ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 25/05/2005

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 8), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 8)

3
ועדת הכספים
25.5.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ט"ז באייר התשס"ה (25 במאי 2005), שעה 08:45
סדר היום
הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 8), התשס"ה-2005.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן - היו"ר
חיים אורון
אברהם שוחט
מוזמנים
רשות ניירות ערך:
משה טרי - יו"ר
לייזה חיימוביץ
איטה שוחט
שרה קנדלר
דניאל רימון
שמוליק האוזר
אורי קציר
אלחנן הר-מור

מרים אילני - משרד המשפטים
ספיר אשר - יו"ר חטיבה פיננסית, איגוד לשכות המסחר
יועצת משפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
חנה כהן


הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות
ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 8), התשס"ה-2005.
היו"ר יעקב ליצמן
בוקר טוב, רבותי, אני מתנצל על האיחור בפתיחת הישיבה. אני מבקש לסיים את הדיון בהצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 8), התשס"ה-2005. אותם אנשים שהיו בדיון אתמול נמצאים כאן גם היום, אבל הבטחתי לאפשר למר אשר ספיר לטעון את טענתו.
אשר ספיר
אני רוצה להסביר את הבעיה האמיתית שנוצרה בגין חובת דיווח ללקוחות גם על קרנות נאמנות. היות שתרבות ההשקעה של הישראלי עדיין לא מפותחת, הוא מסתכל על הדברים דרך החור של הפני. ברגע שבנקים לא מדווחים ואנחנו צריכים לדווח, זה דוחף את הלקוחות שלנו לבנקים, במקום להוציא את זה מהבנקים, כפי שוועדת בכר המליצה. זאת משום שכשיועץ בבנק אומר לו לקנות קרן של בנק, הוא לא חייב בשום דיווח על כמה זה עולה לו, ואנחנו - בתור מנהלי תיקים - צריכים לדווח ללקוח, שלא לדבר על כך שזו אופרציה מאוד מורכבת. נניח שנתגבר על זה, אבל עצם זה שאין כאן מידתיות ובנק לא חייב לדווח ללקוח ואני כן חייב, הלקוח פתאום רואה הבדל. לך תסביר לו שהבנק לא מדווח לו, אבל כן לוקח לו. אם זה היה בא ביחד, אין בעיה, אבל היות שזה לא בא יחד ובנק לא מדווח, למה שנתחיל להתווכח עם לקוחות על הדברים האלה?
היו"ר יעקב ליצמן
עדיין לא שכנעת אותי אחרת מאתמול.
חיים אורון
אני קורא את הנייר שהרשות הניחה בפנינו ואני מודה שזה משכנע אותי. כלומר, הטענה שלך כאילו מדובר באותה סחורה, אינה עומדת במבחן המציאות. אתה רוצה שהכנסת תקבל את ההנחה שהחוק מופר, שהבנק הוא לא רק יועץ השקעות, אלא בעצם מוכר את הסחורה שלו. הבנק חייב לקיים את ההפרדה הזאת, הוא לא יכול לנהל תיק בצורה אחרת. בעצם אתה אומר לנו, לכנסת, שנדע שזה המצב. בשיחות לא פורמליות אמרתם שהחומה הסינית יותר נמוכה ממה שאתם חושבים. כנראה שזה יהיה חלק מרכזי בדיונים על דוח בכר. אתה בעצם אומר לאמץ את המצב הזה ושנכיר שבעצם אין הבדל בין הבנקים לביניכם. לא השתכנעתי שאפשר לעשות את זה בחקיקה ראשית.

אני גם קורא את השתלשלות העניינים. זה היה בעצם סוג של פשרה, אחרי עוד פשרה ועוד פשרה, ואני שותף כאן לכוונה של רשות ניירות הערך לעשות גילוי נאות עד כמה שניתן על המרכיב של דמי הניהול מול המרכיב של הרווחים מהסחורה. כנראה שזה לא נוח לכולם, אבל אני מניח שזה המהלך הנכון. אני מודה שהיום אני יותר בטוח בעמדתי להצביע בעד הצעת החוק.
היו"ר יעקב ליצמן
אני חושב שאין כאן ויכוח.
משה טרי
אנחנו לא מנותקים ממה שקורה באמת. מצד אחד, אתה אומר: מה שאתם דורשים מאתנו, מקובל.
אשר ספיר
כן, אם גם הבנקים יהיו כך.
משה טרי
החוק הזה חל על כל היועצים, כולל היועצים של הבנקים. זה חל גם על חברות ניהול התיקים של הבנקים. זה שהוא קונה בבנק כל מיני דברים, זה לא ניהול. זה יחול גם על חברות הניהול של הבנקים, אז מה הבדל?
אשר ספיר
הוא יגיד למשל לקנות לאומי פיא - - -
משה טרי
במיוחד לאחר הרפורמה של ועדת בכר, אתה תתחרה עם חברות הניהול של הבנקים ושם יהיה גילוי מלא.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור הצעת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' 8), התשס"ה-2005, עם הדפים שהוספו וצורפו להצעת החוק - התיקונים-הסכמות שהונחו לפנינו?
לייזה חיימוביץ
לגבי הדברים המובנים - אופציות וחוזים עתידיים – שאינם בלתי סחירים - סעיף 16 לחוק בדבר איסור העדפה לא יחול עליהם. זה נאמר אתמול לפרוטוקול והיום אני רוצה להדגיש שבמסגרת התיקון של בכר אנחנו גם נכתוב את זה באופן ברור יותר.
דניאל רימון
התבקשנו על ידי חבר הכנסת רצאבי להבטיח שתפורסם הודעה באתר הרשות בעניין הדחייה של תחילתו של סעיף 48 ל-1 בפברואר 2006.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד אישור הצעת החוק?

הצבעה

הרוב – בעד

ההצעה אושרה פה אחד.
חיים אורון
אני מבקש להכניס שתי הסתייגויות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

קוד המקור של הנתונים