ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 13/01/2004

משרד הבריאות - פיקוח המשרד על מרפאות ומכונים פרטיים - עמ' 994 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ביקורת/8125




5
הועדה לענייני ביקורת המדינה
13.01.2004


פרוטוקולים/ביקורת/8125
ירושלים, כ"ה באדר, תשס"ד
18 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, י"ט בטבת התשס"ד (13.01.2004), שעה 09:30
סדר היום
משרד הבריאות - פיקוח המשרד על מרפאות ומכונית פרטיים - עמ' 994 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה
נוכחים
חברי הוועדה: אמנון כהן - היו"ר
*אורי יהודה אריאל
*אופיר פינס-פז
מוזמנים
משרד מבקר המדינה: אליעזר גולדברג - מבקר המדינה
שלומית לביא - עוזרת בכירה למבקר המדינה ודוברת המשרד
בועז ענר - משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה
מיכל זיו - ממונה בכירה על אגף
חנה זוירברון - מנהלת ביקורת בכירה
משרד הבריאות
ד"ר יצחק ברלוביץ' - משנה למנכ"ל
פרופ' שמעון גליק - מנהל המחלקה להבטחת איכות
ד"ר יורם לוטן - סגן ראש שירותי רפואה
ד"ר אמיר שנון - מנהל המחלקה למקצועות רפואיים
ד"ר רמי היימן - לשכת הבריאות תל אביב
עו"ד יורה קרנות - סגנית בכירה ליועצת המשפטית של המשרד
אריה פז - מבקר פנים
ניצה אברמסון - שירותי בריאות הציבור
מיכל ישראלי - ראש ענף ביקורת
האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית
פרופ' ירון הר-שי - יו"ר איגוד הפלסטיקאים
ההסתדרות הרפואית לישראל
מלכה בורו - מנהלת המחלקה המשפטית של ההסתדרות הרפואית
המועצה הישראלית לצרכנות
ד"ר עו"ד יוסי ברג - יועמ"ש המועצה
ההסתדרות הכללית החדשה
חני מונין - אגף הרשות להגנת הצרכן
משרד ראש הממשלה
עוזי ברלינסקי - מנהל האגף לענייני ביקורת המדינה וביקורת פנים
משה איתן - ממונה ביקורת ופיקוח
מוזמנים נוספים
דוד יפרח
ד"ר דורון
יועץ משפטי
עו"ד תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
ירדנה מלר-הורביץ
תמלול והקלטה
סימול


משרד הבריאות - פיקוח המשרד על מרפאות ומכונים פרטיים –
עמ' 994 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה
היו"ר אמנון כהן
בוקר טוב לכולם, אני פותח את הדיון. הדו"ח מדבר בעד עצמו, מדובר כאן, למעשה, בתופעה מאוד חמורה, כאשר יש טשטוש בין טיפול רפואי לטיפול קוסמטי. אדוני המבקר, אולי משרד הבריאות התרגל לאיזשהן שערוריות שיהיו ואז פתאום מגיבים, כמו שהיה ברמדיה או עם הדגים. עכשיו מחכים שחס וחלילה יהיה איזשהו מצב של עוד שערוריה ואני מקבל עשרות מכתבים בנושא הזה של מכונים שעושים טיפולים, יש אנשים ונשים שלא יוצאים מהבית עקב פציעה, כשהלכו לתקן משהו קטן ופתאום זה נהיה יותר גרוע. למשל, הלכו להסיר שיער ופתאום נהיה ריבוי שיער. הדו"ח שלכם מאוד רציני, אבל לפני הדו"ח אני כיהנתי כיו"ר הוועדה לפניות הציבור של הכנסת ועוד בנובמבר 2000 קיימתי דיון גם בנושא הזה של טיפול קוסמטי על ידי קוסמטיקאיות בלתי מקצועיות ומורשות והנושא השני היה נושא הציוד הרפואי שלא היה בפיקוח, כשכל אחד יכול להכניס לארץ מה שהוא רוצה ואין מכון תקנים, הכל פרוץ. אדוני המבקר, כח"כ נמרץ, לטעמי, אז באותם הדיונים כתבתי מכתבים לשרים הרלוונטיים וגם יזמתי הצעות חוק כפי שסוכם אז. לא אכפת לי מהצעות החוק, אכפת לי שהנושא יטופל. בכל פעם שהצעות החוק הגיעו לשולחן של ועדת השרים תמיד אמר משרד הבריאות שאוטוטו יוצאות תקנות ואוטוטו מטפלים. אנחנו רואים שכבר עברו שלוש שנים, לא נותנים לקדם את החוק וגם לא מטפלים בעצמם בנושא. לא אכפת לי מהתקנות או מהחוק, אכפת לי שבריאות הציבור לא תהיה בסכנה, אכפת לי שאנשים ילכו למקום מסוים, ייכנסו לחדר הרדמה וייצאו משם בשלום, לאחר ששילמו במיטב כספם שיקבלו את השירות הנאה ושלא יתביישו אחר כך לצאת מהבית. לזה אנחנו, כנבחרי ציבור, שואפים להגיע. אני מדגיש שבריאות הציבור מופקרת ואין על זה אחריות. אני רוצה לשמוע, אולי תיקנתם את כל הליקויים והתקנות כבר חתומות. אם זה המצב, תאמין לי שאני אצא מבסוט מהדיון הזה. כמובן שניתן התייחסות לדו"ח עצמו ולתוכנו. עברתי על הדו"ח, הוא מאוד קשה, ואם לא נעשה צעדים אנחנו יכולים לגלות תופעה מאוד קשה, שהרבה מאוד מהציבור נכוו וסובלים עד היום מטיפול לא נאות. בבקשה, אדוני המבקר.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני מבקש מגברת חנה זוירברון להתייחס.
חנה זוירברון
אכן, בהמשך לדברי היו"ר, מצאנו שהנושא פרוץ לחלוטין ולמעשה כל אדם יכול לפתוח מרפאה. אני לא מדברת על ניתוחים כירורגיים, לזה יש תקנות ופיקוח של משרד הבריאות, לעומת זאת לגבי מכונים פרטיים-קוסמטיים שמספקים טיפולים אסתטיים אין שום דרישות ותנאים לפתיחתם ואין דרישות לגבי הרמה המקצועית של העוסקים בהם או לגבי המכשור ובטיחותו. הביקורת עסקה במספר נושאים, הראשון בהם הוא המידע לציבור. עלה שלעיתים באמת אין מידע למטופלים, הן לגבי המומחיות מקצועית של אותם רופאים שמטפלים בהם - למשל בניתוחים פלסטיים נמצא שלעיתים רופאים שאינם מומחים בתחום הכירורגיה הפלסטית הם אלה שמנתחים והציבור לא יודע על זה - והן בנושא הטיפולים עצמם, הן לגבי יעילות הטיפול, לגבי תופעות הלוואי ולגבי הנזקים שיכולים להיגרם לציבור מזה. משרד הבריאות לא פרסם לציבור מה עליו לשאול או מה עליו לדעת כשהוא בא לטיפולים האלה, מה הסיכונים ומהן מגבלות הפיקוח שלו, כשאין למעשה פיקוח של משרד הבריאות.

הנושא השני בו התרכזה הביקורת הוא הפרסום המטעה. ישנם מכונים שמפרסמים שיש להם מרכזים רפואיים שמטפלים גם בניתוחים פלסטיים וגם בטיפולים אחרים, כמו הסרת שיער, ומפורסם שהם ברשיון משרד הבריאות, כאשר רק הנושא הכירורגיה הוא ברשיון משרד הבריאות. הם כותבים ומפרסמים שהמכשור באישור משרד הבריאות כאשר, למעשה, אין חובת רישום של המכשירים שנמצאים במכונים האלה.
היו"ר אמנון כהן
זו הטעיית הציבור.
חנה זוירברון
זו הטעיית הציבור, המשרד לא מאשר את יעילות המכשור וגם אין בקרת איכות על הטיפולים האלה כמו שיש, למשל, בקרינה מייננת. כל המכשירים האלה הם מכשירים שאינם בעלי קרינה ואינם קולטים קרינה מייננת, לפי התקנות של משרד הבריאות ישנו צו פיקוח על מחירים ושירותים רק לגבי מכשירי קרינה. ישנה גם הטעייה לגבי מכשירי לייזר, שנאמר שהם באישור מכון התקנים כאשר מכון התקנים בכלל לא בודק את הנושא של מכשירי לייזר.
אופיר פינס-פז
אין בכלל תקן רשמי. עד עצם היום הזה שר התעשייה והמסחר לא הוציא תקן רשמי לנושא הזה. יש תקן במכון התקנים אבל הוא אף פעם לא קיבל גושפנקא, זו המלצה בלבד.
היו"ר אמנון כהן
שר התמ"ס לא יכול לטפל גם בזה, יש לו חמישה משרדים, לאט לאט.
אופיר פינס-פז
האמת היא שזה שר התמ"ס הקודם.
קריאה
כמה מכונים כאלה יש?
חנה זוירברון
יש אולי מאות. אנחנו לא בדקנו את המכונים, אנחנו בדקנו מעל 20 פרסומים.
קריאה
בדקתם שלמשרד הבריאות יש את כל הרשימה?
חנה זוירברון
כן, לאותם מכונים להם יש רשיון. יש כ-22 מכונים כאלה.
קריאה
אז למה את אומרת שיש אולי מאות?
חנה זוירברון
אני מדברת על מכונים ומרפאות שמטפלים טיפולים להסרת שיער, מכונים קוסמטיים לטיפולים וכאב וכו'.
קריאה
וכל אלה לא צריכים רשיון?
חנה זוירברון
לא, אלה לא צריכים רשיון מהמשרד. ישנה הטעיה מסוימת, לפעמים רופאים כותבים שהם מומחים להסרת שיער כאשר בתקנות רופאים אישור תואר מומחה אין כזה דבר, אין מומחיות להסרת שיער.

הנושא השלישי שבדקנו הוא שבנושא הטעיית הציבור לא פנה משרד הבריאות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, שהוא זה שצריך לאכוף את הדברים האלה. כך זה באותם דברים שאנחנו בדקנו, יתכן שקיימים דברים נוספים.

נושא נוסף הוא פיקוח המשרד. נמצא שגם באותן מרפאות שחייבות רישום ישנן כאלה שלא ממלאות אחר תקנות בריאות הציבור רישום מרפאות. שם, למשל, אסור לאותן מרפאות לבצע ניתוחים שכוללים הרדמה של מעל 40 דקות והיו מרפאות שביצעו ניתוחים גם מעבר לאותן 40 דקות.
אופיר פינס-פז
בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה בעיתון שחולה נפטרה מניתוח בכיס המרה באחת מהמרפאות החיצוניות והמשפחה תובעת עכשיו את המרפאה הזו.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
כיס מרה זה ניתוח לבית חולים.
אופיר פינס-פז
באמת התפלאתי. אם אני מביא לך את זה, מה אתה עושה?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אם אתה מביא לי את זה אז אני ממנה ועדה, בודק ומגיש את המסקנות.
היו"ר אמנון כהן
רק אם יש תלונה.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
גם בעיתון. אם מגיע לידיעתנו מידע שאומר שיש כאן, לכאורה, רשלנות רפואית, אנחנו גם על סמך מידע מן הסוג הזה ממנים ועדה. לא צריכה להיות תלונה קונקרטית, בתנאי שיש לי את הפרטים של החולה או של המקום וכן הלאה.
היו"ר אמנון כהן
זאת אומרת, כל אזרח שנפגע אתם לא בודקים, רק אם יש תלונה אתם מקימים ועדה.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
גם וגם. יש גם תהליך שבו אנחנו בודקים בעקבות תלונה ויש גם מערכת של פיקוח שמתייחסת באופן סיסטמתי, גם לבעלי הרשיונות.
אופיר פינס-פז
אני קראתי את הידיעה הזו בעיתון בשבוע שעבר, הבאתי את זה לאדם שעבר ניתוח כיס מרה קצת בעייתי באחד מבתי החולים ואמרתי לו: "תראה, זה יכול היה להיגמר הרבה יותר גרוע". אז אני אומר לך, זה היה כיס מרה וזה היה במרפאה פרטית, למרות שעכשיו אני שומע שאסור להם בכלל לבצע ניתוחים כאלה.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
נכון, אסור להם.
אופיר פינס-פז
אבל מבצעים.
חנה זוירברון
היה גם מקרה של מוות בניתוח פלסטי.

ישנו נושא של מכשור הלייזר, שהוא חשוב, שלא נקבעו במשרד הבריאות שום תנאים אם מותר לבצע, לאיזו מטרה ובאיזה תנאים, והיו מקרים שקוסמטיקאיות או מישהו לא מורשה כמו רופאים ואחות, שלא בהשגחת רופא, עשו את הדברים האלה, או רופאים שאין להם רשיון בארץ בתחום הזה.

הנושא האחרון הוא נושא קוסמטיקאיות, שגם הוא פרוץ לחלוטין ואין שום הנחיות או דרישות שהן יעמדו באיזושהי רמה מקצועית או השכלה. הן אפילו לא צריכות ללמוד בשום מקום.
אופיר פינס-פז
ואתם ממליצים לשנות את זה?
חנה זוירברון
כן.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני רוצה להוסיף שהמצב היום בוודאי רחוק מלהיות משביע רצון. ברור שצריכה להיות אכיפה וצריך להיות פיקוח, אך גם במציאות הנוכחית, למעשה הציבור איננו יודע את מגבלות הפיקוח של משר הבריאות. אני חושב שראשית חוכמה צריך ליידע את הציבור על אותן מגבלות שהמשרד טוען להן. היום, לעיתים קרובות, הציבור חי באשליה שהכל נמצא תחת פיקוח משרד הבריאות וצריך להודיע לציבור, שיידע מהן המגבלות של משרד הבריאות.
אופיר פינס-פז
הדבר שהכי מקומם אותי בתשובה של הממשלה זה הנוסח שאומר: "מה אתם רוצים מאתנו? החוק לא מחייב אותנו". אני פשוט לא מבין מה צריך לקרות כדי שאתם, בזמן אמת, לפני דו"ח מבקר המדינה, תשנו את החוק ותתקנו אותו למען בטחון הציבור? אתם חושבים שכל דבר אורי אריאל או אני או ח"כ אחר יכול להמציא ולחוקק חוקים שהם סופר-מקצועיים? אולי ד"ר אלדד יכול לעשות פה חוק בעניין הזה, כי הוא במקרה בא מהתחום, אבל הממשלה צריכה ליזום חקיקה ותיקוני חקיקה על פי מציאות משתנה לטובת האינטרס הציבורי, לא לחכות לכנסת.
היו"ר אמנון כהן
ח"כ אופיר, אני אמרתי לך שלפני שלוש שנים קיימתי דיון בוועדה לפניות הציבור ובעקבות הדיונים הללו הכנתי שתי הצעות חוק כדי לעזור. כבר שלוש שנים אני ממשיך ובא לוועדת שרים ומשרד הבריאות מתנגד.
אופיר פינס-פז
זה כבר חמור.
היו"ר אמנון כהן
אומרים: "אוטוטו אנחנו מתקינים תקנות, לא צריך חוק". אז תביאו לי תקנות. הגיעה לכאן גם נציגות של האזרחים - מנכ"ל הרשות להגנת הצרכן, שגם בדיונים הקודמים היו שותפים וגם הם אמרו שיש להם הרבה מאוד תלונות שהגיעו אליהם מהציבור. נשמע אותו ואחר כך יתייחס מבקר המדינה לשאר הדברים ולמכלול הבעיות ואולי יאיר את עינינו בתשובות ענייניות שנוכל לבשר לציבור שתוך תקופה קצרה נצא עם בשורות טובות.
דוד יפרח
כמו שאמרת, לפני שלוש שנים התקיים דיון בוועדה שעמדת בראשה, הוועדה לפניות הציבור, דיון של שעתיים או יותר, דיון ממצה, שבסופו הובטח שתקום ועדה שתגיש מסקנות והכל ייפסק. אנחנו קיבלנו עשרות של מכתבים ומקרים של נשים שרצו לקבל יופי, היו להם כתמי עור לדוגמה, ולא זו בלבד שנתנו את מיטב כספם אלא גם יצאו עם צלקות שהן פוחדות ומתביישות לצאת מהבית. זה לא רק נזק כספי, שגם זה חשוב בפני עצמו, אלא נשים שממש פגעו בהן וכיערו אותן. עלה גם נושא הציוד, הציוד לא מתאים, אף אחד לא בודק את הציוד, מה עושים, עם איזה כלים עובדים, זה לא סניטרי ולא מסודר. אמרו שיקום מישהו שיפקח על הציוד, שיראה שהציוד מתאים.
קריאה
סגרו פעם מקום כזה?
דוד יפרח
המקומות שנסגרו לא נסגרו בגלל שמישהו מהרשויות פנה אלא כי אנחנו פרסמנו את כל המקומות בעיתון, אחרי שבדקנו אותם, יצאו כתבות ב"ידיעות אחרונות" וב"מעריב" ואני אישית קיבלתי לא פעם איומים שיפגעו בי באופן אישי בגלל שאני נתתי את האישור לפרסום הזה.
קריאה
עד כדי כך?
דוד יפרח
ודאי, אנשים עשו מזה הון לא ביושר ולא בצדק. אמרו לי שכדאי לי לאל פרסם את זה בעיתונות ואמרתי שאני לא פוחד, לא הלכתי עם שומר ראש ועשינו את מה שצריך לעשות. המקומות שנסגרו לא נסגרו בגלל משרד הבריאות אלא בגלל שפרסמנו אותם בעיתונות.
היו"ר אמנון כהן
והציבור חדל להגיע.
דוד יפרח
הציבור פשוט הצביע ברגליים. קרו נזקים, אני נפגשתי עם כמה נשים ונערות שרצו לשפר משהו בפנים או במקום אחר ואתה רואה שהן מתביישות לצאת מהבית. יש צלקות שאין מי שיטפל בהן, מי אחראי על זה?
היו"ר אמנון כהן
תודה. בדו"ח נאמר שבסיכום הוועדה התחייבו להקים צוות משותף משרד הבריאות ומשרד העבודה והרווחה לבחינת נושא הטיפולים הקוסמטיים ותיקון החקיקה שיקבע את תנאי ההכשרה והרישוי בתחום זה. הדיון היה בנובמבר 2000 ועד סיום ביקורת המבקר באוקטובר 2002 לא הוקם צוות כזה, שנתיים לאחר מכן שום דבר לא זז. אולי היום יש לנו כבר בשורה אחרת. לפני שנעבור למשרד הבריאות, אני מבקש לשמוע מהמועצה הישראלית לצרכנות את ד"ר יוסי ברג.
ד"ר עו"ד יוסי ברג
העברנו את החומר למבקר המדינה וחלק ממנו משתקף בדו"ח אבל המצב בשטח הוא מצב קשה. מה שצרכנים רואים זה שאין פיקוח, אין למי לפנות ואין מה לעשות. החוק לא נותן להם פתרון והצרכן הישראלי בתחום הזה פשוט מופקר. אנחנו רואים את זה בתלונות של צרכנים שהולכים לטיפולים, לא רק לטיפולים קוסמטיים, גם לטיפולים של עור ושל כאב. אדם שכואב לו הולך למרפאה, יש מרפאות לייזר, לוקחת ממנו 20 או 40 אלף שקל לטיפולים, מבטיחה לו סדרה של 60 טיפולים, הוא מתחיל לבוא, זה לא עוזר לו, הוא מבקש לעצור ואומרים לו: "אדוני, לך הביתה". הוא אומר: "רגע, אבל שילמתי לכם 40 אלף שקל, לא תחזירו לי לפחות חלק?" אומרים לו: "לא. התחייבנו שאנחנו לא מחזירים". אף אחד לא מטפל בו.
היו"ר אמנון כהן
ומחתימים אותו שלא יוחזר הכסף?
ד"ר עו"ד יוסי ברג
אכן, פחות או יותר, זה מה שיוצא.
היו"ר אמנון כהן
לא מחתימים אותו מה הסכנות שיכולות להיות שייקח על עצמו?
ד"ר עו"ד יוסי ברג
מחתימים אותו על דף שהוא פחות או יותר עמוד דליל שאומר: "אני בא לטיפול, אולי יעזור לי, אני מודע מראש שזה אולי לא יעזור לי". על זה מחתימים אבל בפרסומות מבטיחים לו הרים וגבעות. אנחנו יכולים לראות את זה בפרסומות לגבי ניתוחים להורדת משקפיים, בהן פרופסור מבטיח: "עשיתי אלפי ניתוחים מוצלחים" והוא לא מספר על ניתוחים בהם הוא גרם לעיוורון. אנחנו רואים פה הטעיות גם לגבי החיוניות של הטיפול, גם לגבי האפקטיביות של הטיפול, גם הטעיות כאילו קיים פיקוח ואישור וגם הפרת הבטחות. ממה שאנחנו ראינו והמלצנו, יש הגדרה של מטפל ושל טיפול בחוק זכויות החולה, אנחנו לא רואים שום סיבה שהחוק החשוב הזה לא יחול גם בתחומים האלה. מעבר לזה, צריך לשקול, לטעמנו, גם דרישת רשיון בתחומים האלה. מה שאמר המבקר הוא מאוד נכון - כשאדם נכנס למרפאה והוא רואה אנשים בחלוקים לבנים, דוקטור כזה ודוקטור אחר, שלפחות בינתיים, עד שעושים את כל הדברים הדרושים, שמשרד הבריאות יוציא הוראה שיהיה כתוב שהמקום הזה בלי רשיון של משרד הבריאות ובלי פיקוחו, שהצרכן יידע. היום כתוב הפוך. מעבר לזה, משתמשים בחוזים אחידים, מקפחים ומזיקים. פנינו גם למשרד התעשייה והמסחר בבקשה שיקבעו בחוק שאסור להשתמש בחוזים האלה, דרישה שטרם נענתה.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה. נשמע מישהו מהאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.
פרופ' ירון הר-שי
אני יו"ר האיגוד לכירורגיה פלסטית בישראל, איגוד שהוקם ב-1956. אנחנו פועלים תחת אגף של ההסתדרות הרפואית והמועצה המדעית. בגוף יש 130 חברי איגוד שכולם מומחים בכירורגיה פלסטית. ברשות היו"ר, אני יכול להעביר לך את מסלול ההתמחות המייגע שעובר רופא כזה שרוצה להיות מומחה בכירורגיה פלסטית, הוא חייב לעבור התמחות בת 6 שנים בה הוא נחשף ומבצע סדרת ניתוחים רבים ומגוונים על מנת שיוכשר לתת את הטיפול הטוב ביותר, המקצועי ביותר והעדכני ביותר לקהל המטופלים. אני מפנה למסמך מספר 2.
היו"ר אמנון כהן
איך האזרח יודע באיזה מכון יש את הרופא המומחה ובאיזה מכון אין?
פרופ' ירון הר-שי
הוא לא יודע. אנחנו מקימים זעקה כבר תקופה ארוכה שבמכונים שמטפלים בניתוחים פלסטיים חייבת להיות הוראה שרק מומחים בכירורגיה פלסטית יתנו את הטיפול.
היו"ר אמנון כהן
אף אחד לא יכול לבדוק את זה, האזרח לא יכול לדעת.
פרופ' ירון הר-שי
האזרח יכול לבדוק את זה, לכל מומחה בכירורגיה פלסטית יש תעודה ומספר רשיון.
היו"ר אמנון כהן
לבקש לראות תעודה?
פרופ' ירון הר-שי
התעודה חייבת להיות מונחת על השולחן או תלויה על הקיר והוא יכול להפנות את הפציינט שיראה שהוא אכן קיבל אישור של משרד הבריאות להיות מומחה בכירורגיה פלסטית. לאנשים שאין את ההתמחות הזאת גם אין תעודה כזאת. רוב העובדים שעובדים במכונים הם אנשים או רופאים שאין להם שום הכשרה בסיסית בכירורגיה פלסטית. יש שם כירורגים כלליים, אורטופדיים וגניקולוגיים שעושים קילופי פנים והקטנות שדיים. אנחנו זועקים כדי שידעו שיש גוף שהתפקיד שלי כיו"ר ותפקיד החברים באיגוד לכירורגיה פלסטית הוא לתת רפואה מקצועית לקהל המטופלים במדינת ישראל. אנחנו עברנו הכשרה מתאימה. אני לא מדבר על הכשרות בכנסים בינלאומיים ובאקדמיה, שכולנו מחויבים לתת מקצועניות. אין את זה. לכן אנחנו שומעים על כל המקרים. גם לכירורג פלסטי מומחה יכולים להיות כישלונות, אבל לפחות אחרי הכשרה של 6 שנים ותת התמחויות המומחים לכירורגיה פלסטית יודעים מה הסכנות, מה יכולות להיות הבעיות ויכולים להימנע מהן.
היו"ר אמנון כהן
כמה בוגרים יש לכם?
פרופ' ירון הר-שי
אנחנו 130 חברים באיגוד כרגע.
היו"ר אמנון כהן
וכמה מכונים ללא רשיון כזה יש?
פרופ' ירון הר-שי
את זה שמעתם מהמשרד, מדובר על מאות. זה הפך להיות עסק כלכלי, אנשי עסקים מגלגלים את העסק הזה.
מלכה בורו
שמי מלכה בורו, מההסתדרות הרפואית. אני רוצה לחזק את דבריו של קודמי ולומר שחלק ניכר מהמכונים והמרפאות לא מציעים שירותי רפואה בכלל, מה שהם עושים זה לא רפואה, זו פשוט שרלטנות. הוא מדבר על דברים רפואיים שלהם רופא מומחה בכירורגיה פלסטית הוא האדם הנכון, וכמובן לא מישהו שהוא כלל לא רופא, אבל חלק מהדברים האלה בכלל לא נקראים רפואה.
היו"ר אמנון כהן
אתם פונים לשר הבריאות או למנגנון? מה אתם עושים? איך אתם, כגוף, מאירים את עיניהם? כגוף אתם גם נפגעים מבחינה כלכלית, אין פה שוויוניות - בנאדם הולך, לומד, מקבל הכשרה, משלם כסף אולי ומישהו אחר, חאפר, בא ונכנס ומסכן את חיי הציבור.
פרופ' ירון הר-שי
זה בהחלט כך. למעשה, את המכונים האלה מנהלים אנשי עסקים, לא אנשי רפואה. הנושא של ניתוחים אסתטיים בעולם מגלגל מיליארדים של דולרים בשנה. זה הפך להיות עסק. לעסק הזה נכנסים רופאים שמשלמים להם פרוטות עבור ניתוחים גדולים. למשל על ניתוח הקטנת שדיים, ניתוח של שלוש וחצי שעות, יכול להיות שאותו רופא יקבל מספר שקלים זעום אבל זאת האפשרות שלו אולי להתפרנס ולכן אנשים שאין להם התמחויות והכשרה אומרים שיותר טוב לעשות את זה ככה מאשר כלום. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו, כחברי האיגוד, בכל תקשורת - אם זה בעיתון, בטלוויזיה או ברדיו - מנסים להעביר את המסר הזה לציבור. אין לנו מערכת יחסי ציבור מספיק דומיננטית. אני נכנסתי לתפקיד לפני מספר חודשים ואני רואה את זה כיעד לשפר את יחסי הציבור של האיגוד שלנו כדי להביא את זה לתשומת לב האזרח במדינת ישראל שיש גוף מקצועי שהוא יכול לתת את המענה.
היו"ר אמנון כהן
אתם בינתיים נכשלתם בתפקיד הזה.
פרופ' ירון הר-שי
אנחנו נכשלנו ואני מודה בזה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
לא רק אתם, אני הייתי מצפה שהסתדרות הרופאים תביע את עמדתה בצורה קצת יותר נחרצת.
מלכה בורו
אנחנו הבענו את עמדתנו.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני מתכוון כלפי הציבור.
מלכה בורו
אני מתכוונת כלפי הציבור.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני לא ראיתי שיש הסברה מסיבית מצד הסתדרות הרופאים בנושא הזה.
היו"ר אמנון כהן
להתריע בפני הציבור.
מלכה בורו
בסדר גמור, בתחומים מסוימים כן פועלים, למעל בנושא ה-Anti-Aging, אבל אני מקבלת את זה, זה באמת משהו שצריכים לעשות.
היו"ר אמנון כהן
מה זה צריכים? אתם נערכים? צריך כסף?
מלכה בורו
אני אחזור ונראה מה אפשר לעשות.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אתם הצטמצמתם לנושא אחד או שניים אבל התופעה היא כללית ורחבה, בזה אתם לא פעלתם, למיטב ידיעתי.
מלכה בורו
אני מסכימה. עם זאת, משרד הבריאות צריך לפקח על העניין הזה.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה לשאול שאלה את עו"ד יוסי. בנאדם נפגע, מה הוא צריך לעשות? להתמודד לבד מול תביעות משפטיות?
ד"ר עו"ד יוסי ברג
כמו שאמרתי קודם, הבעיה נכון לעכשיו היא שהצרכן מופקר. כלומר, צרכן שנפגע נשאר עם הבעיה שלו והוא צריך להילחם. הוא פונה לרשויות ונותנים לו בדיוק אותה תשובה שקיבל משרד מבקר המדינה: "זה לא בתחום החוק, זה לא בתפקידינו, אנחנו לא עושים". מי שמגיע למועצה הישראלית לצרכנות אנחנו עוזרים לו, אבל אנחנו עוזרים לבודדים שמגיעים. על כל אחד שמגיע יש עשרות שלא מגיעים ואנחנו צריכים להילחם בבתי משפט מול עסקים שיש להם עורכי דין ושיש להם עוצמה כלכלית.
היו"ר אמנון כהן
אתם עושים את זה באופן וולונטרי?
ד"ר עו"ד יוסי ברג
אנחנו ארגון צרכנים שהוקם מטעם המדינה, אנחנו חברה ממשלתית.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי, תודה. אנחנו מגיעים לנציגים של משרד הבריאות, נשמע את המשנה למנכ"ל.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
לפני כן יש לי שאלה. האם הוזמן הממונה על הגנת הצרכן? גם לו יש מה לומר.
היו"ר אמנון כהן
לא הזמנו אותו לדיון כי בדו"ח לא ראינו שהוא מופיע.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
בנושא של פרסומים מטעים לציבור, חשבנו שזה נושא שהוא בתחום הגנת הצרכן, ב-28 באוקטובר פניתי לעו"ד יצחק קמחי, בהמשך לדו"ח מבקר המדינה בנושא פיקוח משרד הבריאות על מרפאות, והוא בשלב זה ביקש מאתנו שנעביר לו חומר נוסף. אנחנו מעבירים לו עוד חומר.

אנחנו מקבלים את כל ממצאי מבקר המדינה ואת כל המלצותיו. לקחנו את זה מבחינתנו כתוכנית עבודה, בעצם מיום שקיבלנו את טיוטת הדו"ח.
היו"ר אמנון כהן
לא התחלתם מהתקופה שאני סיכמתי את הדיון ב-2000?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
גם מה שאתה סיכמת את הדיון היה פעילות מסוג אחד, אני מדבר כרגע על מכלול הנושאים שמבקר המדינה העביר אלינו, יש פה נושאים רבים, חלק מהם באמת חופפים לנושא הוועדה לפניות הציבור, חלק מהם כמובן נושאים חדשים שעלו תוך כדי. לכן התייחסנו לכל נושא בפני עצמו, עם כל החשיבות. באופן כללי צריך להבין את מסגרת הפיקוח של משרד הבריאות. משרד הבריאות בעצם מפקח על שירותי הבריאות בשתי רמות: רמה אחת, רמת בעלי המקצועות. יש רשימה של בעלי מקצועות שטעונים רישוי על פי חוק, כמו רופאים, כמו פסיכולוגים, כמו רוקחים, כמו רופאי שיניים וכן הלאה, ואז כל בעל מקצוע כזה צריך להוכיח שאכן הוא זכאי לאותו רשיון ומרגע שהוא זכאי הוא יכול לעסוק בתחום שהרשיון מקנה לו. בנוסף לכך, לגבי חלק מהמקצועות, ונושא הרופאים הוא דוגמה אחת, יש את נושא המומחיות, גם פה, בסופו של דבר, המומחיות ניתנת על ידי משרד הבריאות, אמנם באמצעות המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, אבל מי שמקנה מומחיות הוא משרד הבריאות.

אני רוצה להפנות את תשומת לב החברים שבהתאם לפקודת הרופאים קיים סעיף בפקודה שאכן מסמיך את שר הבריאות להתקין תקנות שיגבילו רופאים לעיסוק מסוים. כלומר, אפשר יהיה לכתוב שניתוחים פלסטיים ייעשו רק על ידי מומחים לרפואה פלסטית או ניתוחים בכירורגיית ילדים ייעשו רק על ידי מומחים בכירורגיית ילדים.
היו"ר אמנון כהן
זה בהמלצות?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
לא, זה מופיע בחוק. בפקודת הרופאים יש תיקון שנעשה לפני 10-11 שנים ומופיע סעיף שמסמיך את שר הבריאות להתקין תקנות שיגבילו עיסוק לתחום מסוים, שלא כל רופא יוכל לעסוק בכל דבר. בתוך החוק אבל כתוב שהתקנות האלה צריכות להיעשות בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית. עד היום כל ניסיון של משרד הבריאות להגביל עיסוק של רופא לתחומים מסוימים ולהתנות את זה בדרישות מקצועיות מסוימות נתקל בסירוב מוחלט של ההסתדרות הרפואית. כולנו מבינים את התהליך - יש תהליך של התייעצות, אחר כך צריך לבוא עם זה לוועדת העבודה והרווחה ואתה רוצה שהדברים, בסופו של דבר, יצאו לידי פועל. אני לא מנסה לתרץ את זה, אני רק מנסה להראות שבמסגרת הזאת לאנשים מאוד נוח לבוא ולהגיד: "אוקיי, יש אפשרות" וכן הלאה, אבל כשזה מגיע לרמה הפרקטית, לצד הפרופסיונאלי, אנשים לא כל כך אוהבים שמגבילים אותם בעיסוק ובעצם אומרים שברגע שיש לאדם לעסוק ברפואה, מאותו רגע הוא בעצם ראשי לעסוק בכל תחומי הרפואה. אנחנו, כמשרד הבריאות, בפירוש לא מקבלים את זה, ואכן הכוונה היא לנסות לפחות להגדיר חלק מהמקצועות, אותם מקצועות פרובלמטיים, בדרישות של הכשרה. צריך להבין שגם בנושא הזה של כירורגיה פלסטית הדברים הם לא לגמרי פשוטים, משום שכמו שאתם יודעים, בחלק מהתחומים יש גם אזורי חפיפה. אם, למשל, אנחנו מדברים על אנשים שעוברים ניתוח לתיקון מבנה האף, אז כמו שאתם יכולים להבין עוסקים בזה גם כירורגיים פלסטיים אבל גם רופאי אף-אוזן-גרון רואים את עצמם כגוף שיש לו מספיק ניסיון, וחלק מהם גם הקדיש את עצמם, ויהיה קשה מאוד לבוא ולהגיד להם לא לעסוק בדבר שהם עסקו בו עד לאותו רגע. זאת רמה אחת של פיקוח, רמה אחרת של פיקוח היא רמת המוסדות. כלומר, כל בית חולים או כל מרפאה כירורגית שעוסקת בפעולה כירורגית, על פי חוק טעונה רשיון של משרד הבריאות. כלומר, מרפאה כירורגית לא יכולה להתחיל לפעול מבלי שהיא תעמוד בדרישות ובתנאי המינימום של משרד הבריאות ורק אז היא מקבלת רשיון. בעקבות הערות מבקר המדינה שהציבור לא יודע בעצם לאיזה מרפאות יש רשיון ולאיזה אין, אנחנו פרסמנו זאת במודעות בעיתון, בתשלום, ואתה יודע כמה הנושא הזה של תשלום פרובלמטי אצלנו. אנחנו חשבנו שזה מספיק חשוב שנפרסם את המודעות האלה ואכן פרסמנו מודעות בתשלום בהן פירטנו את כל המרפאות שיש להן רשיון מטעם משרד הבריאות לבצע ניתוחים כירורגיים ובפירוש נאמר שם שלמרפאות אחרות אסור לבצע ניתוחים כירורגיים.
היו"ר אמנון כהן
מתי וכמה פעמים זה פורסם?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
מעבר לזה שזה פורסם זה גם נמצא באתר האינטרנט של משרד הבריאות. במילים אחרות, כל אזרח במדינת ישראל יכול לעלות לאתר האינטרנט של משרד הבריאות ולקבל את הרשימה. אין פה עניין שאני צריך לפרסם את זה כל יום בעיתונים, זה קיים כל הזמן.
היו"ר אמנון כהן
ובעיתונים כמה פעמים זה פורסם?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
למיטב ידיעתי, פרסמנו כשלוש פעמים. אני מקבל את מה שאתה אומר, אני לא חושב שפרסום אחד או שניים יפתרו את הבעיה, אני חושב שהדבר הנכון הוא שיש אתר בו אפשר לקבל את האינפורמציה. מי שזה מעניין אותו לא ילך לחפש עיתונים מלפני חודשיים. אני חושב שהטכנולוגיה מאפשרת לנו להיות הרבה יותר מעודכנים. מעבר לזה, כמובן שכל מי שפונה למשרד הבריאות בכל צורה שלא תהיה מקבל את האינפורמציה הזאת מיידית, והוא גם יכול לקבל ספציפית - להגיד שהוא הולך למרפאה מסוימת והוא רוצה לדעת אם יש לה רשיון. אנחנו אכן מקבלים פניות כאלה ומודיעים.

נושא אחר הוא הנושא שאתה העלית, נושא מכשור רפואי. ממה שנאמר לי אתמול, אנחנו סיימנו את נוסח הצעת החוק בנושא אביזרים ומכשירים רפואיים והיא מוכנה לעבור לדיון בפני ועדת שרים לענייני חקיקה כהצעת חוק ממשלתית. התהליך היה די מורכב, כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, שר האוצר לא כל כך אהב את זה, משרד התעשייה לא תמיד אהב את כל מה שכתבתנו שם, אבל בפירוש המשמעות היא שכל מכשור רפואי, כולל מכשירי לייזר, שלא יירשמו במשרד הבריאות, זו תהיה עבירה על החוק. כאשר מכשיר כזה נרשם אנחנו יכולים גם להעלות דרישות לגבי הפעלה של אותו מכשיר, שתוכל להיות רק בתנאים מסוימים.
היו"ר אמנון כהן
מתי הצעת החוק הזו תגיע לוועדת השרים?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
לפי מה שנאמר לי אני מעריך שבמהלך החודש הקרוב הצעת החוק תהיה בשלה. לוח הזמנים תלוי במזכירות הממשלה.
היו"ר אמנון כהן
אם תגיד שזה כבר במזכירות אנחנו נדאג להעביר את זה.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
בסדר גמור, אני אעביר את האינפורמציה הזו.

נושא אחר שראינו בו חשיבות הוא כל הנושא של שימוש בלייזר קוסמטי. גם פה ראינו את זה כנושא בעל משמעות חשובה ביותר ומינינו ועדה ברשותו של ד"ר אורנשטיין, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים שיבא, שהוא בפני עצמו מומחה בתחום של לייזר וצרכים אסתטיים, ויחד עם צוות משותף אנחנו בונים כרגע תוכנית שקובעת מהן הדרישות המינימליות מבחינת איכות ומבחינת בטיחות בנושא של מכשור לייזר.

נושא אחר, וזאת ההבטחה שהבטחנו לוועדה שלך, הוא נושא קוסמטיקאיות והשימוש בלייזר על ידי קוסמטיקאיות. גם כאן יש צוות.
היו"ר אמנון כהן
ומה ההכשרה שלהן.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אני מעריך שבמהלך חודש מרץ-אפריל, כך הובטח לי על ידי יו"ר הוועדה, נוכל לקבל סוף סוף את ההמלצות של הדרישות ושל ההכשרה, כך שנוכל להגיש לכם דו"ח גם לגבי הפעילות שלנו בתחום הזה. הבעיה היא כזאת: קוסמטיקאית, פר הגדרה, היא בפירוש לא מקצוע רפואי, אף אחד גם לא חושב שזה מקצוע רפואי, ולמעשה ההכשרה היום נעשית במסגרת משרד העבודה והתעסוקה. יחד עם זאת, מאחר וזה נושא שנוגע לבריאותם של הרבה מאוד אנשים במדינת ישראל אנחנו חושים שלנו צריכה להיות מעורבות בפיקוח ודרישה גם בתחום הזה.

אנחנו כמובן מטפלים בכל תלונה ובכל אירוע, יהיה חריג ככל שיהיה. נמצא כאן פרופ' גליק, הוא ממנה מדי שנה סדר גודל של 200 ועדות שאנחנו בודקים בהן אירועים בהם אנחנו חושדים לרשלנות רפואית. חלק מהם נגמרים בכך שלאותם רופאים לוקחים את הרשיון לעסוק ברפואה.
היו"ר אמנון כהן
כמה כאלה יש?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אני מעריך שמסביבות 10-12 רופאים בשנה לוקחים את הרשיון.
היו"ר אמנון כהן
למרות שיש אלפי מכונים?
קריאה
יש מעט מאוד תלונות שמגיעות.
היו"ר אמנון כהן
אנשים מתביישים להתלונן. אנשים מתביישים לצאת מהבית, לא יכולים להתלונן.
קריאה
על קליניקה און, עד שהצלחנו למצוא חומר לקח זמן, אנשים מתביישים להתלונן.
היו"ר אמנון כהן
זו תופעה חמורה אם מבקר המדינה ראה צורך לעשות חקירה בנושא הזה, זו תופעה אמיתי ורחבת היקף שאנשים מתביישים להתלונן לגביה. מדובר בנשים צעירות, זו בעיה קשה מאוד.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
לא רק, בכלל, באופן כללי.
דוד יפרח
אתם מטפלים אחרי שאדם נפגע, מה אתם עושים כדי לקדם את זה שלא ייפגעו?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אמרתי, יש שני שלבים. יש את הנושא של בעל רשיון, יש את המוסד עצמו, יש את הסטנדרטים ואת קווי ההנחיה של איך המערכת הזו צריכה לעבוד, מתוך כוונה שזה, בסופו של דבר, ימנע את התקלות. אבל כשקורה תקלה אתה מטפל גם במי שגרם לתקלה באופן ישיר, במידה וזה מגיע לידיעתנו.

נושא אחר, שהוא בעל חשיבות מבחינתנו, הוא נושא המידע לציבור. זה אחד הדברים שהעלה מבקר המדינה, וכל אחד מאתנו שפותח עיתון באמצע שבוע, בעיקר בסוף שבוע ובעיקר במקומונים, רואה מרוחות על פני עמודים שלמים כל מיני פרסומות למיניהן.
היו"ר אמנון כהן
אתם לא צריכים לחפש אותם, הם אומרים: "חבר'ה, אנחנו פה".
קריאה
גם ברדיו.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
כל הנושא של בריאות, שירותי בריאות, הבטחה לנעורי נצח, לתוחלת חיים בלתי מוגבלת ולבריאות שלמה וכו', זה מה שאנחנו קוראים שם. אם יש נושאים קונקרטיים, כמו הנושא של Anti-Aging, הטיפול נגד הזדקנות.
היו"ר אמנון כהן
זה פופולרי מאוד היום.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
כן. ולמרות הפופולריות אנחנו, את עמדתנו בעניין הזה הבענו בצורה החריפה והברורה ביותר. אין שום הוכחה שהשימוש בטכנולוגיה הזאת אכן עוצר באיזושהי צורה את ההזדקנות.
היו"ר אמנון כהן
לפחות יש אשליות לאנשים.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אני מצטער שאנחנו שוברים את האשליות לאותם אנשים. פרסמנו על כך באמצעות דובר משרד הבריאות, גם באמצעות הודעה לכל הנוגעים בדבר וגם יש את זה באתר האינטרנט של משרד הבריאות. אבל לא רק זאת, אנחנו מינינו ועדה בראשותה של ד"ר דורית צנקלוצקי, שפועלת באופן קבוע יחד עם כל נציגי אגפי משרד הבריאות, שהתפקיד שלה הוא להגיב. כלומר, לאותה ועדה אנחנו מעבירים כל פרסום שמובא לידיעתנו, הם עוברים על המודעה ועל סמך זה מעבירים הודעות לדובר משרד הבריאות ואומרים: "קראנו מודעה כזאת, אנחנו מבקשים להודיע לציבור שזאת הודעה מטעה" וכו'.
היו"ר אמנון כהן
ומה אתם עושים למכון הזה?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אם המכון הזה עובר על החוק אנחנו כמובן מפעילים את המערכת החוקית.
היו"ר אמנון כהן
אבל כרגע אין לכם כלים.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
לכן, כמו שהזכרתי קודם, אם אני נתקל בתופעה של בעל מכון או מרפאה שטעונה רישוי עוברת על החוק הממונה על הרישוי פונה אליהם ומפנה את תשומת לבם. אחת הסנקציות שאנחנו נוהגים לעשות למרפאות מן הסוג הזה היא למשל לקצר את תקופת הרשיון שלהן. כלומר, במקום לתת להן תקופת רשיון לשלוש שנים אנחנו נותנים להם תקופה יותר קצרה כדי שזה ידרוש פיקוח נוסף במידת הצורך. שוב, אני חושב שכל מה שנעשה אכן נעשה אבל זה עדיין לא מספיק.
מיכל זיו
אבל הכלים שלכם מתייחסים אך ורק לאותם מכונים ומרפאות שחייבים רישוי.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
נכון מאוד.
מיכל זיו
אבל כפי שאנחנו יודעים, קיימים מאות מכונים ומרפאות שלא חייבים רישוי. בתחום הזה, שהוא הגדול והרב, העסק פרוץ לחלוטין.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
גם פה הכיוון שאני רואה ככיוון שצריך להתקדם בו הוא נושא רישוי עסקים. החוק מסמיך בעצם את הרשות המקומית לתת רישוי עסק ומחייב את הרשות המקומית לקבל את אישור משרד הבריאות לרישוי עסק בכל מה שקשור לתברואה, להיגיינה וכן הלאה. אנחנו עשינו את זה לחלק מהנושאים של תברואה בתחום ההיגיינה ואנחנו בפירוש שוקלים את האפשרות להרחיב את זה גם לתחומים של איכות רפואית. ברור לנו שברגע שאתה מרחיב את הפיקוח למאות עסקים, כמו שאת אומרת, הפיקוח מאבד את המשמעות שלו, מפני שאנחנו גם מכירים את מגבלות הפיקוח שקיימות. לעומת זאת, כאשר מדובר ברישוי עסקים, שזה תמיד ברמה המקומית, וכולנו יודעים שבסופו של דבר לרשות המקומית יש אינטרס לפקח בגלל כל הנושא של החובה של רשות מקומית לדאוג לכך שהעסקים שיפעלו בה יפעלו על פי רשיון, אז כאשר מדובר באותה חובה שמשרד הבריאות צריך לתת כפי שזה קיים היום, להרחיב את זה גם לתחומים הנוספים כדי שגם החלק הזה ייכנס כאחד מתנאי הרישוי, כאשר אנחנו כמובן נסדיר את הנושא של הקוסמטיקאיות וכן הלאה. כרגע הדבר היחיד שאני יכול לדרוש מהמקום הזה זה שיהיו מים זורמים, היגיינה, ניקיון מתאים וכן הלאה. בשלב שאני אבוא ואגיד שאני רוצה גם שהקוסמטיקאית תהיה בעלת הכשרה מתאימה זה יוכנס לתקנות ואפשר יהיה להגדיר את הנתונים. זה לפחות כיוון המחשבה נכון לרגע זה, אני מקווה שלא יעצרו אותנו.
היו"ר אמנון כהן
מה לגבי נושא חוק זכויות החולה שצוין כאן?
ד"ר יצחק ברלוביץ'
חוק זכויות החולה מתייחס למטפל בהתאם להגדרתו בחוק. אנחנו מגדירים בחוק אך ורק את כל בעלי המקצוע שמשרד הבריאות מכיר בהם, או על פי חוק או על פי הכרה מנהלית. כל בעל מקצוע נוסף שיתווסף לאותה רשימה יתווסף באופן אוטומטי גם כמטפל, לצורך ההגדרה. כרגע, כל עוד שהקוסמטיקאיות או בעלי מקצוע אחרים עדיין לא מוגדרים כמקצוע מוכר על ידי משרד הבריאות אני לא יכול להפוך אותם למטפלים. אני אהפוך אותם למטפלים במידה ויוחלט שהם אכן הופכים למקצוע שמשרד הבריאות מכיר בו כמקצוע שמוכר על ידי משרד הבריאות.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
יש לי שאלה. אני חוזר לנושא ההסברה לציבור. במודעות מופיעות המילים "באישור משרד הבריאות". הציבור לא מבין מה זה. כתוב "בפיקוח משרד הבריאות", "כך שיתמלאו כל דרישות משרד הבריאות" וכו', הוא לא מבין את זה. לכן אני חושב שעוד לפני שמתקנים ולפני שהחקיקה תבוא, אני שואל מדוע לא ניתן במצב הנוכחי לבוא לציבור ולהגיד לו שאם כתוב "ברשיון משרד הבריאות" מה המשמעות של המילים האלה. זה לא צריך לעלות כל כך הרבה כסף.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
אני חושב שההמלצה הזאת מקובלת עלינו ואנחנו נבצע אותה. יושבת פה גם נציגת לשכת הדובר שלנו, אנחנו נדאג לכך שגם זה יובא לידיעת הציבור.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
מאוד חיוני שהציבור יבין מה מסתתר מאחורי המילים האלה. אני יודע מה מסתתר מבחינת המפרסם.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
מעבר לזה, מה שאתה אומר הוא הרבה יותר רחב מהנושא הזה עצמו. בטח התכוונת גם לזה. ישנו הנושא של "באישור משרד הבריאות" גם על מזון ועל תרופות וכן הלאה. ומה המשמעות? אחד הדברים שאנחנו אמורים לעשות, אני מקווה שבתקופה הקרובה ביותר, זה אכן לפרסם בכל אחד מהתחומים שכאשר כתוב "באישור משרד הבריאות" על מזון כזה או אחר או על מכון או בעל מקצוע, מה משמעות שמסתתרת מאחורי הדברים. אני חושב שהרעיון הוא מצוין.
היו"ר אמנון כהן
אמרת שצריכה להגיע הצעת חוק לוועדת השרים לחקיקה.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
בנושא של אביזרים ומכשירים רפואיים. אמ"ר בראשי תיבות. מדובר בהצעת חוק ממשלתית שלפי מה שנמסר לי היא כבר מוכנה. יש לנו גם ועדה בנושא הכשרת קוסמטיקאיות בנושא לייזרים וקוסמטיקאיות בכלל.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה לשאול את הסתדרות הרופאים - אמר כאן ד"ר יצחק שיש בעיה שהסתדרות הרופאים לא מאפשרת הגבלת עיסוק. זה נועד על מנת לעזור, לא להגביל מישהו מפרנסתו, חס וחלילה, אלא למנוע ממי שאין לו הכשרה מתאימה להתעסק במשהו שהוא לא מבין בו.
מלכה בורו
קודם כל, אנחנו בהחלט לא מתנגדים לכך שמישהו שאין לו הכשרה ומיומנות למשהו לא יעסוק בזה. אנחנו בהחלט בעד זה. לכן יש את העניין של רשלנות רפואית.
היו"ר אמנון כהן
אבל שמעתי בבירור שהתנגדתם.
מלכה בורו
נתבקשנו להגביל את זה בתקנות וזו אכן הייתה העמדה ההיסטורית שלנו. זה נבע מכמה דברים: ראשית, חשבנו שזה לא נכון לייתר 6-7 שנות רפואה. אם אתה מגדיר כל פעולה ופעולה אתה אומר שאין לרשיון שום משמעות כי אתה צריך להמשיך להיות מומחה. דבר נוסף, כרגע מעל 50% מהמטפלים בקופות החולים הם לא רופאים מומחים אלא רופאים כלליים שאין להם מומחיות. אם אתה עושה דבר כזה במכה אחת יש לך בעיה. צריכים להתקדם בשכל. זו הייתה באמת העמדה ההיסטורית.
היו"ר אמנון כהן
מה השכל כרגע על מנת לעקור את הנושא הזה? לא אכפת לי לגבי דברים אחרים.
מלכה בורו
אני מסבירה שזו הייתה עמדתנו עד עכשיו, אבל האמת היא שלאחרונה, בהקשר אחר, אמרנו שאנחנו מוכנים לבחון זאת שנית.
היו"ר אמנון כהן
לא לבחון, להחליט. 50 שנה כבר בוחנים נושאים.
מלכה בורו
לא בחנו את זה, עד עכשיו התנגדנו. אנחנו בהחלט מוכנים לבחון את זה, אבל כמו שאמרתי, זה לא דבר כל כך פשוט ולא חד משמעי.
היו"ר אמנון כהן
זה לא פשוט שעושים פה עוול לאנשים?
מלכה בורו
במקרה הזה כן.
היו"ר אמנון כהן
רק על זה אני מדבר, אל תלכו למקום אחר.
מלכה בורו
אני לא רופאה אז אני לא יכולה להגיד לך בדיוק באיזה פעולות צריך להגביל, אבל אני מסכימה שיתכן שיש פעולות מסוימות שצריך להגביל אותן רק למומחים ואין לנו שום בעיה עם זה.
היו"ר אמנון כהן
גם אני לא רופא ולא מקצועי בנושא הזה ואני לא רוצה לפגוע בפרנסה של אף אחד, חס וחלילה, אבל יחד עם זאת, שמי שלא מומחה בתחום שלא יתעסק בו. בנושא הזה ספציפית, מתי אני יכול לקבל מכם תשובה: "בחנו, בדקנו והחלטנו"? תוך כמה זמן?
מלכה בורו
בשביל זה אני צריכה לחזור ליו"ר, אני לא יכולה להגיד לך.
היו"ר אמנון כהן
מי היו"ר? אני אפנה אליו בכתב.
מלכה בורו
מדובר בד"ר בלשר.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו נפנה אליו, נאמר לו שהיה דיון, שייצגת אותו נאמנה והגנת על הרופאים.
פרופ' ירון הר-שי
בהמשך לרעיון על אישור משרד הבריאות, רציתי לבקש להכניס שם גם את הנושא של הרופאים שעובדים שם. זה לא רק חשמל ומים, אלא שגם מי שעובד שם, לפחות שיהיה מומחה בתחומו עם רשיון משרד הבריאות. זה ישנה קצת את המפה בצורה יחסית פשוטה.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
בעקרון, כל מרפאה כירורגית חייבת להיות מנוהלת על ידי רופא מומחה בתחום בו המרפאה עוסקת. מעבר לכך, אני כמובן לא יכול להגביל מעבר למה שהחוק מגביל. אם החוק מאפשר לרופא כללי לעסוק בניתוחים, אם המרפאה הזאת מנוהלת באחריותו של רופא מומחה בתחום הכירורגיה אני צריך לתת לו רשיון כי הוא עומד בתנאים. אם הוא מחליט להעסיק במסגרת האחריות שלו גם רופאים אחרים שהם לא מומחים, כל עוד שהם רופאים והוא עובד לפי פרקטיקות ונהלי עבודה רגילים, אין לי דרך למנוע ממנו להעסיק רופאים אחרים, אלא אם כן יש תקנות שקובעות זאת בפירוש. לכן אני חוזר שוב - בעניין הזה אתה מתפרץ לדלת פתוחה. מבחינתנו, במידה ותבוא יחד אתנו ההסתדרות הרפואית תהיה מוכנה לבחון את האפשרות לבוא ולהגיד שבכירורגיה פלסטית תהיה מגבלה לגבי מקצועות מסוימים. אני מסכים איתך, זו יכולה להיות כירורגיה פלסטית אבל אפשר להוסיף דברים ממקצועות שונים לנושאים קונקרטיים, ואז תדע בדיוק במה עוסקים ברפואת עור ובמה עוסקים באף-אוזן-גרון ותוכל לצרף אותם יחד ולבוא ולהגיד שפעולות מסוימים רק אלה רשאים לעשות. זה עדיין לא הופך את הרשיון של הרופא לחסר ערך, אני לא מדבר כרגע על רפואה בקופת חולים או בקהילה, אני מדבר כרגע על נושאים מאוד ספציפיים שהשרלטנות שם מאוד נפוצה והמפגע לציבור הרבה יותר גדול ממה שקיים במקום אחר.
בועז ענר
השאלה אם לא צריך לחייב את המרפאות לומר לאזרח שבא לקבל שירות שלמרות שהמרפאה עובדת עם מומחה ינתח אותו רופא כללי.
ד"ר יצחק ברלוביץ'
נכון.
בועז ענר
ככה הוא יודע. הוא בא, יש מומחה, וינתח אותו מישהו שלא התעסק במישור הזה. שהאזרח יידע מי יטפל בו.
פרופ' שמעון גליק
צריך שהמושג "באישור" יהיה מפורט. צריכים להיות נהלים שיפרטו מה המשמעות. דבר שני, שלא קשור לרפואה, בקשר למה שאמר עו"ד בורג - בארצות הברית יש חוקים לגבי מה נמצא בחוזה. אנשים מוחתמים על חוזים שהם לא יכולים לחזור מהם ומשלמים 40 אלף שקל לפעמים ולא יכולים לחזור בהם מהחוזה. יש חוקים שמגינים על צרכן שבנאדם יכול חזור בו. זה לא קשור לרפואה. אני חושב שזה נושא מאוד חשוב.
היו"ר אמנון כהן
אבל מי יידע את הציבור?
פרופ' שמעון גליק
צריך לכתוב את זה בחוק לצרכנות. לוקחים בנאדם זקן בן 80 ומחתימים אותו על חוזה שהוא לא יכול לחזור ממנו במשך שנתיים וזה אבסורד. יש חקיקה בארצות הברית שמונעת דברים כאלה.
ד"ר עו"ד יוסי ברג
גם בארץ יש חקיקה, לא בטוח שזה נכנס לתחום הזה דווקא. חשוב להדגיש שאנחנו פנינו למשרד התעשייה והמסחר וגם לממונה על הגנת הצרכן מספר פעמים בתחום ולאורך תקופה ארוכה הוא לא נמצא. אני יכול להגיד שהתייחסות לגבי זה לא קיבלנו. אם הוא עושה - אלוהים יודע.
היו"ר אמנון כהן
מה ביקשתם ממנו?
ד"ר עו"ד יוסי ברג
אנחנו ביקשנו את פעולתו גם בנושא של הטעיות וגם בשאר הנושים, ביקשנו מהמשרד קידום חקיקה. למשרד יש סמכות גם לגבי שינוי החוק וגם לגבי הוצאת כללים ותקנות. אני בשמחה מעביר את הבקשות שלנו אליכם, אם אתם תוכלו ותרצו לקדם זאת אנחנו נשמח.
היו"ר אמנון כהן
נשמח לקבל. אני בכל מקרה פונה אליו, אם תעביר אליי את המסמכים שלך אני אצרף גם אותם ואז זה יתפוס יותר רצינות, אני חושב ומקווה. גם נפנה לשר הממונה שייקח זאת לתשומת לבו. עוד מישהו רוצה להגיד משהו? אדוני המבקר, רוצה להוסיף משפט לסיכום?
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
הארנו פה והערנו פה על הבעיות. הבעיות בודאי דורשות טיפול. שמענו את ד"ר ברלוביץ' לגבי הצעדים שבדעת המשרד לעשות, אני מקווה שהערוץ הזה יבוא על תיקונו.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה. בנימה הזו אני רוצה לסכם את הדיון בעקבות כל מה שהועלה על ידי כל הנציגים. אם מישהו ירצה להוסיף משפט או לתקן מינוח כזה או אחר - בשמחה רבה. אני אשתדל לסכם את כל מה שהתבטא כאן.

ראשית, סיכמנו שאנחנו נפנה לשר התמ"ת, שבאמצעותו נגיע לממונה על הגנת הצרכן. אנחנו רוצים להתקין תקנות שהציבור יידע במידה והוא הונה או הוטעה על ידי גוף כזה או אחר, שיהיו לו הכלים הנאותים לקבל כספו חזרה. בנוסף, נרצה לדעת בעקבות פנייתו של משרד הבריאות לממונה על הגנת הצרכן כמה עסקים נסגרו לאחר תלונות, כי רק הוא יכול לתת לנו את המספרים הללו.

כמו כן, הועלה על ידי המבקר הנושא שכתוב בפרסומים "ברשיון" או "באישור משרד הבריאות". היינו מבקשים שתפשטו את זה כדי שהציבור יידע מה המשמעות של המילים הללו והמושגים הללו. את זה אנחנו מבקשים ממשרד הבריאות. אנחנו נפנה לשר הבריאות בכל נושא שקשור לנושאים שאתם צריכים לטפל בהם וכמובן נעקוב אחרי הדברים. אנחנו מבקשים שתיידעו אותנו כאשר החומר בנושא מכשירים ואביזרים רפואיים יגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעה ממשלתית. אנחנו נסייע שזה יעבור כמה שיותר מהר ונדבר עם שר המשפטים על מנת שייתן קדימות לנושא הזה. אנחנו מבקשים לדעת מתי זה יגיע וכן לקבל חומר על הנושא של קוסמטיקאיות והכשרת מטפלים בלייזרים עד סוף חודש אפריל. הבנתי ששם מדובר בתקנות, לא בחוק, כשיהיו תקנות אנחנו מבקשים לדעת זאת.

אנחנו גם נפנה כוועדה לד"ר בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, שיבחן ביתר רצינות את הנושא של הגבלת תחום עיסוק. אני מדבר על נושא כירורגיה פלסטית, לגביו הגיעו הרבה מאוד תלונות, הן לוועדה לפניות הציבור, הן להגנת הצרכן והן לוועדה לביקורת המדינה, וכפי שמצוין בדו"ח מבקר המדינה. לכן אנחנו מבקשים שהנושא ייבחן ואנחנו רוצים לקבל תשובות בנושאים הללו. אני מודה לכל מי שהגיע לדיון.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים