנחנו צריכים לשמור רבותיי, וזו מטלה לא פחות חשובה, אני אומר את זה בתור האוצר, לשמור על מקומות התעסוקה ולא לגרום לכך שהייצור המקומי ייפגע.
היו"ר יעקב ליצמן
אולי תן דוגמא לפי חפיסת סיגריות. בואו ניקח קנט וניקח טיים. בוא תגיד לי מה היה עד עכשיו טיים וקנט ומה אתה הולך לעשות עכשיו.
איתן רוב
בדצמבר, לפני השינוי שעשינו מחיר סיגריה טיים למשל היה אחד עשר שקלים. בעקבות השינוי שעשינו, בעקבות ההעלאה של המיסוי שעשינו המחיר עלה לשנים עשר שקלים. במקביל סיגריה מרלבורו אנחנו מעריכים, אם אנחנו לא עושים כלום זה מוזיל עוד יותר. במרלבורו המחיר היה שש עשרה שבעים לפני ההעלאה, עלה לשבעה עשרה שבעים, אנחנו מעריכים שבעקבות השינוי הזה הוא יעלה שמונה עשרה. דרך אגב, עיקר השוק, מתח השוק, שבעים אחוז מזה זה הסיגריות האלה. זה ייקור של הסיגריות האלה בשלושים אחוז.
היו"ר יעקב ליצמן
אז אני חוזר על מה שאני אומר, תשאיר את טיים שתים עשרה שקל, מה שהיה, ומרלבורו תעשה תשע עשרה.
אריה זייף
מה שהוצג פה על ידי מנהל המכס זו תמונה באמת שנוצרה בצורה מעוותת לחלוטין. היתה פה פרמיה לייבוא וענישה לייצור המקומי. אני רק רוצה לומר לחברי הוועדה בדובק עובדים ישירות ארבע מאות עובדים, קשי יום, מקבלים שכר טוב, לא שכר מינימום, אבל אנשים שאם הם לא יעבדו בדובק הם יהיו במעגל אבטלה, לא ימצאו מקום עבודה אחר, במיוחד עובדי הייצור, עוד אלף מאתיים עובדים עובדים במערך הפצה. אנחנו, דובק, מדפיסים בבתי דפוס בארץ, קונים נייר בארץ, לא בשוויץ, אנחנו לא מדפיסים בשוויץ. ואין מדינה בעולם שאין שאין לה תעשיית סיגריות. זה נכון שרוב המדינות בעולם מגנות. לא באתי להגן. באתי לבקש השוואה, להתחרות תחרות שווה. להשוות את נטל המס. המכס לא קיבל את עמדתי משיקולים פיסקליים שלו. אני לא נכנס. אני באתי בבקשה להשוות את נטל המס. אני ביקשתי להשוות את נטל המס, המכס משיקולים שלו לא קיבל.
היו"ר יעקב ליצמן
תסביר לי לפי כמה שאתה רוצה כמה לדעתך מה שאתה ביקשת יעלה טיים וכמה יעלה מרלבורו. לדעתך.
אריה זייף
לפי מה שאני רוצה טיים ירד לאחת עשרה וחצי ומרלבורו מהניסיון שלי, ואני מוכרח לתת לחברי הוועדה דוגמא, שיבינו עם מה אני מתמודד. אני מתמודד עם חברות, בהעלאה הקודמת שהיתה היתה סיגריה של פיליפ מוריס משוויץ באחד עשרה שקלים וטיים היה אחד עשרה שקל. כאשר העלו את המס, דובק עובדת לפי הכללים ולא משחקת והעלתה לשתים עשרה. פיליפ מוריס השאירו באחד עשרה, לא העלו את המס, המדינה הפסידה מס, זאת אומרת העלאת מס זה משחק שלהם. אני עובד בדיוק לפי הכללים.

