ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/11/2014

העלאת שכר המינימום , העלאת שכר המינימום , העלאת שכר המינימום, העלאת שכר המינימום, העלאת שכר המינימום, העלאת שכר מינימום

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
24/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 323>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ב' בכסלו התשע"ה (24 בנובמבר 2014), שעה 9:30
סדר היום
<1. הצעה לסדר היום ׁ(דיון מהיר) של חבר הכנסת איתן כבל: העלאת שכר המינימום>
<2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת עמיר פרץ: העלאת שכר המינימום>
<3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דב חנין: העלאת שכר המינימום>
<4. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת אילן גילאון: העלאת שכר המינימום>
<5. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חברת הכנסת גילה גמליאל: העלאת שכר המינימום>
<6. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנס יעקב ליצמן: העלאת שכר מינימום>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
מיכל בירן

אילן גילאון

יעקב ליצמן

שולי מועלם-רפאלי

יעקב מרגי

רינה פרנקל

יואב בן צור

באסל גטאס

גילה גמליאל

ניצן הורוביץ

יצחק הרצוג

תמר זנדברג

דב חנין

איתן כבל

מרב מיכאלי

אראל מרגלית

נחמן שי
מוזמנים
>
אבי ניסנקורן - יושב ראש ההסתדרות הכללית

שלמה יצחקי - ממונה ראשי על יחסי עבודה, משרד הכלכלה

רן רידניק - רכז תחום תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

אורי שיינין - רפרנט תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

דפנה אבירם ניצן - מנהלת אגף למחקר כלכלי, התאחדות התעשיינים

חזקיה ישראל - מנהל מחלקה, התאחדות התעשיינים

מוטי שפירא - מנכ"ל לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

יעל גויסקי - עו"ד, יועצת קשרי ממשל, לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

ניר קלינגר - מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה

מרדכי עזרן - עו"ד, יועץ משפטי, התאחדות המלאכה והתעשייה

דורון יהודה - מנכ"ל ארגון נכי הפוליו

ששון עוזר - ארגון נכי הפוליו

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים

ניסים מורביה - מנכ"ל מטה מאבק הנכים

שמחה בניטה - יושבת ראש עמותת מזון וחברת פורום ארגוני הנכים

אבנר עורקבי - יו"ר אהב"ה, ארגון הנכים בישראל המיוחד

יפתח דבוש - ממייסדי עמותת "שמאלה , שמאל ציוני ישראל"

אליז יאנה - משרד עורך דין מאיר אסרף

אורלי ארז - המשמר החברתי

חובב ינאי - המשמר החברתי

פנינה סופר - המשמר החברתי

עמי צדיק - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

שלי לוי - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

ד"ר עדי ענבר - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

רומן גרביץ - לוביסט, פוליסי, מייצג את לשכת התיאום
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון - חבר המתרגמים
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת איתן כבל: העלאת שכר המינימום>
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת עמיר פרץ: העלאת שכר המינימום>
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דב חנין: העלאת שכר המינימום>
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת אילן גילאון: העלאת שכר המינימום>
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חברת הכנסת גילה גמליאל: העלאת שכר המינימום>
<הצעה לסדר (דיון מהיר) של חבר הכנסת יעקב ליצמן: העלאת שכר מינימום>
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. יום שני בשבוע, ב' בכסלו, ה-24 בנובמבר 2014 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום הצעה לסדר היום, ואני מברך את חברי הכנסת המגישים ואני אקריא רק את שמות חברי הכנסת שנמצאים כאן. גם בחקיקה, גם אם חבר כנסת חתום על החוק והוא לא בא לדיונים, הוא חתם סתם. במקרה הזה אני רואה את השמות ואלה לא חתמו סתם אבל הם אינם כאן. הצעתם של חברי הכנסת איתן כבל, דב חנין, אילן גילאון, יעקב ליצמן. קודם כל, אני מודה לכם על שהעליתם את הנושא לסדר היום.

יש לנו עוד ברכות. מרב מיכאלי שראיתי אותה כאן היום חוגגת יום הולדת ואפילו בתו הקטנה של מגיש ההצעה לסדר, היום היא בת שש. שחר, הילדה של איתן. איתן, הרבה מזל טוב. הברכה הכי גדולה, ואני אומר את זה כמי שבא מארגון עובדים שלא שבת עשרות שנים, לניסנקורן, יושב ראש ההסתדרות, על סכסוך עבודה שמנסה לפתור רעה חולה במשק הישראלי.
דב חנין
אלמלא זו הייתה הכנסת, היינו מוחאים כפיים.
היו"ר חיים כץ
לא. ממש לא. הוא בא לפתור רעה חולה במשק הישראלי. הוא הכריז על סכסוך עבודה לגבי שכר מינימום, עבודה קבלנית ואי יישום צו ההרחבה של קליטת אנשים עם מוגבלויות לעבודה. אני חושב ששלושת הגורמים האלה ביחד, אחרי שציינו בשבוע שעבר את יום העוני בישראל, יכולים לתת פתרונות לעוני בישראל. עת אנחנו מדברים על זה, עדיין שירות התעסוקה שובת ותראו כמה עשרות אלפי מובטלים לא מקבלים דמי אבטלה והגורמים השלטוניים יושבים בשקט. הם עסוקים בדברים אחרים, בדברים שברומו של עולם. מתי הגורמים השלטוניים יבינו שהמדינה שלנו בנויה מאנשים - ממני, ממך, ממנו - ולא ישחקו רק מלמעלה? צר לי שכך הדבר. צר לי שיש 700 אלף עובדים שבאים בבוקר לעבודה ולא מגיעים לסף המס. צר לי שיש כ-700 אלף או 800 אלף ילדים שמוגדרים עניים וצר לי שאנחנו צריכים להילחם על הזכות של העובד לקום בבוקר, לבוא לעבודה, להתפרנס בכבוד ולחזור הביתה לבית מלא אור ומלא בריאות. צר לי. אני שמח על ההצעה לסדר של חברי הכנסת שהגישו אותה ואני שמח ומודה לך על סכסוך העבודה. אני מקווה שלא נצטרך להשבית את המשק ואני מקווה שהדיונים טרום ההשבתה יביאו לפתרון הסכסוך כי המטרה של העובדים במשק הישראלי, כפי שאמרתי, לבוא לעבודה, לעבוד חכם, להתפרנס בכבוד ולא לשבות. אני מקווה שאתה תעשה את העבודה הזאת.

בבקשה, חבר הכנסת איתן כבל, ראשון המציעים את ההצעה לסדר.
איתן כבל
תודה אדוני היושב ראש, חבריי וחברותי חברי הכנסת, יושב ראש ההסתדרות, ברוכים הבאים. ברשותכם, אני רוצה לומר כמה נקודות מאוד מרכזיות.

החלטתי להניח את ההצעה הדחופה הזאת לסדר, בקשה לדיון מהיר, והצטרפו אלי ממש מכל סיעות הבית. גם פניתי באופן אישי ליושב ראש ההסתדרות וביקשתי שיגיע לכאן היום ואכן הוא בא באהבה לדיון הזה.
יש נושאים שמכמתים בתוכם את כל הסיפור הכלכלי והחברתי במדינת ישראל. הנושא הזה של שכר המינימום הוא ראש וראשון. הוא ראש וראשון כי סביבו – כשיש לנו שלושה וחצי עובדים במדינת ישראל, ואני אשתדל לא לדבר במספרים היום, כי אין דבר שזורק אותך אם אתה מתחיל עם המספרים – כמיליון עובדים בישראל משתכרים שכר מינימום, כ-4,300 שקלים. 4,300 שקלים במדינת ישראל ואני שואל מי יכול לחיות באיזשהו מקום ברמת שכר כזאת? 23 שקלים לשעה.

שלום אדוני יושב ראש מפלגת העבודה, יושב ראש האופוזיציה. ברוכים הבאים.

ברשותכם, אני שב ואומר את הדבר הזה. זה הנושא המרכזי. חבריי וחברותי חברי הכנסת, אדוני יושב ראש ההסתדרות, גם אני באופן אישי אמרתי לך ללכת בכוחך זה ונעשה את הכול כדי שהנושא הזה יקרום עור וגידים. כל הדיבור שהייתי בו לצדו של עמיר פרץ עת היה יושב ראש מפלגת העבודה, כאשר דובר אז על אלף דולר, אתם זוכרים כמה קיתונות של גיחוך וכמה מלים של גיחוך נשפכו סביב העניין הזה? איזה ביזוי, איזה חיבוט עשו לו בזמנו. כשאנחנו מסתכלים לאחור ואומרים שאין אלוהים, על זה היה הוויכוח? על זה היה הוויכוח אז? אנחנו מנסים לחשוב במושגים של היום איך בכלל חיו אז ואני חוזר ואומר לכם, אדוני היושב ראש, שכל כנסת ישראל צריכה בעניין הזה להתכנס. תקציב המדינה מאכלס בתוכו כל כך הרבה עניינים וכל כך הרבה דברים אבל יש נושא אחד שכל כנסת ישראל יודעת וצריכה להתאחד סביבו וזה הנושא הזה כי הוא חוצה את כל הנושאים הכלכליים מיוקר המחיה, העלאת פריון העבודה, העלאת אזרחי מדינת ישראל מעל קו העוני. אין כמעט נקודה שהנושא הזה שקוראים לו שכר מינימום לא מטפל בו.
בואו נחשוב, חברים יקרים, כאשר ההסתדרות ואנחנו מדברים על להגיע לשלושים שקלים, זה כל כולה כמו שאומרים, כולה 5,300 שקלים. מישהו יחשוב שכאן נעשית איזושהי מהפכה יוצאת דופן, אבל ממש לא. אין כאן אחת או אחד, בוודאי מחברי וחברות הכנסת, שלא היה בבית כזה. לא כולן צריכות להיות משפחות מהסף הנמוך, מהעשירון התחתון ביותר. אנחנו מדברים על אוכלוסיות של אנשים שקמים בבוקר לעבודה, קמים כל בוקר שני בני הזוג ויוצאים לעבוד. אנחנו לא מדברים על אנשים שמתבטלים. אנחנו לא מדברים על אנשים שלא רוצים לעבוד ולהיות חלק יצרני בשוק העבודה. ממש לא. אנחנו מדברים על אנשים שקמים כל בוקר, יוצאים לעבודה בשעות לא שעות ועוסקים בכל עבודה. אין שום עבודה שמבזה את בעליה. זאת האוכלוסייה שעושה ולוקחת כל עבודה. זאת האוכלוסייה שברוב המקרים גם מוצאת את עצמה לא בדיוק בתנאי עבודה נלווים מעבר. זאת אוכלוסייה אנחנו ניכנס ונראה באיזה תנאים היא עובדת ומה הם התנאים שעומדים לרשותה. זאת באמת אוכלוסייה שנמצאת בסף, לא רק של השכר אלא גם היחס אליה, כמו איזשהו כלי, כמו חפץ בחלק לא קטן מהמקומות.

לכן חברותיי וחבריי חברי הכנסת, כיוון שהרשימה ארוכה – ואני שמח שהיא ארוכה – ואנחנו רוצים לתת את זכות הדיבור לכולם, אני רוצה להזכיר שיש קמפיין בו התחילה גם תנועת "שמאלה" ויושב כאן יפתח דבוש ואני מקווה מאוד שתינתן לו זכות הדיבור. אני עצמי חלק מהקמפיין הזה. עשיתי שלושים כפיפות שמיכה ואני חושב שאנחנו נצטרך להגיע לתודעה הרבה יותר גבוהה.
היו"ר חיים כץ
אם אתה רוצה שהוא יוכל להתייחס, תקצר.
איתן כבל
אני מסיים. אני מדבר לפי הגובה שלי היום ולא לפי מה שאני חושב שאני צריך. לכן, חברים יקרים, אני אומר לכם שאני פונה אל כולם, ממש בדחילו ורחימו, ובוודאי לאוצר ובוודאי לכל מי שידו בעסק הזה, בואו נתאחד סביב המאבק. לא להעלות בשקל, שניים ושלושה שקלים כי גם להגיע לשלושים שקלים זה מעט מאוד. תודה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין
תודה לך אדוני היושב ראש. מכובדי יושב ראש ההסתדרות, אדוני יושב ראש האופוזיציה. אנחנו אכן עוסקים כאן במאבק החברתי החשוב ביותר במדינת ישראל. מדברים אצלנו הרבה על יוקר המחיה. הצד השני של בעיית יוקר המחיה הוא נומך השכר. השכר בישראל נמוך. השכר בישראל נמוך מדי. כשמדברים על העלאת שכר, צריך להתחיל מהשכר שהוא הכי נמוך, שכר המינימום. לכן העלאת שכר המינימום דרושה, חיונית ודחופה.

חברות וחברים, ציינו בשבוע שעבר את יום העוני. 55 אחוזים מהעניים בישראל הם אנשים עובדים. אנשים שקמים בבוקר, יוצאים לעבודה, חוזרים בלילה לילדים אחרי יום קשה של עבודה ועדיין הם נמצאים מתחת לקו העוני. האנשים האלה הם גם העניים הוותיקים, אבל גם עניים חדשים. גם צעירים, גם סטודנטים, גם אנשים שנמצאים בתחילת הדרך, גם אנשים שאנחנו רוצים לאפשר להם תחילת דרך מוצלחת בתוך שוק העבודה.
לכן המאבק הזה כל כך צודק, כל כך ראוי וכל כך נכון.

אנחנו בחודש מאי, אדוני היושב ראש, הנחנו על שולחן הכנסת את הצעת החוק של 64 חברי כנסת כמעט מכל סיעות הבית, למעט סיעה אחת.
היו"ר חיים כץ
איזו סיעה?
דב חנין
של שר האוצר, לצערי.
היו"ר חיים כץ
אף אחד מ-19 חברי הכנסת לא חשב שצריך להצטרף?
דב חנין
הייתה שם משמעת סיעתית.
תמר זנדברג
הם יחכו שמעמד הביניים יגיע לקו העוני ואז אולי יצטרפו.
אילן גילאון
מי אמר שאין להם אידיאולוגיה?
דב חנין
כמה אנשים מ-יש עתיד רצו לחתום.
היו"ר חיים כץ
הם נזהרו מהעונש.
דב חנין
בדיוק. בכל מקרה, מכל סיעות הבית האחרות, כולל נשיא המדינה הנבחר ראובן רובי ריבלין שהיה אז חבר כנסת, חתמו על הצעת החוק הזאת להעלות את שכר המינימום לשלושים שקלים לשעה - אגב, עוד אלמנט אחד חשוב שאני אזכיר אותו למען הדיוק – וגם להצמיד את שכר המינימום לפריון העבודה. זה מנגנון ההצמדה הכי צודק, הכי נכון, הכי ראוי ואותו צריך להחיל במשק הישראלי.

64 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק הזאת כי התמיכה ברעיון הזה של העלאת שכר המינימום חוצה מגזרים, מגיעה מכל הכיוונים, צעירים, מבוגרים, אנשי פריפריה, יהודים, ערבים, ברשתות החברתיות ומחוץ לרשתות החברתיות.

מאז שהעלינו את הצעת החוק הזאת, אנחנו שמענו גם קולות של ביקורת וכדאי לומר כאן שלביקורת הזאת יש תשובות מצוינות. מאיימים עלינו בעליית האבטלה. אנחנו היינו בסרט הזה. ב-2006 עלה שכר המינימום, שיעור האבטלה בישראל היה 7.7 אחוזים, אחרי ההעלאה הוא ירד ל-6.4 אחוזים. העלאת שכר המינימום לא העלתה את שיעור האבטלה. מאיימים אלינו שיהיה משבר כלכלי, שהמשק נמצא במיתון. כמו שלימד אותנו הכלכלן הקלאסי קיינס, כאשר המשק נמצא במיתון, מה שצריך לעשות זה להזרים יותר כסף לאותם אנשים שאין להם כסף, לאלה שנמצאים למטה כדי שהם יוכלו לקנות יותר וכדי שהם יוכלו להמריץ את הפעילות הכלכלית. העלאת שכר המינימום לכן לא יוצרת אבטלה ולא יוצרת משבר כלכלי אלא היא דרך טובה להמריץ את הפעילות הכלכלית במשק.

יש ניסיון בעולם ולא רק בארץ שמראה לנו שהעלאת שכר המינימום נכונה לא רק מבחינה חברתית אלא גם מבחינה כלכלית. שכר המינימום בישראל נמוך מאוד. בארצות הברית הנשיא אובמה מנהל מערכה להעלאת שכר המינימום הפדרלי לעשרה דולר לשעה. בסיאטל בארצות הברית העלו את שכר המינימום במשאל ל-15 דולר לשעה. בבחירות נובמבר בארצות הברית, הרפובליקאים ניצחו בכל מקום אבל בכל מקום שהיה בו משאל על שכר המינימום, כולם הצביעו בעד שכר המינימום כולל אלה שהצביעו בעד הרפובליקאים שמתנגדים לשכר המינימום.

לכן עמיתיי חברי הכנסת, הדרישה הזאת היא דרישה מאוד נכונה וצודקת.

יש שאלות שצריך לפתור אותן. צריך לסייע לעסקים קטנים אבל רוב העובדים בשכר מינימום הם עובדי המערכת הציבורית, עובדים של המדינה, של הרשויות המקומיות, עובדים של תאגידים גדולים, עובדי קבלן. אלה רוב העובדים בשכר מינימום. לעסקים קטנים צריך לסייע בהחלט ויש דרכים לסייע להם אבל אי אפשר לסבסד עסקים קטנים על ידי שכר רעב לעובדים. זאת בוודאי לא הדרך לסייע לעסקים קטנים.

אני רואה כאן גם את נציגי הנכים שגם להם צריך לסייע וצריך לתת להם עזרה כי הם בוודאי יהיו בקושי אבל לא באמצעות סבסוד של שכר רעב. לא שכר רעב הוא הפתרון לבעיות האלה.

אני רוצה לסיים ולומר שאני מאוד מעריך את התייצבותה של ההסתדרות הכללית וגם את הנכונות של ההסתדרות הכללית בראשות אבי ניסנקורן להוביל אותנו לשביתה כללית. אני אומר לכם עמיתיי חברי הכנסת שאם נגיע לשביתה כללית – ואני מקווה שהאוצר והממשלה יתרצו לפני כן – זאת תהיה השביתה הכללית המוצדקת ביותר. זאת תהיה שביתה כללית של סולידריות, של התגייסות לטובת העובדים המוחלשים, העניים.
היו"ר חיים כץ
אתה תדאג לכך שגם הכנסת תשבות?
דב חנין
אנחנו נדאג שגם הכנסת תשבות באותו יום.
היו"ר חיים כץ
הכנסת תשבות ואז לא יהיו דיונים ולא תהיה מליאה.
תמר זנדברג
הכנסת, כל שבוע שהיא עובדת, היא עושה נזק.
היו"ר חיים כץ
הכנסת לא עושה נזק. אולי מרצ עושה נזק. הכנסת עוזרת לאנשים.
איתן כבל
אני אגן עליה. היא אמרה בבדיחות הדעת.
אילן גילאון
בסוף לא יצביעו בעדנו ואנחנו נהיה מובטלים, ואז מה נעשה?
דב חנין
אני מברך על גישתה של ההסתדרות לא רק בדרישה העקרונית להעלות את שכר המינימום אלא ברציונל שיש מאחורי הדרישה הזאת. ההסתדרות אומרת שאנחנו לא מוכנים לאיזושהי העלאה של כמה גרושים או מאתיים שקלים כדי לפצות את כולם וכדי להגיד העלינו אלא אנחנו רוצים להעלות את שכר המינימום כדי להוציא אנשים מהעוני. זה המבחן. המבחן הזה מחייב העלאה משמעותית, דרמטית וגדולה בשכר המינימום. אלף שקלים לחודש, סכום עליו מדברת ההסתדרות, שלושים שקלים לשעה אותם אנחנו יוזמים בכנסת – זאת העלאה גדולה שצריך לעשות אותה כדי שבאמת נעשה כאן שינוי גדול. תודה.
היו"ר חיים כץ
תודה. חבר הכנסת אילן גילאון.
אילן גילאון
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני קודם כל רוצה לברך את יושב ראש ההסתדרות שנותן לי תחושה של פוליטיקה ישנה. אני יודע שיש פוליטיקה חדשה בכל מקום אבל הפוליטיקה החדשה לצערי הרב ב-2014 מתבטאת בחוסר אחריות מוחלט, במדינה שהיא במכרז, לעומת הפוליטיקה הישנה שעשתה הרבה מאוד טעויות אבל דבר אחד היה לה וזה היה הנושא של האחריות.
אנחנו באמת ציינו כאן את יום העוני וצריך להבין שעוני זה לא עניין של אווירה ולא היה צריך ועדה כדי לגלות שבמדינת ישראל לאנשים אין מספיק אמצעים כדי להתקיים בכבוד ושיותר ממחצית האנשים העניים הם אנשים עובדים. לכן הבעיה המרכזית היא בעיה חלוקתית. עוני הוא תוצאה של חלוקה בלתי הוגנת ולא נכונה של העושר וכאן צריך שיהיה ברור לגמרי. מה שמנחה את הכלכלה הישראלית בארבעת העשורים האחרונים זה מצד אחד חוסר אחריות, התפרקות מאחריות, את המדינה הזאת בעיקר מנהלות עמותות ובצורה מוגזמת לגמרי. מצד אחד אתה אומר לעצמך אוי ואבוי אם העמותות האלה לא היו קיימות, אבל מצד שני, חברים, זה בית הקברות של האחריות ושל הסולידריות הישראלית. לכאן צריך לחזור בחזרה בתנועה אחורנית. לפני שאני מסתכל על ה-OECD, אני מעדיף בתחום האחריות להסתכל על שנות החמישים והשישים של המדינה, במה היא התכוונה, במבחן הכוונה. אם יחברו כאן את האחריות ההיא עם המשאבים של היום, אנחנו סקנדינביה.

לכן צריך להבין שמה ששולט כאן זה בעיקר שתי תכונות - שהן אנושיות, אפשר לרסן אותן אבל אי אפשר להוריד אותן לגמרי - האחת היא הגרידיות, החמדנות, והשנייה היא היהירות והאגו. אותן צריך לצמצם.
כמובן שהנושא הזה הוא נושא חלוקתי ומדינה לא יכולה להתקיים אלא בצורה חלוקתית ואוניברסלית. אין לה שום דרך אחרת. שום דבר שהוא וולנטרי ושהוא פילנתרופי לא יכול כאן להתקיים. לכן אני אומר לעצמי בפוליטיקה הזאת מה שצריך לעשות זה לשאול את השאלה מי מקבל, כמה ולמה, ומי משלם כמה ולמה.

אני מברך אותך על שעלית על גולת הכותרת החלוקתית, זאת שמנגחת יותר חזק מכל דבר אחר את תפיסת העולם הכלכלנית. אני לעולם לא אאשים את שר האוצר בכך שיש לו בעיה בכלכלנות שלו. אני אאשים אותו בכך שיש לו חוסר באג'נדה חלוקתית, שהוא לא מבין מהו המאבק של מעמד. אם במאה השנים הבאות הציונות צריכה לעשות משהו, זה לעשות הפוך ממה שהזקן דיבר במאה השנים הקודמות, לחזור מעם למעמד בתחילה. עוד מאה שנים נחזור שוב להיות עם. אני יודע שזה לא מתאים היום לחוק הלאום וכל הדברים האחרים, אבל זאת הבעיה המרכזית, איך מחזירים את האחריות, את החלוקה ההוגנת וככל שתהיה יותר הוגנות חלוקתית, אנחנו נעסוק פחות במאבקים שהופכים לנו לטבע שני. אני לא רוצה מאבקים כל החיים שלי. לכן כל אזרח צריך לשאול את עצמו כל יום מה הוא נותן למדינה שלו וכל יומיים מה היא נותנת לו בחזרה. התוצאה של הדברים האלה בחברה דמוקרטית, מחאה צריכה להביא לתוצרים ולתוצאות פוליטיות שמשנות את החלוקה. זאת היא חלוקה שיש לשנות אותה, במקום יותר אנשים מקבלים פחות ופחות מקבלים יותר, להפוך בדיוק את הפירמידה הזאת על ראשה. לשם כך לא צריך להיות כלכלן. יש כאן כלכלנים ומשפטנים ופרזנטורים, כולם פרזנטורים בהנהגה של מדינת ישראל, למכביר. לשם כך צריך לחשוב חשיבה יותר פשוטה בצורה הגונה, אפילו הייתי אומר כמעט חשיבה סנדלרית. זה מה שדרוש היום. נכון לקחת את הנושאים, אנחנו כולנו חיילים ואני מתייצב בראש החיילים שעומדים לצד הזה של חלוקה חדשה, חלוקה הוגנת, חלוקה אחרת כי כל אחד מאתנו נמצא בטווח הפגיעה של החלוקה הזאת. כל אחד. תודה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. חבר הכנסת ליצמן.
יעקב ליצמן
תודה אדוני היושב ראש. אני מברך על הדיון ואני מברך את יושב ראש ההסתדרות. אני רוצה להעיר בקצרה שתיים-שלוש נקודות. ראשית, כל הזמן הממשלה מוכרת לנו שכלכלה יציבה, אנחנו מקצצים בקצבאות ילדים, השכר עומד וכולי ועל זה כל העולם נופל אבל בכלכלה אנחנו יציבים. באה חברת פיצ' והיא מגלה מה שאנחנו כאן יודעים כל הזמן, שמצב הכלכלה אצלנו לא טוב, הורידו את הדירוג וגילו לכל העולם שאצלנו בסך הכול אין צמיחה והכול בלוף.

הדבר השני. אתה יודע שהממשלה בהצעת התקציב, יש לה שלושה מיליארד שקלים מיותרים. לדעת כולם הם מיותרים, חוץ מלדעת אלה שצריכים אותם בשביל הסקרים. כולם חושבים כך. חברי ועדת הכספים חיפשו כלכלן אחד שיבוא ויצדיק את זה אבל לא מצאו. שלושה מיליארד שקלים, אני לא יודע כמה אפשר להוסיף בחלק מהכסף הזה רק כדי להעלות את שכר המינימום. אני מדבר על יותר. אני לא מבקש יותר מאלף שקלים, אבל אני אומר שיש מספיק כסף ועובדה שמוכנים לזרוק אותו עבור סקרים.
רבותיי, אנחנו צריכים להתמקד בזה. אני מציע שאנחנו נביא את זה בהקדם להצעת חוק. אני לא יודע אם זאת הצעת חוק פרטית, אבל צריך להביא הצעת חוק כזאת.

אני רוצה להרגיע את כולם. רבותיי, אבי ישבית את המשק ואני אעשה את כל המאמצים להשבית את הקואליציה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו נעשה סדר ונשבית את הכנסת. באותו יום נשבית את הכנסת.
יעקב ליצמן
מספיקה לי הקואליציה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. אחרונת המציעים שנמצאים כאן, גילה גמליאל.
גילה גמליאל
תודה כבוד היושב ראש. שלום לאבי ניסנקורן ולכל החברים שלי שהגשנו ביחד את ההצעה לדיון מהיר. זה מתבקש. יש שחיקה בשכר של העובדות והעובדות בישראל. יש מקום לעדכן את שכר המינימום. אנחנו לא צריכים לתאר את המצב של יוקר המחיה במדינת ישראל ופתרונות עדיין לא לפתחנו, לצערי, כפי שכרגע זה מסתמן. אני לא קוראת לך להשבית את המשק אלא חושבת שההפך הוא הנכון. אני קוראת לך שאנחנו כולנו נבוא ונעזור בשיתוף פעולה על מנת להעלות את שכר המינימום.
שמחה בניטה
באותה נשימה את מוכנה גם להעלות את קצבאות הנכים?
גילה גמליאל
אני תמיד בעד הנכים.
היו"ר חיים כץ
לא קיבלת רשות דיבור. אם תבקשי לדבר, אחר כך אתן לך לדבר אבל בצורה מסודרת.
גילה גמליאל
זה שקיבלנו בנשיאות את הצורך להעלות את זה כדיון מהיר, זה רק על מנת להמחיש בדיוק את המצוקה, את הזעקה ואת הצורך שלנו כאן לקבל החלטות. ראינו לנכון שאין מקום טוב יותר מאשר ועדת העבודה והרווחה על מנת לקדם את זה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. המתכונת שלנו תהיה כלהלן. יש הרבה חברי כנסת שביקשו לדבר ויש מוזמנים שמבקשים לדבר. ידבר חבר כנסת, אחריו אחד האורחים וחוזר חלילה. זכות ראשונים, בכל זאת הוא יושב מפלגה ויושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג.
יצחק הרצוג
בוקר טוב לכל האופטימים והפסימים. תודה לך אדוני יושב ראש הוועדה ולמציעות ולמציעים של הדיון הדחוף, המהיר והחשוב הזה. אני חושב שרשימת המציעים משקפת קונצנזוס רחב מאוד שנמצא כאן בבניין בדבר החובה החיונית להגדיל את שכר המינימום. יש כאן כמה וכמה הצעות חוק – גם לי יש הצעת חוק בנושא – ואני חייב לחזור ולהדגיש, ואני אומר את זה לידידי יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן. אין מוצדקת מההכרזה שלך, אין מוצדק מן המאבק הזה שהוא חיוני לעתידה וטובתה של החברה הישראלית.
מי שמנתח את מפת העוני בישראל, שנות דור, ואני כתבתי ודיברתי על זה לא מעט, הפערים בהכנסות הם כל כך ברורים וגדולים שהדרך הראשונה והעיקרית להתמודד אתם היא להגדיל את ההכנסות מלמטה. הכלכלן פיקטי שספרו הפך להיות סלע דיון מאוד משמעותי בעולם הכלכלי מצביע על כך שההון גדל הרבה יותר מן השכר בחברות המערביות המתקדמות, בין היתר גם אצלנו. הדרך לאזן את העובדה שההון צומח הרבה יותר מן השכר היא להגדיל את השכר קודם כל מלמטה. אחר כך הייתי פועל להגדלת שכר ברמות אחרות, אבל קודם כל מלמטה כדי לבסס את היכולת של התא המשפחתי להתפרנס בכבוד ולחיות. היום השכר הקיים, שכר המינימום הקיים, לא מאפשר למשפחה להתקיים בכבוד ולחיות.
יתרה מכך, וזה כבר הוזכר, ודב ציין את זה בצדק, אחוז גבוה מאוד ממקבלי שכר המינימום הם עובדי מדינה וזאת תופעה שהיא לא נתפסת.
שמחה בניטה
גם העובדים הזרים.
יצחק הרצוג
מיד נדבר על העובדים הזרים. אף אחד לא מתחמק מהנושא הזה. אני חושב שכולם כאן רואים את טובת ציבור האנשים עם מוגבלויות בארץ מעל ומעבר, בוודאי בוועדה הזאת ובמנהיגות של חיים כץ. תכף נדבר על זה אבל זאת נקודה שצריך לטפל בה, אבל לכן לא למנוע מהעלאת שכר המינימום. שכר המינימום חייב לעלות. נקודה. והוא מוצדק והוא נכון והוא ישנה את חלוקת ההון בחברה הישראלית כי הגיע הזמן שזה יקרה.

לגבי ציבור האנשים עם מוגבלויות הנזקקים.
קריאה
גם הקשישים.
יצחק הרצוג
אמרתי, כל מי שנזקק. אכן זה נושא משמעותי שיצטרך לבוא לידי תיקון בתגבור של מערך התמיכה הסוציאלי, דהיינו רשת הביטחון בקצבאות ובסיוע אבל זה לא גורע מן העובדה שאדם, כמו שכבר צוין ואני לא אחזור כדי לא להאריך, יתפרנס בצורה כל כך דלה ויצליח לצוף מעל פני המים עם התא המשפחתי שלו ואז אנחנו רואים את התוצאה החלופית שהיא תורים ערב פסח, ערב ראש השנה וערב שבת בעמותות מזון, תופעה בלתי מתקבלת על הדעת. לאחר קיצוץ דרסטי בקצבאות שאירע בממשלה הזאת, אנחנו יודעים שהעוני גדל ואי לכך מי שעובד, צריך לקבל את הראוי לו. בזיעת אפיו יוציא לחם באמצעות שכר ראוי והולם. תודה.
היו"ר חיים כץ
תודה. בבקשה, לפרוטוקול שם ותפקיד.
שמחה בניטה
יושבת ראש עמותת מזון וחברת פורום ארגוני הנכים. שר הרווחה יודע על המאבקים שלנו בהעלאת השר"ם. השר"ם, כפי שאתם יודעים, זאת הקצבה שממנה אנחנו משלמים את המשכורת לעובדים הזרים. העובדים הזרים, באופן אוטומטי, מיישרים קו עם האוכלוסייה הישראלית והמשכורת שלהם עולה בהתאם לשכר של האוכלוסייה הישראלית. איך אתה רוצה להעלות את שכר המינימום, 4,300 שקלים, כאשר הקצבה שלנו נשחקה לפחות מ-2008, עת עשינו הפגנה מול המשרד שלך, כאשר עד היום, שש שנים, אין העלאה בקצבת השר"ם.
אנחנו צריכים לשלם מאותה קצבה את הביטוח הרפואי שלהם, ביטוח לאומי, דמי הבראה וכולי. מה שאתם מעלים במשק, אתם מיישרים קו עם השכר של העובדים הזרים. יקום קו לעובד ויישר קו גם עם פנסיה, כמו שעשו לנו, ועם הפיצויים. אני חושבת שמוצדק מאוד להעלות לאוכלוסייה, אבל באותה נשימה אתה חייב לחשוב שיש לך כאן אוכלוסייה של למעלה משישים-שבעים אלף קשישים ונכים שמעסיקים עובדים זרים ולהם לא יהיה מאיפה להוסיף את הכסף הזה. אם אתה רוצה להעלות את שכר המינימום, תעלה את קצבאות הנכות, תעלה את קצבת השר"ם ותאזן את זה. אז נסכים עם מה שאתה עושה.
היו"ר חיים כץ
שמחה, דיברת דברי טעם. יש צדק גדול בדבריך. אני מודיע לך שיש צדק גדול בדבריך אבל אלה שנזקקים, הנכים שנזקקים לשירותים של עובדים זרים, צריך לטפל בשכר שלהם.
אילן גילאון
שנים אנחנו מבקשים להעלות את גובה הקצבה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה על דבריך. הארת כאן כמה נקודות והאנשים שמעו. היה טעם גדול בדבריך. חברת הכנסת רינה פרנקל.
רינה פרנקל
תודה רבה אדוני היושב ראש. גם אני וגם מפלגת יש עתיד בטוחים ששכר מינימום אמור לעלות. אי אפשר להתקיים ממשכורת בגובה 4,300 שקלים בחודש ומ-23 שקלים לשעת עבודה. לצורך כך, יושב ראש המפלגה יאיר לפיד נפגש עם יושב ראש ההסתדרות ביום שישי והם דנו על כך שאמורה להיות עלייה בשכר המינימום. קודם כל צריך לטפל בעובדים ובתנאי עובדי קבלן. אלה אנשים שנפגעו ביותר מאי צדק בחברה הישראלית.

דבר שני. אני חושבת שיחד עם זאת העלייה צריכה להיות הדרגתית כי עלייה חדה תביא לפיטורי עובדים ופיטורי עובדים יביאו לאבטלה. מי כמוני יודעת שמובטלים זה המצב הקשה ביותר שיכול להיות ואין יותר קשה מאשר להיות מובטל שלא יכול למצוא עבודה אפילו בשכר מינימום כאשר אז הוא משתכר אפילו פחות משכר מינימום.
תמר זנדברג
איך הגעת למסקנה הזאת?
רינה פרנקל
אני עבדתי במשך עשרים שנים בשירות התעסוקה וראיתי מול עיני מובטלים. אלה מובטלים שמפוטרים ממקומות העבודה ולא מוצאים תעסוקה בעתיד כי הם מאבדים מקום פרנסה וזה הדבר החשוב ביותר לכל אלה שיש להם יכולת לקום בבוקר וללכת לעבודה. מעסיק לא יוכל לשלם שכר גבוה ולהישאר באותם תנאים. יותר מכך, עלייה חדה יכולה להביא גם ליוקר המחיה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו ניתן למעסיקים לדבר. דרך אגב, הם בעד העלאת שכר המינימום.
רינה פרנקל
גם אני חושבת שכן צריך להעלות.
מיכל בירן
טוב שאת דואגת להם.
רינה פרנקל
כן צריך להעלות אבל בצורה הדרגתית. ביום שני יושב ראש ההסתדרות נפגש שוב לפגישה משולשת עם יאיר לפיד ועם יושב ראש התאחדות התעשיינים.
היו"ר חיים כץ
יום שני זה היום. היום הם ייפגשו.
רינה פרנקל
נכון. היום. בהידברות כן צריך לפתור את כל הבעיות ולא להכריז על שביתה כי שביתה זה דבר מאוד כבד למשק.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. מוטי שפירא. לפרוטוקול, שים את ההגדרה שלך.
מוטי שפירא
מנכ"ל לה"ב, לשכת העצמאים והעסקים בישראל. זאת לא שאלה של בעד או נגד שכר מינימום ולא שאלה של בעד או נגד השביתה. כולנו בעד הגדלת השכר ואת הרווחים של המעסיקים. כולנו בעד. השאלה היא איך הגענו למצב הזה מבנית במשק, השאלה אם העלאת שכר המינימום תשנה את המבנה של המשק, השאלה היא אם העלאת שכר המינימום – ואנחנו לא בעדה, אמרת את זה גם אתה בפתיחה – לא תגרום למצב שיהיו לנו בעתיד את הדור החדש של שכר מינימום אבל בסדרי גודל יותר גדולים.

למה אני אומר את כל זה. יושבים כאן רוב חברי הכנסת שרובם בשנים האחרונות מדברים, בצדק, כל הזמן על עסקים קטנים ובינוניים. חברים, בואו נשים את הדברים על השולחן, בעיקר אחרי שקראתי הבוקר את הכתבות המזעזעות על חברות ממשלתיות.
היו"ר חיים כץ
אתה מאמין? אין שם שמץ של אמת.
מוטי שפירא
איפה שם?
היו"ר חיים כץ
בכתבה. בכתבה כתוב עלי.
מוטי שפירא
לא עליך.
היו"ר חיים כץ
אם קראת, כתוב שדיברתי עם דירקטורים וניסיתי להשפיע. הנה, אני אומר לך. לא נפגשתי ולו גם עם דירקטור אחד ולא דיברתי עם אחד מהם.
מוטי שפירא
אני לא נכנס לזה.
היו"ר חיים כץ
כתבות מטעם אורי יוגב. הוא מכתיב לעיתונאים. עזוב. הלוואי והעסקים הקטנים היו כך.
מוטי שפירא
בדיוק. אני לא שם.
היו"ר חיים כץ
שבעים מיליון שקלים ליום.
מוטי שפירא
נכון. אני לא שם.
אילן גילאון
אורי יוגב הוא אחד המומחים הגדולים.
היו"ר חיים כץ
כן.
מוטי שפירא
אני לא שם וזה לא הנושא. אני לא ראיתי איזה מחקר יסודי ומסודר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שמסביר את ההשלכות של זה. למה? אנחנו צריכים לדאוג שאם תהיה העלאת שכר מינימום, לא יהיה המשבר המבני הבא. אני עוזב כרגע את הסקטור הציבורי ואני עוזב כרגע את עובדי הקבלן. אני אתן לכם נתונים, אם תרצו, אבל לא עכשיו.
היו"ר חיים כץ
לא עכשיו.
מוטי שפירא
הנתונים המרכזיים שבעיית הפריון במדינת ישראל שהיא תוצאה של שכר נמוך היא באותם עסקים קטנים ובינוניים שרוב חברי הכנסת כאן מדברים עליהם כל הזמן.
היו"ר חיים כץ
אצלכם בעסקים יש תוספת השלמת הכנסה?
מוטי שפירא
לא. אני לא חושב. לא.
היו"ר חיים כץ
במגזר הציבורי אין גם שכר מינימום.
מוטי שפירא
אני יודע. אני מכיר את זה.
היו"ר חיים כץ
מי שנראה שהוא עם שכר מינימום, אומרים לו שהוא לא יצא ממנו 15 שנים. נותנים לו תוספת השלמת הכנסה ולא נותנים לו לצמוח מעל שכר המינימום.
מוטי שפירא
אני יודע.
היו"ר חיים כץ
הפטנט של הרמייה הזאת צריך להיפסק.
מוטי שפירא
נכון.
היו"ר חיים כץ
השכר התחילי צריך להיות שכר מינימום. אם ההסתדרות מביאה הסכם קיבוצי, שכר המינימום הזה צריך להתעדכן ולא שתוספת השלמה יורדת. שמע, אנחנו משקרים אחד את השני.
איתן כבל
זאת אפילו לא העלאה.
מוטי שפירא
אני רוצה להשלים דבר אחד ולומר גם לקראת המשא ומתן שנפתח היום. צריך לראות את זה בראייה קצת יותר רחבה. הרי אף אחד לא מתנגד להעלאת שכר מינימום. צריך לראות את זה בראייה יותר רחבה ואני מקווה שבישיבות שלכם היום יעלו כלים נוספים כדי לא ליצור את הדור הבא ולא ליצור את המצב שחלק מהמעסיקים הקטנים והעצמאים הקטנים יהיו הדור הבא של שכר מינימום של המעסיקים. לכן צריך להסתכל על זה מאוד באחריות וצריך להסתכל על זה בראייה יותר כוללת, ללוות את זה במחקרים של מרכז המידע והמחקר ולהסתכל על אותה קבוצה שחלק גדול מהאנשים מדברים עליה כל הזמן, אותם עסקים קטנים ובינוניים. חמישים אחוזים מהעצמאים במדינת ישראל לא מגיעים לסף המס ואלה נתוני ביטוח לאומי ולא שלי והם מעסיקים אנשים.
אראל מרגלית
אם יהיה שינוי, אתה אומר שזה לא יהיה?
מוטי שפירא
אני לא יכול לפרט את זה כאן עכשיו. אתה עוסק הרבה באשראי ובדברים אחרים ואני מקווה שהים המשא ומתן יעלה. צריך לראות את זה בראייה כוללת כדי שאם תהיה עליית שכר מינימום, זה לא יגרום לאיזה שבר אלא זה יהיה מלווה בצעדים משלימים. אז אפשר לעבור את זה, העובדים יהיו מרוצים, העסקים יהיו מרוצים והכול יהיה בסדר.
אראל מרגלית
אתה אומר שיש כמה צעדים לעסקים קטנים יותר שצריך להשלים אותם.
מוטי שפירא
בדיוק. צעדים משלימים שצריך להשלים אותם.
היו"ר חיים כץ
תודה. מיכל בירן.
מיכל בירן
שלום לכולם. כל הכבוד על הדיון הזה וכל הכבוד למציעים. שלום ליושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן. את האמת צריך להגיד והיא ששכר המינימום הוא לא חזות הכול. כנראה שאף אחד מהיושבים סביב השולחן לא היה מסתפק בשכר מינימום, גם לא אם תצליח להעלות באלף שקלים. אף אחד לא היה מאחל את זה לילדים שלו, לא לחברים שלו, לא לבני הדודים שלו. הבעיה המרכזית היא החולשה של העובדים. דבר שכל אחד מגלה על עצמו, למרות שמגיעות מיני זכויות על פי חוקי מדינת ישראל, בסוף, כאשר עובד עומד מול המעסיק שלו לבד, הוא מגלה שמה שכתוב על הנייר זה סיפור אחד, והיכולת שלו לבוא בדין ודברים, זה סיפור אחר לגמרי.

אני חושבת שחלק מהביקורת שהייתה על ההסתדרות בשנות ה-70 מוצדקת. שיש מצוקה של עסקים והשכר ממשיך לעלות, זה נכון. זאת בעיה. עובדים, צריך להיות להם גם אינטרס בהצלחה של החברה שהם חלק ממנה אבל מה שקרה כאן בשנים האחרונות זה ניתוק. בזמן שהחברות והחברה הישראלית עולה ומשגשגת ומצליחה, העובדים לא נהנים מזה בכלל, כאילו הם לא משתתפים בהצלחה, כאילו הם לא נותנים את נשמתם ואת זמנם כדי לתרום להצלחה של החברה. באופן טבעי לא היה צריך לחכות למהלך הזה, עם כל הכבוד. חברה שמצליחה הייתה צריכה לרצות לשמר עובדים מרוצים, מוצלחים, הייתה צריכה להעלות להם את השכר.

אני אומרת ששכר המינימום הוא לא חזות הכול.
היו"ר חיים כץ
היא הייתה צריכה לקבע עובדים, לקלוט עובדים לא כתף אל כתף, לא חבילות עבודה, לא להתייחס לעובד כאל חפץ.
מיכל בירן
לחלוטין.
היו"ר חיים כץ
קודם כל מתייחסים לעובד כאל חפץ. הוא צריך לקבל סטטוס של עובד, עובד מן המניין, עם יחס, עם אנושיות.
מיכל בירן
ועם גב.
היו"ר חיים כץ
כן, ועם גב.
מיכל בירן
כאשר עובד הוא עובד מן המניין, גם היכולת של ההתארגנות והיכולת שלו לעמוד ביחד כקבוצה מול המעסיק גדולה וזאת בדיוק הסיבה לכך שכל הצורות הנצלניות האלה נולדו.

אני מברכת את ההסתדרות, גם על המהלך הזה וגם על זה שבשנים האחרונות, בארבע-חמש השנים האחרונות, ההסתדרות חזרה לארגן גם את העובדים החלשים ביותר. אני מספרת לאורחים מחוץ לארץ על שביתת סולידריות במדינה בשביל עובדי קבלן, שביתת סולידריות בשביל העלאת שכר מינימום, באיזה מדינות הדבר הזה קורה?

שני משפטים אחרונים. לגבי הפעימה הגדולה. אומרים תעשו את זה בחלקים, בפרקים, בפעימות קטנות. אני חושבת שזה לא יהיה יעיל וזה לא יורגש. אם תהיה פעימה אחת משמעותית, גם העובדים ירגישו את ההקלה ממש בחיים שלהם וזה גם יביא לצמיחה. למשק בית שיהיו לו עוד אלפיים שקלים שיביאו זוג הורים, הם לא יכניסו את זה מתחת לבלטות אלא הם יצרכו את הכסף הזה וזה יניע את גלגלי המשק.

הדבר האחרון. בדיון הזה יש מישהו שהוא נפקד-נוכח, נוכח-נפקד, איך שלא אומרים את זה. יש שר כלכלה במדינת ישראל שאמור להיות אחראי. אמנם הוא שינה את השם של המשרד שלו אבל במשרד שלו יש גם את נושא התעסוקה. חיים יודע – ואנחנו מטפלים בזה – שכבר יותר מחודש יש שביתה בשירות התעסוקה.
היו"ר חיים כץ
דיברנו על זה.
מיכל בירן
לא מקבלים שם טיפול. אני קוראת מכאן לטפל בנושא. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה. דבוש.
יפתח דבוש
בוקר טוב. אני מעמותת "שמאלה – שמאל ציוני ישראלי".
אילן גילאון
גם אנחנו.
יפתח דבוש
כמו כולנו. אנחנו התחלנו בקמפיין כדי לעודד את עליית שכר המינימום ושכר שעה. מספר חברי כנסת, בהם איתן כבל, חיליק בר ואחרים, נרתמו לנושא. השאיפה שלנו היא להביא למצב שאנשים יוכלו לחיות בכבוד במדינה. הרי אף אחד מסביב לשולחן לא באמת חושב שאפשר לחיות ב-23 שקלים לשעה ולהתקיים. זה לעג לרש, לעג לעובדים ולעג לציבור. אנחנו בעד השינוי ולהגיע לפחות לשלושים שקלים לשעה כדי להשוות פחות או יותר למינימום שקיים בעולם. כמובן זה לא יעצור שם, אבל במדרגה הראשונה אנחנו בעד להשוות את זה פחות או יותר למינימום בעולם. בסופו של יום ההפחדות שכל הציבור שומע עכשיו על כך שהמשק יקרוס ותהיה אבטלה, בשנים האחרונות שכר המינימום עודכן כמה פעמים וכל ההפחדות האלה היו ועברו ולא באמת קרסה המדינה ולא באמת קרסו עסקים. אני חושב שזה מעשה שהוא חשוב.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. חברת הכנסת תמר זנדברג.
תמר זנדברג
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני רוצה באמת להתחבר למה שאמר נציג המעסיקים.
מוטי שפירא
אני לא נציג המעסיקים.
תמר זנדברג
נציג העצמאים. סליחה. אני רוצה להתחבר לדבריך לגבי הראייה הרחבה והכוללת. אני באמת חושבת שצריך להסתכל על הנושא הזה בראייה רחבה וכוללת. כבר היו העלאות שכר מינימום בעבר, ואני אומרת לכך כמי שהייתה עוזרת פרלמנטרית של מחוקק חוק שכר המינימום הראשון, רן כהן, יחד עם עמיר פרץ. בעבר שכר המינימום עוגן בהסכמי עבודה ובהסכמים עם ההסתדרות ובשנת 1984 נחקק בפעם הראשונה כחוק ומאז התעדכן ועלה כמה פעמים, כפי שציין חבר הכנסת דב חנין, ובכל עלייה של שכר המינימום קרה הפוך ממה שאתם מזהירים ממנו.

השאלה שלי הייתה שאלת תם. המובטלים שאת מדברת עליהם, לא היו.
היו"ר חיים כץ
תסבירי למה זה קרה הפוך.
תמר זנדברג
מפני שלאנשים היה יותר כסף להוציא על סחורות שאותם מפעלים ומקומות שמייצרים סחורות מייצרים אותן והם קנו אותן. במדרגות השכר האלה, השכר הנוסף, מאתיים שקלים, אלף שקלים, לא הולך למקלטי מס ולא הולך ליכטה או לחסכון אלא הוא יוצא בחזרה במשק באופן מידי, מדי חודש בחודשו. הוא יוצא בסופרמרקט, בשכר הדירה, במכונית ומניע את גלגלי המשק. לכן קורה הפוך ממה שאת אומרת. פשוט הפוך. לכן השאלה שלי הייתה, כדי ללמוד את הנתונים ואת ההיסטוריה ולראות שכל פעם זה מה שקרה.
אראל מרגלית
זה לא טוב שקונים יותר?
תמר זנדברג
זה מצוין שקונים יותר. זה מה שאני אומרת. עליית שכר המינימום גורמת לכך שקונים יותר ואז אותם עסקים שמייצרים את אותם הדברים שקונים יותר, מרוויחים. מזהירים מפני אינפלציה ומפני פיטורים אבל כיום אנחנו נמצאים במצב בדיוק הפוך. אנחנו נמצאים במצב שנכנסים לדיפלציה, למיתון, אנחנו נמצאים במצב שבו יש פיטורים המוניים לא מעסקים קטנים אלא מתאגידים גדולים, מבנקים וממקומות מן הסוג הזה, והעלאת שכר המינימום רק תעצור ותבלום את המגמות האלה ולא להפך.

דיברנו הרבה – והזכיר את זה גם חבר הכנסת דב חנין - בכנסת ובתקשורת ובכל מקום על יוקר המחיה. שכר המינימום הוא תנועת מספריים הפוכה של יוקר המחיה. במקום שהמספריים סוגרים עלינו, הם נפתחים ונפתח פער מאוד מאוד גדול שגם הולך וגדל בין מה שצריך להוציא וחייבים להוציא, והמחירים רק הולכים ועולים, לבין מה שאפשר להכניס, וזה השכר. תנועת המספריים הזאת היא הרסנית, לא רק לעובדים העניים אלא היא הרסנית לכל המשק, לעסקים, גם הקטנים ובסוף גם לגדולים כי הרי אנחנו אלה שמייצרים את מה שכל האנשים קונים ומי שקונה, אלה משקי הבית.

מילה אחרונה. אני רוצה להצטרף לשבחים להסתדרות ולהזכיר בהקשר הזה שבשבוע שעבר דנו כאן בכנסת בהצעת חוק שהמטרה שלה להגביל "שביתות פוליטיות".
היו"ר חיים כץ
אל תרגיזי אותי.
תמר זנדברג
להפך, אני רוצה להרגיז אותך בנושא הזה.
היו"ר חיים כץ
דברי עם החבר שלך שיושב לידך.
תמר זנדברג
מה זאת שביתה פוליטית? שביתה עם אג'נדה. מהי שביתה עם אג'נדה? שביתת סולידריות. מהי שביתת סולידריות? שביתה שבאה להבטיח את הסולידריות של העובדים המאוגדים וטוב שהם מאוגדים, העובדים שמרוויחים את השכר הממוצע, אלוהים ישמור, ואולי קצת למעלה מזה עם העובדים שלא יכולים לשבות למען עצמם, עם עובדי הקבלן, עם מקבלי שכר המינימום, עם מקבלי השלמות הכנסה ועם העובדים העניים. אם יש שביתה מוצדקת מזאת, תופענה מיד כי אין. לכן כל חברי הכנסת מהקואליציה, ההסתדרות, כל הכבוד שהכרזתם סכסוך עבודה על הנושא הזה. יכול מאוד להיות שבקרוב זה יצא מחוץ לחוק.
היו"ר חיים כץ
אל תדאגי.
תמר זנדברג
אי אפשר להבין ואי אפשר לתפוס דבר כזה.
היו"ר חיים כץ
הסירי דאגה מלבך.
תמר זנדברג
בדיוק. אדוני היושב ראש, אתה צוק איתן בהקשר הזה. אנחנו שמים מבטחינו בך.
היו"ר חיים כץ
זה היה אצלי ביד ולקחתם לי.
קריאה
יגיע אליך.
תמר זנדברג
נעשה מה שאפשר כדי שיגיע אליך. אני מברכת את ניסנקורן שהכריז שביתה על הנושא הזה, באמת לראשונה מזה הרבה זמן, ואת חיים על כך שיעצור את הצעת החוק הזאת אבל זה לא יקרה בלי שכולנו נתגייס לנושא הזה ואכן נתגייס.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. שמענו כאן לא מעט אנשים. הייתי רוצה לשמוע את נציג האוצר שיושב כאן. כמה זמן אתה עובד באוצר?
רן רידניק
כחמש שנים.
היו"ר חיים כץ
כמה שנים עוד נשארו לך? שלוש?
רן רידניק
כמה שתחליט. כמה שאתה מעוניין.
היו"ר חיים כץ
לא יודע. הוותק הממוצע אצל הרפרנטים באוצר הוא שבע שנים. גמרו את המילואים והולכים. שמעת את ההתרשמות ותסביר לנו.
רן רידניק
אני לא אסביר. אני אציג את עמדתנו. קטונתי מלהסביר. קודם כל, שלום, שמי רן רידניק, רכז תחום תעסוקה באגף התקציבים באוצר.

לגבי שכר המינימום. סוגיית העדכון היא סוגיה בעלת משמעות כלכלית וחברתית גדולה ומורכבת. בהתאם לזה אני חושב שנכון להגיע לאיזושהי הבנה והסדרה משותפת בין השחקנים הרלוונטיים במדינה שזאת ההסתדרות ונציגי המעסיקים. הדברים האלה נמצאים כרגע בתהליך של דיונים ואני חושב שאפילו היום יש דיון כזה. היו כמה דיונים בשבוע הקודם בנושא הזה. אני חושב שזה המתווה הנכון.

אני לא אכנס לפרטים מכיוון שזה לא נכון לעשות זאת ואני גם מניח שמכובדי כאן מעודכן יותר ממני בנושאים האלה, אבל אני כן אומר שבכל מקרה – אני מתחבר לדברים שאמר כאן חבר הכנסת דב חנין – כל העלאה או עדכון שיהיה, צריך להיות ממוקד בעובדים חלשים כי יש לא מעט מקרים, בגלל עיוותים כאלה ואחרים, בגלל פיקציות כאלה ואחרות, שהם עובדים שמרוויחים הרבה יותר, 10,000 שקלים ו-12 אלף שקלים ו-14 אלף שקלים, וככל ששכר המינימום מתעדכן, גם הם מקבלים תוספת שכר. אני מקווה שתסכימו אתי שזה לא צודק, זה לא נכון כלכלית וזה גם מטיל עלויות תקציביות מאוד משמעותיות על המדינה שאחרי כן צריכה לממן את זה איכשהו.
היו"ר חיים כץ
אם כל הרכיבים יהיו שכר לכל דבר ועניין ויהיו עליהם הפרשות סוציאליות, אז תהיה אפשרות להתחיל לדבר.
רן רידניק
אני אתחבר למה שאתה אומר. אני אומר שאנחנו מדברים אך ורק על רכיבים שיש בהם אפשרות פנסיוניות מלאות, מה שנקרא שכר קובע פיצויי פיטורים. גם אם תיקח את זה בחשבון, עדיין השכר הממוצע הוא הרבה יותר - - -
היו"ר חיים כץ
אם אני אקח את זה בחשבון, לא תהיה תוספת השלמת הכנסה?
רן רידניק
תוספת ההשלמה היא במידה רבה פיקציה, כי יש רכיבים רבים - - -
היו"ר חיים כץ
היא פיקציה.
רן רידניק
אשמח לסיים את דבריי. יש רכיבים רבים שהם שכר לכל דבר ויש בגינם הפרשות פנסיוניות מלאות, אך הם מוחרגים מתוך שכר היסוד בגלל טעמים כאלה ואחרים, בעיקר במהלך דיונים כאלה ואחרים וזה גורם לכך שמישהו שמרוויח 12 אלף שקלים ברוטו או 14 אלף שקלים ברוטו, אם שכר המינימום עולה, גם שכרו מתעדכן. אני מקווה שתסכימו אתי שזה לא צודק ונכון.
תמר זנדברג
אני לא מבינה מה אתה מציע. בגלל זה אתה מציע שהעובדים הכי עניים, לא תועלה משכורתם?
היו"ר חיים כץ
הוא יודע שמה שהוא אומר, אין דברים כאלה. הוא קיבל פתק להסביר את דעת משרד האוצר והוא עושה את זה. פעם כשהייתי צעיר, גם אני הייתי כועס עליהם עד שהבנתי שהוא לא מביא את דעתו אלא הוא אומר מה שאמרו לו להגיד. הוא קיבל פתק.

סיימת את דבריך?
רן רידניק
לא. אני אשמח לסיים. אני אומר שוב שאני מביע את עמדתי וגם את עמדת משרד האוצר. מכיוון שכולנו מסכימים על כך ששכר המינימום, כל מתווה שיוחלט צריך להיות ממוקד בעובדים חלשים באמת ולא באנשים שמרוויחים שכר גבוה, אני שמח שעשינו צעד גדול לכיוון פתרון הבעיה והתקדמנו. אני מניח שלא יהיו מחלוקות בדבר הזה כי עולם שבו נותנים תוספות שכר דרך שכר מינימום לעובדים חזקים, הוא עולם שלא נכון שיתקיים, בטח בעולם בו מדברים על עובדים חלשים.
מיכל בירן
עולם דמיוני חלופי.
רן רידניק
לגבי השורה התחתונה, אנחנו חושבים שהסוגיה הזאת צריכה להיות מוסדרת בהבנות בין שלושת השחקנים הרלוונטיים וזה נמצא כעת בדיון.
היו"ר חיים כץ
אמרת. ההסתדרות, המעסיקים והאוצר.
רן רידניק
אני מקווה שזה יגיע להסדרה בשבועות הקרובים.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. חבר הכנסת נחמן שי.
נחמן שי
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני שמח על הדיון הזה כי הוא מחזיר אותנו לאיזשהו סדר יום יותר נורמלי. הוא עוסק באנשים, במצוקות שלהם ולא בכל מיני קשקושים שעלו על סדר היום בשבוע האחרון שלא יוציאו אותנו לשום מקום ורק יבלבלו את אזרחי מדינת ישראל.

אני חושב ששכר המינימום הנוכחי הוא חרפה. אני מאוד שמח שההסתדרות נכנסה לקרב הזה והיא מוכיחה שהיא לא רק מגינה על ועדי עובדים גדולים או קטנים אלא היא גם עוסקת באנשים, באנשים שמשתכרים מעט מאוד ושלא יכולים להתקיים במדינת ישראל. זאת בושה גדולה.
מיכל בירן
זה לא רק להגן על ועדים.
נחמן שי
אמרתי שלא רק על ועדים. תאמיני לי שאני שולט בשפה העברית לא רע. לא רק על ועדים. אני מדבר על כך שצריך להגן בסוף על האנשים שנמצאים לצערי הרב בתחתית הפירמידה החברתית במדינת ישראל, שלא יכולים להרים את העיניים שלהם ושלא רואים תקווה. פשוט לא רואים תקווה.

לכן גם הקמפיין הזה שיצא מהוועד הפועל, הרבה שנים לא ראינו קמפיין שמדבר על שינוי חברתי, וגם הפעילויות שאני יודע שיש מי שמגנה אותן, אני קורא בעיתונות ואומרים זה לא התפקיד שלך ולא התפקיד שלך, אל תהיה כל כך לוחמני וכולי, זה קשקוש. ההסתדרות כן צריכה להילחם. העובדים צריכים להילחם. אין דרך אחרת. אם לא תהיה מלחמה, לא יהיה כלום.

אני מניח שמשהו יזוז קדימה ויוציאו קצת כסף מהכיס ויסייעו קצת לעובדים אבל זה לא מספיק. צריך להעלות את הרף כמה שיותר גבוה. בסופו של דבר זאת השקעה הכי טובה שיכולה להיות כי כל הכסף שיוצא, חוזר בסופו של דבר פנימה. הוא חוזר לתוך מדינת ישראל. האנשים האלה לא ישמרו אותו בחשבונות בנק בשוויץ אלא הם יוציאו אותו באופן מידי בתוך מדינת ישראל כדי שאפשר יהיה להתקיים.
היו"ר חיים כץ
תודה. יש לנו עוד שש דקות לסיום הדיון ואנחנו רוצים לשמוע את אבי ואת אראל מרגלית שישב כאן וחיכה. יסלחו לי האחרים.
נעמי מורביה
ישבנו בשקט ולא התפרצנו. הבנתי. שייכנס לפרוטוקול.
היו"ר חיים כץ
דברי. תציגי את עצמך לפרוטוקול.
נעמי מורביה
אני יושבת ראש מטה מאבק הנכים ונציגת פורום ארגוני נכים. אני רוצה להודות לאבי ניסנקורן שנותן את האכסניה למטה מאבק הנכים. אני יושבת תחת קורתו. אני רוצה לומר מילה. הייתי שמחה לראות את כל הפורום הזה, את כל חברי הכנסת, מעט חברת הכנסת גילה גמליאל וחבר הכנסת אילן גילאון, שהם בין חברי הכנסת היחידים שאנחנו מוצאים אצלם כתף ואמפתיה. אילן גילאון אף ניסה להריץ חוק להעלות לנו את הקצבה הבסיסית. לא זכינו לכזאת תגובה מעולם מקרב חברי הכנסת ולא התחשבו. חבר'ה, 280 אלף אנשים חיים עם 2,400 שקלים לחודש ולהם אף אחד לא יעלה את השכר או את הקצבה, אבל הם ישלמו יותר על הגז, יותר על הארנונה, יותר על המים, יותר על הלחם, יותר על החלב, יותר על המילקי ועל השמנת המתוקה. זה לא מה שהם רוצים לקנות. הם בסך הכול רוצים לקנות לחם לילדיהם.
אני אהיה אסירת תודה ביום שנראה את כל ההתארגנות הזאת לטובת האנשים עם המוגבלות בישראל. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה. אראל מרגלית.
אראל מרגלית
אני רוצה לברך אותך יושב ראש הוועדה חיים כץ, אני רוצה לברך אותך אבי ניסנקורן שהרמת את הדגל ואנחנו כאן מאחוריך. אני רוצה להודות לחבריי, לאיתן כבל, לדב חנין, לאילן גילאון, לגילה גמליאל ונדמה לי לעמיר פרץ על שיזמתם את הדיון הזה שהוא מאוד מאוד חשוב.

בסוף השבוע הזה, זה רשמי, המשק הישראלי נמצא במצב קשה ביותר, ההנהגה הכלכלית של מדינת ישראל קיבלה כרטיס צהוב פעם שנייה בכהונה הזאת.
היו"ר חיים כץ
הורדת דירוג האשראי.
אראל מרגלית
הורדת דירוג האשראי. תקשיבו, ראש ממשלה נפקד מתוך הניהול הכלכלי של המדינה וטירון כלכלי מנהל את המשק. זה המצב. זה המצב ותסתכלו למצב בעיניים. באותם רבעונים, תסתכלו על הרבעון השני לפני המלחמה כי עכשיו החמאס הוא האשם בזה שהכלכלה הישראלית האטה, הרבעון השני היה הרבעון הקשה ביותר מאז המשבר הפיננסי ב-2008-2009 והבנקים עשו את הרבעון הטוב ביותר שלהם אי פעם, כאן וכאן. כך שזאת לא כל הכלכלה. רוב הקושי הזה הולך על שכירים שאין להם פרנסה במשק ועל עסקים קטנים שהמחזורים שלהם הידרדרו למצב קשה. עכשיו הגיע הזמן לעשות מעשה מנהיגותי בממשלה הזאת. צריך לקחת את מע"מ אפס ואין כמעט כלכלן אחד במדינה הזאת שחושב שהוא מניע אותה. שימו לב, דירוג האשראי הורד לישראל בין השאר גם בגלל מע"מ אפס כי זה שלושה מיליארד שקלים בשנה. שלא יספרו סיפורים שזה שני מיליארד. אלה שלושה מיליארד כפול שבע שנים, זה 21 מיליארד שקלים שהולכים לנושא שמגדיל את הביקוש ומוריד את ההיצע.

כתבתי מכתב לשר האוצר ברגע האמת שלו. אמרתי לו שישים לב, שיש לו הזדמנות לעשות מעשה ענק ולקחת נושא סביבו הוא מיתג את עצמו ולעצור אותו, מע"מ אפס, ולהסתכל על השרים בממשלה שלו ועל חברי ועדת הכספים, כולם, אופוזיציה וקואליציה, אם הם בעד או נגד. שיסתכל על זה נכוחה ושיעצור את הדבר הזה. שיגיד שיש כאן איזושהי תקלה.

לעומת זאת, אני רוצה לומר לכם שהעלאה של שכר המינימום – ואמרו כאן חבריי – שימו לב מה קרה עכשיו בכמה מדינות בארצות הברית שהעלו את שכר המינימום. שימו לב שבאנגליה לא דרך חוק אלא אלף החברות הגדולות לפני חודשיים קיבלו החלטה שהן מעלות באופן חד צדדי את שכר המינימום כדי לתת דחיפה לכלכלה הבריטית, מתוך נקודה של הסתכלות על עצמן. זה מה שקרה שם ברמה הכלכלית. עזבו לרגע את החשיבות החברתית אבל תראו מה קרה ברמה הכלכלית

שימו לב, השכירים במדינת ישראל והעצמאים הקטנים נמצאים בדיכאון. כאשר אדם בדיכאון, דיכאון כלכלי, לא יוצאים החוצה, לא יוזמים עסקים חדשים, לא פותחים עוד שני שולחנות כמו מזרחי בשוק שרוצה לפתוח ועכשיו מצמצם, לא יוצאים לקנות והדבר הזה ייתן דחיפה חסרת תקדים דווקא בתקופה הקשה הזאת להניע את הכלכלה ברמה הפנימית.

אני מבקש. שר אוצר, יושב ראש ההסתדרות – אנחנו נעמוד מאחוריך – ואני אומר לכם שיש הרבה גורמים במגזר העסקי שרואים בדבר הזה דבר חשוב מאין כמוהו. זאת לא רק אמירה חברתית אלא זאת אמירה כלכלית. כל הכבוד. אנחנו נעמוד מאחוריכם.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. אדוני יושב הסתדרות אבי ניסנקורן. שמעת כאן את הדוברים. קיבלת הרבה ברכות. אני לא זוכר מתי בירכו מישהו כאן כל כך הרבה. עכשיו חובת ההוכחה היא עליך. אתה תצטרך לקבל – ואני מאמין שתקבל – תמיכה. אתה הולך למלחמה צודקת, אתה הולך למלחמה היסטורית בגלל שהיא נשענת על שלוש רגליים - גם שכר המינימום, גם עובדי הקבלן וגם אנשים עם מוגבלות. קליטתם במעגל העבודה. אמר נציג העסקים הקטנים שצריך לבנות כאן מבנה שהוא לא רק שכר מינימום ויש משהו בדבריו. יש עיוותים גדולים במבנה השכר במשק הישראלי. יש רכיבים שלא נכללים בשכר המינימום, יש רכיבים שאתה מקבל אותם אבל אין בהם הפרשות פנסיוניות.
אילן גילאון
הכול מוצא את פתרונו במיסוי נכון.
היו"ר חיים כץ
צריך לקחת ולעשות חבילה בסופה בן אדם ילך לעבודה ויתפרנס בכבוד מעבודתו ולא יהיה נזקק לקצבאות. שהוא יוכל לחיות מהעבודה שלו. זאת המטרה שלנו. אני מבין שזאת גם המטרה שלך. הכי קל והכי מהיר יכול להיות שכר מינימום ובואו נשב, שגם זאת שיטה. דיבר אתי אתמול נשיא התאחדות התעשיינים ושאל אותי איך הם צריכים ללכת ומה הם צריכים לעשות. אמר לי שהוא מדבר אתי כמי שבקיא בעניין. אמרתי לו שאני מבין שהוא מנהל משא ומתן עם ההסתדרות ואני מכיר את העומד בראשה לא מעט שנים ויודע שיש לו ידע נרחב בתחום ואני חושב שהוא גם רגיש חברתית וימצא את הפתרון. אני מאוד מקווה. אמרתי לך שאנחנו עת החלטנו להיכנס למעגל ייצוג עובדים, לא ראינו בעינינו שביתות. אמרנו שאנחנו רוצים לבוא לעבודה ולהתפרנס והכלי האחרון שלנו הוא השביתה.

אני מאוד מקווה שאנחנו נמצה את המשאים והמתנים ולא יגררו אותנו להיכן שאנחנו לא רוצים להיות. אבל אם יגררו אותנו להיכן שאנחנו לא רוצים להיות, ברור לנו שבסוף נקבל את מה שהיינו יכולים לקבל בהתחלה אבל המחיר יהיה הרבה יותר גבוה למשק הישראלי.

אמר אראל מרגלית שאנחנו לא רוצים לפגוע במשק. מורידים את דירוג האשראי של מדינת ישראל. כל ההלוואות שניקח יהיו יותר יקרות ויהיה לנו יותר קשה לגייס כסף. אני מקווה שהגורמים השלטוניים – שר האוצר וכל הגורמים השלטוניים – יבינו לאן הולך העניין ויעשו את המהלך מהיר כך שיהיה מועיל וטוב לשני הצדדים.

עכשיו אנחנו תולים בך את יהבנו.
אבי ניסנקורן
אני מודה לחבר הכנסת חיים כץ על הישיבה ולאיתן חברי על זימון הישיבה. תראו, אני חושב שאי אפשר להפריז בחשיבות הנושא. אנחנו באמת הגענו להיות מדינה שלא רואה את האדם השקוף ולא רואה את העניים. הגענו למצב שאדם עובד בא הביתה והוא עני והמשפחה שלו ענייה ובדרך כלל אלה האנשים בפריפריה וזאת בושה למדינה. אני רוצה להגיד לכם שאני לא הרבה זמן יושב ראש ההסתדרות אבל אני עשרים שנים ביחסי עבודה וארבע שנים יושב ראש האגף לאיגוד מקצועי. אני בחמשת החודשים האחרונים ניסיתי להתנהל בהגיון, בהגינות, ביושר והגעתי למסקנה שלא סופרים את העובדים במדינת ישראל. לא סופרים אותם. ככה, בדיוק כמו שזה נשמע. אני רוצה להגיד לכם שאם לא היינו אומרים שצריך לעשות שביתה, אף אחד – אני לא מדבר על חברי הכנסת שהם חברתיים אלא על הממשלה ואני מדבר על שרים – לא היה סופר אותנו. אין ברירה, חייבים לעשות שינוי כי אנחנו במצב שאחד מכל שבעה אנשים הוא עני ואנחנו במצב ששכר המינימום הוא סכום שמהווה בושה. האדם העובד הוא עני.

אפרופו הנושא של בעלי נכויות ואנשים עם מוגבלויות, זה גם קרוב ללבי כי לי יש ילד כזה ואני רוצה להגיד לכם שהעובדה שהמדינה לא לקחה על עצמה את המינימום של שלושה אחוזים, זאת תעודת עניות שאני פשוט לא יכול להבין אותה. גם זה חלק מהסכסוך הכללי. אני לא ארד מהסכסוך עד שגם זה ייפתר. המדינה צריכה להיות דוגמה ולומר יותר משלושה אחוזים. משרד הרווחה, אתה הרפרנט, אני ביקשתי משר האוצר שיקצו בשירות התעסוקה 12 עובדים עם מוגבלות שיופעלו למען עובדים עם מוגבלות, בשילוב. הוא אמר לי שהם יקצו שמונה. שניים הקציתם. בושה. אני לא אנוח עד שלא תקצו את כל השמונה ואפילו יותר. שירות התעסוקה שובת חודש ימים. אתה הרפרנט ואתה לא צריך לשבת כאן אלא לשבת שם ולגמור את הסיפור הזה. לא יאומן.

אני אומר לכם שבשכר המינימום אני לא אתפשר ואני לא אהפוך את זה לנושא חד צדדי ביתר הנושאים. בעשר השנים האחרונות התוצר עלה בעשרות אחוזים. החלק של השכירים בתוצר ירד מ-68 אחוזים ןל-62 אחוזים. זה הלך בדיוק לבעלי ההון. יש פחות רווח, פחות חינוך, פחות בריאות, פחות ביטחון. יש יותר עובדי קבלן. הרווחה כבר הופרטה מזמן, משלמים על החינוך, משלמים על הבריאות, הבריאות הופכת להיות פרטית. מזה אנחנו לא נהנים וגם החלק של השכיר ירד מ-68 אחוזים ל-62 אחוזים ואתם מדברים לי כאן על איזונים. האיזונים הופרו מזמן וצריך להחזיר אותם. אם צריך במאבק, במאבק.

אני מסכים עם חיים. השביתה היא בסך הכול כלי והיא לא מטרה. המטרה היא לשפר את התנאים אבל אני לא אסכים למשוך את הסיפור הזה. אני לא אסכים לעשות דיון שאומרים בואו נדבר באלף דברים ועל הדרך נדבר בשכר המינימום. לא. אני הכרזתי על שלושה דברים ועליהם צריך לדבר - על שכר מינימום, על עובדי קבלן ועל עובדים עם מוגבלות.

אתן לכם כמה דוגמאות שימחישו. קחו את הנושא של עובדי קבלן. כולם אומרים שזאת תופעה חמורה. משרד האוצר חושב אחרת והוא שולט בעניין הזה שנים. אנחנו עשינו מאבק אדיר והצלחנו שעובדות הוסטלים יהיו בהעסקה ישירה. מאה עובדות, מאתיים עובדות. עובדים ועובדות, וזהו, נגמר הסיפור.

אני רוצה להגיד לכם שההסתדרות – לא סתם אמרתי – רוצה שינוי חברתי ונילחם לשינוי חברתי והוועדים, כל הוועדים, יתייצבו למאבק הזה. אם נצליח בלי שביתה, הכי טוב למשק. אם לא תהיה ברירה ונצטרך להיאבק על זה, אני אעשה את המאבק הכי קשה שאני יודע לעשות וזה כדי שיהיה מצב שבאמת יהיה שינוי. אני לא חושב שיש מישהו שחושב שאפשר לחיות עם 4,300 שקלים. אני לא חושב שמישהו חושב או מישהו רוצה שאדם עובד יהיה עני. אני לא מבין בכלל איך המדינה מעזה לא להיות הראשונה שדורשת להעסיק עובדים עם מוגבלות. אני לא מבין למה אחיות בתי הספר הן עובדות קבלן ולמה עובדת סוציאלית שבאה להסביר לאזרח איך היא תעזור לו ואיך היא תגן עליו ואיך הא תסייע לו, היא עובדת קבלן. אני לא מבין איך מורים הם עובדי קבלן, איך רופאים הם עובדי קבלן, איך האחיות הן עובדות קבלן. אנחנו מדברים על הליבה. איך יש כתף אל כתף ואיך כל בוקר קמה עמותה עירונית חדשה, על אך המדינה לא יודעת כמה עובדי קבלן יש לה. אנחנו בנקודת מבחן.
חיים, אני מרים את הכפפה. בכיף מרים את הכפפה כי אני חושב שזאת המלחמה הכי חשובה וצריך כאן להחליט. הממשלה צריכה להחליט, השרים צריכים להחליט, שר האוצר צריך להחליט, כולם צריכים להחליט כאן מה אנחנו רוצים. האם אנחנו רוצים מדינה של עניים. אז שיחליטו שזה מה שרוצים אבל שיאמרו שזה הדגל החברתי שלהם ועם זה ילכו קדימה. אנחנו רוצים מדינה של עובדי קבלן? שיגידו את זה, שזה הדגל שלהם והם רוצים ללכת עם זה קדימה.
אילן גילאון
הם אומרים לך.
אבי ניסנקורן
אנחנו רוצים מדינה שמזלזלת בחלשים שלה? שיגידו את זה אבל שלא יתחבאו. שלא יתחבאו.
אילן גילאון
הסיסמה היא שאין עיכובים, אין נכים, אין זקנים, אין בזבוזים.
אבי ניסנקורן
שלא יתחבאו. אני שומע - ויש לי הרבה כבוד לכנסת – בשבוע שעבר שכל הדיונים מסתובבים סביב תיירות המרפא ואני לא מבין לאן הגענו.
היו"ר חיים כץ
האם ניתן את הבריאות לחיים כץ, או לא ניתן את הבריאות לחיים כץ. הוא יעביר לנו או הוא לא יעביר לנו. הוא לא מכיר את הרפורמה, הוא כן מכיר אותה. נעביר לניסן סלומינסקי כי אצלו יותר זול.
אבי ניסנקורן
חס וחלילה, כי יש חבר כנסת חברתי.
אילן גילאון
אתה משלם שלושה מיליארד שקלים לבניית בית המקדש בהר הבית?
אבי ניסנקורן
הוא דרך אגב משלם הרבה תשלומים בכסות חברתית וזאת בושה.

אני רוצה להגיד לכם שכאן יצטרך משרד האוצר להחליט, באמת להחליט, ומעבר לזה, שר האוצר יצטרך להחליט, מה הדרך בה הוא הולך. אני יודע מה אני בחרתי. אני בחרתי ואני חושב שזה התפקיד המרכזי של ההסתדרות להיות הסתדרות חברתית, לשינוי חברתי. אני לא אומר את זה כסיסמה אלא אני אומר את זה כדבר שצריך לעשות. אני בכוונה לא הלכתי על סכסוך כוללני אלא לקחתי שלושה דברים ספציפיים כדי להוכיח שאפשר לעשות שינוי ספציפי ולא דיבורים באוויר.

אני מקווה שמאוד שנשב כאן בעוד שבוע ונגיד שהגענו לפריצת דרך. אני מאוד מקווה שלא נצטרך להגיע לסכסוך אבל אם אין ברירה, לפעמים צריך להשיג דברים כך.
היו"ר חיים כץ
לאור הדברים, אני רוצה לסכם את הישיבה ולהודיע שוועדת העבודה, הרווחה והבריאות תומכת בעמדתה של ההסתדרות, מגבה אותה ומקווה שתצליח בשלושת הנושאים שהיא העלתה. שמענו כאן גם את דברי הנכים. קח את זה לתשומת לבך שהעלאת שכר המינימום תפגע ישירות בציבור הנכים בישראל ואין לך שום מטרה לפגוע בהם. קח את זה לתשומת לבך. תודה רבה. חזק ואמץ.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים