פרוטוקול

 
חילופי יו"ר הוועדה, אישור מוסדות ציבור לענין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מס שבח מקרקעין, אישור עיסקה

5
ועדת הכספים
11.1.2005
הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, א' בשבט התשס"ה (11.1.2005), שעה 14:45
ס ד ר ה י ו ם
חילופי יושב ראש ועדת הכספים
1. אישור מוסדות ציבור לענין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מס שבח מקרקעין.
2. אישור עסקה לפי סעיף 2(6) לחוק מקרקעי ישראל התש"ך – 1960 . (חיפה)
3. אישור עסקה לפי סעיף 2(6) לחוק מקרקעי ישראל התש"ך – 1960. (חליפין בין קק"ל לבין רשות הפיתוח ראמה – כאוכבה).
4. אישור עסקה לפי סעיף 2(6) לחוק מקרקעי ישראל התש"ך – 1960. (חליפין בין קק"ל לבין רשות הפיתוח טבריה).
נכחו
חברי הוועדה: רוני בראון – יו"ר ועדת הכנסת – היו"ר
יעקב ליצמן –יו"ר ועדת הכספים הנכנס
חיים אורון
רוחמה אברהם
ישראל אייכלר
בני אלון
רוני בריזון
דניאל בנלולו
מיכאל גורולובסקי
נסים דהן
אבשלום וילן
יצחק כהן
אורית נוקד
ניסן סלומיאנסקי
גדעון סער
איוב קרא
אברהם שוחט
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
שר התיירות אברהם הירשזון – יו"ר ועדת הכספים היוצא
ח"כ דוד אזולאי
יעקב אפרתי – יו"ר מנהל מקרקעי ישראל
יועצת משפטית
אנה שניידר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר רוני בראון
ברשות יו"ר הכנסת אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים, מכוח סמכותה על פי סעיף 10.א לתקנון הכנסת ולרגל האירוע המשמח שבו חברנו הטוב השר אברהם הירשזון עזב אתמול את תפקידו כיו"ר ועדת הכספים והושבע בשעה טובה ומוצלחת לתפקיד שר התיירות של מדינת ישראל, וזהו מינוי שכולנו כאחד קיבלנו גם בשמחה וגם מתוך תקווה רבה לכך שתעשה בתיירות לפחות מקצת ממה שהצלחת לעשות כאן בוועדת הכספים בשנתיים האחרונות האלה. נתפנתה משרתך כיו"ר הוועדה, ועל פי ההסכמים הקואליציוניים התפקיד הזה שלך נמסר או אמור להימסר בעוד מספר דקות לרב יעקב ליצמן חבר הכנסת ויו"ר סיעת יהדות התורה. ולכן ועדת הכנסת היום בישיבתה בבוקר, ומכוח סמכותה לפי סעיף 10.א לתקנון הכנסת, החליטה להמליץ בפניכם חברי ועדת הכספים לבחור ברב יעקב ליצמן כיו"ר ועדת הכספים הבא. אדוני יו"ר הכנסת בבקשה.
יו"ר הכנסת רובי ריבלין
תודה רבה. רבותי, אנחנו נמצאים במעמד שבו אנחנו משלחים יושב ראש אחד, ופעמים השליחות היא מלווה בברכה. גם בברכתנו וגם בהסכמתו לברכה של צאתך לשלום, הולך מחיל אל חיל. באמת בשמחה רבה. יש פעמים שחברי הכנסת נהנים שאחד מחבריהם, ומהעושים במלאכה במסגרת הכנסת, מהטובים שביניהם ובמשך שנים רבות זכה בסופו של דבר לעלות מעלה ולשמש כשר בממשלת ישראל, ועל כך הברכה. אין מצב שבו העניין כאן הוא שנבצר ממנו, במובן הטוב, מלקיים את תפקידו, אלא פה אנחנו מדברים על חילופי גברי אשר אין עליהם מחלוקת, וכאשר נמצאים פה חברים כל כך ותיקים בכנסת הם יודעים שוועדת הכספים לעולם ומעולם היתה שייכת לקואליציה, ואין על כך מחלוקת, ולא צריך לא פעולת הסדרה ולא פעולת הסכמה, הדברים האלה מובנים מצורך הכורח של השלטון לממש את שלטונו.

ולכן אנחנו יכולים רק לברך על כך שהבאתם מועמד, שהוא לא רק מוסכם על הקואליציה אלא הוא מוסכם על רבים מאתנו, שכן הוא מחזיר עטרה ליושנה, והוא חוזר לכסאו בו ישב ושכן ושימש כשליח ציבור העוסק באמונה בצרכי ציבור. ואני רק יכול לברך על כך ומקווה שהוועדה שמייד תבחר לעצמה יושב ראש חדש, שכן כבר כמעט עשרים וארבע שעות מאז שנבחר חברנו אברהם הירשזון לשמש כשר, אין לוועדה הזאת לא יושב ראש ולא ממלא מקום. ואיך תתקיים כלכלת ישראל חלילה אם לא יהיה לה.
היו"ר רוני בראון
חברים טובים, אז במסגרת להגדיל תורה ולהאדיר אני קורא לכם כפי שאנחנו נוהגים תמיד, בודאי בעניין הזה אני לא צריך להפעיל פה שום משמעת סיעתית ושום מכבש קואליציוני, כדרכנו בקודש את המלצת ועדת הכנסת בעניין בחירת יושב ראש בדרך כלל נהוג לכבד בהצבעה פה אחד, אני מייד אפתח כמובן סדרה של דוברים שיברכו את היושב ראש היוצא ואת היושב ראש הנכנס, ואי אפשר יהיה פה להגזים במחמאות, לא ליוצא ולא לנכנס. אחר כך גם הם ידברו. אני מציע איפה לחברי ועדת הכספים לאמץ את המלצת ועדת הכנסת ולבחור ברב יעקב ליצמן ליושב ראש הוועדה. מי בעד ירים את ידו? תודה רבה. מי נגד? תודה רבה. שניים. מי נמנע? אין. תודה רבה. ברוב דעות וגם ברוב קולות, נבחר ח"כ הרב יעקב ליצמן ליושב ראש ועדת הכספים. אני מברך אותו. מכאן ואילך הוא מנהל את הישיבה. אלא שהדבר האחרון שאני עושה בתור מנהל הישיבה זה אני אתן לכל אחד זכות דיבור בעניין הזה. אחרון, או לפני האחרון יהיה חבר הכנסת והשר הירשזון ואחריו תחתום אתה. תודה רבה, הייה ברוך, שא ברכה, הצלחה רבה.
רוחמה אברהם
אני רוצה לומר שאני יושבת פה ואני בהחלט עם רגשות מעורבים. מצד אחד אני מאוד שמחה שאברהם התקדם וקיבל את שר התיירות ואני בטוחה שהוא יצליח בתפקידו. ומצד שני גם עצוב לי שאתה עוזב, אתה עוזב תקופה, אנחנו מסיימים תקופה ואנחנו מתחילים תקופה חדשה. אני חושבת שלי כחברת כנסת חדשה זאת היתה הזדמנות מדהימה ללמוד במסגרת ועדת הכספים, זו היתה ועדה שבה שמעת את כולם וגם לימדת שאפשר גם לשמוע וגם באיזו שהיא צורה להגיע לעמק השווה ולגרום לכך שכולם יהיו מרוצים. אני מודה לך ואני חושבת שהיתה לי הזכות לשבת בוועדה הזאת. אני מאחלת לך הצלחה, אני יודעת שתצליח.

ולך אדוני היושב ראש הנכנס, שמחתי שאני הכרתי אותך כחלק, כחבר בוועדה הזאת, אני בטוחה שכקודמך תמשיך לשמוע את כולם ותמשיך לנהוג כפי שנהגת בעבר.
ישראל אייכלר
אני אקצר, בשיטת הרב ליצמן שיותר עוסק במעשה ופחות בדיבורים אני אקצר, אני רוצה לומר קודם כל ברכות לאברהם הירשזון, שקודם כל היה יושב ראש ועדה, כולם הודו שהיה איש הגון וישר ונתן לכולם לדבר, גם באופוזיציה. ואני בטוח שבתפקידו כשר יוכל לתרום הרבה יותר, בפרט בעניין שר התיירות, שמאוד חשוב לתיירות היהודית בארץ ישראל.

ולגבי חברי הרב יעקב ליצמן יושב ראש הסיעה שלנו, כולם יודעים ומכירים ומוקירים, האיש הוא נקי כפיים, הוא בר לבב, שמלתו מלה, וכולם יודעים את זה, גם החברים בקואליציה וגם באופוזיציה, והוא יידע להנחות את תפקידו בוועדת הכספים לטובת מדינת ישראל על כל אזרחיה, כי אמנם הוא נציג סיעת יהדות התורה אבל לנהל את כל המדינה על פי השקפת התורה, שהיא השקפה של צדק, של יושר, של חמלה. אבל הוא גם יידע שכל העוולות שנעשו בשנתיים האחרונות נגד השכבות החלשות הוא יתקן אותם במידה ובמשורה לטובת כלל ישראל.
דניאל בנלולו
ידידי, ליושב ראש היוצא ולשר הנכנס, חברי היקר, אני מצטרף לכל הברכות של רוחמה, מלה במלה, ואם היה לי את הזמן אז הייתי ממשיך ומפרט עוד יותר מזה. ידידי יושב ראש ועדת הכספים החדש, אני אשמח מאוד שנמשיך לשתף פעולה כמו שעשינו עד היום, עבודה פוריה ומוצלחת.
אברהם שוחט
אברהם, אני רוצה לאחל לך הצלחה. מהחדר הזה כבר יצאו שרים כפי שאתה יודע, ואחרי זה כבר חזרו אליו. אבל אמרתי לך כשדיברנו על זה שאני חושב שמבחינתך זה בהחלט דבר חשוב להיכנס לממשלה ולהיות בשולחן הממשלה בעיקר בתקופה הזאת, ובהחלט במשך השנתיים האלה היה נעים לבוא לישיבות הוועדה ויש לך חלק גדול בזה.

לליצמן כבר בירכתי אותו ברכה ארוכה בכניסה הראשונה ואני לא יודע אם בסיבוב השני צריך להאריך כל כך הרבה, אבל אני מאחל לך ליצמן שבגדולתך וביכולתך תמשיך לנהל את הוועדה כפי שאתה יודע לעשות. ובעניין הפרופורציה, אתה יודע למה אני מתכוון, תדאג שכולנו נהיה מבסוטים.
ניסן סלומיאנסקי
אברהם, אני רק רוצה להגיד שזה היה המינוי היותר ראוי שאתמול הצבענו, ולו היו מצביעים רק עליך אני חושב שהיית נבחר פה אחד, וזה מספיק במקום להאריך. אתה שילבת בעבודה פה הרבה תבונה, שכל ורגש, ושמעת כל אדם באשר הוא, ובסוף הגענו תמיד לתוצאות טובות. אז תצליח ושיהיה יישר כוח.

ולידידנו הרב ליצמן, תמשיך בדרך שהתווה רב אברום, הנושא של שילוב הרגש והשכל. שיהיה בהצלחה.
חיים אורון
לאברהם, הצבעתי אתמול באופן מאוד יוצא דופן בעד שתהיה שר. בין ההסתייגויות הרבות וההתלבטויות שהיו אם להצביע או לא להצביע בממשלה אתה לא היית חלק מההסתייגויות, כי לגביך לא היתה לי שום בעיה, על סמך ההיכרות פה ועל סמך ההיכרות רבת השנים. אני חושב שאתה דוגמא ליושב ראש ועדה שיש לו עמדה, הוא מייצג אותה בנחרצות אבל הוא מכבד עמדות אחרות ונותן להן לבוא לידי ביטוי, ועל כך הרבה תודות.

לידידי הרב ליצמן, יחסר לי השכן להתלחש אתו במהלך הישיבות, ואני בטוח שאמנם אני יושב באופוזיציה ואתה תהיה בקואליציה, יהיה לך יותר קשה מאשר לי, אבל אני מקווה לעזור לך כמה שאפשר, ואני מקווה שאתה תקשיב לנו עד כמה שאפשר ונתקדם.
רוני בריזון
אברהם ידידי, הייתי אומר כמעט ידידי כאח לי. אתה קיבלת אותי כחבר כנסת "ירוק" לחלוטין ובסבלנותך ובחוכמתך ובתבונתך ובדרך שבה הנהגת אותנו לימדת אותי הרבה. בעיקר לימדת אותי לחבב אותך. ואני אומר את הדברים האלה מלב אל לב. אני מאחל לך הצלחה גדולה במקום שאליו אתה הולך עכשיו ובכל דרך שתבחר בעתיד. אני מקווה שלא תחזור אלינו יותר מידי מהר אלא באמת תעלה מעלה מעלה.

לרב יעקב אני בודאי מאחל לך הצלחה בתפקידך. יחד עם זאת עכשיו אתה בעל הבית וצריך לומר דברים בשבח האכסניה ובשבח כל הבית. אבל אני חושש שאני צריך להכניס לעניין הזה קצת משהו רשמי, משום שלפני כמחצית השעה הודיע גאון הדור הרב אלישיב שהוא מאשר את פיצולה של סיעת יהדות התורה. אם כן יש שאלה גדולה מאוד לגבי כל העניין של ההסכם הקואליציוני, ואני מקווה ששהותך אתנו דווקא כן תושפע מן העניין הזה.
נסים דהן
אדוני היושב ראש, אני רוצה להודות, ידידנו היקר ח"כ הירשזון, אתמול הצבענו נגד הממשלה כי לא נתנו לנו, הגשנו בקשה להצביע שמית, אחד אחד, ואז אם היינו מגיעים אליך ח"כ הירשזון, אולי לעוד אחד, כולנו מצביעים פה אחד. לח"כ הירשזון היו"ר היוצא לכולנו יש עליו רק שבחים. מחד תקיפות בסדר הדיון, לא ויתר ולא נתן שבוועדה כמו שהוא ניהל, בצורת הניהול שלו, שלא תישמע איזו דעה של מישהו. ואני שמח שהמוטו שלו, כל מה שנכנס לוועדה לא יצא אותו דבר. היה לו מוטו מרכזי. המשמעות היא שנשמע את כולם בכובד ראש ולא נקבל כאקסיומה מוחלטת את מה שמונח בפנינו, וזה ייאמר לשבחו, וזה רק מקצת שבחו.

רב יעקב, היה לנו מורה מצויין, רב אברום, שהיום הולך להיות שר התיירות. היה לנו רב מצויין לפחות בנושא של צורת ניהול הוועדה וצורת הדיונים. אני בטוח שהנופך שאתה תוסיף יהיה רק לשבח, בניגוד לחבריי משינוי שחושבים שמי שחבר מפלגה דתית הוא פסול אוטומטית להיות יושב ראש. להיפך, אתם הצבעתם אוטומטית, אני בטוח שהיותך חבר ויושב ראש הסיעה של יהדות התורה כסיעה חרדית במדינת ישראל יוסיף רק לצורה שתוכל לנהל פה את הישיבות ולמסקנות שיתקבלו מכאן, אני בטוח שהם יהיו לטובת כלל אזרחי ישראל, אפילו לאלה שהצביעו נגד.
גדעון סער
ידידי אברהם הירשזון, אני חושב שהיום יש לך תחושה גדולה של סיפוק, לא רק מכיוון שהגעת למה שהוא בעצם הפסגה של כל אדם פוליטי, כאן אצלנו, לשבת ליד שולחן ממשלת ישראל, אלא גם מהאופן, כפי שאתה רואה, שנפרדים ממך כאן בוועדת הכספים, בקונסנזוס ובאהבה אמיתית ובהערכה אמיתית. ואני יכול רק להוסיף באופן אישי, מכיוון שאני בתפקיד שהוא בדרך כלל נותן מעט קורת רוח, אחד הדברים שהקלו עלי וממש נתנו אוירה טובה וכיף זה העובדה שאתה עמדת בראש הוועדה הזאת. היה תענוג לעבוד אתך, ואני חושבת שעשינו ביחד עם כל החברים כברת דרך גדולה מאוד בנושא הכלכלי במדינת ישראל, ויש לך בזה חלק גדול מאוד.

לידידי ח"כ הרב ליצמן, גם עבדנו בעבר, כאשר הייתי מזכיר הממשלה והוא היה בתפקיד הזה, ואני יודע את יכולתו לעשות את התפקיד הזה תוך הבנת התמונה הרחבה, היעדים הכלכליים של הממשלה והאחריות הרבה הנדרשת מהתפקיד הזה, ולכן אני בטוח בהצלחתו ומצטרף לאלה ששיבחו את סגולותיו, הוא באמת אדם שמלה שלו היא מלה, אמין, ומסוג האנשים שטוב לפגוש במערכת הפוליטית.
אורית נוקד
מבחינתי זו בעצם סגירת מעגל, משום שכשאני הגעתי לכנסת באוגוסט 2002 הרב ליצמן היה יו"ר ועדת הכספים, קלט אותי, ואני חושבת שאני מצאתי הרבה דמיון גם בתפיסות העולם וגם ביחס לאדם. ואני יודעת שאנחנו נמצאים בפני תקופה מאוד קשה, ועדת הכספים תצטרך לקבל ועדות קשות אבל אני סומכת עליך ובטוחה שאתה תקבל את ההחלטות הנכונות, האנושיות.

ועכשיו לך, אברהם, אני רוצה להודות, על התקופה שהיינו כאן יחד, אני חושבת שמצאתי הרבה סבלנות, הקשבה, כיבוד הדעה האחרת, אבל יחד עם זאת אתה ידעת לעמוד על שלך. ובאמת המשפט שאני אזכור יותר מכל זה אותו משפט שחוק שמגיע לכאן הוא יוצא אחרת. ואני רוצה לאחל לך המון הצלחה. אנחנו נכנסנו לממשלה שתעסוק בהתנתקות ואני מאוד מאמינה שההתנתקות היא תוביל לשינוי המציאות, דבר שיגרום לך להצלחה בתפקידך כשר תיירות.
בני אלון
לאברהם בהצלחה, אני הייתי מעט בוועדת כספים כי הייתי עסוק בלהכין לך את משרד התיירות. הרבה הצלחה, זה תיק חשוב מאוד.

ולרב ליצמן ידידי, אתה מנוסה, והברכות הן רק תוספת, בסך הכל ההוכחות כבר הוכחת, ואני באמת מאחל לך שתהיה כאן ושתצליח כמה שיותר לעשות דברים שכולם יידעו שאין שום היגיון וצדק ויושר אנושי וחברתי באמת בפסילה שלא ממין העניין שלצערי נעשית לפעמים בבית הזה.
אבשלום וילן
אני רוצה לברך אותך אברהם, אני חושב שמבחינת ניהול הישיבות והיכולת לגבש קונסנזוס בתוך חברי הוועדה, ללא כל קשר להשקפתם הפוליטית, זו תכונה ייחודית שמעט מנהלים ניחנים בה. מבחינה זאת היה כיף לעבוד אתך. חוץ מזה כבר בני אלון אמר, צריך לדעת אחרי מי לבוא ולאיזה תפקיד ולמי למסור את התפקיד, כך שעל פי כל הפרמטרים אתה יוצא טוב.

אני רוצה לאחל באמת לליצמן בהצלחה. אני עבדתי עם ליצמן בשנתיים שהוא היה יושב ראש הוועדה ואני חושב שהדבר החשוב ביותר שליצמן ימשיך, בניגוד לדימוייך הציבורי אנחנו יודעים שאצלך הכל על השולחן. כשהכל על השולחן כיף לא להסכים ולהמשיך קצת להסכים והרבה לא להסכים, והכל יהיה על השולחן. בהצלחה.
יצחק כהן
קודם כל אברהם ידידנו, עברנו שנתיים סוערות, במיוחד השנה הראשונה שלא היתה קלה, אני זוכר את הלילה הלבן עם התקציב הראשון שהצלחת להעביר, עד אור הבוקר היו התייעצויות סיעתיות ורביזיות. זו הזדמנות קודם כל לבקש סליחה, זה לא היה אישי. אין לי שום ספק אברהם שאתה תצליח, תהיה לך הרבה יותר נחת ממה שהיה לך פה. ואני מאחל לך הצלחה. רק בקשה אחת, תהיה אתנו בקשר, וכשהתקציב של משרד התיירות יגיע לפה תבוא יום קודם, נסדר הכל, יהיה בסדר.

לרב יעקב ליצמן, ברכה אחת יש לי לאחל לך, יהי רצון שתזכה לקדש שם שמים.
איוב קרא
ראשית כל אני רוצה לברך את אברהם ידידי. אני חושב שאברהם לא רק פה, גם בתוך הליכוד מהווה את הקונסנזוס. אין לו כמעט יריבים, וזה נדיר בפוליטיקה. ואני באופן אישי לפני שנכנסתי לכנסת ועד היום הזה, חוץ מעניין ההתנתקות שהיתה לי מחלוקת קטנה, לא גדולה קטנה, תמיד היינו ביחד לאורך כל הדרך ואנחנו נמשיך להיות ביחד. אני חושב הגשמת משאלת לב שרבים רוצים אותה.

ולרב ליצמן אני רוצה לומר שכנראה מי שרץ לכיוון ים המלח במקום לכיוון הכותל זוכה בסוף. אני מאוד אוהב אותך, בניגוד לציניות שיש בינינו, אתה יודע, תמיד נכנסנו ביחד לכנסת, היינו ביחד, יש לך מלה, יש לך דרך, ואני מאוד מעריך את מה שאתה עושה ואתה באופן מקצועי גם עושה את הדברים, בניגוד לדימוי החיצוני. אני מאחל לך בהצלחה, ואנחנו נעזור לך. נעזור לך לא פחות מלאברהם.
דוד אזולאי
אני לא חבר ועדת כספים אבל בכל זאת באתי לברך את החברים. אני רוצה לברך את אברהם הירשזון לתפקיד החדש, אני רוצה להגיד לך, תהנה כמה שיותר כי כנראה זה לא יהיה להרבה זמן.

ולחבר הכנסת הרב ליצמן אני רוצה לאחל לך גם ברכה וגם הצלחה, כי אתה צריך את שניהם.
מיכאל גורולובסקי
אני רוצה לברך את ח"כ הירשזון, הוא היה המעסיק הראשון שלי בארץ, אז אני נהניתי גם מזה שהוא העסיק אותי בוועדת הכספים. נאחל לו הצלחה בתפקיד, תפקיד חשוב.

אני גם רוצה להגיד לרב ליצמן שכמו שלימד אותי פעם שסבא שלי לכל מטבע יש תמיד שני צדדים. אז למטבע של התנתקות יש גם צד אחד חיובי. אנחנו רואים במינוי הזה של הרב ליצמן ליו"ר ועדת כספים, זה גם התשובה שלנו לשינוי.
השר אברהם הירשזון
אדוני יו"ר ועדת הכנסת, אדוני יו"ר ועדת הכספים, חברות וחברי ועדת הכספים, היועצת המשפטית של הכנסת, היועצת הכלכלית וכל עוזריי, והכתבים שליוו אותנו, ראשית אני רוצה לומר לכם בכל הכנות, זה רגע מרגש שאתה יושב פה עם חברים ואתה שומע דעות של קואליציה ואופוזיציה ואומרים עליך מלים כל כך חמות, אני רוצה להודות לכם על כך מקרב לב.

אני נכנסתי לוועדת כספים בתקופה כלכלית קשה ביותר, כאשר היינו צריכים לעבור ולקבל החלטות קשות פה בוועדת הכספים, וניסיתי לנהל את הישיבה, את הוועדה, במקצועיות הכי גדולה שאני יודע ובניהול הכי נכון שאפשר כדי לשמוע דעה של כל החברים. אני רוצה לומר בכל הכנות, למדתי מחבריי באופוזיציה ולמדתי מחבריי בקואליציה הרבה מאוד דברים לפני שגיבשתי דעה, ועל כך אני רוצה להודות לכל אחד ואחד מכם.

אני רוצה לומר לכם שכשאתה נכנס לוועדת כספים ואתה מרגיש את העוצמה שלה אז באמת ברגע מסויים יש לך רושם שאתה המנכ"ל של המדינה. אבל אתה לא המנכ"ל של המדינה. ולכן צריך לנהוג בזהירות הכי רבה כשאתה יושב על הכסא הזה ולדעת שאתה רק חלק מההנהגה הכלכלית של מדינת ישראל ושאתה יכול ללכת בנתיב המסויים, כמו שבייגה אמר כשנכנסתי, בין זה שאתה חבר קואליציה לבין זה שאתה נציג העם, ובנתיב הזה ניסיתי לשמור עליו וללכת לטובת מדינת ישראל.

אני עוד פעם רוצה להודות לכם, אני רוצה להודות ליועצת המשפטית של הכנסת ובשמך אני מבקש להעביר לכל היועצים המשפטיים שעשו עבודה מצויינת. אני רוצה להודות ליועצת הכלכלית שלנו, שנתנה לי הרבה עצות טובות. למנהל הוועדה טמיר שבאמת היה יד ימיני בכל דבר, הסתייעתי בו רבות מאוד בכל הנושאים המקצועיים. לעוזריי, שיושבים פה כולם, שבלעדיכם לא הייתי עושה את הדברים כפי שעשיתי.

ולך ח"כ ליצמן ידידי היקר. אני מכיר ומוקיר אותך שנים רבות, ואני מכיר את התבונה שלך ומכיר את הרגישות שלך. ואני לא יודע למה אומרים שאתה לא נראה כפי חיצוניותך, אני חושב שחיצוניותך יפה ומבורכת, ואני חושב שהפנים שלך הוא טוב, ואני בטוח ומשוכנע שתדע לנהל את ישיבות ועדת הכספים בתבונה רבה, מתוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים. ואני רוצה לאחל לך הצלחה רבה. תודה רבה.
היו"ר רוני בר און
ועכשיו לפני שיביאו פה את הכיבוד, הרב ליצמן בבקשה.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה ליו"ר ועדת הכנסת, תודה לידידי שר התיירות. קודם כל אני רוצה להגיד לשר התיירות שכולנו תיירים כאן, זה רק זמני. גם בעולם הזה, וקל וחומר בכנסת. ומאפייניו של תייר כשהוא בא למקום, הוא בא פעם ראשונה, אפילו פעם שנייה, הוא רוצה לחטוף מה שיותר, הוא רוצה לראות כמה שיותר, רוצה להגיע לכמה שיותר. אנחנו כאן סך הכל תיירים במקום, וצריך לראות מה שאפשר לעשות עבור הציבור.

אני רוצה להדגיש רבותיי, שיהיה כאן ברור. אני התמניתי כיו"ר ועדת כספים כאיש קואליציה, על פי הסכם קואליציוני. אני מתכוון לעבוד עם הקואליציה ולהיות חלק שותף מהקואליציה. זה אומר במפורש שכל דבר יש תיקונים, כל דבר יש שינויים, כל דבר צריך להגיע לפשרות, ואני חושב שהוכחתי את זה בקדנציה הקודמת כשהייתי יושב ראש ועדה שניתן להגיע להסכמות רחבות.

צפוי לנו תקופה קשה מבחינת עבודה. יש לנו את חוק פינוי-פיצוי שח"כ בייגה שוחט כוועדת משנה מנהל את הנושא הכלכלי, אני מקווה שהוא ימשיך בזה. יש לנו גם נושא של התקציב, הסדרים, שמקווים שזה יבוא מחר להצבעה. יש לנו כמה דברים שיהיה לנו עבודה מלאה כאן, ידיים מלאות עבודה. ונצטרך להשקיע כאן הרבה זמן בתקופה הקרובה. אני מקווה בעזרת השם להגיע להסכמות רחבות מה שיותר. אני לא אסתכל על אופוזיציה וקואליציה, כי הקואליציות ישתנו, האופוזיציות ישתנו, אני לא יודע מה שיהיה מחר, מחרתיים. אני מתכוון לעבוד עם כולם, עבור כולם.

אני רוצה להגיד לידידי הרב אייכלר, במפורש אני רוצה לעזור לכמה שיותר משפחות חלשות. אני חושב שזו אחת המשימות שלי, כמובן הכל במסגרת ההסכם הקואליציוני, במסגרת שיתוף פעולה עם העבודה, אני חושב שזו אחת המטרות הראשוניות שצריך לעזור לכולם.

אני רוצה להגיד כמה מלים על ידידי שר התיירות אברהם הירשזון. הרי הייתי יושב ראש ועדה קודם לפניו, ואחר כך חזרתי לוועדה כאיש מן המניין. אני יכול להגיד לכם, רבותיי, הוא ניהל את זה בתבונה, וגם אני, על אף שהייתי לפניו יושב ראש ועדה למדתי ממנו דברים, כל בנאדם הרי צריך כל הזמן רק ללמוד. למדתי דברים, היה אפשר ללמוד, אפילו שפה ושם יש חילוקי דעות, הרי הייתי באופוזיציה ואתה היית בקואליציה. אני בטוח שבנושא של תיירות שלקחת על עצמך תצליח, תשגשג גם, אני חושב שבהחלט יכול להיות, כפי ששמעתי יש שיפור בתיירות אבל אתה תביא את זה, זה צריך אולי להגיד לשר לעבר גם כמה מלים על זה, לבני אלון, אבל מעבר לכך יש לך עבודה שלדעתי ניתן לסמוך עליך ואני בטוח שאתה תעשה את העבודה בתיירות שכולם יהיו גאים בך על העבודה שאתה עושה.

אני רוצה להגיד רבותיי שהטכס הזה סך הכל נגמר, יש לנו עבודה גדולה, אני מתכוון לעבוד בקרוב גם בימי חמישי וגם בימי ראשון, בתקופה הקרובה, ואני מניח שכולם מתכוננים לזה, בגלל התקופות, אין מנוס מזה. אנחנו כבר באמצע ינואר ואין תקציב עדיין, לא התחילו אפילו תקציב, אפילו קריאה ראשונה לא. אני מקווה שכולנו, כפי שאני מתכוון להמשיך בדרכי להיות הכל על השולחן, אני מקווה שכולם יהיו איתי אותו דבר, ואז אני בטוח שנצליח. תודה רבה.

























אישור מוסדות ציבור לענין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מס שבח מקרקעין.
היו"ר יעקב ליצמן
רבותי, אני פותח את הישיבה. הסעיף הראשון אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46. יש איזו בעיה עם אחת העמותות? הכל בסדר. אני מצביע, אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 פקודת ההכנסה, סעיף 61 לחוק מס שבח מקרקעין. רשימה מספר:03508404, ו-03564404. מי בעד ירים את ידו. מי נגד. תודה רבה.

הוועדה החליטה לאשר את העמותות הבאות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מס שבח מקרקעין:
רשימה מס'
03508404

שם העמותה
מס' העמותה

1.
בית כנסת לצעירי הציונות הדתית בהדר
580331759

2.
עמותת קו החסד
580294338

3.
תושבי מלחה לבניית בית כנסת
580405595

4.
עמותת ידיד לילד
580384139

5.
הקרן לפיתוח כרמל והסביבה
580071892

6.
תנו יד לחבר
580347151

7.
אס"ף-אגודת חולי סי אף אס ופיברומאלגיה
580358166

8.
מכון שואה ואמונה, שם עולם, לעיון תעוד ומחקר
580331833

9.
עמותת יחס חם
580369783

10.
בית כנסת רמח"ל הר נוף ירושלים
580279248

11.
עמותת "להב" לקידום הערכים בחברה
580291615

12.
עמותת כוכב הצפון
580409761

13.
קהילת אשל אברהם
580027373

14.
אלזהראא עמותה לקידום מעמד האשה
580307817

15.
קרית ג'וזף ופרידה ניסים מיסודו של המרכז החינוכי הספרדי בירושלים
580336972

16.
ארגון הספורט של החרשים בישראל
580023497

17.
עמותת בית מעשים טובים
580423176

18.
עמותת רוח טובה
580277481

19.
עמותת נוף ירושלים
580328854

20.
חיים וסביבה ארגון גג של שוחרי איכות החיים והסביבה
580138121

21.
קרן מלגות מיסוד ארגון הקבלנים והבונים בראשון לציון
580053726

22.
עמותת תהילת אשר נתניה
580301307

23.
עמותה משולחן לשולחן
580407633
רשימה מס'
03564404 לעניין סעיף 61 לחוק מס שבח מקרקעין


שם העמותה
מס' העמותה

1.
קרן קדושי הרובישוב בישראל
580059152





אישור עסקה לפי סעיף 2(6) לחוק מקרקעי ישראל התש"ך – 1960 . (חיפה)
אישור עסקה לפי סעיף 2(6) לחוק מקרקעי ישראל התש"ך – 1960. (חליפין בין קק"ל לבין רשות הפיתוח ראמה – כאוכבה).
אישור עסקה לפי סעיף 2(6) לחוק מקרקעי ישראל התש"ך – 1960. (חליפין בין קק"ל לבין רשות הפיתוח טבריה).
יעקב אפרתי
על פי החוק אנחנו צריכים להביא לפה כל אישור של כל החלפת מקרקעין עם המינהל, ובדרך כלל כשאנחנו נתקלים בעסקאות שלפי האמנה בינינו לבין המינהל אנחנו מנועים מלבצע אותם אנחנו עושים חילופין, חילופי מקרקעין בינינו לבין הקק"ל ואחר כך אנחנו מביאים לאישור פה. ויש לנו כאן מספר עסקאות.

עסקה ראשונה בטבריה, היות והעסקה בוצעה עם חברת חשמל ובאותן תקופות לחברת חשמל מכרו קרקע, ואנחנו מנועים מלמכור קרקע של קק"ל אנחנו מבצעים למעשה החלפה. ההחלפה נעשית, החלקה הראשונה היא היתה בבעלות קק"ל ונמכרה לחברת חשמל, איפה בטבריה במדוייק אני לא יודע, כפי שאתם רואים פה שטח החלקה של קק"ל היא שמונה מאות ששים וחמש מטר ברובה, והיא תקבל תמורה של חמישה דונם מאה תשעים והפרש מפורט שהערכים להעדפה הם ערכי הכסף. הקרקע הזאת היא כמובן לתעשיה, לחשמל, והקרקע שאנחנו נותנים בתמורה היא קרקע לחקלאות.
היו"ר יעקב ליצמן
איפה השני?
יעקב אפרתי
השני, חלקה נוספת שאנחנו מבקשים לאשר ביישוב מורן. בכאוכב, זה יישוב בדואי שהיתה לנו חלקה של מאתיים תשעים מטר מרובע שמוחזקת על ידי תושב מקומי, אנחנו מנועים מלמכור ללא יהודי, והחלקה הזאת היא של קק"ל, וברמה יש לנו חלקה שמכרנו אותה כפיצוי וגם שם אנחנו מנועים מלתת אותה ליהודי, ולכן אנחנו מציעים לקק"ל במקום שני המקרקעין האלה שהם בבעלותו חלקה במורן, של שבעה דונם שבע מאות חמישים ושש. שוב, היחסים בין החליפין הם יחסים של ערך ולא יחסים של דונמים.

השלישי, דירה בחיפה, שהיתה בידיים של יהודי, נמכרה ביד שניה ללא יהודי, היא בבעלוות קק"ל, ולכן אנחנו ממירים אותה בדירה אחרת בחיפה בתמורה לקק"ל.
יצחק כהן
יש לי שאלה לגבי טבריה. אני לא יודע אם זה קשור לעניין אבל בכל זאת אני רוצה תשובה לגבי הכביש, כביש הכהנים. אנחנו רוצים לבקר בטבריה. מתי ייגמר הסיפור הזה?
יעקב אפרתי
כפי שאתה יודע סיכמנו עם משרד התחבורה שהוא יקדם את הכביש,
סמדר אלחנני
יש לי הערה מאוד עקרונית. במקביל לעבודתי פה שלוש שנים ביליתי בוועדת החקירה לחקר הנכסים של הנספים בשואה. הוועדה הזאת עסקה בבנקים אבל התכלית שלה היתה לעבוד גם על מקרקעין. אתם יודעים שזאת בעיה הרבה יותר סבוכה מאשר חלק הנכסים בבנקים. למה אני מספרת את זה עכשיו, כי הקטע שבו יש חילופי, הבעיה היא עם הקרן הקיימת, לא עם המינהל. הקטע שיש בו חילוקי קרקעות זו ההזדמנות לבדוק את תולדות ההשתלשלות איך הגיע הנכס לקרן הקיימת. כהערה עקרונית אני אומרת את זה. לבקש שכשבאים פה, אני כבר אמרתי את זה פעם, ופעם ביקשתי בדיקה, כשבאים פה לוועדה עם זה שהקרן הקיימת תבדוק את הנכס, כיצד הוא הגיע לידיה, אם עשו באמת חיפוש.
היו"ר יעקב ליצמן
את צודקת בעקרון. תודה. רבותיי, אנחנו נצביע, מי בעד אישור עסקה בין קרן קיימת לישראל לרשות הפיתוח טבריה, כל שלושת העסקאות? תודה, אושר.
יעקב אפרתי
לגבי כביש הכוהנים אנחנו סיכמנו עם משרד התחבורה שהוא מקדם את הכביש.

הישיבה ננעלה בשעה 15:35

קוד המקור של הנתונים