ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/11/2014

האיום על הפסקת הפעילות של עמותת מילבת בתל השומר עקב הפסקת תשלום שכר הדירה על ידי משרד הבריאות

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
18/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 320>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, כ"ה בחשון התשע"ה (18 בנובמבר 2014), שעה 11:30
סדר היום
<האיום על הפסקת הפעילות של עמותת מילבת בתל השומר עקב הפסקת תשלום שכר הדירה על ידי משרד הבריאות>
נכחו
חברי הוועדה: >
אילן גילאון – מ"מ היו"ר
קארין אלהרר
מוזמנים
>
ד"ר בעז לב - משנה למנכ"ל משרד הבריאות

יניב זוהר - מנהל תחום רכש ופיקוח, משרד הבריאות

נחמן פלוטניצקי - מנכ"ל מילב"ת, המרכז הישראלי לאביזרי עזר, בינוי ותחבורה לנכה

יואל נתן - חבר הנהלת מילב"ת, המרכז הישראלי לאביזרי עזר, בינוי ותחבורה לנכה

עודד גורני - עו"ד, יועץ משפטי, מרכז רפואי שיבא

סלאח ריזק - נציגות הנכים הקשים, ארגון נכי צה"ל

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים

ניסים מורביה - מנכ"ל מטה מאבק הנכים
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<האיום על הפסקת הפעילות של עמותת מילבת בתל השומר עקב הפסקת תשלום שכר הדירה על ידי משרד הבריאות>
היו"ר אילן גילאון
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.
כל הוועדות נפתחות באזכור מה שקרה הבוקר ואי אפשר לנהוג אחרת. אנחנו יורים ובוכים, נורים ובוכים, ויורים ובוכים שוב ושוב נורים ובוכים ופעם הדבר הזה צריך להסתיים.

אנחנו עוברים לענייני דיומא. בסך הכול אנחנו מנסים להציף נושאים. מאוד תמוה בעיני שהגענו בכלל למעמד הזה. מילבת, אני מכיר אותה מעל שלושים שנים ואני חושב שהיא יכולה להתפאר בכך שיש לכם 18 אלף אביזרים מותאמים לאנשים עם מוגבלות. בעיני זאת חזות הכול. בשבילי התפיסה האורתופדית הסנדלרית הזאת שמנסה להתאים כל דבר לאדם ולא את האדם לסביבה שלו, זה נראה לי הדבר הכי מדהים. אני זוכר שהגעתי אליך, נחמן, וראיתי משהו שמרים את המכנסיים ופתאום חשבתי לעצמי איך לא חשבתי על זה קודם כי הרי זה כל כך מקל בכל כך הרבה מצבים. כל מה שאני אומר על מילבת מבחינת תרומתה לאנשים המוגבלים, זה לא יהיה מוגזם.

כתוצאה מכל מיני תהליכים בחברה שלנו, אנחנו קיבלנו בסופו של דבר מלכ"ר והוא עושה את התפקיד שמשרד הבריאות היה צריך לעשות, לפחות על פי תפיסת עולמי. הוא עשה את זה שנים, הוא מלכ"ר ובסך הכול הגענו לכאן כדי מצד אחד לקיים את החוק כפי שצריך לקיים אותו כלפי מלכ"ר ומן הצד השני להשאיר את מילבת במקום שהיא נמצאת ולהמשיך את קיומה. אני לא מבין למה הדברים האלה לא הסתדרו.

נחמן, אני רוצה שתציג קודם את הבעיה ובעז, אתה תתייחס לזה וכך גם כל מי שיש לו התייחסות נוספת, ונצא מכאן ברוח טובה עם סיכומים מה עושים עם התינוק הזה כי כולנו רוצים אותו ולא רוצים שהוא יישפך עם האמבטיה. אפשר להכביר עוד הרבה מאוד מלים, אבל אנחנו רוצים להיות תמציתיים ומעשיים.
נחמן פלוטניצקי
אני מנכ"ל מילבת. יש לי את הזכות לנהל את מילבת ב-12 השנים האחרונות. היום זה יום חג שלנו למרות שהוא יום עצוב. ב-18 בנובמבר 1981, בדיוק לפני 33 שנים, פרופסור רוזין זיכרונו לברכה, הקים את השיקום בתל השומר עם דני ברק ממכון ויצמן.

הרפואה יודעת להאריך את תוחלת החיים. מילבת באה לתת איכות לחיים של הקשישים שהאריכו להם את החיים ולנכים שכמעט לא יכולים לעשות שום דבר. לשם כך קמה מילבת.

אין הנחתם מעיד על עיסתו. אני רק רוצה לצטט שלושה משפטים שכתב ב-2008 סמנכ"ל משרד הבריאות למדען הראשי: "מילבת היא גוף חיוני במערכת הבריאות. אין למוסד אח ורע בישראל והוא ייחודי בתחומו ובעל מוניטין בינלאומי. ראוי לטפח ולהעצים את יכולותיה של העמותה בכל סיוע אפשרי".

במילבת יש היום 420 מתנדבים – מדענים, מהנדסים וגם אינסטלטורים ונגרים. לכמת את העבודה שהם עושים, התקציב שלנו היה צריך להיות ענק. אנחנו עובדים עם תקציב מינימלי של ארבעה מיליון שקלים. זה כל התקציב של מילבת, וכולו ניזון, רובו, היום, בשנה האחרונה, מהמדען הראשי וזה כסף צבוע לפיתוח. כל הדברים האחרים עושים בהתנדבות.
אנחנו מנהלים את המאגר הלאומי לטכנולוגיה מסייעת ואביזרי עזר.
קריאה
אתם לא מקבלים תמיכות?
נחמן פלוטניצקי
צבועות.
יניב זוהר
הם מקבלים מאתנו.
נחמן פלוטניצקי
התמיכה ממשרד הבריאות היא צבועה לאתר עזרים. העלות של האחזקה של אתר עזרים היא מעל חצי מיליון שקלים בשנה. התמיכה שאנחנו מקבלים ממשרד הבריאות מספיקה לחצי מהעלות של אחזקת האתר.
היו"ר אילן גילאון
אני מציע לך להתמקד בסלע המחלוקת. איפה הבעיה כאן ומה משרד הבריאות צריך לעשות.
נחמן פלוטניצקי
אני יושב כאן כי קיבלתי מכתבים מתל השומר שמאיים עלינו בפינוי מהמתחם בגין אי תשלום שכר דירה.

משרד הבריאות לדורותיו, יש שלושה מסמכים מצורפים שצירפתי אותם, התחייב לשלם את שכר הדירה לשיבא, שיבא ידע את זה שמשרד הבריאות התחייב לשלם לו והרי כל המסמכים, כל החשבונות ששיבא שולח למילבת לאורך השנים, כתוב חשמל, מים, שכר דירה, משרד הבריאות. זה ב-2013, ב-2010. שכר דירה, משרד הבריאות. ב-2007, שכר דירה, משרד הבריאות. עכשיו בא שיבא ואומר משרד הבריאות לא משלם. שיבא כגוף ממשלתי לא יכול לתבוע גוף ממשלתי אחר ולכן מתנפלים על מילבת. זה הסיפור.
היו"ר אילן גילאון
מה סכום החוב?
נחמן פלוטניצקי
חשמל ומים, מילבת שילמה עד הסוף. יש לי קבלות. את כל חובות העבר מילבת שילמה.
קריאה
היו חובות גדולים.
נחמן פלוטניצקי
נכון, כי לא היה לנו כסף. נכון לעכשיו יש נושא של 700 אלף שקלים שזה שכר דירה מ-2004-2005 ויש מכתבים מפורשים של משרד הבריאות בחתימה של החשבת של משרד הבריאות, רות רלב"ג, ושל סגן השר ליצמן ואני מצטער שהוא לא הגיע לדיון, והם מתחייבים לשלם את שכר הדירה. תל השומר ידע על זה. שיבא ידע על זה כי בחשבונות ש-שיבא שולח כתוב שכר דירה, משרד הבריאות.

הוויכוח הוא בעצם בין משרד הבריאות לשיבא אבל אני תקוע באמצע.
יניב זוהר
אני סגן חשב משרד הבריאות ואני נציג החשב הכללי. אני עובד אוצר. מבחינת ראייתנו את הדברים, יש מסמך של רות רלב"ג ממשרד הבריאות שהיא אומרת ששכר הדירה ימומן ממקורות האשפוז, דהיינו, שיבא יתוקצב בגין אותו שכר דירה. אני יודע איך משרד יכול להתחייב. משרד יכול להתחייב, ראשית, על ידי מורשה חתימה ורות רלב"ג הוא לא מורשית חתימה של משרד.
היו"ר אילן גילאון
למה זה צריך לעניין אותו? מה אתם רוצים ממנו? אם רות רלב"ג מוסמכת או לא מוסמכת, למה זה שייך אליו?
יניב זוהר
יכול להיות.
היו"ר אילן גילאון
יש לו התחייבות ממשלית שצריך לקיים אותה.
יניב זוהר
אני אומר שגם כאשר יש התחייבות ממשלית או ממשלתית, צריך לדעת איך מבצעים אותה.
היו"ר אילן גילאון
מי צריך לדעת? הוא צריך לדעת?
יניב זוהר
המשרד צריך לדעת איך מבצעים אותה. זאת אומרת, שזה יהיה כפוף לחוק נכסי המדינה וחוק חובת מכרזים. האפשרויות הן או לעשות את זה באמצעות תמיכה, שמקבלים אותה לפעילות מסוימת, או לעשות את זה באמצעות קניית שירותים, באמצעות מכרז או פטור ממכרז, אבל זה לא נעשה. להעביר סתם לגוף את ההטבה הזאת של שכר דירה, כמו שמעבירים להם, יש עוד המון עמותות שרוצות להשתמש בנכסים ולכולן יש מטרות שהן חיוניות למשרד הבריאות ולהם נקבע תעריף שהוא זול בצורה יחסית למה שהולך במקומות מסחריים שהוא זהה לכל העמותות שמשתמשות בנכסים והוא שישה דולר למטר. הם חתמו על הסכם בשנת 2006 על אלפיים דולר שכירות פלוס חשמל ומים והם לא עמדו בהסכם. הם צברו לא רק חובות של שכירות.
היו"ר אילן גילאון
למה לא גביתם מהם מ-2006 ועד עכשיו? שמונה שנים.
יניב זוהר
שיבא כיחידה אוטונומית, כיחידת סמך של הממשלה, נהגה אפילו לפנים משורת הדין. הוציאו מכתבים והתרעות אבל לא נקטו בצעדים. אני היום יכול לבוא ולומר להם לא לנקוט בצעדים? אני נכנסתי לעניין כאיזשהו מפשר. אני לא רוצה להגיד לשיבא איך לנהוג אבל במקרה הזה הם מתנהגים כמתבקש. אני לא רוצה להשליך על מקרים אחרים איך שהם מתנהגים ביחס לנכסי מדינה אבל כאן ביחד לנכסי מדינה, הם מתנהגים כמתבקש. מעמותות אחרות הם גובים שישה דולר למטר וגם מכם. מ-2006 לא עמדתם בהתחייבויות ואפילו חשמל ומים לא שילמתם אלא רק לפני שבועיים שילמתם חשמל ומים.
היו"ר אילן גילאון
נחמן, היה לכם איזה דיון ואני מבין שניסיתם להגיע למשהו. נפגשת עם אסף. לא?
נחמן פלוטניצקי
לא. לא נפגשתי. לא נתנו לי להיפגש. נכון לעכשיו לא היה שום דיון אליו הזמינו את מילבת יחד עם נציגי משרד הבריאות ושיבא או האוצר לדון בנושא. אנחנו נותנים שירותים לשיבא לאורך כל השנים. אפשר להביא מכתבים החלף מפרופסור זיגנר דרך גבי זליג בשיקום ודוקטור עופר קרן ופרופסור סידי. כולם נעזרים בשירותים שלנו. שיבא אומר קחו מהם כסף, ממי אני אגבה? מגיעה חולה ושוכבת במיטה ולא יכולה לדבר או מגיע מישהו שלא יכול לדבר וצריך לעשות התאמת הושבה. אנחנו הגוף היחידי שעושה התאמות הושבה ממוחשבות במתחם הזה ובאזור כולו. משרד הביטחון משלם עבור נכי צה"ל אבל האחרים לא משלמים.
משרד הבריאות היה ער לזה וכתוצאה מהפעולה הזאת שמילבת עושה, משרד הבריאות הוציא את הניירות. כשאני מקבל נייר רשמי ממשרד הבריאות – תל השומר הוא בית חולים ממשלתי – אני כאזרח מקבל מכתב כזה, מה אני עושה? שיבא שולח לי מכתב לגבי שכר הדירה, ואני אומר לו, הנה התחייבות של משרד הבריאות, קח את זה. אתה אומר לי שלא שילמתי מ-2006 אבל לא שילמתי מ-2006 כי הייתה התחייבות. אנחנו מדברים עכשיו על שכר דירה, נכון? אנחנו מדברים על שכר דירה.
היו"ר אילן גילאון
בואו נתכנס לאיזשהו מתווה.
נחמן פלוטניצקי
אנחנו מדברים על שכר דירה? אני כאזרח מקבל מכתב שמשרד הבריאות מתחייב לשלם אותו, אני שולח את זה לשיבא וזה מה שאני כאזרח יכול לעשות. אני עמותה, כל הכספים שמגיעים הם כספים צבועים. גם התמיכה של משרד הבריאות היא כזאת. אני צריך לשלם בזה את המשכורות של המתרגמים לערבית ואת המשכורות של המתרגמים לרוסית.
היו"ר אילן גילאון
אל תיכנס לרזולוציות כאלה. בואו נקבע את המסלול שלנו. ראשית, הדברים צריכים להיות על פי חוק וזה ברור לכולנו. ברור שזה צריך להיות על פי חוק. שנית, מילבת חייבת להישאר בחצר בה היא נמצאת פיזית של תל השומר וצריך למצוא את הפתרון החוקי איך פורסים את החוב של הטוענים ואתה צריך להבין שאתה חייב להתנהל כמו עמותה על פי החוק ולעמוד בחוק המכרזים ובכל. אם הדבר הזה ברור, למה לא מגיעים לעמק השווה?
יניב זוהר
בישיבה פנימית שעשינו במשרד הבריאות, מילבת הגישו את ההצעה שלהם והם אמרו שהם ישלמו כרגע 150 אלף שקלים וה-700 שיישארו, נתחלק כך ש-350 אלף הם יביאו מאיזשהו תורם ועוד 350 אלף יהוו מצ'ינג של משרד הבריאות. היועץ המשפטי שלנו אמר שגוף שנמצא אתנו בהתקשרות חוזית והוא לא עומד בהתקשרות הזאת – לא מים ולא שכר דירה – הוא בא ומציב לנו עכשיו. קודם כל אמרנו, בואו ניכנס להסדרה. קודם כל תתחיל לעמוד בתנאים.
היו"ר אילן גילאון
בבית משפט יבואו גם כלפיכם בטענה בעניין הזה, למה אתם מגדילים חוב של כל כך הרבה שנים ואתם באים בטענה. איך אתה רוצה שהוא יעמוד בזה? אם תגיד לו לשלם אתה-700 אלף שקלים, הוא לא יכול לעשות את זה.
יניב זוהר
יכול להיות.
היו"ר אילן גילאון
הוא צריך לנטוש.
יניב זוהר
הוא אמר ש-350 אלף הוא יכול לשלם. אנחנו אמרנו שנבדוק רצינות. נגדיר תקופה של כמה חודשים, חצי שנה, ונראה איך הם עומדים בהסכם כלשונו. אחרי כן, במהלך התקופה הזאת, כבר נחשוב על פתרונות יצירתיים כפי שאפשר ואני לא יודע מה, בקשר לחוב שנשאר. אם הוא אמר ש-350 אלף הוא כן יכול לשלם, לגבי ה-350 אלף האחרים, נראה.
נחמן פלוטניצקי
את ה-350 אלף השקלים, התורם התנה את זה בסגירת החוב. זה היה התנאי של התורם. ה-350 אלף שקלים לא יכולים לעבור בום אלא הוא יעבור בום ברגע שתוציא מסמך שבזה נסגרת הפרשה. אם אתה רוצה התחייבות שלי להמשיך לשלם הלאה, אני הוכחתי את הרצינות בחודשיים האחרונים. נוקטים נגדי בצעדים נוספים. אתה מבין שמכונית שלוקחת נכים לתוך שיבא, הורידו לה את אישור הכניסה. לכל עובד בשיבא יש רישיון והוא יכול להיכנס עם הרכב, אבל למכונית של נכים או למכונית שצריכה להביא דברים בשביל נכים, אני צריך לשלם.
יניב זוהר
אני לא חושב שזה אישי.
עודד גורני
יש קובץ של הנכים שנכנסים באופן חופשי.
נחמן פלוטניצקי
זה לא רכב נכים. לפני שנים הפסיקו את הגינון למתחם שלנו ועושים את הכול כדי למרר.
עודד גורני
אני היועץ המשפטי של בית החולים שיבא. גם ההוצאות השוטפות ששיבא מימן, חשמל שיבא משלם, זה לא קבלת תשלום מהנכס של המדינה אלא זה תשלום בפועל.
היו"ר אילן גילאון
מה לגבי טענת השירותים שאתם לוקחים והוא לא מכומת בשום סכום ובשום דבר? זה פרו בונו?
עודד גורני
זה מתבטא בשכר הדירה.
היו"ר אילן גילאון
כשהוא עושה את הדבר הזה למכנסיים בשביל בית החולים שיבא, אתם יודעים לכמת את זה ולדעת כמה זה עולה?
נחמן פלוטניצקי
במבצע "צוק איתן" עבדנו 24 שעות ביממה כדי לתת פתרונות גם לדרום.
עודד גורני
אנחנו לא נגד מילבת.
נחמן פלוטניצקי
אתה יודע מה קיבלתי? קיבלתי: "בהוקרה על תרומתך והתנדבותך ב"צוק איתן"". מזה אני לא יכול לשלם שכר דירה.
יניב זוהר
אמרתי כמה פעמים. אין מנוס שאתם תשבו עם שיבא. אתם צריכים לשבת עם שיבא או לגבש הסכם רכש שירותים שאתם תגדירו מה השירותים שאתם נותנים להם וכמה זה עולה ואז יהיה הסכם.
היו"ר אילן גילאון
בעז, אתם חייבים לתפוס פיקוד על הדבר הזה. זאת החצר שלך. אתה חייב לתפוס פיקוד על הדבר הזה, על שיבא ועליהם, ולסגור את העניין. יש דרך משפטית חוקית לסגור את זה. אתם לקחתם שירותים ונתתם את המקום.
עודד גורני
לא ביקשנו יותר כסף. הכסף הזה לא שולם. גם החשמל ששולם, הוא שולם רק בעקבות האיומים האלה.
היו"ר אילן גילאון
אחרי שנה שזה לא שולם, מה עשיתם?
עודד גורני
התכתבנו עם המשרד.
היו"ר אילן גילאון
ומה אמר המשרד? נתן לכם התחייבות?
עודד גורני
לא קיבלנו את הכסף.
נחמן פלוטניצקי
אבל קיבלת את המכתב של המשרד.
עודד גורני
החשבים שלנו בקשר עם חשבות המשרד והנושא לא הוסדר.
נחמן פלוטניצקי
אף אחד לא אמר לי לאורך כל השנים האלה שהנושא הוא לא בסדר, שהמכתבים האלה לא בסדר. הפעם הראשונה ששמעתי שכאילו המכתבים האלה הוצאו בלי סמכות, לא ידעתי שלסגן שר אין סמכות אבל כך אתה אומר לי עכשיו. אתה אומר לי שהמכתב של ליצמן הוא בלי סמכות.
יניב זוהר
יש חוק נכסי מדינה ונאמר בו מי מורשה להתחייב בשם המדינה.
נחמן פלוטניצקי
אתה אזרח מדינה, אתה מקבל מכתב. קיבלתי מכתב מהמדינה.
היו"ר אילן גילאון
זה שאתה תגיד לו שרות רלב"ג לא מוסמכת או לא, הוא לא יודע. סגן שר שמתפקד כשר וראש הממשלה הוא שר, אתה יוצא מנקודת הנחה שזאת הבטחה ממשלית.

תציעו פתרונות.
יניב זוהר
כבר הצענו פתרון.
היו"ר אילן גילאון
הוויכוח ההיסטורי הוא לא כרגע ממין העניין.
עודד גורני
יש כרגע הסכם בכתב לגבי חצי השנה הקרובה. במשך חצי שנה זאת ישולם בצורה שוטפת. החשמל באמת שולם אחרי אותם מכתבי התראה וכולי. חוב החשמל עמד על 150 אלף שקלים שזה לא סכום מבוטל. כרגע יש חצי שנה של שביתת אש.
היו"ר אילן גילאון
אתה תוציא להם חשבון נגדי על השירותים שנתת. תראו איך אתם מגיעים לעמק השווה.
יניב זוהר
אני מציע, אבל לא מחייב, לך יש איזשהו הסכם עם משרד הביטחון. תעשה השלכה. אלה אותם שירותים פחות או יותר. תבוא לשיבא ותאמר שזה ההסכם שאתה מציע. תסגרו אתם. זה הסכם רכש שירותים ולרכש שירותים הם לא צריכים אותי. הם רוכשים ממך שירותים וזה חלק מההסכם.
אמרתי את זה כבר קודם. אמרתי לך את זה בשיחת טלפון אצל בעז. אין מנוס מאשר לשבת עם שיבא ולסגור את זה מולם. אני גוף מטה ואני לא נכנס להתקשרויות פרטניות.
נחמן פלוטניצקי
ברור, אבל יש לך כאן התחייבות לאורך השנים.
יניב זוהר
אם הייתי יכול לממש אותה, הייתי ממש אותה.
נחמן פלוטניצקי
אי אפשר להתנער מההתחייבות הזאת.
יניב זוהר
אני לא יכול לממש אותה.
נחמן פלוטניצקי
מה זאת אומרת? יש כאן התחייבות.
יניב זוהר
זאת לא התחייבות של משרד. זאת התחייבות של גורם ממשלי. איך אני מביא אותה לידי ביצוע? אם גורם ממשלתי יבוא ויחליט שתתקשר עם הספק הזה, אני יכול להתקשר אתו? יש חוק חובת מכרזים. גם אם הוא התחייב, אני לא יכול להתחייב אליו.
נחמן פלוטניצקי
אני מאוד מאוד לא רוצה להגיע למצב של ריב. אני רוצה לגמור את הכול בשלום. לכן אני אומר שיש כאן התחייבות חוזית עד השנה. מכאן והלאה, נעשה את המאמץ לשלם בזמן ושהכסף יגיע לשיבא בזמן. לגבי חוב העבר, אני מבקש, יש כאן התחייבות, תעמדו בהתחייבות הזאת. אני מקבל מכתב מסגן שר או מחשב, אני לא יכול להתייחס לזה כסתם נייר. ישבו בוועדה, ישבו שם אנשים מכובדים, כולם מעריכים את מה שמילבת עושה וכתוצאה מההערכה הזאת יצא המכתב. לא יכולים לבוא היום ב-2014 או ב-2015 ולומר שכל המכתבים שיצאו, זה היה סתם. אין דבר כזה סתם. אני יכול להוציא למישהו צ'ק ולהגיד שסתם כתבתי אותו? אני לא יכול.
היו"ר אילן גילאון
חברים, בואו נתקדם.
יניב זוהר
לגבי ה-350 שזה חוב עבר, אם שיבא יחליט באיזשהו הסדר פשרה שמתוך ה-700 אלף שנשארו הוא יקבל 350 אלף שקלים ולגבי ה-350 האחרים הוא יגיע לאיזושהי הבנה - - -
היו"ר אילן גילאון
ואם הוא לא יכול, לכם אין דיבור עם שיבא? אתם ברוגז אתם?
יניב זוהר
אנחנו לא ברוגז, אבל צריך להבין ששיבא פועל בנכסי המדינה כמו שהוא נדרש בחוק.
עודד גורני
תחת ביקורת של החשב הכללי שבודק כל חוזה, מדוע שולם ומדוע לא שולם.
היו"ר אילן גילאון
זאת נקודת ההנחה הראשונה.
עודד גורני
הבקשה לוותר על מחצית מהסכום היא בעייתית. יש הסכם מחייב.
נעמי מורביה
גילוי נאות. אני מעולם לא קיבלתי שירות ממילבת אבל אני מודעת לתרומה ולעשייה המבורכת שלהם ואני יודעת שחלק גדול מהדברים שאני נהנית מהם היום, לא היו קיימים אם מילבת לא היו ממציאים אותם. זה הדבר הראשון.
נערה הייתי וגם זקנתי ובדיון כזה עוד לא נכחתי. באמת. יושב בן אדם ואומר שיש לו התחייבות ממשלתית ויושב מולו נציג של החשב הכללי ואומר שהוא לא מכבד את ההתחייבות. לא יכול להיות. לא יעלה על הדעת שברגע שמגיע בן אדם חדש לג'וב – סליחה על הביטוי – מחליט שהוא עושה מהפכה שלמה ונופל על אזרח כי בסך הכול נכון, כבודו במקומו מונח, אבל קודם כל הוא אזרח ונופל עליו עם איזשהו חוק עברי שמעולם לא ידע שהוא קיים כי מבחינתו הכול משולם. רק כשזה מגיע לכותרות ולאיומים בסגירה, נכון, מוכנים לשבת אתו. חבר'ה, יש דברים שהם מעל השקל והדברים שהם מעל השקל, מדובר בהומניות, מדובר ברצון טוב. יש דברים שניתנים לסגירה ולא הכול נבחן בשקל. התרומה שלו לעולם לא תכומת בכסף.
היו"ר אילן גילאון
הם כפופים לחוק.
נעמי מורביה
אני מצטרפת לבקשתו של יושב ראש הוועדה אילן גילאון, לסגור אתם בצורה מכובדת ולא עם אקדח לרקה.
היו"ר אילן גילאון
תודה. חברת הכנסת קארין אלהרר.
קארין אלהרר
תודה אדוני היושב ראש. אני מתנצלת שלא הייתי בתחילת הדיון. אני מניחה שנאמרו כאן דברים גם טענות משרד הבריאות נשמעו.

אני רוצה להתחיל ולומר שמילבת הוא מוסד.
היו"ר אילן גילאון
כדי לסכם, כשלא היית כאן בסך הכול נאמר כאן שהם חייבים לחזור למשא ומתן ולחדש את התהליך המדיני ביניהם.
קארין אלהרר
זאת הייתה סאגה באיזשהו שלב. לא אחזור על הדברים שכבר נאמרו. ברורה החשיבות של מילבת והיא באמת מקור גאוותנו בארץ ובעולם.
לאורך שנים הייתה התנהלות שלטונית מסוימת שגרמה בטעות או שלא בטעות למחשבה שאנחנו כאן ומקומנו כאן והכול בסדר. אז באו ואמרו יש חוב ואמרו שצריך למצוא מקום אחר. אני אמרתי בהגינות לנחמן, גם בשיחות בינינו, שבאמת בסופו של דבר משרד הבריאות אמור להתנהל על פי חוק. עם כל הצער שבדבר, לא יתכן שהמשרד ייתן בנפיט מסוים לעמותה אחת ולעמותה אחרת הוא לא ייתן וזה משהו שהוא ברור. חרף העובדה שבאמת בית החולים תל השומר ועוד בתי חולים שמתעסקים בבעיות אורתופדיות משתמשים בשירותים של מילבת, גם אומרים את זה במופגן, וגם אם לא, הם משתמשים בשירותים של מילבת. ראוי הדברים יסגרו בצורה מכבדת. יש כאן ארגון רציני שיש לו קהל לקוחות עצום. הפגיעה שתיגרם להם, גם היא צריכה לעמוד לנגד עיני הנוגעים בדבר על מנת לעשות את הדברים בהומניות הנדרשת ובטח לא להוציא מכתבים של מחר בבוקר אתם מפונים. זה פשוט לא יעלה על הדעת שיש התנהלות כזאת, בטח לא במשרדים ממשלתיים ובטח מתוך הבנה שאי אפשר לארוז את החפצים, לשים במזוודה וללכת. צריך כן לעשות את הדברים בשום שכל וכן להגיע להסדר אם אפשר להמשיך ולהשאיר אותם במקום תוך מתן התחייבות שלהם לתשלום שכירות הוגנת ככל שתסוכם בין הצדדים. בעיני זה הפתרון הטוב ביותר. לא יימצא הפתרון הזה, צריך להימצא פתרון אחר, כל פתרון שלא יביא לסגירה של המקום החשוב הזה. תודה.
היו"ר אילן גילאון
תודה.
יואל נתן
אני חבר הנהלת מילבת. אני כמובן מצטרף לכל מה שנאמר מהצד של מילבת ולא כל כך לגבי מה שנאמר מהצד של משרד הבריאות. אני רוצה להתריע על דבר אחד שלפי דעתי הוא דבר שחוזר על עצמו הרבה פעמים בדיונים מסוג זה. במקום לפתור את הבעיה העיקרית שהיא חוב העבר, מנסים להתחיל לדבר על התחשבנות כמו עם משרד הביטחון. אלה דברים לא רציניים. אני חושב שהדבר הרציני הוא שעד היום, עד כמה שאני לפחות יודע מנחמן ואני נמצא אתו בקשר יום יומי, אף פעם לא היה דיון בתל השומר יחד עם מילבת כדי לנסות לפתור את הבעיות שהיו בעבר ועד היום תל השומר בא והודיע בצורה מאוד ברוטלית שעד ה-30 באוקטובר מפנים אתכם אם אתם לא מעבירים 800 ומשהו אלף שקלים. אחר כך דחו את המועד בעוד שבוע אחד והלחץ היה מאוד מאוד גדול.

אני חושב שברגע שנחמן הגיע למסקנה שאין ברירה אלא צריך לשלם גם את שכר הדירה וגם את חוב העבר של החשמל והמים שזאת ודאי לא בעיה של תל השומר, זאת רצינות מספיק גדולה. עכשיו יש איזשהו תורם שמוכן לשלם את זה בתנאי שיהיה מצ'ינג ויסגור את החוב. אני חושב שמשרד הבריאות שעשה טעויות בכך שנתן כל מיני הודעות של החשבת ושל סגן השר ותל השומר שכתב תמיד בהודעות שזה ישולם על ידי משרד הבריאות, וגם זאת התייחסות רצינית שצריך להתייחס אליה, צריך לתת חצי מחוב העבר והתורם שנחמן מביא ישלם את החצי השני.
סלאח ריזק
אני נציג של הנכים הקשים של משרד הביטחון, נכי צה"ל. מילבת הוא גוף שעוזר מזה שנים בעזרים. חיילים מגיעים אחרי פציעות לשיקום וצריכים את השירותים שלו. לא יכולים לאיים עליו בצורה כזאת שמחר או בעוד שבוע או בעוד שבועיים מפנים אותו. צריכה להיות הומניות, לראות את מה שהוא תורם, להסתכל בעין חיובית ותתייחסו בצורה חיובית ואפילו תשתתפו בהוצאות שלו ובכל מה שהוא עושה למען השיקום.
אנא מכם, קצת התחשבות ותתרמו חלק לקיום מילבת כדי שתוכל להמשיך להתקיים.
בעז לב
למותר לציין שמילבת הוא חשוב וכולנו רואים חיוניות בהישארותו במתחם תל השומר. הוא גם מלכתחילה הובא לשם בגלל העבודה הכוללת בשיקום נכים. אני מוכרח לומר שהיה סוג של התחייבות.
היו"ר אילן גילאון
זה סוג של התחייבות שאם הוא ילך אתה לבג"ץ, הוא יקבל.
בעז לב
תכף אני אגע בזה. מצד אחד אנחנו דורשים מתל השומר להתנהל בצורה כלכלית, למחוק חובות וכולי, מה גם שיש הרבה עמותות שיושבות בתוך המתחם הזה, וזאת סוגיה גם של שוויוניות מול עמותות נוספות. אני מוכרח לומר שבאמת הלחץ שנוצר הביא לתשלום חלק מהחוב. מספר השעות שאנחנו הקדשנו כדי לנסות למצוא פתרון, ונחמן יודע את זה, אנחנו מדברים אחת לשבוע או משהו כזה כדי לנסות למצוא מענה לעניין הזה, אבל אין ברירה. עורך דין גורני שנמצא כאן מטעם בית החולים, אני מבקש שאנחנו נהיה שותפים לדיונים האלה אבל צריך להתיישב יחד עם מילבת כדי לנסות למצוא איזשהו מוצא. מה שהצלחנו להשיג בינתיים, זאת באמת חצי שנה של פסק זמן כדי לנסות למצוא פתרון לעניין הזה. הפתרון לא יכול היות בזה שניקח כסף וניתן משום שכל עמותה יכולה לבוא ולטעון. נכון אתה אומר שיכול להיות שאם הדבר הזה יגיע לערכאות, יבוא מילבת ויאמר שיש לו התחייבות שלטונית ובית המשפט, ברגע שהוא יחייב אותנו, נצטרך לשלם ויכול להיות שלא תהיה ברירה. הלוואי שלא נגיע למקום הזה ונצליח למצוא איזשהו מענה שפותר את הסוגיה של מילבת לטווח הארוך. בינתיים יש לנו חצי שנה ואני מקווה שניכנס לדיונים מול תל השומר. אני מבקש ממך, לא מבקש אלא דורש, שתשבו וננסה למצוא פתרון לעניין הזה ולראות איך מגיעים להסדר אתו מילבת ימשיך להתקיים במתחם הזה.

אני אמשיך ללוות את העניין הזה כמו שליוויתי אתו עד עכשיו ולפחות השגנו את פסק הזמן הזה שהוא חיוני.
עודד גורני
אנחנו בוודאי בעד הסדר. לא הודענו לא שבוע, לא חודש ולא חודשיים על פינוי. היו הרבה מאוד מכתבים. אף אחד לא רוצה לפנות את מילבת. הסיפור של החוב נמשך שנים. זה לא נולד אתמול ולא לפני חודש ולא לפני חצי שנה.
היו"ר אילן גילאון
אני מבקש לקרוא את הצעת הוועדה. כידוע לכולנו זאת איננה ועדה סטטוטורית, היא לא מקבלת החלטות אלא אתם מקבלים את ההחלטות אבל אנחנו עוקבים.
מסקנות הוועדה
הוועדה קוראת למשרד הבריאות, למשרד האוצר ובית החולים תל השומר להיפגש עם עמותת מילבת ולהגיע להסדר פריסת חוב הולם בלי לפגוע בפעילות השוטפת של העמותה ומבלי להעבירה ממקומה.

הוועדה תשמע דיווח בעניין זה בעוד תשעים ימים.

תודה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:00.>

קוד המקור של הנתונים