ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 04/11/2014

במסגרת יום מזון הבינלאומי ועדת הפנים והגנת הסביבה מארחת את ארגון המזון הבינלאומי ולקט ישראל

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
04/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 397>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"א בחשון התשע"ה (04 בנובמבר 2014), שעה 10:30
סדר היום
<במסגרת יום מזון הבינלאומי ועדת הפנים והגנת הסביבה מארחת את ארגון המזון הבינלאומי ולקט ישראל>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
תמר זנדברג

אורלי לוי אבוקסיס
יחיאל חיליק בר
מוזמנים
>
אושרת אדלר אקהאוז - דוברת ארגון לקט ישראל

אלונה שפר-קארו - חברת ועד מנהל, ארגון לקט ישראל

דקלה ינקו - הנהלת חשבונות, ארגון לקט ישראל

גיא יהושע - ארגון לקט ישראל

דינה פידלר - מנהלת יחסי ציבור ושיווק חו"ל, ארגון לקט ישראל

דובי פלד - ארגון לקט ישראל

אופירה איילון - ארגון לקט ישראל

אסעד מהדי - ארגון לקט ישראל

ציון עקיבא - ארגון לקט ישראל

ניבאל עאזם - ארגון לקט ישראל

אייל וינשטוק - ארגון לקט ישראל

אלון בן-טל - ארגון לקט ישראל

אסעד מהדי - ארגון לקט ישראל

דניאל קלי - ארגון לקט ישראל

פול ליבה - ארגון לקט ישראל

חיליף חאתם - ארגון לקט ישראל

ציפי עשת - טכניון

חניתה חפץ - לוביסטית (פוליסי), מייצגת את לקט ישראל
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי
<במסגרת יום מזון הבינלאומי ועדת הפנים והגנת הסביבה מארחת את ארגון המזון הבינלאומי ולקט ישראל>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. אנחנו מארחים היום את הנהלת "לקט ישראל" ואת נציגי ארגון המזון העולמי. אני רוצה לברך את שלושת חברי הכנסת, יוזמי יום המזון, בכנסת: חברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס שנמצאת פה, חברת הכנסת שולי מועלם שאני מבינה שנמצאת כרגע בדיון דומה בוועדת העבודה והרווחה, וחבר הכנסת חיליק בר. זה לא סוד – אף אחד לא מופתע מזה שדווקא שלושת חברי הכנסת האלה עוסקים בנושא המזון כי הם מתעסקים בסוגיות רבות שקשורות להיבטים חברתיים שונים במגוון תחומים: גם דיור, גם מזון, גם היבטים של בריאות. כל מה שקשור לנזקקים ולחלשים – אנחנו רואים בדרך כלל את אותם פרצופים. אני מברכת אתכם ומודה לכם. אני גם מודה לך, חיליק, שעשית את כל מה שניתן שנצליח לשלב את פסק הזמן הזה בין הוועדות העמוסות. התחלנו מושב מאוד עמוס, מושב תקציב, מושב שבו יגיע גם חוק המסתננים והרבה מאוד סוגיות. זה שהכנסת עושה פסק זמן ומתעסקת בנושא כל-כך חשוב – יישר כוח. כולנו זוכים בזה.
כשמדברים על הצלת מזון, בעיני, זה שווה להצלת חיים. כולנו מבינים שלראות ילד רעב או קשישה רעבה, איש, אישה – כל מי שרעב לא יכול לתרום לא לעצמו ולא תורם לחברה. רק כשאדם שבע הוא יכול לתרום לחברה. כשאני מדברת על הצלת מזון אני מדברת גם על הצלת הסביבה. כשאנחנו מבינים את העבודה הנפלאה שאתם עושים באיסוף מזון שהוא מזון טוב, אבל בגלל פגם כזה או אחר הוא לא מגיע אל האזרחים, והוא מושמד בצורה כזאת או אחרת, ברור לחלוטין שזה פוגע בסביבה. אחת העקרונות שאני משלבת בוועדת הפנים והגנת הסביבה זה שילוב של אדם וסביבה. כי רק בשילוב הנכון בין אדם לבין סביבה אנחנו נוכל לתרום גם לאדם וגם סביבה. אין כמו סוגיה של מזון כדי לעסוק בסוגיה החשובה הזאת כי היא תורמת לכולם. היא תורמת לכך שאדם יהיה פחות רעב, שהוא יהיה שבע, שהוא יכול להיות שמח, ולהיות אדם מועיל לחברה; והיא תורמת לסביבה שתהיה סביבה טובה ובריאה לאדם. אין כמו אדם בריא בסביבה בריאה, אדם שמסייע לסביבה, והסביבה שתומכת באדם.

לכן חשבתי שהשילוב שלכם פה בוועדה הוא שילוב מצוין. ועדת הפנים והגנת הסביבה פתוחה לכל סוגיה שתרצו להעלות כאן, שתחשבו שנוכל לקדם אותה. ברמה האישית אני גם חברת כנסת חברתית שסוגיות חברתיות חשובות לי מאוד וגם מתוקף תפקידי כיושבת ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה הנושאים הסביבתיים מתחברים מאוד טוב לסוגיה החברתית הזאת. גם השר להגנת הסביבה פועל רבות ומשלב יפה מאוד את הסוגיה הסביבתית עם הסוגיה החברתית. אנחנו רואים את המתאם הגבוה שכשיש נזקים סביבתיים זה משפיע מידית על אנשים חלשים. אנשים חזקים יותר נמצאים בסביבה יותר בריאה. לכן השילוב הזה הוא מאוד נכון, מבחינתי, והוועדה פתוחה לכל נושא ולכל סוגיה שאתם רוצים לקדם. אני אשמח לקדם אותה גם בדיונים, והם לא חייבים להיות דיונים מהירים ולא הצעות לסדר. אתם לא צריכים את הנשיאות שתאשר דיונים אצלי בוועדה. כל סוגיה שאתם חושבים שאנחנו צריכים לקדם בדיון נקודתי או בוועדת משנה או בסדרת דיונים אני אשמח לסייע לכם. הבמה שלכם.
יחיאל חיליק בר
תודה, גברתי היושבת-ראש. קודם כול אני מסכים אתך. גם אם לא תמיד אנחנו רואים עין בעין בנושאים רמי עולם – המדיניים – הרי שבנושאים החברתיים, בנושא של חמלה ורווחה את אחת המובילות, ואני ממש מודה לך. אני גם יודע שלא היה פשוט לא ברמה האישית וגם לא ברמה של הוועדה לארח אותנו אז אני רוצה להודות לך, גברתי, חברת הכנסת רגב, וכמובן לאורלי שותפתי ולשולי; וגם לאילנה שפר קארו ולענת ולכל החבר'ה של "לקט ישראל" שעושים עבודה מדהימה.

אני אקצר כי כמו בכל ועדה יש ממש מעט זמן לפני שאנחנו רצים לוועדה הבאה. אבל את נגעת בנקודה המרכזית. דוח שפורסם ב-2008 קבע שלמעלה משליש מהילדים בישראל רעבים.
אורלי לוי אבקסיס
מה 2008? לפני כמה ימים.
יחיאל חיליק בר
לא, בדוח של האו"ם. גם יוניס"ף עכשיו - - -
יחיאל חיליק בר
בשבוע שעבר פורסם דוח שהיה בעקבות משבר 2008. 35.6% מהילדים רעבים. ארגון "לקט ישראל" שמוביל יחד עם ארגון המזון העולמי את נושא הצלת מזון ואיסוף מזון זה ארגון שעושה עבודת קודש. אני לא יודעת אם סיירת אצלם פעם; אם לא, אני ממש ממליץ לך.
היו"ר מירי רגב
לא. אלונה לא הזמינה אותי.
יחיאל חיליק בר
אלונה, אם יש מישהו שאתם צריכים להזמין לשם זאת חברת הכנסת מירי רגב.
אלונה שפר קארו
יטופל לאלתר.
יחיאל חיליק בר
אני הייתי שם. ראיתי את הטונות של הלקטים החקלאיים והאחרים שנאספים ומחולקים להרבה מאוד מוסדות צדקה, אבל גם ניתנים בפרויקט - - - לילדים רעבים בצורה אנונימית שלא תשפיל אותם. ילד שלא יכול לקבל את זה מאימא ומאבא שלו מקבל את זה בצורה אישית כאילו היא באה מהבית, ולא שהילדים האחרים יידעו שמישהו נותן להם את זה.
אבל הדבר הכי יפה הוא של"לקט ישראל" עולה שקל אחד כדי ללקט ולאסוף את המזון הזה שמגיע לבן-אדם, והבן אדם שמקבל אותו מקבל ארוחה של 10-12 שקלים. מפעל צדקה – אני אפילו לא יודע איך לתאר אותו – מדהים, שאנחנו מקווים להעביר בחוק גם בעזרתך – חוק מודל הצלת המזון. נדאג לחוקק את היכולת לאסוף מזון באופן חוקי, לפזר אותו. ניתן הגנה משפטית לעמותות שירצו לעשות את זה.
היו"ר מירי רגב
החוק כבר קיים?
אורלי לוי אבקסיס
הוגש.
יחיאל חיליק בר
הנחנו אותו אתמול. אנחנו יודעים שאת תהיי חלק מאלה שיעזרו לנו עם החוק הזה שיסדיר הצלה ואיסוף של מזון - -
היו"ר מירי רגב
בשמחה.
יחיאל חיליק בר
- - כמו שיש במדינות רבות בעולם, אפילו בארה"ב זה חוק פדרלי. אני מקווה שאנחנו נהיה המדינה הבאה לעשות את זה. אז גברתי, תודה לך. אנחנו נשאיר גם זמן לאורלי ולנציגי הארגון לפני שנברח מפה.
אורלי לוי אבקסיס
תודה לגברתי היושבת ראש על כך שפינתה את זמנה היקר של הוועדה כדי לדון גם בנושאים הללו. הנושא הזה הוא ראשון במעלה, כי ילד רעב הוא ילד שלא יכול להיות מרוכז בבית-הספר, הוא ילד שלא מתפתח כראוי. הצורה הבסיסית ביותר של עוני – ואנחנו מדברים על כ-900,000 ילדים במדינת ישראל שחיים מתחת לקו העוני – הוא אוכל; הרצון להשביע את הרעב הקיומי הזה כדי לשרוד. זה הדבר הבסיסי ביותר. אבל ילדים עניים הם לא רק רעבים לאוכל; הם רעבים לתרבות, הם רעבים לספר, הם רעבים ליכולת לצאת עם החברים שלהם לטיולים שנתיים כי ההשתתפות העצמית נמנעת. יכולים להגיד שההורים שלהם ייצאו לעבוד, אבל אנחנו יודעים שרוב העניים החדשים הם עניים עובדים. זאת אומרת שני הורים עובדים, והילדים מתחת לקו העוני כאשר המשפחה קורסת תחת הנטל של שכר דירה מטורף שעולה כל יום. חיליק הוא חבר גם בשדולת שוכרי הדירות וגם את, חברת הכנסת זנדברג, בשדולת הדיור הציבורי. אנחנו עדים לכשל רב מערכתי בכל הטיפול בסוגיות החברתיות במדינת ישראל. לכן אני כל כך מברכת על ארגון כמו "לקט ישראל" שנותן את הבסיס הראשוני לעוני שהוא הרעב, להשביע את הרעב. ועדיין הם בעצמם קורסים. הם לא יכולים לספק את הדרישה שרק הולכת וגדלה. הנתונים האחרונים רק מראים שכדור השלג הזה הולך ומתעצם.
ביום המיוחד הזה אנחנו עושים בכל ועדות הכנסת כמעט דיונים רלוונטיים. בקרוב גם יהיה אצלי בוועדה לזכויות הילד על נושא הכריכים. "לקט ישראל" מחלקים כ-8,000 כריכים בריאים באנונימיות שעליהם עמלים מתנדבים. אבל תחשבו – 8,000 ילדים. איפה הפער? 900,000 ילדים מתחת לקו העוני – כמה זה? זה טיפה בים. את זה אנחנו רוצים לשנות. פה יש גם אחריות למדינה. הרי אבסורד שלפעמים באים לחקלאי ואומרים לו, עמלת, עבדת עונה שלמה, יש לך יבול, אבל אתה תשמיד כך וכך טונות כדי שלא יורידו את מחיר השוק. והם נאלצים להשמיד גם פירות וירקות טובים. מה הבעיה לקחת אותם ולתת אותם לאותם ארגונים? דרך אגב, "לקט ישראל" עובדים עם 170 עמותות שלהן הם מספקים כ-140,000 מנות. מדינת ישראל מתהדרת. אם היינו מסתכלים בדוח האחרון של האו"ם בנושא ילדים עניים היינו מגלים שלא רק שאנחנו במקום הרביעי בעולם מבחינת הילדים הרעבים במדינות המפותחות בעולם, אלא במדינות המפותחות בעולם, אלא מי נמצא במצב הרבה יותר טוב מאתנו? אצלנו יש 35.6% ילדים עניים במדינת ישראל; במצב הרבה יותר מאתנו בקנה מידה אחיד, לא לפי הנתונים שלנו, בצ'ילה – 21%. הם הצליחו לצמצם בלמעלה מ-10% את העוני בקרב הילדים. איך הם עשו את זה? בהתערבות ממשלתית. ללא התערבות ממשלתית, ללא הבנה של הצורך הבסיסי הזה הילדים האלה גם לא היו מועילים לחברה. את התחלת בנושא הזה – אז "נפש בריאה בגוף בריא". כדי להתפתח ילד צריך את אבות המזון, צריך את הסיבים התזונתיים, צריך את הפנאי כדי לשבת וללמוד בלי שהבטן מקרקרת לו ובלי להסתכל על החבר שלו שאוכל את הארוחה החמה; כי גם ההזנה בבתי-הספר, יש בה השתתפות עצמית של המשפחה. אבל לא תמיד אנשים יכולים להרשות את זה לעצמם.
אנחנו אומרים – זאת אחריות המדינה, אלה המוחות שלנו, זה הפוטנציאל החברתי של המדינה. תפספס את אותו ילד – סביר להניח שהוא ביצר ההישרדות ילך למקומות שאנחנו לא רוצים שהוא יגיע אליהם, ואחר כך תוציא כפול ומכופל כדי לשקם אותו. בואו לא נשקם, בואו נבין את אחריות המדינה, בואו נבין מה אנחנו צריכים לעשות. לכן הצעת החוק הזאת היא הצעת חוק כל-כך חשובה אבל היא רק פסיק ממה שניתן לעשות. אני אשאיר את הזמן לשאר.
יחיאל חיליק בר
אנחנו יושבים בוועדה להגנת הסביבה של הכנסת, וצריך להבין דבר אחד מאוד פשוט: בכל פעם שלא תורמים מזון משמידים אותו. כל פעם כשמשמידים מזון טומנים אותו באדמה, והמשמעות של הטמינה באדמה זה פליטת גזים רעילים, שלא לדבר על אריזות של מוצרים שגם יכולים לפגוע בסביבה.
היו"ר מירי רגב
בלי קשר לוועדה. זה ברור כאן.
תמר זנדברג
לא רק זה, חיליק. אמרתי את זה בוועדה הקודמת. עוד לפני הזבל ועוד לפני המִחזור קיימוּת זה שימוש חוזר. לחיות ממה שיש. יש משהו מוזר ומופרך שהחברה הולכת ליותר שפע, ודווקא אז הפערים גדלים, ויש יותר עניים. אני באה מאסכולה – וגם כולכם כאן – שזאת אחריות המדינה וזאת מדיניות. העוני זה לא אסון טבע, זה לא ירד מהשמים. זאת תוצאה של מדיניות ארוכת שנים בדיור הציבורי, ברווחה ובחינוך ובכל מה שדיברנו. אבל אחרי שהגענו למצב הזה אחרי שיש פעילות כזאת שלוקחת 40% מהמזון שמיוצר, הושקעה בו האנרגיה, הודפסו האריזות, הוא קיים, הוא ישנו, והוא פשוט הולך לפח – זה הדבר הכי לא מקיים והכי אנטי סביבתי ואנטי אנושי לא בגלל הפסולת, אלא בגלל השימוש, שזה קיים ולא משתמשים בזה. אורח חיים הרבה יותר מקיים זה קודם כול ליהנות ולהשתמש במה שיש לפני שהולכים לייצר עוד.
היו"ר מירי רגב
חד וחלק.
אלונה, בבקשה.
אלונה שפר קארו
קודם כול אני רוצה להודות לך שהקדשת לנו זמן. אני אעשה את זה קצר. אני גם מודה לחברי הכנסת שחיים את זה, והם ידענים ומובילים. נראה לי שאין לנו מה להוסיף. אני הצטרפתי לארגון המדהים הזה כי זה התגלמות של צדק חברתי, סביבתי שאין כדוגמתו. למעשה, באנו לפה להעלות למודעות את יום המזון הבינלאומי שהוא יום מזון עולמי שהמטרה שלו היא להעלות את המודעות לבעיה שדיברתם עליה פה.

"לקט ישראל" הוא ארגון לוגיסטי; ארגון שההתמחות שלו והמומחיות שלו היא בהעברת עודפי מזון מהמקום שבו יש עודף למקום שבו יש חוסר. זה ארגון שמנוהל לפי כל הכללים של ארגון עסקי, top of the art מבחינת שרשרת הקירור, החימום, ההובלה, המשאיות, האיסוף – ארגון מאוד רציני. הוא מספק מזון ל-180 עמותות ברחבי הארץ. המזון מגיע ל-140,000 נזקקים; הוא מחלק כריכים ל-8,000 ילדים. אלה נתונים מאוד מרשימים. הבעיה הזאת היא מיקרוקוסמוס של בעיה עולמית. בעולם כולו יש בעיה של בזבוז מזון. אנחנו רואים ששליש מהמזון במדינות המפותחות מושלך אחרי שהוא מגיע לצרכן; במדינות מתפתחות חצי מהמזון מושלך לפני שהוא מגיע לצרכן. הסיבות הן שונות. אבל בסופו של דבר אנחנו רואים שכמויות אדירות של מזון מושלך גם ברמה הגלובלית וגם במדינת ישראל – מזון בשווי של 1.3 מיליארד שקל מושלך לפח מדי שנה. בזמנו במשרד להגנת הסביבה עשינו מחקר כי ראינו את המזון הזה מגיע למטמנות וממלא אותן וגורם לנזקים סביבתיים. עשינו את הקמפיין הזה של טל פרידמן שקרא לאנשים, תקנו פחות, אתם לא צריכים לקנות ולזרוק לפח. כשעשינו את המחקר נדהמנו שאנשים זורקים רבע עד חצי מכמות המזון שהם רוכשים. מגיע יום שישי, המקרר נפתח, וכל מה שפג תוקף מושלך, והמטמנות מתמלאות. זה מזון בשווי של מאות מיליוני שקלים שניתן להציל אותו. כמובן, המשאבים המבוזבזים הנוספים שהעלויות שלהם אדירות.
תמר זנדברג
אתם אוספים גם מבתים?
אלונה שפר קארו
לא. אנחנו לא אוספים מבתים. אני בהתחלה לא הבנתי – מה, אוספים משולחנות אוכל שלא אכלו? לא. זה ממטבחים גדולים ומסודרים של מלונות, של צבא.
תמר זנדברג
אתם מכירים בעולם גם אופן של איסוף פרטי שבאופן קהילתי אוספים למקום מרוכז או אוספים מבתים?
אלונה שפר קארו
יכול להיות שזה השלב הבא.
אופירה איילון
יש בזה נושא של היגיינה.
אלונה שפר קארו
תכף ד"ר אופירה איילון - -
היו"ר מירי רגב
לא, ממש לא. אני מצטערת. התחלנו באיחור. אני אתן לך להשלים את הדברים שלך, ואני אסכם.
אלונה שפר קארו
אלה נתוני הצלת המזון של "לקט ישראל": 1.5 מיליון ארוחות חמות; 9,500 טון של פירות וירקות – תרומות מחקלאים; 800 טון מזון מהתעשייה; 1,500 טון מסעדות בגידול עצמי; השווי הוא אדיר – עשרות מיליוני שקלים.

הצעת החוק – חברי הכנסת הזכירו אותה. אנחנו מודים לכם, ונשמח אם תתגייסו. כמובן, אלה חברי הכנסת המובילים שמתגייסים.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לכל מי שהגיע. תודה לכם, חיליק ואורלי, על ציון היום החשוב הזה. כפי שאמרתי הקשר בין אדם לסביבה הוא קשר מתבקש. הוא נעשה בוודאי בוועדה הזאת, ועדת הפנים והגנת הסביבה. ילדים רעבים, אנשים רעבים הם אנשים שלא תורמים לא לעצמם ולא לחברה. התפקיד שלנו הוא לעשות כל שניתן כדי שלא יהיה אף אדם רעב במדינת ישראל – ובוודאי בעולם – אבל מה שאנחנו יכולים לעשות פה במדינת ישראל. אנחנו ככנסת ישראל ועדת הפנים בוודאי תעשה כל מה שניתן כדי לסייע ולתמוך בעבודה החשובה שאתם עושים ובתרומה החשובה לצדק החברתי ולצדק הסביבתי. תודה רבה לכולם.
אורלי לוי אבקסיס
ברשותך, אם אנשים נשארו מאוכזבים ולא הספיקו לדבר אנחנו מיד יוצאים לוועדה לזכויות הילד. ננסה להקדיש שם קצת יותר זמן, נדבר על נושא הכריכים. מי שמרגיש צורך להוסיף עוד דברים אז הבמה שלנו לרשותכם.
יחיאל חיליק בר
ב-13:30 כולכם מוזמנים לאולם "שפרינצק" לכנס שיסכם את היום הזה.
היו"ר מירי רגב
מצוין, כל הכבוד. הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:05.>

קוד המקור של הנתונים