א' - צו העיריות (עבירות קנס), צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)
ועדת החוקה, חוק ומשפט 2
24/8/2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 293
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ז' באלול התשס"ד (24 באוגוסט, 2004), שעה 10:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 24/08/2004
פרוטוקול
סדר היום
1. צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית באר-שבע
2. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית כפר ורדים
3. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית משגב
4. צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית יבנה
5. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית מזכרת בתיה
מוזמנים
¶
עו"ד יפעת רווה - משרד המשפטים
עו"ד אורית מלמד - לשכה משפטית, משרד הפנים
רון מוסקוביץ - ראש המועצה המקומית כפר ורדים
עו"ד אודליה מותנה - לשכה משפטית, מועצה מקומית מזכרת בתיה
אביהו בן-שבת - מנהל הפיקוח העירוני, עיריית יבנה
עו"ד מישאל שרעבי - עיריית יבנה
עו"ד אלישע פלג - יועמ"ש, עיריית באר-שבע
עו"ד מאיה קורין-פז - מועצה מקומית משגב
מנהלת הוועדה
¶
דורית ואג
רשמה: אירית שלהבת
צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית באר-שבע
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני רוצה לעשות שינוי בנוהל של אישור הצווים. למה להטריח אנשים להגיע עד כאן כאשר זה באמת בשביל שטות? שעת העבודה שלהם עולה כסף, הדלק כדי שיגיעו לכאן עולה כסף, הזמן שלהם עולה כסף. ישלחו לנו את הצווים ואם יהיה לנו צורך, אנחנו נזמן לכאן נציגים. אם לא, אנחנו נאשר את זה בלעדיהם.
היו"ר מיכאל איתן
¶
תוכלו להשתדל לגמור את כל הבירורים בטלפון ורק מה שמחייב ממש דיון יגיע לכאן ויידון בנוכחות המבקשים. לנו זה לא ישנה, אנחנו נקיים את הישיבה אבל בלי להזמין את האנשים.
דורית ואג
¶
אנחנו נשמח מאוד, לנו זה טוב. יושבי-ראש קודמים של הוועדה לא היו מוכנים לדון בצווים או בתקנות של רשויות מקומיות כאשר נציגי הרשות המקומית לא נמצאים כאן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
הדיון נעשה באמצעות יועצים משפטיים. אם היועצת המשפטית של הוועדה אומרת שהעניין ברור לה אז היא תוכל לענות על שאלות.
אלישע פלג
¶
אדוני היושב-ראש, ממך דווקא הייתי מצפה לצעד מרחיק לכת, להגיד שצריך להאציל סמכויות לרשויות המקומיות שחוקקו חוקי-עזר. משרד הפנים בכלל לא צריך להיות מעורב בזה. מה, אנחנו "ילידים", אנחנו לא יודעים מה טוב לעיר? אנחנו צריכים שמשרד הפנים יגיד מה טוב לנו?
היו"ר מיכאל איתן
¶
העניין הזה נראה לי פשוט מיותר. אם יש צורך באישור ועדת החוקה חוק ומשפט – אני לא שואל עכשיו אם זה אכן דרוש – גם את זה צריך לעשות בצורה חסכונית יותר ויעילה.
אלישע פלג
¶
אני מציע לך לפתוח את פקודת העיריות ולעבור סעיף-סעיף. תראה שאין כמעט סמכויות לרשויות המקומיות, כל דבר מחייב את אישור משרד הפנים, ולפעמים זה לוקח שנים. כך אי אפשר לנהל עיר. למשל אישור השתתפות בהוצאות משפט של נבחרים – לוקח שנים; תיקון חוקי עזר – לוקח שנים; אישורים של כל מיני דברים נמשכים זמן רב. בכל ישיבת מועצה אנחנו מעבירים פרוטוקול לממונה על המחוז ובזה העניין צריך להיגמר. אם יש לו הערות, שיעיר לנו אבל תנו לנו לנהל את העיר. כך הכול תקוע. הצו הזה תקוע כאן כבר שנתיים. כבר שנתיים אנחנו לא אוכפים חניית כלי רכב במקומות המפריעים לתנועה מכיוון שלא קיבלנו אישור. אישרנו את זה ב-4 בנובמבר 2002 בישיבת המועצה. מתייחסים אל אנשי הרשויות המקומיות כאל אינפנטילים שלא יודעים מה הם עושים וצריכים אישור על כל דבר ומישהו שילווה אותם.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני מבקש ממנהלת הוועדה, גברת דורית ואג, שלהבא כשתגיע לוועדה בקשה לאישור צווים כאלה לא נזמין את נציגי הרשויות המקומיות. לכל היותר נזמין את משרד המשפטים.
תמי סלע
¶
אלא אם כן יתברר שיש מחלוקת ולא מגיעים להסכמות, אז אולי כן צריך להזמין את נציגי הרשויות המקומיות אבל כל עוד מגיעים להסכמות, אין צורך להזמין אותם.
היו"ר מיכאל איתן
¶
על באר-שבע מסכימים? אז למה אני צריך את נציגי העירייה כאן?
בצו העיריות – עבירת קנס על העמדת רכב באופן שמפריע לתנועה זה גם עבירה בפקודת התעבורה.
יפעת רווה
¶
זה עבירה בפקודת התעבורה אבל לרשות המקומית אין סמכות ישירה ואוטומטית לאכוף לפי פקודת התעבורה. היינו רוצים שכן תהיה לה סמכות כזאת.
יפעת רווה
¶
בפועל זה לא קורה כי המשטרה לא כל-כך אוכפת בתוך הערים אבל אם עושים את זה – זה סיבה טובה לביטול של אחד מהדוחות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
למה משרד הפנים לא נותן לעירייה אפשרות, מסמיך אותה בחוק למנות אנשים שהסמכות שלהם תהיה לתת דוחות בעניינים האלה?
היו"ר מיכאל איתן
¶
כך צריך להיות. לא צריכים להיות שני חוקים. צריכה להיות הסמכה בשני חוקים לממש את אותו חוק.
אלישע פלג
¶
אדוני היושב-ראש, גם ברישוי עסקים זה כך. פעמים רבות קורה שזה נופל בין הכיסאות כי גם למשטרה יש סמכות להגיש כתבי אישום על רישוי עסקים וגם לרשות המקומית. לפעמים הרשות אומרת שזה בעיה של המשטרה, והמשטרה אומרת שזה בעיה של העירייה ולכן במקרים רבים עסקים לא מקבלים כלל כתבי אישום על ניהול עסק ללא רשיון.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אבל שם הנורמה היא אחת ויש שני גופים אוכפים. כאן אנחנו מייצרים שני חוקים. אני לא מתנגד שיהיו שני גופים אוכפים, זה לא מפריע לי. מפריע לי שיש שני חוקים שונים.
אלישע פלג
¶
לכן העברתם לאחרונה החלטה להצמיד את הקנסות, שיהיו זהים לגבי אותן עבירות. עד היום גם הקנסות היו שונים והדירוג היה שונה.
אלישע פלג
¶
נכון. תקפו אותי כיועץ משפטי של עיריית באר-שבע – בחוק הזה דרך אגב – על כך שהצמדתי את זה לקנס מסוים בדרגה ז' אחרי התיקון. בהתחלה זה היה דרגה ב' ועכשיו זה דרגה ז'. התנפלו עליי למה אני מטיל קנס גבוה כל-כך. אמרתי: מה אתם רוצים? הקנס שאני מטיל נמוך מהקנס שמטילה המשטרה, אני מטיל קנס של 220 שקלים ואילו המשטרה 250 שקלים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אנחנו מאשרים את צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עירית באר-שבע. אני מבקש שמשרד הפנים יבחן איחוד כל החקיקה בנושא הזה.
אתם יכולים ללכת. זה יאושר פורמלית בהצבעה כשיבוא לכאן עוד חבר ועדה.
אלישע פלג
¶
אדוני היושב-ראש, השארתי לך קובץ חוקי-עזר מעודכן של באר-שבע.
צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית כפר ורדים
רון מוסקוביץ
¶
כל קולר מבדיל את החתול מחתול רחוב שאין לו בעלים. מטרת החוק הזה – למרות שיש סנקציה בצדו – היא קודם כול להגן על בעלי החתולים ולהבהיר להם שאם החתול הביתי שהם כל-כך מטפחים לא יישא קולר הוא עלול להילכד ואולי חלילה ללכת להשמדה. אני חושב שהחוק הזה מיטיב עם התושבים וגם עושה סדר.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני לא מבין על מה אתה מדבר כאן בכלל. איזה מין חוק זה? אתה תתן דוח למישהו שלא שם על החתול שלו קולר בצבע בולט? מי הפקח שירדוף אחר החתולים האלה? אם אתה עובר בכפר ורדים על-יד פח הזבל שלי ויש שם חתול בלי קולר, אתה נותן לי דוח? אני אומר לך: מה אתה רוצה? החתול הזה הוא לא שלי. איך תוכיח שהוא שלי?
היו"ר מיכאל איתן
¶
מאיפה הוא יודע? מה זה "מחזיק חתול"? החתול מסתובב בחצר. אילו חוקים אתם ממציאים? מה זה מפריע לך, מי הגה את החוק הזה?
רון מוסקוביץ
¶
קודם כול, אנחנו קיבלנו את ההערה הזאת ממשרד הפנים ולכן הוספנו את זה לחוק. ההוגה של החוק היא יחידת לכידת כלבים וחתולים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
מה אתה רוצה? אם אתה מודיע לתושבים שאתה לא תלכוד חתול שיש עליו קולר, אז הם ישימו קולרים. מי שלא ירצה, ילכדו לו את החתול. אבל למה אתה נותן לו דוח? הוא לוקח את הסיכון. מה ההמצאה הזאת בכלל?
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני לא חושב שבגלל זה ישימו קולרים על החתולים. מצדי שלא ישימו. אבל אני צריך לשגע אותם, שישימו קולר על חתולים? מי שרוצה, שישים. מי שלא רוצה, שלא ישים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
מאה אחוז, בעל הבית שם קולר. אבל אם הוא לא שם אתה לא יכול לתת לו קנס. בסדר שהוא שם קולר, מתחשק לו. אחד עשה לחתול שלו כרבולת בצבע ירוק – בסדר. אבל אם הוא לא שם – מה אתה רוצה מהחיים שלו? מה אתם רוצים מהאנשים?
רון מוסקוביץ
¶
יש לנו בעיות קשות מאוד בכפר ורדים, ואני מצטרף לכל מה שאמרת קודם בנושא חוקי העזר וסמכויות הרשויות המקומיות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני רואה בדמיוני ויכוח מייגע בבית-המשפט בין אדם שמואשם ומתבקש לשלם קנס לבין התובע שלך, שמתווכחים האם החתול היה בחזקתו, כן או לא.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אתה לא צריך לתפוס את החתול. אתה תופס את בעל הבית, זה קל יותר, ואומר לו: ראיתי אצלך בסלון חתול בלי קולר בצבע בולט. ההוא יגיד: השארתי דלת פתוחה וחתול נכנס לביתי. זה יגיע לדיון בבית-המשפט ועל זה ינהלו ויכוחים. מה זה צריך להיות?
היו"ר מיכאל איתן
¶
אז תכתוב את זה. זה לא מה שכתוב כאן. תכתוב: "אגרה לשחרור חתול". תכתוב: "אדם שחתולו נלכד ובזמן הלכידה לא היה עליו קולר בצבע בולט, ישלם קנס עבור שחרור החתול".
אביהו בן-שבת
¶
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להוסיף דבר מה לגבי כלבים וחתולים. החוק מחייב כל מי שמחזיק בעל-חיים לבוא לרשות ולקבל אישור של וטרינר עם רשיון, שמחייב אותו בקולר. אלה תנאי הרשיון. כל מי שעומד בתנאים האלה, אין לו בעיה. מי שאינו עומד בתנאים האלה הוא לא בר-הגנה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
מה זה שייך? אפשר גם לכתוב דוח על הפרת תנאי הרשיון, אפשר לעשות הרבה דברים. אבל לא להוציא דבר כזה.
אנחנו מאשרים את הצו, למעט החלק שנוגע לבעלי החתולים עם הקולרים בצבעים הלא בולטים, עליו ויתרנו.
רון מוסקוביץ
¶
אנחנו מסירים את החלק הזה.
צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית משגב
דורית ואג
¶
אני רוצה לומר לנציגת משרד הפנים, לאור בקשת היושב-ראש, במכתב שאתם כותבים, בשטנץ תמחקו את השורה "נציג הרשות המקומית צריך להיות נוכח" ותשאירו לנו את ההחלטה. זה השטנץ בכל המכתבים של משרד הפנים. אנחנו נזמין אותם רק כאשר יהיו חילוקי דעות ואי-הבנות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
למה אין לכם חוק אחד בנוגע לשלטים וכולם ישתמשו בחוק הזה? למה כל אחד צריך להמציא לעצמו תקנות?
יפעת רווה
¶
זה חלק מהצעת החוק שמשרד הפנים שוקד עליה, שמטרתה בדיוק זו: במקום שיהיו חוקי עזר לכל עיר ועיר יהיו חוקים מדינתיים, למשל חוק על שלטים. זה הרעיון, לעשות האחדה וחוק עזר לדוגמה.
יפעת רווה
¶
יש כבר חוקי עזר לדוגמה. למשל בנושא הקולרים לחתולים, שדיברת עליו – זה נמצא בחוק עזר לדוגמה אך הבעיה היא שחוק העזר לדוגמה הוא מאוד ארכאי. הרעיון הוא שיהיה חוקים מדינתיים מחודשים ואותם אפשר יהיה לאמץ.
היו"ר מיכאל איתן
¶
"לא יוצג שלט מואר אלא אם כן צויד במפסק פחת". מי המציא את העניין הזה עם מפסק הפחת?
תמי סלע
¶
זה קיים בהרבה רשויות מקומיות.
כאן מדובר על מקרה שהוא משלם על דבר אחד וכותב דבר אחר, או שם שלט בגודל אחר, או מעביר את השלט למקום אחר. שלט זה דבר מסחרי ולכן הן מבחינה אסתטית והן מבחינה כלכלית הערים מפקחות על כך כי אחרת כל אחד יתלה שלטים ענקיים בכל מקום.
היו"ר מיכאל איתן
¶
גודל – זה ברור. אני מדבר על התוכן. הם מתערבים בתוכן של השלטים? אם זה לא הפרת חוק והתוכן חוקי – מדוע שהם יתערבו?
תמי סלע
¶
ההגדרה של "יציג" זה "חיבור, הדבקה ... של שלט או מודעה או על כלי רכב או בידי אדם". הבעיה היא שאין כאן שום סייג.
מאיה קורין-פז
¶
מותר. כלומר, זה לא יהווה עבירת קנס. אם יציבו את המודעה או השלט על כלי רכב זה לא יהווה עבירה שאפשר בגינה להטיל קנס.
מאיה קורין-פז
¶
בחוק העזר עצמו אין סייגים אבל בחוק עבירות קנס נאמר: "קנס לא יינתן למעט לעניין מודעת אֵבֶל, מודעה על כלי רכב או מודעה הנישאת בידי אדם במהלך אסיפה או הפגנה". מיעטנו את זה בכוונה כדי שעל כך לא יוטל קנס. אני מדברת על סעיפים 20(א) ו-20(ב).
היו"ר מיכאל איתן
¶
זה נראה לי מוזר. תעמידו פקח בכביש במשגב וכל מי שייכנס לתחומי מועצת משגב ויהיה לו שלט יגידו לו: "עצור, יש לך רפורט"?
תמי סלע
¶
סעיף קטן 20(ב) מתייחס לכל מודעה, לא משנה באיזה גודל. הם סייגו את זה רק לרשות הרבים, אם זה לא על לוח מודעות.
יפעת רווה
¶
אבל עבירת הקנס מסויגת והיא תהיה רק לעניין הצגת מודעות ברשות הרבים שלא על גבי לוח מודעות, למעט הצגת מודעות אֵבֶל, שלא רוצים לעסוק בהן.
יפעת רווה
¶
יש עבירה בחוק העונשין של השחתת פני מקרקעין, ואת זה המשטרה יכולה לאכוף ולזמן מישהו לבית-המשפט. זה לא עבירת קנס.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אנחנו מאשרים את צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית משגב.
צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית יבנה
תמי סלע
¶
אני מציעה שנתחיל עם צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 של העיר יבנה. יש כאן דברים, בנוגע לכלבים וחתולים, דומים למה שכבר עשינו קודם לכן.
דורית ואג
¶
בירושלים עושים את זה כבר שנים רבות, משתילים לכלבים שבב אלקטרוני עם פרטיהם. אם מוצאים את הכלב ניתן לשים את הקורא האלקטרוני על צוואר הכלב ותוך שנייה מופיע שם הבעלים, תעודת הזהות שלו, הטלפון, הכתובת, הכול.
היו"ר מיכאל איתן
¶
זה מודעה בגודל 30 על 40 סנטימטרים, מודעה לא גדולה. אם הוא ישים את זה ביבנה הוא לא יקבל דוח? אם הוא ישים את זה במשגב הוא יקבל על כך דוח.
היו"ר מיכאל איתן
¶
רק אם זה על הדלת. אבל אם הוא שם על הגדר החיצונית שלט "זהירות כלב" יוטל עליו קנס במשגב.
תמי סלע
¶
אם בחוק אחר אומרים לו לעשות את זה אז לפי הכללים של חוק העונשין יש לו הגנה של צידוק. אני מקווה שלא נגיע לזה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
הפקח בא אל הבית ואומר: אני מתכוון לתת לך דוח. שואלים אותו: עבור מה? הוא אומר: אני לא יודע, אתה יכול לבחור, או בגלל ששמת שלט או בגלל שלא שמת שלט.
מה עם מודעות ושלטים?
תמי סלע
¶
בסעיף 2(א) בחוק עזר ליבנה (מודעות ושלטים), התשס"ב-2002 הכניסו כבר את כל הסייגים שאנחנו רגילים להכניס.
בסעיף 8 נאמר "לא יציג אדם שלט, לא יפרסם מודעה ..." ובפסקה (2) נכתב "אם הוא גורם נזק או מטרד כלשהו, לרבות רעש, ריח וכיוצא בהם או פוגע באיכות הסביבה". "נזק או מטרד כלשהו" נראה לי מספיק.
תמי סלע
¶
אם הוא גורם נזק ממש – אפשר. אבל אם הוא לא מזיק ורק מטריד מישהו – נראה לי שזה לא צריך להיות כאן.
יפעת רווה
¶
חוק העזר כבר קיים. השאלה כעת היא האם אנחנו הופכים אותו לעבירת קנס או לא. אנחנו לא מנסחים עכשיו את חוק העזר, מבחינתנו זה כבר מעשה עשוי.
תמי סלע
¶
הייתי מוותרת על פסקה (2) ומסתפקת בשאר הפסקאות, שהן ברורות יותר וניתנות לאכיפה; או לפחות כותבת ש"צריך להיגרם נזק של ממש".
אורית מלמד
¶
שאלתי פעם רשות מקומית מסוימת מה זה ה"ריח" הזה. אמרו לי: אנחנו צופים פני העתיד, אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד.
אביהו בן-שבת
¶
מדבקות על כל התמרורים בעיר למשל זה לא מודעה אבל זה מטרד. ברגע שהמדבקה מזהמת את התמרור, זה מטרד. זה מפריע לי מאוד מבחינה אסתטית.
מישאל שרעבי
¶
את שואלת האם זה יכול לבוא לידי מעשה, זאת אומרת שייגרם נזק או מטרד בשל רעש או ריח. אבל אין ספק שאם זה יגרום נזק או מטרד אז ראוי לתת כאן עבירת קנס. מה אכפת לך שזה יהיה? אם זה לא יקרה לעולם אז זה לא יקרה. אבל אם זה יקרה אז תהיה כאן עבירת קנס.
יפעת רווה
¶
סביר להניח ש"ריח" יהיה תמיד תיאורטי אבל לא הייתי מוחקת להם את הסעיף. אני בוודאי יכולה לראות איך יכול להיגרם רעש ואני חושבת שרשויות מקומיות כן צריכות לאכוף את הדבר הזה. יש בעיה עם היעדר אכיפה על עבירות של רעש.
תמי סלע
¶
אפשר להשאיר את זה.
בפסקה 8(9) – כמו שבמקומות אחרים הכנסתם סייגים על מודעות אֵבֶל, כל הסייגים שמתלווים אליהם בדרך כלל, נראה לי שזה רלוונטי גם לפסקה (9) כי אנחנו אומרים "הוא מתפרסם במקום ציבורי ואינו מותקן על גבי מתקן או נכס עירוני המיועד לכך". בדרך כלל לא כוללים בזה מודעת אֵבֶל, ואם זה פרסום בתוך עסק אבל לא מופנה החוצה זה נכלל בהגדרת מקום ציבורי אבל אנחנו לא מונעים את זה. כאן אני מציעה להוסיף את הסייגים שאנחנו מוסיפים בדרך כלל.
אביהו בן-שבת
¶
אנחנו כן אוכפים. בכל לוח מודעות יש לנו פינות מיוחדות שבהן רשאי התושב לפרוס מודעת אֵבֶל. אם הוא תולה את המודעה על ארון החשמל הוא מקבל קנס.
תמי סלע
¶
יש לך את כל הסעיפים שמדברים על דברים ספציפיים – ארון חשמל, עמוד חשמל. אבל כאן בפסקה (9) זה מין סעיף כללי כזה: כל דבר שהוא מקום ציבורי והוא לא על מתקן או נכס עירוני המיועד לכך. אבל אנשים כן תולים מודעת אֵבֶל על הבניין בו נפטר אדם ואני חושבת שאת זה אתם לא מעוניינים לקנוס.
היו"ר מיכאל איתן
¶
מה זה בסעיף 19(ב) "לא ידביק אדם, פרט לעובד מטעם העירייה, שילוט על מתקן פרסום עירוני"? צריך להרשות לאנשים להדביק לבד אם הם מקבלים רשות. שהרשות תאמר שהוא יכול להדביק כאן ושם והוא ידביק לבד. במקום זה צריך לכתוב "לא ידביק ללא הסכמה".
אביהו בן-שבת
¶
אנחנו נותנים את השירות הזה חינם לתושב. אומרים להם: תביאו לנו את מודעות האֵבֶל ואנחנו נדביק אותן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
לא רק מודעות אֵבֶל אלא כל מיני מודעות. יכול להיות שאדם יבקש להדביק לבד ויסכימו לתת לו להדביק. אז למה להפוך אותו לעבריין?
היו"ר מיכאל איתן
¶
בחוק עזר ליבנה (מניעת רעש), התשס"ב-2002 בסעיף 3(א) כתוב: "לא ישיר אדם," – לא יצחק בקול רם – "לא יקים צעקה ולא יפעיל כלי נגינה ... בין השעות ...".
תמי סלע
¶
בסעיף 14 בחוק העזר (מודעות ושלטים) נאמר: "בעל רשיון לשלט או מודעה יחזיק את השלט או המודעה באופן נקי, נאה, תקין ובטוח". נראה לי שהסעיפים האחרים שהם יותר ספציפיים כבר נותנים מענה לדברים האלה. אם הוא לא מחזיק את השלט באופן נאה מספיק - - -
תמי סלע
¶
אפשר לכתוב "בטוח" אבל לדעתי במקום לכתוב סייגים עדיף כבר להסתפק בסעיפים האחרים שנותנים לזה מענה והם יותר ספציפיים. אם הוא גורם איזה נזק בטיחותי או הוא לא תקין או הוא לא פועל לפי תנאי הרשיון – יש לכם סעיפים שמאפשרים לקנוס אותו. זה מין סעיף שאני לא יודעת למה צריך לכתוב אותו.
תמי סלע
¶
בסעיף 11 באותו חוק מדובר על הפעלת מזגן וכתוב בפסקה (1): "... באופן הגורם לרעש חזק המפריע או העלול להפריע לשכנים".
היו"ר מיכאל איתן
¶
אדם ישיר לעצמו שיר ואז יבוא אליו מפקח ויגיד לו: שרת תחת כיפת השמים ולכן יוטל עליך קנס. מה זה?
תמי סלע
¶
הוא יכול להפעיל מקלט טלוויזיה אפילו ב-mute וזה יחול עליו.
כמו בסעיף 11, שם כתוב לעניין מזגן שזה "באופן הגורם רעש חזק המפריע או העלול להפריע לשכנים", אפשר להוסיף את זה גם בסעיף 3(א) כי בעצם זאת המטרה. אם מישהו מפעיל טלוויזיה בקולי קולות בשעות הלילה - - -
היו"ר מיכאל איתן
¶
תכתבי גם "לא יבכה בקול רם". למה רק "לא ישיר"? אתם דווקא נגד השמחה. למה אתם לא נגד הבכי? כשהוא שר בקול רם הוא עושה שמחה לכל השכונה. כשהוא בוכה בקול רם, זה גם מפריע וגם כולם בוכים אתו.
יפעת רווה
¶
ב-3:00 בלילה כשאנשים יוצאים מפאב ומתחילים לשיר ברחוב בקולי קולות ולהפריע לכל השכונה, הפקחים צריכים לאכוף את זה.
תמי סלע
¶
גם בסעיף 5(א) צריך סייג דומה. כתוב "לא יפעיל אדם מכונה באזור מגורים" בשעות מסוימות – ו"מכונה" כוללת כל "מכונה המופעלת בכוח מכני או אחר לשימוש ביתי ...", זאת אומרת גם מכונת גילוח, מייבש שער, קומקום חשמלי ושאר מכונות.
תמי סלע
¶
בסעיף 5(א) – "מכונה" למעשה כוללת כל מכשיר ביתי אז צריך להוסיף לפחות את הסייג שזה מפריע לשכנים.
בסעיף קטן 5(ב) – מדובר באמת על מכונות כבדות יותר. בסעיף קטן (ב) לדעתי אין בעיה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 4 נכתב: "... זולת אם הפעולה דרושה באופן דחוף לשם מניעתה או הסרתה של סכנה לביטחון הציבור". ואם זה סכנה רק לו ולבני ביתו, אז מה? אומרים לו: יכולת לצאת מבית ולא לגור באותו יום בבית, אל תתקן את זה. בשבת ובימי מנוחה מהבוקר ועד הערב אסור לו לתקן. גם ביום וגם בלילה אסור לו.
היו"ר מיכאל איתן
¶
למה הרשויות המקומיות צריכות לעשות את כל החקיקה הזאת? הרי זה לא עבודה שלהם, הם לא מבינים בזה. הם עושים את זה ברמה של מישהו שפעם בחיים יש לו איזו עבודת חקיקה. זה פשוט לא לעניין.
היו"ר מיכאל איתן
¶
חבר הכנסת רשף חן, עברתי על כל מיני חוקי עזר ואתה יכול לסמוך עליי – לעניין שלטים, בעלי-חיים, מניעת רעש. אבל אנחנו נתקלים כאן בתופעה בעייתית מאוד – רשויות מקומיות שיש להן עבודת חקיקה מועטה מאוד מחוקקות כל מיני חוקים. הניסוחים הם ברמה לא מספיק טובה. למשל עיריית יבנה הביאה בפנינו כל מיני צווים. יש מאות רשויות מקומיות והכול בא לכאן בסוף. אותם נושאים הרי חוזרים בכל מקום.
יפעת רווה
¶
לא. זאת הבעיה. הוועדה לא עוסקת באישור חוקי העזר. חוקי העזר קיימים. הוועדה עוסקת באישור הקנס.
רשף חן
¶
בעניין הזה אני מבקש לא להשתתף מכיוון שאבא שלי הוא היועץ המשפטי של כפר ורדים.
אני יודע שהם "מתים" לתקן את חוקי העזר אבל בשבילם לתקן את חוקי העזר זה לעבור שבעה מדורי גיהנום במשרד הפנים. משגעים להם את הצורה. הם באים לכאן בסך הכול כדי שיהיה להם את הכלי הטכני לגבות את הקנסות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
המועצה המקומית כפר ורדים באה אלינו עם הצעה שמי שלא ישים על חתול קולר בצבע בולט יקבל קנס. מה, יתחילו לנהל משפטים האם החתול בחזקתו או לא בחזקתו של אדם? הם הסכימו כבר לבטל את זה. אמרתי לראש המועצה שאם תפסו חתול של איזה אדם ולא היה לו קולר, אז הוא ישלם איזה קנס.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אבל זה לא שייך אלינו, אז בעל החתול ישים לו קולר. הבעיה בעיניי היא שהורגים את בעל החתול, לא את החתול. מטילים קנס של 150 שקל לבעל חתול שלא תלה קולר על צוואר החתול. אבל איך אתה תוכיח שהוא בעל החתול?
רשף חן
¶
אבל אם כבר לא שמתי קולר אני מעדיף שיתקשרו אליי בטלפון ויגידו לי: החתול שלך כאן, תבוא ותשלם 150 שקל. זאת הסיבה שהם דורשים את החוק.
היו"ר מיכאל איתן
¶
הצעתי להם לכתוב שאדם שלא שם קולר על חתולו ובא לשחרר את החתול ישלם 150 שקלים קנס אבל לא יהיה נכון שהפקח יוכל לבוא אליי הביתה ולהגיד לי שלא שמתי קולר ועכשיו עליי לשלם קנס של 150 שקלים.
יש כאן כל מיני דברים תמוהים. כתוב כאן למשל: "לא ישיר אדם".
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 4 נכתב: "באזור מגורים לא יבצע אדם בימי חול בין השעות 22:00 לבין 7:00 למחרת" – ובימי מנוחה זה במשך כל היום, גם בבוקר וגם בערב – "עבודות תיקון או שיפוץ הגורמות רעש" – מילא, נניח – "ולא יתקין מתקנים ...". למה אסור לו להתקין מתקנים אם זה לא עושה רעש?
יפעת רווה
¶
יש הרבה סעיפים בעייתיים וכעת משרד הפנים ומשרד המשפטים אכן מכינים הצעת חוק שתעשה סדר בדברים.
תמי סלע
¶
לפי הגדרת "מכונה" זה יחול גם על מכונת גילוח, על מיקסר ועל מייבש שער. זה גם בסעיף 4, גם בסעיף 5(א) וגם בסעיף 6 – "לא יטלטל אדם ... פחי אשפה, מכלים, חביות וכיוצא באלה".
רשף חן
¶
זאת בדיוק הדוגמה לחקיקה בה במקום לקבוע כלל כללי באים ונותנים דוגמאות: לא לתופף בתופים ולא לנגן במצלתיים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אבל למה משרד הפנים לא יוזם חוק אחד כללי וגמרנו, ושהרשויות המקומיות לא יתחילו לכתוב כל אחת בנפרד חוקים?
רשף חן
¶
הם היו שמחים שתפטור אותם מכל הצרה הזאת. הרי המצב הוא שכדי שהם יוכלו להטיל קנסות ולפעול הם חייבים לחוקק חוקי עזר.
היו"ר מיכאל איתן
¶
שיזמינו חקיקה. יגידו: אנחנו רוצים חוק בעניין השלטים – אז יהיה חוק אחד. עכשיו כל רשות מקומית בנפרד צריכה להתחיל לחשוב אילו דברים דרושים לה.
רשף חן
¶
השיטה של חוק לדוגמה היא בעייתית כי יש חוק לדוגמה אבל לא חייבים לקבל אותו, יכולים לעשות משהו אחר. למה שלא תהיה חקיקה ראשית בכל מדינת ישראל: "מי שעושה רעש בין השעות 14:00-16:00 דינו קנס"? ומי מוסמך לאכוף את זה? הרשות המקומית. חקיקה ראשית תפתור את הבעיה.
רשף חן
¶
בחיפה ובתל-אביב ובירושלים הכול אותו דבר. יש רק הבדלים קטנים מאוד שאני יכול לחשוב עליהם, למשל אם יש איזו קהילה מיוחדת שיש לה אינטרסים מיוחדים.
רשף חן
¶
זה רק ברירות קנס. בן אדם יכול גם ללכת לבית-המשפט. אם אני אשיר במקלחת ויקפוץ עליי איזה פקח ויגיד: "למה אתה שר במקלחת בין 14:00-16:00? אני אתן לך קנס מנהלי" – אני אגיד לו: "אני לא משלם את הקנס המנהלי. תגיש כתב אישום".
תמי סלע
¶
אבל כשהם באים מראש ומצהירים שהם רוצים להפוך את זה לעבירת קנס הם בעצם אומרים: אלה העבירות שאנחנו רוצים לאכוף.
בסעיף 7 – מדובר על הפעלת מגביר קול או מכשיר כיוצא בזה.
רשף חן
¶
אני חושב שבדיון הזה אנחנו צריכים לצאת מתוך הנחה שיפעילו את הסעיפים האלה באותה צורה מתקבלת על הדעת שמפעילים אותם גם היום.
רשף חן
¶
למה לא? להיפך, כן נאשר. בסך הכול מבקשים מאתנו לעבור משיטה שהרשות המקומית צריכה להגיש כתב אישום לשיטה שבה הרשות שולחת שובר תשלום. לא השתנה כלום פרט לכך. אם אדם לא ירצה לשלם את שובר התשלום הוא עדיין יילך לבית-המשפט.
תמי סלע
¶
אתה בודק האם זה באמת דבר שניתן לאכיפה בדרך של הטלת קנסות, זאת אומרת הוא מספיק ברור, וגם האם זה באמת דבר שאנחנו רוצים לקדם את האכיפה שלו.
רשף חן
¶
אם אנחנו חושבים שחוקי העזר האלה לא נכונים, צריך לתקן את חוקי העזר. הם בסך הכול באים אלינו ומבקשים דבר פשוט מאוד – כלי טכני. במקום שהם ישלחו לו כתב אישום הם יטילו עליו קנס. לא השתנה עדיין כלום.
תמי סלע
¶
אז בשביל מה בכלל צריך כאן את אישור הכנסת? הרי כבר קבעו את העבירות, כבר אפשר להגיש כתב אישום ולקבל קנס. אז לשם מה צריך את אישורנו?
רשף חן
¶
הייתי אומר שתפקידנו כוועדת החוקה, חוק ומשפט לדאוג שתהיה אחידות נורמטיבית מטעם מדינת ישראל, לקבוע שמי שעושה רעש בין 14:00-16:00 מקבל אותו קנס.
תמי סלע
¶
ואז אתה בא לאשר את סכום הקנס ואתה רואה שמטילים קנס של 400 שקל על כל מי ששר ברחוב. השאלה אם אתה רוצה לאשר דבר כזה.
תמי סלע
¶
אתה לא מאמין אבל אתה מאשר שיהיה קנס על דבר שנראה לך לא סביר. לי נראה שאם כבר מביאים לכאן לאישור את חוקי העזר אפשר לתהות על סעיפים שאינם סבירים.
רשף חן
¶
את יוצאת מתוך הנחה שבגלל שזה יהיה ברירת קנס ולא כתב אישום הם יתחילו להגיש ברירות קנס לבן אדם שהלך וזמזם לעצמו ברחוב. אני לא קונה את התיאוריה הזאת. זה לא הולך לקרות. בסך הכול הרשויות המקומיות לא הולכות לריב עם כל התושבים שלהן. הבעיה שהצגת היא כלום לעומת מה שיקרה לראש הרשות בעיתונות המקומית.
רשף חן
¶
נכון, אבל זה לא קורה. השאלה אם אנחנו רשאים להגיד: המערכת תקועה, מה לעשות, לאט לכם. בשל העיקרון, כי אנחנו חושבים שזה מטורף שאם אדם יזמזם ברחוב העירייה תשלח לו דוח והאזרח המסכן לא יבין שעל זה הוא צריך ללכת לבית-המשפט, בשל כך אנחנו נתקע את כל המערכת? אני חושב שזה לא פשוט.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אבל גם השטויות עולות מהשטח. התפקיד שלנו להיות ערים לשטויות האלה ולנסות לתקן אותן. זאת בדיוק הבעיה, שלכל אחד יש "ראש קטן" והדברים ממשיכים הלאה, הטמטום חוגג.
תמי סלע
¶
ב-2002.
בסעיף 7 – אני חושבת שאם באזור מגורים יש אזור מסחרי – הרבה פעמים זה קורה, כמו במרכז העיר ירושלים או בשוק, שזה גם אזור מגורים וגם אזור מסחרי – לא יתכן לאסור על הפעלת מגביר קול.
תמי סלע
¶
אבל זה בכל שעות היום, פשוט הקנס שונה בשעות שונות. בין 22:00 ל-7:00 הקנס גבוה יותר ואילו בשעות אחרות הקנס נמוך יותר אבל אסור לך להפעיל רמקולים במשך כל היום.
רשף חן
¶
הגישה שלך היא כבר גישה ערכית. כאזרח וכמי שהיה זמן רב חבר במועצת עיר אני אומר לך שהיא גישה לא נכונה. באזור מגורים יש שקט. יש שם ילדים, יש שם בן אדם שעבד בלילה ורוצה לישון ביום, אנשים גרים שם.
תמי סלע
¶
אין לי עוד הערות בחלק הזה.
יש לי הערות בחוק עזר ליבנה (מניעת מפגעים ושמירת הסדר והניקיון), התשס"ב-2002. אלה דברים שנראים לי קטנוניים אבל כל החוקים האלה נכנסים לפרטי פרטים.
ההגדרה של "מפגע" בסעיף 2 – "לא יגרום אדם מפגע ולא ירשה לאחר לגרום מפגע" – כוללת גם "צמחים שגורמים אי-נוחות וחדירת רוח לבניין". בתוך הגדרת "מפגע" יש בעיקר שני סעיפים שנראה לי שצריך למעט אותם.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני לא מבין את כל הגישה בחקיקה הזאת. כתוב כאן בסעיף 10(ג) "לא יאכיל אדם בעל-חיים ברשות הרבים באופן שיש בו כדי לזהם אותה". למה לא כתוב שכל מי שמזהם את רשות הרבים עובר עבירה? למה צריך את כל הדוגמאות הקטנות האלה?
תמי סלע
¶
בהגדרה של "מפגע" כלול גם בניין שעלולים לחדור אליו רוח או עשן: "בניין לקוי באופן שעלולים לחדור אליו מים, רטיבות, טחב, רוח או עשן".
רשף חן
¶
אם אני גורם לכך שבבית של מישהו אחר זה יקרה – זה באמת מפגע. אבל אם זה קורה אצלי בבית – זה לא עניינו של אף אחד. אני רוצה שיהיה אצלי סדק, או שבחורף אני משאיר את החלונות שלי פתוחים, או אני עושה גריל וכל העשן נכנס פנימה. אבל שוב, אני מניח שלא מתכוונים לזה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 12(א): "לא ישפוך אדם ולא יאפשר ולא ירשה לאחר לשפוך לרשות הרבים מים או נוזל אחר שאינו מי גשם". כלומר, אם זה מים – אסור לו לשפוך אבל אם זה מי גשם – מותר לו. אם הוא מביא מים מהנהר – זה אסור, אבל אם הוא אוסף מי גשם ושופך אותם – זה מותר. מה ההבדל בין מים למי גשם?
רשף חן
¶
אין ספק שמלאכת החקיקה כאן היא פחות ממושלמת אבל עדיין, אם אי פעם זה יגיע לאכיפה, גם בית-המשפט יפרש את זה לא באופן דווקני. הוא לא יקרא את המילים ויגיד: אם זה מים שהוא אסף בגשם האחרון אז זה בסדר.
אביהו בן-שבת
¶
מדובר על מים באופן כללי. למשל שאני שוטף את החצר שלי, לוקח את המים עם הסבון ושופך אותם.
רשף חן
¶
בסך הכול באו כאן להקל. אמרו: לא תשפוך מים. אז בטח מישהו אמר: רגע, ומה אם מהמרזב שלי יוצאים המים לרחוב? אמרו לו: זה בסדר. זה כל מה שכתבו כאן.
רשף חן
¶
לא רוצים שיזרמו מים ברחוב אבל כשיורד גשם – יורד גשם, מה לעשות. אתה יודע, חוקי העזר לא חלים על הקדוש ברוך הוא.
תמי סלע
¶
מה דעתכם שנחיל את השיטה שדיברנו עליה, שנעביר הערות ורק אם יהיו מחלוקות נלבן אותן כאן? ננסה להמשיך בצו המועצות המקומיות של יבנה ומזכרת בתיה בשיטה הזאת.
רשף חן
¶
האם אפשר מבחינת הסמכויות שלנו על-פי החוק להגיד שאנחנו מאשרים קנס בסעיף זה וזה למעט המילים האלה והאלה?
תמי סלע
¶
זה כאילו אתה אומר: אנחנו לא נאשר אלא אם כן תתקנו. אם אתם מוכנים לתקן – אנחנו נאשר. זה התהליך.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 24(3) כתוב: "במקום ציבורי, בחלק שבו מתקיימת התקהלות של ציבור – לא ילכלך אדם ולא יזרוק פסולת". ואם אין התקהלות של הציבור מותר לו ללכלך ולזרוק פסולת?
תמי סלע
¶
סעיפים אחרים מסדירים את זה כבר.
אולי נלך באופן מסודר ונראה אילו הערות מתקבלות.
בסעיף 2, לעניין ה"מפגע" – אני חושבת שצריך להוריד את המילים "חדירת רוח ועשן לבניין".
תמי סלע
¶
אבל היא צריכה להיות נקייה לחלוטין. אם היא לא נקייה לחלוטין מוטל קנס.
בהגדרת "מפגע" אני מבקשת לתקן את פסקה (2) וכן פסקה הקובעת שזה מפגע "אם צמח הצומח בנכס מהווה או עלול להוות סכנה או לגרום הפרעה או אי-נוחות". "אי-נוחות"?
יפעת רווה
¶
אם זה לא גורם הפרעה – אין בעיה. אם הוא גורם דבר מה לעצמו – איש לא יאכוף את זה. הרי אף אחד לא יתלונן על עצמו.
יפעת רווה
¶
נכון שכאשר אנחנו מנסחים עבירה אנחנו משתדלים שזה יהיה הכי מדויק והכי נכון אבל כאן יש לנו עבירה קיימת ועל הוועדה להחליט אם להפוך אותה לעבירת קנס.
תמי סלע
¶
כלומר, בניין שעלולה לחדור אליו רוח הוא בעצמו מפגע. אבל לא משנה. אני רק מעירה שבהגדרה "מפגע" יש כמה דברים שראויים לתיקון, למשל העניין של הרוח והעשן, לדעתי, והאי-נוחות. אבל בסדר, אני מוכנה לוותר על זה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 49 נכתב: "לא יפריע אדם לבעלי-חיים בבעלות העיריה מלהלך, לעוף או לשוט בגן". זה מצחיק מאוד.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אתם מחוקקים חוקים למקרה ספציפי אחד. על כל מקרה – חוק. אי אפשר ככה. אתם צריכים לקבוע בחוק ש"אסור לפגוע ברכוש העירייה". אז הייתם כותבים "רכוש – לרבות בעלי-חיים". צריך לקבוע משהו כללי.
אביהו בן-שבת
¶
כאשר אתה מגיע לבית-המשפט ובית-המשפט מנסה להבין מה זה רכוש העירייה, כשאתה אומר לו שארנב הוא רכוש העירייה הוא לא מקבל את זה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
הביצים – ברור שהן רכוש העירייה. אם בעל-החיים מוגדר כרכוש העירייה אז הביצים שלו הן בוודאי רכוש העירייה. אני נותן את זה סתם כדוגמה כי כל הזמן אתם מחפשים כל מיני מקרים פרטיים. זה מצחיק כי יש הרבה מקרים אחרים.
תמי סלע
¶
אין לי בעיה עם הסעיף הזה. מצחיק לקרוא את זה.
אני מבקשת ללכת באופן מסודר. יש כאן הבדלים בקנסות. אני רוצה להעיר על סעיפים 7 ו-8 בחוק הזה. מדובר על השקיה באופן שעלול לגרום לכלוך והפרעה לאנשים ברחוב וגם על חביטה במרבדים ובשטיחים באופן העלול לגרום ללכלוך והפרעה. בצו של מזכרת בתיה הקנס הוא 150 שקל ואילו ביבנה – 290 שקל. כאן קבעו קנס גבוה פי שתים וזה נראה לי קצת מוזר. אני לא יודעת מה מקובל.
יפעת רווה
¶
אצלנו נעשית בדרך כלל בדיקה ואנחנו מנסים שזה יהיה אחיד ככל האפשר אבל האחידות היא לא מושלמת.
יפעת רווה
¶
מר יהודה זמרת הציע שיהיו סמכויות מסוימות לפקחים עירוניים על-פי הרשימה הכלולה בתוספת ואז תהיה בתוספת רשימה של חוקים מדינתיים, לא חוקי עזר, שהפקחים יכולים לאכוף אותם ישירות, לא על-ידי אימוץ של חוקי עזר לדוגמה. זה פתרון אפשרי.
תמי סלע
¶
סעיף 11 – זה כבר עלה כאן פעם כי "מי שפכים" זה הגדרה רחבה מאוד, זה כולל גם מים מלוכלכים ומים דלוחים. השאלה אם אי אפשר להשקות עם מים דלוחים ועם מים מלוכלכים.
אביהו בן-שבת
¶
המים האלה מחלחלים לאדמה, למי התהום, ולכן אסור להשתמש בהם ולא חשוב אם הם דלוחים. אם הם לא עברו טיהור ברמה שלישונית, שמחויבת על-פי חוק, משרד הבריאות קובע שאסור להשקות בהם שום דבר, לא גינון ציבורי ולא גינה פרטית.
אביהו בן-שבת
¶
עם מי ברז. במי הכיור, במים של מדיח הכלים ובמים של מכונת הכביסה יש סבון, אלו מים דלוחים ואסור להשקות בהם את הגינה.
רשף חן
¶
אני מניח שאם מישהו היה אומר לך שהוא משתמש בסבון ללא דטרגנטים לא היית מונע ממנו להשקות את הגינה במים הללו.
תמי סלע
¶
בסעיף 11(ב) כתוב "לא ישפוך אדם ... למקום ציבורי או למקום פרטי". ואם בתוך הבית שלי אני שופכת מים מלוכלכים? "מי שפכים" זה גם מים מלוכלכים ואסור לי לשפוך אותם גם למקום פרטי. אז מה אני אמורה לעשות עם זה?
תמי סלע
¶
"מי שפכים" כולל מים מלוחים ומים מלוכלכים ומים מזוהמים, וגם מי כביסה ומי שטיפת רצפות – שעם זה אין לי בעיה. אבל כאן נאמר שאסור לי לשפוך את המים האלה למקום פרטי, בכיור בביתי. מה זה "מקום פרטי"?
תמי סלע
¶
אני מבינה שזה נכון לגבי מקום פרטי שאינו בבעלותי. אז צריך לומר "למעט מקום פרטי שהוא בבעלות אותו אדם".
רשף חן
¶
אם אני לא משתמש במים לצורך השקיה, אין שם דשא ואין כלום אבל אני פשוט שופך את הביוב – זה בסדר? אל תוריד את "המקום הפרטי".
אביהו בן-שבת
¶
הכוונה למקום פרטי לא שלי אלא של השכן. יש לי שכן שאני לא אוהב אותו. אבל אמרנו כבר שזה מופיע בסעיף 10.
רשף חן
¶
לא צריך לשפוך מי שפכים בשום מקום פרט לרשת הביוב. הכוונה למקרה שאני חופר בור בגינה שלי ושופך שם את הביוב שלי. את אומרת שמי שפכים יכולים להיות גם מים שמישהו שם בחוץ והם התלכלכו בבוץ. אבל לא זאת הכוונה. מי שפכים זה מי שפכים. לא צריך לשפוך אותם בשום מקום פרט לרשת הביוב.
תמי סלע
¶
בסעיף 41 – "לא יפעיל אדם צעצוע ממוכן במקום ציבורי אלא על-פי היתר בכתב מאת ראש העירייה ובהתאם לתנאי ההיתר". צעצוע ממוכן יכול להיות גם קורקינט או אוטו צעצוע. על כל דבר צריך היתר מראש העירייה?
תמי סלע
¶
בסעיף 51 נאמר שאין לדרוך על הדשא אלא בהתאם להוראות ראש העירייה. נראה לי שזה צריך להיות הפוך. אם אסרו, אז אסור לדרוך אבל כל עוד לא כתוב כלום אז אנשים יכולים לדרוך על הדשא.
תמי סלע
¶
אני לא מדברת על רכב. על רכב יש סעיף אחר – כניסת רכב. אני מדברת על "לא ידרוך אדם ... על דשא, צמח או מקום נטיעות אלא בהתאם להוראות ראש העירייה". זה בדיוק הפוך ממה שצריך להיות, שרק אם אוסרים אז אסור.
רשף חן
¶
את זה צריך לא לאשר בכלל. ישימו שלט שאסור. אין לי שום בעיה לאשר אם יש שלט הקובע שאסור לטפס על העץ או אסור לדרוך על הדשא, אז זה בסדר.
רשף חן
¶
במקום המילים "אלא בהתאם" צריך להיות "בניגוד". אם נכתוב "בניגוד להוראות ראש העירייה שנקבעו בהודעה המוצגת במקום" זה יהיה בסדר.
תמי סלע
¶
תראו בסעיף 54: "לא ישחק אדם בגן המשחקים, בתנאים ובמקומות שנאסרו לכך בידי ראש העירייה כמפורט בהודעה המוצגת בגן". כך היה צריך להיות גם בסעיף 51.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני הייתי עושה סעיף אחד בחוק העזר הקובע: "כל אדם המפר הוראה שנקבעה בשילוט עובר עבירה".
היו"ר מיכאל איתן
¶
צריך לעשות משהו כללי. הם באים עם כל מיני בעיות פרטניות ועל כל בעיה מוציאים חוק. זה בלתי אפשרי.
יפעת רווה
¶
מכיוון שאנחנו לא בשלב של כתיבת החוק אלא של עבירת הקנס, אפשר לכתוב "ובלבד שיש שלט האוסר".
תמי סלע
¶
בדומה לכך הייתי עושה גם בסעיף קטן 51(ד): "לא יהלך אדם בגן אלא בשבילים או בשטחים שנקבעו לכך". כלומר הפוך ממה כתוב. איפה שאסור – שלא יילך, אבל אם יש שביל בגן – הוא רשאי ללכת בו.
תמי סלע
¶
זה צריך להיות להיפך. בסעיף מדובר על מודעות שמתירות לו ללכת בשביל, על דרך החיוב, כלומר צריכות להיות מודעות בהן נאמר "כאן מותר לך ללכת". העיקרון צריך להיות שמה שלא אסור – מותר.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני לא מבין מה פסול בכך שאדם הפועל בניגוד לשילוט שנקבע בחוק עזר עירוני ייחשב עבריין.
רשף חן
¶
זה בסדר, שילוט שנקבע בחוק עזר עירוני. אבל אז אתה צריך לקבוע בחוק העזר העירוני שהוא יכול לשים שילוט בנושא דשא, עצים וכדומה.
תמי סלע
¶
בסעיף 58: "לא יקשור אדם בעל-חיים אל צמח, גדר, משוכה, שער או סורג ... ולא יעמידו לידם". אסור להעמיד כלב על-יד גדר? לא הבנתי את המטרה של הסעיף הזה.
אביהו בן-שבת
¶
אגיד לך מה המטרה. יש לנו תופעה של אנשים שהם חובבי סוסים והם רוכבים עם הסוס ברחבי העיר, נכנסים אל תוך העיר. לעתים הם קושרים את הסוס על-יד גדר והסוס מלכלך.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אסור לו להיכנס לשם בכלל.
אם הוא קושר את הסוס על-יד גדר – זה אסור. אבל אם הסוס נעמד? מה אתה רוצה?
תמי סלע
¶
יוטל עליי קנס אם אני הולכת עם הכלב לפארק וקושרת אותו ויושבת על-ידו? זה רחב מדי. מילא אם אני משאירה אותו קשור ללא השגחה.
רשף חן
¶
סוס הוא כלי רכב. עד לא מזמן השתמשו רק בזה. ב-1900 שאלו כל מיני אנשים ידועי-שם מה תהיה הבעיה הגדולה ביותר בלונדון במאה הבאה והם הגיעו לקונצנזוס שהבעיה תהיה פינוי גללי הסוסים. זה מראה לך שאנשים לא צופים את פני העתיד.
תמי סלע
¶
מה נעשה עם הסעיף הזה? הוא רחב מדי. הבעיה היא עם סוסים? כי נראה לי שאם קושרים כלב ועומדים על-ידו זה לא בעייתי.
אביהו בן-שבת
¶
גם לסוסים יש רשיון, וטרינר חייב לאשר. אם זה סוס מירוץ אתה מחזיק אותו במכלאה מסודרת ואתה לא יכול להשתולל אתו ברחבי העיר.
היו"ר מיכאל איתן
¶
ועם פרה מותר לו? אתה יודע מה יכול לקרות כשפרה רצה ברחוב אלנבי בתל-אביב? היא יכולה להרוג בני אדם.
אביהו בן-שבת
¶
התנאים נקבעים בחוק להחזקת בעלי-חיים. לפי תנאי הרשיון אתה רשאי להיכנס. בתנאי הרשיון לא כתוב שמותר לך לרכב בתוך עיר.
רשף חן
¶
ואם אני לא אקשור את הסוס לעגלה, לאן הוא יילך? אני בא עם העגלה שלי עם האבטיחים, נכנס ליבנה ואומר לסוס: עצור. עכשיו מה?
רשף חן
¶
אז תאשים אותי על כך שאין לי רשיון רוכלות אבל לא על כך שאני רוכב על סוס. אל תתן לי קנס על כך שקשרתי אותו לעמוד. זאת הבעיה? על זה אני אקבל את הקנס?
היו"ר מיכאל איתן
¶
לדעתי הוא צודק כי הקשירה יכולה לגרום נזק. הוא קושר את הסוס ובינתיים הולך לפאב, כמו במערב הפרוע, משתכר ומשחק שם ובינתיים הסוס קשור.
אודליה מותנה
¶
זה לא נוגע רק לסוסים. "בעל-חיים" יכול להיות מבהמות כמו פרה, גמל, חמור וחזיר ועד עופות כמו יונה, ברבור או תרנגול.
רשף חן
¶
אין איסור להכניס בעלי-חיים כאלה לעיר בכלל, לשטח ציבורי? אנחנו צריכים להתעסק בשאלה האם מותר לקשור את בעל-החיים? זאת לא השאלה. או שמותר לו להיכנס או שאסור לו להיכנס. אם אסור לו להיכנס אז ברור שאסור גם לקשור אותו.
תמי סלע
¶
אנחנו מאשרים את הסעיף הזה לעניין קשירה. לדעתי זה עדיין רחב. אם אני יושבת עם הכלב בגן וקושרת אותו לעץ ויושבת על ידו – זה לא צריך להיכלל כאן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
למה דרך מוזרה? אני אומר שאסור להכניס בעלי-חיים אלא בהיתר מראש העירייה. זה נשמע הגיוני. "אסור להכניס בעל-חיים לתחומי העיר, למעט ... ובתנאים שקובע ראש העירייה". ואז ראש העירייה יקבע שאסור להכניס בעל-חיים לרחוב הראשי ואסור לקשור אותו. שיעשה מה שהוא רוצה בהיתרים שהוא נותן.
תמי סלע
¶
סעיף 65(ג): "לא יעסוק רוכל בעיסוקו אלא בשעות שבין 9:00 לבין 18:00". זה נראה לי הגבלה לא סבירה של חופש העיסוק.
תמי סלע
¶
אבל אם יש איזה עסק שעובד מ-8:00 בבוקר? אין סיבה להגביל את הרוכלים אם הם לא עושים רעש ולא מלכלכים. מה המטרה של הסעיף הזה?
אביהו בן-שבת
¶
רוכלים הם בדרך כלל חלק מאוכלוסייה מיוחדת מאוד שראש העיריה נותן להם אישור ספציפי מאוד. לא כל אחד יכול לעבוד ברוכלות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
עוד פעם, זה צריך להיות בתנאים כאשר אדם מקבל את רשיון הרוכלות. זה לא יכול להיות בחקיקה. בתנאיי הרשיון יהיה כתוב: אתה יכול לעבוד רק בין 9:00 ל-18:00.
רשף חן
¶
הפרת תנאי רשיון עסק היא עבירה על חוק רישוי עסקים. אז עם כל הכבוד, שיילכו לבית-המשפט בשל כך שבן אדם פתח את העסק שלו ב-7:00 בבוקר.
אביהו בן-שבת
¶
לרוכל אין עסק, הוא לוקח תלת-אופן ומתחיל להסתובב באמצע הרחוב. במקום בשעה 9:00 הוא יתחיל בשעה 7:00, יעמוד על-יד בית-ספר עם ילדים, ואנחנו לא מעוניינים ללכת לבית-המשפט.
תמי סלע
¶
זה כתוב, פשוט לא התעכבתי על זה כי זה היה נראה לי פחות בעייתי. בסעיף 62 נקבע : "לא יעמיד רוכל ולא יניח ... עגלה, כלי רכב, דוכן ... בתחום 20 מטר מגן ילדים, מבית-ספר, ממגרש משחקים, מגינה או מגן".
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני חושב כמה כסף עולה למדינה עבודת החקיקה הזאת שנעשית בכל הערים. זה מאות אלפי שקלים בשנה. יושבים עורכי-דין ומכינים הצעות, המועצות מאשרות. יישב אחד ויעשה צווים לכולם. בשביל מה כל רשות קטנה צריכה להוציא על זה כל-כך הרבה כסף? כולם צריכים לחוקק צווים על החתולים ועל הכלבים ועל הניקיון ועל הרוכלים. לכולם הרי יש אותן בעיות. אם לרשות מקומית יש בעיה יחודית אז היא תפנה למחלקת החקיקה ותזמין חוק, או שהיא תציע ותנסח. אבל חבל שכל רשות מקומית תמציא את הגלגל מחדש. זה עולה כסף למשלם המיסים.
תמי סלע
¶
לעניין סעיף 65(ג) – יש לכם את סעיף 60 הקובע "לא יעסוק רוכל בעיסוקו אלא על-פי רשיון". אני מציעה שתוותרו על סעיף 65(ג). סעיף 65(ג) יורד.
הערה אחרונה לעניין סעיף 75(ב), על הכנסת בעל-חיים למקום עינוג. כיוון ש"מקום עינוג" הוא גם מקום שיש בו משחקי ספורט - - -
רשף חן
¶
אז שהיא כבעלת הנכס תגיד: לכאן לא נכנסים לכלבים ולא תתן להם להיכנס. מי שייכנס עם כלב יזרקו אותו החוצה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
נגיד שאני רוצה לפתוח בית-קפה ומעניינת אותי דווקא האוכלוסייה של בעלי הכלבים. אני אומר להם שבבית-הקפה שלי יש גם פינת עינוג לכלבים.
אביהו בן-שבת
¶
נניח שאתה בא לבית-קפה עם הכלב שלך ואני כבעל בית-הקפה מבקש ממך לצאת. אתה אומר לי שאתה לא מוכן לצאת.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אז מה אם אתה בעל העסק? זה עסק ציבורי פתוח ואתה לא יכול להגיד לאדם שאתה מוציא אותו כי יש לו קרחת או לגרש אם כי הוא ערבי.
רשף חן
¶
לא בגלל שיש לאדם קרחת או כי הוא ערבי, כל זה – לא. אבל מותר לך להגיד לאדם לצאת אם הוא רוצה להיכנס עם כלב או אם הוא מעשן במקום ציבורי.
רשף חן
¶
סמכותי על-פי החוק לזרוק אותך החוצה בכוח. אני אעשה מה שאני צריך. אבל בטח לא צריך לקבוע את זה בחוק עזר. אז מה, יבוא הפקח ויטיל עליו קנס?
רשף חן
¶
ישבתי זמן רב בוועדה לרישוי עסקים ולא ראיתי שאי-פעם התנינו תנאי ברשיון שלא יכניסו לשם כלבים.
רשף חן
¶
זאת הנחת היסוד שלך. הנחת היסוד שלי היא שאם איזו אישה באה עם הפודל שלה היא תוכל להיכנס. זה קורה כל הזמן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
תאר לך שאני בא עם הסוס לבית-הקפה. מאחר ואסור לקשור אותו בחוץ לאורך הגדר אז אני קושר אותו לכיסא בתוך בית-הקפה. בא אליי פקח ואני אומר לו: מה אכפת לך, בעל בית-הקפה מסכים.
מישאל שרעבי
¶
מרבית החוקים שונו ונכנסו לחוק החדש, למעט שני חוקים מהנוסח הישן, שכל אחד מהם כולל סעיף אחד בלבד. אנחנו ביקשנו להשאיר את שני החוקים שכבר אושרו בעבר.
תמי סלע
¶
מה שקיים, קיים. אתם מבקשים לבטל את כל השאר. התייעצנו בעניין הזה עם הממונה על נוסח החוק והיא אמרה שרצוי לעשות צו נפרד שמבטל את הקיים אבל אין איסור לעשות את זה בדרך של ביטול הצווים בתוך הצו הזה. אם זה כך אז אנחנו נצטרך לקבל נוסח מעודכן. הצו הזה קובע קנסות על עבירות, כשיש להם חוק עזר ישן שכבר קבעו בו עבירות מקבילות. הם רוצים לבטל את הצו הישן במסגרת הצו הזה שבו הם קובעים את הקנסות על העבירות החדשות. עושים את זה הרבה פעמים. בתקנות עושים את זה, מתקינים את התקנות החדשות וכותבים בסוף: "בטלות התקנות הישנות". אפשר לעשות את זה גם בדרך הזאת אבל נצטרך לקבל את הנוסח עם הסעיף המתוקן. אפשר לדון בו כאן ולאשר אותו גם בלי להזמין את הנציגים. לא נוכל לאשר את זה בלי שהנוסח מופיע לנגד עיני הוועדה.
מישאל שרעבי
¶
הבעיה היא שיש שני חלקים שהם כאילו נפרדים לגמרי, החלק הישן שכולל את שני החוקים הישנים, וחלק נוסף חדש שכולל את החוקים החדשים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
נאשר בינתיים את כל מה שעשינו עד כה.
הצבעה
בעד צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית באר-שבע ועיריית יבנה וצו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית כפר ורדים ומועצה מקומית משגב – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית באר-שבע ועיריית יבנה וצו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית כפר ורדים ומועצה מקומית משגב נתקבלו.
רשף חן
¶
אני מצביע בעד, למעט על צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית כפר ורדים שבו אני נמנע.
מישאל שרעבי
¶
לגבי שני החוקים הישנים שנשארו, האם לא כדאי להכניס אותם אל תוך החלק החדש כדי שלא יהיו שני חלקים שונים בצו העיריות של יבנה?
יפעת רווה
¶
אבל אין לנו נוסח.
צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית מזכרת בתיה
צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – עיריית יבנה
תמי סלע
¶
בחוק עזר למזכרת בתיה (מניעת מפגעים ושמירת הסדר והניקיון), התשס"ב-2002 יש לי הערה אחת. בסעיף 52 נקבע "לא יכניס אדם כלי רכב לגן, לא ינהג בו ולא ישאירו בגן בלא היתר מראש מאת המועצה". זה מופיע גם בצו המועצות המקומיות (עבירות קנס) של עיריית יבנה.
נראה לי שלגבי אופניים – אולי אסור לרכוב עליהם בגן אבל בוודאי מותר להכניס אותם לגן.
אביהו בן-שבת
¶
אם הוא רק עובר דרך הגן אף אחד לא יעיר לו אבל אם הוא רוכב עליהם, אנחנו רוצים למנוע את זה.
תמי סלע
¶
בחוק העזר של מזכרת בתיה יש את העניין של הפיצוחים, בסעיף 25(א): "שלטים המורים על איסור עישון, איסור השלכת פסולת ואיסור פיצוח גרעינים ובוטנים". נראה לי שעל זה אפשר לוותר.
תמי סלע
¶
אם אתה מלכלך במקום ציבורי – זה דבר אחד, אבל אם אתה אוכל בוטנים באזור שמשחקים בו משחקי ספורט ולא מלכלך?
תמי סלע
¶
וגם את העישון, אין לי בעיה עם זה. בסעיף 25(א) דיברתי רק על פיצוח גרעינים ובוטנים. חוץ מזה, כל הדברים הם זהים להערות שאמרנו על יבנה אז אם זה מקובל עליכם, בבקשה. האם אתם מסכימים שנוסיף כאן את אותן הערות?
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני אאשר את צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-2004 – מועצה מקומית מזכרת בתיה, בכפוף לכך שיבוא עוד חבר כנסת.
תמי סלע
¶
אנחנו לא נזמין אתכם פעם נוספת. נעביר לכם את הנוסח. בישיבה הבאה כשיהיו כאן שני חברי כנסת הוועדה תאשר את הצו, אבל עוד לפני כן אתם תראו את ההערות.