ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/05/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/8442



4
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
3.5.04

פרוטוקולים/עבודה/8442
ירושלים, כ' באייר, תשס"ד
11 במאי, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 159
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ב באייר התשס"ד (3 במאי 2004), שעה 11:00
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים)(תיקון), התשס"ג-2003
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
מוזמנים
הרן לבאות - רפרנט ביטוח לאומי, אגף תקציבים, משרד האוצר
בלהה הלר - לשכה משפטית, משרד הרווחה
רונית עברי - לשכה משפטית, משרד הרווחה
עינת הלר - לשכה משפטית, משרד הרווחה
ירון אשכנזי - מנהל אגודת נאמני "יד ושם" בישראל
משה פרידמן - ממונה על מתנדבים ב"יד ושם"
רועי קרת - הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
גיל שבתאי - מתמחה
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
רויטל יפרח


תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים)(תיקון), התשס"ג-2003
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. כל מי שסמך על כך שהכנסת היתה בפגרה, אז חזרנו. אני מברך את כל החוזרים. השתדלנו לתת מנוחה לכל משרדי הממשלה ולכל העובדים ולא לקיים דיונים בפגרה. זה מחייב אותנו לעבוד יותר קשה עכשיו.

אנחנו בתקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים)(תיקון), התשס"ג-2003. מי מביא את התקנות האלה? המוסד לביטוח לאומי. מר קרת, אתה רוצה להציג בפנינו את התקנות? תתחיל מהתחלה.
רועי קרת
לפי פרק כ"ג בחוק הביטוח הלאומי, מי שביצע פעולת התנדבות ונפגע במהלכה, זכאי לתגמולים לפי חוק הביטוח הלאומי, בדומה לתגמולים שמשתלמים לנפגע בעבודה. תגמולים לנפגע בעבודה הם על בסיס השכר ולמתנדב אין שכר, אז במקום זה קובעים איזה שהוא בסיס שכר פיקטיבי.
היו"ר שאול יהלום
זה קיים כבר 15 שנה בערך, נכון?
רועי קרת
אני לא יכול לומר במדויק, אני לא זוכר, אבל זה פרק ישן מהפרקים הותיקים. זה המצב שקיים היום. החוק קובע שורה של תנאים, כדי שההתנדבות תהיה התנדבות מוכרת. התנאי הבסיסי הוא שמטרת ההתנדבות תהיה מסוג המטרות שהוכרה בתקנות. יש לנו תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים), אלה התקנות שאנחנו מבקשים לתקן עכשיו ובתקנה הראשונה, יש שורה ארוכה של מטרות התנדבות, חלקן כלליות וחלקן מאוד ספציפיות, שהן מטרות מוכרות לעניין הזה.

בזמנו, פנו אלינו מארגון "יד ושם", שיש להם הרבה מתנדבים - -
היו"ר שאול יהלום
כמה סעיפים יש לתקנות האלה?
רועי קרת
אם אני זוכר נכון, זו תקנה אחת עם 20 תתי-סעיפים.
היו"ר שאול יהלום
"אלה המטרות שיש בהן תועלת לאומית או ציבורית לענין התנדבות לפי סעיף 287(1) לחוק: 1. הנחלת הלשון העברית 2. ביעור הבערות 3. חינוך מבוגרים 4. טיפול חינוכי וחברתי בקידום משפחות, ילדים או נוער 5. קליטת עולים 6. שירותי ייעוץ לתושבים ולתיירים 7(א) טיפול בקשישים, בנכים, בחולים או במשפחותיהם. (ב) עזרה בדרך של אחזקת מעונות או מוסדות של קשישים, נכים או חולים 8. טיפול במשפחות שכולות 9. עזרה לקיבוצים, לישובים חקלאיים או ליישובי ספר בדרך של שמירה, ביצורים, עבודות בענפי המשק או בדרך של פעולות הדרכה חקלאית או הדרכה אחרת, ובלבד שתקופת ההתנדבות של המתנדב בפעולות לפי פסקה זו הינה ארעית ואינה עולה על ששה שבועות רצופים 10. טיפול בחיילים ובמשפחותיהם 11. סיוע למערכת הביטחון בעבודות ביצורים, עבודות במחסני חירום, עבודות בסדנאות או בעבודה אחרת במחנות צה"ל וביחידותיו ובמתקני המשטרה וביחידותיה 12. התנדבות שלא בשכר לשירות עבודה כמשמעותו בסעיף 1 לחוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967 13. אבטחת מוסדות חינוך או מוסדות ציבור 14. אבטחת פעולות חינוכיות, לרבות אבטחת טיולים וליווים ואבטחת מסעות גדנ"ע וליווים 15. גמילה מסמים, מעישון או מאלכוהול 16. מניעת עבריינות 17. שיקום אסירים וטיפול במשפחות אסירים 18. פעולות תרבות על-ידי אמנים מתנדבים ביחידות ובמחנות צה"ל או פעולות כאמור ביישובי ספר בתקופה שבה מתנהלות באותו אזור פעולות איבה 19 שירות לאומי בהתנדבות כמשמעותו בתקנה 2(א) לתקנות הביטוח הלאומי (בנות בשירות לאומי בהתנדבות), התשס"ב-200 20. החזקת ילד או בוגר שהוא פסול דין, בידי אב ואם, שאושרו לגביו כמשפחת אומנה, על-ידי משרד העבודה והרווחה; לעניין זה, "החזקה" – בכל שעות היממה;"
רועי קרת
המטרות הן משנת 78 וחלקן היסטוריות.
היו"ר שאול יהלום
אז מה אין פה?
רועי קרת
אין פה הנצחת זכר השואה וחלליה.
היו"ר שאול יהלום
יש מתנדבים שעוסקים בזה?
רועי קרת
כן, ב"יד ושם".
היו"ר שאול יהלום
תנו לנו דוגמאות מ"יד ושם".
ירון אשכנזי
ברשותך, אנחנו מברכים על היוזמה ורואים בה צעד מאוד חשוב בשבילנו לדרך העבודה ושגרת העבודה היומיומית. ב"יד ושם" יש למעלה מ-250 מתנדבים והם מהווים נדבך מרכזי וחשוב בעבודת הרשות. למעשה, הם משולבים בכל האגפים ובכל הפעילויות, מנושא של איסוף חפצים, מסמכים, דפי עת מניצולי שואה ברחבי הארץ. יש כאלה שמתקשים פיסית לשלוח ולהגיע. יש את נושא הקטלוג של חפצים ומסמכים בתוך מוזיאון "יד ושם" ובארכיון, בפעילות הענפה של הספרייה ובפעילות של בית-הספר המרכזי להוראת השואה. למעשה, הם מופיעים בכל חתכי הפעולה של "יד ושם", כמובן בוועדות של "יד ושם", ועדות הבנייה, הכספים, חסידי אומות העולם וכדומה.
היו"ר שאול יהלום
מה התפקיד שלך?
ירון אשכנזי
אני מנהל את אגודת נאמני "יד ושם" בישראל. מר פרידמן עובד אצלנו באגף. אנחנו מתכוונים בעתיד הקרוב, כפי שאדוני מכיר ויודע, להעלות את מאגר שמות הנספים בשואה לאינטרנט. זהו מפעל לאומי גדול מאוד, שאנו עובדים עליו מזה מספר שנים ולמעשה, הוא יאפשר מבצע הצלה נוסף של הרגע האחרון, של איסוף שמות ואיסוף נתונים - -
היו"ר שאול יהלום
בקיצור, אתה אומר לי שהמתנדבים האלה לא מבוטחים כיום?
ירון אשכנזי
במסגרת שהזכיר אדוני, הם לא מבוטחים. הם מבוטחים במסגרת פרטית של חברת הביטוח. רק כדי להשלים, המפעל הלאומי הגדול הזה מביא אותנו למצב שבו נצטרך מערך מאוד גדול של שירות. יצטרך להיות שירות און-ליין.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. אני מסכים שיד ושם תזכה להכרה פה, בחוק. מר קרת, האם יש עוד בקשות שלא מובאות כאן, לפנינו?
רועי קרת
יש. אני לא יכול לומר מהראש. היו פניות של המשרד לביטחון פנים בעניינים שקשורים לעבודות בבתי מעצר ובתי מאסר. זאת אומרת, אדוני יודע, שלפני שהדברים מובאים בפניכם יש לנו פרוצדורה שהחוק מחייב אותנו לעבור שקשור למנהלת המוסד ומועצת המוסד. גם עם יד ושם עברנו את הפרוצדורה הזאת. לדעתי, הם ביקשו ממנו זאת לפני למעלה משנה. אני לא יכול לומר את כל הבקשות שיש במערכת - -
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, אין בקשה שבשלה להביא אלינו ועוד לא הובאה?
רועי קרת
חוץ מייד ושם אין.
היו"ר שאול יהלום
אין בעיה שלא מטופלת באופן שרירותי?
רועי קרת
לא. ברגע שמנהלת המוסד או מועצת המוסד מאשרות או שוללות, לא בכל מקרה של התנדבות... המשמעות של הביטוח הזה היא עלות למדינה. בעצם, הביטוח הלאומי מחליף פה את הביטוח הפרטי ולא בכל מקרה מועצת המוסד רואה בזה עניין מוצדק.
היו"ר שאול יהלום
גברתי, היועצת המשפטית, האם יש איזו שהיא בעיה?
ג'ודי וסרמן
אין בעיה.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו מאשרים את התקנות. שיהיה בהצלחה לכל המתנדבים. אני מודה לכולם. הישיבה נעולה.

(ישיבה ננעלה בשעה 11:20)

קוד המקור של הנתונים