ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/05/2005

פרוטוקול

 
התייעצות חברי הוועדה בנושא בחירת מבקר המדינה

1
7
ועדה לענייני ביקורת המדינה

18.5.2005ק

הכנסת השש-עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 181

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, ט' באייר התשס"ה (18.5.2005), שעה 11:35
סדר היום
התייעצות חברי הוועדה בנושא בחירת מבקר המדינה
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן - היו"ר

יולי אדלשטיין

יצחק וקנין

רן כהן

אילן לייבוביץ

עמרם מצנע
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ

התייעצות חברי הוועדה בנושא בחירת מבקר המדינה
היו”ר יורי שטרן
אני רציתי שנתייעץ, צריכים, יכולים לעשות משהו או שנשאיר את המצב כפי שהוא עם בחירת מבקר המדינה החדש. אני אתן את התמונה כפי שאני רואה אותה.
עמרם מצנע
תסביר מה בעצם, הכללים קודם.
היו”ר יורי שטרן
הכללים קובעים, ויש לי מכתב של אתי בנדלר שהיא כיום ממלאת-מקום של היועצת המשפטית של הכנסת. יש תאריך יעד שהוא סיום כהונתו של מבקר המדינה. גם עם התאריך הזה יש איזה בעייתיות של יומיים-שלושה, כי המבקר אומר שהוא מסיים ב-3 ביולי. התאריך הקובע של 31 או 30?
חנה פריידין
30.
היו"ר יורי שטרן
לא, הוא מסיים ב-30.
עמרם מצנע
15 במאי זה תאריך קובע להגשת מועמדות.
היו”ר יורי שטרן
לא, נתחיל מהסוף. המבקר מסיים ב-30 ביוני. לכן ב-30 במאי זה התאריך האחרון של בחירת המבקר החדש. שבועיים לפני נגמרה התקופה של הגשת המועמדות ו-20 ימים לפני כן היה צריך יושב-ראש הכנסת ליידע את חברי-הכנסת על כך שתהיינה בחירות.



יושב-ראש הכנסת קבע תאריך של 25 לחודש, שזה סוף השבוע הבא, כי אחר-כך יום הבחירה. הודיע במכתב, שיצא כנראה עוד בתקופת הפגרה, וישנו רק מועמד אחד, השופט לינדנשטראוס. עכשיו לכל חברי-הכנסת היתה הזדמנות.
עמרם מצנע
איך היה בשנים קודמות? היה גם מועמד אחד?
היו”ר יורי שטרן
היה רק מועמד אחד. בדקנו שני מבקרי המדינה, את השופט גולדברג ואת מרים בן-פורת, שניהם היו היחידים ולפני כן בדקנו גם שטוניק היה מועמד. עכשיו בגלל שלא בחרו חברי-כנסת לתמוך בשופט עליון או משהו, שזה לא חובה.
אילן לייבוביץ
לא, אני אגיד לך, לפי מה שדיברתי עם השופטת דליה דורנר, נפגשתי איתה, היא לא מוכנה להיות מועמדת. אני יודע שדיברו עם השופט תיאודור אור, הוא אמר: "אם אני אהיה מועמד יחיד, אז בסדר".
היו”ר יורי שטרן
עכשיו ישנה ביקורת ציבורית, במיוחד מוביל אותה עיתון "הארץ" שכאילו עושים פה איזשהו מהלך גם שזה מועמד יחיד וגם שהוא לא מליגת העל.
עמרם מצנע
לדעתי זו גם פעם ראשונה, שבדרך-כלל היה מועמד מקובל אחד שנשיא בית-המשפט העליון ויושב-ראש הכנסת סיכמו. זו פעם ראשונה שבעצם היוזמה היתה של קבוצת חברי-כנסת שהציעה מועמד שבסופו של דבר הצטרף היושב-ראש והנשיא אמר שהוא לא מגיב.
היו”ר יורי שטרן
אז אני אגיד לך איך זה קרה. כשנכנסתי לתפקיד, בין הדיווחים הראשוניים והעדכונים שקיבלתי ממנהלת הוועדה חנה פריידין, היה העניין הזה שעוד מעט תסתיים כהונתו של מבקר המדינה. באתי ליושב-ראש הכנסת, אמרתי לו שאנחנו צריכים בכנסת ליזום את זה ולמה לנו לחכות לנשיא בית-המשפט העליון, הרי זאת צריכה להיות יוזמה של חברי-הכנסת.



עכשיו לא פעלתי בזה יותר. הציעו מועמדות של השופט לינדנשטראוס והוא היה ונשאר מועמד יחיד ואני מניח שחלק מהיושבים פה ושאני חתמנו. השאלה אם אנחנו צריכים פה לנסות עוד איזשהו מהלך לעשות או שזה המצב ואין לנו ממה להתבייש.
רן כהן
קודם כל זה גמור.
היו”ר יורי שטרן
לא, הבוקר כתוב שזה לא קובע כלום, אבל שהתנועה לאיכות השלטון ביקשה להקים ועדה למציאת המועמד.
עמרם מצנע
השאלה האם ה-15 במאי הוא בעצם תאריך סופי?
היו”ר יורי שטרן
אני גם רציתי להקים ועדה כזאת, ורן כהן היה שותף שלי בהתייעצות. רן אמר לי: "תבדוק אצל היועצת המשפטית". הלכתי ליועצת המשפטית.
יצחק וקנין
לא, תגיד איזו ועדה רצית?
היו”ר יורי שטרן
רציתי ועדת איתור בתוך הוועדה שלנו. והיועצת המשפטית אמרה שזה מנוגד לחוק כי החוק לא קובע שום ועדות, אלא יוזמה של 10 חברי-כנסת בלבד. אז לא הצלחתי בשלב ההוא לעשות הצעד הזה.
עמרם מצנע
לא מספיק ברור מה בעצם ההחלטה שלנו. האם ה-15 במאי, זהו, נקודה והוא עבר ואין מה לעשות.
יולי אדלשטיין
בוועדה לביקורת המדינה זה רק מרים את היד.
רן כהן
בשביל לתת תשובה לשאלה שלך. היתה פניה מיושב-ראש הכנסת להאריך את המועד.
עמרם מצנע
הוא יכול?
היו”ר יורי שטרן
עד 30 במאי.
יולי אדלשטיין
אני יכול לעדכן בנושא הזה כי האינפורמציה היא כמעט נכונה אבל לא במאה אחוז. כלומר, היתה פניה של חברת-כנסת מסוימת במכתב ליושב-ראש הכנסת, שחשוב לציין שהתאריך על המכתב היה 15 במאי, כלומר ביום שבעצם כבר הסתיימה הגשת המועמדות, בבקשה להאריך את המועד.

מה שיושב-ראש הכנסת הציע לנשיאות והנשיאות הסכימה אתו שאנחנו דוחים את הבקשה הזאת. יחד עם זאת, אם תהיה קבוצה של 10 חברי-כנסת שיחתמו כנדרש למועמד ראוי נוסף, יהיה יושב-ראש הכנסת מוכן לשקול איזושהי פתיחת מועד מחדש.



אבל מה שנאמר גם כבר כאן וגם מה שנאמר על-ידי יושב-ראש הכנסת, שכל ניסיון למנוע כאן, כמו שעושה התנועה לאיכות השלטון, למנוע כאן מצב של מועמד יחיד - זה ניסיון שנדון לכישלון כי אנשים בליגה שאנחנו רוצים לא יהיו מוכנים להסתכן בבחירה חשאית אחד מול השני או משהו כזה.
היו”ר יורי שטרן
אני הייתי בהתלבטות מסוימת וביקשתי את דעתכם לשמוע.
יולי אדלשטיין
לא, אני רק עדכנתי מה שהיה. אבל לדעתי האישית שאין מה לעשות ואין מה להתערב ואם מותר לי לומר, אני לא חתמתי למען לינדנשטראוס, גם לא ידעתי על כל ההחתמה הזאת, אבל למיטב ידיעתי ושיפוטי הוא מועמד לא פחות ראוי מכל מבקרי המדינה שהיו לפני כן.
היו"ר יורי שטרן
העניין הוא האם אנחנו איכשהו פוגעים באמת בתפקידנו?
יצחק וקנין
אני חייב להזכיר פה משהו, אולי גם רן יודע. בקדנציה הקודמת שבחרנו גם היתה לנו בעיה עם זה. אני זוכר שעשינו שלושה סיבובים בהצבעות. כי בסיבוב הראשון לא היה רוב, הוא היה צריך לקבל איזה רוב מוחלט.
חנה פריידין
לא, כשיש מועמד יחיד לא צריך רוב מוחלט.
יצחק וקנין
אני חושב שעשינו שלושה סיבובים.
יולי אדלשטיין
אני לא זוכר, אבל יש משהו במה שיצחק אומר. אני חושב שהיה נדרש איזה מינימום, לא התייצבו להצבעה.
חנה פריידין
אז אולי שינו מאז את החוק. כי היום כשיש מועמד יחיד - -
יצחק וקנין
בעקבות זה שינינו את החוק. כי בסיבוב הראשון לא היה לנו רוב, אני זוכר את זה.
חנה פריידין
אז אחר-כך הגבילו את זה לבחירה של נשיא.
רן כהן
אני רוצה להגיד כמה דברים. אחד, אני חושב שהדאגה שלך היא מובנת, אני מזדהה איתה. אני חושב שאם היינו במצב שבו היה מועמד יחיד שהיינו חשים איפה שהוא בבטן שהוא לא ראוי, היינו בצרה הרבה יותר גדולה.

אבל האמת שגם אתה חתום ומצנע חתום, גם אני חתום, יולי אדלשטיין הוא לא חתום. זה לא משנה כל-כך, זה לא מצב שבו יש לנו איזו בעיה עם איזה מועמד שהוא ממש מדאיג אותנו מה יקרה בשבע השנים הקרובות, זה לא המצב.
יצחק וקנין
אם זה היה רוני בר-און הייתי מודאג.
עמרם מצנע
אני לא סתם חתום, נתנו לי טופס, חתמתי. אני מהיוזמים. מסתבר לי ש-10 חברי-כנסת מגישים מועמד, אני יזמתי את זה, אני מכיר אותו. הייתי ראש-העיר והוא היה נשיא בית-המשפט המחוזי ואני מכיר אותו ואני חושב שהוא יהיה מבקר טוב.

הוא יהיה חזק, הוא מבין בתקשורת. בקיצור, אני חושב שהוא מועמד מתאים. יש בעיה לאורך כל השנים ממה שאני למדתי שאנשים טובים, בעלי שם, לא מוכנים לעבור התמודדות. ולכן כל השנים היה רק מועמד אחד. בעיקר אם זה שופט בית-המשפט העליון, אז מה- הוא יעמוד לאיזו בחירה?



אני גם לא בטוח שהתוצאה הזו שאין שופט בית-משפט עליון שמוכן, היא לא איזושהי תופעה של איזשהו פידבק שקורה לנו במערכת הציבורית עם חוסר רצון של אנשים טובים להיכנס וזה סימפטום של מה שקורה לנו בשנים האחרונות.
רן כהן
אני לא מסכים עם זה.
היו”ר יורי שטרן
גם הישיבה של היום, דוח מבקר המדינה יוצר דינמיקה שהיא מאוד מאוד משמעותית.
אילן לייבוביץ
אבל אתה ראית מה שהיה פה אתמול בישיבה, שאפילו התגובות של המבוקרים הן כאלה שהם לא מתייחסים.
היו”ר יורי שטרן
או-קיי, אז אנחנו צריכים לחזק את זה.
אילן לייבוביץ
אז אני יכול להבין את ההתנגדות.
היו"ר יורי שטרן
זה באמת מצב שהוא מסמן באמת.
עמרם מצנע
תדע לך, הולכת להיות בעיה בשירות הציבורי.
היו”ר יורי שטרן
או-קיי, חברים, קודם כל תודה ואני מודה לרן ספציפית שהוא אז ביקש ממני לבדוק אצל היועצת המשפטית, כי אני חשבתי שוועדת איתור זה מה בכך.



אני רוצה להגיד עוד משהו. אנחנו פה בדיונים נתקלים כל הזמן בכך שחוק מבקר המדינה הוא די התיישן. זה אולי כולל גם את המרכיב הזה של תהליך הבחירה. זאת אומרת, אני הייתי מעדיף שתהיה ועדת איתור שבאמת הכנסת תקים במסגרת הוועדה לביקורת המדינה או אצל נשיאות הכנסת. לא יודע, שהיא זאת שתלך ותנהל משאים ומתנים ותחפש מועמדים. זה בכל מהלך קיים.
עמרם מצנע
צריך לחשוב על זה.
היו”ר יורי שטרן
אז לכן אני רוצה, אני דיברתי עם כמה מכם, אני רוצה להקים שתי מערכות סמוכות לוועדת ביקורת המדינה. אחת בתוך ועדת המשנה לחקיקה, שתבדוק את חוק מבקר המדינה ומספר חוקים נוספים שקשורים לעניין.

והוועדה המקצועית שאנחנו במשא ומתן עם המכון לדמוקרטיה שיקים אותה ליד הוועדה ושהיא באמת תהווה לנו מסגרת מקצועית אקספרטית מומחית לנושא הזה. אז אני אביא את זה כמובן.
יולי אדלשטיין
קודם כל לגבי ועדת מומחים. מניסיוני בוועדת החקיקה או ועדת חוקה, חוק ומשפט, שם זה עובד מצוין בנושא חוקה. ממש כחלק בלתי נפרד מן הוועדה. רעיון מבורך. אבל אני מציע לך מיד גם, להתייעץ עם ועדת משנה לחקיקה שהשם לא יעורר התנגדות.
היו”ר יורי שטרן
לחוק מבקר המדינה, או-קיי, תודה לחבר-הכנסת אדלשטיין.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים