פרוטוקול

 
פתיחת תערוכת "מאחורי החליפות" של הגברת אנה קפליוק

2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
06.06.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 239
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, כ"ח באייר התשס"ה (6 ביוני 2005), שעה 10:00
סדר היום
פתיחת תערוכת "מאחורי החליפות" של הגברת אנה קפליוק – קריקטורות של אחדים מחברי הכנסת והשרים.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר קולט אביטל
נעמי בלומנטל
ויקטור בריילובסקי
ענבל גבריאלי
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת, מר ראובן ריבלין
אנה פטליוק - ציירת
ויקטור פטליוק
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
שלומית כהן


פתיחת תערוכת "מאחורי החליפות" של הגברת אנה קפליוק –
קריקטורות של אחדים מחברי הכנסת והשרים
היו"ר קולט אביטל
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה. אנחנו שמחים לארח פה את האומנית אנה פטליוק. אנה עלתה מרוסיה לפני 12 שנים, ראייתה מוגבלת והיא החליטה שהיא מנסה לראות את התכונות הפנימיות של האנשים, וכך היא ציירה אותם. היא אומנם עלתה בתור ילדה וגדלה פה, אבל יש לה חוש הבחנה והסתכלות מאוד חדים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ברכות. זה יפה מאוד.
היו"ר קולט אביטל
את התערוכה הזאת החלטנו לערוך כאן, בוועדת הקליטה, משני טעמים. האחד, משום שאנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי לעודד אומנים עולים. הטעם האחר והחשוב יותר, רצינו גם לדעת איך עולים מסתכלים עלינו. כיוון שהנושא הוא קצת הומוריסטי, חשבנו שלפעמים גם לנו מותר להסתכל על עצמנו בקצת הומור ולהעלות חיוך על השפתיים בכנסת שבדרך-כלל היא די שסועה ודי רועשת ודי גועשת. לפעמים אפשר להסתכל על הדברים גם בהומור, ואם התערוכה הזאת תוסיף לאווירה הטובה בבית ותעלה חיוך על השפתיים, השגנו את המטרה הכפולה, גם להציג אותך, אנה, בפני האנשים, וגם להביא קצת מצב-רוח יותר קל ויותר טוב לכולנו. אני מודה לך.

יושב-ראש הכנסת, בבקשה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
לא רק בגלל שמדובר ביקירה שזה מקרוב חזרה לארצה ולמולדתה, אומנם כילדה צעירה, אלא מבחינת היכולת – אני חושב שטוב עשתה ועדת העלייה והקליטה אשר נתנה מקום ואכסניה לתערוכה שהיא קושרת שלושה נושאים. האחד זה היכולת והיצירה של בני-ישראל, השני הוא הקשר של הכנסת ליצירה והשלישי הוא לעולה החדשה שמפרי הכשרונות הברוכים שלה כולנו מתברכים כמדינה.

אני חושב שההומור והרמיזה בדיוקנות שעל הקיר נותנים יותר מאשר מקור למחשבה וגם לעירוב חיוך יחד עם עומק לגבי הדרך שבה האומנית רואה את כל אחד ואחד מחברי הכנסת, על כל האנשים השונים הנמצאים כאן. אני יכול רק לברך ולראות אם הכנסת תוכל שאחת היצירות האלה תישארנה כאן. אם המחירים של האומנית הם כאלה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו בכנסת ישראל, שהיא כנסת ציבור.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו תמיד יכולים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אנחנו תמיד צריכים להיות אחראים, ודבר כזה תמיד גורר דבר נוסף, אבל יכול להיות שנבחר אחת מהתמונות בעזרת האוצרת שלנו, תמונה שיכולה לסמל יותר מכל את הקשר בין האומנית לבין הכנסת ושאותה נתלה באחת האכסדרות בכנסת, לאות הוקרה ולאות הזדהות אתה ולאות הזדהות שלה עם הכנסת. אני מודה לך. תודה רבה.
היו"ר קולט אביטל
אנה, תגידי בבקשה מה הביא אותך לצייר את הדברים האלה.
אנה פטליוק
ראשית אני רוצה להודות על כך שאפשרו לי להציג את התערוכה במקום הזה. אני רוצה לציין שזה היה החלום שלי, הגשמתם את החלום שלי ואני מאוד מודה לכם.

את הציורים התחלתי לצייר לפני כשלוש שנים. ציירתי יותר מ-40 תמונות, שחלק מהן תלויות כאן. התחלתי לצייר בזמן תעמולת הבחירות שהיתה בשנת 2002-2003. מאוד התעניינתי בפוליטיקה ומאוד התעניינתי בחברי הכנסת, אבל רציתי לצייר אותם יותר כמו אנשים, לא להראות את הפוליטיקה שלהם ולא לבקר חס וחלילה, אלא להראות דברים שהם עשו, דברים מהחיים שלהם.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
את מתפרנסת מציור?
אנה פטליוק
לא.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
מה את עושה?
אנה פטליוק
אני אדם נכה, יש לי בעיות ראייה. אני רואה 50%, כך שאדם רגיל אני רואה.
היו"ר קולט אביטל
אתמול אמרת לי איך הגעת, למשל, לצייר את חבר הכנסת מצנע בתור אקרובט. תני לנו דוגמה אחת או שתיים, כדי שאנשים יבינו איך קשרת בין אדם לבין הדמות שאת עשית ממנו.
אנה פטליוק
כאשר ציירתי את חבר הכנסת מצנע זה היה בזמן תעמולת הבחירות ושרון ומצנע התמודדו על ראשות הממשלה. ציירתי את שרון כאדם שבטוח בהצלחה, ואת מצנע ציירתי כהולך על חבל דק, שהראה שאני לא מרגישה שהוא יצליח.
היו"ר קולט אביטל
למה פואד הוא מתאבק?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ההתמקדות בדמות של פואד היא במדליה שלו, שמראה שהוא הגיע למקום שני.
אנה פטליוק
את חברת הכנסת דליה איציק ציירתי כך אחרי שקראתי בעיתון ריאיון אתה והיא אמרה שיש אנשים שמעיזים לקרוא לה מכשפה, והיא מאוד נפגעת מזה כנראה. היא אמרה שבבית היא אישה, היא אדם אחר לגמרי. בפוליטיקה אישה צריכה להיות חזקה ולא כל כך רכה. את המלים האלה אני מאוד זוכרת, לכן ציירתי אותה כך אבל עם פנים יותר רכות.
היו"ר קולט אביטל
אני מקווה שהיא לא תיעלב מזה, אבל אנחנו קראנו לזה "הקוסמת".

אנחנו רואים שחבר הכנסת עמיר פרץ הוא צועני.
אנה פטליוק
הוא בהסתדרות, ויש תמיד כל מיני אנשים והוא מנסה לעשות משהו. גם במראה החיצוני שלו יש משהו מזה.
נעמי בלומנטל
למדת ציור?
אנה פטליוק
לא. בשנת 2000 התחלתי לצייר באצבעות, כשהייתי חולה מאוד. היתה לי תאונה וסבלתי מכאבי גב ולכן הייתי הרבה בבית. אחרי זה עברתי למכחול ומשנת 2002 אני מציירת במכחול.
נעמי בלומנטל
הציורים הם בשמן?
אנה פטליוק
כן.
היו"ר קולט אביטל
כאדם שלא למד ציור וכאדם שחי עם מגבלה מאוד קשה, את חוללת נסים. אנחנו רוצים להודות לך ורוצים לקוות שזאת התחלה ושתצליחי. אנחנו חושבים שעם כשרון טבעי כזה ובלי שום עזרה, מגיעה לך קצת תוספת של קורסים והשתלמויות כדי שתוכלי להעלות עוד יותר את הרמה. בהצלחה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
תודה רבה.
אנה פטליוק
תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:25

קוד המקור של הנתונים