עכשיו לגבי ההצעה, תראו, אני יודע, אני פוחד, אני אומר לך, אני מפחד, הצו שהובא פה מבחינתי הוא הרע במיעוטו והתקדמות. אני מפחד שאם ישנו לא יהיה צו ואני אפול בין הכסאות והמצב של היום יישאר. אני יכול לחיות עם ההצעה שאתה הצעת.
אהוד רצאבי
באופן טבעי לגבי האפליה בנטל המס כאשר יש מס קצוב על סיגריה זולה המס הקצוב באופן פרופורציונלי יותר גבוה. בעקרון, עם כל הכבוד לזה שאנחנו מעסיקים ארבע מאות עובדים בייצור סיגריות, אלף מאתיים, לא בכל דבר צריך להגן על עובדים מייצור מקורי בייחוד כאשר מדובר בגורם כמו סיגריות. אני לא הייתי רוצה להגן על סיגריות, מבחינתי תעלו את המסים על זה כמה שיותר. בארצות הברית חפיסת סיגריות נמכרת בין ארבעה דולר לשבעה דולר.

לעצם העניין, אני הייתי הולך ומעלה את המס הקצוב. לחילופין מקבל את ההצעה שלך. אני לא רואה כל צעד שבו נצטרך להשוות את נטל המס על סיגריות כאלה ואחרות. מה שאתה מציע בהחלט מקובל עלי בתור פשרה.
איוב קרא
תראה אדוני, אני כיושב ראש השדולה נגד העישון בכנסת, זה מאוד חשוב ואני מבקש מכם כולכם להצטרף אלי. כיושב ראש השדולה אני חלוק עם המצב הזה שאנחנו בעצם צריכים להוזיל את מחיר הסיגריות, מצד שני יש פה מצב שבו יש מפעל שמעסיק ארבע מאות, ארבע מאות חמישים עובדים. שאנחנו צריכים להתחשב בנסיבות הללו.
חיים אורון
איתן יש עקרון פשוט, היה פער בדצמבר שעבר, תחזירו את המצב לקדמותו. לא על ידי הקטנה אלא על ידי העלאה. אני בא ואומר לך במקרה הזה אני בעד הגדלת נטל המס. בנושא הזה אני לא בעד הקטנת נטל המס. לכן תחזרו לפרופורציה הקודמת. ותקדמו אותה.
איוב קרא
תראה אדוני היושב ראש, אנחנו חלוקים, מצד אחד אנחנו רוצים מאוד שיהיה מיסוי על ייבוא הסיגריות. מאוד חשוב לנו. זה נתח שוק של שבעים אחוז, שלדעתי, ברגע שאנחנו ממצים אותו, מטילים מס על ייבוא סיגריות, לדעתי אנחנו עושים פעולה חיובית ביותר. מצד שני אנחנו לא יכולים לפגוע בעובדים. עם כל הכבוד, אני נלחם בתופעה הזאת בחקיקה, הכי הרבה אולי בכנסת. ולכן יש פה מצב שאתה בעצם הולך להטיל מס על שבעים אחוז מהשוק. זה פגיעה באותם מעשנים בעצם שהם משתמשים בייצור מיובא. ולכן הסוגיה הזאת אנחנו חלוקים בה. כי מצד אחד בעד מיסוי כל מוצר שמגיע מחו"ל בנושא טבק, ומצד שני אנחנו צריכים לשמור על מצב שבו במפעל הזה וסביבו לא לפגוע.

אני חושב, ואני דיברתי גם לפני הישיבה הזאת ואחרי הישיבה הזאת, דיברתי עם גורמים שונים פה שקשורים לכל הסוגיה הזאת, ואני חושב שכולם בדעה שאפשר לחיות עם פשרה, שלדעתי יכולה להתאים לשני הצדדים, והיא שהתוצרת המקומית, שזה טיים, יעמוד על אחת עשרה וחצי, והתוצרת מחו"ל יכולה לעמוד על שמונה עשרה שקלים, ולדעתי גם הם יוכלו לחיות וגם זה יתאים לאוצר. להעלות את מחיר הסיגריות שמיובאות בחו"ל, על כולם. מצד שני לתוצרת הארץ לשמור על המפעל בזה שאנחנו מוזילים, וזה טקטי, נכון לעשות את זה עכשיו. אין משהו אחר.
גדעון סער
אני חייב להגיד שההצעה של היושב ראש היא הצעה מאוד מאוד הגיונית. ואי אפשר לבוא ולומר תראו, המצב יחזור לקדמותו אם לא. פשוט צריך לבוא עם צו קצת שונה. ואני אומר יותר מזה, המדינה רוצה להרוויח כסף, אפילו תעלה עוד קצת. אם אתה רוצה לתמוך במפעל מסויים אתה יכול גם לתת לו סובסידיה. אם הוא מוסיף לך עוד הכנסות. אתה לא חייב לעודד את העישון על ידי הוזלת מחיר הסיגריות המקומיות. ולכן לדעתי צריך למתוח עד המקסימום את עניין העלאת מחירי הסיגריות המיובאות וככה תגדיל את הפער, באופן שעוזר למפעל, אבל בשום פנים לא להתפתות למצב שבו אנחנו מוזילים מחיר סיגריות מקומיות כי שום דבר לא נכון משום בחינה.
חיים אורון
אני רוצה להגיד שלוש הערות. הערה ראשונה על העיתוי איתן. כל פעם קורה מחדש שאתם באים אלינו עם השוט שאם לא מאשרים את זה היום,
איתן רוב
לא, סליחה, זה לא מה שאמרתי. תוקף הצו ייכנס לתוקפו, יכול להיכנס הלילה, יש לי חודשיים לדון. אני נעניתי לתביעה של היושב ראש לפני שהצו מסתיים להביא אותו לדיון.
גדעון סער
אני חוזר למה שאמרתי קודם. אני חושב, והייתי שותף להרבה דיונים על ניסיון למצוא את הפרופורציות ההגיוניות בין הייצור המקומי לבין הייבוא, ואני שותף למגמה שלכם במובן הזה. מבחינה זאת אני לא כדעתו של אהוד רצאבי שייהרס המפעל. אבל את אותו אפקט בדיוק משיגים אם חוזרים ליחסיות שהיתה קיימת לפני דצמבר. ופתאום מתברר שבוועדה ישנה הסכמה, גם לאנשים שבדרך כלל מתנגדים להעלאת המס כמו במקרה של סיגריות, במקרה הספציפי הזה משום שמדובר במוצר שקוראים לו סיגריות לחרוג ממנהגם ולהסכים להעלאת המס, שסך כל העלאת המס תהיה יותר גדולה אבל הפרופורציה תשתנה כך שתיתן העדפה לייצור המקומי.

אני רוצה להגיד דבר נוסף, הוזלת הסיגריות הזולות היום בארץ, אדם שמכור לעישון כנראה שהוא לא יכול להתגבר על עצמו והוא יקנה סיגריה בכל מקרה. הורדת הסיגריות הזולות מעודדת את המשתמשים הצעירים, שלגביהם המחיר הוא כן פקטור, ואסור שייצא המסר הזה מהכנסת. לכן תקדמו את הפער הזה, הוא לא ימכור באחת עשרה וחצי, הוא ימכור בשתים עשרה, ואלה ימכרו בשמונה עשרה וחצי, הפרופורציה תישאר.
רוני בריזון
בשיטת הבונה והסותר אני רוצה לומר כך, אילו סיגריות לא היו מזיקות לבריאות האם היה פה מישהו מסביב לשולחן שהיה דוחה את ההצעה ההגיונית הזאת? אלא מה, אנחנו כולנו פה נמנינו וגמרנו, לגבי חבר הכנסת אורון אני מבין, השקפת עולמו אומרת שלמדינה מותר להתערב בהרבה יותר מקומות ובדרכים ובצורות מאשר אני מאמין. אני אינני מאמין שהמדינה צריכה לחנך אנשים דרך הכיס. אם המדינה חושבת שעישון זה דבר רע המדינה צריכה לפתוח בהדרכה, בהכשרה ובחינוך. אבל לא מענישים ולא מחנכים דרך הכיס. על כן אני מציע לקבל את ההצעה הזאת.
אבשלום וילן
לרוני בריזון יש פה נקודה. אני מתנגד לאישור. אני חושב שצריך לדאוג לכך שמה שפחות אנשים צעירים יצטרפו למעגל. אבל צריך להבין דבר אחד, אלה שכבר מעשנים, מי שחושב שדרך הכיס יצליח להעניש אותם לא מבין במה מדובר. הרי על פניו אפשר לקבוע שהמחיר יהיה שלושים וארבעים שקלים. מדוע אנחנו לא עושים את זה, כי אנחנו יודעים שהמעשנים המכורים לא יפסיקו לעשן ולא יורידו ותביא אותם למצב שיפשטו רגל. ולכן צריך להגיע פה לנקודת איזון נכונה.

אבל רוני יש פה בעיה אחת, והבעיה היא איזה מסר ציבורי אתה מעביר אם היום אתה פתאום מוזיל, זה דבר בלתי אפשרי שוועדת הכספים תיתן גושפנקא להורדת מחירי סיגריות. לכן אני מציע להתלכד סביב ההצעה להישאר במחיר המקומי הקיים, להעלות במקביל. אבל יש פה בעיה אחת, הם אמרו פה וזה איש לא התייחס שיש היום גם ייבוא של סיגריות זולות שהוא נמכר בפחות מהמקומיות. השאלה אם בזה אפשר לטפל.
ניסן סלומינסקי
ברור לכולם, או שמורידים, מוזילים לדובק או שמעלים למרלבורו. ברור לנו, כן, אין ברירה, נפסיק להיות יפי נפש, אנחנו יותר מידי יפי נפש בהרבה דברים, אין ברירה לפעמים אלא לחנך דרך הכסף. זה דבר אחד. דבר שני, הכנסת, ובטח ועדת כספים, לא יכולה לקבל החלטה בניגוד לכל תפיסת העולם של אנשים שאנחנו מוזילים. לכן האפשרות היחידה היא אם רוצים לשמור על פרופורציה זה במקום להוזיל פה להעלות שם.

הבעיה שאני מבין מאריה זה שמה שהוא מפחד, אחרת הוא היה הולך על זה, זה שאם לא נאשר את הצו, הרי צריך לחזור לשר האוצר, שר האוצר צריך לאשר. מה שהוא מפחד שבסופו של דבר, לכיוון הזה, מסיבות שלהם, כי אחרת הם הרי מבינים, הרי איתן מבין את זה והיה יכול להציע, והוא גם מבין מה המשמעות של הוזלה והוא גם לא רצה. היה יכול מלכתחילה להביא את ההצעה של ח"כ ליצמן וללכת עם זה. הפחד שאני מפחד, ולכן חשוב לי לשמוע טוב, אם הוועדה כולה תתלכד סביב ההצעה שלך האם המשמעות היא שמחר אנחנו מקבלים צו חדש בנוסח הזה, או שלא יהיה צו ושיהיה יותר גרוע.
אליעזר כהן
לצערנו רמת המחירים של הסיגריות אינה משפיעה על כמות המעשנים. זה ברור לחלוטין. אבל זה לא נושא הדיון. נושא הדיון הוא פער המחירים בין סיגריות מיובאות למקומיות, וההצעה של היושב ראש היא מצויינת, ואנחנו יושבים להצביע.
נציגת משרד הבריאות
אני רציתי להגיד שאנחנו מאוד מתפלאים, אנחנו שמענו את כל הסיפור הזה פעם ראשונה אתמול, מדובר פה בשינוי מאוד מהותי בתמהיל של המס. התמהיל הזה קיים משנת 95', זה תוצאה של עבודה של שנה של עבודה ציבורית בין משרדית, ועשר שנים זה רק עודכן. פתאום במחטף של יום החליטו לשנות את זה, בלי שלנו בכלל היה שמץ של מושג. עכשיו לנו יש הרבה מאוד דברים להגיד בנושא הזה. הציגו פה נתונים שאנחנו לא מסכימים אליהם. אני חושבת שמן הראוי שיתקיים איזה שהוא דיון מסודר. שיאשרו עכשיו עוד פעם את הצו של דצמבר שימשיך ויתנו לנו שבוע להיפגש עם האוצר, להציג את עמדתנו, יש לנו הרבה הרבה מאוד נימוקים לגופו של עניין. ההשפעה של מס יחסי, שזה מה שיש לנו בישראל, שעכשיו יותר מגדילים אותו על סיגריות פרימיום זה לא דבר שהוא טוב. יש את כל הסוגיה של מס מינימום, שזה הכיוון שהיום הולכים בעולם. דרך אגב כל הדיון פה מדבר על הגנה על הייצור המקומי. לא מתייחס לעובדה שהיבואנים במדינת ישראל, חברות ההפצה והיבוא מעסיקים יותר עובדים מאשר דובק. הם מייצרים מקומות עבודה.

אני רוצה להגיד עוד דבר אחד, כל מה שאנחנו מבקשים זה הזדמנות, כמו שדובר מסתבר ישבו והציגו את עמדתם לאוצר אנחנו מבקשים את אותה הזדמנות לשבת ולהציג את עמדתנו, לעבור ביחד על הנתונים, ואני בטוחה שאפשר להגיע לפתרון מוסכם, כי דרך אגב המגמות היום בעולם הן לא העלאה של המס היחסי אלא להיפך, העלאה של מס מינימום שאכן מונע מצעירים לעשן, אכן מעלה את כל רמת המחירים בשוק. ולו היו נותנים לנו להשתתף בדיון היינו יכולים להגיע להסכמות, אבל הצורה שזה נעשה היא פשוט מחטף.
היו"ר יעקב ליצמן
גבירתי, אולי תגידי רק לוועדה מה את מבקשת יהיה המחיר של הסיגריות.
נציגת משרד הבריאות
אני כרגע, בלי לראות את המספרים, לא יכולה לבוא בשליפות. זה לא עניין של להרוויח זמן, אני לא חושבת שאפשר לצפות מאתנו, שראינו את הצו אתמול בערב.
היו"ר יעקב ליצמן
אין צווים. מה את מבקשת שיעלה חפיסת פיליפ מוריס בארץ.
נציגת משרד הבריאות
אנחנו מבקשים שקודם כל יתייחסו לנושא שיש ייבוא מאוד מאוד גדול של סיגריות זולות.
היו"ר יעקב ליצמן
את מדברת סחור סחור. גבירתי, כמה את רוצה שיעלה חפיסת סיגריות, את לא עונה לי.
נציגת משרד הבריאות
אנחנו חושבים שהמצב של דצמבר הוא מצב ראוי. המצב הראוי הוא להעלות את מס המינימום. אם זה יגרור עלייה של כל השוק גם זה יהיה מקובל עלינו, אבל לפחות שזה יהיה מבוסס על מס מינימום.
בועז סופר
לא אמרתי שההצעה שלך לא טובה, אני רק ברשותך אעשה בה תיקון. כדי לשמור, מבחינה זאת לכאורה לתקן את הפשרה שהציע יו"ר הוועדה, כדי לשמור על מחירי דובק בכשנים עשר שקלים אני לא יכול לאשר את הקצוב בשקל עשרים וחמש. אחרת המחיר יעלה. עוד פעם, היום הקצוב הוא שקל עשרים וחמש פלוס חמישים ותשעה אחוזים. כדי לשמור על מחירי דובק בשנים עשר שקלים אני לא יכול לשמר את הקצוב בשקל עשרים וחמש. אי אפשר, כי אחרת גם מחירי דובק יעלו. ולכן כדי לתקן את ההצעה ולשמור, אני רק עכשיו נותן תוכן להצעה שאתה הצעת, כדי לשמור על דובק בשנים עשר שקלים אנחנו צריכים להפחית את הקצוב לתשעים אגורות, לא לשבעים ושמונה, לתשעים אגורות, בקירוב להעלות, זה לא יוצא בשקל, קצת פחות, להוריד את האחוזים מששים ושתיים וחצי אחוז לששים ושתיים אחוז.

רק עוד משפט, חברי הכנסת ביקשו לתת את תוכן הצעת הפשרה, אני אומר מה אני אמרתי ואני אסביר,
היו"ר יעקב ליצמן
אולי תסביר את השיטה איך המכס כרגע עובד, איך המרכיב,
בועז סופר
טרם קיומו של הצו המס היה חמישים ושמונה אחוזים פלוס שקל ועשרה. העלינו בדצמבר ועם הוועדה נקבע שזה יהיה רק לחצי שנה, העלינו מחמישים ושמונה לחמישים ותשעה אחוזים ומשקל עשרה לשקל עשרים וחמש. המחיר של דובק התקבע על כשנים עשר שקלים. המחיר המדווח, אני מתייחס רק למחירים המדווחים, של אלישר הוא כשבע עשרה שבעים. אומר אריה אני מבקש מכם לא להוריד את מחירי הייצור המקומי. אז אני מסביר, כדי לשמר את המחיר על שנים עשר שקלים אני צריך לקבוע מס קצוב של תשעים אגורות, בקירוב, פלוס מס אחוזי של ששים ושניים אחוז. זה נותן מענה לזה שלא הורדנו את המחירים ופלוס ייקור של אליישר לא בשקל, קצת בפחות. להצעתך שלך ח"כ אבשלום וילן, היום המס המינימלי הוא חמישה שקלים. אפשר לקבע, אפשר להעלות, אם אני מקבל את הצעתה של איריס להעלות את המס המינימלי מחמישה שקלים כדי לפתור את הבעיה של הייבוא הזול, לעשות מחיר מינימום, זה אומר שבמקום חמישה שקלים המס המינימלי יהיה כשש נקודה שלושה שקלים, זה אומר שמחיר חפיסה מינימלי, ייבוא, ייצור מקומי, לא רלוונטי, יהיה כעשרה שקלים. עכשיו יצקתי תוכן למה שנעשה.
אריה זייף
אני רוצה לומר שלושה דברים. אחד, צעירים, הצו של עכשיו, אני לא שמעתי מבועז מה יקרה עם הסיגריות תוצרת חוץ.
בועז סופר
שמונה עשר שקלים לפחות.
אריה זייף
ומה קורה עם האמצע, עם LM והייבוא, זה שמונים אחוז מהסיגריות. אם אתם כבר מדברים על סיגריות זולות רוב הצעירים במדינת ישראל מעשנים סיגריות תוצרת חוץ בין ארבע עשרה שקל לשמונה עשרה שקל. שמונים וחמישה אחוז מהצעירים. את הסיגריות של דובק הצעירים לא מעשנים. מעשנים את זה אנשים בעיירות פיתוח, בפריפריה, ותיקים יותר, לא צעירים. שיהיה ברור. אני לא רוצה להוריד מחירים. הבעיה היא הפער עם הסיגריות מהייבוא.
היו"ר יעקב ליצמן
הגענו לאיזה הסכם בינינו על מסים, אני מבקש מאיתן או מבועז, מי יציג את זה, אבל קודם כל אני רוצה ששגית היועצת המשפטית תגיד לנו לגבי הצבעה.
שגית אפיק
לגבי ההצבעה, אם הגעתם להסכמות למעשה אתם יכולים להצביע על ההסכמות, זה למעשה מעין אישור תיאורטי שמאפשר למכס לפרסם עוד היום צו חדש, אבל אם אתם מפרסמים אותו באמת היום אז הוא ייכנס היום לתוקף ויבטל את הצו הנוכחי. אתם יכולים להצביע נגד הצו הנוכחי ואז הוא יתבטל אוטומטית. אם לא תצביעו הצו הנוכחי ממשיך להיות בתוקף עד שהמכס מפרסם צו חדש. ברגע שהמכס מפרסם צו חדש יש לו ששים ימים לחזור לוועדה לקבל את האישור הפורמלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אם אנחנו מקובל עלינו הצו של האוצר אז אנחנו מצביעים על זה, ואז זה נכנס לתוקף, כשהוא מפרסם את הצו, ואנחנו צריכים לאשר את זה פורמלית.
בועז סופר
כמו שהתבקשתי על ידי חברי הוועדה לצקת תוכן להצעה שאומרת להשאיר את מחירי דובק על שנים עשר שקלים, לא להוזיל אותם, ולייקר את הייבור, ההצעה איך לעשות את זה אני רק מסביר, זה אומר ששים ושניים אחוז זה יהיה המס ההכרחי, תשעים אגורות לחפיסה זה יהיה המס הקצוב, ועוד פעם, לבקשת חברי הוועדה לקבוע מס מינימלי לסיגריות גבוה יותר משמעותי מהמס שיש היום אז אנחנו בעצם נענים לבקשה כדי להעלות את המס המינימלי מחמישה שקלים לשישה נקודה שניים שקלים לחפיסה, זה אומר שהמחיר המינימלי לצרכן של חפיסת סיגריות במדינת ישראל יהיה כעשרה וחצי שקלים.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה יעלה לי חפיסה של טיים וכמה יעלה לי חפיסה של מרלבורו?
בועז סופר
טיים לא ישתנה, ישאר בשתים עשרה שקל והייבוא יתייקר בכשבעים אגורות.
ענבל גבריאלי
אני רק אמרתי שבסיגריות הזרות המחירים שמדברים עליהם כאן הם תלושים לגמרי, הסיגריות הזרות נמכרות בשמונה עשר וחצי שקלים, אולי אולי אם שוברים רגליים ומחפשים אפשר למצוא בשמונה עשר שקלים.
איתן רוב
לצערי מחירי הסיגריות לא מפוקחים. ויש פער בין המחיר לצרכן כפי שהוא מדווח על ידי החברות לבין מה שמוכרות אותן פיצוציות או קיוסקים.
אריה זייף
אני לא רוצה לחלוק על מה שהוצע פה מהמכס אבל נראה לי שההצעה הזאת בעצם משיגה את ההפוך. היא מעלה את מרלבורו, ואני אומר שוב, אולי אני טועה, אבל אני לא יודע, לפחות משמונה עשרה, לשבע עשרה תשעים ושמונה,
היו"ר יעקב ליצמן
שמונה עשרה חמישים. אריה, שיהיה ברור, קודם כל השאיפה של הוועדה, אנחנו רוצים ששתים עשרה יישאר ואנחנו מוכנים להעלות מה שיותר את הייבוא. זה המגמה של כל חברי הוועדה. אני רוצה להצביע על העקרונות, דבר ראשון אנחנו חייבים להצביע כולנו נגד הצו. מה שפורסם. בואו נצביע נגד. אחר כך נצביע בעד.
אהוד רצאבי
יש לי שאלה לאיתן, כתוצאה משינוי התמהיל של המסים מה קורה להכנסות המדינה.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותיי, מי בעד צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 24), התשס"ה-2005, מי נגד, כולם נגד.

עכשיו אנחנו מצביעים בעד תיקון הצו החלופי שהאוצר מביא לנו, עם התיקונים שנאמרו על ידי בועז סופר, אחר כך בכדי שהצו יוכל להיכנס היום לתוקף כשיפרסמו את זה, מי בעד ירים את ידו, מי נגד, אושר פה אחד. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים