פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/8526




31
ועדת החינוך והתרבות
10.5.2004


פרוטוקולים/ועדת חינוך/8526
ירושלים, כ"ז באייר, תשס"ד
18 במאי, 2004


הכנסת השש עשרה
מושב שני נוסח לא מתוקן




פרוטוקול מס' 225
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שני, י"ט באייר התשס"ד (10.5.2004) שעה 09:30
סדר היום
סגירת חוות ניר אביב בדרום תל-אביב ביוזמת חברי הכנסת
יוסי שריד, מוחמד ברכה, ענבל גבריאלי, גילה גמליאל
נוכחים
חברי הוועדה: אילן שלגי -היו"ר
גלעד ארדן
אורי אריאל
מוחמד ברכה
משה גפני
ענבל גבריאלי
גילה פינקלשטיין
איוב קרא
יוסי שריד
מוזמנים
שמואל גרוס – מפקח מחוז תל-אביב, משרד החינוך התרבות והספורט
יוסף מזוז – מפקח על הוראת חקלאות ומדעי הסביבה, משרד החינוך, התרבות והספורט
ד"ר יוסי לוי – יועץ ועדת החינוך והתרבות
ורדה בר – מנהלת אגף החינוך, עיריית תל-אביב
אלי טרטנר – מנהל אגף משאבי חינוך, עיריית תל-אביב
ליאורה אלמוג – יו"ר הסתדרות המורים, סניף תל-אביב-יפו
ישראל אדיר – מנהל בית הספר חוות ניר אביב, תל-אביב
יצחק רומנו – בוגר החווה, ממלא מקום מורה, חוות ניר אביב, תל-אביב
רות דמארי – מזכירת החווה, ניר אביב, תל-אביב
מירי אובז'ילר – מורה בבית הספר הפתוח הדמוקרטי ביפו
ג'ין צוקרט – תלמידה, בבית הספר הפתוח הדמוקרטי ביפו
נעם קיש – תלמיד בבית הספר הפתוח הדמוקרטי ביפו
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
יועץ הוועדה
יוסף לוי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ



סגירת חוות ניר אביב בדרום תל-אביב ביוזמת חברי הכנסת
יוסי שריד, מוחמד ברכה, ענבל גבריאלי, גילה גמליאל
היו"ר אילן שלגי
בוקר טוב, גבירותי ורבותי, אנחנו כאן בדיון שמתכנס לפי בקשתם של ארבעה מחברי הועדה, בנושא סגירת חוות ניר אביב בדרום תל-אביב, גם קבלנו מכתב של מר אדיר מנהל החווה, אני מקווה שחברי הועדה ראו את המסמך הזה שהכין מרכז המידע שלנו, שקצת מתאר את העובדות, אבל כמובן נרצה לשמוע אותם מפי הנוגעים בדבר.
יוסי שריד
ערב אחד ישבתי לפי תומי, ראיתי טלויזיה, וראיתי כתבה בערוץ 2, אם אינני טועה, על הסגירה, וראיתי כתבה על הסגירה הצפויה של החווה. חשבתי שמדובר בעוד החלטה תמוהה, בלשון המעטה, ובלתי סבירה בעליל, באופן יותר מדויק. התקשרתי עם נציגים של תנועתי בעיריית תל-אביב, אבל מי שלא יודע, עיריית תל-אביב מתנהלת כפי ששום מוסד ציבורי בארץ לא מתנהל. שם בכלל אנשים נושאים באחריות בלי סמכות. זה פטנט עולמי שלא שמעתי בשום מקום, אבל זה הפטנט בעיריית תל-אביב, יש אדם אחד שמחליט, וזה ראש העירייה, ואין בילתו, וכך הדברים מתנהלים. פה לפחות יש ועדת כספים אז לפעמים ועדת כספים אומרת, לזה אנחנו לא מוכנים, שם אין דבר כזה. יש שם קואליציה כמעט מקיר לקיר יש שם סגנון מסוים של ניהול, שאני לא יודע מי מוכן לקבל אחריות בלי סמכות, זה כבר עניין אחר, חבל שזה מתנהל כך, וזה אני אומר כתושב תל-אביב, שמכיר דברים די מקרוב. חשבתי שזו החלטה לא נכונה, ביקשתי מהם לראות אם אפשר להעביר את רוע הגזרה, ולא היו לי ציפיות גבוהות ואני מבין שאם אני מבין נכון שבדרך הזאת לא נגיע רחוק, ולכן כבר לא היתה ברירה, אז כבר לפני חוד שבערך, בקשתי מיושב ראש הועדה שיכנס אותנו לעניין זה, ואני מאד מקווה שהדיון הזה יסתיים בקביעה ברורה מאד של ועדת החינוך שהיא מצפה, אולי יותר ממצפה, מעיריית תל-אביב לבטל את החלטתה.

החווה הזו היא מוסד טוב. וכיוון שאני מכיר את העניין היטב, אני מצפה שהישיבה הזו תסתכם בהחלטה שאנחנו מצפים מעיריית תל-אביב להעביר את רוע ההחלטה. זה מוסד טוב, אבל על פי התזות הבסיסיות שאני משתדל להרחיב כאן בועדה, יש דבר טוב שחזקה שיתנכלו לו. אם יש דבר טוב, כמה דברים טובים יש במערכת החינוך, אין הרבה דברים טובים, אני אומר אם יש דבר טוב ומוסכם שהוא דבר טוב, ואין ויכוח על זה שהוא דבר טוב, לפעמים יש מוסד שהוא קונטרוברסלי, הוא שנוי במחלוקת, אני מבין שהמוסד הזה בכלל מועמד עכשיו לפרס החינוך. אגב, יש מוסדות או מסגרות שיש כלל לעניין פרסים, שלא נותנים פרסים לנפטרים, למשל פרס ישראל, אז פה כבר אי אפשר יהיה לתת את הפרס כי המוסד בקרוב יהיה ברמינן, על פי הכללים האלה לברמינן אי אפשר יהיה לתת את הפרס, כדי לקצר אני רוצה לומר, ואת זה אני רוצה לומר לאנשי עיריית תל-אביב, אין דבר שיותר שנוא עלי מנימוקים ביורוקרטיים. לו עיריית תלן-אביב היתה מסתפקת בעמדתה כפי שהיא מנוסחת כאן, ואני גם קראתי עליהם בעיתונים, אני מבין שזה הסבר, לו היו אומרים, בכלל יש עכשיו איזה מושג חדש החלטות כואבות, אז גם פה כבר יש, היא חלק משורת החלטות כואבות שהתקבלו, כן החלטות כואבות, כולם החלטות כואבות אנשים כואבים בכל הארץ אז מומלץ לא לקבל החלטות טובות בעיקר שפה התקציב, אפשר לחשוב מי יודע מה, כמה עשרות אלפי שקלים בחודש, אפשר לחשוב שכל העולם עומד על כמה עשרות אלפי שקלים. אבל למה אני אומר לו היו מסתפקים בנימוק הזה, ניחא. אחר כך מסבירים לנו שזה בכלל טוב, שזה בכלל המצב יהיה יותר טוב מכפי שהוא היה בעבר, כי החווה בצפון היא יותר גדולה ויותר טובה, אם זה יותר טוב אז למה לא קיבלתם את זה ולמה אתם צריכים להסתתר מאחורי החלטות כואבות, ומאחרי תקציב. אם זה טוב, כל הסיפור הזה שהחווה הדרומית תעבור לחווה הצפונית, זה סיפור סבתא גם כן טיפוסי מאד לתשובות ביורוקרטיות. קודם כל מה זה יעברו, יעברו זה אומר שזה מבצע שלם, יתחילו להסיע תלמידים, קודם כל תגרע לפחות, עוד שעת לימוד. וזה שוב בהתאם לתזה שככל שמוסיפים יותר שעות לימוד - -
ענבל גבריאלי
מי יסיע את התלמידים.
יוסי שריד
עיריית תל-אביב, יעלה לה יותר ביוקר. הרי ברור לגמרי שהסעות יעלו יותר ביוקר. עכשיו, זה יגרע עוד שעת לימוד, במקרה הטוב, כי אנחנו יודעים שעד מתכנסים ועד שיוצאים, ועד שנוסעים ועד שמגיעים וזה הלוך וחזור, הרי זה ברור לגמרי שיותר טוב זה לא.
איוב קרא
אבל עיריית תל-אביב הם אומרים שהטענה הזו היא מגוחכת.
יוסי שריד
כן, בעיריית תל-אביב אומרים שהטענה הזאת היא מגוחכת, ואני אומר שעיריית תל-אביב, שאגב היתה צריכה לשלוח לכאן לפי דעתי אנשים, סליחה שאני אומר את זה, אבל לפחות את ראש מינהל החינוך היה צריך להיות פה.
ורדה בר
אני סגניתו ואני מייצגת.
יוסי שריד
סגניתו, ואני מאד מכבד, אני מאד מכבד סגנים. אני ידוע, שבתקופתי כשר חינוך לא היו אנשים שכיבדתי יותר מהסגנים. אבל הועדה מעדיפה לא להידבר עם גורמים כאלה ואחרים באמצעות סגנים, אלא באמצעות אנשים שנושאים באחריות. יש כאן גם רגישות מיוחדת במינה, משום שמשום מה, כאשר סוגרים, סוגרים בדרום. למה לסגור בדרום? אם זה כל כך טוב, תסגרו בצפון. מכל מקום ההחלטה הזאת היא בלתי מתקבלת על הדעת, מנקודת ראות של חינוך, אצלנו מדברים תמיד על אהבת הארץ, ועל הקשר לארץ, ועל הקשר לאדמה, אבל עושים הפוך. זאת אומרת הכל הפוך. אז גם מנקודת ראות חינוכית וגם מנקודת ראות ציבורית וגם מנקודת ראות של תל-אביב, וההתפלגות שלה והצרכים שלה, ובגלל המכות שעיריית תל-אביב, שהן כולן מגוחכות בלשון המעטה, אני חושב שהועדה צריכה, אולי בעניין צנוע, להתערב מפני שבכל זאת יש לה איזו השפעה, בעניינים גדולים אין לנו השפעה, אבל בעניינים צנועים כמו כן לסגור חווה, על כמה עשרות אלפי שקלים בחודש או לא לסגור חווה, אני מקווה שכאן לפחות תהיה דפיקה על השולחן והחווה תמשיך לפעול. אגב, אני מבין בעצם שכבר סוגרים אותה. זאת אומרת, גם הפעולה הנוכחית היא לא כתמול שלשום, ולמעשה כבר דלדלו את החווה ולמעשה הטילו עליה כל מיני מגבלות. כבר עכשיו היא לא פועלת כפי שהיה ראוי שתפעל, ולכן בעצם ההחלטה כבר יצאה לדרך.
מוחמד ברכה
הדברים מדברים בעד עצמם, ואני לא ארצה להרחיב מעבר למה שנאמר. אני לא רואה שיש הרבה מה להוסיף מעבר למה שאמר חבר הכנסת יוסי שריד, אבל ההחלטה לסגור את החווה נראית בעיני תמוהה ובלתי מתקבלת על הדעת, גם בגלל שהיא משרתת ציבור רחב והיא לא שולי השוליים, תרתי משמע, והיא לא צריכה להיות שם בשולים. אני פשוט הסתכלתי בנייר וראיתי שהמדובר על תקציב שוטף להפעלת החווה הוא 98,000 שקל בשנה, זה הסכום הנכון.
יוסי שריד
זה נכון, אבל זה התקציב השוטף.
מוחמד ברכה
אבל משרד החינוך חייב לשלם משכורות. הצד שנוגע לעירייה זה הצד הזה.
היו"ר אילן שלגי
העירייה טוענת, שיחסרו לה כמיליון ש"ח לשנה.
מוחמד ברכה
אז מה זה המספר הזה?
יוסי שריד
זה השוטף. זה לא כולל לפי דעתי, מורים, נכון?
מוחמד ברכה
מורים זה משרד החינוך. זה לא העירייה.
היו"ר אילן שלגי
כתוב בהמשך לא כולל מים חשמל משכורות וכו'.
מוחמד ברכה
משכורות זה משרד החינוך.
היו"ר אילן שלגי
ישנם עובדים אחרים שאינם מורים.
מוחמד ברכה
זה עובדי אחזקה. אבל לסגור פרויקט כזה בגלל סכומים מגוחכים כאלה בעיר שהיא כמו מדינה, זה לא מתקבל על הדעת ולכן אני באמת חושב שיש לשמוע אנשים הנוגעים בדבר ואחר כך נגיד את דברנו.
ענבל גבריאלי
חבר הכנסת שריד פתח בדבריו בסיפור שערב אחד הוא ישב בביתו וצפה בכתבה בחדשות, אני לא יודעת איפה הייתי, שכן לא הייתי בבית ולא צפיתי בכתבה אני ערב אחד קיבלתי שיחת טלפון מחברה שאיך שהוא קשורה למקום, היא סיפרה לי שזה עומד להסגר, זה היה עוד לפני שהצליחו לעשות קצת ולהגיע לערוץ 2 וקיבלתי חוברת שמלמדת על המקום, אבל סיכמנו שלגבי החיוניות של המקום ולגבי אופן התפקוד שלו, אין ויכוח, כולם מסכימים ואני מניחה שגם משרד החינוך, ולא בכדי, המקום מועמד לקבלת אות הצטינות. אני לא רוצה לחזור על דברים, אני רוצה רק לחדד שתי נקודות.

את הנקודה הראשונה לגבי ההתחיבות של משרד החינוך להמשיך ולממן גם את המשכורות, או חלק מה שהיא מממנת היום, וגם את שעות הלימוד, זאת אומרת שהאחריות הבלעדית לסגירת או אי סגירת החווה נמצאת אך ורק על עיריית תל-אביב ואני חושבת עלינו כועדה לדרוש יותר מהתשובות הרפות ומההתחמקות והיחס המזלזל, שאני בכל אופן ראיתי מחלופת המכתבים בין החווה לעירייה.

נקודה שניה, ולא בכדי, חבר הכנסת שריד שאלתי מי יסיע אותם. אנחנו חברי ועדת החינוך, יושב ראש הועדה והחברים בה, יודעים שבנושא ההסעות גם במקרה פה משרד החינוך מעביר לרשות המקומית את אותו אחוז כמוסכם ביניהם, או כמוסכם בכלל, לא תמיד לרשות המקומית יש את הכסף להשלים, ולפיכך לא תמיד מתבצעות הסעות. הורה שאין לו את הכסף להסיע את בנו, ביתו, באופן פרטי פשוט מאד נוצר מצב שתלמידים לא מגיעים לבתי הספר. ואם כבר הוזכרה כאן הנקודה של צפון דרום, אולי לפחות מהבחינה הזאת יש להעתיק את הצפון לדרום, כי הסבירות, במידה ולא תהינה הסעות, הסבירות שיוכלו תלמידי הדרום לצפון נמוכה בהרבה מהמצב ההפוך.
גילה פינקלשטיין
אני די המומה מהסיפור, משום שלפני שעזבתי, בשנה האחרונה שלי פניתי לחווה ואמרתי להם, בואו נחדש, עבדתי עם החווה כיתות ז' באו תלמידים מהצפון והדרום ופעם בשבוע הם נסעו לשתיים לחווה, זו היתה פעילות נהדרת שהמחנכים היו מאד מרוצים כי זה השרה אווירה נהדרת. והם חזרו, לפעמים נסעו בבוקר לפעמים נסעו בסוף יום הלימודים, לחווה לדרום, היתה הסעה לשם. פנו אלינו החווה, ניסיתי אותם, עבדו נהדר. פניתי אליהם בקיץ, תכינו בשנה הבאה שתלמדו אותם אהבת הטבע בליווי סיפורים מהתנ"ך. אמרה לי הבחורה שהיתה אחראית, תראי, זה די קשה לנו עכשיו להכין את זה, אבל היות ואת המנהלת, את מבקש שנכין את זה, אנחנו לקראת השנה הבאה נעשה שינוי, נשפר, נגוון את העבודה. הם עשו עבודה נפלאה. והילדים כל כך נהנו להיות שם.
היו"ר אילן שלגי
הם יצאו לשם ליום, לחודש.
גילה פינקלשטיין
פעם בשבוע לשעתיים. כל כתות ז'. וזה היה נהדר. אני פשוט לא מבינה, זה חממה, זה מקום נפלא. אני חושבת שראש העיר לא מודע לזה, קשה לי להאמין שרון חולדאי יודע שרוצים לסגור, כי הוא לא יתן שיסגרו.
יוסי שריד
הוא שקיבל את ההחלטה.
אורי אריאל
רק הערה לסדר, אולי כדאי גם לשמוע את הנאשמים, כי קוברים אותם בחממה ושמים דגל, הרי הכל ידוע. או שמסכמים את הדיון או שבפעמים הבאות מזמינים אנשים שיגידו את דברם. הם לא כולם רשעים. מן הנחת יסוד כזאת שלא כולם רעים.
משה גפני
כמובן שצריך לשמוע את עיריית תל-אביב שהיא במשרד החינוך, אבל גם לה יש מה לומר בעניין הזה. אני אבל מראש לא מקבל את הגישה הזאת, מראש, אני לא מכיר את המקום מלבד מה שפנו אלי, ואני גם שמעתי שהם עושים עבודה טובה. אני לא מבין את הגישה הזאת, שהיות ויש את גני יהושע את הפארקים באזור הצפון, לכן את החווה הצפונית לא סוגרים ואת החווה הדרומית כן סוגרים. מה שכן אבקש, שאף אחד פה לא יבין אותי לא נכון, לפני שנשמע את הנתונים ואני מתאר לעצמי שהנתונים הם כאלה שבגללם משרד החינוך, ובעיקר עיריית תל-אביב קיבלו החלטה, הגמרא אומרת שבתר אניא עז לעניותה. זאת אומרת, במקום הזה שאין פארקים ואין את כל התנאים הנילווים וחווה חקלאית או חווה לאיכות הסביבה, שמה לא יהיה בכלל כלום. זאת אומרת מה שיהיה, יהיה איפה שיש עושר של פארקים של כל הללו, שם התלמידים יבוא. הרי המשמעות של הענין היא משמעות חמורה, אפילו אם תהינה הצדקות תקציביות לסגור את זה, מן הדין היה צריך לסגור את החווה הצפונית, ולהשאיר את הדרומית וכפי שדיברנו קודם נתיבי איילון למיטב ידיעתנו, אנחנו לא יודעים את כל מה שנעשה במדינה, בכל אופן אנחנו חברי כנסת שמנותקים מהעם, אבל אנחנו עד היום יודעים שנתיבי איילון פועלים בשני הכיוונים. ומאד חשוב היה לדעת מה עמדת עיריית תל-אביב ועמדת משרד החינוך.
היו"ר אילן שלגי
לעורר כמה נקודות מחשבה או שאלה. אני עוד מבין אלה שזוכרים שהיו בבתי הספר שעורי חקלאות, היה מורה לחקלאות והינו עושים את הערוגות וגם מבצעים ולא רק לומדים תאוריה, והיום הדברים האלה מתבצעים, בלפחות בבתי הספר היסודיים. אני מבין שהחוות האלה בתל-אביב אולי גם בערים נוספות משמשות תחליף טוב למה שהיה בעבר הוראת לימודי החקלאות, אני רוצה לשמוע מאנשי תל אביב את השיקולים של עיריית תל אביב, ובין היתר אני רוצה לשאול האם יש איזה שהוא תכנון נדלני אחר לחווה הדרומית ובגלל שיקול כזה בעצם מוציאים משם את החווה. אני רוצה לשאול אחר כך את נציגת הסתדרות המורים, הכרזתם סכסוך, ואני מבין שהמורים לא יפגעו פרט לכך שהמקום שאליו הם יסעו בבוקר ישתנה. וכמובן נשמע גם את אנשי החווה. שמעתם כבר מן הפתיחה שכולם בעד, איך אפשר לא להיות בעד חווה כל כך נחמדה ויפה שגם מועמדת לפרס החינוך, צריך לראות האם יש שיקולים שהם באמת מעבר לכל דבר אחר שמצדיקים בכל זאת סגירה ואיחוד עם החווה שבצפון, ואם בכלל איחוד מדוע לא ההפך.
אלי טרטנר
אני מנהל אגף משאבי חינוך ולמעשה זה אגף שאחראי על תפעול והחזקה, במקרה הזה החווה. אני אחראי לנושא התחזוקה ותפעול של כל החינוך הפורמלי בתל-אביב, בתי ספר, גני ילדים כמה שקשור לזה, כמו שאמרתי הצטידות הסעים, בינוי, נקיון וכדומה. אחראי גם על הנכסים עצמם.

צריך לזכור דבר אחד, מינהל החינוך מהווה נדבך רציני, כ-40% מכלל המערכת העירונית בתל-אביב מבחינה תקציבית. מה שקורה, אנחנו נדרשנו השנה, התחלנו עם 12 מיליון ש"ח של קיצוצים וכרגע אנחנו כבר עומדים על 37 מיליון ש"ח ב-2004, כשכבר בפתח עומדים לנו עם קיצוץ לשנה הבאה של עוד 25 מיליון ש"ח. מה יקרה אחר כך אנחנו אולי נפגש על הסברים במקומות אחרים. בכל מקרה, במהלך השנה דברים שעשינו, היה איחוד של בתי ספר.
היו"ר אילן שלגי
אתם חושבים שהאיחוד הזה יחסוך לכם מיליון שקל בשנה, אבל השאלה היא אם צריך איחוד מדוע בצפון ולא בדרום.
אלי טרטנר
עלות הפעלת החווה לשנה, כולל תוספות של העירייה מגיעה לכ-1.2 מליון ש"ח. מתוך זה נמצאים 98 ש"ח המפורסמים שנמצאים פה, שזה בעצם ניילונים לחממות, וגרגרים וזרעים ודברים כאלה, חומרים לעבודה.
יוסי שריד
בתוך זה כמה משרד החינוך מממן.
אלי טרטנר
זה עלות לעיריית תל-אביב, משרד החינוך מממן את עלות הפעלת 8 מורים ומנהל חווה, את סגל ההוראה.
משה גפני
אנחנו לא מבינים, אתה צריך לתרגם לנו את זה. אתה אומר שהעלות היא 1.2 מליון ש"ח.
אלי טרטנר
המשכורת, האנשים האלה הם עובדי משרד החינוך. באחריותו של משרד החינוך.
משה גפני
העלות היא 1.2 מיליון ש"ח, מתוך זה כמה מממן משרד החינוך. זה הכל העירייה. חוץ מזה יש את משכורות המורים,
יוסי שריד
משכורות של מי?
אלי טרטנר
זה כולל השלמות של הסעים בסך 160 אלף ש"ח, זה כולל הפעלה של ששה עובדים.
היו"ר אילן שלגי
והעובדים האלה יפסיקו לעבוד?
אלי טרטנר
במסגרת העירייה יש הרבה קיצוצים, חלקם ינוידו בתוך תקנים אחרים שיתפנו בתוך העירייה - -
היו"ר אילן שלגי
גם יפוטרו.
יוסי שריד
מה יהיה החסכון בסדור החדש, הרי אומרים שלא יפטרו אנשים, ויהיו הסעות, אז מה - -
אלי טרטנר
אני לא מבין מה הוא שואל, זה למעשה משתתף בתוך ה-37 מיליון המפורסמים שהצגתי בהתחלה.
היו"ר אילן שלגי
מר טרטנר, אנחנו מקבלים, נאמר שאתם תחסכו מיליון - -
משה גפני
כל הכבוד, אנחנו סתומים אבל לא לגמרי, 260 אלף - -
יוסי שריד
כל העלויות זה 1.2 מליון שקל, אז הוא יחסוך את כל העלויות.
משה גפני
ה-260 אלף ש"ח זה הסעות, אתם אומרים שהתלמידים האלה ימשיכו להסיע אותם, הסעה משכונת התקוה יסיעו אותם לחווה הצפונית זה יעלה יותר כסף אם אני לא טועה, זה גם בתל-אביב. בתל אביב אולי ההסעה יותר רחוקה, אולי יותר כסף? ויותר תלמידים עולה יותר כסף, נכון.
אלי טרטנר
אותה שאלה תשאל אם נסיע מצפון לדרום. זה אותו.
ענבל גבריאלי
סעיף ההסעות הוא לא סכום שאתה יכול לכלול בסכום שהעירייה חוסכת, כי לא רק שהעירייה תוציא אותו, אלא שהסעיף הזה יגדל. כך שאנחנו מדברים על חסכון.
יוסי שריד
הדברים צריכים להיות נורא מדויקים. כמה אתם מסיעים עכשיו?
היו"ר אילן שלגי
מתוך 1.2 מיליון כמה זה הסעות?
יוסי שריד
לא, הוא אמר 260 אלף. אני אומר כמה תלמידים אתם מסיעים עכשיו.
אלי טרטנר
סך הכל 1350, כולל החינוך המיוחד.
יוסי שריד
בחודש.
אלי טרטנר
כן.
יוסי שריד
יפה, כמה תסיעו לצפון?
קריאה
זה לא נכון, זה באופן קבוע.
אלי טרטנר
יסיעו אותו מספר.
יוסי שריד
לא, לא יסיעו, יסיעו יותר.
היו"ר אילן שלגי
יסיעו אותו מספר רק למרחק יותר גדול.
יוסי שריד
לא, הם לא יסיעו אותו מספר, הם יסיעו יותר. ישנם שמגיעים ברגל, עכשיו יסיעו יותר. לפחות כפול.
קריאה
כתות שלמות נוסעות. אין לבוא ברגל.
יוסי שריד
לא, זה לא אותם האנשים. זה לפחות פעמיים לפי הערכה.
אלי טרטנר
היום יש הסעות לחווה הצפונית ויש הסעות לחווה הדרומית. היום כולם יסעו לחווה הצפונית.
ענבל גבריאלי
כמה תסיעו?
אלי טרטנר
לא כולם יסעו, יש מנהלים שמבקשים - -
יוסי שריד
כמה תלמידים תסיעו לחווה הצפונית לפי הערכה.
אלי טרטנר
אנחנו נמלא אותה, בערך בשבעים כתות, בסדר גודל של כ-1300-1400 תלמידים יהיו סך הכל בחווה הצפונית. היא תקלוט חלק מתלמידים של הדרום, כי לא כולם, מנהלים לא ירצו לשחרר ילדים לשלוש שעות נסיעה.
יוסי שריד
מספר הילדים יפחת, זאת אומרת שאתם תחסכו כי הילדים לא יבוא. זה חסכון ברור. עכשיו הכל ברור.
משה גפני
את זה היינו צריכים להבין בהתחלה.
יוסי שריד
יש לכם הצעות יותר טובות לחסכון.
אלי טרטנר
בחלק מבתי הספר יתקינו גינות למודיות כדי לתת איזה שהיא תשובה חלקית לכל בתי הספר.
ענבל גבריאלי
זאת אומרת שעדיין תהיה לעירייה הוצאה.
קריאה
לא ילמדו.
ענבל גבריאלי
ברור, את התכנית, ברמה התיאורטית עדיין זה לא חסכון כי תאלצו - -
אלי טרטנר
אנחנו רואים נטו בערך של 860 אלף מתוך ה-1.2 מיליון החסכון יהיה 860 אלף.
יוסי שריד
זאת אומרת שאתם בונים על זה שהעסק לא יעבוד. זה מה שאתה אומר לנו, נכון.
אלי טרטנר
זה לא אמרתי.
יוסי שריד
זה בדיוק מה שאמרת.
היו"ר אילן שלגי
אתה אומר שלא ישחררו ולא יסעו ויבואו פחות תלמידים, זה מה שאתה
אומר.
יוסי שריד
אתם בונים על זה שזה לא יעבוד.
ענבל גבריאלי
אני מאד מקווה שמישהו בעיריית תל-אביב, כרגע שמענו רק נציג אחד, אולי נשמע עוד נציגים, אבל אני באמת מאד מקווה שמישהו בעיריית תל-אביב עוצר לרגע ומקשיב לציונים ולתשובות של העירייה כי זה נראה מגוחך, זה נראה קטנוני, הסכומים שאנחנו מדברים עליהם הם זוטי זוטות באופן יחסי, ובגלל הדברים האלה לפגוע במוסד הזה ולפגוע ברמה החינוכית, דווקא של תלמידי הדרום.
היו"ר אילן שלגי
החווה הזו תסגר? מה יקרה בשטח, במקום. מה יהיה שם בעוד חצי שנה.
אלי טרטנר
מצטרפת לפארק יהושע. פארק יהושע מקבל את ההחזקה של אותו מקום.
היו"ר אילן שלגי
אני שואל מה יהיה גאוגרפית. מה יהיה שם. אני לא שאלתי אם זה בניה, שאלתי מה יהיה שם. המקום ינטש?
ורדה בר
זה לא לבניה, זה חלק מנכסי העירייה. 80 דונם של שכונת התקוה.
היו"ר אילן שלגי
מה העירייה תעשה בנכס.
ורדה בר
אנחנו לא יודעים.
היו"ר אילן שלגי
אני רוצה לשאול, האם החלטת הסגירה היא שלכם, או שהגיעה אליכם מבחוץ. מלמעלה, מראש העיר.
אלי טרטנר
קיבלנו את זה, מבחינת הגזרות או הקיצוצים, חבר'ה, החינוך החקלאי נמחק. שנינו יחד, שאתם רואים את שני הנציגים שנמצאים פה, שנינו נאבקנו עם מקבלי ההחלטות ונאלצנו להחזיר חווה.
היו"ר אילן שלגי
מקבלי ההחלטות בתוך אגף החינוך, או מעל לאגף החינוך.
ורדה בר
אני רוצה לענות. אכן אנחנו התמודדנו עם קיצוץ גדול מאד שהוטל עלינו בעקבות הקיצוץ של משרד החינוך בהעברת כספי משרד החינוך לעירייה וקיצוץ עירוני שגם העירייה עצמה נמצאת במצב של התיעלות וקיבלנו על עצמנו קיצוץ גדול מאד, שחולק על פי נושאים שהתבקשנו לתת הצעות לגביהם. ההחלטה היתה, יש לנו חינוך חקלאי, אחת המחלקות באגף החינוך, היא מחלקה של חינוך חקלאי, וההחלטה היתה איך מתיעלים גם בתוך המטה מבחינת האנשים, כדי לפגוע כמה שפחות בשעות לתלמידים.
היו"ר אילן שלגי
למה לא לאחד בדרום?
ורדה בר
אז אמרו, אז חינוך חקלאי, נעבור לדרך אחרת יקיימו בבתי הספר מסגרות פרטניות שמנהלים יזמו, כמו פעם, את הבצל והגזר.
יוסי שריד
איפה יקחו את השטחים.
ורדה בר
יש בכל בית ספר היום יש מקום שאפשר ליעד אותו לנושא הזה.
יוסי שריד
אין לך מושג מה שאת אומרת. את אומרת דבר ערטילאי, את לא בדקת את זה, את לא יכולה לתת לנו שום פרוט לגבי בתי הספר, איפה השטחים האלה, אני מוכן לעבור איתך בית ספר בית ספר ולהראות לך שאין דבר כזה. זה סתם דיבור ערטילאי, זריקה של דברים בעלמא בלי שום בדיקה. יש לך מסמך בענין זה.
רדה בר
חבר הכנסת שריד, אנחנו העלנו רעיונות אבל בהיכרות עם מאה מוסדות חינוך במערכת החינוך שלנו, שבחלקם בוודאי יש עתודות קרקע שאפשר יהיה לפתח.
יוסי שריד
קודם כל אנחנו בחלקם. אז לא - -
היו"ר אילן שלגי
יש לך מורים לזה, בבתי הספר.
ורדה בר
אנחנו יודעים היום שבבית הספר היסודי יש מורים שעושים מגוון של תפקידים בתוך העבודה החינוכית שלהם, ויכולנו למצוא את היעוד לנושא הזה. יחד עם זה שהסתכלנו על החינוך החקלאי, אמרנו אנחנו לא הולכים לוותר על כל הנושא הזה, ואנחנו באמת נאבקנו כדי לשמר את החווה הצפונית. ולפחות לטובת תלמידי החינוך המיוחד בעיר שכולם, חלקם קיבלו מענה בחווה הצפונית, חלקם קיבלו מענה בחווה הדרומית, שקודם כל תלמידי החינוך המיוחד בעיר כולם יקבלו מענה זה, זה היה יהרג ובל יעבור. ולנושא הזה החווה הצפונית נותנת מענה, ועדיין מצליחה לתת מענה לעוד כיתות בחינוך הרגיל מהדרום, שאנחנו מתארגנים עכשיו בלוגיסטיקה איך הם יגיעו לנושא הזה.
היו"ר אילן שלגי
למה לא בדרום?
ורדה בר
למה החווה הצפונית.
יוסי שריד
למה הסגירה בחווה הדרומית.
ורדה בר
למה השארנו את הצפונית. יש עכשיו תוכניות מתקדמות מאד של גני יהושע, הכשירו שם שטחי עבודה לתלמידים שהחווה הצפונית עם התוספות של פארק יהושע יכולים לתת לנו את התשובות.
ענבל גבריאלי
80 דונם בחווה הדרומית.
ורדה בר
אבל החווה הדרומית היתה החלטה במסגרת הצמצומים לסגור אותה.
ענבל גבריאלי
אנחנו שואלים למה דווקא את הדרומית.
ורדה בר
משום שהחווה הצפונית נמצאת במקום שיכול לאפשר פוטנציאל פעילות עתידי גדול יותר. כי גני יהושע שם מפתחים את האזור ואנחנו מקווים שזה יתן לנו מענה לתלמידים. כל קיצוץ כואב. אני אומרת לכם, אני מתמודדת עכשיו יום יום עם הקיצוצים. רק עכשיו קיבלתי מאות שעות לקצץ בחינוך העל יסודי, מהיום למחר, בכיתות מד"ר, בכיתות מב"ך, אני צריכה לדאוג שהילדים יגיעו להישגים יגיעו לתעודת בגרות, אני צריכה לקיים החלטות, אני לא יכולה לקיים הכל. במסגרת קיצוצי מדינה, וקיצוצי עירייה, אני צריכה לקיים החלטות כואבות. זו החלטה כואבת. אני רואה פה את הילדים, אני רוצה לדאוג לילדים שיהיה להם טוב, אני מקווה שנצליח לתת להם תשובות. אנחנו לא סוגרים, אנחנו לא עושים מכירת חיסול של החינוך החקלאי בעיר תל-אביב. אנחנו מצמצמים.
שמואל גרוס
אני ברשותך אבקש לתקן למסמך שלכם, לצורך הפרוטוקול, בעמוד 2 למטה, קטע אחד לפני הסוף, עוד נמסר ממינהל החינוך, משרד החינוך ממן את שכר המורים בחוות והעירייה את שעות הלימוד. אבקש לתקן – המשרד ממן את שעות הלימוד.
היו"ר אילן שלגי
גם את שעות הלימוד.
קריאה
מורי החטיבה בעירייה.
שמואל גרוס
המשרד מממן, לצורך התיקון לפרוטוקול.
יוסי שריד
בהכירך את בתי הספר בתל-אביב, אתה מכיר אותם אחד אחד, אתה מכיר שטחי קרקע ששם נתחיל עכשיו - -
שמואל גרוס
יש בתי ספר בדרום, יש אחדים שיש שטחי קרקע שברגע זה לא מנוצלים. אני לא יכול להגיד לך בדיוק כמה, אבל יש בדרום, שפעם בנו שטחים רחבים אפשר היום, בהשקעה להפוך אותם לשטחי חקלאות. לא בכל מקום.
יוסי שריד
אבל יש. באיזו השקעה?
היו"ר אילן שלגי
זה שונה ממקום למקום. אבל זה מצריך השקעה.
שמואל גרוס
עוד מילה להערה שעולה פה כל הזמן וכדאי שנטפל בפרופורציות. החווה תקבל פרס חינוך, פה שלא נאבד את העניין. אני יושב ראש הועדה, ראיתי בה מוסד חינוכי מומלץ על ידי המפקח לקבל פרס חינוך. יוצאת ועדה ומחליטה אם ההמלצה מתאימה או לא. אז נכון שהחווה היתה מועמדת לפרס חינוך, אני הייתי בה, משרד החינוך קיבל את המלצותינו, בשלב זה עלו לגמר שלושה מוסדות וביניהם החווה לא נמצאת, אם כי זה לא שולל כמובן את העבודה הנהדרת שנעשית בה, אבל שלא נשתמש בזה כל הזמן.
היו"ר אילן שלגי
יכול להיות שלקחו להם את המועמדות בגלל הסגירה המיועדת.
שמואל גרוס
לא, אני הייתי יושב ראש הועדה ואני מדבר איתך כאיש מכיר, גם אתה מכיר אותי טוב גם מר שריד מכיר אותי טוב, כשהיינו שמה, ישראל העלה את זה, במשפט ראשון אמרתי לו, עזוב את זה, לא רלוונטי.
יוסי שריד
אבל המפקח מצא לנכון להמליץ.
שמואל גרוס
לא, אני מציין, שזה בסדר. מצא בה דברים יפים בלי ויכוח. לגופו של עניין. אנחנו בעד קיום החווה, זה גם עמדה שלנו כשאבי הוכמן מנהל המינהל נכנס לתפקיד, זה היה בתפר בין המנהל היוצא לבינו, כשנקבלה החלטה של ראש העיר, אנחנו רצינו את החווה, לנו זה עושה קושי בפרסונלי אחד, ששם אנחנו צריכים למצוא פתרון למנהל בית ספר, אין לי עבודה בשבילו כמנהל, כי החוות החקלאיות מאוישות, אני לא יכול להוציא מנהל אחר ולשים אותו, ובחדר הזה כבר התקיים פעם דיון על גורלו של מנהל בית ספר שבית ספרו ביפו נסגר, מה אנחנו עושים איתו. אבל זה סיפור אחר.
היו"ר אילן שלגי
עוד מעט תהיה לנו בעיה עם המון מנהלים של חטיבות ביניים.
שמואל גרוס
נכון. אני מבצע מדיניות מה שתחליטו אנחנו צריכים לבצע, אבל אף על פי כן, אני רוצה לומר משהו, אם אני אשאל ברמה הערטילאית בטח שאני בעד קיום החווה, משום שלי זה עולה ממילא את שעות המשכורת למורים נמשיך לשלם, שכרו של המנהל ימשיך להיות משולם, אנחנו לא מממנים את החזקת החווה כך שאני לא יכול להיות גביר על חשבון אחרים. לתלמידים בוודאי שיש העדפה ללכת למקום קרוב, אלא מה, אני לא יכול כאיש ציבור להתעלם ממציאות אחת, אם ראש העיר החליט ואני לא נכנס לנמוקיו רק להחלטה שלו, לסגור את שתי החוות החקלאיות, יצאנו רמי ואני וורדה למלחמת חרמה של רשות ומחוז על מנת למזער מבחינתנו למזער נזק. זו היתה הפשרה, שסוגרים חווה אחת.
יוסי שריד
פשרה ידועה, מר גרוס, קודם מקבלים החלטה מרחיקת לכת שאין בה מידה כלשהי של סבירות, מתוך הנחה שיהיו כמה אנשים שיאבקו על זה ואחר כך יגיעו לפשרה הרקובה הזו. הדיון הזה למה סוגרים את החווה בדרום תל-אביב ומה זה אומר לתל-אביב, ומה השידור שרוצים למסור לגבי חשיבותו של החינוך הזה לגבי המעמד של דרום תל-אביב, זה שהגעתם לפשרה כי רון חולדאי יודע לעשות מניפולציה, זה לא מרשים אותנו באופן מיוחד.
שמואל גרוס
רק לציין עובדה. למה העמדה שלנו, אם החווה תשאר ירווח לנו מכל הבחינות, אם היא תסגר אני יכול להבין מבחינת השיקולים של הרשות מדוע החליטו לסגור. אבל השאלה אם בדרום או בצפון. אם יש צורך היום, ומינהל החינוך בעיריית תל אביב לקצץ מיליוני שקלים, שאני לא יודע מה ההסברים, אני יודע מה שאמרה ורדה כרגע, בבתי ספר שאני אחראי עליהם יסודי, על יסודי, חינוך מיוחד, יש קיצוץ בשעות העירייה. זה המשמעות בשבילי.
היו"ר אילן שלגי
אתה היית ממליץ להשאיר את הדרומית ולא את הצפונית.
שמואל גרוס
אני לא מכיר מספיק את השטח.
יוסי שריד
ברור שחווה אחת יורדת לטמיון, בסך הכל יש שתי חוות בתל-אביב, תל-אביב זו עיר ענקית, על מה מדובר, אז עכשיו הועדה גם תעשה פשרה. האיחוד כבר זה מקובל עלינו, עכשיו השאלה איפה מאחדים. אני חושב שזה לא נכון, זה עיר גדולה זה הקשר היחיד שיש לתלמידים עם בעלי חיים, עם אדמה, עם עבודת אדמה, עם משהו, הרי לא יכול להיות שכל הזמן אנחנו רק מדברים מה צריך שיקרה ועושים הפוך. תל-אביב הגדולה שתי חוות. רבונו של עולם. ומה אומרים לי גני יהושע, בגני יהושע אני יודע שהחלטה שראש העיר מבקש להניח עכשיו על שולחן העירייה זה לגרוע שטחים מפארק יהושע, לא להוסיף. זאת אומרת, גם בכל הכבוד שאומרים, הוסיפו שטחים ויוסיפו שטחים, בינתיים רוצים לגרוע. זה אני אומר לכם מידע כללי. ותמיד יש מישהו שעומד מאחור.
היו"ר אילן שלגי
הגברת אלמוג, מדוע הכרזתם סכסוך, כאשר אני שומע שמורים ימשיכו לעבוד, אני מבין שמנהל יפגע, אבל על מה הסכסוך.
ליאורה אלמוג
סכסוך העבודה שאנחנו הכרזנו, הוא בעקבות הבקשה שלנו לקיים פגישה עם ראש עיריית תל-אביב, בנושא הנדון, ולצערנו הרב למרות פניות חוזרות ונשנות מצידי כיושבת ראש סניף תל-אביב, ונציגת האגף המקצועי שלנו והיועץ המשפטי, לא נענו לבקשתנו. בקשתי שיבואו לבקר, שיתרשמו, כי אני חושבת שאין כמו מראה עיניים לבקר בחווה החקלאית זאת חוויה. לעיין בהצעות.
היו"ר אילן שלגי
אני רוצה להבין, את בעד החווה. אבל האינטרס שלכם כאיגוד מקצועי על מה הכעס שלכם.
ליאורה אלמוג
למנוע את סגירת החווה, להגן על האנשים שעובדים שם, כמובן מנהל בית הספר ימצא את עצמו ללא עבודה, וזאת פגיעה קשה. זאת פגיעה בבתי הספר כי מנהלי בתי הספר בדרום העיר, בית ספר גולומב, בית ספר הירדן, בתי הספר הערביים ביפו, הם ירתעו, לא ישלחו את התלמידים לחווה הצפונית. זה ברור לי. כי בשיקולי דעת מבחינת זמנים כי גם טובת מערכת החינוך לעינינו ולא רק מעמדם הפרופסיונלי של המורים שעובדים שם ועובדי מערכת החינוך.
יוסי שריד
לפעמים נסיעה מיפו לחווה הצפונית בנסיבות מסוימות בתל-אביב, נסיעה לצד אחד, לפעמים, לא תמיד, יכולה להיות שעה. אנחנו יודעים כי אנחנו נוסעים שם. שעה רק הנסיעה לצד אחד, זה רציני, אבל אני מעריך דווקא את העדות של אלי טרטנר, ברור שבונים על זה שזה לא יתממש. ואני חושב שזה נכון, אני גם מעריך דיבור ישיר. בונים על זה שלא יתממש. לא יכול להתממש. אין בית ספר שישלח תלמידים לשלוש ארבע שעות לחווה, אין, וזה הזמן. אנחנו מלאכים.
ליאורה אלמוג
ברור שאחרי שנה תסגר גם החווה הצפונית. כי גם כל הפניות שלי לעיריית תל-אביב, גם פניתי לכל הגורמים נאמר לי חד משמעית, שזה מעל לכוחותיהם, זה מישהו למעלה החליט חד משמעית, נא לא להרים אותם. גם פניתי ליעל דיין בעניין, לכל הכיוונים שפנינו וניסינו את כוחנו כי חשוב לנו מאד שהחווה הזאת תשאר.

אני גם בתור תלמידה חוויתי את החוויה של חווה חקלאית שהיתה בבית ספר יונה הנביא בגבעת עליה, מהמגורים של יפו והיינו כתות שלמות וזאת היתה חוויה.
ישראל אדיר
לי אין כוונה להתעמת עם אף גוף, בעיקר לא עם המפקח הישיר שלי מר מזוז, ולא עם המפקח מר גרוס, שניהם בעדי. גם אלי בעדי. אנחנו ידידים טובים וחברים טובים. אבל הכל נגזר ונסגר מלמעלה. החליטו מנכ"ל העירייה עם ראש העירייה, לסגור את החווה ואף גורם מתחתיו.
היו"ר אילן שלגי
שמעת זה גם לא ראש המינהל.
יוסי שריד
אז בסדר, לפחות יבוא מנכ"ל העירייה, מנכ"ל העירייה קיבל את ההחלטה בעצה אחת עם ראש עיריית תל-אביב. אלה העובדות.
ישראל אדיר
ושם זה נסגר, ואף אחד מתחתיו, מתחת למנכ"ל ראש העיר, ראשית אני רוצה לומר כמה דברים קלים לעיכול. אף אחד מהם לא ראה את החווה, לא ראש העיר, הזמנו אותו ונאמר לי שאין לו זמן. כנ"ל, מתחתיו גם רמי לא הגיע לחווה הוא לא ראה מה יש בחווה. התחלנו בזה לפני מספר חודשים, הזמנו את הגב' ד"ר ורדה בר, ואני רוצה לתאר לכם, שבע וחצי בבוקר צוות המורים והעובדים עומדים מחוץ לחווה כאילו לא לדרוך על הגרופים היפים שנעשו עד לפתח הכניסה וכולם עומדים ומצפים ומחכים כמו כלה שבחופתה אבל בלי קהל. והגב' לא באה ושמענו מהפקידות או המזכירות שאין בעד מה. קצת זה מה ששמענו וזה מה שהיה. אף אישיות שסגרה את החווה לא עניין אותה לבוא. האחת מהם אמרה את מה שאמרה, עורך דין עדינה חכם, ראש מינהלת גני יהושע ופארק דרום, אשר אני בטקס לא נעים העברתי לה כבר לפני כחודש וחצי את החווה לתפעולה החל מ-1 ביולי, והיא כבר אמרה פה יהיו פרויקטים כאלה ושם פרויקטים כאלה, ונתבקשתי גם לאפשר לפרויקטורים ליזמים להכנס.
יוסי שריד
איזה סוג של פרויקטים.
ישראל אדיר
דומה למה שאנחנו נותנים. בשלב זה מה שנאמר לי, מנהל חברת חי וטבע, בא לשם הוא עובד עם כל בתי הספר בארץ עם בעלי חיים וכו', הוא בא במפעל זה משהו מדהים, יש לכם פה, מה אין לכם פה, ונתבקשה העירייה לא להזיז כלום, כי יש כבר מה שנקרא תיק נוהל סגירת מוסד וכבר רשמתי פעמיים בועדה הזאת ויש כבר הוראות עד כדי עקירת המזוזות עם המשקופים. הופיעה הגב' עדינה חכם, אל תגעו בכלום. אני רוצה אפילו את הפרחים והדשא והכל אני מפעילה את זה, זאת כל החכמה.
היו"ר אילן שלגי
מה היא תעשה שם.
ישראל אדיר
היא תעשה שם, יזמות שבאים כתות בתי ספר קבוצות לפעולות. כמו פינות ליטוף, כמו המוציא לחם מן הארץ.
היו"ר אילן שלגי
זו תהיה הפרטה של השרות.
ישראל אדיר
כן, אבל זה כאילו יהיה כלכלי ורווחי. שאלו אותי ואמרתי, כתה של 40 ילד, עדיף שתאסוף 10 ארגזים של גזר ותשווק, כמו חנות ירקות, או שאותה קבוצה על פי התכנית הפדגוגית הלימודית תלמד את חלקי הפרח באותו שעור. זה לא כלכלי ללמוד את חלקי הפרח.
יוסי שריד
יבואו 40 ילד, 40 ארגזים גזר, זה הכל כיסוי לכוונות, שם יבנו בתים שם יהיו עסקי נדל"ן. זה בשביל לזרוק חול בעיניים.
ישראל אדיר
רציתי אם אפשר שתשמעו את הילדות ואת איציק שהטרחתי אותם להגיע.
לין צוקרט
אנחנו מבית הספר הפתוח ביפו. למה לסגור את החווה אם היא זוכה בפרס חינוך?

למה לסגור אותה היא מאד זכתה בפרס חינוך. והרבה ילדים ממש אוהבים אותה, ושמעתי שהם דיברו שיש 61 כיתות שבאו לשם, והיא זכתה בפרס חינוך, אז למה פתאום לסגור אותה?

זה לא נשמע לי כל כך הגיוני. אם היא זכתה בפרס חינוך אז למה פתאום לסגור אותה.

זה לא נשמע לי כל כך הגיוני. אין בכלל טבע בכל האזור ישר רק רעש מכוניות וכבישים וטנדרים, אז צריכים חווה חינוכית בתל-אביב.
ענבל גבריאלי
זה המקום היחידי בעצם שמתאפשר לכם לראות ולעסוק בטבע בתוך תל-אביב.
לין צוקרט
בבית הספר אין, ואם לא יתנו לשתול שמה הכל יהרס כי לא שומרים שם.
ענבל גבריאלי
מה אתם שותלים בחווה למשל.
לין צוקרט
שותלים כל מיני זרעים וכל מיני גזרים, ומאכילים את החיות, אנחנו מאד נקשרים לחיות.
היו"ר אילן שלגי
איזה מן חיות.
נעם קיש
יש שם כבשים, פרחים.
ענבל גבריאלי
ואתם נקשרתם לכבשים ולעיזים.
ליאורה אלמוג
ולבריכת הדגים.
לין צוקרט
בריכת הדגים נורא יפה.
ליאורה אלמוג
נכון, עם המפל.
נעם קיש
חוץ מזה זה חווה שאנחנו השקענו כל כך הרבה, לטפל בה ועכשיו להרוס אותה.
ענבל גבריאלי
כמה חבל.
ליאורה אלמוג
אם למשל אם תוכלו בדרך ארוכה יותר תצטרכנה לנסוע להגיע לחווה הצפונית בתל-אביב אז בעצם גם יש טבע, מה ההבדל.
נעם קיש
אבל זה לא יתן לנו זמן להיות עם החווה. שם נקשרנו יותר מדי, עם הגידולים.
יוסי שריד
שם הם גם לא מכירים את החיות בצפון. עכשיו צריכים להכיר את החיות בצפון תל-אביב.
לין צוקרט
אז אפשר לעזוב את זה.
מירי אבזילר
רק להוסיף שלמרחב, שבאמת אנחנו עושים 20 דקות נסיעה שלילדים זה נראה המון, הם ממש לא מרוצים מזה, לפעמים הם באים אלי, בסוף היום, אולי לא ניסע לחווה, אז אני צריכה להסביר להם כמה כיף להם בחווה כי נורא קשה להם הנסיעה.
היו"ר אילן שלגי
אתם נוסעים לשם מדי כמה זמן.
נעם קיש, לין צוקרט
כל יום שלישי בשבוע. אנחנו בכתה ג'.
יוסי שריד
ואת הגזר אתם מביאים הביתה.
היו"ר אילן שלגי
את הגזר אתם מביאים להורים. ונורא נעים לאכול את הגזר הזה.
יוסי שריד
יותר טעים מכל גזר אחר. נכון.
נעם קיש
אנחנו גם לומדים לשתול שמה.
היו"ר אילן שלגי
יש לכם ערוגות משלכם שאתם זרעתם, אתם גם אחר כך רואים איך הוא גדל ובסוף תוכלו לקחת אותו.
נעם קיש
ואנחנו גם תולשים ונותנים לחווה וגם הם נותנים לנו.
ענבל גבריאלי
למי אתם נותנים.
נעם קיש
לחווה את הטיפוח בשביל שתגדל ואנחנו גם יכולים לקחת את זה.
ענבל גבריאלי
מה אתם גידלתם חוץ מגזרים משהו שאתם שתלתם.
נעם קיש
עשינו רוב הזמן הוצאנו את העשבים, לתירס שיגדל ויהיה יפה.
יוסי שריד
כרוב לא גידלתם.
נעם קיש
אנחנו מגדלים כל מיני דברים.
ישראל אדיר
תרשו לי להתמקד בנקודה שהם העלו. אנחנו כחווה ראשונה מתוך 30 חוות בארץ, אני לא מדבר על קבלה או אי קבלה, זה לא קריטריון, זאת לא השוואה, עם מוסדות שהשקיעו 100-200 אלף שקלים, ואני בברנג'ה בלי מרכאות למדתי את הנושא, בהתנדבות, סרט בהתנדבות. ספר בהתנדבות. המרפד של תל-אביב עבד שבועיים ימים ולילות עם המורים שהם לא מורים למלאכה, והם לא מורים פדגוגיים, בכל הרמות, עשו עבודה עצומה והילדים ראו. ואחר כך את הסרט ראו 61 כתות. ובכל המקומות שיש ירידה בארץ ב-30 חוות במספר הכיתות, למרות הקיצוצים למרות הכל אנחנו כל שנה עולים יותר ויותר. מקום ראשון בארץ.
יוסי שריד
הטעות שלך היתה שגידלת יותר מידי גזרים ולכן החליטו לתת לך עכשיו מקל. זו בעיה. זה רק גזרים. כרוב אפילו אתה לא מגדל. אצלנו גידלו כרוב. חסה, אתה לא מגדל חסה.
ישראל אדיר
אני שומע לראשונה עכשיו, אני רציתי לסבר את אוזנו של היושב ראש, שאני מצדיק את עיריית תל-אביב בדבר אחד, בכל 30 החוות בארץ, חווה חקלאית היא ת.פ. אגף חינוך. עוד בית ספר אחד כמו כל בתי הספר. זה עולה 300 אלף, 400 אלף, חצי מיליון. בעיריית תל-אביב בשנים עברו, נתחו עשו דבר מעולה, יפה וגדול, שכולל בתוכו שתי חוות ומשתלה. המשתלה שירתה את בתי הספר, ואת גני הילדים. נאלצו, אני לא מתערב בדברים שהם מעלי, אבל לפי השלט שראיתי על המשתלה היה כתוב, מרכז חינוכי, מרכזיה, זה צריך לבדוק את העניין הזה, בין משרד החינוך. נאמר לי על ידי המפמ"ר שלי, לחקלאות מר ישראל וסרשטריך, שמתוך תקציב של 3.7 מיליון ש"ח שעולה לעיריית, ראיתי גם את ספר התקציב, משרד החינוך מממן הרבה מאד כסף. וזה לא רק מורים, וזה לא רק חצי משרד של מזכירה ושרת או חצי מההסעות. זה הרבה מאד כסף. אני אינני יודע איך מתעלמים מהנקודה הזאת. אולי בגלל זה ראש העיר רצה לבטל ולסגור את כל הנושא הזה, העבירו את המשתלה לאגף או למינהל שפע, העבירו את החווה הצפונית לידי עורך דין עדינה חכם, שהיא מנהלת מינהל הפארקים, הוציאו את זה מידי מינהל חינוך. אולי היא פדגוגית, אבל מעשית טכנית ואני כבר שומע מי ישלם את המשכורות של עובדיה העירייה, כשהעובדים בחווה.
יוסי שריד
רק תגיד לנו, זה נתון חדש, מה עושים במשתלה. כי קודם דיברנו על שתי חוות, עכשיו יש גם משתלה.
ישראל אדיר
בתי הספר עברו לניהול עצמי. כל מי שצריך גיזום, וגינה וגינון, וכו', מזמין קבלנים. יש לו כסף יש לו תקציב משלו. לכן גם המשתלה עצמה היא כבר לא רלוונטית ולא מי שמנהלת את המשתלה.
יוסי שריד
מה עושים במשתלה. למה היא נועדה. לאיזה תכלית. מה עושים שם.
ישראל אדיר
העבירו אותה לידי מינהל שפע. היא נועדה לסייע בגידור היקפי של בתי ספר, בגינון בתי ספר, ובתי ספר יכלו לקחת, לקבל, שם עציצים, עצים, שיחים וכל השאר. אבל זה לא מוסד חינוכי פדגוגי.
יוסי שריד
זה שרות הפרחים העירוני.
ישראל אדיר
לעניות דעתי גם המנהל, מנהל המחלקה החקלאית, וגם המזכירה וגם כל המשרדים, כל זה בתוך כל המחלקה החקלאית. לפני חצי שנה כשהיה מנהל מאגף משאבי חינוך במקום אלי טרטנר, הוא פנה אלינו, אל שני המנהלים בואו שבו ונעשה חלוקה ל-3. החווה הצפונית תקבל שליש, החווה הדרומית שליש, והמשתלה שליש, ותצאו לניהול עצמי. אבל זה לא מומש. לעניות דעתי, ואני אומר את הדברים די בצניעות, אפשר בעד חצי מיליון שקל לעשות חווה יותר יפה ממה שמר גרוס ראה והתלהב מאד בביקור שהיה.
יוסי שריד
כמה ילדים יש בחווה הצפונית.
ישראל אדיר
40 כיתות, אצלנו 61 כיתות. כותב המהר"ן הוכמן לגד די, תחת העננה של סכסוך עבודה, הוא אומר לו, אין אנו סוגרים חווה, סוגרים חווה או לא סוגרים חווה. אלא מאחדים. אבל הוא אומר שהפעילות תגדל. זאת אומרת היום אנחנו משרתים 101 כיתות, היא תגדל מעל.
יוסי שריד
והוצאות ההסעה, יהיו עוד פחותות או דומות לאלה של עכשיו. את ההגיון הזה אני לא מבין. כשאתה צריך 60, יש לך שם 61 כיתות, פה יש לך 41 כיתות, אז כשאני התעקשתי להבין את העובדות כי לפי דעתי ההסעות יעלו בערך פי שניים ממה שהן עכשיו, אז יש לנו פה נציג מכובד של משרד החינוך שתמיד הוא עושה הוקוס פוקוס כזה, הוא עושה איגום משאבים והכל נפתר. הרי ברור לגמרי שההוצאות שלכם, הרי כל אדם שינתח את העניין, אני מציע אגב, שינתחו את העניין באופן כלכלי, כל אדם שינתח, אלא אם כן שוב, אני חוזר ואומר בונים על זה שלא יבואו. אבל אם יבואו, ויספרו את התלמידים ויספרו את הקילומטרים, ויספרו את המחירים אין בכלל שום ספק שזה עומד לעלות יותר. אין בכלל ספק בעניין הזה.
ישראל אדיר
אני הצעתי, שאני אפילו מכון לעבוד תחת שרביטה של הגב' עדינה חכם בפארק דרום. ושתעשה - -
יוסי שריד
אני שומע שם את הצחוקים שם מאחורי הדלתות הסגורות שאומרים, הרי בסדר תגיד שאנחנו מאחדים בלאו הכי אנחנו הרי יודעים שזה לא יעבוד ואז נחסוך את כל הכסף. הרי אפשר לשמוע את זה.
ענבל גבריאלי
רק לדעת מה קורה עכשיו, איך זה.
היו"ר אילן שלגי
אנחנו נקבל החלטה.
לין צוקרט
יש עוד שני נושאים. אחד שהחווה היא עם הרבה צמחים ממש יפה ומטופחת, ועכשיו להרוס אתה ולבנות מגרש מכוניות, זה בכלל נראה לי. המכונית מתנגשות שם בימים, ואין עוד מקום שזה כל כך יפה בתל אביב.
קריאה
מי אמר לך שזה מה שהולכים לבנות שם.
יוסי שריד
הבעיה שצריך לקיים על זה מעקב על ההחלטה הזו, זה לא מספיק לקבל החלטה וקבל ושכח. זה צריך מעקב, צריך להזמין לכאן את ראש עיריית תל-אביב אנחנו מאחלים.
לין צוקרט
והנושא השני זה שנגיד אנחנו, אנחנו לא יפים כל כך, ושמה יש ילדים שאנחנו למדנו קצת עליהם איך הם מתנהגים שזה גם מלמד לא רק החווה.
יוסי שריד
מפגש בין תרבויות. חשוב מאד.
משה גפני
אתה לא שמת לב איך הולכים להרוס דבר באמצע אתה קורא מיליון דברים. הכל.
לין צוקרט
עוד משהו להוסיף. ולדעתי זה גם נורא יפה באנו פה ללמוד גם משהו אחר שאנחנו לא לומדים בבית ספר את כל הדברים עם חברות ושכותבים דברים, אנחנו לומדים דברים אחרים בחווה יותר לטפל, ויותר דברים שאנחנו לא צריכים במקומות אחרים.
ענבל גבריאלי
אולי זה גם נחמד שאין שעורי בית כשחוזרים מהחווה.
לין צוקרט
זה גם נעים הולכים לשם שנותנים משהו וגם נתנו משהו ולא רק בילדים נתנו. גם אנחנו האמנו שם וגם עשינו משהו שמה. אמרו לנו ביום חמישי אחד שבשבוע הבא אנחנו צריכים להביא גרב ניילון, ואנחנו מכינים ראש דשא. בשבוע הבא חלק ילדים לא הביאו אז אנחנו, אנשים שבחווה ידעו שיש ילדים שישכחו אז גם הם הביאו וגם אנחנו התחלקנו מי שהביא שניים. ואז הכנו ראש דשא והוא לא רק צומח בחווה הוא גם צומח בבית.
יצחק רומנו
אני ממלא מקום בחווה וכל מה שאני מרויח אני בכנות תורם, למטרות צדקה, אני איש עסקים אני מבוסס כלכלית אין לי בעיה. עליתי בחווה אחרי הקבלות עובד קצין משטרה מאד גבוה גם הוא בהתנדבות. אנחנו באים לחווה נהנים מכל רגע, נהנים מהילדים. יושבים פה אנשים מכל המגזר, יושב פה מר גפני מגזר דתי, ועוד מגזרים. צריך לבוא לחווה לראות שילדים מגיעים לבית ספר חב"ד, ומשחקים, ילדים מבית ספר חב"ד עם ילדים ערביים, בכיף ולומדים ביחד, זה כבר אומר משהו. אתם צריכים לבוא לראות את זה, זה לא יאומן. אני מה שיהיה בחווה ואני אגיד לכם בפרוש, ברגע שיסגרו את החווה לא מגדלים, לא כלום, כל העברינים של תל-אביב יפלשו לשם, והם מתכננים את זה, ותסתכלו בחווה כל יום מנסים לגנוב, ואנחנו והמנהל עומדים על משמרת כל יום אם אחרי החופש הגדול אנחנו חוזרים כבר 3 מטר הם כבר גנבו, פלוגות של משמר הגבול יצטרכו להכנס בשביל להוציא את האנשים האלה משם. הם בונים על זה.

בשביל להוציא אותם היו צריכים להביא משטרה ויפלשו לשם אנשים לא רצויים. חבל על הילדים האלה הם נהנים מכל רגע. זה כמו שכתוב בקלטת בטלויזיה הם יודעים מאיפה חלב מגיע. הם יודעים איך להכנס לכוורות, יש להם בגדים מיוחדים לקחת דבש, לא קונים את הדבר מהסופרמקט, כל מיני דברים מהסוג הזה.
היו"ר אילן שלגי
מר אדיר, אתם פועלים גם ביום שישי, משום שאם אנחנו רוצים לבקר, אבל לוח הזמנים שלנו הוא מאד עמוס, ואנחנו צריכים לבקר לפני סוף שנת הלימודים. לא נקבע כרגע מתי, אבל בחודש יוני נמצא יום שישי.
יוסי שריד
זה מאוחר, מאוחר.
ענבל גבריאלי
אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים לקבל החלטה אופרטיבית שתעזור לחווה הזאת להשאר להמשיך להתקיים ולעבוד. נראה לי מאד אופטימי מצידך לחשוב שביוני נוכל לבקר שם.
היו"ר אילן שלגי
חברת הכנסת גבריאלי, עוד לא הקראתי לך מה מוציא כהחלטה, בדעתך שצריך לומר במפורש את דעתנו, יחד עם זה אני מציע לעצמנו שגם נקבע שאנחנו באים לשם ומזמינים את ראש העיר להצטרף אלינו.
יוסי שריד
אבל יוני זה מאוחר, הרי כבר עובדות נקבעות בשטח. אני סבור שביקור זה בגדר טוב מראה עיניים מהלך נפש, הכל בסדר במקרה הזה. מי שרוצה לבקר יבקר ובטוח שתהיה לו שעה נעימה אין צורך בביקור. אתה יודע יש לנו זמן ויש מפלט ואנחנו נבקר ונראה. לא צריך לבקר ולא צריך לראות. צריך לקבוע.
היו"ר אילן שלגי
אני לא התכוונתי לומר שאם אנחנו קובעים ביקור - -
יוסי שריד
אבל אין בעיה, אני בטוח שהחווה תשמח מאד אני מוכן להתלוות אליך כדי לא לשלוח אותך לבד. ונאכל גזר. אין לי בעיה, רק אני לא מציע שזה יהיה חלק מההחלטה עכשיו, שכן נהיה שם לא נהיה שם.
היו"ר אילן שלגי
אני מציע לעצמנו החלטה כזאת: ועדת החינוך והתרבות מביעה תרעומת ותמיהה על כי עיריית תל-אביב לא מצאה לנכון לשלוח לדיון בועדה את מנכ"ל העירייה, וראש מינהל החינוך, קרי, דרג מקבל החלטות.

הועדה סבורה כי החלטת העירייה לסגור את חוות ניר אביב בדרום העיר היא אומללה. תהיה בכך פגיעה בהוראת הטבע והחקלאות וביצירת קשר ישיר בין ילדי העיר לבעלי חיים, לאדמה, ולגידולי השדה.

הועדה התרשמה כי בסופו של דבר לא יהיה בסגירת החווה משום חסכון כספי, אלא אם כן יש לעירייה כוונות נדלניות לגבי השטח.

הועדה משוכנעת כי הפגיעה תהיה בעיקר בילדי דרום העיר ויפו, סיבה נוספת לפסול את החלטת העירייה.

הועדה קוראת לראש העיר תל-אביב ומועצת העיר, לבטל את ההחלטה לסגור את חוות ניר אביב.

הועדה תבקר בחווה לפני סוף שנת הלימודים והיא מזמינה את ראש העיר להצטרף לביקור.
משה גפני
אני חושב שהסעיף הזה מיותר.
היו"ר אילן שלגי
חברי, אני מקבל את דעתכם.
יוסי שריד
זה מפחית במקרה הזה מההחלטה. אני מציע להוסיף עוד סעיף אחד.
ענבל גבריאלי
אני מציעה להוריד את המילה נדלניות. אולי יש להם כוונות אחרות.
יוסי שריד
אני מציע לא למחוק.
משה גפני
אני מציע לא למחוק.
יוסי שריד
את לא מכירה את העסקים בתל-אביב, ומי שם רוקח. זה לא זר לעיריית תל-אביב וגם לא לראש עיריית תל-אביב.
היו"ר אילן שלגי
הגב' בר, הדברים האלה אינם כדי לפגוע בכבודך או לגרוע ממעמדך כסגנית ראש המינהל ולא באלי טרטנר, אבל חשוב לנו שהמסר, שהדברים שהובעו פה יובאו לידיעת, אני לא כתבתי ראש העיר כי אני יודע שכרגע קשה לו לבוא לועדה. לכן כתבתי מנכ"ל וראש המינהל. אבל תביאו את הדברים,בבקשה, בפני הדרגים הבכירים ביותר בעירייה, תקבלו כמובן גם מסמך בנושא.
יוסי שריד
אני מציע להוסיף עוד סעיף אחד.

הועדה מצידה תקיים מעקב אחרי הפעולות שנעשות על ידי עיריית תל-אביב שמכוונות למנוע או לבטל את ההחלטה לסגירת החווה.
משה גפני
אגב משרד החינוך לא בעניין בכלל?
היו"ר אילן שלגי
לא, במקרה הזה באופן מפתיע המשרד לא בעניין. זו הפעילות שנעשית בעיריית תל-אביב.
קריאה
הוא מקבל את החלטת העירייה.
שמואל גרוס
בשביל הפרוטוקול, שזה לא היתה פוליטיזציה. ובלי משרד החינוך.
היו"ר אילן שלגי
הועדה תקיים מעקב אחרי פעילותה של עיריית תל-אביב, למנוע את סגירת החווה.

היות והקריאה היא לראש העיר ולחברי מועצת העיר אנחנו נשלח את ההחלטה גם לכל חברי מועצת העיר תל-אביב.
יוסי שריד
בהחלט.
היו"ר אילן שלגי
תודה רבה לכולם, ושיהיה לכם בהצלחה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:50

קוד המקור של הנתונים