ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 07/06/2005

הצעת חוק המועצות האזוריות (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק המועצות האזוריות (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
07.06.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 439
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ט באייר התשס"ה (07.06.3005), בשעה 14:00
סדר היום
הצעת חוק המועצות האזוריות (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: ג'אלב מג'אדלה היו"ר
מוזמנים
עו"ד דלית דרור -משרד המשפטים
אהוד שיל"ת -מפקח ארצי על הבחירות, משרד הפנים
בנימין כהן -מנכ"ל ארגון המועצות האזוריות
יועץ משפטית
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום

















הצעת חוק המועצות האזוריות (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2005
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. עו"ד שיל"ת רוצה לפתוח את הדיון.
אהוד שיל"ת
בהצעת החוק הזו יש 3 נושאים, כאשר 2 עיקריים ואחד הוא נלווה. הנושא הראשון הוא, איך ראש מועצה מכהן מגיש את מועמדתו. עד היום נדרש על פי החוק, שהוא יביא חתימות תמיכה של תושבים בכל בחירות לראש מועצה אזורית. בבחירות לעיריות ולמועצות המקומיות, רק מועמדים חדשים ורשימות חדשות צריכות חתימות תמיכה. מי שמכהן לא צריך חתימות תמיכה. אנחנו מבקשים להשוות את המצב, כך שראש מועצה מכהן יוכל להגיש בקשה למועמדות נוספת כל עוד הוא מכהן ללא חתימות תמיכה, ואילו רק מועמדים חדשים יצטרכו חתימות תמיכה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
למה אתם רוצים את השינוי הזה?
אהוד שיל"ת
בעבר זה היה נכון גם לגבי הכנסת. הסיעה שהיא כבר קיימת בכנסת, היתה פטורה מחתימות תמיכה לקראת הבחירות. היום זה קיים בעיריות ובמועצות המקומיות. סיעה במועצה היוצאת וראש רשות שמכהן, לא היו צריכים חתימות תמיכה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני זוכר שכאשר אני רציתי להתמודד כחבר מועצה של רשימה ותיקה, לא הייתי צריך להביא חתימות. בכל זאת אני שואל, למה אתה חושב שצריך לשנות את המצב הקיים.
אהוד שיל"ת
הרעיון של חתימות תמיכה נועד כדי להראות רצינות. כלומר, אם אתה כבר נבחרת ואתה מוכר, אתה לא צריך להוכיח שום דבר אם אתה רוצה עוד פעם להתמודד. אם אתה מועמד חדש, אתה צריך להראות שאתה רציני ושזו לא סתם שאתה רוצה לעשות תעמולה. יש כמה שיטות לעשות זאת, כשאחת מהן היא חתימות תמיכה. שיטה אחרת שנהוגה ברשויות המקומיות, היא ערבון. גם בהולנד מבקשים 6 חתימות תמיכה בבחירות לרשויות מקומיות. זה יותר סמלי. רוצים לראות שלפחות המשפחה הקרובה תומכת בך. אם זה הרעיון, מה ההבדל בין ראש רשות במועצה מקומית שיש בה 3,000 תושבים לראש מועצה אזורית שיש בה 6,000 תושבים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני רואה שאתה דוגל בשיטת השוויון. למה אתה לא עושה את ההתאמות גם בתחומים אחרים. למשל, מבקר פנים אין במועצות האזוריות.
אהוד שיל"ת
אני לא עוסק בזה.
דלית דרור
זו שאלה לאנשים אחרים במשרד הפנים. הוא עוסק בבחירות.
אהוד שיל"ת
אם מישהו יציע שבבחירות לעיריות ולמועצות המקומיות יישארו רק עם החתימות ויוותרו על הפיקדון, אני הייתי תומך בהצעה כזו.
בנימין כהן
למרות שזה לא חל על המועצות האזוריות, הרבה מועצות אזוריות מעסיקות מבקר פנים. אנחנו הודענו באופן רשמי למשרד הפנים, כי אנחנו לא נתנגד לתיקון החוק, כך שתהיה חובה של מבקר גם במועצות האזוריות.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
האם אני יכול לקחת את ההודעה שלך וליזום תיקון לחוק?
בנימין כהן
אנחנו רק ביקשנו שזה לא יהיה תפקיד במשרה מלאה במועצות קטנות.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אתה לא צריך לבקש זאת. גם במועצות מקומיות שבהן יש מתחת ל-15,000 תושבים, התפקיד הזה הוא במסגרת של חצי משרה. אם אתה אומר שאתם הודעתם למשרד הפנים שאתם לא תתנגדו לשינוי הזה, אני אעשה בכך שימוש. ריפן אמר לי שלא יקום ולא יהיה.
בנימין כהן
זה לא במקום ההודעה שלנו. אם שואלים אותנו, אנחנו אומרים שאנחנו לא מתנגדים.
קריאה
אם ריפמן אומר אחרת, צריך לקבל את העמדה שלו. הוא היו"ר.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אבל אני חושב שהמנכ"ל יותר רציני מהיו"ר.
אהוד שיל"ת
יש נושא נוסף. חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות) עבר כבר לפני כמה שנים, ובו נקבע מועד אחד לבחירות בכל הרשויות האזוריות. מאז קום המדינה בכל מועצה מקומית נערכו בחירות בתום 4-5 שנות קדנציה, כאשר לא היה מועד אחיד לכולם. למעשה, כמעט כל חודש היו לנו בחירות במועצה אזורית כזו או אחרת.

לפני 10 שנים עבר חוק שקבע מועד בחירות אחד לכולן. כדי שאפשר יהיה להגיע למועד הזה, נקבעה טבלה שבה נקבעו קדנציות ביניים לכל מועצה אזורית, כדי לכנס את כולן לתאריך אחד. התאריך האחיד אמור להיות בנובמבר 2007.

כבר עברנו שניים-שלושה בחירות ביניים שנקבעו בטבלה, כאשר היום ישנן שתי קבוצות. אחרי הבחירות האחרונות במחצית המועצות האזוריות, התברר לנו במשרד הפנים שאנחנו לא יכולים לעמוד בזה. כלומר, אנחנו לא יכולים לערוך בחירות בהרבה מועצות ביום אחד. אם משווים בחירה של מועצה אזורית לבחירה של עירייה, אז המועצה האזורית מסובכת פי כמה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
למה?
אהוד שיל"ת
אנשים לא יודעים על כך, כי עד עכשיו הבחירות עברו בשלום. אם פעם אחת הן לא יעברו בשלום, כולם יידעו שיש בעיה. הבחירות מסובכות, כיוון שיש בחירות לראש מועצה, בחירות בתוך כל יישוב לנציג שלה במועצה, ובחירות לוועד המקומי. הבחירות לוועד המקומי מסובכות ביותר, כיוון שיש יישובים שיתופיים שזכאים גם הם לבחור ועד מקומי בנפרד. יש 3 אופציות, וזה מסובך ביותר. המלחמות שיש שם, זה לא משהו שכותבים עליו בעיתון. המלחמה היא בין שני אנשים או בין שתי חמולות, והיצרים שם הם לא פחות חריפים ממה שאנחנו מכירים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אל תגזים. אני מוקף בקיבוצים, במושבים ובכפרים ערביים השייכים למועצה אזורית מנשה.
אהוד שיל"ת
בכפרים הערביים השייכים למועצה אזורית, הבחירות עוברות בשקט. הבעיה מתחילה ביישובים השיתופיים, שבהם הלחץ והמתח הוא כל כך גדול, שגם המודעות הפורמליות מורדות אחרי 5 דקות. יש שם מלחמה, והכל מתנקז אלינו. כאשר ערכנו בינואר 2004 בחירות ב-25 מועצות אזוריות, היינו על סף התמוטטות. לכן, אנחנו מבקשים שיהיו שני מועדים של בחירות כלליות, כאשר לכל קבוצה תהיה קדנציה של 5 שנים.

בהוראות המעבר שמדברות על קדנציות ביניים, אנחנו מציעים לקבוצה השנייה בחירות בינואר 2009. אם הבחירות בכל זאת ייערכו בשנת 2007, תהיה להם קדנציה קצרה מאוד של 3.5 שנים. זה שאנחנו דוחים את הבחירות בהן לינואר 2009, יגרום לכך שלכל אחת מהקבוצות תהיה קדנציה של 5 שנים בדיוק. כך יוצר הפרש של שנתיים בין הקבוצות.

הנושא השלישי, הוא שבחוק התוכנית הכלכלית לשנת 2003, אחדו כל מיני רשויות, מועצות מקומיות לתוך מועצות אזוריות. ביטלו את המועצה המקומית עתלית, והיום היא ועד מקומי בתוך מועצה אזורית חוף הכרמל. ביטלו את מועצת כינרת וכיום היא ועד מקומי בתוך עמק הירדן. ביטלו את מועצת רמות השבים והיום היא ועד מקומי בתוך דרום השרון. שבי ציון גם הוא בוטל ועכשיו הוא שייך למטה אשר. כאשר ביטלו את כינרת ואת עתלית עשו בחירות לראש המועצה עמק הירדן וחוף הכרמל. בעמק הירדן זה היה לאחר ששנה קודם ראש העירייה נבחר, וכיוון שכינרת הצטרפה דרשו ממנו לערוך שוב בחירות כדי לתת לתושבי כינרת את הזכות לבחור.

הסמכות לקבוע איפה יהיו בחירות ואיפה לא קבועה בהוראות ההן של איחוד הרשויות בתוכנית הכלכלית, ולא הכניסו אותה בצווים של המועצות האזורית. אם שר פנים ירצה לאחד רשויות או שתי מועצות אזוריות למועצה אחת, הוא יוכל להקדים או לדחות את הבחירות בהתאם להוראות.
דלית דרור
מתי מתיישרים לפי שני המועדים של שתי הקבוצות? מה קורה אם ראש מועצה נפטר וצריך לקיים בחירות?
אהוד שיל"ת
את מדברת על מצב של בחירות מיוחדות, בהן ייבחר מישהו עד סוף הקדנציה של המועצה. אם נוצרת מועצה אזורית חדשה, השר יצטרך לקבוע אם הבחירות יהיו עם הקבוצה הראשונה או עם הקבוצה השנייה.
בנימין כהן
הצעת החוק היא הצעת החוק של הממשלה. הממשלה השתכנעה שצריך לעשות את התיקון הזה. אני רוצה לחזק את הנימוק של מר שיל"ת. אנחנו רוצים שראשי מועצות אזוריות יכהנו 5 שנים ולא 3 שנים וחצי. הם השקיעו הרבה זמן ועבודה עד אשר הם נבחרו, ולכן מגיע להם לכהן 5 שנים כמו כל ראש רשות.

כאשר יש בחירות למועצה אזורית מטה יהודה, מקיימים במקביל בחירות ל-30 ישובים לפחות. מדובר ב-31 מערכות בחירות. היום בחירות לוועד המקומי הן מסובכות. זה מצריך זמן ועבודה, ולכן אי אפשר לערוך את הבחירות של כולם במקביל. החלוקה לשתי קבוצות, היא הצעה טובה.
אהוד שיל"ת
אני מקריא את הצעת החוק. מקריא את סעיף 1.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אנחנו מצביעים על סעיף 1. הסעיף עבר ללא מתנגדים.
אהוד שיל"ת
אני מקריא את סעיף 2.
עידו בן נתן
המועד שקבעתם לגבי הבחירות בשנת 2009 יוצא ביום ג' הרביעי בחודש טבת.
אהוד שיל"ת
אנחנו התייחסנו למועד הראשון בלי קשר לכללים. חישבנו את התאריך כך שיהיו 5 שנים מלאות.
דלית דרור
למה במקום אחד כתבתם כסלו ובמקום השני טבת?
אהוד שיל"ת
אנחנו לא אוהבים לכתוב נובמבר. גם לכנסת וגם לרשויות המקומיות יש את אותה נוסחה בחוק, יום ג' הראשון או השלישי לפי שנה מעוברת של חודש חשוון. קודם כל דחינו את זה בחודש אחד, כי לא רצינו שזה ייפול על בחירות כלליות לרשויות.
דלית דרור
המועד הראשון יכול לצאת בחג חנוכה.
אהוד שיל"ת
בחוק המקורי יש לשר סמכות לדחות את הבחירות בכמה ימים אם זה יוצא בחג.
דלית דרור
יכול להיות גם חג למגזר הערבי.
אהוד שיל"ת
אנחנו בודקים את הדברים ואם המועד להגשת רשימות מועמדים יוצא בחג יהודי או בחג מוסלמי, אנחנו דוחים את הבחירות.
דלית דרור
גם אם זה יוצא בתקופת הרמדאן, שאז מדובר בחודש שלם?
אהוד שיל"ת
בינתיים זה עוד לא יצא לנו ברמדאן. אם זה יקרה, אנחנו נדחה את הבחירות בחודש. הגשת הרשימות נעשית בערב כאשר כולם חוגגים.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
זה לא בנובמבר.
אהוד שיל"ת
כל שנה התאריך זז ב-11 יום.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
בשנת 2007 זה לא יהיה ברמדאן.
דלית דרור
מה שחשוב הוא שלשר הפנים יש סמכות לדחות את התאריך במידה וזה יתנגש.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
לפני שנתיים הבחירות נפלו בתקופה שעולים לרגל.
אהוד שיל"ת
אתה מדבר על הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות בשנת 2003. הם נפלו ביום הראשון או השני של הרמדאן. לשר יש סמכות לדחות בחירות של מועצה ולא בחירות כלליות. לזה נדרש תיקון בחוק. פנו אלינו עם הדרישה הזו רק חודשיים לפני הבחירות כאשר כל המערכת היתה כבר בתנועה, ולכן שר הפנים התנגד לדחייתן של הבחירות. אם היו פונים בתחילת אותה שנה או שנה קודם, היה אפשר לדחות. בנוסף, הם דרשו ניסוח שהתייחס לא רק לרמדאן אלא גם לעלייה לרגל.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
זה לא הכי מתאים לקיים בחירות ברמדאן, אבל זה אפשרי. כאשר ישנה עלייה לרגל, זה בלתי אפשרי.
אהוד שיל"ת
הרבה שנים גם לא רצו לערוך בחירות לכנסת בקיץ, כי כל הבחורים נמצאים בחו"ל. זו לא סיבה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
לחו"ל אפשר לנסוע כל הזמן, אבל לעלייה לרגל יש תאריך קבוע.
אהוד שיל"ת
יש הצעת חוק כזו. אם היא תעבור, נקבל אותה.
דלית דרור
נדונה הצעת חוק פרטית כזו בוועדת שרים לענייני חקיקה.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני אבדוק את זה.
אהוד שיל"ת
אני ממשיך לקרוא. מקריא את סעיף 2ב. לפי הסעיף הזה, יש מועצה מקומית שביטלו אותה, צירפו אותה לוועד מקומי. לפי הסעיף הזה השר רשאי לקבוע בחירות לוועד או בבחירות לנציג היישוב למועצה בטרם חלפו 3 שנים מהבחירות הקודמות. סעיף 5 בטל. אני מקריא את סעיף 6. מקריא את סעיף 6 ואת התוספת.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
הבחירות של הקבוצה הראשונה ייערכו בשנת 2007, והבחירות של הקבוצה השנייה ייערכו בשנת 2009.
עידו בן נתן
אנחנו נצביע עכשיו על סעיף 2.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אהוד, האם אתה בטוח שאנחנו עושים פה משהו טוב?
אהוד שיל"ת
אני בטוח שאנחנו עושים משהו טוב. קשה להסביר בישיבה קצרה כזו את הבעיה של בחירות בוועדים המקומיים. זה יותר גרוע מהבחירות לכנסת. אנחנו מתבשרים אחת לשבוע כי ראש מועצה או ראש עירייה כזה או אחר התפטר ויש בחירות מיוחדות. אני מדבר על עפולה, רעננה, חדרה, קריית טבעון, נהרייה ועוד היד נטויה. לפני שנתיים נערכו בחירות כלליות ולאותם אנשים היה כבר בראש רעיון לעזוב ולקבל ג'וב. אני חושב שהאנשים האלה צריכים להחזיר את הכסף של המימון שניתן להם עבור הבחירות. עכשיו אנחנו עורכים בחירות חדשות ביישובים האלה, ומשלמים מחדש מימון בחירות. אם ראש רשות חלה ולא מסוגל לתפקד, זה משהו אחר. אם מדובר במקרה בו הציעו לו ג'וב אחר, זה לא בסדר.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
יש משהו יותר יקר שהוא צריך להחזיר, וזה את אימון הציבור.
אהוד שיל"ת
לפחות יחזיר את הכסף.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני מבין, שאתה מציע ליו"ר ועדת הפנים לקדם הצעה כזו.
אהוד שיל"ת
אני תושב רעננה, ואני הצבעתי לביילסקי. לפני הבחירות כבר היו שמועות שהוא יעזוב לסוכנות, והוא יצא בכרזה כי הוא מבטיח שהוא יכהן 5 שנים. זה לא בסדר. אם אני הייתי יודע שהוא מתכנן לעזוב בעוד שנה וחצי, אני לא יודע אם הייתי בוחר בו.
היו"ר ג'אלב מג'אדלה
אני מבין את הכעס שלך. אנחנו צריכים לדבר על מצב שיגביל עזיבה עד שנה לפני הבחירות הקרובות. אני אנסה לקדם חקיקה כזו. אני רואה בכך תפקיד ציבורי. אני מאוד כעסתי בעבר על אלמוגי שלאחר שחיפה נתנה בו אימון, הוא הלך להיות יו"ר הסוכנות. אני שילמתי מכיסי עבור דלק והובלתי בוחרים, כי רציתי שהוא ייבחר.

אנחנו מאשרים בהצבעה ללא מתנגדים ונמנעים את סעיף 2. אנחנו מאשרים את הצעת החוק כולה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:00

קוד המקור של הנתונים