פרוטוקול

 
פיטורי מורים עולים חדשים

2
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
1.6.2005

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי



פרוטוקול מס' 238
מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, כ"ג באייר התשס"ה (1 ביוני 2005), שעה 09:00
סדר היום
פיטורי מורים עולים חדשים
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל – היו"ר
רומן ברונפמן
ויקטור בריילובסקי
יגאל יאסינוב
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
יורי שטרן
מוזמנים
ציון שבת – מנהל אגף בכיר לכח אדם בהוראה, משרד החינוך, התרבות והספורט
ד"ר מיכאל כהן – סגן מנהל מינהל כוח אדם, תאום ובקרה ומנהל המחלקה למורים עולים.
דבורה טורק – מרכזת מחלקה לקידום תעסוקה בסקטור הממשלתי, המשרד לקליטת עליה
רן ארז – יו"ר, ארגון המורים העל יסודיים
סופה לנדבר – יו"ר, פדרציה ארצית של ישראלים דוברי רוסית
אלינה מלר סמיק – מנהלת פרויקטים, הפדרציה הארצית של ישראלים דוברי רוסית
מילה סמחוב – הפדרציה הארצית של ישראלים דוברי רוסית
מרינה סמיקלינסקי – סמנכ"ל, הפדרציה הארצית של ישראלים דוברי רוסית
יוסי וסרמן – יו"ר, הסתדרות המורים
יהושע קרני – יו"ר הסתדרות המורים, בת ים
יהודית אייזנר – חברת הנהלת הסתדרות המורים
גד דיעי – יו"ר האגף המקצועי, מרכז מורים
ירון מנשה – האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה
בני הראל – המחלקה לעליה וקליטה, הסוכנות היהודית
ארקדי יונין – סגן ראש "עמותה" שוויון בעולם ההוראה
מיכאל סבויסקי – ראש "עמותה" שוויון בעולם ההוראה
נעמי מי-עמי – מחלקת מחקר ומידע, הכנסת
אירינה מורזייב – מורה, בית ספר ירדן
איליה לפסקי – מורה לחינוך גופני, באר שבע
ז'ורביצקי מרים – מורה למוסיקה, אשדוד
אהרון קרייסלר – מורה למתמטיקה ופיזיקה
מרים אלן – מורה לאנגלית, בי"ס רבין, אשדוד
לאה קלבנוב – מורה למתמטיקה, מחוז חיפה
אירנה בכשי – מורה למתמטיקה, בי"ס סליסברג, ירושלים
יוליה גנדין – מורה לביולוגיה, בי"ס ברוש, עפולה
אידה שלייפר – מורה לצרפתית, רמת גן, בת ים
מיכאל פרידברג
אלכסנדרה מינקין – מורה לכימיה, ראשל"צ, גבעתיים
גרטרודה שפייזמן – מורה למחשבים
גיורא גלר
בלה לנדה – מורה למחשבים
גלנקוביץ רינה – מורה לחשבון וחינוך מיוחד
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ































פיטורי מורים עולים חדשים
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת וועדת עליה הקליטה והתפוצות. אנחנו דנים הבוקר בנושא פיטורי מורים עולים במסגרת המלצת דו"ח דברת. אנחנו יודעים שדו"ח דברת הוגש בראשונה ב-1 בינואר. אני אומרת את זה לא רק לצורך אלה שנמצאים אתנו פה בדיון אלא לצורך תידוע הציבור בבית. אנחנו יודעים שחלק מדו"ח דברת מדבר על שיקום מעמד המורה וקביעת ההוראה כמקצוע לאומי מועדף. עד כה כולנו מסכימים לקביעה כזו. תמיד שאפנו, תמיד רצינו לתת למורה גם מעמד אחר וגם יכולת לתפקד בצורה יותר טובה בחברה הישראלית.

אנחנו גם רוצים להתייחס בישיבה הזאת להמלצות של סעיף 3.3 בדו"ח – הפסקת עבודתם של מורים. הפסקת עבודתם של מורים כפי שהיא נקבעת בדו"ח, יכולה להיות או מסיבות מנהליות או מסיבות פדגוגיות. אנחנו יודעים שב-2 למאי הופיעה בעיתון "הארץ" כתבה על כך שמשרד החינוך התחיל בהליך פיטוריהם של אלפי מורים. מפקחי משרד החינוך באותו יום התחילו להעביר את המכתבים.

לפי מה שידוע לנו, נקבעו כמה קריטריונים לפיטורי מורים. הוחלט שמפטרים מורים שתרומתם למערכת נמוכה, אני פחות או יותר מצטטת במדויק ממשרד החינוך. מורים מקצועיים שעבודתם אינה נדרשת, למשל מורים למקצועות בלתי נדרשים כמו אופנה, כלכלת בית ותזונה, ומורים קבועים במערכת שעבודתם איננה מספקת.

אנחנו יודעים שיצאו אלפי מכתבים. היום אנחנו נמצאים במצב של אחרי מאבקים קשים בין משרד החינוך לבין הסתדרויות המורים. בית הדין לעבודה פסק על הפסקה של שבועיים, שבמרוצתה יתחיל שוב משא ומתן. שמעתי אתמול את שרת החינוך מבשרת לאומה בטלביזיה שהמשא ומתן יתחיל הערב בשעה שבע בערב.

אתנו נמצאים אנשי משרד החינוך, כמובן חברי הכנסת, סגנית שרת הקליטה, ראשי הסתדרויות המורים וכמובן גם מורים מבין העולים. אנחנו בוועדה הזאת מוטרדים, מודאגים מאוד מהנושא הזה לא רק ככלל נושא לאומי – פיטוריהם של מורים – שלעתים הדבר הזה לא נראה לנו רציני או מוצדק. אנחנו מודאגים במיוחד מפיטוריהם של מורים עולים מהרבה סיבות.

גם אם אנחנו מדברים יום יום על הבעיות שקיימות במערכת החינוך, על כך שהמון ילדים נושרים ממערכת החינוך, אנחנו יודעים שאחד המפתחות להחזרתם של הילדים האלה, אחת האפשרויות שהאנשים האלה או הילדים האלה שנושרים מהמערכת לא ירגישו מנוכרים הם דווקא המורים העולים. זאת אומרת, המורים האלה מביאים אתם בנוסף לחינוך רציני, לסגולות מקצועיות מאוד רציניות, עם קריטריונים מאוד טובים שהביאו אתם, הם מביאים אתם תרומה נוספת, הם הם הגשר בין התלמידים העולים לבין החברה הישראלית. הם מסוגלים לגשר, הם אלה שמסוגלים לעזור. ונהפוך הוא הדבר.

ואגב, כיוון שכבר דנו בנושא דו"ח ועדת דברת אצלנו בוועדה וכיוון שכשמדובר בעולים דובר על כך שצריך לאפשר לילדים עולים להמשיך ללמוד את שפת אמם, לתפקד בשפת אמם, הרי שתפקידם של המורים העולים בהקשר הזה הוא קריטי.

על זה באנו לדון כאן הבוקר. אני רוצה אולי להוסיף דבר אחד. אין לנו מספרים. שמענו מצד אחד על פיטורי מאה שמונים מורים, מצד שני שמענו שחלק מוחזרים למערכת. אני רוצה להודות במיוחד הבוקר לחברת הכנסת לשעבר סופה לנדבר שאתנו אנחנו עובדים, ושהעלתה בפנינו את הנושא הזה וגם הביאה חלק מהמורים המפוטרים שנמצאים אתנו היום.

בזמנו דובר על כך שכשמפטרים אנשים מפטרים ראשון את האחרון שנכנס לעבודה. נאמר לנו במשרד החינוך שזה כבר לא המקרה, שלא כך נוהגים. יש הגדרות שונות ומשונות למיהו מורה עולה. יש שטוענים שעד חמש שנים בארץ זה נקרא מורה עולה. אחר כך שמענו ממשרד החינוך גם הגדרה אחרת – שזה עשר שנים. אנחנו לא יודעים מה הקריטריונים. אם מדובר בחמש שנים, זה מאוד חמור, אבל זה מצמצם את הקבוצה. אם מדובר בעשר שנים, זה יותר חמור, כי זה מגדיל את הקבוצה סטטיסטית – ברור לחלוטין.

אני מתכבדת, אפוא, לפתוח את הדיון הזה, אחרי דברי הרקע. אני אעביר קודם את רשות הדיבור לסגנית השר שנמצאת לידי. לאחר מכן לחברי הכנסת וכמובן שאעביר את רשות הדיבור גם ליושבי הסתדרויות המורים.
מרינה סולודקין
קודם כל, אני רוצה לומר תודה לוועדת העליה והקליטה שבצורה דחופה אנחנו מקיימים היום את הישיבה שכולה מוקדשת לפיטורים של מורים עולים.

דבר שני, חברת הכנסת אביטל, אני רציתי לשמוע קודם את נציג משרד החינוך. מה הם אומרים, איך זה קרה.

אני רוצה לומר שמשרד הקליטה בשיתוף פעולה עם משרד החינוך עבדו על קריטריונים של את מי אי אפשר לפטר. היו מכתבים בין מנכ"לים של משרד הקליטה ומשרד החינוך. בקריטריונים האלה נכללו דברים מאוד מאוד הגיוניים : שלא מפטרים מורים של מקצועות דרושים בבתי ספר ישראלים, שלא מפטרים את אלה שהם בגיל חמישים פלוס וקרוב לשישים, שלא מפטרים מסיבות סוציאליות שזה או משפחה חד הורית או איש בודד.

אבל במציאות אני התחלתי מהתחלת חודש מאי לקבל מכתבים של מורים עולים, ודווקא מורים למתמטיקה, מחשבים, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה היו בין אלה שקיבלו מכתבי פיטורים. דבר שני, גם היו חד הוריות וגם היו אנשים שאו שאין להם ילדים בארץ ואפילו אין להם קרובי משפחה.

כשנכנסתי לעניין קודם כל פניתי לחברה שלי הטובה, שרת החינוך לימור לבנת, כתבתי סדרה של מכתבים בנושא זה, בגלל שהתחלתי לקבל מכתבים. עכשיו מספר המכתבים קרוב לשלושים. זה אנשים שבטוחים בעצמם שהם מורים טובים, שהם מאוד מאוד נדרשים בבתי הספר שלהם, שהם מתמטיקאים מבריקים, שהם מלמדים מחשבים וגם מבריקים. ולכן זה היה כאילו קריסת עולם כשהם קיבלו מכתבי פיטורים. וגם כשדיברתי עם לשכת השרה, ודיברתי כמה פעמים – משם אני קיבלתי תשובות שבשימוע שנותנים לכל מורה הצוותים צריכים להבין מה קרה במקרים האלה.
היו"ר קולט אביטל
איזה צוותים, בשימוע עצמו?
מרינה סולודקין
בשימוע עצמו. קיבלתי כמעט במחצית המקרים שאני פניתי למשרד החינוך אחרי שימוע מורים קיבלו תשובה שהם לא מפוטרים. אבל אני רציתי לבדוק מה קרה בבתי ספר ובמיוחד במחוז הדרום, שפיטרו כל כך הרבה מורים עולים מצוינים. ואני רוצה לומר לכם שיש לי חשש, אני לא יודעת, שאנחנו גילינו במסעות הפיטורים את הקונפליקט הפנימי באסכולה הישראלית.
היו"ר קולט אביטל
מה זה אומר?
מרינה סולודקין
דווקא מורים עם תואר שני קיבלו מכתבי פיטורים. אני מאוד לא אהבתי את זה. כשראיתי שזה מורים מוסמכים מאוד, מורים שיש להם הישגים. כמה מורים כתבו לי שהם הקימו את המעבדות מחשבים בבתי הספר שלהם, שיש להם מכתבים של הורים ותלמידים. אני חושבת שבמקביל למה שקורה במערכת החינוך כולה, ואנחנו רואים לצערנו, במקביל יש קונפליקט מקצועי בבתי ספר ישראליים, שבתירוץ קל מאוד מפטרים את האנשים הטובים שהם מאוד מאוד מקצועיים. וגם רציתי לשמוע, אני לא יודעת אם אנחנו הזמנו את מנהל בתי הספר מהדרום כדי לשמוע מה קרה, איך הם החליטו שדווקא את אלה הם צריכים לפטר.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני חושבת שההסבר צריך לבוא ממשרד החינוך. אבל אני רוצה להזכיר לכולנו, ובעיקר לאנשי משרד החינוך, שבערך לפני שנה, ואני מוכנה להוציא את הפרוטוקולים בצורה מסודרת, קיימנו דיון פה בחדר הזה, והיתה התחייבות מפורשת של מנכ"לית משרד החינוך שמורים עולים לא ייפגעו, שלא יקטינו את שעות ההוראה, לא את המורים ולא את שיעורי העזר לעולים. נאמר לנו שזה לא ייכנס בשום פנים ואופן לקיצוץ. זאת היתה התחייבות רשמית של משרד החינוך כאן, בחדר הזה, בשידור חי, ויש לנו גם את הקלטות וכמובן גם את הפרוטוקולים.
מרינה סולודקין
אני רוצה לומר שאנחנו כמשרד הקליטה פנינו במכתב רשמי, כי רצינו לדעת את המספרים: כמה מורים עולים פיטרו. פנינו בהתחלת מאי ועד היום לא קיבלנו תשובות על מספר המורים העולים שפוטרו. ואנחנו כולנו יודעים שזה דבר קל מאוד לעשות בעידן המחשבים. תודה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני חושבת שלפני שנמשיך בדיון אולי בכל זאת נשמע קודם כל את עמדת משרד החינוך. נשמע מה בדיוק העובדות כפי שהם מכירים אותם.
ציון שבת
אני מנהל את האגף לכוח אדם בהוראה במשרד החינוך. אני זה שעומד מול כל מחוזות המשרד בתאומים לקביעת הקריטריונים ולביצוע ההליכים על פי הנהלים והכללים שנקבעו. ואני יכול כאן לומר מידיעה ראשונה, ממקור ראשון, שבקריטריונים שנקבעו מיהם המורים שייכנסו לרשימת המועמדים לפיטורים – אגב בהערה אני רוצה לומר, אף מורה עוד לא קיבל מכתב פיטורים עד היום.
היו"ר קולט אביטל
אף מורה לא קיבל?
ציון שבת
אף מורה עדין לא קיבל מכתב פיטורים.
היו"ר קולט אביטל
אני מציעה פשוט שהמצלמה תראה את המכתבים.
ציון שבת
אז בואי נעשה הפרדה רגע, גבירתי? גבירתי, זה מוקפא. אף מורה לא קיבל מכתב פיטורים. זה מוקפא. אני מוכן להסביר כי זה קצת מורכב. אני מבקש שתקשיבו. כדי להסביר את הדברים אני צריך שלוש דקות.

התהליך הוא כזה. הפיטורים הפעם הם בגלל צמצומים בתקציב. חד וחלק. זה לא בגלל יישום דברת. אנחנו עוד לא מתחילים, לצערי, ליישם את דו"ח דברת, כי עוד לא סיכמנו עם ארגוני המורים. לכן זה לא חלק מיישום דו"ח דברת. הפיטורים האלה הם קיצוץ ענק שהיה בתקציב משרד החינוך. בפיטורי צמצום וקיצוץ חייבים לקבוע קריטריונים שיהיו אחידים לכל המערכת. הקריטריונים האלה נקבעים ביחד עם פרקליטות המדינה.

אנחנו יצאנו לדרך אחרי ארבעה חודשי משא ומתן עם ארגוני המורים, כשכבר הבנו שלא הולך לקרות שום דבר, והקיצוץ עמד מעל הצוואר שלנו ומועד הפיטורים האחרון זה 31 למאי. זה כולם יודעים.

הקריטריונים היו, כמו שגבירתי אמרה, ובנוסף לזה צרפנו קריטריונים של איזה קבוצות לא יפוטרו. שם נכנסו ארבעה או חמישה קריטריונים שמורים שמשתייכים לקריטריונים האלה לא יפוטרו. אחד, זה משפחות השכול. שני, חד הוריות. מורים שהם חולים לא יפוטרו. ואלה קבוצות שהגדרנו אותן.

עכשיו אני רוצה להיכנס לעניין של ההגדרה של העולים, כי אני לא מכיר....
יגאל יאסינוב
אחרי זה תגיד אבל מי כן מפוטר. מה הקריטריונים לפיטורים.
ציון שבת
אמרנו. גבירתי ציינה קודם. מורים שתרומתם נמוכה במערכת.
יגאל יאסינוב
מי קובע?
ציון שבת
זה מנהל בית ספר והמפקח. מורים שהם מורים פרופסיונלים, זה מורים שהם עודפים במערכת ועדיין נמצאים בתוך המערכת מפני שיש מחויבות כלפיהם ולא היתה עילה לפיטורים עד היום. הם מפוטרים אך ורק בגלל הצמצום. כי ברגע שיש לך מורים עודפים ויש צמצום בתקציב, ברור לגמרי שהעודפים יהיו בין הקריטריונים לפיטורים. מורים שעובדים פחות משליש משרה, שהיעילות שלהם במערכת קטנה מאוד. מורים שהם למקצוע בלתי נדרש עם דמיון לפרופסיונליים. עכשיו, מורים למתמטיקה וכאלה שפוטרו בטח לא שייכים למקצוע בלתי נדרש אלא לבעיות פרופסיונליות ותרומה נמוכה.
יגאל יאסינוב
ואם המורה לא עבד במשרה שלמה בגלל שהמנהל לא רצה אותו?
היו"ר קולט אביטל
מענישים אותו פעמיים.
ציון שבת
עבודה בשליש משרה זה בדרך כלל בחירה של מורה, לא של מנהל. מנהל בית ספר, ואנחנו מעדיפים תמיד אם מעסיקים עובד הוראה, שיעסוק כמה שיותר הרבה עד למשרה מלאה.
מרינה סולודקין
עד כמה שאנחנו יודעים, לא במקרים של מורים עולים.
ציון שבת
חבל שאתם סתם מדברים. כי אני אומר לכם, כמי שמשבץ מורים, אני משתדל, מורים מתחננים לעבוד פחות משליש משרה ומנהלי בתי הספר לא מסכימים ואנחנו מחייבים אותם. אני לא מדבר על עולים עכשיו. אני מוכן להתמקד רק בענייני עולים אבל אני נשאל גם שאלות מחברי כנסת ואני חייב להשיב, אז אני משיב.

אלה היו הקריטריונים. נשלחו זימונים לוועדות פריטטיות לקצת יותר משלושת אלפים מורים. אני כבר יכול לומר לכם, שמתוך שלושת האלפים האלה, שמונה מאות עשרים פיטוריהם הופסקו, תהליך הפיטורים הופסק בוועדות הפריטטיות.

עכשיו, הלכתי ובדקתי במה המדובר כשאומרים לי מורים עולים. שמעתי על צעקה של מורים עולים בפנים. ואגב, אני מבין הרי שיש הגדרות באיזה שהם מקומות. במשרד, ההגדרה המקורית היתה עד שש שנים, כי זה גם מספר השנים שהמשרד מקבל הקצאה עבור עולים, כדי להעסיק אותם בתוך המערכת.

אני אמרתי, אני רוצה להחמיר וללכת לעשר שנים.
היו"ר קולט אביטל
זה לא החמרה.
ציון שבת
מבחינתנו זה החמרה.
היו"ר קולט אביטל
זה החמרה אמיתית, כי אתה כולל בקבוצה הזאת הרבה יותר אנשים.
ציון שבת
זה מה שאני אומר. אני רוצה להחמיר עם עצמנו וללכת לעשר שנים.
היו"ר קולט אביטל
יופי, נפטר יותר אנשים.
ציון שבת
לא, לא על זה אני מדבר גבירתי. אני הלכתי לבדוק כמה מורים שהם עד עשר שנים והם עד עשר שנים ופוטרו. זה לא קריטריון. זה מה שאני הולך לבדוק. אמרתי הרי, בשביל הפגישה הזו הלכתי לבדוק, כי אמרו לי שיש מורים שפוטרו. אני מדבר על עובדי מדינה, דרך אגב. כדי שיהיה ברור, יש אבחנה גדולה מאוד בין מורים שהם עובדי מדינה, קרי מורים בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים לבין מורים שעובדים בבעלויות וברשויות, זה מורי בתי הספר התיכוניים בדרך כלל. אנחנו לא מפטרים את המורים בבתי הספר התיכוניים ובבעלויות. על זה ידבר מר רן ארז אחר כך. אנחנו לא המעסיקים שלהם. אני מדבר על המורים שאותם אנחנו מעסיקים.

בבדיקה שעשה מר מיכאל כהן, שהוא מנהל המחלקה למורים עולים, עוד אתמול ברשימות של המועמדים, לא של אלה שהוחלט בסופו של דבר לפטר אותם אם יוחלט, יש לנו עד עשר שנים בערך כשלושים מורים בכל המערכת. אני מדבר על מורים שעלו עד לפני עשר שנים על פי תעודות זיהוי שמר מיכאל כהן בדק, מורים עובדי מדינה. מתוך ארבעת אלפים חמש מאות.ואם מישהו יגיד לי אחרת, אני מוכן ללכת לבדוק את זה ולתקן את זה. מורים שנמצאים עד עשר שנים בארץ ועובדים במערכת החינוך עשר שנים, יש רשימה של כשלושים מורים שנמצאים ברשימה של המועמדים, לא של המפוטרים.
היו"ר קולט אביטל
אני בכל זאת רוצה להבין, ברמת העיקרון וברמת המדיניות, יש החלטה? כן או לא? שמפטרים בין יתר המורים שאתם רוצים לפטר, האם החלטה עקרונית היא שהולכים גם על פיטורי מורים עולים – כן או לא?
ציון שבת
אנחנו החלטנו שעד שש שנים לא מפטרים. לא מפטרים.
קריאה
כמה יש כאלה בכלל?
היו"ר קולט אביטל
כמעט חמש עשרה.
ציון שבת
יש הרבה מורים.
היו"ר קולט אביטל
עד שש שנים?
ציון שבת
כן.
היו"ר קולט אביטל
אולי מורים להתעמלות. אולי.
ציון שבת
אל תזרקו נתונים. זה סתם. עד שש שנים אין מורים מפוטרים.
יורי שטרן
אין מורים כאלה. כי תשעים אחוז מהעלייה זה לפני זה.
ציון שבת
סליחה, נזרקים כאן נתונים בלי שאתם מכירים את הנתונים, עם כל הכבוד. הנתונים הם אצלנו. תרצו – תוכלו לקבל אותם בצורה מסודרת. אלה נתונים שאנחנו מביאים אותם כמי שעוסקים במשרד החינוך ועוסקים עם המורים האלה.
היו"ר קולט אביטל
נשמע תכף ממר כהן כמה מורים כאלה יש.
מיכאל כהן
אני לא יודע להגיד לך נתונים, אבל צריך לקחת בחשבון שאמנם פה מרבית העולים הם מברית המועצות לשעבר ויש גם עולים אחרים מארצות אחרות שנקלטו מארצות אחרות, ועלו אחרי שנות התשעים. עלו מאלפיים ואלך, ואלה גם בפנים.
היו"ר קולט אביטל
למשל, מורים לאנגלית, למשל מורים לצרפתית, מתמטיקה.
מיכאל כהן
יש מורים שעלו אחרי. גם אחרי אלפיים, ונמצאים במערכת ואותם לא פיטרו. אז מי שעלה בתשעים ואחד ותשעים ושתיים נמצא בתוך המערכת הזאת, חלקם פוטרו בגלל מה שאמר ציון קודם, בשל או תרומה נמוכה או בגלל שהמקצועות לא נדרשים. אני יכול לומר שמקצועות כמו מוסיקה הוא חשוב מאוד, אבל במקומות שיש שעות פרופסיונליות חלק מהמורים במחוז מסוים הורידו את האנשים האלה, כיוון שאם עומד בפני מנהל בית הספר ללמד מתמטיקה או פיזיקה או מחשבים או מוסיקה, ויש לו שעות פרופסיונליות, אז הוא הוריד את המורים למוסיקה.

אני רוצה להוסיף, ההגדרה המקורית של מורה עולה בשנים עברו היתה של שלוש שנים. בגלל שהעלייה התמעטה, אנחנו ביקשנו להרחיב. פנינו למשרד הקליטה ואמרנו: בואו נרחיב את הסיוע לאנשים מעבר לשלוש שנים, לארבע ולחמש ועד שש שנים. השנה אנחנו עדיין ממשיכים לסייע. והיו מקרים שההרחבה שהיתה לעשר שנים היא להקלה לטובת המורים כדי להמשיך לסייע להם אני אומר, במקרים מסוימים. לא כל מי שנמצא עד עשר שנים. אבל מי שנמצא עד שש שנים אנחנו מסייעים לו. אנחנו מרחיבים בגלל שהעלייה התמעטה ויש לנו יותר תקציב, אנחנו ממשיכים גם מעבר לשש שנים.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. סופה לנדבר בבקשה.
סופר לנדבר
אני רוצה להגיד שבבוקר בנסיעה לכנסת אני שמעתי את דברייך ואני רוצה להגיד לך תודה על זה שכרגיל את מרימה את דגל המאבק נגד פיטורי מורים עולים. אני רוצה להגיד בעניין זה שחסר לי, רבותיי, שמשרד החינוך, לפחות בפתיחה של דברים, יפתח את הדברים ויגיד שתרומה אדירה תרמו מורים עולים ממדינות חבר העמים למערכת החינוך. אני עצמי עליתי בשנת שבעים ותשע. אני אחרי חצי שנה עבדתי בתור קלינאית תקשורת במשרד החינוך. את משרד החינוך אני מכירה מקרוב. כיושבת ראש הפדרציה הישראלים דוברי רוסית, אני רוצה להגיד בכלל למורים במערכת החינוך ולמורים עולים, תודה רבה על תרומה אדירה למערכת החינוך.

אני רוצה לומר, ציון, שאנחנו גם ניסינו. אמנם היום אני חברת כנסת בדימוס, אבל אנחנו, מרינה סולודקין וחברי כנסת ניסו להשיג את הרשימות של מורים עולים מפוטרים ואנחנו יצאנו למאבק בתקשורת ברוסית ואני רוצה להגיד לך, הרבה יותר משלושים איש מפוטרים במערכת. וגם הסתובבנו, המנכ"לית של הפדרציה הסתובבה במשרד החינוך בבאר שבע, כאשר אתם הזמנתם אותם לשימוע, ואני רוצה להגיד, כמעט כל שני הוא דובר רוסית. אז אני לא יודעת: חמש עשרה שנה הם במערכת או עשר שנים או חמש שנים. אבל כל שני הוא דובר רוסית. אני לא הייתי שם אז לא ספרתי, אבל מדו"ח שנמסר לי – כל שני.

עכשיו, אני רוצה לומר שדו"ח דברת בינתיים עוד לא הביא תועלת אבל כבר הביא נזק. יכול להיות שאתם במערכת החינוך עושים לינץ' למורים עולים בגלל שאף אחד לא הזמין אותם ולא שאל לאיזה תנאים שולחים אותם לפנסיה. כן, ציון. אני אומרת שעושים לינץ' למורים כי אתם שולחים אותם לעוני.

אתם זוכרים שלפני ארבע שנים מול הדולפינריום נהרגו עשרים ואחד ילדים עולים. ואז כל מדינת ישראל נדהמה מזה שכאשר נכנסו למשפחות, באיזה תנאים הם חיים. אז אני אומרת לכם, שגם מורים חיים מתחת לקו העוני. ואת המשכורת הענייה שהם מביאים הביתה, זה לא משכורת. אבל לא על זה אני רוצה להגיד. אני רוצה להגיד עם דגל שדברים זוטרים אתם תפטרו ממשרד החינוך. אז האם מתמטיקה זה דבר מיותר.? האם כימיה זה דבר מיותר? האם אנגלית זה דבר מיותר? האם ספורט ומוסיקה זה דברים מיותרים?

גם במערכת החינוך, אני יודעת מקרוב, שהמון מנהלים, חלק מהמנהלים, אין להם תואר ראשון ואין להם תואר שני אבל הם מנהלים במערכת החינוך. אז במי מתחילים היום לעשות את הפיטורים? למי שולחים? למי שבא אחרון, הוא היום יוצא ראשון. ואנחנו כפדרציית ישראלים דוברי רוסית לא ניתן לזה יד. ואנחנו דורשים לקחת את המכתבים ולשרוף אותם, לשרוף אותם. אני לא רוצה עכשיו לדבר על שרת החינוך שגם לה אין תואר, ואם מישהו צריך לצאת מהמערכת הזאת אז גברת שרה, ואם מישהו נתן לה היום יד זה ראש הממשלה, נכון, אריק שרון הוא ג'נטלמן. אבל אני, כאשר ציפיתי לשמוע ממנו שהוא יהיה גנטלמן כלפי מורים קודם כל, בגלל שהאנשים האלה ייצאו היום לרחוק, ואני לא יודעת איך ישלמו את המשכנתא, איך הם בכלל יסתכלו למשפחות בעיניים. אם אתה שלושים שנה לפחות במערכת אתה יוצא לפחות לפנסיה מוקדמת. אתם צריכים לדעת שהאנשים האלה אין להם כסף. עם שמונה מאות חמישים שקל אחרי שהם עבדו עשר שנים במערכת הם הביאו הביתה.

ועוד דבר אחד; בדו"ח דברת כתוב שזה יהיה שיקום של המערכת בכלל ושיקום של מעמד המורה. אין דבר כזה. אני חושבת שזה צריך להיות הדגל של דו"ח דברת. מעמד המורה קודם כל. אני רוצה להגיד, כיושבת ראש הפדרציה, צר לי לומר חברת הכנסת קולט אביטל, בינתיים בין החברה הישראלית וחברת העולים יש קיר מזכוכית. יכול להיות שהקיר הזה מבריק, הוא שקוף, אבל חברת הכנסת מרינה סולודקין אמרה נכון: יש בינינו קונפליקט וצריכים להסתכל לעומק.

אני מבקשת לחזור לשרת החינוך ולהגיד לה: אנחנו נצא לשביתת רעב ואתם תזכרו שאנחנו מסוגלים, מיליון חמש מאות איש, אנחנו לא ניתן לפטר את המורים האלו. אתם חייבים להחזיר אותם למערכת, בגלל שמתמטיקה, פיזיקה, אנגלית ודברים אחרים הם לא דברים מיותרים במערכת החינוך. אני חושבת שאתם צריכים לבדוק את עצמכם שוב ושוב, לפני שאתם תשלחו אחרי שבועיים את המכתבים לעולים האלה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אנשים רשומים פה לזכות דיבור. אני מבקשת שכל אחד יצטמצם לשלוש דקות. אתם תקבלו רשות לענות. אני רק מבקשת באמת להזכיר. שוב פעם, אתמול בערב הסתכלתי על ראיון עם שרת החינוך שאמרה, שמה שהיא רוצה עכשיו במקום פיטורים זה להציע שיוציאו אנשים לפנסיה מוקדמת. כשאנחנו מדברים על ציבור מורים כללי שעבדו איקס שנים, אכן יש להם פנסיה. אני לא בעד פיטוריהם, אבל יש להם פנסיה. אנחנו הקדשנו לא מעט ישיבות פה לעולים חדשים, שיוצאים אחרי כמה שנות עבודה עם פנסיה מזערית. אחרי חמש שנים או שלוש שנים של עבודה אין על מה לדבר, אין פנסיות. אני מבקשת להעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת יורי שטרן, שהוא אחד מיוזמי הדיון.
יורי שטרן
תודה כבוד יושבת הראש, באמת פניתי אלייך מיד לאחר שהתחילו הפרסומים והמכתבים על פיטורי המורים. אז ראינו שיש פה חיסול חשבונות. ולא סתם עם מורים עולים. אם נגדיר את זה כמו שזה באמת, זה חיסול חשבונות עם מורים יוצאי ברית המועצות. ואז הוותק לא שייך פה. אדם יכול להיות שלוש עשרה שנה בארץ, חמש עשרה שנה בארץ, ארבע עשרה שנה – שום הגדרה של משרד החינוך לא תופסת אותו כמורה עולה. אבל המבטא שלו מדבר בעד עצמו, כולם יודעים מאיפה הוא בא. וברגע שהונחתה ההנחיה הזו על הפיטורים,אני לא יודע איזה קריטריונים קבעתם, הכל הלך לא לפי הקריטריונים.

דבר שאני באמת מבקש מהוועדה לסכם כמסקנה. אני מציע כבר. כי כל מה שנאמר גם על ידי השרה, גם על ידי מנכ"לים ועכשיו גם על ידי מר שבת, אם אלה היו הקריטריונים אז אנשי המערכת של משרד החינוך, המפקחים, הפרו את הקריטריונים האלה. יש המון מורים ומורות חד הוריים, המון. יש המון כאלה שהם במקצועות. הנה, אחד המכתבים, מורה למתמטיקה באופקים. היא יכולה להיחשב כמיותרת, באופקים? זאת אומרת, כל הדברים שכביכול היו צריכים להנחות הכל הופר במקרים רבים מדי.

אני מבקש לעשות חקירה ובירור פנימי משמעתי עם אותם אנשים ששלחו רשימות מפוטרים שכללו אנשים שלא עונים לקריטריונים. תדרשו בבקשה מכל מפקח ששלח את הרשימות לתת פירוט מיהם מבחינת הקריטריונים האלה, האם הם חד הוריים או לא, מה המקצוע שלהם, ולדרוש באמת את התשובה מאלה שעברו את הגבולות שאתם קבעתם. אחרת, זה הכל בלוף.

בדו"ח דברת הדבר המרכזי זה באמת שיפור מערכת החינוך, איכות יותר טובה, אקדמיזציה וכולי. כל מה שקרה פה זה כנגד, בצורה בוטה, של אותם קריטריונים: פיטרו מורים שיש להם תואר שני כאשר מורים שאין להם נשארים במערכת, מפטרים מורים במקצועות שדו"ח דברת מציין כמקצועות לבה במערכת החינוך וכדומה. קריטריון של הפנסיה, שכבוד יושבת הראש הזכרת, חייב להיות קריטריון חשוב מאוד. אדם שכאשר אתם זורקים אותו מהמערכת ויש לו חמש מאות, שש מאות, שבע מאות שקל, ולפעמים גם את זה אין, אדם כזה אין לכם שום זכות לפטר אותו, אלא אם כן התרשל באמת בעבודה שלו, וזה מעולם לא היה.

ודבר אחרון. יש פה סוגיה מאוד מיוחדת של לימודי רוסית. זו זכות בסיסית של התלמידים
היו"ר קולט אביטל
זה גם מה שדו"ח דברת קובע.
יורי שטרן
זכות בסיסית של התלמידים, תנאי הכרחי בהרבה מאוד מקרים לקליטה, מחסום אולי אחרון שיש למערכת החינוך כנגד נשירה דרמטית והידרדרות לפשע, לסמים, לכל מה שאתם רואים עכשיו מסביב. יושבים פה בין היתר מורים מורות שפוטרו עכשיו באחרונה, קיצצו עד לאפס לימודי רוסית בבתי ספר שרוב התלמידים שם הם יוצאי ברית המועצות. זה פשוט דבר שאם היה קורה בעולם לגבי ילדים יהודים, שנגיד דרשו לימודי עברית והיו מורידים את זה לאפס, היינו פה יוצאים בצעקה בינלאומית. ואתם ברגל גסה רומזים תרבות של אוכלוסייה שלמה. את זכותם של הילדים לקלוט את החומר בשפתם. זה פשוט פעולה דרקונית, מחבלת ביכולת הקליטה של אלפי אנשים.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני אקריא את רשימת הדוברים. רן ארז, אחריו פרופסור בריילובסקי, אחריו יוסי וסרמן, חבר הכנסת יאסינוב ונמשיך אז גם לגבות עדויות מהמורים עצמם. רן ארז, בקשה.
רן ארז
גבירתי, סגנית שרת הקליטה, חברי כנסת נכבדים, סופה לנדבר. הדבר שמאפיין במיוחד את המורים דוברי הרוסית, יוצאי ברית המועצות לשעבר, זה מוסר גבוה מאוד בעבודה ומקצועיות שאין כמוה. האנשים האלה עובדים ברצינות, בצורה מקצועית ולא מתרשלים בעבודתם. ואני מכיר מאות מהם.

ב"קיצוצים" ואני אומר במירכאות כי אין קיצוצים, יש רק ניסיון להפעיל לחץ על ארגוני המורים לקבל את דו"ח דברת ולכן מאיימים עלינו בפיטורי מורים, בקיצוצים האלה שנעשו שהם לא מחויבי המציאות הם למעשה לא קיימים. המורים יוחזרו בסופו של דבר לעבודה. אבל עד אז מוציאים להם את הנשמה, מקצרים להם את החיים, מעלים להם את לחץ הדם והסוכרת. ולכן, זה מה שעושה משרד החינוך היום כלפי המורים.

עכשיו, יכולים להתווכח אתי על תקנות, עולה זה שלוש שנים, חמש שנים, שש שנים, עשר שנים. עולה מבחינתי הוא גם חמש עשרה שנה. כי האנשים האלה הגיעו ברובם הגדול בגיל די מבוגר. לא נשארו להם מספיק שנים לעבוד. גם אם עבדו חמש עשרה שנים יקבלו שלושים אחוז פנסיה ממשכורת של ששת אלפים, הם יוכלו באלפיים שקל לחודש? זה בלתי אפשרי. יש להם משכנתאות, יש להם ילדים שלומדים באוניברסיטאות. שולחים אותם לחיי עוני והשפלה ורמיסת כבודם האנושי ואפילו בניגוד לחוק יסוד: חופש העיסוק, כאשר המדינה התחייבה לתת לכל אדם את האפשרות לעבוד ולהתפרנס בכבוד ופה לא עושים זאת.

אני לא חושב שחיפשו דווקא לפטר את דוברי הרוסית. אני לא חושב שהם עד כדי כך מקיאבלים בעבודה הזאת. אבל הם הסתכלו לדבר אחר. המורים שבאו מרוסיה הם בעלי תואר שני ושלישי. הם עם וותק גבוה. הם עולים הרבה כסף. הם רוצים חינוך זול. לכן הם מפטרים את אלה שעולים הרבה כסף למערכת לא מסתכלים למקצועיות שלהם ואומרים: תלכו הביתה, אני במקומם אקח מורים יותר זולים.
עוד שני משפטים בלבד
אני מדבר פה לא רק על משרד החינוך שפיטר באופן ישיר ארבעת אלפים חמש מאות מורים. יש עוד אלף חמש מאות מורים עובדי בעלויות, שפוטרו על ידי העיריות, על ידי אורט, עמל, עמית וכל השאר, מפני שמנכ"לית המשרד הוציאה חוזר לאותן בעלויות: עליכם לקצץ בשעות לימוד. מה המשמעות של קיצוץ בשעות לימוד אם לא לפטר?
אז אפשר לבוא ולהגיד
לא אנחנו פיטרנו, אנחנו רק פיטרנו את עובדי המדינה. אבל הם גרמו. הם הריבון. הם אלה שמקבלים את ההחלטות. הם אלה שקובעים מי יפוטר ומי לא גם בבעלויות אחרות.
ומשפט אחרון
אני אומר לכם, כל מי שרוצה ללמוד היטב היטב את דו"ח דברת ואת מערכת החינוך במדינת ישראל, אם דו"ח דברת ייושם ככתבו וכלשונו ללא שינויים כפי ששרת החינוך רוצה לעשות, תוך חמש שנים יפוטרו קרוב לשלושים אלף מורים. ואני רוצה שאתם תעשו חשבון, סופה וחברייך, כמה מורים יוצאי רוסיה יהיו בין אותם שלושים אלף.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. רק הערה אחת בשולי דבריו של רן ארז. אנחנו לא מטפלים רק בעולים מרוסיה. יש בין המפוטרים גם עולים ממדינות אחרות. אנחנו התברכנו במורים גם מאמריקה, גם מאנגליה, גם מצרפת, גם אלה בין רשימות המועמדים לפיטורים. אני מבקשת להעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת פרופסור בריילובסקי.
ויקטור בריילובסקי
תודה רבה. מה שאנחנו רואים היום זה משהו מאוד מוזר. כנראה יש איזה שהוא דגל: יישום דו"ח דברת. מה שקורה באמת מתנגד לדו"ח דברת במאה אחוז. המטרה של דו"ח דברת לשפר את מערכת החינוך, להעלות מצב של המורה שכל המורים צריכים להיות עם תואר ראשון, שני, אפילו שלישי. מה שאנחנו רואים, זה שמפוטרים אנשים שיש להם תואר שני ושלישי, שהם מורים למתמטיקה, מורים לפיזיקה, מורים למחשבים. זה בניגוד לרוח ולכל המילים של דו"ח דברת.

חוץ מזה, אנחנו פשוט לא יודעים אם כל הפיטורים האלה זה על פי דו"ח דברת או לא על פי דו"ח דברת. היום שמענו שהם תוצאה של צמצום בתקציב, שאין שום קשר עם דו"ח דברת. אבל אנחנו גם יודעים שיש תוספת לתקציב של משרד החינוך, ארבע מאות מיליוני שקלים. כנראה יש שיפור בתקציב וכנראה לא צריך לפטר אנשים.

זאת אומרת, שמה שאנחנו שומעים פה היום זה בלבול מוח. מה שאנחנו שומעים היום זה מנוגד למה ששמענו אתמול, זה מנוגד למה שנשמע מחר. זה מאוד מוזר, שמערכת כמו משרד החינוך עובדת בצורה כזאת.

חוץ מזה, מורים עולים. אנחנו צריכים להצדיע למורים העולים שהתגברו על קושי השפה והתחילו ללמד בבתי ספר בישראל. ומה קורה? אנחנו רואים שמפוטרים האנשים האלה למרות רמתם הגבוהה ולמרות שהם לא רק גשר בין העולים עם משרד החינוך. יותר מזה, הם הביאו למדינת ישראל תרבות של למידה במתמטיקה ובפיזיקה, שהתרבות הזו היתה מאוד גבוהה ברוסיה. יש מה להוסיף לשיטה ולתרבות הלמידה שיש פה בארץ.

חוץ מזה – קריטריונים. אנחנו שומעים לגבי קריטריונים, אנחנו שמענו היום קריטריונים של פיטורים, ומה שאנחנו רואים במציאות זה משהו שמתנגד לקריטריונים האלה בצורה דרסטית. זאת אומרת, שיש איזה שהוא דגל, דו"ח דברת, יש קריטריונים, יש כאילו רצון לשפר את כל המערכת. ומה שאנחנו רואים זה מנוגד במאה אחוז לכל מילה ומילה בדו"ח דברת, במה שכאילו רוצים לעשות עם מערכת החינוך.

המצב מאוד גרוע, ואולי אנחנו צריכים חוץ מישיבה של היום להקים איזה שהיא ועדה ולבדוק את כל הדברים האלה. בגלל שהמידע שאנחנו מקבלים על מה שקורה, מה הסלוגנים של משרד החינוך ומה שקורה בשטח – זה מנוגד אחד לשני.
מרינה סולודקין
בגלל שזה קונפליקט מקצועי ו...
ויקטור בריילובסקי
לבדוק את הקשר בין מה שקורה לדו"ח דברת והסלוגנים האלה.
יוסי וסרמן
קהיליית העולים בכלל במדינת ישראל היא יסוד קיומי של המדינה ושל העם. בהסתדרות המורים פוטרו כמאה ושמונים מורים עולים חדשים. לא פוטרו אלא מועמדים לפיטורים. המורים הם החיבור בין קהיליית העולים לבין החברה הישראלית. הם מורים טובים מאוד, מסורים מאוד, עם תארים שני ושלישי. אני אומר בצורה מאוד מאוד ברורה. הערב מתחיל משא ומתן על פי החלטת בית המשפט, ואנחנו מברכים על החלטת בית המשפט. אגב, בית המשפט בכלל לא התייחס עדיין לתביעה שהגשנו שני הארגונים, שלא היתה שום הצדקה להליך פיטורים, היות ואין בעיה תקציבית. הנושא הזה עוד יידון. אנחנו מתכוונים להוכיח אותו גם משפטית וגם ציבורית.
לעצם העניין
הערב יחל משא ומתן. בראש ובראשונה, לפני כל דיון על כל רפורמה אנחנו דורשים לבטל את הליך הפיטורים.אנחנו לא נרשה בראש ובראשונה שמורים עולים יפוטרו. לא רק מפני שהם מורים טובים ומסורים מאד, חברי רן ארז הסביר את זאת. הפנסיה שלהם, גם אם יפרשו לגמלאות, גם אם יקבלו עידוד פרישה, הפנסיה שלהם תהיה כזאת שהם לא יוכלו להתקיים במינימום של כבוד, היא תהיה נמוכה ביותר.

לכן, אנחנו נעשה מאמץ עליון ולא נדון בשום רפורמה לפני שיבוטל הליך הפיטורים והמורים העולים בראש ובראשונה וגם המורים האחרים, יוחזרו לעבודה. אני לא מדבר על שמירת זכויותיהם של מורים שלא ראויים. אני מדבר על שמירת זכויותיהם של מורים מעולים למקצועות החובה העיקריים וגם למקצועות שהם היהלום שבכתר, כמו המוסיקה. אנחנו לא יכולים להיות חברה רק של מתמטיקה ואנגלית. אנחנו צריכים להיות גם חברה של אנשים משכילים בני תרבות.

משפט אחרון. לפני מספר שנים הייתי אורח של ארגון המורים ברוסיה. הייתי בסן פטרבורג. ראיתי מאות רבות של ילדים מורים עומדים בתור להיכנס למוזיאון הגדול, ההרמיטאז', למודים תרבות. כך בונים עם. עם לא יכול להיות עם רק של טכנוקרטים,הוא חייב להיות עם של תרבות. העלייה הרוסית בכלל הביאה יסודות של תרבות אירופאית שחובה עלינו לאמץ אותה.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה להגיד שאתנו נמצאים על היציע סטודנטים מהיחידה למעורבות חברתית של אוניברסיטת בן גוריון. ברוכים הבאים. אני מעבירה את רשות הדיבור לחבר הכנסת יאסינוב.
יגאל יאסינוב
תודה גבירתי יושבת הראש. קשה מאוד להוסיף דברים חדשים. אבל אני אנסה לדבר קצת יותר בסיסמאות כדי לקצר. מפטרים מורים טובים. עובדה. מפטרים עובדים שלא יהיה להם ממה להתקיים אחר כך, לא מפנסיה ולא עבודה אחרת, כי הם בגילאים שלא יוכלו לעבוד במשהו אחר. עובדה.
קריאה
בן חמישים לשישים.
יגאל יאסינוב
אני לא נכנס לזה. אני מדבר בסיסמאות. מפטרים מורים רק בגלל שמפקח או מנהל בית ספר שאתו היה קונפליקט קבע את זה. סיבות אישות נטו. עובדה. מפטרים מורים עולים במקצועות הנדרשים. עובדה. דו"ח דברת הורס את כל מערכת החינוך. עובדה. עובדה מסיבה אחת, ואני יכול להוכיח את זה: כרגע לפני דיברת ואמרת שכל הפיטורים לא קשורים לדו"ח דברת. למה לפני שבועיים ולפני חודש דרשתם מארגוני מורים ומהמורים להפעיל, לקיים באופן מיידי את דו"ח דברת. אז אמרתם שתבטלו את הפיטורים. אז קודם כל, מה שאמרת לא נכון עובדה.
קריאה
זה לא עובדה בכלל.
יגאל יאסינוב
מורה שלא יכול להתקיים מהמשכורת שהוא מקבל זו בושה. המורה לשעבר, שזורקים אותו לכלבים, יהיה דוגמה לסטודנטים לא להיות יותר מורים ולא להתעסק בהוראה, וזו גם עובדה.
לסיום אני רוצה להגיד
גבירתי יושבת הראש, לפני כמה חודשים באו אלינו לוועדה נציגי משרד החינוך, אנחנו המדינה היחידה שאצלנו זה משרד החינוך, כי מחנכים. לא נותנים תרבות. מחנכים.
ציון שבת
למה? זה גם התרבות.
יגאל יאסינוב
זה לא ממש. התרבות זה בנפרד אחרי הספורט. אז באים אלינו הנציגים של המשרד הזה ומבלבלים לנו את המוח. אני מתנצל, אבל זה בדיוק מה שקורה.
ואני מסיים במשפט האחרון
זה לא יכול להיות, כמובן שהם לא אשמים. אז מי שאשם לא בא היום. כל העובדים שמפטרים ברשויות, בבתי ספר שלא שייכים לכם, אתם פיטרתם כי הם חייבים לפטר אותם לפי אותם קריטריונים שהעברתם.
ציון שבת
חבל שאתה לא מתמצא, הייתי מסביר לך.
יגאל יאסינוב
אני מתמצא בכאב שהאנשים האלה שולחים לי במכתבים.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו עוברים עכשיו לשמוע מורה אחת שפוטרה, שאני מבינה שהיא גם חד הורית. יוליה גנדין, בבקשה.
יוליה גנדין
אני עליתי ארצה לפני חמש עשרה שנה מתוך שיקול דעת מאוד עמוק ואחראי. אני דווקא עליתי מסנט פטרבורג, שם עבדתי כמורה ויש לי תואר שני. קרובי המשפחה שלי נספו בשואה. בעלייתי ארצה ראיתי את התגשמות החלומות שלהם. הוותק שלי בארץ שתים עשרה שנה באותו בית ספר. הותק הכללי שלי זה שש עשרה שנה. אני מלמדת בבית ספר ברוש עפולה.

עם כניסתו של מנהל חדש לתפקידו התחילו בעיות. הבעיות התבטאו בהשפלות מצדו כלפי. זה התגלגל והגיע למצב שנאמר לי שאני לא רצויה בבית הספר שלו. כתוצאה מכך אני קיבלתי מכתב פיטורים. התברר שאני מועמדת לפיטורים כמורה לא טובה. אני עובדת משרה מלאה. אני מלמדת ביולוגיה. מדעים. עשרים וארבע שעות. אני מזמינה אתכם אלי בשיעור.

חוץ מזה, אני אם חד הורית ויש לי ילדה בת שש. אני הגעתי ארצה לא לקבל משהו כאן אלא לתת. במצב שאני נמצאת היום הוא מצב לא נעים, וזה מחזיר אותי למצב שבחרתי ממנה מסנט פטרבורג, עיר אחת מהיפות בעולם. אני ברחתי משם כי קראו לי שם "פרצוף של יהודי". אני ברחתי מזה. אני נתקלתי כאן, זה מאוד דומה למה שהרגשתי ברוסיה. אני מאוד מודה לסופה לנדבר שהזמינה אותי לכאן ואני מאוד מקווה שהמצב ישתפר. אני צריכה להאכיל את הילדה שלי ולתת לה עתיד. לא ביטלו לי כלום.
מיכאל נודלמן
אני רוצה להגיד כמה מילים וכמה דברים. יושבים פה בוועדה ד"ר ברונפמן, פרופסור נודלמן, פרופסור בריילובסקי, ד"ר שטרן ד"ר מרינה סולודקין – אין ועדה כזאת בהשכלה במובן של מה זה השכלה ומה זה חינוך. ואני שומע מה החברים שלי אומרים פה. אבל הם אולי אומרים בצורה מאוד תרבותית. מה שקרה פה, מה שאני שומע פה זה בלגן מוחלט במשרד החינוך. זה בלגן שמשפיע על בריאות של אנשים ועל החינוך בכלל. מה אנחנו רוצים? אנחנו רוצים חינוך או אנחנו רוצים מורים מסוימים בחינוך? אני לא מבין.

מהדברים שאני שמעתי פה מנציגי משרד החינוך אני חושב שהם לא רוצים אנשים עם השכלה גבוהה, הם לא רוצים תואר שני, הם לא רוצים מורים עם תואר שלישי. מה אתם תקבלו אחר כך? איזה תלמידים אתם תקבלו? אתם חושבים על זה? אני פרופסור, מוזר לי לשמוע דברים כאלה. אני עולה חדש. ומוזר לי. אני עוד חושב עכשיו איפה אני נפלתי, באיזו מדינה אני חי עכשיו, שמשרד החינוך עושה הכל כדי שחינוך לא יהיה במדינה.

אתם צריכים לשקול מה אתם עושים. אני תומך ברעיון של יורי שטרן שאנחנו צריכים להקים איזו ועדה, כי ככה אי אפשר. כל יום איזו פרשה, כל יום איזו בעיה. צריך לשים סוף לדברים האלה. צריכה להיות בעיה שצריכה לבדוק לעומק איך זה קרה. אני בטוח שצריכה להיות רפורמה בחינוך, כי אני בחינוך אחר, אני חושב בחינוך יותר טוב. ומורים שהגיעו ושאולי למדו בשיטה שאני למדתי. אבל מה שפה מתברר זה קריסה טוטלית של ניהול של החינוך לא של החינוך.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני מעבירה עכשיו את רשות הדיבור לאלכסנדרה מינקין.
אלכסנדרה מינקין
גבירתי הנכבדה, יש לי להגיד רק שתי מילים. אנחנו ברשויות, אני עובדת בתיכון בראשון לציון, אנחנו שייכים לארגון המורים. אני מלמדת בארץ כבר חמש עשרה שנה, מאז שעליתי ארצה, ארבעה חודשים אחרי שעליתי ארצה התחלתי ללמד. אני מורה לכימיה. יש לי תואר שני. אני חושבת שכימיה זה מקצוע אחד מהנדרשים בארץ. אנחנו נמצאים בקיצוץ כבר ארבע שנים רצופות, שמצמצמים את מקצועות המדע. עכשיו לא פיטרו אותי, אמרו לי שעשו לי טובה, השאירו לי שמונה שעות. אני אם חד הורית לשני ילדים ומשמונה שעות שהשאירו לי אני יכולה לשלם משכנתא בלבד. לאכול אנחנו כבר לא צריכים. זה בדיוק מה שהשאירו לי. ואין לי לאן לפנות.

אני שמעתי את אדון שבת שאמר שאמהות חד הוריות לא מפטרים. יש לי שני ילדים. אני חייבת להאכיל אותם ואין לי לאן לפנות. לכן אני באתי לפה. כי אנחנו עובדי רשויות וזה פשוט בניגוד לחוק. אין לנו על מה לדבר.

אני רק רוצה לציין שאני לימדתי עברית במוסקבה לכן התחלתי לעבוד כל כך מהר. לימדתי עברית בארגון ציוני במוסקבה. כן. בגלל זה רק כשעליתי ארצה קיבלתי עבודה כמעט מיידית כי יכולתי קצת לדבר.

עכשיו אני אומרת שזה לא פיטורים, זה פיטורים חלקיים, זה אי יכולת קיום ואני מבקשת מאוד שיטפלו גם במורים שהם עובדי רשויות, לא רק במורים שהם עובדי משרד החינוך.
יגאל יאסינוב
שליש משרה. זאת אומרת, הביאו אותה ....
היו"ר קולט אביטל
לפת לחם.
אלכסנדרה מינקין
אני יכולה רק להוסיף, אני בארבע השנים האחרונות עבדתי שלושים וחמש שלושים ושש שעות, זה בערך משרה וחצי, בשלושה בתי ספר. שלושה. אני הגעתי אחרונה, ועכשיו אני פוטרתי ממקום עבודה לגמרי. למה? כי אין שם שעות. אין לי טענות למנהל. הוא אמר לי, אני הייתי מאוד רוצה להשאיר אותך, זה לא ביכולתי. את הגעת אחרונה, אני חייב לפטר אותך. במקום השני השאירו לי שמונה שעות. זה מה שנשאר לי מתוך שלושים ושש שעות שאני לימדתי.

תאמין לי, אני לא ביקשתי אף פעם לעבוד פחות. אני חייבת להתקיים. מהתחלה אני ארבעה אנשים, כי יש לי גם אמא מאוד מבוגרת שלא מקבלת פנסיה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. חבר הכנסת ברונפמן, בקשה.
רומן ברונפמן
תודה רבה גבירתי היושבת ראש. אני חושב שאין מה להוסיף על העדויות המרות האלה של מורים ומורות שעומדים לפני פיטורים. אני זוכר, לפני עשר שתים עשרה שנה, רבים מהעמיתים שלי פה, גם יורי שטרן וגם מרינה סולודקין וגם סופה וגם מישה ניסינו לעזור לארגון שאז קם בתוך החברה האזרחית של העולים, ארגון מורים עולים. עשינו מאמצים אדירים ביחד עם ארגוני המורים להכניס את המורים אל מערכת החינוך. זה היה לא פשוט, אבל הצלחנו איך שהוא יחד עם הרבה מאוד ארגונים בשטח. וחשבנו שאנחנו בסופו של דבר תורמים למערכת החינוך הישראלית.

יש לי הצעה, גבירתי היושב ראש, כי אני לא רוצה להוסיף להתבטאויות הזעם, גם לא של חברי הכנסת, גם לא של מורים וגם לא של נציגי הארגונים. אנחנו טיפלנו בשנתיים שלוש האחרונות בהרבה מאוד נושאים שקשורים למשרד החינוך. למיטב זכרוני, לא זכינו לא לביקור של שרה, לא לביקור ושיתוף הפעולה - - -
היו"ר קולט אביטל
ביקור של שרה היה לנו.
רומן ברונפמן
של שרה היה אולי. אבל של מנכ"לית – היא לא הופיעה בפני הוועדה.
היו"ר קולט אביטל
הופיעה.
רומן ברונפמן
אני חושב שזו סיבה מספיק טובה כדי שאנחנו נדרוש מהשר המקשר בין הממשלה לכנסת להביא לפה מקבלי החלטות במשרד החינוך. אני לא מכיר את אדון שבת. אני מכיר את מי שנמצא בדרג השני או השלישי של המשרד. אני לא חושב שיש לו עניינים אישיים או ענייני זדון כלפי מורים עולים. אבל אני רואה שהוא לא שולט בחומר. כי אתה אמרת שהמורים החד הוריים לא יפוטרו, ואני שומע, זו אחר זו מורות שהם עובדים של משרד החינוך שהם כן קיבלו מכתבי פיטורים ואפילו לא קיבלו את הביטול. אז לכן אני מסיק מסקנה, תסלח לי, שאתה לא שולט בחומר.
היו"ר קולט אביטל
או שיש בלגן גדול במערכת.
רומן ברונפמן
ולזה אני מגיע. כנראה שיש חוסר תקשורת, גבירתי היושב ראש, בין הדרג המקבל החלטות פוליטיות במשרד לבין הדרג המבצע. ולכן אני עומד על כך שאנחנו נקיים ישיבה נוספת בנוכחות או שרה או מנכ"לית. ואם אנחנו לא נצליח להביא אותה בכוחות עצמנו, אנחנו נפנה או לראש הממשלה או לשר המקשר ונדרוש שהם יופיעו בפני הוועדה לקליטת עליה. זו ההצעה שלי, ואני לא יורד ממנה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אדוני, בקשה, כשקיבלת מכתב פיטורים – תציג את עצמך.
גיורא גלר
אני קודם כל אלמן. יש לי שני ילדים קטנים. בת אחת עשרה ובן עוד מעט בן עשר.
היו"ר קולט אביטל
איפה אתה מלמד?
גיורא גלר
אני מלמד גם בתיכון מקיף ה' בראשון שתים עשרה שנה. במקצוע שלי אני מורה לחינוך גופני. אני גם מלמד שם תנועה במגמת תיאטרון שם אני אח ומורה. שתים עשרה שנה ברצף. זה כואב מאוד. קודם כל, פיטרו קצת שעות. בשנה אחרונה אני עבדתי ארבע שעות בשבוע. איך אפשר לחיות? שנה שעברה אני עבדתי שמונה שעות, תודה רבה למנהל. עכשיו אני הייתי בפגישה עם המנהל והוא אומר: כן, אתה מורה מצוין אבל אין מה לעשות. זהו. מה אני צריך להגיד לילדים?
היו"ר קולט אביטל
אתה יכול בבקשה להראות לנו את המכתב?
רומן ברונפמן
זה מכתב פיטורים שמעולם לא נשלח כדבריו של מר שבת.
גיורא גלר
אני קיבלתי. יש לי שני ילדים. מה אני צריך לעשות?
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני רוצה להקריא את שמות הדוברים הבאים: כל עדות כזו צובטת בלב ואנחנו מבינים את המצב. מרים אלן בקשה, ואחריה קרייסלר אהרון.
מרים אלן
אני מורה לאנגלית מאשדוד.
היו"ר קולט אביטל
מאיפה עלית?
מרים אלן
מגרוזיה. שתים עשרה שנה בארץ. חד הורית, ילדה בת שבע עשרה. השנה התחילה שנה רביעית בארץ בדרך כלל שתים עשרה שנה כללי, אבל ארבע שנים אני במערכת החינוך. מנהלת חדשה הגיעה לבית ספר והתחילה איומים. היא הזמינה אותי לשיחה ואמרה לי במפורש, אני אעשה הכל כדי לסלק אותך מבית הספר. מאז השנה שלי היתה גהינום. קיבלתי השפלות, איומים, נזק נפשי שהסכמתי לפיטורים. אני לא יכולה ללמד. המנהלת הכניסה מכתב לתיק האישי שלי לפני שהכירה אותי.
קריאה
בנתה תיק כמו בתקופה של סטלין.
מרים אלן
באוגוסט כשפתחתי את התיק שלי בשימוע ראיתי את המכתב וזה היה שישי לאוגוסט, כשהפגישה שלנו היתה בסוף אוגוסט. היא לא הכירה אותי וכבר מכתב בתיק האישי שלי. תודה רבה.
היו"ר קולט אביטל
זה בדיוק הקריטריונים. נכון.
יגאל יאסינוב
זה ממש מקצועי. ברור.
היו"ר קולט אביטל
כולנו מתמרמרים. מר קרייסלר, בבקשה. בקצרה.
קרייסלר אהרון
בעצם אני ירושלמי. עליתי מאוזבקיסטן מטשקנט. יש לי תואר שלישי לא מוכר בארץ. כאן אני מוכר בתור אמ.איי. כשבאנו לכאן לוועדה, ואני מקווה שהציפיות של הוועדה יביאו לאיזו שהיא מסקנה. רואים שנותנים למשרד החינוך, משרד החינוך עוזר לנו, אבל מה אני רוצה להגיד? היו כאן דברים מאוד מאוד נכונים וטובים ואני רוצה שמשרד החינוך ייקח בחשבון שהקריטריונים כדי לפטר את המורים חייבים להיות אחרים לגמרי. אי אפשר. אני לא מדבר עולה מרוסיה, עולה מצרפת.

הקריטריונים חייבים להיות אחרים. למה? אנחנו שמענו כאן, אם מפטרים מורה עולה, אף על פי שכאן מתחשבים בוותק שלו שהוא הביא מברית המועצות לשעבר, אבל זה לא נכנס לפנסיה שלו. הוא יוצא עכשיו מי שמפטרים עם וותק שמונה שנים, עשר שנים, שתים עשרה שנה. והפנסיה שהוא יכול לקבל היא יותר קטנה משאימא שלי מקבלת קצבת זקנה. אז מה? אני חייב עכשיו לחזור לשם ועוד פעם לעשות עליה ולהגיע לכאן בתור פנסיונר ולקבל מכאן קצבת זקנה? הכי קל. לא לעבוד ולא לעשות שום דבר, לבוא למדינה ולקבל בחינם קצבת זקנה. אם אתם תסתכלו מה גודל קצבת הזקנה היום, היא פי אחד וחצי גדולה מהפנסיה.

מה שאני מציע כאן שאם קרה דבר כזה, יש קיצוץ של התקציב של משרד החינוך, אז בקשה. תשאירו את המורים ותורידו את כמות השעות למורים שנולדו בארץ.
היו"ר קולט אביטל
למה להוריד להם? למה שאחרים יסבלו?
קרייסלר אהרון
תני לי להסביר. אני אומר, שבן אדם כמוני שעובד כחמור, שכאשר נניח מחרתיים בגרות, תאמינו לי, כל הבית ספר בא אלי ואומר: אהרון, מיד תפתור את הכל. גם עבור ארבע יחידות, גם עבור חמש יחידות. למה? שאנחנו נבדוק. אולי בטופס יש שגיאה.

אני מורה למתמטיקה ואני גם מלמד פיזיקה. אני אומר, שאם קורה דבר כזה, יש דרישה לפטר, אז למה לא לקצר, נניח? המורה שעובד כאן שלושים שנה, שיש לו אפשרות לקבל פנסיה מוקדמת, הוא עובד בפנסיה מלאה, למה לא להשאיר אותו בשלושת רבעי משרה ובאוסף השעות האלו שהמורים העולים ימשיכו להישאר במסגרת.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אנחנו לא כאן כדי "לסדר" מורים אחרים. אנחנו כאן כדי למצוא פתרון. אני לא הולכת להעניש אנשים אחרים.
יהושע קרני
אני יושב ראש הסתדרות המורים בבת ים. בת ים עיר מרובת עולים חדשים, ארבעים חמישים אחוז עולים חדשים, ברית המועצות, גרוזיה. החברים שלנו ששכחו מזמן את הסיסמא מעולה לעולה כוחנו עולה. זה נשאר באיזה שהוא מקום.

בקריטריונים שהזכיר פה בן ציון שבת לא הוזכר במילה עולים חדשים. היה חד הוריות. היה זה. עולים חדשים לא נכללו. זו החוליה הנוחה היותר והחלשה ביותר. הם בקושי נקלטו. הם בקושי מקבלים עבודה. עושים להם טובה שנותנים להם שמונה שעות, ארבע שעות. אני חושב שצריך להפוך את סדרי העדיפויות.

ריבונו של עולם, אנחנו מדברים על בני אדם שבאים עם השכלה גבוהה, עם רצון לעבוד. דיברו פה. חבל. לא צריך לחזור. אבל אני חושב שאנחנו צריכים לעמוד מאחורי העקרונות של מדינת ישראל, שמדברת על החשיבות של קליטת עליה. אנחנו רוצים שיבואו עוד עולים חדשים. מה המשפחות? יושבות פה שתי מורות, אני הבאתי אותן מהבית. אחת מהן משפחה חד הורית, אמא חד הורית. משפחה אחרת, שתי משפחות בדירה קטנה גרים ביחד כי אין אפשרות לקחת עוד דירה.

איך אנחנו, מה אנחנו משדרים לעולים חדשים? מה אנחנו משדרים להם? אתם לא חשובים, אנחנו לא צריכים אתכם באמת. אנחנו עושים לכם טובה. מנהל בית ספר, מנהלת בית ספר. מי זה מנהל בית ספר? אם המדיניות של שר החינוך, ואני לא מדבר על דברת, אני לא רוצה להיכנס לדברת. אני מדבר עכשיו בשביל מורים עולים. אנחנו התכנסנו פה למנוע פגיעה במורים עולים. לא בגל הזה. כמדיניות של משרד החינוך התרבות והספורט. לא צריך להיות כתוב בכל מקום: אל תפגע בעולה החדש, תן לו יד, תסייע לו בקליטה. זה בדיוק ההפך. זה לא מה שקורה בשטח.

צריך לבדוק מה המורים העולים החדשים מקבלים כחיזוק, כדי שירצו להיות מורים טובים, כדי שלא יקרעו את עצמם וירוצו לחפש עבודות אחרות . אנחנו רוצים אנשים עם תרבות, אנשים עם השכלה, אנשים שמחברים אותנו עם העם היהודי. בסך הכל הם מחברים אותנו עם העם היהודי. הם קוראים לעוד אנשים, לעוד מורים. אז אותם אנחנו נפטר? זו שערורייה. בלי קשר לדברת. אני לא נכנס עכשיו לויכוח.

אני אומר, יושבים מורים עולים – תן להם לעבוד, תן להם להשלים זכויות של פנסיה כי הם איבדו שנים רבות. אי אפשר לזרוק אותם היום.
לאה קלבנוב
שלום לכולם. אני מורה למתמטיקה, נכנסתי למערכת כמורה לטכנולוגיה. אבל בכל המסמכים שלי כתוב מורה למתמטיקה, פיזיקה, טכנולוגיה. אני מתחברת לכל דבר שאמר עכשיו. וגם סופה לנדר. אני רוצה להגיד: בסדר, לא לעזור לקליטה, אבל גם לא להפריע. שלא עוזרים – אבל לפחות לא להפריע. כשאני כאן בארץ ארבע עשרה שנה, כמעט חמש עשרה שנים. אבל אני עובדת במערכת רק שמונה שנים. לא בגלל שאני ישבתי בבית ולא רציתי. לא קיבלו אותי. אמרו שאני לא מתאימה, שאני כלום, שאני אפס. זה מי שהיה צריך לעזור לקליטה. ככה התייחסו אלי. אני נכנסת למחוז חיפה.

היום, כשאני עובדת שמונה שנים אני מודה לארגון המורים. זה באמת גוף שנורא עוזר לנו. אני מודה למרינה סולודקין. זה מכתב שאני כתבתי. אני מרגישה את העזרה. זה גופים שאני מקבלת עזרה מהם. שם כתוב, בקריטריונים, שמפטרים מורים מי שלא תורם ,תרומה נמוכה. אבל לא נותנים לתרום. אני מורה לפיזיקה. היו לי תלמידים פרטיים. מה שאני רואה מה שנותנים להם, כתה למופת, דרך אגב, שם מלמדים מורים ישראלים, לא בכל בתי הספר נותנים ללמד למורים עולים מרוסיה. טעות על טעות. מה מלמדים? מלמדים טעויות. לי לא נותנים להיכנס לכיתה. אני פותרת תרגיל למורה לפיזיקה והוא נכנס לכיתה, אני רואה שם רק טעויות. לא נותנים גם לתרום. זה גם בעיה. כל הדבר הזה נורא בעייתי.

לכן כשאתם מפטרים, אין קריטריונים נכונים. כתוב דבר אחד, אבל מה שיש בפועל זה דבר אחר לגמרי. זה דברים שלא מתחברים אחד לשני.
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת מראש הענף המקצועי במרכז המורים.
גד דיעי
אני במסגרת תפקידי כיושב ראש האגף המקצועי במרכז המורים. עוברים דרכי, אולי מתנקזים במשרד שלי המון מורים בכלל והרבה מורים עולים חדשים. אני יכול להגיד דברים ברורים: הם הקורבן הראשון בכל . אם מתחילים פיטורים מנהליים – הם הקטגוריה שנופלים. אם מתחילים מורים למוסיקה – לוקחים את כל המורים למוסיקה, קבוצה גדולה, מורים לחינוך גופני, כולל מורים למתמטיקה, כולל מורים למדעים. הרי יש הגדרות אחרות. אם לא מקצוע בלתי נדרש אז זה תרומה נמוכה.

במעמד שלהם. מורה רגיל מהשורה אחרי שנתיים בעבודה, אחרי מכללה וסמינר, מתחיל בשנה שלישית, מקבל מעמד קביעות. המורה העולה החדש בחלומות. לא שנה ראשונה, ולא שנייה, ולא שלישית ולא רביעית ולא חמישית. השנה הראשונה והשנייה מקבלים שעות קליטה. לאחר מכן, אומרים להשלים שעות. חצי שעות מהקליטה משרד הקליטה וחצי שעות פרופסיונלית. זה זמני. זה מוגבל לאותה שנה. ומשנה והלאה, כל שנה נלחמים על הקיום שלהם. בואו ניקח גם לפנסיה. עבד שנים רבות בחוץ לארץ – לא מכירים בכלום.

איבוד מעמד. אולי ארבעה אחוזים. כשישנם מורים שעבדו בבתי ספר יהודיים בחוץ לארץ, שם מקבלים לפני טרום עליה ארצה, הם מקבלים חצי אחוז על כל שנת עבודה. היה סעיף אחד, תקנה היתה, מיוחדת למורים מחבר העמים. מי שעלה בגיל חמישים ועבד עשר שנים לפחות, אז הוא זכאי להגדלה של שלושים אחוז.
רומן ברונפמן
ונקלט בשנתיים הראשונות שלו בארץ.
גד דיעי
נכון.
היו"ר קולט אביטל
על זה יש לנו שינוי בחוק.
גד דיעי
נכון. ואני הייתי שותף לזה. וצמצמו לקבוצה קטנה, מתי מספר. אני אומר לכם, הכתובת היחידה שיש להם בבכי ובסבל ובטיפול זה ארגוני המורים, לצערי הרב.
אירינה בכשי
אני מורה למתמטיקה עם ותק של שלושים ושלוש שנים, חלק ברוסיה וחלק כאן. אני מורה קבועה במשרד החינוך ועובדת שבע שנים במשרד החינוך והיום מפטרים אותי ולא מסכימים לתת לי לעבוד לפחות עוד שלוש שנים שחסרות לי כדי להיות זכאית לפנסיה.

כמו שעכשיו שמעתי מהנציג של משרד החינוך בקשר לסופה שהיא סתם מדברת, ככה סתם דיברנו בוועדה פריטטית בלילה, בעשרים וחמישה במאי, ישבנו בארגון המורים. אני דיברתי וארגון המורים, ואף אחד לא שמע אותנו ולא הקשיב לנו. ובסוף אותו פסק דין גזרו לי שאני כן מפוטרת ואפילו לא רצו לראות את המסמכים שיש ברשותי.

קודם כל, אני מורה עם תואר שני, דבר שני אני הבאתי לוועדה הפריטטית את ההמלצה של המנהלת הקודמת שלי שהיא כותבת שאני מורה טובה והמלצה חמה בסך הכל. וגם הבאתי תוצאות מבחן בגרות של תלמידי שהם עשו מבחן בגרות בכיתת מב"ט בכיתה י' שכמעט רוב מהם קיבלו מעל תשעים. ועכשיו טוענים שאני לא תורמת למערכת.

בשנת 2003 אורט רמות צמצם בצורה דרסטית והעבירו אותי לבית ספר סליסברג שהיתה להם מורה טובה והם לא רצו אותי. אבל כשהגעתי בקיץ כבר המנהלת החליטה שאני בכלל לא טובה. ומאז רוצים להוכיח שאני לא שווה כלום. שנה שעברה גם קיבלתי מכתב פיטורים אבל נשארתי במערכת. הכניסו אותו לשעות פרופסיונליות, לכיתה טיפולית. משלמים לי חינוך מיוחד, שזה לא במקצוע שלי בכלל.

בעלי עובד בחוזים קצרים, זמניים, ונוסע בשביל לעבוד לחיפה. אז לא ברור מה יהיה אחר כך. אני משלמת משכנתא. אני צריכה לשלם כל חודש כמעט אלפיים שקל עד שנת אלפיים עשרים ואחד. בלי פנסיה. איך אנחנו צריכים לחיות?

אני רוצה לסיים במשפט. לא מזמן, בפולין, דיבר ראש הממשלה אריאל שרון. הוא אמר שהחלום שלו שכל היהודים יקומו ויתרכזו במדינת ישראל. גם אני חולמת על זה. ואני מקווה שיהיה להם זקנה מכובדת.
בלה לנדה
שמי בלה לנדה, אני מורה למחשבים בבית ספר בן יהודה בעפולה.עליתי ארצה לפני ארבע עשרה שנה מאוקראינה. הייתי מורה לכימיה ומשרד החינוך קבע לי ותק בהוראה של עשרים שנה ותואר שני בתחום הכימיה. בהמלצת משרד החינוך עשיתי הסבה מקצועית. למדתי שנתיים בקורס במט"ח - שילוב מחשבים בהוראה. לא רק אני. זה משרד החינוך הזמין את המורים לכימיה, מתמטיקה, פיזיקה וביולוגיה לבוא וללמוד בקורסים.

שתים עשרה שנה עבדתי כמורה למחשבים. עבודתי היתה מוצלחת והמנהלת לשעבר, פנינה בו דוד שקיבלתי בשנה ראשונה חצי משרה, כעבור שנה קיבלתי עשרים וארבע שעות עבודה בבית ספר וגם ילדים אהבו לבוא למעבדת מחשבים. ונתתי לא רק מחשבים אלא גם חשבון באמצעות מחשבים.

עכשיו, אחרי שתים עשרה שנות עבודה נאמנות פשוט זורקים אותי.
היו"ר קולט אביטל
את קיבלת מכתב פיטורים?
בלה לנדה
אני קיבלתי מכתב והייתי כבר בשימוע. אני חושבת שפיטוריי זה תוצאה של דעה קדומה מצד מנהלת בית הספר שהגיעה אחרי המנהלת פנינה בן דוד. בשיחה בשנה שעברה עם המפקח סיפרתי לו דברים חמורים ועכשיו היא שנתיים רודפת אותי כבר. ופשוט היא מוציאה אותי מכל הפרוייקטים שיש בבית הספר ואומרת שהתרומה שלי לא טובה ולא מספיקה.

אני מורה למחשבים, מורה לחשבון, והשנה היא עשתה לחץ גדול ונתנה לי גיאוגרפיה וכתבה שאני מורה לגיאוגרפיה לא טובה, למרות שאפילו פעם אחת לא ביקרה בשיעורים שלי. ותגידו לי, אני שתים עשרה שנה עבדתי כמורה לכימיה. אני עבדתי כמעט בשמונים אחוז של משרה במשך כל השנים. ועכשיו זורקים אותי לפנסיה מוקדמת של אלף שקל.
רומן ברונפמן
אני רציתי לשאול אחרי כל השימועים האלה את מר שבת. יש ברשימת המפוטרים של ארבעת אלפים חמש מאות איש מנהל בית ספר אחד?
היו"ר קולט אביטל
תודה. שאלה מאוד נכונה.
איליה לפסקי
רבותיי, המקרה שלי דוגמה למה שאמרו קודם, הכל. אני עובד בבית ספר שרק קיבלו מכתבים מורים מברית המועצות עם תואר שני, בגיל חמישים, עם וותק עם מקצוע כמוני, חינוך גופני, מורים למתמטיקה ומחשבים ומורה מחנך. את כולם פיטרו.
היו"ר קולט אביטל
איפה אתה? באיזה בית ספר?
איליה לפסקי
בית ספר ניצנים בבאר שבע. קריטריון אחד קיים בשטח: זה היחס של המנהלת למורה הזה או למורה אחר. זה הדבר היחיד. אין קריטריון אחר. למשל אני, אף פעם אחת המנהלת לא היתה בשיעור שלי. שנתיים אני עובד שם ואף פעם לא היתה. לא היתה ביום ספורט. הבית ספר שאני עבדתי בו קודם המנהלת אמרה, איליה, השיעור שלך זה הצגה. המפקח היה בשיעור שלי: איליה, אתה מורה אמיתי. ופתאום אני קיבלתי מכתב פיטורים. פתחתי את התיק האישי - -
היו"ר קולט אביטל
כמה זמן אתה עובד?
איליה לפסקי
אני עובד אחת עשרה שנים, בבית הספר רק שנתיים. יש היסטוריה למנהלת הזו וכתבתי פה. היסטוריה כבר אחת עשרה שנים. ביום הראשון שבאתי לבית ספר היא אמרה: אתה יוצא מפה רק עם מכתב פיטורים, ותפרה את התיק שלי. בתיק שלי אין שום מכתב מילדים, שום מכתב ממורים, רק ממנהלת. החלפתי מנעול, נכנסתי לאולם לא בזמן וכל מיני שטויות.
מיכאל פרידברג
שמי מיכאל פרידברג. אני רציתי להתייחס לשני דברים שפחות נאמרו. אלף, הקונפליקט שעליו מדברים, ממש לא הייתי רוצה שהוא ייראה כקונפליקט עדתי, בין יוצאי מקומות שונים. בבית הספר בינתיים תרשו לי לא לומר שמות, כי אני מאוד מקווה שמכתב הפיטורים שלי יבוטל.

ראיתי איך נהפך שולחן המנהל יליד הארץ על ידי יליד הארץ אחר. אין זה קונפליקט עדתי. ראיתי איך המנהל החדש, אני אומר בשם זכר, אל תקבלו אותי מילולית, זה לא תיעוד – ראיתי איך המנהל החדש שרק נכנס לבית ספר התכבד לביקור של בן אדם מהשטח ששפך עליו קודם כל דלי של לכלוך ואמר לו קודם כל שכאלה לא רצויים במקום הזה. שניהם ילידי הארץ. האם זה קונפליקט עדתי?

לי היה חשוב לתקן את הנימה הזאת. ואני מרגיש שגם את נגד הנימה הזאת ורציתי לתקן אותה.
היו"ר קולט אביטל
נכון. נכון.
מיכאל פרידברג
עכשיו, מה ההצעות שאיתן באתי: להקים לאלתר גרעין, קבוצה שבינתיים תעבוד בחינם, שהיא תהיה גרעין של מכון ארצי להשתלמות והכשרה. אני כתבתי על זה בכמה מאמרים ודיברתי בקבוצה של ועדת דברת בראשון לציון. זה דבר ראשון.

לצורך קו חם, כדי שהדיון הזה יוכל להימשך באיסוף נתונים מהשטח יכול להיות יומיומי ממש. בכל התביעות להגדיר את הקונפליקט הזה אולי רדיפת אקדמאים ולא רדיפת עולים ולא קונפליקט עדתי.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה על החומר. אנחנו נקבל ונצלם. אני אבקש ממר ציון להגיב. אמרת גם שיש לך איזה מסר משרת החינוך.
ציון שבת
ראשית, יש מנהלים ברשימות, לגבי שאלתך חבר הכנסת ברונפמן.
רומן ברונפמן
אנחנו נוכל לקבל שמות? בין המנהלים ודאי רק יוצאי ברית המועצות.
ציון שבת
כן. אנחנו נעביר.
היו"ר קולט אביטל
בסדר. זה צריך לנחם אותנו? לא.
ציון שבת
התשובה היא כן. יש מנהלים. אני לא יודע אם זכותך לקבל . אני צריך לבדוק אם מותר לי להעביר לך את העילה, עם כל הכבוד.
היו"ר קולט אביטל
כל אחד מכם היתה לו זכות ואפשרות להביע את דעתו. אני מציעה שגם נשמע, אולי יש פה איזה מסר.
רומן ברונפמן
אם הפקיד לא עונה כמו שצריך?
היו"ר קולט אביטל
הפקיד יענה. ומה שלא יענה תשאל את השרה. תודה.
ציון שבת
ראשית, אני רוצה למחות על הקונספירציות שמייחס רן ארז למשרד החינוך על כך שהוא מחפש את המורים העולים לתואר שני ואותם לפטר. זה הרי המצאה שהיא אפילו ציניקנית.
רן ארז
זו התוצאה . זו לא המצאה.
ציון שבת
זו המצאה. אין מחשבה כזו במשרד, אין מעשים כאלה במשרד. זה רק עולה במוחות שהם לא במשרד החינוך.
רומן ברונפמן
יש לכם סטטיסטיקה כמה מהמורים הם - --
ציון שבת
היה לי גל מאוד ואפילו אמיתי לפתוח בשיר הלל בעשרים השנים האחרונות. אז אני אומר כאן, מבלי להישמע ציניקן. כי אחרת, אם הייתי פותח בזה הייתם אומרים, תראו איזה ציניקן. מפטר מורים ובא כעת לספר לנו סיפורים על אהבתו והערכתו למורים. אז אני אפילו הצעתי לחבר הכנסת יאסינוב שכדי לשמוע את משרד החינוך על תרומתם האדירה של המורים העולים בעשרים השנים האחרונות, ראוי שתהיה ישיבה מיוחדת לזה בוועדת הקליטה.

אני לא רוצה להיות פופוליסט. אני דיברתי על הדברים הכואבים ישר, מבלי ליפות את זה במלים, מבלי למצוא חן בעיני אחרים, הרי זו במה מצוינת למצוא כעת חן בעיני היושבים כאן.
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת שתענה עכשיו לעניין, אנשים מצפים לתשובות.
ציון שבת
הקריטריונים שקבענו אנחנו עומדים עליהם. אני אומר ככה: כל הקריטריונים שנקבעו, אנחנו עומדים עליהם ונעמוד עליהם עד הסוף. כך שאם חלילה אדם שנמצא בתוך הקריטריונים האלה קיבל מכתב פיטורים, עדיין יש לו אפשרות לערער אלי, לשרה, למנהלת הכללית - - -
היו"ר קולט אביטל
מה תשובתך לכל האנשים ששמעת כאן היום.
ציון שבת
אני רוצה לומר לאנשים ששמעתי כאן היום:
רומן ברונפמן
והמקצועות הנדרשים.
ציון שבת
לגבי הסיפורים האישיים, אני רוצה לומר כאן, שמענו רק צד אחד. עם כל הכבוד. דיווחו על מערכת היחסים שבין מנהל לבין מורה. אני לא כאן כדי לדעת את הצד של המנהלים, למה הם עשו, למה הם חושבים. הרי מביאים לכאן מורים, כל אחד מספר את הסיפור האישי שלו שהוא קשה אחד יותר מהשני. אני לא יכול להגיב על הסיפורים. אבל לגבי תשובה כוללת על קריטריונים, כל מי שעונה על הקריטריונים של מורה חד הורית, כל מי שעונה על כל הקריטריונים שכתבנו, מתבקש לפנות אלי באופן ישיר. זה לגבי קריטריונים של המורים . גבירתי, אנחנו כתבתנו בכל מכתב שמורה קיבל - -
יורי שטרן
איך קבעתם קריטריונים ונשלחים מכתבים שלא לפי הקריטריונים? מי אחראי על כך?
ציון שבת
בכל מכתב שמורה קיבל הביתה, במכתב הזימון לועד הפריטטית, כתוב שם בפירוש לכל מורה ומורה, ותקנו אותי אם אני טועה: אם הנך שייך לאחת הקבוצות האלה, אתה יכול לערער גם אלינו באופן ישיר ואנחנו, אני אישית החזרתי למעלה מארבעים מורים שפנו אלינו באופן ישיר ושלחו מסמכים, אני החזרתי עוד לפני שהם הגיעו לועדות הפריטטיות שפעלו.
יורי שטרן
הרי אלה דברים שידועים מראש.
היו"ר קולט אביטל
הם לא יכולים לדעת מראש מי אמא חד הורית.
יורי שטרן
בודאי שכן.
ציון שבת
אני רוצה לומר ככה: למורים עובדי המדינה יש את הזכות, זה לא טובה שאני עושה למישהו, לערער גם אלי וגם לשרה. לעובדים שאינם עובדי מדינה אני רוצה לומר משהו שהוא מסר מהשרה שהגיע עכשיו באמצע הישיבה. למורים שהם עובדי בעלויות ורשויות. למרות שאנחנו לא מעסיקים שלהם.

כל חבר כנסת וכל מורה שפוטר מהרשויות המקומיות וחושב שהוא לא נמצא בקריטריונים ולא מגיע לו - - - - תשובה שיכולה לעזור למורים אולי לא טובה כל כך לסבר את האוזניים של מישהו אחר, אבל היא תשובה כדי לעזור למורים. והתשובה היא כזאת: פניות לשרה או אלי של פיטורים בבעלויות וברשויות. אנחנו מבטיחים לעשות כל מאמץ למי שעונה על הקריטריונים שקבענו שלא יפוטרו, שהם לא יפוטרו, בעזרה של השרה, שלי, של המנכ"לית. הקריטריונים כתובים. אני בזה סיימתי.
רומן ברונפמן
אדון שבת, שאלה פרופסיונלית, בתיק האישי של המורה מצוין מצבו המשפחתי – כן או לא?
ציון שבת
מה זה מצב משפחתי?
רומן ברונפמן
נשוי, חד הורי, עם ילדים. האם מצוי בתיק האישי של המורה מצב משפחתי של המורה?
ציון שבת
אם הוא העביר את המידע הזה למשרד, המידע הזה קיים. אם הוא לא העביר – אז הוא לא קיים.
מיכאל כהן
אני רוצה בצורה אופטימית, אני כן מצטרף לחברי שאמרו קודם, תרומתם של העולים לא תסולא בפז. זאת אומרת, אנחנו באמת עליה ברוכה מאוד. יחד עם זאת, מדובר בששת אלפים מורים עולים שנמצאים במערכת. תשעים ותשעה נקודה חמש מצוינים. אז מדובר כאן על כשלושים מורים שיש כרגע - - -
היו"ר קולט אביטל
יש כאן כרגע יותר משלושים מורים.
מיכאל כהן
אני מדבר על מערכת החינוך הרשמית בתיכונים ובחטיבות הביניים, שזה אפס נקודה חמש אחוז מכלל המורים העולים, שזה פחות מאפס נקודה שלוש מכלל המורים.
יורי שטרן
זה לא נכון פשוט אדוני.
מיכאל כהן
אם יש לך נתונים אחרים תעבור אלינו.
יגאל יאסינוב
אלה יש להם ותק יותר מעשר שנים. זה בדיוק כי אחרים אתה מפטר - - - אי אפשר לשמוע את זה. זה מניפולציה במספרים.
מיכאל כהן
אני ישבתי אתמול עד אחת בבוקר כדי לדעת את הנתונים. ואמרתי, עד עשר שנים זה הנתונים שניתנו על שלושים. מעבר לעשר שנים ואם ראינו פה את הדוגמאות, ברובן הן מעל עשר שנים, שתים עשרה, שלוש עשרה, ארבע עשרה, חמש עשרה.

אני רוצה לומר עוד משהו לגבי חד הורי. יש הגדרה של היועצת המשפטית בביטוח לאומי של חד הורי. לא כל מי שגר בנפרד זה נקרא חד הורי לפי הבטחת הכנסה. לפי ההגדרה של ביטוח לאומי, כל אב או אם שגרים -
היו"ר קולט אביטל
תסלח לי, לא כדאי לך להיכנס לסוגיה הזאת. קח את עצתי.
יגאל יאסינוב
יש הגדרה פרוצה אם כבר מדברים על הגדרות.
מיכאל כהן
עשינו הרחבה. לגבי הדרום, מכיוון שבדרום נקלטו המון מורים בצורה מאסיבית, אלפי מורים, טבעי ששם יש קצת יותר מורים מפוטרים מאשר במקום אחר. כלומר, הכל יחסי למה שנאמר כאן. אנחנו נבדוק את המקרים אחד לאחד ונעשה מאמץ לצמצם אותם. אני גם מקווה שבסופו של דבר ההסכמות יגיעו מארגוני המורים וכל הפיטורים יבוטלו ואז כולנו נצא נשכרים.
היו"ר קולט אביטל
זו ישיבה לא קלה. בסך הכל אני למען הגילוי הנאות, אני בת של מורה. אני יודעת מה זה להיות מורה ומה זה להקדיש את כל החיים ושעות גם אחרי העבודה כדי להכין שיעורים ולתקן עבודות ושעבודתו של מורה לא נגמרת. בשבילי סך הכל ששמעתי כאן אני מכירה את הנושאים ובאמת זו ישיבה די עצובה. אז ברור לגמרי, שדבר שחשוב לנו בתור ועדה ובכלל כאזרחי המדינה וכח"כים – שלא יפטרו מורים, אבל אחת כמה וכמה כשאנשים מגיעים ממדינה זרה, כשמביאים אתם רמות השכלה וסטנדרטים גבוהים, כשמביאים ותורמים לתרבות ולחינוך הישראלי, דווקא אותם לפטר, בתור מדינה שמנסה לקלוט עליה – זה דבר שלא יעלה על הדעת. ולכן, אני רוצה אולי להקריא פחות או יותר,אנחנו נשב וננסח את זה בצורה יותר מדויקת אחר כך:

1. הוועדה מבקשת לציין את תרומתם הסגולית של המורים העולים אשר הביאו עמם רמה מקצועית גבוהה למערכת החינוך. מורים אלה הם נכס למערכת החינוך הישראלית.
2. הוועדה דורשת ממשרד החינוך להקפיא את הליך הפיטורים הנוכחי, לגבש קריטריונים ברורים ונוקשים בנוגע לפיטורי מורים, אשר יתנו עדיפות בהשארה במערכת לבעלי השכלה גבוהה. זאת אומרת, אנחנו גם עומדים, אם אתם מדברים על דו"ח דברת, אם אתם רוצים להעלות את מעמדו ואת רמתו של המורה, צריך לתת העדפה לבעלי השכלה גבוהה, למורים מקצועיים, ולהתחשב גם במצבם הסוציו כלכלי, המשפחתי והפנסיוני של המועמדים לפיטורים.
3. הוועדה דורשת ממשרד החינוך לבדוק את התנהלותם של המפקחים והמנהלים אשר הציעו לפטר מורים בניגוד לקריטריונים שעליהם דיברנו כאן היום.

אנחנו רוצים לפנות, אם אתה אומר שבסך הכל מדובר בשלושים אנשים, ואנחנו חושבים שמדובר ביותר, אנחנו רוצים לפנות למשרד החינוך. אלף, אחרי הישיבה הזאת אני מקבלת את הצעתו של חבר הכנסת ברונפמן. אנחנו נרצה כוועדה להיפגש ולשמוע משרת החינוך עצמה. ובינתיים, כשמדובר בתהליך פיטורים של מורים עולים, אנחנו רוצים לפנות, ואני עשיתי את זה בלי תיאום אתם, להסתדרות המורים. ואני מבקשת גם מהסתדרות המורים להיות שותפה לבדיקה הזו של מיהם המועמדים לפיטורים מבין העולים.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים