ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/05/2004

פרוטוקול

 
א' - צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-‏2004, מינוי ועדה מאשרת

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
19.05.04
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 222

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
מיום רביעי, כ"ח באייר, התשס"ד (19 במאי, 2004) בשעה 09:00
סדר היום
1. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשס"ד-‏2004
מועצה מקומית גדרות – אישור הצו

2. מינוי ועדה מאשרת ללפי תקנות המרשם הפלילי ותקנות השבים
(מסירת מידע לחוקר מדעי) – קיום חובת התייעצות
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן – היו"ר
רשף חן
אופיר פינס פז
מוזמנים
משרד המשפטים: עו"ד יפעת רווה
עו"ד גבריאלה פיסמן
משרד הפנים
עירן לוי
עו"ד אורית מלמד
המשרד לביטחון פנים
סנ"צ שמואל ברגר
עו"ד קרן גלאון – לשכת יועמ"ש
עידית חכימי – מנהלת תחום מידע, חברה והתנהגות

טוביה ישמח – גזבר המועצה גדרות
יוסי קנדלשטיין – ראש המועצה גדרות
יועצת משפטית
תמי סלע
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
לאה קיקיון




צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון), התשס"ד-2004,
מועצה מקומית גדרות - אישור הצו
היו"ר מיכאל איתן
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה.
תמי סלע
יש כמה הערות, שכבר דיברתי עליהן עם משרד המשפטים ומשרד הפנים, וצריך עוד לשמוע את העמדה של המועצה האזורית. לגבי החוק הראשון, זה חוק עזר בעניין חוק עזר - הדברת מזיקים. העבירה שרוצים להפוך שם לעבירת קנס לפי המסמך: בעל נכסים חייב להדביר את המזיקים שבנכסו. הגדרת "מזיקים" היא מאד רחבה, והיא כוללת - עשבי בר, חלזונות, יתושים, זבובי בית, ועוד. גם לא ברור כל כמה זמן הוא צריך להדביר. יש שם, באותו חוק, הוראה של סעיף 3 שאומרת שראש המועצה דורש, בהודעה בכתב, מאדם לעשות הדברה, ואז הוא מציין מתי הוא צריך לעשות. היה נראה לי יותר ראוי, בגלל שהעבירה הראשונה היא לא ברורה והיא חלה על היקף רחב מאד של מזיקים - לעשות את הקנס דווקא על העבירה היותר ממוקדת.
היו"ר מיכאל איתן
איפה מפורטים המזיקים?
תמי סלע
יש את זה בהגדרה בחוק.
יוסי קנדלשטיין
המטרה של החוק, בגדול, היא לאו דווקא ללכוד את היתושים והחלזונות. המועצה מרססת.
יפעת רווה
זה מה שהסבירו לנו, כאשר העלינו את זה בשלב הקודם, אבל הפתרון שמעלה היועצת המשפטית הוא פתרון נכון.
יוסי קנדלשטיין
זאת אומרת, שהכוונה היא למקרים שלאנשים יש גדרות חיות שפורצות החוצה, ומבקשים מהם פעם, פעמים ושלוש - - -
תמי סלע
אז ממילא הדרך שבה זה יקרה זה שקודם יבקשו בהודעה או לגזום את הגדר, או להדביר את המזיקים, ורק אם את זה הוא לא יקיים - אז ירצו להטיל עליו את הקנס.
יוסי קנדלשטיין
אין בעיה.
תמי סלע
ולכן זה נראה לי נכון יותר. אז זה גם לזה, וגם לעניין של הגדרות החיות. לשאר אין הערות.

יש חוק עזר שמירת הניקיון ואיסור עישון, שהוא חוק מ- 1960, שמאז יש גם את חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים, גם את חוק שמירת הניקיון. העבירה שרוצים לקבוע לה קנס שם זה שבעל מקום ציבורי לא תלה מודעה שבה מצוינות ההוראות של החוק. אבל אחת ההוראות של החוק אינה מעודכנת, היא ההוראה של איסור עישון, שלא תואמת בדיוק את ההוראות של חוק הגבלת העישון. היא מדברת על זה שבמקום פתוח אין בכלל הגבלה על עישון, ולפי חוק הגבלת העישון זה כבר לא נכון. גם מסעדה שהיא פתוחה צריכה להקצות מקום ללא מעשנים. חוץ מזה, לפי חוק הגבלת העישון, שר הבריאות הוא זה שקובע את השלטים והמודעות - מה יהיה כתוב בהם, איפה יתלו אותם, וכן הלאה. זה חל גם על הרשויות המקומיות.
יוסי קנדלשטיין
מבחינתי את יכולה להוריד, כי אין לנו מסעדה במועצה. הבעיה שלי היא עם הפסולת.
תמי סלע
אז אפשר לעשות את זה לעניין פסולת, כי יש שם עוד הוראה, שהיא גם קצת מוזרה : "לא ימכור אדם בבית עינוג ולא יפצח בו גרעינים, בוטנים, וכיוצא באלה". קצת מוזר שבגלל שלא נכתבה מודעה על כך נטיל קנס.
יוסי קנדלשטיין
אני מוכן לוותר על כל הסעיף, שיישאר רק העניין של הפסולת.
תמי סלע
מצוין. אז אין שום בעיה. אז זה לגבי חוק עזר שמירת הניקיון, אני עושה את זה לעניין סעיף 4.

פיקוח על כלבים - הכל בסדר, חוץ מהעבירה שבעל החיים שצריך להיות קשור, שחלה גם על קוף ועל חתול. עם קוף אין בעיה, אבל נראה לי שצריך למעט שם את החתול.

לגבי אשפה יש כל מיני הוראות בחוק של הוצאת אשפה. אני מניחה שהמטרה העיקרית שם זה לגבי אשפה כבדה - אשפת בניין, פסולת של בתי מלאכה, וכן הלאה. רק שהגדרת "אשפה" כוללת ניירות, בקבוקים, עלים, פירות, ירקות וכל דבר אפשרי. לכן יש שם שתי עבירות שלגביהן חשבתי שכדאי או לוותר או לסייג אותן. האחת: "לא ישים אדם אשפה אלא לתוך כלי אשפה שהותקנו, ולא ישאיר אשפה מחוץ לכלי האשפה".
יוסי קנדלשטיין
יש פח - שישים בפח.
תמי סלע
זה ערימות של ניירות, פירות וכן הלאה.
יוסי קנדלשטיין
מדברים פה על השטח הציבורי, לא בתוך הבית. אני לא יכול להיכנס לחצר שלו.
תמי סלע
בחוק העזר של תל אביב השאירו עבירה דומה לזו - סייגו אותה ל - פסולת בניין, זבל ואשפת צמחים. זאת אומרת שעשו סייג כדי שזה לא יחול על ערמות נייר.
רשף חן
אז שברי זכוכית הוא יכול לשים בחוץ?
יפעת רווה
אם זה ברשות היחיד - בסדר, אבל ברשות הרבים זה דבר אחר.
תמי סלע
אז אפשר להגביל את זה לרשות רבים ובאופן שגורם למפגע או מלכלך את רשות הרבים.
יפעת רווה
יש מצב שמישהו שם את האשפה לא בכלי האשפה. זה מלכלכך מעצם טיבו.
תמי סלע
אבל אנשים כל הזמן משאירים דברים - קופסה, למשל. זו התנהגות נורמטיבית, אבל גם אם נסייג את זה לרשות הרבים זה עדיף מאשר להשאיר את זה ככה.
יוסי קנדלשטיין
זה ברור שזה ברשות הרבים. יש לי זכות חוקית להיכנס לו לחצר?
היו"ר מיכאל איתן
אבל אם העיריה לא מפנה אשפה?
יוסי קנדלשטיין
אנחנו מפנים 3 פעמים בשבוע.
היו"ר מיכאל איתן
אבל אם לא פיניתם, ואדם צריך לזרוק אשפה – אז הוא שם ליד הפח.
יוסי קנדלשטיין
הבעיה היא שכל אחד דואג לחצר שלו, היא מטופחת, ואת האשפה הוא זורק ברשות הרבים.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא אשפה.
יוסי קנדלשטיין
אשפה זה הכל – ענפים, גזם. מדובר ביישובים חקלאיים.
תמי סלע
אז אולי נקבע – באופן שמלכלך את רשות הרבים.
רשף חן
סעיף (ב) אומר – "לא ישים אשפה אלא בתוך כלי אשפה" וסעיף (ג) אומר: "לא ישים אדם לתוך כלי אשפה זבל, פסולת או חומרי בנין".
תמי סלע
יש פה הגדרות. "זבל", למשל, זה גללי בהמה ושאר אשפה של האורווה. יש כלי קיבול מיוחד לזה. פסולת מוגדרת כ "פסולת הנוצרת בבית מלאכה".

הדבר האחרון זה סעיף שמדבר על העברת אשפה: "לא יוביל אדם, פרט למפקח, ולא יעביר בשום דרך אשפה, זבל או פסולת מבנין, מאורווה או מבית מלאכה לכל מקום אחר". על אשפה זה נראה לי קצת מוזר. אדם יכול להעביר מבנין למקום אחר – קופסאות, פירות, ירקות וחבילות נייר. אז נראה לי שגם את זה צריך לסייג, את עניין ההעברה. אני מבינה את המטרה אבל אני לא רוצה ליצור אווירה שהיא רחבה כרוחב כל דבר שנכנס.
יוסי קנדלשטיין
אם אדם בא לחורשה וזורק שם את הדברים – לזו הכוונה. אם הוא ייקח את זה מהחצר הפרטית שלו לחצר פרטית אחרת, באמת שאף אחד לא יגיד לו שום דבר.
תמי סלע
אז אפשר גם פה לקבוע: "באופן שמלכלך את רשות הרבים".
יוסי קנדלשטיין
צריך להגיד שכל החוקים האלה – הכוונה היא לא ללכלך ברשות הרבים. כל מה שהוא עושה בחצר הפרטית שלו אינו מענייננו.
תמי סלע
בסדר, אז נוסיף פה את הסייג הזה.
יפעת רווה
אבל הסייג שאת מציעה לא קשור לסעיף. זה איסור הובלה .
תמי סלע
איסור העברה של אשפה – גם זבל ופסולת בנין, אבל גם אשפה, מבנין לכל מקום אחר, אלא לפי היתר.
רשף חן
אם יש חברת קומפוסט שאוספת גללי בהמות לצורך ייצור – היא צריכה היתר?
תמי סלע
כן.
רשף חן
הסעיף הזה, לכאורה, מפיל אותם.
תמי סלע
הסעיף הזה מאד מוזר. הוא גם לא בדיוק מתיישב עם חוק שמירת הניקיון. רשף חן: הסעיף הזה מתייחס להובלה. אני, מאיזו שהיא סיבה, לוקח אשפה מרשות היחיד לרשות היחיד. למה - - יוסי קנדלשטיין: אף אחד לא לוקח מרשות היחיד לרשות היחיד. רשף חן: הבעיה היא לא הובלה, כי ההובלה היא בהגדרה רשות היחיד. היו"ר מיכאל איתן: העברת אשפה זה לא בא בחשבון. תמי סלע: נסייג את זה לזבל ופסולת. היו"ר מיכאל איתן: אתה רוצה להטיל קנס לא על העברת אשפה אלא על מי שלכלך תוך כדי העברת אשפה. אז תכתוב את זה. יפעת רווה: אז נסייג את זה – באופן שמלכלך את רשות הרבים. מיכאל איתן: אי אפשר בחוק עזר לשלול פעילות שלא אסורה בחוק. בשום חוק במדינת ישראל אין הגבלה על העברת אשפה ממקום למקום. אז אתה רוצה לקבוע את זה בחוק עזר? זה לא הגיוני בכלל. יוסי קנדלשטיין: אדם שלוקח פסולת בנין - - היו"ר מיכאל איתן: למה אסור לו להעביר פסולת בנין ממקום למקום? יוסי קנדלשטיין: כי הוא לא ייקח את זה לאתר אשפה מסודר? היו"ר מיכאל איתן: אז אם הוא לא ייקח – תן לו קנס. הבעיה היא שהוא לא שם את זה באתר אשפה, לא שהוא מעביר. אין לנו בעיה עם ההעברה. יש לנו בעיה עם גרימת לכלוך תוך כדי ההעברה. יפעת רווה: אם אנחנו קובעים סייג באופן שאוסר את לכלוך רשות הרבים אז זה מקובל. רשף חן: אבל זה מגוחך – מה, נותנים היתר להוביל וללכלך את רשות הרבים? יפעת רווה: יש סעיף של לכלוך רשות הרבים - - -תמי סלע: זה כל הסעיפים שראינו קודם – שהוא שם אשפה לא בכלי, באופן שמלכלך את רשות הרבים. היו"ר מיכאל איתן: אני מסכים שיהיה כתוב כאן: לא יוביל אדם בשום דרך אשפה באופן המלכלך את רשות הרבים. תמי סלע: בסדר, אז נכניס את העניין הזה, וגם בקשר לעבירת קנס. היו"ר מיכאל איתן: בסדר. מה לגבי שלטים? תמי סלע: אין לי הערות, זה תואם דברים שכבר עשינו. היו"ר מיכאל איתן: מי בעד אישור הצו בכפוף לשינוי? תודה, אושר. מינוי ועדה מאשרת לפי תקנות המרשם הפלילי ותקנות השבים(מסירת מידע לחוקר מדעי), התשמ"ו-1986 - קיום חובת התייעצות. היו"ר מיכאל איתן: אנחנו עוברים לנושא הבא שעל סדר היום. תמי סלע: יש תקנות שמאפשרות למסור מידע מהמרשם הפלילי לכל מיני גורמים, בין היתר – לחוקר מדעי, לצורך מחקר שהוא עושה, עם פרטים מזהים או בלי פרטים מזהים, כל מיני פרטי מידע מהמרשם הפלילי. כאשר חוקר מדעי רוצה לקבל מידע שכולל פרטים מזהים הוא צריך, בין התנאים בבקשה שלו, שוועדה מאשרת תאשר את המחקר שלו. להביא אישור מוועדה מאשרת. ואז יש שם איזושהי הוראה למינוי של הוועדה המייעצת, שזה בהתייעצות עם ועדת חוקה. בזמנו, כאשר הם עשו נוסח של כתב מינוי לוועדה המאשרת הם עשו את זה פרסונלי, ועכשיו רוצים לכתוב לפי תפקידים, כדי שלא יקרה מצב שבכל פעם שמתחליפים אנשים בתפקידים יהיה צורך לעשות שוב כתב מינוי. רוצים שזה יהיה לפי הגדרת התפקיד ולא לפי שמו של האדם. הוועדה הזו אמורה לאשר שהמחקר שלו באמת מצדיק לתת לו פרטים מתוך המרשם הפלילי, אפילו פרטים שיש בהם זיהוי של אנשים. היו"ר מיכאל איתן: רבותיי, תודה רבה. מה יש לנו להגיד כאן? דורית ואג: יש כאן חובת התייעצות. היו"ר מיכאל איתן: אני גם מבקש – בכל פעם שיהיה דיון עם חובת התייעצות להביא את זה לכאן ללא מוזמנים. חבל להטריח אנשים. אני מודה לכם, הישיבה נעולה. הישיבה ננעלה בשעה 09:30

קוד המקור של הנתונים