ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 24/02/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/8066



2
ועדת הכלכלה
24.02.04

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 161
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי ב' באדר התשס"ד (24 בפברואר 2004), שעה 11:40
סדר היום
דו"ח מרשם בעלי מונופולין (כולל פירוט ההכרזות וביטול הכרזות לשנת 2003) – סעיף 26(ה) חוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון – היו"ר
אבשלום וילן
מלי פולישוק-בלוך
מוזמנים
עו"ד אן לוי עוזרת לממונה על ההגבלים העסקיים
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפה קרינצה










דו"ח מרשם בעלי מונופולין (כולל פירוט ההכרזות וביטול הכרזות לשנת 2003) – סעיף 26(ה) חוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988
היו"ר שלום שמחון
אני פותח את הישיבה בנושא דו"ח מרשם בעלי מונופולין. אחת לשנה אמורים לתת לנו דו"ח.
אן לוי
בשנת 2003, כמו שאתם רואים בחוברת, הכרזנו על ארבעה מונופולים שהם: השמירה -טכנולוגיות מיגון בע"מ. זו חברה שמספקת שירותי מוקד וסיור באזור אילת. הייתה שם עוד חברה שפעלה ויצאה מהשוק.
היו"ר שלום שמחון
הוא מונופול רק באזור אילת?
אן לוי
נכון, מדובר במונופול גיאוגרפי. הסעיף בחוק קובע שאפשר להכריז על מונופול גם אם הוא תחום גיאוגרפית. חברות הכבלים ,לדוגמה, הוכרזו כמונופול באזורים הגיאוגרפיים שבהם הן פעלו.

יהודה פלדות בע"מ, בתחום של רכישת גרוטאות ברזליות בישראל. חברת ארד, שהוכרזה כבר בשנת 89', הוכרזה בתחומים נוספים של שיפוץ והסבה של חלקי חילוף.
היו"ר שלום שמחון
זה בכל הארץ?
אן לוי
כן. חברת עלית תעשיות הוכרזה בתחום של קפה שחור.
אבשלום וילן
כל האחרים שמייצרים קפה שחור נסגרו?
אן לוי
לא, יש מתחרים, אבל עדיין נתח השוק של עלית תעשיות הוא מעל 50%, ולכן היא הוכרזה.
כאשר יש נתח שוק מעל 50%, לממונה יש סמכות להכריז כמונופול.

ביטלנו הכרזה של מפעלי פלדה מאוחדים, שהייתה מוכרזת בתחום של רכישת גרוטאות ברזליות, ובמקום זה הוכרזה יהודה פלדות. מפעלי פלדה יצאה מהשוק.
מלי פולישוק-בלוך
יהודה פלדות זה גם גדרות.
אן לוי
עכשיו אני מדברת על ביטולים. היה ביטול אחד בשנת 2003, שזה מפעלי פלדה מאוחדים. היא הייתה מוכרזת בתחום של יהודה פלדות, אבל כיוון שהיא יצאה מהשוק, יהודה פלדות הוכרזה במקומה.

החלק השלישי הוא צמצום של הכרזות. טמבור וצינורות המזרח התיכון היו מוכרזים בתחומים מסוימים, ולאחר בדיקה כלכלית שערכנו ביוזמה שלהם – הם פנו אלינו וביקשו שנשקול מחדש – ראינו שבתחומים מסוימים באמת אפשר לבטל את ההכרזה, כי נתח השוק שלהם ירד מתחת ל-50%.

בסך הכל יש לנו 79 הכרזות שהן תקפות היום, כשמתוך סך 50 ההכרזות שמופיעות בטבלה בהמשך, 11 הכרזות בוטלו במשך השנים. גם ב-98' עכשיו בדיקה מקיפה ביוזמה שלנו, עברנו על כל רשימת המונופולים ובדקנו מבחינה כלכלית האם ההכרזה עדיין תקפה, האם יש מעל 50% בשוק. מקום שראינו שירדו מתחת ל-50% ביטלנו הכרזות.

יש גם פניות יזומות של החברות עצמן, שהם פונות אלינו ואז אנחנו עושים בדיקה כלכלית ורואים האם יש טעם לבטל את ההכרזה. יש 11 הכרזות שבוטלו במשך השנים, יש 10 הכרזות שבתחומים מסוימים צמצמנו את ההכרזה, זה ביטולים חלקיים למעשה, כמו בטמבור. טמבור הוכרזה ב-89' בצבעים, שזה תחום מאוד רחב. אחרי פנייה שלהם ראינו שאפשר לחלק את הצבעים לשווקים מסוימים וביטלנו ארבעה סוגים של צבעים מההכרזה: צבעי עץ, בטון ורכב. יש שאלות?
מלי פולישוק-בלוך
"ידיעות אחרונות" הוכרז כמונופול, במה זה בא לידי ביטוי, איפה מגבלות שלהם?
אן לוי
היו הליכים נגד "ידיעות אחרונות" בנוגע לניצול מעמדם לרעה. אני לא בקיאה בפרטי הפרטים של הדיונים, אבל ברגע שיש חברה שמוכרזת כמונופול, לממונה יש סמכות לתת הוראות התנהגות. למשל, אם יש ל"ידיעות" מקומון אסור לה לכרוך אותו במוצר שבמונופולין, ובכך למנף את הכוח שלו.
מלי פולישוק-בלוך
זאת אומרת, ההגבלות שלכם באות לידי ביטוי רק במחירים או גם בתכנים או רמת שירות?
אן לוי
תכנים זה נושא של חופש הביטוי ולא של הגבלים עסקיים, אם אני מבינה למה את מתכוונת.
מלי פולישוק-בלוך
אתם דוגמה. חברת החשמל היא מונופול.
היו"ר שלום שמחון
במה אתם מתערבים: במחיר, בניהול העסק, ברמת שירות?
אן לוי
אנחנו לא עוסקים בפיקוח על מחירים, אבל אם יש התנהגות תוקפנית, למשל אם בעל מונופולין מוריד את המחיר בצורה לא רציונלית, שהמטרה שלו היא לדחוק את המתחרים שלו מהשוק, ואחר כך הוא יעלה את המחירים בצורה משמעותית, ויחזיר לעצמו את כל הכסף שהוא הפסיד כשהוא מכר במחיר אפס, לדוגמה, זו התנהגות תוקפנית.
מלי פולישוק-בלוך
את הולכת לדבר קיצוני, זה ברור. אני שואלת שאלה אחרת. חברת החשמל היא מונופול באספקת חשמל. רמת השירות שלה בפריפריות ירודה, יש המון הפסקות חשמל. דוגמה אחרת, חברת ארקיע היא היחידה שטסה לצפון, פעם היו שתי חברות והיום יש רק אחת. היא פתחה בתחרות אדירה כדי לחסל את המתחרה, ונתנה הרבה מאוד שעות טיסה. היום יש שתי טיסות או שלוש ביום, זאת אומרת זאת ירידה משמעותית ברמת שירות. אני שואלת האם אתם נכנסים לזה.

לגבי "ידיעות אחרונות", הוא מחליט מידי פעם שבנושאים מסוימים הוא לא נכנס אליהם משיקולים שלו. הוא לא נותן את האינפורמציה. אם היא מונופול, היא חייבת לתת את המידע כולו. אם היא מדירה את הלקוחות מחלק מהתכנים - - -
היו"ר שלום שמחון
את חושבת שעיתון עושה כאלה דברים?
מלי פולישוק-בלוך
"ידיעות אחרונות"? בטח.
אן לוי
אם הבעלים של העיתון למשל לא רוצה לפרסם דברים שנוגעים אליו?
מלי פולישוק-בלוך
בוודאי. בחברה ממשלתית מסוימת היו שחיתויות. סילבן שלום הוא קרוב משפחה של אחד מבעלי החברה, ובכל העיתונים ראית את הסיפור הזה, חוץ מידיעות אחרונות. יש גם הרבה דוגמאות שאני לא מכירה, אבל אני בטוחה שיש.
אבשלום וילן
כשהוא התמודד מול לימור ליבנת על השליטה במרכז הליכוד, פתאום ראית ב"ידיעות אחרונות" כתבות נגד לימור ליבנת ושם דבר נגד סילבן שלום.
מלי פולישוק-בלוך
זה עיוות של אינפורמציה. אני לא יודעת אם יש דרך להשתלט על דבר כזה.
אן לוי
אנחנו לא נתערב בתכנים של העיתון, זה עניין של חופש הביטוי.
אבשלום וילן
אבל היות והוא מוכרז כמונופול, הוא יכול להעלות את המחיר כמה שהוא רוצה או שמותר לכם להתערב?
אן לוי
אנחנו לא נקבע להם את המחיר. אין לי מידע על זה, אבל בכל מקרה לבעל מונופולים אסור לסרב סירוב בלתי סביר לספק את הנכס. יש סעיף כללי, שאומר שאסור לו לנצל את מעמדו לרעה, ויש חזקות חלוטות שמהוות דוגמה. זו לא רשימה סגורה, אבל אני אתן את הדוגמאות. קביעה של רמת מחירי קניה ומכירה בלתי הוגנים של הנכס. לדוגמה, אם זה מחירים טורפניים.

צמצום או הגדרה של כמות הנכסים או היקף השירותים, שעם זה דברה חברת הכנסת פולישוק-בלוך. קביעת תנאי התקשרות שונים לעסקאות דומות. אסור למונופול להפלות, אם אני נותנת לך את העיתון בחיר חמישה שקלים ולמישהו אחר במחיר של עשרה שקלים, ואין לזה סיבה כלכלית רציונלית, אין לזה צידוק עסקי – אז זה לא בסדר.
מלי פולישוק-בלוך
הסעיף הקודם שנתת לי עונה על הכל, צמצום או הגדרה.
אן לוי
יש שווקים שבהם באופן טבעי מגיעות אלינו תלונות ואנחנו בודקים את התלונות. יש לנו סמכויות מאוד נרחבות, גם בתחום של חקירות. ישלנו מחלקת חקירות שיושבת בתל אביב, מגיעות אליהם תלונות והם בודקים את התלונות. במידה שיש מקום לפתוח בהליכים פליליים אנחנו בהחלט עושים את זה.
אבשלום וילן
בואי ניקח לדוגמה את "ידיעות אחרונות".
אן לוי
הנושא של "ידיעות אחרונות" עלה בהצעת החוק של חברי הכנסת גוז'נסקי ושטייניץ בזמנו, על בעלויות צולבות. כל הנושא הזה של איזה תכנים יהיו זה לא ב- jurisdiction שלנו, זה אולי נוגע יותר ברגולציה של משרד התקשרות.
אבשלום וילן
הבנתי. אבל נניח ש"ידיעות אחרונות" שולט על 60% מהשוק. הוא מחליט שמשיקוליו העסקיים כמונופול, שווה לו למכור את העיתון ביום שישי למשל בנהרייה או בצפת, והוא לא מביא את העיתון לשום נקודת מכירה באזור בין נהרייה לצפת. האם במקרה דנן, יכול תושב הגליל לתבוע אותו, ולדרוש ממנו לשים בכל נקודת מכירה.
היו"ר שלום שמחון
זאת לא הבעיה, הוא יביא את זה לכל נקודה בגלל הפרסום, זו ההתחייבות שלו למפרסמים.
אבשלום וילן
אבל נניח שיש לו שיקול עסקי שהוא לא רוצה להגיע לכל נקודה בארץ, כי הלקוח שרוצה אותו יבוא אליו ממילא. השאלה היא יש שיניים לדרוש שאת המוצר הוא יביא לכל מקום, גם אם זה לא כלכלי מבחינתו בנקודות מסוימות. כמונופול, הוא לא מוכר במכסימום יכולת, הוא מוכר תמיד פחות – במכסימום רווח. בנקודת מכסימום רווח בהגדרה של מונופול, תמיד הכמות יותר קטנה.
היו"ר שלום שמחון
אני למשל יכול לקבל את העיתון שלי רק אחרי הצהרים ולא בבוקר. הוא מחויב לאלה שמפרסמים אצלו, להגיע לכל פינה. לפי זה נקבעת החלוקה שלו. מי שמפרסם בעיתון שהוא מונופול יכול להגיע ליותר מקומות מאשר ם הוא מפרסם אצל מי שיש לו רק 20% מהשוק.
אבשלום וילן
השאלה היא אם יש שיניים, להכריח אותו להביא. אגד, על פי הגדרה, הוא מונופול תחבורתי, והוא חייב להגיע לכל נקודת ישוב בארץ. הוא יכול להגיע פעם ביום, והוא יכול להגיע 20 פעמים ביום, אבל הוא חייב להגיע לכל נקודה. לכן הנקודה גם מסבסדת אותו.
היו"ר שלום שמחון
מי המונופולים הותיקים שנותרו?
אן לוי
יש מונופולים שהוכרזו כבר ב-89'. חברת "ידיעות אחרונות" הוכרזה ב-99'. היו הכרזות חדשות בתחומים חדשים. ב-2000 על אינטרנט מהיר – בזק. עוד הכרזה חדשה זה שמעון שסטוביץ, שיש להם את כל המוצרים של ג'ילט. חברות הכבלים הוכרזו גם הן ב-99', אלה מונופולים גיאוגרפיים, כל אחד באזור הזיכיון שלה.
אבשלום וילן
היום הם כבר חברה אחת.
אן לוי
עכשיו יש להן פטור לשיתוף פעולה במסגרת חברת הוט, והם אמורים להיכנס גם לתחום של טלפונים ולהתחרות בבזק.
מלי פולישוק-בלוך
מה אתם עושים למי שלא שומע בקולכם, מה הסנקציות שלכם?
היו"ר שלום שמחון
הוא מוזמן לחקירה לא נעימה.
לאה ורון
יש המון סמכויות, כולל עונשי מאסר.
אן לוי
יש לנו מחלקת חקירות בתל אביב, שיש לה סמכות להיכנס לחברות, לתפוס מסמכים, לזן לחקירות. בחקירות עצמן יש תשאול, ועל סמך החומר שנצבר בחקירות, למחלקה המשפטית בירושלים יש סמכות להגיש כתבי אישום.
מלי פולישוק-בלוך
הגשתם כבר פעם, מה לדוגמה?
אן לוי
לדוגמה מרצפות. לבית המשפט המחוזי בירושלים יש סמכות בלעדית לדון בנושאים של הבלים עסקיים. נתנו פסק דין של תשעה חודשי מאסר בפועל. זה בקרטל, לא במונופול.
מלי פולישוק-בלוך
גם בביטוח יש קרטל.
אן לוי
בביטוח היו קנסות אדירים, ברמה של מיליונים.
מלי פולישוק-בלוך
יש קרטל שאתם לא יודעים עליו, לפחות עד כמה שידוע לי לא טיפלתם בו – איסוף אשפה. ברשויות מופרטות, בתחום הזה כביכול יש תחרות, זה רק כביכול, על פני השטח. אין תחרות, יש תיאום מוחלט בין החברות השונות שמתחרות בשוק, ואי אפשר להתגבר על זה.
אן לוי
אעביר את זה למי שמטפל בעניין, ובאופן כללי אם יש לכם מידע, אתם מוזמנים להעביר לנו אותו.
מלי פולישוק-בלוך
עושים מזבל זהב. עד כדי כך שפעם הם קבעו לפי נפח, וכשהם הגיעו למכסימום החברה מרעננה העבירו לחברה בהרצליה את עודף הנפח. אי אפשר להשתלט על זה, תבדקי את זה.
אן לוי
בסדר, אעביר את זה הלאה. אנחנו רואים החמרה מאוד משמעותית בעונשים שניתנים בתחום של הגבלים עסקיים.
היו"ר שלום שמחון
אפשר לדעת מה הממונה עשה בשנה האחרונה, מאז מסירת הדוח הקודם, באיזה צעדים הוא נקט כנגד מונופולים מסוימים, כנגד הכרזות מסוימות?
אבשלום וילן
אתם מביאים לפה דוח שנתי, או.קיי, אבל מה עשיתם בשנה האחרונה?
אן לוי
מעבר להכרזה? הכרזה זו גם עבודה.
אבשלום וילן
אם הכל בסדר, אם כולם פועלים לפי החוק – טוב, אבל אנחנו רוצים לדעת.
אן לוי
תנו לי רגע, אתייעץ עם הממונה עליי, ואחזור עם תשובה.
היו"ר שלום שמחון
מה, זה חסוי?
אן לוי
חס וחלילה, אני רק יוצאת לברר.

הפסקה לחמש דקות.
היו"ר שלום שמחון
מכיוון שהגברת לוי עוד לא חזרה, והממונה על ההגבלים העסקיים ממילא יהיה פה לישיבה הבאה, שתתקיים בעוד כשעה, הוא יוכל לתת לנו תשובות.

תודה רבה הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים