פרוטוקול

סדר היום
__עיכוב בהעברת הכספים מהסוכנות היהודית למרכז התיאום של קהילת___ יוצאי מדינות חבר העמים בישראל - חברת הכנסת מרינה סולודקין



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
02.02.2004

פרוטוקולים/ועדת קליטה/7867
ירושלים, כ"ד בשבט, תשס"ד
16 בפברואר, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 84
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
מיום שני, י' בשבט התשס"ד ( 2 בפברואר 2004 ), שעה: 9:30
סדר היום
עיכוב בהעברת הכספים מהסוכנות היהודית למרכז התיאום של קהילת
יוצאי מדינות חבר העמים בישראל - חברת הכנסת מרינה סולודקין
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל - היו"ר
יולי יואל אדלשטיין
נעמי בלומנטל
בנימין בן אליעזר
מיכאל גורלובסקי
רומן ברונפמן
דוד טל
יגאל יאסינוב
אמנון כהן
מיכאל מלכיאור
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
מוזמנים
סוניה מיכאלי - המדענית הראשית, המשרד לקליטת עלייה
אריה אזולאי - יו"ר הוועדה לעלייה וקליטה, הסוכנות היהודית
מאיה דיסטל - עוזרת של אריה אזולאי, הסוכנות היהודית
ציפי פינקוס - מנכ"לית התאחדויות העולים, הסוכנות היהודית
סופה לנדבר - מרכז תיאום של קהילת יוצאי ברית המועצות
רן מלמד - עמותת "ידיד", ועדת תיאום ארגוני מתנדבים לקליטת עלייה
שרי ריבקין - עמותת "ידיד", ועדת תיאום ארגוני מתנדבים לקליטת עלייה
אלי זרחין - ועדת תיאום ארגוני מתנדבים לקליטת עלייה
אלכסנדר זר - ועדת תיאום ארגוני מתנדבים לקליטת עלייה
רות בר-און - מנכ"ל סל"ע
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
אושרה עצידה



עיכוב בהעברת הכספים מהסוכנות היהודית למרכז התיאום של קהילת
יוצאי מדינות חבר העמים בישראל - חברת הכנסת מרינה סולודקין
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב לכולם, אני פותחת את ישיבת ועדת העלייה והקליטה. זוהי ישיבה שהיא לא מן המניין, היא הייתה מתוכננת להתקיים במועד אחר, אבל בגלל הדחיפות של הנושא אנחנו ביקשנו להקדים את הישיבה ולהתכנס כאן ולדון במשבר שנוצר כתוצאה מאי העברת התקציבים. אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לחברת הכנסת מרינה סולודקין.
מרינה סולודקין
קודם כל, אני חושבת שכולנו צריכים להודות ליושבת ראש ועדת העלייה והקליטה שהחליטה לקיים את הדיון החשוב הזה תוך זמן קצר.

אנחנו נמצאים היום בשני לפברואר ועדיין אין מימון ואין תקציב לשני ארגוני עולים הכי גדולים שלפני חודשיים עשו מיזוג ואיחוד. מדובר בפורום הציוני ובהתאחדות עולי ברית-המועצות. אנחנו מכירים את העזרה ששני הארגונים מגישים לעולים. מעמד מפלגות העולים נחלש בכנסת, ולכן מאוד חשוב עכשיו שיהיה עכשיו ארגון עולים חזק שיוכל להמשיך לעבוד. אני קיימתי שיחות עם חבר הכנסת מיכאל נודלמן ועם חברת הכנסת לשעבר סופה לנדבר ואני מבינה שיש עכשיו קשיים גדולים בפעילות הארגון שהיא פעילות חשובה, וזאת בגלל נושא המימון.

אני רוצה לשאול את נציגי הסוכנות, מתי יתחיל המימון. שנית, מה עומד מאחורי הניסיון להחליש את ארגוני העולים המתנדבים. אולי מדובר במדיניות מכוונת.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו רואים היום שהממשלה מקצצת בכל כיוון וכתוצאה מזה לעיריות אין יכולות לתת שירותים. דווקא היום במצב הכלכלי הקשה הזה אנחנו היינו צריכים להתברך בפעילות של אותם ארגונים וולונטריים.

המדינה משקיעה מאמצים, ויש כאן רצון טוב. אבל, הקשר האנושי, היכולת לדבר עם העולה בשפתו, לחבק אותו ולקלוט אותו מבחינה חברתית, היא לפעמים הרבה יותר חשובה מממדים אחרים. אני מוכרחה לומר שלי לא ברור מצרים את צעדיהם של שני הארגונים לאחר שהם עשו בדיוק מה שהוטל עליהם. מטרת הישיבה היא לבדוק מה הועמד לרשות הארגונים, מה התקציב שיעמוד לרשות הארגונים השנה, ומתי הם יוכלו להתחיל לעבוד.

חבר הכנסת ברונפמן, בבקשה.
רומן ברונפמן
כמי שכיהן בשנים 96-99 כנשיא של הפורום הציוני, אני יכול להעיד שתהליך המיזוג והאיחוד של הארגונים היה תהליך קשה מאוד הדרגתי, איטי ומאולץ. בהזדמנות זו אני רוצה לברך את חברת הכנסת לשעבר סופה לנדבר שמכהנת כיושבת ראש התאחדות עולי ברית-המועצות, ואת חבר הכנסת מיכאל נודלמן שהיה אז נשיא הפורום הציוני על זה ש למרות התנגדות של השטח ומצד הפעילים והמוסדות, הם התעלו על עצמם ואיחדו את שני הארגונים. אני יכול להעיד בפני מר אזולאי שהגזבר של הסוכנות היהודית דאז חיים צ'סלר, שנתן הבטחה בפני 300 באי הכנס המשותף. הוא אמר שאם הארגונים יעשו מאמץ ויתאחדו לארגון אחד, למרות כל ההתנגדות מהשטח ושל המוסדות, לא רק שהסוכנות תשמור על רמת התקציב והתקצוב אלא היא תעלה את זה לפחות ב-100 אלף דולר. אני חושב שכולנו פה, מיכאל נודלמן, סופה לנדבר, מרינה סולודקין, נוכחנו בכנס הזה, שמענו את המילים של האיש האחראי שהוא מספר שניים בארגון. הוא אמר את הדבר הזה חגיגית לפני כשנתיים מבימת "בית סוקולוב".
זו לא הפעם הראשונה שאנחנו יושבים ודנים בנושא הזה., לדעתי זוהי הפעם השלישית שאנחנו יושבים ודנים באותו נושא. אחרי שהארגונים עשו את המאמץ ובאמת הלכו לקראת הדרישה הזאת ואיחדו שורות, ועשו לדעתי מהלך יוצא מהכלל מבחינה ארגונית, והוא הצגת חזית מאוחדת של ארגון גדול אחד שהוא הנציג הבלעדי של הקהילה הגדולה ביותר, אנחנו מתבשרים שהסוכנות היהודית לא מעבירה את התקצוב והיא עושה בעיות כדי לעכב את התקצוב. היא גם לא מעלה את רמת התקצוב.
היו"ר קולט אביטל
אני הבנתי שאחד מהחטאים הגדולים, לפחות של אחד הארגונים, הוא זה שיש לו עודפים.
רומן ברונפמן
אחת מהדרישות של הסוכנות וסימן השאלה בביקורת הפנימית הוא שבהתאחדות עולי ברית-המועצות היה עודף תקציבי. דהיינו, הארגון קיבל כסף נוסף מתורם פרטי והכסף מופיע בחשבון, הכסף לא בוזבז. צריך לברך את הארגון על כך ולא להעמיד את זה בדרישה.

נמצא פה אריה אזולאי שהוא הנציג הבכיר של הסוכנות היהודית, ואני רוצה לומר שזה לא נאה שהוועדה בשלושת רבעי השנה האחרונה יושבת לפחות שלוש פעמים ודנה באותו נושא. אנחנו שומעים מפיך ומפי מנכ"ל המחלקה לעלייה וקליטה הבטחות שלא מתקיימות. אתה יכול לומר לי: "חיים צ'סלר הבטיח והוא לא קיים. אבל, הוא כבר לא נמצא בסוכנות ואין את מי לשאול".
דוד טל
אין דבר כזה, יש רצף שלטוני גם בזה וגם בזה. אני חושב שאנחנו צריכים לבדוק את הרלוונטיות של הסוכנות, אולי לא צריך לקיים אותה יותר וגם בזה צריך לדון.
רומן ברונפמן
אני מסכים איתך. אריה אזולאי יושב פה שלוש ישיבות והוא אומר לנו באחריות שהפתרון הוא באופק, אבל אנחנו לא רואים לא את האופק ולא את הפתרון. צריך לזכור שאין כסף לשלם לפעילים את המשכורות. למעשה, הארגון נמצא בהקפאה כי הכסף של הסוכנות לא הועבר.
אמנון כהן
צריך לציין את כושר הגיוס של חברת הכנסת לשעבר סופה לנדבר, תראו כמה חברי כנסת נמצאים כאן בדיון הזה. כולנו נמצאים כאן משום שמדובר בנושא מאוד חשוב וכולנו רגישים לנושאים אלה.

אני רוצה לשמוע את דברי נציג הסוכנות. לדעתי, הבעיה כבר נפתרה, הכסף נמצא בבנק והכל בסדר.
סופה לנדבר
הכסף לא נמצא. אני בדקתי זאת כאשר נכנסתי לכנסת.
אמנון כהן
אין ספק שהארגונים הוולונטריים עושים באמת עבודה נהדרת שלא על מנת לקבל פרס. המחשבה שעומדת מאחורי הפעילות שלהם היא שעולים ותיקים יכולים לעזור טוב יותר לעולים חדשים כיוון שהם מכירים את הבעיות. הסוכנות היהודית תמכה ותומכת בהבאת יהודים ארצה ובזה שהם ייקלטו בצורה טובה. לדעתי, הארגונים האלה עמדו בכל הקריטריונים שהוצבו להם על-ידי הסוכנות. הם התאחדו והתאגדו, יש איגום משאבים והכל עובד. לכן, חשוב לי לשמוע מדוע הופסק המימון.
היו"ר קולט אביטל
סופה לנדבר, בבקשה.
סופה לנדבר
חבריי, אני רוצה להודות לכם על התמיכה המסיבית שלכם ועל זה שבאתם לדיון הזה. קולט, אני רוצה להודות לך, למרינה ובמיוחד לרומן ברונפמן. אני מבינה שכולנו דואגים מאוד.

קולט, אני הבאתי לך דוח סטטיסטי שמצביע על מספר העולים שהגיעו לאחרונה ממדינות חבר העמים, כמה נמצאים בכל עיר ועיר, וכמה אנשים אנחנו היום מייצגים בארגון הוולונטרי המאוחד. הסוכנות דרשה מאיתנו לפני שלוש שנים להתאחד והתאחדנו. זו הייתה התאחדות של שני ארגונים עולים שאחד מהם פעל 33 שנה והשני פעל 15 שנה. חבר הכנסת וסגן יושב-ראש הכנסת מיכאל נודלמן נבחר כנשיא הפורום הציוני. למעשה, אנחנו עשינו כאן מעשה אחראי מאוד ובלעדיו זה לא היה קורה. זה היה תהליך בו היינו צריכים להתגבר על קשיים אדירים.

אנחנו רואים היום שהירידה מהארץ היא דבר מסוכן למדינה. זוהי לא תעודת כבוד לנו. עכשיו כולנו יכולים להבין את הפעילות של ארגון וולונטרי. אני הבאתי לכאן כמה תמונות שמשקפות את הפעילות שלנו ואני אעביר אותן בינכם. אנחנו קברנו ילדים לא יהודיים שלא רצו לקבור אותם. אנחנו הבאנו ילדים יתומים. אנחנו שלחנו ילדים שלנו למדינות חבר העמים כדי להביא תעודת כבוד למדינת ישראל. אנחנו אספנו חתימות למען קליטה נכונה במדינת ישראל. כל הפעילויות האלה מצביעות על עבודה נכונה גם של הפורום וגם של התאחדות יוצאי מדינות חבר העמים.

אם כן, דרשו מאיתנו להתאחד והתאחדנו. אמרו שהעבירו לנו את הכספים, אבל לא העבירו. הסוכנות החליטה לערוך אצלנו בדיקה ולכן היא שלחה אלינו ועדת ביקורת חיצונית. יש לנו טיוטא של דוח הביקורת גם בפורום וגם בהתאחדות. בית משפט החליט שהגברת שכתבה את המכתב על הפורום, לא צריכה להתקרב בכלל לפורום. מצאו אצלי בהתאחדות עודפים של כספים שאני גייסתי ואני הכנסתי את הכספים להתאחדות ממקורות פרטיים. דוח הביקורת של הסוכנות פגע בי קשות, ואחרי הדוח אני חשבתי שאולי לא צריך לעבוד, לא לגייס תרומות, לא לעשות פעילות ענפה ואדירה, אלא צריך לשבת בשקט ולחכות עד שייתנו את הכספים או לבקש כספים כמו שמקבצי נדבות מבקשים כסף.

אנחנו ביקשנו לקבל חוות דעת משני משרדים שאחד מהם הוא משרד הרצל, פוקס, נאמן. בסוכנות מצאו שיש לי כסף ולכן אני צריכה להחזיר. חוות הדעת המקצועית אומרת חד משמעית שלא צריכים להחזיר. אנחנו ניצלנו את הכסף של הסוכנות כדי לתמוך בפעילות למען עלייה. יחד עם מישה ובתמיכה של חברי כנסת ומתנדבים ברחוב הרוסי אנחנו הקמנו קרן לנזקקים. הפניות לקרן הן כל כך רבות משום שאנשים נמצאים במצוקה כל כך גדולה.

אגב, אני לא גנבתי כסף ולא לקחתי אותו לכיסי הפרטי. אני העברתי את הכסף לפעילות. כל אחד מהארגונים, הפורום וההתאחדות, העביר כספים לווטרנים מלחמת העולם השנייה. אגב, לפני שהיה חוק חדש של רשם העמותות שאסור להעביר כספים מעמותה לעמותה. אנחנו תמכנו בארגון שדומה לארגון שלנו.
רומן ברונפמן
באיזה סכום?
סופה לנדבר
3,000, כל אחד. כאשר הוחלט בסוכנות שאנחנו צריכים להתאחד, הוקמה עמותה שלישית ומהעמותה הזאת העבירו כספים גם לפורום וגם להתאחדות. מה שמותר לאלוהים שנקרא הסוכנות היהודית, אסור לארגונים אחרים לעשות.

אנחנו גם קיבלנו חוות דעת של ניסן לימור שהוא בעל מקצוע שכותב ספרים לרשם העמותות. הוא אומר שאין לנו עודפים ששייכים לסוכנות ושאנחנו לא חייבים ולא צריכים להעביר את הכספים.

יש לנו אישור ניהול תקין עד סוף שנת 2004. הסוכנות בדקה את שני הארגונים ונתנו לנו תעודה שאנחנו רשאים את הארגון ואנחנו מנהלים אותו בצורה נאמנה בלי ליקויים בניהול.

לאחר האיחוד בין שני הארגונים, יש לנו 60 סניפים. יש לנו נציגים של ארגונים שתומכים באחדות. כ- 170 ארגוני עולים החליטו שחשוב שיהיה לנו ארגון גג שמייצג את כולנו.

אני חילקתי לכם את המכתב של הסוכנות שנשלח אלינו ואני רוצה לומר שאני לא מבינה איך הסוכנות מרשה לעצמה לשלוח מכתב זה. במכתב נאמר כך: "למרות כל האמור במכתב זה, אני נהיה רשאים, לפי שיקול דעתנו, מכל סיבה שהיא ללא צורך בנימוקים ו/או בהודעה כלשהי, לבטל את האישור ו/או ההקצבה ו/או להקטין ו/או להפסיק את התשלומים, את סכום ההקצבה ו/או להפסיק את תשלומיה. הודעה על ביטול האישור ו/או ההקצבה ו/או ו/או הפסקה תימסר לכם 30 יום מראש." איך יכול להיות דבר כזה במדינת ישראל? אנחנו לא מנצלים את הכסף של הסוכנות, אנחנו עושים פעילות עם כסף שנאסף בכל העולם. אנחנו יכולים לעשות את הפעילות עם העזרה של הסוכנות וללא העזרה של הסוכנות.

אנחנו כתבנו הרבה פעמים מכתבים לתת לנו אפשרות להופיע בהנהלת חבר הנאמנים ולהציג להם את הדברים ולספר את האמת, אבל לא קיבלנו תשובה. אנחנו גם רוצים לספר על הלינץ' שנעשה לנו במשך שנה. זה מה שאני מרגישה כיושבת ראש הארגון החדש שנקרא פדרציה יוצאי מדינות חבר העמים וזה מה שמרגישים הפעילים שלנו ויושבי ראש סניפים. במהלך החודש הזה אנחנו מתדפקים על דלתות של פקידי הסוכנות, אבל אנחנו לא מקבלים תשובה. לדעתי, אנחנו מקבלים יחס עוין, לא ראוי ואני לא מבינה על מה הוא מבוסס. אני אומרת את הדברים בכאב רב. כשאורי גורדון נפטר הרגשתי שנפטר הציוני האחרון בסוכנות היהודית. אני אולי משתמשת במילים קשות אבל זה מבטא את מה שאני מרגישה. אני לא יכולה להסתכל בעיני העובדים שלנו. אנחנו לא יכולים לקבל עובדים חדשים, אנחנו פיטרנו עובדים ונתנו להם פיצויים. אין לנו היום סניפים ועובדים, ואני רוצה לשאול איך דבר כזה יכול לקרות במדינת ישראל במסגרת הסוכנות שצריכה לתמוך בקליטת עלייה?
מרינה סולודקין
סופה, אני כתבתי מכתב לסליי מרידור ועדיין לא קיבלתי תשובה
סופה לנדבר
אני רוצה לומר לך שכבר כמה חודשים אני מנסה לדפוק בדלת של סליי מרידור ואין תשובה. אף אחד לא עונה. אומרים לי שהוא נמצא בחו"ל ושהוא עוד לא חזר.
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת גורלובסקי, ברוכים הבאים לישיבה. זו הפעם הראשונה שאתה בא לישיבה, זה רגע היסטורי.

חבר הכנסת מלכיאור, בבקשה.
מיכאל מלכיאור
מה שקורה פה הוא מאורע היסטורי משום שלאף ועדה אף פעם לא באים כל כך הרבה חברי כנסת. יש פה חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית, ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, ש"ס ושינוי, וזה נגד הטבע. אני מקווה שהדברים האלה נרשמים בסוכנות. לדעתי, סליי מרידור היה צריך לשבת בישיבה הזאת, וזה באמת לא בסדר שהוא לא בא לכאן. אנחנו לא נוותר לסוכנות בנקודה הזאת, אנחנו כאן פה אחד.

כל אחד יכול להביא יותר כסף מהסוכנות, אבל לא עושים את זה כי רוצים להתאחד, וגם כיוון שחושבים שאם יהיה גוף אחד שיעשה את זה אז כל העסק הזה יעבוד הרבה יותר יפה.

איחוד הארגונים שנעשה כאן גם הוא נגד הטבע, אבל הוא נעשה ולכן לא צריך להתנהל בצורה הזאת שבה המכתב הזה נשלח. דעו לכם שההתנהלות הזאת היא מחפירה ומשפילה והיא נגד כל המסר שעליו מסתמכת הסוכנות כשהיא מביאה כסף. אני מכיר את הנושא, אני מדבר במקומות שונים בעולם במטרה להביא כסף לסוכנות. מה שקורה כאן הוא ההיפך מהמסר הציוני וחייבים לפתור את הפרשה הזאת בצורה מכובדת. צריך להודות לארגונים על מה שהם עושים.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. חבר הכנסת טל, בבקשה.
דוד טל
לפני כשנתיים-שלוש, כאשר דנו בחוק התקציב וחוק ההסדרים, קראתי את ספרו של אלוף משנה מסוים שתיעד את פעולותיה של הסוכנות בשלהי שנות הארבעים כלפי יוצאי צפון אפריקה. הגברת גולדה מאיר, מר שרת, ואדון שיבא קראו ליוצאי צפון אפריקה לבנטינים, אבק-אדם, חלאות, פרימיטיביים. כשאתה שומע היום את הדברים האלה אתה פשוט מזדעזע. אני לא אומר את הדברים האלה כדי חלילה לפלג את העם. אני אומר את הדברים כדי להזהיר היום את כל אנשי הסוכנות. אל לאנשי הסוכנות לנהוג בעולים החדשים כפי שנהגו בשנות החמישים בעולים.

אני חייב להודות שאני לא מכיר את פעילות העמותה שבראשה עומדת סופה לנדבר.
סופה לנדבר
גם אריה אזולאי לא יודע. הוא אף פעם לא היה בהתאחדות במשך כל השנים שהוא יושב-ראש המחלקה.
דוד טל
אבל, אני מניח שכל עמותה שמבוססת על אנשים מתנדבים עושה פעילות מבורכת. הם הרי נכנסים לאיזשהו ואקום שאותו אמורה הייתה הממשלה למלא. אם הסוכנות לא רוצה לעשות את הפעילות שהיא צריכה לעשות אז היא רק צריכה לומר לנו זאת, ואנחנו נודה לסוכנות ונצדיע לה, וגם נאמר שהסוכנות כבר אינה רלוונטית יותר במדינת ישראל, ואז ייתכן שכל גוף ישלח שליחים מטעמו לגיוס כספים למטרות שלו. היום יודעים יהודי התפוצות שהסוכנות היא הגוף הרשמי של מדינת ישראל שאוסף את הכסף. אבל, יכול להיות שהסוכנות היא כבר לא רלוונטית יותר. אולי אפשר להציע הצעה לפירוק הסוכנות כפי שפירקנו הרבה גופים אחרים.
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת נודלמן, בבקשה.
מיכאל נודלמן
אני נבחרתי לנשיא הפורום הציוני ונכנסתי לתפקיד בתקופה קשה בה יש קיצוצים במשרד הקליטה. כל שנה הפחיתה הסוכנות את התקציב. בשנת 1996 התקציב של הפורום היה 600,00דולר, והיום הוא מגיע ל-350,000 דולר. למרות זאת, אנחנו קיבלנו את המלצת הסוכנות שאנחנו צריכים להתאחד עם ארגון עולים. תהליך האיחוד היה קשה מאוד משום שמדובר בשני גופים שהיו בתחרות זה עם זה במשך שנים, ופתאום הם צריכים לחיות יחד.

בשנת 2003 הפורום הציוני היה בלי כסף במשך שישה חודשים. בעבר, לא קיבלנו כסף במשך שלושה חודשים ואחר כך היינו צריכים להוכיח שאנחנו בסדר ורק אז היינו מקבלים כסף. עובר חודש ושוב לא נותנים. אתם מתייחסים לאנשים כגנבים. אני וסופה לנדבר לא מקבלים משכורות, גם ההנהלה לא מקבלת משכורת. בפורום חמישה אנשים מקבלים משכורת. מדובר באנשים שעושים עבודת קודש, עבודה קשה מאוד. הניהול הזה הוא לא ניהול, מה שקורה כאן הוא לא בסדר.

איך אני כסגן יושב-ראש כנסת אמור להרגיש כשאני מקבל מכתב בו נאמר שאתם יכולים לעצור את כל התקציב וזאת בלי נימוקים? איך צריכה להרגיש סופה לנדבר כשהיא מקבלת מכתב כזה? האם אנחנו עובדים בג'ונגל? יש לנו אחריות על 60 סניפים שבהם יש 50,000 מתנדבים. זוהי אחריות כלפי העלייה וכאן מדובר בארגון שהוא הכי גדול. אין כבוד למנהיגות הארגונים האלה. אתם לא מבינים את הפעילות שהארגונים האלה עושים עכשיו כשמצב העלייה הוא כל כך קשה, וחבל לי מאוד. אני מאוד עצוב מהיחס שלכם כלפי ארגוני עולים.

אני רוצה להזכיר רק שבסוף השנה פיטרנו הרבה עובדים. יש לנו מתנדבים שנמצאים בארגון כבר 15-20 שנה והם לא יודעים מה יהיה איתם. מדובר באנשים שעושים עבודת קודש, אבל אי אפשר לעבוד בצורה הזאת.

כשדובר על איחוד שני הארגונים דובר על כך שהתקציב יהיה כתקציב של שני ארגונים. עכשיו אני שומע שכמעט 30% מתקציב כולל - - -
סופה לנדבר
40%. היו 700,000 דולר ועכשיו יש 400,000 דולר.
מיכאל נודלמן
אדם שעומד בראש ארגון צריך לדעת באיזה מצב הוא נמצא. אנחנו לא יודעים מה יהיה? חבריי חברי הכנסת, תאמינו לי שכך אי אפשר להמשיך ולהתנהל.
היו"ר קולט אביטל
מר אזולאי, כפי שאתה רואה יש פה השתתפות מקיר לקיר בישיבה. חבר הכנסת בן אליעזר, בבקשה.
בנימין בן אליעזר
אני צריך ללכת לדיון בוועדת החוץ והביטחון, אחרת הייתי נשאר ברצון להמשך הישיבה. אני הייתי רוצה לומר כמה מילים בראשי פרקים. זוהי העלייה הטובה ביותר שהייתה לנו. אני ראיתי את העלייה הזאת מכמה זוויות ואת אופן קליטתה ושילובה בתוך מדינת ישראל. כשר תקשורת ראיתי את אלפי המהנדסים, וכשר הביטחון לשעבר אני יכול לומר לכם שזה היה די "מרגש" לראות מאות משפחות של עולים שחזרו חזרה לברית המועצות שבאו לשאול אותי מה קורה עם הילדים שלהם שמשרתים כאן בצבא.

יש כאן שתי בעיות. ראשית, איך להבטיח את המשך העלייה, וזה התפקיד שלך מר אזולאי. שנית, איך לשמר את העלייה. אבל, לא אתה מתעסק בדבר הזה.
אריה אזולאי
לא, משרד הקליטה.
בנימין בן אליעזר
אתה יודע מה? הממשלה הזאת פשטה את הרגל בכל, גם בזה. לכן, תנו לארגונים להמשיך לעשות את העבודה המצוינת שהם עושים. יצא לי להיות בעמותה של סופה לנדבר ולראות שם פעילים מכל מפלגות הבית הזה. במעט שנותנים להם, תנו להם להמשיך לעשות את העבודה שלהם. אני לא יכול לעזור פה, אלא להקריא משפט אחד שנכתב על-ידי נשיא העמותה פרופ' מיכאל נודלמן וסופה לנדבר: "קבלת ההודעה אודות החלטת חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית בדבר מסגרת תקציב לארגוננו, מבהירה באופן חד משמעי את כוונתם לחסל במודע ובזדון את הגוף." אני מזדהה עם המשפט הזה. כשהייתי יושב-ראש מפלגת העבודה יצא לי להתחכך עם חבר הנאמנים, ואני בהחלט מצאתי לנכון לומר לכמה מחברי חבר הנאמנים שמדינת ישראל מזמן הפסיקה להיות מדינה של נייטיבס, ושמ-1948 ברוך השם יצאנו לעצמאות. איננו זקוקים לאף פטרון, בוודאי ובוודאי לא לפטרון האמריקאי. תודה רבה, לכם.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. חבר הכנסת גורלובסקי, בבקשה.
מיכאל גורלובסקי
הסיפור הזה ממש לא חדש בשבילי. אני זוכר איך הקימו את הפורום הציוני. היו לא מעט ארגונים והסוכנות נימקה את אי המימון בכך שאי אפשר לדעת מיהו הארגון הבולט בשטח משום שיש כל כך הרבה ארגונים. הסוכנות היהודית לא הייתה מוכנה לממן אף ארגון מארגוני עולי ברית-המועצות ולכן הוחלט על הקמת ארגון הגג של הפורום הציוני. הגוף החדש שהוקם על-ידי סופה לנדבר וחבר הכנסת נודלמן הוא גוף שאיחד את שני הארגונים והוא מייצג כמעט מיליון וחצי תושבים חדשים במדינה הזאת. הגוף הזה מייצג גם עולים ותיקים שהם אלה שעושים את הפעילות בהתנדבות.
מרינה סולודקין
הארגון הזה מייצג מיליון ושלוש מאות אלף תושבים חדשים וותיקים.
מיכאל גורלובסקי
אני זוכר טוב מאוד איך התחילו לממן את הפורום הציוני. פחדו פשוט שהשר שרנסקי יביא יותר כסף. נעשתה בדיקה והתגלה שלשר שרנסקי יש יכולת להביא יותר כסף מהיכולת של הסוכנות. אני זוכר את ה"עיסקה" בין הסוכנות היהודית והפורום הציוני על המימון. מה שקורה עכשיו הוא פשוט בושה וחרפה. ארגונים מהסוג הזה שוכחים לפעמים לשם מה הם קיימים. הם קיימים לא רק בשביל להחזיק אלפי עובדים, אלא גם בשביל לקלוט עלייה.

הנייר הזה הוא שערורייתי בעיניי. זה סקנדל, זה בושה וחרפה. יושב פה איש שפשוט צוחק עלינו, כך אני גם למד מהתגובות שלו. הוא בטוח בעצמו, מה אנחנו בשביל האדון הפטרון מהסוכנות היהודית?

חברים אני מצטער שאני נאלץ לעזוב את הדיון באמצע, יש לי עוד דיון בוועדת הכנסת. יושבים כאן חברים שהדעות שלהם דומות לדעות שלי. אני מקווה שאנחנו נתקדם בנושא הזה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני רוצה להבהיר שתי נקודות. ראשית, מטרת הישיבה הזאת היא לא לקרוא לחיסולה של הסוכנות היהודית, אלא לתפקודה הנכון. לפחות מתוך הניסיון שלי, לא מעט מפעלים שעמדו להתבטל בגלל קיצוצים בתקציב של הממשלה, הסוכנות באה והצילה ובואו נאמר גם את זה. זה הייעוד של הסוכנות. דווקא בתקופות שבהן יש קיצוץ בתקציב, הסוכנות יכולה להיכנס ולסייע הרבה יותר. שנית, אריה אזולאי אמר שאין זה מתפקידו, אלא תפקיד משרד הקליטה, ואני רוצה לומר שכולנו מכירים פה את חלוקת העבודה. למשרד הקליטה יש תפקיד מאוד טוב ומאוד מכובד, אבל הוא צינור להעברת כספים והוא לא מבצע את העבודה בשטח. אם לא היו קיימים ארגונים וולונטריים אז העבודה בשטח לא הייתה מתבצעת. בשנים האחרונות אנחנו רואים פה תופעה של התפתחות המגזר השלישי בצורה יוצאת מהכלל.
מרינה סולודקין
יש גם קיצוץ של 100 מיליון שקל במשרד הקליטה.
היו"ר קולט אביטל
מר אזולאי, אם יש לך בשורות טובות נשמח לשמוע על כך.
אריה אזולאי
זה לא עניין של בשורות, אלא רק עובדות. אני מודה לכם על האפשרות לעדכן באינפורמציה בפורום כל כך מכובד.

לסוכנות היהודית יש תפקידים ברורים והם קשורים לעידוד העלייה ולקליטה ראשונית שהיא טיפול בעולה בשנה הראשונה. היא גם מקבלת תפקידים מעבר לזה ממשרד הקליטה. יש משרד קליטה שהוא אחראי על הקליטה. כולנו יודעים שרק קליטה נכונה מעודד עלייה. כלומר, אין עידוד עלייה שהוא מנותק מקליטה. הסוכנות היהודית לאורך כל הדרך רואה בארגונים ובהתאחדויות העולים חלק אינטגרלי ממערך חיוני לקליטת עלייה. ישנם עשרות ארגונים, וחלק מהם נמצאים פה.

התקציבים של הסוכנות היהודית ירדו השנה מכיוון שהגיעו לישראל 25,000 עולים לעומת 40,000 עולים שנה לפני כן ו-60,000 לפני כן. כלומר, יש ירידה בעלייה. כמובן שכאשר יש ירידה בעלייה יש ירידה בתקציבים. למרות שהסוכנות היהודית קיצצה בכל התקציבים, הסעיף של התאחדות עולים נשאר מלא. הסוכנות היהודית תקצבה גם השנה 2,700,000 דולר לכל התאחדויות העולים, כשהממשלה באמצעות משרד הקליטה מתקצבת מיליון אחד.

אני מברך על תהליך האיחוד, הוא היה ארוך ויש בו צדדים חיוביים. התהליך הזה הוא מדיניות כוללת של הסוכנות היהודית. אנחנו מטפלים בקליטה ראשונית וההתאחדות עושה את המשימות האלה על בסיס טריטוריאלי לכל הארצות. מאותו רגע שהארגון המשותף הוקם ודווקא על-פי המכתב שרואים פה בראשון לינואר.
סופה לנדבר
את המכתב שקיבלנו לפני יומיים. הוא נכתב בראשון לינואר וקיבלנו אותו לפני יומיים. איך זה ייתכן?
אריה אזולאי
אני לא עוסק בזה. נמסרה הודעה סטנדרטית לכל ההתאחדויות וגם לארגון הזה שהוקם, על תקציב לשנת 2004. כתוב פה 1,867,500. הארגונים שקיימים הרבה שנים מקבלים את זה תמיד. הם עושים את התהליך שהם צריכים לעשות כמו אישורים וכו'. אותו ארגון קיבל את ההודעה על תקציב מכובד שמהווה רבע מכל התקציב של המשרד להתאחדויות עולים.
סופה לנדבר
קיצצו ל-400,000 דולר מ-700,000 דולר.
אריה אזולאי
הגיעו רק 12,000 עולים.
סופה לנדבר
בזה אתם אשמים, לא אנחנו. האם אנחנו אשמים בירידה?
אריה אזולאי
יש הבדל ושינויים בכמויות העולים. כשעלו הרבה מאוד עולים מברית המועצות, אז המסה הייתה שם. כשהייתה עלייה גדולה מארגנטינה היה צריך לתת עזרה להתאחדויות עולים לקליטה. כל שנה יושבת ועדה, שאני לא יושב בה, אבל אני מייצג אותה. הוועדה הזאת דנה בקריטריונים והיא מחליטה על התקצוב על-פי המציאות בשטח.
היו"ר קולט אביטל
בראשון לינואר, על סמך דיונים פנימיים, אתם הגעתם למסקנה שצריך לקצץ ב-30% או ב-40%.
אריה אזולאי
כן, אבל אני לא יודע אם מדובר ב-40%. היו 600,000 דולר וזה הגיע ל-400,000 דולר. הוועדה שמוסמכת לדון בזה באישור חבר הנאמנים הכללי, החליטה שזה הסכום שהיא מקציבה השנה לארגון הזה.
היו"ר קולט אביטל
על-פי איזה קריטריונים זה הולך?
אריה אזולאי
יש הרבה קריטריונים, יש שאלונים.
סופה לנדבר
אדוני, אתה אומר פה דברים לא נכונים.
אריה אזולאי
את לא אומרת פה אמת, את לא מספרת שעל פי החוק שאת חתומה עליו צריך לתת כל שנה
דוח על כל הכסף, לא על מה שקיבלת בסוכנות. יש לך ברזרבה 1,300,000 שמזה את יכולה לשלם. אני לא מבין למה אנשים בוכים כשיש סכום של מיליון בבנק.
סופה לנדבר
אני אסביר לך, אני גם הסברתי למבקר. אני לא צריכה להתווכח איתך.
אריה אזולאי
אמור לצאת דוח.
סופה לנדבר
אתה הנציג שלי בסוכנות. לא מדובר בכסף ששייך לך. זהו כספו של העם היהודי. אתה מנהל המחלקה לקליטת עלייה, אבל פעם אחת לא הייתם בארגון. איך אפשר לנהל מחלקה כזאת מבלי לבקר בארגונים?
אריה אזולאי
רבותיי, אי אפשר בדיון אחד לפטור את כל בעיות המדינה.
רומן ברונפמן
אריה, למה הכסף לא הועבר לארגון כפי שהובטח?
אריה אזולאי
סכום אחד בלבד לא הועבר. מדובר בתקופה של ארבעה חודשים ובסכום של 300,000. על-פי החלטת המבקר, זה מחכה עד לדיון בחודש פברואר כשהשאלה היא, האם לקזז את הסכום הזה מ- 1,300,000 שצריך לחזור על-פי החוזה החתום. העמותה קיימת בשביל להפעיל ולא בשביל שיהיה בה כסף לרזרבה.
רומן ברונפמן
אבל, זה כסף שגויס ממקורות אחרים.
אריה אזולאי
זה ההסכם, לא אני חתמתי עליו.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו מדברים על סכום שאתם חייבים מהשנה שעברה, נכון?
אריה אזולאי
להתאחדות בלבד, לארבעה חודשים. צריך לשלוח דוח.
היו"ר קולט אביטל
מר אזולאי, באיזה זכות אתה מתחיל עכשיו להביא את זה לדיון מחודש אחרי שהתחייבת?
אריה אזולאי
לא, אין דיון מחודש. היות והיו תוצאות ביניים של הוועדה לביקורת, התקבלה החלטה. אגב, אני לא יושב בוועדה הזאת שמחליטה. קודם כל צריך לקבל את הדוח הסופי, הוא יימסר בחודש בפברואר. הוא נמסר להערות.
סופה לנדבר
חיפשו במשך 11 חודשים כל זמן שיש לנו אישור ניהול תקין. אין לנו סכום של 1,300,000, הם משקרים. הדברים נעשו בצורה לא מקצועית, יש על כך חוות דעת של בעלי מקצוע.
אריה אזולאי
אני לא מבקר, אני לא עורך-דין. אני מוסר את העובדות. יש ועדה לגיטימית שמסייעת לגופים והיא חושבת שהם עושים נכונה וטובה בעידוד העלייה ובקליטה ראשונית. אנחנו לא עוסקים בווטרנים ולא במקהלות ולא בילדים. זה לא בא מהתקציב הזה. אנחנו עוסקים בעידוד עלייה ובקליטה ראשונית בשנה הראשונה.
סופה לנדבר
הסוכנות הביאה לכאן אנשים, אבל הם נזרקו כי הייתה שביתה במשרד הקליטה. ההתאחדות היא זו שקיבלה אותם.
אריה אזולאי
אם הניירות יובאו מחר אז הם יקבלו את הכסף.
סופה לנדבר
איזה ניירות?
אריה אזולאי
על מה שאת עשית .
רומן ברונפמן
מר אזולאי, אני אדבר עכשיו בשמי, אבל אין לי ספק שאני מדבר גם בשמם של חברי כנסת נוספים. אתם נתקעתם בתרומה הנוספת שהגיעה להתאחדות על סך 1,300,000. כמי שעמד שנים רבות בראש הארגונים הציבוריים בחיפה ובארגונים ארציים, אני רוצה לומר לך שאם אתם תנכו בניגוד להיגיון בריא את הסכום הזה מההקצבה של הסוכנות, אז זה יהיה דבר שפשוט לא יעבור לסוכנות.
היו"ר קולט אביטל
אין לכם זכות.
אריה אזולאי
הוועדה החליטה שהיא תדון בדבר הזה בחודש פברואר כאשר יהיה לה דוח ביד.
רומן ברונפמן
אני מבקש שאתה תעביר את הנתונים לסוכנות. אני מבקש שתעביר את עמדתם של כל חברי הכנסת.
אריה אזולאי
זה יעבור.
רומן ברונפמן
אתם אומרים לנו פה דברים הם מנוגדים להיגיון הבריא. אתם אומרים לארגונים לא לגייס כסף מהצד, אנחנו נתקצב אתכם, אבל אנחנו גם נעניש אתכם על כל סכום נוסף שיהיה לכם.
אריה אזולאי
לא, אלא: תגייסו, תפעילו, תדווחו.
רומן ברונפמן
מר אזולאי, הדבר שאתם מתכוונים לעשות לא יעבור. אני מבקש ממך למסור לוועדה מטעם הסוכנות שהמסר הזה לא התקבל בוועדה.
אריה אזולאי
100%.
מרינה סולודקין
מר אזולאי, אתם עשיתם מהפכה בסוכנות בצורה שקטה, ועכשיו אתם רוצים להפחית כסף לארגון הכי גדול שמייצג את הקהילה הכי גדולה. אתם לא הראשונים בכך, הממשלה עשתה אותו הדבר כשהמענקים למשכנתאות בוטלו. אנחנו רואים שנעשים שני תהליכים, בממשלה ובסוכנות. קודם פוגעים בציבור ואחר כך אומרים: אנחנו לא יודעים מה קורה, אין עלייה.

אני היום מאוד עצובה לשמוע את הדברים שלך, משום שאנחנו היינו רגילים לכך שאנחנו ואתם חברים לנשק. העובדה שמר סליי מרידור לא הגיע לישיבה היא תופעה מייצגת. אתה כל הזמן אומר שאתה לא אחראי מהבחינה המשפטית, אבל אני רוצה לומר לך שאנחנו נפנה לבג"ץ. הסוכנות נמצאת עכשיו במצב של דיקטטורה. אני חושבת שמה שאנחנו רואים עכשיו הוא פוסט ציונות בהתגלמותו.
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת יאסינוב, בבקשה.
יגאל יאסינוב
גברתי היושבת ראש, חבריי חברי הכנסת, סופה לנדבר, מוזמנים, אני לא רציתי היום לדבר בוועדה ואפילו אמרתי זאת לסופה לנדבר. אבל, במהלך הישיבה שיניתי את דעתי והחלטתי לומר כמה מילים.

חברת הכנסת בלומנטל, חברת הכנסת קולט אביטל, הרב מלכיאור, ואנוכי לא היינו קשורים לפעילות הארגונים האלה, כך שאף אחד לא יכול לומר שיש לי קשר לפעילות הארגונים. אני גם לא אהיה קשור לפעילות הטובה של הארגונים האלה. לא באנו היום לפה כדי לדבר על סגירת הסוכנות או על ביטולה, או על סגירת הארגונים האלה. למעשה, שנה שלמה הארגונים האלה עובדים במטרה לבצע את ההחלטה שלכם.

יש לי עדיין תפקיד בסוכנות. אני חבר בסיעה החדשה שהיא סיעה של שינוי, התנועה הרפורמית, והנוער הציוני בקונגרס הציוני. עד לא מזמן היו לי תפקידים בסיעה הזאת.

אני כבר התחלתי בהתייעצויות עם חבריי בסיעה לגבי השאלה, האם אנחנו חייבים להביא לדיון את נושא החלפת יושב-ראש הסוכנות. לא הסוכנות אשמה, אלא מישהו אחד אשם. אם אומרים שהדג מסריח מהראש אז כנראה שגם לסוכנות יש דג ויש לה גם ראש. לצערי הרב, הראש הוא לא ממש הגיוני.

אני רוצה לומר לכם שאם אתם לא תשנו את ההחלטה שלכם על קיזוז כספים, אני באופן אישי אפנה לבית הדין הציוני שהוא בית הדין המשמעתי בסוכנות. אתה יודע שהסיעה שלנו היא הסיעה השנייה בגודלה וכנראה שבקונגרס הבא אנחנו נהיה סיעה ראשונה או סיעה מובילה. אני מבטיח לכם מלחמת גרילה בתוך הסוכנות אם אתם לא תשנו את המדיניות.

נציג הסוכנות אומר לנו פה בוועדת הקליטה של הכנסת שהם קיצצו כסף מארגון עולים ממדינה א' על מנת להעביר את הכסף לארגון של עולים ממדינה ב', וכדאי שאנחנו כנראה נצא נגד הארגון ההוא. זה לא יעבור משום שלא זה תפקידכם.
היו"ר קולט אביטל
אני מתנצלת בפני שאר הנציגים שמבקשים לדבר. אנחנו נמצאים פשוט באיחור של שלושת רבעי שעה.
ציפי פינקוס
האם אפשר לומר משהו בשני משפטים?
היו"ר קולט אביטל
לא, אי אפשר.
ציפי פינקוס
יש פה חוסר איזון.
היו"ר קולט אביטל
גברתי, אי אפשר לדבר עכשיו. אני מתנצלת. אני אדבר איתך לאחר מכן. אנשים מחכים בחוץ שלושת רבעי שעה.
ציפי פינקוס
אנחנו הוזמנו לכאן.
היו"ר קולט אביטל
גברתי, את לא בזכות דיבור. חברת הכנסת בלומנטל, בבקשה.
נעמי בלומנטל
איחוד ההתאחדויות היה מהלך שזכה לעידוד. צריך היה לעודד ובאמת להביא את זה לידי ביטוי. מה שקורה הוא שהם נענשים על מעשה טוב שהם עשו. זה אבסורד. צריך היה למצוא דרך לתגמל אותם על כך שהם עשו פעילות שהם התבקשו לעשות.
ציפי פינקוס
אף אחד לא אומר - - -
היו"ר קולט אביטל
אני מתנצלת, את לא בזכות דיבור.
ציפי פינקוס
אבל, זה לא יכול להיות. אני הוזמנתי לכאן.
היו"ר קולט אביטל
את מוזמנת, את תדברי בישיבה הבאה. אני לא יכולה יותר, צר לי. יש ארגונים שמחכים בחוץ כבר שלושת רבעי שעה ואני לא יכולה למשוך את הישיבה יותר. זה לא משהו אישי נגדך ולא נגד הסוכנות.

יש פה שלושה דברים שנראים לי לא מוצדקים. קודם כל, דרך ההתנהלות. הם קיבלו אתמול או שלשום מכתב מהראשון בינואר שמודיע לאנשים באיחור רב שיש קיצוץ ומהו הקיצוץ. שנית, הקיצוץ עצמו נראה לי בלתי מוצדק.
ציפי פינקוס
זה לא נכון שקיבלו אתמול את המכתב, אלא לפני שבועיים. אנחנו נוכיח את זה.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו לא נפתח עכשיו דיון מחדש. גברתי, בבקשה תצאי החוצה. אני פשוט חייבת לסכם את הישיבה הזאת.

ככנסת אין לנו אפשרות לומר לכם מה לעשות עם הכסף שלכם. אנחנו יכולים להציע, להמליץ. עם זאת, כל העניין הזה נראה לנו בלתי סביר ובלתי מוצדק.
מרינה סולודקין
הם רוצים לרצוח ולרשת.
אריה אזולאי
אין פה רצח, קצת כבוד לנושא.
היו"ר קולט אביטל
מר אזולאי, אני מנסה לסכם את הישיבה הזאת.

אנחנו, כל חברי הכנסת שהשתתפו כאן בדיון היום, נפנה בפנייה רשמית להנהלת הסוכנות ולסליי מרידור כדי לתבוע ממנו שהחוב שקיים משנה שעברה ישולם. שנית, שתחזרו בעצמכם מההחלטה הזאת. אם יש צורך אנחנו נבקש להיפגש עם הגוף שמקבל את ההחלטות ועם חבר הנאמנים. אם הדבר הזה לא יסתדר, כל אחד ימשיך להיאבק בדרכו כדי שהארגון הזה ימשיך לעבוד.

שני הארגונים התאחדו לפי הנחייתכם. הם מתייעלים והם יתייעלו לפי הנחייתכם שהיא אולי מוצדקת. אבל, אין היום גופים אחרים שיכולים לעסוק בקליטת עלייה יום יום. קורה לנו דבר טוב, למה צריך לקלקל גם אותו. אנחנו נוציא היום מכתב לסליי מרידור, וכל אחד ימשיך במאבק הזה.

לצערי, אולי לא ניתן לכם כל הזמן שרציתם. בכל מקרה, יש בידנו מסמכים. אם אתם צריכים מסמכים נוספים מסופה לנדבר אז תבקשו אותם.
אריה אזולאי
לא תתקבלנה החלטות אחרות עד אשר דוח הביקורת לא יגמור את עבודתו בחודש פברואר. אנחנו מנועים מלעשות זאת, מה אני יכול לעשות? דוח הביקורת יכול להיות יותר חמור.
היו"ר קולט אביטל
מה עם התקציב של 2004, מתי תעבירו אותו?
אריה אזולאי
על-פי התהליך הרגיל, והם יודעים.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה לכולם.



הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים