פרוטוקול

 
בחירת יושב-ראש זמני לוועדה

2
ועדת הכלכלה
11.1.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 346
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, א' בשבט התשס"ה (11 בינואר 2005), שעה 13:00
סדר היום
בחירת יושב-ראש זמני לוועדה
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון - היו"ר
רוחמה אברהם
גילה גמליאל
איתן כבל
אליעזר כהן
אבשלום וילן
משה כחלון
גדעון סער
אברהם פורז
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
אריה האן - מזכיר הכנסת
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
אסתר מימון


בחירת יושב-ראש זמני לוועדה
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
ברשות יושב-ראש הכנסת אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר-היום בחירת יושב-ראש זמני. מעבר לפרוצדורה הרגילה, שמתקיימת לפי סעיף 10(א), שבה אני מודיע לכם שוועדת הכנסת התכנסה והחליטה להמליץ בפניכם על פלוני אלמוני לבחירה, נתקלנו בבעיה תקנונית. התקנון מדבר על בחירת יושב-ראש רק כאשר כנסת מתכוננת, ועל בחירת ממלא-מקום בשעה שנבצר מיושב-ראש לכהן. המחלקה המשפטית לא הסכימה להגדיר את המקרה של היושב-ראש שמחון, שהתמנה בשעה טובה ומוצלחת, וכולנו מאחלים לו הצלחה, כשר לאיכות הסביבה, כמי שנבצר ממנו לכהן, ולכן היינו צריכים לעשות שימוש בסעיף 147 לתקנון, שהוא סעיף הסל, שאומר, שבכל מקום שאין פתרון לתקנון, תחליט ועדת הכנסת. קיבלנו החלטה גם לצורך העניין הספציפי הזה, ואנחנו גם מאמצים אותה כהצעה לתיקון התקנון, והיא תונח על שולחן הכנסת. קבענו בהחלטה הזאת כי, ואני מצטט: "מונה יושב-ראש ועדה לשר או לסגן שר או חדל מסיבה אחרת לכהן כיושב-ראש ועדה במהלך כהונת הכנסת, רשאית הוועדה לבחור יושב-ראש זמני מבין חבריה, בדרך האמורה בסעיף 10(א) לתקנון, ויהיו לו עד שייבחר יושב-ראש קבוע כל סמכויות היושב-ראש". סעיף 10(א) מסדיר את הבחירה על דרך של המלצה של ועדת הכנסת.

ואכן, הבוקר הזה, לאור ההחלטה הזאת, לפי סעיף 147, קיבלנו החלטה, גם לפי סעיף 10(א), שלפיה ועדת הכנסת ממליצה לוועדת הכלכלה לבחור בחבר הכנסת איתן כבל כיושב-ראש זמני, שיכהן עד שייבחר יושב-ראש קבוע, ועד אז יהיו לו גם כל סמכויות היושב-ראש. אדוני יושב-ראש הכנסת, בבקשה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ודאי שאין לי הערה על הודעתו של יושב-ראש ועדת הכנסת, שהוא פועל על-פי סמכותו. מובן שעדיין נמצאת שאלה בכנסת מאז בג"ץ רייסר, ומאז הקמתה, השאלה אם אפשר, בעל כורחו, להחליף יושב-ראש ועדה מכהן. הואיל ובנושא זה אין יושב-ראש ועדה מכהן, ודאי שאי אפשר שתהיה לקונה, מה עוד שממלא-המקום הגיע מאותה הסיעה, וחלוקת הוועדות בין הסיעות עדיין לא נתגבשה בצורה שונה מהדרך שבה נקבעה החלוקה בוועדה שנקראת "הוועדה המסדרת", עם כינונה של הכנסת השש-עשרה, אנחנו משאירים בצריך עיון את הבעיות. אני חושב שהיושב-ראש יציג מועמד, וכמובן, חברי הכנסת האחרים יכולים לבחור מועמד משלהם. העניין הוא בכך, שיושב-ראש ועדת הכנסת עכשיו משמש כיושב-ראש ועדת הכלכלה בישיבה זאת על מנת לבחור, ומי שבוחר את היושב-ראש הזמני, לפי הסעיף, הם חברי ועדת הכלכלה.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
הקדמתי ואמרתי גם לחברי בוועדת הכנסת הבוקר הזה, שאני מבקש מהם, כפי שאנחנו תמיד נוהגים במעמדים האלה, שהדברים האלה נעשים בהסכמה, ואין עליהם מחלוקת. חשוב, במיוחד כאשר מדובר בבחירת יושב-ראש זמני, שלא להכביר מחלוקת.
אברהם פורז
אדוני היושב-ראש, אדוני יושב-ראש הכנסת, בדרך כלל בתקופת כהונתה של כנסת, עם כינונה של כנסת, מתגבשים מערכי הכוחות, מי בקואליציה, מי באופוזיציה. אבל מסתבר שבפרלמנט שלנו הדברים משתנים: כך, לפני כארבע שנים, אריאל שרון באמצע קדנציה פתאום הפך לראש ממשלה במקום אהוד ברק, והכנסת נשארה כנסת, וגם עכשיו, תוך כדי כהונתה של הכנסת, קבוצה של מפלגות עזבה את הקואליציה וקבוצה של מפלגות הצטרפה לקואליציה.

אני מציע לך, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, לנסות לעשות הכול בהסכמות, כדי שלא נגיע למצבים שיושבי-ראש מכהנים מודחים, משום ששמעתי, שיש גם רעיונות כאלה, ואני חושב שאלה רעיונות לא נכונים.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
למה אנחנו צריכים להקדים את מה שאולי לא יגיע? אין לנו יושב-ראש, אנחנו צריכים לבחור יושב-ראש.
אברהם פורז
אני בן אדם מאוד פסימי מטבעי, אני רואה צל הרים כאנשים.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
אנחנו יודעים שהוועדה הזאת הולכת לאופוזיציה, ואנחנו יודעים שכנראה הסיעה שתקבל את הוועדה הזאת תהיה ש"ס. אם היינו יכולים לקבל שם, לא היינו מטרטרים את איתן כבל בעניין הזה, והיינו בוחרים ישר את היושב-ראש הקבוע.
אברהם פורז
אדוני היושב-ראש, אני חולק על ההסדרים האלה מהסיבה הפשוטה, שצריך לעשות הכול בהסכמות. לכן אני מייעץ לך, גם באופן בלתי פורמלי, לנסות ולהביא את כל נציגי הסיעות, כדי שתוכלו להביא משהו מוסכם.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
לגבי הסכמות. כמובן שוועדה מסדרת היא ועדה שמקבלת בסופו של דבר החלטה בהסכמה – הסכמת האופוזיציה מול הקואליציה, הסכמה, הפירוש הוא לא פה אחד. זאת אומרת, אם רוב האופוזיציה מסכימה להסכמות שמגיעות מהקואליציה, באותו רגע הגענו לידי ריצוי והתרצות.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
אפילו שזה יושב-ראש זמני, זה סוג הישיבות שהיושב-ראש ואנוכי מנהלים אותם במומנט מסוים של חגיגיות, אני לא רוצה להכביר מחלוקת. את כל הדברים האלה אני מוכן לשמוע בשיחה אתך, אברהם פורז. אני מוכן להביא את יושב-ראש הקואליציה כדי שיישב אתנו בשיחה הזאת, ואתה תהיה, לצורך העניין, ממלא-מקום יושב-ראש האופוזיציה.
אברהם פורז
אני רוצה לקיים ישיבה בלתי פורמלית של נציגי המפלגות כדי להגיע להבנות.
אבשלום וילן
חבר הכנסת כבל, למרות שהוא לא עבר שימוע, הוא מועמד ראוי, אני משוכנע שיהיה מינוי טוב. מצדי שימשוך עד סוף הקדנציה.

נשמעה בקשה של יושב-ראש ועדת הכלכלה לשעבר, חבר הכנסת פורז. אתם דנים, ואני מבין שיש רציפות הכנסת, אבל עיני רואות וכלות, שיושב-ראש ועדת העבודה והרווחה הוא מהאופוזיציה ויושב-ראש ועדת הפנים הוא מהאופוזיציה, יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה הוא מהאופוזיציה ויושב-ראש ועדת הכלכלה הוא מהאופוזיציה, ורק סיעתנו האופוזיציונית--
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
--שתמכה בממשלה--
אבשלום וילן
--נשארה בלי תפקיד. האומנם?
משה כחלון
אני מבקש להביע אמון מלא בממלא-המקום.
גדעון סער
לגבי הערת היושב-ראש, הרי שוועדת הכנסת נכנסה בנעלי הוועדה המסדרת, קיימה דיון, ולא רק שהיתה בו הסכמה של נציגי האופוזיציה, למעט סיעה אחת, סיעת שינוי, אשר חמדה את הוועדה הזאת, אבל עושה כן, וזה חשוב לומר, בניגוד להחלטת הוועדה המסדרת, שאת שמה לעתים נושאים לשווא, במובן זה שהוועדה המסדרת קבעה הסדר רוטציה עם סיעות העבודה וש"ס למחצית הקדנציה בוועדת הכלכלה. לכן הוועדה הזאת מיועדת לנציג סיעת ש"ס. אני ממתין מיושב-ראש ש"ס למועמד מסיעתו, ואז ייבחר נציג סיעת ש"ס במסגרת הסבב הזה. מאחר שאין כרגע שם, נכנס איש מפלגת העבודה, באופן זמני, בנעליו של איש מפלגת העבודה, עד שיהיה סבב.

באשר לסיעת שינוי, שאני מכבד, וחבר הכנסת פורז, שאני מכבד באופן אישי, אני משוכנע שהוא יכול היה להיות יושב-ראש ועדת הכלכלה מצוין, כפי שהיה בעבר, יש רק בעיה אחת, שאין שום סיבה, טעם, נימוק הגיוני או סביר להפקיע מידי סיעת ש"ס, אשר בדין מגיעה לה הוועדה הזאת, את התפקיד.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
אלא אם תצורף לממשלה כמובן.
גדעון סער
אז יהיה ויכוח חדש האם מעמדה של ועדת הכלכלה כמעמד הוועדה לביקורת המדינה, אשר בה החיוב הוא בחוק, לעומת חיוב שהוא בנוהל, אבל זה ויכוח תיאורטי.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
אם כך, אני מעמיד אפוא להצבעת ועדת הכלכלה את המלצת ועדת הכנסת למנות את חבר הכנסת איתן כבל כיושב-ראש זמני של ועדת הכלכלה, עם מינויו של חבר הכנסת שלום שמחון לשר לאיכות הסביבה, ועד לבחירת יושב-ראש קבוע לוועדה יהיו לממלא המקום סמכויות היושב-ראש. מי בעד ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
הוחלט על מינויו של חבר הכנסת איתן כבל כיושב-ראש זמני ליושב-ראש לוועדת הכלכלה.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
פה אחד אני קובע אפוא, שחבר הכנסת איתן כבל מונה כיושב-ראש זמני לוועדת הכלכלה, וזאת עד לבחירת יושב-ראש קבוע. חבר הכנסת איתן כבל, יש לך כל סמכויות היושב-ראש. אנחנו מברכים אותך.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
הואיל ואיתן כבל מדבר בעד עצמו, אין צורך להוסיף מילה על מינויו. אני מקווה שתקבל תפקידים קבועים ותלך מחיל אל חיל.
גדעון סער
לא קרה בהיסטוריה הפרלמנטרית, שיום אחרי יום אדם נבחר ליושב-ראש סיעה וליושב-ראש ועדה.
יו"ר ועדת הכנסת רוני בר-און
היהלום שבכתר תפקידך הוא ממלא מקום יושב-ראש הקואליציה. את זה אין לשכוח. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים