ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/11/2014

צו שירות לאומי-אזרחי (גופים בשירות אזרחי-בטחוני), התשע"ה - 2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה המיוחדת למעקב אחר יישום הוראות

בחוק שירות ביטחון וחוק שירות לאומי-אזרחי

24/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 6>
מישיבת הוועדה המיוחדת למעקב אחר יישום הוראות
בחוק שירות ביטחון וחוק שירות לאומי-אזרחי
יום שני, ב' בכסלו התשע"ה (24 בנובמבר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<צו שירות לאומי-אזרחי (גופים בשירות אזרחי-בטחוני), התשע"ה - 2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
איילת שקד – היו"ר
מאיר פרוש

יואב בן צור
מוזמנים
>
שר-שלום ג'רבי - מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי

יואב ארבל - עו"ד, היועץ המשפטי, רשות השירות הלאומי אזרחי

נחום בנדיקט - יועץ, מגזר חרדי, רשות השירות הלאומי אזרחי

מלכיאל דהן - מנהל תחום בקרה ופיקוח, רשות השירות הלאומי האזרחי

הרצל קבלו - מנהל אוכלוסיות מיוחדות, המשרד לביטחון פנים

אוריאנה אלמסי - מרכז המחקר והמידע, הכנסת
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
תובל צ'סלר
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון – חבר המתרגמים
<צו שירות לאומי-אזרחי (גופים בשירות אזרחי-בטחוני), התשע"ה - 2014>
היו"ר איילת שקד
שלום לכולם. נפלה טעות בצו הקודם שאישרנו של בוגרי מוסד חינוך חרדי ובמקומו הכנסנו מוסד לבנות. הבנתי שמשרד הכלכלה עשה טעות ואנחנו צריכים לגרוע את המוסד הזה. אני אקריא: הנדון: בית הספר עמל מרחביה בצפת.
עידו בן יצחק
לא צריך להקריא.
היו"ר איילת שקד
צריך לגרוע את בית הספר עמל מרחביה בצפת, בית ספר של משרד הכלכלה, שהסתבר שהוא מוסד לבנות.

צריך להצביע?
עידו בן יצחק
כן.
היו"ר איילת שקד
מי בעד לגרוע אותו?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר פה אחד
היו"ר איילת שקד
אושר פה אחד לגרוע את בית הספר עמל מרחביה בצפת.

התכנסנו כאן לדון היום בשירות האזרחי, גם לאשר את הצו וגם להבין קצת מה קורה עם היעדים ועם מסלול הגיוס לשירות האזרחי. אני רוצה לציין שהצבא, נכון לעכשיו, עומד ביעדים לשנת 2014, שזה דבר מאוד משמח. התגייסו כ-800 חיילים ברבעון הראשון, שזה בדיוק מה שצריך ואפילו קצת מעבר. בסך הכול היעד הוא 2,300 כאשר חמישים אחוז מהמתגייסים הם קרביים. אני אומרת שהצבא עומד ביעדים – חמישים אחוזים מהמתגייסים קרביים, הרוב הגדול רווקים, כך שבינתיים זה מתנהל בסדר אבל אני מבינה שיש בעיה עם השירות האזרחי. שר-שלום, היעד הוא אלף מתגייסים?
שר-שלום ג'רבי
לא.
היו"ר איילת שקד
1,500. אנחנו ב-3,800.
שר-שלום ג'רבי
ב-2015 היעד הוא 1,500 ובשנה שעברה היה 1,300.
היו"ר איילת שקד
אנחנו מדבריםע ל 2014.
שר-שלום ג'רבי
ב-2013-2014 היו 1,300 וב-2014-2015 המספר הוא 1,500.
היו"ר איילת שקד
כי היעדים הם 3,800. בואו נגיד שעברה כבר שליש שנה ולפי החישוב הזה הייתם צריכים לגייס 500. איפה אתם עומדים ומה הבעיות?
שר-שלום ג'רבי
נסביר. קודם כל, בשנה שעברה בסך הכול התגייסו 801 חדשים לשירות אזרחי.
היו"ר איילת שקד
נכון. בשנה שעברה הייתה בעיה אבל השנה זה בסדר.
שר-שלום ג'רבי
נכון להיום אנחנו עומדים על 299 משרתים חדשים כאשר בדצמבר יש לנו עוד 81 רשומים נכון להיום. צריך להבין שכל אלה שנרשמו עד עכשיו, אנחנו גייסנו אותם. זאת אומרת, מהצבא, מישהו שהגיע מיוזמתו - - -
היו"ר איילת שקד
אין כאן מישהו מהצבא? הם לא הגיעו?
עידו בן יצחק
לא.
שר-שלום ג'רבי
אגב, אנחנו עובדים יפה מאוד עם הצבא. מירב נותנת אווירה מאוד מאוד טובה וכל הבעיות שהיו לנו, נפתרו. אנחנו מתקדמים יפה מאוד. אני אתן לכם גם את הנתון לגבי הגיוס לפי חודשים, כך שנבין במה מדובר.

ב-1 באוגוסט התגייסו 23. ב-1 בספטמבר התגייסו 67. ב-1 באוקטובר התגייסו ארבעים, זאת הייתה תקופת החגים. ב-1 בנובמבר התגייסו 99 וב-1 בדצמבר, נכון להיום, יש לנו עוד 81 שרשומים. יש לנו עוד שבוע ולכן אולי יתגייסו עוד. נכון להיום יש לנו 300 חדשים.
היו"ר איילת שקד
אתה עומד בחצי מהיעדים.
שר-שלום ג'רבי
נכון. אני אסביר. אני קודם כל שמח שהצבא עומד ביעדים. צריך להבין שהמסלול של הצבא והשירות, אתם יודעים שהצבא והשירות האזרחי אלה שני דברים שונים. אני לא רוצה לקלקל את החגיגה לאף אחד, אבל אמרתי גם בוועדת פרי, ויושב כאן ראש המטה של השר פרי, גם בישיבת ממשלה וגם כאן – ואני לא מוריד את זה מהאחריות שלי – שקשה מאוד יהיה לעמוד ביעדים ואני גם אסביר למה.

קודם כל, צריך להבין מי נכנס אלינו ומי שנכנס אלינו הוא רק מי שהוא בגיל 21 ומעלה ולא בגיל 18 מה שסופרים בצבא.
היו"ר איילת שקד
מקבלים פטור.
שר-שלום ג'רבי
נכון. כל מי שמגיע לגיל 22 מקבל פטור ואין לו סיבה לבוא אלינו. מי שהוא מגיל 21, המסלול של הגיוס שלו – בזכותכם – יש שירות שנתיים. זאת אומרת, נניח שהוא מתחיל מיד בגיל 21, יש לו שנתיים וזה עד גיל 23. בגיל 24 מאפשרים לו לקבל פטור ולכן הוא אומר שהוא יישאר עוד קצת ויקבל את הפטור.
יואב בן צור
יש כאלה שרוצים לקבל את הזכויות ולכן הם כן רוצים להתגייס.
שר-שלום ג'רבי
זאת השאלה שצריך לשאול. אם כך, למה עדיין מגיעים 300? זה בדיוק מה שאתה אומר ואלה שני דברים. קודם כל, הם רוצים להיכנס לחברה הישראלית וזה כרטיס כניסה לחברה הישראלית. אגב, אותו דבר גם במגזר הערבי ושם אנחנו מעל 4,000 אבל אלה מספרים עם היקפים שונים לגמרי.
יואב בן צור
אפשר לקחת מהם קצת לטובתנו.
שר-שלום ג'רבי
לא צריך. לכולם יש ברוך השם. אגב, שם זה בשנתון שלושים אלף ולא 7,500 כמו שיש, שליש, שליש, שליש. כשאנשים אומרים שיש הצלחה אדירה במגזר הערבי, אני גאה בכך שיש אבל יש עוד הרבה מה לעשות שם. כדי שנבין היכן אנחנו עומדים.

דבר שני שהתרעתי ואמרתי אבל לצערי לא קיבלו את זה בוועדת פרי הוא הנושא של תמריצים אישיים. אותו אדם שבכל זאת בא בתקופה הזאת – זה מה שהעליתי ושאלתי ואמרתי – למה שהוא יבוא? בואו ניתן לו תמריץ. מצד אחד הארכנו לו את השירות לשנתיים, מצד שני גם בשכר הוא ירד. אדם נשוי עם ילד ירד בשכר שהוא היה מקבל ויש לו אפשרות לצאת לפטור. למה הוא מגיע? אבל עם כל זה אנחנו נעשה את הכול כדי לעמוד. עובדה, למה הקראתי לכם את הנתונים לגבי כל חודש? אנחנו רואים שיש כל חודש גידול. שמנו מגייסים, עמותת חברים, הגוף המתפעל שלנו ואנחנו מגייסים הרי גם הם מרוויחים על כל אחד שנכנס. הם מרוויחים, סליחה על המילה, פר ראש. זה נשמע לא יפה, אבל זה כך.
היו"ר איילת שקד
איפה משרדי הממשלה? כשעשינו את החוק הם הלכו כאן מכות כדי לקבל כוח אדם.
שר-שלום ג'רבי
על זה צחקנו ואמרנו שאתם רבים כאן כולם ולמה אתם עושים זאת? יש אלפים בדרך? אגב, מד"א לא הסכים לחתום על הסכם.
קריאה
הבעיה היא פחות עם המשרדים. המשרתים לא באים.
שר-שלום ג'רבי
אומרת יושבת ראש הוועדה שהמשרד עצמו אמר שהוא ישלח אנשים שיגייסו ויעודדו.
היו"ר איילת שקד
מד"א לא חותמים אתכם על הסכם?
שר-שלום ג'רבי
לא.
היו"ר איילת שקד
זק"א ואיחוד הצלה כן חותמים?
שר-שלום ג'רבי
הם לא חתמו מסיבה אחת. על פי התקנות שהיו כאן יחד עם האוצר, הם צריכים לשלם סדר גודל של כ-1,500 שקלים והם אומרים שהם לא מוכנים לשלם את הסכום הזה.
היו"ר איילת שקד
שיעשו שירות אזרחי ולא אזרחי ביטחוני.
שר-שלום ג'רבי
נכון אבל אז המשרת לא יבוא. אומר המשרת שאם הוא יכול לקבל שם 4,000 שקלים ולא 1,800 שקלים, הוא רוצה ללכת למד"א. אם מד"א לא יחתמו על הסכם, הוא לא יבוא למד"א. זאת סתם דוגמה כי כל הזמן הנושא של מד"א עולה כאן בוועדה.

אני לא יכול להבטיח שאנחנו נעמוד ביעדים. אני יכול להבטיח שאנחנו נגיע למספרים טובים. אנחנו עושים את כל מה שאפשר לעשות. מאוד מאוד קשה בסיטואציה שמגיל 22 מקבלים פטור גורף ומגיל 21 יש להם שירות של שנתיים ומיד אחרי כן יש להם פטור, מאוד קשה להגיע ליעדים. אמרתי את זה בכל דיון ובכל ישיבה, גם בישיבת הממשלה. ראש הממשלה שאל אותי למה אני חייב להרוס את החגיגה הזאת, אבל אמרתי את זה גם באותה ישיבה וזה כתוב בפרוטוקולים. אנחנו עושים את הכול. אני מקווה שאנחנו נצליח.

חוץ מזה, תוסיפו לכך שלפני שלושה שבועות יצא קול קורא - אני לא יודע אם קיבלתם אותו, אבל אם לא קיבלתם, אני אשלח לכם את זה במייל – של רבנים נגד השירות האזרחי. לצערי אני אומר.
יואב ארבל
זה בעצם קול קורא נגד שיתוף פעולה בכלל עם הצבא והשירות האזרחי.
שר-שלום ג'רבי
של הרבנים.
יואב ארבל
יהדות התורה.
עידו בן יצחק
של אגודת ישראל?
יואב ארבל
גם וגם.
שר-שלום ג'רבי
אני רוצה לנצל את ההזדמנות שיואב ידידי הטוב מכבר השנים נמצא כאן. לצערי ישבתי עם המנהיגים של המפלגה שלך בשני המסלולים, אגפים, מה שאתה רוצה, ואני אומר להם שהרי ש"סניקים – אני אומר את זה בחיוב ולא במילה של הלעג ש"סניקים – הכי קל להם להיכנס ולמה הם לא באים? אין להם שום בעיה של התנגדות. אין להם שום מכשול. אני יושב עם הרבנים.
יואב בן צור
כשיש אווירה כזאת, כשיש קול קורא כזה, אתה ממתג את עצמך באיזשהו מקום והם לא רוצים להיות ממותגים.
שר-שלום ג'רבי
היום יש לנו כ-1,300 משרתים בשירות האזרחי. עד עכשיו שירתו מעל ל-6,000. אתמול היה כינוס גדול של משרתים שסיימו, שמונים חבר'ה שסיימו שירות ואתה רואה שם את האווירה והיא אווירה יוצאת מן הכלל. היה לנו סיום קורס של שמונים. חבל. אני מוכן להופיע ולהיפגש עם כל מי שאפשר. חבל, בסוף הם מקבלים הטבות כמו חיילים משוחררים ואני אומר את זה כאן ליושבת ראש הוועדה ואני אז הצעתי את זה אלא שהיועץ המשפטי פסל לי כמו שהוא פוסל לי עוד דברים נוספים. היועץ המשפטי פסל. אמרתי שניתן עדיפות - ואני אומר את זה ליושבת ראש הוועדה כדי שאולי תוביל את זה – לכניסה למשרדי ממשלה למי שעשה שירות אזרחי או שירות צבאי. אי אפשר לומר את העניין של קיפוח. מתי היה קיפוח? כשלא הייתה אפשרות
היו"ר איילת שקד
זה לא מה שיפתור לנו את הבעיה השנה.
יואב בן צור
תשלחו לנו את הקול קורא במייל.
היו"ר איילת שקד
אנחנו צריכים לעשות משהו. השנה אתה בבעיה.
שר-שלום ג'רבי
אנחנו בבעיה.
היו"ר איילת שקד
אחר כך זאת תהיה בעיה שלכם.
שר-שלום ג'רבי
נכון. אנחנו התרענו על כך אבל אנחנו נעשה את כל מה שאפשר.
יואב בן צור
בוא נראה מה יקרה עד יום רביעי.
היו"ר איילת שקד
זה לא יעזור. חוק הגיוס לא ישתנה. תקראו את מה שקיבלנו מבג"ץ. בקיצור, שר-שלום, מה התכנית? איך אתה מכפיל? אתה צריך לשלש את כמות המתגייסים שלך בחודש.
שר-שלום ג'רבי
אני לא יודע אם אני אצליח לשלש. התכנית היא שיש לנו מגייסים שלנו.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש בא. זה חשוב. חבר הכנסת פרוש, תשמע, אנחנו נמצאים בבעיה. השירות האזרחי נמצא בחצי מהיעדים שלו. בשירות הצבאי עומדים ובשירות האזרחי, חצי. מה עושים?
מאיר פרוש
מחליפים ממשלה.
שר-שלום ג'רבי
אני מבין שאתם מתואמים. אתם עונים את אותה תשובה.
מאיר פרוש
מי ענה כך?
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת בן צור.
מאיר פרוש
צודק.
שר-שלום ג'רבי
עדיין צריך לזכור שאנחנו תמיד, ואומר את זה כאן הייעוץ המשפטי שלי, עובדים לפי הצבא. אני שמח שבאים לצבא ואני שמח שהצבא עומד ביעדים. באמת, אני לא מתחרה בצבא אלא הפוך. כמה שיותר שירות בצבא, עוד יותר טוב. אני רק אומר שאנחנו תמיד המסלול הבא אחרי הצבא.
היו"ר איילת שקד
נכון.
שר-שלום ג'רבי
תמיד הצבא הוא זה ששולח אלי.
היו"ר איילת שקד
בסדר גמור. זה סדר עדיפויות נכון.
שר-שלום ג'רבי
אני רוצה שנעשה כאן סדר, גם עבור הפרוטוקול. אני שמח מאוד שעובדים אבל תמיד העדיפות והבכורה היא צבא. אגב, אני אומר שוב, גם ה-300 שיש כאן, אני מזכיר לך שדיברנו לפני ארבעה חודשים על כך שהצבא לא הפנה. תסתכלו בפרוטוקול של הוועדה. אמרנו שיש לנו 300 שלנו שאנחנו גייסנו. אלה ה-300 האלה.
היו"ר איילת שקד
אבל עכשיו אתה מקבל בלשכת גיוס?
שר-שלום ג'רבי
כן. אין בעיה אבל לא באים. זאת אומרת, מי שבא, תבינו, כשמגייסים אלף או אלפיים, מגיעים אחד או שניים מיוזמתם. כל ה-300 האלה, אלה אנשים שאנחנו באנו וגייסנו אותם וזה בסדר, זה תפקידנו ואני לא אומר שזה לא תפקידי. אני אומר שתבינו שמי שבא אמיתית דרך הבקו"ם, הוא לא מגיע לשירות האזרחי. ה-300 האלה, תסתכלו בפרוטוקול מהדיון הקודם, אלה ה-300 שאמרנו שיש לנו. אגב, בהנחייתך הצבא פתח את המסלול, העברנו את הרשימות של ה-300 לצבא ואז הצבא גייס אותם וכך העביר אותם כי הם לא רצו אז לגייס. אני מזכיר לך את הדיון כאשר גם אלעזר כעס. הם ביקשו את כל הרשימה ומירב הייתה בסדר גמור, העברנו להם את הרשימה עם מספרי הטלפון והם גייסו אותם ואלה הם ה-300 האלה. גם ה-81 שבקנה, אלה 81 שאנחנו גייסנו אצלנו.
היו"ר איילת שקד
כן, אבל תראה באיזה מספרים אתה מדבר אתי. אתם צריכים עוד 1,200.
שר-שלום ג'רבי
למה את היית באה? אני אשאל אותך הפוך. מה שתבואי לעשות שירות אזרחי?
היו"ר איילת שקד
אם אני לא רוצה לעשות שירות צבאי.
שר-שלום ג'רבי
יש לך פטור. למה שתבואי?
היו"ר איילת שקד
כדי שיהיה לי קל יותר למצוא אחר כך עבודה.
שר-שלום ג'רבי
בסדר גמור, אבל לא כולם חושבים כך. הם מוצאים עבודה גם בלי זה.
יואב בן צור
לא רק בגלל עבודה אלא גם בגלל הזכויות.
שר-שלום ג'רבי
בוא נעשה סדר. מה זה הזכויות? אתה יודע כמה זה הזכויות? זה מסתכם ב-6,000, פיקדון לשנה, זה 12 ועוד 7,000 מענק. ביחד זה יוצא עשרים אלף שקלים. עשרים אלף שקלים הוא עושה בארבעה חודשים.
יואב ארבל
מי שמעל גיל 22 יכול לקבל פטור וללכת לעבוד בחוץ.
שר-שלום ג'רבי
הוא מקבל את הסכום הזה בארבעה חודשים שהוא עובד.
יואב בן צור
אבל אז הוא יוצא צבא.
שר-שלום ג'רבי
המשכנתאות זה לא אותו הדבר.
יואב בן צור
למה לצבא לא ירד המספר?
שר-שלום ג'רבי
כי הצבא מגייס בגיל 18. הצבא אולי מכניס גם את הנח"ל החרדי. אני לא יודע. הוא מכניס את הנח"ל החרדי וזה בכלל לא אותו פלח שוק. בצבא הוא מקבל משכורת בסך של 5,400 שקלים. אני אומר לך שמי שמקבל משכורת בסך 5,400 שקלים, יבוא. בואו לא נתבלבל ותסלחו לי. החרדים לא נהיו ציונים והאוצר לא נהיה אוהב חרדים.
יואב בן צור
אני יודע. במסלול של מורים חיילים, אם היה לנו בזמנו, עת הייתי במעיין החינוך התורני, מכסות של 500 מורים, היינו גם קולטים 500 מורים כי המורה הזה מקבל תשלומי ת"ש והוא נחשב חייל לכל דבר.
שר-שלום ג'רבי
5,400 שקלים, זאת משכורת.
יואב בן צור
הוא עובד שמונה וחצי שעות ביום אבל הוא מקבל שכר. הוא מקבל 5,000 ומשהו שקלים.
שר-שלום ג'רבי
ואצלנו הוא מקבל 1,800 שקלים. צריך להבין את ההבדל.
מאיר פרוש
הייתה כאן ישיבה בגלל שהתקנות שלהם עדיין לא היו מוכנות
היו"ר איילת שקד
כן, אבל זה הסתדר.
מאיר פרוש
מתי זה הסתדר?
היו"ר איילת שקד
ביולי.
שר-שלום ג'רבי
ביולי הסתדר וב-1 באוגוסט גייסנו.
מאיר פרוש
מה-1 באוגוסט. כלומר, שלושה חודשים.
היו"ר איילת שקד
אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר. שלושה וחצי חודשים.
שר-שלום ג'רבי
אני יכול לחזור על המספרים.
מאיר פרוש
את עומדת שהצבא עומד ביעדים ואילו כאן לא עומדים בהם.
היו"ר איילת שקד
נכון.
מאיר פרוש
באיזה מספרים את סופרת את הצבא?
היו"ר איילת שקד
בצבא, מיולי ועד עכשיו התגייסו כ-800.
מאיר פרוש
כי אלה מועדי הגיוס.
היו"ר איילת שקד
נכון, אבל לא משנה. כשמסתכלים בחתכי גיוס, הם גייסו שליש מהיעדים בשליש שנה.
עידו בן יצחק
למרות שזה באמת השליש החזק. זה שליש שבאמת יש בו יותר גיוס.
שר-שלום ג'רבי
כן, אבל בצבא זה גילאים שונים. זה סטטוס שונה. את בעצמך אומרת שבצבא יש רווקים ואילו אצלנו כמעט כולם מגיעים נשואים. זה פלח שוק, אוכלוסייה שונה. עובדה שבסוף הם לא הולכים לצבא. הרי חרדי גם אוהב כסף, אולי זה מפתיע, אבל אם אצלנו הוא מקבל 1,800 שקלים, אדם נשוי עם ילד, ובצבא הוא מקבל 5,400 שקלים ועדיין הוא בא לשירות האזרחי, הוא בא כי בדרך החיים שלו הצבא הוא לא אופציה.
היו"ר איילת שקד
יש איזשהו מכשול, משהו שמקשה עליך?
שר-שלום ג'רבי
לא.
היו"ר איילת שקד
הכול בסדר.
שר-שלום ג'רבי
אתם פתחתם. כשהיו לנו המכשולים, את שחררת כאן בוועדה ואני מודה לך. הודיתי לכם אז ואני מודה שוב. שחררת את כל החסמים מבחינת הצבא.
הרצל קבלו
יש עוד כמה דברים קטנים שמשפיעים עלינו. אני מהמשרד לביטחון פנים. בדיוק בעניין הזה. קודם כל, את המספרים אני מכיר כי אני עובד בצמוד לרשות והם נכונים. אני חושב שיהיה שינוי מגמה והוא לא רחוק מאוד. אנחנו יחד עם הרשות, יש לנו הרבה מאוד מסלולים בביטחוני. גם בערוץ האזרחי אבל גם במסלול הביטחוני כולל גיוס תקנים שאנחנו מגייסים בפרטני אד-הוק למשימה הזאת. העבודה שלהם היא עכשיו ממש כדי להתחיל לבנות את זה. כלומר, יש כאן ניצנים. מה שהציג שר-שלום, יש ניצנים גם שלנו במשטרה וכן הלאה ויש עוד כאלה בקנה. יש בעיות אבל אני לא יודע אם זה המקום להעלות אותן, גם מול הצבא שהן לא אקוטיות אבל הן משפיעות על התהליך החל מסתם נדל"ן לשבת בו כשיש כל מיני קשיים. אני ישבתי על זה עם מירב ועם עוד גורמים מהצבא וזה ממשיך בעוד כמה דברים שאולי הם קטנים אבל הם מהותיים לתהליך. כלומר, הדברים מתקיימים במקביל. גם הערוץ של לבנות משהו ביחד עם הרשות באופן מלא וביחד עם כל הגופים של המשטרה, שירות בתי הסוהר, כיבוי אש, בדגש על המשטרה.

אני חושב שאנחנו בקרוב מאוד נראה את השינוי. אני אומר קרוב מאוד אבל אני לא יודע להצביע על נקודת זמן אבל יהיה שינוי כי יש עשייה מאוד גדולה ויש בקנה עוד לא מעט חבר'ה שרוצים, לפחות בהצהרה.
היו"ר איילת שקד
אתם גייסתם מישהו לביטחון פנים?
הרצל קבלו
בוודאי.
היו"ר איילת שקד
למשטרה?
הרצל קבלו
אחד לשירות בתי הסוהר, עוד אחד יתגייס ב-1 לחודש.
קריאה
שמונה.
היו"ר איילת שקד
שמונה למשטרה?
הרצל קבלו
הם כבר בטירונות. הם במסלול.
היו"ר איילת שקד
יפה.
הרצל קבלו
רואים כבר את הניצנים.
שר-שלום ג'רבי
קודם כל, הרצל עושה עבודה באמת נהדרת ושיתוף הפעולה הוא מצוין עם המשרד לביטחון פנים. אני הצעתי וביקשתי גם מהשר לביטחון פנים וגם מהמנכ"ל בעקבות מסע הרצח שהיה בבית הכנסת, להכניס במסלול את נושא האבטחה במוסדות ציבוריים. אתמול היה דיון גדול מאוד במשרד לביטחון פנים יחד עם האנשים שלי מהרשות כדי לפתוח את המסלול. אני הצעתי שאותם אנשים במסלול הזה ייכנסו לתוך העניין של מסלול ביטחוני אזרחי כדי שהם יקבלו שכר גבוה וכדי להחזיר את הביטחון לאנשים. המשרד לביטחון פנים, לפי הדיווח שקיבלתי אתמול, לא רוצה שזה ייכנס דרככם למסלול הביטחוני אזרחי, דרך המשרד לביטחון פנים, אלא הם מציעים שזה יהיה דרך הרשויות כי הם לא רוצים לפתוח פתח.
הרצל קבלו
בגלל שיש דברים בירוקרטיים שמנעו מאתנו לעשות את התהליך כמו הכשרת חבר'ה חרדים שיישאו נשק כשלא עשו איזושהי הכשרה בסיסית, צבא וכן הלאה, על פי מה שמוגדר היום ברישוי כלי ירייה. זאת בכלל שאלה, עם כלי ירייה או בלי כלי ירייה. התנענו את התהליך. זה לא תהליך שצריך לקחת הרבה זמן אבל באמת זה אחד המסלולים. אנחנו כל הזמן מחפשים יחד עם הרשות את המסלולים כדי כן להכניס אנשים. האישיו כאן הוא באמת התנאים, לא ציונות ולא דברים אחרים. התנאים נטו. אני עכשיו "נאבק" מול הצבא או מול חבר'ה שהולכים לשח"ר חרדי ואומר לי אות אדם: אני אעשה בדיוק מה שאתה רוצה ממני, אבל אני אלך לשח"ר כי שם השכר שלי יותר גבוה. הוא עושה את השיקולים שלו נטו, מה נכנס לו לכיס ואיך הוא מתפרנס. אני חושב שעוד קצת זמן יפרק כל מיני חסמים.
היו"ר איילת שקד
הבעיה היא שאין לנו זמן. יש לנו שמונה חודשים. אתם צריכים בשמונה חודשים לגייס 1,200.
מאיר פרוש
עוד 1,200 או זה המספר?
שר-שלום ג'רבי
היעד הוא 1,500. אני ביקשתי שהיעד יהיה 1,300 כי ב-2014 לא יכולנו לגייס.
היו"ר איילת שקד
נכון.
שר-שלום ג'רבי
אני חושב שגם יושבת ראש הוועדה רצתה.
היו"ר איילת שקד
בסדר, אבל עוד לא עשינו את זה. הממשלה צריכה להחליט על כך.
שר-שלום ג'רבי
בואי נגיד שגם 1,300 יהיה קשה. אם יש יעד שלא הגעתי אליו, זה היעד הזה במשך כל ארבע וחצי השנים ואני מרגיש מאוד לא נוח. פעם ראשונה שאני לא נהנה לבוא לוועדה הזאת. באמת אני לא עומד ביעדים, אבל אלה דברים שבאתי וטענתי עוד קודם לכן. אנחנו נעשה את הכול.
מאיר פרוש
על מה התרעת קודם?
שר-שלום ג'רבי
שלא נעמוד ביעדים משתי סיבות. סיבה אחת היא שאין תמריצים לאותו אדם שמגיע, תמריצים אישיים, והסיבה השנייה היא שמקבלים פטור ולכן למה שהוא יבוא?
יואב בן צור
אחת משתיים, או שיהיו תמריצים או שיורידו את היעדים.
שר-שלום ג'רבי
על זה הוועדה מחליטה ולא אני. ועדת פרי לא הסכימה לתת תמריצים.
יואב בן צור
אז שיורידו את היעדים.
שר-שלום ג'רבי
אין הסבר הגיוני לכך שמגיעים אנשים, חוץ ממה שאתה אומר שזה מהווה כרטיס כניסה.
מאיר פרוש
למה לצבא כן מגיעים?
שר-שלום ג'רבי
כי הצבא הוא גילאים שונים. מגיל 18 וזה בסדר גמור. אני שמח שהצבא עומד ביעדים אבל הצבא סופר מגיל 18 ואלינו מגיעים מגיל 21. הוא עושה שירות אזרחי שנתיים, הוא מגיע כבר לגיל 23. כבר בגיל 24 הוא מקבל פטור אוטומטי ולכן למה שיבוא אלינו?
היו"ר איילת שקד
זאת הבעיה, שהם מקבלים פטור בגיל 22 והוא לא יכול לגייס מתחת לגיל 21.
הרצל קבלו
אבל יש גם קונצנזוס שהעדיפות היא לצבא.
היו"ר איילת שקד
נכון.
שר-שלום ג'רבי
וזה בסדר גמור. עדיין יש הרבה אלפים שלא עשו.
היו"ר איילת שקד
איך אנחנו מסכמים? מה אנחנו עושים כאן?
עידו בן יצחק
להיכן הולכים ה-300 האלה?
שר-שלום ג'רבי
הפילוח של ה-300? יש לנו שמונה במסלול הביטחוני האזרחי, בביטחון הפנים יש לנו 54. לא הבאנו את הפילוח. במסלול הביטחוני אזרחי כמעט ואין אלא רק שמונה. זאת אומרת, מה שמעניין אותי כל הזמן כשאני סופר זה כמה מהם הם במסלול ביטחוני אזרחי כי דווקא זה מדד כי גם שם המשכורת היא גבוהה, היא 4,000 שקלים. עכשיו הכול עובד ולכן לא צריך להתבכיין ואני לא מתבכיין. זה עובד וצריך לדאוג שיבואו.
היו"ר איילת שקד
חייבים לפרסם את המסלול הזה של המשטרה. אולי עכשיו המשטרה גם תהיה יותר אטרקטיבית.
הרצל קבלו
אנחנו עושים את זה. יש לנו קמפיין שאנחנו מריצים.
יואב בן צור
הם יקבלו מדים ומשרוקית?
הרצל קבלו
הם יקבלו מדים. תלוי באיזה מסלול הוא יהיה אבל הוא יקבל מדים.
שר-שלום ג'רבי
גם נשק.
היו"ר איילת שקד
אנחנו בבעיה. אני לא יודעת איך לסכם את זה. איך אפשר לשפר את זה?
שר-שלום ג'רבי
הבעיה היא שאתם מטילים עלי לעמוד ביעדים.
היו"ר איילת שקד
אתם צריכים לעזור להם.
יואב בן צור
תורידו את היעדים ואנחנו נעזור.
היו"ר איילת שקד
לא.
יואב בן צור
חצי-חצי.
היו"ר איילת שקד
לא נוריד את היעדים. אתם צריכים לעזור להם.

שר-שלום, אנחנו נעקוב עוד חודש ונראה אם יש איזשהו שינוי לטובה.

אנחנו צריכים לאשר צו שירות לאומי אזרחי.
מאיר פרוש
מה היה המייל שקיבלנו אתמול?
היו"ר איילת שקד
זה בשבילך. הורדנו בית ספר לבנות, שלא יגייסו את הבנות החרדיות.
עידו בן יצחק
צו שירות לאומי אזרחי (גופים בשירות אזרחי ביטחוני) התשע"ה-2014

1. קביעת גופים בשירות אזרחי ביטחוני

גופים בפריסה ארצית שעיקר עיסוקם בהצלת חיי אדם וגופים שעזרתם נדרשת באופן מידי לזיהוי קורבנות אסון לעניין סעיף 4(א)(8) לחוק.

(1) עמותת איחוד הצלה ישראל.
(2) עמותת זק"א, איתור חילוץ והצלה.
(3) עמותת רגע של אמת, זק"א, זיהוי קורבנות אסון.
היו"ר איילת שקד
לפי החוק השר שאמון על השירות הלאומי האזרחי היה צריך להגדיר בתקנות מי אלה גופי ההצלה והוא הגדיר כאן את עמותת איחוד הצלה, עמותת זק"א ולדעתי זאת עמותת זק"א גוש דן ולדעתי היא היחידה שהיא בפריסה ארצית.
שר-שלום ג'רבי
לא. שלושתן בפריסה ארצית.
היו"ר איילת שקד
יש כל מיני זק"אות. השלישית היא זק"א גוש דן?
קריאה
כן.
היו"ר איילת שקד
למישהו יש שאלה או הערה לפני שאנחנו מאשרים? אין.

מי בעד אישור הצו?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצו אושר פה אחד
היו"ר איילת שקד
הצו אושר פה אחד.

תודה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>
15/12/2014

11:28

קוד המקור של הנתונים