ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 04/11/2014

1.שיטור ואבטחה במגרשים - סיכום עונת המשחקים 2013/2014 ומדיניות לעונת המשחקים 2014/2015 2.הרחבת סמכויות מנהליות למנהלי האירועים ולקציני המשטרה במגרשי והיכלי הספורט 3.הקמת היחידה המשטרתית לטיפול בהפרות סדר במגרשים ולמאבק בהימורים הבלתי חוקיים

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדה משותפת של ועדת הפנים והגנת הסביבה ושל ועדת החינוך, התרבות והספורט
לדיון בהלס"י בנושא "נפגעים באירועי ספורט המוניים"
04/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 6>
מישיבת ועדה משותפת של ועדת הפנים והגנת הסביבה ושל ועדת החינוך, התרבות והספורט
לדיון בהלס"י בנושא "נפגעים באירועי ספורט המוניים"
יום שלישי, י"א בחשון התשע"ה (04 בנובמבר 2014), שעה 11:00
סדר היום
<1.שיטור ואבטחה במגרשים - סיכום עונת המשחקים 2013/2014 ומדיניות לעונת המשחקים 2014/2015
2.הרחבת סמכויות מנהליות למנהלי האירועים ולקציני המשטרה במגרשי והיכלי הספורט
3.הקמת היחידה המשטרתית לטיפול בהפרות סדר במגרשים ולמאבק בהימורים הבלתי חוקיים>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – היו"ר
שמעון אוחיון

עמרם מצנע

מסעוד גנאים

תמר זנדברג

דב חנין

אחמד טיבי

איתן כבל

יריב לוין

עיסאווי פריג'

יואל רזבוזוב
מוזמנים
>
שרת המשפטים ציפי לבני

יעקב פרידברג - עו"ד, משרד המשפטים

אורי שפר - ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

מירב כהן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד התרבות והספורט

לואי בדיר - מפקח ספורט, משרד התרבות והספורט

ניצן בן נתן - פרויקטור המועצה למניעת אלימות בספורט, משרד התרבות והספורט

השופטת עדנה בקנשטיין - יו"ר מרכז המועצה הלאומית לספורט, משרד התרבות והספורט

דני קריבו - ראש אט"ב, המשרד לביטחון פנים

תנ"צ אמיתי לוי - רח"ט אבטחה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ יונתן זייטק - רמ"ד רישוי, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק בועז קמיניץ - קמ"ד משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק דימיטרי חינבלאום - קמ"ד חקירות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק מידד לביא - קצין ג"מ, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רונאל חרמץ - ראש תחום מניעה, אגף מצילה, המשרד לביטחון פנים

תמר ליברטי - עו"ד, המחלקה המשפטית, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

שבתי גרברצין - דוברות משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רות דיין מדר - מנהלת תחום ספורט, מרכז השלטון המקומי

רותם קמר - מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל

אבי לוי - מנהל ליגות נמוכות וחובבניות, ההתאחדות לכדורגל

יורם באומן - יו"ר מינהלת הליגות לכדורגל

אורן חסון - מנכ"ל מינהלת הליגות לכדורגל

מרדכי ברונשטיין - מזכיר החברה וסמנכ"ל לפיתוח עסקי, מינהלת הליגות לכדורגל

יעקב ברדה - דובר מינהלת הליגות לכדורגל

עדלי מרכוס - מנכ"ל מינהלת הכדורסל

אלי פסטמן - האדומים

אמיר לובין - יו"ר הפועל תל אביב

יוסי סחלי - מנכ"ל הפועל תל אביב

יניב משולם - חשב הפועל תל אביב

שמואל תומר - סמנכ"ל כספים, מכבי תל אביב

עומרי קולין - עוזר מנכ"ל המוטעצה להסדר ההימורים בספורט

אריה בקנשטיין - אזרח

לילי הלפרין - מרצה

פז ברנט - לוביסט (פוליסי), מטעם מפעל הפיס
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<1. שיטור ואבטחה במגרשים - סיכום עונת המשחקים 2013/2014 ומדיניות לעונת המשחקים 2014/2015 >
2. הרחבת סמכויות מנהליות למנהלי האירועים ולקציני המשטרה במגרשי והיכלי הספורט
3. הקמת היחידה המשטרתית לטיפול בהפרות סדר במגרשים ולמאבק בהימורים הבלתי חוקיים
היו"ר דוד צור
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה המשותפת לוועדת הפנים והגנת הסביבה ולוועדת החינוך, התרבות והספורט. נמצאים אתנו יושב ראש ועדת החינוך והספורט, חברי, חבר הכנסת עמרם מצנע ושורה של חברי כנסת שכולם עוסקים בנושא כמו חבר הכנסת יואל רזבוזוב שהוא יושב ראש ועדת הקליטה והוא יושב ראש שדולת הספורט בכנסת, חבר הכנסת עיסאווי פריג', חבר הכנסת אחמד טיבי, חבר הכנסת מסעוד גנאים, חבר הכנסת יריב לוין, חבר הכנסת שמעון אוחיון וחבר הכנסת דב חנין. אני עוד בטראומה מכך שחבר הכנסת יריב לוין אוהד הפועל תל אביב.
עיסאווי פריג'
שניהם אוהדי הפועל תל אביב.
היו"ר דוד צור
עוד מעט תצטרף אלינו שרת המשפטים.

אין ספק שהדיון הזה תפס תפנית מסוימת, אם כי צריך לומר שמראש הוא נקבע בתכניו להיות מאוד רלוונטי גם למה שקרה אתמול.
אחמד טיבי
זאת ישיבה שנקבעה מראש?
היו"ר דוד צור
כן. הדיון הזה שנקבע מראש דיבר על הנושא של האכיפה והאלימות.

הצטרפה אלינו שרת המשפטים.

בגלל קוצר הזמן של השרה, אני אפתח בכמה מלים כלליות ואני אתן לשרה לומר כמה מלים.

כפי שהתחלתי לומר, הדיון נקבע מראש כדי לדון בשלושה נושאים: הנושא הראשון הוא הנושא של השיטור והאבטחה במגרשים, גם בהקשר של אופן הפעילות וגם בנושא העלויות והמעמסה הגדולה שזה מטיל על הקבוצות, עד כמה בסופו של דבר השתפרנו, וכן לקבל סיכום שהמשטרה אמורה להציג יחד עם המינהלת. נמצא אתנו יושב ראש מינהלת הכדורגל והמנכ"ל שלה ואנחנו מאחלים לכם בהצלחה. אמנם פתיחה רועשת אבל מכל משבר אפשר לצאת לדרך חדשה. נמצא אתנו גם מנכ"ל המינהלת בכדורסל. נמצא כאן אורי שפר ונציגי משרד התרבות והספורט.
הנושא השני אמור להיות הנושא של סמכויות מינהליות ואכיפה והנושא השלישי, דיברנו על הקמת היחידה המיוחדת שאחרי מה שקרה אתמול אנחנו רואים כמה בסופו של דבר יחידה כזאת יכולה להיות מאוד אפקטיבית, מקצועית והיא נדרשת הן במניעה ובסופו של דבר בתגובה לאירועים כאלה.
מסעוד גנאים
יחידה של אבטחה או של המשטרה?
היו"ר דוד צור
זאת יחידה מיוחדת לנושא של אבטחה וגם מודיעין. אלה נושאים שדנו עליהם גם עם יושבת ראש המועצה למניעת אלימות בספורט, נשיאת בית המשפט השלום בתל אביב, כבוד השופטת עדנה בקנשטיין.

אני אשמח אם שרת המשפטים תפתח בכמה מלי ואחרי כן נתחיל בדיון.
שרת המשפטים ציפי לבני
תודה. קודם כל, תודה. צורי הזמין אותי בעקבות האירוע שהיה אתמול כי מטבע הדברים כאשר רואים את הקיצוניות מגיעה למחוזות האלה, אי אפשר להמתין יותר וצריך לעשות פעולות שהן פעולות דרמטיות.

כמובן שמה שיקרה במגרשים תלוי - עוד הרבה לפני שאנחנו מגיעים לאכיפה ולענישה – קודם כל בחינוך ונמצא אתנו כאן יושב ראש ועדת החינוך אבל בנושאים שקשורים לפחות למשרד המשפטים, אני רוצה להבהיר את הדברים הבאים. צורי גם דיבר אתי על נושאים שהם נושאים שנמצאים בהליכים ומה חשוב לקדם ועד שהגעתי לכאן כבר הספקתי לעשות חלק מהבדיקה.

קודם כל, האירוע של אתמול הוא לא אירוע משמעתי אלא הוא אירוע פלילי לכל דבר ועניין. כך הוא יטופל על ידי הפרקליטות. זאת המסקנה. זה לא עוד עניין שקשור לבתי דין למשמעת אלא זה אירוע פלילי וכך הוא יטופל. זה מסר אחד.

הדבר השני. מאחר שאנחנו רואים כאן מכת מדינה שהולכת ומחריפה, גם מבחינת גורמי אכיפת החוק הטיפול יהיה כזה שגם יבקש את הענישה הגבוהה וגם הגשת ערעורים בעת הצורך על מנת להבהיר שזה לא איזה דבר שנגמר בדלת מסתובבת בבתי המשפט. התבקשתי גם להעלות את נושא השתלמויות לשופטים על מנת שיקבלו את הזווית הנכונה ויבינו את הסיטואציה המיוחדת שקורית במגרש. מכאן אני הולכת – ולכן אני גם קצרה – לנשיא בית המשפט העליון ושם אני אעלה גם את הנושא הזה.

כמו כן התבקשתי לבדוק מתן סמכויות מינהליות להרחקה מהמגרשים. אני מבינה שקיימות סמכויות.
היו"ר דוד צור
אנחנו רוצים להרחיב אותן.
שרת המשפטים ציפי לבני
קיימות סמכויות ומבחינת משרד המשפטים ומבחינתי, אני תומכת גם במתן סמכויות כאלה וגם בהרחבת הסמכויות האלה. ככל שיועברו אלינו לבדיקת הגורמים המקצועיים אותן תקנות שנדרשות – זאת לא חקיקה אלא אלה תקנות - כך אנחנו נסיים את זה מהר. אנחנו בוודאי תומכים. אני תומכת בהגדלת הסמכויות האלה.
אני מבינה שעולה הצעת חוק חדשה שעוסקת בענישה שתבוא לוועדת שרים לחקיקה ובוודאי שאתמול גם בה.

אני רוצה לומר שלא נטעה. מה שקורה במגרשים הוא לא רק קורה במגרשים אלא אלה תופעות חברתיות פנימיות שקשורות גם בצורך בחינוך, גם אלמנטים של גזענות נכנסים פנימה לתוך האירוע – זה לא האירוע של אתמול אבל אלה אירועים שאנחנו רואים במקומות אחרים בכדורגל – ומבחינתי הטיפול צריך להיות רב מערכתי ועמוק. מה שקשור למה שראינו אתמול, בכל הנושאים עליהם אני אמונה ברמה המידית של אכיפה, ענישה, מתן סמכויות מינהליות – הכול יטופל מהר כדי להעביר את המסר הכי חד שאפשר. האירועים האלה, אלה לא אירועים של אוהדי כדורגל. זה מעיד על כולנו.
היו"ר דוד צור
תודה. כמה מלים לגבי האירוע שאירע אתמול. אנחנו הסתכלנו עליו בכמה רבדים וצריך לומר את זה בצורה הכי ברורה וחדה. מהאירוע של אתמול אני רואה שיש כאן כשל אבטחתי. יש הרבה מאוד גורמים תורמים להידרדרות של האירוע, ואולי פחות ניכנס אליהם אבל השורה התחתונה היא החלטת השופט, שדברים שההתאחדות צריכה לבדוק אותה, נכונה או לא נכונה, מה אומר התקנון בעניין הזה, התרומה של הקבוצות לעניין כי אני מבין יותר ויותר מהבוקר שהיה גם עידוד מצד פעיל מאוד בכיר שאמר להם להיכנס למגרש. אני מדבר על הפריצה השנייה ואם זה נכון, הדברים חמורים ודורשים התייחסות ברמה של ההתאחדות בתחום המשמעתי. אמרה בצדק שרת המשפטים שבראש וראשונה ירידה לתחומי המגרש, זאת עבירה פלילית, נקודה. צריך למצות את הדין ואנחנו מצפים מהמשטרה שבעניין הזה תמצה את מלוא המהלכים אחרי הארכת המעצר. אם זה תיק שעובר לפרקליטות או שעדיין נשאר בידי המשטרה, שההליכים ימוצו.

יש כאן את הרובד של האחריות, החלוקה במשימות בין המאבטחים לבין מפקדי המשטרה. יש שם 400 מאבטחים ו-200 שוטרים. לעניין המניעה, אין ספק שבשלב הזה האם האירוע הזה היה נצפה לפני כן, אני לא יודע אבל צריך לשמוע כאן מהמשטרה האם היו אינדיקציות כי לפחות על פי חלק מהאמירות אתמול והיום האירוע הזה היה לכאורה אירוע מתוכנן, ואם הוא היה כזה, בוודאי ובוודאי מאיר איזה אור מאוד מיוחד לגבי האיסוף המודיעיני הנדרש, אותו דסק מודיעין עליו אנחנו מדברים כל הזמן במטה הארצי, אותה יחידה מיוחדת שיכולה למנוע אירועים כאלה.

בסופו של דבר לגבי ההחלטה שהיא אולי נכונה להפסיק את המשחק, נשמע גם את אנשי המינהלת ואת אנשי ההתאחדות.

אם יש שאלה ספציפית, אולי לשרה יש זמן.
עמרם מצנע
הישיבה הזאת של הוועדה המשותפת בראשותו של דוד צור לוועדת החינוך ולוועדת הפנים נקבעה קודם לכן. הוועדה מקיימת פעילות אינטנסיבית לאורך כל השנתיים האחרונות ויצא שהיום אנחנו מתכנסים בפורום הרבה יותר רחב בגלל כמובן האירועים של אתמול.

אנחנו חיים בחברה אלימה. לא צריך להיות מבין גדול ולא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שאנחנו חיים בחברה אלימה ומגרשי הכדורגל והספורט לא נשארים אי בודד בו הכול מתנהל כהלכה. אנחנו עוסקים המון במערכות החינוך ובמערכות האחרות בנושא של חינוך לכבוד הדדי, האחר הוא אני, ניסיון להתמודד עם האלימות גם בבתי הספר, גם ברחוב, גם בתקופת החופש וגם בסופי השבוע ובטח במגרשי הכדורגל.

אני מוכרח לומר לכם שאני לא חושב שאת האדם הזה או את האנשים האלו בעקבותיהם התחוללה המהומה, אלה שפרצו למגרש, אפשר לחנך. צריך להעניש. אני מתרשם שהנקודה המרכזית היא לא החוקים – וחוקים אפשר לשפר – והיא לא הנהלים אלא האכיפה. האכיפה, האכיפה, האכיפה. כלומר, החקירה, כתבי אישום וכמובן בתי המשפט ומחויבותם של בתי המשפט להצטרף לצורך הזה להתמודד עם האלימות בכלל ואלימות במגרשי הכדורגל בפרט.

דרך אגב, אני גם חושב שלא ניתן למנוע התפרצות של אדם בודד לתוך מגרש. אני מניח שניתן היה למנוע את מה שקרה אחרי כן.
שמעון אוחיון
אבל עצרו 13.
עמרם מצנע
אני מעיר על האדם הבודד כי נאמר שיש אבטחה נגד זה שאדם בודד יתפרץ למגרש. אני רוצה להזכיר שפעם היו גדרות במגרשי הכדורגל ועקב המקרה המאוד טרגי באצטדיון בחיפה עם מכבי חיפה, הוחלט, בצדק, להסיר את הגדרות ולכן הבעיה העיקרית היא הרתעה והרתעה אמיתית, חד משמעית וברורה. אני מניח שבוועדה פעם נדרשתם לבדוק כמה כתבי אישום הוגשו וכמה מהם נגמרו בהרשעות ש אנשים שיושבים בבתי סוהר, כמה אנשים שעברו עבירות בתחום המגרש והאצטדיון מצאו את עצמם מורחקים ומתייצבים בתחנת המשטרה כפי שהחוק בעצם קובע. בסופו של דבר הרתעה היא שם המשחק.

כמובן צריך לבדוק דברים רבים נוספים אבל אני לא רוצה להתייחס אליהם. אני רוצה להעיר הערה אישית אחת. אני קורה לשופט המשחק לבטל את הכרטיס האדום. תודה.
היו"ר דוד צור
לגבי האמירה של עמרם, אני לוקח לעצמי רגע את הכובע של איש המקצוע, פחות חבר כנסת. הוא צודק במה שהוא אומר כי תרחיש הייחוס בו נערכים כוחות האבטחה הוא לא למנוע את החודר הבודד כי אז צריך לעשות גדרות וצריך לעשות מעטפת.
מסעוד גנאים
אבל זה מסוכן מאוד.
היו"ר דוד צור
צריך לומר שיש הצלחה דווקא בשנים האחרונות במניעה של הדבר הזה, בהגדרה של זה כעבירה פלילית. הכול בסוף זה עניין של סד"כים, האם אנחנו רוצים לעשות שרשרת. יחד עם זאת, אני רואה כשל אבטחתי בזה שהסדרנים והמאבטחים לא נמצאים עם הפנים לקהל אלא נמצאים עם הגב לקהל וצופים במשחק. לכן הקלות הזאת בה מצליחים לחדור היא כשל אבטחתי, בראש וראשונה בגלל שהם לא עושים את עבודתם.

אני מוריד לרגע את הכובע שלי כאיש מקצוע ואני מדבר כיושב ראש הוועדה. אני רוצה לנהל כאן מצב בו אנחנו מדברים, מה שנקרא חבר כנסת ובני אדם.
שרת המשפטים ציפי לבני
ברשותך, אני אלך.
היו"ר דוד צור
תודה רבה לשרת המשפטים.
שרת המשפטים ציפי לבני
תודה רבה. תעדכן במה שצריך.
היו"ר דוד צור
מי שרוצה להתייחס, אני מבקש להירשם בצורה מסודרת אצל מנהלת הוועדה. סדר הדוברים יהיה כזה: אנחנו קודם כל נשמע את מינהלת הכדורגל , אחרי כן את חבר הכנסת יואל רזבוזוב, אחרי כן אני ארצה לשמוע את משטרת ישראל ואחרי כן את חבר הכנסת אחמד טיבי. בבקשה.
יורם באומן
שלום ותודה על שהזמנתם אותנו לדיון. אני יושב ראש מינהלת הליגה בכדורגל החדשה יחסית. אני מבקש להודות על הזמנתכם אותנו וברשותך אני רוצה להחמיא לטיימינג של הוועדה הזאת. בחיים צריך גם מזל.
דב חנין
אנחנו מרגישים חסרי מזל.
יורם באומן
מי?
דב חנין
הציבור הישראלי.
יורם באומן
הציבור הישראלי לא חסר מזל. לציבור הישראלי יש כאן הזדמנות יוצאת דופן שכתוצאה מהאירוע הזה יקרו דברים. זאת סיטואציה חריגה בעולם בו אנחנו חיים בתחום הזה כי הדברים מתנהלים לאט לאט.

אני רוצה לציין - בדיוק כמו שחבר הכנסת עמרם מצנע אמר - ולומר שאוזלת היד המרכזית היא באכיפת החוק על ידי בתי המשפט ועל ידי המשטרה. כאן מצויה הבעיה. אורן מנכ"ל המינהלת ואני חזרנו לפני שבוע מסיור באנגליה וראינו איך הם מטפלים בבעיות של אוהדים שמתנהגים לא כראוי, מדליקים אבוקות או רוצים לרדת למגרש. זה לא שזה לא קורה, אבל ראינו איך הם מטפלים בזה והם מטפלים בזה באגרסיביות הראויה. לכן הסיטואציה שם שונתה. אני חושב שצריך לייצר רף ענישה מינימלי לעבירות במסגרת ספורט. לא מקסימלי כפי שקיים היום אלא מינימלי. זה דבר ראשון. למשל, מי שפורץ למגרש, יהיה מינימום עונש של – אני לא שופט – שלושה חודשים או שישה חודשים. אין פחות. אין יותר מדי שיקול דעת. אני חושב שצריך בכל מחוז לעשות מינוי של שופטים שמתמחים בתחום הספורט ובמקרים האלה יהיה שיפוט מהיר. לא לתת למערכת למרוח את הסיפור כפי שקורה ברגע זה עם מקללי מהראן ראדי ממכבי תל אביב. הבנתי שהנושא בטיפול אבל הוא בטיפול ארוך מדי. הפרשה הזאת הייתה צריכה להיות כבר מאחורינו. הם היו צריכים להיענש אבל למעשה הם יכולים לבוא למגרשים ואני לא יודע מי בודק אם הם חזרו למגרשים או לא.

קנס מינהלי שיוגש על ידי קצין משטרה, עובד מדינה, מפקח, בדומה לעישון באצטדיונים. זה דבר נוסף שלדעתנו צריך להיות.

יצירת מנגנון שמאפשר לנו, למינהלת, לייצר תביעה אזרחית עם פיצוי ללא הוכחת נזק בדומה לחוק הספאם או חוק לשון הרע.

אפשרות להגשת קובלנה פלילית לבית משפט על ידי המינהלת. כתב אישום פרטי שהמינהלת תוכל להגיש כתב אישום נגד פורעי חוק.
היו"ר דוד צור
זה קיים.
יורם באומן
בסדר. איסור כניסה למגרש לאוהדים שתויים. אוהד שתוי, כפי הנראה זה חלק מהסיפור שהיה שם אתמול.
היו"ר דוד צור
משטרת ישראל, אני מבקש שתרשמו את הנושאים ותתייחסו לדברים שנאמרים כאן.
אחמד טיבי
גם חברי כנסת שתויים לא צריכים להיכנס למגרשים.
יורם באומן
על זה אין ויכוח. מצאנו הסכמה מידית.

איסור כניסה למגרשים לאוהדים שתויים כולל בדיקות מקצועיות של ינשוף בכניסה לאצטדיונים. שיבדקו אנשים. אי אפשר לבדוק את כולם, אבל אם השומר רואה משהו, שיבדוק.

כפי שציינת, הקמת יחידה משטרתית לטיפול בתחום הספורט שכולל אירועי ספורט, מודיעין וגם את נושא הספסרות. כל הדברים האלה צריכים להיות מטופלים על ידי יחידה מקצועית.
היו"ר דוד צור
יורם, תגיד לנו משהו לגבי מה שהמינהלת מתכוונת לעשות ספציפית לגבי האירועים ולגבי האירוע האחרון.
יורם באומן
לגבי האירוע הספציפי הזה, האמצעים הקיימים ברגעים אלה הם העמדה לדין דרך בתי המשפט של ההתאחדות. אנחנו אוספים היום את כל ראשי הקבוצות בליגת העל. אני חושב שצריך להגיש גם תביעות אזרחיות.
עיסאווי פריג'
כמה מקרי אלימות בליגות הבכירות מתחילת השנה היו במגרשים?
יורם באומן
אני לא יכול לתת לך את המספר.
היו"ר דוד צור
למשטרה יש את הנתון הזה?
אמיתי לוי
אפשר להגיד.
עיסאווי פריג'
לפני שלושה שבועות בנצרת עילית בליגה הלאומית קרה שהאוהדים רבו והיו זריקות אבנים ומהומה. איך הנושא הזה טופל? האם יש לך את כל האמצעים?
יורם באומן
אם יש לי את האמצעים?
עיסאווי פריג'
האמצעים שיש לך. לפני שלושה שבועות בנצרת עילית היה מקרה חמור. איך טופל המקרה הזה? הייתה אלימות. אנשים רבו וזרקו אבנים אחד על השני, אבל כאילו כלום לא קרה.
יורם באומן
זה חמור מאוד ואני רוצה להודות בפני הפורום הזה שאני אפילו לא ידעתי על כך וזה חלק מהבעיה.
היו"ר דוד צור
מה ששאל חבר הכנסת עיסאווי פריג', המשטרה יודעת על זה? ההתאחדות יודעת על זה?
אבי לוי
ההתאחדות יודעת. שתי הקבוצות האלה הועמדו לדין.
היו"ר דוד צור
והאנשים עצמם? יש עצורים באירוע הזה?
אבי לוי
הייתה שם זריקת אבנים.
עיסאווי פריג'
אירוע מאוד חמור. זה מקרה חמור.
היו"ר דוד צור
יורם, מילה אחרונה כי אני רוצה להתקדם.
יורם באומן
אורן מבקש להוסיף עוד דבר.
אורן חסון
אני רוצה להוסיף שני משפטים. אני מנכ"ל מינהלת הליגה בכדורגל. אנחנו הוקמנו בסך הכול לפני מספר חודשים ואני חושב שאנחנו מצלצלים בכל הפעמונים שאנחנו יודעים ומתריעים על כך שהבעיה העיקרית שלנו היא הנושא של האלימות והבעיה המרכזית לטיפול בנושא של אלימות היא האכיפה של בתי המשפט. לא יתכן שירידה לכר הדשא שמהווה עבירה פלילית, אני – תקנו אותי אם אני טועה – לא יודע על אוהד אחד שנאסר כתוצאה מפעולה כזאת. למה אנחנו מחכים? שיקרה אסון? הרי אם אותו אוהד היה יורד חלילה עם מכשיר כלשהו, היה קורה פה אסון. אני לא מצליח להבין. יש לבתי המשפט את הסמכות. יש חוק בנושא הספורט שיכול להטיל גם חמש שנות מאסר על אוהד. לפני שנתיים היה אירוע בדרבי בתל אביב עם אוהדת שירדה לכר הדשא והשתוללה, מה קרה אתה? הפכה להיות סלבריטאית? אני חושב שיש כאן אוזלת יד חמורה ביותר של רשויות האכיפה במדינת ישראל ואנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל. יש מדינות רבות באירופה, ולא רק אנגליה, אלא גם שוויץ ומדינות נוספות, שסבלו מחוליגניזם ומאלימות מאוד קשה אבל שם טיפלו בזה ביד קשה ותראו את התוצאות. למה אנחנו צריכים להמציא את הגלגל?
היו"ר דוד צור
תודה. חבר הכנסת יואל רזבוזוב.
יואל רזבוזוב
שלום לכולם. קודם כל, באמת עצוב לחברה שלנו שדווקא היום, 19 שנים אחרי רצח רבין אנחנו שוב עוסקים במיגור אלימות בספורט. אני כן רוצה להתייחס ולומר שכל מי שיושב בחדר הזה, אני חושב שספורט הוא בדמו ובנפשו. הדיון הזה נקבע לפני זמן רב וזה לא דיון דחוף אחרי האירוע. בכנסת הזאת יש הרבה אנשי ספורט והרבה אנשים שאוהבים ספורט. החוק שהוגש על ידי וחתום על-ידי חבריי, קולגות שלי בכנסת, הוגש לפני חודשיים וביום ראשון הוא עולה לוועדת שרים לחקיקה. החוק אומר בדיוק מה שאמר מנכ"ל מינהלת הליגה.
אנחנו מדברים על כך שהשופט ביום ראשון בבוקר, אחרי המשחק, אחרי שכבר דן בשני תיקי רצח, מגיע אליו איזשהו חוליגן שהתפרע והלך מכות במגרש, הוא מסתכל עליו ומשחרר אותו. הוא מרחיק אותו לשניים-שלושה משחקים. ראינו מה קרה במקרה הקודם שהיה לפני שנתיים בדרבי. בהצעת החוק בא הגוף המחוקק לאפשר למערכת המשפט בישראל להעניש בחומרה. אנחנו רואים במכות ובכל החוליגנים האלה שנמצאים במגרשים באירועי ספורט משהו הרבה יותר חמור מאשר מכות ברחוב. אם יש מכות ברחוב, אף אחד לא יודע. אחרי האירוע של אתמול, יושבת כאן הוועדה עם אנשים מכובדים וכולם מדברים וכל התקשורת רועשת סביב הנושא הזה. אנחנו חייבים להתחיל בזה.
כמו שאמרה שרת המשפטים, יש דברים בחקיקה ויש דברים בתקנות, אבל אנחנו כאן מתגייסים לנושא. יושבת כאן משטרת ישראל ואני חושב שהיום יש גיוס גדול במשטרה ואנחנו חייבים לקחת את המודל הזה אותו אנחנו לא ממציאים. מדובר במודל של יחידה במשטרה שעוסקת בספורט, מתעסקת במודיעין, בה יש שוטרים מיומנים לעשות סדר במגרשים, חבר'ה חזקים ולא מאבטחים שלוקח להם חצי שעה להגיע לאירוע. אני אומר שיש תקציבים. היום, כאשר הנושא זה חם, אני חושב שזאת ההזדמנות לטפל בו.

כמו שאמרו כאן - וכבר דיברנו על זה לפני כן וגם בשדולת הספורט העלינו את הנושא הזה – יש את השופט. כמו שיש שופט תעבורה, צריך להיות שופט ספורט, אחד שגם עוקב אחרי הספורט ולא מנחיתים עליו איזשהו תיק בו הוא לא מבין. אני תמיד עושה את ההשוואה, אם אירוע המכות היה קורה באופרה, הבן אדם היה נאסר אבל באצטדיון, בספורט, זה נשמע לגיטימי, בסדר, הלכו מכות אבל כולם הולכים שם מכות. את זה אנחנו חייבים למנוע.

קיבלתי היום SMS לגבי הליגות הנמוכות, שם כמעט ואין סדרנים ואין משטרה. כאן עוד הספיקו לעצור ולהפסיק את האירוע, אבל שם זה יכול להיגמר ברצח.

