ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 24/05/2005

חוק סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
הצעת חוק סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3)

2
ועדת הכלכלה
24.05.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 410
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ט"ו באייר התשס"ה (24.05.2005), בשעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: נסים כהן -היו"ר
דוד טל
משה כחלון
אליעזר כהן
מוזמנים
אבי גונן -מהנדס ראשי לרכב, משרד התחבורה
עו"ד עדה וייס -סגן היועמ"ש, משרד התחבורה
שאול מרידור -משרד האוצר
עו"ד עודד ברוק -סגן יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים
יעל נבון -יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים
פקד רוני לוינגר -קצין תביעות באגף התנועה, המשרד לביטחון פנים
נצ"מ אמיר גור -קצין חטיבת מודיעין, המשרד לביטחון פנים
חיים מלאך -מנכ"ל איגוד המוסכים
יהודה צרפתי -איגוד המוסכים
מקסים אלאלוף -איגוד המוסכים
שמואל מלכיס -מנהל המחלקה הכלכלית, איגוד חברות הביטוח
דוד הררי -אחראי תחום, איגוד חברות הביטוח
יועצת משפטית
שמרית שקד
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר-שלום






הצעת חוק סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ד-2004
היו”ר אמנון כהן
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה בנושא הצעת חוק סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ד-2004. אני מבקש להציג את הנושא.
עודד ברוק
לפני שנציג את הנושא אנחנו רוצים לתת סקירה של מצב גניבות הרכב כיום.
היו”ר אמנון כהן
למה כתוב שזו הוראת שעה?
עודד ברוק
זו היתה הוראת שעה משנת 1999.
היו”ר אמנון כהן
האם כל פעם האריכו את הוראת השעה?
עודד ברוק
היא היתה ל-5 שנים והאריכו לעוד שנה. אנחנו עכשיו מבקשים לבטל את הוראת השעה ולקבוע את זה בחוק קבוע.
אמיר גור
בשנת 1997-1998 היה השיא של גניבות רכב. היו כ-46,000 גניבות כלי רכב, היתה צעקה ציבורית, והוקמה יחידה משטרתית לפי אותה הוראת שעה שקראו לה אתגר. עד שנת 2004 הצליחה היחידה הזו להוריד את מספר גניבות הרכב למידה נורמלית של 25,000 מקרים בשנה.

בשנת 2004 לעומת 2003 עלינו ב-20% וסיימנו את שנת 2004 עם 30,000 גניבות. התקופה הזו של השנה לעומת התקופה המקבילה של השנה שעברה, אנחנו עלינו ב-15%. אם המגמה הזו תימשך, אנו עלולים לסיים את השנה עם מספר של 36,000 גניבות.
היו”ר אמנון כהן
האם זה בגלל שאין סגר?
אמיר גור
זה מסיבות שונות, כולל הסיבה הזו.
דוד טל
אני רוצה שתסביר גם, איך קרה שהורדתם את העקומה ופתאום היא עלתה שוב.
אמיר גור
אנחנו הורדנו את העקומה מתוך קונספציה שאומרת, לתקוף את הביצות במקום לרדוף רק אחרי היתושים. אנחנו התקפנו את הביקוש לחלקי הרכב הגנובים, המשומשים והזולים, שזה היה הדרייב הגדול שהניע את כל התהליך הזה. התקפנו את זה דרך מחסני החלפים בארץ שקנו חלפים גנובים, זולים ומשומשים מאותן משחטות.
דוד טל
האם היתה גם תרומה של חברות הביטוח לעניין?
אמיר גור
חברות הביטוח הן יחד איתנו בעניין הזה, כיוון שהמיתוס שכולם מרוויחים מזה אינו נכון. הביקוש במחסני החלפים ובמשחטות, ירד למידה סבירה של 25,000 אירועים. בשנת 2004 יחידת אתגר פורקה בגלל סדרי עדיפויות שונות של המשטרה, הקיצוצים והסתת הכוחות לכיוון הפשיעה המאורגנת.

יחידת אתגר כבר כמה חודשים לא עובדת, אבל בימים האלה ישנה עבודה לבנות שנית את היחידה הזו במתכונת כזו או אחרת. אנחנו מסתכלים בקשת יותר רחבה ואומרים, כי מעבר לאספקט הכלכלי ישנו את האספקט הביטחוני. אנחנו יודעים שזה קשור לשטחים. אנחנו יודעים כי כל רכבי התופת היו רכבים גנובים. אנחנו יודעים את הקשר בין הגנב שמכיר את המחסומים, את הצירים והשטחים, לבין האיש שבא לפגע פה. הרבה גניבות רכב מלוות בהתפרצות לדירות, מעשה שוד, הונאה וזיוף. אנחנו מודעים לכך שהביטחון האישי של האזרח מתערער, בייחוד כאשר מדובר על מגמה של עלייה.

בימים אלה אנחנו שוקדים על יחידה קטנה יותר שתתמקד ספציפית בתופעה הזו, כאשר הקונספציה תהיה לתקוף את הביקוש. ישנו נתון נוסף שמעניין, לאורך כל השנים שני שליש מהרכבים הגנובים לא נמצאים כי רובם נשחטים לחלפים. בשנת 2004 נגנבו 30,000 כלי רכב, כאשר 20,000 כלי רכב לא נודע כי בא אל קרבם. לכן אנחנו בימים אלה עובדים על הקמת יחידה חדשה שתעבוד באותה קונספציה שהוכיחה את עצמה.
לאה ורון
האם גם היא תקרא "אתגר"?
אמיר גור
אנחנו עדיין לא בטוחים לגבי השם.
לאה ורון
אתה מדבר על יחידה יותר קטנה. כמה שוטרים היו באתגר וכמה שוטרים מתוכננים להיות ביחידה החדשה?
אמיר גור
באתגר היו 140 איש. היום התוכנית היא לעשות את אותו הדבר עם 100 איש. אנחנו מאמינים שאנחנו יודעים את התשובה.
דוד טל
האם אתה יכול לומר היום כי זו היתה טעות לפרק את יחידת אתגר? למה מפרקים דבר טוב?
אמיר גור
קודם כל הונפה על משטרת ישראל חרב קיצוצים. בנוסף, היו פה פיגועים פליליים.
דוד טל
סדר העדיפויות השתנה.
אמיר גור
נכון. כל הזמן אנחנו משחקים עם שמיכה קצרה מדי. זאת החשיבה שמובילה אותנו היום. אני חייב לציין, כי אנחנו תמיד מובילים איתנו רשויות נוספות, כמו משרד התחבורה, משרד המשפטים, הצבא והשב"כ. יש פה הרבה גופים משיקים שעובדים יחד איתנו בקואליציה של רשויות.
דוד טל
אבל אני למד ממך שהתוצאות של עבודת אתגר היו מצוינות. המשטרה היתה חייבת לדעת, שברגע שהיא מפרקת אותה ייתכן מאוד שהמצב יחזור לקדמותו. אז היא יודעת מראש כי מספר גניבות הרכב יגדל והנזק למדינת ישראל יעמוד על מספר מיליארדי שקלים. האם כאשר חשבתם על זה מול הקיצוץ בתקציב, לא הכריע השיקול להשאיר את יחידת אתגר, כי המשקל הסגולי של זה הוא הרבה יותר גדול מאשר הקיצוץ.
משה כחלון
או שאתם נאמנים לסיסמה שדבר טוב צריך לפרק.
אמיר גור
ממש לא. מערכת השיקולים שהיתה אז אמרה, שכיוון שירדנו לרמה סבירה של גניבות רכב, גדר הביטחון הולכת ונבנית, ובמקביל צצה בעיה חדשה של כל אותן חבורות פשע. הצפי אז אולי היה אופטימי, אבל מול האילוצים של פיגועים פליליים וקורבנות חפים משפע שנורים ברחובות, התקבלה אז החלטה פיקודית של הסתת הכוחות האלה לכיוון הזה. כיוון שעכשיו אנחנו רואים שיש שוב צורך ביחידה כזו, אנחנו שוקדים על הקמה של יחידה חדשה שתעבוד לפי הקונספציה הישנה.
היו”ר אמנון כהן
בואו נתחיל לקרוא את החוק.
עודד ברוק
חוק סימון כלי רכב נחקק בשנת 1998 ונכנס לתוקף בשנת 1999. המטרה של החוק היתה להתמודד עם בעיית גניבות הרכב באמצעות שני ראשי חץ עיקריים, סימון חלקי כלי רכב, זאת לאחר ששמענו שחלק נכבד מכלי רכב נגנבים למטרה של סחר בחלפים, וכן איסור שימוש בחלקי כלי רכב שמגיעים מהרשות הפלשתינית.
דוד טל
איך הוא יסומן?
עודד ברוק
זה מה שנעשה אז. בפועל החוק לא יושם ברובו, ככל שנוגע לסימון כלי רכב, למרות שהיו כבר תקנות, וזה עקב התנגדותו של משרד האוצר, שטען שאין מקום למימוש התקנות בגלל העלות הגבוהה שלהן אל מול התחזית של ירידה במספר כלי הרכב.
דוד טל
אני מדבר על החוק הזה ולא על העבר.
עודד ברוק
החוק הזה מבטל את סימון כלי הרכב.
דוד טל
אם אתה אומר שלא יסמנו, זה צריך להירשם באיזשהו מקום.
משה כחלון
האם אנחנו דנים בחוק סימון כלי רכב שלא יסומנו?
עדה וייס
אנחנו משנים את השם.
משה כחלון
אז צריך להתחיל בשם החוק.
עודד ברוק
אני מתחיל לקרוא את החוק. 1.בחוק סימון כלי רכב (מניעת גניבות) (הוראת שעה), התשנ"ח-1998(1) (להלן - החוק העיקרי), בשם החוק, במקום "סימון כלי רכב" יבוא "הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים", והמילים "(הוראת שעה)" - יימחקו.

כמו שאמרנו, אנחנו לא הולכים לסמן כלי רכב, אלא אנחנו הולכים להגביל את השימוש ולעשות רישום מסוים.

בסעיף 1 לחוק העיקרי – (1) הגדרות "המנהל" "מסמן", "נזק גולמי", ו"רכב באבדן גמור"-יימחקו.

אלה כל ההגדרות שנדרשנו אליהן כאשר בהוראת השעה אנחנו ביקשנו לבצע את הסימון. כעת כשאנחנו הולכים לבטל את הסימון, אנחנו מנסים לבצע את החוק בלי משמעויות תקציביות.
היו”ר אמנון כהן
למה לא הבאת משהו בנוי? למה אתה מלביש את זה על החוק הקיים?
עודד ברוק
אני יודע שאין לי יכולת תקציבית לממש את החוק, ולכן אני מתאים אותו ומתקן אותו למצב שבו אני אוכל לקיים אותו ככל הניתן.
דוד טל
אני מתנגד לסעיפים האלה, אבל אני אחכה שהוא יסיים לדבר.
עודד ברוק
אני ממשיך לקרוא את החוק. (2) אחרי ההגדרה "מבטח" יבוא:  ""מפקח" - עובד המדינה שהשר הסמיכו לעניין חוק זה".

המטרה של סעיף 2 היתה לאסור פעולה בחלק שאינו מסומן, נמחק בגלל חוסר היכולת שלנו לקדם את הנושא הזה.
לאה ורון
אולי כדאי שתקריא לוועדה את הסעיף עצמו ואז תגיד מה נמחק.
עודד ברוק
"לא יעשה אדם שימוש בחלק משומש, אלא אם כן החלק המשומש מסומן לפי הוראות חוק זה". לא היה מדובר כאן בכל חלק של רכב, אלא בחלקים עיקריים שאותם אנחנו יודעים שגונבים. אנחנו ביקשנו לסמן אותם, ואמרנו כי אסור לעשות שימוש בחלק שאינו מסומן.
דוד טל
האם כאשר הביא המשרד שלכם את הצעת החוק ההיא נתן את דעתו על הנושא של סימון? מה היו השיקולים שעמדו אז לסימון החלקים, ולמה השיקולים ההם אינם טובים היום?
עודד ברוק
אנחנו לא אומרים שהם לא טובים. אנחנו אומרים שיש לנו מגבלות תקציביות לממש אותם. יש לנו חוסר הסכמה של האוצר לקיים את החוק הזה, ולכן עדיף משהו מאשר כלום.
דוד טל
שאול מרידור, למה אתם מתנגדים?
שאול מרידור
החוק שהיה יפוג ב-25 ביולי.
לאה ורון
שר התחבורה ביקש פעולה מאוד מהירה, ואשר על כן פיצלנו את החוק על מנת שהוא לא יפוג אלא יקנו לו תוקף לתקופה נוספת. זה מה שעשתה הכנסת.
שאול מרידור
הצעת החוק שמונחת על השולחן היא הצעה משפטית. אני מדבר עכשיו על החוק הקיים. החוק הקיים חוקק בשנת 1998 בשעה שהיו הרבה גניבות כלי רכב, ולא היו אז דברים אחרים בהם צריך לטפל בדחיפות. החוק קבע תיקון תקנות על ידי שר התחבורה והשר לביטחון פנים שיובאו לאישור ועדת הכלכלה.
היו”ר אמנון כהן
אישרו את התקנות האלה.
שאול מרידור
לא. יש תקנות לבניית היחידות שלא אושרו. כאשר רצו ליישם את החוק, היה מצב ביטחוני שגרר סגרים וכתרים ובעקבותיו ובעקבות היחידה ירד באופן דרסטי מספר הרכבים שנגנבו בשנה. בעקבות כך, משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים ישבו יחד איתנו וחשבו מה לעשות. אחרי שטיוטות הוחלפו בין השר לביטחון פנים למשרד האוצר ומשרד התחבורה ללא הסכמה, הוחלט לתקן את החוק ולהתאימו לעידן שבו אנחנו נמצאים היום, ולנסות לעשות חוק שאפשר יהיה לבצע אותו ושיענה על הצרכים. זה החוק שמוצע פה.
דוד טל
האם אתה יכול להבטיח לי שאם נאשר את החוק הזה העקומה של הגניבות תרד כפי שירדה בתקופה שאתגר היתה קיימת?
שאול מרידור
אתגר לא היתה מתוקף החוק.
דוד טל
היות ואני מדבר עם נציג האוצר, אני יודע כי במכלול השיקולים שלכם יש גם שיקולים לאומיים רחבים. אתם עושים חשבון כמה שעות נגזלות מאותו עובד, כמה שעות עבודה מושקעות וכמה המשטרה משקיעה כאשר נגנב כלי רכב. האם אחרי שעשיתם את כל החשבונות האלה, לא שווה לכם לתמוך בחוק הקודם, בהתחשב בזה שהיו תוצאות יפות מאוד? הלוואי וכל משרדי הממשלה בכל התחומים היו מגלים כזו יעילות.
לאה ורון
אני רוצה להפנות את תשומת לבך לסעיף 15 בחוק שאושר שאומר: "בתום חודשיים ממועד תחילתו של חוק זה יקים השר לביטחון הפנים, במסגרת משטרת ישראל, יחידה ייעודית שתיתן מענה לבעיית גניבות הרכב בישראל". כך שגם ההחלטה על פירוקה של יחידת אתגר לא תאמה את סעיף 15 לחוק שהיה אז בתוקף.
שאול מרידור
יכול להיות.
דוד טל
זה חמור מאוד. אנחנו נפגשים היום בפעם השנייה ומוצאים שהמשרד לביטחון הפנים לא מקיים את חוקי מדינת ישראל. זה חמור מאוד.
שאול מרידור
לי אין מה להגיד על זה. אני אעיר רק לגופו של החוק. אני חושב, שהירידה הדרסטית במספר גניבות הרכב אולי חלה גם בגלל יחידת אתגר, אבל בעיקר בגלל המצב הביטחוני. אתגר עשתה אולי עבודה טובה, אבל השיפור הוא בגלל המצב הביטחוני.
דוד טל
אבל אנחנו רואים כי ברגע שפירקו את היחידה הזו, העקומה עלתה.
שאול מרידור
כי פירקנו אותה במקרה במצב ביטחוני חדש. אני יודע להגיד, כי כאשר ישבנו עם אנשי המקצוע ממשרד התחבורה ומשרד המשפטים, נאמר כי החוק שמוצע כאן היום יביא לירידה בגניבת כלי רכב.
עודד ברוק
אני אמשיך לקרוא את סעיפי החוק. 2(ב) "מי שייבא חלק משומש לא יעשה בו או לגביו כל פעולה, אלא לאחר שסומן לפי הוראות חוק זה. ואולם רשאי הוא להעביר למקום שבו יסומן או למקום שבו יאוחסן עד לסימונו".

2(ג) "לא יפרק אדם, ולא יתיר בעל עסק שבו מפורקים או מורכבים חלקים, לפרק חלק מרכב שלא לשם הרכבתו מחדש באותו רכב, אלא לאחר שסומן לפי הוראות חוק זה". כל הסעיפים האלה בוטלו כי אנחנו מפסיקים לסמן כלי רכב.

בסעיף 3(א)(1) מתבטל החלק השני שאומר: "יוודא סימון החלקים שפורקו מאותו רכב ואשר מיועדים לשימוש חוזר". ההמשך נשאר: "יחזיר את רשיון הרכב לרשות הרישוי".
היו”ר אמנון כהן
מה קורה כאשר אני רוצה להתקין חלק חדש ברכב ואני פונה למוסך כלשהו?
עודד ברוק
לזה אנחנו נגיע אחרי זה. אנחנו כרגע בסעיף של המבטח.
היו”ר אמנון כהן
זה מתייחס לכך שהרכב שלי הוא טוטל לוסט או לכך שאני בעצמי רוצה לפרק אותו.
עודד ברוק
לא. נניח שמבטח שילם את מלוא שווי הרכב לאחר התאונה והרכב עכשיו שלו. עכשיו יש לו שתי אופציות, או לקחת את הרכב לפירוק כללי או לתיקון.
היו”ר אמנון כהן
אז אם הוא יחליט לפירוק, הוא ילך רק למקומות מוסמכים.
עודד ברוק
רק למי שמורשה על פי דין, והוא חייב להחזיר את רשיון הרכב לרשות הרישוי. אני מקריא את סעיף 3(א)(2): "מכר המבטח את הרכב, שלא למטרת פירוק כללי אלא לשם תיקון, יחזיק המבטח ברשיון הרכב ולא יעבירו לרוכש הרכב אלא אם כן תוקן הרכב, ואם הוחלף חלק, הורכב במקומו חלק חדש, או חלק משומש שסומן לפי הוראות חוק זה". במקום המילה "סומן" נאמר, "נרשם" לפי הוראות חוק זה.
דוד טל
איפה זה נרשם?
עודד ברוק
הרישום ייעשה במוסך.
דוד טל
אני מבין כי אדוני מציע, שכל מוסך ינהל מערכת רישום לכל חלק משומש שהוא מתקין ברכב מסוים.
עודד ברוק
זה קיים גם היום.
עדה וייס
לא מדובר על כל חלק, אלא רק על חלקים שרשומים בתוספת.
עודד ברוק
נכון להיום החלקים הם: דלתות, מכסה מנוע, מכסה תא מטען, כנפיים קדמיות וכנפיים אחוריות.
דוד טל
מה לגבי אלטרנטור?
עודד ברוק
אנחנו ישבנו עם הגורמים המקצועיים ושאלנו אותם לגבי החלפים.
אמיר גור
כריות אויר הם פופולריות היום.
היו”ר אמנון כהן
לפני שנמשיך בדיון, אני רוצה ליידע אתכם כי משתתפים בדיון היום סטודנטים מבר אילן. אני מקדם אתכם בברכה. תלמדו תהליכי חקיקה ותקנות בכנסת. אנחנו דנים היום בחקיקה בנושא תחבורה, סימון כלי רכב גנובים.
מקסים אלאלוף
אני בעל מוסך מאזור הצפון.
היו”ר אמנון כהן
האם אתה צופה בעיות שתביא חקיקה כזו?
מקסים אלאלוף
אני רוצה להתייחס למה שנאמר פה. היום כל חלק שמוחלף במוסך מורשה על ידי מדינת ישראל, חייב ברישום. מבחינת חברת הביטוח, כאשר אירעה תאונה ואני מחליף את הקליפס הכי קטן, אני צריך לציין את זה כי אחרת אני לא אקבל תמורה.
דוד טל
האם זה רק עם חברת ביטוח?
מקסים אלאלוף
גם כאשר אני מתקן כלי רכב ללא כל קשר לתאונה, אני חייב לרשום את מספר הקטלוגי של כל חלק שאני מחליף ומחירו. אני חייב לציין את זה בחשבונית ובכרטיס תיקון.
דוד טל
האם אתה מציין גם מאיפה קנית אותו?
מקסים אלאלוף
כאשר אני קונה את הרכב אני מקבל חשבונית וזה מדווח מיד.
היו”ר אמנון כהן
השאלה היא מה קורה אם קנית מפירוק.
דוד טל
מה קורה אם אני מביא לך משאבת מים ומבקש רק שתחליף אותה?
מקסים אלאלוף
אתה לא יכול להביא לי חלק, בדיוק כמו שאתה לא יכול להיכנס למסעדה, להביא סטייק ולבקש שיבשלו אותו עבורך. אני למוסך שלי לא אתן להיכנס עם חלק.
משה כחלון
האם יש שינוי במה שקורה היום?
מקסים אלאלוף
לא.
שמואל מלכיס
מבלי להתייחס לחוק עצמו, אני חושב שברור לכולם שבמרכזו עומד הרישום, והרישום אמור להתבצע בתקנות. נראה לי שזה לא הגיוני שנצביע על חוק שקובע פעולת רישום מבלי שנבין איך מתכוננים לבצע את הרישום, מבלי שהתקנות יוצגו לפנינו ונבין מה פירוש הרישום. ככל שאני שומע כאן, גם היום הרישום במוסכים מתבצע, כך שהחוק לא מעלה ולא מוריד.

אמיר גור שכח לציין, כי אנחנו תמכנו בפעולות של אתגר בסכום של 8,000,000 שקלים בשנה. כיום, כאשר עולה הרעיון מחדש להקים את היחידה, צריך לדעת שהיוזמה כולה היא של איגוד חברות הביטוח. הצטרפו אלינו גם חברות ההשכרה והליסינג היוזמה היא כולה שלנו, ואנחנו כבר הבענו את הסכמתנו לסייע בנושא הכספי. ראוי שיירשם כי גם חברות הביטוח מעונינות במניעת גניבת כלי רכב.
משה כחלון
אתם גם מורידים את הפרמיה.
שמואל מלכיס
אנחנו לא מורידים את הפרמיה. אנחנו לא מורידים או מעלים את המחירים. כוחות השוק הם אלה שקובעים זאת.
מקסים אלאלוף
אבל למה כשיש עלייה במספר הגניבות אתם מעלים את הפרמיה, וכשיש ירידה אתם מורידים את המחיר?
שמואל מלכיס
אנחנו לא מעלים. כל חברה פועלת על פי רצונה. זו תחרות חופשית. יש חברות שמעלות ויש חברות שלא מעלות את הפרמיה. זה בכלל לא רלוונטי לכאן. אף אחד לא טוען שבשוק ביטוח הרכב והרכוש לא מתקיימת תחרות. זה שוק תחרותי לחלוטין. זה לא רלוונטי לכאן. אני מציע, שאם אנחנו דנים ברישום, שלא נדון ברישום ערטילאי ובלתי מובן. אני רוצה שיסבירו לנו מה פירוש רישום ומה הפעולות שהם מתכוננים לעשות.
עודד ברוק
באופן טבעי, לאחר חקיקת החוק הרשות המבצעת תביא הנה את התקנות לאישור.
שמואל מלכיס
גם את החוק הקודם אישרנו ואחר כך הסימון לא התבצע. אם אנחנו לא יודעים איזה רישום יתבצע, אין טעם לאשר את החוק.
היו”ר אמנון כהן
עודד, האם אתה יכול לומר לנו בקווים כלליים אלו תקנות תביאו אחר כך?
עודד ברוק
התקנות הן תקנות מנהליות לחלוטין לגבי איך מבצעים רישום.
היו”ר אמנון כהן
אבל הרישום קיים כבר היום. מה חדש?
עודד ברוק
אנחנו יודעים על איזה חלקים אנחנו הולכים לבקש. אנחנו יודעים שהחוק מחייב רישום, אבל עכשיו ייאמר איך זה ייעשה.
דוד טל
המצב היום מיתר את החוק.
עודד ברוק
הוא עושה את זה מכוח משהו אחר.
אמיר גור
יש מוסך ויש מחסני חלפים. מר אלאלוף יסכים איתי שכמות החלקים שמחזיק מוסך היא פרומיל ממה שמחזיק מחסן חלפים בצפון הארץ. האם אתם באמת חושבים שבעל מחסן גדול יוכל להגיד לכם מאיפה הוא פירק דלת מסוימת? ועוד לא דיברתי על חשבוניות פיקטיביות שמזדכים עליהן וגונבים כספים.
היו”ר אמנון כהן
החוק הזה ימנע את זה?
אמיר גור
החוק הזה הוא פחות טוב מהסימון, אבל הוא עדיף מלתת לג'ונגל להתפרע.
דוד טל
אם הוא פחות טוב מהסימון, אז נשאיר את הסימון.
היו”ר אמנון כהן
אבל אין תקציב.
עודד ברוק
החוק לא מיושם 5 שנים.
היו”ר אמנון כהן
בואו נתקדם בקריאת החוק.
יהודה צרפתי
גם אני בעל מוסך. אני חושב, שמתעלמים כאן משני דברים שתורמים לא מעט לגניבות הרכב. הדבר הראשון הוא, שיש אנשים שאין להם ביטוח, וכאשר הם מעורבים בתאונות הם מוכרים את הרכבים לסוחרים. המכוניות האלה לא רק נשחטות, אלא משנות לגמרי זהות.

הדבר השני שצריך לזכור הוא, איזה פיקוח עושות חברות הביטוח על הרכבים שהם מוכרים לכל מיני סוחרים? הם צריכים לומר כי הרכבים האלה תוקנו במוסכים מורשים ויש קבלות על כל מה שנעשה בהם.
מקסים אלאלוף
היום כאשר חברות הביטוח רואות שמדובר בנזק של 45%, הן מחליטות שלא לתקן את הרכב ומעבירות אותו למגרשים איתם יש להן הסכמים. אנחנו לא יודעים מה נעשה במגרשים האלה. הציבור נפגע מזה מאחר ומוכרים לו רכב לא תקין שתוקן על ידי כל מיני אנשים לא מקצועיים.
יהודה צרפתי
יש גם רכבים שמקבלים זהות חדשה.
אמיר גור
הרכבים עם הזהות החדשה הם לא המסה הקריטית.
מקסים אלאלוף
זה חלק.
עודד ברוק
יש לזה תשובה בסעיף 3א(2). שם נאמר מה קורה אם מוכרים את הרכב שלא לפרוק כללי. זה נוגע להחלפת זהות רכבים.
מקסים אלאלוף
מה שחשוב הוא מה שקורה בפועל. אנחנו אלה שמטפלים מול חברות הביטוח ולא אף אחד אחר.
היו”ר אמנון כהן
תקרא את הסעיף.
עודד ברוק
"מכר המבטח את הרכב שלא למטרת פרוק כללי אלא לשם תיקון, יחזיק המבטח את רשיון הרכב ולא יעבירו לרוכש הרכב, אלא אם כן הרוכש המציא לו אישור של מוסך שניתן לו רשיון לפי דין לפיו תוקן הרכב, ואם הוחלף חלק הורכב במקומו חלק חדש או חלק משומש, שנרשם לפי הוראות חוק זה".
היו”ר אמנון כהן
איך זה פותר את הבעיה?
יהודה צרפתי
בפועל זה לא מיושם.
היו”ר אמנון כהן
איזה תיקון אתה מציע על מנת שזה ייושם?
מקסים אלאלוף
צריך לומר שהרשיונות יופקדו במשרד התחבורה, ויוחזרו אם תוצג חשבונית כחוק.
היו”ר אמנון כהן
אבל הסעיף הזה לא מדבר על מטרת פרוק.
אמיר גור
זו חובת המבטח.
מקסים אלאלוף
כאשר בא אלי שמאי מטעם חברת הביטוח ומשבית את הרכב לאזרח ב-45%, הוא אומר לו שבגלל שהוא משבית את הרכב ב-45% ולא ב-50% הוא מוריד לו 10% מערך הרכב, הוא "דופק" אותו. הוא אומר לו שבגלל שמדובר בהשבתה, הוא לוקח לו גם את מה שהוא שילם עד עכשיו בביטוח.
היו”ר אמנון כהן
ואז הוא מחפש דרך להחזיר לו את הכסף.
מקסים אלאלוף
במקרה כזה חברת הביטוח לא מפקידה את הרשיון.
שמואל מלכיס
היא לא צריכה להפקיד את הרשיון.
מקסים אלאלוף
למה שהיא לא תפקיד אותו?
שמואל מלכיס
האם את הרשיון של כל רכב שיתוקן היא תפקיד במשרד התחבורה?
מקסים אלאלוף
השמאי יעביר את זה. אתה קובע שהוא לא לתיקון.
שמואל מלכיס
אם הרכב הוא לא לתיקון, יש חוק שקובע שצריך להפקיד את הרשיון במשרד הרישוי.
דוד הררי
אני נציג איגוד חברות הביטוח ומנהל מערך קניות של חברת ביטוח גדולה בישראל. עם כל מה שנאמר פה, אנחנו מקיימים את החוק. אני מנהל מערכת שמבטחת 15% מכלי הרכב בישראל.
קריאה
חברת הראל.
דוד הררי
אנחנו חד משמעית מקיימים את החוק. אני לא יודע על עבירות של חברי לעבודה, ולכן כאשר דנים בסעיפי חוק נצא מנקודת הנחה שהציבור מקיים את החוק. ההתייחסות שלנו לחוק היא חיובית. אנחנו בהחלט רוצים שתעשה כל חקיקה שתקטין את שיעור גניבות הרכב בישראל. הדעה שלנו, היא שהדרך הזו היא הרע במיעוטו אבל זה מעט מאוד. זה מעט מאוד, משום שאני חושב שמן הדין היה לשקול את החזרת המצב לקדמותו כפי שהיה בחקיקה המקורית, עם כל הקושי התקציבי שיש בעניין הזה.
היו”ר אמנון כהן
ואנחנו שמענו כאן שחברות הביטוח מוכנות לסייע.
דוד הררי
חברות הביטוח מקיימות את החוק ורוצות לסייע לכל גורם שתורם ללחימה בגניבות הרכב בישראל, כולל מוסכים.
דוד טל
אנחנו למדנו בדיון הקודם שהממשלה, הרשות המבצעת, לא מקיימת את החוק. מכאן אנחנו למדים שאם היא לא מקיימת את החוק, במקרה הזה המשרד לביטחון פנים, אז ייתכן שגם האזרח והחברות לא מקיימים את החוק.

ככל שאנחנו מעמיקים ולומדים את הנושא הזה יותר ויותר, אני מבין שמדובר במערך גדול שמגלגל עשרות או מאות מיליוני שקלים. אני חושב, שאנחנו לא יכולים להעביר בכזו מהירות חוק כזה. אני סומך על היועצים המשפטיים של המשרד לביטחון פנים שנתנו את דעתם בנושאים כאלה ואחרים. אני חושב, שאנחנו צריכים להעמיק בנושא, כולל ביקור במשחטה כזו או בחברת ביטוח. זה חוק שמגלגל עשרות או מאות מיליוני שקלים, וייתכן שאם לא נלמד את הדברים האלה לעומק תצא תקלה מתחת לידנו. אני למד מנציגי המוסכים כי יש פה כר נרחב לכל מיני מעשים. אפילו נציג המשטרה אמר פה דברים כאלה, והוא עוד לא גילה לנו הכל. אני מוכן לעבור על סעיפי החוק בצורה פורמלית, אבל אני חושב שאסור לנו לאשר אותו כרגע עד שלא נלמד אותו לעומק.
שמואל מלכיס
אני רוצה לומר, כי את חוק סימון חלפים יזם איגוד חברות הביטוח. שלא יעלילו עלינו עלילות שאנחנו לא מקיימים את החוק.
היו”ר אמנון כהן
אתם בסדר גמור.
עודד ברוק
אני ממשיך בקריאת החוק. סעיף 4 שעניינו סימון חלקים, מבוטל. "(א) לא יסומן חלק אלא על ידי מסמן ולפי הוראות חוק זה. (ב) מסמן לא יסמן חלק, אלא לבקשת אחד המפורטים בפסקאות 1-4 ובהתאם להוראותיהן: (1) יבואן- לגבי חלק משומש מיובא, בהסתמך על רשיון הייבוא של היבואן, ולאחר שהמסמן נוכח כי החלק המשומש יובא כדין. (2) בעל רכב או מי שבעל הרכב ייפה את כוחו לכך בדרך שקבע השר. (א) לגבי חלק שמבקשים לפרקו שלא לשם הרכבתו מחדש באותו רכב, כאמור בסעיף 2(ג). (ב) לגבי חלק המצוי ברכב שנקבע לגביו שהוא רכב באובדן גמור, לאחר שרשיון הרכב הוחזר לרשות הרישוי ורישומו של הרכב בוטל. (3) מבטח-לגבי חלק המצוי ברכב שהוראות סעיף 3(א)(1) חלות עליו. (4) רוכש רכב ממבטח- לגבי חלק שהוא מבקש להחליפו, ואשר מצוי ברכב שהוראות סעיף 3(א)(2) חלות עליו. (ג) המסמן ירשום, עם סימון החלק, את פרטי הסימון כפי שנקבע בתקנות".

כל זה מבוטל לאור העובדה שאנחנו מבטלים את הנושא של סימון כלי רכב. אני עובר לסעיף 5. השר בהסכמת שר האוצר יקבע הוראות בדבר הטיפול בחלקים משומשים הנתונים לפיקוח רשות המכס, כאמור בסעיף 14 לפקודת המכס, כדי למנוע פעולה אסורה בחלקים אלה או לגביהם בטרם סומנו.

סעיף 6 גם הוא מבוטל, והוא מדבר על סימון נוסף: "חלק משומש שסומן לפי הוראות חוק זה והורכב ברכב אחר, לא יפורק שלא לשם הרכבתו מחדש באותו רכב, ולא תיעשה בו כל פעולה, אלא לאחר שסומן פעם נוספת".

סעיף 7 מדבר על חובות הרישום. "7(א). הורכב ברכב חלק משומש שמקורו ברכב אחר, ירשום בעל העסק שבו הורכב החלק את פרטי הרכב שבו הורכב החלק, את פרטי הסימון, וכן פרטים נוספים בעניין זה שייקבעו בתקנות".
דוד טל
האם גם הסעיף הזה נמחק?
עודד ברוק
רק המילים: "ואת פרטי הסימון", יימחקו. חובת הדיווח גם כן מבוטלת. המילים: "ידווח על כך למי שיקבע המנהל ובדרך שתיקבע בתקנות", נמחקות ומתווסף סעיף חדש. (א1): "פורק מרכב חלק שלא לשם הרכבתו מחדש באותו הרכב, ירשום בעל העסק שבו פורק החלק את פרטי החלק, את תאריך הפירוק וכן פרטים נוספים כפי שייקבעו בתקנות, ובדרך שתיקבע בהן".
דוד טל
היום בעלי מוסכים מדווחים על כך?
עודד ברוק
לא, כיוון שלא הותקנו עדיין תקנות.
דוד טל
כאשר אתם אומרים: " ידווח על כך למי שכבר מנהל", למי הכוונה? מקסים, כמה מוסכים יש היום?
מקסים אלאלוף
4,500 מוסכים.
דוד טל
האם אתם מתכוונים שכל אחד מהם יוציא בכל יום 10 רישומים ביום ואיזה גוף יקבל 40,000 דיווחים?
עודד ברוק
ייתכן וידווחו רק על דברים מסוימים ורק במקרים מסוימים.
דוד טל
אתה ציינת כבר איזה דברים מחליפים.
עודד ברוק
זה מה שהוא צריך לרשום אצלו.
דוד טל
כלומר, לא כל מה שהוא צריך לרשום אצלו ידווח.
עודד ברוק
יכול להיות.
דוד טל
אז מה הטעם?
עודד ברוק
אם המשטרה תחשוד במישהו, היא תוכל להיכנס למוסך ולבקש את הרישום.
דוד טל
אבל הוא לא מתכוון שירשמו את הכל, אלא רק חלקים שנמצאים ברשימה. אותו גוף שהמנהל יקבע יקבל 40,000 או 100,000 רישומים כל יום.
עודד ברוק
אנחנו לא אומרים שזה יועבר הלאה.
דוד טל
אתה אומר: "שידווח על כך למי שיקבע המנהל".
עודד ברוק
זה נמחק.
דוד טל
אני מדבר על סעיף 7(א). אמרת לי שזה נשאר.
עודד ברוק
לא. המילים הללו יימחקו. אני עובר לסעיף 7(ב): "נקנה או נמכר חלק משומש, ירשום בעל העסק שקנה או שמכר חלק משומש כאמור את פרטי החלק, פרטי הסימון, תאריך העסקה, זהות הקונה או המוכר לפי העניין ופרטים נוספים בעניין זה, הכל כפי שייקבע בתקנות".

במקום הסעיף הזה יבוא סעיף אחר: "יובא, נקנה, נמכר או הועבר לאחר בדרך אחרת חלק משומש, ירשום בעל העסק את החלק המשומש כאמור, את פרטי החלק, תאריך העסקה, זהות היבואן, הקונה, המוכר, המעביר או המקבל לפי העניין ופרטים נוספים בעניין זה, הכל כפי שייקבע בתקנות".
קריאה
היום הכל קיים.
עודד ברוק
אני ממשיך לסעיף (ג) "נגנב חלק משומש מאדם שעיסוקו בהרכבת חלקים משומשים, או בפירוקם או במסחר בהם, יודיע על כך למי שיקבע המנהל". במקום המילים: יודיע למי שיקבע המנהל", אנחנו אומרים: "ידווח על כך למי שייקבע בתקנות ובדרך שתיקבע בתקנות".
דוד טל
אני רוצה לדעת מה המוסכניק צריך לעשות.
עודד ברוק
זה לא מוסכניק. "נגנב חלק משומש מאדם שעיסוקו בהרכבת חלקים משומשים, או בפירוקם או במסחר בהם...". זה בעצם יכול להיות גם מוסכניק.
דוד טל
אז למה אתה אומר לי בנחרצות כזו שלא מדובר במוסכניק. אתם באתם מהבוקר ברוח תזזית. אני רוצה לדעת למי הוא ידווח.
עודד ברוק
אנחנו נדון בזה ונחליט.
דוד טל
לפעמים אנחנו מחוקקים חוק ולאחר מכן התקנות באות, אבל יש תמונה כללית. למי הוא ידווח, ליו"ר הוועדה, לשאול יהלום, לשר התחבורה, לשר לביטחון פנים? מי יקבל את מבול הדיווחים האלה? האם אנחנו לא מעמיסים על מערכת כלשהי דבר שהוא גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה? אולי אתה תבוא אלינו בשנה הבאה, כפי שבאת היום, ותגיד שאי אפשר לעמוד בחוק הזה מסיבות תקציביות או נפשיות. השר יראה את זה ויגיד שהוא לא יכול לבצע את זה. אני רוצה שתגיד לי, מי יכול לקבל כל כך הרבה דיווחים. אם אני מוציא משהו מפה, אני רוצה שלא תצא תקלה מתחת ידי.
עודד ברוק
שני הגופים היחידים שיוכלו לקבל דיווח על כך, אלה משטרת ישראל או משרד התחבורה.
דוד טל
אמיר, האם משטרת ישראל ערוכה לקבל את הדיווח הזה על חלקים שיגנבו.
אמיר גור
לא מדובר על כל החלקים, אלא רק על חלקים גנובים.
עודד ברוק
אנו מדברים על חלקים משומשים שנגנבו.
אמיר גור
אם השאלה היא האם היום נערכנו לזה, התשובה היא לא.
דוד טל
האם אתם ערוכים לזה? אם תגיד לי שכן, אני עובר הלאה.
אמיר גור
לא אוציא דבר לא מדויק מפי לעולם. אני אומר שאם הגורמים המקצועיים יישבו ויחליטו בתקנות שאנחנו נעשה את זה, ניערך לכך.
אבי גונן
אם המשטרה לא תטפל בזה אז מי כן? משרד התחבורה לא יכול לטפל בגניבות.
דוד טל
כמה המוסכניק יוכל לספוג? בסופו של דבר הוא יעביר חלק מהעלויות שלו לאזרח.
עודד ברוק
כרגע הוא לא צריך לעשות כלום. היה וייקבע בתקנות גורם מסוים, אתה תבוא ותגיד האם יש סבירות בדבר הזה.
מקסים אלאלוף
אני חושב שאת החוק הזה צריך למקד רק במקומות שבהם מפרקים מכוניות.
היו”ר אמנון כהן
אי אפשר.
דוד טל
אבל זה עיקר המאסה. פעמים הרשויות הקטנות נטפלות אל הדברים הקטנים ובדברים הגדולים באמת לא מטפלים. גם המשטרה לפעמים נטפלת לאזרח הקטן בעוד שבארגוני הפשע הגדולים היא לא מטפלת. מקסים צודק. נציג המשטרה מאשר את זה, שהבעיה היא אצל הגורמים הגדולים. אם נמקד את החוק בזה, אנחנו נמזער את הנזק למינימום ונפטור את המוסכניקים. כך המשטרה תוכל להתמקד בגזרה יותר צרה ואפשר יהיה להעביר לשם הרבה יותר כוח ומשאבים.
עודד ברוק
הגדרת הגוף שיהיה חייב בדיווח, אם וכאשר יותקנו תקנות, זה עיסוקו בהרכבת חלקים משומשים, פירוקם או מסחר בהם.
מקסים אלאלוף
זה כל מוסך בישראל. 4,500 מוסכים רשומים ועוד 4,500 מוסכים שאינם רשומים.
היו”ר אמנון כהן
עד עכשיו אמרתם שכל מה שרוצים להתקין היום, כבר קיים. השאלה שלי, האם זה לא מקשה עליכם עוד.
מקסים אלאלוף
המוקדים של הפירוק, שם המשחטות הגדולות ומשם הצרה ולא מהמוסכים.
יהודה צרפתי
מדי פעם המשטרה עושה אצלנו ביקורות ואנחנו מצהירים במסמכים, כי לא נעשים שימוש בחלקים גנובים או קונים מאנשים שהם חשודים בגניבת חלקים.
מקסים אלאלוף
גם חברות הביטוח מספקות לנו חלקים משומשים. זה תחת פיקוח של חברות הביטוח. אני כמוסך של הראל, מקבל חלקים מאראל ומספק של אראל. זה מדווח על ידי חברת הביטוח.
עודד ברוק
גם המשטרה מסכימה שעיקר הפעילות צריכה להתמקד בבעלי המחסנים.
דוד טל
אבל אנחנו בינתיים משיתים על בעלי המוסכים את כל הדברים האלה.
עודד ברוק
אנחנו לא נשית עליו כלום.
היו”ר אמנון כהן
אנחנו כרגע דנים בהוראת שעה. אני הבנתי ממשטרת ישראל, שהיא הקימה יחידה לתפארת שעשתה עבודה נפלאה ואחר כך פירקה אותה. לא הייתם צריכים את החקיקה הזו. גם היום אתם עומדים לפני הקמה של יחידה כזו. בשביל מה צריך את החקיקה הזו?
אבי גונן
על מנת שתהיה יחידה מקצועית.
היו”ר אמנון כהן
אני לא רואה פה שום דבר מקצועי כרגע. היתה כבר יחידה כזו, יחידת אתגר, ללא החקיקה הזו.
אבי גונן
זה היה עם חקיקה.
היו”ר אמנון כהן
לא אושר כלום.
אבי גונן
היה איסור חלפים מהשטחים, חובת מבטח וכו'. החוק עזר לי. היחידה החדשה שתקום עכשיו תתמקד בנושא הזה ותעזור לנו מאוד. אני אבקר את מר אלאלוף רק פעם בשנה ולמחסני החלפים אני אבוא פעמיים ביום.
היו”ר אמנון כהן
איך יתבצע רישום החלקים ולמי ידווחו? זה בעייתי מאוד.
עודד ברוק
כפי שאמרנו, לא יהיה כמעט דיווח. הבעיה שלנו היא שהחוק הזה לא יושם במלואו עד היום בגלל בעיות תקציביות.
לאה ורון
אבל תבינו שזו תהיה עבירה פלילית של בעלי המוסכים.
מקסים אלאלוף
אני חושב, שזה חשוב מאוד שתתמכו בזה שהחוק יתמקד בסוחרים. משם נובעת החולה.
דוד טל
אמיר, אתה הלכת לביצה ותפסת את השור בקרניו. לא הלכת לביצה על מנת לתפוס יתוש פה ויתוש שם. גם ראש העיר שלי בראשון לציון מרסס ליד הביצות ולא בכל שכונה. תמקדו את העבודה.
אמיר גור
אנחנו נמקד שם את העבודה, אבל צריך להיות חוק שיתייחס גם אל המוסכים.
דוד טל
למה אנחנו צריכים את החוק הזה? האם בלי החוק הזה לא תקימו שוב את אתגר?
אמיר גור
לא כולם ישרים כמו מר אלאלוף.
מקסים אלאלוף
למה כאשר שולחים לי מתלה משומש שפורק ממכונית שעברה תאונה, לא בודקים מהו החוזק שלו? תתמקדו מקצועית בעניין.
עודד ברוק
סעיף 8 שעניינו הקמת מאגר המידע לסימון כלי רכב, בוטל.
דוד טל
האם עד היום היה לכם מאגר מידע?
עודד ברוק
לא היה. בוצעו חלקים נרחבים מהחוק, אבל לא בנושא של מאגר המידע והסימון. סעיף 9 דן בנושא של סודיות והעברת המידע שנמצא בתוך אותו מאגר, וגם הוא מבוטל. סעיף 10 הוא סעיף העונשין. מהסעיף הקיים נשאר סעיף יחיד שאומר: "העושה פעולה במוצר תעבורה משומש משטחי האחריות האזרחית הפלשתינית בניגוד להוראות סעיף 18 א, ואולם לעניין סעיף 18 א(ב), תהיה זו הגנה למי שעשה את הפעולה אם יוכיח אחד מאלה: (א) כי רכש מוצר תעבורה משומש כדין לפני יום ה-20 בספטמבר 1998. (ב) כי רכש את מוצר התעבורה המשומש בתום לב בישראל ממי שעוסק במכירתו, וכי המכירה היתה במהלך עסקיו הרגיל". סעיף קטן (ב) מתבטל.
דוד טל
אני מבקש תסביר לי את סעיף 10(א)(5)(א)ו-(ב).
עודד ברוק
אסור לעשות שימוש בחלקי חילוף של רכבים שנרכשו משטחי הרשות הפלשתינית. למרות זאת תהיה הגנה בשני מקרים. המקרה האחד, הוא כאשר החלק נרכש בתאריך מסוים בעקבות הוראת השעה.
דוד טל
היא בוטלה כבר. אולי זה מיותר.
עודד ברוק
אולי עוד יהיה מקרה אחד בודד, אז למה שאני אבטל זאת. המקרה השני, הוא כאשר הוא רכש את החלק בתום לב מבעל עסק.
דוד טל
אתה שוב מדבר איתי על המקרה הבודד והקטן. אנחנו מדברים על המאקרו.
עודד ברוק
סעיף (ב) הוא הסעיף המהותי כיום. סעיף (א) היה מהותי בעבר ויכול להיות שהיום הוא כן או לא רלוונטי. סעיף (ב) מדבר על מצב בו הוא רכש את אותו החלק מבעל עסק שמתעסק בחלקי חילוף כחלק מפעולת העסקים הרגילה.
שמרית שקד
חה"כ טל, הגנה של תום לב היא הגנה שמקובלת בכל תחומי המשפט. אדם שרכש מוצר גנוב ולא ידע על כך, יש לו הגנה על זה.
דוד טל
אם אפשר להוכיח את היסוד הנפשי שלו.
עודד ברוק
זה מיועד להגן על האדם הפשוט.
היו”ר אמנון כהן
סעיף 82(ב) נאמר: "בעל עסק שלא רשם פריטים..." לאיזה פרטים מתכוונים?
עודד ברוק
לאותם פריטים שדיברנו עליהם קודם לכן, כמו הדלת.
היו”ר אמנון כהן
שאין סימון עליהם.
עודד ברוק
סעיף (ב) אומר: "בעל עסק שלא רשם פרטים לפי הוראות סעיפים 7(א), (א1) או (ב), דינו כפל הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977".
קריאה
מה גובה הקנס?
עודד ברוק
אני לא זוכר. סעיף קטן (ג) קבע קנס בשיעור הקבוע בסעיף 64(א)(4) לחוק העונשין על מבטח, שלא החזיר את רשיון הרכב לרשות הרישוי בניגוד להוראות סעיף 3א 1 או שהעביר את הרשיון לרוכש הרכב בניגוד להוראות סעיף 3א2. אנחנו מוחקים את המילים: "שלא וידא סימון חלקים". שאר הסעיף נמחק גם כן, כיוון שהוא מדבר על החלק שנמחק.
יעל נבון
ביררתי ומצאתי שמדובר בקנס של 202,000 שקלים.
שמואל מלכיס
כלומר, מדובר בסכום של 404,000 שקלים כי מדובר על כפל קנס.
עודד ברוק
סעיף ג(2) נמחק. סעיף ג(3) נשאר כפי שהיה: "אדם, שעיסוקו בהרכבת חלקים משומשים או בפירוקם או במסחר בהם שלא הודיע על גניבת חלק משומש כאמור בסעיף 7(ג)".
דוד טל
מה קורה עם סעיף 4?
עודד ברוק
הוא נמחק. אני עובר לסעיף (ד): "הורשע אדם בעבירה לפי סעיפים קטנים (א) (ב) ו-(ג(3), שאותה ביצע תוך כדי עיסוקו בעסק הטעון רישוי על פי כל דין, רשאי בית המשפט, נוסף על כל עונש אחר, לשלול את רשיון העסק לפרק זמן שיקבע".
דוד טל
למה השארתם את המילים: "רשאי בית המשפט בנוסף על כל עונש אחר לשלול את רשיון העסק לפרק הזמן שיקבע".
עודד ברוק
כי זה רשיון לפי חוק רישוי עסקים.
דוד טל
אם אדם ביצע עבירה ושופט פסק לו שנה מאסר או קנס של 400,000 שקלים, למה בנוסף בית המשפט יכול לשלול את רשיון העסק שלו? האם אתה רוצה להוסיף עונש על עונש?
עודד ברוק
אני לא מוסיף כלום, אלא משאיר את המצב כפי שהיה.
היו”ר אמנון כהן
אם בית המשפט ישתכנע שהעונש הזה מספיק, אז יכול להיות שהוא לא יוסיף כלום.
אמיר גור
אנחנו מדברים על אחד שהוא רצידיביסט וממשיך לבצע את אותה עבירה.
עודד ברוק
את סעיף 11, אחריות נושא משרה ותאגיד, אנו משאירים כפי שהוא. את סעיף 12, מינוי מפקחים על ידי שר התחבורה, אנחנו מבטלים.
דוד טל
למה?
עדה וייס
יש הגדרה של מפקח בהתחלה.
דוד טל
אחר כך תבוא ותגיד לי שאין לך מפקחים שיאכפו את החוק.
עדה וייס
יש.
חיים מלאך
יש 4 מפקחים במשרד התחבורה.
דוד טל
רק 4 מפקחים בכל הארץ? איך הם יכולים לעשות את העבודה? למה צריך לבטל את הסעיף הזה? מי יבצע את העבודה?
היו”ר אמנון כהן
תקרא את סעיף 9.
דוד טל
אדוני אתה עובר לסדר היום, ואני רוצה לקבל תשובה, האם 4 פקחים של משרד התחבורה מספיקים כדי לכסות את מדינת ישראל.
היו”ר אמנון כהן
לא. צריכים עוד 4 או עוד 40.
דוד טל
אז אפשר להשאיר את מה שהיה קבוע בחוק הקודם, 25 פקחים. אולי משרד האוצר יעביר את הכסף הדרוש. אם החוק הזה הולך להיות אות מתה בספר החוקים, אני לא צריך אותו. אני יכול לעשות כמו שעשה הנציג שלנו באו"ם ולהגיד כי זה לא שווה שום דבר. אם אנחנו רוצים שהחוק הזה ייושם, אז אני רוצה לדעת בוודאות שאנחנו לא מבזבזים את זמננו.
לאה ורון
אבל ממילא מבטלים את החובה בחוק למינוי פקחים.
דוד טל
לגבי הסימון.
לאה ורון
לא. לגבי מינוי פקחים, כך שגם החובה למינוי אותם 4 פקחים לא תהיה, כי אנחנו מבטלים את סעיף 12.
שאול מרידור
השר אחראי על יישום החוק, כמו שהוא אחראי על הרבה חוקים אחרים. בכולם הוא מחויב לקיים את החוק ולאכוף את החוק, ובכל זאת בשום חוק לא כתוב כי הוא ימנה לצורך ביצוע החוק מספר מסוים של אנשים.

אם אתם חושבים שאם יהיה כתוב 25 מפקחים אז משרד האוצר יעביר כסף ל-25 מפקחים, זה לא נכון. משרד האוצר יבוא למשרד התחבורה ויבקש ממנו להראות לו מאיפה הוא מוריד את הסכום לתקצוב אותם מפקחים.
דוד טל
אבל משרד האוצר תמך בהוראת השעה שהיתה לפני מספר שנים, שכללה את הסעיף המדבר על 25 פקחים.
שאול מרידור
אני חושב שזה נכון לתקן את זה. אני לא חושב שזה נכון לכתוב בחוק כי צריך 25 מפקחים. מה יהיה אם יידרשו 26 מפקחים?
דוד טל
שכנעת אותי, ואני יודע מה תהיה העמדה שלי עכשיו.
חיים מלאך
עיקר החוק מושת על המוסכים. בהצעת החוק המקורית משנת 1998 באו בדברים עם חברות הביטוח ובעלי המוסכים, ואנחנו שיתפנו פעולה לאורך כל הדרך. בהצעת החוק הזו, זה לא נעשה. אני פניתי לפני יומיים למשרד התחבורה, ונאמר לי כי הם לא ידעו על ההצעה כלל. זה הגיע אלינו רק לפני יומיים.
היו”ר אמנון כהן
לכן אני שואל אם יש לכם בעיה עם החוק, ואתם לא עונים לי.
חיים מלאך
יש לנו בעיה עם החוק.
היו”ר אמנון כהן
שמעתי את החברים שלך ולא נאמר לי כי יש בעיה. הם אמרו שהם מיישמים את הדברים.
דוד טל
כמכונאי לשעבר, אני רוצה לייצג את המוסכים. האנשים הללו קיבלו רק עכשיו את הצעת החוק. הם לא יכולים לראות את ההשלכות של כל סעיף לפני שהם לומדים אותו. הם צריכים לשבת עם היועצים המשפטיים שלהם ועם הארגון שלהם ולעבור סעיף סעיף. הטוב ביותר, כפי שנאמר, הוא שהם ישבו יחד עם המשרד לביטחון פנים. הם מעלים בעיות שאנחנו לא מודעים להן, ומוצאים פתרונות.
היו”ר אמנון כהן
עד לרגע זה, כאשר אנחנו מנהלים דיון במשך שעה ו-10 דקות, אף אחד מבעלי המוסכים לא אמר לי שלא ישבו איתם. להפך, נאמר לי כי הם כבר מקיימים את הדברים.
מקסים אלאלוף
אנחנו אמרנו כי כל פעולה שמתבצעת במכונית שנכנסת אלינו למוסך, נרשמת.
היו”ר אמנון כהן
אני שאלתי אם יש לכם בעיה עם החוק, ואתם לא אמרתם כלום.
מקסים אלאלוף
חוק הרישום לא יכול לחול עלינו, אלא על מי שמוכר את החלפים. אנחנו רק קונים את החלפים.
שמואל מלכיס
אני פניתי לאבי גונן ממשרד התחבורה לפני יומיים, כאשר הצעת החוק הזו הגיעה אלי, ושאלתי אותו אם הם יודעים על הצעת החוק הזו. נאמר לי, כי הם קיבלו את זה בדיוק כפי שאנחנו קיבלנו את זה. חה"כ טל צודק, אנחנו צריכים לשבת וללמוד את הצעת החוק הזו.
היו”ר אמנון כהן
נציגי חברות הביטוח, האם אתם ידעתם על הצעת החוק הזו?
שמואל מלכיס
אנחנו ידענו על הצעת החוק הזו לפני שבוע.
היו”ר אמנון כהן
האם יש לכם בעיה עם החוק הזה?
שמואל מלכיס
יש לי בעיה אחת יסודית, כי הולכים להטיל פה קנסות ועונשים לא פשוטים.
עדה וייס
לא שינינו כלום.
עודד ברוק
החוק הזה קיים 6 שנים.
שמואל מלכיס
אבל מחילים עלינו לוודא רישום, מבלי שנדע את מהות הרישום ואת טכניקת הרישום.
שאול מרידור
אבל קודם גם היית חייב לדווח.
עודד ברוק
לא שינינו שום דבר.
שמואל מלכיס
הסימון היה היוזמה שלנו. טכניקת הסימון והדיווח למאגר המידע היה ידוע לנו, כי השתתפנו בכל התהליך הזה. אז ידענו על מה אנחנו מדברים. היום אנחנו מדברים על משהו שאולי הוא עורבא פרח. מהי מהות הרישום? איך אפשר לדווח על משהו שלא מזוהה ולא מסומן?
דוד טל
זו שאלה טוב.
שמואל מלכיס
באופן עקרוני, אנחנו בעד כל חוק שיקטין את כל הנושא של גניבות רכב. העובדה היא שאנחנו היינו היוזמים של החוק הקודם. היום אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעה, כאשר החלק העיקרי שלה, הרישום והעברת המידע, אינו ברור. שיביאו תקנות בדוקות, ואז אנחנו נתייחס לזה בהתאם.
יהודה צרפתי
אחד מההסברים לעלייה במספר הגניבות, הוא ייבוא חלקים חלופיים באיכות ירודה. מוסכים מעדיפים להרכיב חלק משומש, וזה יוצר מעגל של עלייה במספר הגניבות.
שמואל מלכיס
הייתי אומרת שאבי כל החטאים, זו העובדה שחלפים מקוריים מיובאים לארץ על ידי מנופולים, והמחיר שלהם הוא כל כך גבוה. כך כל תופעת הגניבה מתפתחת. משרד התחבורה היה עושה נכון אם היה פותח את כל שוק ייבוא החלפים באופן חופשי.
אמיר גור
החוק במתכונתו הקודמת היה מכביד יותר מאשר החוק. התיקון הזה הוא רק מקל. מה שהיה חייב בסימון הופך להיות חייב ברישום. חה"כ טל צודק, שאם לא יהיה סימון על דלת מסוימת, איך נדע שהיא גנובה. אני מסכים איתו, אבל אנחנו אומרים כי נוכח האילוצים שיש היום, אנחנו חושבים שרישום, גם אם הוא לא סוגר את כל הפרצות ועדיין משאיר פתח לקומבינציות ועבריינות, הוא עדיף.
דוד טל
אבל אולי אין ערך לרישום הזה, מפני שהוא לא משיג כלום.
אמיר גור
יש לו ערך, ואני אומר לך מדוע. אני מתקשה להבין את נציג חברות הביטוח. האם אתה דואג לאותו מחסן חלפים שממנו תיגנב אותה דלת? אני רוצה שלחברת הביטוח תהיה חובה לשחרר את רשיון הרכב שהוא מסר לתיקון, רק אחרי שהוא ראה שזה נעשה במוסך מורשה עם חלקים חדשים או משומשים ורשומים. חובת המבטח זה דבר מצוין.

אותו דבר עם מחסני חלפים. לי כמשטרה נוח לבוא למחסן כזה ולבקש ממנו להראות לי את אותו מסמך המעיד שהוא פרק את הדלת מרכב ספציפי. היה לי יותר נוח להגיד לו שיראה לי סימון מתאים לכל נייר, אבל כיוון שאין לי סימון זו הדרך הטובה. תהיה תירשומת ואני אוכל לנסות ולראות מאיפה הדלתות ומאיפה הפגוש. ג'ונגל יש גם היום. החוק המוצע, גם אם הוא לא אידיאלי, הוא עדיף מאשר להמשיך במצב הקיים.
חיים מלאך
המוסכים מתחייבים לשתף פעולה עם משטרת ישראל ועם חברות הביטוח, אבל אנחנו מבקשים קודם ללמוד את ההצעה. זכותנו ללמוד את זה כי אנחנו אלה שצריכים ליישם את זה. אנחנו נלך לאורך כל הדרך עם משטרת ישראל ועם משרד התחבורה.
עודד ברוק
אני רוצה להזכיר, כי החוק התפרסם בנוסח הכחול ביולי 2004. עברו מאז 10 חודשים.
היו”ר אמנון כהן
מאיפה הם יכלו לדעת על זה.
שמואל מלכיס
אני רוצה לומר, כי אנחנו לא נתנגד לחוק אם נדע איך יתבצע הרישום עצמו.
עודד ברוק
סעיף 14 מדבר על תשלום עבור הסימון, וגם הוא מבוטל. סעיף 15 שחייב הקמת יחידה במשטרת ישראל, גם הוא מבוטל.
היו”ר אמנון כהן
אבל אנחנו רוצים שיקימו יחידה.
עודד ברוק
יקימו, אבל לא קובעים בחקיקה ראשית הקמה של יחידה משטרתית.
דוד טל
למה זה היה נכון בחוק הקודם, וזה לא נכון לחוק הזה? אתה עכשיו משתמש בארגומנט כאילו זה לא מתאים להיות בחקיקה. הרי אתם הבאתם את החוק בפעם הקודמת.
עודד ברוק
סעיף 16 נשאר. סעיף 17 גם הוא נשאר כפי שהוא, ומתווסף סעיף 17א שאומר: "השר, בהתייעצות עם השר לביטחון פנים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת רשאי לשנות את התוספת". הכוונה היא לאותם חלקים בהם מחויב הרישום.

17(א)(א1): "השר, בהתייעצות עם השר לביטחון פנים, רשאי לאסור בתקנות התקנת חלפים משומשים ברכב, בהתאם לגיל הרכב שייקבע".
דוד טל
למה נאמר כי זה בהתאם לגיל הרכב? איזה משקל יש לגיל הרכב?
היו”ר אמנון כהן
זה חשוב. כך תדע אם כדאי או לא כדאי לקחת ממנו חלקים.
דוד טל
אני שואל את מר ברוק, והוא אפילו לא יודע להשיב לי.
עודד ברוק
אני יודע.
דוד טל
אולי מדובר ברכב בן שנה שהוא יותר חדש, או שמדובר ברכב בן 6 שנים שפחות צריכים אותו. אני לא מבין מה עניין גיל הרכב קשור.
שמואל מלכיס
יש חוזר של משרד התחבורה שקובע, שברכב בשנתיים הראשונות לחייו לא יותקנו חלפים משומשים אלא רק חלפים חדשים.
אמיר גור
או מקורי או חדש.
לאה ורון
ומה לגבי תקופת האחריות של הרכב?
דוד טל
האם זה נשאר באישור ועדת הכלכלה?
עודד ברוק
כן. אני עובר לסעיף 18 שהוא הוראת מעבר. במקום ההוראה שהיתה ייקבע: "בעל עסק שברשותו, ערב המועד שייקבע בתקנות, חלק משומש, ירשום את פרטי החלק וכן פרטים נוספים, הכל כפי שייקבע בתקנות ועד המועד שייקבע בהן".

סעיף 18א עניינו איסור שימוש בחלקים משומשים משטחי האחריות האזרחים הפלשתינית. אנחנו מוחקים את הסעיף שאומר: "על אף האמור בחוק זה, לא יסומן חלק משומש ברכב משטחי האחריות האזרחית הפלשתינית". הדבר מתבטל כי אין יותר סימון. הוראת השעה מתבטלת.

אנחנו ביקשנו מהמשטרה לבחון פעם נוספת את הנושא של התוספת, האם נכון להיום יש מקום לבקש שינוי של החלפים שאותם ראוי לרשום.
אמיר גור
כריות אויר הפכו היום לפופולריות.
היו”ר אמנון כהן
בהתייחס להערות שהעלו כאן השותפים לביצוע ההחלטה, אנחנו לא נצביע היום. כדי שנדע לקראת מה אנחנו הולכים, אנחנו מבקשים לבנות קווים כלליים של מערך הרישום. תשבו עם איגוד חברות הביטוח ותלבנו את הדברים.

אני מבקש גם שתשבו עם איגוד המוסכים, כי אני לא רוצה לקבל החלטה שבסופו של דבר יתברר כי הם לא יכולים לעמוד בה, כי זה יטיל עליהם מטלות קשות. לאחר התייעצות עם חה"כ טל, אנחנו חושבים כי גם בנושא תוספת של החלקים אתם צריכים לשבת איתם יחד. האם שבועיים יספיקו לכך?
חיים מלאך
שבועיים לא יספיקן. אם אנחנו רוצים להיות רציניים, צריך לעשות את העבודה כמו שצריך. אולי 4 שבועות יספיקו.
היו”ר אמנון כהן
נציגי חברות הביטוח, האם זה בסדר מבחינתכם?
שמואל מלכיס
כן.
היו”ר אמנון כהן
כולכם ביחד תשבו ותדונו בנושא.
שמרית שקד
אני רוצה להסב את תשומת לבו של המשרד לביטחון פנים, כי תוקפו של החוק מסתיים ב-31.07.2005, ויש בו הוראות שלא היינו רוצים שיסתיימו, כמו האיסור על רכישת חלקים מהרשות הפלשתינית.
עודד ברוק
אם זה יעלה חזרה תוך 4 שבועות, זה יהיה בסדר.
שמרית שקד
אם תוכלו להזדרז ולסיים את העבודה לפני תום 4 שבועות, זה יהיה בסדר.
היו”ר אמנון כהן
אני לא אומר 4 שבועות. אני מציע, שמר ברוק מהמשרד לביטחון פנים יוביל את זה. ברגע שתגיד לי כי ישבת עם כולם, אני אקדם את זה יותר מהר.
לאה ורון
אנחנו רוצים גם שתציגו לוועדה פירוט של דרכי הרישום.
היו”ר אמנון כהן
כדי שאנחנו נראה שהנושא הזה ישים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים