ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 19/11/2014

ייצוג הולם לנשים בהרכבי המועצות הדתיות

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לקידום מעמד האישה
19/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 114>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, כ"ו בחשון התשע"ה (19 בנובמבר 2014), שעה 9:30
סדר היום
<ייצוג הולם לנשים בהרכבי המועצות הדתיות, בהשתתפות סגן השר לשירותי דת, ח"כ אלי בן-דהן>
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר

שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
>
סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן

ישראל פת - עו"ד, יועץ משפטי, המשרד לשירותי דת

ג'נט שלום - מ"מ נציבת ירושלים והדרום, נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה

ורד סוייד-פאר - מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה

קרן הורוביץ - עו"ד, מרכז רקמן, אוניברסיטת בר אלין

שחר אילן - סמנכ"ל עמותת "חדוש", לחופש דת ושוויון

אלעד קפלן - מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית, עמותת "עתים"

איריס זנגי - מנהלת מחוז ירושלים, "אמונה"

גילה שוורץ - מנהלת אגף ארגון, חברת מועצה דתית גבעת שמואל, "אמונה"

גלית מנסבך - רכזת מחוז צפון, "אמונה"

אביטל אריכא - מועצה דתית גני תקווה, "אמונה"

אודליה ארביב - מועצה דתית בת-ים, "אמונה"

מיכל סימונט-כורך - רכזת פרויקט מוניציפאלי, "שתי"ל"

ענת יונה עמדי - רכזת פרויקט משנות, "שתי"ל"

מאירה בסוק - עו"ד, לשכה משפטית "נעמ"ת"

אסתר בלומברג - "נעמ"ת"

יערה ישורון - מנהלת פורום הנשים של "הבית היהודי"

נילי ברוש - לוביסטית, מייצגת את "שתי"ל"
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי-רכלבסקי
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
יעל,חבר המתרגמים

<ייצוג הולם לנשים בהרכבי המועצות הדתיות>
היו"ר עליזה לביא
בוקר טוב. ימים קשים, אבל אנחנו ממשיכים ועובדים ומתקנים. יום רביעי כ"ו בחשון תשע"ה, 19 בנובמבר 2014, אני פותחת את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בנושא של ייצוג הולם לנשים בהרכבי המועצות הדתיות בהשתתפות סגן השר לשירותי דת חה"כ אלי בן-דהן. תודה לך הרב אלי בן-דהן שאתה אתנו כאן הבוקר.

הנושא שלנו חזר ועלה גם בתכתובות וגם בבקשות שהיו פה בתקופה האחרונה בנושא מינוי נשים למועצות הדתיות. עוד בבג"צ שקדיאל, הבג"צ המפורסם שלמעשה הכשיר את הדרך ופתח את המסלול לנשים למועצות הדתיות. אנחנו רואים איזו תחילה איטית, מאוד, של כניסת נשים למועצות הדתיות. אין בכך כדי לספר על משהו אחר שאולי קיים במסגרות אחרות שאנחנו מנסות לקדם. אנחנו יודעות שנשים לא מיוצגות בקרב מקבלי החלטות ובסוגיות ועוד משאים ומתנים. גם כאן אנחנו מבקשות שיותר נשים תשתתפנה.

בבקשה שלנו יש נדבך נוסף לא רק כדי שנבוא ונגיד שמספר הנשים עלה. התפקיד של המועצות הדתיות באמת לספק את שירותי הדת במדינת ישראל. שירותי הדת במדינת ישראל הם גם לגברים וגם לנשים. שירותים דומים, אבל לא זהים לגברים ולנשים. כל מה שאנחנו מבקשים זה להביא למעשה את מגוון דעות אל תוך אותה חשיבה מה זה שירותי דת בשנת 2014, איך הם צריכים להיראות. גם להתבונן בביקורת על סדר העדיפויות שקיים במועצות הדתיות, סדר שהשתרש והפך אולי מושג והבנה שהדברים צריכים להיות כך בלי ביקורת כזאת או אחרת.
אני מדברת על מערך המקוואות, על בתי קברות, כשרות, בתי כנסת, על דיני האישות ובכלל גם לעורר מחשבה מחודשת מהם שירותי דת במציאות חברתית משתנה. יש הרבה מאוד דברים שלא נכללים בסל שירותי הדת. אולי בעבר כשחשבו מה צריכה להיות מועצה דתית המציאות הייתה שונה, הצרכים היו שונים, אבל היום המציאות מאוד מאוד השתנתה. אני חושבת שכדאי וראוי היה אדוני לעשות איזו חשיבה מהם שירותי הדת במדינת ישראל. כשעושים חשיבה כזאת צריך שיהיו גם גברים וגם נשים, גם אנשים שקרובים לקהילה, לקהילה שמשתנה. אולי פתיחת דלתות שצריכה להיעשות לאוכלוסייה שלא גדלה על ערכי היהדות והצטרפה לעם ישראל בעשורים האחרונים.

לכן אדוני, הגשתי את הצעת החוק שנוסחה בסיוע המרכז "רק מענה" לייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות. הצעה שנמצאת היום בהמתנה בהתאם לסיכום אתך, אתה אדוני בוודאי תרחיב תכף על כל המהלכים שאתה מבקש לעשות. בעצם אמרת שההצעה מיותרת ויתרת אותה בדברים שאתה רוצה לקדם. אני מקווה שנראה אותם בהתאם לעקרונות השוויון של המשפט הישראלי, הקידום וההבנה שנשים הן חלק מהחברה. כמו שפתחתי ואמרתי זה יאפשר השפעה בקבלת ההחלטות ובקביעת המדיניות שמשפיעה על הציבור בישראל.
בעקבות ההתמודדויות, הוצאנו בספטמבר מהוועדה מכתב לראשי הרשויות לקראת המינויים החדשים למועצות הדתיות. ביקשתי מהם לקחת בחשבון את סוגיית ייצוג הנשים, בבואם להציע את המועמדים. אתם יודעים שיש שלושה שהם המרכיבים את המתמודדים. ראשי הערים בהחלט יש להם מקום בבחירה ובהשפעה. ביקשנו עדכון לגבי מספר הנשים המועמדות למועצות הדתיות ברשויות. אנחנו פועלות לקבל את מכתבי התשובה שחלקם הגיעו אלינו וסיפקו את הנתונים וחלקם עדיין לא הגיעו. בכל מקרה, אפשר לומר שיש שינוי חיובי, אבל אנחנו מאוד מאוד רחוקות מלומר שהוא מספק.

הנתונים העדכניים של עמותת "חדוש" מעלים ששיעור הנשים המכהנות במועצות הדתיות גדל בשנה האחרונה פי שלוש לעומת הקדנציה הקודמת של המועצות. לפני כן הנשים היו כ- 6% מכלל החברים במועצות הדתיות, כיום במועצות החדשות שכבר מונו הן מהוות 18%. עם זאת, ברוב המועצות הדתיות שמונו יש רק אישה אחת. אדוני, אני יודעת שלא בכל מהמועצות היו בחירות. גם כאן אשמח שתרחיב - - -
קריאה
הנתונים שונים, הם מדברים על 20%.
היו"ר עליזה לביא
תכף נבין גם למה לא היו בחירות בכל המקומות ואיפה עוד אפשר לבוא ולהשפיע. ראשית אני רוצה לאפשר לך אדוני לומר את הדברים.

הנתונים שהגיעו אלינו הם מ- 22 מועצות שבהן יש 158 מועמדים מתוכם 28 נשים ו-130 גברים. אלו הנתונים האחרונים שהגיעו אלינו מהאיסוף שאנחנו ביצענו. כלומר, פנינו לראשי המועצות ואל ראשי הערים ואלו הנתונים שקיבלנו. זה לא די ואנחנו חייבים להמשיך ולפעול שבכל מועצה דתית יהיה ייצוג שוויוני והולם של נשים ולהמשיך לפעול גם למינוי יושבי ראש וסגניות של יושבי ראש במועצות.

בבקשה אדוני.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
בוקר טוב. אני לא יודע מהי עמותת "חדוש", לא מכיר אותה. כפי שציינת בשמה היום מתמנות פי שלוש נשים מהפעם הקודמת. לדעתי בסופו של דבר בסיום התהליך אנחנו נגיע לאחוזים גבוהים יותר.

ראשית, אצלנו יש כלל ברור שלא מאושר הרכב מועצה דתית ללא שתהייה בו לפחות אישה אחת. יש מספר לא מבוטל של מועצות דתיות בערים גדולות שיש בהן יותר מאישה אחת. ברעננה לדוגמה יש 4 נשים.
היו"ר עליזה לביא
רעננה זו יוזמה מקומית, זה ריץ'-רץ' שהם עושים אחד אחד. הלוואי וכולם היו רעננה אדוני.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אני לא מבין, אם זה שום דבר - - -
היו"ר עליזה לביא
זה שנים.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
לא נכון, זה לא שנים. זו הפעם הראשונה שיש 4 נשים במועצה הדתית רעננה. בכפר סבא ובערים אחרות יש שתי נשים.

לא נעים להגיד כאן, כי השלטון המקומי לא מיוצג, אבל האשם העיקרי הוא השלטון המקומי. צריך להבין איך מועצה דתית מורכבת, ברשותם אסביר.
היו"ר עליזה לביא
עכשיו נוציא מכתב לראש המרכז השלטון המקומי ונגיד שהם מזלזלים ואם זאת המציאות שהם מזלזלים ולא משתפים פעולה, אז בוא נראה - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אם תתנו לי כמה דקות אני אסביר בדיוק איך זה עובד.
ראשית, איך מורכבת המועצה הדתית? – המועצה הדתית על פי החוק הקיים הרכבה היום, 45% מנציגי המועצה הדתית ממונים על ידי הרשות המקומית, 45% על ידי שר הדתות ו-10% על ידי הרב המקומי. אבל, גם ה- 45% של שר הדתות הם מומלצים על ידי הרשות המקומית. הרכב המועצה הדתית הוא לא הרכב שרירותי, שר הדתות לא יכול להחליט למנות את מי שהוא רוצה. ההרכב חייב לשקף את יחסי הכוחות של הסיעות ברשות המקומית.
התהליך, הרשות המקומית בוחרת את 45% שלה וממליצה לשר את ה- 45% שלו. ברוב המוחלט של המקרים, אני אומר שברוב המוחלט של המקרים אנחנו מקבלים את המלצתו של ראש הרשות. מאחר שההליך כל כך מוסדר הנציגים חייבים להיות כאלה שמשקפים את יחסי הכוחות. לכן אנחנו רק בודקים שיחסי הכוחות הם באמת נכונים, שיש ייצוג נכון לאופוזיציה. לצערנו ישנן הרבה רשויות שמנסות לגמד את האופוזיציה, או שיש ייצוג הולם לקבוצות שאינן מיוצגות ברשות המקומית מסיבות כאלה ואחרות. כפי שאמרתי גם ה- 45% שהשר ממנה הם מומלצים על ידי הרשות המקומית.

אני מבקש לומר בעניין הזה, שחלק ניכר מהרשויות המקומיות אינן ממליצות בכלל על אישה. מי שבסופו של דבר כופה שתהייה אישה אחת זה אני. אני כמובן לא יכול לכפות נציגים, כאמור הם 45%, אבל ב- 45% שאני ממנה אני יכול לכפות. אני מבקש שתבינו כשאתם מדברים על אישה אחת, כדי שלא תהיינה אי הבנות, החלק הניכר מהמועצות הדתיות הם בהרכב של 5 בלבד, בין 5 ל-7. יש שתי ערים שההרכב הוא 11, חלק הם עם 9 והרוב 5 או 7. בהרכב של 5 כשלשר הדתות יש 2, שר הדתות ממנה אישה אחת. זה 50% ממה שאני ממנה. אני מזכיר לכם, לי אין שום יכולת לגעת ב-45% של הרשות המקומית - - -
קריאה
אלא אם הן לא הגישו בזמן.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
מיד נתייחס לזה, גם זה לא פשוט. צריך להבין שזאת המציאות. לכן המספרים קופצים כי מי שעומד על כך זה אנחנו. לצערי, בעניין הזה ראשי רשויות לא עומדים על כך. אני אגיד יותר מזה, אני מקבל פניות ומכתבים מראשי ערים שמבקשים ממני 'אנא שחרר אותנו מהדרישה למנות אישה. אנחנו לא רוצים שתהייה אישה במועצה הדתית'.
קריאה
ראשית, יש דחייה של חודש.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
לא. מי שביקש דחייה, אני יכול לתת לך דוגמאות. מאחר והשלטון המקומי לא נמצא כאן אני לא רוצה להזכיר שמות. אני אומר לכם, אני מקבל פניות מראשי ערים שאומרים לי 'אנא שחרר אותנו, מבקשים שלא תמונה אישה למועצה הדתית'. כפי שאמרתי לכם, אני עומד על כך שלפחות תהייה אישה. צריך לדעת שגם במינויים זה לא 20% מההרכב, זה 50% ממה שאני יכול למנות ומהיכולת שלי להשפיע. אני לא יכול להשפיע את מי ימנה הרב או הרבנים, אני לא יכול להשפיע את מי תמנה מועצת העיר. אני יכול להשפיע רק על מי שאני ממנה. כפי שאמרתי, בדרך כלל 50% מהמינויים שלנו הן נשים.

במקרים שבהם עוברת שנה ואין הרכב של מועצה דתית, אנו הולכים על תהליך אחר והוא תהליך של ממונים. גם - - -
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני הזכרתי עוד קודם, ב- 30 הימים הם לא מביאים מועמדים.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אנחנו אף פעם לא עומדים על ה- 30 יום.

אסביר את התהליך. בדרך כלל, שבועיים-שלושה לאחר מתקיימות הבחירות העירוניות אני שולח מכתב לכל ראשי הרשויות ומודיע להם שעליהם למנות הרכב למועצה הדתית. אני מציין להם איך בדיוק צריך להיות ההרכב המיוצג, שיהיו בו נציגי כל הסיעות, נשים וכדומה. בדרך כלל אני נותן להם 30 יום, אבל אף אחד לא עומד ב-30 יום האלה. אחר כך הם מקבלים מכתב שני כעבור 15 יום, גם בזה הם לא עומדים ולכן אנחנו מגיעים לשלב שאין הרכבים.

כשמסתיימת השנה ואין הרכב, כאן מתחיל תהליך חדש של מינוי ממונה. גם פה עשיתי דבר שבדרך כלל לא עושים, נתתי לכולם ארכה של חודשיים נוספים. כלומר, הם קיבלו לא 12 חודש, הם קיבלו 14 חודש. כעת כל אלה שלא סיימו נמצאים בתקופת הארכה של חודשיים. ראשי הרשויות צריכים להגיע להסכמות אצלם על מנת להקים הרכב. מי שלא יגיע תוך חודשיים, כעת נותר עוד חודש וחצי, אנחנו נמנה ממונים.

ברשותכם אני מבקש לומר דבר נוסף גם לגבי יושבי ראש המועצות הדתיות, כרגע אנחנו בתהליכים לפחות בשלוש רשויות. בעזרת השם, תהייה אישה ראש מועצה דתית. שוב, זה לא מותנה רק ברצון שלי. זה מותנה רבות ברצון של ראשי הרשויות. נזכור דבר נוסף, גם הדרישה מראש מועצה דתית, זו דרישה שלא תמיד היא דרישה פשוטה ולא תמיד אנחנו מוצאים נשים שעומדות בקריטריונים הנדרשים בדיוק כמו שגם גברים לא תמיד - - -
היו"ר עליזה לביא
מהם הקריטריונים?
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
צריך להיות ניהול תקציב בשווי של ניהול התקציב של המועצה הדתית לה הם רוצים להתמנות, למשל, אם תקציב המועצה הוא 5 מיליון אז המועמד חייב להיות בעל ניסיון בניהול תקציב בסדר גודל כזה, הוא צריך להוכיח ניסיון בניהול כוח אדם בהיקף שבמועצה הדתית וכן מספר שנים של ניסיון, בדרך כלל 3 שנות ניסיון. התנאים הם לא תנאים קלים - - -
קריאה
אתה מדבר על היושב ראש, לא על חבר מועצה.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
בוודאי, אמרתי שאלו הקריטריונים ליושב ראש. אנחנו כן מקפידים שבכל מועצה דתית יהיו שניים שהם בעלי יכולת להיות יושבי ראש, אחד נבחר והשני הוא בעל יכולת גם אם הוא לא נבחר. לדוגמה, בקצרין לפני כחודש בחרנו הרכב למועצה הדתית, כעבור שבועיים ראש המועצה הדתית הנבחר הודיע לנו שהוא מתפטר. הוא כתב 'מצטער, לא ידעתי מה זה, לא ידעתי למה אני נכנס, ראש העיר שכנע אותי, אני מתפטר'. למזלנו, מאחר והדרישה שלנו שיהיו לפחות שניים שהם בעלי יכולת להיות יושב ראש מיד נוכל למנות את השני כיושב ראש זמני לפחות, כדי שהמועצה הדתית תמשיך לתפקד ושירותי הדת ימשיכו להינתן כראוי.

גברתי, אני אתייחס להצעת החוק שלך. אני חייב לומר שלצערי הרב לפני כשנה הכרזתי על שתי הצעות לרפורמה מקיפה במועצות הדתיות, אחת, מצמצום מספר המועצות הדתיות. לדעתי אין היגיון רב במועצות דתיות קטנות בעיקר ובעיקר במקומות שהרשויות עצמן הן קרובות אחת לשנייה. מן הראוי שאנחנו נצמצם את מספרן. הצמצום, בעזרת השם, אמור לגרום לכך שהתקציב יחסך יישאר לטובת שירותי הדת. אולי לזה התכוונת, כשאמרת שצריך לראות את העתיד בשירותי הדת, שהם צריכים להיות גם הרבה יותר מקיפים ורחבים.
היום, תקציב המועצות הדתיות הוא תקציב קטן מאוד ואין בו יכולת לבצע הרבה מאוד פעילויות שהיינו רוצים בהן. חלק מכך אמור להגיע דרך צמצום מספר המועצות הדתיות. הרפורמה השנייה, למנוע את כל ההתנהלות הקיימת עכשיו סביב ההרכבים. בעיניי זו באמת התנהלות לא ראויה, לא טובה ולא תמיד מביאה את האנשים הטובים ביותר. אני רוצה להגיע למצב שבו ראש מועצה דתית לא ייבחר בזכות קשריו הפוליטיים אלא בזכות הכישורים המקצועיים שלו. ראש מועצה אמור להיבחר במכרז פומבי כך שכל מי שיש לו יכולות ניהוליות מוכחות, יכולות ביצוע ותנאים נוספים הוא יוכל להתמודד למשרה זו. בכך ננתק את הפוליטיקה מהרכב המועצות הדתיות ונביא לכך ששירותי הדת יהיו מקצועיים ועניינים ביותר.

אני חייב לציין ואני אומר את זה בכאב רב, מי שמעכב את שתי הרפורמות הללו הוא משרד האוצר. שוחחתי בעניין עם שר האוצר כמה וכמה פעמים במשך כמה חודשים. אמרתי לו שלא יתכן שכזאת רפורמה מדהימה לא תתקבל, רפורמה שכל מי ששומע מבין שהיא יכולה לקדם את שירותי הדת בצורה טובה וראויה. אבל פקידי האוצר מעכבים אותה. אני מקווה שגם מפה תצא קריאה לשר האוצר לשנות את עמדתו ולגרום לכך שהפקידים שלו יתמכו ברפורמות הללו ונוכל - - -
היו"ר עליזה לביא
רפורמה אחת היא מצמצום - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אחת צמצום ואיחוד מועצות דתיות. השנייה, להפסיק את העיסוקים הפוליטיים סביב בניית הרכב המועצה הדתית ובחירת ראש מועצה דתית. ראש מועצה דתית ייבחר במכרז פומבי על פי אמות מידה מקצועיות. את המכרז תנהל נציבות שירות המדינה. בדרך הזאת אני מקווה - - -
היו"ר עליזה לביא
מהי התנגדות האוצר? ההתנהלות הייתה מול משרד האוצר. אני לא מבינה למה משרד האוצר התנגד. תסביר לי כדי שאדע במה דברים אמורים. לכאורה אתה מתאר לנו מצב - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
להיטיב את המצב.
היו"ר עליזה לביא
כן, אבל מהי ההתנגדות? אני, דווקא עם הרפרנטים של האוצר - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
לך אין משרד ואת יכולה להסתדר איתם מצוין. כל מי שיש לו משרד, יודע מה זה התנהלות אל מול אגף התקציבים. תאמיני לי.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו באנו לבחון איך אנחנו מתקנים. מהוועדה הזאת יצאו לא מעט תיקונים ואתה יודע. תסביר לנו מהי להערכתך ההבנה של פקידי האוצר, למה הם מתנגדים. תסביר לי. אני ישבתי איתם על משהו אחר ושמעתי התנגדות על נושא של הכשרות, אבל זה לא שייך. תסביר לי - - -
שולי מועלם-רפאלי
אני ארחיב את השאלה של היושבת ראש. מה בשתי התכניות, שנשמעות נפלאות, שאתה מביא, בעצם מה דורש מהם איזו התנהלות תקציבית אחרת. הרי מי שהיום הוא ראש מועצה מקבל את שכרו והוא יקבל את שכרו גם אחרי שזה יפתח למכרז.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו היינו בוועדת פנים בדיון דומה בנושא של המועצות הדתיות. אני הבנתי שזה הפך להיות כלי פוליטי - - -
שולי מועלם-רפאלי
ברור, זאת הצרה שלנו שם.
היו"ר עליזה לביא
עד כדי איומים של ראשי מועצות או ראשי ערים. התיאורים שנתנו שם הם תיאורים מאוד לא נעימים שבאמת הקשר שלהם לבין שירותי דת, בלשון המעטה, הוא מקרי בהחלט. כאן אני לא מצליחה להבין למה מישהו יתנגד לשנות את זה. על מה יושבת ההתנגדות?
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אם הייתי יודע לפצח את ההתנגדות אני הייתי מתקדם. לצערי הרב יש התנגדויות. האוצר, לפחות בעניין איחוד המועצות הדתיות מבקש שהכסף שייחסך יעבור אליו חזרה. זה כמובן לא יעודד אף אחד להתאחד. למה שמועצה דתית תתאחד אם היא יודעת שהתקציב שייחסך יחזור חזרה לאוצר ולא יישאר לטובת שירותי הדת?
שולי מועלם-רפאלי
בנושא השני, ההתנגדות יכולה להיות בגלל עצם היציאה למכרז? עלויות של המכרז הן משהו - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
העלויות של המכרז הן משהו שלא - - -
היו"ר עליזה לביא
אני אפנה אל שר האוצר ואבדוק את הנושא הזה.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אני אשמח שתפעלו בעניין הזה.
שולי מועלם-רפאלי
אחת הצרות הגדולות שאני חווה בתקופה האחרונה, באמת סביב הניסיון שלנו להביא נשים גם להיות מועמדות ליושבות ראש וגם להיות מועמדות לחברות במועצות הדתיות, שזה באמת כלי פוליטי בהגדרתו. כלומר, בכלל חלק מראשי הרשויות לא מבינים מאיפה באתי אליהם, בכלל איך אני לוקחת להם את הכלי הזה. מזמן הוא הפך להיות פוליטי גברי של משא ומתן פוליטי של איך תראה המועצה, מה הוא יקבל בתמורה מהאיש הפוליטי שהוא ימנה להיות חבר מועצה או יותר מזה להיות יושב ראש מועצה. אני חושבת שההצעה הזאת קודם תעשה את מה שאנחנו רוצים ותהפוך את שירותי הדת למשהו הרבה יותר נכון וטוב. שנית, תפסיק את ההתנהלות הפוליטית סביב המינויים.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אני אוכל לומר לכם שהמשרד שלנו מתעסק, לצערי הרב, המון זמן סביב ההרכבים הללו. זה גוזל המון זמן שהיה ניתן לנצל אותו לדברים טובים יותר.

אני אסיים את דבריי, ראשית אני אציין את ורד סוייד מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה, אנחנו פועלים בתיאום ומקדמים נשים. כמו שאמרתי קודם זו חובתי - - -
היו"ר עליזה לביא
תודה אדוני. אנחנו נשמע את היועצת המשפטית של הוועדה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני רק רוצה לציין, כמו בכל נושא שמצריך הפליה מתקנת, גם כאן למרות התיקון הזוחל, בעצם יש בסיס שממנו נשים מתחילות בנקודת פתיחה הרבה יותר גרוע. אני קוראת את סעיף 4 לחוק שמדבר על בחירת ראש מועצה. בעצם בשתי קטגוריות ראשיות נשים לא יכולות, יש כאן כמה קטגוריות שעונים להן יכולים לכהן כיושב ראש מועצה, אחת מהן, מישהו שכיהן לפחות 3 שנים כראש רשות מקומית או ראש מועצה דתית או סגן. כלומר, נשים מלכתחילה לא נמצאות בתפקידים האלה. סעיף שני, "כיהן לפחות שנתיים בתפקיד רב של עירייה" – גם כאן אנחנו מורידים את הנשים. נשארו שתי קטגוריות - - -
היו"ר עליזה לביא
את כרגע מקריאה קטגוריות ליושבי ראש.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כן. אני רק מבקשת לציין - - -
היו"ר עליזה לביא
אז היא יכולה להיות יושבת ראש אם צריך להיות רב?
שולי מועלם-רפאלי
אחת מכמה אפשרויות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
נשים מתאימות לשתי קטגוריות. מישהי שביצעה תפקיד בכיר במשך 3 שנים לפחות כעובדת ברשות מקומית, מועצה דתית או גוף מוניציפאלי ו-3 שנים לפחות בתפקיד במשרד ממשלתי שעיקר העיסוק בו היה בעניינים של מועצות דתיות - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
או גם גופים פרטיים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
נשים יכולות לענות לשתי קטגוריות.
שולי מועלם-רפאלי
וגם שם אין המון נשים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לכן מה שאני חושבת, שאם באמת אנחנו מבינים שכאן הפלייה מתקנת פוזיטיבית ואקטיבית צריכה להיעשות, האם לא צריך לפעול כאן יותר כדי להביא את המצב לאיזה שוויון ולהתקדם במובן שלאתר את הנשים האלה. לא לחכות שנשים כאלה תתפנה כי מלכתחילה מדובר - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
סליחה, אני מבקש לציין, רק לפני כחודש עשינו כינוס עם עשרות נשים. היועץ שלי נתן להן טפסים. אמר להן "בואו תמלאו, בואו אנחנו פותחים לכם את הדלת". עד היום לא קיבלנו שום טופס. אולי עוד יגיעו, אבל תבינו. אני לא יכול לעמוד ברחוב ולצעוק לכל אישה ולומר 'מי שרוצה תבוא'. אנחנו עושים את המרב בעניין הזה והלוואי שתבואנה. אמרתי לכם, לדעתי הבעיה המרכזית בעניין הזה הן הרשויות המקומיות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
ועדות איתור הן משהו מובנה. למשל היועץ המשפטי לכנסת - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
ברור. אילו החוק שלי היה מתקיים אז היינו עושים את זה. זו בדיוק הצעת החוק שלי.
היו"ר עליזה לביא
תודה. בבקשה עורך הדין ישראל פת, היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת.
ישראל פת
אני מבקש להתחיל מהסוף בהקשר לדבריו של סגן השר. אני אישית משתתף באיזו וועדה, שוב, הדברים לא נוגעים קונקרטית לנושא של מינויים למועצות הדתיות ומינוי מממונים של המועצות הדתיות. אני משתתף בוועדה שמונתה על ידי בית המשפט לצורך איתור מועמדים של חברי אסיפה כללית לאיזו חברה קדישא שנמצאת בהליכי פירוק. חברה קדישא בעיר מאוד מכובדת בארץ. בתוך הכללים של הועדה לצורך איתור מועמדים אנחנו הכנסנו גם איזו העדפה מתקנת לנשים. אנחנו פנינו לנשים - - -
היו"ר עליזה לביא
בחברה קדישא?
ישראל פת
בחברה קדישא, באסיפה הכללית של אותה עמותה. לעת עתה, קיבלנו סדר גדול של 5%-10% פניות - - -
ורד סוייד-פאר
למה לא פנית לרשות לקידום מעמד האישה כשיש לנו מאגר של 2,000 נשים? פנית לנשים שלכם?
ישראל פת
אני אהיה מודע לעניין הזה ואני אפנה גם - - -
היו"ר עליזה לביא
ורד אני מיד אתן לך את רשות הדיבור. אני חושבת שחלק מהמצוקה שתעלה כאן זה חוסר שיתוף פעולה והבנה בכלים הקיימים ובשינויים. הקונספציות המקובלות היו שנשים לא מעוניינות, אי אפשר לאתר אותן. אנחנו שומעות את זה ולא משנה באיזה נושא.
ורד סוייד-פאר
את יודעת כמה תענינה.
היו"ר עליזה לביא
ברור. אבל ורד, זה חלק מה-Networking הגברי של חבר מביא חבר. אנחנו צריכות לראות איך אנחנו מעצימות - - -
ישראל פת
באותה עירייה יש אירגוני נשים, זו עיר מכובדת, עיר ואם בישראל, יש שם ארגוני נשים ואפילו מטעם אותם ארגוני נשים הופיעה מועמדת שבאמת הייתה ראויה. אנחנו פנינו לאותה אישה וביקשנו ממנה שתפרסם. היא טענה שהיא פרסמה, שוב זו עיר מכובדת שיש בה פייסובוק וכל מיני עזרי אינטרנט וכדומה שבאמצעותם פונים לאנשים באותה עיר. ביקשנו ממנה לפנות לנשים שמתאימות באותה עיר ולהציע את מועמדותן. באמת בימים האחרונים אנחנו מתחילים לקבל איזו טפטוף של כמה מועמדות. שוב, אני מניח שאותם ארגוני נשים באותה עיר יודעים על אותן נשים לא פחות מאשר הרשות לקידום מעמד האישה.
שולי מועלם-רפאלי
כן, אבל ישראל, זה לא רלוונטי בכלל אם יודעים או לא יודעים. יש כאן רשות ממשלתית. אומר הרב בן-דהן בסוף דבריו דבר משמעותי מאוד. 'אני עובד בשיתוף פעולה עם ורד סוייד'. בו נעביר את שיתוף הפעולה שמדבר עליו הרב בן-דהן גם אליך. מהיום כשאתה רוצה נשים לכל דבר תפעל גם בקרב ארגוני נשים בכל עיר, חלקן יושבות כאן, וגם תפנה לורד סוייד שאומרת לך 'יש לי 2,000 נשים במאגר'. בוא נעשה את זה.
היו"ר עליזה לביא
עורך הדין פת, ההבנות שהיו במועצות הדתיות, הרי אנחנו מכירים את המועצות הדתיות, זה היה באמת במתכונת של חבר מביא חבר, גם סדר התקציבים שהיה. למשל אני אוכל לציין מהעיר שלי, הדבר הכי חשוב למועצה הדתית הוא פרקי חזנות, שבת חזנות. כשאני מסתכלת כמה יוצא לחזנות מהתקציב וכמה יוצא לדברים אחרים - - -
ישראל פת
אולי זה בתקופתו של - - -
היו"ר עליזה לביא
לא, גם היום. תשמע, בעירי אני חיה. למה אני נותנת לך את הדוגמה הזאת? אני נותנת לך את הדוגמה הזאת כי השתרשו הבנות, לכאורה תפיסה מעוותת שנשים לא מעוניינות, לא רוצות, כך התרגלו. זה לא רק במקרה של המועצות הדתיות. אתה לא שמעת את דבריי בפתח הוועדה, אין לי פה משהו שאני רוצה להגיד שהוא רק במועצות הדתיות, זה לא נכון. אני חיה כאן בנושאים של עיוותים והדרה בנחלות רבות בחברה בישראל, לצערי הרב. גם כאן המציאות השתנתה, יש הרבה מאוד נשים שכל מה שהן מבקשות זה לעשות את המרחב הציבורי מבחינת שירותי דת, טוב יותר, נכון יותר, ראוי יותר ומתאים יותר. הסדר ההיררכי הקיים במועצות הדתיות מעוות ולא מתאים לישראל 2014.
עוד דוגמה לנושא שאני רוצה, אתה בטח מכיר אותו, אני מנסה לקדם אותו וסגן השר יודע את זה, זה נושא של בלניות. הרי אם הייתה אישה במועצות הדתיות, אני מבטיחה לך שלא היינו מגיעים לעיוות המזעזע הזה וחסר האחריות הזה והפושע כלפי המקום של הבלניות. המקום המעוות הזה שהן חסרות אחיזה של איזו הגנה מבחינה תעסוקתית, שנותנים להן לעבוד ב-3 מקוואות כדי שלא יהיה להן מקום אחד משיקולים כאלה ואחרים.
איך יכול להיות הפער הזה, בין משכורת רב העיר לבין משכורת אחרונת הבלניות? למה משגיחי כשרות הם במקום אחר? מי קבע? זה לא תורה למשה מסיני. זה סדר שבו היו אנשים מסוימים שהחליטו על ההיררכיה מנקודת ראותם שלהם. ברגע שההרכב שיחליט יהיה מגוון הוא יסתכל על מנעד הצרכים שקיימים באוכלוסייה, והוא לא יעשה טובה שצריך לשפץ מקוואות ולא יעשה טובה שצריך אולי לפתוח היום את המועצות הדתיות, למשל לפרויקט בר-מצווה ובת-מצווה שחלקה הגדול ש החברה בישראל לא יודעת מה זה. אז כדאי לכולנו להבין שזה לא נשים נגד גברים. אנחנו רוצים שירותי דת יותר נכונים, יותר טובים, יותר מתאימים. הרי לשם זה בניינו את המועצות הדתיות. לשם זה בניינו אותן.
לבוא ולומר ולהשתמש במשפטים הקודמים של "אין נשים". יש את ורד, יש אותי, יש את שולי, יש נשים שמכירות, יש את הארגונים. יושבים כאן ארגוני נשים ותכף תשמע אותם. יש את הארגונים החברתיים שהנושאים האלה כל כך חשובים להם. בואו נחליט שאנחנו יוצאים לדרך חדשה. זה לא אנחנו נגדכם, להפך כל מטרתנו היא ששירותי הדת בישראל יהיו טובים יותר ונכונים יותר ושמבינים שהמציאות החברתית השתנתה במדינת ישראל, ויהדות היא לא רק דת, יהדות היא גם תרבות. לזה צריך לתת מענה.
ישראל פת
אני מבקש להתייחס לגופו של עניין. אין לי שום עימות נגד חברות הוועדה. לא נגדך ולא נגד חברת הכנסת מועלם וגם לא חלילה נגד ארגוני הנשים. מי שדוחף וגם בקדנציה הקודמת מינוי נשים למועצות הדתיות ועוד לפני שהתקבל פסק דין שהוא די מנחה בעניין הזה, פסק הדין חמי דורון. אגב, בעקבותיו אני רוצה להעיר, בעקבותיו תוקנה תקנה 4 לתקנות "שירותי דת היהודיים ניהול מועצות" לגבי תנאי הסף למועצות דתיות. אנחנו הובלנו נוכחות של אישה בכל מועצה דתית כולל במועצות הדתיות החרדיות. אני מוכרח לומר שגם היום ישנן מועצות דתיות חרדיות שכוננו עם נציגות נשים למרות ההתנגדות החרדית בעניין הזה. צריך לומר את זה ולהדגיש את הדברים.
לומר את האמת, על הרכבי המועצות הדתיות, גם לשר ולסגנו אין שליטה מלאה על הרכבי המועצות הדתיות. הרכבי המועצות הדתיות כל זמן - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
ישראל, הסברתי על זה.
ישראל פת
לגבי תקנה 4. תקנה 4, היועצת המשפטית, התקנה הזאת תוקנה בליווי אותו בג"צ חמי דורון 7068/10 ובליווי משרד המשפטים. אנחנו עצמנו מקפידים על מציאת נשים לא רק להרכבי מועצות דתיות ולא רק כחברות ולא רק חברה אחת במועצה דתית, אלא בראשות מועצה דתית, כממונות על מועצות דתיות בכל מגוון הפעילויות. חשוב לומר שאנחנו פועלים גם היום מעבר לתקנה עצמה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
השורה התחתונה היא, כמה ממומנות יש וכמה נשים ראשי מועצות דתיות יש.
ישראל פת
בקדנציה האחרונה, כמעט לא מונו ממונים על מועצות דתיות, כן מונו הרכבים ובהרכבים יש נציגות מכובדת לנשים.
היו"ר עליזה לביא
תודה אדוני. בבקשה, ורד סוייד.
ורד סוייד-פאר
קודם כל אני מבקשת להודות על הדיון החשוב ולהודות באמת לרב בן-דהן על שיתוף הפעולה לאורך שנים בתפקידיו, עוד בתפקידו הקודם כמנהל בתי הדין הרבנים. הייתי ביישוב שקרוב לליבך, במועצה האזורית אשכול עם נשים. ניגשה אלי אחת מהנשים מהקהל ואמרה לי שהיא חייבת את החיים שלה לך שהצלת אותה מעגינות והיא הצליחה להקים בית חדש בישראל. על כך שהקמת אתנו עכשיו ועדה לבחינת הסכמי קדם נישואין ואנחנו רואים את השיפור כמו שציינת.
יחד עם זאת אני חושבת שהחסם הפוליטי הוא חסם מאוד משמעותי לנשים. אם באמת נוכל להוביל למגמה שזה יהיה במכרז פומבי וגם נדרוש שמועמד שיש לו זיקה פוליטית צריך להיות עם כישורי יתר בדיוק כמו שאנחנו עושים בוועדה למינוי דירקטוריונים. זה יאפשר ליותר אנשים ממגוון קבוצות האוכלוסייה גם נשים וגם גברים עם ראיה להתמודד. אני באמת חושבת שזו תהייה מהפכה. צריך ללכת לכיוון הזה ולהתמודד אל מול האוצר או אל מי שלא מאפשר את זה.
אם תהייה בעיה של מימון לפרסם את המודעות, או את 'קול קורא' לנשים להתמודד, אנחנו נשמח. עשינו את זה עם רשות החברות ונוכל לעשות את זה. בזמנו אורי יוגב פנה אלינו שלא הגישו מספיק נשים מועמדות. נתנו מימון למודעות בכל העיתונות ובעקבות זה הגיעו פניות מאוד נרחבות של נשים ישירות לשם. אנחנו רואות בזירה הזאת זירה משמעותית. אתה יודע את עמדתנו כי זאת לא רק עוד סוגיה של ייצוג הולם. באמת לראשונה עשית את הסנקציות של ראשי מועצות שנלחצו ומינו. חשוב לנו לשמוע במקום הזה את הקול הנשי. ההחלטות שנידונות שם יש להן חשיבות מאוד גדולה לנשים.

המשרד שלך התחיל בתהליך של הדרכת בלינות לזיהוי סימנים גם בתחום של אלימות. אנחנו רואים בזה התקדמות חשובה ופרויקט של מקום עבודה תומך משפחה. המשרד' שלך הוא המשרד הממשלתי הראשון שאימץ קורס אליו מגיעים גם עובדים וגם עובדות על זמן עבודה בתחום של הורות שוויונית. אנחנו באמת מציינים בגאווה את ההתקדמות הזאת.
היו"ר עליזה לביא
תודה ורד. ענת יונה עמדי מ"שתי"ל", בבקשה.
ענת יונה עמדי
שלום, אני רוצה להצטרף לברכות על שינוי המגמות. אני חושבת שדווקא הדברים שנאמרו כאן מעידים על הצורך בקידום החקיקה. פשוט ליצור מצב חדש בשטח. כרגע כפי שאתה אומר, החסמים נמצאים שם.

אנחנו עדים להרבה תנועות מהשטח. חברת הכנסת עליזה לביא וגם חברת הכנסת שולי מועלם שותפות אתנו תקופה ארוכה בכל הנושא של הכשרת בלניות וקידום התנאים שלהן. כברת הדרך עדיין ארוכה. זה רק מעיד על הצורך ליצור שינוי מלמעלה למטה גם בנושא של השטח ובוודאי בייצוג הולם ובוודאי בעמדות מפתח. חשוב להגיד שיש גם הרבה תנועה מלמטה. הרבה נשים משכילות נכנסות היום לתמונה.

דיברנו על קריטריונים שיכולים לתת את הפור הזה לנשים אל מול נקודת נחיתות שהן נמצאות בה כרגע. אני חושבת שכדאי להסתכל מה קורה היום ואיך אנחנו יכולים לתת את הקריטריונים האלה על מנת לאפשר ליותר נשים להיכנס לקדמת הבמה. לאפשר את השינויים שחברת הכנסת לביא דיברה עליהם.
היו"ר עליזה לביא
תודה ענת. יערה ישורון, מפורום הנשים של "הבית היהודי", בבקשה.
יערה ישורון
תודה. גם אני רוצה לברך את הרב בן-דהן על כל מה שהוא עושה. אנו נכחנו בדיון הקודם על הרשויות המקומיות וראינו כמה קשה לעמוד אל מול ראשי הרשויות. כמו שהרב בן-דהן אמר קודם, הרשויות המקומיות אינן ממליצות על נשים. אני חוויתי את זה ברמה האישית בדרך בה אני הגעתי. אני חברת מועצה במזכרת בתיה. הדרך שהגעתי לזה וכל הנושא, לא היה לי מושג, אבל פתאום נתבקשנו להביא שמות. לא היה מושג מאיפה זה קורה - - -
היו"ר עליזה לביא
מה זה נתבקשנו, מי ביקש?
יערה ישורון
זה היה אחד מהסעיפים שעל סדר היום, "בואו תביאו שמות מועמדים לחברי המועצה הדתית". לא ידעתי בכלל איך ניגשים לזה, לא ידעתי דבר. במקרה הייתי ליד השולחן העגול, ששם התקבלו ההחלטות. לכן באמת זה כל הסיפור הפוליטי שאת נמצאת באיזה מעגל. אני במקרה חברת מועצה ולכן אני מגיעה לעוד ועוד מקומות. אני רואה כמה נשים לא נמצאות שם. שוב, משום שזה חבר של חבר ובסוף בוועדות הן לא נמצאות. - - -
היו"ר עליזה לביא
במזכרת בתיה, כמה חברות מועצה יש?
יערה ישורון
אני הבאתי אחת.
היו"ר עליזה לביא
היום אתן שתיים?
יערה ישורון
אני מנסה להביא את השנייה, אבל זו בעיה פוליטית. זה באמת אחד הסיפורים הכי רציניים במועצות הדתיות. נשים במועצות הדתיות, זה סיפור פוליטי וזה קשה ברמות. אני לא רוצה לפתוח כאן את הדיון הזה, אבל קשה מאוד ברמות להביא את הנשים. על הנשים שהבאתי, עשיתי לפני כן עבודה רצינית. גם אחרי שהבאתי את שמות הנשים, יש עבודה פוליטית שמרחיקה אנשים. זה מקום מאוד, אני נזהרת במילים - - -
היו"ר עליזה לביא
גברי.
יערה ישורון
גברי זה בסדר, אבל גברי - - -
היו"ר עליזה לביא
מאיים?
יערה ישורון
יותר ממה שהייתי רוצה שיהיה, או מהידיעה, אני מאוד מאוד עדינה. יש בתוך זה הרבה מאוד דברים שנשים לא אוהבות להיות קשורות אליהם ובצדק. אלו תהליכים שלא תמיד הם נקיים ועם הרבה, זו איזו ביצה מקומית שהיא מאוד מאוד קשה. אני באמת חושבת שצריך לחלץ משם את זה כי אחרת אנחנו בלופ שהוא מאוד קשה - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אפשר לדבר עם שר האוצר.
יערה ישורון
הרב בן-דהן, באמת עושה שם עבודה מדהימה. תהיינה נשים יושבת ראש מממונות ויש כבר שמות. נכון, גם הקריטריונים הם מאוד קשים. למצוא נשים שיש להן גם ניסיון וגם במשאבי אנוש. אגב, בדרך כלל זאת לא הבעיה. הבעיה היא הניסיון בניהול תקציב כי נשים הן לא בלופ הזה, כל פעם הן מחוץ ללופ. מצד אחד צריך להכניס אותן לשם ומצד שני צריך לתת להן קצת יותר. צריך לתת להן יכולת להתמודד עם זה כי באמת הפוליטיקה היא מאוד קשה. כל כך הרבה קשיים ביחד עושים את המצב כמעט בלתי אפשרי לגבי נשים יושבות ראש. כמו שהרב בן-דהן אמר, תהיינה נשים יושבות ראש, אבל זה תלוי ברצון ראשי העיר וראשי העיר לא רוצים. צריך לעשות גם שם עבודה. שוב, הם הבטיחו לחברים שהם חייבים להם. זו עבודה בשכר. - - -
היו"ר עליזה לביא
אין לי ספק, שברגע שתהיינה יותר נשים במועצות המקומיות ובערים, אז נראה שינוי. כשאת מדברת כאן, אני חושבת שזה בשני קווים מקבילים. כל המאבקים שהיו כעת לקראת הבחירות לרשויות המוניציפאליות וכל הדפוסים שחזרו ואחר כך בכל הסיכומים, אני ממש רואה קווים מקבילים לדברים שלך. אין ספק שזה יהיה בו זמנית. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו עוזרים גם בכיוון שאת ציינת, המשפטי וגם בעוד שיתופי פעולה שצריכים לנבוט. השולחן הזה חייב להציף אותם.
אני קוראת כאן לשלטון המקומי, להתעורר מהתרדמה שעטפה אותו. אם זה תפקידו של השלטון המקומי ופה חוסר התפקוד שלו בכל מה שקשור לוועדה לקידום מעמד האישה, אז בסדר, אנחנו נמשיך לפנות הלאה. יש גם בשלטון המקומי אנשים שממונים. אם זה השלטון המקומי, אני רוצה לדבר עם יושב ראש מרכז השלטון המקומי.
שולי מועלם-רפאלי
גברתי, אני חייבת לומר שביום שני בוועדה שניהלתי בתת הוועדה למניעת סחר בנשים וזנות קראתי את אותה קריאה. הנטייה של השלטון המקומי לא להגיע או להגיע ולומר לנו אמירה שנאמרה כאן בשבוע שעבר בדיון, נציגת העיר ירושלים אמרה כאן 'יש לנו שבע-שמונה זונות ואותן נשלח לשיקום בתל אביב'. וזהו, זאת הנציגה של השלטון המקומי.
יערה ישורון
ברור שיש כאן בעיה חינוכית שלנו הנשים, שצריכות להיות במקומות הללו. יחד עם זאת, אנחנו חייבים כרגע את העזרה, אין מה לעשות, אנחנו חייבים את העזרה גם מצד הקריטריונים וגם מצד הייצוג הפוליטי. בתחום הזה זה מה שיעזור.
היו"ר עליזה לביא
תודה. עורך הדין אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית ב"עתים", בבקשה.
אלעד קפלן
אני רוצה לדבר קצת על השילוב והייצוג ההולם והשוויוני של נשים במועצות הדתיות ועל בהרבה דברים שאנחנו עוסקים בהם. אנחנו מטפלים בהרבה פניות שקשורות לשירותי הדת בכל התחומים. אנחנו מוצאים פעם אחר פעם בכמות עצומה של הפניות שהסוגיות המהותיות שאיתן אנחנו נאלצים להתמודד הן למעשה סוגיות מגדריות.
זה נכון לגבי הדרת נשים בבתי העלמין, זה קורה גם לאחר שיצא נוהל בנושא. זה נכון לגבי הליכים שונים ברישום לנישואין, כמו למשל חתימה על הסכמי קדם נישואין, שעד היום חלק מהמועצות הדתיות לא מאפשרות לחתום על הסכם. לפעמים זה מחוסר מודעות, או שהם לא מודעים ולא יודעים על מה מדובר, לפעמים גם מתפיסה דתית מסוימת. זה נכון כפל כפליים בכל מה שקורה במקוואות. לאחר שיושבת ראש הוועדה פעלה רבות בנושא והמשרד לשירותי דת הוציא נוהל חשוב שנועד לעגן את הזכות של הנשים הטובלות לפרטיותן. עד היום אנחנו מקבלים מדי שבוע פניות חמורות וקשות על נשים שכפו עליהן מנהגים מסוימים, שלא אפשרו להן לטבול כפי שהן מאמינות. לפעמים נשים מגיעות ורוצות לטבול עם חברה או לבד וכופים עליהן את הנוכחות של הבליינית, וזה על פי ההנחיה של המועצות הדתיות.

אם יורשה לי להעיר דווקא כגבר, אם בבתי הכנסת היו את הבדיקות, החקירות וכפיית המנהגים שיש היום בחלק מהמקוואות בארץ, אז לא היה קם מניין בישראל, לא היינו מצליחים לגבש מניין.
אלו דברים ששילוב נשים במועצות הדתיות אפשר לשפר ולתקן. אני חושב שהוועדה הזאת צריכה להמשיך לעסוק בתקרות הזכוכית ובסוגיה של המועצות הדתיות. צריך גם לדבר על תקרות הבטון שיש לא רחוק משם. לפי "חוק שירותי הדת" היום המועצות הדתיות כפופות לפסיקת הרבנות המקומית והרבנות הראשית לישראל. לא תמיד ברור האיזון בין הפסיקה לבין הסמכות של המועצה הדתית. היום מאה אחוז מהפוסקים, למיטב ידיעתי, מאה אחוז מהמועצות הדתיות, מאה אחוז של העוסקים בתחום ההלכה הם גברים. כבר היום ברוך ה' יש לא מעט נשים יודעות ספר, תלמידות חכמים, בקיאות בש"ס ופוסקים שיכולות לתת מענה הלכתי בתחומים שונים. בפרט בתחומים מאוד רגישים שנוגעים לשירותי הדת שניתנים לנשים.

הייתי רוצה הוועדה הזאת לא תסתפק רק בייצוג שוויוני במועצות הדתיות אלא תוביל קול קורא לייצוג ראשוני לפחות בתוך לב ליבו של הממסד הדתי בישראל, והוא מתן מענה דתי והלכתי לכלל הציבור.
היו"ר עליזה לביא
בהמשך לדברים שלך, אני רוצה לחזק אותם, אני רוצה להכריז בזאת שנקיים בהקדם וועדה שתעסוק באישור תקנות לימוד תורה לנשים, זה אחד הדברים שהובלתי. שנשים תקבלנה מימון ללימוד תורה. זה המקום להודות לשר החינוך על השינוי בתקנות. אנחנו נקיים וועדה בנושא הזה. אין ספק שהמהפכה הגדולה שמתרחשת בחברה בישראל ובמיוחד באורתודוקסיה זו מהפכת הנשים הלומדות. אין עורר על כל מה שאמרת שאין עורר על המקום ההלכתי שלהן. אתה יודע, גם במקום הזה כשאישה מגיע לטבול ומוכנים לשאול רק רב ולא לפנות לאישה, והיום יש לנו את "משמעת". זה ארגון שלקח לו זמן לקום, הוא בא מהשטח - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
היום זה ארגון גדול מאוד.
היו"ר עליזה לביא
נכון, הוא קם מהשטח והוא גם נאבק בבירוקרטיה. מי כמוך יודע, שלא בכל מקום אפשר - - -
אלעד קפלן
זה לא בתוך המועצה הדתית.
היו"ר עליזה לביא
הוא לא מתוך המועצה הדתית. הלוואי שגם זה, זה חלק מהשינויים שעליהם דיברתי. אם אנחנו נראה יותר נשים מעורבות לא נמשיך לקבל כל הזמן פניות על הדרה בבית קברות פה ועל כך שאי אפשר להספיד שם, ועוד כל מיני גחמות אישיות של אנשים שביקשו להביא על עצמם חומרות באופן אישי. הם חושבים שהם צריכים לעשות את הדברים הללו בפרהסיה. ברגע שיהיו יותר נשים ושלגברים המעורבים הנושאים האלה באמת יהיו נר לרגליהם ולא קרדום פוליטי לכיוון התפקיד הבא, אז נראה ברכה בעמלנו.

שחר אילן מ"חדוש", בבקשה.
שחר אילן
אנו קיימנו מעקב אחר נושא הנשים במועצות הדתיות, בעצם מתחילת הקדנציה הקודמת. הרעיון היה, שמדי שנה נראה כמה מעט יש בכדי שברגע הזה, שהוא רגע האמת, יהיה ברור שצריך לקרות שינוי.

הניסיון לתלות את יהבנו על רפורמה שצריכה לעבור בכנסת, אני לא אופטימי לגביו. אם הרפורמה תעבור, יופי. השאלה האמתית היא, כמה נשים במציאות תהיינה במועצות הדתיות? כמה יושבות ראש תהיינה? כנראה שהכי חשוב הוא, כמה נשים מממונות תהיינה, משום שבתחום הממונות הכי קל לעשות שינוי. המשרד ללא ספק עושה עבודה יפה בנושא החברות. אני מוכרח לומר שהיום הקריטריון של אישה אחת במועצה נראה לי קצת מיושן. אישה אחת נראה לי מעט מדי, זה בבודד וקשה לעשות עם זה שינוי. אין ספק שהמשרד עשה שינוי בשנה האחרונה. לעומת זאת בתחום הממונות, בעיני הוא התחום החשוב ביותר בין היתר כי אין שום בסיס להפליה בנושא הממונות. הממונות הן פקידות, ממונים הם פקידים. אתם קיבלתם מכתב שאתם הסכמתם שבתחום הממונות צריכה להיות הפליה מתקנת, לא שוויון, הפליה מתקנת.
קריאה
העדפה מתקנת.
שחר אילן
יש בערך בסך הכול 60 מועצות עם ממונים והיום יש ממונה אחת בכולם. אני שמעתי משהו מאוד מדאיג מסגן השר, בדיון הקודם בוועדת הפנים, שב- 40 מועצות יש בעצם מסמר בלי ראש. דהיינו - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
שחר, יש גבול למה שאתם מטיחים בי, שאני לא אשם. אני קורא - - -
היו"ר עליזה לביא
אני חושבת ששמענו פה מחמאות מכולם - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
תני לי, מאחר ואני מכיר אותו. שחר, אני אומר לך, בוא תפנה את הביקורת למשרד המשפטים, שכבר חצי שנה שאני רודף אחריהם. אני מבקש שתדע שחצי שנה אני רודף אחר משרד המשפטים, כדי לקבל אישור להפסיק את כהונתם של ממונים. משרד המשפטים מזלזל, לא נותן תשובות, עושה מה שהוא רוצה, אבל אף אחד כאן לא אומר מילה על משרד המשפטים. יותר קל לכם להגיד על המשרד לשירותי דת.
שחר אילן
אני בטוח, שלרב בן-דהן מאוד מפריע שהוא לא יכול להחליף את יושבי הראש ב- 40 המועצות האלה וזה מסיבות פוליטיות, אבל זה בכלל לא העניין. העניין הוא שבעצם אומרים לנו, שוב אתה אומר זה לא בן-דהן, בעשר השנים האחרונות מינו גברים בצורה מפלה ובלתי חוקית - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אני מזכיר לך, אני לא הייתי שם.
היו"ר עליזה לביא
לא באים אליך בטענה, כולנו רוצים לעשות תיקון.
שחר אילן
בעשר השנים האחרונות, מינו רק גברים ועכשיו אתם לא יכולים לשנות את זה. עשר שנים ביצעו פעולה בלתי חוקית ועכשיו הם יישארו לנצח. המצב הזה חייב להשתנות. בין היתר, יכול להיות שהוועדה למעמד האישה, צריכה להיות במקום אחר לגמרי כשהרב בן-דהן אומר את זה. לכולם ברור, כמובן, שהרב בן-דהן יכחיש שהוא רוצה למנות אנשי "הבית היהודי". אבל, אם הוועדה למעמד האישה לא תאמר שהמצב עד היום היה בלתי חוקי והוא לא יכול להימשך. חייבת להיות אפשרות, להחליף את 40 הממונים ב- 40 הישובים האלה.
היו"ר עליזה לביא
אני לא יודעת אפילו, אם השרה יודעת את זה. יש לנו היום שרת משפטים, אני לא יודעת אם היא יודעת את הדברים שאתה אמרת עכשיו.
ישראל פת
אני מבקש להתייחס לעניין, סגן השר בעניין הזה צודק.
היו"ר עליזה לביא
סליחה, אנחנו צריכים כאן הבהרה, אנחנו לא מבינות כאן משהו - - -
שחר אילן
היום על פי החוק, אין דרך. החוק שבזמנו העביר עומרי שרון, כמו שהרבנים הממונים חיים לנצח.
שולי מועלם-רפאלי
שחיתות. גם אם הם מונו בתהליך לא תקין.
ישראל פת
אני מבקש להתייחס, אסביר.
היו"ר עליזה לביא
אני צריכה שיעור קצר בממומנים, אם אתה רוצה שנצא למלחמה, תן לנו להבין.
ישראל פת
דרך המלך לניהול מועצה דתית הינה באמצעות הרכב ייצוגי למועצה הדתית, כאשר לא מצליחים למנות הרכב למועצה הדתית, מאחר ומדובר במעשה מרכבה שהוא תלוי: שר, ראש רשות מקומית, מועצת רשות מקומית, האופוזיציה של הרשות המקומית ורב או שני רבנים ברשות המקומית. סעיף 6ב'2 בחוק קובע, שכאשר לא מצליחים לבצע את זה, "כאשר לא מונה הרכב למועצה הדתית, ימנו מממונים למועצה הדתית". הממונים אמורים להיות ממומנים מקצועיים. עד היום, ישנה רפורמה של השר ושל סגנו, הם מתכוונים ועובדים באופן אינטנסיבי לקידומה. עד היום בדרך כלל הוצעו הממונים על ידי השרים. אנחנו בודקים את המקצועיות של הממונים, אבל בדרך כלל הם הוצעו על ידי השרים, הליכוד, ש"ס, הבית היהודי וכן הלאה. אני באמת מקווה שיהיה שינוי בעניין הזה.
הסיפא של אותו סעיף 6ב'2 לחוק קובע, שהממונים יכהנו עד לחידוש הרכב המועצה הדתית או עד לביטולה. אותו סעיף נחקק בחוק ההסדרים של סוף שנת 2003 תחילת 2004, כשחשבו שיבטלו את כלל המועצות הדתיות, אני לא מדבר על האקזקוטיבה של המועצה הדתית. אני מדבר על המוסד הזה של המועצה הדתית. חשבו שיבטלו את המועצות הדתיות והן תעבורנה לרשויות המקומיות. חשבו שזה יהיה עניין של כמה חודשים. מקסימום חצי שנה-שנה ימנו את הממונים לחצי שנה, שנה, שנה וחצי ואז הם יסיימו את כהונתם. אין הסדרה חוקית בחוק ואפילו לא בתקנות לסיום כהונתם של הממונים על המועצות הדתיות. משכך, ישנם ממונים על מועצות דתיות - - -
היו"ר עליזה לביא
בכמה מקומות יש לנו ממונים?
ישראל פת
אנחנו מדברים על סדר גודל של 30-40 ממונים מתוך 130 - - -
היו"ר עליזה לביא
אבל הבחירות שהיו עכשיו, הן לא היו אמורות לאיין - - -
ישראל פת
הם לא מאיינים.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אני אסביר למה. אם לראש הרשות נוח לו עם הממונה, הוא לא בוחר.
ישראל פת
זה הרישא של סעיף 6 שאומר שהרכב מועצה דתית יבקע עד תום שנה ממועד הבחירות המוניציפאליות, אבל זה מדבר רק על הרכב של מועצה דתית ולא דן בממונים. בממונים יש הסדרה אחרת שציטטתי אותה כעת וזה סיפא של סעיף 6ב'2.

אנחנו עובדים גם מול משרד המשפטים, גם משרד המשפטים הבין את הצורך האמתי ולא רק הפוליטי. אני מוכרח לומר בכנות. הוא הבין את הצורך האמתי להביא לסיום כהונתם של ממונים למועצות דתיות שמכהנים עשר, שמונה, וחמש שנים. אבל הפרוצדורה החוקית, ההסדרה החוקית של זה עוד תיקח - -
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני חושבת שזה גם עניין של הפרשנות של הסעיף הזה. כי כשאני קוראת אותו, אני - - -
ישראל פת
אני מסכים אתך.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
כובלים לי את הידיים.
ישראל פת
אני מסכים אתך במאה אחוז.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אבל את יודעת שמי שקובע את הפרשנות במדינת ישראל, הוא היועץ המשפטי לממשלה ולא אני.
נירה לאמעי-רכלבסקי
נכון.
ישראל פת
יהיה כאן טיעון חדש. הטיעון החדש אומר, אי אפשר לשמר מצב שבו מונו רק גברים בצורה שהם מונו - - -
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני קוראת את הסעיף, מבחינה משפטית אפשר בהחלט לראות את הדברים אחרת.
ישראל פת
אני לא אפרט את השיג ושיח שלי עם משרד המשפטים פה בוועדה הזאת.
היו"ר עליזה לביא
רגע, יכול להיות שעכשיו, אני מבקשת להמשיך את הדברים של שחר, כלומר, עד היום הורגלנו שזה פוליטי, אבל ברגע שאנחנו שומעים כאן גם את הדברים של היועצת המשפטית - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
לא פוליטי, ממש לא.
היו"ר עליזה לביא
אבל תבין, כולנו היינו כאן בוועדה הקודמת עם משרד הפנים. זה הפך להיות ניגוח פוליטי מובהק. אנחנו מבינים שכאן יש נדבך נוסף ולא בכדי העיסוק הפמיניסטי מביא הרבה מאוד ניקיון להרבה מאוד במות. יכול להיות שגם כאן במקרה הזה נוכל ללכת על הסעיף הזה במובן שגם אנחנו רוצות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
בהכירי אישית את ארז קמיניץ ממשרד המשפטים שממונה על העניין הזה.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אז קדימה. אני אתך יותר ממה שאני נשמע.
היו"ר עליזה לביא
נירה, אנחנו פונות ליועץ המשפטי לממשלה? ננסח - - -
ישראל פת
שלא ישתמע שמשרד המשפטים מעוניין להנציח את הממונים הקיימים היום.
היו"ר עליזה לביא
לא, אולי הם פשוט לא שמו לב. אתה יודע יש להם הרבה דברים על הראש.
שולי מועלם-רפאלי
הוא לא רוצה להנציח, אבל איכשהו זה לא קורה.
ישראל פת
הם מבינים בהחלט, השאלה איך - - -
היו"ר עליזה לביא
לפעמים צריך להסביר עוד הפעם. אתה יודע, זה מה שנקרא לחבוש את המשקפיים המגדריות. אני אומרת לחבוש למרות שקיבלתי הערה שאומרים להרכיב משקפיים ולא לחבוש, אני מתקנת בעברית. הבטחתי למישהי בפייסבוק שאני אגיד את זה בוועדה, הנה אני אומרת: מרכיבים משקפיים ולא חובשים משקפיים. אנחנו מרכיבים את המשקפיים המגדריות ופונים למשרד המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה.

תודה. אנחנו עוברים לג'נט שלום מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. בבקשה.
ג'נט שלום
תודה רבה, בוקר טוב. אני מבקשת להודות לך על הישיבה הזאת. ישיבה שנראית לי כישיבה מאוד מאוד חשובה. תודה לכבוד סגן השר גם על הדברים וגם על הפעילות הנוספת שלו.
אני לא אחזור על הדברים שנאמרו כאן, אבל אני כן רוצה לחזק נקודה אחת שהיא מאוד חשובה שאני רואה שהיא עוברת כחוט השני בכל הנושא של ייצוג הולם. לא משנה אם זה רק לנשים. הרשויות המקומיות לא פה, לא פה לא רק במובן הפיסי. הן לא מוכנות לעשות שום דבר כדי לקדם את זה. הן לא מקשיבות, הן לא מגיעות לדיונים בוועדות הכנסת בנושא ייצוג הולם ולא משנה לאיזו וועדה. לא עולה לי כרגע רעיון בראש על איך מגייסים אותן, אבל כדי לעשות שינוי אנחנו חייבות וחייבים לגייס אותן לעבודה פה. זה נכון, אני באמת חושבת שצריך לקיים ישיבה כשהם יושבים כאן בחדר.
היו"ר עליזה לביא
תודה. שולי ואני נערוך סיור למודיעין.

עורכת הדין קרן הורוביץ מרכז רקמן, בבקשה.
קרן הורוביץ
שלום. אני מבקשת להצטרף כאן לדבריו של אלעד, אנחנו חייבים נשים בשירותי הדת שלנו. כדי שתהיינה נשים לא מספיק לדבר, צריך לעשות. צריך להיות אקטיביים, צריך ליצור הנחיות כי שוב ושוב אנחנו רואים שמתפרסמים מכרזים בין אם זה במשרד הדתות או במקומות אחרים שמשאירים את המינויים, המכרזים הם מכרזים פנימיים שלא מאפשרים לנשים מחוץ למערכת לגשת להציע מועמדות. יש היום בחוק כלים שמאפשרים לדלג - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אני לא יודע על מה את מדברת, גברתי היקרה. את מכירה את חוק שירות המדינה?
קרן הורוביץ
מכירה לחלוטין.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אז מה את רוצה בכלל?
קרן הורוביץ
לא. יש חוק אחר, חוק שוויון - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אין חוק, יש חוק שירות המדינה. חוק שירות המדינה, מחייב אותנו להוציא מכרזים פנימיים. אני לא מבין מה את רוצה?
קרן הורוביץ
ג'נט כאן לצדי, אולי היא תוכל לעזור.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
ג'נט לא תוכל לעזור, היא לא תעבור על החוק.
קרן הורוביץ
אין נשים שהן מועמדות אפשריות. ברגע שאין נשים שהן מועמדות אפשריות לתפקיד אפשר באמצעות "חוק שוויון זכויות האישה" לדלג על המכרז הפנימי ולעבור למכרז פומבי.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אין שום דרך בעולם.
ג'נט שלום
יש פה עניין שהוא קצת יותר מסובך. יש כאן עניין פוליטי. החקיקה זה לתת להן העדפה מתקנת בכל שלב ושלב. לדלג - - -
קרן הורוביץ
אם אין נשים במשרד ואת מוציאה מכרז פנימי - - -
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
יש נשים, הן לא ניגשו.
ג'נט שלום
אני מסבירה, זה דיון שחייבים לעשות עם ההסתדרות כי זאת לא שאלה של חוקיות.
קרן הורוביץ
אז צריך לעשות אותו, מישהו צריך לעשות. אי אפשר להכניס נשים למערכת עד שלא נפתח את המשרדים. מבחינה משפטית אנחנו חייבים לגייס כאן את ההסתדרות. זה קורה במקומות אחרים כשאין ייצוג הולם.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
אתם לא מכירים. במקרה אני לפחות 30 שנה בשירות המדינה. תכירו, שירות המדינה הוא כזה, כשמתפנה משרה במשרד ממשלתי, החוק מחייב בראש ובראשונה לקיים מכרז פנימי. אם אין מועמד מתאים במכרז הפנימי אז יש מכרז בין משרדי ולאחר מכן מכרז חיצוני. הגברת הנכבדה מבקשת ממני לדלג על מכרז פנימי, אין דבר כזה בעולם.
קרן הורוביץ
לא לדלג, אם אין נשים מעומדות המכרז לא יהיה שוויוני. לא יהיה.
היו"ר עליזה לביא
זה עניין של פרשנות. נירה תעשי לנו סדר.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מישהו כתב חוות דעת משפטית על זה?
ג'נט שלום
לא, לא. זה לא נושא שנידון. אני חושבת שיש כאן כל מיני סוגיות, מה קורה שבמרכז פנימי שחשוב לנו מאוד ייצוג הולם לנשים ואין בכלל מועמדות נשים, האם זו סיבה מספקת להגיד 'אני יוצא עכשיו ישר למכרז בין משרדי'. זו שאלה אחת - - -
היו"ר עליזה לביא
היה לנו את זה עכשיו במכרז - - -
אלעד קפלן
זה מצב כמו במערך הגיור, רוב מוחלט של מקבלי השירות הן נשים ורוב מוחלט ברמת ה- 90% פלוס של נותני השירות הם גברים, אלה הם כל הדיינים, אולי זה מכורח ההלכה, אבל גם מנהל האגף, ראש האגף – הרוב גברים.
היו"ר עליזה לביא
ברגע שהיה מכרז פנימי, איזה סיכוי היה לאישה להתמודד - - -
קרן הורוביץ
נכון, לעולם לא תכנסנה נשים למערכת.
אלעד קפלן
לכן לא מספיק להגיד 'יש מצב', צריך לתקן את המצב.
ג'נט שלום
יכול להיות שמשפטית, על זה צריך להתייעץ עם משרד המשפטים. אפשר להוציא חוות דעת שבמכרז פנימי ובמיוחד בנושאים האלה שיש לנו מטרה להעסיק נשים, אם אין אף מועמדת אישה במכרז הפנימי אנחנו נבקש לדלג למרכז הבין משרדי. אני לא חושבת שזה לא חוקי כי ברגע שמשיגים הסכמה של ההסתדרות, אין כאן עניין של חוק הוגן כי זה לא - - -
היו"ר עליזה לביא
אם אנחנו כבר פותחים את זה, היו כעת בחירות במערך הגיור, מה באמת היה שם? ישבו נשים בתהליך, מה היה שם?
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
בוודאי שהיו נשים.
היו"ר עליזה לביא
בבחירה?
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
בוודאי. הגברת רחל סלבצקי, הייתה חברת וועדת היגוי של חמישה אנשים ונבחר מועמד שמצאו אותו כראוי.
היו"ר עליזה לביא
מי בחר את הוועדה?
ישראל פת
היא מונתה על ידי הממשלה.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
הממשלה הקודמת.
היו"ר עליזה לביא
מיכל כורך משתי"ל, בבקשה.
מיכל כורך
תודה. כדי לעשות קצת סדר בדברים, האם תוכלו לתת נתונים ספציפיים של כמה מועצות יש בכלל? לכמה מתוכן אישרתם הרכב עם אישה? בכמה מתוכן יש ממונים שימשיכו את כהונתם וכמה מתוכן תאלצו לשים ממונה?
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
יש 132 מועצות דתיות. עד עכשיו מונו 47 הרכבים. אנחנו מקווים שבחודשיים הארכה שנתתי, אני מניח שיומנו עוד 40 הרכבים. יש 40 מועצות דתיות שיש בהן ממונים שכנראה הממונים יישארו אלא אם משרד המשפטים ישנה את דעתו.
מיכל כורך
ומתוך כל ה-47 ההרכבים, יש אישה אחת?
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
לפחות אישה אחת. גברתי, נתתי דוגמאות של שתי נשים ושל ארבע נשים.
היו"ר עליזה לביא
מהנתונים שלי, יש: גבעת שמואל- אישה אחת, גילה שווורץ. גני תקווה – אביטל אריכא. ראשון לציון- מיכל קלדרון. עזור- רונית תורג'מן. טירת הכרמל – מימי אמזלג. עמק הירדן – חיה ענבר. תל אביב – סימה רוקח. ראש פינה – רוטמייסטר. רעננה – אושרה קורן, יהודית קצין, דבורה צירינג ובת שבע כהן. מרחבים – תמר אלחדד. יהוד – הגר דויג'י. כפר פינס – שלומית צימרינג. שדות נגב – רות אלדד ועופרה חדד. מועצה אזורית מעלה יוסף – בתיה ברנס. מועצה אזורית גליל תחתון – סיגל רוח ודורית אלבז. אור יהודה –ענבל מטמון. הרצליה – יוהלית ביגר. כפר סבא – גילה פוגל וגלית אורן מורן. מעלות – שלומית וולך. זה הדיווח שאנחנו קיבלנו. אני אשמח - - -
קריאה
מזכרת בתיה - - -
ישראל פת
הדיווח הזה לא ממצא, בהרצליה לדעתי יש עוד אחת - - -
היו"ר עליזה לביא
אני אשמח מאוד לקבל נתונים עדכניים. זה דיווח שאנחנו הוועדה ביקשנו והתחלנו. תראה, חלק מהעניין הוא שהנתונים לא מעודכנים.
הישראל פת
המשרד הוא הגורם למסור.
אביטל אריכא
ברשותך, אצלנו המועצה לא נסגרה בזכות המהלך שאתם עשיתם, היא לא הייתה נסגרת לולא כניסת אישה. קיבלתי טלפון, לא היה לי מושג על שום מכרז, שאלו אם אני מוכנה להיות. אמרתי בסדר. אחרי הישיבה הראשונה והיחידה עד היום, הבנתי איך זה הולך שם. באו חבר'ה מהמועצה ואמרו שזה לא היה לרוחם. הם לא ידעו שאישה - - -
ישראל פת
לא היה נסגר, כי לא הייתי מאשר הרכב מועצה דתית בלי אישה.
אביטל אריכא
בוודאי ותודה. זה נראה להם מהלך קצת כוחני. הם שמחים - - -
שולי מועלם-רפאלי
זה היה נראה להם כוחני? את זה אני אוהבת.
אביטל אריכא
זה היה מצוין, אני שמחה. ראש המועצה שלנו ליזי דלריצ'ה חייכה, אמרה לי "חכי, חכי, תראי" ואז חזרתי אליה ואמרתי "חבל שלא הבאתם את אילן היוחסין" - - -
היו"ר עליזה לביא
אבל אם ליזי בראש מועצה, אז אין ספק - - -
ישראל פת
אגב, אנחנו כופים את זה גם על מועצות דתיות חרדיות.
היו"ר עליזה לביא
גילה שוורץ מאמונה, אחרונת הדוברות, בבקשה.
גילה שוורץ
בוקר טוב. תודה על הזכות להיות כאן בישיבה. אני חושבת שהישיבה מאוד חשובה. אני לא רוצה לחזור על כל הדברים שכבר הועלו כאן. גם אני חברת מועצה דתית, גבעת שמואל. אני קצת הולכת עם הדברים של אביטל, אני חברת מועצה בזכות זה שבאו וביקשו ושאלו האם אני מוכנה. השאלה שלי, למה שתהייה רק חברת מועצה אחת. כלומר, למה אנחנו מחייבים היום רק חברת מועצה אחת ולמה שלא שהן לא תהוונה חצי. בסדר, לא נגיע לחצי, נגיע ל-40%, אבל מלכתחילה אנחנו אומרים רק חברת מועצה אחת. אני יכולתי להביא למועצה הדתית בגבעת שמואל עוד ארבע וחמש חברות.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
כי הרשות המקומית לא רוצה.
ישראל פת
את אומרת בעצמך שביקשו ממך.
סגן שר לשירותי דת אלי בן-דהן
הרשות המקומית לא רוצה.
היו"ר עליזה לביא
גילה, יש פה מורכבות קשה, פוליטי ושלטון מקומי. הבושה הזאת שהשלטון המקומי לא נמצא בישיבה הזאת זה לא בכדי. יש כאן מאחזים שהשתרשו שנים רבות. את האחיזה הזאת אנחנו חייבים לערער בכלים המשפטיים, בכלים הפוליטיים. אבל, הכי הכי בצמיחה מהשטח.
גילה שוורץ
באמת מה שכל הזמן אנחנו חושבות, הרי אין לנו שום אינטראקציה אפילו ביננו, בין המועמדות, או בין החברות בתוך המועצות הדתיות, אין לנו גם מושג איך המנגנון בעצם מתפקד. אחד הדברים שאנחנו ב"אמונה" מובילות הוא הכיוון של כמה יותר נשים בכל המסגרות, גם במועצות הדתיות וכדומה, איפה שרק יכולות להגיע נשים.
אני חושבת שאחד הדברים שצריך לצאת מכאן, אני אשמח שיהיה איזה מפגש של כל הנשים שנמצאות היום בתוך המועצות הדתיות או ברשויות. שתהייה לנו אינטראקציה - - -
היו"ר עליזה לביא
אני מציעה ש"אמונה" או אתם תיקחו את זה על עצמכם.
שולי מועלם-רפאלי
יערה תיקח את זה. אנחנו נדאג לקבל ולעשות איזה איזון בין הנתונים של המשרד לבין הנתונים של השלטון המקומי. כך נתחיל איתם את השיח כדי להראות להם כמה הנתונים שלהם עלובים. Networking, הוא קריטי.
אביטל אריכא
נושא המקוואות הוא קצת מחוץ לרלוונטיות של מי שיושבים בראש המועצות הדתיות, הגברים. אני שומעת דברים הזויים. קראו לאישה אחת שאי פעם איחרה למקווה ו'אם כבר איחרת אז למה את לא לומדת?'. אמרתי 'אולי השקיעה משתנה כל כך'. היום למשל, אנחנו נמצאים במצב שאנחנו צריכים לבחור בלנית ומכיוון שאנחנו מקום קטן ולא כמו גבעת שמואל, ערכתי שיחה עם יושב ראש המועצה הדתית שם, אני מתביישת, אני מתביישת להציע את השכר הזה של - - -
היו"ר עליזה לביא
בואי לא נחזור על הדברים. הנושא של הבלניות קשה מאוד. אני דיברתי עליו קודם, אולי איחרת ולא שמעת. גם בזה אנחנו צריכים לטפל וגם בשעות הפתיחה של המקוואות צריך לטפל. היום נשים עובדות עד מאוחר, יש הרבה מאוד דברים שצריך לשנות. אין ספק שברגע שתהיינה יותר נשים הנושאים הללו יעלו.
שולי מועלם-רפאלי
בעניין של המקוואות אני חייבת משפט אופטימי כדי לתת דוגמה את המקום היחיד שבראש הנושא של המקוואות עומדת אישה. זאת העיר אפרת. העיר הזאת גם בזכות ראש המועצה שלה שמאוד היה בעניין, שנשמע הכי טבעי ליושבות ויושבות השולחן הזה, שמי שמתעסק במקוואות תהייה אישה. שם זה הולך וזה מצליח. היא עושה שם דברים נפלאים בכל המשמעות של מקוואות בעולם.
ישראל פת
גם במשרד שלנו מי שמנהל את האגף הזה זו אישה.
היו"ר עליזה לביא
חד-משמעי נושא המקוואות מוזנח, נושא הבלניות מוזנח. אנחנו הקדשנו לזה ישיבה. נחזור ונקדיש לזה גם בוועדת הכספים. אני כבר ישבתי עם הרפרנטית של האוצר בעניין הזה, אני אחזור ואשב ואני אחזור ואקדם. אין ספק שגם בנושאים הללו ברגע שתהיינה יותר נשים במועצות הדתיות שתבאנה את הכלים שעומדים לרשותן, שתעזורנה לנו לנענע את המבנה המעווות שהשתרש לאורך השנים, רק כך נצליח.

אני צריכה לסכם את הישיבה.
גילה שוורץ
סליחה, בבקשה משפט קצר. כבוד סגן השר אמר שלא הגישו נשים את המועמדות שלהן ליושבות ראש המועצות הדתיות. יושבת אתנו איריס זנגי, שכן הגישה מועמדות.
איריס זנגי
אני חברת מועצה במטה בנימין, אני גם חברת הנהלת המועצה אצלנו. אצלנו יש ממונה. אני רוצה לשאול האם אנחנו חברי המועצה יכולים לדחוף לכך שאנחנו בעצם נמנה את ראש המועצה הדתית שלנו במקום הממונה מלמעלה.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו דיברנו על זה. אחרי זה תקראי את הפרוטוקול.

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי מברכת את סגן השר לשירותי דת. הרב בן-דהן, אני פותחת בברכה אליך, עברנו כברת דרך.
אני מבקשת לומר לכם שיש לי הצעת חוק בנושא של החלוקה של הכותל. היום עזרת הנשים היא חמישית והחלקה של הגברים היא ארבע חמישיות. אנחנו חייבים להזיז את המחיצה, להזיז אותה כדי שיהיה יותר מקום לנשים. גם כאן פניתי לשר לפני שאני מניחה את החוק. הוא הבטיח ואמר שהוא לא היה מודע. אני באמת מברכת על שיתוף הפעולה עם הרב בן-דהן ועל הנכונות שלך, על המחויבות שלך לייצוג הולם של נשים במועצות הדתיות ועל הפעילות המבורכת שלך.

הוועדה תפנה ליושב ראש המרכז לשלטון מקומי בנושא העקביות והזלזול באי הגעת נציגי הרשויות המקומיות והשלטון המקומי לדיון הזה. כמו כן בנושא הבטחת ייצוגן של נשים במועצות הדתיות. אנחנו נפגש עם יושב ראש מרכז השלטון המקומי בנוגע להשתתפות הנציגים שלו בישיבות הוועדה.

הוועדה תפנה לשר האוצר בבקשה לבחון את נושא עיכוב הבקשה לרפורמות שהציע סגן השר אלי בן-דהן. אנחנו נפעל לקידומן.

הוועדה תפנה ליועץ המשפטי לממשלה בנושא סיום כהונתם של הממונים במועצות הדתיות אשר פועלים במינוי הישיר של שר המשפטים. הפרשנות הנוכחית של סעיף 6ב'2 כרגע איננה מאפשרת את סיום כהונתם. התוצאה שלה היא עיוות שמאפשרת כהונה בלתי נפסקת שלהם ואי יכולת להשתמש בכלי הזה כדי למנות נשים. כרגע כמובן כל הממונים הם גברים וזה בטח לא חדשה מסעירה עבורכן.

אני רוצה להודות לך אדוני על השתתפות, על המעורבות, על הנכונות ועל הפתיחות. אני רוצה להודות לכולכם.

אני מציעה שהכלים שעומדים לרשותנו, כמובן שאנחנו נעשה את המוטל עלינו במה שהקראתי. תתאגדנה, תפגשנה, תראו איך אתן לוקחות את האחד ועוד אחד שיהיו יותר משניים. הדברים והדפוסים צריכים באמת לעזור גם לחברות חדשות שתצטרפנה. מתברר שבמקרה, כי אם לא היה כאן את הלחץ של הוועדה התמונה הייתה אחרת. אל תצבעו את זה בצבעים פוליטיים. אני חוזרת ואומרת, אל תצבעו את זה בצבעים פוליטיים, כי כשזה נצבע בצבעים פוליטיים, הדרך לתיקון הולכת ומתעממת.
תודה רבה, המשך יום טוב לכולם, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:53.>

קוד המקור של הנתונים