ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/04/2005

פרוטוקול

 
מתן אשראי כספי לרשויות מקומיות, תיקון טעות, ביקור חולים, תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי גמלאות בעבודה)


5
ועדת הכספים
5.4.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ה אדר ב', התשס"ה (5 באפריל 2005), שעה 10:30
סדר היום
1. נושא מתן אשראי כספי לרשויות המקומיות
2. שינויים בתקציב
3. תיקון טעות בחוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005
4. דיווח לגבי מצבו של בית החולים "ביקור חולים"
5. תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי גמלאות בעבודה) (הוראת שעה) (סדרי דין בוועדת ערר), התשס"ה-2005
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן-היו"ר
חיים אורון
דניאל בנלולו
נסים דהן
מוזמנים
אוסקר אבו-ראזק מנכ"ל משרד הפנים
עדי אלדר יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית כרמיאל
דב קהת מנכ"ל, מרכז השלטון המקומי
נועה בן-אריה,עו"ד יועצת משפטית, מרכז השלטון המקומי
פיני קבלו סמנכ"ל לקשרי המרכז לשלטון המקומי
שמואל סיפו ראש עיריית קרית ים
שלמה בוחבוט יו"ר ישובי קו העימות וערי פיתוח וראש עיריית מעלות
גדעון חממי ראש מועצה, מרכז השלטון המקומי
דני ועקנין ראש עיריית בית שמש
יצחק גולבר ראש מועצה
ג'קי לוי ראש עיריית בית-שאן
איתן אטיה,עו"ד מנכ"ל פורום ה-15 שלטון מקומי
צבי צילקר ראש עיריית אשדוד
יצחק מירון,עו"ד ראש עיריית עפולה
שמעון פרץ מנכ"ל עיריית שדרות
יוסי כהן,עו"ד יועץ ראש עיריית שדרות
גידי חממי ראש מועצת אלייכין
אמנון זך ראש מועצה
שרה רוטשטרייך רשות המסים, משרד האוצר
יוסי שטיינברג נציג החשכ"ל
שוקי שי משרד האוצר
דורית נובק משרד התעשייה והמסחר
גלית לביא משרד התעשייה והמסחר
עמיחי כץ משרד התעשייה והמסחר
ג'סטין זוורלינג משרד התעשייה והמסחר
אקי עפרון משרד התעשייה והמסחר
שרה קריימר משרד התעשייה והמסחר
תרצה בר-חיים משרד התעשייה והמסחר
ערן גולן,עו"ד קו לעובד, עמותת מחויבות
שרון פרימור,עו"ד עמותת סינגור קהילתי
איתן רוב רשות המסים
יעל ייטב,עו"ד מס הכנסה
רוני עמרם נציג ועד בית החולים "ביקור חולים"
שמעון מלכה דובר בית החולים "ביקור חולים"
ברי בר-ציון מנהל בית החולים "ביקור חולים"
רביב סובל משרד האוצר
שלמה שחר כונס
ע' ליועצת המשפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
יפעת שפרכר



1. נושא מתן אשראי כספי לרשויות המקומיות
היו"ר יעקב ליצמן
אני פותח את הישיבה.
נסים דהן
אני חייב למחות בתוקף על ההתנהלות של האוצר עם ההבטחות שלו החוזרות ונשנות שלקראת חג הפסח לא יהיה עובד במדינת ישראל שלא יקבל משכורת. לצערנו הרב הדברים האלה לא מתממשים. אנחנו מקבלים כל יום תלונות מרשויות מקומיות, ממועצות דתיות, מעמותות שהיו צריכות לקבל 25% מהתקציב שהמדינה הייתה צריכה להעביר להן. אומנם חוק התקציב התקבל רק לפני שבוע, אבל הובטח לנו על ידי האוצר שבחג הפסח לא יהיה עובד במדינת ישראל שלא יקבל את שכרו. רשויות מקומיות, מועצות דתיות, עמותות שנתמכות על ידי המדינה היו צריכות לקבל תקציב, לפחות 25% מהתקציב שלהן עד חודש אפריל. מרגע שעבר חוק התקציב, המדינה צריכה לעשות הכל כדי להעביר להן את אותם 25% שמגיעים להן. הדברים האלה לא מתבצעים.

אני חושב שצריכה לצאת מכאן זעקה גדולה. אנחנו קוראים למשרד האוצר ולממשלה לעשות הכל שמהשכורות לחודשים מרס ואפריל ייכנסו בזמן, כדי שהאנשים האלה יוכלו לחגוג את חג הפסח. מדובר באנשים עובדים, לא באנשים שלא עובדים וצריכים תמיכה.
דניאל בנלולו
אנחנו אמנם הולכים להיפגש כאן פעם או פעמיים בשבוע, אבל כסף לא נראה מזה. זאת דעתי. משרד האוצר יבטיח, משרד הפנים יבטיח, אבל מזה לא מקבלים משכורת. אני מבקש, אדוני היושב-ראש, לזמן את שר הפנים ואת שר האוצר כדי שיתנו את הדין, כדי שיאמרו מי יקבל משכורת ומי לא. אנחנו לא ניתן למצב הזה שראשי ערים לא משלמים משכורות להמשיך. כל הדיונים שאנחנו עושים פה כרגע הם טובים, אבל הם לא יביאו כסף.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא יודע אם זה יביא כסף או לא, אבל כפי שנהגתי עד היום אנחנו לא נתעייף. אני מבין שישבו אתמול עם נציגי בנק דקסיה ומחכים לתשובה סופית. אני לא צריך לחזק את חברי הכנסת כי מספיק מה שנאמר כאן, אבל ברור לי שאני איתם. אם לא תהיה משכורת - לא יהיו חיים קלים לאוצר.
דניאל בנלולו
לא רק לאוצר, גם למשרד הפנים, גם לכל משרדי הממשלה האחרים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא הולך לציין מי אשם, אבל מה שבטוח זה שמה שהיה לא יהיה. אני אטרטר את כולם. אני אעשה ישיבה פעמיים ביום, אני אזמין שרים, אני אזמין את ראש הממשלה. רבותיי, המצב לא יכול להימשך. אני מציע שנשמע עדכון לגבי איפה עומדים הדברים.
חיים אורון
אני מתנגד לתעלה שנכנסנו אליה. עם כל הכבוד למשכורת של חודש אפריל - ואני לא צריך להגיד פה מה דעתי לגבי תשלום משכורת - זה לא מה שמונח על השולחן. יוצא עוד הפעם שאנחנו צריכים לדאוג למשכורת של לפני פסח. מה שמונח על השולחן זה המשבר המתמשך ברשויות המקומיות שהוא בעיקרו תוצאה של מדיניות ממשלתית מטורפת של קיצוץ 2.5 מיליארד. הוסיפו מיליארד וחצי שקל. זה לא מספיק. תוך כדי התרגיל הזה נוצר כל ה"ברוך". זה לא נושא של תשלום של חודש, אלא יש פה התנהלות בלתי אפשרית. אני קורא בעיתון על כך ששר הפנים אומר שהוא רוצה ועדת חקירה לגבי מה שקרה עם הבנקים, לגבי מה שקרה עם דקסיה, לגבי מה שקרה עם האשמות ההדדיות בין פקידים מאוד בכירים בממשלה. יש פה משהו שמעלה ריחות לא טובים בהתנהלות הזאת, כולל בהאשמות שנשמעו, כולל בהאשמות נגד מי שמשלם את המחיר שזה החברים שעדי מייצג אותם פה. אנחנו הכתובת היחידה שנשארה. העניין הזה צריך להתבהר עד הסוף.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מסכים עם כל מה שנאמר.
יוסי שטיינברג
משרד האוצר ומשרד הפנים פירסמו קול קורא בחודש הקודם הפונה גם לבנקים וגם לגופים אחרים שיש באפשרותם לתת אשראי לרשויות המקומיות. הוא מציע לתת בטוחות זכות תמורת האשראי שהם יעמידו לרשויות המקומיות. במקביל לקול הקורא שהקיף 80 רשויות מקומיות, נותרו עוד 18 רשויות מקומיות שהערכה המקצועית של משרד הפנים והמשרד האוצר הייתה שהבטוחות עלולות להזיק להן.
חיים אורון
מה המאפיין של 18 הרשויות האלו?
יוסי שטיינברג
החשיפה הבנקאית מבחינת האשראי הבנקאי שקיימת ב18 הרשויות יותר גדולה ומשמעותית מאשר ב80 האחרות. זאת הסיבה שהגענו למסקנה שלא נכון לתת להן את אותן בטוחות של 80 רשויות, אלא נכון יותר להשיג להן אשראי מהמערכת הבנקאית בדרכים אחרות.
נסים דהן
זה יהיה יותר יקר. לא מספיק שהן בצרות, הן גם יצטרכו לשלם על האשראי עוד אחוז אחד ריבית.
אוסקר אבו-ראזק
אם היו מכניסים אותן בתוך ה-80 המצב היה הרבה יותר גרוע.
היו"ר יעקב ליצמן
80 מסודרות?
יוסי שטיינברג
יש מגעים עם הבנקים המסחריים ועם בנק דקסיה. אנחנו יודעים איפה אנחנו עומדים לגבי 80 הרשויות המקומיות במגעים שלהן עם הבנקים המסחריים. אין מוטיבציה גדולה בבנקים האחרים לתת אשראי לרשויות האלו. הרשויות שנמצאות ברשימת ה-80 הן רשויות שהאטרקטיביות לתת להן אשראי לא גדולה.
היו"ר יעקב ליצמן
אין שום פתרון. אתה מדבר איתי על היותר חלשים, כשאני יודע שהיסוד לא טוב.
יוסי שטיינברג
אני מדבר על 80 הראשונות. חשוב לנו לשמוע מה העמדה של בנק דקסיה לגבי 80 הראשונות. אנחנו אמורים לקבל היום את התשובה הסופית של בנק דקסיה לגבי הנושא הזה. התשובה של הבנק יכולה לתת פתרון ומענה לגבי 80 הרשויות האלו. לגבי ה-18 האחרות יש נכונות יותר גדולה מהבנקים האחרים לתת אשראי. שם הפתרון יהיה יותר מהיר.
היו"ר יעקב ליצמן
מחר בבוקר תהיה ישיבה נוספת.
יוסי שטיינברג
החודש הוקדמו התשלומים של 100 מיליון שקל לנושא השכר. אנחנו עושים מאמץ פרטני לכל רשות ורשות כדי שלא תהיה בעיה עם השכר. הטיפול לכל רשות יינתן לפי הצרכים של אותה רשות.
נסים דהן
מנכ"ל משרד הפנים לא יודע מזה.
דניאל בנלולו
האם אפשר לקבל את שמוות ה-80 וה-18?
היו"ר יעקב ליצמן
אני אכנס מחר ישיבה רק על הנושא הזה.
חיים אורון
אני מקבל את העניין שנתכנס כל יום, אבל אי אפשר לבוא ולהגיד שאם יש תשובה שלילית מדקסיה אנחנו בבעיה. צריך להגיד מה הפתרון. יכול להיות שיש 50% סיכוי שיגידו לא, יכול להיות שזה יהיה יותר. האם יש איזו שהיא תוכנית אלטרנטיבית, או שרק כשיתנו תשובה שלילית יתחילו לדון מה עושים? אני מסרב להיכנס לסיפור של משכורת אפריל. מה האלטרנטיבה שרואים לנגד העיניים? מה הסכום שעליו מדובר לגבי אותן 80 רשויות?
יוסי שטיינברג
אנחנו מקווים שהתשובה לא תהיה שלילית לעניין הזה. במידה והתשובה תהיה אחרת, אז יש כמה וכמה אפשרויות. אין לנו אפשרות לפרוס את זה עכשיו, כי הקול הקורא מסתיים ב-7 לחודש. הקול הקורא מציע להעמיד אשראי. הוא אומר שנקודת התפר בין שתי התקופות היא ה-7 לחודש. אנחנו היום עוד לא יודעים את התשובה הסופית של הבנקים. יש לנו את האפשרות לתת אותה עד ה-7 בחודש. באותו יום נדע איפה אנחנו עומדים מבחינת איפה יש אשראי ואיפה אין. ההנחה היא שהתשובות מהבנקים לא יהיו של שחור או לבן. יהיו רשויות מקומיות שיקבלו את כל האשראי, יהיו רשויות אחרות שלא יקבלו את כולו אלא רק חלק.
היו"ר יעקב ליצמן
אתם לא נותנים הנחייה אחידה לכולם?
יוסי שטיינברג
אנחנו לא נותנים הנחייה לבנקים מהסיבה שהבנקים כגופים פרטיים יחליטו למי הם נותנים אשראי וכמה.
חיים אורון
כמה נמצאים ב-80? האם מדובר במיליארדים, או במאות מיליונים?
יוסי שטיינברג
מדובר בסדר גודל של 500 מיליון שקל. זה סכום האשראי שהן צריכות לצורך מימון תוכנית ההבראה. זה יתחלק בין הגורמים שיתנו את האשראי.
חיים אורון
מישהו מסוגל להציג לנו נתונים לגבי היקף הסיפור ועל מה מדברים?
יוסי שטיינברג
הסכומים שעליהם אנחנו מדברים זה סך הסכומים שדרושים לרשויות המקומיות לאורך כל תוכנית ההבראה.
היו"ר יעקב ליצמן
יש פער בין השילטון המקומי לאוצר של לפחות 2 עד 3 מיליארד שקל.
נסים דהן
זה לא 500 מיליון.
עדי אלדר
נדמה לי שאני משתתף בתיאטרון אבסורד. זאת ישיבה רביעית של ועדת הכספים, כשכל ישיבה אומרים היום או מחר העסק עומד להיגמר. אנחנו רחוקים מלסיים את הפרשה המבישה הזאת למדינת ישראל. הבנקים עושים בית ספר לממשלת ישראל, לכנסת ישראל ולכולם.
נסים דהן
בצדק, כי הממשלה חוקקה את החוק המצחיק הזה.
עדי אלדר
יכול להיות ש700 אלף השקלים שמנהלי הבנקים מרוויחים בחודש לא מספיקים להם, הם צריכים שנוסיף להם כדי שיוכלו לגמור את החודש. הבנקים גורמים לקריסה של השילטון המקומי במדינת ישראל. אנחנו, הרשויות המקומיות, משלמים ריבית של 600 מיליון שקל לבנקים בשנה. אנחנו משלמים את המחיר. מי זה אנחנו? ראשי הרשויות, עובדי הרשויות, כשבסוף זה יתגלגל לאזרחי המדינה. מדובר במערכת ענקית במדינת ישראל שפשטה רגל. אחד מהשניים: או שהבנקים יתנו אשראי ואם לא אז לנקוט נגדם בסנקציות, או שממשלת ישראל תעמיד אשראי במקום הבנקים. אנחנו לא מסוגלים להמשיך ולהתנהל בצורה הזאת.

אני מאוד מעריך את הסבלנות שלך, אדוני היושב-ראש, כי זאת הפעם הרביעית שאתה מכנס את הוועדה, אבל כל פעם אנחנו מסתובבים סביב עצמנו. לא צריך לפזר היום את הישיבה בלי שמקבלים החלטות ברורות. אם הבנקים לא נותנים, אז הממשלה צריכה לבוא ולהציע מקורות חלופיים.
היו"ר יעקב ליצמן
את זה נעשה עד מחר. אני רוצה להזכיר את הנושא של עובדי המועצה הדתית.
נסים דהן
לא רק מועצות דתיות, גם עמותות.
דב קהת
זה מחולק לשלושה נושאים: תקציב נדרש, תקציב שאושר, והחוסר שקיים בפועל. כשמשרד הפנים הגיע למו"מ בין השילטון המקומי לממשלה, הוא ציין שעל מנת להסדיר את המערכת צריך תוספת למענק האיזון במעבר בין 2004 ל-2005 של מיליארד 200 מיליון שקל. אושרו בסופו של דבר כ-600 מיליון. נוצר חסר של 600 מיליון. מענק לכיסוי גירעון ל-3 שנים של מיליארד 850 אושר ומבוצע. הלוואות לכיסוי גירעון של מיליארד וחצי מחולקות ל-3 שנים. שוחררו בשנת 2004 כ150 מיליון. יש חוסר של מיליארד 350 מיליון תזרימית. ההלוואות לפיתוח שאושרו במסגרת ההסכם בין הממשלה לרשויות המקומיות היו 500 מיליון שקל. אם אין הלוואות, אז חסר 500 מיליון.
דניאל בנלולו
500 זה לכולם?
דב קהת
כן. גירעון בגין איחור שקשור בהקפאת האשראי - 150 מיליון שקל. זה בא בהוצאות מימון גבוהות. תוכנית ההבראה התחילה במרס שנה שעברה. רק בנובמבר התקבלה החלטה בבית הדין הארצי לעבודה. עד היום עוד לא גמרו את הפיטורים. יש החלטות של בית המשפט להחזיר עובדים כי לא משלמים להם את מה שמגיע להם בגין ביצוע הפיטורים. זה כ600 מיליון. התקציב הנדרש זה 5 מיליארד 800, התקציב שאושר זה 4 מיליארד 450, כשהחוסר מבחינה מימונית הוא 3 מיליארד 200 ומבחינה תקציבית מיליארד 350. כשהיו לנו את הדיונים עם הממשלה, שאלו מאיפה מביאים את המיליארד 350. התשובה היתה מיחזור הלוואות. ירון זליכה העריך שהמיחזור ייתן מיליארד 200. לפי הנתונים שלנו הוא יכול לתת מיליארד וחצי. זה הפתרון המעשי כדי ליצור את הפער הזה וכדי לאזן את התקציב.
חיים אורון
זאת אומרת שהתביעה למערכת הבנקאית היא קרוב ל-5 מיליארד שקל, שזה ה3.2 חוסר מימון והמיחזור הלוואות.
דב קהת
זה כלול בתוכו.
נסים דהן
איך יש פער בין 600 מיליון של האוצר למיליארד 800?
דב קהת
600 זה לשנה אחת.
חיים אורון
הבנקים מדברים על סידרי הגודל האלה?
יוסי שטיינברג
זה דיפרנציאלי בין הרשויות.
אוסקר אבו-ראזק
הבנקים לא רוצים להיכנס ל-80.
חיים אורון
כמה זה ה80 מתוך ה3.6?
אוסקר אבו-ראזק
60%.
חיים אורון
אומר אוסקר שמתוך ה3.6 60% זה ה80. אנחנו מדברים על בעיה של 2 וחצי מיליארד שקל. אני צודק במספר?
אוסקר אבו-ראזק
כל אחד מהסכומים האלה זה משהו אחר לגמרי.
נסים דהן
זה חוסר הכסף במערכת.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מצפה לתשובות מחר בבוקר. אני מבקש מהמנכ"לים לבוא הנה. אם זה לא יעזור, אנחנו נזמין ליום שלישי ישיבה עם השרים עד שנגיע לפתרון. אני מבקש מאוד שלקראת הישיבה מחר גם האוצר וגם השילטון המקומי יגיעו אלינו עם נתונים מוסכמים.
חיים אורון
המסמך הזה הוא המסמך של השילטון המקומי. אנחנו צריכים לקבל מסמך ממשרד הפנים, שיבוא ויגיד מה המספרים שבהם אנחנו מדברים. כל אחד מבין שיש הבדל של יום ולילה כשמדברים על 600 מיליון לעומת כשמדברים על 2 מיליארד. אם שאלת האשראי ברשויות המקומיות שלא פתורה מגיעה לסכומים של מעל ל-2 מיליארד שקל..
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו דיברנו על טענות השילטון המקומי לגבי מס הכנסה. מכיוון שהבטחתי לאיתן לא להתעמת עם הרשויות אמרתי שהישיבה תהיה בנוכחות חברי כנסת ופקידי ממשלה.
עדי אלדר
אנחנו, השילטון המקומי, לא מחפים על שום עבריין שצריך לשלם מס ולא משלם. אנחנו לא בעניין הזה. אנחנו בעניין אחר. לראשי הרשויות אין ממה לשלם. לפני דקה ישבתם וראיתם את ההתמוטטות של השילטון המקומי. למי ישלם ראש רשות עם מעט הכסף שיש לו? הוא דואג קודם כל לשלם שכר לעובדים כדי שיוכלו ללכת למכולת, רק אחר כך הוא מתחיל לשלם לאחרים. לקבלנים אין כוח כלפינו. הם יכולים לתבוע אותנו למשפט. כל אלה הנושים שלנו.

למס הכנסה יש את הפריבילגיה שהוא יכול לזמן ראש עיר לחקירה פלילית. הוא עושה את זה בחפץ לב. הראשון היה כרמי גילון, ראש השב"כ לשעבר. צריך לשאול למה כרמי גילון, שהוא איש רציני, לא שילם את מה שהוא חייב למס הכנסה. אני מבקש בתקופה הזאת של התמוטטות רשויות מקומיות לא לקרוא לראשי ערים לחקירות, לא לאיים עליהם בפתיחת תיקים ובבתי משפט. זאת בושה למדינה. לא מדובר בפושעים, לא מדובר בעברייני מס. אנחנו רוצים לשלם, אבל למי שלא יכול לשלם צריך לדחות את התשלום, לא צריך לאיים עליו. זאת הבקשה שלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לדבר על המועצות הדתיות. אפילו שכבר אין מועצות דתיות עדיין קוראים להן לחקירות במס הכנסה.
נסים דהן
אני מציע שלא נתייחס לשמות ולחקירות, כי אני לא בטוח שהחקירות והשמות זה בעקבות אי תשלום. בואו נדבר ברמה העקרונית.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה צודק.
דניאל בנלולו
התגובה היא רק לבעיות שיש בתוך הרשות. אם יש איזה שהוא עבריין שיש לו משהו אישי זה כבר סיפור אחר. אנחנו לא מדברים פה על משכורת של פסח או משכורת לאחר פסח, אלא על מציאת פתרון לרשויות המקומות. מעטים מראשי הרשויות קיבלו רשות מסודרת, רובם קיבלו רשויות עם גירעונות ועם בעיות קשות מאוד. מי שיכול לתת מענה לעניין הזה זה משרד האוצר, משרד הפנים. כל עוד הוא לא נותן פתרון אני מבקש לעזוב את העניין של מס כזה או אחר.
איתן רוב
למס הכנסה ולרשות המס בכלל יש חובה להתנהל על פי החוק. זה לא עניין של אם אני רוצה או לא רוצה. יש פה עירוב של דרכי ההתנהלות במושגים שאני חושב שגם יו"ר השלטון המקומי לא דייק בהם. יש חובות לשלטון המקומי. בגין חובות הניכויים האלו, שזאת עבירה פלילית שלא מעבירים, אני לא יכול לעשות אבחנה בין ראש רשות לבין בעל עסק או פרט כי אז אהיה חשוף בתור רשות לאפליה בין לקוחות. יחד עם זה, אנחנו כן רגישים ואנחנו לא מתנהלים בצורה גורפת עם הרשויות המקומיות. איפה אנחנו לא מאבדים את דרגות החופש לגמרי? אם יש חוב עבר מלפני שנה או שנתיים אני לא מזמן לחקירה. יכול להיות שבגין חובות העבר ראש הרשות הגיע להסדר, אבל כתוצאה מהשלמת פרק א' מהדיון הקודם הוא לא יכול לעמוד בו. אני לא מזמין את אלה לחקירה. מה אני לא יכול לעשות? שראש רשות משלם שוטף, מנכה לעובד, רק בוחר לשלם לצד ג' ולא לממשלה. אסור לנו להשלים עם זה.
היו"ר יעקב ליצמן
מה הכוונה לצד ג'?
איתן רוב
לספק אחר. את זה אסור לעשות. אנחנו מאוד גמישים. אני מותח את זה עד הקצה. אנחנו מאוד רגישים בקטע הזה.
נסים דהן
איתן, אתה מדבר רק על החלק לעובד. מה לגבי עלות המעביד? לזה אין לו כסף, הוא לא קיבל מהממשלה.
יעל ייטב
החוב הוא רק החלק של העובד.
איתן רוב
אנחנו מאוד מידתיים. את מה שתיארתי לכם אתם יודעים לבד. זה מממן את הפעילות של המדינה בעוד שורה של תחומים. אסור לנו להשלים עם הדבר הזה. אני לא פועל כמו גופים נוספים. אני פועל בצורה מאוד סולידית. מצד אחד אני מודע לכך שיש להם מטלה, אבל מצד שני אנחנו לא יכולים לאפשר התנהלות כזאת. יש חובות מניכויים של הרשויות המקומיות בהיקף של 334 מיליון שקל. 151 רשויות חייבות כספים מניכויים עד ינואר השנה. 74 מתוך 151 רשויות חתמו איתנו על הסכמים. לא כולם עומדים בהסכמים. את אלה שלא עומדים בהסכמים אני לא מזמן, למרות שאני יכול חוקית לזמן. 74 הרשויות האלו צריכות לשלם עד סוף 2005 162 מיליון שקל וב2006 77 מיליון שקל. פה נרתמנו למאמץ. לא יכול להיות שמישהו בשוטף עושה את מה שהוא עושה. חבל שעלה השם שעלה, כי לא מכירים את הנתונים. אנחנו פועלים לפי סמכויות בדין, אבל עם שיקול דעת.
עדי אלדר
איתן, אתם רשות ממשלתית. כל אלה שלא משלמים מקבלים מענקים מהממשלה. אין אחד שאין לו מענק מהממשלה. אתה כרשות מס יכול "לתפוס" את הכסף שמגיע.
איתן רוב
אתה לא רוצה שזה יהיה כך.
עדי אלדר
לך יש ביטחון גדול יותר מהבנקים שהכסף הזה שמגיע למס הכנסה אכן יגיע למס הכנסה. אני שמח לשמוע שאתם לא עושים את זה גורף. אני מקבל טלפונים מראשי ערים שקוראים להם לחקירה.
איתן רוב
כמה טלפונים קיבלת?
עדי אלדר
לא הרבה.
איתן רוב
עשרות רשויות לא עומדות בהסדר הזה. אם הייתי נוקט לפי החוק היבש, הייתי צריך לעשות פה מצעד. זה לא עובד ככה. תסכימו איתי שהצורה שבה אני נוהג היא מידתית, היא נכונה והיא החובה שלי.
עדי אלדר
האם לפני שמזמנים ראש עיר זה מגיע לשולחן שלך?
איתן רוב
אין שום זימון של ראש רשות ללא אישור שלי.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע לקבל את התשובה.
איתן רוב
מועצות דתיות לא זומנו. אני לא יודע מאיפה אתה לוקח את זה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה מגבש יחד עם אגף התקציבים תוכנית במסגרת כל ההסדר של הרשויות המקומיות, כשבכלל זה המועצות הדתיות. אני ממתין עם מקומות שנמצאים בגיבוש התוכנית.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שמח לשמוע. אני מציע לקבל את התשובה של איתן.
דב קהת
בכל מקרה כזה צריך להכניס את משרד הפנים לתמונה.
איתן רוב
זו סמכות של רשות חוקרת. אני אינטרסנט הכי גדול לבוא בדברים עם משרד הפנים, עם בנק אוצר השלטון המקומי ועם מרכז השלטון המקומי. המטרה היא לא לתפוס ראשי רשויות, אלא לגבות כסף.


























2. שינויים בתקציב
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו עוברים להעברה תקציבית של משרד הפנים. אנחנו מדברים על מספר פנייה 2 לוועדה.
שוקי שי
זאת פנייה שהמטרה שלה היא להעביר בהקדם האפשרי שתי התחייבויות של משרד האוצר ושל הממשלה. התחייבויות אחת היא מימוש ההסכם עם השלטון המקומי מאוקטובר 2004, וההתחייבות השנייה היא החלטת הממשלה בעניין שדרות.
חיים אורון
יש פה את מענק האיזון ואת סובב עזה. מה החלוקה ביניהם?
שוקי שי
המשמעות של סובב עזה היא תוספת לתקציב משרד הפנים של 25 מיליון, כשהכל בתוך תוכנית מענקי האיזון.
חיים אורון
זה העזרה לשדרות?
נסים דהן
כמה מתוך זה הולך לשדרות?
שוקי שי
החלטת הממשלה מדברת על 50% הנחה בארנונה. השווי של כל היישובים בהחלטה זה 35 מיליון שנתי.
נסים דהן
יש החלטת ממשלה להעביר לשדרות 30 מיליון שקל. איפה הכסף הזה?
שוקי שי
ההנחה בארנונה זה 35 מיליון שקל.
חיים אורון
של כל סובב עזה?
שוקי שי
כן.
חיים אורון
נותנים פה 60% מזה.
שוקי שי
60% זה תוספת, השאר נמצא בתוך תקציב משרד הפנים.
נסים דהן
ראש העיר של שדרות מוחה כבר שבועות שהממשלה מתכחשת להסכמים איתו.
שוקי שי
הממשלה קיבלה החלטה. המשמעות של החלטת הממשלה היא בתוך הפנייה הזאת.
נסים דהן
זאת לא כל החלטת הממשלה, כי החלטת הממשלה מדברת על סכומים הרבה יותר גדולים.
שוקי שי
כל התוספת שנדרשת למימוש החלטת הממשלה נמצאת פה, כאשר השאר זה כסף שנמצא במשרד הפנים.
נסים דהן
אוסקר, אתה יודע מזה?
אוסקר אבו-ראזק
אני לא יודע מזה.
שוקי שי
החלטת הממשלה דיברה על 60% תוספת ממשרד האוצר ועל 40% ממקורות משרד הפנים.
נסים דהן
מנכ"ל משרד הפנים אומר שאין לו את ה-40%.
שוקי שי
40% זה כסף שהוא צריך להביא.
נסים דהן
זה מיועד לדברים אחרים. אין לו כסף מיותר לייעד להחלטות ממשלה. הוא לא יכול לייבש את ת"א כדי לתת לשדרות.
שוקי שי
למנכ"ל משרד הפנים יש רזרבה של 100 מיליון שקל .
חיים אורון
האם הוא לוקח את זה לסובב עזה?
שוקי שי
הוא יכול לקחת מאיפה שהוא רוצה. יש לו רזרבות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד פנייה 001-18, מספר פנייה לוועדה 2, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה

בעד - 1
נגד - 0

נמנע - 1

אני מבקש רוויזיה



























3. תיקון טעות בחוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005
(תיקוני חקיקה)
היו"ר יעקב ליצמן
אנחנו מדברים על תיקון טעות בחוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה). יש מכתב מממלא מקום יושב ראש הכנסת.
יעל ייטב
נפלה טעות הדפסה. אותו סעיף קטן מופיע פעמיים על חשבון סעיף אחר שנעלם.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד התיקון הזה, ירים את ידו?

ה צ ב ע ה

בעד - 2
נגד - 0

אושר





























4. עדכון לגבי מצבו של ביה"ח "ביקור חולים"
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לשמוע עדכון לגבי מצבו של ביה"ח "ביקור חולים". האם בית חולים חי וקיים?
ברי בר-ציון
בית החולים חי וקיים.
היו"ר יעקב ליצמן
האם שילמו לפנסיונרים?
ברי בר-ציון
כן.
שלמה שחר
יש חובות ל40 פנסיונרים שפוטרו במהלך התקופה ולא משלמים להם פנסיה. חלק מהחובות הם ממרס. אנחנו מדברים על מרס 2004. הם קיבלו פיצויים מהביטוח הלאומי עד 70 אלף, כשאמרו להם שבגלל שהם קיבלו פיצויים הם יחכו שסכום הפנסיה יגיע ל70 אלף .
היו"ר יעקב ליצמן
איפה עומד בית החולים בפרשת הדרכים? איפה ההתקדמות? האם יסיימו את הדברים לפני פסח?
ברי בר-ציון
תודה רבה ליושב-ראש הוועדה,לשר האוצר ולמר רביב סובול על כך שקיבלנו בשבוע שעבר את אותם 2.5 מיליון. הסכום הזה הועבר תוך התחייבות של הכונס, של הנהלת בית החולים שישולמו פנסיות עד סוף מאי. זה אמור לכסות את הסיפור. עד סוף מאי תהיה מערכת מוסדרת של מכירה. אנחנו נמצאים במו"מ מתקדם. כרגע יותר מתקדם עם אחד מאשר עם השני. אנחנו בתיאום עם כל הגורמים. בשעה זו ממש יושבים עורכי הדין שלנו, עורכי הדין של אחד הקונים ונציג של העובדים..
נסים דהן
העובדים מעורבים במו"מ?
ברי בר-ציון
העובדים מעורבים במו"מ ככל שהדברים נוגעים אליהם.
היו"ר יעקב ליצמן
נושא הפנסיה יהיה כלול?
ברי בר-ציון
נושא הפנסיה יצטרך להגיע לאיזה שהוא הסדר. אנחנו בדיונים על הנושא עם כל הגורמים הרלוונטיים. עוד אין לי תשובה סגורה בנושא. זאת תהיה חבילה אחת סגורה. לשם אנחנו זזים.
עובדת ביה"ח "ביקור חולים"
אנחנו עובדים כבר שנה וחצי בלי צבירה לפנסיה.
רוני עמרם
העובדים שפוטרו לא מקבלים פנסיה ממרס 2004.
רביב סובל
זה מכניס אותנו לסוגייה שבהחלט תצטרך לבוא על פתרונה במסגרת ההסדר של המכירה וההסדרים שיהיו נלווים לו. אנחנו רואים שתי קבוצות של עובדים. יש לנו מצד אחד גמלאים וכאלה שפרשו עוד בטרם כניסת הכונס, ומצד שני כאלה שפרשו או הופרשו לאחר מכן. יש לנו כאן סוגייה שהיא בהחלט מאוד מורכבת. מה שהעובדים מבקשים זה פיצוי כפול, כיוון שפיצויי הפנסיה התקציבית בבית החולים מוגדרים כתחליף לפיצויי פיטורים בעת פרישה. התשלומים שמגיעים מדמי הביטוח הלאומי הם כנגד פיצויי פיטורים. לא ניתן לבוא ולבקש גם פיצויי פיטורים וגם פנסיה בהיקף דומה ומקביל.
רוני עמרם
עם כל הכבוד לנושא הזה ולרצון שלהם לחסוך כסף, אי אפשר להנחית על העובד..
היו"ר יעקב ליצמן
ניסיתם ללכת לבית המשפט?
רוני עמרם
בית המשפט לא מחליט.
היו"ר יעקב ליצמן
האם הוא מבין שמ2004 לא צריך לשלם?
רוני עמרם
הוא קבע שצריך לשלם להם פנסיה. הם החליטו שבגלל ששילמו להם 70 אלף שקל לא צריך לשלם להם עכשיו אלא בתום הצבירה של 70 אלף שקל, ואז עוד 3 או 4 שנים הם יתחילו לקבל את הפנסיה. אמרנו שאסור לקזז. אם מחליטים לקזז, אסור לקזז את זה מהכספים הראשונים. או שזה יהיה מהתשלומים האחרים, או שלכל תשלום פנסיה יקזזו 10%. לא במכה אחת. העובדים האלה הם בני 50, 55. את דמי אבטלה הם ניצלו. עבודה בגיל 50 או בגיל 55 לא מקבלים. הם רק עוד 4 שנים יתחילו לקבל את הפנסיה. אי אפשר להפלות בין דם לדם בנושא הזה. אם מותר להם לקזז, שיקזזו 5%, 10%.
היו"ר יעקב ליצמן
הרושם שלי הוא שתוכל לעשות את זה רק בבית משפט.
שלמה שחר
הובהר לעובדים שאין להם זכאות לפנסיה. באה אלי אחרי חודש עובדת ואמרה שהיא הוציאה את כל הכסף, אין לה ממה לחיות. מי שמכלכל את צעדיו צריך לקחת בחשבון את הדברים האלה. הוא קיבל סכום נכבד של 70 אלף שקל, בהבדל מהפנסיונר שמקבל כל חודש 4000 או 5000 שקל.
נסים דהן
הביטוח הלאומי עשה טעות.
היו"ר יעקב ליצמן
הכונס צודק בזה שהוא לא צריך לכלכל את הצעדים של כל אחד. הוא מעביר את הכסף, כשכל אחד עושה מה שהוא רוצה.
רוני עמרם
הוא לא העביר את הכסף.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא יכול לבוא בטענות לכונס. לדעתי צריכים ללחוץ על בית משפט שייתן פסק.
חיים אורון
נושא הפנסיות הוא בסכום הרבה יותר גדול ממה שהוזכר פה. אם נסים עשה חשבון שזה 2.5 מיליון שקל, אז זה סיפור של מעל ל100 מיליון שקל. הבנתי מרביב שבעיית הפנסיה היא חלק מהנושא. אל תוציא החוצה את ה-40 האלה. אני לא בטוח שאתם צריכים לרוץ לבית משפט לקבל פסק דין סופי. אני מקווה שבתוך ההסדר כולו מצבם יהיה יותר טוב מאשר אם היה מדובר במקרים פרטיים. מסתמן שמגיעים לנקודה של הכרעה. תשאירו את ה40 בתוך הדיון הזה. יהיה יותר קל לפתור את זה בתוך הדיון הזה מאשר לדון בכל מקרה פרטי.
קלרה שטיינברג
אנחנו היינו בבית המשפט.
היו"ר יעקב ליצמן
לכם אין בעיה, כי עד מאי יש כסף. אנחנו מקווים שבית החולים יימכר. אמרנו שבכל ההסדר של המכירה הפנסיונרים יהיו.
קלרה שטיינברג
ביקשו מהפנסיונרים שיעשו שקט תעשייתי ושלא יגיבו. אנחנו יושבים כמו ילדים טובים ומחכים. אנחנו כבר באפריל. יש לנו עוד משכורת אחת לקבל.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מקווה שעד אז נוכל להתבשר שיש מכירה.




5. תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004
(תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי גמלאות בעבודה)
(הוראת שעה) (סדרי דין בוועדת ערר), התשס"ה-2005
דורית נובק
בראשון לפברואר התחלנו את המסע לכיוון יישום התוכנית מהבטחת הכנסה להכנסה בטוחה מהלב. במסגרת הזאת המפעילים, הזכיינים נערכים ב4 אזורי ניסוי, כשאנחנו נערכים לבניית כל מנגנוני הבקרה, המעקב, הפיקוח והתמיכה בתוכנית.
נסים דהן
האם יש כבר זכיינים?
דורית נובק
יש כבר זכיינים. כולם נוכחים פה.
נסים דהן
כולם בשותפות עם חו"ל?
דורית נובק
כולם בשותפות עם חברות בינלאומיות זרות. אנחנו נמצאים כרגע בעיצומו של תהליך ההקמה של המרכזים.
חיים אורון
יהיו 16 אלף כמו שחשבו, או שפחות?
דורית נובק
יהיו 14 אלף בהתחלה, כאשר עם ההתקדמות נוכל להרחיב את המספר באזורים הקיימים. אנחנו התכנסנו כאן כדי לקדם את המהלך של הקמת ועדות הערר.
גלית לביא
התקנות האלו הן תקנות סדרי דין. המנגנון המהותי לגבי מי מקבל החלטה ואיך הוא מקבל קבוע בחוק העיקרי. בחוק העיקרי קבוע שמתכנן יעדים תעסוקתי שיופעל על ידי המרכזים יכול לקבוע לכל משתתף במרכז השמה בעבודה שאמורה להתאים לכושרו הגופני, הפיזי והבריאותי. הוא יכול, אם הוא לא מצליח למצוא לו עבודה, לקבוע לו תוכנית אישית שגם היא אמורה להתאים לו. כל משתתף שחושב שמה שקבע מתכנן היעדים התעסוקתי לא מתאים, לא נכון ולא ראוי, יכול, רשאי וכדאי שיגיש ערר לאחת מוועדות הערר שתוקמנה. יוקמו ועדות ערר שישבו בכל אחד מ-4 המרכזים. אנחנו נתקשר עם איזו שהיא חברה מפעילה שתתן לנו את הדיור ואת התפעול הניהולי של הדבר הזה. בשלב ראשון הוחלט להקים שני הרכבי ועדות ערר. הרכבי ועדות הערר לא כפופים למרכזים וגם לא למינהלת.
נסים דהן
זאת אומרת, הם לא יכולים אפילו לשבת שם?
גלית לביא
הם ישבו במבנים נפרדים לחלוטין.
היו"ר יעקב ליצמן
בכל ועדת ערר זה ככה?
גלית לביא
לא.

חיים אורון

אין לך שום תחום שבו גורם פרטי לוקח קצבה מהאדם או נותן קצבה לאדם. זה משהו מאוד מיוחד כאן.
גלית לביא
בשלב ראשון הוחלט שיוקמו שני הרכבים של ועדות, כאשר הרכב אחד יטפל בירושלים ובאשקלון וההרכב השני יטפל בשני האזורים הצפוניים יותר. נקבע בחוק העיקרי ששניים מחברי ועדת הערר יהיו עובדי מדינה, אחד יהיה עובד ציבור. הם יהיו כפופים ליועץ המשפטי של התמ"ת. הם אלה שינהלו את הדיון המהותי. כאן התקנות מדברות על סדרי הדין, כלומר איך מגישים, מי מגיש, מתי מגיש, מה קורה בשלבי ההגשה. זה מה שמופיע בפניכם.
חיים אורון
מי הם נציגי הציבור? האם יש פרופיל שלהם?
גלית לביא
האחד צריך להיות עובד סוציאלי, השני צריך להיות איש משק וכלכלה. כרגע מסתמן שהעובד הסוציאלי יהיה עובד מדינה ואיש משק כלכלה נציג ציבור. זה עוד לא סגור.
חיים אורון
איפה אתם אוספים את המועמדים?
גלית לביא
לעובדי ממדינה יהיה מכרז. לנציגי ציבור נצטרך לבנות איזה שהם קריטריונים.
נסים דהן
אני מתאר לעצמי שהשר יבחר וישלח את זה לרביבי.
גלית לביא
הדבר המהותי ביותר בתקנות זה ה-21 ימים. בחוק העיקרי נקבע שאם תוך 21 ימים לא ניתנה החלטה - הגמלה מאושרת למערער. זאת הסיבה שכל התקנות האלו בנויות בלחץ זמנים שלדעתי לא מוכר בשום ועדה אחרת. זה מלחיץ גם את המשיבים וגם אותנו בתור אחראים על ועדות ערר. המערער יכול להגיש את הערר בכתב יד. הוא מגיש את זה באזור שנמצא המרכז שבו הוא מטופל. הוא צריך להגיש את זה בעותק אחד.
נסים דהן
כמו בית משפט לתביעות קטנות.
גלית לביא
כדי שלא יהיו לו שום הוצאות מיותרות ולא יצטרכו לטרטר אותו. את המועד לדיון הוא מקבל במועד הגשת הערר, כדי שהוא לא יצטרך לבוא עוד פעם לקחת אותו. כל הקשר האחר ייעשה באמצעות פקסים.
נסים דהן
הוא יכול להופיע עם מייצג?
גלית לביא
כן. במקרים של עררים רפואיים מצורף לכל ועדת ערר מומחה רפואי שיבדוק את הערר מבחינה רפואית. הוא יוכל לתת את חוות דעתו על סמך מה שמוגש לו. אם הוא חושב שיש צורך הוא יוכל לשאול שאלות את הרופא של המרכז, את הרופא שנתן את התעודה הרפואית, או אפילו לזמן לבדיקה.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה זמן?
גלית לביא
הכל בתוך ה21 יום. השארנו אפשרות לוועדות להפעיל שיקול דעת להאריך את המועדים מעבר למה שכתוב בתקנות.
היו"ר יעקב ליצמן
עד כמה?
גלית לביא
לא רשום. אנחנו כתבנו סעיף שמאפשר להם לחרוג מעל 21 ימים מטעמים שיירשמו, כיוון שאחרי 21 יום הגמלה חוזרת.
חיים אורון
ה-21 יום הוא בכדי למנוע מצב שהוא יפסיד חודש.
שרון פרימור
מכיוון ששיקול הדעת לגבי הענקת הגמלה או שלילת הגמלה מצוי בידי גוף מסחרי והערוץ היחיד שיש על שיקול הדעת השילטוני הוא ועדת הערר, אנחנו רואים חשיבות מרובה בכך שההסדרים שייקבעו לגבי ועדת הערר יהיו כמה שיותר ברורים, כמה שיותר חד משמעיים, במיוחד להתחשב באוכלוסייה שתעמוד בפני ועדת הערר . לגבי חלק מהדברים הגענו להסכמה, לגבי חלק מהדברים יש פרשנות אחרת.
נסים דהן
אנחנו מדברים על פיילוט.
שרון פרימור
דווקא בגלל שזה פיילוט צריך לעשות את זה כמה שיותר ברור. יש כאן תמריצים שחשוב מאוד לבטל, פערי כוחות מאוד ברורים בין נציגי החברות לאותם אנשים שישתתפו בתוכנית.
ערן גולן
התקנות לא נותנות פתרון לאדם שהוזמן לבדיקה אצל רופא ומסיבות שלא תלויות בו הוא לא הגיע.
היו"ר יעקב ליצמן
מה הן הנסיבות שלא תלויות בו?
ערן גולן
ילד חולה, תאונת דרכים ועוד הרבה מקרים. הוא נחשב לסרבן ברגע שהוא לא מגיע לבדיקה.
נסים דהן
בחוק הראשי כתוב שרק אם יש לו סיבה מוצדקת.
גלית לביא
אנחנו בכוונה השתמשנו במונח "סירב".
היו"ר יעקב ליצמן
הם מבקשים שזה יהיה יותר ברור.
גלית לביא
אנחנו לא רוצים שיהיה מצב שאדם הוזמן לבדיקה רפואית ופשוט לא הגיע.
היו"ר יעקב ליצמן
מדברים על מצב שיש סיבה עניינית לכך שהאדם לא מגיע.
חיים אורון
כולנו מבינים שלפעמים הסרבנות היא חלק מהבעיה. העונש עליה לא יכול להיות מניעת גמלה. נניח יש מישהו שלא מגיע. על פי הנוסח של החוק זאת עילה לקחת ממנו את הגמלה. האופציה שהחברים מבקשים נראית לי סבירה, זאת אומרת שהוועדה בהרכב של שלושה..
גלית לביא
בתקנה 11 לתקנות כתבנו תקנה כללית לגבי הארכת מועדים.
היו"ר יעקב ליצמן
ברור לנו שכשיש סיבה אמיתית צריך לאפשר לקבל אחר כך, לא אוטומטית לבטל.
גלית לביא
נוסיף פה בסייפה שהוועדה רשאית לקבוע מטעמים מיוחדים שיירשמו כי אי הופעה או אי המצאת מסמכים אינם נחשבים..
ערן גולן
אמרו כאן שאפשר להגיש בכתב יד קריא וברור. אנחנו רוצים שיהיה ברור שכתב יד לא ברור ולא קריא לא יהווה תנאי לשלול את הגמלה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא חושב שסביר להיכנס לזה, כי אז נצטרך לקיים דיון על מה זה קריא ומה זה ברור.
ערן גולן
אנחנו רוצים לתמרץ את הזכיינים להגיש תשובה, כדי שהמשתתף ידע מה עומד מולו. אנחנו מציעים שאם הזכיין לא מגיש שום דבר, ההחלטה תינתן על בסיס כתב הערר.
נסים דהן
זה בכל מקרה ככה.
גלית לביא
במכרז יש מנגנון של קנסות כאשר עררים מתקבלים. צריך לזכור שמדובר בוועדות ערר מיוחדות. יש את הגופים שהם זכיינים והם גופים פרטיים לחלוטין, ויש לנו את המערער. הוועדה היא ועדה מטעם המדינה. בכל מקרה יהיה לה שיקול דעת. זה לא כמו התדיינות רגילה בין תובע לנתבע, שברגע שהנתבע לא נותן כתב תשובה אז התביעה מתקבלת ככתבה וכלשונה. יש פה שיקול דעת. צריך לראות מה בדיוק הערר כותב, מה בדיוק הערר אומר. גם אם הערר הוא קנטרני, אנחנו לא רוצים שהוא יתקבל רק בגלל שהמרכז לא הגיש תשובה. מאוד חשוב לנו להשאיר את הכל לשיקול דעת הוועדה.
ערן גולן
החוק קובע מנגנון של הטלת אגרות על מי שדחו לו 3 עררים. אנחנו רוצים שחזרה מערר לא תחשב לצורך תביעה.
גלית לביא
זה חוק ראשי. חזרה מהערר היא לא דחייה.
ערן גולן
זאת פרשנות.
שגית אפיק
ב9(ב) לא כתוב שההחלטה של הוועדה תהיה מנומקת.
גלית לביא
זה כתוב בחוק בתי הדין.
נסים דהן
אני מציע שאפשר יהיה להגיש ערר בעל פה.
היו"ר יעקב ליצמן
אתה צודק.
גלית לביא
לא אפשרנו להגיש בעל- פה, כי אמרנו שיהיה מאוד בעייתי להגיד למה הוא התכוון או לא התכוון. חלק מהתפקיד של החברות שמתפעלות את הדבר הזה הוא לסייע למערערים בהגשת הערר. אם הם ירצו שיעזרו להם לכתוב -יעזרו להם לכתוב, ואם הם ירצו שיעזרו להם להדפיס - יעזרו להם להדפיס. יש שם גם רכז משפטי שאנחנו רוצים שישכרו את שירותיו.
נסים דהן
כשדיברתי על קושי בכתיבה וקריאה לא דיברתי על קושי טכני. לאנשים שהם חולי נפש יש בעיה.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מציע שרק לנכים נאפשר להגיש בעל-פה.
גלית לביא
נכים לא נמצאים בתוכנית.
חיים אורון
אני חושב שצריך לקבוע מנגנון של דיווחים. לא איכפת לי שזאת תהיה ועדת העבודה והרווחה.
היו"ר יעקב ליצמן
כמה זמן תקופת הניסיון?
גלית לביא
שנתיים.
שרון פרימור
הייתי מציעה שהסמכות הזאת תהיה כתובה בתקנות.
גלית לביא
היא כתובה במכרז.
שגית אפיק
החלטנו לתקן את 5(ג) כך שאם הוא לא יכול מסיבה מוצדקת.. יש בסעיף 8 הוראה דומה האומרת שהוועדה רשאית להחליט בערר ללא נוכחות המשיב או המשתתף אם הוזמנו ולא התייצבו, או אם התייצבו ועזבו את הישיבה.
גלית לביא
זה שיקול דעת של הוועדה.
שגית פאיק
השאלה אם יש הצדק לקבל החלטה במעמד צד אחד.
גלית לביא
הסעיף הקודם מדבר על דבר שהוא לכאורה טכני. הוועדה נמצאת בסעיף 8.הוועדה רשאית, בהתאם לנסיבות המקרה, היא לא חייבת.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי גמלאות בעבודה) (הוראת שעה) (סדרי דין בוועדת ערר), התשס"ה-2005, שירים את ידו?

ה צ ב ע ה

בעד - 1
נגד - 0

נמנע - 1

אושר


הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים