ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 01/06/2005

חוק העונשין (תיקון מס' 85), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק העונשין (תיקון – עבירות מין שנעשו בקטין על ידי בן משפחה אומנת בן או בת דוד)

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט–
1.6.2005

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 490
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ג באייר התשס"ה (1 ביוני 2005), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון – עבירות מין שנעשו בקטין על ידי בן משפחה אומנת בן או בת דוד), התשס"ד-2004 – הכנה לקריאה ראשונה – דיון והצבעה
של חה"כ ענבל גבריאלי
נכחו
חברי הוועדה: יצחק לוי – היו"ר
ענבל גבריאלי
מוזמנים
עמית מררי – משרד המשפטים
ד"ר דבורה הורוביץ – סגן מנהל שרות מבחן לנוער, משרד הרווחה
ליאורה אברמוביץ – לשכה משפטית, משרד הרווחה
שלוה ליבוביץ – מפקחת ארצית על משפחות אומנה
דינה מרום – המשרד לבטחון פנים
עודד ברוק – המשרד לבטחון פנים
עו"ד נועה ברודסקי-לוי – המועצה לשלום הילד
הילה קרנר-סולימאן – מנכ"לית, מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית
ייעוץ משפטי
קרן וינשל
מנהלת הוועדה
דורית ואג
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ











הצעת חוק העונשין (תיקון – עבירות מין שנעשו בקטין על ידי בן משפחה אומנת בן או בת דוד), התשס"ד-2004 – הכנה לקריאה ראשונה – דיון והצבעה
היו"ר יצחק לוי
לכולם בוקר טוב. אנחנו פותחים את הישיבה. אנחנו דנים בהצעת חוק העונשין (תיקון – עבירות מין שנעשו בקטין על ידי בן משפחה אומנת בן או בת דוד), התשס"ד-2004 . יש מישהו ממשרד המשפטים כאן? המשרד תמך בהצעה?
עמית מררי
המשרד תמך בהצעה רק לגבי הבן דוד בכפוף לכך שמעל גיל חמש עשרה, לגבי משפחה אומנת ולא לגבי- - -
היו"ר יצחק לוי
משפחה אומנת כנוסח הכתוב כאן?
עמית מררי
אח במשפחה אומנת. זה הנוסח המוצע.
היו"ר יצחק לוי
לא בן משפחה אלא אח.
עמית מררי
אח במשפחה אומנת.
דבורה הורוביץ
מה עם ההורים האומנים?
היו"ר יצחק לוי
אז אני מציע לקבל את זה ככה בקריאה ראשונה.
עמית מררי
והמציעה הסכימה לכך.
היו"ר יצחק לוי
לכן אני אומר .
הילה קרנר סולימאן
לא קרה לי עדיין שהצעת החוק שונתה - - -
היו"ר יצחק לוי
היא הסכימה במליאה לשנות.
הילה קרנר סולימאן
אז זה אומר שזה אבוד?
היו"ר יצחק לוי
עכשיו זה אומר שזה אבוד. קריאה ראשונה את יכולה לנסות עוד פעם. אז אני מציע שנעשה את זה ככה. את אחד אנחנו מוחקים, שניים אנחנו כותבים "אח במשפחה אומנת", נעביר את זה בקריאה ראשונה ושלום על ישראל.
ליאורה אברמוביץ
יש לנו הערה לנוסח הזה. מכיוון שמשפחה אומנת המושג הזה לא מוכר בחקיקה בשום מקום אנחנו חושבים שכדאי לציין כאן "משפחה אומנת – כהגדרתה בהוראות התעש של משרד הרווחה". נמצאת כאן שלוה ליבוביץ, מפקחת ארצית על משפחות אומנה. כי אחרת לא ברור מה זה משפחה אומנת ואנחנו לא רוצים שיהיה פה פתח להכיר בכל מיני משפחות שלא הוכרו כמשפחה אומנת. לכן אנחנו מציעים להוסיף, כהגדרתה בהוראות התעש כמשרד הרווחה, שזה יש תקדימים לזה בחקיקה אחרת. זו הצעתנו.
הילה קרנר סולימאן
אני יכולה להגיב לזה?
קרן וינשל
יש לי שתי התנגדויות לזה. דבר ראשון, דבר ראשון, משתמשים בחקיקה במשפחה אומנת גם בלי הגדרה. זה מה שעשינו בתיקון שעשינו לא מזמן בחוק בתי המשפט, בחוק הדיינים. יש פשוט שימו במשפחה אומנת ללא הגדרה. ואנחנו לא אוהבים להפנות בחקיקה ראשית לאיזה שהן הוראות שאין לנו שום שליטה על איך הן יכולות להשתנות.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה להציע כך: תראו, יש תקדימים למשפחה אומנת ללא הפנייה בחקיקה. אני זוכר את זה. לא מזמן חוקקנו חוקים. ההערה שלכם יכולה להישמע שוב אחרי קריאה ראשונה. אנחנו כעת לא נשנה. אם אתם לא מכירים את החקיקה הזאת, אז תלמדו אותה ותראו את העניין. אנחנו נעביר את זה כך. בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית אנחנו פתוחים לשמוע שוב את ההערות.
עמית מררי
יש עוד נקודה שרצינו לשקול בעניין הזה מעבר לדברים שקרן אמרה. גם מהבחינה הזאת נבקש לקבל את זה עכשיו.
ליאורה אברמוביץ
הדבר השני שאני חייבת להגיד שאנחנו מתלבטים עדיין לגביו זה לגבי אח חורג כתוב: אח חורג שמתגורר עמו. אח חורג זה ברשימה של בני משפחה היום. ושם כתוב אח חורג – זה שמתגורר עמו. ואנחנו עדיין מתלבטים.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה לומר עוד דבר אחד. לדעתי שגם אח רגיל צריך להיות כתוב "שמתגורר עמו". אני חושב שצריך לצמצם את זה. כי משפחה אומנת יכול להיות משפחה לחודש, לשבוע, לחצי שנה, יכול להיות שכמה אחים בכלל לא מגיעים הביתה לאותה תקופה. זה דבר אחר לגמרי מבן משפחה רגיל וממשפחה מאמצת. לכן, אני אציע לצמצם את זה רק לבן משפחה אומנת שמתגורר עמו. אבל אני לא רוצה לעשות את זה עכשיו. אני רוצה להעביר את זה לקריאה ראשונה, מספיק עכשיו צמצמנו את העניין. ואחרי קריאה ראשונה זו גם תהיה אחת ההצעות שלי. לצמצם את זה למי שמתגורר עמו.
ליאורה אהרונוביץ
בסדר. מאה אחוז.
הילה קרנר סולימאן
אני פשוט רוצה שנזכור במה מדובר. מדובר פה באופציה לתת לקורבן עבירה שנפגע כשהוא היה ילד תחת חסות של משפחה שהיתה אמורה להגן עליו לתבוע את התוקף שלו. אז הרציונל של לצמצם את האפשרות שלו לתבוע את מי שביצע בו עבירות קשות ....
היו"ר יצחק לוי
אני אומר לך דבר אחד: אני לא רוצה לפתוח את הויכוח עכשיו. אנחנו נעשה את זה אחר כך. אני רוצה לומר לך דבר אחד: כל מי שתוקף ילד הוא חלק מהפושעים שצריך לדון אותם. אנחנו מדברים פה על ענישה מחמירה והתיישנות. וכאן צריך לעשות את זה בצורה מידתית. מי שגר עם. אם יש משפחה אומנת לשבוע ולקחו ילד אז נצטרך להיכנס לכל מיני הגדרות. לכן יש לי בעיה עם זה. אבל נדבר על זה אחר כך, אמרנו.
דבורה הורוביץ
הכוונה היא שמתגורר אתו בזמן ביצוע המעשה.
היו"ר יצחק לוי
לא, בזמן האומנה. בסדר. אם זה בית המגורים הקבוע שלו זה אחרת, אם יש לו בית אחר זה אחרת. נדבר על זה.
קרן וינשל
שתי הערות. דבר ראשון, אני גם מסכימה לעשות את ההגדרה המגבילה של אח ואחות חורגים שמתגוררים עמו בקריאה הבאה. דבר שני, התיקון של ה"אח במשפחה אומנת" אני רק רוצה להגיד שהוא יחול רק על מי שמלאו לו חמש עשרה שנה.
היו"ר יצחק לוי
תודה רבה. אנחנו מעבירים עם ההערות האלה את החוק לקריאה ראשונה.


הישיבה ננעלה בשעה 9:12

קוד המקור של הנתונים