ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 08/06/2005

פרוטוקול

 
חדרי תפילה בבתי חולים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
8.6.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 441
ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, א' סיוון, התשס"ה (8.6.2005) בשעה 11:00
סדר היום
חדרי תפילה בבתי חולים
נכחו
חברי הוועדה: גאלב מג'אדלה – היו"ר
חה"כ עבד אלמאלכ דהאמשה
מוזמנים
ד"ר מיקי דור ראש אגף רפואה כללית, משרד הבריאות
איתי ליטמן דובר משרד הבריאות, משרד הבריאות
יעקב סלמה מנהל המגזר הלא יהודי, משרד הפנים
עלי זיידן עוזר שר הפנים, משרד הפנים
יובל פרידמן רפרנט בריאות, משרד האוצר
עטיה אלאעסם
לאבד אבו עאפש יו"ר ועד כפר בדואי ליד רמת חובב
סלמן אבו חמיד לוביסט של המגזר הבדואי בנגב
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרוטוקולים
אתי אפלבוים


חדרי תפילה בבתי חולים
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו מתכבדים לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. אנחנו מקווים שיהיה לנו דיון קצר ונמקד אותו בנושא חדרי תפילה בבתי חולים. הגיעו אלינו פניות רבות מגורמים שונים, גם מאזרחים וגם מגורמים שונים, שבבתי חולים אין חדרי תפילה למוסלמים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני מבקש שהפניה תהיה לא רק לגבי בתי חולים אלא גם לגבי מבנים ציבוריים.
היו"ר גאלב מג'אדלה
בינתיים השגנו, דרך מכון המכון למחקר ומידע של הכנסת, את הנתונים הבאים: באף אחד מבתי החולים הבאים: הדסה, איכילוב, סורוקה, רמב"ם, תל השומר, מאיר ובפוריה, לא קיים חדר תפילה למוסלמים. גם לא, לצערי, כנסיה. בכולם יש בית כנסת.

ב"משפחה קדושה" - בית חולים של המסיון בנצרת, אין בית כנסת ואין מסגד, יש רק כנסיה.

הפניה אלינו היתה רק בנושא בתי חולים. אני מברך על פניה בנושא מבנים ציבוריים כמו אוניברסיטאות, אבל אלינו לא היתה פניה בעניין זה.

נשמע את חבר הכנסת דהאמשה שהעלה את הנושא.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני מלווה את הנושא הזה שנים, מאז היותי בכנסת, 9 שנים לפחות, תוך היכרות עם כל השרים. כאדם שהיה בבתי חולים, הייתי צריך למצוא פינה ריקה ושקטה או על הדשא. רוב ההתכתבויות שלי היו עם השר נסים דהאן שנתן תשובה חיובית. הוא אמר שהוא ינחה ויבצע את זה בבתי החולים. אם יהיה לי זמן ואם זה חשוב אני אחפש את תשובתו אלי. שר הבריאות נתן תשובה חיובית אבל למרבה הצער ממשלות הולכות ובאות ומתחלפות ותנאים משתנים והעניין לא בוצע.

גם לגבי האוניברסיטאות היו לי התכתבויות, עם אוניברסיטת ת"א ועם אוניברסיטת חיפה. לעיתים מקבלים תשובות פשרניות, תשובות מתחמקות כאלה. תשובות של חוסר תקציב, חוסר מקום. באוניברסיטה אחת הגענו לסיכום אבל בסוף זה לא בוצע.
יעקב סלמה
באוניברסיטת ת"א הקימו מסגד לא מזמן.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אם הקימו לא מזמן זה מבורך.
מיכאל דור
אין לנו הנחייה לבתי החולים, וגם לא ידוע לי על הנחיה של השר דהאן.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני יכול להמציא את זה.
מיכאל דור
אני מאמין לכבודו. לא קיימת הנחייה לבתי החולים להקים חדרי תפילה לאף אחת מהדתות. אני גם לא יכול לבוא בטענה לבית החולים בנצרת שאין מקום תפילה ליהודים, זה חלק מניהול בית החולים על ידי מנהל בית החולים שבהתאם לקהל שיש לו, מחליט איך להשתמש ואיזה תשובות לתת לבקשות מהסוג הזה.

אני ראש אגף רפואה 4-5 שנים ואלי אף פעם לא הגיעה בקשה. גם אם היתה, אנחנו פונים למנהל בית החולים. הוא יודע את השטח שיש לו ואת האילוצים שיש לו והוא צריך לפתור את הבעיה.

אם אנחנו מדברים על הנחייה גורפת גם בכל המקומות שבהם לא עלתה השאלה מעולם, אני לא בטוח שזה הכרחי.

במקומות בהם יש בעיה, אני מציע לפנות למנהל בית החולים ובמידה והוא לא פותר את הבעיה, תעבירו את זה להנהלת המשרד ואנחנו נחפש איך לעזור. הנחייה גורפת שכל בית חולים יפתח מקום תפילה לשלושת הדתות נראית לי לא לעניין.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אנחנו כמובן נהיה מוכנים לפנות למנהלים ואם הבעיה תהיה קטנה אז אולי הם יתנו מענה.
מיכאל דור
כמובן נשמח לעזור במסגרת היכולת של בית החולים ומבחינת המיקום. אנחנו בוודאי רוצים שהקהל שמגיע לבית החולים יקבל את כל השרות.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אדוני היושב ראש, אני מציע שנסכם את הישיבה בפניה לבתי החולים האלה ונבקש מכל אחד מהם, בטווח של שלושה חודשים, שיתנו לנו תשובה מה הם עושים בנדון ואז נקיים עוד ישיבה.
עלי זיידן
אם הפניה תהיה מטעם משרד הבריאות, היא תהיה יותר יעילה.
יעקב סלמה
אנחנו בעד לתת שירותי דת בכל המקומות הציבוריים, ובמיוחד בבתי חולים, מה עוד שזה לא כרוך בהוצאות רבות. לארגן חדר לקיום תפילה בבית חולים זה לא משהו חדש שצריך לבנות. אני מציע שברגע שפונים לבתי החולים להגיד להם מה הדרישות מהחדר הזה. בסך הכל צריך חדר נקי ורחב.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אנחנו נביא את השטיחים. צריך חדר נקי ורחב. אפילו חדר קטן כמו בכנסת.

ביום הראשון שלי בכנסת, ישבתי עם סגן המזכיר והגיעה שעת תפילת הצהריים. אמרתי לו שאני רוצה להתפלל. שאלתי אותו איפה להתפלל והוא אמר איפה שאני רוצה. שאלתי אותו אם יש בית כנסת? בטוח שיש. אמרתי לו שאני רוצה מסגד. כפי שאתה וכל אלה שנמצאים מתפללים בבית כנסת, אני רוצה מסגד. ואכן זה בוצע.

כנראה בגלל הרגישות של הנושא. זה כנסת, זה מעוז הדמוקרטיה. זה בוצע תוך חודש חודשיים ומאז יש מקום תפילה. אני לא יודע אם צריך לעשות את הדבר הזה גם בבתי חולים וגם במוסדות ציבור. נראה לי שהעניין אינו טעון הוכחה ואנחנו חייבים לקדם את הנושא והגיע הזמן שבאמת הבושה הזאת תימחק.
עלי זיידן
אני מאמין שזכות הדת והפולחן היא זכות בסיסית לכל אדם, לא חשוב אם הוא יהודי, ערבי או נוצרי. זה צעד חכם, ומבורך. המודל לחיקוי זה הכנסת. אם תצא המלצה מוועדת הפנים למשרד הבריאות ומשרד הבריאות יוציא הנחיה לבתי החולים שידאגו למקומות שבהם במיוחד יש הרבה לקוחות מהמגזר הערבי. זה לא לוקח הרבה מקום ולא הרבה הוצאות.
עטיה אלאעסם
אני יודע שבמדינת ישראל יש חופש פולחן לכל מאמין במדינה אם זה מוסלמי, יהודי או נוצרי או כל דת אחרת. אני רוצה להתרכז בבית חולים סורוקה בבאר שבע. כי בדרום כל המוסלמים והבדואים מקבלים טיפול בבית חולים סורוקה.

כשאומרים שבאף בית חולים אין מקום חדר תפילה למוסלמים, זה נותן לי הרגשה שיש אפליה בין ציבור מאמין וציבור מאמין אחר.

לבית חולים סורוקה בבאר שבע מגיעים מאות מבקרים ביום ואין להם מקום לממש את הזכות הזאת - מקום מתאים להתפלל בו. מתפללים על הדשא. יש הרבה הפרעות, אנשים עוברים, מדברים. לפעמים שמים זבל על הדשא ואתה לא יכול להשתמש בו לתפילה. אנשים נאלצים ללכת להתפלל במסדרונות ובמעברים וזה לא מתאים לאנשים שרוצים לממש את הזכות הדתית שלהם ואת הפולחן הדתי. זה לא עניין מסובך להקצות חדר סגור. לא מבקשים מסגד, שאנשים יוכלו להתפלל בו. כמו שיש בית כנסת ומתפללים. צריך חדר קטן שאנשים יכולים להתפלל ויהיה להם מקום חופשי שם.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני נגד הצעה גורפת אבל אנחנו לא יכולים להשאיר את הנושא תלוי באוויר. אני מציע שוועדת הפנים ואיכות הסביבה בהשתתפות משרד הפנים ומשרד הבריאות והאוצר ימליצו בפני מנהלי בתי החולים ומוסדות הציבור הגדולים להקצות מקום לתפילה למוסלמים ולנוצרים.
עבד אלמאלכ דאמשה
לגבי הנוצרים הבעיה היא לא קריטית. הם מתפללים פעם בשבוע ביום ראשון ורק בכנסיה.
מיקי דור
אני פשוט לא מכיר את הנושא.
עבד אלמאלכ דהאמשה
מוסלמים חייבים להתפלל חמש פעמים ביום. הם צריכים מקום נקי וטהור.

אסור לנו להתפלל במקומות פתוחים אם זה דרך, זה גם לא מכובד.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אנחנו יודעים שבתפילה בחוץ יש הרבה בעיות. לא ראוי שבית חולים שיש בו עשרות מאושפזים מוסלמים ומאות מבקרים. חמש פעמים תפילה ביום זה בתדירות כזאת שתופסים אותך בכל מקרה.
סלמן אבו חמיד
יש אנשים שמאשפזים את הילדים שלהם והם נמצאים איתם 24 שעות.
היו"ר גאלב מג'אדלה
לכל מאושפז יש משפחה. באמת ובתמים נמנעת ממוסלמי למלא את חובתו ולקיים את התפילה כשהוא שוהה בבית החולים או במסגרת אשפוז או כשהוא מלווה מאושפז.

חשבתי שמנהלי בתי חולים ואוניבסיטאות יעשו את זה ללא התערבות של הכנסת. חבל שהדבר הזה הגיע להתערבות של הכנסת.

אני רוצה לסכם ולומר: בתי החולים ומוסדות ציבור גדולים כמו אוניברסיטאות ומערכות שאליהם מגיעים אלפי אנשים מידי יום, אנחנו ממליצים בפניהם ורואים חשיבות גדולה בפתיחת חדרי תפילה לאוכלוסיה המוסלמית. אנחנו נפנה לכל המערכות האלה באופן אישי ואני מבקש שמשרד הבריאות יתערב ויאמר את דעתו והמלצתו בעניין למוסדות הבריאות.

משרד הפנים יעשה את תפקידו מול מוסדות אחרים. אנחנו גם נפנה לוועדת החינוך של הכנסת שגם היא תמליץ בפני האוניברסיטאות ומוסדות החינוך הגדולים כדי שיהיו בהם חדרי תפילה. אנחנו רואים בזה אקט סימלי חשוב לתחושת השייכות של האוכלוסיה המוסלמית.

אני רוצה להודות לכל החברים.
מיכאל דור
אני אעשה היום שיחת טלפון למנהל בית חולים סורוקה בבאר שבע.
סלמן אבו חמיד
היתה בקשה כזאת לפני שנה שלא נענתה.
מיכאל דור
אני אפנה אליו עוד היום ואסביר לו ואבדוק מה אפשר לעשות עוד לפני קבלת המכתב.
היו"ר גאלב מג'אדלה
אני מודה לכל החברים ולמשרד הבריאות, למשרד הפנים, לחברי מהאוצר, לד"ר מיקי דור, לסלימן וחבריו. אני מקווה שקידמנו את הנושא. תודה רבה.
הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים