ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 15/06/2004

משרד החינוך - היעדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים - עמ' 543 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה.

פרוטוקול

 
ס ד ר ה י ו ם: משרד החינוך - היעדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים - עמ" 543 בדו"ח 53ב" של מבקר המדינה - מעקב

5
ועדה לענייני ביקורת המדינה
15.6.2004
הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 94
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, כ"ו בסיון התשס"ד, (15.6.2004) שעה 10:30

ס ד ר ה י ו ם: משרד החינוך – היעדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר
יסודיים ובחטיבות הביניים – עמ' 543 בדו"ח 53ב' של מבקר
המדינה - מעקב
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר
אופיר פינס
מוזמנים
ח"כ מוחמד ברקה
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
רונית תירוש – מנכ"לית משרד החינוך התרבות והספורט
שלומית לביא – עוזרת בכירה למבקר המדינה ודוברת המשרד
יהושע רוט – עוזר בכיר למבקר המדינה
בנימין צרפתי – מנהל אגף משרד מבקר המדינה
רונית אלימלך – מנהלת אגף משרד מבקר המדינה
מנחם כהן – סמנכ"ל ומנהל אגף בכיר לכח אדם, משרד החינוך
ציון שבת – מנהל אגף בכיר לכ"א בהוראה משרד החינוך
עמיחי יהודה – רכז קבוצות הורים בארגון היל"ה
עו"ד מוטי ארד – ארגון היל"ה
מוחמד שוואהנה – חבר ועד הורים בי"ס יסודי ג'לג'וליה
יוסף ג'ומעה – יו"ר ועד הורים ישובי ג'לג'וליה
אילן בהירי – יו"ר חטיבות ביניים הארצי, הסתדרות המורים
מ"מ מנהלת הוועדה
ריקי אליה
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר אמנון כהן
אדוני המבקר, גבירתי מנכ"לית משרד החינוך, חבר הכנסת ברכה, אני פותח ברשותכם את הדיון השני, משרד החינוך – היעדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים, עמ' 543 בדו"ח 54ב' של מבקר המדינה. זה דיון מעקב. אנחנו קיימנו דיון לפני מספר חודשים, בשלושים ביוני, בהתפרסם הדו"ח מייד קויים דיון ראשון כי הנושא של היעדרות מורים בבתי הספר הוא מאוד מאוד חשוב, הוא מאוד חיוני מבחינת הילדים שמפסידים חומר ופשוט אני רוצה ככה גבירתי המנכ"לית, ראיתי איזה מחקר שעשה דן בן דוד ובעקבות זה גם אני כתבתי איזה שהוא מאמר בעתון "הארץ", שמדבר על כך שהרמה החינוכית, הרמה של הילדים שלנו, יש הבדלים עצומים משנות הששים להיום, כאשר התקציבים שמושקעים בילדים הם גבוהים יחסית לעולם, לארבעים המדינות המובילות נגיד, וההישגים שלנו הם בין הנמוכים בואו נגיד מתוך חמישים ושלוש המדינות התלמידים בישראל חלשים בקנה מידה בינלאומיים, נמצאים במקום הארבעים ושש מתוך חמישים ושלוש מדינות.

אז אנחנו פשוט מבינים שנושא החינוך, כמו שציינתי בדיון הקודם, הוא בראש מעייניה גם של המדינה, שמשקיעה לצורך כך הרבה מאוד משאבים, אז אולי באמת משהו פה לא עובד נכון, שאנחנו גם לא מגיעים להישגים, ואני חושב שגם אחת הסיבות לכך זה היעדרויות של מורים כך שיש תכנית לימודים שלא עומדים ביעדים. הרי הציון בסוף זה רק נושא אחד. זה אביזרים שאנחנו מדברים, זה מכלול, איך הילד מגיע לכתה א', איך הוא מסיים את היסודי ואת חטיבת ביניים ואז את התיכון. המטרה של המדינה אני חושב שכל ילד שמגיע להמשך דרכו להשכלה אקדמית שיגיע פחות או יותר באותה דרגה שווה, שבאמת תהיה לו את היכולת להיכנס למוסדות להשכלה גבוהה. אם כי אני יודע, כולם יודעים שיש פערים עצומים בין איזורים בארץ, ואנחנו יודעים בדיוק איזה שכבת אוכלוסיה מגיעה בסופו של דבר למוסדות להשכלה גבוהה, וגם מי שמצליח בסופו של דבר, ואנחנו יודעים כולנו גם שבלי השכלה גבוהה אי אפשר להתערות בחברה, אי אפשר להתמודד, אי אפשר לחיות חיים נורמטיביים, ולמעשה זה המדינה שסופגת בסופו של דבר את הנכשלות הזאת, ותומכת במוסדות ביטוח לאומי, בכל מיני דרכים אחרות, שאנחנו מוציאים על זה אחר כך יותר כסף.

בדיון הקודם גם נאמר על ידכם שאתם באמת לוקחים את זה לתשומת לבכם, את היעדרויות המורים, וקיימנו את הדיונים בנושא, ואנחנו מדברים שאז, לפי הדו"ח , מדובר על שני מליון שעות מילוי מקום בשנה, כי גם זה לא מחולק נכון, ביד פתוחה, ונותנים לכל אחד, והכי חשוב שמי שממלא את המקום לפעמים אנשים שלא סיימו תיכון אפילו, השכנה והמנקה אולי או מי שרוחץ כלים שם, העיקר שיתפסו את המילוי מקום, העיקר שלא יסתובבו הילדים ולא יתעסקו בואנדליזם. אבל דיברנו על חינוך, ובחינוך צריכים להתעסק אנשים שמתעסקים בחינוך.

משרד החינוך אמר שיש פרסום נוהל להזמנת מורה ממלא מקום, בינואר 2004 התפרסם בחוזר מנכ"ל נוהל להזמנת מורה ממלא מקום. זה התחיל להיכנס. אבל היתה תכנית בטלויזיה, בעקבות זה אני גם עשיתי בקשה לחוות דעת אבל ראיתי שהיה דיון בזה, אז אמרתי רגע, יש פה דיון בהמשך, יש תכנית שנקראת זה הזמן, בעשרים ואחד לרביעי היה תחקיר של תכנית טלויזיה שבדקו בו כמה בתי ספר והנהלים האלה מינואר כנראה לא יושמו עדיין. אז אנחנו רוצים לראות את הקטע הזה. דו"ח מבקר המדינה כבר לפני שנה דיבר על זה וברור שבאיזורים שמדובר כאן הכשלונות או אי ההגעה לבגרות זה בוודאי לא רק המורות מחליפות האלה, בטח יש עוד בעיות נוספות שלא נותנים לאותם הילדים להגיע להישגים יותר טובים, אבל על פניו נראה איך גבירתי המנכ"לית ספרנית, מנקה, מחליפה שעות הוראה שבאמת הילדים צריכים ללמוד ולהתחנך, איך הקריטריונים,איך אתם אוכפים את זה, איך אתם דואגים שהנהלים שפרסמתם בינואר 2004 ימצאו את ביטויים כבר עכשיו, או שבתי הספר נערכים לשנת הלימודים הבאה, שאנחנו צריכים באמת לראות את התופעות הללו הולכות ומצטמצמות. ואני חושב במאגר אצלכם כמורים פורשים או מורות חיילות או כל אלה שיוצאים היום מקיצוצים של המשרד הרבה מאוד, אלפי מורים ומורות שבאמת יכולים בכיף למלא את השעות האלה ובאמת מחפשים פרנסה, ואולי באותם הדיונים בין הוועדים לבין משרד החינוך שתמצאו את הפתרון הזה. כי מדובר על פי הנתונים כאן ובדיקה במגזר המיעוטים על פי דו"ח שאת הראית לי גם שאחוז גבוה מאוד מהמורים שהם נעדרים, מה קורה, למה הם כל כך הרבה נעדרים המורים הללו, אולי יש בעיה אחרת. בממוצע בחודש לפעמים יומיים שלושה נעדרים המורים, איך זה יכול להיות דבר כזה, המערכת לא יכולה, מערכת כזאת גדולה, לדעת בדיוק באותה כתה וגם ללא התראה מוקדמת, פתאום לא באים. בעיה אמיתית. אבל חייבים להתמודד אתה והפתרון צריך להיות שלא יכול להיות שמנקה או ספרנית תחליף את השעות הללו. חייבת להיות טכניקה שבודקת שיש להם מאגר מסויים של או פנסיונרים מורים, או שפרשו בגלל קיצוצים או התייעלות כזאת או אחרת. הפתרון צריך להיות שהמחנכים יהיו מחנכים, לא מישהו אחר.

הדברים ברורים, אני קיימתי דיון לפני שנה בנושא הזה, ובעקבות הדיון שלנו המשרד נערך, ולמה אני מקיים עוד פעם את הדיון, כי ראיתי שיש נהלים חדשים שייכנסו בינואר, וחשבתי שנפתרה הבעיה, והתכנית הזאת מדברת באפריל, כנראה לא נפתרה הבעיה. זו לא בעיה שנפתרת ביום, זה תהליכים, אבל אני מקווה שזה בכיוון הנכון, שלפחות בשנת הלימודים הבאה אנחנו לא נראה יותר תופעות הללו.
מוחמד ברכה
יש לי הערה מקדימה אחת. בנובמבר 2002 הועבר על ידי ועדת המורים בבית הספר בג'לג'וליה שראינו כאן בכתבה, הועברה חוברת, גם לוועדת החינוך ברשותו של אורלב אז, וגם למשרד החינוך. וכאילו לדבר על תקופת זמן בין ינואר לבין אפריל זה עדיין סביר, אפשר לשאת תקלות של שלושה חודשים. אבל פה מדובר על משהו מתמשך, שהיו התראות מפורשות על העניין הזה, וועד המורים אפילו לא קיבל התייחסות לדברים האלה. לא היה דיון. אז אני מבקש רק שהמנכ"לית תתייחס.
יוסף ג'ומעה
אני מוועד מורים בכפר ג'לג'וליה. בבתי הספר שלנו מקבלים תכנית חומש לצמצום פערים, אם זה בערבית, באנגלית ובמתמטיקה. כל זמן שהמורים נעדרים זה מתפספס פשוט מאוד. מצד אחד נותנים להם תכנית חומש, מצד שני המורה נעדר.
היו"ר אמנון כהן
למה מורה נעדר, תגיד לי?
יוסף ג'ומעה
לא יודע, אני אגיד לך, הוא קם בבוקר, לא טוב לו. קם בבוקר, לא רוצה ללכת לבית ספר.
היו"ר אמנון כהן
מה רע לו שם?
יוסף ג'ומעה
לא יודע. באמת לא יודע.
מוחמד שוואהנה
חוץ מזה יש לנו בעיה שאנחנו התרענו עליה גם פה שהמורים נמצאים בבית ספר ושמורה אחד נעדר באותו יום אז כל בית הספר הולך הביתה. אני עשיתי רישום לבת שלי במשך שנתיים, יותר מחמישים אחוז מהמורים, יש לנו הרבה הורים שעשו את הרשימה הזו, וזה מתאסף באלפי שיעורים. זה מתועד. אנחנו שלחנו לאורלב, שלחנו למנכ"לית, עכשיו גם שלחנו לדפנה לב כמה מכתבים, כבר כמעט חודש, דפנה לב מנהלת מחוז מרכז. לא קיבלנו עד עכשיו אפילו תשובה.
מוטי ארד
שמי מוטי ארד, אני עובד בהתנדבות עבור עמותת הילה. בדו"ח המבקר בעמ' 551 מופיעה טבלה שמרכזת איזה שהוא מחקר שנעשה לגבי העדרויות מורים לעומת איזה שהוא תקן וירטואלי. מצד אחד יש אחוז גדול מבתי הספר שעומדים יפה בתקן, עד התקן ואפילו מתחת לו, ולמטה יש בתי ספר שהגיעו עד ניצולת של פי שש מהשעות שדובר. הסקר לא עשה חיתוך לפי איזורים והתחושה שלי מהשטח שאם היו עושים את זה היו מוצאים שבתי הספר האלה נמצאים במגזרים או הערביים או יישובי הפיתוח או שכונות מצוקה. כך שהבעיה אני חושב צריכה להיות מטופלת דווקא במישורים של המקומות בפריפריה, כי שם כנראה ככל שרחוקים מהמרכז העין של משרד החינוך היא פחות חזקה.
מוחמד שוואהנה
התחושה שלי, מדוע זה קורה מבחינת מורה, שהוא יש לו אחריות, מבחינת מחנך, הרי החובה מוטלת על ההורים לחנך. לא כל הורה יכול לחנך, לא כל הורה יכול ללמד. אז יש בשביל זה בתי ספר. לתת ערכים, לחנך. אז המחנך זו שליחות אמיתית, לא רק כסף. הוא אומר אני רוצה להיות מורה, זה לא עבודה פשוטה. אז איך קורה שבנאדם אומר אני הולך לשליחות והוא יום כן יום לא בעבודה.
היו"ר אמנון כהן
גבירתי המנכ"לית, אני לא יודע איך את במערכת יכולה להתמודד מול דבר כזה, אבל צריך לראות את הבעייתיות של זה, מה גורם למחנכים הללו, לא להתייצב מול בית ספר,
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
יש מחקר שלם על זה, מחקר שכבר נעשה, ממש על הנקודה שאדוני מעלה.
מוטי ארד
השאלה של אדוני לגבי מה מביא מורה לחרוג מהנורמה שהיינו רוצים לראות אצל מורים, כנראה שמדובר באיזה שהוא תהליך, תהליך של בחירת המורים מלכתחילה, מיהם המורים שיש להם את תקן ההוראה בבית הספר, ולכן השאלה עד כמה הם מסורים לחינוך. מה שאנחנו רואים שזו תופעה כוללת, זה לא רק היעדרויות מורים באותו בית ספר, מדובר על היעדרויות מורים בבתי ספר שהמורים שם הם בעלי הכשרה נמוכה או חלקם לפי התלונות שאנחנו שומעים חסרי הכשרה.
מוחמד שוואהנה
יש גם מורים בלי הסמכה, בלי תעודת הוראה. לפני שנתיים יש מורה שעכשיו היא מורה, היא גמרה תיכון, היא כבר מורה באנגלית. גמרה תיכון והיא כבר מורה, וזה יכול להיות מורה.
עמיחי יהודה
אני מ"הילה", אני רוצה להגיד כמה דברים לא מקובלים. יש גם מורים טובים במערכת, יש הרבה מורים טובים במערכת, אבל, והאבל הוא גדול. ההיעדרות של המורים, כפי שאדוני מנסה למצוא לה הסבר, קיימת בבתי ספר שהמורים והמורות לא חוששים מוועד ההורים. הם גם לא חוששים מהפיקוח, כי הפיקוח מחפה, הוא מגבה את מנהל בית הספר ואת המורים האלה. ומערכת החיפוי והגיבוי הזאת צריכה יום אחד להתנפץ. ואם מורים נכשלים ונוסעים לחוץ לארץ בזמן הלימודים ומשיגים אישורים רפואיים פיקטיביים ואף אחד לא נותן על זה את הדעת, ובעיקר לא נותן את הפרטים האלה לוועדי ההורים, אני הייתי מצפה שבאותו מנגנון יהיה מנגנון דיווח של מנהל בית ספר לוועד ההורים, כמה שעות לא נוצלו כמו שצריך, כמה שעות התמלאו על ידי מורים שאינם מוסמכים, כמה שעות בוזבזו, שיהיה דו"ח שיהיה ידוע לכולם, יועבר בזמן, ושתהיה תכנית.
היו"ר אמנון כהן
אני חייב פה לתת למישהו מהסתדרות המורים להגן, כי אומרים פה מורים יוצאים בזמן עבודה, מביאים אישור שהם כביכול חולים והם בחוץ לארץ, ואף אחד לא פוצה פה, וכולם מחפים עליהם, וגם המערכת כאילו, מה אתה אומר?
אילן בהירי
אני חושב שנעים מאוד וטוב מאוד להגיד המורים אשמים בכל. אני לא יודע אם כבר שמעתם שגם את מגדלי התאומים המורים אשמים שהם נהרסו. אני קורא את הדו"ח של גלוברזון, חמישה פסיק תשעה אחוז מהמורים נעדרים ללא סיבות. יש סיבות גם מוצדקות. מישהו פעם עשה איזה שהוא מחקר מקביל לראות במגזר האחר כמה נעדרים מורים, האם מישהו בדק כמה מורים נשארים מעל ומעבר, האם מישהו מכם היה פעם מנהל בית ספר שהוא מקבל בבוקר הודעה שארבעה מורים לא מגיעים והוא צריך לשבור את הראש? אף אחד מכם לא עשה את זה. תאמין לי, אותו בוקר המנהל לא יודע מה לעשות עם עצמו.
היו"ר אמנון כהן
למה אין לו מאגר, מה הבעיה?
אילן בהירי
אין לו מאגר מפני שקשה להשיג מאגר. מה זה מאגר, מאיפה יש מאגר? כל מנהל מנסה שיהיה לו מאגר. אין להשיג את הדבר הזה כמעט. ואז אתה נאלץ לקחת סטודנטים שנמצאים חופשיים, למצוא באמת איזה פנסיונרים שרוצים. לא תמיד אותו פנסיונר רוצה בכלל להיות בבית הספר.
היו"ר אמנון כהן
מה גורם למורים להיעדר כל כך הרבה?
אילן בהירי
אני לא ראיתי כל כך הרבה. אני מצטער, אני לא מכיר את המגזר הערבי, אני בקיא במגזר שאני נמצא בו ואני הייתי מנהל בית ספר שלושים שנה. אז אני אומר שוב, ראשית ישנה שחיקה גדולה של מורים. מישהו צריך לחשוב על זה גם. אולי צריך לבוא ולדבר שמורה לא צריך להישאר עד גיל ששים ושבע. אולי צריך לחשוב על זה שמורה צריך לפרוש בגיל צעיר יותר ולתת לו את האפשרות לצאת בזמן וכשהוא על הרגליים ולא על קביים. שזאת אפשרות שצריך לחשוב עליה.

מעבר לזה, אני אומר שוב, תראו, כתוב פה במחקר, אני קראתי את זה עכשיו, נישואים, אבל, מילואים, כל הדברים האלה. וזה נכון שההורים מרגישים את זה בצורה אחרת. אז אני מוכרח להגיד שאני לא מקבל את הקביעה שהמורים הם כאלה.
היו"ר אמנון כהן
אתה מסכים שמורה יוצא למילואים חודש ומנקה תחליף אותו?
אילן בהירי
לא, אני לא מסכים, זה לא אמרתי. אמרתי שכשמורה יוצא חודש למילואים בדרך כלל מנהל בית הספר יודע את זה מראש, זה לא שמורה בא בבוקר והודיע אני יוצא למילואים.
היו"ר אמנון כהן
ואם שלושה ימים הוא חולה והוא בחו"ל בכלל?
אילן בהירי
אם הוא בחו"ל זו בעיה משמעתית, אני בכלל לא רוצה להתייחס אליה. מי שעשה את זה הוא לא בסדר. ישנם נהלים, המשרד מאוד מפקח על זה. תראה, ישנם מפקחים, הם עושים את עבודתם טובה מאוד. תשעים ותשעה אחוז הם עושים כך. בכל מגזר יש אנשים שהם מצויינים, טובים, בינוניים ופחות מזה. גם במגזר הזה זה קיים. אז אי אפשר לבוא ולהגיד אותו מורה שתפסו אותו נוסע לחו"ל הוא כבר מסמן את הדבר הלא טוב. איפה כל המורים שנשארים בקיץ, מתחילה חופשת הקיץ והם נשארים עדיין יותר.
אבי כהנא
אני רק רציתי להעיר לגבי העניין של נסיעה לחוץ לארץ והצגת תעודות מחלה, כל מקרה כזה שמגיע אלינו, זה דווקא אחד הנושאים הכי פשוטים לבדוק משום שאנחנו מקבלים מידע מביקורת הגבולות, כל נושא כזה מטופל ללא פשרות, ובמידת הצורך מועבר לנציבות שרות המדינה לאגף חקירות ומשמעת להעמדה לדין משמעתי.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
גם לא צריך להגזים כאילו זה תופעה שמורים נוסעים לחוץ לארץ בשנת הלימודים ומביאים תעודה רפואית. יש מספיק בעיות גם בלי להגזים.
רונית תירוש
אני מתחילה מהסוף. קודם כל בעקבות הדיון שהיה כאן אנחנו הוצאנו חוזר מנכ"ל ובמסגרת החוזר הזה שפורסם באחד בינואר אנחנו אני מקווה עלינו על כל הליקויים או לפחות מרביתם, כאשר ברור לנו שההנחיות אינן מיושמות במהלך השנה משתי סיבות. ראשית כי זה באמצע שנת לימודים, וסוכם שזה יחייב החל משנת הלימודים תשס"ה, כלומר מספטמבר הקרוב. אבל מעבר לזה זה עדיין משרת חלק מבתי הספר שכבר התחילו להפנים חלק מההמלצות שבהחלט ניתן ליישם מהיום למחר.

למשל אם אנחנו אומרים שלא יימצא ממלא מקום בבית ספר שאין לו הכשרה כמורה אז כמובן שאפשר לעשות את זה מהיום למחר ולאו דווקא במסגרת היערכות.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי מנציג הסתדרות המורים שיש מצוקה אמיתית לגיוס מורים מחליפים. האם יש איזה שהוא מאגר במחוז, במשרד, שכל מנהל בית ספר יכול בלחיצת כפתור להיכנס, לקבל שורה של מורים, ואז הוא מתוך המאגר עושה כמה טלפונים ומקבל את הנושא הזה, או יש לו רצף קבוע, לכוננות, שאם במידה וצריך הוא קורא להם. יש איזה שהוא מאגר או המצוקה אמיתית ועדיין קיימת. כי יש פורשים, יש אנשים שרוצים ימי עבודה, יש אנשים שעושים הסבות לנושאים אחרים אבל הם עדיין מורים.
רונית תירוש
לא, אין מאגר כרגע, אנחנו עובדים על בניית מאגר כזה, תיכף ציון שבת יפרט, כדי שבאמת בלחיצת כפתור אפשר יהיה להצליב נתונים, גם מיקום גיאוגרפי, גם התחום הנלמד, והכשרה וכדומה. ועובדים על זה. אבל כרגע ממילא בכל בית ספר מקובל שיש להם את המאגר שלהם. המאגר שלהם לא רווינו ממנו נחת כי הוא גם כלל פוטנציאל של אנשים שהם בעצם לא מורים בהכשרתם.

אני רוצה רק לסבר את האוזן באשר לבעייתיות במילוי מקום. כמובן שאיננו מדברים על מילוי מקום לטווחים ארוכים כמו מילואים או מעל חמישים ואחד יום, יש לנו ממש הגדרות, אלא מילוי מקום של יום אחד, של יומיים, משהו קצר טווח שבו צריך להיערך מיידית. הקושי הוא שבאמת יש מחסור במורים, בעיקר במקצועות מסויימים. למשל אנגלית יש לנו אפילו מחסור במורים תקינים, זאת אומרת בתקינה שוטפת, לא למילוי מקום. חסרים מורים לאנגלית שילמדו ביום יום, לא במילוי מקום. על אחת כמה וכמה במילוי מקום. בודאי שהחוסר הזה קיים במיגזרים מסויימים ובמקומות מסויימים בארץ.
היו"ר אמנון כהן
אז מה עושה המשרד בכדי לעודד, בתחום מסויים חסרים לי מורים, אני כמשרד החינוך, ואני אומר או.קיי., במוסדות להשכלה גבוהה מי שילמד תחום כזה וכזה השנה תהיה לו כך וכך פריבילגיה, או הבטחה של עבודה או מילגה כזו או אחרת.
רונית תירוש
המשרד פועל בכמה רבדים.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אם נטפל אחד אחד, דיינו. מפני שמה שאדוני עכשיו מתייחס זה ההיערכות של סמינרים והכשרתם לקראת ההוראה, זאת בעיה עצומה וגדולה.
רונית תירוש
אני רק אומר בקצרה שאנחנו גם מתגמלים מורים שבמסלולים מסויימים ברמה של מלגות, אנחנו אפילו מממנים לימודים שלמים באוניברסיטה לתחומים שאנחנו יודעים שיש חוסר במורים. לגבי אנגלית אנחנו עובדים מול הקונסוליה הבריטית ואנחנו מייבאים מורים לארץ, מורים עם הכשרה כמובן. נכון שיש בתקופה האחרונה, בגלל האינתיפדה היתה ירידה במספר הצעירים שהיו מוכנים להגיע, אבל פשוט לסבר אוזן את הכיוונים של הפתרונות.

לגבי המילוי מקום עצמו, אין ספק שיהיה קושי רב למצוא אחד על אחד מורה שיחליף בדיוק פר המקצוע. אבל איך אמר מבקר המדינה, דבר דבר נתקן, דיינו. קודם כל שנמצא אדם שהוא בעל הכשרה. יש קושי רב לספק את אותו מידע בדיוק בנקודת הזמן שהמורה סיים את השיעור הקודם, יבוא ממלא מקום ומאותה נקודה ימשיך את ההוראה. שואפים לזה, אבל אני אומרת בהגינות שאחד מול אחד זה מאוד קשה. ובאמת כאשר רמת ההיעדרויות הכללית היא כל כך גבוהה במדינת ישראל במערכת החינוך זו אחת הבעיות שגורעות מאיכות החינוך. אז אנחנו גם מתגמלים, זאת אומרת יוצרים איזה שהוא תיגמול הפוך, שבית ספר שמוכיח מיעוט בהיעדרויות גם מתוגמל אבל גם כן מוערך אחרת. פה אני חושבת שיש עניין של מנהיגות בית הספר. כלומר מנהל שמבין ואכפת לו ויש לו השפעה על המורים שלו בהחלט יכול להשפיע על הפחתה ניכרת ברמת ההיעדרויות.

כדי שהדברים לא יהיו אקראיים אנחנו מיצבנו את הבדיקה של היעדרויות בתוך מבחני מצב ארציים שאנחנו בודקים בבית הספר. מבחני המצב משקפים את האקלים, מעבר להישגים לימודיים גם אקלים בית ספרי. בין היתר אחד הפרמטרים,
היו"ר אמנון כהן
אבל הם לא מתפרסמים,
רונית תירוש
מתפרסמים מאוד. אחד הפרמטרים הדומיננטיים זה אחוז ההיעדרויות בבית הספר, זה שקוף לגמרי. עשיתי הסכם עם הסתדרות המורים, שהתנגדה בכלל לשיקוף הממצאים, כדי להגיע להסכמות עם ההסתדרות שלא תיתן הנחיה למורים לא לשתף פעולה הגעתי להסכמה אתם שמהפעם השניה שבית הספר נבחן ואילך כל הנתונים, גם על ההישגים הלימודיים, גם על היעדרויות, גם על אקלים בית הספר, גם על סמים, גם על אלימות, כל מה שנשאל שם, הכל שקוף ומפורסם למחלקת החינוך ברשות המקומית, למפקחים, לכל הגורמים, ולוועד בית הספר. זה לא נעשה, אגב ועדת דוברת נותנת לזה גיבוי בפועל, ההמלצות שלה הם בהחלט בהלימה, ואנחנו פשוט נמצאים בחיתוליהם של מהלכים. השנה אני חושבת שמחצית מבתי הספר בארץ זאת פעם ראשונה שהם נבחנים, הפעם השניה שבגינה אפשר לפרסם. זאת אומרת כבר השנה מחצית בתי הספר מחוייבים לשקף, לא רק הם, אנחנו גם משקפים את זה בעצמנו, כולל מהלך נוסף שאנחנו נעשה אותו, לשקף חלק מהדברים הללו אפילו,
היו"ר אמנון כהן
יש מפעלים שנותנים, מי שלא נעדר בחודש מקבל גמול משהו. האם נשקלה אפשרות כזאת שלפחות מורה יידע שהוא לא ייעדר?
רונית תירוש
המורה עצמו לא אבל בית הספר כן. זאת אומרת אנחנו פה בחוזה מאשרים, יש עוד בעיה שעלתה בדיון הקודם שאין חפיפה או אין הלימה בין מספר שעות ההיעדרות למספר שעות מילוי מקום. זאת אומרת יש תמיד יותר מילוי מקום מאשר היעדרות. אז גם בעניין הזה אנחנו עשינו סדר, זאת אומרת אנחנו אגב הוצאנו מכרז, אני חושבת שכבר הוצאנו אותו, אם לא אז בימים אלה, כדי להקים מסד נתונים ממוחשב שבו יהיה און-ליין, חיבור מכוון מבית הספר דרך המנב"ס לנושא הזה של היעדרויות מורים, ויהיו הצלבות והמון חיתוכים, זאת אומרת מי זה המורה, באיזה מקצוע, מי המורה הנכנס, וגם יהיה לנו אז אפשרות לבחון אם המורה שנכנס הוא בעל הכשרה, אם הוא בעל הכשרה במקצוע עצמו, כאשר ההמלצות הן כמובן לאתר קודם כל את המורה המתאים במקצוע. מה שנותר לנו עוד לעשות, וזה אני מבקשת שציון יענה, בעניין המאגר, איך אנחנו רוצים גם בנושא הזה לתת פתרון קל, זמין, לכל המנהלים, שבבוקר מודיעים להם שמורה חסר.

יש מכסה שנקבעת שניתן לממש אותה, ולא יותר ממנה. מנהל שלא מיצה את מלוא המכסה אנחנו משאירים לו חלק מהמכסה לטובתו, כבונוס. כמובן לטובת בית הספר.
אילן בהירי
אני רוצה להוסיף תיקון, כי פשוט רונית לא ציינה את זה, כי מנהל שלמשל חרג צריך להסביר מדוע הוא חרג. לפעמים יש חריגות מצודקות,
רונית תירוש
הוא לא צריך לחרוג בדיעבד. אם הוא עומד לחרוג הוא צריך להסביר מדוע,
ציון שבת
אני אחראי על כוח אדם בהוראה במשרד החינוך, והנושא של מאגר מורים, כדי אולי לסבר את האוזן למה אנחנו עוד לא עשינו את זה, לכאורה זה נשמע דבר טכני מאוד מאוד פשוט, אבל המאגר הזה חייב להיות מורכב ממורים שאנחנו מכירים כל אחד ואחדד, מורים פוטנציאלים שאנחנו מכירים כל אחד ואחד. וזאת למה, למשל אם ניקח את החוק למניעת העסקת עברייני מין, שזה מחייב אותנו, את המערכת היום, לבדוק כל מורה שמתקבל, כל עובד שנכנס לתוך בית ספר, לבדוק אותו בפינצטה. כלומר אנחנו חייבים לשלוח אותו לתחנות משטרה, וכו'. זו דוגמא למה אנחנו חייבים להקפיד על כל אחד ואחד.

הדבר השני הוא שאנחנו אפילו עדיין מתלבטים עד עכשיו האם המאגר הזה יהיה בידי רשות, בידי מנהל מחלקה לחינוך ברשות, יהיה בידי מחוז של משרד החינוך, יהיה בידי המשרד או יהיה בידי מנהל בית ספר. אני אגיד לך מה זה משנה, מכיוון שהטוב ביותר מבחינת הפעלת המערכת היה שהמאגר הזה יונח במחלקת חינוך ברשות, שהיא זו גם שמארגנת אותו ביחד עם המשרד, והקשר מנהל בית ספר מנהל מחלקה לחינוך יכול להיות מיידי. הרבה יותר מיידי. אנחנו הולכים על מאגר שמורכב מפנסיונרים של המערכת, אגב אין להם התלהבות כל כך גדולה לחזור לעבוד במערכת.במיוחד כשמדובר במילוי מקום. אנחנו מדברים על סטודנטים במכללות להכשרת עובדי הוראה, סטודנטים שנה ג' בדרך כלל. סטודנטים שנה ד' במכללות כבר עושים סטאג' אצלנו.
היו"ר אמנון כהן
אתם קובעים את המדיניות. אם יש לך מצוקה אמיתית ואתה אומר מי שלומד הוראה ומקבל מלגה בפרוייקט פרח, שנה שלישית הוא לומד הוראה, ואתם רוצים להתחיל את המאגר, למה לא? האם תישקל האפשרות הזאת?
ציון שבת
כן, היא תישקל. אם הוא לומד בהכשרת עובדי הוראה,
היו"ר אמנון כהן
בפרוייקט פרח הוא חייב לעבוד פרטנית, לא יכול להיכנס במסגרת חינוכית כיתתית.
רונית תירוש
לא, יש את חוק אביטל, שבמסגרת יום לימודים ארוך אנחנו מחוייבים, וכבר הרחבנו את זה, להכניס למערכת סטודנטים שבאים ללמד כתה שלמה ולא פרטני.
ציון שבת
למשל מורים בחל"ת, בשנת חופשה ללא תשלום, מורים בשבתון שמוכנים לעבוד שעות בודדות. גם הם לא מתלהבים, אבל יהיו כאלה בודאי שיסכימו על פי קריאה של מנהל בית הספר. זה המאגר שאנחנו מקווים שזה יהיה. המאגר הזה בבנייה. גם לא תהיה בעיה לארגן אותו לקראת השנה הבאה. הבעיה אחר כך במבחן המציאות. אנשים מסכימים להיכנס למאגר, מסכימים להירשם, והעבודה היומיומית,
רונית תירוש
הבעיה היא כזאת, המאגר אני מתחייבת שיהיה וזו הנחיה, לשנת הלימודים הבאה. הבעיה היא באמת בג'לג'וליה, בשדרות, בכל מיני מקומות, אם יהיה בתוך המאגר מספיק מורים עבור הצרכים.
מוחמד ברכה
האם המשרד ישקול גמול נקודתי במקומות מוכי היעדרויות או סנקציות גדולות יותר. חוץ מזה אנחנו יכולים לבוא בטענות למורים אבל האחריות היא שלכם. אני לא יכול לבוא בטענות להסתדרות המורים בעניין הזה. אתם אמורים לפקח ולמלא את החובה הזאת.
רונית תירוש
אז אמרתי שמבחני המצב הם כלי זמין ונגיש שהוא חדש יחסית במשרד שהוא משמש את המחוז ועל פי סיכום עם ההסתדרות זה כבר יהיה בידי המחוז והם יראו בדיוק מי הם בתי הספר מרובי ההיעדרויות ומי מעוטי ההיעדרויות, כולל אפילו אם מנהל לא משתלט, ויש שם בעיה של מנהיגות, כי אני חושבת שחלק מהעניין זה מנהיגות בבית הספר, אז גם להעביר אותו מתפקידו.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
יש צורך להתאים כל וריאציה לאיזור,
היו"ר אמנון כהן
מבחינת מאגר שיהיה חלק מול בית ספר, חלק מול מחלקת החינוך,
רונית תירוש
לא חייב להיות אחיד בכל רשות.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
שאלה אחת, מה הנתונים שלכם, בכמה מורים בחודש מדובר, רק לצורך השכלה כללית שלי? לא שעות, מורים, אני שואל כמה אתם צריכים לחודש, בממוצע, בערך.
ציון שבת
אני לא יודע לומר תשובה על השאלה הספציפית הזאת.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
כמה מורים צריך בחודש כדי שהמכסה הזאת תתמלא, של המורים ממלאי המקום? אתם מדברים לחלל האויר, אתם לא יודעים בכלל במה הדברים אמורים?
היו"ר אמנון כהן
כמה יש במאגר היום?
ציון שבת
אני לא יודע להגיד את זה עכשיו כי הנתונים לא מונחים לפניי.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
בערך, אני לא אתפוס אותך בהפרש של כמה עשרות, תגיד לי בערך.
ציון שבת
אני לא יודע לומר לך.
רונית תירוש
תשעים ואחד אחוזים מכלל המורים נעדרו לפחות פעם אחת במשך השנה. למשל, זה נותן לך איזו שהיא אינדיקציה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
איך אתם מתארגנים בלי לדעת את הצורך?
רונית תירוש
לא אמרנו שלא יודעים, אתה ביקשת את הנתון עכשיו,
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
בערך אני אומר, לא במדוייק.
רונית תירוש
בממוצע משך ההיעדרות הוא שמונה ימים בשנה. זה כמעט יום בחודש. אנחנו מדברים על מורים עובדי מדינה, אנחנו מדברים על שמונים אלף מורים עובדי מדינה. תשעים אחוז מהם נעדרים כמעט יום בחודש.
היו"ר אמנון כהן
זה שמונים אלף יום מינימום. זה הכי פחות.
רונית תירוש
זה שבעים אלף ימים בחודש. כל מורה יום בחודש.
היו"ר אמנון כהן
שמונה ימים בממוצע בשנה, שש מאות ארבעים אלף ימים בשנה.
רונית תירוש
זה בערך שמונים, שבעים אלף יום בחודש זה היעדרויות.
מוחמד שוואהנה
יש לנו בעיה אחרת, התלמידים הולכים הביתה. הבת שלי היתה במקום שמונה שיעורים היתה לוקחת שלוש. המורים נמצאים בבית ספר.
רונית תירוש
זה בנוהל החדש, אסור לשלוח לפי השעה שתים עשרה.
מוחמד שוואהנה
אצלנו חותכים בשעות. השיעור במקום שיהיה שלושת רבעי שעה לפעמים הוא נהיה עשרים דקות,
רונית תירוש
אני מבטיחה לך שייכנס פיקוח לתוך בית הספר. אני לא ראיתי את הדו"ח הזה. אני אדאג שייכנס פיקוח לבית הספר, אני רוצה דו"ח מפורט מה קורה ומה הפתרונות שנמצאים.
מוחמד שוואהנה
בקשר לבחינות עכשיו, בשנה שעברה ולפני כן היו בחודש האחרון, במבחנים, שיעור מבחן והולכים הביתה. עכשיו אנחנו שלחנו מכתבים והוא אומר שיש לו אישור מהמפקח. השנה הוא עשה את זה אחרת, כי אנחנו התלוננו, ואמרנו שאנחנו סוגרים את בית הספר. עכשיו הוא עושה ארבעה שיעורים עם מבחן. האם זה תקין או לא תקין?
רונית תירוש
אני באמת לא רוצה בשלוף לענות לך. אני הבטחתי לך שמנהל המחוז יבדוק. לא תקין, בודאי שלא תקין, השאלה היא שאלה רטורית,
מוחמד ברכה
יש בעיה נוספת של כל מערכת החינוך הערבי, יש בעיה מערכתית של החינוך הערבי שזה לימוד של חמישה ימים כבר, אבל בלי יום חינוך ארוך. זאת אומרת זה יום חינוך קצר כמו כל בתי הספר אבל חמישה ימים. הם מראש מתחילים מפחות יום אחד בשבוע. נקודת הזינוק, נקודת ההתחלה של מערכת החינוך הערבית היא של מינוס יום אחד בשבוע. זה שבוע של חמישה ימים ללא יום חינוך ארוך.
רונית תירוש
לא, אבל השעות ניתנות, בוודאי שכן. הן מתחלקות על חמישה ימים.
יוסף ג'ומעה
צריך לציין את הסכנות שהילדים משוחררים לפני הזמן כיוון שהמורים נעדרים. הילדים אין להם לאן ללכת. אבא ואמא בעבודה. ילד שהוא הולך באחת עשרה לא יודע לאן ללכת.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה, אני רוצה לסכם את הדיון הזה. אנחנו מבקשים ממשרד החינוך לתת את דעתם בעיקר בנוגע למגזר הערבי על מכת העדרויות מורים. איך אוכפים את המערכת הזאת, שהמורים קודם כל יהיו כמובן מוכשרים על פי כל הפרמטרים של חינוך, ובאמת לעשות איזו שהיא עבודה לעודד שם במגזר הזה את ההשכלה הגבוהה שהמורים יהיו קודם כל בעצמם עם תארים מתאימים.

הנושא השני שהיעדרויות שלהם, לקחת את זה בחשבון באיזו שהיא עבודה, לראות מה גורם להיעדרות כל כך רבה של חמישים אחוז בבתי הספר במגזר הערבי. זה מאוד חשוב וצריכים לשים דגש על זה.

כמו כן כמובן כל הנושא של הנהלים שנכנסו מינואר אנחנו מצפים ומבקשים שבשנת הלימודים הבאה שזה ייכנס ביתר שאת, שלא יהיה עוד מצב שמנקה או ספרנית נכנסת לכתה להחליף את שעות הלימוד.

דבר נוסף, אנחנו מצפים על פי הבטחתה של המנכ"לית שבשנת הלימודים הבאה יוקם מאגר של מורים, הן באיזור גיאוגרפי, הן בתחום המקצועי, שיעמוד לרשות אותם מנהלי בתי ספר או אגפי חינוך או מפקחות, המבקר גם ציין שכל אחד לפי נקודתו, אם הוא רוצה מבחינה גיאוגרפית לקחת מישהו יותר טוב שתהיה לו את האופציה הזאת, לא לתחום אותו באיזור גיאוגרפי אחד.

אנחנו כמובן מתחייבים לעקוב אחר ביצוע כל הליקויים של דו"ח המבקר. אנחנו גם מבקשים להתייחס לדו"ח שהוצג בפני מנכ"לית משרד החינוך על ידי ח"כ ברכה, על ידי התושבים של המקום, ואנחנו רוצים באותה הערה או מכתב שאת מפנה למנהלת המחוזית או דיון לעדכן את הוועדה בבקשה מה נעשה בנושא הזה. תודה רבה לכולכם. תודה רבה גבירתי המנכ"לית.


הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים