ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/11/2014

פליטי השואה - המעקב אחר יישום החקיקה בעניינם

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
18/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 111>
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, כ"ה בחשון התשע"ה (18 בנובמבר 2014), שעה 11:30
סדר היום
<פליטי השואה - המעקב אחר יישום החקיקה בעניינם>
נכחו
חברי הוועדה: >
יואל רזבוזוב – היו"ר

אברהם מיכאלי
רינה פרנקל
מוזמנים
>
עפרה רוס - מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, משרד האוצר - הרשות לזכויות ניצולי השואה

גליה מאיר-אריכא - עורכת דין, לשכה משפטית, משרד האוצר, הרשות לזכויות ניצולי השואה

רונן כהן - מנהל מינהל מרקם ותיק, משרד הבינוי

שרי ורדי - עורכת דין, ממונה ארצית ניצולי שואה באגף לסיוע משפטי, משרד המשפטים

שני שדה - עורכת דין, ממונה תחום נוער בלשכה לסיוע משפטי בתל אביב, משרד המשפטים

שרה זילברשטיין היפש - ראש תחום פניות ציבור, המשרד לאזרחים ותיקים

תמי מרוז - מפקחת ארצית ניצולי השואה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

יפה וולמן - עובדת סוציאלית ארצית, ראש צוות, משרד העלייה והקליטה

סמדר טף - עוזרת לסמנכ"ל קשרי ממשל, הסוכנות היהודית

אור רז - עוזרת לסמנכ"ל קשרי ממשל, הסוכנות היהודית

פרידה סולומניקה - רכזת מיצוי זכויות ניצולי שואה, עיריית ירושלים

יהודית שדה - מנהלת היחידה לתוכניות בקהילה, מחלקה לזקן, עיריית ירושלים

ד"ר רחל שפירו - חברת מועצת העיר לוד

אנה מאגין - דוברות, ועידת התביעות

ישראלה שוורצמן - עובדת סוציאלית, מנהלת השירות הסוציאלי, הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל

ד"ר אלכסנדר ברמן - יו"ר חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

ד"ר אברהם שרנופולסקי - סגן יו"ר חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

אבי שטיינברג - ראש אגף גזברות, שירותי בריאות כללית

דוד גנוט - עורך דין בלשכה המשפטית, שירותי בריאות כללית

מיכל ריכטר - מרכזת טיפול בניצולי שואה, קופת חולים מאוחדת

דלית נימצקי - סגנית מנהלת מדור חברות וגבייה, מכבי שירותי בריאות

טטיאנה סכנובסקי-דרקץ' - יו"ר עמותת פליטי השואה, עמותת ילדי השואה למען העתיד

שמואל גרעין - עמותת ילדי השואה למען העתיד, בני עייש

שרה דוסוביצקי - ארגוני ניצולי שואה

גלינה גרוייסמן - ארגוני ניצולי שואה

דויד ידיד - עורך דין, לשכת עורכי הדין

סונה ברולה - נציג ברית ותיקי מלחמת עולם השנייה שנלחמו בנאצים

אנה מאגון - דוברות, ועידת התביעות

נטלי אזולאי - לוביסטית (פוליסי)

ענת אייל - פעילה במשמר החברתי

ניצן שחר - משקיף, המשמר החברתי

אשר רוכברג - משקיף, המשמר החברתי
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר המתרגמים
<פליטי השואה - המעקב אחר יישום החקיקה בעניינם>
היו"ר יואל רזבוזוב
שלום לכולם. לפני שאנחנו מתחילים את הדיון שלנו, ואנחנו מתחילים אותו בלב כבד אחרי מה שקרה היום בירושלים. תנחומינו למשפחות ההרוגים ורפואה שלמה לאלה שנפצעו. אין יותר מדי מה להגיד על זה, חוץ מלב כבד, אבל זאת המדינה שלנו ועם זה אנחנו צריכים להילחם. לא ניכנס פה לסוגיות המדיניות והחוץ מדיניות, אבל נקווה שבאמת אלה שנפצעו יבריאו ושנדע להתמודד עם הטרור הזה כמו שצריך.
אנחנו מתכנסים היום לישיבת מעקב אחרי יישום החקיקה בנושא התכנית הלאומית לסיוע לניצולי שואה, שבתוכה יש גם את ההטבות של פליטי השואה.

קודם כל אני רוצה לשבח את הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. אתם עושים עבודה מדהימה. אני נמצא הרבה בשטח ואני פוגש המון המון אנשים, אני עובר בכל הארץ – הוסטל-הוסטל. אז בהתחלה היו הרבה תלונות, וככל שאני עובר וככל שעוברים הימים יש פחות ופחות תלונות, טענות, בקשות- איך שנקרא לזה, אבל עדיין ישנם בודדים, ממש בודדים שעדיין לא קיבלו את ההטבה של ה-3,600 או את ההטבה בקופות החולים.

בהמשך נתעדכן במצגת שלכם כמה אנשים כבר קיבלו, כמה אמורים לקבל. יעלו כאן שאלות מהפניות שאני מקבל. נושא אחד – קיבלנו עליו תשובה, אבל אני כן אבקש לראות את זה, כי אני רואה בזה כאפליה, אלה שקיבלו. כן יש לי פה את החלטת הממשלה, ראיתי אותה וראיתי שמבחינת התרופות כתוב שתחילתה של ההטבה תהיה בהתאם להסדר עם קופות החולים ולאחר שיימסרו פרטי הזכאי לידי הקופה, בכפוף לדין. אני רואה את הפסקה הזאת.
אנחנו מדברים על 100,000 איש ואנחנו מבינים שזאת כמות אדירה ויש כאלה שקיבלו באוגוסט. הראשון לדוגמא קיבל באוגוסט ויש כאלה שעד עכשיו לא קיבלו או מקבלים עכשיו. אנשים לא אשמים שהם היו פשוט בתור ובגלל מחשב או בגלל בירוקרטיה כלשהי ואנחנו מבינים שזו כמות אדירה של אנשים, וזה פרטני, זה אחד אחד, וקשה מאד להשיג.

מצד שני, אני מקבל את הטענה הזאת ואנחנו צריכים לראות איך לקחת את היום שהראשון קיבל, להודיע, ואז מי שיש לו ושמר קבלות, או שאפילו ילך לקופות החולים. לא אתם צריכים לעשות את זה, שהמכתבים יגיעו אליכם, כי ימלאו אתכם במכתבים ולא תדעו איך להגיב לאותם אנשים שלא קיבלו. שאנשים ייגשו לקופה מאותו תאריך, שבקופה יבדקו שהוא באמת זכאי ושהוא אמור לקבל את הכסף הזה.

נגיד אנחנו עוברים על תאריך 1 באוגוסט ובתאריך הזה הקופה רואה שהוא רכש ככה וככה תרופות, שיגישו לכם אחרי זה חשבונית ואז זה יהיה מסודר עבור אותם קבוצה של אנשים שצריכים לקבל. בדרך כלל זה אנשים מקובצים. אני מבקש לבחון את זה. אני חושב שזה נורא חשוב, כי בסופו של דבר אנשים לדעתי גם ילכו לבית משפט והטענה שלהם תתקבל. זה שהם חיכו בתור, לא הייתה להם שום בעיה בטפסים, הם פשוט חיכו ושילמו על זה עוד כמה מאות שקלים. אז אני כן רואה בכך בעיה. אני מבקש מכם להתייחס גם לסוגיה הזאת.

הדבר השני, יש כאלה שקיבלו את הפיצויים רק עכשיו, לפני חודש, לפני חודשיים, יקבלו עד 2014, אז גם הם כביכול מתאימים לתכנית. אני רוצה להבין מה קורה איתם, איך הם אמורים להתנהל.

אלה שתי השאלות הגדולות. אני בטוח שיעלו פה עוד שאלות, אבל עכשיו אני אתן למנהלת של הרשות, לגברת עפרה רוס, את רשות הדיבור. בבקשה.
עפרה רוס
תודה יושב ראש הוועדה, תודה לחברי הוועדה ולכל מי שנמצא פה.
אני אולי אתייחס בהתחלה לפעילות שעשינו, כדי שבאמת כולם יבינו מה נעשה. אנחנו איתרנו 83,000 מה שנקרא פליטי שואה. אולי נתחיל במצגת וכשנגיע לזה אני אתייחס לזה, כי אנחנו נגיע לזה גם במסגרת המצגת.

זאת התכנית הלאומית. החלטת הממשלה מספר 1568 מיום 27 באפריל 2014, דיברה על תיקוני חקיקה בחוק נכי רדיפות הנאצים, חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק ההטבות וחוק הביטוח הלאומי.

אנחנו רואים כאן את כל האוכלוסייה שמדובר בה. יש 100,000 איש שלא מקבלים קצבה. זה בעצם האנשים שאנחנו מתייחסים אליהם כ-100,000 איש שלא מקבלים קצבה. 56,000 איש הם נכי רדיפות הנאצים. יש לנו 7,000 איש שמקבלים מגרמניה, זה הרנטה, מה שכולנו יודעים. 2,500 איש מקבלים לפי חוב ההטבות, ויש לנו 20,000 איש שקיבלו מקרן סעיף 2, שהם מהווים 20,000 איש. האנשים שנמצאים אצלנו בחוק ההטבות, שגם לגביהם חל השינוי והם נכנסו לחוק לנכי רדיפות הנאצים.

עיקר התכנית דיבר על השוואת זכויות של יוצאי מחנות וגטאות, שעלו אחרי אוקטובר 1953. זה האנשים שראינו אותם קודם לכן, שקיבלו מוועידת התביעות או מקבלים עד היום, אחת לשלושה חודשים – 900 יורו. הקבוצה הזאת הם המעגל הראשון בעצם, עלו אחרי 1953. זאת הקבוצה שהשווינו אותה בעצם לנכי רדיפות הנאצים, הם זכאים לכל ההטבות. אגב, הקבוצה הזאת הוכרה בלי שהם היו צריכים להגיש אף לא טופס אחד. שום דבר. הם הוכרו ב-25% באופן אוטומטי. מדובר ב-18,500 איש. נכון שהיום אם הם רוצים לקבל הכרה במחלה נוספת, או אם הם רוצים לקבל הגדלה של אחוז הנכות או הכרה בתגמול מוגדל, הם צריכים לפנות ולעבור את הפרוצדורה הרגילה, אבל הצעד הראשון נעשה אוטומטית.

עכשיו המענק השנתי לניצולי שואה שאינם מקבלים קצבה, זאת הקבוצה שדיברת עליה. אנחנו איתרנו 83,000 איש באופן אוטומטי. מה זאת אומרת? לקחנו אותם מהמאגרים הקיימים, בעיקר מהמאגר של ועידת התביעות ועשינו הפגשות עם כל מיני מערכות שלנו ומערכות חיצוניות – מרשם האוכלוסין ועוד מערכות כאלה ואחרות. מצאנו 83,000 איש חיים בארץ וגם בחו"ל ושילמנו לכולם באופן אוטומטי, הם לא היו צריכים לפנות, לא לבקש, לא שום דבר. שילמנו לכולם את המענק של 3,600 שקלים. חלקם קיבלו את זה לחשבון הבנק שלהם, לחשבון של המוסד לביטוח לאומי. חלקם קיבלו את זה, למי שלא היה חשבון, על מנת שלא נפגע בהם, העברנו את הסכומים לבנק הדואר. בן אדם יכול היה לגשת לכל סניף של בנק הדואר ברחבי המדינה עם תעודת זהות והוא מקבל את הכסף.
גליה מאיר-אריכא
צריך לציין עוד הערה אחת לגבי הקבוצה הזאת, שבאופן אוטומטי באותו מהלך השמות שלהם גם עברו לקופות החולים. לא המתנו להגשת בקשה ולאישור הרשות המוסמכת לאישור המענק. אוטומטית השמות עברו לקופות החולים. אנחנו הודענו להם – ככל שאתם לא מתנגדים תוך 14 יום - השם שלכם עובר לקופה שלכם לצורך קבלת הפטור. וזה אולי בהתייחס למה שאמרת קודם.
היו"ר יואל רזבוזוב
זה מבורך מאד. יש הרבה מכשולים בירוקראטיים וזה נורא חשוב.
גליה מאיר-אריכא
כלומר ההליך החוקי של הגשת בקשה והחלטת הרשות המוסמכת שמאשרת קבלת המענק – הוא לא תנאי והוא לא מעקב את קבלת הפטור לגבי כל אותם 80,000 איש שנמצאו במאגרים.
עפרה רוס
אז האנשים האלה באמת השמות שלהם הועברו. יושב כאן הנציג של קופת חולים כללית, אבי שטיינברג. עשינו הסכמים וחברות וחברים, צריך להבין, יושב כאן אבי. זה לא היה פשוט לעשות הסכמים עם כל הקופות למתן פטור מלא. זה היה משא ומתן ארוך ומייגע, שבסופו של יום באמת הגענו ביחד עם הקופות, וכאן צריך גם להודות באמת לקופות והעברנו את השמות של כולם לקופות החולים וכולם קיבלו באופן אוטומטי. אנחנו מדברים על האוכלוסייה הזאת.

יחד עם זאת, פה צריך לציין, אנשים שלא נמצאו במאגרים, היו אנשים ואנחנו הודענו גם בוועדה הקודמת והודענו תמיד – אנחנו מתייחסים לאנשים שנמצאים במאגרים.
היו"ר יואל רזבוזוב
איתרתם 83,000, אלה שנמצאים במאגרים. כמה יש כאלה שלא נמצאים במערכת, אתם לא יכולים לדעת?
עפרה רוס
אנחנו לא יודעים כמה.
היו"ר יואל רזבוזוב
מתוך ה-83,000 – כמה קיבלו?
עפרה רוס
כולם קיבלו. כולם, כולם.
היו"ר יואל רזבוזוב
כולם? מבחינתכם כולם קיבלו?
עפרה רוס
כולם, כולם.
היו"ר יואל רזבוזוב
כלומר, כל מי שפונה עכשיו - - -
גלינה גרוייסמן
סליחה, יש אנשים שהם זוג. בן אדם אחד קיבל ובן זוגו לא.
עפרה רוס
אז יכול להיות שהוא לא היה במאגר.
היו"ר יואל רזבוזוב
אז הם פשוט לא היו במאגרים.
גלינה גרוייסמן
היו, היו, בדקנו. אנשים בדקו ואמרו להם במשרד ש - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
רגע, מה הם לא קיבלו? תרופות או את 3,600 השקלים?
גלינה גרוייסמן
את ה-3,600 שקלים.
עפרה רוס
אני לא יכולה להתייחס. תני לי איזה שם ספציפי שאני אוכל להתייחס. אני יכולה לומר ש - - -
גליה מאיר-אריכא
היו מקרים של בני זוג דרך אגב שהועברו אלינו מהוועדה הזו. אנחנו בדקנו אותם. מסתבר שאחד כן היה במאגר, קיבל קרן סיוע ואשתו, או הבעל, לא היו במאגר. לא אושר לו מענק של קרן הסיוע ולכן הוא לא היה במאגר.
היו"ר יואל רזבוזוב
אז אנחנו אומרים שכל הפניות שאנחנו מקבלים עכשיו זה אלה שלא היו במאגר.
עפרה רוס
נכון.
היו"ר יואל רזבוזוב
ואיך אנחנו מטפלים בפניות האלה?
עפרה רוס
אז אנחנו מיד נתייחס לזה. יחד עם כל התהליך, הגיעו אלינו ואנחנו פרסמנו ואמרנו וביקשנו ואנחנו עדיין רוצים לקבל אנשים שלא נמצאים במאגרים. הרי כל המטרה לתת לכולם גם את המענק ולתת להם גם את הפטור לתרופות. זאת המטרה. ואם יש כאלה שאנחנו לא יודעים, לא מכירים, נשמח אם מישהו מהיושבים, אם מישהו שמכיר או יודע – יעביר הלאה את המסר. תעבירו אלינו את הפנייה.

יחד עם זאת יש בערך - - -
אברהם מיכאלי
למה אין פרסום?
עפרה רוס
פרסמנו, פרסמנו. אנחנו פרסמנו.
אברהם מיכאלי
צריך לחשוב על פרסום יותר מתוחכם, כי אנחנו צריכים להגיע לאנשים האלה. אי אפשר להשאיר את זה באוויר.
עפרה רוס
אוקיי, אנחנו יכולים לעשות פרסומים נוספים, אבל אנחנו פרסמנו והודענו והודענו לכל הגופים שמטפלים – אם יש מישהו שאנשים מכירים, אבל נעשה עוד.
רינה פרנקל
איפה הפרסום מתבצע?
עפרה רוס
בעיתון, בכמה עיתונים.
גליה מאיר-אריכא
בעיתונים, באינטרנט, בחוברת זכויות שיוצאת. במחשבון זכויות שיוצא עכשיו.
אברהם מיכאלי
הארגונים שיושבים פה נמצאים בתמונה?
עפרה רוס
בוודאי.
אברהם מיכאלי
מחוברים אליהם?
גליה מאיר-אריכא
כל הארגונים.
היו"ר יואל רזבוזוב
מהשיחות - אנשים פונים כי הם רואים שחברים שלהם קיבלו והם לא קיבלו, אבל בסדר. אנחנו נפתור את זה. יושבים פה גם ארגונים שיודעים להביא את החומרים ואנחנו גם נחשוב ביחד איך אפשר עוד לפרסם למי שלא מקבל.
בבקשה.
עפרה רוס
הגיעו אלינו בערך כ-1,500 פניות של אנשים שלא היו במאגרים והם קיבלו בשלב יותר מאוחר והשמות שלהם הועברו גם לקופות וזה היה בשלב יותר מאוחר.

ממשיכות להגיע אלינו פניות ואנחנו נטפל בכל הפניות. כל מי שפנה - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
מי שקיבל בשנת 2014 – הוא יקבל את המענק בשנת 2014?
עפרה רוס
מי שפנה בשנת 2014 והוא זכאי – יקבל לשנת 2014 וברגע שהשם שלו מגיע אנחנו מעבירים את השם לקופת חולים ומאותו זמן הוא מקבל את הפטור מקופת החולים.
היו"ר יואל רזבוזוב
ואת ה-3,600 שקלים?
עפרה רוס
גם, גם. אנשים מקבלים.
גליה מאיר-אריכא
כלומר, גם אם נניח תיאורטית, נניח, אני לא אומרת שנאשר בשנת 2015, אבל נניח תיאורטית הוא הגיש את הבקשה בשנת 2014, אנחנו נאשר בשנת 2014 והוא עדיין יקבל את המענק עבור 2014.
עפרה רוס
בדיוק, הוא לא יפסיד מזה.
היו"ר יואל רזבוזוב
זאת בשורה חשובה להרבה אנשים, כי הרבה אנשים דואגים שקיבלו רק עכשיו, בנובמבר. זו בשורה חשובה.
עפרה רוס
הם יקבלו. מי שהגיש בקשה, ואגב הוא גם קיבל אישור. אנשים שהגישו יותר מאוחר ואנחנו אישרנו להם, קיבלו טופס וצוין ונאמר להם שאישרו להם את המענק. הם קיבלו אישור ומי שעבר את הבדיקה, החל מאותו רגע מקבל אוטומטית. כל שנה הוא יקבל.

עכשיו, מה שרציתי לומר לגבי ה-83,000 איש שדיברנו עליהם, שקיבלו באופן אוטומטי, לגביהם הם צריכים להגיש בקשה ואת זה הסברתי גם בפעם הקודמת בוועדה. על מנת שהם יקבלו בשנת 2015, הם יצטרכו להגיש, למלא את הבקשה ולהגישה, לקבל אישור ולקבל עבור 2015.
היו"ר יואל רזבוזוב
עד סוף השנה.
עפרה רוס
יש לנו היום כ-60,000 פניות כאלה, אם אני לא טועה, של אנשים שהגישו כבר. אנחנו בודקים ואנחנו נשלח לכל אחד אישור ונכניס אותם למאגר.
היו"ר יואל רזבוזוב
אז אתם אומרים שעדיין יש לכם דלתא בין אלה שקיבלו, יש עוד כ-20,000-30,000 שעדיין צריכים את הטופס, כי לא קיבלו שנה שעברה ואנחנו צריכים להאיץ בהם.
גליה מאיר-אריכא
לא, יש להם זמן.
עפרה רוס
יש להם זמן.
היו"ר יואל רזבוזוב
יש להם זמן עד סוף דצמבר.
גליה מאיר-אריכא
לא, עד סוף שנת 2015. זה אנשים שקיבלו עבור שנת 2014. כדי לקבל עבור שנת 2015 הם צריכים למלא טופס.
עפרה רוס
כי עבור שנת 2014 הם כבר קיבלו.
גליה מאיר-אריכא
כל עוד הם יגישו בקשה עד סוף שנת 2015 הם יקבלו.
רינה פרנקל
צריכים למלא טפסים חדשים לגבי שנת 2015?
היו"ר יואל רזבוזוב
לא, לא, לא, טופס חד פעמי.
עפרה רוס
פעם אחת. טופס אחד, פעם אחת.
גליה מאיר-אריכא
זה טוב לכל השנים.
עפרה רוס
בדיוק. עכשיו, מה שאני רוצה להדגיש, אנחנו נפנה גם לכל האנשים במהלך חודש ינואר, לכל האנשים שלא יימצאו אצלנו, משנת 2014 שלא הגישו עדיין טפסים. נפנה פעם נוספת לכולם, נבקש מהם להגיש את הטפסים. הם לא יפסידו את שנת 2015 גם אם הם יגישו את הטופס במהלך שנת 2015. הם לא יפסידו. אז הם לא יקבלו אולי - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
איך אתם מסתכלים על הטפסים? מדובר ב-60,000 טפסים, איך אתם מסתכלים? אולי יש טפסים פסולים?
עפרה רוס
אז אנחנו מודיעים להם.
היו"ר יואל רזבוזוב
או שאנשים ממלאים לא נכון.
עפרה רוס
אנחנו חוזרים אליהם.
היו"ר יואל רזבוזוב
אתם נתקלים במקרים כאלה?
גליה מאיר-אריכא
כן, זה בדיוק חלק מהתפקיד שלנו.
עפרה רוס
כן, אנחנו חוזרים אל האנשים. אם למישהו חסר טפסים אנחנו מודיעים לו. אנחנו מודיעים את הכל. אנשים יקבלו מאיתנו ולכן קודם כל לא צריך להיכנס ללחץ. מי שקיבל, לא הגיש עדיין את הטופס, יגיש את זה יותר מאוחר. תרופות הוא כבר מקבל, הכל בסדר, אין לו בעיה. הדבר היחידי שאת המענק הוא יקבל ברגע שהוא יגיש. אז גם אם הוא יגיש בחודש מאי 2015 הוא לא יפסיד את שנת 2015. הוא פשוט אולי ירגיש שהוא לא קיבל עם החברים שלו, שאולי יקבלו קודם, אבל הוא לא מפסיד את שנת 2015.

חשוב שתעבירו את המסר הזה לאנשים. לא לדאוג. גם אם הוא לא הגיש, גם אם קרה משהו, ברגע שהוא יגיש אנחנו נבדוק, נשלם לו את שנת 2015 במהלך שנת 2015. הוא לא מפסיד. קודם כל להרגיע את האנשים, שיבינו. הם לא מפסידים. אנחנו גם נודיע להם, אנחנו גם ניידע את מי שחסר לו טופס, מי שלא שלח טופס וכן הלאה. את זה חשוב להבין.
גליה מאיר-אריכא
אנחנו גם דאגנו, מלכתחילה צפינו את זה ודאגנו לקבוע בחוק הוראה שאומרת שזה לא משנה באיזה שלב בשנה אתה מגיש את הבקשה, בכל מקרה אתה תהיה זכאי למענק במלואו ולא לחלק היחסי, מה שקורה בחלק מהחוקים האחרים. אנחנו דאגנו במפורש שאצלנו לא יהיה דבר כזה.
היו"ר יואל רזבוזוב
מצוין. אני גם שמעתי לא מעט טענות שמתקשרים והנציגים עונים להם – אתם לא ברשימה, לא תקבלו. יכול להיות שהם לא ברשימה כי הם עדיין לא מוכרים, אז איך הם מוכיחים? הם צריכים להביא אישור?
גליה מאיר-אריכא
הם צריכים למלא טופס.
היו"ר יואל רזבוזוב
למלא טופס ואתם מכירים בטופס הזה בהם.
עפרה רוס
אנחנו בודקים.
היו"ר יואל רזבוזוב
עם מי אתם בודקים?
עפרה רוס
עכשיו שני דברים. אני רוצה לעשות איזו שהיא הבחנה. אם בין אדם לא במאגרים שלנו ויש לו איזה שהוא אישור מגוף כלשהו, למשל אנחנו יודעים שכאלה שקיבלו את הטלאי הצהוב, לא מופיעים אצלנו במאגרים. זו דוגמא, אני נותנת דוגמא. אז אם יש בן אדם כזה ויש לו טופס – אז שיצרף את הטופס. הכי פשוט. זה יסייע לו.
גליה מאיר-אריכא
זה פשוט יסייע לו ולנו לאשר מהר את הבקשה. זה לא תנאי.
עפרה רוס
בדיוק. אם אין לו – אז הוא ימלא את הטופס, אנחנו נבדוק את זה ואנחנו נאשר על סמך מה שהוא מציין. האם הייתה נרדפות או לא הייתה נרדפות ואנחנו נאשר או לא נאשר, לפי הכללים. אנחנו לא זקוקים לאישור. אישור מקל. אישור מקצר תהליך. זה לא אומר שמישהו שלא מגיש אישור – אנחנו לא נאשר לו את המענק. אם יתברר שהוא אכן עומד בקריטריונים אנחנו נאשר.
היו"ר יואל רזבוזוב
אגב, סתם שתדעו, עוד פעם, מהיכרות בשטח, יש לנו הרבה חברה מתנדבים מצוינים שדורשים רק 20 שקלים עבור מילוי טופס. באים לעזור וככה עושקים את המבוגרים.
עפרה רוס
לא צריך.
היו"ר יואל רזבוזוב
אז אנחנו מנסים להעביר מידע – לא לשלם לאף אחד והטופס הוא באמת פשוט ויש הרבה אנשים מסביב - - -
גליה מאיר-אריכא
אנחנו כבר שמענו מעורכי דין שכבר נכנסו ושרוצים לגבות סכומים הרבה יותר גבוהים.
היו"ר יואל רזבוזוב
אה, יותר מ-20 שקלים?
גליה מאיר-אריכא
לצערי הרב.
עפרה רוס
אז חברות וחברים, הבקשה שלנו כאן, באמת בהזדמנות הזאת, אם אתם מכירים גופים או משהו, אין צורך לא בעורכי דין, לא במאכרים, לא באף אחד. זה טופס פשוט. זה טופס חד פעמי. אפשר לבוא אלינו, אפשר להתקשר אלינו, אפשר לקבל סיוע, אפשר לקבל סיוע מהגופים, ממתנדבים שלנו. אם למישהו קשה יש לנו מתנדבים, שיבקש מתנדב. אין בעיה. לא צריך לשלם לאף אחד שום סכום שהוא בגין אישור טופס, עזרה במילוי טופס. אין צורך.

הנושא הזה פחות או יותר סגור, אז בואו נמשיך הלאה.
היו"ר יואל רזבוזוב
רגע, שנייה, אנחנו ניתן עוד מעט אפשרות לשאול שאלות ויש לנו כאן את חברי הכנסת שרוצים לדבר. יש התייחסות עכשיו לגבי מה שדיברת בעניין התרופות, או שאתם צריכים עוד לשבת עם הקופות ולראות איך פותרים את זה?
עפרה רוס
אנחנו נשוחח עם הקופות. אנחנו יודעים שיש לקופות בעיה להחזיר סכומים רטרואקטיבית.
דלית נימצקי
ממש לא. אנחנו הצגנו את זה גם. מכבי החזירה כבר מיולי רטרואקטיבית.
עפרה רוס
אה, לא ראיתי את מכבי.
גליה מאיר-אריכא
נכון, בסדר, מכבי, אבל אתם מחריגים. כללית מטפלת בעשרות אלפי אנשים.
דלית נימצקי
כל קופה עומדת בפני עצמה ואם קופה אחת יכולה, כנראה שגם האחרות אולי יוכלו. זה למען הניצולים.
היו"ר יואל רזבוזוב
עוד מעט ניתן לקופות להתייחס. אם הקופות רוצים להתייחס ואתם יודעים לפתור את זה, או שאתם לא יודעים לפתור את זה, אנחנו צריכים לחשוב על דרך לפתור, אבל אנחנו רוצים שהעניין הזה ייפתר, כי עוד פעם, יש פה טענה שהיא טענה צודקת. אחד חיכה חודשיים שלושה. עד שהנתונים שלו הועברו לקופות החולים הוא לא קיבל את זה והוא שילם כסף והשני לא. זה לוגי.
עפרה רוס
אז אני רק אתייחס במילה. באמת קופת חולים מכבי אמרה שהיא יכולה להחזיר רטרואקטיבית, ובאמת היא הקופה היחידה שהחזירה מחודש יולי. קופת חולים לאומית, קופת חולים כללית וקופת חולים מאוחדת אמרו שהן לא יכולות, זאת אומרת שיש להן בעיה. רוב ניצולי השואה נמצאים בקופת חולים כללית, כמעט הרוב המכריע של ניצולי השואה. אז יכול להיות שבאמת יש להם בעיה מאד קשה עם הנושא הזה.

אם קופת חולים מכבי, ושמחנו מאד שקופת חולים מכבי מסוגלת להחזיר מחודש יולי, אז אם לאנשים שלכם אתם יכולים להחזיר גם אם נאשר אותם היום מחודש יולי, אנחנו נשמח. אין לנו בעיה. לנו אין בעיה. אם אתם רוצים – בשמחה רבה, כפי שעשינו את זה עם אלה שהחזרתם להם מחודש יולי. לגבי הקופות האחרות – אנחנו נשוחח איתן.
היו"ר יואל רזבוזוב
אני אפילו לא מדבר על יום של תחילת החוק, אני מדבר על היום שהראשון קיבל. אנחנו צריכים לזהות את היום הזה שהראשון קיבל מהקופה ואז להשוות את האחרים. אז שהקופה תעשה צוות חשיבה, ייקחו כמה עובדים. נגיד שיש כמה עשרות אלפים כאלה ואני מבין שזה הרבה ויש כאלה שלא קנו גם, אז יכול להיות שהמספר הוא הרבה יותר קטן, גם אם זה כמה אלפים. אני מאמין שאפשר.

זה לא שאפשר לעשות את זה, אולי זה קשה, אבל אנחנו חייבים לעשות את זה למען אותם אנשים. אני מבקש שאחרי זה תכנסו איזו שהיא ישיבה עם הקופות או קופת חולים כללית ותגיעו להסדר שאנחנו נטפל בהם.
עפרה רוס
אנחנו נשמח מאד. אנחנו ניסינו מלכתחילה.
היו"ר יואל רזבוזוב
אני אערב גם את שרת הבריאות, שגם ממנה תצא הנחייה. תודה לכם, אנחנו עוד נתייחס, אבל באמת יופי של עבודה, כי יש פה המון עבודה. קשה מאד להעריך ואני מבין שאנשים שלא קיבלו יבואו ויטענו, אבל בסך הכל אנשים מאד מרוצים, מודים לכם מאד וזאת הקלה. עשינו באמת הרבה פרוצדורות שיטיבו עם האנשים ובאמת כל הכבוד.

חברת הכנסת רינה פרנקל, בבקשה.
רינה פרנקל
קודם כל אני רוצה לברך את חברת הכנסת יואל רזבוזוב על קיום הדיון הזה, כי חשוב מאד לא רק שהחוק עבר ושר האוצר השקיע מיליארד שקלים לטובת השואה, אלא חשוב מאד גם שזה יעבוד. וכפי שאנחנו יודעים ושמעתי עכשיו מעפרה, נציגת משרד האוצר, שהדבר הזה עובד וטוב שהוא עובד. אנשים שבאמת חיכו לדבר הזה המון המון שנים, פתאום מקבלים את זה וזה מבורך. זה דבר שהיה נדרש הרבה שנים וקיבלנו המון המון פניות מפליטי שואה, ניצולי שואה, על עזרה לפחות בתרופות. זה דבר אלמנטארי שבן אדם צריך בגיל מבוגר ואין לו יכולת לקנות והדבר הזה קרה.

אני חושבת שזה דבר מבורך, ולנו חשוב שזה יעבוד עד ניצול השואה האחרון. אנחנו רואים שהדבר הזה עובד, שהחוק הזה עובד. אנשים כן מקבלים כספים שמגיעים להם ומי שלא מקבל, וגם אלי ללשכה מגיעות פניות, אני מפנה אותם. העוזרים שלי פונים לעפרה ומקבלים מענה מיידי.

אני רוצה לומר באמת תודה לך, ממש על מענה מהיר. אני חושבת שלניצולי שואה בגיל מבוגר מאד חשוב שמתייחסים אליהם.
היו"ר יואל רזבוזוב
נפגעי שואה. בואו נקבע שאנחנו מדברים על נפגעי שואה.
רינה פרנקל
כן, נפגעי שואה, כי יש שם כל מיני קבוצות וטוב שהרחבנו את זה לקבוצות שונות וזה באמת נדרש, כי זה גם ניצולי שואה, גם פליטי שואה וגם בלוקדניקים. יש כל מיני. יש הרבה קבוצות.

אז אנחנו מקבלים מענה באופן מיידי ואם דבר אחד או דבר אחר לא עובד, אנחנו באמת מעוניינים לשמוע מהארגונים ואנחנו מעבירים ומטפלים בדברים האלה. אנחנו חייבים לדאוג שאף אחד לא יישאר פה בלי מענה. זו בעצם הייתה מטרת החוק ואני חושבת שאנחנו השגנו את המטרה.

חשוב מאד לקיים את הדיון כדי באמת עוד לראות דברים שיכול להיות שלא עובדים עד הסוף ואנחנו חייבים כאן לדעת לאיזה צעד להגיע על מנת שזה יעבוד כמו שצריך. תודה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה.

חבר הכנסת מיכאלי, תרשה להתייחס?
אברהם מיכאלי
אני אשמע את האנשים שמתלוננים, כי אנחנו נעשה פה את הכל יפה מדי.
היו"ר יואל רזבוזוב
דליה, בבקשה.
רינה פרנקל
אני חושבת שזה די יפה, חבר הכנסת אברהם מיכאלי, כי אנשים - - -
אברהם מיכאלי
רינה, תאמיני לי, אם זה יפה לא צריך לקיים דיון. נלך הביתה.
רינה פרנקל
כן, אבל בשביל זה אנחנו שומעים עכשיו את האוצר ואת האנשים.
אברהם מיכאלי
בואו נשמע אותם.
היו"ר יואל רזבוזוב
נשמע אותם עכשיו. גליה, בבקשה.
גליה מאיר-אריכא
אני רק רוצה לציין באמת שיש פה מהלך תקדימי בשני רבדים – גם ברוב של חקיקה וגם ברובד של היישום. ברוב של החקיקה יש פה באמת 100,000 איש שבמשך שנים לא קיבלו הכרה ולא הוגדרו בחקיקה. אני מודעת לזה כמי שליוותה את הנושא במשך קרוב ל-10 שנים, באמת זה מהלך תקדימי.

ברובד של היישום, אני מעולם לא נתקלתי ברשות שמגיעה לאנשים, לא מחכה לטפסים, לא מחכה לבקשות, מגיעה אליהם, מודיעה להם – שלום, אנחנו מתכוונים להפקיד בחשבון שלך, אנחנו גם לא מבקשים ממך את החשבון, אנחנו השגנו את החשבון שלך מהביטוח הלאומי. נפקיד בחשבון שלך מענק ביום כזה וכזה. אנחנו מתכוונים להעביר את השם שלך לקופה לצורך מתן הפטור. כל מה שנדרש ממך זה לא להתנגד. אנחנו נמתין שבועיים שלא תתנגד ואנחנו נעשה את הכל לבד בשבילך.

אז באמת זה מהלך תקדימי ובאמת כל הכבוד לעפרה.
היו"ר יואל רזבוזוב
נכון מאד.
גליה מאיר-אריכא
זה תהליך שאולי נראה לכם פשוט, אבל זה תהליך שנמשך קרוב לשנה.
עפרה רוס
קודם כל לשר האוצר, שבאמת עמד מאחורי זה, תמך ועמד וחשב והשקיע מיליארד שקלים לטובת ניצולי השואה. אחר כך לעובדי הרשות לזכויות ניצולי השואה – לגליה, שכתבה את החוק ולכולם. תודה רבה לכולם.
רינה פרנקל
חשוב שהדברים האלה שהיו באמת מפוצלים במהלך השנים אצל כל מיני ארגונים שונים וכרגע באמת יש כתובת אחת ואנשים יודעים לאן לפנות. זה גם חשוב, כי היו המון ארגונים שטיפלו בניצולי השואה ובעצם המטרה לא הוגשה כמו שהייתה צריכה להיות מושגת. אז כרגע אנחנו יודעים שיש ארגון אחד שמטפל בזה ומטפל במסירות, ואם יש אנשים שבאמת היה להם קושי להגיע, אז הם יודעים גם כן מה הכתובת.
היו"ר יואל רזבוזוב
טוב, אנחנו ממשיכים עם ד"ר אברהם שרנופולסקי, סגן יושב ראש חזית הכבוד, בבקשה.
אברהם שרנופולסקי
תודה רבה. קודם כל יש להגיד תודה רבה למשרד האוצר, בפרט לעפרה רוס על עבודה מצוינת שעשיתם. עם כל זאת, הארגון שלנו, ארגון חזית הכבוד, מקבל כל יום עשרות מכתבים עם תלונות מאנשים שעדיין לא קיבלו את המענק השנתי ולא מקבלים תרופות בחינם. הם מתלוננים שהם פונים למשרד האוצר, בדרך כלל הם עונים שהתקציב נגמר או שהם לא מופיעים ברשימות.

יש לנו עכשיו 150 מכתבים ואנחנו מוכנים להגיש את המכתבים למשרד האוצר, כדי שתדעו.
היו"ר יואל רזבוזוב
אתם לא מוכנים, אתם חייבים להגיד כדי שיטפלו ממש בצורה פרטנית בכל בן אדם. אנחנו מטפלים פה בעשרות אלפים, אז אתם חייבים להגיש את אותם 150 כבר עכשיו. וסליחה שאני קוטע, אבל בכלל, כל מי שיושב סביב השולחן הזה ומקבל פניות – נא להעביר. תעבירו אפילו לוועדה ואנחנו נעביר את זה לרשות. אנחנו צריכים לסיים לתת לכל מי שצריך, לכל מי שמגיע לו. בבקשה.
אברהם שרנופולסקי
דבר שני, קיימת קבוצה - - -
אברהם מיכאלי
אגב, אותם אנשים שאתה מדבר עליהם, הם מופיעים בביטוח הלאומי בצורה כלשהי?
אברהם שרנופולסקי
הם מופיעים בביטוח הלאומי.
היו"ר יואל רזבוזוב
אנחנו שמענו כאן התשובה. יש 83,000 שהוכרו והם היו ברשימות של ועידת התביעות. יש כאלה שקיבלו, אבל כנראה הם לא היו רשומים בשום מקום.
קריאה
ביטוח לאומי לא מזהה נפגעים.
היו"ר יואל רזבוזוב
לא מזהה.
רינה פרנקל
לא, זה לא קשור לביטוח הלאומי, זה קשור לוועידת התביעות.
היו"ר יואל רזבוזוב
אנשים יודעים, בגלל זה הם פונים גם.
רינה פרנקל
זה קשור לרישום של ועידת התביעות. זה לא קשור לביטוח הלאומי.
גליה מאיר-אריכא
זה בעצם מאגר פרטי. אנחנו בנינו מאגר מתוך מאגרים קיימים.
היו"ר יואל רזבוזוב
טוב, בואו ניתן לאדון המכובד לדבר.
אברהם שרנופולסקי
קיימת גם קבוצה שנייה, קבוצה של פליטי השואה, שממש לא מזמן, לפני כחודש קיבלו את הפיצוי החד פעמי והם עדיין לא מופיעים ברשימה. אז אפשר לעשות משהו עם זה, שהם יקבלו?
היו"ר יואל רזבוזוב
אנחנו כבר ענינו על זה. אתה חוזר על דברים שאנחנו אמרנו כבר.
אברהם שרנופולסקי
קבוצה שלישית, אנשים שקיבלו פיצוי חד פעמי לא מטעם ועידת התביעות אלא מעורך דין.
היו"ר יואל רזבוזוב
דרך עורך דין שפטל. יש קבוצה של 2,000 איש שקיבלו. הם קיבלו את אותו פיצוי, אבל בגלל שהם הגישו מאוחר או שהייתה שם איזו שהיא בעיה, הם תבעו תביעה קבוצתית ועורך הדין שפטל לקח כ-2,000 איש והוא ייצג אותם. הבנתי שבגלל שהוא ייצג אותם לא הכירו אותם. איפה לא הכירו אותם? בארץ? איפה בדיוק זה לא הוכר?
אברהם שרנופולסקי
לא, הם פנו לגרמניה לפני שהם הגיעו ל - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
אה, הם פנו לפני הגיל ואז גרמניה כביכול - - -
עפרה רוס
לא הבנתי. מה זאת אומרת לפי הגיל? מה זה היה?
היו"ר יואל רזבוזוב
זה לפחות מה שאני הבנתי.
אברהם שרנופולסקי
עפרה, אני אסביר לך באופן אישי.
עפרה רוס
אוקיי, מאה אחוז. כל דבר. מה שאני רוצה לומר, אנחנו במהלך הגדול שלנו, כפי שגם גליה הסבירה קודם לכן, איתרנו את מרבית ניצולי השואה שקיבלו. אנחנו יודעים ומודעים שיש כאלה שלא הופיעו במאגרים. לכן מלכתחילה אמרנו – אם יש כאלה תפנו, נבדוק, נאשר. אנחנו יודעים. אז אם יש מקרה כזה – תעבירו אלינו, בשמחה רבה נעשה את הבדיקה.
גליה מאיר-אריכא
ושוב, ההכרה של גרמניה זה לא תנאי להכרה אצלנו. זה לא תנאי.
עפרה רוס
נכון.
גליה מאיר-אריכא
פשוט תמלאו את הטופס, תציינו מה הנרדפות ואנחנו נבדוק את זה לבד. אם יש לכם משהו נוסף שמסייע, בסדר.
היו"ר יואל רזבוזוב
לשאלה השנייה שלך: כל מי שקיבל בשנת 2014 פיצויים מגרמניה והוא מתאים לתכנית – הוא יקבל את הכסף. צריך לשלוח והוא יקבל את הכסף.
אברהם שרנופולסקי
אוקיי, בסדר. אנחנו גם מבקשים מוועידת התביעות לקבל החלטה להפיץ את כל ההטבות שמקבלים - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
לוועידת התביעות יש כאן נציג?
אנה מאגון
אני אנה מאגון, אני מהדוברות. שלמה גור פשוט לא יכול היה להגיע ואני אעביר את המסר.
אברהם שרנופולסקי
טוב. זה יועבר בפרוטוקול. תדבר ואנחנו נעביר.
אברהם שרנופולסקי
אז אני חוזר ואומר, אנחנו מבקשים להפיץ את כל ההטבות שמקבלים לאנשי מחנות הריכוז והגטאות, לפי החוק האחרון ולפי החוקים הקודמים, גם לפליטי השואה. מדובר למשל על כרטיס מגנטי לקניית תרופות או למשל 10% סיוע נוסף לשכר דירה שגם מקבלים אנשים מהמעגל הראשון ויש עוד ועוד כמה דברים שהם חשובים מאד גם לפליטי השואה. אז כדאי וצריך לעשות את זה.

והדבר האחרון שאני הייתי רוצה להתייחס אליו, אתר האינטרנט, מחשבון הזכויות.
היו"ר יואל רזבוזוב
נכון.
אברהם שרנופולסקי
אני אגיד לכם, קשה מאד להשתמש באתר, משום שאנשים דוברי רוסית לא מבינים איפה הם מופיעים.
עפרה רוס
יש ברוסית.
אברהם שרנופולסקי
אני יודע. אז לכן אני אומר לכן, זה קשה. אנחנו מקבלים המון תלונות.
עפרה רוס
שמה?
אברהם שרנופולסקי
שקשה להשתמש באתר.
עפרה רוס
ברוסית?
אברהם שרנופולסקי
ברוסית.
היו"ר יואל רזבוזוב
טוב, קשה בכלל להשתמש באינטרנט ובמחשב בגיל הזה, אבל גם אם הילדים נגיד עוזרים, גם להם קשה?
אברהם שרנופולסקי
גם קשה. לא נכתב שמדובר למשל על אנשים שברחו מהשטחים הכבושים. אין דבר כזה באתר.
היו"ר יואל רזבוזוב
תשמע אברהם, אני חושב שמה שאנחנו נעשה, תביא לנו בן אדם אחד או שניים שיראו לנו את הנקודות.
עפרה רוס
יש בריחה. יש בפירוש בריחה.
היו"ר יואל רזבוזוב
אני חושב שנעשה את זה יותר פרקטי. אנחנו נראה את הנקודות שצריך לתקן ונבקש לתקן אותן, עוד פעם, במסגרת החוק.
אברהם שרנופולסקי
אוקיי.
היו"ר יואל רזבוזוב
אני רוצה לראות את זה בעיניים.
אברהם שרנופולסקי
אוקיי. שאלה לעפרה. בן אדם שקיבל פיצוי חד פעמי מגרמניה, איזה קריטריונים צריכים לבדוק שוב? לפי איזה קריטריונים אתם צריכים לבדוק את האנשים האלה שכבר - - -
עפרה רוס
תן לנו. תשאיר לנו את העבודה. אנחנו נבדוק.
אברהם שרנופולסקי
בסדר, אבל בשביל מה? הם כבר קיבלו פיצוי חד פעמי.
עפרה רוס
מי שקיבל אנחנו לא בודקים. לכן אמרתי, מי שיש לו איזה שהוא אישור מגוף, אנחנו בודקים. הוא ממציא את האישור, ממלא את הטופס. מי שאין לו – ממלא את מה שקרה לו בשואה ואנחנו בודקים. יש לנו אנשים שיודעים את כל מה שקרה בשואה והם יאשרו את המקרים שבאמת יימצאו מתאימים.

אולי אני אסביר רגע. אני חושבת שיש כאן איזו שהיא אי הבנה. אני אחזור עוד פעם על מה שאמרתי קודם. מי שלא קיים אצלנו במאגרים ויש לו אישור שהוא קיבל מענק חד פעמי, לא משנה מאיזה גוף שהכיר בו, שישלח את זה, ימלא את הטופס, אין לו בעיה, אנחנו נאשר. מי שאין לו, שימלא מה שקרה לו בשואה, אנחנו נבדוק ונאשר על סמך מה שהוא כותב. זה הכל.
אברהם שרנופולסקי
הבנתי.
עפרה רוס
אנחנו נבדוק. עכשיו, מה שרציתי להגיד, את הכרטיס אתם תקבלו אני אגיד לכם מתי. עד השליש הראשון של השנה הבאה. ולמה אנחנו מחכים טיפה? אחרי שנאשר את כל התביעות שיש לנו, אנחנו נוציא לאנשים כרטיסים. לכן לא הוצאנו קודם את הכרטיסים. אז אנחנו מניחים שבחודש פברואר אנחנו כבר נשלם לחלק גדול מהאנשים את שנת 2015 ואנחנו נוציא כרטיסים למי שהיו קיימים במערכת אז.

אז יהיו כרטיסים. כרטיסים תקבלו. אין לכם מה לדאוג.
היו"ר יואל רזבוזוב
כן, הסברנו את זה כבר. פנינו כבר ואמרנו שיהיו כרטיסים באופן מסודר לכולם.
עפרה רוס
לכולם. יישלח לכולם.
היו"ר יואל רזבוזוב
אברהם, יש עוד משהו?
אברהם שרנופולסקי
לא, תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
אנחנו גם ניזום פגישה יחד אתכם, אם יש לך מקומות, כי זה הגוף הגדול.
עפרה רוס
כן. עוד משפט לגבי המחשבון. קודם כל אנחנו העברנו למישהו שבאמת יבדוק את זה ברוסית. אני אעשה עוד פעם בדיקה - אם יש משהו שהוא לא כל כך ברור או לא מובן – אנחנו נעדכן.
אנחנו נוסיף למחשבון. אנחנו פשוט יצאנו עם המחשבון כי היה חשוב לצאת איתו כך ואנחנו נוסיף גם את כל הקטע של ועידת התביעות. יופיע במחשבון, אני מניחה שתוך חודש יהיה לכם כבר את כל מה שמקבלים גם מוועידת התביעות. אז גם זה יעודכן, ואם יש עוד דברים, אנחנו תמיד פתוחים. אם יש משהו שלא חשבנו, לא ראינו, לא ידענו – בבקשה, הדלת פתוחה, אפשר להעביר כל דבר.
אברהם שרנופולסקי
אוקיי.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה.

יש לנו כאן נציג של הביטוח הלאומי? אין לנו כאן. אני גם קיבלתי טענות שאין את הטפסים בביטוח הלאומי, למי שעדיין צריך למלא טפסים. לא בכל המקומות יש טפסים, מגיעים ואין טפסים והם צריכים להיות בביטוח הלאומי, נכון?
עפרה רוס
איזה טפסים?
היו"ר יואל רזבוזוב
הטפסים שנשלחים הביתה, מי שלא קיבל.
עפרה רוס
למה בביטוח הלאומי? הם אצלנו.
היו"ר יואל רזבוזוב
אצלכם? ואיך מגיעים אליכם? אם נגיד מישהו לא קיבל והוא צריך את הטופס, איך הוא מגיע?
עפרה רוס
הוא יכול להתקשר למרכז המידע, אנחנו נשלח. יש באתר האינטרנט.
היו"ר יואל רזבוזוב
אפשר להדפיס?
עפרה רוס
כן.
היו"ר יואל רזבוזוב
כי הרבה אנשים אמרו שהם הלכו לביטוח הלאומי והיו שם טפסים.
עפרה רוס
אז יכול להיות שיש שם את הטפסים, אבל אפשר להוציא מאתר האינטרנט, בכל דרך שהיא. אין שום בעיה לפנות אלינו.
גלינה גרוייסמן
יכול להיות שצריך שזה יהיה גם בביטוח הלאומי כדי שזה יהיה יותר נגיש.
היו"ר יואל רזבוזוב
מי שלא קיבל, עוד פעם, אני אבדוק את הסוגיה של הביטוח הלאומי.

אנחנו ממשיכים הלאה. עורכת הדין שרי ורדי, הממונה הארצית לניצולי שואה באגף לסיוע משפטי, משרד המשפטים, בבקשה.
שרי ורדי
אני כמובן מצטרפת לברכות ואנחנו עובדים עם הרשות בשיתוף פעולה, ומספר התיקים והפניות אלינו, התיקים שנפתחים – עולה. אנחנו נותנים סיוע משפטי וזה חשוב להזכיר, כי כשהגעתי לכאן אני ראיתי שוב, במיוחד עולים שהגיעו מרוסיה, הם לא יודעים עדיין על הסיוע המשפטי. אנחנו נותנים סיוע משפטי גם בייעוץ, גם במילוי טפסים במידת הצורך. הטפסים הם באמת פשוטים, הם באמת נוחים, הם ידידותיים, אבל מי שצריך עזרה – אנחנו נותנים עורכי דין שעוזרים להם למלא את הטפסים, שאומרים להם מה צריך ואיזה מסמכים כדאי להם להביא כדי לתמוך בבקשה.
גליה מאיר-אריכא
זה לא תשלום, תדגישי.
שרי ורדי
נכון. זה ללא בדיקת זכאות כלכלית וללא תשלום. ולא עשרה שקלים ולא שקל, אין תשלום. אם צריך במקרים מאד חריגים, אנחנו גם נוכל לתת ייעוץ בטלפון ובמידה שצריך גם להגיע לבתים, שזה חדש אצלנו. שוב, לא בכל מקרה, במקרים באמת שזה נדרש ואין בן משפחה ואין מישהו שיכול לעזור לניצול שואה.

אני גם רוצה להגיד שאנחנו נותנים סיוע מול החלטות הרשות בבתי המשפט. אז זה חשוב לדעת שאנחנו מייצגים בהליכים משפטיים, כמובן עם עורכי דין וללא תשלום וללא בדיקת זכאות כלכלית.
אברהם מיכאלי
איפה פרסמתם לגבי הסיוע שאתם נותנים?
שרי ורדי
יש לנו אתר של האגף לסיוע.
אברהם מיכאלי
עזבו אתר, חברים, אתם מדברים עם אנשים מבוגרים שלא יודעים מה זה אתר. הארגונים יודעים מזה שיש את הסיוע המשפטי הזה?
שרי ורדי
בוועדה הקודמת אני ציינתי ואמרתי, בחלק מהמקומות זה עדיין לא נקלט.
אברהם מיכאלי
אתם עושים עבודה יפה. אתם קיבלתם כלים נהדרים בזכות שר האוצר, אבל בסוף, בביצוע, בגלל התקלות הטכניות האלה, אנשים לא יכולים להיעזר בכם. חבל. הארגונים האלה, אני לא בא ואומר אותם בגלל שהם פה. הם מהווים כתובת טבעית לאנשים, אנשים לא מבינים מה זה אתרים. גם לא קוראים עיתונים, אפילו את הדברים שאתם חושבים שהם הכי טריוויאליים.
שרי ורדי
נכון. מה שאנחנו עושים באגף לסיוע משפטי אנחנו נפגשים עם הרווחה, עם לשכות הרווחה, אנחנו מיידעים אותן. עם שי"ל, אליהם פונים ניצולי שואה. בכל ארגון, עם עמותות, עם עמותת אביב, עם עמך, עם מרכז אלה. כל מי שמטפל בניצולי שואה יודע שאנחנו קיימים ואנחנו נותנים סיוע משפטי.

המוקד הטלפוני שלנו, למי שעדיין לא יודע הוא – 1-700-70-60-44. משאירים הודעה ואנחנו חוזרים לניצול השואה, בודקים מה הוא צריך, אם הוא צריך סיוע בייעוץ, אם הוא צריך סיוע בייצוג.
היו"ר יואל רזבוזוב
נפגע. לא ניצול שואה, אלא כל מי שבתכנית של נפגעי השואה.
שרי ורדי
נפגע.
קריאה
סליחה, זה בשפה הרוסית?
שרי ורדי
השפה כמובן בעיקר היא עברית, אבל במקרה הצורך, אם - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
אבל הבעיה שהצורך הוא לגבי ה-100,000 איש, הם לא יודעים, אולי רק כמה מילים בעברית.
שרי ורדי
בלשכות יש לנו פקידות שהן דוברות רוסית ואנחנו חוזרים לאנשים שדוברי רוסית בשפה הרוסית.
היו"ר יואל רזבוזוב
אתם חוזרים? כי גם אין להם ניידים. הם מתקשרים בדרך כלל מהבית וצריך לחזור למספרים ב-03, 09, 08.
שרי ורדי
אז למספר של הבית, זה לא משנה אם זה נייד או מספר בבית.
היו"ר יואל רזבוזוב
חוזרים אליהם?
שרי ורדי
חוזרים אליהם.
היו"ר יואל רזבוזוב
הבנתי. טוב, אנחנו נבדוק גם את הסוגיה. תודה.

גברת תמי מרוז, מפקחת ארצית ניצולי שואה, משרד הרווחה, בבקשה.
תמי מרוז
בוקר טוב. אני רציתי להגיד לגבי הטפסים, שזה אותו טופס למענק השנתי – ה-3,600 שקלים ולהסדיר את עניין התרופות, למי שבמקרה לא ברשימה.

אז קודם כל אני מברכת את האוצר על הטופס הפשוט מאד ועל זה שהאנשים קיבלו בשנת 2014 בלי טפסים, אוטומטית, ורק בשנת 2015 - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
נכון, ציינו את זה. זה מבורך.
תמי מרוז
וזה דבר גדול בעיני. אנחנו הפצנו את הטופס הזה עם הנחיה קצרה, כי זה באמת הליך די פשוט, לכל לשכות הרווחה ולרכזי מועדונים שלנו. יש לנו ב-100 רשויות שירותים חברתיים לניצולי שואה, שזה גם פליטי שואה וכמו שאתה מבקש להגיד – נפגעי שואה – שירותים לכל נפגעי השואה, והם גם מודעים לזה ויודעים לתת את הטפסים.

אני חושבת שכדאי לתת לכל הארגונים, גם שלכם וגם אולי דרך מרכז הארגונים – גם איזו שהיא הנחיה. זה כל כך פשוט. והרי ארגוני הניצולים פוגשים את האנשים, כמו שאמר חבר הכנסת מיכאלי, זו הכתובת הטבעית שלהם והם יכולים פשוט לתת להם את הטופס הזה. זה הליך די פשוט. גם ברווחה מסייעים למלא את זה אם צריך.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה תמי. אז באמת חשוב לציין שמי שמתקשה ואין לו שום כתובת, שייגש למשרד הרווחה.

אני רוצה לציין עוד פעם, אנחנו נמצאים במצב שרוב האנשים, לדעתי אפילו מעל 90% - קיבלו את הטפסים ואת הכסף.
עפרה רוס
יותר מ-90%.
היו"ר יואל רזבוזוב
יותר מ-90%. אנחנו מטפלים כאן היום באלה שלא נכנסו מסיבה כזו או אחרת ומנסים לפתור את הבעיה. כל יום שעובר המספר הזה יורד ויורד ואני באמת מסתובב הרבה ונפגש עם האנשים האלה ויש פחות ופחות מאלה שלא קיבלו טופס ולא מילאו טופס. המערכת עובדת. אם אנחנו צריכים לעשות תיקון כזה או אחר, אז בשביל זה התכנסנו.

נסיים את סבב הדוברים. בבקשה, נציגי קופות החולים, רציתם להתייחס או שכבר התייחסתם למה שאמרנו בהתחלה?
דלית נימצקי
אני דלית ממכבי שירותי בריאות. היה באמת דין ודברים לגבי הרטרו, ועדיין זה הסיפור לא סגור. אז חשוב, כי גם יש לנו פניות של ניצולים לגבי הנושא הזה.
היו"ר יואל רזבוזוב
סליחה, שנייה, את יכולה לחזור על המשפט? בפרוטוקול זה יופיע פעמיים.
דלית נימצקי
אני דלית ממכבי שירותי בריאות. מלכתחילה אנחנו חושבים עדיין כמוך, מבחינת הנושא שכל ניצול צריך לקבל. אם התכנית התחילה, זאת אומרת החקיקה התחילה באפריל - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
טוב, את זה הבנו, אבל אנחנו מבינים גם את הצד השני שיש להם הרבה יותר אנשים, להם יש את הבעיה, אבל אנחנו מסכימים לטענה.
דלית נימצקי
נכון, אבל צריך לקבל החלטה כי זה פוגע גם לנו במתן השירות למבוטחים, כי אנחנו לא יכולים להגדיר ניצול שואה - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
אתם מרוויחים. אתם יצאתם בסדר.
דלית נימצקי
לא, אבל אנחנו לא יכולים להגדיר ניצול שואה לפני שאנחנו מקבלים את כל הרשומות מהרשות. ואם אני מקבלת את הרשימה היום, בנובמבר, אני לא אתן לו מיולי כי נתתי לראשונים, שלגביהם עשינו את ההסדר – נתנו מיולי. היום אני נותנת כבר פר חודש בחודשו, לפי הרשימות שמועברות אלינו.
היו"ר יואל רזבוזוב
אנחנו נקבע תאריך ואני חושב שכן צריכה לצאת החלטה והוראה להחזיר בתאריך כזה . כמה חודשים – אנחנו לא יודעים, אבל כולם יצטרכו להתאמץ ולהקים מערך.
דלית נימצקי
אז ברגע שתינתן ההוראה.
היו"ר יואל רזבוזוב
אבי מכללית, רצית גם להתייחס?
אבי שטיינברג
כן. קודם כל כללית מברכת על המהלך, מהלך מבורך. היישום היה לא פשוט הן מבחינת הגעה להסכם והן מבחינת התאמה של המערכות. כיום אנחנו עובדים בסנכרון מלא אם הרשות לזכויות ניצולי השואה.

לגבי אלה שצורפו בשלב מאוחר יותר, אז אני מצטרף להמלצה שלך, שאנחנו נשב יחד עם הרשות לזכויות ניצולי שואה וכמו שפתרנו את כל הבעיות בדרך, אז נראה איך פותרים גם את הבעיה הזו. זה משהו שהוא פתיר.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה. אמירה חשובה ואנחנו באמת רוצים להודות ואנחנו נעקוב אחרי התהליך, שיתבצע כמו שכולנו רוצים.

קיבלתי כאן חוברת זכויות, חוברת מצוינת של הרשות לזכויות ניצולי השואה. אמרנו שהחוברת הזאת תצא גם בשפה הרוסית, כי כ-100,000 איש יפתחו פשוט את החוברת הזאת מהצד השני. זה מה שיהיה.

גברת שרה זילברשטיין-היפש, ראש תחום פניות הציבור במשרד לאזרחים וותיקים.
שרה זילברשטיין היפש
תודה. אני רוצה לציין שני דברים. בדרך כלל אנחנו מדברים על הבעיות, אבל אני חושבת שאני מבטאת הרבה מאד את הנושא הזה של השמחה הגדולה שיש לאנשים שעובדים שנים עם ניצולי השואה, על ההתקדמות הגדולה הזאת. אני חושבת שאף אחד לא מבטא את זה בדיונים. אנחנו הרי משתתפים בכל הדיונים ואני חושבת שההתקדמות הזאת, אני באופן אישי יכולה להגיד לכם שיש לי אושר גדול, באמת שמחה גדולה.

אני חושבת גם שהאווירה הכללית של העוסקים בתחום של ניצולי השואה או פליטי השואה או נפגעי השואה – היא שונה לגמרי ממה שראיתי אותה בתחילת דרכי בנושא הזה, בשנת 2007, ואני חושבת שצריך לציין את זה, אבל צריך גם לנצל את זה. צריך לנצל את זה לטובת ניצולי השואה מבחינת שיתופי פעולה.

כמו שציינתי גם קודם, הטופסיאדה, הדברים, שזה יהיה בכל המקומות שנפגע שואה מגיע אליהם או צריך לראות אותו שם. זה הדבר הנוסף.

הדבר הבא זה שיש כמה דרכים ששמעתי היום שאפשר להתמודד עם הבעיה של ועידת התביעות, שלא עומדת בקצב העבודה וזה עלול לפגוע בנפגעי השואה. אני שמחה מאד שאפשר לפנות ישירות לרשות לזכויות ניצולי השואה ולהתמודד עם הבעיה הזאת, כי זו בעיה קשה מאד. אני לא מאשימה את ועידת התביעות. אני מציינת עובדה והעובדה הזאת יכולה ועלולה לפגוע בנפגעי השואה.

הדבר הנוסף זה שבתכניות העבודה, בנוסף לזכויות, ציינו גם שירותים והשירותים האלה זה למשל טיפולים נפשיים וטיפולים מסייעים נוספים, שזה הזמן כבר להתחיל להכניס לתוך קצב העבודה הזה. כי שוב, העבודה היא ענקית ויש לנו מעט מאד זמן, אז באמת צריך לעשות כל מאמץ שגם הנושא הזה של טיפולים נפשיים ושירותים נלווים, ואני פונה בזה גם לרשות וגם למשרד הרווחה וכל מי שצריך לעשות את העבודה הזאת - שיתחיל להתמודד איתה בהקדם.

הדבר האחרון שאני רוצה לציין, זה שלא יכול להיות מצב שאנשים שלא נכנסו ללופ הזה – לא יקבלו רטרואקטיבית את הכסף. זה קורה כל הזמן, זה קרה גם בתרופות לפני ארבע שנים וזה אומר שאם אני לא בתוך המועדון, אז אני לא יכול לקבל את הכספים כמו שצריך ואני באמת מבקשת מכל הגורמים לעשות כל מאמץ שאנשים יירגעו. כי ברגע שאני יודעת שאני עוד לא נכנסתי למועדון, אז זה גם מכניס אי שקט לתוך המערכת ולאנשים שעוד לא נכנסו ואז הם יקבלו רק מאותו יום את הזכויות שלהם.
אני חושבת שאם היו יודעים שכולם מקבלים רטרואקטיבית, ללא קשר מתי הם ידעו על הזכויות האלה, והרי כשאתה נפגע שואה זה לא אתמול בבוקר - - -
היו"ר יואל רזבוזוב
שרה, אם אפשר לקצר בבקשה, אנחנו צריכים לסיים.
שרה זילברשטיין היפש
אני רוצה להדגיש את הקטע הזה, אדוני יושב הראש ותודה לך שנתת לי זכות דיבור. הנושא הזה של הרטרואקטיביות בכל הזכויות – חייבים לשמור עליו, כי זה גם מכניס שקט למערכת של נפגעי השואה, שאומר שגם אם אתה לא ידעת והיית נפגע שואה לפני הרבה שנים – אתה תקבל את כל הזכויות שלך, למרות שעוד לא מימשת אותן.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה. שרה דוסוביצקי, בבקשה, אבל ממש בקצרה, אנחנו צריכים לסיים.
שרה דוסוביצקי
(מדברת ברוסית).
גלינה גרוייסמן
(מתרגמת) שרה אומרת דרך הדמעות שלה, שהיא אחת ממייסדות עמותת ילדי השואה בבני עייש, עמותה של פליטי שואה. היא מבקשת סליחה שהיא מדברת ברוסית. הרבה תודה על זה שהכרתם אותם כפליטי שואה ונתתם לנו מעמד שאפשר לנו לקבל את ההטבות – תרופות בחינם ו-3,600 שקלים.

בעמותה יש להם 180 איש. רק 5 אנשים לא קיבלו את ההטבות ושאר האנשים כבר קיבלו. אנחנו מאד מודים על העשייה שלכם.

שרה אומרת שיש ארגונים של יוצאי גטאות וניצולי שואה שעוזרים להם בפעולות חברתיות, נותנים טיולים, נותנים להתאסף ביחד. האם אפשר להעלות את הנושא הזה גם בשביל פליטי שואה? היא אומרת שכדאי לארגן את ועדה מיוחדת כדי לברר לגבי המצב הזה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה.
שרה דוסוביצקי
תודה.
היו"ר יואל רזבוזוב
עוד פעם, אנחנו לא מכניסים את העניינים הפנימיים של בני עייש לעניין הזה. אנחנו לא מתווכחים. זה לא קשור למשרדים הממשלתיים שעוסקים בזה. אחרי הישיבה תשבו עם הארגונים, עם משרד הרווחה, זה עניין שלא קשור לדיון. אני מבין את הבעיה, אני מבין את הסוגיה ואני גם אתכם ואני מנסה לעזור לכם, אבל אנחנו לא מנהלים יותר דיון בעניין זה כי יש לנו רק עוד כמה דקות ויש לנו דוברים שיש להם גם עוד נושאים.

כן, בבקשה.
דויד ידיד
אני עורך דין דוד ידיד ואני מייצג את לשכת עורכי הדין. בדרך כלל אנחנו נמצאים הרבה פעמים בעימותים עם הרשות לזכויות ניצולי השואה ואני רוצה לומר שבפרויקט הזה אין לנו שום עימותים.
אני רוצה להצטרף לכל המברכים, להגיד שבאמת כמו שאומרים Well done, נעשה פרויקט יפה מאד, בזמן קצר מאד. הביקורת קיימת רק על זה שקבוצות מסוימות לא נכנסו עדיין לתוך החוק, וזה בגלל שהמחוקק חושב ככה וככה ואנחנו נלחמים ומקווים שזה ישתנה לטובה.

אבל לגבי כל אלה שבתוך החוק, אני חושב שהרשות עשתה ועושה עבודה טובה מאד ואמנם הרבה פעמים עורכי הדין מצטיירים כמי שרוצים לנצל סיטואציות ולהרוויח על גבי האנשים. המצב הזה הוא לא נכון. אני חושב שבנוסף לכל הגורמים האחרים שעוזרים – גם ארגוני המתנדבים – בלי הפעולות של עורכי הדין שמייצגים את האנשים בפני הרשות ובפני הוועדות, הרבה דברים לא היו קורים.

אבל היום זה לא יום להתנצחויות, זה יום חגיגי וחיובי ובאמת יישר כוח, ואני חושב שבהחלט אנחנו, גם עורכי הדין שמחים מאד שהפרויקט הצליח ומצליח ובאמת קבוצות רבות נכנסו לתוך הפעולה הזאת. תודה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה. חברים, אנחנו קצת חרגנו מהזמן, אנחנו נאלצים לסיים כי יש לי עוד ישיבה במקום אחר.

בבקשה, חבר הכנסת מיכאלי.
אברהם מיכאלי
טוב, אני נתתי בכוונה לדבר לאנשים מהשטח, כי אין ספק שהפרויקט עליו מדובר הוא פרויקט חיובי ומגיע תודה מלמעלה עד אליכם שאתם עוסקים בזה.

יחד עם זאת, אני עדיין לא מבין בטכניקות שיש לנו במערכות המחשוב, למה אי אפשר לעשות איזה שהוא קוד דרככם, כגון ביטוח לאומי, כגון אלה, שאנשים נמצאים שם – רוצים או לא רוצים. כמו קופות חולים. הרי אנשים שנמצאים בקופות החולים מחוברים לביטוח הלאומי בדרך זו או אחרת ואפשר לזהות את האנשים האלה, גם את אלה שעדיין לא זוהו – בצורה קלה. אני לא חושב שיש פה בעיה של טכנולוגיה היום. יש לנו מספיק מערכות בתוך הממשלה ומחוץ לממשלה, שנוכל להתגבר על זה, כי האנשים האלה הם בגיל כזה שלצערנו עוד חודש ועוד חודשיים חלק מהם כבר לא יהיו איתנו.
עפרה רוס
חבר הכנסת מיכאלי, אני אגיד לך, זה מה שעשינו. מה עשינו? איך הגענו ל-85,000 איש האלה שלא היו רשומים בשום מקום? יותר נכון 100,000 איש, זה יותר מ-85,000. יש 100,000 איש, כי 100,000 איש קיבלו הנחה בתרופות. 83,000 איש קיבלו מענקים. אז קבוצה של 100,000 איש אותרה.

איך היא אותרה? הרי הם לא היו במאגרים של המדינה, לא ידענו, לא הכרנו אותם. על ידי כך שלקחנו קובץ מכל מיני גורמים, בעיקר מועידת התביעות, שיש להם קובץ גדול שהכיל מעל 300,000 איש, ולקחנו ועיבדנו את הקובץ, הוצאנו נפטרים ובדקנו מספרי זהות. אני לא רוצה להלאות אתכם בכל הבעיות שהיו עם הקובץ, ובסופו של יום מצאנו את ה-100,000 איש, או ה-83,000 איש האלה, והאנשים האלה רשומים אצלנו.

יש לנו היום מאגר של 200,000 איש שנמצאים אצלנו. כל בן אדם ששום מערכת לא מכירה בו ומופיע עכשיו – הוא נכנס למערכת. הבעיה שלנו, בשונה מהמוסד לביטוח לאומי, היא כזאת שבמוסד לביטוח הלאומי כל בן אדם שנולד כאן נרשם במערכת, יודעים מתי הוא נולד ואין בעיה לגביו. אנחנו מדברים על אנשים שלא תמיד יודעים אם הם ניצולי שואה או לא ניצולי שואה.

יש לנו דבר נוסף שאנחנו עושים היום עם המאגר של משרד הפנים. אנחנו פשוט על ידי כל מיני חתכים מוצאים את האנשים, אבל כל האנשים האלה עשויים להיות ואנחנו פונים אליהם, אבל זה לא מחייב שהם באמת בסופו של יום ניצולי שואה. אז אנחנו משתדלים לעשות את הדברים האלה.

אגב, זה דבר שקיים רק בשנה וחצי האחרונות. נמצאים פה במקרה גם עיריית ירושלים, עוד מילה, למרות שאין לך זמן. כשעבדנו עם עיריית ירושלים עוד לא היה לנו מאגר שיכולנו להוציא להם את האנשים. עכשיו העברנו להם עדכון, אחרי התכנית החדשה העברנו לעיריית ירושלים עדכון לגבי כל האנשים, אבל לפני שנה וחצי או שנתיים לא היה לנו.

היום, כל רשות מקומית שבאה, יש לנו את כל האזרחים שלה, אנחנו יודעים מתי הם נולדו, אנחנו מסוגלים לתת להם את כל החומר. זה מה שאנחנו עושים. זאת אומרת באמת הטכנולוגיה השתנתה ויש לנו את היכולות, אבל עדיין לא במאה אחוז.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה עופרה.

שאלה קצרה, ד"ר רחל שפירו, חברת מועצה מלוד שואלת לגבי הסעיף בחוק לגבי שירותים פסיכולוגיים. איך העניין הזה עובד, ותעני ממש בקצרה.
עפרה רוס
בקצרה. קודם כל אנשים יכולים לגשת גם לפסיכולוגים פרטיים לקבל סיוע ויכולים לגשת לגופים גדולים שאנחנו עובדים איתם באופן ישיר.
היו"ר יואל רזבוזוב
לגבי פסיכולוגיים פרטיים – הם לוקחים חשבונית ומקבלים החזר?
עפרה רוס
לא. עם הגופים הגדולים האלה אנחנו עובדים באופן ישיר. יש לנו איזו שהיא בעיה שהרופא שלנו עזב ואנחנו בדיוק קולטים עכשיו רופא חדש. אז הייתה לנו איזו שהיא בעיה בשלושה-ארבעה חודשים האחרונים, אבל זה נפתר, אנחנו מקווים לקלוט בהקדם רופא. אפשר לגשת לכל סניפי עמך או לסניפי אלה או לחברה נוספת בשם שי. אפשר לגשת לאחת מהן, אנחנו עובדים איתן ישירות ונותנים כל סיוע לכולם, גם לפליטי השואה. היום גם פליטי השואה יכולים לקבל סיוע נפשי.
רחל שפירו
צריך להרחיב את זה לרשויות המקומיות כי יש לנו מגוון מאד רחב של שירותים קבוצתיים, פרטניים וקהילתיים, גם לאוכלוסייה שמקבלת שירות דרך לשכות הרווחה. ואני בכל זאת ארשה לעצמי להגיד כמה דברים.

אני מצטרפת לכל הברכות, היינו באמת פיילוט ארצי. הנושא של אנשים שמחכים משנת 2012 או משנת 2013, בעיקר פליטי שואה יוצאי חבר העמים וחלקם גם יוצאי צפון אפריקה – לתשובות בצוואר בקבוק שנמצא בוועידת התביעות. אני חושבת שראוי לתת לזה דיון ולחשוב איך מתגברים על הדבר הזה, כי אלה אנשים שלא נכנסים למאגר ויש להם - בוודאי לחלק די גדול מהם – גם כן זכויות, שהם לא מצליחים לממש אותן ולקבל את ההטבות החדשות.

תודה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה.

חברים, אני באמת רוצה לשבח כל מי שהיה כאן. אנחנו רואים שהתהליך עובד. אנחנו נעקוב, נראה שהפינות הקטנות שעדיין לא סגורות – נדע לסגור אותן.

אני חושב שיצאנו מכאן עם הרבה אמירות מאד חיוביות לטובת אותם האנשים שנפגעו בשואה ושיהיה להם הרבה בריאות ושימשיכו לקבל את הכסף.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:48.>

קוד המקור של הנתונים