ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/05/2005

תפקוד המשטרה בעת חסימת כבישים על-ידי מפגינים

פרוטוקול

 
תפקוד המשטרה בעת חסימת כבישים על ידי מפגינים

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
19.5.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 426
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום חמישי, י' באייר התשס"ה (19 במאי 2005),שעה 12:00
סדר היום
תפקוד המשטרה בעת חסימת כבישים על ידי מפגינים
נכחו
חברי הוועדה: ראלב מג'אדלה-היו"ר
מוזמנים
תנ"צ אבי בן-חמו סגן ראש אג"מ, המשרד לביטחון פנים
תנ"צ אליעזר צדוק ראש מז"פ, המשרד לביטחון פנים
סנ"צ מאיר כהן רמ"ד חקירות, המשרד לביטחון פנים
עירית רחמני ראש אגף הנדסת תנועה, משרד התחבורה
ליאור בר מע"צ
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפעת שפרכר


תפקוד המשטרה בעת חסימת כבישים על ידי מפגינים
היו"ר ראלב מג'אדלה
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. אנחנו מתכוונים לקיים דיון על תפקוד המשטרה בעת חסימת הכבישים על ידי מפגינים. אתם בוודאי עדים לתרעומת, לתחושות הקשות, לזעם של האזרחים והנהגים על מה שנעשה בימים האחרונים כתוצאה מחסימת הכבישים. אנחנו מצפים ממשטרת ישראל שתנקוט בצעדים, שתפעל בכל מיני דרכים ושיטות של מניעה וטיפול כדי למנוע סבל מהאזרחים. בחזרה מהעבודה הביתה להיות חסום במשך שעה וחצי בכביש זה דבר שגורם סבל. אני רוצה לשמוע מכם אם אנחנו נהיה עדים בשבועות הקרובים להתנהגות דומה, ומה אתם מתכוונים לעשות למען הציבור כדי לקיים את הסדר הציבורי ולהקל על הסבל של הציבור.
אבי בן-חמו
זה לגיטימי כל עוד האנשים עומדים בצומת כדי להביע מחאה ולא מהווים הפרעה לתנועה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
זה לגיטימי לחלוטין אם יש להם רשיון.
אבי בן-חמו
בכל אותם צמתים שהובא לידיעתנו שתהיינה חסימות, ובאלה שהערכנו שתהיינה חסימות אבל לא הובא לידיעתנו, הצבנו כוחות משטרה. נפרסנו בפריסה מלאה בכמעט 98 צמתים בכל הארץ. בכל אותם צמתים הוצבו כוחות. בכל מקום שבו נחסמה הצומת התגובה היתה מיידית. פינוי הצומת היה יחסית מהיר מאוד, כדי לאפשר לאנשים לא להיתקע בפקקים, וכדי שהתנועה תוכל לזרום. היו לנו שניים או שלושה צמתים שבהם הייתה הצטברות גדולה מאוד של מפגינים. שם הפינוי של הציר לקח זמן יותר ארוך. חלק מהחסימה לא נובע דווקא מזה שיש מפגין על הציר שחוסם, אלא מזה שעם ישראל סקרן. חלק מזדהה, חלק מתנגד, חלק רוצה להביע דעה. זה גם מאט את התנועה. גם מבחינת הפריסה של הכוחות, גם מבחינת הפריסה האווירית הגבנו מהר.

באותם מקומות שהגבנו, הגבנו די בנחישות, ביצענו מעצרים בהיקף שלא עשינו אף פעם. הגענו לכמויות מעצרים גדולות של 414 עצורים. עם העצורים האלה אנחנו מובילים את מיצוי הדין ככל שניתן, ככל שהחוק מאפשר לנו - אם זה הארכות מעצר, אם זה הגשת כתבי אישום תוך כדי מעצרם של האנשים. אם בעבר נקטנו בסעיפי אישום שהם יותר סבירים, הפעם אנחנו על סעיפי אישום הרבה יותר חמורים, כמו סיכון נתיב תחבורה, הפרות סדר. אני מקווה מאוד שהתוצרים של המבצע האחרון, שבו באמת הייתה כמות עצורים גדולה, יצמצמו מעט את התופעה.

אנחנו מדברים על פריסה בהיקף אדיר. מול הפריסה הזאת יש עוד אלף ואחת משימות שצריך להתמודד איתן. נושא הטרור עוד לא ירד מהפרק. במבצע הזה הפעלנו קרוב ל3200 שוטרים. זה פחות או יותר מה שהמשטרה עשתה מול הצפי שהיה באותו יום. גם מנתונים של היחידות האוויריות, גם מהנתונים שהיו בשטח, למעט צומת סומך, כביש גהה והכניסה לירושלים שהיו בהם ריכוזים גדולים יותר של מפגינים, הפינוי היה מהיר והצמתים נפתחו מהר.
היו"ר ראלב מג'אדלה
אולי תואיל בטובך לתת לנו יותר אינפורמציה לגבי העצורים, לגבי הגילאים.
אבי בן-חמו
עצרנו 414 עצורים, כשמתוכם 214 קטינים. מרב הציבור או מרב המשתתפים במחאה הם תלמידים, בנות אולפנה, בתי ספר שלמים, ישיבות שלמות. הוארך מעצרם של 205 עצורים. שוחררו על ידי בית משפט 192 עצורים. עררים על שחרור מעצר הגישו 20. הוגשו גם 65 כתבי אישום.
היו"ר ראלב מג'אדלה
איך אתם נערכים לימים הקרובים?
אבי בן-חמו
את השיטה או את המתכונת אנחנו לומדים כל הזמן. אנחנו מכסים ככל שניתן בהיבט המודיעיני, בהיבט האיסופי. אנחנו מנסים לאסוף מידעים על-מנת ולראות מה מתרחש ומה הולך להיות. יש לנו כמה נושאים שאמורים להתרחש שבוע הבא. אנחנו מציבים כוחות מולם. חלק זה בתגובה ספונטנית. אנחנו נפעיל יותר קטנועים ואופנועים. יש להם יכולת ניידות יותר גבוהה מאשר לרכבים. הגברנו את הכיסוי האוויר ואת הסריקות המוקדמות של היחידה האווירית. אנחנו מאתרים כל יום ערימות של צמיגים בכל מיני צמתים שהכינו מוקדם יותר. ב16 לחודש, עד שהתחילו המחאות, איתרנו 504 צמיגים בכל מיני צמתים שונים. זאת הפעילות.

המבחן שלנו הוא לראות עד כמה צמצמנו את הזמן. אף אחד לא מצפה מאיתנו למנוע את החסימה לחלוטין. ההצלחה שלנו היא להגיב מהר, לפנות מהר את הצומת, ולשחרר מהר יותר את התנועה כדי שעם ישראל יוכל לנסוע.
אליעזר צדוק
ההיערכות לטפל באירועים מהסוג הזה לא התחילה אתמול וגם לא שלשום, אלא לפני מספר חודשים. ההכנות הן בהרבה מישורים. המישור הראשון הוא מישור מודיעיני. במישור הזה ישנה אינפורמציה גלויה וסמויה. היא מנותחת, היא מעודכנת, היא מקבלת אינפורמציה מגורמים נוספים שאנחנו בקשר איתם, היא משמשת בסיס להיערכות. אותה אינפורמציה היא זאת שמנעה או זו שהביאה לגילויים של אותם מצבורי צמיגים טרם הבערתם. אם מודיעין כזה לא היה קיים, המשמעות הייתה יכולה להיות הרבה יותר חמורה.

מבחינת ההיערכות של טרום מעשה. זה לא פשוט לטפל בכמות כל כך גדולה של עצורים, כאשר חלקם הגדול מסרב להזדהות. זה מהווה בעיה של טיפול, של שינוע, של הגשת כתבי אישום, של מעצרים וכדומה. גם הדבר הזה נלקח בחשבון, וגם אליו נערכים. פיתחנו בחודשים האחרונים תורה מסודרת של איך לתעד אירועים כאלה, כדי להפיק את מרב האינפורמציה, כדי לאפשר הגשת כתבי אישום ולאפשר זיהוים של המבצעים, למרות שהם עצמם מסרבים להזדהות. כל הדברים האלה באו לידי ביטוי גם השבוע באירועים של יום ב' האחרון. אנחנו גם מפיקים לקחים בצורה שוטפת מאירועים מהסוג הזה, כולל מה שיקרה בשבוע הבא בהפקת לקחים מרכזית שתיערך. הדברים כל הזמן משתפרים. כל פעם אנחנו מוצאים את עצמנו מוכנים טוב יותר, מגיבים טוב יותר.
אבי בן-חמו
אנחנו כרגע נמצאים בעיצומם של תחקירים, כשהשיא שלהם ביום שני בתחקיר ארצי עם השר ועם המפכ"ל. כל התחקירים כרגע מתבצעים ברמת היחידות.
ליאור בר
ההיערכות שלנו היא היערכות של יום-יום. היא נותנת פתרונות לבעיות מיידיות שקורות בכבישים. אנחנו מטפלים כאשר שוברים רמזורים, כאשר מנתקים חשמל מעמודי תאורה וכו'. לזה אנחנו ערוכים.
היו"ר ראלב מג'אדלה
היו לכם נזקים?
ליאור בר
לא.
עירית רחמני
היו לנו שני אירועים. באירוע הראשון כביש מס' 1 היה חסום 45 דקות. אירוע נוסף היה במחלף רוקח. אצלנו המצב קצת יותר קל מאשר אצל מע"צ, כי יש לנו מערכת בקרה. את האירועים אנחנו מזהים מיד במצלמות. אנחנו בקשר ישיר עם המשטרה שמגיעה לשטח.

יש לנו את נושא האחזקה. יש לנו סיורים שוטפים על הציר. קרו מספר מקרים שגילינו מצבורי צמיגים שהיו מיועדים לשימוש של המפגינים. גילינו אותם מוחבאים מתחת לגשרים, במקומות מסתור בצמוד לכביש. פינינו אותם משם.
היו"ר ראלב מג'אדלה
חלק מהעצורים היו קטינים. האם חשבתם על האפשרות שמורים ומנהלים היו מאחורי ההתארגנות הזאת?
אבי בן-חמו
הנושא עלה לדיון. אנחנו בוחנים גם את ההיבט הזה. עלה גם הנושא שאותם צעירים שנפתחים נגדם תיקים לא יוכלו להתגייס לצה"ל. היה דיון בנושא הזה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
זה שאתה מעניש את הנשלח זה מאוד חשוב, אבל מה לגבי השולח?
אבי בן-חמו
הנושא עלה לדיון. אנחנו בוחנים את האחריות של מנהלי בתי הספר, את האחריות של המורים, את האחריות של חוק חינוך חובה.
היו"ר ראלב מג'אדלה
מאיזה גיל מותר למשטרה לעצור ילדים?
מאיר כהן
מגיל 12.
היו"ר ראלב מג'אדלה
הייתי מבקש שתתנו לנו מסמך מסודר בתום החקירה והגשת כתבי האישום על כל ההליך, כי אנחנו רואים בחומרה רבה את העניין של שולחיהם של הילדים ומארגניהם.
אליעזר צדוק
במקרים רבים מדובר בהוריהם של הילדים.
היו"ר ראלב מג'אדלה
במקרים רבים ראינו איך ההורים מעודדים, איך הם מביאים, איך הם מסייעים. אנחנו מודאגים מהעניין, כי לא מדובר במבוגרים שיש להם דעה פוליטית, שהם שייכים למחנה זה או אחר שמותר להם להתארגן, אלא מדובר בילדים. אנחנו רואים את זה בחומרה רבה. אנחנו מודאגים מהתופעה הזאת ככל שמועד ההתנתקות מתקרב.
אבי בן-חמו
את נושא ההפגנות בצמתים אני מלווה מהסכמי אוסלו. כמות המעצרים, הנחישות ללכת בעררים בבתי משפט באותם מקרים שבית משפט שחרר, הגשת כתבי אישום תוך כדי המעצר - כל ההליך הוא הרבה יותר נוקשה, הרבה יותר נחוש. אנחנו מקווים שהוא ייתן תוצאות. גם סעיפי האישום השתנו. אנחנו הולכים על סעיפי אישום הרבה יותר חמורים. אני מקווה שההליכים שאנחנו מובילים יתנו תוצאו. לשפוך שמן ולזרוק נינג'ות ומסמרים שעושים פנצ'רים בצירים זאת עבירה מספיק חמורה כדי לפתוח תיק של סיכון נתיב תחבורה, שהעונש העומד לצידה הוא 20 שנה.

אנחנו מנסים להסביר להורים. הם לא מבינים שהילדים האלה צוברים תיקים שאחר כך יעמדו להם לרועץ. אני מקווה מאוד שהדברים האלה ישפיעו. ההורים חשבו שאם הילד מפגין בצומת, אז יתנו לו ציון לשבח על כך שהוא היה מלוחמי המאבק. החבר'ה לא מבינים את המשמעות של המעשים שהם עושים. הם רואים בזה הבעת מחאה. להביע מחאה זה דבר אחד, לשפוך שמן או לזרוק נינג'ות על ציר שיכול לסכן נוסעים בכביש זה כבר סיפור אחר לגמרי.
מאיר כהן
המדיניות של החקירה והתביעה מתואמת עם פרקליטות המדינה, עם המשנה שי ניצן. המדיניות של הפרקליטות היא מדיניות מחמירה מאוד בכל הנושא של חסימת צירים. המדיניות הזאת יושמה באירועים האחרונים. מעולם לא קרה שעצרנו 414 עצורים ביום אחד. 17 איש שוחררו מהתחנה, השאר עברו לבית משפט. רוב הקטינים בירושלים שוחררו לאחר שהזדהו, אבל קטינה אחת, שזאת הפעם השנייה שלה, נעצרה ל- 3 ימים והוגש נגדה כתב אישום לשיפוט מהיר.
היו"ר ראלב מג'אדלה
יישר כוח למשטרה ולכוחות שמלווים את הטיפול בנושא. צריך לזכור שיש אזרחים שעומדים מן הצד ורואים מה קורה בהתנהגות המשטרה במקרים שונים, על רקעים שונים.צריך לזכור שמדובר באותם אזרחי מדינה. אנחנו מצפים מהמשטרה, בצד החיזוק שהיא מקבלת מאיתנו, להיות יותר עם יד על המשמר כדי להבטיח את הסדר הציבורי. לא להיות סלחניים. אם לא היינו משתמשים בסלחנות הזאת בעבר יכול להיות שהיום היינו במצב שונה. אנחנו התרענו על זה לפני 3,4 חודשים. היו אפילו גורמים מסוימים שנתנו לגורמים בימין הרבה דברים שהיום הם מצטערים עליהם. אנחנו מצפים מהמשטרה לעשות את תפקידה על הצד הטוב ביותר, כדי להבטיח את הסדר הציבורי, כדי למנוע סבל מאזרחי ישראל. תודה רבה לכם.

הישיבה נעלה בשעה 12:45

קוד המקור של הנתונים