פרוטוקול

 
סיכום משחק גמר גביע המדינה בכדורגל



ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט 19
ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.


פרוטוקולים/אלימות בספורט/8605
ירושלים, י"א בסיון, תשס"ד
31 במאי, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 13
מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט

פרוטוקול מס' 11
מישיבת ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות

‏יום שני, ד' בסיון התשס"ד (‏24 במאי, 2004), שעה 13:00
סדר היום
1. סיכום משחק גמר גביע המדינה בכדורגל – אופן יישום חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, טיפול המשטרה והתנהגות הקהל

2. בניית מגרשי כדורגל בפריפריה – יישום החלטת ראש הממשלה לבנות אצטדיון בסכנין
נכחו
חברי הוועדה: אבשלום (אבו) וילן – יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט
גלעד ארדן – יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות
טלב אלסאנע
מגלי והבה
מוזמנים
יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין
חה"כ מוחמד ברכה
חה"כ ג'מאל זחאלקה
חה"כ עסאם מח'ול
אורי חרל"פ - מנהל המחלקה לספורט תחרותי, משרד החינוך, התרבות והספורט
סנ"צ מוטי אלג'רט - מפקד תחנת משגב, המשרד לביטחון פנים
סנ"צ עמי דהן - ראש ענף סיור, ת"א, המשרד לביטחון פנים
סנ"צ עופר שוסטר - קצין אג"מ, מרחב דן, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק עופר יצחק - קצין מטה מיגון ואבטחה, המש' לביטחון פנים
נצ"מ ישראל טל - ראש מחלקת סיור, המשרד לביטחון פנים
רס"ר דודו צסטלין - רכז מודיעין, תחנת משגב, המש' לביטחון פנים
עו"ד עדי ביתן - לשכה משפטית, משרד הפנים
מישל גנטוס - גזבר עיריית סכנין + יועץ לענייני המגזר הערבי, מרכז השלטון המקומי
מוחמד בשיר - ראש עיריית סכנין
פדיל זבידאת - סגן ראש עיריית סכנין
אברהים חלאילה - סגן ראש עיריית סכנין
עלי בשיר - מנהל המינהל, עיריית סכנין
חמיד גנאיים - מנהל מחלקת הספורט, עיריית סכנין
גזאל אבו-ריא - דובר עיריית סכנין
אחמד חסן סייד - מקשר בין העירייה לקבוצה, עיריית סכנין
אילן יבלקובסקי (יבלו) - מנהל אצטדיון רמת-גן, ההתאחדות לכדורגל
יצחק צוקר - יועץ בטיחות, ההתאחדות לכדורגל
מאזן גנאיים - יו"ר קבוצת בני סכנין
חסן אבו-סאלח - מנהל קבוצת בני סכנין
בסאם גנאיים - שחקן כדורגל, קבוצת בני סכנין
נידאל שלאעטה - שחקן כדורגל, קבוצת בני סכנין
מנדר חלאילה - דובר קבוצת בני סכנין
מנהלת הוועדה
אפרת מורלי
רשמה: אירית שלהבת


סיכום משחק גמר גביע המדינה בכדורגל – אופן יישום חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, טיפול המשטרה והתנהגות הקהל

בניית מגרשי כדורגל בפריפריה – יישום החלטת ראש הממשלה לבנות אצטדיון בסכנין


אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

שלום לכולם. אני רוצה לומר ברוכים הבאים לאנשי סכנין שעשו דרך ארוכה. אני מתנצל מראש, ימי שני בכנסת הם ימים עמוסים ובשעה 14:00 יש ישיבות סיעות. אבל בכל אופן קבענו שהישיבה תהיה היום והיא תארך כשעה. תיכף יצטרף אלינו יושב-ראש הכנסת שרוצה לברך את קבוצת בני סכנין על זכייתה בגביע המדינה בכדורגל.

הישיבה הזאת היא ישיבה משותפת לוועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט שאני עומד בראשה ולוועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות בראשות חבר הכנסת גלעד ארדן שתיכף יצטרף אלינו.

הרעיון לקיים את הישיבה עלה בראשי כאשר הגעתי למשחק גמר גביע המדינה בכדורגל. ישבתי בכוונה לא בדיוק באור הזרקורים אבל דאגתי רק לדבר אחד. זאת היתה בעצם פעם ראשונה שכל שינויי החקיקה שעשינו בשנים האחרונות – למשל הורדת הגדרות באיצטדיון רמת-גן, הקביעה שעלייה לדשא היא עבירה פלילית, ניסיון לפתוח את המגרשים לרווחת הציבור – עמדו במבחן אמיתי. רוצה לומר, היו 30,000 איש במשחק גמר גביע, עם כל ההתלהבות, עם כל השמחה, ובכל אופן במבחן התוצאה איש לא קפץ אל תוך המגרש. השוטרים והיס"מ וכל מי שהיו שם ברגעים המכריעים הסתכלו באמת אל עבר הקהל ולא על המשחק. אני מוכרח לציין כאן גם את ההתנהגות של הנהלת בני סכנין, בעיקר את מר מאזן גנאיים. עצם העובדה שברגעים המכריעים הוא דיבר אל הקהל והרגיע – ואל יהיה הדבר קל בעיניכם כי ראיתי רק אתמול בטלוויזיה מה קרה ביוון במשחק ההכרעה על האליפות, איך כשהובקע שער אנשים קפצו פנימה ולקח כמה דקות עד שחידשו את המשחק. אמנם המאמן שום קיבל שיחת טלפון מראש הממשלה, ואני מניח שגם אתם קיבלתם, אבל אין לי ספק שהיינו ברגע קריטי משום שזה לא פשוט עם 30,000 איש ללא גדרות. ובכל אופן הכול פעל למופת.

אנחנו דנים כאן מדי שבועיים על מקרים של התפרעויות והתנגשויות, על מקרי אלימות קשים. חשבתי פעם אחת לציין מקרה דווקא הפוך – העובדה שהחוקים עבדו, שהמשטרה עבדה, שהיה כדורגל למופת. אני לא מדבר על המחצית הראשונה, על זה "נתחשבן" פעם אחרת אבל המחצית השנייה היתה יפהפיה מבחינת כדורגל.

לכן קודם כול הרשו לי לברך את שתי הקבוצות. גם את הפועל חיפה על הופעה ספורטיבית, וגם על העובדה שהם גמרו ראשונים בליגה הלאומית ועלו לליגת העל. זה לא פשוט שלושה ימים אחרי ההפסד ככה להתאושש ולשחק ולנצח. זאת הברכה הראשונה. והברכה העיקרית כמובן לקבוצת בני סכנין על הזכייה המכובדת, בזכות ברורה מאוד, 4-1 לא הולכים ברגל, ובעיקר על האווירה בתוך המשחק ומסביב שהיתה חוויה ספורטיבית והרשו לי לומר גם תרבותית מיוחדת במינה. אני הולך מדי שנה למשחקי גמר הגביע, ראיתי כבר כמה עשרות גמרים ואני חושב שהשמחה והחגיגה בפסטיבל האמיתי פה היו באמת ראויים לציון.

אני רוצה להודות גם למשטרת ישראל. לא פעם ולא פעמיים אתם עומדים כאן תחת תחקירים קשים שלנו. זאת עבודתנו, זה תפקידכם. אבל הפעם בהחלט הכול פעל למופת וגם על כך מגיע לכם יישר כוח.

אני רוצה להודות גם להתאחדות לכדורגל שארגנה אירוע למופת.

על סדר יומנו עומדים שני סעיפים עיקריים. הסעיף הראשון הוא הפקת לקחים מהמשחק. הסעיף השני הוא נושא המגרש בסכנין.

גם בדוח הביניים שהגישה הוועדה דובר במפורש על בניית מתקנים ברמה גבוהה בפריפריה. אנחנו רוצים לדעת כוועדת כנסת – גם ועדת החינוך וגם ועדת החקירה בנושא האלימות בספורט – איפה עומדים הדברים, איך ניתן לקדם את נושא שדרוג המגרשים.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

צהרים טובים לכולם. בעקבות הזכייה של קבוצת בני סכנין בגביע המדינה פנה אליי חבר הכנסת מגלי והבה וביקש לזמן את הדיון. אני רוצה לתת לו את הקרדיט קודם כול.

את הדיון הזה זימנתי לא כי אני רוצה ללמד מישהו משהו אלא יותר כי אני רוצה ללמוד. ביום שקבוצת בני סכנין זכתה בגביע לא יכולתי להגיע למשחק אבל נסעתי במקרה ברחובות שליד האצטדיון. אני מזוהה בצד הימני מאוד של המפה הפוליטית אבל אני חושב שזו באמת אחת הפעמים היחידות שהרגשתי שיש איזה סיכוי לדו-קיום במדינה הזאת. ראיתי את השמחה ואיך האוהדים, שהם באמת חלק מהמדינה ומהמקום הזה, מרגישים. אם הספורט אכן יכול לתרום לכך שאנחנו נוכל לחיות כאן בדו-קיום אז חשבתי שמן הראוי שאני לפחות, או שוועדת הספורט תלמד מה קורה בתחום הספורט במגזר הערבי ומה היכולת של אזרח מן הציבור הערבי במדינת ישראל להצליח או למצות את הפוטנציאל שיש בו – וברור שיש רבים כאלה – להתקדם ולהשתלב בספורט ההישגי של מדינת ישראל.
טלב אלסאנע
אולי כדאי שהוועדה תקיים דיון על השאלה איך אפשר לקדם את הדו-קיום דרך הספורט.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

זה לא דו-קיום. זה רב-קיום, כי בקבוצה משחקים שחקנים מכל העולם.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

כפי שאמרתי, לא באתי היום להסביר שום דבר אלא באתי דווקא לשמוע.

אני מקדם בברכה את פניו של יושב-ראש הכנסת.

הייתי שמח אם חבר הכנסת מגלי והבה יאמר כמה מילים כיוזם הדיון.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אני רוצה לקדם בברכה את יושב-ראש הכנסת שבא לברך. אמנם נדמה לי שלא היית בארץ בעת המשחק אבל האם ראית את המשחק בטלוויזיה?
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
קודם כול ראיתי את המשחק בטלוויזיה. בפרלמנט האירופי, במועצת ראשי אירופה, נאמתי על הסתירה לכאורה בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, על השאלות שמדינת ישראל מתחבטת בהן כאשר מדברים על מדינה יהודית בהגדרה ועל מדינה דמוקרטית וכיצד אנחנו יכולים לפשר ביניהן. ואז אמרתי לראשי הפרלמנטים – ראשי הפרלמנט הרוסי והגרמני נהנו מאוד לשמוע את זה – שברגע זה אני מקבל ידיעה שיכולה להמחיש להם יותר מכול את הדמוקרטיה בישראל. אמרתי: בשנה הבאה תייצג את מדינת ישראל קבוצת בני סכנין, שהיא קבוצה ישראלית בליגה הבכירה שזכתה בגביע המדינה. זאת הפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל שקבוצה המזוהה עם המיעוטים בישראל, קבוצה הבאה מעיר ערבית ישראלית, תייצג את מדינת ישראל בגביע אירופה לאלופות ויקבלו אותה בתשואות. מצאתי לנכון על בימת מועצת אירופה לברך אתכם. אני רוצה לומר לכם שלמחרת הפרשנויות בעיתונות הצרפתית ובעיתונות הגרמנית היו כאלה או אחרות. חלק מהן אפילו אמר: "פלסטין תהיה מיוצגת בשנה הבאה בגביע אירופה". אמרתי: כן, היא תהיה מיוצגת בגביע אירופה בשנה הבאה ומעל פלסטין יהיה דגל ישראל. אז יש דברים שהם בעלי משמעות, שכל אחד מבין אותם כפי שהוא רוצה.

אנחנו שמחים בהחלט לברך אתכם בברכה מלאה. מדינת ישראל היא המדינה שלנו והכרח שיהיה בה שיתוף בלתי מתפשר בין האזרחים היהודים והאזרחים הערבים. זאת המדינה שבה אנחנו חיים יחד, אנחנו אזרחי אותה מדינה, ולמרות כל חילוקי הדעות שיכולים להיות ולמרות ההזדהויות השונות הנובעות מהסכסוך בין שני העמים שלנו – במדינתנו אנחנו חיים יחד. אני חושב שזה אחד הדברים שהוא אולי ראשית שיא להתרחשויות ולחוויות שאנחנו חווים כאן במשותף במדינת ישראל.

כאדם שמכיר כדורגל ויודע מה זה לעבוד קשה, אני זוכר אישית את הגביע הראשון שבו אנחנו – ביתר ירושלים – זכינו. עד אז גם אנחנו לא הגענו לשיאים אדירים. היו אומרים: בין הפועל תל-אביב לביתר ירושלים נתקיימו עד כה 76 משחקים. הפועל תל-אביב ניצחה 60, 16 משחקים הסתיימו בתיקו, ביתר ירושלים – אפס. כך היו אומרים לנו. עד שלימדנו אותם איך מכניסים גולים.

אז בתור אוהד קבוצה שהשתדלה במשך שנים רבות להשיג הישגים אבל לא הצליחה אני מברך את בני סכנין, גם על כך שהם תקעו יתד בליגה הבכירה, גם על כך שהם זכו לראשונה – תמיד טוב לזכות לראשונה – בגביע המדינה כקבוצה שבאה מהמגזר הערבי. אתה רואה, אני לא אומר "לא יהודי", אין לי עכבות כאלה. אני חושב שזה לתפארת מדינת ישראל, לתפארת כל אזרחיה וכל יושביה. אני מברך אתכם בברכה רבה, והלוואי ותצליחו גם בגביע אירופה.

עכשיו אני רק מבקש מכם שתתנו לי את הכתובת של הברזילאי הזה, שהוא שד משחת. אני רוצה לקנות אותו אבל אין לנו כסף בשבילו.

באמת תצליחו.

אני מודה מאוד לחברי הוועדה, יושב-ראש ועדת הספורט ויושב ראש ועדת החקירה בנושא האלימות בספורט. לקחתם את הגביע בלי אלימות ובלי חנטריש. לקחתם את הגביע כי הייתם הכי טובים. כל הכבוד לכם, תהיו ברוכים.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

סגן יושב-ראש הכנסת רוצה גם הוא לברך, בבקשה.
מוחמד ברכה
אין ספק, אדוני היושב-ראש, שהניצחון היה מתוק, אבל הוא היה מתוק יותר לו היו מנצחים את ביתר ירושלים. אגב, כדאי להידרש לנושא הזה, למודעת האבל שהתפרסמה באתר אוהדי ביתר ירושלים, שביכתה את זכיית בני סכנין בגביע. אני חושב שזה דבר שלא ייעשה ואני יודע שיש לך שם מהלכים.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
בלי כל ספק. אבל באתר ביתר יכול לעלות כל אחד. על כל פנים, אני שלחתי מברק וכתבתי אותו גם בתור יושב-ראש הכנסת וגם טרחתי לכתוב בסוגריים "אוהד ביתר ירושלים".
מוחמד ברכה
זה מתקן משהו אבל זה לא פוטר אותך מהטיפול, אם תוכל, בדבר הזה.

אני רוצה לברך את השחקנים, את ההנהלה, ובראשה מר מאזן גנאיים, את העירייה, ובראשה מר מוחמד בשיר, ואת האוהדים, ובראשם מר עלי בשיר. אני חושב שזה הישג גדול מאוד שבאמת מקרב. אני נבוך קצת שאני חוזר על הדברים של חבר הכנסת גלעד ארדן – שזה מקרב לבבות ודו-קיום וכל מיני דברים כאלה אבל באמת שזה כך. אם כולנו יכולים לדבר באותו טון אז כנראה שזה משהו אמיתי.

אני רוצה להפתיע גם בעוד משהו, אני רוצה לברך את המשטרה, ואני לא עושה את זה לעתים תכופות. סגן ניצב מוטי אלג'רט, מפקד תחנת משגב, שמלווה את הקבוצה הזאת מאז עלתה לליגת העל ועוד לפני כן, אני חושב שהוא עושה עבודה יפה מאוד. אני לא רוצה לציין אנשי משטרה אחרים, אני מכיר את מוטי והוא גם מלווה את הקבוצה וכל הכבוד. אגב, הוא בא לפקד על תחנת משגב באחת התקופות הכי קשות בקשר בין האוכלוסייה הערבית לבין המשטרה, אחרי אירועי אוקטובר 2000. אני זוכר שכאשר היו חגיגות העלייה לליגת העל פתאום מפקד תחנת משגב הורם על הכתפיים של אנשי הציבור בסכנין. אז אמרתי: זה אחרית הימים.

עכשיו אני רוצה לדבר תכלס, אדוני היושב-ראש. הישיבה הזאת היא חשובה ואני חושב שהיא הצהרת כוונות של הכנסת. אני מברך על היוזמה, גם של יושבי-הראש חברי הכנסת ארדן ווילן וגם של חבר הכנסת מגלי והבה. הדיון האמיתי יתקיים בשבוע הבא בוועדת הכספים בכנסת. אני יזמתי דיון בנושא הזה בוועדת הכספים על מנת לממש את ההתחייבות של ראש הממשלה שיהיה אצטדיון ביתי בסכנין. אני שמח שהצטרפו לבקשה שלי עוד חברי כנסת, חברי ועדת הכספים מסיעות שונות, ביניהם חבר הכנסת אבשלום וילן ממרצ, חברי הכנסת אלי אפללו ורוחמה אברהם מהליכוד וחבר הכנסת יצחק הרצוג ממפלגת העבודה.

היום בתחילת ישיבת ועדת הכספים אני ביקשתי מיושב-ראש ועדת הכספים לזרז את הדיון הזה. דיברתי עם ראש עיריית סכנין ואנחנו נעביר את התוכניות ואת העלות התקציבית של המגרש והטיפול יהיה ממשי כבר בשבוע הבא על-ידי העברת תקציבים.

חבר הכנסת אברהם בייגה שוחט אמר שהוא נפגש עם ראש העירייה והוא מעריך שהעלויות הן 5 מיליון שקל. אני חושב ש-5 מיליון שקל זה פחות מדי, זה לא מספיק. אבל בכל מקרה הדברים ייעשו בצורה מסודרת בוועדת הכספים.

אני שמח מאוד שיושב ראש הכנסת נמצא כאן. אני מבקש ממנו מאוד שיכבד בנוכחותו גם את התכלס, כשהנושא יעמוד על שולחן ועדת הכספים.

אנחנו רוצים שבתחילת חודש אוגוסט, כאשר הליגה תיפתח וכאשר סכנין תייצג את ישראל באירופה, הקבוצה הזאת לא תהיה עדיין קבוצה של נודדים (ואין לי שום דבר נגד בדואים, חבר הכנסת טלב אלסאנע).
טלב אלסאנע
גם הבדואים הפסיקו מזמן להיות נודדים.
קריאה
הבדואים כולם משחקים בקבוצות יהודיות.
מוחמד ברכה
הקהל שהיה ביום שלישי באצטדיון רמת-גן ושחבר הכנסת אבשלום וילן דיבר עליו הוא קהל נפלא, מסור, אדיר, גדול והוא זכאי שיהיה לו בית, שיהיה לו מגרש ביתי.

לכן הצהרת הכוונות כאן היא חשובה מאוד ומשמעותית מאוד. אני מקווה ומבקש שכל חברי הכנסת המחויבים לנושא הזה ייתנו לו דחיפה גם בוועדת הכספים. תודה רבה.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
מבחינה ספורטיבית, ביתר ירושלים זכתה לראשונה באליפות המדינה דווקא במגרש בלומפילד, כי ימק"א כבר לא היה קיים ו"טדי" עוד לא היה מוכן.
אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אנחנו דנים עכשיו על דברים רציניים, לא על ביתר ירושלים ...
מוטי אלג'רט
כפי שאמר חבר הכנסת ברכה, גם אני הייתי בחגיגות של סכנין והיו שם ערבים יהודים. השתתפו בחגיגות יהודים מכרמיאל ומהמצפים ומכל הישובים. אי אפשר היה לחוש בשום הבדל בין היהודים לערבים שהיו במקום.

כמפקד תחנת משגב אני נוסע כבר שנתיים מקריית אליעזר וחזרה. אני חושב שגם למשטרה הכי נוח שיהיה מגרש בסכנין כדי לחסוך את כל הנסיעות האלה ובזבוז הכספים והכוחות שאנחנו צריכים לבזבז כדי להגיע לקריית אליעזר ולתגבר את השוטרים בחיפה.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

המגרש בסכנין הוא הסעיף הבא עליו נרצה לדון אבל אנחנו עדיין בסעיף הברכות. תיכף נעבור לתכלס.

אם כבר התחלת בסיפור, בליל חמישי הייתי אצל אחד מבכירי האוצר ופתאום ראיתי על שולחנו תמונה גדולה מהעיתון, של בני סכנין עם הגביע. שאלתי אותו: מה זה? והוא אמר: אני הולך לכל המשחקים. הוא תושב האזור.
מגלי והבה
רבותי יושבי-ראש ועדת המשנה לספורט וועדת החקירה בנושא האלימות בספורט, כמובן אדוני יושב-ראש הכנסת – אתה תמיד מעל כולם. הייתי במשחק גמר גביע הכדורגל ואני חייב להגיד שלא הופתעתי מהתוצאה, לא הופתעתי מרוח הלחימה והרצון של כולנו להיות ביחד. זו ההזדמנות להודות לשחקני סכנין, לראש העירייה, למר מאזן גנאיים, לסגן ראש העירייה, שאנחנו עובדים יחד במשך שנים רבות בנושאים שצריכים להוות לנו דוגמה חיה לדו-קיום האמיתי.

אני רוצה להגיד לכם, אני נחשב בין אלה שנלחמים על השותפות, איך לעשות שותפות בין כל תושבי המדינה ולהצליח. לעתים קרובות יש לי ויכוח עם חברי חבר הכנסת ברכה בנושא השותפות. אבל הספורט ניצח את כל מי שעדיין מסתכל באופן חד-סטרי על השאלה איך להיות אזרחים משולבים במדינה הזאת.

כאשר הייתי במשחק החלטתי ליזום את הדיון הזה ופניתי מיד ליושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת ארדן. הוא התלהב ואמר שאנחנו נעשה את הדיון, לא בכדי לברך אלא בכדי לקדם את הספורט ואת קבוצת בני סכנין. לשמחתי קלענו למחשבותיהם של גדולים, כך חשב גם יושב-ראש הוועדה חבר הכנסת אבו וילן שכבר זימן את האנשים, ואנחנו החלטנו לעשות היום ישיבה משותפת של ועדת הספורט ושל ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט. אני שמח שהגענו לרגע הזה.

אני סבור שההישג של קבוצת בני סכנין הוא הישג היסטורי. עקבתי אחר תגובות האנשים, מהצפון ועד הנגב. אני מדבר על ערביי ישראל, המיעוט. כולם בלי יוצא מן הכלל אמרו שהספורט ניצח את הפוליטיקה כי הם באמת הביעו את שמחתם, הביעו את רגשותיהם. התרגשתי מאוד לראות את תושבי סכנין רצים במגרש עם דגל ישראל. זה בדיוק הדו-קיום שאנחנו כולנו בלי יוצא מן הכלל נלחמים להשיג אותו.

להצלחות יש הרבה אבות. אני מבקש מכל מי שרוצה להיות קשור להצלחה הזאת להירתם, לסייע לספורט בסכנין בכל הכוח.

אני יכול לבשר לכם שדיברתי עם ראש הממשלה. דיברנו על נושא אחר ובמהלכו עלה הנושא הזה. הוא נתן הנחיה להעביר כבר עכשיו 3 מיליון שקלים.
מוחמד ברכה
זה כבר הובטח בעבר. כמה פעמים אפשר למכור אותם 3 מיליון שקלים? חלאס.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

אם אפשר לצאת מעזה 3 פעמים אז אפשר גם כאן.
מוחמד ברכה
אבל לא יוצאים.
טלב אלסאנע
זה החוכמה הישראלית, החוכמה של שרון, למכור אותה סחורה כמה פעמים, ואפילו תחת אותה ססמה.
מגלי והבה
אל תקלקל את החגיגה. ההבדל בינינו, שאתה מדבר ואנחנו עושים. ראש הממשלה הבטיח 7 מיליון שקל והוא ייתן הנחיה למנכ"ל. אני מניח שהנושא יעלה גם בוועדת הכספים. הוא הבטיח שיהיה בסכנין מגרש והוא יבוא לחנוך אותו. הוא מאמין בדו-קיום והוא מאמין שזאת הדרך הנכונה. אנחנו שידרנו לא רק לתושבי ישראל אלא לעולם כולו שזאת הדרך, ברוח הספורטיבית, ברוח הנכונה שהיתה ואני מקווה שתהיה נר לרגלינו ושכולנו נלך בה.

ברשותכם, אני רוצה להודות לכל מי שהיה לו חלק בהצלחתה של סכנין. אני אישית, כחבר ועדת הספורט, כחבר כנסת אשמח לעמוד לרשותכם גם במקומות אחרים ולסייע לכם.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

תודה לחבר הכנסת מגלי והבה. תיכף נסיים את שלב הברכות – נשמע את חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה וטלב אלסאנע ונבקש גם מראש העירייה וממר מאזן גנאיים לומר כמה מילים. לאחר מכן נסיים את השלב הטקסי ונעבור ל"ביזנס", לעבודה.
ג'מאל זחאלקה
קודם כול אני רוצה לברך את אוהדי סכנין, את הקבוצה ואת השחקנים, את העירייה ואת כולם, כל האזרחים הערבים וכל אוהד ספורט בארץ.

ההישג של סכנין הוא אדיר כי סכנין לא השיגה את ההישג שלה בגלל המצב, כי יש לה תנאים טובים, תשתיות וכדומה, אלא למרות שהמצב קשה ביותר ואנשים למדו לשחק כדורגל ברחובות היא הגיעה לאן שהגיעה. אין תשתיות – לא בבתי-ספר ולא ברחבי העיר – ומהרחובות אנשים הגיעו להישג הזה, ואין כמובן גם אצטדיון. למרות כל הקשיים האלה היא עברה את התהליך הזה והגיעה להישגים ללא כל סביבה תומכת שדחפה אותה קדימה וללא תשתיות.

מה שעמד לרשות סכנין, דבר ראשון זה הנהלה מעולה, בראשות מר מאזן גנאיים, שכל הארץ מדברת עליה, ודבר שני זה אוהדים.

אני רוצה להגיד כמה משפטים על האוהדים של סכנין. אני חושב שזה בית-ספר לאוהדים. יש קבוצות שיש להן קהל מנומס, ויש קבוצות שיש להן קהל עם טמפרמנט גבוה, אבל קהל שיש לו טמפרמנט גבוה ולא גולש לאלימות, לגזענות, לדברים לא נכונים – את זה מצאתי בסכנין. עם כל הצניעות, אני חושב שסכנין לא רק זכתה בגביע המדינה אלא גם בגביע של האוהדים. מגיע גביע מיוחד לאוהדים. מי שראה את קהל סכנין – כל קבוצה חולמת על קהל אוהד כזה, עם טמפרמנט כזה. הם דחפו את הקבוצה כמו בססמה של ליברפול: "לעולם לא תצעדי לבד סכנין". זה מחמם ממש את הלב וזה דבר שצריך לשים לב אליו. הנה דוגמה שאפשר להיות אוהד עם טמפרמנט ולצעוק ולשיר ולעשות הרבה רעש ולהיות קהל חם מאוד בלי לשרוף את המועדון. זה הדבר השני.

אני חושב שצריך להתייחס לזכייה של סכנין באופן חיובי. באיזה מובן? קודם כול אני לא רוצה שזה ינוצל לטיוח המצב, כאילו הכול טוב ויפה ואנחנו עומדים כולנו יחד ודו-קיום והכול. המצב קשה. אני חושב שהזכייה של סכנין חשפה דווקא בפני כל הקהל בארץ עד כמה קשה מצב הספורט במגזר הערבי, עד כמה התשתיות במצב בלתי נסבל, אילו פערים אדירים ישנם. צריך לנצל את הזכייה הזאת לשינוי יסודי בגישה. זה מה שצריך לעשות היום, לתת תקציבים להקמת מגרשי כדורגל ואצטדיונים ולשיפור התשתיות מבית-הספר היסודי ועד בכלל. לא צריך להרבות במילים עד כמה חשוב הספורט כי כידוע אם אין ספורט – יש סמים.
טלב אלסאנע
אני מברך את הנהלת הקבוצה, את אוהדי הקבוצה, את ראש העירייה ואת תושבי העיר סכנין. אני חושב שעשיתם דבר גדול, הישג אדיר שכל אחד ואחת בציבור הערבי גאה בו. בשני המשחקים האחרונים בהם נכחתי ראיתי קהל שבא מכל קצוות המדינה, מהנגב ומהצפון, וכולם שכחו לרגע את הצרות שלהם וכולם רקדו ונהנו.

מה שראינו בתוך המגרש – כל החלוקה הזאת בין ערבים ליהודים, כל הגבולות, כל הסטריאוטיפים – הכול נפל ונותרו רק שחקנים טובים, יהודים וערבים ביחד, המשחקים בקבוצת סכנין. כאשר אסולין הבקיע שער לא הסתכלו אם זה יהודי או ערבי אלא כולם הריעו. ראיתי שחקן יהודי, אסולין, אומר "אללהו אכבר" אחרי שהבקיע שער ואז שמענו את קריאות השמחה מהקהל והוא הפך להיות הגיבור. ראינו איך בגישה טובה שחקן יכול לשווק רעיון שמדינת ישראל כולה לא מצליחה לשווק אותו.
הסוגייה של הדגל
הדגל של מדינת ישראל נתפס בקרב הציבור הערבי, נרצה או לא נרצה, כסמל של הדיכוי, של הפקעת אדמות, סמל שלילי. אבל כשאסולין הרים את הדגל אנשים לא הסתכלו עליו באופן שלילי כי אהבו אותו ולכן מחאו כף גם לדגל. לא צריך חוק שיחייב אותם למחוא כף. צריך מדיניות אחרת, מקרבת.

אני לא רואה בהישג הזה – יסלח לי היושב-ראש – הישג של מדינת ישראל. זה לא הישג של מדינת ישראל. זה הישג של הצלחה. ברגע שנותנים הצלחה הכול משתנה. ברגע שמדינת ישראל נותנת הזדמנות שווה ויש הצלחה – יש הזדהות. ברגע שדוחקים את רגלם של אנשים – יש ניכור ויש מטענים שליליים. לכן צריך לשנות את כללי המשחק, שכללי המשחק בתוך המדינה יהיו שווים, כמו כללי המשחק בתוך מגרש הכדורגל. אם מישהו מבקיע שער אז זה שער, לא משנה מי הבקיע אותו. מתברר שקל יותר להבקיע שערים מאשר להבקיע את המדיניות הנקוטה כלפי האוכלוסייה הערבית. עובדה שהקבוצה נמצאת במרכז המפה הספורטיבית אבל היא נמצאת על שולי המפה האזרחית. עובדה שעד היום אין לה מגרש ביתי. את זה צריך לשנות כדי שהדברים שאמרת באיחוד האירופי יהיו מושלמים, שלא יגידו: הנה, קבוצה ערבית אבל תראו איפה היא משחקת. אז שיהיה לה מגרש, זה חשוב כדי שהחצי השני של הכוס גם ייראה מלא.
מוחמד בשיר
אני רוצה להודות לכבוד יושב-ראש הכנסת, ליושבי-ראש הוועדות הרלוונטיות כאן ולכל חברי הכנסת שהזמינו אותנו. עם המשלחת מסכנין באו שני חברי הנהלת עיריית סכנין, מר אברהים חלאילה ומר פדיל זבידאת, ראש מחלקת הספורט מר חמיד גנאיים, מנהל מינהל --- מר עלי בשיר, דובר העירייה מר גזאל אבו-ריא והגזבר מר מישל גנטוס. מקבוצת בני סכנין אני חייב להזכיר את שמו של מר מאזן גנאיים ונמצאים אתנו מר מנדר חלאילה, חבר הנהלת הקבוצה מר חסן אבו-סאלח וכן השחקנים מר בסאם גנאיים (אבו אל חמולי), שהוא שחקן נהדר, ומר נידאל שלאעטה שיצא לרגע.

באנו להגיד שכולנו עשינו את זה. שכחתי להזכיר את תושב סכנין, המפקד סגן-ניצב מוטי אלג'רט, שיש לנו הכבוד לעבוד אתו יחד. אנחנו מרגישים שהוא חלק בלתי נפרד מאתנו.
מוחמד ברכה
זה אחרית הימים.
טלב אלסאנע
אם תדברו כך עוד מעט יבטלו את המינוי שלו. במדינה הזאת אם רוצים לקדם – תקללו, אם רוצים לבטל את המינוי – תגידו מחמאות.
מוחמד בשיר
כבוד יושב-ראש הכנסת, אני אומר את זה בשיא הרצינות כי אנחנו מרגישים את היחס, מה שאנחנו מקבלים היום ומה שקיבלנו לפני 4 שנים. סגן ניצב מוטי אלג'רט הפך עולמות, כמובן בשיתוף פעולה. אם אתה מסתכל על אדם בגובה העיניים אז יש לך עסק טוב אתו. כתושבי העיר סכנין אנחנו הולכים בדרך הזאת, אנחנו דוגלים בדו-קיום ובשיתוף פעולה. אנחנו לא רק דוגלים אלא אנחנו עושים את זה בפועל.

יש לנו קבוצה נהדרת, כפי שנאמר כאן – ערבים, יהודים ונוצרים, מחוץ-לארץ ומישראל. כולנו גוף אחד.

היתה לנו משימה – לנצח. כדי לנצח נדרשים כל מיני אלמנטים ואנחנו השגנו את הניצחון הזה בזכות כולנו.

אם אני אקצר את הדרך ואגיד כמה דברים לעתיד, אפשר ללמוד לקח מקבוצת בני סכנין. אני אומר את זה לפוליטיקאים. אם אנחנו נשים יד – צריך לבנות, צריך להתחיל שלב אחר שלב – אז אנחנו נגיע בעזרת ה' ובעזרת כולנו.

אני לא שוכח את הברכות, את שיחות הטלפון שקיבלנו כולנו לאורך כל הדרך, מתושבים מדרום הארץ ועד צפונה, מראשון-לציון, מטבריה, מעכו, מכל המגזרים. ילדה קטנה שלחה לנו פקס עם ציור של גביע. קיבלתי גם ברכה חמה מאוהד ביתר ירושלים, מר רובי ריבלין, ששלח ברכה לקבוצת בני סכנין עם העתק אלינו. זה אומר הרבה – פעם ראשונה ערבים ויהודים בהיקף כל-כך גדול, כולם מתאחדים. כולם שמחו, ובעיקר הקטנים, התלמידים.

מה עשתה עיריית סכנין כדי שהמשחק הזה יהיה מעין מנוף? אנחנו כל הזמן מסתכלים לעתיד וראינו בנוער ובתלמידים את העתיד של המדינה. אז גייסנו 35 אוטובוסים, חילקנו אותם לבתי-הספר וכל תלמיד שרצה להשתתף עלה לאוטובוס. באחד האוטובוסים למשל נסעו יהודים וערבים ביחד, יהודים תושבי משגב עם תלמידים מסכנין, ובדרך שרו ובחזרה שמחו ביחד.

אני מבקש שהשמחה הזאת תהיה לא רק לשבוע ימים או לחודש ימים אלא שהשמחה הזאת תהיה תמיד.

מצער מאוד להגיד שלמרות המצב הקשה – אין מגרש כפי שנאמר, אין אפילו מגרש אימונים, אין לנו תקציבים - - -
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
איפה אתם מתאמנים?
מאזן גנאיים
לצערי אנחנו מתאמנים במגרש ששכרנו, וכל פעם בכפר אחר.
מוחמד בשיר
שמענו על 3 מיליון שקל שיועברו אלינו. אני מודה מאוד לראש הממשלה אבל עד היום אין לנו הרשאה תקציבית, אנחנו לא יכולים להשתמש בכסף הזה.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
המגרש עצמו נמצא בשיפוצים.
מוחמד בשיר
הוא בשיפוצים אבל הקבלן לא עושה את המאמץ הדרוש כי הוא חושש שלא יקבל את כספו. אני מקווה שבהקדם האפשרי אנחנו נקבל את 3 מיליון השקלים. 7 מיליון שקלים לא יספיקו. צריכים לפחות 10 מיליון שקל לשלב הראשון כדי שהקבוצה תשחק במגרש ביתי.

בשלב זה אני מסתפק בדברים הללו. אני מודה לכם שוב על שהזמנתם אותנו.
מאזן גנאיים
שלום לכולם, אני מודה לוועדה המכובדת, לאדוני היושב-ראש שראה לנכון להזמין אותנו לכאן.

שיחת הטלפון הראשונה שקיבלתי אחרי הזכייה שלנו בגביע המדינה היתה מראש הממשלה, מר אריאל שרון, שבירך אותנו. אמרתי לו: אדוני ראש הממשלה, אני מבטיח לך דבר אחד, נייצג את המגזר ואת המדינה בצורה המכובדת ביותר והתרבותית ביותר באירופה. ובאמת אני אומר גם לכם פה שאנחנו מבטיחים לייצג את המגזר ואת המדינה בצורה הכי תרבותית.

אחרי האירועים הקשים של אוקטובר, לצערי, הקימו אוהל הידברות ואמרו לציבור, גם הערבי וגם היהודי, בואו נדבר. רק בשנת 2000 אמרו: בואו נקים אוהל הידברות. אני הוזמנתי לשם אבל אמרתי שאני לא אגיע באופן אישי. שאלו אותי למה ואמרתי: אתם נזכרתם בשנת 2000 לעשות אוהל הידברות בין ערבים ויהודים אבל אני קיבלתי את הקבוצה בשנת 1993 ולנו יש את הדו-קיום האמיתי. הרי זה ההידברות – יש לנו 8 שחקנים יהודים ו-10 שחקנים ערבים, יש לנו צוות מקצועי יהודי ו-4 זרים וכולם תחת משפחה גדולה שקוראים לה "איחוד בני סכנין".
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
בנוער אצלכם משחקים גם יהודים?
מאזן גנאיים
כן, מגוש משגב, מכרמיאל, מכל האזור.

אני שמח להגיע לכאן ולהגיד שההישג הוא אדיר. באמת, הזכייה בגביע המדינה – ההישג הוא אדיר. אבל אני רוצה להגיד לכם, הקהל התרבותי שהיה ברמת-גן אני חושב אמר את דברו. ההישג עצמו הוא חברתי, הוא כלכלי, הוא מנוף לדו-קיום אמיתי. כשאני אומר דו-קיום אמיתי – הרי סכנין זה באמת דו-קיום אמיתי.

לצערי כשאני מבקר אצל 11 הקבוצות האחרות בליגת העל ולכולן יש מגרש אימונים, לכולם יש אצטדיון לתפארת, יש להן תקציבים שמגיעים ל-30-40 מיליון שקלים, וניגש אליי צעיר מסכנין ושואל אותי: תגיד לי אדוני היושב-ראש, למה לכולם יש מגרש ולסכנין אין – מה אני אגיד לו?

אמרתי יותר מפעם, בואו נתעורר לפני שיהיה מאוחר. אני מבקש מכבודכם, בואו נתעורר, כי אם יהיה מאוחר כולנו נפסיד. הרי אירועי אוקטובר היו מנורה אדומה אבל ברוך ה' יש אנשים טובים שעזרו לנו לעבור את אירועי אוקטובר. אני לא רוצה שחס וחלילה בעוד 2-3 שנים אותו צעיר יגיד: אני צריך עוד אירועי אוקטובר. אנחנו לא רוצים בזה. אנחנו רוצים לחיות ביחד, והוכחנו בסכנין שאפשר ואין לנו ברירה אחרת. אז תנו לי את היכולת לספק את התשובה הזאת לצעירי סכנין, לצעירי האזור, להגיד להם: מה שיש בתל-אביב יש גם בסכנין, מה שיש בכרמיאל, שנוסדה רק לפני 30 שנים, יהיה גם בסכנין. לצערי כשאני רוצה לקחת את אשתי ואת ילדיי לעשות על האש אז אני הולך לגינה של כרמיאל. אני לא רוצה לדבר על תשתיות, אני לא רוצה לדבר על מערכת החינוך, אני לא רוצה להגיד לך שיש היום בסכנין, בשנת 2004 – ראש העירייה לצערי לא הזכיר את זה – 106 חדרי לימוד מושכרים.

זה מה שאמרתי לכבוד ראש הממשלה וזה מה שאני אומר לך, אדוני יושב-ראש הכנסת, ואומר לוועדה המכובדת. לא יכול להיות שבשנת 2004 קבוצה בליגת העל, קבוצה שתייצג את המגזר ואת המדינה בצורה מכובדת באירופה, ישאלו אותה איפה היא משחקת. האם זה מוסיף כבוד למדינת ישראל? האם זה מוסיף כבוד לכדורגל בכלל? כמובן שלא.

לכן אני מבקש מכבודכם לשקול את זה בכובד ראש. מגיע לסכנין. אם מדברים על דו-קיום אמיתי – זה בסכנין. אם אנחנו רוצים עתיד טוב יותר למדינה ולאזרחים, אני חושב שסכנין היא מודל טוב.

אני חושב שהמשחק ברמת-גן היה תעודת כבוד לכדורגל הישראלי, שסכנין הצליחה להביא 30,000 אוהדים מכל המגזר, ומהצפון יהודים וערבים כאחד. ראש העירייה דיבר על אוטובוס אחד אבל אני יודע שאנחנו הבאנו אוהדים גם מבית-החולים בנהריה, אוהדים שהם חולי סרטן.
מוחמד בשיר
הדגשתי אוטובוס אחד כדוגמה.
מאזן גנאיים
הבאנו 4 אוטובוסים מגוש משגב עם אוהדים יהודים וערבים, כשילד יהודי יושב על-יד ילד ערבי ושניהם מנופפים בדגל איחוד בני סכנין. אנחנו עשינו ייצוג אמיתי. הבאנו אוטובוס של אוהדים חולי סרטן מבתי-החולים בנצרת ומנהריה. הסתכלתי על הפנים שלהם בסוף המשחק וראיתי אותם מחייכים – זה שווה את כל המיליונים. חסרים לנו היום 7-8 מיליון שקל אבל האמינו לי, החיוך של 100 חולי הסרטן האלה שווה מיליונים.

אני מבקש מכבודכם, בואו נתעורר, בואו נשקיע. כמו שיש לכל הקבוצות בליגת העל אני רוצה שיהיה גם לנו.

בהזדמנות הזאת שסגן ניצב מוטי אלג'רט נמצא כאן אני רוצה לברך אותו ואת משטרת ישראל ולברך את מר אילן יבלקובסקי (יבלו) מנהל אצטדיון רמת-גן. אני חושב שגם משטרת ישראל וגם הנהלת ההתאחדות לכדורגל עשו גמר מכובד למדינה ולכל הספורטאים. לכן אני מודה לכם מקרב לב שנתתם לנו את הכבוד להופיע במגרש ולהצליח.
מוחמד ברכה
אגב, אדוני היושב-ראש, כדאי שכבודו יפנה להתאחדות לכדורגל בעניין שיבוץ המקומות של חברי הכנסת ביציע המכובדים. משום מה החליט מי שהחליט לדחוף את כל חברי הכנסת דווקא בשורה האחרונה בפינה.
עלי בשיר
רובם לא באים למשחקים.
מוחמד ברכה
אני מדבר על אלה שהגיעו. אחר-כך עברנו למקומות אחרים אבל זה זלזול בכנסת ובחברי הכנסת ואני חושב שצריך להעיר למר איצ'ה מנחם או למי שצריך להעיר שם.
קריאה
בואו נשאיר את הבעיות של חברי הכנסת להזדמנות אחרת.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
אני רוצה לומר כמה מילים בדיון הענייני כי אני חייב ללכת לישיבה שמתקיימת בעוד 20 דקות, אלא אם כן יש כאן עוד מברכים.
עסאם מח'ול
אני אעשה את זה בקיצור כי אני מעוניין ואוהב לשמוע את יושב-ראש הכנסת.

אני מבקש לברך פעם נוספת את סכנין על מה שהיא עשתה לאוכלוסייה הערבית ועל מה שהיא עשתה למדינה. היא עשתה דבר גדול לשניהם.

אני זוכר שכאשר רציתי להסביר פוליטית מה השאיפות שלי לגבי מעמדה של האוכלוסייה הערבית בישראל הייתי משתמש בתיאור הזה, שאנחנו צריכים לשחק לא רק על המגרש הביתי שלנו, על המגרש המקומי בסכנין או בטמרה או בנצרת, אלא אנחנו רוצים לשחק על המגרש המרכזי בישראל, על המגרש הבין-לאומי ברמת-גן. הייתי אומר את זה כאמירה פוליטית. ופתאום מצאתי את עצמי על המגרש ברמת-גן וכולי התלהבות כדי שסכנין תנצח. אני גם נבוך במובן הזה מכיוון שאני חיפאי אבל בשבילי זאת היתה אמירה פוליטית אידיאולוגית מרכזית וסכנין עשתה את זה. סכנין העמידה את השאלה של האוכלוסייה הערבית על הבמה המרכזית של מדינת ישראל ואי אפשר להוריד שנית את השאלה הזאת מן הבמה.

תמיד מדברים על הצורך בהבעת לויאליות למדינה. סכנין העמידה את השאלה ההפוכה: איך המדינה תביע לויאליות ותבטא את הלויאליות שלה לאזרחוּת של האזרחים הערבים במדינה. אני חושב שזאת שאלה ספורטיבית אבל זאת שאלה הרבה מעבר לספורט. אם הציבור הזה יקבל את ההזדמנות הוא יהיה גאווה לא רק לערבים אלא גאווה לכלל המדינה. אני חושב שזה הדבר המרכזי שאנחנו צריכים לראות אל מול עינינו היום. אנחנו נתבע מהמדינה את הלויאליות שלה לאזרחוּת של האזרחים האלה, את הלויאליות שלה לספורטאים האלה. אני חושב שזה המסר, זאת הברכה הכי גדולה. לא יכול להיות שאנחנו נדבר על מגרש בסכנין כן או לא. אני חושב שהדבר הזה צריך לבייש את כולנו. צריך להתנתק מהמדיניות הזאת וללכת למדיניות חדשה שבמרכזה לויאליות לאזרחוּת של האזרחים הערבים במדינה.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
חבר הכנסת עסאם מח'ול לא שמע אותי. כפי שאמרתי, כל אחד יכול לראות את ההישג מהזווית שלו אבל בהחלט התחושה משותפת כי היא נוגעת בחוויה המשותפת של כולנו.

אדוני ראש העירייה והחברים הנכבדים, בחלק זה של הישיבה אתם מבקשים לשמוע כיצד אנחנו יכולים לקדם את המחשבה שחבר הכנסת מח'ול מחזיק בה מצד אחד ואני מחזיק בה מצד אחר, שהוא אותו צד, כל אחד מאתנו בגלל סיבות כאלה או אחרות רוצה בחיים המשותפים וכל אחד רואה את הנושא הלאומי בדרך אחרת. אבל אני חושב שיש כאן בהחלט מפגש רצונות ואנחנו חייבים לראות איך אנחנו לא רק מבזבזים מילים או תורמים תרומה שהיא רק מס שפתיים אלא עושים גם דבר ממשי.

לפני שאני מגיע לנושאים התכליתיים אני רוצה לומר לך, ידידי חבר הכנסת מוחמד ברכה, שאתה ניצחת את ביתר ירושלים מכיוון שכל מי שניצח את הפועל חיפה ניצח גם את כל אלה שהפועל חיפה ניצחה אותם, כך שבעניין הזה יצאת וכל תאוותך בידך.

לא אשכח את אחר הצהרים שבו אנחנו (ביתר ירושלים) חיפשנו איך לא להגיע להארכה ולכן עלו כל השחקנים למעלה להתקפה ואז חטפנו את הגול למטה בהגנה. דרך אגב, תדע שאנחנו היינו קבוצה מדוכאת. בראשית הדרך כשצלמי הטלוויזיה היו באים לימק"א היו אומרים לי: אנחנו רוצים שיהיו הרבה גולים אז תבקש מהמגינים שלך שיעלו למעלה להתקפה. אמרתי: כן, שיעלו למעלה להתקפה כדי שנקבל למטה גולים. אבל כך זה היה. תראה, אם זה היה תלוי במפא"י עד היום היינו משחקים בימק"א. ימק"א נתנה לנו הרבה חיוניות. דע לך, קבוצה שהיא רעבה יש בה הרבה חיוניות.

רבותי חברי הכנסת, אני חושב שקודם כול צריך לדרוש מהמועצה להסדר ההימורים בספורט לבוא ולהראות את תוכנית העבודה שלה ותוכנית התקציב שלה.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

תקציבה עדיין לא אושר. הוא צריך להגיע לוועדת הכספים בשבועות הקרובים.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
אני חושב שאנחנו צריכים לראות איך נוכל להזיז דבר שנמצא בעיצומה של פעולה, איך להזרים כסף כדי לממש משימה לאומית, בלי שום ספק, שמחזיקת גביע ישראל תוכל לקיים את משחקיה הביתיים באצטדיונה. אני אומר את זה כדי להמריץ אותם. אני לא בטוח שהדבר אפשרי מבחינה פרקטית. אבל הנה, באתונה תהיה אולימפיאדה בעוד חודשיים והאצטדיונים עוד לא מוכנים. אני יכול להבטיח לכם שהם יהיו מוכנים. זה הכול עניין של המשאבים שמושקעים.

דבר שני, אני חושב בהחלט שבראייה לאומית אנחנו צריכים להוציא מכתב – אני מוכן לתת את לשכת יושב-הראש כדי לסייע לעשות זאת – לכל אותם מוסדות אשר מדברים בהרחבה רבה על שיתוף פעולה יהודי וערבי, מוסדות שלצורך פעילותם זורמים תקציבים גדולים ובהחלט ברמת ההגדרות של מטרות האגודה – הידוק הקשרים בין יהודים וערבים – זה אכן עונה על המטרה. לכן שאלתי האם גם יהודים משחקים בקבוצות הנוער של בני סכנין. אני חושב שצריך לפנות לכל אותם מכונים.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

למטה ז'נבה.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
אני לא אומר מטה ז'נבה. מטה ז'נבה הוא מטה פוליטי אבל בהחלט יש מכונים. אני רואה בכך משימה ואני אכתוב מכתב כדי לנסות לעזור לכם. אני חושב שהדבר הזה חשוב.

אבל קודם כול אנחנו צריכים לבקש ממועצת ההימורים לתת לנו תוכנית עבודה על התכנון והביצוע של העבודות המתנהלות באצטדיון של מחזיקת גביע ישראל. אני עומד לרשותכם ואהיה מוכן לסייע לכתוב כל מכתב שיידרש. אם יבואו אליי אנשים שעל דגלם חרות נושא הדו-קיום היהודי-ערבי ושיתוף פעולה, אם בתחום התרבות ואם בתחום האמנות, ננסה לגייס אותם לסייע. אני חושב שכדורגל בהחלט נכלל תחת הכותרת תרבות ואמנות. אני מוכרח לומר לכם שפעמים רבות כשביתר היתה עוד משחקת כמו שהיא צריכה לשחק הייתי אומר: מה אתם רוצים, זה בלט, זה לא כדורגל.
קריאה
זה כשהיה מלמיליאן.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
כשהיו שחקנים טובים. היום בבני סכנין יש כמה שחקנים יהודים וערבים וזרים שמשחקים כדורגל נאה מאוד לעין. אני בטוח שכאשר הם יקבלו ביטחון הם קבוצה עם פוטנציאל מצוין. אני חושב שאנחנו צריכים בהחלט לעמוד על כך שבתחומי שיתוף הפעולה בתחום תרבות יכלל גם הספורט. הספורט הוא בהחלט תרבות שמחייבת אותנו במשנה תשומת לב. אנחנו יכולים לעשות את זה רק אם תצביעו בפניי על מקורות כאלה או אחרים.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אני אבוא אתך בדברים אחרי הישיבה.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
כשיבואו אליי אנשים – באים אליי רבים מאמריקה ומאירופה – וידברו על פרויקטים כאלה או אחרים, אני מבטיח לכם להיות לכם לפֵה. אני רואה בזה בהחלט משימה לאומית של מדינת ישראל ושל כל אזרחיה ותושביה.

אני מקווה שאנחנו נלך תמיד מחיל לחיל. שהיריבות היחידה וההקצנה היחידה בתגובות אמוציונליות יהיו רק במגרש הכדורגל, ובא שלום על ישראל ועל ארץ ישראל ועל כל אזרחיה וכל יושביה. היו בריאים ותעשו חיל. האמינו לי, תענוג לקבל אתכם כאן.

במשך שנים רבות "הלכתי במדבר" עם ביתר ירושלים. אם היו שואלים אותי אז: מה אתה רוצה להיות, מנהל ביתר ירושלים או חבר כנסת, הייתי אומר: מה זה השטויות האלה בכנסת? עשינו את העבודה והיה לנו סיפוק גדול. היו רגעים של התעלות רוח והיו רגעים של משברים, משום שתמיד אוהבים לשמוח אתך אבל כאשר יש לך צרות אתה נמצא לבד. ראש העירייה, תעזור להם גם בימים שקשה להם.
קריאה
קשה לו גם.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
היום ההזדהות בין העיר ובין הכדורגל גדלה מאוד. אמרתי פעם למר טדי קולק שלא ילבש את החולצה של ביתר ירושלים רק כשאנחנו לוקחים גביע אלא שילבש חולצה גם בימים שאנחנו חוטפים גולים. הוא ענה לי: אין לי כל-כך הרבה חולצות. אז הפועל ירושלים היתה בשיא הדרך.

אני מברך אתכם ואני מאחל לכם באמת הצלחה, עם כל הלב. אני עושה את זה גם כאוהד ביתר ירושלים.
חמיד גנאיים
אני מנהל מחלקת הספורט בעיריית סכנין. אני חושב שהעניין הדחוף ביותר עכשיו הוא לא אנטיביוטיקה ולא אקמול אלא דרוש ניתוח. רק כדי לסבר את האוזן, סכנין ייצגה את מדינת ישראל 7 פעמים במירוצי שדה בין-לאומיים בצורה הטובה ביותר, מירוצים של בתי-הספר. כבר 15 שנים היא זוכה באליפות הארץ. סכנין השתתפה במכבייה ה-14, בשנת 2001, למרות כל הניגודים והכוונות השונות. ב-2001 הבנות שלנו זכו באליפות ישראל. בקיץ הבא נשתתף בפרויקט דו-קיום של ערבים ויהודים אשר מאורגן על-ידי המועצה הבריטית ומינהל הספורט. בנוסף לכך, איחוד בני סכנין הוא היהלום שבכתר וזה הסופרסטאר של מדינת ישראל אבל בל נשכח שבנוסף לקבוצת בני סכנין יש לנו את הנוער של בני סכנין בליגה הארצית, שלולא הם פספסו במשחק האחרון – הם יצאו בתיקו – היו עולים ליגה; נערים א' הם במקום הראשון ועלו לליגה הארצית; נערים ב' היו בהפרש 15 נקודות ממקום שני במחוז; יש לנו קבוצת נשים בליגה הלאומית; יש לנו 5 קבוצות כדורגל של תלמידות, שזה רק בסכנין ולא באף מקום אחר במדינת ישראל, זה לא קיים בתל-אביב, בחיפה או בירושלים.

העניין כל-כך דחוף, כל-כך חשוב. צריך לעשות כבר מאתמול, לא רק ממחר. אני מודה לכם מאוד.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אנחנו נתייחס לזה בהחלטות הסיכום.

אני מבקש ממנהל האצטדיון, מר אילן יבלקובסקי (יבלו), להתייחס. בכל אופן עשינו חקיקה חדשה ופעם ראשונה עמדנו במבחן אמת בהיקף כזה. אני מבקש לשמוע סיכום שלך על משחק גמר הגביע, ואחר-כך נרצה לשמוע את נציגי המשטרה לפני שנגיע להצעת סיכום.
אילן יבלקובסקי (יבלו)
אפתח ברשותכם בשני דברים. לגבי מה שהעיר חבר הכנסת ברכה – אני מתנצל מראש. אני לא מתעסק בכרטיסים ובהזמנות כי הקולגה האחרון שלי שהתעסק בכרטיסים עמד אחר-כך בפני חקירות. אבל בהחלט ניתן לבדוק ולמצוא פתרון מכובד כאשר באים אנשים מכובדים.

לגבי תיקוני החקיקה והשינויים שנעשו באצטדיון כבר לפני שנה: בעקבות האסון שקרה בחיפה ביקשנו להוריד את הגדרות. כמה אנשים שאלו: על מה אתם מדברים? אנשים יפרצו למגרש. אנחנו טוענים שההוכחה הטובה ביותר היא אירוע משחק גמר גביע המדינה השנה, ובשנה שעברה המשחק בין מכבי תל-אביב להפועל פתח-תקווה שבו מכבי תל-אביב הוכתרה כאלופת המדינה. אז נכחו 36,000 אנשים ואף אחד לא ירד למגרש. ההתייחסות, גם של ההתאחדות לכדורגל וגם של ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט, היא שככל שנתייחס אל הקהל ואל האנשים בצורה מכובדת הם יחזירו לנו באותה צורה, ככל שיהיו פחות גדרות – ובעבר הם היו נראים כמו קופים בכלובים. אני חושב שזה הוכיח את עצמו.

את המשחק הזה לא לקחנו כמשהו חריג. אני אומר לכם את האמת, בשבילי בני סכנין זה עוד אחת מהקבוצות שמתארחות באצטדיון שאני מנהל, בכיף ובשמחה, זה פעם חמישית או שישית. אני רואה אותה כמו כל קבוצה אחרת. כאשר באו ואמרו: חבר'ה, אכלתם אותה, לא יהיה קהל במשחק גמר הגביע – יש הקלטה בגלי צה"ל יומיים קודם שאז אמרתי: יהיו בין 25,000-30,000. טעיתי, היו מעל 36,000 איש. למרות שגם בשנה שעברה עם הפועל רמת-גן וגם השנה עלו למשחק הגמר קבוצות קטנות – זה אירוע ממלכתי. היה מי שאמר: בואו נעביר את המשחק לקריית אליעזר, בואו ננסה לקיים את המשחק בצפון. חבר'ה, לקבוצות האלה ולכולם מגיע לשחק באצטדיון הלאומי כמו כל קבוצה במדינת ישראל, והם הוכיחו את זה בצורה הטובה ביותר.

דנו הרבה בשאלה איך ניערך לקליטת הקהל הזה. בהתחלה אף אחד לא צפה שיגיע כל-כך הרבה קהל. במשטרת מרחב דן, שקצין האג"מ שלה יושב כאן לצדי, הממונה על אירועים גדולים באזור – ואנחנו עושים אצלנו הרבה אירועים גדולים – התפיסה היתה להתייחס לקהל במתינות. בניגוד לשלטים שנתלים באצטדיון, אנחנו לא באים למלחמה, אנחנו באים לאירוע. כך אנחנו מתייחסים לזה – לבוא לאירוע, לכבד את האנשים שמגיעים.

היו כמה חבר'ה מסכנין שפנו אליי ואמרו לי: אנחנו נרד למגרש, נעמוד על הקו ונשלוט בקהל, תהיה רגוע. אני הסתובבתי באמת לחוץ כי כשנגמר משחק כזה עדיין צריך לעשות עוד טקס חשוב עם כבוד נשיא המדינה ואז יש חשש שהקהל יפרוץ למגרש. ירדו כמה אנשים מסכנין לכר הדשא ואמרו לי: תהיה רגוע. זאת פעם ראשונה שראיתי 3 אנשים בהינף יד שולטים על 6,000 איש, בהנפת יד אומרים לכולם לשבת במקום. בשלב מסוים ביקשתי ממר מאזן גנאיים לרדת ולדבר אל הקהל במערכת הכריזה ואני חושב שהיתה לו תרומה גדולה לשמירת השקט באצטדיון.

לסיכום שני דברים. לשמחתי ולצערנו יש החלטה של אופ"א שהמשחקים ייערכו רק באזור תל-אביב. אין לי ספק שהאצטדיון היחיד שיכול להכיל כמות כל-כך גדולה של אוהדים הוא אצלי ברמת-גן. אגב, המשחקים במסגרת אופ"א ייערכו ברמת-גן.


הייתי לא פעם ולא פעמיים אצל ראש העירייה ואני עוקב אחר בניית האצטדיון בסכנין. אכן צריך לבצע שם תהליך עמוק. גם אם יגמרו בקרוב להכין את כר הדשא יש עדיין בעיה של יציעים ושל חדרי הלבשה.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
אצטדיון רמת-גן זה כבר משחק בית בשבילם.
אילן יבלקובסקי (יבלו)
מבחינתנו, מבחינת ההתאחדות לכדורגל אנחנו גאים שהצלחנו לארח אירוע כזה. היה לנו כבוד לארח אתכם, לא פחות כבוד מאשר אתם הבאתם לנו. אנחנו מחכים לכם לאליפות אירופה, כולל לכל האנשים המכובדים שלא השיגו כרטיסים. אני בטוח שלהבא זה יסתדר.
יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין
היו ברוכים. כל טוב לכם.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

תודה ליושב-ראש הכנסת. נשמע את נציגי המשטרה ואז נציע הצעת סיכום.
עופר שוסטר
אנחנו מכירים את הקהל של סכנין. במשחקים שלהם ברמת-גן הכרנו את הקהל של סכנין, שהוא קהל טוב מאוד ולא בעייתי, וגם נערכנו בהתאם לזה לאירוע גמר הגביע.

מר אילן יבלקובסקי (יבלו) אמר שזה אירוע גדול שני באצטדיון רמת-גן ללא גדרות. באירוע הראשון נערכנו עם הרבה יותר כוחות כי הקהל היה שונה. אנחנו יודעים שהקהל של סכנין הוא קהל טוב וחיובי. אני מוכרח לציין שזה האירוע הראשון עם 30,000 אוהדים של אותה קבוצה שלא הדליקו אפילו חזיז אחד או אבוקה אחת והכינוס והפיזור היו מסודרים מאוד. בסך הכול זה תרם לאירוע היפה והשקט.
מוטי אלג'רט
כאן מדברים על משחק אחד או שני משחקים. אני מלווה את בני סכנין כבר למעלה מ-3 שנים. אני רוצה להגיד לך – לא בגלל שיושב כאן מר מאזן גנאיים ולא בגלל שיושבים אנשי סכנין – זה קהל למופת, קהל ממושמע. לא היה שום אירוע של הפרת סדר בתקופה שאני נמצא שם והייתי בטוח שגם כשהקבוצה תגיע לרמת-גן זה יהיה אותו דבר.

דיברתי עם מר אילן יבלקובסקי (יבלו). ביקשתי ממנו אישור להוריד כמה אנשים אל המגרש כדי שיפנו אל הקהל. אני דוגל בתפיסה שלא צריך כוח, צריך מוח. הוא הסכים והם ירדו למטה ובאמת שלטו על הקהל למופת. אני שמח שהמשחק נגמר כפי שנגמר.

אני חייב להגיד, לפעמים אני נוסע למגרש האימונים של סכנין, שהוא מגרש מושכר, ואני לא יכול לנסוע לשם באוטו הצמוד שלי, אני חייב לנסוע בג'יפ או ברכב 4 על 4 כדי להגיע למגרש, אני מדבר ברצינות. לפעמים קהל מגיע ורוצה לראות את האימון ואנחנו נאלצים לבוא לשם. אז אני מגיע למגרש ברכב 4 על 4, אני לא יכול להגיע באוטו הפרטי שלי.

אם יהיה מגרש אני חושב שזה יעשה טוב לתושבים ולאזור, גם יהודים וגם ערבים. כדורגל – בסכנין זה החיים. גומרים משחק, מדברים כל השבוע על הכדורגל, לפני משחק מדברים על המשחק הבא, נגמר המשחק וממשיכים לדבר עליו. זה מה שמעסיק את האנשים, זה מה שבעצם מקרב שם את האנשים.

במסיבות בסכנין אחרי הזכייה בגביע הונפו גם דגלי הלאום. אני לא ראיתי בזה משהו שונה. היו שם דגלים על בתים, על רכבים שנסעו למשחק הכדורגל. מזכירים את זה כל הזמן ואני לא רואה בזה משהו זר.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

חבר הכנסת גלעד ארדן יקרא הצעת סיכום משותפת. אני מקווה שחברי הכנסת יסכימו לה.
ג'מאל זחאלקה
אנחנו רגילים להצביע נגדו ...
עלי בשיר
בעניין התקציבים, לצערי לעתים קרובות לא נותנים תקציבים לאחר לימוד הצרכים. אי אפשר לבצע חצי מגרש או שלושת-רבעי מגרש ואז לשחק במגרש הזה. יש פרוגרמה מאושרת למגרש. היום אנחנו צריכים 10-12 מיליון שקל לפי האומדנים של המתכננים. אם נשקיע 6 או 7 או 8 מיליון שקל – זה לא משנה, אנחנו עדיין לא נשחק במגרש הזה. חייבים לתקצב את הפרוגרמה.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אנחנו נתייחס לזה בהצעת הסיכום.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

לא סיימתי לכתוב את כל הצעת הסיכום. אני אקרא את ההתחלה ואודה לכם אם תוסיפו עליה.

1) הכנסת מברכת את קבוצת בני סכנין על זכייתה בגביע המדינה בכדורגל ומאחלת לה שתמשיך להביא כבוד וגאווה לאוהדיה ולמדינת ישראל גם במשחקי גביע אירופה.

2) ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות וועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט יַפנו מיד מכתבים לוועדת הכספים של הכנסת ולמועצה להסדר ההימורים בספורט בבקשה לקיים דיונים דחופים על קידום בניית האצטדיון בסכנין.

3) הכנסת סבורה כי השתלבות של ערבים ויהודים בפעילות ספורט משותפת נותנת סיכוי אמיתי לדו-קיום בין העמים ולכן היא קוראת לכל גורמי הממשלה להפנות את המשאבים הראויים כדי לתת סיכוי.

עד כאן הגעתי. אני אסיים עוד לכתוב את הצעת הסיכום.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

חבר הכנסת זחאלקה, אין לך בעיה לתמוך בהחלטה הזאת.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

עוד נצטרך לחשוב כיצד לנסח את המכתב לוועדת הכספים.
מוחמד ברכה
יש כבר דיון בוועדת הכספים וחבר הכנסת אבשלום וילן שותף לו.

גלעד ארדן - יו"ר ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות:

אז אולי כדאי לדרוש ולהציע להתנות את אישור תקציב המועצה להסדר ההימורים בספורט בהעברת תקציבים לבניית אצטדיון בסכנין.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

בלי התניות. יש דיון.
מוחמד ברכה
אנחנו צריכים לומר שאנחנו מחזקים או משתתפים או מגבים – משהו שישתלב ביוזמה הקיימת.

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אני מבין ש-7-8 מיליון שקל הובטחו. חסרים עדיין 4 מיליון שקל.
מישל גנטוס
להיפך, 3 מיליון שקל יש וחסרים עוד 7 מיליון שקל.
מוחמד ברכה
בעניין הזה לא עובדים על-פי מספרים אלא על-פי תוכניות, כפי שאמר מר עלי בשיר. לכן בהצעת הסיכום צריך לומר: "התקציבים הראויים והדרושים".

אבשלום (אבו) וילן - יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט:

אנחנו נטפל בזה. אני מודיע כאן, גם כחבר ועדת הכספים, אנחנו נדבר גם עם חברי ועדת הכספים וגם עם אנשי המועצה להסדר ההימורים בספורט, שיש לה קרן מתקנים ותקציבה עדיין לא אושר בוועדת הכספים. המטרה היא לסיים את בניית המגרש מהר ככל האפשר. אני מתחייב כאן – ויושב-ראש הכנסת אמר דברים ברורים – לקדם את ההחלטה. חבר הכנסת מוחמד ברכה הגיש את ההצעה לוועדת הכספים וכולנו מטפלים בעניין. אנחנו נדאג שזה יהיה.

אני רוצה להודות לכם שהגעתם מסכנין. אני רוצה להגיד לכם, דווקא בתור איש שמאל, אני ישבתי באצטדיון ונהניתי מכדורגל. תעזבו אותי מכל הפוליטיקה. אני נהניתי מכדורגל. תודה לכם על ההצגה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:05

קוד המקור של הנתונים