אני קורא לכל החברים שלי כאן ושוב אני מציין ואומר שאנחנו עובדים. אני לא יודע מה היה בכנסת הקודמת או לפניה, אבל כאן יש חברי כנסת שאוהבים ספורט ואכפת להם מהספורט. זאת ההזדמנות שלנו עכשיו להעביר את כל התקנות והחקיקה הנדרשת כדי לעצור את האירועים האלה. תודה.
היו"ר דוד צור
אני חייב לומר שוב לגבי ענייני אכיפה וסמכויות מינהליות וכן הלאה. אין ספק שהכלים האלה הם חשובים אבל לא יכול להיות היעדר יישום שלהם, נחישות, הליכה לכתבי אישום ומעקב אחריהם. אני חייב לומר לכם שאני נבוך בשם אלה ששואלים את השאלות. שאל חבר הכנסת עיסאווי פריג' לגבי אירוע ספציפי שהוא לא אירוע היסטורי משנות ה-90 אלא זה אירוע שקרה לפני שבועיים-שלושה ואני חייב להבין האם בתוך המערכת נעשה משהו והאם יודעים על המקרה. אני מקבל תחושה שהדברים האלה בסוף מתפוררים.
עיסאווי פריג'
זריקת אבנים בין מחנות האוהדים.
היו"ר דוד צור
יש תשובה לעניין הזה? אתם יודעים להגיד מה היה באירוע הזה?
אמיתי לוי
אנחנו ניתן אחר כך את העובדות.
היו"ר דוד צור
אני יודע שאתם רוצים להציג מצגת.
אמיתי לוי
לא, לא מצגת אלא כמה עובדות לגבי אתמול.
היו"ר דוד צור
אני אאפשר לכם להתייחס לאירוע של אתמול, אבל שאלו כאן לגבי אירוע ספציפי ואני שואל האם האירוע הזה טופל.
עיסאווי פריג'
אני מדבר על ליגה בכירה, נצרת עילית.
היו"ר דוד צור
התאחדות הכדורגל, בבקשה.
רותם קמר
תודה רבה על שהזמנתם אותנו ועל העיתוי. אנחנו יחד עם המינהלת נמצאים באותה סירה. אמנם העברנו אליהם את שרביט הניהול והטיפול אבל אנחנו בהחלט מחזקים אותם. אני חושב שהדברים שיורם אמר כאן הם דברים מאוד חשובים שנאמרו לא פעם ולא פעמיים בישיבות הוועדה כאן, הועלו על הכתב ודוברו במועצה למניעת אלימות אבל השאלה היא מה בסופו של דבר אנחנו עושים אתם. התחושה היא שכל פעם אנחנו חוזרים על עצמנו ושום דבר לא נעשה. אנחנו חוזרים עוד פעם לבתי הדין של ההתאחדות לכדורגל ואמרנו לא פעם ולא פעמיים שהיכולת של בתי הדין היא מאוד מאוד מוגבלת, היא הולכת לקבוצות וגם אחריות הקבוצות בסופו של דבר היא אחריות שילוחית.
היו"ר דוד צור
אני לא מקבל את זה.
עמרם מצנע
הוא מדבר על בתי הדין המשמעתיים.
היו"ר דוד צור
אני יודע בדיוק על מה הוא מדבר. אני מדבר על מה שקשור לקהל האוהדים וכן הלאה. זה אכן מטופל וזה צריך להיות מטופל בציר מסוים. אתה לא יכול לומר שאין לכם כהתאחדות אחריות על מה שנעשה בתוך הקבוצות ובין הקבוצות על ידי בעלי מקצוע.
רותם קמר
בוודאי.
היו"ר דוד צור
על השיפוט. אני מבקש שתתייחס לעניין הזה כי כולם מתייחסים לבתי המשפט ולמשטרה. תתייחס לעניין שבאחריותכם.
רותם קמר
אין ספק שלבתי הדין של ההתאחדות לכדורגל יש אחריות וקבוצות עומדות לדין והתובע של ההתאחדות מגיש כתבי אישום, אבל בסופו של דבר צריך להבין שכדי לפתור את הבעיה הזאת, זאת בעיה שצריכה טיפול מערכתי כי ענישה משמעתית יכולה ללכת לשחקן, יכולה ללכת לקבוצה, אבל כאן אנחנו נתקלים באוהדים שלנו כהתאחדות לכדורגל אין את היכולת להגיע אליהם.
עיסאווי פריג'
יש לכם את היכולת.
רותם קמר
תכף אני אסביר. אוהדי הכדורגל, בסופו של דבר מי שיכול לטפל בהם זאת המשטרה ואלה בתי המשפט. שם טמון הדבר.
היו"ר דוד צור
לפי תקנון ההתאחדות, האם באירוע כזה צריך להרחיק את ערן זהבי?
רותם קמר
כן. בסופו של דבר היה שם שיקול דעת של השופט. אפשר להתווכח על שיקול הדעת, יכול להיות שהחוק היבש אומר כך ושיקול הדעת אולי צריך להפעיל את זה בצורה אחרת אבל לשם כך יש ועדה מקצועית שתדע לטפל באירוע הזה ולהסיק את המסקנות ולהפיק את הלקחים. בסופו של דבר שום דבר לא מצדיק את התוצאה.
היו"ר דוד צור
ברור.
רותם קמר
גם הכרטיס האדום. צריך להבין שהאווירה של דרבי תל אביבי בלי האדום היא אווירת מלחמה. אווירת מלחמה. אם היה פאוול או איזשהו עימות בין שחקנים, זה היה מביא לפיצוץ הזה. הכרטיס האדום, זה רק הטריגר.
היו"ר דוד צור
אתה עומד מאחורי שיקול הדעת לשים שם שופט שהוא לא מהשורה הראשונה מבחינת הניסיון שלו והוותק שלו?
רותם קמר
הוא שופט מהשורה הראשונה חד משמעית.
עדנה בקנשטיין
אני רוצה לשאול אותך מה אתם עושים אם אתם רואים שהשופט טעה בשיקול הדעת שלו וכל האירוע הזה התנפח אולי בגלל טעות שלו. מה אתם עושים במצב כזה?
עיסאווי פריג'
זה דיון מקצועי.
קריאה
אי אפשר להפיל את התיק הזה על השופט.
עיסאווי פריג'
זה לא דיון מקצועי. אני לא חושב שאנחנו צריכים להיות שם. בואו נחשוב כל אחד מהזווית שלו מה יכולים לעשות בעתיד.
היו"ר דוד צור
זאת שאלה לגיטימית. אף אחד לא מפיל עליו תיק ואל תכניסו מלים לפה, כי זה לא מה שאמרנו. בסוף אם בעלי תפקידים כמו השופט או אם שורה אוברוב ממכבי תל אביב אמר להם תיכנסו עכשיו כדי לפוצץ את המשחק, אלה דברים שהם אמורים להיות מטופלים על ידי ההתאחדות. אנחנו מדברים על כך שבסוף זה אירוע ספורט בו כולם צריכים להיות בהבנה שהם צריכים לתרום לספורט והשופט הוא מרכיב מרכזי. בעלי תפקידים כמו שורה אוברוב לצורך העניין, הם מרכיב מרכזי. שחקנים בהתנהגות שלהם, ההתנהגות של ערן זהבי אחרי כן שאומרת לשחקנים תרדו מהמגרש, זה מרכיב בחימום האווירה. לכן כל הסוגיות האלה הן כן לפתחכם ולא לפתחה של המשטרה או לפתחה של הפרקליטות.
רותם קמר
חד משמעית. אנחנו לא בורחים מהמקום הזה. אנחנו נצטרך להפיק את הלקחים, להסיק את המסקנות ולהעמיד לדין בעלי תפקידים, אם הם היו באמת מעורבים בהתנהלות שהייתה שם ובאלימות שהייתה שם. זאת אומרת, צריך להבין שטעות של שופט היא לא סיבה - ולא צריך להפיל את התיק הזה על השופט – להגיע לתוצאה הזאת. התוצאה הזאת לטעמי באווירה שיש במגרשים הייתה יכולה לקרות גם מבלי הטעות של השופט עם איזשהו אירוע אחר במגרש וראינו את זה קורה.
אבי לוי
אני רוצה לומר שהאירוע שקרה אתמול בשידור ישיר קבל עם ועדה שראו אותו, הוא קורה כל עונה וקורים שלושה-ארבעה מקרים כאלה בליגות הנמוכות והם לא מטופלים, לא על ידי בית המשפט, כמו שאמרו כאן במינהלת, ולא על ידי המשטרה. לכן אתמול קיבלנו את זה מול הפנים. האירועים האלה של קבוצות ושל אוהדים שנכנסים למגרשים בליגות נמוכות קורות. לפעמים מכים שופט. בשנה שעברה עצרנו את הליגה למשך שבועיים ולא שיחקנו כדורגל בליגות הנמוכות על מנת לראות איך אנחנו מתמודדים עם האלימות.
לילי הלפרין
שם זה רק חינוך ולא משטרה.
אבי לוי
זאת גם משטרה. במגרשים אין משטרה וזה גורם לאנשים לנהוג אלימות. אני מנהל את הליגות הנמוכות שמונה שנים והשתתפתי בכל הוועדות ובכל הישיבות. שיאמרו לנו איזה המלצה ואיך אפשר לגרום למניעת האלימות. איך עוזרים לנו כהתאחדות לכדורגל למנוע את האלימות. אין המלצה או ועדה שקיבלה החלטות אד-הוק.
עיסאווי פריג'
למועצה אין תכנית.
היו"ר דוד צור
עיסאווי, אתה מתפרץ כל הזמן ואני לא יכול לנהל כך את הדיון.
אבי לוי
לפני ארבע שנים קיבלו כאן החלטה, חוק אלימות בספורט, להוציא את המשטרה מהמגרשים. אמנם הוציאו את השוטרים אבל נתנו לשוטרים להחליט איך תיראה האבטחה במגרשים. בליגות המקצועניות אולי זה בסדר, רוצים להוציא את השוטרים מהקהל ולא לחמם את האווירה, אבל בליגות הנמוכות המשטרה בכלל לא מגיעה. בקושי מגיעים שוטרים כך שסומכים על סדרנים.
היו"ר דוד צור
מה זה ליגות נמוכות?
אבי לוי
א', ב', ג', מחלקות נוער.
היו"ר דוד צור
כמה קהל יש שם?
אבי לוי
יש הרבה. יש משחקים בהם לפעמים יש קהל יותר מאשר בליגות העל והלאומית.
עיסאווי פריג'
לפעמים 5,000.
אבי לוי
המשטרה עושה הערכת מצב וקובעת למינהל האזרחי, למנהלי האירוע, לקבוע כמה סדרנים יהיו. הקבוצות האלה בלי משאבים כספיים. הדיון הזה, אמנם לזכותך ייאמר שהוא נקבע לפני האירוע אתמול והוא היה צריך ללכת לכיוונים אחרים. אני מצטער שהמטריה שלי לא תישמע כאן טוב ולא ניכנס לעומק העניינים ונאמר למה צריך להחזיר את המשטרה לפחות בליגות הנמוכות כי עכשיו אנחנו מקיימים דיון אחר לגבי מה שקרה אתמול.
היו"ר דוד צור
בנקודה הזאת אני רוצה להבהיר ואולי חשוב לומר. חוק הספורט קבע בעצם את השיטה בה תתבצע האבטחה והשיטור במגרשים. הוא לא פטר את משטרת ישראל מהאחריות שיש לה לשמירת הסדר במגרשים. זאת אומרת, בסוף המשטרה קובעת כמה סדרנים יהיו וכמה שוטרים ואפילו אם המשטרה תקבל אחריות ותחליט שבאירוע מסוים, במשחק מסוים, מפקד המרחב או המחוז לוקח אחריות על האירוע. זאת אומרת, הוא מנהל אותו.
אבי לוי
זה קורה יותר בליגות המקצועניות.
היו"ר דוד צור
עדיין זה לא משחרר את המשטרה מאחריות.
אבי לוי
נכון. אני חושב שאם חוקקו חוק לפני שלוש-ארבע שנים, היה צריך לעשות משוב כלשהו ולבדוק את החוק ולראות אם הוא אכן מיושם טוב.
היו"ר דוד צור
זה נעשה.
אבי לוי
זה לא נעשה. תגיד לי מתי יצאו חברי ועדה או מישהו.
היו"ר דוד צור
ב-2012.
אורי שפר
זה נעשה באופן שוטף ויש על זה דוחות. אבי, חבל שאתה לא מעודכן. לידך יושב מנכ"ל ההתאחדות שיושב במועצה ואני מבקש שהוא יעדכן אותך לגבי פעילות המועצה.
אבי לוי
אני מדבר על הליגות הנמוכות.
היו"ר דוד צור
אני מבין שההמלצה שלך היא להחזיר את השוטרים.
אבי לוי
לפחות בליגות הנמוכות. כל הנטל הכספי נופל על קבוצות בליגות נמוכות ולהן אין בכלל משאבים כספיים. קובעים להם להביא עשרים ושלושים סדרנים למשחק ואין להן בכלל את התקציבים האלה. לעומת זאת, לפני כן הטוטו והמדינה מימנה את כל השיטור במגרשים ואת האבטחה.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי
בדיעבד המשפט האומר שלדרבי יש חוקים משלו, מקבל היום משמעות חדשה. למרות מה שהתרחש אתמול - ומה שהתרחש היה בוטה, אלים, מביך, מביש - הוא חריג. מה שהתרחש אתמול, הוא חריג. זאת לא פעם שנייה או שלישית שאני רואה דברים כאלה במגרשי הכדורגל, בעיקר בליגות העליונות. בליגות נמוכות, נכון, זה מאוד לא חריג ואירועים אלימים מתרחשים שם. בדרך כלל האלימות הזאת מקבלת יותר ביטוי בתקשורת כאשר אחד הצדדים הוא קבוצה ערבית, אז התקשורת יותר מתעניינת. פתאום לאלימות יש קונוטציה אחרת.
יריב לוין
נו, באמת.
אחמד טיבי
תירגע.
יריב לוין
אני רגוע לחלוטין.
אחמד טיבי
אתה תקשיב עד הסוף ותבין למה אני מתכוון. אבן שזורק יהודי לא מקבלת כיסוי תקשורתי נרחב. קיבלת את הדוגמה של נצרת עילית לפני כמה ימים. אתה לא ידעת שזרקו אבנים בתוך המגרש. תאר לעצמך שבטייבה או בסחנין היו זורקים אבנים, מה הייתם אומרים?
היו"ר דוד צור
אני מבקש, תנו לו להשלים את הדברים. אולי נצליח לעשות דיון אחד גם בלי להיכנס לסכסוך הישראלי-ערבי.
אחמד טיבי
לא. אני מדבר כאן על סטריאוטיפים, על גזענות ועל כיסוי מוטה.

ספציפית למה שהתרחש אתמול. שחקן מוכשר אבל מאוד פרובוקטיבי עשה מה שעשה. זאת פרובוקציה אבל היא לא מצדיקה בשום פנים ואופן התפרצות של אוהד ותקיפה פיזית של שחקן, כוכב או כל משתתף אחר במגרש על כר הדשא. זה דבר חמור. הדבר החמור הזה מחייב נקיטת אמצעים חמורים נגד מי שעשה זאת. מתברר שמי שעשה זאת, יש לו גיליון הרשעות חמור. זה למשל מחדל. זה מחדל שהאיש הזה, למרות גיליון ההרשעות שלו – אמיתי מהמשטרה אחר כך יסביר את זה – ממשיך לפקוד את המגרשים באופן חופשי.
היו"ר דוד צור
שאלת ביניים. האם חלק מההרשעות שלו גם בהקשר של המגרש? התפרעויות במגרש?
אמיתי לוי
האיש הזה סוחב עליו 11 אירועים ועוד שבע הרחקות.
היו"ר דוד צור
במגרש?
אמיתי לוי
הכול במגרשי הכדורגל.
היו"ר דוד צור
לכמה זמן הוא הורחק?
אמיתי לוי
פעם לשלושים ימים, פעם ל-15 ימים.
אחמד טיבי
לא סתם אמרתי את זה אלא כי זה דבר חמור.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת טיבי, זאת נקודה מאוד חשובה. מה היה העונש שהוא קיבל?
אמיתי לוי
קיבל הרחקות. בחלק מהמקרים הוא זוכה. כאן זה גם עונה לאנשים מה המשטרה עושה והיכן האכיפה. מה אתה מצפה שהמשטרה תעשה, יותר מאשר 11 פעמים עוצרים אותו, מעכבים אותו, מביאים אותו לבתי משפט והוא מקבל יותר מאשר שבע הרחקות? מה עוד מישהו מהאנשים כאן מצפה מהמשטרה לעשות?
היו"ר דוד צור
בהמשך אני אאפשר לך להתייחס בהרחבה.
אחמד טיבי
אמרתי את מה שאמרתי לגבי עצם הכניסה של האדם הספציפי הזה והמחדל כשהוא ממשיך להיכנס למגרשים ולבצע עבירות. לא ננקטו נגדו אמצעים שיפסיקו את ההתנהלות הוולגרית והאלימה שלו.

אני חושב שההרחקה הייתה מוטעית, הכרטיס האדום היה מוטעה. יש כאלה שחושבים שזה החוק היבש. בהקשר הזה יש להפעיל שיקול דעת אבל גם אם השופט טעה והרחיק באדום – ודברים כאלה קורים, כי אתם יודעים כמה פעמים מרחיקים עם כרטיס אדום שלא בצדק? – זה מחייב את ההתנהגות גם של הפרובוקטור הזה זהבי שקרא לשחקנים לרדת מהמגרש ושל השוער של מכבי שנאמר לי שהוא סימן לקהל לרדת למגרש. אלה דברים חמורים ביותר.

המשחק חודש. לאחר שהוא חודש, בגלל אירוע של אוהד אחד, ירדו הרבה אוהדים מקבוצת מכבי הפעם, לא מהפועל, והשאלה מי הסית אותם לרדת למגרש. זה חייב את הפסקת המשחק. הפסקת המשחק נעשתה בגלל הירידה השנייה ולא בגלל הירידה הראשונה. אחרי הירידה הראשונה, המשחק חודש. הדברים צריכים להיות ברורים.
יורם באומן
העובדות האלה רלוונטיות לדיון? אנחנו הולכים לשמוע עכשיו את תיאור האירוע? לחבר הכנסת אחמד טיבי לדעתי צפויה קריירת טלוויזיה מזהירה כי הוא יודע לתאר דברים, חבל על הזמן.
היו"ר דוד צור
אני מבקש סבלנות. חבר הכנסת טיבי, תגיע לנקודה. אגב, אני לא מוכן שיהיו התפרצויות כלפי חבר כנסת. הוא יכול לומר מה שהוא רוצה.
יורם באומן
סליחה. אני מתנצל.
היו"ר דוד צור
אגב, זה מהדיונים היותר נדירים שמדברים דווקא לעניין. נכון, יותר מדי, אבל לעניין. אני יכול להגיד לך שאני חבר בכמה ועדות שהנושא הוא נושא אחד אבל מדברים ומפליגים למחוזות אחרים. כאן אנחנו מדברים לעניין.
אחמד טיבי
גם תיאור של חבר כנסת טעון נקיטת עמדה ועוד לא נולד מי שישתיק אותי או שיגיד לי מה להגיד. עוד לא נולד היצור הזה. גם לא אתה. לכן תהיה קצת צנוע ותדבר אלי בכבוד.
בהמשך התחילו פרשנויות על הדבר החמור והבלתי נסלח שלא היה כמותו. אז אני עושה רי-קול לאחור. פלש-בק. והאחור הזה הוא רק כמה שבועות לפני האירוע הזה. סחנין. כל המדינה קמה על סחנין. מי לא? כל זב ומצורע רצה לגרש אותנו מהליגה. על מה? על מעשה אלים?
יריב לוין
ההנהלה תמכה בטרור.
אחמד טיבי
תירגע. אני אגיע גם אליך באופן אישי.
קריאה
מה זה רלוונטי?
אחמד טיבי
תקשיבו טוב למה זה רלוונטי. אני אשים לכם ראי כדי שתראו את הפנים המכוערות של מי שרצה לגרש את סחנין מהליגה.
יריב לוין
אנחנו ראינו את הפנים שם.
אחמד טיבי
אני אתייחס גם לזה. פתאום אין בקשות לגרש את התל אביביות מהליגה למרות האלימות ולמרות הדבר החמור. אתם סיכנתם את שלומם של עשרים אלף אנשים. סיכנתם את שלומם באופן פיזיף.

אדוני היושב ראש, אני מבקש שתגן על זכותי לדבר.
היו"ר דוד צור
אני מגן על זכותך לדבר.
אחמד טיבי
מה שאני אומר מאוד לא נעים לחלק מהאנשים.
היו"ר דוד צור
אני מאוד רוצה שתחתור לסיום. אני גם מזכיר לך שבסופו של דבר סחנין לא הורחקה וסחנין נשארה בליגה.
אחמד טיבי
אני מדבר על אלה שביקשו להרחיק אותה. בסדר. מי ביקש? יש שר שביקש.
קריאה
שרה.
אחמד טיבי
שרה שאחראית על הספורט דרשה להוריד אותם ליגה. זה מאוד אקטואלי ורלוונטי. יש את יושבת ראש ועדת פנים שדרשה זאת. אתמול בעיני רוחי אני רואה שהם רק שמעו את השם של האוהד, פואד, הם כבר התחילו לכתוב הודעה על אלימות בבלומפילד יש להרחיק שוב את בני סחנין. כך חושבים גזענים.

אדוני היושב ראש, כל האנשים האלה בורחים מאחריות וזה אמור גם לגבי המשטרה, גם לגבי משרד הספורט, גם לגבי ההתאחדות, גם לגבי המינהלת, גם הסדרנים וגם האוהדים. מישהו טיפל באמירה מוות לערבים במגרשים? אתם מטפלים? מי שאומר מוות לערבים ולא מטפל בזה, יכול להיתקל במוות ליהודים. אתמול כמעט היה מוות.
היו"ר דוד צור
זה נכון. זאת אמירה נכונה. לכן תפרוש בשיא, באמירה הזאת.
אחמד טיבי
הקרשנדו עוד לא הסתיים. אגב, אפרופו משטרה וסדרנים, הם נמצאים בתוך המגרש, בין האוהדים ביציעים ואם מישהו מצייץ, אתה רואה איפון של ג'ודו. יושב כאן חבר כנסת – אני לא יודע אם אתה בג'ודו או בקרטה - ולפני כמה שבועות שאלו אותו מה החלום שלו ולמי הוא רוצה לעשות איפון אם יתאפשר לו. הוא אמר לאחמד טיבי. האיש הזה. הוא יושב כאן בוועדה נגד אלימות.
היו"ר דוד צור
תודה רבה. אמיר לובין, בבקשה, יושב ראש הפועל תל אביב. ספר לנו קצת על האירוע אתמול מהזווית שלכם ומה הייתה ההיערכות למשחק, מה היו הצעות השיטור, אבטחה, מי זה מנהל האירוע וכולי.
אמיר לובין
אנחנו מועדון שכפוף להוראות המשטרה בכל הנוגע לאירועים האלה. מגיעים לישיבה עם מפקדי המשטרה במחוז וקיבלנו הנחיות ברורות. מבחינתנו עלות האבטחה והשיטור במשחק הייתה 450 אלף שקלים בנוסף לעוד אלף כרטיסים שהוקפאו שזה בעצם עוד אלף כרטיסים שהיינו יכולים למכור לקהל הרחב אבל למען הסדר הטוב, כדי שתהיה הפרדה בין מחנות האוהדים, הוקפאו כאלף כרטיסים.

ההליך או ההתארגנות לקראת המשחק הזה היא עם איש שלנו שהוא קב"ט ואחראי על האירוע. הוא יושב אתנו ולאחר מכן הוא ניגש להצגת תכניות במשטרה, אז בעצם המשטרה נותנת את האישור לאחר שהיא מוסיפה את התוספות שלה ולאחר שאנחנו מקבלים בשורה התחתונה את כל התרחישים האפשריים במידה ויהיה משהו. לפי זה נקבע מספר המאבטחים במשחק.
היו"ר דוד צור
מנהל האירוע שלכם, המאבטחים והסדרנים, זאת חברה מוכרת שאתם עובדים אתה מתחילת העונה או לפני כן?
אמיר לובין
מנהל האירוע אושר על ידי המשטרה. הוא עובד עם מכבי חיפה והוא אושר על ידי המשטרה בתחילת העונה הזאת.
היו"ר דוד צור
מי זה? מה שמו?
אמיר לובין
גולן אוחיון. בשנה שעברה עבדנו עם קצין אבטחה אחר. בתחילת העונה הזאת הבאנו שם של אחראי שלא התקבל על ידי המשטרה מסיבותיה שלה וקיבלנו זאת, ואז הבאנו את גולן שיש לו את כל האישורים הנדרשים על מנת לנהל אירוע.

זה מה שהיה מבחינתנו. ישבנו עם גולן ואישרנו את התכנית. הוא עבר לישיבה עם הממ"ז והממ"ז הוסיף את התוספות שלו על מנת שבעצם האירוע הזה יוכל לעבור. תמיד ניתנת לו – אני לא יודע מה זה אומר - זכות הערעור ואני לא יודע בפני מי אבל לא ערערנו.
היו"ר דוד צור
ראש אג"ם.
אמיר לובין
אני לא יודע מול מי כי אנחנו אף פעם לא עושים זאת. אנחנו מקבלים את ההחלטה של הממ"ז.
עדלי מרכוס
500 אנשי אבטחה לא הצליחו לעצור אוהד אחד, אז אולי אפשר להוריד את המספר.
קריאה
600 עובדי אבטחה.
היו"ר דוד צור
מתי בפעם האחרונה הייתה השתלמות של הגוף הזה שעובד אתכם, מנהל האירוע והמאבטחים?
אמיר לובין
אני לא יודע.
קריאה
בחודש האחרון.
היו"ר דוד צור
האוהד הזה מוכר לך?
אמיר לובין
כן.
היו"ר דוד צור
זאת אומרת, הוא כבר הורחק בעבר ואתה מכיר אותו ויודע.
אמיר לובין
אני יודע מי הוא.
היו"ר דוד צור
הוא מקבוצת האוהדים של הפועל תל אביב.
אמיר לובין
הוא אחד שמגיע לאימונים. דרך אגב, אני חושב שהמעצר האחרון שהוא היה בו, זה לא היה קשור לספורט אבל אני לא בטוח ואנשי המשטרה יכולים לומר. קראתי בתקשורת שהוא היה עצור וכי הוא השתחרר. אין לי כאן איזשהו קשר. אני לא מכיר אותו ביום יום אבל רואים אותו באימונים.
היו"ר דוד צור
נטל האבטחה, בהקשר של משחק כזה מול ההכנסות, תן לנו פחות או יותר קנה מידה.
אמיר לובין
400 אלף שקלים ממכירת כרטיסים, כשאני לא כולל את המנויים ברמה השנתית.
היו"ר דוד צור
זאת אומרת, אתה מפסיד מאירוע כזה.
אמיר לובין
אם מכניסים את המנויים אבל אני מדבר על משחק ספציפי.
קריאה
עכשיו הם אמורים לספוג קנס אותו הם יקבלו.
היו"ר דוד צור
זה ברור. תודה. חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
עיסאווי פריג'
שלום לכולם. אני לא רוצה להאריך כדי לתת אפשרות לשאר החברים להתבטא. אני אתמצת את דבריי בכמה נושאים. חברים, בימים האחרונים – תראה את כוחו של הספורט ואת כוחו של המפגש – היה על סדר היום הר הבית, אל אקצה, ירושלים וכל מה שקשור אבל תראה שבמכה אחת, באירוע אחד, סדר היום התהפך והפך להיות סדר יום אחר. תראה את כוחו של הספורט.

אני רוצה לדבר בשתי רמות, מקרו ומיקרו. כדי להגיע למסקנות, אני לא רוצה לחכות לחלון הראווה של הספורט הישראלי שזה הדרבי התל אביבי. שנית, אני לא צריך לחכות לכך שמשהו נפל במדינת תל אביב כזה שצריך לקרוא לו אירוע מכונן. הייתה גם זריקת חזיז ואצבעות נקטעו בגינה ואנשים נענשו ונכנסו לכלא. זאת לא פעם ראשונה ולא פעם אחרונה אלא בעתיד יהיו דברים כאלה ואפילו יותר חמורים.

אני רוצה לחתור למה שאני חושב ואני רוצה להזהיר. כבוד היושב ראש, אני חושב שאנחנו צריכים לצאת מכאן בקריאה. לפני שלוש שנים היה חוק למניעת אלימות בספורט ואנחנו רואים את התוצאות שלו ורואים שהאלימות לא ירדה. יש לנו את המועצה למניעת אלימות בספורט ושמעתי על כך גם ממנהל הליגות הנמוכות אבי לוי. שאלתי האם יש תכנית מעשית שהמועצה למניעת אלימות בספורט הניחה על השולחן לביצוע או לא. מה בפועל נעשה? האם היא הניחה או לא הניחה תכנית? מה התרומה שלה כתוצאה מהחוק שחוקק?
דבר שני. החוק שחוקק הוציא את המשטרה מהמגרשים. תראה את האבסורד. הוציאו את המשטרה מהמגרשים והחזירו אותה דרך החלון. אמרו לה שהיא לא תהיה שם אבל את תיקחי אחריות ואת תקבעי כמה סדרנים יהיו שם ואיפה הם יהיו. אני בא מתוך הספורט. אני בא מתוך השטח. שנים על גבי שנים אני מתעסק בספורט. בשנה האחרונה בה אני חבר כנסת, אני נמצא כל שבוע במגרש ואני הולך לליגות הנמוכות. למה אני רוצה להתמקד בליגות הנמוכות? כי אני צופה שהצרות יבואו משם. האירוע המצער שהיה לנו אתמול יכול להיות אירוע חד פעמי אבל אנחנו עוברים בליגות הנמוכות אירועים הרבה יותר חמורים. בליגה ג' לפני תקופה שופט איבד את ההכרה והאוהד שהיכה אותו מתהלך חופשי. אם כן, מה עשינו? כמעט כל שבוע יש לנו בליגות הנמוכות – כי אני בא משם, ליגה א', ליגה ב', ליגה ג', ואני רואה את הדברים – אירוע אלים. אין שבוע בו אין לנו אירוע אלים והרבה יותר אלים מכפי שאנחנו רואים, ואנחנו שותקים.

אני אומר שמישהו צריך לקחת את האחריות. שמעתי את השרה אומרת שפרוז'קטור אדום נדלק באירוע, אבל הפרוז'קטור האדום נדלק באלימות בספורט כי בן אדם קודם כל רוצה ביטחון, ביטחון, ביטחון. אם אני הולך למשחק ואין לי את התחושה הזאת, זה לא פרוז'קטור אלא אני צריך לחשוב על משהו יותר בוהק מהאדום הזה. מישהו צריך לקחת את האחריות.
היו"ר דוד צור
אין דבר כזה מישהו. משטרת ישראל הייתה ונשארה אחראית לסדר הציבורי במגרשים. נקודה. אין מישהו אחר אחראי.
עיסאווי פריג'
מכאן אני חושב שצריכה להיות קריאה משותפת להחזרת המשטרה למגרשים, במיוחד לליגות הנמוכות. די עם כל ההגדרות. תקציב או לא תקציב. חמישים שנים אתם הייתם במגרשים, ומה לעשות, המדים שלכם מרתיעים וזה טוב. שני שוטרים הרבה יותר חשובים ואפקטיביים מ-15 סדרנים. אתם צריכים ליזום את זה. השבוע הייתי במשחק פרדס חנה וג'ת, בא אלי מנהל פרדס חנה ואמר לי שאין לו כסף לרכישת סדרנים.
היו"ר דוד צור
תחתור לסיום.
קריאה
מה יעזור בית המשפט שאחרי כן מזכה אותם והם מתהלכים חופשי?
עיסאווי פריג'
את הדברים האלה אמרנו.
קריאה
זאת הבעיה.
עיסאווי פריג'
אני אסכם את הדברים. ראשית, אני אומר להחזיר את המשטרה למגרשים. שנית, לחייב כל קבוצה להקים עמותת אוהדים רשומה וממומנת על ידי הגורמים המוסמכים. אני אומר עמותת אוהדים כי בכל קבוצה, גרעין האוהדים הקשה והשרוף ידוע מראש. אם אני נותן לאוהדים להתאגד ולהתבטא, הם מכירים אחד את השני. עמותת אוהדים. עשינו את זה בכפר קאסם ובשנתיים האחרונות זה שינה את כל התפיסה. הם מכירים ויודעים איזה אוהדים מתפרעים והם מסמנים אותם מראש ודואגים לשלומם. זה דבר חשוב ביותר.

צריך לקרוא לשעת חינוך נגד אלימות וגזענות בבתי הספר התיכוניים. אסור להתבייש בזה. מה לעשות, אנחנו לא שוויץ אלא אנחנו מדינת ישראל. יש לנו עדיין את הבעיות עם כל הקיטוב והשנאה, ערבי, מזרחי, אשכנזי, ירושלמי, תל אביבי. זה קיים ואנחנו צריכים להתנהל אחרת.
הדבר האחרון. אני מבקש וקורא לכל הגורמים שמתעסקים בזה שהישיבה הזאת לא תהיה רק מלל באוויר. צריך שיהיה מעקב אחר העשייה.
היו"ר דוד צור
תודה רבה. אני רוצה שעכשיו תדבר משטרת ישראל ואחרי כן ידבר חבר הכנסת יריב לוין. יכול להיות שיש לנו בעיה ונצטרך לעזוב את האולם הזה להעתיק את הישיבה לאולם סמוך, אבל בינתיים אנחנו ממשיכים.
עיסאווי פריג'
זה בוטל.
היו"ר דוד צור
יכול להיות שהייתה בעיה כזאת והיא נפתרה. רבותיי, לא חייבים להיצמד למצגת. אני מבקש שתתייחסו לנושאים שעלו כאן, גם לאירוע מאתמול, גם בכלל לראייה של איך המשטרה רואה את האחריות שלה לרבות הפעלת מנהלי האירועים והמאבטחים, ובנושא של האכיפה או היעדר אכיפה כפי שנאמר כאן, קצת נתונים ומעקב, ואיך אתם רואים את שנת 2014-2015 שבאה עלינו לטובה.
מידד לביא
אני מבקש, אם אפשר לא להפריע לי. אני אתן לכם נתונים. יש לנו כאן מצגת מוכנה והיא קצת תשבש את מה שאנחנו שומעים כאן אבל אנחנו נציג נתונים. אני מבקש, תנו לי להציג את הנתונים ואחר כך נענה על שאלות.

לשאלת חבר הכנסת פריג', בדקנו תוך כדי הדיון ואכן היה אירוע בנצרת. מנהל המשחק זומן לשימוע ויש שני עצורים. הסיפור הזה מוכר.
היו"ר דוד צור
הם עדיין עצורים או שהוגש כתב אישום?
מידד לביא
לא. יש עצורים ואנחנו נבדוק את ההמשך. נוכל להעביר לך את התוצאות, עם תרצה.
היו"ר דוד צור
כן, בבקשה.
קריאה
הם עצורים שבועיים?
היו"ר דוד צור
זה כבר לא קשור למשטרה. המשטרה לא יכולה להאריך מעצר גם אם היא רוצה. לכן אם הם היו עצורים ומתנהל נגדם עכשיו כתב אישום, זה בסדר.
עדנה בקנשטיין
משפט, מאחר וזה קשור למשטרה וגם לדברים שהאדון הנכבד אמר עכשיו. חוק נגד אלימות בספורט הוא משנת 2008, קרי, שש שנים. אני בתפקיד שנה אחת ואני רואה את כל מה שאתם העליתם עכשיו כשזה צף ועולה ובשנים האחרונות, ובשנה הזאת בעיקר, זה עולה בחומרת יתר. אתם דיברתם גם על נושא הגזענות. הביקור הראשון שלי היה בסחנין כדי לראות איך הדברים קורים ואני רואה איך הם עובדים שם על חינוך וכולי ואני מקווה שהדבר הזה באמת יישא פרי, למרות שפה ושם יש סטיות ועל זה יש תגובות. אבל הדבר הנוסף, הנושא של המשטרה – זה אני חושבת בהקשר למשטרה וגזענות ואתם כל כך מתפלאים על זה ואני חושבת שכדאי שידעו כאן – עת עלה הנושא של ראדי, ברגע שעלה הסיפור הזה, והמשטרה דרשה לעצור את האדם שקרא קריאות גזעניות למשך שלוש שנים, שופט נתן שנתיים. הלכו לערעור והשופט נתן שלושה חודשים והטיל את כל התנאים המגבילים. אני יצרתי קשר אישי עם המשטרה ואמרתי לה שאני רוצה לעקוב ולראות בדיוק מה קורה בחקירה הזאת. נעשו שם פעולות חקירה שאתם יודעים ואתם לא יודעים, נעשו שם פעולות חקירה רציניות שאתם יודעים ולא יודעים, ואני עוקבת אחרי זה ביום יום.
עיסאווי פריג'
יש להם תכנית.
עדנה בקנשטיין
התכנית לא יכולה להיות תכנית באוויר אם אין שיתוף פעולה עם בתי המשפט.
היו"ר דוד צור
היא גם הוצגה בוועדה.
השופטת עדנה בקנשטיין
אני העליתי את זה מהיום הראשון לתפקידי. שיתוף פעולה עם בתי המשפט. לא שופט מיוחד שיעסוק רק בספורט אבל בכל מחוז יהיה שופט שיתמחה ובין השאר זה יהיה העיסוק שלו, כפי שאני הייתי בתפקידי כשופטת אליו מינה אותי השר הקודם. יש דברים שממש צריך לעשות אותם והמשטרה בעניין הזה כמהה לכך. אני דיברתי עם שרת המשפטים שנפגשת עם נשיא בית המשפט העליון ובין השאר גם העניין הזה יעלה. העליתי את זה גם בפניו.

אני אומרת שוב שלגבי האלימות אנחנו צריכים לדבר על הכמה ויש עלייה באלימות, אנחנו צריכים לדבר על הטיפול של האכיפה, מתי ואיך ומהי התוצאה. התוצאה היא תוצאה שהמחוקק קורא להחמרה בענישה. יש ענישות חמורות. לפי חוק הספורט למניעת אלימות בספורט, רק עלייה למגרש בזמן משחק, שנה מאסר. שמעתם על מישהו שקיבל חודש מאסר כי עלה על המגרש? הדברים האלה הם דברים שהציבור צריך לעמוד על הרגליים האחוריות. בדקתי איך המשטרה נערכה למשחק ודיברתי אתה.
מסעוד גנאים
האם יש דברים שכרוכים בחקיקה, שאתם תפנו אותם אלינו כחברי כנסת כדי שנתערב בעניין? האם יש דברים שמצריכים שינוי בחקיקה?
עדנה בקנשטיין
אני מסכימה אתך אבל גם החקיקה הנוכחית לא מיושמת ולא נאכפת והזמן עושה אותה לא רלוונטית.
אמיתי לוי
לגבי האירוע של אתמול. אני אתחיל עם זה ואחר כך נעבור למצגת כי אני מבין שזה כרגע הפוקוס. יש לי גם נתונים, כפי שביקשת.

אתמול עובדתית נמנע אסון כבד באצטדיון בלומפילד. שוטרים וסדרנים ומאבטחים עצרו בגופם ירידה של מאות לכיוון כר הדשא. לא את הכול ראינו בטלוויזיה אבל מי שהיה שם והסתכל ימינה ושמאלה, ראה את זה.
אחמד טיבי
היה יכול להיות אסון כבד.
אמיתי לוי
נכון. מפקד המחוז עשה באמת נכון כשהוא לקח את האחריות, ברגע שהוא זיהה שמתחילה להתפתח שם מהומה, וביחד עם הסדרנים, ביחד עם השוטרים, והוא הזעיק את כל שוטרי מחוז תל אביב, הצליחו להשתלט על האירוע הזה. לאחר מכן הם גם נתנו אישור לשופט להמשיך כאשר המצב היה בשליטה. השופט אחר כך החליט שהוא מפסיק את המשחק.

לגבי ההכנות למחק. המשחק הזה נקבע ברמת רגישות 4. בסולם שאנחנו הגדרנו אותו, הוא נמצא במקום הגבוה ביותר מבחינת הרגישות ולכן גם הוקצו לו כל האמצעים כולל שוטרים בשכר, כולל שוטרים נוספים ממחוז תל אביב וכולל סדרנים. בנוסף לזה נלקחה שלם חברת אבטחה שגיא, מי שמכיר אותה, שהיא חברת האבטחה הטובה ביותר לנושא אלימות. זאת אותה חברה שנמצאת במועדונים, במוקדי האלימות הקשים ביותר שיש לנו.

כל מה שנעשה במהלך ההכנות למשחק, כולל ההיערכות בחוץ, נתפסו שם ספסרים, נתפסו שם כל מיני מסיתים ועוכבו לחקירה. בסך הכול כרגע, נכון לעכשיו, יש לנו 18 מעוכבים ועצורים. יש כאן את הפירוט של כאלה שנלקחו לבית המשפט להארכת מעצר. מדובר כאן במקרה על אותו עבריין שקפץ למגרש על כל מה שנגזר מהסיפור הזה נתנו כאן פירוט על מספר האירועים בהם האיש הזה נתפס.

בכל התהליך הזה שנעשה, והוא נעשה לאורך כל השנה, ידענו בדיוק את הרגישות, ההיערכות הייתה היערכות מצוינת, הסדרנים עשו את עבודתם בצורה מצוינת, גם המנהל של האירוע עשה את עבודתו בהתאם לכל הכללים והנהלים.
היו"ר דוד צור
אתה לא מזהה בעיה בזה שלא הצליחו לתפוס את האוהד הבודד? הם היו עם הפנים לקהל או שהם היו עם הגב?
אמיתי לוי
הוא קפץ. יש חלק מהדברים שנחקרים. דרך אגב, גם במשחק הזה, בהיערכות, חלק מכם יודעים את זה, השופטת יודעת, בהכנות למשחק הזה ובמשחק הקודם הכנסנו עוד אמצעי תיעוד כאלה ואחרים, כולל אמצעי תיעוד אישיים כדי שנוכל אחר כך לתחקר את זה. נכון להבוקר יושבים חוקרים של משטרת מחוז תל אביב ועוברים על כל סרטי האבטחה שם, כולל הסרטים של המאבטחים, כדי לאתר עוד אנשים שהתפרעו, שהשתוללו וצעקו או עשו דברים כאלה ואחרים.
היו"ר דוד צור
זה בזווית של החקירה. אני שואל אותך בזווית של התחקיר.
אמיתי לוי
בזווית של התחקיר הראשוני שנעשה אתמול בלילה יחד עם מפקד המחוז – עשינו את זה ביחד במגרש אחרי שכולם עזבו אותו – בפרק הזמן שהוא קפץ – אין חומה אלא מדובר במטר – ונכנס פנימה, לא הייתה שום אפשרות לעצור אותו. אם שמתם לב, הוא נתפס ממש בקצה המגרש.
עיסאווי פריג'
מה היה קורה אם השוטרים היו עם הגב למגרש?
אמיתי לוי
אמרתי לכם, אנחנו כרגע מדברים על מה שנעשה אתמול בלילה. עשינו תחקיר ראשוני. בדקנו את ההיערכות שלנו, בדקנו את כל המוכנות שלנו, כולל את הסדרנים עצמם, האם הם עברו הכשרות, כולל מנהלי האירוע, בדקנו את עצמנו בסיפור הזה. יש שם כמה דברים שעדיין אנחנו לא יודעים. יש לנו כמה פערים ואנחנו נדע זאת בשעות הקרובות. אני מקווה שעד סוף היום חלק מהדברים יהיו יותר ברורים כי כרגע יש תחקירים ועוברים על כל הדברים האלה.
היו"ר דוד צור
אם אתה רוצה לשמוע את דעתי הלא המקצועית וגם לא הייתי בשטח.
עיסאווי פריג'
למה לא מקצועית? אתה בא משם.
היו"ר דוד צור
יש אוהדים שהם פוטנציאל, נוסח אירוע סופו המפורסם. עומד בן אדם ומקלל, מקלל, מקלל. זה למשל אוהד שהוא פוטנציאל. האם המאבטחים – ואני בכוונה יורד אתך לרזולוציות האלה, ואני לא מצפה לתשובה כרגע אבל אני רוצה שתתחקרו את הנקודה הזאת – שעומדים מול השערים הבעייתיים של אוהדי מכבי, של אוהדי הפועל, של אוהדי בית"ר, של אוהדי סחנין וכולם, הם מאבטחים שגם מכירים את הדמויות? אלה דמויות שחוזרות על עצמן. זה לא איזה אירוע שהוא פיגוע חלילה ביהודה גליק או בראש הממשלה. זאת אומרת, אלה אירועים שהם צפויים, אנחנו נערכים אליהם, יודעים מי האנשים, ברוב הפעמים גם לא מופתעים מהדמויות שפורצות למגרש. האם הנקודה הזאת נשאלה לתחקיר?
אמיתי לוי
אחד הדברים שבלילה, עת ישבנו במגרש, בדקנו כדי לראות את הפריסה של המאבטחים. אכן המאבטחים האלה של החברה הספציפית הזאת, אם תשים לב, הם אלה שהשתלטו גם על הבחור שרץ וחצה את המגרש והם אלה שהשתלטו על הבן אדם הזה. אלה אנשים קבועים שמכירים את הדמויות. אם שמתם לב, הם גם עם חליפות שחורות. בדיוק מהסיבה הזאת האנשים האלה הוצבו שם ומפקד המחוז באישור של התכניות נתן את דעתו לסיפור הזה. לכן אם שמתם לב, גם התפיסה של האיש הזה הייתה מהירה. שוב, אנחנו כרגע נמצאים בשלב של תחקירים וחקירה של כל המצלמות, עוד חקירה של עצורים כי במשך הלילה מעצרו עוד שני אנשים ויהיו עוד עצורים בזמן הקרוב. אנחנו נדע את הפרטים יותר לעומק.
היו"ר דוד צור
עם כמה ימים הולכים בבקשת מעצר?
אמיתי לוי
יש כאלה שמבקשים להרחיק לשלושה מחזורים לפחות. יש כל מיני בקשות כאלה ואחרות בהתאם לנסיבות האלה.
אורי שפר
אם אוהדים התפרצו למגרש, זאת עבירה פלילית.
אמיתי לוי
נכון.
אורי שפר
לא יכול להיות שירחיקו אותם לשלושה משחקים. מה זה הדבר הזה?
אמיתי לוי
זה החלק השני של הדיון.
קריאה
הם קיבלו שלושה ימים במעצר.
אמיתי לוי
חוק הספורט מדבר על שנת מאסר למי שנכנס לכר הדשא. אנחנו דורשים את זה. הבחור עצמו, יוגש נגדו כתב אישום על הסיפור הזה. לגבי השאלות האחרות שלך, ביקשנו להרחיק חלק מהאנשים האלה לשלוש עונות. הרעיון הוא להרחיק אותם לשלוש שנים כך שהם לא יגיעו למשחקים אבל נראה מה נקבל בבית המשפט.

אם ניכנס לפרטים כאן, לא נסיים.
היו"ר דוד צור
לא פרטים אבל אני רוצה שורה תחתונה. הייתה טענה, וזה למעשה הנושא העיקרי אתו באנו לדיון לפני האירוע. אנחנו שומעים כאן נתונים מדהימים. דרבי בו הפועל תל אביב מארחת, אצטדיון מלא, פחות אלף אנשים שזה די משמעותי, עדיין הקבוצה מפסידה. עלויות האבטחה והשיטור לכאורה דרמטיות. נכון שזה לא נכון לדבר על זה ביום זה.
אמיתי לוי
אני אגיד לך את המספרים.
היו"ר דוד צור
תגיד לי איך הסתיימה שנת 2013.
אמיתי לוי
אני אומר לך אבל אתה תראה את זה אחר כך בנתונים. בשנה הקודמת צמצמנו את עלות השוטרים במשחקים, אני מדבר על שוטרים בשכר, כמעט בשישים אחוזים.
היו"ר דוד צור
מר באומן, זה נוגד את כל מה שאתם אומרים.
יריב לוין
בכמה עלתה עלות הסדרנים?
אמיתי לוי
כמות הסדרנים היא בטח לא במספרים האלה של המשטרה.
קריאה
סדרן ספורט עולה כפול מסדרן רגיל.
אמיתי לוי
הסדרן לא עולה כמו שעולה שוטר.
יריב לוין
אבל הוא עולה.
אמיתי לוי
אבל החיסכון שאנחנו הצגנו בוועדה מדבר על חיסכון של כמעט ארבעים אחוזים בעלויות השכר.
היו"ר דוד צור
אתה יכול להציג את המספרים האלה?
אמיתי לוי
חשוב שנדע – אנחנו שומעים כאן את הנתונים – את הנתונים העובדתיים. בעונה הקודמת יש ירידה בכמות האלימות במשחקים בליגות העל. השנה הכנסנו למדידה גם את הליגות הנמוכות כי אנחנו רוצים לראות כי הבנו ששם יש בעיה קשה של אלימות. בסך הכול לעומת שנה קודמת, לעומת שנה אחרת, אנחנו רואים ירידה, המשך ירידה, במספר אירועי האלימות במגרשים בכדורגל. אלה הנתונים ואנחנו נציג לכם אותם כאן, גם אם זה לא מוצא חן. בליגות הנמוכות אנחנו נכנסנו למדידה. נכנסנו גם לפעולה שם. חבר הכנסת דיבר על נצרת. נכון שנכנסו סדרנים לסיפור הזה אבל הקבוצות כאן טוענות שזה עולה להן כסף רב. גם שוטרים עולים כסף. מה שעשינו בצפון, עשינו שם כוחות משימה שנותנות מענה.
היו"ר דוד צור
שאלה עקרונית בנושא הזה כדי לנסות ולהוריד מהנטל. האם חשבתם לעשות מדרג נוסף שאומר שוטר, מאבטח וסדרן, כי לא בכל המקומות בהם מוצבים המאבטחים אנחנו נדרשים למאבטחים שמקבלים שבעים שקלים לשעה. יכול להיות שיש סדרנים שהם ברמת הכשרה הנדרשת מהם פחותה והם יכולים לעשות עבודות של הושבה ועוד כהנה וכהנה דברים.
אמיתי לוי
את אלה שמתעסקים בהושבה, אנחנו לא סופרים.
היו"ר דוד צור
זה עולה כסף.
אמיתי לוי
כן, אבל זה לא מטעמנו. אנחנו מתעסקים בשמירה על הביטחון, הנפש והרכוש.
קריאה
הם רוצים רק סדרני ספורט מורשים עם תעודות.
אמיתי לוי
בדיוק. אנחנו מדברים רק בשמירת הביטחון, הנפש והרכוש. זה מה שמעניין אותנו. כל מה שקשור לסדרנות, דיילות ודיילים, זה לא עניין שלנו.

המצגת הזאת היא לא קשורה לאירוע של אתמול בערב אב אנחנו נציג את הנתונים האלה גם אם זה ייראה קצת מוזר לחלק מהנוכחים.
היו"ר דוד צור
אני חייב להעיר לך עוד הערה. אני אמנם צפיתי בטלוויזיה כמו רוב חבריי כי היינו כאן עסוקים בדברים פחות חשובים, אבל אנחנו באים מאותה יחידה ואני אומר לך שבתחושתי זה כמעט לקח נצח לתגובה. תחקרו את הנקודה הזאת ותראו כמה זמן לקח למאבטחים להתעשת ולהגיב. זה נראה כאילו עברו שניות ארוכות בהן השחקן נאלץ להתמודד לבד. אם הוא היה חמוש בסכין, היה נגמר בקטסטרופה. גם אחרי כן הפריצה של אוהדי מכבי, חוסר היכולת להשתלט עליהם, מקצה אחד של המגרש לקצה השני – נראה לי לא מקצועי. אני אומר, תחקרו את זה.
אמיתי לוי
יש את זה בתחקיר. הוא יהיה, אני מקווה, היום אחר הצהרים ובהמשך נעדכן אותך.
היו"ר דוד צור
תציגו לנו בחמש דקות את הנתונים ואת השורה התחתונה. תתייחס לאמירה של עיסאווי פריג' ושל אבי שאומרת שלדעתם צריך להחזיר חזרה את השיטור לפחות בליגות הנמוכות באופן מלא, כלומר, להפוך את המצב בו בעצם המשטרה בחוץ והמאבטחים מנהלים. תתייחס גם לאמירה הזאת.
אבי לוי
אם שוטר יותר טוב מסדרן, זה יחסוך בעלויות. אם על כל שני סדרנים מספיק שוטר אחד, זה יחסוך.
היו"ר דוד צור
אתה יודע שלא כי בסוף גם יצטרכו את הסדרנים. המשטרה לא עוסקת בפעולות סדרנות.
אמיתי לוי
יוני, ראש מדור רישוי יעבור על המצגת. אנחנו נתייחס לחלק מהדברים.
היו"ר דוד צור
בבקשה. חמש דקות כי אני רוצה לתת לחברי הכנסת ולשאר האנשים כאן להתבטא, כולל את אורי שפר ממינהל הספורט ולמנכ"ל המינהלת בכדורסל.
יונתן זייטק
כמו שנאמר, זאת מצגת שתוכננה לישיבת הוועדה שהייתה מתוכננת מראש ולכן התשובות מגובשות לשאלות שנשאלו לפני כן ולכן אולי זה לא בדיוק מתאים למה שקרה ב-12 השעות האחרונות.
היו"ר דוד צור
אנחנו לא נעבור על כל המצגת.
יונתן זייטק
בסדר אבל חשוב לי משפט אחד ולהזכיר לכם שהעונה התחילה באיחור בגלל צוק איתן. שכחנו את צוק איתן שהשפיע מאוד על כל מה שקרה.
היו"ר דוד צור
דלג. אני רוצה שתיכנס ללב העניין. אני יודע עד כמה אתם אוהבים במשטרה את המצגות.
קריאה
יש מי שלימד אותנו.
היו"ר דוד צור
לא אני. אתם יכולים לשאול את אנשיי, הייתי אומר להם לבוא עם נתונים על נייר.
אמיתי לוי
צורי היה אומר שבחיים מצגת לא תפסה גנב.
יונתן זייטק
לגבי השאלה האחרונה. הדגש בפעילות על תחום הספורט היה על הגבלת מספר השוטרים שהועסקו בשכר ואני אומר לכם שיש לי תחושה לא נעימה כי בדיונים קודמים אמרו לי שלא נמלא את המגרשים בשוטרים. על כך דיברתם כולכם ואני חייב להזכיר את זה כאן בצורה הכי פורמלית ולא לשכוח את זה. בשנים האחרונות אמרו לי, איך אתה מוציא את השוטרים החוצה, לא רוצים שוטרים במגרשים.

אני חייב לציין כאן שיש לנו שיתוף פעולה מצוין עם השופטת, עם משרד הספורט, עם ההתאחדות, עם המינהלת. למרות שיש חיכוכים, הם עוזרים לנו. הטוטו הכניס כאן מצלמות אישיות לאנשים. בדרך כלל כל מה שנאמר כאן, אנחנו מכירים וזה נאמר בפורומים אחרים. אני מאוד מעריך את זה, אבל אלה תהליכים שקורים.

דבר אחד חייבים להזכיר. אירועי אלימות העונה עברו בעיקר מהיציעים לכר הדשא, גם בין השחקנים לבין השופטים.
היו"ר דוד צור
רותם, זאת אמירה חשובה שמופנית גם אליכם.
יונתן זייטק
הייתה הרבה מאוד מתיחות בפנים. מאפיינים לאירועים לא השתנו ועדיין הייתה אלימות פיזית. קטטות ביציעים, מעגלים חיצוניים, השלכת אבנים, ראו את הסיפור של האוטובוסים.
אמיתי לוי
במה שנוגע לאירוע של אתמול, אם תשימו לב, כאשר דיברתי על ההיערכות, לא נכנס חזיז אחד ולא אבוקה אחת. כלום. הכול נתפס בכניסות לאצטדיון.
קריאה
למה אתה אומר את זה? אתמול היו אבוקות. היו מספר אבוקות.
אמיתי לוי
אם היית רואה מה נתפס בחוץ, היית מדבר אחרת. היית צריך לראות מה שנתפס בחוץ לעומת מה שנתפס בפנים.
היו"ר דוד צור
גם זה חשוב לשים בפרופורציות. היינו באירועים. הייתי מפקד מחוז עת זרקו את החזיז על אבוקסיס. היינו במקום אחר. זה דרמטי משתנה. אני בכלל רוצה לומר שאנחנו תחת אווירה של אירוע חריג מאוד מאוד משמעותי וצריך לקחת את הדברים אבל חשוב גם להיצמד לנתונים. מצד שני אני גם אומר שלא נשתכר מסטטיסטיקות כי לפעמים אירוע אחד מז'ורי עם נפגעים, לא שווה כל מה שעשית כל העונה. לכן צריך להתייחס לזה.
אמיתי לוי
לכן אמרתי שמה שאתמול עשה מפקד המחוז, הוא מנע אסון המוני. צריך לזכור את זה. זה מה שקרה שם.
היו"ר דוד צור
אבל המשחק פוצץ. לא התנהל משחק וזה אירוע דרמטי. את זה צריך לקחת בצורה הזאת.

יוני, אני מבקש שתרוץ כי אנחנו חייבים להתקדם.
אמיתי לוי
דרך אגב, המשחק לא פוצץ בגלל המשטרה.
היו"ר דוד צור
לא אמרתי בגלל המשטרה. אמרתי בגלל האירועים.
אמיתי לוי
המשטרה אפשרה לאירוע להמשיך.
יונתן זייטק
דיברנו על חיזוק שיתוף הפעולה. אני חייב לתת נתון סטטיסטי. בית דין למשמעת של ההתאחדות לכדורגל טיפל ב-3,050 אירועים. זה מתחיל מזה שמישהו בא בלי מגן קרסול וממשיך לאירועים אחרים. זה המון. זאת עלייה משמעותית לעומת שנה שעברה. השנה יש שינוי מסוים באירועים שקשורים לאלימות. יש שוטר שמשתתף בדיונים האלה והוא יושב כמשקיף, נקרא לו כך, כדי לתת לכך גיבוי.

המועצה למניעת אלימות כונסה ארבע פעמים והיא בקשר ישיר. השופטת מגיעה אלינו.

אירועים חריגים. אולי זה נראה מעט, אבל היו 64 אירועים במגרשי הספורט בהם הייתה מעורבות משטרתית ואני מדגיש, מעורבות משטרתית. המספר הזה מייצג עלייה לעומת שנה שעברה מבחינת האירועים בהם מעורבת המשטרה. עיקר האירועים הם תקיפה.
היו"ר דוד צור
עלייה משמעותית. ארבעים אחוזים.
אמיתי לוי
זה מה שאמרתי קודם. הכנסנו את הליגות הנמוכות לסטטיסטיקה ולפני כן הן לא היו. בליגה החובבנית, זאת הבעיה שלנו.
יונתן זייטק
ארבעים אחוזים מהאירועים היו בליגה החובבנית וזאת עלייה לעומת שנה שעבר.
אמיתי לוי
הגברנו את מערך הפיקוח והבקרה על הסדרנים ועל השוטרים במגרשים.
היו"ר דוד צור
דבר אתנו על הנתונים האלה.
אמיתי לוי
על זה בדיוק דיברתי קודם. 10,000 שוטרים בשכר ירדו העונה.
יונתן זייטק
יש לי טבלה אחרת שהיא יותר טובה ונותנת את כל הנתונים. זאת המחשת הנתונים. שיטור ומספר סדרנים.
אמיתי לוי
זה לגבי השאלה של חבר הכנסת לוין לגבי הסדרנים והשוטרים. הנה, כאן נמצאים הנתונים.
היו"ר דוד צור
2009, עוד לא נכנס, אלה רק השוטרים.
יונתן זייטק
51 אלף שוטרים פעלו. לא ספרנו את הסדרנים. היו סדרנים אבל לא ספרנו אותם.
קריאה
רק שנה אחת, אבל זה אותו מספר, חוץ משנת 2012-2013. אלה אותן כמויות. אין הבדל.
יונתן זייטק
קודם כל אני מדבר אתכם על שיטור. אני מזכיר שהמטרה של החוק הייתה להוציא את המשטרה מתוך המגרשים.
קריאה
היום זה היינו הך. תשאלו את כל האנשים שמשלמים.
היו"ר דוד צור
זה לב העניין. אני רוצה רגע להתמקד בשקף הזה. השקף הזה, בשורה התחתונה, הם צודקים. זאת אומרת, אתה לוקח את ה-15,500 ומוסיף את ה-55 אלף. אתה מגיע לכמות שהיא שיא. אתה בעצם מגיע לשבעים אלף, שזה יותר ממה שהיה ב-2012-2013. אלא מה, יש ירידה משמעותית של 10,000 שוטרים ואת זה צריך לומר. זאת אומרת, בעולם שבו, אם היינו כמו שהתחלנו ב-2008 וב-2009, הפער בין עלות שוטר לשעה היה כמעט חמישים אחוזים לבין מאבטח, היינו באמת מורידים מהקבוצות נטל משמעותי ביותר.
רותם קמר
במקביל בעונת 2011 הוסיפו מצלמות לכל המגרשים. כלומר, היה צריך להיות כאן כתובנה, וזאת הייתה המטרה.
היו"ר דוד צור
אבל אתה הולך למקום לא נכון. המצלמות צריכות להיות והן מהוות חלק מההמלצות.
רותם קמר
חלק מהרעיון היה שהמצלמות בעצם יאפשרו להוריד את כמות האבטחה.
היו"ר דוד צור
לא לזה אני רוצה לחתור. אני רוצה לשאול ואני שואל כאן את יושב ראש הפועל תל אביב האם חברות האבטחה, יש הצדקה לתקורה הזאת שבאה לידי ביטוי כך שמאבטח מקבל בסוף ביד 35-40 שקלים לשעה אבל אתם משלמים שבעים שקלים לשעה לחברה. המשטרה מקבלת שמונים שקלים והשוטר לדעתי מקבל חמישים שקלים ואולי שישים שקלים. התקורות כאילו יותר נבלעות. אני לא בא בטענות למשטרה. אני אומר שהטרייד הזה, יגידו אנשי המינהלת שתשימו שוטרים כי זה יותר כדאי.
רותם קמר
צורי, שלא יבלבלו בעובדות. יושבים כאן החבר'ה של ההתאחדות. לפני שנה שלחתי אליהם מכתבים וכתבתי שאנחנו לקחנו על עצמנו בשנה שעברה להגביל את מספר הסדרנים. הם ביקשו להוסיף סדרנים על חשבונם. לגבי העלויות שלהם, אנחנו מבחינתנו ראינו שיש עלייה בשכר, לפי הטענות שלהם, של אותם מנהלי קבוצות, עת ישבנו בהתאחדות. שאלנו מאיפה נובעת עליית השכר הזאת, אפילו מביאים מאבטחים מהצפון, והבנו שהיה איזה כשל שוק ואמרו שיש חוסר בסדרנים.
היו"ר דוד צור
הכשרתם יותר.
רותם קמר
לא רק שהכשרנו יותר אלא נתתי אישור להכניס מאבטחים כולל מרשות שדות התעופה, כולל מהנמלים, כולל מעוד מקומות כאשר כל אותם מאבטחים שהם ברמה מאוד מאוד גבוהה, גם הם יכולים להשתתף בסיפור הזה. בקיצור, אנחנו אפשרנו לשוק. כדי להתמודד עם התופעה הזאת של עליית מחירים - - -
היו"ר דוד צור
איך מתמודדים עם זה? מעלים את ההיצע?
רותם קמר
קודם כל, העלינו את ההיצע. פתחנו את זה לכולם.
היו"ר דוד צור
איתן, זה משהו שאתה צריך לשמוע. זה משהו הסתדרותי. למה לא להיטיב? זאת בדיוק הדוגמה לעובדי קבלן. בסוף המאבטח לא נהנה מהכסף הזה שהאגודות מזרימות אליהן כי בסוף הדלתא הזאת של ארבעים שקלים בתקורה, נראית לי מופרכת.
איתן כבל
תביא את המאבטחים הכי טובים ואתה מגיע לשופט והוא מתייחס לזה כאילו - - -
היו"ר דוד צור
אנחנו כבר היינו שם.
איתן כבל
אני יודע שהיית שם אבל זה חוזר כל הזמן לאותו מקום.
היו"ר דוד צור
אני לא רוצה כרגע לחזור לזה. אני כרגע רוצה להתמקד ולראות איך להקל על העומס של הקבוצות בעלויות האבטחה והשיטור.
שמעון אוחיון
אולי תשאיר את זה לישיבה אחרת.
היו"ר דוד צור
לא, זה חשוב מאוד.
שמעון אוחיון
כרגע זה לא המרכיב המרכזי.
היו"ר דוד צור
אני מודה לך על עצתך, אבל אני בכל זאת רוצה להתעקש על הנקודה הזאת.
אמיתי לוי
מבחינתנו, כאלה שקובעים את התקן של אותו סדרן, של אותו מאבטח, פתחנו את זה רק כדי לאפשר להם חופש בחירה יותר גדול כדי באמת להתמודד עם העלויות האלה.
קריאה
אבל זה לא מוריד את המחיר של עלות סדרן. יש לך אמנם יותר סדרנים, אבל זה לא מוריד את העלות.
היו"ר דוד צור
אני לא רוצה להתפזר. אני רוצה להתמקד.
עיסאווי פריג'
מה לגבי הקבוצות מהליגות הנמוכות?
היו"ר דוד צור
הוא התייחס לזה.
עיסאווי פריג'
הן לא מצליחות לעמוד בעלויות.
היו"ר דוד צור
יוני, משפט אחרון.
יונתן זייטק
אני רוצה להזכיר כי אני הייתי חלק מהתהליך הזה שהמטרה היא העיקרית הייתה קודם כל להוציא שוטרים מהמגרשים. זאת הייתה המטרה. יש כל מיני דברים כלכליים ואלה הן שאלות נכונות אבל בואו נדבר כרגע על העיקר. החוק אמר בואו נראה איך מוציאים כרגע את השוטרים.
היו"ר דוד צור
אלה נתונים של עלויות?
יונתן זייטק
כן. זה כסף. של המשטרה.
היו"ר דוד צור
רק שיטור.
יונתן זייטק
אני רוצה להזכיר עוד משהו. בסביבות 2011 עלות השוטר עלתה בשלושים אחוזים. היה שינוי משמעותי ועשו הטבה לשוטרים.
היו"ר דוד צור
מישהו בהתאחדות או מהמינהלת יכול להגיד כמה עולה האבטחה? אתם יודעים להגיד את הדלתה הנוספת?
קריאה
באותו יחס.
אבי לוי
בליגות הנמוכות זה סביב השמונה מיליון שקלים לאבטחה.
קריאה
רק הסדרנים.
יריב לוין
אם יש עכשיו פי שלושה סדרנים משוטרים, זאת אומרת שבהנחה שהסדרן עולה אפילו חצי, תראה לאיזה מקומות אתה מגיע. זה יותר גרוע מכפי שהיה.
קריאה
כל עונה המחיר עולה. אין על זה פיקוח.
היו"ר דוד צור
זה הגיוני שהמחיר יעלה. אם מיטיבים במאבטחים ומכניסים, זה כך, אבל בסוף מבחינת הטוטו, מבחינת העלויות שלו. אתם מממנים בליגות הנמוכות. אני רוצה שתשלים את נתוני אח"מ לגבי האכיפה. כמה כתבי אישום.
יונתן זייטק
אני רוצה לציין שהתיקים כאן לגבי העמדה לדין אלה תיקים לא חלוטים, בטח האחרונים כי זה תהליך. אלה תיקים שבדרך כלל לא הולכים לכתב אישום מהיר ולכן זה יכול לקחת גם שנה ושנה וחצי עד שהתיקים מבשילים לכתב אישום. לפעמים קורה מצב שהתיק הוא יחסית פשוט ואז פתאום הבן אדם עושה עבירה נוספת ואז מצמידים את התיק לעבירה הנוספת.
היו"ר דוד צור
אין לך נתונים על תוצאות העמדה לדין?
יונתן זייטק
עדיף שלא תראה אותם. הבאנו אותם.
אמיתי לוי
עוד נתון אחד חשוב של העונה הנוכחית.
היו"ר דוד צור
בעודנו מדברים, מסתבר שיש קטטה גדולה מאוד שכרגע מתנהלת מחוץ לבית המשפט בין אוהדי מכבי לאוהדי הפועל בהארכת המעצר של העצורים. מעגלי האלימות האלה, לא בהכרח מתנקזים רק למגרשים.
אמיתי לוי
כדי להשלים את הנתונים האלה, עם המשחקים של העונה הנוכחית, יש לנו בסך הכול 49 הרחקות, 22 עצורים, 27 מעוכבים והרחקות על ידי בית המשפט הם 18 ועל ידי קצין משטרה הם 31. זה בעצם מתחבר להמשך של הדיון שלך למה אנחנו רוצים את הסמכויות המינהליות של הקצינים שיוכלו להרחיק.
היו"ר דוד צור
הטוטו, מבחינת סך כל ההקצאה לנושא האבטחה והשיטור, גדלתם? קטנתם? נשארתם?
עומרי קולין
אני העוזר של יו"ר ומנכ"ל הטוטו שכרגע נמצאים בחוץ לארץ ולכן באתי אני כדי להציג את הנתונים.
היו"ר דוד צור
כמו גם יושב ראש התאחדות הכדורגל. אנא שוב הביתה.
עומרי קולין
ב-2011 ההוצאות בגין שיטור וסדרנות היו סביב ה-4,7 מיליון שקלים. ב-2012 קפצנו ל-6,8 מיליון שקלים, ב-2013 – בעקבות הסדרנות שעלתה – הגענו לשיא של כמעט מעל עשרה מיליון שקלים.
היו"ר דוד צור
זה לליגות הנמוכות בלבד?
עומרי קולין
רק ליגות נמוכות.
קריאה
כולל שוטרים. זה שוטרים וסדרנים ביחד.
עומרי קולין
ב-2014 הבנו שיש כאן בעייתיות ודירקטוריון הטוטו אישר רק 5.5 מיליון שקלים.
קריאה
לכל הספורט ולא רק לכדורגל.
קריאה
הטוטו מממן רק שבעים אחוזים מהאבטחה בליגה הנמוכה.
עיסאווי פריג'
5.5 מיליון שקלים לליגות נמוכות או לכל הליגות?
היו"ר דוד צור
לכדוריד, לכדורסל וכולי.
אורי שפר
לא. מה שקרה בשנה הקודמת זה שההוצאות חרגו מכל פרופורציה כי מנהלי הקבוצות – מעדות שהובאה לידיעתנו – הזמינו סדרנים ומקורבים לעסוק בסדרנות.
היו"ר דוד צור
כי זה על חשבון הברון.
אורי שפר
על חשבון המדינה. על חשבון הציבור.
קריאה
הם לא הזמינו. המשטרה קובעת.
אורי שפר
ללא כל קשר לצרכים האמיתיים. בעובדה, במשך השנים הקודמות, חמישה מיליון שקלים עשו את כל העבודה.
קריאה
לא עשו. למה אתה אומר שעשו?
עיסאווי פריג'
הקבוצות מתלוננות על כך שהן לא עומדות בזה.
אורי שפר
אנחנו גם סבורים שמקצת מהעלות חייבת לעלות לקבוצות כדי שיחשבו פעמיים איך לארגן את המשחק בצורה הכי יעילה.
עיסאווי פריג'
הם לא קובעים. זאת נקודה חשובה.
אורי שפר
זה בשיתוף פעולה מלא עם קצין המשטרה במקום ועם חברות הסדרן. אנחנו גם אמרנו שהנושא הזה ייבדק במהלך השנה. זה פעם אחת. פעם שנייה, אני מבקש להדגיש שחוק המועצה להסדר ההימורים שונה והמועצה פועלת היום ויכולה להקצות כספים למניעת אלימות בספורט. רק בשנה האחרונה הושקעו שם על ידי המועצה יותר ממיליון שקלים שמוענקים לעמותות שעוסקות במניעת אלימות ובחינוך. במקביל המועצה למניעת אלימות בספורט גם היא הכינה באמצעות משרד הספורט מבחן תמיכה לעמותות אוהדים שנמצאו ראויות ופעלו על פי הנהלים כגון בעלי ניהול תקין, שהקבוצות הן בעלות ניהול תקין, מרשם העמותות. דרך אגב, למכבי ולהפועל יש עמותות שיש להן ניהול תקין. אני חושב שזאת הכוונה גם להמשך, לבנות אותן בצורה סדורה, ראויה, חינוכית, תרבותית כדי שידעו להפעיל את האוהדים בצורה הנכונה. בכל הפורעים העבריינים למיניהם, תטפל המשטרה מהר ובאכיפה מלאה של בתי המשפט.
היו"ר דוד צור
תודה רבה. חבר הכנסת יריב לוין, בבקשה.
יריב לוין
אני חושב שאי אפשר לנתק את האירועים במגרשי הכדורגל ממה שקורה בכלל בחברה הישראלית. לכן גם אי אפשר לנתק את המחדל של מערכת המשפט בתחומים אחרים והדבר הזה מקרין ומגיע גם לכאן. כאשר אפשר לזרוק אבנים על הרכבת הקלה בירושלים ולא קורה כלום, כאשר אפשר להסתנן למדינה וכל מה שיש לבית המשפט להגיד זה שצריך לדאוג שאותו מסתנן יוכל לקיים את תחביביו ולהקים משפחה, אין גם פלא שכאשר מגיעים לכדורגל, גם שם העונשים מגוחכים ואין אכיפה. אני חושב שאנחנו צריכים שינוי יסודי במערכת המשפט שנוגע לא רק לספורט. הדבר הזה, לשאלה מה אנחנו צריכים לעשות בנושא החקיקה, כן, רובץ בהחלט לפתחנו.

אני חושב שאי אפשר לשבת כאן ולומר שהכול בסדר. רבותיי, תראו את המספרים. 392 סדרנים ו-216 שוטרים ואני רוצה להזכיר לכם שזה לא סנטיאגו ברנבר אלא זה אצטדיון עם בקושי 13 אלף אנשים. יש כאן יחס של אחד לעשרים. איפה נשמע דבר כזה? אחד לעשרים. בכל משחק שאתה רואה באירופה, יש טבעת מסביב למגרש על כל החלק ויושבים אנשים על כיסא, אחד ליד השני וצופים אל פני היציע. במספרים כאלה יש קושי לעשות את זה? הרי אנחנו יודעים מה קורה. יש בקושי שניים שיושבים מול כל יציע וגם הם יותר מטיילים מאשר יושבים על הכיסא. אז מה הפלא שבן אדם מצליח להיכנס? ועד שמישהו בכלל ראה שהוא נכנס, יכול היה לקרות אסון נורא ואחרי שזה קורה, עוד מצליחים לפרוץ למגרש ולא נניח משער אחד שזה אולי לא צפוי אלא דווקא מהמקום הכי צפוי שזה יכול היה להגיע ממנו, ושוב, לא אדם אחד ולא שניים.
אני אומר יותר מזה. אולי המאבטח שנפגע שם במגרש הוא לא מפורסם כמו ערן זהבי אבל צריך היה לראות. רץ שם מישהו, פגע בו ויכול היה כמעט להרוג אותו.
קריאה
הוא איבד את ההכרה ופונה לבית החולים.
יריב לוין
יכול היה להרוג אותו. אני שומע כל הזמן על האוהד. אגב, הוא לא אוהד. אלה חוליגנים. אלה לא אוהדים. אני חושב שגם כאן צריך להשתמש במינוח הנכון.

אני חושב שהיינו צריכים לקבל כאן דיווח גם לגבי מה נעשה עם אותו אדם, עם אותו חוליגן שפגע במאבטח הזה.
אמיתי לוי
הוא עצור.
יריב לוין
נכון שאולי זה פחות מעניין תקשורתית. אני אומר לכם בצורה הברורה ביותר שהשיטה הנוכחית פשטה את הרגל. אם עם 600 אנשים ככוח אבטחה על 13 אלף צופים עם עלויות מטורפות כאלה שגורמות לזה שהקבוצות קורסות ומתמוטטות, זאת התוצאה הסופית - אנחנו נמצאים בבעיה מאוד גדולה.

עכשיו אני רוצה לכם עוד דבר. משחקי כדורגל, זה לא מפעל פרטי של הקבוצות שמקיימות אותם. אני כבר בקדנציה הקודמת הגשתי הצעת חוק שבאה לקבוע את האחריות של המשטרה להציב שמירה ולהציב שוטרים ולדאוג לסדר במקום ציבורי כמו שצריך להיות בכל מקום. הדרך של הפלת הדבר הזה על הספורט, עם כל הנזק האדיר שהוא גורם לו, אני חושב שהיא בוודאי לא במקומה.

אני חושב שאתם צריכים לעשות בדק בית יסודי בכל שיטת העבודה. אני חושב שהמשטרה צריכה להתחיל להתייחס לדבר הזה כמשימה שלה שהיא בתוך סד"כ המשימות הרגיל שלה ולא כאיזה משהו שמקצים אנשים תמורת תשלום למשחקים.

אני אומר שוב שאין ספק בדבר אחד, שזה שנוסיף שוטרים ונוסיף סדרנים, לא יפתור כלום. אם עם 600 אנשים לא הצליחו לעשות את זה, גם 800 כנראה לא היו מועילים. אני גם מציע מאוד להיזהר מלהכניס חזרה את כל המשטרה למגרש. לא במקרה הוציאו את המשטרה החוצה ועשו נכון עת עשו את זה, אבל כנראה צריך לשנות את כל העבודה בעניין הזה ולהגיע לתוצאות אחרות.

סוגיה שלישית שבעיני היא חשובה מאוד היא הנושא החינוכי. רבותיי, הדבר הזה רובץ לפתחה של ההתאחדות והמינהלת. יש כאן שחקן כדורגל שעושה פרובוקציות מתמשכות לאורך תקופה ארוכה בצורה שאין לה אח ורע באף מקום. זה הרי לא סוד ששחקן, כאשר הוא מבקיע נגד קבוצה ששיחק בה בעבר, מקובל בכל העולם שהוא אפילו לא חוגג. אם הוא רוצה לחגוג, שיחגוג, אבל לעשות פעולות של התגרות – וזאת לא סלטה של חגיגת ניצחון – ולשדר לקהל שמגרש הכדורגל הוא שדה קרב של מלחמה שיורים בו, זה מה שמבינים הילדים והנוער שיושבים ורואים את הדברים האלה ואף אחד לא אומר כלום, לא הנהלת הקבוצה שלו, לא ההתאחדות, השופט בקושי מוציא איזה כרטיס צהוב, האיש ממשיך לשחק בנבחרת כאילו שום דבר לא קרה. אני אומר לכם רבותיי שאם לא תטפלו בזה, אם לא תיקחו את זה כדוגמה איך צריך להתנהג ואיך צריך לבוא באומץ - גם מול שחקן שעל הכישורים שלו אין עוררין – ולהעניש אותו בצורה הכי חמורה שיכולה להיות, אני חושב שיהיה כאן פתח להמשך ההידרדרות והדבר הזה לחלוטין רובץ לפתחכם.
אני אומר עוד דבר. כשאתה מגיע למגרש הכדורגל, אתה נכנס למקום שמשדר לך שהגעת למשהו שדומה להרבה דברים אבל לא לאירוע תרבות. אמרתי לך כבר כמה פעמים בעבר. השיטה הזאת שאתה בא ופורסים את הידיים ובודקים אותך וממששים אותך, מישהו היה מעלה בדעתו לעשות דברים כאלה בכניסה לאיזשהו אירוע אחר? הגיע הזמן לתת לקהל תחושה שמכבדים אותו.

דיברו כאן, ובצדק, על הסוגיה של עמותות האוהדים. גם בעניין הזה היו פניות שלי אל השרה כמה וכמה פעמים, לתת לה להקל את הקריטריונים, לאפשר לעמותות האלה לקבל את המימון. אני חושב שהן צריכות גם להיות מיוצגות בתוך ההתאחדות. אני חושב שזה בדיוק חלק מתהליך שלם בו אתה מצליח לייצר אווירה אחרת.

השורה התחתונה. אני חושב שאתם עומדים גם למבחן גדול מאוד מבחינת הסוגיה של ההתייחסות לקבוצות. רבותיי, הפתרון הקל הזה של לתת משחקי רדיוס, זה בעצם להגיד לאנשים שלא יבואו לכדורגל ושלא יקנו כרטיסים כי מספיק שאיזה חוליגן אחד יפרוץ למגרש, אז לקחו מכם מאות שקלים ואתם לא יכולים לראות את המשחק, הפתרון הזה להכריע את האליפות בצורה בלתי ספורטיבית – למרות שאני בטח לא מאלה שמעוניינים שמכבי תל אביב דווקא תזכה באליפות – על ידי זה שמורידים נקודות ועושים כל מיני תהליכים כאלה, הוא לא פתרון. כאשר קבוצה באה ושמה 600 אנשי אבטחה לפי כל הדרישה, מפסידה כסף על המשחק, נדמה לי שהבעיה היא לא אצלה, היא לא אצל 99,9 אחוזים מהקהל שמתנהג בצורה מסודרת וזאת בטח גם לא הדרך בה נביא אנשים נוספים למגרשים.

הדבר האחרון. אני באמת פונה כאן למשטרה. רבותיי, תעשו רשימה - ותשבו עם עמותות האוהדים ועם ההנהלות – של כל אותם חוליגנים שאתם יודעים לזהות אותם, שעלולים לעשות את הדבר הזה בפעם הבאה. לכו עכשיו עם הדבר הזה לבתי משפט, תוציאו את הצווים שצריך, ואם צריך גם באמצעים המינהליים, ובואו נשדר שיש כאן באמת איזושהי מערכה רוחבית ולא איזה מרדף אחרי חוליגן אחד שמאה אחוז יעשו אתו משהו, אולי יעצרו אותו לכמה ימים.
היו"ר דוד צור
תודה. מסעוד גנאים. אני מבקש לקצר כי אנחנו חייבים לסיים את הדיון.
מסעוד גנאים
שלום לכולם. אני חושב שמה שקרה אתמול הוא חמור מאוד ומסוכן מאוד אבל הוא משקף חברה אלימה, רוויה בבריונות וגם בגזענות, חבר הכנסת יריב לוין. אי אפשר להשוות בין ההוקרה שנעשתה בדוחא לקריאות מוות לערבים, לקריאות נגד ערבים ששמענו כל יום. עם כל הכבוד, ועדת המשמעת קנסה את בני סחנין ב-15 אלף שקלים.

הסכנה היא משום שהשחקנים האלה במגרשי הכדורגל מהווים מודל חיקוי לנוער שלנו. לכן המסר משם, במקום להיות מסר סובלני, מסר חינוכי, בא מסר של אלימות, של גזענות, של בריונות וכאן הסכנה. אני חושב, מאחר שאני איש חינוך בעברי כמורה, שהפתרון הוא בחינוך, דוגמה טובה ובהרתעה. יש סרט קולנוע שהריצו גם בטלוויזיה בשם גלדיאטור והוא על רומא העתיקה. שם ראש הסנט אומר לחברי הסנט שמה שמשפיע על אזרחי רומא אלה לא הקירות הקרים של הסנט אלא אלה החולות הלוהטים של הקולוסיאום, שם נערכו משחקי ההיאבקות. לכן מה שקורה במגרשי הכדורגל משפיע מאוד על הנוער שלנו, על הילדים שלנו. מאחר והדבר כך, צריך הרתעה. האוהד שנכנס, היה יכול אתמול להתרחש רצח, הוא היה יכול לעשות מה שהוא רוצה ולכן צריכה להיות הרתעה אבל אמרתי שהעניין מחייב חינוך ודוגמה טובה.
היו"ר דוד צור
תודה. חבר הכנסת שמעון אוחיון ואחריו חבר הכנסת דב חנין.

רבותיי, בעודנו מדברים, יש אירוע קשה מאוד בבית המשפט. ניסיון לרצח, פצוע קשה מדקירה. המשטרה מתמודדת עם האירוע הזה.
שמעון אוחיון
התאפקנו, ישבנו זמן רב ושמענו את הדיון. אדוני היושב ראש, הניסיון לחפש את האשם במוקד אחד בלבד, אולי באמת זה מקור הטעות כאן. לנסות להגיד המשטרה או להגיד ההתאחדות או להגיד מערכת המשפט, כל אחד כאן צריך לתת את חלקו.
אני חושב שיש כאן שלושה דברים – אכיפה, מניעה וחינוך. לגבי האכיפה, גברתי השופטת, אנחנו שמענו כאן תלונות לגבי מערכת המשפט ולכן גם יזמתי והגשתי הצעת חוק שקובעת מינימום של שנה אחת. לא יתכן שאנשים כאלה שעברו על החוק בעניין הזה, יובאו לבית המשפט ויצאו עם משהו שמקביל לחודשיים מאסר. כחבר ועדת המשנה, אני רוצה שכל אחד יעשה את חלקו בעניין הזה. יהיה ער, ואם צריך לשנות את החקיקה ולדאוג לאכיפה, כל אחד יעשה את חלקו. אז אני גם אוכל לשבת ולומר שאני תובע גם מאחרים. אני פונה כאן להתאחדות. הדברים הם ברורים. כל בר דעת רואה שכאשר יש משחק דרבי או כאשר יש שחקן שעבר מקבוצה אחת ליריבה, זה בוודאי צפוי. מחכים למשטרה שהיא תיכנס? מראש אנחנו מבקשים וצופים שההתאחדות תאתר מקרים כאלה, שתמנה בודק, תמנה ועדה, תראה מה הם המוקדים שיכולים באמת לגרום לתבערה. כאשר רואים במשחק דרבי שחקן שהוא נערץ, שחקן כמו ערן זהבי והצעירים שלנו צופים בו והוא המודל לחיקוי והמודל לחינוך, זאת באמת בעיה.

לכן אני פונה אליך אדוני היושב ראש כדי שאנחנו כאן כוועדה נוכל לעקוב ולראות שיש כאן ראייה רב-מערכתית ויש כאן שילוב של כל גוף כאשר כל אחד לוקח את האחריות. אני פונה להתאחדות כן להקים צוות - נדמה לי שעיסאווי פריג' הזכיר את זה ואני רוצה לחזק את הנקודה הזאת - לאתר מלכתחילה מוקדים כאלה, אירועים כאלה ולמנוע אותם מההתחלה ולא לחכות שהשוטר או הסדרן יעשה זאת. מראש להיערך לכך ולמנוע זאת.

הרגשתי טוב בישיבות קודמות כאשר עסקנו הרבה בחינוך וכאשר הקדשנו חלק גדול לסוגיה של ערכים בספורט שנתמך על ידי הטוטו ועל ידי מינהל הספורט. גם כאן צריך לתת את הדעת ולעבוד על שלושת הדברים – אכיפה, מניעה וחינוך. שלושת הדברים האלה יביאו לנו את הפתרון.
היו"ר דוד צור
תודה רבה. חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין
תודה אדוני היושב ראש. אני אהיה קצר. נאמרו כאן דברים שאני מסכים אתם ולכן לא אחזור עליהם אלא אשים שלושה דגשים בסיפור הזה. האחד. האלימות במגרשי הספורט, כמו שאנחנו רואים הבוקר, היא לא רק במגרשי הספורט והיא חלק מבעיית האלימות בחברה שלנו ואתה צריך להתמודד. זאת שאלה של חינוך, זאת שאלה של נורמות, זאת שאלה של התמודדות רב מערכתית. אני מסכים לכל הדברים שנאמרו כאן בהקשר הזה.

אנחנו מדברים כאן על התמודדות רוחב. מי שמתנהג באלימות, צריך להיתקל בתגובה קשה. לעניין הזה יש חוקים והחוקים לדעתי הם טובים והם מספיקים. אנחנו לא צריכים כל פעם להמציא מחדש את הגלגל. יש חוקים שהם אפילו חוקים מחרימים, מחריפים, חריפים וקשים וקיצוניים.
הנקודה השלישית שמאוד צריך לשים לב אליה ואני עוקב אחרי הדיון של הבוקר ואתמול בלילה בדאגה גדולה, לא רק אפרופו הדברים הקשים שקרו במגרש וסביבו אלא גם מה שקורה אחר כך. אוהדי הכדורגל אינם האויב. הם גם לא החשודים. דיבר כאן חבר הכנסת לוין על החוויה של ההגעה למגרש הכדורגל, באמת זאת חוויה של חשוד שצריך להיות מטופל כחשוד. זאת לא הדרך. רוב רובם של אוהדי הכדורגל – אגב, בכל הקבוצות – הם אנשים שרוצים ספורט, הם אוהבים את הקבוצה שלהם, הם מאוד מתרגשים, הכול בסדר והכול יפה. אנחנו מדברים על אנשים בודדים שבהם צריך לטפל ואסור בשום פנים ואופן לשפוך את התינוק עם המים.
אני חושב שהדגש צריך להיות שמי שחושב שהפתרון לסיפור הזה זה עוד כוח, עוד חקיקה, עוד מעצרים, עוד שוטרים בכל מקום, עוד חיפושים והפשטות של אוהדי כדורגל – לא, זה לא הכיוון הזה. הכיוון צריך להיות קודם כל כיוון של דיאלוג, דיאלוג עם הקבוצות, דיאלוג עם האוהדים. ארגוני אוהדים זה דבר נפלא. בואו ניתן להם מעמד, בואו ניתן להם כבוד, בואו נשמע אותם, בואו נקשיב להם. לפעמים הם כועסים, לפעמים בצדק, לפעמים לא בצדק, אבל בואו ננהל אתם דיאלוג. מתנהל דיאלוג רציני עם ארגוני האוהדים? לדעתי לא וזה חבל.

אני תומך ושותף ליוזמות עליהן דיבר חבר הכנסת לוין לתת לארגוני האוהדים מעמד, כבוד ומשקל כי יש עם מי לדבר במגרשי הספורט. אני אומר לכם שיש עם מי לדבר. את אלה שבאו כדי לעשות מהומות וכדי לעשות פרעות במגרשי הספורט, אותם אפשר לבודד בעזרת הרוב הגדול. תודה רבה.
היו"ר דוד צור
תודה.
עיסאווי פריג'
שאלה. ב-10 בנובמבר יש דרבי כדורסל.
היו"ר דוד צור
זה בדיוק מה שאני רוצה לשאול את עדלי. עדלי, מה עם הדרבי שהולך להיות בשבוע הבא, נוכח האירועים שקורים עכשיו בבית המשפט, הדקירה והאירועים הקשים האלה?
עדלי מרכוס
יש לנו היום ישיבה במשטרה וכך גם מחר. נקבעו שתי ישיבות. אנחנו גם מתכננים לעשות משהו עם התקשורת כדי להרגיע את האווירה, עם השחקנים ועם המאמנים אבל כרגע אנחנו נעשה איזה מהלך בתחילת שבוע הבא שיצא גם לתקשורת במטרה שיקראו להרגיע את הרוחות. מצד אחד אתה אומר בוא נעשה משהו קיצוני ומצד שני אתה אומר בוא ניתן לספורט להמשיך כי אנחנו בסך הכול רוצים לחזור גם לשגרה ולהראות שאפשר גם לקיים ספורט. עם כל המאמצים של המשטרה צריך לעשות הכול כדי שיעבור בשקט אבל מצד שני גם צריך לנסות לחזור לשגרה. שאלו למה לא לתת לאוהדים להגיע למשחק כזה או אחר בקבוצות מסוימות ואני חושב שזה לא פתרון. אנחנו מדינת ספורט וזה בך הכול ספורט. אחרי כל מה שנאמר כאן, אולי אלה המהלכים בהם צריכים להתמקד ולא להגביל אוהדים להגיע למשחקים.
היו"ר דוד צור
דני, אני חייב לשאול אותך כי בכל זאת זה הנושא והאג'נדה לגבי הקמת היחידה המיוחדת. תאמר לנו בדקה היכן זה עומד. בפעם הקודמת הציגו לי עבודה עם סכומי עתק. תאמר לנו היכן זה עומד כרגע. דני קריבו, ראש אט"ב, המשרד לביטחון פנים.
דני קריבו
קודם כל, התייחסות לדיון שהיה בשעתיים האחרונות. האירוע של אתמול נלמד כמו שאמר אמיתי ומן הסתם המשטרה תפיק לקחים ותציף לקחים, שינויים ושיפורים שנדרשים. אבל צריכים לתת למערכות ללמוד את מה שהיה בדיוק.

לעניין הסדרנים, השוטרים וכל מה שנאמר בהיבטים הכספיים. לאורך שנים המגמה של מי שיושב סביב השולחן או קודמיהם בתפקידים למיניהם הייתה להוציא את השוטרים מהמגרשים ולהכניס סדרנים אזרחים ומאבטחים. זה בעצם מה שנעשה וכמו שנאמר גם על ידי חברי הכנסת אי אפשר עכשיו להפוך את הכול ובגלל אירוע אחד לעשות פריש-מיש מחדש.
היו"ר דוד צור
אני מבקש לא לפתוח את הדיון מחדש וגם לא לסכם את הדיון שהיה עד עכשיו. אני שאלתי שאלה נקודתית אלא אם כן אתה רוצה לתת למשטרת ישראל לדבר.
דני קריבו
לעניין ההקמה של היחידה המיוחדת, נעשית עבודה במשטרת ישראל. העבודה הזאת טרם הסתיימה.
היו"ר דוד צור
למה? עבודת המטה הזאת התחילה ב-2012. איך יכול להיות? האם אג"ת משטרת ישראל הציג את העבודה הזאת לאט"ב ?
דני קריבו
לא.
היו"ר דוד צור
אג"ת משטרת ישראל, איפה אתם עומדים בעבודת המטה? האם הצגתם דפ"ה מוקטנת ממה שהצגתם בפנינו בפעם הקודמת?
בועז קמיניץ
אני ממחלקת התכנון באגף התכנון במשטרה. בהמשך לדיון הקודם שהיה על העבודה הגדולה שהוגשה ליחידה המורחבת יותר, חזרנו עם העבודה וכרגע אנחנו מנסים לבחון בעבודת מטה שממשיכה יחד עם גורמי המקצוע של אגף החקירות ואגף המבצעים, לראות איך כן מקטינים את היחידה ומביאים אותה לממדים יותר קטנים כאשר השיקול המרכזי כרגע בעבודה ובבחינה הוא באמת לראות היכן שמים את משקל הכוח מבחינת הצד המבצעי או הצד החקירתי. זאת עבודה שכרגע מתנהלת יחד עם אגף החקירות ואגף המבצעים. ברגע שתסתיים העבודה, יופקו המסקנות.
קריאה
לקראת 2025.
עיסאווי פריג'
אתם מקיימים את העבודה הזאת מ-2012.
בועז קמיניץ
אנחנו בשלבים די מתקדמים.
עיסאווי פריג'
אבל התחלתם ב-2012.
היו"ר דוד צור
בדרך כלל אני קוטע קריאות ביניים ומגונן עליכם בגופי, אבל גם לי נגמרו המלים. שמע, זה לא יתכן שעבודת המטה הזאת – אני כבר לא בארגון אבל אני אומר לכם – להקמת יחידה מיוחדת מתקציב אקסוגני שהטוטו בנדיבותו ומפעל הפיס בנדיבותו באים ואומרים שייתנו לכם כסף, בואו תקימו כוח שיטפל בסוגיות האלה, אבל דבר לא קורה. אתם רואים מה קורה. האירועים הולכים ונעשים יותר ויותר חמורים ובסופו של דבר לא קורה דבר. אין לי מילה יותר עדינה מלומר שאתם ממסמסים או ממזמזים את ההתנהלות או כי אתם לא רוצים או כי אתם לא יכולים. תגידו מה קורה. זה נורא פשוט. אני נותן לך 24 שעות, אתה יודע להציג לי עבודת מטה?
יורם באומן
יש לי רעיון. אולי מג"ב יקים את זה.
היו"ר דוד צור
מג"ב הוא בתוך משטרת ישראל. אתה יודע בסוף להגיד אם זה אפשרי או לא אפשרי. אם יש בעיה משפטית, תגידו. תגידו מה המכשול. כסף? בעיה משפטית? נעשה הכול כדי לפתור את זה. לשם זה אנחנו כאן. אנחנו מנסים לסייע אבל אני לא מקבל תשובות ברורות מכם.
בועז קמיניץ
חבר הכנסת צור, אנחנו רשמנו לפנינו את הדברים ואנחנו כמובן נפעל בהתאם.
היו"ר דוד צור
תודה.

אני רוצה לסכם את הדיון הטעון הזה שהיה כאן במשך שעתיים. קודם כל, אני מודה לכל מי שהחזיק מעמד. זה לא דבר של מה בכך. מספר חברי הכנסת שנכנסה ויצאה, היא לא דבר שבשגרה. אני מודה לכל מי שהשתתף ותרם לדיון הזה וגם למי שלא תרם לדיון הזה.
עיסאווי פריג'
יתרום בעתיד.
היו"ר דוד צור
כן. אני חייב להגיד שקודם כל כולנו מזועזעים מהאירוע של אתמול. זה אירוע קיצוני ולכן דנו בו לא מעט והוא גם הסיט אותנו ממצע הדיון אותו קבענו לעצמנו, אם כי לדעתי כיסינו לפחות שבעים-שמונים אחוזים מהנושאים בהם רצינו לדון והם קשורים באירוע שהיה אתמול. לצערי האירוע הוא אירוע שלא הסתיים אלא הוא אירוע מתגלגל. אנחנו רואים את מה שקורה היום בבית המשפט וזה חמור פי כמה מהאירועים שאירעו אתמול והוא משליך על הדברים שאנחנו אומרים. זה רק מוכיח שאלימות היא אלימות אם היא בתוך המגרש או אם היא מחוץ למגרש. לכן הדברים הם כל כך קשים וטעונים.

דיברו כאן לא מעט מחברי הכנסת, גם דב חנין, גם שמעון אוחיון, על התחום של המניעה. קודם כל, אנחנו דנים בוועדה הזאת הרבה מאוד בתחום הזה של אותם פרויקטים, הטוטו, מינהל הספורט והשופטת בקנשטיין, כולם בעצם תורמים ומנסים לקדם את כל מה שקשור לנושא החינוך, לנושא המניעה, לפרויקטים הוולנטריים, קרן אברהם שלא דיברנו עליה ועוד הרבה מאוד גופים שמנסים כמו מצילה ואחרים.

אנחנו כאן היום לא מדברים על זה אלא מדברים על דברים מאוד ממוקדים, על אכיפה או היעדר אכיפה, על היעדר ענישה ועל דברים שאמורים לייצר הרתעה כי הגרעין הקשה משתלט לנו על הרוב שבא לראות במגרש כדורגל ספורט.
קריאה
והתמחות של שופטים בתחום הספורט.
היו"ר דוד צור
אני אגע בזה. לכן אני אומר שכל הנושא שדיברנו כאן, דיברנו בעיקר על נושא האכיפה ולא בכדי כי אנחנו אחרי אירוע מאוד משמעותי וטראומתי.

הנתונים באופן פרדוכסלי הם נתונים שמצביעים על התמתנות וירידה ביציעים. לתשומת לב המינהלת, ההתאחדות, ההתאחדויות למיניהן, דווקא ההצבעה הזאת על מעורבות או אי עשייה מצד בעלי תפקידים צריכה להטריד אותנו. נאמר כאן, ואני לא נכנס כרגע האם הוא פרובוקטור או לא כי זה בטח לא מהווה הצדקה לשום אקט של אלימות. אם מישהו מייצר פרובוקציות – אני לא חושב כמו חבר הכנסת אוחיון שזה תפקיד ההתאחדות לאתר ולמנוע את הדברים האלה מראש, ואני לא מדבר על מישהו שעושה עבירות משמעתיות, אני מתייחס במניעת האלימות בעיקר לאחריות המשטרה.


מכאן אני רוצה לעבור לנושא הבא של חוק הספורט. חוק הספורט הוא חוק טוב. הוא חוק שבא לשים אותנו בשורה אחת עם מדינות מערביות אחרות בעולם שמנהלות אירועים.
קריאה
אתה מתכוון לחוק איסור אלימות בספורט.
היו"ר דוד צור
כן. אני אומר בקיצור כי אין לנו זמן. אני אומר בפעם העשירית וזה חשוב ביותר ואני אומר לכם את זה, אמיתי, כדי שתפנימו את זה, שהחוק לא משחרר את אחריות המשטרה לניהול הסדר הציבורי והאחריות הייתה ונשארה כל הזמן בחצר של המשטרה. בהינתן שמפקד המשטרה מעריך שהוא יכול וצריך להעביר את הניהול למנהל האירוע, הוא עושה את זה בתחילת השבוע ומחליט שמנהל האירוע הוא מנהל את האירוע וזה כמעט הפך להיות בשגרה וזה נכון לעשות את זה וכך צריך לנהוג.

לגבי המינונים. אני הייתי מציע משהו אחר שהוא המלצה שלי כיושב ראש הוועדה וגם המלצתי אותה בעבר. אין לי כאן נציגות של האוצר אבל אני מבקש גם מהטוטו וגם מינהל הספורט ואני גם אדבר עם האוצר בעניין הזה.
קריאה
אנחנו מדברים עם האוצר בעניין הזה.
היו"ר דוד צור
אני המלצתי כבר בעבר שגרוסו מודו אם מסתכלים על הנתונים, זה עשרים מיליון שקלים. אם אני עושה את זה גס, זה הסכום. אלה המאבטחים פלוס. ממוצע שנתי. שילכו אחורה שלוש שנים, יבדקו מה עלויות השיטור והאבטחה במגרשים, הכסף הזה שיעבור – כמו שהיה בשנות ה-2000 או ה-90 – יעבור באופן מלא למי שאמור להיות זה שמעריך, זה שנותן וזה שגם בסופו של דבר עושה.
דני קריבו
למשטרה.
היו"ר דוד צור
דני, הכסף הזה יעבור בבסיס התקציב לכם. בסופו של דבר המשטרה תדע לעשות את ניהול המשאבים.
עיסאווי פריג'
זה לא מוצא חן בעיניהם.
היו"ר דוד צור
הבנתי. אני יודע מה אני אומר. בסוף בבסיס התקציב יהיה למשטרת ישראל עוד עשרים מיליון שקלים ואתם היא צריכה להתחיל את העונה ולסיים את העונה, כמו שיש לה בהרבה מאוד דברים אחרים. זה יפטור אתכם מכל הבוכלטריה של ניהול המשא ומתן, של להיראות ככאלה שמנסים להגדיל כי רוצים להיטיב עם השוטרים בשכר וכן הלאה. אני יודע שזאת לא המציאות אבל זה ייתן לפחות שקט לכולם בכך שהעסק מתנהל על ידי גורם אחד שגם הוא זה שקובע את רמת השיטור ואת מספר המאבטחים וגם זה שבסוף אמור לשאת בנטל. יישאר כסף? זה כסף שלכם ותשתמשו בו.
קריאה
אנחנו בעד.
יורם באומן
הלוואי.
היו"ר דוד צור
יהיה חסר? תצטרכו להשלים מתקציבכם. אז בסופו של דבר הדבר הזה יכול להתקדם.
יורם באומן
יש לנו מחקר מה עושים באירופה ואנחנו נשמח להעביר לך אותו.
היו"ר דוד צור
אני הולך לדבר על זה עם השר לביטחון פנים ועם המפכ"ל. אני חושב שזה דבר שבסופו של דבר יעשה סדר אצל כולם.
יורם באומן
כך עושים באירופה.
היו"ר דוד צור
אגב, הייתי סגן ראש אג"ם ואני אומר לך שזה ניהול יותר נכון. האינסטנציה בסוף של הערעור מקבלת תוקף כי במחוזות – ואני לא אומר שידם קלה על ההדק – בסוף ניהול המשאבים האלה, זה דבר חיוני מאוד גם לגבי השקיפות.

לעניין ההשתלמות של מנהלי האירועים. אחרי אירוע כזה, זה זמן חירום עכשיו. צריך לעשות כאן מהר בטווח של השבועיים-שלושה הקרובים השתלמות של מנהלי אירועים, מאבטחים, סדרנים, בעיקר בכל מה שקשור לכך שפנים אל מול קהל ולא אל המגרש. אלה דברים אלמנטריים. תגובה מהירה. האירוע של אתמול הוא אירוע שברמה הטקטית התנהל לא טוב. ברמת המאבטחים אני מדבר וגם ברמת השוטרים אחר כך. הציפייה היא שאירועים כאלה ייגדעו בתחילתם, בעיקר אני מדבר על האירוע הראשון אבל גם האירוע השני בו הייתה כניסה. חוסר התגובה המקצועי בסופו של דבר משאיר אותנו עם תחושה מאוד קשה של קבוצות שמשקיעות 400 אלף שקלים בשיטור ואבטחה אבל לא מקבלות את הסחורה.

לגבי סמכויות מינהליות. חקיקה. אורי, זה חונה אצלכם. אמרה כאן מה שאמרה שרת המשפטים, שהיא תיתן לכך גיבוי. מאוד חשוב שנגדיל את הסמכויות המינהליות לאכיפה, סמכויות שנתונות בידי קצין המשטרה בשטח וגם בידי מנהלי האירועים, בכך שאנחנו נוכל להבטיח ענישה מידית, הרחקה מידית מהמגרשים ולא להיות תלויים בבתי משפט שגם כך הם עמוסים ביותר.

לגבי השופטים. אמרה כאן כבוד השופטת עדנה בקנשטיין שהיא מטפלת אישית בעניין הזה. אנחנו נהיה מדווחים על העניין הזה גם משרת המשפטים לעניין צביעה או הכשרה של קאדר של שופטים שזאת תהיה להם ההתמקצעות הנוספת. אין הצדקה לשים שופט שזה יהיה עיסוקו אבל בסופו של דבר כן נצבע מספר שופטים שהם יהיו כאלה שהתמחותם בספורט תביא אותם לשיפוט באופן שהם ישקלו נכון את חומרת האירועים ולא עוד אירוע בכרוניקה המטורפת הזאת שמגיעה לפתחם מאירוע של רצח, אונס וגם התפרעות במגרשים. אז ברור שהם מתייחסים באופן אחר לאירועים האלה.

לגבי חינוך ומיזמים לעקירת אלימות. אנחנו נקיים על זה דיון בנפרד. הדברים האלה מתנהלים. הטוטו בעניין הזה נדיב מאוד משרד הספורט והתרבות מקצה לזה תקציבים, כפי שאמר כאן אורי שפר, ואני בטוח שאנשים שיבואו יעמדו בקריטריונים ולצורך כך יש הרבה מאוד גופים וולנטריים. אם אתם שואלים אותי, שם בעיקר ההשקעה הגדולה שאנחנו צריכים לעשות. הציע חבר הכנסת פריג', ואני מאמץ את האמירה שלו, לעניין שעת חינוך.

אני קורא מפה לשר החינוך לקחת את האירוע הזה ולהקדיש לו שעת מחנך. יש חשיבות גדולה מאוד לחינוך של התלמידים בכל מה שקשור לאלימות בכלל. לא דיברנו על זה אבל ב-4 בנובמבר 19 שנים לרצח פוליטי איום ונורא ואנחנו באירוע של דקירה שיכול להסתיים במוות שהוא פשע שנאה או איך שנקרא לו מעולם אחר. לכאורה כמעט נתקענו ולא התקדמנו בשום מקום וזה עצוב מאוד לראות את זה.
לגבי הקמת היחידה. אמרתי את הדברים. אני מקבל את מה שאמרת, דני. אני מבקש שתיקח את זה לתשומת לבך. אני יודע שהמשרד לביטחון פנים בהינתן שהוא רוצה לעשות עבודת מטה מהירה, יודע להציג אותה. יש כאן רצון טוב של גופים שמוכנים לממן את זה. אפשר לחסל את כל המכשולים בדרך, המשפטיים, התקציביים, המבצעיים, הארגוניים. הגיע הזמן לסיים את הסאגה הזאת.

לגבי הליגות הנמוכות. צודק חבר הכנסת עיסאווי פריג' וגם חבר הכנסת אחמד טיבי שציינו את זה, עם כל זה שהוא עורר כאן כעס רב. הליגות הנמוכות נמצאות בזרקור יותר נמוך והתקציבים המוקצים לזה וגם תשומת הלב פחות ממוקדת דבר שיכול להביא אותנו לקטסטרופה כזאת שהליגות העליונות ייראו כמו משחק ילדים לעומת מה שקורה שם. לכן אני אומר כאן למשטרת ישראל וגם להתאחדות ולטוטו, אני לא בטוח שהתקציב המוקצה, חמישה מיליון שקלים בלבד, הוא מספיק אבל תהיו עם אצבע על הדופק.

למשטרת ישראל אני אומר, עם כל זה שזאת עבודה בשכר, אני לא מסכים עם חבר הכנסת לוין כי זה נושא שנוסה כמה פעמים, אבל בסוף עבודה בשכר, משטרת ישראל עמוסה ביותר במשימות, מעיסאוויה וסילואן דרך המקרים של אבטחת אירועים בשכר. הנושא הזה נבחן כבר בבית המשפט העליון מספר רב של פעמים. אם יוקצה הכסף כפי שנאמר, כולל הקמת היחידה, העומס ירד באופן דרמטי. אם הייתה היחידה הזאת כבר מוקמת בעבר, אני בטוח שהרבה מאוד מהעומס ירד. לזרוק מאה לוחמים כאלה או שמונים לוחמים כאלה לתוך אירועים כאלה, מאוד קריטי. או יחידת איסוף מאוד חזקה שמסוגלת לתת אינדיקציות מראש, הייתה עולה על הדברים האלה מראש. לא יכול להיות שיוני זייטק ירכז אצלו עם שניים וחצי אנשים את כל הסוגיה הזאת. גם אגף האבטחה – לא סתם אני אומר אגף, כי הוא צריך להיות אגף – לא מסוגל להכיל את כל משימות האבטחה המובאות לפתחו. לכן בסוף יחידה כזאת שהיא ממוקדת מטרה תעשה שינוי דרמטי.
מילה אחרונה לדיון. אני מקווה שמאוד שתוך שבועיים אנחנו נקיים דיון מעקב. מנהלת הוועדה תיתן לנו זמן כדי נוכל לעקוב אחרי הדברים. אני מאוד מקווה שהאירוע הקרוב, הדרבי הקרוב וגם האירועים האחרים, יעברו בשלום. אגב, אני בדעה שלא צריך לעצור את הספורט. זאת אומרת, אם יש איזו מחשבה לעצור את הליגות וכן הלאה, לא. תראו, נער הייתי ובגרתי בתחום הזה. ראינו אירועים דרמטיים ואני לא ממעיט כהוא זה מהאירוע הזה. היו אירועים שנגמרו במוות ובעולם עשו שינויים דרמטיים. צריך לצאת מתוך האירוע הקשה הזה להיערכות אחרת, לתפיסה אחרת, ובסופו של דבר חשוב להחזיר את השפיות למגרשים כדי שהילדים שלנו יוכלו להגיע לאירועים האלה ללא פחד ומורא.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:15.>

קוד המקור של הנתונים