ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/11/2014

תקנות הגנת הצרכן (הפחתה של סכומי העיצום הכספי), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
24/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 388>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ב' בכסלו התשע"ה (24 בנובמבר 2014), שעה 9:00
סדר היום
<תקנות הגנת הצרכן (הפחתה של סכומי העיצום הכספי), התשע"ה-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
קארין אלהרר – היו"ר
יעקב אשר

מיקי רוזנטל
מוזמנים
>
רביד דקל - ראש תחום עונשין, מח' יעוץ וחקיקה -פלילי, משרד המשפטים

ורד שפילמן - משפטנית ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מירי וינגוט - מתמחה, משרד המשפטים

ענת בן עזרא - ראש המטה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

חנה טירי - יועמ"ש, הרשות לצרכנות וסחר הוגן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

אניטה יצחק - ראש אגף חקירות, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

תמר פינקוס - הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

דוד ימין - עו"ד, לשכה משפטית, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

שוש רבינוביץ - מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

אביטל פריזמנט - עו"ד, המועצה הישראלית לצרכנות, ארגוני צרכנים

נעמי היימין-רייש - מנהלת תחום בכירה רגולציה וחקיקה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים

יעלי זוהר - רפרנטית, התאחדות התעשיינים

רוית דינמז - עו"ד, התאחדות התעשיינים

רונן רגב כביר - משנה למנכ"ל ומנהל מחקר, אמון הציבור

גיתית שלומי - אחראית חקיקה וקשר עם הכנסה, לשכת יועצי המס

חניתה חפץ - התאחדות התעשיינים, שדלנית, פוליסי
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
אביגיל כספי

יעל לדרמן - מתמחה
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
הילה לוי
תקנות הגנת הצרכן (הפחתה של סכומי העיצום הכספי), התשע"ה-2014
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. היום יום ב', ה-24 בנובמבר 2014, ב' בכסלו – חודש חדש – תשע"ה. נושא הדיון הוא תקנות הגנת הצרכן (הפחתה של סכומי העיצום הכספי), התשע"ה-2014. אני לא אכביר מילים, אבל אני כן רוצה לומר שהדיון כאן יעסוק באיזון העדין בין הגנה על הצרכנים, מצד אחד, שלא אמורים להינזק בבואם לעשות עסקים ולרכוש שירותים ומוצרים, ומצד שני מניעה של קריסת עסקים קטנים ובינוניים שבידם אין תמיד האמצעים, הידע והכוח להגיע לסיוע משפטי, לייצוג משפטי או בכלל הגנה על זכויותיהם. אנחנו נצטרך למצוא את האיזון הנכון כדי באמת לא לפגוע באחד על חשבון השני כי שני הצדדים הם צדדים שאנחנו כמדינה רוצים להגן עליהם ולשמור על המשך קיום העסקים התקין.
מטרת התקנות האלה היא לא אחרת מאשר מניעת פגיעה, אבל אי אפשר שמניעת פגיעה אחת תביא לפגיעה בצד השני. לכן יש חשיבות רבה לשמור על האיזון הזה. בכך אני אסיים את דבריי ונתחיל?
אתי בנדלר
אני מציעה שהמשרד יציג את התקנות באופן כללי, אם יש הערות כלליות ואחר-כך קריאה.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, בסדר גמור.
חנה טירי
המשרד זה הרשות להגנת הצרכן. אני היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן. התקנות האלה הן בעקבות תיקון מס' 39 לחוק הגנת הצרכן, שהוסיף לחוק הגנת הצרכן את פרק העיצומים הכספיים כדי לאפשר לרשות להגביר את האכיפה בתחום ההפרות של חוק הגנת הצרכן, שהן הפרות כלכליות פעמים רבות בסכומים נמוכים. המטרה היא להפוך את ההפרות על הוראות חוק הגנת הצרכן ללא כדאיות כלכליות בשביל העוסק.

בצד הוראות החוק שקבעו את ההפרות ואת סכומי העיצומים הכספיים, השר הוסמך להתקין תקנות בנוגע להפחתת העיצומים הכספיים והתקנות האלה בעצם מונעות את הנסיבות שבגינן רשאית הממונה להפחית מהעיצומים הכספיים. אני לא אכנס למהות עכשיו. כשנתחיל בהקראה נעבור סעיף-סעיף ונסביר פחות או יותר באיזה נסיבות מדובר.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. משרד המשפטים, בבקשה.
ורד שפילמן
תקנות ההפחתה הן באמת משהו רוחבי, איזשהו כלי שאנחנו משתמשים בו בכל הנושא של עיצומים כספיים כדי לאפשר איזושהי גמישות ולאפשר להפחית את סכום העיצום הכספי בקריטריונים מתאימים, ותוך הקפדה על איזושהי אחידות ושוויוניות בכלל השווקים שאנחנו עובדים מולם. זה חלק מזה. זה נעשה בתיאום אתנו.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. עוד גורם רוצה להעיר הערות כלליות?
רוית דינמז
כן, גברתי, אני אשמח. תודה. התקנות שעולות היום לדיון הן בנוסח מצומצם מדי, לטעמנו. היינו שמחים לו ניתן היה להוסיף נסיבות נוספות שבגינן רשאית הממונה לשקול הפחתת העיצום הכספי. בין יתר הנסיבות שנרצה להוסיף – כל מה שאני אומרת, גברתי, מצוי גם בנוסחים של תקנות הפחתה שפורסמו כבר בעבר. אם אתבקש אני גם אמנה באלו תקנות.

ככל שמדובר בהפרה ראשונה נרצה להוסיף אפשרות של שיקול דעת להפחתת סכום העיצום הכספי. בתקנות שפורסמו כבר יש שני נוסחים, האחד מדבר על הפרה ראשונה בכלל והשני על הפרה ראשונה בשלוש השנים שקדמו להפרה או הפרה של אותה הוראת חוק. דהיינו, לא הפר אותה הוראה בשלוש השנים שקדמו.
היו"ר קארין אלהרר
אני מציעה שנגיע ממש להקראה נדון בנושא. אולי רק הערות כלליות.
רוית דינמז
אני רק אומר שבנוסף נבקש שתהיה היערכות להפרה של הוראה חדשה. נבקש גם פריסת תשלומים. אני לא סבורה שיש להתנגד לעניין כזה מאחר ואנחנו רואים בתקנות אחרות, תקנות הפחתה, שמפר שמבקש פריסת תשלומים נדרש להביא אישור של רואה חשבון. נבקש הפחתה של אחוזים של מחזור העסקאות הכולל בסעיף 5. מחזור אינו מעיד על רווח וכמו שגברתי אמרה, צריך להידרש לאיזון ראוי ואנחנו סבורים שהאחוזים היום עלולים למוטט עסקים, בעיקר קטנים ובינוניים. הדבר האחרון שאני אעלה כאן הוא בעניין הסרת המילה "אישיות" לגבי סעיף 3. שניתן יהיה לשקול נסיבות שונות ואני אסביר גם למה אנחנו נרצה שהנסיבות שניתן יהיה לשקול יהיו גם כלכליות.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
אביטל פריזמנט
אני יועצת משפטית במועצה לצרכנות. בהמשך להערה שלך, לאיזון בין הצרכן לבין העוסק, התקנות כמו שהן מנוסחות היום הן צופות פני עתיד. אל לנו לשכוח שבדרך נפגעו צרכנים. אנחנו חושבים שצריך לקחת בחשבון את הפיצוי שניתן לצרכנים שנפגעו וצריך להוסיף את זה. אנחנו ניסחנו כאן את הדירוג לתקנה 2 ונעיר על זה בהמשך.
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת צרכנים שנפגעו בעבר?
אביטל פריזמנט
יש לרשות להגנת הצרכן אפשרות להפחית את הקנס. כרגע התקנות בוחנות את התנהלות העוסק בעתיד – הוא יתקן את דרכיו, הוא נקט בפעולות למניעת הישנות ההפרה. מה שאנחנו נבקש זה שהוא שילם לצרכנים שנפגעו את הפיצוי שמגיע להם.
אתי בנדלר
את מציעה שאם הוא שילם פיצוי לצרכנים, זאת תהיה נסיבה נוספת להפחתה?
אביטל פריזמנט
כן. הצענו פה מדרג.
אתי בנדלר
אני לא מדברת על המדרג. אני מנסה להבין ברמה העקרונית על מה את מדברת.
אביטל פריזמנט
זאת אומרת שהעוסק נקט פעולות להקטנת הנזק שנגרם כתוצאה מההפרה, לרבות תשלום הסכומים המגיעים לצרכן ומיצוי זכויותיו להנחת דעתו של הממונה. זאת ההצעה שלנו.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. תודה.
שוש רבינוביץ
אני מנהלת הלשכה המשפטית, לשכת המסחר. אני מצטרפת לדברי נציגת התאחדות התעשיינים ואני רוצה להוסיף. כמובן, לכל סעיף אני אדגיש את ההערות הספציפיות, אבל באמת לממונה יש פה סמכות מאד רחבה. היא גם יכולה לחקור, גם לתבוע וגם להטיל את העיצום. צריך את האיזון הנדרש, כפי שגם חברת הכנסת אלהרר הדגישה. מכיוון שזה כלי כל-כך חזק, תקנות ההפחתה הן באמת הדרך היחידה לפיה העוסק יכול לטעון להפחתה. לכן חייבות להיות יותר נסיבות. העוסק חייב לדעת מראש ובצורה ודאית מה הן העילות בגינן אפשר לזכות בהפחתה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. עוד הערות?
חנה טירי
אפשר להגיד כמה מילים לפני שאני מקריאה?
היו"ר קארין אלהרר
כן, ודאי.
חנה טירי
חשוב לי לציין, מאחר ונציגי העוסקים העלו את הצורך מבחינתם להוסיף נסיבות נוספות, חשוב לי להדגיש שאנחנו עוסקים במצב של נסיבות הפחתת העיצום הכספי. זאת אומרת, במצב שבו גיליתי שיש הפרה, שלחתי הודעה על כוונת חיוב. זאת אומרת שיש בכוונת הממונה להטיל עיצום כספי ואז יש הזדמנות לעוסק להשמיע טענות ובין היתר, גם לבקש הפחתה של העיצום הכספי.

תיקון מס' 39 מונה כלים מנהליים נוספים שהממונה רשאית באמצעותם להסדיר את השוק. אחד זה הנושא של התחייבות להימנע מהפרה. השני הוא התראה מנהלית. חלק מהנסיבות שמנו פה בעלי העסקים הן נסיבות שייכנסו במסגרת הנהלים להתראה, כמו, למשל, אם מדובר בהוראת חוק חדשה ואנחנו רוצים לתת איזשהו פרק זמן הסתגלות. או מקום בו יש שינוי במדיניות האכיפה ואנחנו נותנים פרק זמן הסתגלות. בפרק זמן ההסתגלות אנחנו יכולים להוציא התראה מנהלית במקום עיצום כספי. אנחנו בכלל לא נמצאים במקום של עיצום כספי והפחתה. להפך, אנחנו הולכים אפילו צעד אחד קדימה יותר.
אותו דבר גם לגבי התחייבות להימנע מהפרה. אם, למשל, מדובר בהפרה שללא ספק יש הפרה, אבל בבדיקה שערכנו נמצא כי ההפרה לא גרמה נזק, הצרכנים לא באמת נפגעו ולכן אנחנו רואים בזה משהו שאפשר לבוא לקראת העוסק ולהציע לו לחתום על התחייבות. חשוב מאד להבין שנסיבות ההפחתה הן נסיבות הפחתה מקום שהממונה הוציאה הודעה על כוונת חיוב. זאת אומרת שיש בכוונתה להטיל עיצום כספי. ויהיו נסיבות שהממונה כלל לא תלך לאפיק הזה אלא תלך לאפיקים קלים יותר, שיש אותם במסגרת סעיף 39.
חשוב לציין גם לוועדה וגם לעוסקים, למרות שהשבנו להם במכתב מאד מפורט והסברנו להם בדיוק, שאולי בשונה מחוקים אחרים, חוק הגנת הצרכן כולל כלים נוספים, מנהליים, אפילו רכים יותר.
רוית דינמז
ברור לנו שברגע שהממונה שוקלת האם להטיל עיצום כספי, אנחנו בכלל לא נכנסים לגדרי תקנות ההפחתה. אבל העניין מתחיל ברגע שהוחלט האם להטיל עיצום כספי אם לאו. מרגע ההחלטה להטיל עיצום כספי, האפשרות היחידה להפחית את סכום העיצום היא רק הנסיבות שמנויות בתקנות. ולכן, הרלוונטיות של כל הדברים האלה היא רק עד עצם ההחלטה. מרגע ההחלטה לא תהיה לנו שום דרך אחרת להפחתה. אין שום שיקול דעת אחר מלבד זה המנוי בתקנות.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אנחנו נקרא את התקנות? בבקשה.
חנה טירי
"תקנות הגנת הצרכן (הפחתה של סכומי העיצום הכספי), התשע"ה-2014. בתוקף סמכותי לפי סעיף 22ח לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות
1. "אישור רואה חשבון" – אישור שנתן רואה חשבון מבקר, שאינו מצוי בניגוד עניינים כלפי העוסק ואינו תלוי בו, בין במישרין ובין בעקיפין, לפי תקנות רואי חבון (ניגוד עניינים ופגיעה באי-תלות כתוצאה מעיסוק אחר), התשס"ח-2008, בין במישרין ובין בעקיפין.


"מחזור עסקאות" – כהגדרתו בחוק מס-ערך-מוסף".

מדובר פה בסעיף הגדרות. הסעיף הזה רלוונטי לתקנה 5, המדברת על הפחתה בשל התחשבות במחזור עסקאות. זאת אומרת, העוסק יוכל לבקש ולהראות שמחזור העסקאות שלו הוא בסכומים מסוימים ומי שאמור לאשר את זה הוא בעצם רואה חשבון, שהוא רואה חשבון מבקר לפי הסעיפים. זה סעיף סטנדרט שקיים בכל התקנות. זה לעניין סעיף ההגדרות.
אתי בנדלר
יש כאן מכתב, הערה של לשכת יועצי המס והם ידברו בשם עצמם. רציתי להעיר שיש כאן טעות טכנית. המילים "בין במישרין ובין בעקיפין" כתובות פעמיים. צריך למחוק אותן מאחד המקומות.
גיתית שלומי
אנחנו חושבים שיש פה איזשהו ערוב בין חברה לבין עוסק. חלק מהעסקים הם עסקים קטנים ובינוניים והם מיוצגים על-ידי יועצי מס. יועצי מס מאשרים את המחזור שלהם לביטוח לאומי, למע"מ ולמס הכנסה ואין סיבה שפה הם לא יוכלו לאשר את מחזור העסקאות שלהם.
היו"ר קארין אלהרר
נשמע הגיוני. למה להכביד עליהם עם הוצאה לרואה חשבון?
חנה טירי
אין לנו התנגדות עקרונית לדבר הזה. זאת פעם ראשונה שאנחנו מקבלים הערה כזאת.
היו"ר קארין אלהרר
כן, משרד המשפטים, בבקשה.
ורד שפילמן
אנחנו קיבלנו באמת את הפנייה אתמול אחר הצהריים והשתדלנו לעשות בירור אצלנו במשרד, אצל הגורמים הרלוונטיים. מהבירור שערכנו בקצרה ברמה העקרונית אין התנגדות שאישור יינתן על-ידי יועצי מס, אבל כן בסייגים מסוימים מן הטעם של ייחוד המקצוע של רואה חשבון והאיזונים שנעשים בתחום הזה. המשרד מוכן שאכן יועץ מס יוכל לתת את האישור, ככל שהוא אכן מייצג את אותו עוסק. כלומר, לא פנו אליו במיוחד לצורך האישור אלא הוא מייצג אותו.
אתי בנדלר
מה הוא צריך להוכיח, שהוא ייצג לפחות פעם אחת מול רשות אחת?
ורד שפילמן
שהוא ייצג מול רשויות המס.
אתי בנדלר
כשאת אומרת "רשויות" אני מוטרדת ולכן אני שואלת האם מספיקה רשות אחת שהוא ייצג או שהוא חייב להיות גם מול רשויות המס וגם מול הביטוח הלאומי? והאם ביטוח לאומי הוא רשות מס לצורך העניין?
ורד שפילמן
אני חייבת להגיד שעל ביטוח לאומי לא נדרשנו לרזולוציות האלה. אנחנו ביררנו ברמה העקרונית ומה שנמסר לנו שרשויות מס הן יותר במובן של מס הכנסה. אני יכולה לחדד ואני יכולה גם להשיב בכתב אם יעלו שאלות ברזולוציה יותר נמוכה. הכוונה היא שיש לו ייפוי כוח, הוא ייצג, הוא הלך מול רשויות המס, הוא ניהל בשמו של העוסק איזשהם מגעים מול מס הכנסה ומול מע"מ. אני לא יודעת להגיד על ביטוח לאומי אם כן או לא, ולא הייתי רוצה להגיד סתם. אני יכולה לברר.

הסייג השני שנמסר לנו הוא שהאישור יהיה אישור על מה שדווח לרשות, כלומר שמחזור העסקאות שדווח לרשות הוא X. לא שבדקתי את הספרים ומחזור העסקאות הוא X, אלא – אני דיווחתי לרשות שמחזור העסקאות הוא X. זה החידוד.
היו"ר קארין אלהרר
מה ההבדל?
ורד שפילמן
היה איזשהו חידוד שמנסה כן לצמצם ולהראות שלא נשכר יועץ מס רק לצורך המקרה הספציפי הזה, בדק את הספרים ונתן אישור, אלא זה באמת מה שדווח לרשויות המס וכו'.
מיקי רוזנטל
הרישה כוללת את הסיפה. אם הוא כבר דיווח, הוא בדק בעצמו.
היו"ר קארין אלהרר
הוא בדק בעצמו. אני לא מצליחה להבין את הנקודה.
ורד שפילמן
הרישה לא מדברת על דיווח אלא על העובדה שמדובר במייצג.
היו"ר קארין אלהרר
אם הוא מייצג, הוא בעצמו דיווח.
ורד שפילמן
הרצון הוא לצמצם את זה, מעבר לזה שהוא גם עבר על הספרים בעצמו, כך גם דווח לרשויות המס. אין איזושהי סתירה בין מה שנאמר פה לבין מה שנאמר לרשויות המס.
אתי בנדלר
השאלה היא על מה יועצי המס מדווחים. האם הם מדווחים בהכרח על מחזור עסקאות או על דברים אחרים?
גיתית שלומי
למע"מ אנחנו מדווחים על מחזור עסקאות.
אתי בנדלר
ולמס הכנסה?
גיתית שלומי
גם, בדוח השנתי בסוף השנה.
אתי בנדלר
וביטוח לאומי?
גיתית שלומי
גם.
אתי בנדלר
זאת אומרת, לכל הרשויות האלה אתם מדווחים על מחזור עסקאות?
גיתית שלומי
לביטוח לאומי זה תלוי, אבל למע"מ ולמס הכנסה כן.
אתי בנדלר
האם אתם מוכנים להסתפק בהצעה של משרד המשפטים, שדיווחתם לרשויות המס ולא לביטוח לאומי?
גיתית שלומי
רק כדי להניח את הדעת אני אגיד שלפי האתיקה של יועצי מס אנחנו מחויבים לשמור על כללי האתיקה של רואי החשבון ועורכי הדין, על ייחוד המקצוע של עורכי דין ורואי החשבון. זה נמצא באתיקה שלנו. אנחנו מבקשים לדווח לפי מה שאנחנו מדווחים למע"מ על מחזור עסקאות דו-חודשי או חודשי, תלוי לפי המחזור של אותו העסק.
לאה ורון
תתייחסי לדיווח לביטוח הלאומי.
גיתית שלומי
הדיווח לביטוח לאומי משתנה. יש עסקים שונים וזה מאד תלוי בגורמים שונים. השאלה היא האם להיכנס לרזולוציות האלה כרגע. אני חושבת שהדיווח למע"מ הוא הרלוונטי, כי שם זה נקבע לפי מחזור עסקאות.
אתי בנדלר
בעצם אתם מוכנים לקבל את עמדת משרד המשפטים כפי שהיא ברגע זה, זאת אומרת לאפשר אישור יועץ מס אם הוא דיווח על מחזור העסקאות לרשויות המס. רשויות המס – מס-ערך-מוסף ומס הכנסה.
גיתית שלומי
לגבי אותו עוסק, רק בואו לא ניצור מצב שיכול להיות שמישהו החליף יועץ מס או החליף מייצג. יש מרשם מייצגים ברשות המסים וגם בביטוח לאומי יש מרשם מייצגים נפרד. ברשות המסים יש מרשם מייצגים ואם יועץ המס רשום כמייצג שלו כלפי הרשויות, צריך לאפשר לו לדווח על מחזור עסקאות כי הוא עושה גם את הפעילות השוטפת שלו. מרגע שהוא המייצג שלו, הוא גם זה שמדווח באופן שוטף.
היו"ר קארין אלהרר
להשכלה כללית, יכול להיות מצב שיש גם יועץ מס וגם רואה חשבון לאותו עוסק?
גיתית שלומי
יכול להיות מצב כזה. כן. יכול להיות שיש מייצג ראשי ומייצג משני. אנחנו מדברים על המייצג הראשי.
היו"ר קארין אלהרר
במצב כזה אתם מתנגדים שיועץ המס ידווח? לא.
אתי בנדלר
זה רק לא כל כך מסתדר לי עם הסייג השני.
היו"ר קארין אלהרר
הסייג השני בעיניי נבלע בתוך הסייג הראשון.
אתי בנדלר
אם מייתרים אותו ומספיק שהוא רשום כמייצג של עוסק מסוים ברשויות המס, אם אתם מוכנים להסתפק בזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
הרי הוא לא יכול להיות מייצג בלי שהוא באמת עבר על הדברים. אין היגיון בדבר.
גיתית שלומי
זה באתיקה של יועצי המס.
ורד שפילמן
החידוד בסייג השני הוא לא שהוא עבר על הדברים. זה דווקא הסייג הראשון, זה שהוא מייצג. החידוד בסייג השני הוא זה שכך דווח לרשות. לא שהוא עבר ובדק את הספרים. זה נכלל בזה שהוא מייצג.
היו"ר קארין אלהרר
כלומר, שהוא לא עובר על זה פעם שנייה אלא כפי שהוא דיווח לרשות.
ורד שפילמן
בדיוק. זה החידוד.
מיקי רוזנטל
שהוא לא עושה את זה לצרכי העניין הספציפי.
ורד שפילמן
ואגב הייצוג שלו ממילא לרשויות המס. זה החידוד.
אתי בנדלר
תעבירו לנו את הניסוח המדויק.
ורד שפילמן
אנחנו נעביר בהתייעצות עם הגורמים הרלוונטיים ניסוח מדויק. רק נבקש להסב את תשומת הלב לכך שזאת פעם ראשונה שהנושא הזה מתעורר ושזה משהו שקבוע בתקנות נוספות.
אתי בנדלר
מכאן ואילך נכניס את זה גם לתקנות הפחתה נוספות.
חנה טירי
אם זה פוגע בחופש העיסוק מן הראוי שהם יפנו למשרדים הרלוונטיים שיש להם תקנות הפחתה שמגבילות את זה רק לרואי החשבון. זאת פעם ראשונה שאנחנו שומעים את זה. יש עוד עשרה סטים של תקנות שבהם זה מופיע כמו שזה פה, רק לגבי רואה חשבון.
גיתית שלומי
פנינו בחודשים האחרונים למספר גורמים בנושא הזה. אנחנו מבינים שיש לנו עוד פער גדול כדי שבאמת יאפשרו לנו לעשות את העבודה שלנו עד הסוף. רק לאחרונה ניהלנו מאבק מאד גדול על כך שלא אישרו ליועצי מס אפילו לחתום על אישור על הכנסה למעונות יום כדי לקבל הפחתה מול משרד התמ"ת. יש לנו עוד הרבה עבודה.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא להכניס אנשים לעוד הוצאות? זה תמיד טוב.
אתי בנדלר
אני מציעה לאשר את זה עם התיקון. כמובן אחרי שהם יעבירו לי את הנוסח אני אבדוק שהוא תואם להחלטות הוועדה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר. חבר הכנסת רוזנטל, אנחנו מצביעים על העקרונות שדיברנו עליהם.
לאה ורון
חבר הכנסת רוזנטל מצביע במקום חבר הכנסת ברוורמן.
היו"ר קארין אלהרר
מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 1– פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
סעיף 1 נתקבל.
היו"ר קארין אלהרר
פה אחד. סעיף 2, בבקשה.
חנה טירי
אנחנו רוצים להוסיף נסיבה נוספת של הפרה ראשונה. אני חושבת שכדאי למקם אותה בשלב הראשון. כרגע, בנוסח המקורי, לא הכללנו נסיבה להפחתה שהיא הפרה ראשונה ואנחנו רוצים להציע את זה עכשיו ושהוועדה תאשר. אנחנו מציעים את הנוסח הבא: "המפר לא הפר כל הוראה מהוראות החוק או לפיו בחמש השנים שקדמו להפרה – 20%. לא הפר את אותה הוראה בחמש השנים שקדמו להפרה – 10%."
לאה ורון
אפשר לקבל את הנוסח על מנת שנעביר לחברי הכנסת? היה נכון להעביר לנו את זה קצת מבעוד מועד.
אתי בנדלר
האמת היא שאני ערכתי ישיבה מקדימה עם נציגי הרשות ומשרד המשפטים ואחד הדברים שהעליתי בפניהם זה העדר הנסיבה הזאת של העדר הפרות קודמות. הם שקלו את העניין ואתמול הם שלחו לי הודעה במייל שהם מוכנים לקבל את זה. בהודעה עצמה אין ניסוח מדויק, אם אני זוכרת נכון.
חנה טירי
לא, יש.
אתי בנדלר
אולי יש, אבל זה לא ברמה שיכולתי להעביר לוועדה כי זה סוג של התכתבות.
לאה ורון
לא מדובר עלייך. מדובר על הנציגים של המשרד.
אתי בנדלר
אולי אני אתייחס לזה בכל זאת. העילה של העדר הפרות קודמות מונה בדרך כלל התייחסות לשני מצבים: מצב אחד זה שהמפר לא הפר הוראה מהוראות החוק או לפיו, הוראה כלשהי בתקופה מסוימת, ואז יש לו הפחתה בשיעור מסוים. והנסיבה השנייה, שהוא לא הפר את אותה הוראה בתקופה אחרת ואז יש הפחתה נוספת.
מיקי רוזנטל
כלומר, הפר הוראה אחרת אבל לא את ההוראה הספציפית הזו.
אתי בנדלר
בדיוק כך. מקובל שאם מדובר על הפרה של הוראה כלשהי לפי החוק, זאת אומרת הוראת חוק או לפיו, מדובר בתקופה ארוכה יותר, ואם ההפרה היא של אותה הוראה, אז במשך תקופה קצרה יותר, מטבע הדברים. האחוזים בתקנות השונות משתנים ואני אסקור כאן ארבעה סטים של תקנות שונות. אחד זה בתקנות הדואר. בתקנות אלה, כל הוראה מהוראות החוק זה בשלוש שנים 20%. אותה הוראה – שלוש שנים, 10%. במאטריה יותר דומה לנו כשמדברים על תקנות לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, זה יותר דומה לנו כי בעצם מספר המפוקחים וסוג המפוקחים מזכירים את אלה שלפי החוק שלנו. כאן הוראה מהוראות החוק או לפיו – 5 שנים, 20%. ההוראה הספציפית הזאת – שנתיים ו-10%. בתקנות הטייס מדובר בהתאמה – 3 שנים עד 50%, 3 שנים עד 25%. בתקנות ניירות ערך זה שונה אז אני לא אתייחס.
בעצם מה שמוצע כאן זה הפחתה ברמה מקשה יותר על העוסקים מהמקובל. הם מדברים כאן על 20% ו-10% להפחתה, שזה קיים. אבל בכל מקרה הם מציעים שזה בחמש השנים האחרונות. זאת אומרת, גם אם מדובר על הפחתה בשל הפרת הוראה כלשהי, בין אם מדובר בהפרה כלשהי לפי החוק ובין אם מדובר על הפרת ההוראה הספציפית, הם דורשים שהעדר הההפרה יתייחס לחמש השנים האחרונות. וזאת השאלה אם ראוי באמת ללכת לכיוון שהרשות מציעה.
היו"ר קארין אלהרר
חמש שנים זה באמת זמן.
מיקי רוזנטל
לא הייתי בתחילת הדיון. זאת פרורגטיבה של הממונה להחליט על הפחתה כזו?
אתי בנדלר
סכומי העיצום הכספי בשל כל הפרה קבועים בחוק. וזה ממש ברמה של תג מחיר. הפרה כזאת שווה מחיר כזה. גם ההפחתה היא הפחתה אם מתקיימות הנסיבות של אחוזים קבועים לפי התקנות. זאת אומרת, אין כאן שיקול דעת כמה אחוזים להפחית וכו'. זאת ההפחתה אם מתקיימות הנסיבות האלה. השאלה, וזה תמיד מנוסח בלשון "רשאי" – הממונה רשאי, המנהל רשאי וכך הלאה.
מיקי רוזנטל
אבל זה רשאי חייב.
אתי בנדלר
זאת הנקודה. אנחנו חשבנו בעבר שרשאי הוא חייב, עד שנתקלנו בפסק דין שקבע אחרת. אז ביקשתי לעגן בחוק ולהחליף את המילים "רשאי" ב"חייב" כי פסק הדין היה מנומק היטב והסביר מדוע הרשאי הוא רשאי, פשוטו כמשמעו. משרד המשפטים בחן את הסוגיה ואמר שהוא חושב שעדיין רשאי זה חייב, אלא אם כן מתקיימות נסיבות שבהן ראוי להפעיל את שיקול הדעת בצורה חריגה. ביקשתי שתצא הנחיה בכתב למשרד המשפטים לכל הרגולטורים ואכן, לפני כשנה רן נזרי, המשנה הפלילי ליועץ המשפטי לממשלה, העביר הנחיה לכל הרגולטורים. אנחנו מדברים היום על כמה רגולטורים? ארבעים ומשהו? חמישים ומשהו? שישים ומשהו?
מיקי רוזנטל
עשרות.
תמר פינקוס
170 איש.
אתי בנדלר
לא, כאלה שיש להם סמכויות להטיל עיצומים כספיים.
ורד שפילמן
עשרות.
אתי בנדלר
לדעתי זה ברמה של עשרות, אבל אנחנו עולים כלפי מעלה. ההנחיה לכולם היא שרשאי זה חייב, אלא אם כן מתקיימות נסיבות מיוחדות. עד כמה יש פיקוח על כך שהרגולטורים כך פועלים? אינני יודעת.
חנה טירי
הסיבה שלקחנו את הטווח הגבוה ביותר של חמש שנים נובעת משני טעמים. דבר ראשון, מספר המפוקחים בתחום שלנו הוא המספר הגבוה ביותר, לדעתי, שיש יחסית לרגולטורים אחרים. אנחנו מגיעים כמעט לחצי מיליון בעלי עסקים שהרשות צריכה לאכוף עליהם את הוראות חוק הגנת הצרכן. הטעם השני הוא באמת הנושא של הגברת האכיפה. בשנים האחרונות היתה תת-אכיפה. הקימו גוף ונתנו לגוף הזה כלים כדי באמת להפוך את ההפרות של חוק הגנת הצרכן ללא כדאיות. צריך להבין שבשונה מחיקוקים אחרים, אולי בתחום ההגבלים העסקיים, מדובר בהפרות שבשביל הצרכן מסתכמות בכמה עשרות אגורות, חצי שקל או שקל. צרכנים לא הולכים לתבוע את הנזקים שלהם וצריכה להיות אכיפה. זאת אומרת, צריך שיהיה גוף ממשלתי שיבוא ויאכוף וימגר את ההתנהגות עצמה. הצרכנים לא הולכים לתבוע וההפרות הופכות להיות כדאיות מבחינה כלכלית.
היו"ר קארין אלהרר
זה נכון, ואני אגיד לך מה מטריד אותי.
חנה טירי
לכן, המטרה היא כמה שפחות להפוך את בעלי העסקים למפרים ראשונים. צריך להבין – תוך כמה זמן נוכל לעשות ביקורות חוזרות? צריך לקחת בחשבון גם את הנושא הזה עם היקף כזה רחב של בעלי עסקים מפוקחים. זה לא שאנחנו מקטרים ומתלוננים ובוכים על כוח אדם. זה לא העניין. את תכנית העבודה שלנו אנחנו נבנה ונגיע למצב שנוכל כמה שיותר למצות את הכוחות שיש ברשותנו. אבל עדיין, אחוז הביקורות החוזרות שאנחנו נצליח לעשות הוא קטן. ואנחנו לא נצליח להגיע לכולם. ולכן לקחנו בתחום שלנו את הטווח הגבוה ביותר.
היו"ר קארין אלהרר
אני אומר לך מה מטריד אותי. מטריד אותי שכאשר מגיעים לעסקים הקטנים, הרבה יותר קל לרדת להם לחיים. וכולנו גם מבינים את זה. וכשמגיעים לעסקים הגדולים אני לא בטוחה עד כמה ידכם תהיה קלה על אותם עיצומים כספיים. זה באמת משהו שהוא מטריד. אני באמת מעריכה את עבודתכם. אני לא רואה את הרשות באמת הולכת עם הנושא של ההפרות עד הסוף כלפי העסקים שממומנים על-ידי הטייקונים הגדולים.
תמר פינקוס
אנחנו רק שם אוכפים. התלונה נגדנו היא שאנחנו לא מגיעים לעסקים הקטנים. אני מוכרחה להגיד ביושר, מרב האכיפה, 90% מהאכיפה של הרשות היום היא אך ורק ברשתות הגדולות. ביישובים ובמכולות ובעסקים הקטנים ההתייצבות והאכיפה היא ממש משנית. אנחנו רוצים היום לאזן את זה, אבל היד הקשה היא שם ולא בעסקים הקטנים. באות אלינו הרשתות בתלונות וכותבות תלונות ליועץ המשפטי לממשלה שאנחנו עושים הפליה ואנחנו אוכפים רק נגדם. ועל יד רשת גדולה יש חנות טמבור קטנה, למה לה מותר ולהם אסור? כך שההבחנה הזאת שהיד הקלה היא על העסקים הקטנים היא לא נכונה.
אניטה יצחק
אני סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין. בתכנית העבודה שלנו אנחנו עושים חשיבה רבה ומנסים לעשות את השילוב הנכון בין עסקים גדולים לעסקים קטנים, בין פריפריה למרכז, בין אוכלוסיות מרוכזות וציבור צרכנים פגיע יותר לאוכלוסיות חזקות יותר, על מנת לתת את המענה הנכון לשטח. על מנת לכוון את האכיפה שלנו למקום שבו היא הכי נדרשת. לכן זה משהו שאנחנו שמים עליו דגש רב ונותנים הרבה מאד חשיבה בתחום הזה. אני לא רוצה שהוועדה תצא מתוך הנחה שקל לנו יותר כאן או קל לנו שם ולשם אנחנו מפנים את הכוחות שלנו. זה ממש לא נכון.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, בסדר.
מיקי רוזנטל
סעיף 2 המקורי נשאר או נמחק בכלל?
תמר פינקוס
זה בנוסף.
חנה טירי
מה שאנחנו מציעים זה בנוסף.
מיקי רוזנטל
בסדר. רק רציתי להבין.
אתי בנדלר
השאלה, אם כך, היא על איזה תקופות מדברים. האם בשתי הנסיבות של העדר הפרות קודמות באמת נשארים על חמש שנים, או שלפחות על הפרת אותה הוראה מדברים על תקופה קצרה יותר? אני רוצה להזכיר בהקשר הזה שיש הרבה מאד הרהורים אם בכלל נכונה התקופה של חמש שנים. אנחנו יודעים שבמשפט פלילי יש לנו תקופות התיישנות. במשפט המנהלי בעצם עדיין לא התגבשה, למטב ידיעתי, ויתקנו אותי ממשרד המשפטים, תורה ברורה בקשר לעניין הזה. אבל יש הרבה מאד הרהורים האם לא ראוי גם כאן להביא בחשבון רק תקופה מסוימת ולא לחזור להפרות היסטוריות שבוצעו תקופה ארוכה לפני התפיסה הנוכחית. להבנתי, למטב הערכתי, למרות מה שנאמר כאן, ללכת על חמש שנים כשמדובר על הפרה של כל הוראה מהוראות החוק, זה נראה לי לא נכון.
מיקי רוזנטל
מה נראה לך נכון?
אתי בנדלר
אני הייתי אומרת שבמקרה הגרוע להיצמד למה שיש בטיפול סביבתי, שאנחנו מדברים כאן על שנתיים כשמדובר על הפרה של כל הוראה לפי הוראות החוק. אני מזכירה עוד משהו, דבר אחד שהוא מאד חשוב לצורך העניין הזה.
חנה טירי
לא, זה חמש שנים כל הוראה בטיפול סביבתי.
אתי בנדלר
נכון, סליחה. אני בלבלתי.
תמר פינקוס
ההוראה הספציפית היא שנתיים.
אתי בנדלר
כן, אותה הוראה זה שנתיים. סליחה, אני מתנצלת. אני רוצה גם להזכיר שהרי יש הבדלים משמעותיים גדולים בין משפט פלילי לבין המשפט המנהלי. אחד מהדברים שהם רלוונטיים לענייננו, כשמדובר בהפרות שבשלן ניתן להטיל עיצום כספי, הוא העדר הצורך במצב נפשי. אין לך מצב נפשי. גם אם היית ילד נורא טוב, השתדלת להיות ילד טוב וכו', גם אם זה נבע מרשלנות מאד נמוכה, עצם העובדה שביצעת הפרה, את זה רוצים לחסום בלי להתייחס למצב הנפשי שלך. ולכן בסיטואציה כזאת, ללכת חמש שנים אחורה לי זה נראה מוגזם וחריג לעומת מה שמקובל בכל הסטים של תקנות ההפחתה.
היו"ר קארין אלהרר
אני מסכימה אתך, גברתי היועצת המשפטית. הדבר היחיד שמטריד אותי הוא העובדה שהרשות מציינת שאין לה יכולת לערוך את הביקורת בתקופות זמן קצרות יותר.
חנה טירי
להגיע לכל המפוקחים פעם שנייה? אין. יש אפשרות להגיע לאחוז מסוים, וזה אחוז נמוך.
אתי בנדלר
אני רוצה לומר לך שאם עקרונות משפטיים ייקבעו על סמך יכולת אכיפה של הרשות, אנחנו עלולים להגיע לפשיטת רגל בכלל.
מיקי רוזנטל
כמה הרשעות נרשמו עד היום בתחום הזה? במספרים.
חנה טירי
אין לי כרגע את הנתונים האלה.
מיקי רוזנטל
בסדרי גודל. אלפים? עשרות אלפים?
חנה טירי
אין לי כרגע את הנתונים האלה. התחום של האכיפה הפלילית הוא לא במסגרת הרשות כרגע. האכיפה היתה במסגרת משרד הכלכלה ורק עכשיו זה עבר אלינו. לכן אין לי הנתונים.
מיקי רוזנטל
אם בסך הכל יש מאות הרשעות בעניין הזה, אז אין משמעות לשלוש או לחמש שנים. אם יש אלפים ואם יש עשרות אלפים זה מאד משמעותי. בלי הנתון הזה קשה גם לקבל החלטה. זה נתון מאד מאד משמעותי.
שוש רבינוביץ
אני רוצה להוסיף שבאמת מדובר ברשימה מאד ארוכה של הוראות. מדובר באחריות כבדה שלא משנה אם היתה לך כוונה או לא. כפי שנאמר הרבה מאד פעמים בוועדה, כרגע אנחנו לא יודעים מה תהיה מדיניות האכיפה של הרשות. אני יודעת שהרשות עובדת על זה קשה, לילות כימים, עד שהתקנות והחוק ייכנסו לתוקף. כרגע אנחנו עוד לא יודעים איך הרשות תטפל, מתי היא תטיל את ההתראה, מתי את העיצום.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. רצית להוסיף?
רוית דינמז
אני מצטרפת לדבריה של היועצת המשפטית בנדלר, שיכולת האכיפה לא אמורה להכריע את נוסח התקנות.
אביטל פריזמנט
אני חוזרת על ההערה לגבי התקנה הזאת ואבקש שמדרג ההפחתות ישקף תמריץ חיובי להשבת כספים לצרכנים שנפגעו מאותן הפרות. לא התייחסו להערה הזאת.
אתי בנדלר
זה בתקנה הבאה.
היו"ר קארין אלהרר
שמעתי את טענתכם שיהיה קשה והיא הטרידה אותי. מצד שני, העניין של הפעם הראשונה, אני חושבת שצריך לתת עליו את הדעת בצורה יותר משמעותית. לכן אני מציעה איזושהי פשרה, שהיא לא חמש שנים והיא לא שנתיים. בעצם להגיע לשלוש שנים.
אתי בנדלר
בשני המקרים?
חנה טירי
של אותה הוראה.
היו"ר קארין אלהרר
לגבי הישנות של אותה הוראה זה שלוש שנים ולגבי הוראה כלשהי מהוראות החוק זה צריך להיות אפילו קצר יותר.
חנה טירי
אבל אם אנחנו עושים הקבלה לתקנות טיפול סביבתי וכו', גם שם נקבע על חמש שנים. וזה שוק הרבה יותר קשה מהשוק של הגנת הסביבה.
אתי בנדלר
גברתי מחליטה, חברי הכנסת מחליטים. אני לא שומעת כאן את משרד המשפטים מבחינת המדיניות לגבי התקופה.
ורד שפילמן
אנחנו מציעים לרגולטורים באמת סט של כלים, וביניהם גם מה שקיים כיום. היום אפשר לראות גם את החמש שנים וגם את השלוש שנים. הסיבה שלא הבענו כאן עמדה היא מכיוון שאנחנו משאירים איזשהו טווח של שיקול דעת לרגולטור להתאים לשוק שלו, האם מדובר בחמש שנים או בשלוש שנים. אני כן יכולה להגיד שהפשרה שהציעה גברתי נראית לנו הוגנת וסבירה שזה יהיה חמש שנים במדרג הכללי יותר ושלוש שנים לגבי ההוראה הספציפית. אבל זה באמת משהו שאנחנו משאירים בגלל שיש גם וגם.
היו"ר קארין אלהרר
אני רושמת לפניי שמשרד המשפטים משאיר שיקול דעת.
אתי בנדלר
אני רק רוצה להפנות את תשומת הלב, לפני שאת מקבלת את ההחלטה, שבשום סט של תקנות אין הפחתה רק של 10% וחמש שנים ושלוש שנים. זה יהיה הכי מחמיר ממה שיש בכל תקנות ההפחתה. זאת אומרת, מקום שיש 20% ו-10% התקופה יותר קצרה – שלוש שנים ושלוש שנים, למשל. גם ההפחתה בשיעור הנמוך המוצע כאן וגם התקופה הארוכה גם אחרי מה שגברתי מציעה של חמש שנים ושלוש שנים, עדיין לא קיים בתקנות למיניהן.
ורד שפילמן
אם יורשה לי, יש תקנות שיש חמש וחמש, למשל תקנות הגנת הסביבה – פליטות.
רוית דינמז
אבל אלו תקנות שמדברות על סדרי גודל של עבירות אחרות לגמרי.
אתי בנדלר
תחשבי מי עושה את הפליטות. תחשבי מי הציבור המפוקח שם. הפליטות נעשות על-ידי מפעלים גדולים. זה משהו אחר לגמרי. זה נזק סביבתי.
חנה טירי
זה בכלל לא שוק דומה.
רביד דקל
זה לא רק למפעלים קטנים. זה גם יכול לחול על רכבים של אנשים פרטיים. לא נכון לחשוב שהחוק הזה של מרשם הפליטות חל רק על מפעלים גדולים והשוק מורכב מתאגידים שהם בעלי עוצמה כלכלית. הוא יכול לחול גם על גורמים הרבה יותר קטנים.
אתי בנדלר
כמו?
מיקי רוזנטל
על בעל רכב פרטי.
רביד דקל
הייתי אומרת שזה שוק שהוא דומה בהקשר הזה לשוק שמדובר עליו כאן.
אתי בנדלר
אוקיי, אני מקבלת את מה שאתם אומרים.
רוית דינמז
ככל שידוע לי בעל רכב פרטי לא אמור לדווח ב-PRTR, אבל אם יורשה לי לסייע שוב ולהקל על ההחלטה של גברתי, אני רוצה להזכיר שוב שמדובר באכיפה מנהלית ולא פלילית והחוק הראשי מאפשר עוד סט שלם של צורות אכיפה. זו לא חזות הכל באכיפה ואם נקבע שזה יהיה שלוש שנים, זה לא אומר שגרמנו לאיזשהו נזק כי מדובר באכיפה בעבירה שמצדיקה אכיפה הרבה יותר מסיבית. ככל הנראה, גם לא ננקוט בהליך של עיצומים כספיים אלא בהליך אחר.
אניטה יצחק
אנחנו רוצים להדגיש שוב את מספר המפוקחים המאד רב שלנו ולהדגיש שככל שאנחנו נקצר את הטווח, יותר ויותר עבריינים חוזרים ייכנסו לסטטוס של עבירה ראשונה ואנחנו נפגע ביכולת האכיפה וההרתעה שלנו.
רונן רגב כביר
אני מארגון אמון הציבור. כל המטרה של הוספת העיצומים הכספיים היתה להתמודד עם בעיה אמיתית של חוסר התאמה של כלי האכיפה הקיימים, כך שהסתכלות על כלי האכיפה הקיימים כסיבה למה להפחית את היעילות של העיצומים הכספיים היא לא הגיונית. אני חושב שנכון לתת לרשות את האמצעים לאכוף ובמקביל היא צריכה לייצר גם הסברה וודאות לשחקנים לגבי הציות. אבל צריך לתת לה את הכלים לאכוף.
היו"ר קארין אלהרר
היעילות בעיניי היא גם לא למוטט עסקים. זה גם סוג של יעילות. ולכן אני חוזרת על הצעתי לשלוש שנים וחמש שנים. מי בעד?

הצבעה

בעד התוספת לסעיף 2 – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין

התוספת לסעיף 2 נתקבלה.
היו"ר קארין אלהרר
פה אחד.

סעיף 2.
חנה טירי
סעיף 2. "הממונה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי בשיעורים שלהלן, אם התקיימו אחת או יותר מנסיבות אלה:


(1) המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה – 20%.


(2) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של הממונה – 30%".

בעצם מדובר בשתי נסיבות שיכולות להתקיים אחת לצד השנייה או רק נסיבה אחת יכולה להתקיים. הראשונה, אם המפר, לאחר הודעה על כוונת חיוב, הפסיק באופן מיידי את ההפרה והוא דיווח לממונה שהוא מפסיק את ההפרה. והשנייה, שהוא נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, למשל השבת כספים לצרכנים, קביעת נוהל פנימי איך עובדים בצורה כזאת שהעובדים לא יימצאו מפרים את הוראות החוק.
מיקי רוזנטל
אתם רוצים לספר לנו על התקדימים בדברים אחרים?
היו"ר קארין אלהרר
בתקנות אחרות אנחנו רואים הפחתה בשיעור גבוה יותר.
חנה טירי
אבל בדרך כלל כשההפחתה בפסקה 1 גבוהה יותר, ההפחתה בפסקה 2 נמוכה יותר. בפסקה 2 המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ושם קבענו הפחתה מאד מכובדת ובתקנות אחרות היא נמוכה יותר.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אם המפר הפסיק - - -
חנה טירי
אני חושבת שהנסיבה השנייה מבחינת ההתארגנות הרבה יותר מסיבית, הרבה יותר רצינית. אתה צריך להכין נהלים פנימיים, אתה צריך להראות שמינית בן-אדם שיפקח שאין הפרות, שיש נהלים כתובים, שהשבת כספים לצרכנים. בעוד שהנסיבה הראשונה זה שהפסקת ודיווחת.
היו"ר קארין אלהרר
אני דווקא הייתי רוצה לראות איזשהו תמריץ למפר שהפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה. זה נשמע לי מצב אוטופי לחלוטין. בכלל לא נראה לי שהוא מתקיים, בטח לא במדינת ישראל.
מיקי רוזנטל
לא, את מתבלבלת. זה לא שהוא בא מיוזמתו לרשות ודיווח על הפרה. זה לא זה.
תמר פינקוס
הכוונה היא שאחרי שאנחנו כבר ראינו שהוא עשה לא טוב, הוא מייד הפסיק ודיווח לנו שהוא הפסיק. לא שהוא בא וולנטרית ואמר: אני עבריין.
חנה טירי
אני חייבת לציין שזה קורה הרבה. היום אנחנו מוציאים צווים מנהליים מכוח סעיף מאד מסוים בחוק הגנת הצרכן.
אתי בנדלר
זה לא מה שכתוב.
מיקי רוזנטל
הניסוח פה לא טוב.
אתי בנדלר
"ודיווח עליה" – "עליה" זה על ההפרה.
חנה טירי
נכון. אני פונה אליו ואני אומרת לו: אתה מפר את החוק. הוא דיווח על ההפסקה, על זה שהוא הפסיק. זה גם קורה לנו היום בפועל.
היו"ר קארין אלהרר
אני מחשיבה את עצמי בהבנת הנקרא כבסדר.
תמר פינקוס
אנחנו נתקן את הניסוח. אנחנו מקבלים את ההערה.
חנה טירי
לא הכוונה שעוסק יום אחד מתעורר בבוקר ומרים אלינו טלפון. זה באמת לא קורה. זה גם לא יקרה.
אתי בנדלר
אני חייבת לומר שישבתי כבר – אני לא יודעת בכמה תקנות הפחתה – ופעם ראשונה אני שומעת את הפרשנות הזאת. זאת גם הפרשנות של משרד המשפטים?
ורד שפילמן
אני חייבת להגיד שאני לא הבנתי ככה גם.
תמר פינקוס
אנחנו מצטערים שלא הובנו נכון. אנחנו ננסח את זה.
אתי בנדלר
לא "אנחנו ננסח". ייאמר בפירוש שהמפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח על הפסקת ההפרה.
תמר פינקוס
לקחנו את זה ממה שקיים אצלנו.
אתי בנדלר
אני לא יודעת מה זה "הפסיק מיוזמתו".
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. לשם הבנת הנקרא שלי, סעיף 2(1) מתחיל במילים "המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו". לא כתוב שהרשות פנתה אליו. לא כתוב שום דבר. בסך הכל כתוב שהוא הפסיק את זה מיוזמתו. אם אתם מנסחים את זה מחדש, תכתבו בצורה ברורה שהרשות פנתה אליו, הוא הפסיק את זה מיוזמתו.
חנה טירי
יכול להיות שמשרד המשפטים הוא זה שצריך להגיד למה הכוונה בנסיבה הזאת.
ורד שפילמן
אני חייבת להגיד שאני חוששת דווקא משינוי הניסוח בגלל שאנחנו מדברים פה על משהו גנרי וכך מנוסח בתקנות אחרות.
היו"ר קארין אלהרר
יכול להיות שצריך לשנות את זה גם בתקנות אחרות. בסוף בסוף האזרח או העסק צריכים לקרוא את התקנה ולהבין למה התכוון המשורר.
ורד שפילמן
אני חייבת להגיד שאני הבנתי כמו גברתי וכך אנחנו מפרשים את זה.
אתי בנדלר
אני רוצה להפנות את תשומת הלב לכך שבתקנות ניירות ערך – הפחתה של סכומי העיצום הכספי, זה מנוסח כך ואני אקרא לכם: "המפר הפסיק את ההפרה, הודיע על כך לרשות ונקט פעולות לתיקון הליקויים ולמניעת הישנותם להנחת דעת הרשות. א', לפני פנייה מטעם הרשות אליו או לאחר באותו עניין – כך וכך. ב', לאחר פנייה מטעם הרשות אליו או לאחר באותו עניין בלי שקיבל הוראה או הנחיה מהרשות לפעול כאמור ברישה – כך וכך. זאת אומרת שרק במקום אחד יש את ההבחנה הברורה מה זה "מיוזמתו". האם זה לפני פניית הרשות או אחרי פניית הרשות וכו'.
ורד שפילמן
ואין מניעה לנסח זאת כך אם רוצים.
חנה טירי
אפשר לעשות את ההבחנה. מה אחוזי ההפחתה?
היו"ר קארין אלהרר
עוד לא דיברתי על אחוזי ההפחתה. אם אתם פניתם אליו והוא מפסיק זה דבר אחד וההפחתה צריכה להיות בהתאם. אם הוא הפסיק אותה מיוזמתו בלי שמישהו פנה אליו, גם לזה צריכים להיות אחוזי הפחתה בהתאם.
אניטה יצחק
יכול להיות מצב שאנחנו עוד לא הגענו אליו ובאמת הוא הפסיק את ההפרה. כשהגענו ראינו שהעבירה כבר תוקנה. יכול מאד להיות שהוא שלח לנו עותק. יכולים להיות מצבים כאלה. אני חושבת שמה שהציע משרד המשפטים יש בו היגיון רב ואפשר לנסות לנסח אותו.
תמר פינקוס
מאחר ואני כבר יושבת במאטריה הזאת קרוב ל-15 שנה אני אומר למה מתכוונים. קורות סיטואציות שכותב אלינו מתלונן – הוא קודם התווכח: למה אין לך הצגת מחירים ויש לך הבדל מדף-קופה. הוא כותב אלינו ואומר: תדעו לכם שבמקום הזה והזה הייתי. בדרך כלל הצרכן אומר: אני אתלונן עליך. העוסק, כתוצאה מהוויכוח, כי כבר היה מישהו שהעיר שהוא לא איש רשות אלא מישהו שהוא יותר חשוב מאיש רשות. הוא יודע שזה קיים והוא חושש, הוא מתקן והוא מודיע לנו: תדעו לכם, כבר תיקנתי. זו הסיטואציה.
אתי בנדלר
זאת אומרת, עוד לפני שפניתם אליו.
תמר פינקוס
זה היה לפני הפנייה אבל זה היה בעקבות איזשהו מעשה שמישהו הבהיר לו. זה לא איזה חלום טוב.
מיקי רוזנטל
יש הסכמה שאפשר לעשות מדרג.
היו"ר קארין אלהרר
בואו נעשה את המדרג הזה, בסדר?
אתי בנדלר
המדרג נעשה בתקנות ניירות ערך – הפחתה של סכומי העיצום הכספי. שם זה מנוסח קצת אחרת אבל הרעיון הוא האם זה היה לפני פניית הרשות או אחרי.
תמר פינקוס
אנחנו נעתיק את זה.
ורד שפילמן
גם בפיקדון על מכלי משקה. יש עוד מקומות. גם שם זה אותו רעיון. אם הוא הפסיק את ההפרה והודיע על כך לממונה ונקט פעולות לפני פנייה מהממונה – 30%. אם זה לאחר פנייה מהממונה – 10%.
היו"ר קארין אלהרר
עוד לא פניתם אליו, לא עשיתם כלום.
חנה טירי
הבעיה שלי היא שבהצטברות של הנסיבות זה יוצא יותר מ-50%, יותר ממה שהצענו. בהצטברות של פסקה (1) ו-(2), שיכולות להיות ביחד, היום זה מגיע כדי 50%. ואם הוא מיוזמתו, גם לפני פנייה, זה 30%, זה הופך את זה ל-60%. זה מעלה לי את האחוזים.
מיקי רוזנטל
אבל בא בן-אדם ואומר: טעיתי, אני בא לתקן. אני רק מודיע לכם על זה. מן הסתם כנראה לא הייתם מגיעים אליי. 5% זה לא קדוש.
היו"ר קארין אלהרר
אתם צריכים לעודד את המצב הזה.
מיקי רוזנטל
אתם צריכים לעודד את זה. טוב מאד שאנשים יתקנו בעצמם.
היו"ר קארין אלהרר
זה אינטרס שלכם. אתם צריכים לחבק את זה בשתי ידיים.
חנה טירי
בסדר, זה מקובל עלינו.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, אני יכולה להצביע על סעיף 2?
שוש רבינוביץ
רק על סעיף קטן 1? סעיף קטן 2 נשאר כפי שהוא? אפשר להקריא עוד פעם? זאת אומרת, זה גם עניין של נקיטת פעולה למניעת ההישנות.
חנה טירי
סליחה, אנחנו עדיין בפסקה 1. אנחנו בעצם באים ואומרים שאם הוא הפסיק את ההפרה מיוזמתו לפני שהממונה פנה, זה 30. ואם ההפסקה היתה אחרי שהממונה פנה בהודעה על כוונת חיוב, זה 10%.
רוית דינמז
למה לא 20%? אם דיברנו על זה שהאכיפה כל-כך קשה והיא סלקטיבית כי אין כוח אדם, למה אנחנו לא רוצים לעודד את זה ולהעלות את השיעור ל-20%?
תמר פינקוס
העלו ל30% ול-10%.
רוית דינמז
נכון, אבל למה אחרי לא יהיה 20%?
אתי בנדלר
המילה "מיוזמתו" תימחק.
חנה טירי
לא, היא לא תימחק בנסיבה הראשונה.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה, אנחנו קצת מתבחבשים. יש מצב שבו הוא פונה אליכם בלי שאתם פניתם אליו. זה יהיה 30%. זאת פנייה מיוזמתו. בשלב השני, הרשות פנתה אליו, הוא הודיע לכם בחוזר שהוא מפסיק את ההפרה או הפסיק אותה. זה 10%. עכשיו יש לנו את הסעיף השלישי, שהמפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק להנחת דעתו של הממונה. זה 30%. עכשיו הערות. בבקשה.
רונן רגב כביר
אני רוצה להתחבר לדברים שגם נאמרו כאן מהמועצה בהקשר של הקטנת הנזק. כאן בסעיף הזה יש התייחסות בינארית להקטנת הנזק, מה שאומר שגם אם העסק, לצורך העניין, הטיב נזקים בסכום מאד מאד קטן מסך הנזק, הוא הקטין נזק. הוא כבר עומד במבחן של ה-30% וזה לא הגיוני. כל הרעיון של העיצומים הכספיים ושל ההפחתה הוא לייצר תמריצים כלכליים להתנהלות ראויה. ולכן צריכה להיות הפחתה שהיא פרופורציונית להיקף ההטבה של הנזק. זאת אומרת, יש עניין אחד שהוא פעולות למניעת הישנות ההפרה, שזה עומד בפני עצמו. אבל יש בנפרד תמריץ, נניח הכרה ב-50% מהתשלומים שהושבו לצרכנים כהטבת הנזק, כדרך לעודד את העסקים לקחת אחריות ולהחזיר את הכספים לצרכן.
היו"ר קארין אלהרר
אבל ברור שאם התופעה תישנה, לא תהיה לו בכלל הפחתה.
רונן רגב כביר
זה כבר מבחן נפרד. מה שכתוב כאן זה: "נקט פעולות למניעת הישנות ולהקטנת הנזק". מניעת הישנות זה צופה עתיד ושם המבחן הוא עתידי. הקטנת הנזק זה מה האחריות שאני כעסק לוקח על נזקים שכבר גרמתי. כרגע אין פה תמריץ כלכלי באופן הזה, כי זה על הכל 30%. אם החזרתי 100 שקל מתוך מאתיים אלף שקל שהייתי חייב - - -
לאה ורון
אתה מציע להפריד את פסקה 2?
רונן רגב כביר
כן, את החלק של הקטנת הנזק. לצורך העניין להכיר ב-30% או 40% מהתשלומים שהעסק מעביר במסגרת ההפרה לצרכנים, מטיב את נזקיהם, כהפחתה לסכום ההפרה שלו עד לתקרה מסוימת. לייצר מנגנון כלכלי.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. כן, בבקשה.
רביד דקל
אני רוצה לדבר על הנסיבה שמנויה בפסקת משנה 1. אני הבנתי שמה שהוועדה מציעה זה מצב שבו בא הרגולטור, מגלה שיש הפרה ואז המפוקח שלו אומר לו: הנה, אני מפסיק. זה מצב שאני חושבת שהרגולטור לא יכול להסכים אתו. אני יודעת שבחריגים זה נכנס לכל מיני תקנות הפחתה. המפוקח באופן עקרוני לא אמור לבצע הפרות. מה יוצרת הנסיבה שאתם מציעים? היא יוצרת מצב שלפיו מבחינה כלכלית יכול להיות שאני עושה את התחשיב הכלכלי הרלוונטי ואני אומר לעצמי: אני אחכה עד שהרגולטור יבוא ויתפוס אותי. ואז אני אפסיק את הדבר הזה, ממילא יש לי הפחתה.
היו"ר קארין אלהרר
למה? אבל העיצום הכספי יהיה אז בשיעור גבוה יותר.
רביד דקל
למה? ברגע שהרגולטור תופס אותו והוא אומר לו: הנה, באת ואמרת לי להפסיק? אני עושה מה שאתה אומר לי – אז יש לו הנחה. למעשה במצב כזה, ולצורך נקיון הדיון נדבר על הפרה ראשונה, המשמעות היא שאין תמריץ לקיים את הוראות החוק אלא אם הרגולטור מגיע ותופס אותי. זאת המשמעות של הנסיבה הזאת. לכן אתם לא תרבו למצוא את הנסיבה הזאת בתקנות ההפחתה. אין לנו שליטה מוחלטת על הדבר הזה ולפעמים נכנסים לשם כל מיני דברים מוזרים. אבל זה ממש לא תמריץ. הרציונל שעומד בבסיס תקנות ההפחתה הוא לבוא ולהתחשב במפוקח שהוא בסדר, שההיסטוריה שלו מעידה על כך שזאת מעידה חד-פעמית, על זה שהוא עושה פעולות מעבר לעניין.
מיקי רוזנטל
בואו נוותר על זה.
תמר פינקוס
זה מקובל עלינו.
אתי בנדלר
זה מה שנקרא הדרא קושיא לדוכתא. זאת היתה נקודת המוצא, כך אנחנו הבנו את הנסיבה הזאת. שמיוזמתו ובטרם הגיע אליו הממונה וכו'. היושבת-ראש אמרה שהיא מציעה להעלות את האחוזים כדי לתמרץ מפרים שגילו פתאום שהם מבצעים הפרה להפסיק מיוזמתם ולבוא לדווח על זה לממונה. ואז הממונה הסבירה שבדרך כלל "מיוזמתו" זה אחרי שהרשות מגיעה אליו. לכן כולנו התפלאנו על העניין ומצאנו שיש תקנות שבהן יש הבחנה.
תמר פינקוס
ואז הבהרתי שזה עוד לפני, אבל כשמגיעה אלינו תלונה והוא כבר יודע שהוא מבצע עבירה.
אתי בנדלר
ואז אמרת שיש עוד נסיבות.
חנה טירי
אנחנו חוזרים בנו ואנחנו נישאר רק עם "מיוזמתו".
ורד שפילמן
רק שיובהר שהכוונה היא לא כפי שאתם פירשתם.
היו"ר קארין אלהרר
אתם תבהירו את זה בניסוח.
אתי בנדלר
אפשר לכתוב: עוד בטרם גילתה הרשות את ההפרה.
תמר פינקוס
אני רוצה להגיד משהו על הדבר הזה. מה מפריע לי שזה כל-כך מיוזמתו? הרי הוא הפר, הוא הפסיק, הוא לא צריך לדווח, אנחנו לא נטיל עליו עיצום כספי כי אנחנו לא נדע. הוא כבר תיקן את זה. מה אומר הסעיף הזה? הוא אומר: אני צדיק הדור. קמתי בוקר אחד וראיתי שאני בעצם עושה עבירה. אני מתקן את זה ואני אומר לרשות: תשמעו, אני עוויתי, פשעתי ועכשיו אנחנו נבוא מייד ונטיל עליו עיצום.
היו"ר קארין אלהרר
את צודקת. מצד שני את אומרת שהרבה פעמים האזרחים שמבינים שנעשה כלפיהם איזשהו עוול כותבים מכתב לבעל העסק עם העתק אליכם.
תמר פינקוס
או רק אלינו.
היו"ר קארין אלהרר
או רק אליכם. יפה. זה נועד לתת מענה למקרים האלה.
תמר פינקוס
עדיין צריכה להישאר האמירה בעקבות פנייה של צרכן אליו. משום שאחרת, בסיטואציה הזאת לעולם לא נוכל להטיל עיצום כספי. לא יהיה להם שום תמריץ לבוא אלינו ולדווח על זה. למה שהם ירצו את זה?
רביד דקל
זה סוג של תעודת ביטוח. לכאורה, יש לצרכנים איזושהי עילה בתקופה שהיתה הפרה לבוא ולשלוח כל מיני הודעות. ברגע שהוא אומר: נכון, עשיתי את הדבר הזה אבל תיקנתי, זה סוג של תעודת ביטוח מבחינתו.
תמר פינקוס
יכול להיות שזאת תעודת ביטוח, אבל בינתיים אני מטילה עליו עיצום כספי, על משהו שהוא נקי כפיים.
אתי בנדלר
אפשר לכתוב כאן הפחתה של מאה אחוזים. זה לא יהיה ישים כך וכך.
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה, הערה אחרונה.
שוש רבינוביץ
אני קודם כל חושבת שבאמת סעיף קטן 2 זה האיזון הנכון. שם צריך להיות התמריץ בשביל העסק, עסק שהפר אבל אחר-כך נקט פעולות כדי למנוע ומשיב כספים וכו'. שם האחוזים צריכים להיות יותר גבוהים, לדעתי. בנוסף, אנחנו פנינו לרשות וביקשנו עילות נוספות. עילות ברורות, לדעתנו, למשל כאשר ההפרה לא גרמה לכל פגיעה בציבור הצרכנים, שההפרה היתה נקודתית בלבד.
תמר פינקוס
איזו הפרה לא פוגעת בציבור הצרכנים?
חנה טירי
יכול להיות מצב, אבל לפני שהתחלתי להקריא אמרתי שיש לנו כלים מנהליים נוספים. והמקרה שבו היתה הפרה ולא היה נזק או שהציבור לא באמת נפגע זה מסוג המקרים שבהם נציע למפר לחתום על התחייבות להימנע מהפרה. אנחנו בכלל לא ניכנס למסלול של עיצומים כספיים.
שוש רבינוביץ
אנחנו היינו מעדיפים, כמובן, לא להיכנס בכלל למסלול הזה.
מיקי רוזנטל
אנחנו היינו מעדיפים שכולם יהיו צדיקים. זה היה נהדר.
חנה טירי
דרך אגב, הנהלים שלנו ממש כמעט מוכנים. אנחנו נעלה אותם לאתר והם יהיו מפורסמים. אני מקווה שבשבועיים הקרובים זה יקרה.
שוש רבינוביץ
כרגע, מבחינת ציבור העוסקים, יש אי-ודאות. אנחנו לא יודעים מתי הם נכנסים למסלול של התראה ושל ההתחייבות ומתי למסלול של ההתראה. ולכן אנחנו אומרים שהוודאות חייבת להיות. ולפי דעתנו אפשר להוסיף גם את העילות כאן. אפשר להגדיר מה זה נקודתי וההוראות כל-כך רבות, ולפעמים ההוראות טכניות בלבד. שוב, ניתן באמת לבחור מסלול של התראה וכרגע ציבור העוסקים לא יודע מה הנוהל לגבי התראה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. כן, בבקשה.
אביטל פריזמנט
כרגע אחוזי ההפחתה שווים – 30% בסעיף הראשון ו-30% בסעיף השני. אנחנו חוזרים למקום שבו אין תמריץ להשיב לצרכנים. אני שואלת שאלת תם – למה להפחית מהקנס אם העוסק המפר לא השיב את הכסף לצרכנים שנפגעו? למה זה לא תנאי להפחתה?
רוית דינמז
כי מדובר פה על עיצומים כספיים.
אביטל פריזמנט
נכון, אבל מדובר רק על תיקון קדימה. יש צרכנים שנפגעו כתוצאה מההפרה הזאת. למה להפחית לו את העיצום?
רונן רגב כביר
בעניין הטבת הנזק, צריך להבין שהבעיה המרכזית ב-DNA של חוק הגנת הצרכן עד היום היתה שהוא חשב פלילית ולא כלכלית. ובעצם כל הדיון כרגע הוא איך הופכים את החוק הזה לכלי שקודם כל פועל לפי הגיון כלכלי. וגם לגבי השבת כספים שנגבו ביתר מצרכנים צריך לחול אותו הגיון. לבוא ולומר אמירה בינארית של – היטבתי נזקים, לא משנה באיזה סכום ובאיזו פרופורציה לנזקים שנגרמו, או לא הטבתי ואז אני זכאי ל-30% הפחתה? זה לא הגיוני. זה לא הגיוני, זה לא משרת גם את המסר לעסקים על התמריץ להטיב נזקים, לקחת אחריות, לייצר יחסי אמון עם הציבור. לכן זה אייטם שצריך לעמוד בפני עצמו. זה פשוט לא נכון לעשות את זה כך. זה גם יצור זילות למושג "טיפול בנזק". כי מניעת צעדים, אמרה בצדק חנה, יש לה דרכים להסתכל על מה העסק עשה כדי למנוע פעולות עתידיות, קבע נהלים. באמון הציבור אנחנו כל הזמן עושים עבודה כזאת, אבל השאלה של הטבת הנזק שהיה בעבר היא שאלה נפרדת. אין קשר בין הרפואה המונעת לפעילות העתידית לבין הטבת הנזקים שכבר נגרמו לציבור הצרכנים.
היו"ר קארין אלהרר
אבל הרבה פעמים זה פשוט לא ישים. אם בית העסק גבה 5 אגורות יותר או 10 אגורות יותר, זה מאד לא בסדר, אבל איך אתה מיישם את זה?
רונן רגב כביר
קודם כל, הכל תלוי נסיבות. יהיו נסיבות שבהן עלויות של הפחתה כזאת לא שוות לו אפילו חשבונאית. את צודקת. אבל בהרבה מאד מקרים זה לא כך. בענפים כמו ענפי התקשורת, החזרים כספיים הם החזרים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל אין למי. למי תחזיר את זה?
חנה טירי
יש מקרים שיש למי להחזיר.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל אפשר לעשות את ההבחנה?
תמר פינקוס
היא גם לא יכולה להתייחס לכזה דבר. יהיה למי – תחזיר. לא יהיה למי – לא תחזיר.
היו"ר קארין אלהרר
אפשר לעשות את ההבחנה? אני שואלת ואם כן, אפשר לנסות לחשוב על זה. אבל אני באמת לא חושבת שאפשר בחקיקה או בתקנות להתייחס לכל סוגי האפשרויות שנקרות בפנינו.
רונן רגב כביר
לא, גברתי, אבל אפשר לייצר נטל הוכחה על העסק להציג חשבונאית, כפי שהציגו פה נטל הוכחה לגבי המחזור שלו. בנו לו מנגנון, אפשר לעמוד ויהיו עסקים שישתלם להם להשקיע בזה ולעשות דוח מיוחד אצל רואה חשבון שמתעד את ההחזרים שהם החזירו ללקוחות כי מדובר בסכומים מהותיים. ויהיו מקרים אחרים שבהם זה לא רלוונטי.
רוית דינמז
גברתי, אם יורשה לי להשיב, אני סבורה שזה לא הכלי לעשות דבר שכזה. אנחנו מדברים פה על תקנות הפחתה של עיצומים כספיים. אנחנו מתמודדים עם איזשהו כלי מנהלי ספציפי מאד בחוק הראשי. אני לא חושבת שזה המקום לייצר מנגנון שכזה ואם מייצרים מנגנון שכזה, זה יכול להיות מבורך, אבל צריך לתת עליו את הדעת מכל-כך הרבה היבטים נוספים, שאני לא חושבת שהתקנות הן המקום.
רביד דקל
העמדה שלנו בהיבט הרוחבי היא שלא נכון ליצור מצב שבו כרטיס הכניסה שלך לתקנות ההפחתה הוא באמת הפיצוי. אני חושבת שהתכליות של שני המנגנונים האלה הן שונות. אם כך הדברים, יכול להיות שגם הקלה בעונש במישור הפלילי צריכה להיות מותנית בתשלום פיצויים לקורבן העבירה. אני חושבת שהכריכה הזאת לא נכונה. אני חושבת שהמקום שניתן להשבה ולפיצוי כספי כמו שהם בתקנות, שזה בכל תקנות ההפחתה, הוא המקום המתאים בשיעור המתאים להתחשבות באספקט הזה. מה שמוצע פה באמת משנה את התפיסה. התכליות של חוק הגנת הצרכן לא בהכרח הפיצוי. יש פה כלי מניעתי-הרתעתי אפריורי.
רונן רגב כביר
זה לא פיצוי, זה הטבת נזק. יש הבדל גדול.
רביד דקל
זה כלי הרתעתי אפריורי, שבא לייצר הרתעה. ואתה כורך פה משהו שהוא פוסט-פריורי, שזה הפיצוי. אני לא חושבת שזה מדבר אחד עם השני במובן שהחברים פה רוצים להכניס את זה לתקנות ההפחתה.
היו"ר קארין אלהרר
נשארנו עם שני סעיפים, סעיף אחד הוא שהמפר הפסיק מיוזמתו ועוד בטרם פנתה אליו הרשות. והסעיף השני, שהוא נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק. אני רואה טעם בזה שצריך לעשות הבחנה באחוזים כי באמת בסעיף השני הוא עושה פעולות אקטיביות. הוא גם פועל למניעת הישנות ההפרה וגם להקטנת הנזק. אני הייתי מעלה את זה ל-40%. לכן זו הצעתי. חבר הכנסת אשר, אתה מצביע?
יעקב אשר
כן, אני אצביע.
תמר פינקוס
אני רוצה לומר משהו, אם אנחנו אומרים שהסעיף הזה צופה פני עתיד, בעתיד לא צריך להיות נזק. אם הוא מתקן את הכל, השאלה של הקטנת נזק לא יכולה להיות - - - כמו שאמר משרד המשפטים, הקטנת נזק – של מי? הקטנת נזק במובן של פיצוי?
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא במובן של פיצוי.
תמר פינקוס
אז איזה נזק? אם הכוונה היא להחזרת פיצוי או את הנזק הכספי שקרה לכל צרכן, הסבירה הנציגה של משרד המשפטים שאלה שתי מאטריות שונות.
היו"ר קארין אלהרר
אז למה הכוונה?
אתי בנדלר
למה הכוונה אליבא דמשרד המשפטים הקטנת הנזק?
היו"ר קארין אלהרר
מה רציתם להשיג בזה? מה זה הקטנת הנזק בעיניכם?
רביד דקל
בין היתר פיצוי של מי שנפגע.
היו"ר קארין אלהרר
זה גם בפנים?
רביד דקל
כן, בטח.
היו"ר קארין אלהרר
אם כך לא הבנתי את הערתך הקודמת.
רביד דקל
כאן מבקשים התחשבות הרבה יותר רחבה. ממה שהבנתי את מה שנאמר, עצם מתן הפיצוי הוא סוג של תנאי מקדמי להיכנס לתקנות ההפחתה. והמשקל שרוצים לתת לו הוא הרבה יותר רחב.
תמר פינקוס
לא, תנאי להגדלת תקנות ההפחתה, לא להיכנס. להגדלת הסכום. זה מה שאמרנו.
אתי בנדלר
אם הבנתי נכון את ההצעה, יש כאן שני דברים. קודם כל, בפסקה 2 להבחין בין שתי הנסיבות כך שהן תהיינה נסיבות נפרדות. האחת היא המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה, ונסיבה אחרת – המפר נקט פעולות להקטנת הנזק. אחרי שהפרדנו בין הדברים האלה הם מציעים שבהקטנת הנזק יהיו דרגות שונות. כך הבנתי את ההצעה. הבנתי אתכם נכון?
תמר פינקוס
כן.
אתי בנדלר
אני לא יודעת כרגע לגבי המדרגות השונות, כי זה טעון בחינה, איך אפשר לבחון את זה. אני אגיד לך למה זה בעייתי בעיניי. קודם כל, הרשות צריכה למדוד מה שיעור הנזק ואחר כך לראות אם הדרך שבה הם הקטינו את הנזק, איזה אחוז זה מהנזק שנגרם. וזה מאד בעייתי. אני לא חושבת שלרשות יש כלים לעשות את זה. אבל אני לא הייתי פוסלת את ההבחנה בין שתי הנסיבות האלה.
יעקב אשר
איך את מנקדת אותן? זאת השאלה.
אתי בנדלר
לא משנה. יכול להיות "המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה – 30%, והקטנת הנזק – 20% או 25%". לא משנה. על שיעור ההפחתה אפשר להחליט.
תמר פינקוס
את מתכוונת, למשל, שאם לא נקט פעולות לעתיד אבל הוא רק הקטין את הנזק, עדיין תהיה לו - - -
אתי בנדלר
אם הוא מפצה, קרוב לוודאי אני מניחה שהוא גם ינקוט פעולות. לא תמיד יש לו פעולות לנקוט. אני אגיד לך למה אני חושבת שאפשר לשקול את זה ולא לפסול את זה במקום. כשמדובר בחנויות מגה, ברשתות, הם באמת עובדים לפי נהלים. אז יש נהלים, המנהל מוריד הנחיה לזה והמנהל של זה מוריד הנחיה לזה וכך עד שאנחנו מגיעים לתחתית ההיררכיה. אבל אם אנחנו מדברים על מכולת קטנה או על כל מיני עצמאים שבהם מדובר, שאין להם פעולות להראות שהם עושים למניעת הנזק. זאת בסך הכל פעם ראשונה והפנו את תשומת לבו. יכול להיות שהוא אפילו לא היה ער לזה שהוא מבצע הפרה. נתפס? מגיע לו עיצום כספי לצורך העניין בהתאם לשיקול דעתכם. והוא אומר: אבל את אלה שאני יודע שאני פגעתי בהם, אני החזרתי להם את הכסף. הוא לא יכול להצביע על פעולות שהוא יכול לעשות למניעת הישנות הנזק. לכן יכול להיות שיש טעם בדברים דווקא.
רונן רגב כביר
אני רוצה להוסיף, ברשותכם, לדבריה של אתי. זאת בדיוק אינדיקציה לצעדים צופי עתיד, כי בדרך הזאת העסק מציב לעצמו תג מחיר להפרה. ברגע שהוא מחזיר את הכסף לצרכנים, בעצם נוצר התמריץ הכספי שיוצר לו מוטיבציה לא לעשות את אותה הפרה בעתיד. ואני אומר שאנחנו כל הזמן רואים את זה. אתי, לדברייך, הרשות ממש לא צריכה להיכנס לתחשיבים הכלכליים. העסק הוא זה שהנטל עליו לבוא ולהראות תחשיב שהוא עשה לנזק ולאופן שבו הוא מפצה עליו. אלה הפרקטיקות וכך זה מקובל.
אתי בנדלר
אבל כדי לבצע את זה הם צריכים לבדוק את זה.
רונן רגב כביר
הם יצטרכו לבדוק את הסבירות, אבל זה מכניס כבר שפה של לייצר צעדים ולייצר אומדן של ההחזרים הכספיים.
יעקב אשר
האם אדם ירצה להיכנס לקטגוריה שהוא פיצה? הוא לא פיצה באמת כי הוא עשה את זה בתחשיב - - -
היו"ר קארין אלהרר
הם חייבים לראות את השוק שסובב את הדבר הזה.
רונן רגב כביר
הם חייבים לבקר, הם חייבים לבקר. זה לא משהו יוצא דופן. בכל העולם מקובלים המנגנונים של redress כאחת הסמכויות שיש לרשות. פה אנחנו בעצם מכניסים אמצעי שבו הרשות יכולה להורות על redress של הצרכנים.
רוית דינמז
רציתי להציע את הפרשנות כפי שאני מכירה אותה, ואני חושבת שאנחנו יכולים להימנע מכל הנושא של תחשיבים ואומדנים. בסופו של דבר, וזה כן צופה פני עתיד, ברגע שאנחנו מונים את הישנותה של ההפרה אנחנו מטבע הדברים גם מונעים את הנזק. ואני חושבת שהדברים תלויים אחד בשני.
אתי בנדלר
נזק עתידי אבל לא נזק עבר. זה לא הקטנת הנזק.
רוית דינמז
זה הקטנת הנזק בכללותו כי ברגע שאת נוקטת פעולות בעסק, עוצרת את ההפרה הנוכחית ומונעת את הישנותה, לפחות כפי שאני תופסת את זה, הנזק מוקטן.
ורד שפילמן
אפשר אולי לנסות להטמיע את ההערה שנאמרה כאן וההערה של היועצת המשפטית, ולהבהיר את הסעיף כך שלא יהיה כתוב "ולהקטנת הנזק" ויהיה כתוב "או". מי שרק הקטין את הנזק כמו עוסק קטן ייכנס לסעיף.
היו"ר קארין אלהרר
כן, אבל אחוזי ההפחתה צריכים להיות שונים.
רביד דקל
אני רוצה לדבר על הנסיבה הזאת. אם סורקים את תקנות ההפחתה ומסתכלים באופן רוחבי, רואים שמי שמייחס להן הכי הרבה חשיבות זה החקיקה הבנקאית וחקיקת ניירות ערך. למה? כי שם באמת יש רגולציה מאד מאד מורכבת ואתה מתעסק בכסף של אחרים. זאת אומרת, ההיתכנות לזה שאתה באמת תפגע בכספו של מישהו אחר ותצטרך לפצות אותו, ואתה צריך להטמיע כל מיני הוראות שהתכלית שלהן היא ממשל תאגידי תקין, היא בנפשה של הרגולציה הזאת. אם אתם מפרידים את שתי הנסיבות האלה ואתם תתנו אחוזי הפחתה מצטברים, שהם מעבר למה שקיים בחקיקה הרגולטורית הפיננסית, זה כאילו יוצר מצב שפה זה יותר חשוב מאשר שם. חשוב לשמור על המדרג הזה בגלל השוני שיש בין השווקים המפוקחים ומצב שבו מפרידים את זה, זה יוצר איזושהי בחינה רוחבית של הגנת הצרכן מול החקיקה שם, שיש באמת חשיבות קריטית לנסיבת ההפחתה הזאת.
רונן רגב כביר
ברשותכם, אני רוצה להציע פתרון חלקי לבעיה. אני חושב שלכל הפחות שיהיה ברור שהטבת הנזק כעילה מצריכה הצגה שמדובר בהטבת הנזק בהיקף מהותי או רלוונטי. זאת אומרת שהפן הכמותי נכנס בבחינה של הרשות. הוא נכנס באופן איכותי. הם לא צריכים להיכנס לתחשיבי תחשיבים. מה שיקרה זה לבוא עם קבלה של 100 שקלים – הנה, החזרתי, הטבתי נזק.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, תודה.
חנה טירי
אנחנו מציעים להשאיר את הנוסח כפי שהוא. זאת גם עמדת משרד המשפטים.
היו"ר קארין אלהרר
הדיון מסתיים בעשר וחצי ואנחנו לא נספיק לסיים את כל ההקראה וההערות וכו'. אני כן מציעה שתחשבו על ההצעות שעלו כאן. בסך הכל המטרות משותפות. המטרות, גם של הרשות, גם של העסקים וגם של הצרכנים הן בעצם לתמרץ עסקים לעבוד בצורה טובה יותר, פוגענית פחות. במידה וחלילה נוצרה פגיעה באזרח, לעשות אותה כמה שיותר קטנה. מצד שני, לשמור על קיומם של עסקים שפועלים בצורה חוקית וטובה.

לכן, יש איזושהי משמעות לכך שכן תהיה הפרדה. אם אנחנו מדברים על הקטנת נזק במובן של תשלום פיצוי לאזרח שרכש את המוצר או את השירות, יש פה משהו שהוא יותר מ-אני מתחייב שבעתיד אני לא אעשה את זה. יש פה משהו שהוא יותר. יש הגיון בהפרדה בין הדברים. אני באמת מציעה שתשקלו את הדברים, תחשבו עליהם. ההצעה שעלתה כאן לא מופרכת. אני באמת חושבת שיש לכם את השהות. אל תגידו את המילה האחרונה מבחינתכם עכשיו. קחו לכם את הזמן לחשוב עליה. אני נועלת את הישיבה כרגע ואנחנו נמשיך בדיון.
לאה ורון
ככל הנראה ביום ראשון.
חנה טירי
ביום ראשון הקרוב?
לאה ורון
אין ברירה אחרת. החוק לא יוכל להיכנס לתוקף.

<
היו"ר קארין אלהרר
תודה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים