ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 04/11/2014

חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הכלכלה
04/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 362>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, י"א בחשון התשע"ה (04 בנובמבר 2014), שעה 12:30
סדר היום
<הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ג-2013 (מ/769)

>
נכחו
חברי הוועדה: >
יצחק וקנין – מ"מ היו"ר
חנא סוייד
מוזמנים
>
אבנר פלור - סמנכ"ל מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

משה קרמאייר - ראש תחום הדרכה שמאים ופיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דפנה עין דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

לנה גרשקוביץ - מרכזת בכירה כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שרית זוכוביצקי-אור - הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אוהד מעודי - מנהל ביטוחי רכוש, אגף שוק ההון, משרד האוצר

אלעד אלקובי - ביטוח כללי - אגף שוק ההון, משרד האוצר

יערה למברגר - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שלמה שקד - מפקח ארצי למקצועות הרכב, משרד הכלכלה

אגם דניאל - עו"ד, עוזרת ראשית, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

רוית הופמן - עו"ד, מדור תביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

טל ויתון - יועמ"ש אתגר, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

עמנואל ברכפלד - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

יעקב יהודה רודד - מנכ"ל, איגוד יבואני הרכב

יהודה יגן - יו"ר ענף הרכב, איגוד שמאי הביטוח

אורי גורביץ - חבר ענף, איגוד שמאי הביטוח

רפי ונציה - חבר איגוד, איגוד שמאי הביטוח

עמוס זורבסקי - חבר איגוד, איגוד שמאי הביטוח

שלמה תוסיה-כהן - שדלן, יועץ משפטי, איגוד שמאי הביטוח

לוי רונן - יו"ר, איגוד המוסכים

אריה אשד - מנכ"ל, איגוד המוסכים

אינגריד הר-אבן - יועצת משפטית, איגוד המוסכים

עו"ד ענת אלון - איגוד המוסכים

אורן אהרוני - דובר, איגוד המוסכים

גל רותם-גולן - דוברת, איגוד המוסכים

שמואל מלכיס - מנהל מחלקה כלכלית, איגוד חברות הביטוח

ירון אליאס - יועץ משפטי, איגוד חברות הביטוח

חיים פילצר - סמנכ"ל, קבוצת אלון, יבואני כלי רכב

אורן שאולי - יועץ משפטי, כלמוביל, יבואני כלי רכב

משה בר - יו"ר עמותת תנו יד לחירש, נכים למען נכים

דניאל גליל - מזכיר עמותת תנו יד לחירש, נכים למען נכים

דני קדרון - עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים, שונות

זאב פרידמן - היועץ המשפטי, המועצה לצרכנות

דידי רוזנפלד

– מנכ"ל שלמה sixt

עדי אביטן

– שדלנית בגורן עמיר – איגוד יבואני הרכב

פז ברנט

– שדלן בפוליסי – איגוד חברות הביטוח

עו"ד יעל גויסקי

– שדלנית ייעוץ וחקיקה – איגוד המוסכים
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ג-2013 (מ/769)>
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ג-2013. רק להגיד משהו כללי לסדרי הדיונים שיהיו: נחלק את הדיונים ביני לבין אבישי. אבישי ינהל את רוב הדיונים, אבל ביקשו ממני, גם שר התחבורה וגם המנכ"ל וגם אבישי וגם צוות הוועדה שאני אקח עלי חלק מהדיונים, על מנת לזרז את החקיקה, ואני אשתדל לעשות כמה שאני יכול לסייע בדבר הזה.
לאה ורון
יש לנו פשוט ניסיון נורא טוב.
איתי עצמון
בחוקים ארוכים.
היו"ר יצחק וקנין
אני אשתדל כמה שאפשר לקדם את זה, אבל ודאי שאנחנו לא נדלג על שום דבר. נשמע את הדברים. אם צריך לעשות תיקונים, נעשה תיקונים. לא נעשה מחטפים בשום דבר. אני מבטיח שהכול יהיה על-פי הדרך שניהלנו את שאר החוקים בנושאים שונים.

איפה עמדנו בישיבה האחרונה שהיתה? מי מציג את הדברים?
שרית זוכוביצקי-אור
סיימנו את הפרק שמסביר את המוסכים ואת הנהלים המקצועיים. לפנינו פרק י"א, שמסדיר את העיסוק בשמאות רכב. במסגרת הפרק הזה אנחנו עוסקים בשני עניינים: סימן אחד שמסדיר את הרישיון לעיסוק בשמאות רכב וסימן אחר שמסדיר את הדין המשמעתי. אולי אבנר יגיד כמה מילים מקצועיות ונתחיל בהקראה.
אבנר פלור
בישיבה הזאת אנחנו מציגים את הפרק שעוסק בנושא שמאות רכב. מדובר במקצוע שמתעסק בנושא של הערכת נזקים, אם זה מתאונה או מנזק שנגרם לרכב ועוד. השמאי מבחינתנו, אנחנו קוראים לו שופט, הוא גוף אשר אמור לספק עמדה מקצועית ואובייקטיבית, הוא משמש גורם שמאזן בין הלקוח, המוסך וחברת הביטוח. לדוגמה, במקרה של תאונה – שוב, יכול להיות שאני טיפה מקצין, אבל רק כדי לתת לך, אדוני היושב-ראש, ולחברים את המשמעות של השמאי – כשקורית תאונה הלקוח רוצה לקבל את הרכב במצב הקודם, טרום התאונה, עם החלקים הטובים שיש ובזמן המהיר ביותר – זה מבחינת הלקוח – והמוסך רוצה לתת גם את השירות הטוב, עם זאת, עם הפיצוי הכי גבוה מבחינת המוסך עצמו, אם זה חלקים, שיהיה להם הרווח הכי גדול, וחברת הביטוח רוצה לצאת עם מינימום הוצאות.
שמואל מלכיס
תרשה לי לתקן אותך. חברת הביטוח רוצה לתת - - -
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, סליחה. ידידי היקר. ידידי היקר. מה שמך?
שמואל מלכיס
שמואל מלכיס.
לאה ורון
הוא מייצג את חברות הביטוח.
היו"ר יצחק וקנין
אני יודע, אני יודע, אני מכיר אותו. הרבה שנים אני רואה אותו.
שמואל מלכיס
ואני מכיר אותך הרבה שנים.
היו"ר יצחק וקנין
שמואל, ידידי היקר, תקשיב - - -
שמואל מלכיס
זה פשוט לא נכון.
היו"ר יצחק וקנין
תקבל אפשרות לדבר כמה שאתה רוצה, אבל לא להתפרץ לדבריו. זו הבקשה המינימלית, אחרת נעשה פה שוק שלא נצא ממנו. נסכם שכשתרצה לדבר, אני אאפשר לך.
שמואל מלכיס
תודה.
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, אז יש לנו השמאי, שיש לו ההכשרה המקצועית הנדרשת לבצע את עבודתו בצורה המקצועית ביותר וגם נטול אינטרסים, ומבחינתנו הוא הגוף המאזן, כמו שאמרתי, בין הלקוח, המוסך וחברת הביטוח.

היום יש בערך בין 500 ל-700 שמאים הרשומים על-ידינו, מתוכם כ-400 עד 500 שמאים פעילים שעובדים או כפרטים או באמצעות חברת הביטוח. זאת הסקירה.

משהו אחרון. מבחינת המצב הקיים היום, שמאי למעלה מ-14 שנה מקבל על שומה מחיר של 400 שקלים, על כל שומה שהוא עושה. זה מצב עובדתי נתון על סמך נתונים שיש בידי.
היו"ר יצחק וקנין
המהות של הצעת החוק היתה להוזיל את מחירי הרכב.
איתי עצמון
בין היתר.
היו"ר יצחק וקנין
בין היתר.
משה קרמאייר
להגדיל תחרות.
היו"ר יצחק וקנין
ברור, ברור. גם להגדיל את התחרות, ועקב זה שתהיה תחרות - - -
יערה למברגר
גם להכניס תחומים שמוסדרים כיום בצווי פיקוח, ואם צו החירום יבוטל, אז גם הם יבוטלו.
היו"ר יצחק וקנין
אז אני מוותר על השאלה הבאה.
לאה ורון
השאלה כן רלוונטית, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יצחק וקנין
אם זה גם פיקוח על השירותים, זה גם ביטוח וגם הכול.
יערה למברגר
הפיקוח על השמאים מוסדר היום בצו פיקוח, ואם מצב החירום יבוטל, צווי הפיקוח מכוח חוק פיקוח על מצרכים ושירותים לא יוכלו לעמוד בתוקפם. אנחנו מכירים את זה.
היו"ר יצחק וקנין
מר מלכיס.
שמואל מלכיס
רציתי להעיר בקשר להקדמה של מר פלור, שחברת הביטוח מחויבת לתקן את הרכב על-פי תנאי הפוליסה, והפוליסה לא נקבעה על-ידי חברת הביטוח, אלא היא פוליסה תקנית שנקבעה על-ידי שר האוצר בתקנות, ולכן האמירה שחברת הביטוח מנסה לתקן במינימום מחיר היא אמירה פשוט לא נכונה.
דבר שני, אני לא חושב שתפקידו של משרד התחבורה להתערב בשוק חופשי שבו מחירי השומה נקבעים על-פי היצע וביקוש. זה לא תפקידו וגם תמונת המצב, לעניות דעתי, שהוא הציג, שיש פה מין שופט שהוא אובייקטיבי, בין המבוטח לבין חברת הביטוח היא תמונת מצב לא נכונה לחלוטין. תפקידו של השמאי לעשות עבודה נאמנה ולהעריך את הנזק שנגרם ובעיקר לקבוע שהנזק שעליו אנחנו מדברים נגרם אכן ממקרי הביטוח, כיוון שכולנו יודעים שבביטוח יש עניין של השתתפות עצמית, ואם חס וחלילה המבוטח מנסה להונות ולהציג אוסף של נזקים מכמה מקרי ביטוח כנזק אחד, תפקידו של השמאי, בין השאר, לקבוע שאכן הנזק שמדובר נגרם כתוצאה ממקרי הביטוח. זה תפקידו של השמאי.
השמאי הוא לא שופט, הוא לא דיין ולא מדובר פה בבית משפט, מדובר פה במערכת יחסים של מבטח ומבוטח, יחסים חוזיים, ולהציג את השמאי כאילו במערכת היחסים הזאת הוא השופט זאת תמונת מצב באמת לא נכונה, וגם לא תפקידו של משרד התחבורה, כמו שאמרתי, לומר אם מחיר השומה גבוה או נמוך, ואנחנו מזמן במדינת ישראל לא מפקחים על מחירים. אין פיקוח גם על מחירי הביטוח.
היו"ר יצחק וקנין
הבנו. אין צורך להוסיף דברים. הדברים ברורים.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, אני לוקח את הדברים של אבנר למקום שבו אנחנו מציבים את השמאי כאחד התפקידים החשובים ביותר או אחד הצמתים החשובים ביותר לקביעת הנזק. על זה אני מקווה שחברי, מר מלכיס, לא יחלוק. ובנקודה הזאת כאשר צריכים לדעת מה לתקן, בהחלט יש מערכת של לחצים שמופעלת, הן מצד הלקוח לקבל מה שיותר, והן מצד חברות הביטוח, לשלם מה שפחות. אם מר מלכיס מסכים לזה ואם לא, זה המצב לאשורו, ואין לנו אלא כהודעת בעל דין את עדותם של שמאים, בין היתר בתלונות שהוגשו למפקח, בין אם אנחנו בבג"צים שנדונו, ושם בית המשפט ציין באופן מפורש שבפני בתי המשפט עומדים מקרים כאלה שעמדו שמאים במצבי ביניים, והדברים האלה ברורים.
ואני אומר לאדוני שהנקודה החשובה ביותר, אם רוצים להסדיר חוק כזה, זה לוודא שהשמאי ייתן את השומה המדויקת ביותר, האובייקטיבית ביותר, ועם כמה שפחות לחצים או אפשרות להתערב באותה החלטה שהוא נתן. לצערי לא מצאתי את המנגנון האולטימטיבי שמונע התערבות באותה שומה של השמאי, למרות שהובטח לנו בתחילת הדיונים בתיקון החוק שהנושא הזה יעלה וייבדק כאשר נעשה - - -
שמואל מלכיס
הנושא הזה לא שייך לחוק הזה.
היו"ר יצחק וקנין
עוד פעם. אתה אולי לא יודע איך אני - - -
שמואל מלכיס
יש פה אי-דיוק.
היו"ר יצחק וקנין
אני הולך על חבל דק. אם תפריע, אני אוציא אותך בחוץ, שהכלל הזה יהיה ברור לכולם. ביקשת רשות דיבור, נתתי לך, תרצה עוד פעם, אני אאפשר לך. אתה לא תפריע, חד וחלק.
לוי רונן
קודם כול, החוק הזה הוא במסגרת הרפורמה שהתחילה עם ועדת זליכה. ועדת זליכה טיפלה בכל הקשור לחברות הביטוח והמעורבות שלהן בענף הרכב. רק לסבר את האוזן, חברות הביטוח מעורבות עד צוואר בענף הרכב. אנחנו מדברים על כ-140,000 תאונות בשנה. מלכיס יודע יותר טוב ממני. אנחנו מדברים על הרבה תאונות בשנה שמתוקנות, חברות הביטוח סוחרות בחלקי חילוף. חברות הביטוח סוחרות בעשרות אלפי מכוניות בשנה, ברכב, באובדן להלכה, הן עמוק-עמוק בתוך הענף, ולכן הן צריכות להיות במסגרת ההסדרה, והשמאי, שהוא הזרוע הארוכה של חברת הביטוח. אני רק אביא דוגמה, כשאוטו מוכרז כאובדן להלכה, מי שפונה למגרש ההסדר ומסדר את זה ולוקח את הרישיונות מהלקוח להעביר את זה, זה השמאי, הוא ממש כמו עובד חברת הביטוח. לא עושה את זה סוכן ביטוח, אלא עושה את זה השמאי. אנחנו רוצים לטפל בזה במסגרת החוק הזה. זאת אומרת, הוא גם עובד של חברת הביטוח ואמור להיות אובייקטיבי - -
היו"ר יצחק וקנין
הדברים ברורים ונכונים.
לוי רונן
- - הוא גם מקבל שכר מחברת הביטוח ואמור להיות אובייקטיבי. הוא משרת את אדונו, ולכן המאבק הגדול, גם של השמאים, זה להשתחרר מהתלות הזאת מהאדנות הזאת ומהלחץ הכלכלי, על מנת שהם יוכלו לבוא לאוטו ולתת שומה אובייקטיבית מקצועית בלבד ולא כלכלית על האוטו הזה. ועל כן המאבק הזה נמשך הרבה שנים, מעל 20 שנה. יש פה את חוק השמאי שנמצא כרגע בכנסת.
היו"ר יצחק וקנין
אתה צודק לחלוטין. אני מאפשר לך שוב פעם.
שמואל מלכיס
אני רוצה להגיד בצורה ברורה שיש פה הטעיה מכוונת של השולחן הזה. החוק שאנחנו מדברים עליו לא נועד להסדיר את הנושאים האלה. מי שמסדיר את הנושאים האלה הוא המפקח על הביטוח, שהוא אחראי על ההסדרה בין חברות הביטוח למבוטחים שלהם, והנושא הזה הוסדר בהסדר השמאים. והאמירה שהשמאים הם עובדים של חברת הביטוח היא פשוט הטעיה של השולחן הזה, משום שעל-פי ההסדר השמאים הם לא עובדים של חברות הביטוח, הם שמאים חיצוניים. הם אומנם מופיעים ברשימה, אבל המבוטח רשאי לבחור שמאי. ההסדר של השמאות נקבע על-פי החלטה של בג"ץ, ההסדר הזה עבר פעמיים את מבחן בג"ץ ונמצא כהסדר מתאים, תואם ואובייקטיבי, והוא בכלל לא קשור לחוק הזה. הניסיון לערב את היחסים בין המבטח למבוטח ולהכניס אותם למסגרת החוק הזה, זה פשוט הטעיה, משום שיש הסדר מיוחד שנקבע על-ידי המפקח על הביטוח, ההסדר הזה עמד פעמיים במבחן הבג"ץ - - -
היו"ר יצחק וקנין
אמרת. למה אתה חוזר על דברים?
שמואל מלכיס
כדי שיהיה ברור.
היו"ר יצחק וקנין
ברור יותר מדי.
שמואל מלכיס
אנשים מטעים את הוועדה.
לוי רונן
אני מתנגד לזה שהוא אומר שמה שאני אומר זה הטעיה.
יערה למברגר
המפקח על הביטוח, אולי כדאי - - -
היו"ר יצחק וקנין
כן.
אוהד מעודי
אני מהפיקוח על הביטוח. מבחינת ההשפעה על שמאי זה דבר אסור, גם אנחנו רואים את זה בחומרה, אבל בכל מה שקשור לסוכני ביטוח או לחברות ביטוח, שזה תחת סמכותנו, יש הסדרה ספציפית בעניין הזה, יש ביקורות בעניין הזה, היו בג"צים בעניין הזה ונקבע שם במפורש שזה תפקידו של המפקח על הביטוח.
לגבי ההשפעה של גורמים אחרים – מוסך, חברת ליסינג, אנחנו לא נגד זה. אבל כל מה שקשור, שזה תחת הסמכות שלנו ויש הסדרה ספציפית בהוראות אחרות, אין שום קשר לחוק הזה.
אינגריד הר-אבן
אין לך סמכות על שמאים.
לוי רונן
אין לכם שום סמכות חוקית על שמאים, רק על חברות הביטוח.
אוהד מעודי
אין לי סמכות על גורמים שהם לא תחת הסמכות שלנו - -
לוי רונן
מדברים על הטעיות. אין לך סמכות על השמאים.
אוהד מעודי
- - אבל כל מה שתחת סמכותו של המפקח על הביטוח, אין שום רלוונטיות לחוק הזה - -
לוי רונן
יש לך סמכות על חברות הביטוח, לא על השמאים.
אוהד מעודי
- - הוא בא להסדיר שירותים שונים.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, כבר אמרתי שאני מבקש שוב לא להיכנס לדברים. מי שמדבר כרגע, יש לו רשות הדיבור. ביקשת, נתתי לך. אני לא אאפשר שתפריעו. בסוף אני אנהג בצורה שאני לא רוצה לנהוג. כן.
אינגריד הר-אבן
המציאות היא שכאשר למבוטח נגרם נזק לאוטו, בדרך כלל השומה הראשונה וגם האחרונה היא של השמאי של חברת הביטוח, ובין אם תקרא לו "שכיר" ובין אם תקרא לו "שמאי חוץ" ובין אם תקרא לו בכל מיני שמות שניסו למצוא לו במהלך השנים, בסופו של דבר שכרו משולם על-ידי חברת הביטוח והוא עושה דברה.

הנושא של ניגוד העניינים של השמאי נידון בערכאות אצל המפקח בוועדות הכנסת זה קרוב ל-30 שנה. זאת בעיה שאי-אפשר להתעלם ממנה. דווקא המפקח על הביטוח, שהיה ער לבעיה של ניגוד העניינים, הוציא חוזר שלם כדי להסדיר את התחום הזה. לרוע המזל סמכותו משתרעת רק על חברות הביטוח. יתרה מזאת, הוא גם לא טורח לאכוף את מה שהוא כתב, והוא דווקא כתב דברים יפים. ויש פה פרק בחוזר שלו – השפעה על שמאים - - -
אוהד מעודי
אני רוצה לצאת נגד דבריה לגבי האכיפה.
היו"ר יצחק וקנין
ידידי היקר - -
אינגריד הר-אבן
מותר לי להטיל ביקורת שאתם לא אוכפים. מותר לי.
היו"ר יצחק וקנין
- - אני רוצה להגיד לך ששמעתי את זה הרבה פעמים מה שהיא אומרת, לא ממנה, שכמעט ואין אכיפה בתחום הזה.
אוהד מעודי
האכיפה של התחום הזה - - -
היו"ר יצחק וקנין
שמעתי את זה גם בוועדת הכספים בנושאים אחרים. הנושא הזה עלה מספר פעמים - -
לוי רונן
איך אפשר לאכוף אם הוא נהיה מנכ"ל חברת ביטוח מייד אחרי שהוא עוזב?
היו"ר יצחק וקנין
- - לצערי הרב לא אוכפים את זה.
אינגריד הר-אבן
אני לא סיימתי, כבודו. ברשותך, אנחנו חושבים שסגירת הפרצה מול השמאי חייבת להיעשות בחוק הזה, ועל-ידי הגורם שמפקח ומסדיר את פעילות השמאי, הלוא הוא משרד התחבורה. זו בדיוק האכסניה המתאימה לעניין הזה, לסגירת המעגל של המפקח על הביטוח, שאין לו סמכות על השמאי, ולפיכך אנחנו כן נרצה להתבסס על הוראות החוזר הזה בהתאמה להתניות על השמאי במסגרת החוק הזה.
היו"ר יצחק וקנין
אוקיי. עוד הערות, רבותי? כן.
דידי רוזנפלד
אדוני היושב-ראש, אנחנו יושבים פה כבר שלושת רבעי שעה, הוזמנו לישיבה על שמאים - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבע שעה מתחילת הדיון.
דידי רוזנפלד
20 דקות.
היו"ר יצחק וקנין
20 דקות זה לא תחילת הדיון, התחלנו אותו מאוחר.
דידי רוזנפלד
אדוני היושב-ראש, עשר דקות מתחילת הדיון, רבע שעה, כל מספר, אבל שים לב על מה מדברים פה, על כל מיני דברים מסביב, המון אמוציות בחדר, רק לא על התקנה שעומדת על השולחן.
היו"ר יצחק וקנין
כנראה אתה לא מכיר את הדיונים. בהתחלה אני מתחיל כך, כשאני מתחיל לרוץ, אני רץ, כשאני צריך לחתוך, אני חותך.
לאה ורון
על השולחן עומדת הצעת חוק, לא תקנה.
היו"ר יצחק וקנין
עם כל הכבוד, אנחנו צריכים לחוקק חוק. אפשר בחמש דקות לקרוא ולהרים יד. אני לבד פה עם חבר הכנסת חנא, שנינו מתאימים את עצמנו, נצביע ביחד ונגמור את העסק. זה דבר לא פשוט. עוד הערות, רבותי, לפני שמתחילים בהקראה?
שמואל מלכיס
- - -
היו"ר יצחק וקנין
כבר אפשרתי לך, כבר פעמיים דיברת.
שמואל מלכיס
נו, אז מה? אם אני אומר דברי טעם, כדאי לשמוע.
קריאה
ואם לא?
שלמה תוסיה-כהן
אני אתייחס בקצרה לדברי הפתיחה שנאמרו כאן לגבי הלחצים על השמאים. חד-משמעית מדובר בדבר שהשמאים מתמודדים אתו בכל יום, בעיקר מחברות הביטוח, אבל גם מצדדים אחרים. ובחוק הזה, וזה מה שאנחנו מצפים, ואני רואה שהתחילו - - -
היו"ר יצחק וקנין
אתה מאשר שיש לחצים.
שלמה תוסיה-כהן
יש לחצים, וצריך להגן על השמאי. אין דבר כזה, לפחות לטעמי, יותר מדי הגנה. העובדה שיש הגנה מסוימת מול חברות הביטוח באמצעות חוזרים שהוציא המפקח על הביטוח, לא אומרת שאם נעגן את אותן הוראות או הוראות מקבילות להן כאן, נגרע במשהו. הרי לא יכול להיות מצב שבו יש יותר מדי הגנה על האובייקטיביות של השמאים.

האובייקטיביות הזאת בניגוד למה שנאמר שמעמדו של השמאי הוא לא כשל שופט – נכון לא מדובר פה לא בשיפוט ולא בבריאות – בסופו של דבר מגיע השמאי לכל האירוע הזה, התאונתי, כאותו גורם אובייקטיבי שנותן חוות-דעת חיצונית. גם המפקח על הביטוח באותם מקרים שבהם מדובר בשמאי חוץ שאמור להיות אובייקטיבי לחלוטין, לא נתון בכיסו של אף אחד משני הצדדים, מקבל את חוות-הדעת שלו כחוות-דעת סופית, שעליה אפשר רק לערער, אבל אי-אפשר להביא חוות-דעת נגדית. ולכן במעמד הזה, אני חושב שכן מעמדו שונה מכל אחד מבעלי הרישיון האחרים שנמצאים פה.

יש עוד נקודה אחת ואני רוצה להתייחס למה שאמר אבנר לגבי הגדרה בכלל של השמאות. הוא פתח ודיבר על כך שמדובר בשמאות, שהם אנשים שבאים להעריך נזקים בתאונות. והאופן שבו אנחנו רואים את המקצוע ואת ההגדרה שונה לחלוטין. זאת אומרת, שמאי, ככל שמאי אחר, כמו שמאי מקרקעין, קודם כול בא להעריך שווי של דבר. שמאי מקרקעין, התפקיד הראשון שלו לבוא ולהעריך את שוויו של המקרקעין, שמאי מיטלטלין בא קודם כול להעריך את שוויו של התכשיט או של התמונה שהוא בא להעריך ורק לאחר מכן, אם נגרמו להם נזקים, הוא יכול לתת איזו הערכה על נזקים. שמאי הרכב מעריך שווי של רכב.
העובדה שבהצעת החוק, כל הפרק הזה נמחק מתפקידו של השמאי, למרות שהוא נמצא בצו הפיקוח הקיים. נכון להיום הגדרת תפקידו של השמאי היא לחלוטין הערכת שווי נזק והערכת הנזקים. אבל במקום לעשות רפורמה שתגן על הצרכן ותיתן פה עוד גורם אובייקטיבי, שלא נותן הערכת שווי מתוך האינטרס שלו, אלא באמת באופן אובייקטיבי, מוציאים את זה והופכים אותו לדבר שבעתיד ייתן אותו גורם אינטרסנטי, כל פעם לפי האינטרס שלו.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש.
היו"ר יצחק וקנין
חבר הכנסת חנא.
חנא סוייד
יש לי משהו להגיד כאן, וזה לא בפוקוס וצמוד הצעת החוק שיש כאן, אבל כשאני רואה את הדיבור הכללי כאן ואני רואה גם את משרד התחבורה, גם את המפקח על הביטוח, גם חברות הביטוח, גם השמאים, אני נזכר בבעיה שאני מטפל בה ואני אטפל בה יותר בתקופה הקרובה, וזה העניין למנוע מסוכני ביטוח ביישובים הערביים לתת ביטוח חובה לרכב עבור אזרחים שניגשים אליהם. הם אומרים להם: לא, אני לא יכול לעשות לך ביטוח, החברה סגרה לי את המחשב שלי. כלומר, הוא לא יכול לבצע עבור אותו אדם ביטוח חובה. וכשאותו אדם הולך לסוכן ביטוח בעיר היהודית הקרובה, שם מקבלים אותו בזרועות פתוחות ואומרים לו: כן, נעשה לך ביטוח, והוא עושה ביטוח. כלומר, יוצא מצב שבו יש ענישה קולקטיבית של יישובים שלמים, שסוכני הביטוח בהם לא יכולים לבטח את הקליינטים שלהם, והם חייבים ללכת לסוכני ביטוח יהודים. אין לי מושגים אחרים להגיד את זה, כי זה כך. זה דבר מביש.

אני מכוון את דברי בעיקר למפקח על הביטוח, בטח הם יודעים על העניין הזה. בסופו של דבר, מה יקרה? למה לא מבטחים? כי אם הרכב יהיה מעורב בתאונת דרכים, הוא ילך למוסך, ששם הנציגים של המוסכים יגידו שהם מתייחסים לעניין באובייקטיביות, יבוא השמאי, גם יתייחס לעניין באופן אובייקטיבי, ואני לא מבין למה לא מאפשרים את הדבר הזה, למה עושים את האפליה הזאת והמפקח על הביטוח כאילו נכנע לחברות הביטוח ולא עושה דבר בעניין הזה.
היו"ר יצחק וקנין
כן. יש על זה תשובה?
אוהד מעודי
אני פחות מכיר את הנושא הזה, זה לא תחת אחריותי, אבל יש חוק מפורש שאוסר להפלות, לרבות בנושא של ביטוח. אם יש ממצאים, צריך לבדוק את זה. אני אשמח לדבר אתך.
חנא סוייד
אני הולך להעלות את זה שוב. העליתי את זה בעבר, אני הולך להעלות את זה שוב. אולי זה משתלב בדיון הזה, שכל אחד חושב שהוא עוסק ומתייחס באופן אובייקטיבי, ובסופו של דבר זה לא הכי אובייקטיבי בעולם. יש כאן אינטרסים שצריך לשמור עליהם.
אוהד מעודי
זה ברור.
חנא סוייד
איש לא אומר שמשרד התחבורה, אין לו מה להגיד. אם מפקיעים מחירים, אז הוא טועה בהחלט, כי משרד התחבורה לפחות צריך לעשות מה שנקרא "field leveling", הוא צריך לאפשר משחק הוגן לכולם. אם הוא ייסוג מהעניין, מי ישרוד?
היו"ר יצחק וקנין
הייתי מבקש מהמפקח על הביטוח בישיבה הבאה לתת לנו תשובה לגבי הנושא שהועלה. אני חושב שאם יש דברים כאלה, זה מאוד מצער.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, אני מתחיל את ההקראה. האם יש עוד הערות? כלליות, רבותי. הערות כלליות, יש למישהו?
אבנר פלור
מה שרציתי לפני שנתחיל בהקראה. לקראת הדיון קיבלנו התייחסויות מאיגוד השמאים, מאיגוד המוסכים ומאיגוד הצרכנים ועוד גורמים נוספים וגם ישבנו עם הלשכה המשפטית, כדי שנגיע מוכנים לדיון.
תהיו"ר יצחק וקנין
תודה. זה מאוד חשוב.
אוהד מעודי
כבוד היושב-ראש, עוד הערה קטנה. חשוב לי להדגיש, אם יש עניין של איסור השפעה, כל מה שקשור לחברות ביטוח או סוכנים, ברגע שזה נכנס לחוק הזה, יש פה כפל רגולציה. זה לא קשור לחוק הזה, זה תחת סמכותו של הפיקוח על הביטוח, ואפשר גם לראות דוגמאות. יש חוק אחר, חוק איסור לשימוש בחלפים, יש שם אמירות כלפי מבטחים. אין שם יותר מדי סמכות של מי שממונה לפעול מול חברות ביטוח, ולכן תפקידו של המפקח על הביטוח לפעול מול מי שמפוקח על-ידו.
היו"ר יצחק וקנין
כן, אני תיכף אשיב לך. הבנתי מה שהוא אמר, שאנחנו לא יכולים להכניס לפה נושאים ששייכים למפקח על הביטוח.
איתי עצמון
לרגולציה על חברות הביטוח.
היו"ר יצחק וקנין
אני חושב שהמחוקק רשאי לעשות דברים ולהכניס דברים שהם הגנה על הלקוח שמקבל את הטיפול בכל דרך אפשרית.
אוהד מעודי
זה לא דרך - - -
היו"ר יצחק וקנין
תקשיב, אני רוצה להגיד לך, אני אומר את זה במלוא העדינות. לצערי הרב, הרבה פעמים אתם לא עושים את התפקיד שלכם, והציבור מסתובב סביבכם. אין תשובות לאותם אלה שצריכים לקבל את התשובות. אני לא יודע עד כמה אתם בודקים את התחום הזה. לא בטוח שאתם בודקים אותו, רק אם מגיעות תלונות בלבל הגבוה. מעבר לזה, אני לא רואה.
אוהד מעודי
כבוד היושב-ראש, אני אשמח להביא לך ממצאים של ביקורות שנעשו בתחום הזה, לרבות תוצאות.
היו"ר יצחק וקנין
אני חושב שבכל זאת החקיקה הזאת היא חקיקה ממשלתית, עברה את משרד המשפטים, ואם משרד המשפטים סמך את ידיו על החקיקה הזאת, אני חושב שהוא הבין את הדברים לא פחות טוב מאתנו שאנחנו לא משפטנים.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, הצעתי בתחילת הדיונים, כדי לפתור את הבעיה שמעלה נציג המפקח, להשתמש בהוראה כללית שהיא נכונה תמיד. צריך לאסור בכלל על כל התערבות בפעילותו האובייקטיבית של כל בעל רישיון או ניסיון השפעה עליו לפעול בניגוד להוראות של רישיונו או בכל דרך אחרת, ואני אסביר למה הכוונה, וגם לקצוב על זה עונש ועונש משמעותי.
אם בן-אדם נכנס לבעל מוסך ואומר: אל תדווח שמצאת תקלה חמורה ביותר, הוא מנסה להשפיע עליו לפעול בניגוד לחובתו, וזה פסול באותה מידה כמו להשפיע על שמאי. אם מנסים להשפיע על שמאי לקבוע סכום נמוך יותר כפיצוי או לא משנה כרגע מה, זה חמור, זה ניסיון להשפיע לפעול בניגוד לחובתו על-פי החוק.
אני חושב שברגע שנקבעה הוראה כללית שאומרת: השפעה או ניסיון להשפעה על פעילות של בעל רישיון לפעול בהתאם לכללים שנקבעו או על-פי חובותיו, ולזה יקצבו עונש כמו שצריך להיות, אף אחד לא ישפיע.
היו"ר יצחק וקנין
משרד המשפטים.
יערה למברגר
עו"ד פרידמן, ההצעה שלו היא הצעה מאוד חשובה ומשכנעת, ובמידה רבה הוא קלע לדעת גדולים, כי הוראה כזאת כבר קיימת בחוק העונשין. להבנתנו אין צורך להוסיף הוראות עונשין ספציפיות בחקיקה אם הן כבר מוסדרות בחוק העונשין, זה גם לא ישנה מבחינת אכיפה. המשטרה היא האוכפת, היא מגישה כתבי אישום, זה לא משנה לה להפנות לסעיף העונשין הספציפי בחוק הזה או בחוק העונשין. להיפך, בדרך כלל המשטרה דווקא בדגש על אכיפת חוק העונשין.
אינגריד הר-אבן
מתי הוגש כתב אישום על השפעה על שמאי?
יערה למברגר
שנייה, אני אשאל אותך אחרת.
אינגריד הר-אבן
האם המשטרה מתעסקת בזה?
יערה למברגר
אני אשאל אותך שאלה אחרת. אינגריד, אם זה יהיה כתוב פה, האם זה מבטיח לך שהמשטרה תגיש כתבי אישום על זה?
אינגריד הר-אבן
זה מבטיח לי שבמישור המשמעתי יהיו לכם סמכויות לטפל בזה.
יערה למברגר
בואו נפריד. נתחיל מהפלילי - - -
שמואל מלכיס
מדובר גם בלחץ של המוסכים על השמאים. זה לא רק חד-צדדי.
אינגריד הר-אבן
- - -
יערה למברגר
את התפרצת לדברי, אני רוצה להשיב לאט-לאט. אנחנו מדברים על פלילי, והוא דיבר על ענישה פלילית, הוא דיבר על עבירה פלילית.
איתי עצמון
רק פלילי?
יערה למברגר
לא. הוא דיבר על קביעת ענישה שדינו כך וכך. גם ראיתי את ההצעה.
איתי עצמון
החוק כולל אפקט שלם של כלי אכיפה.
יערה למברגר
אני אדבר גם על כלי אכיפה אחרים. כבר היום, אם אנחנו מסתכלים על העבירות בחוק העונשין, יש עבירות חמורות: חמש שנים מאסר וכדומה. סך כול הענישה כבר כיום והיא חמורה. לגבי רמת האכיפה של זה, אני לא יכולה להבטיח לא היום ואני לא יכולה להבטיח גם אם נכתוב את זה פה.
במישורים אחרים שהם מישורים לא פליליים, אם אני לוקחת את המישור המינהלי למשל, לגבי בעלי רישיונות לפי החוק הזה, כבר היום אני חושבת שיש לנו הכלי להכניס את זה ולעשות סנקציות במישור המינהלי במישור הרישוי, כי הוועדה אישרה בסעיף 17 הוראות – אחר-כך נדבר על להרחיב את זה אולי – שמדברות על ניגוד עניינים, על חוסר מקצועיות. אולי נרחיב את זה אחר-כך בנוסח לכיוון של כללי אתיקה, אבל גם דרך סעיף 17, שהוא אגב עילה לביטול רישיון, התליה, הגבלה וכל הכלים שבסעיף 13, אם אני לא טועה - - -
זאב פרידמן
לאיזה סעיף את מתכוונת בחוק העונשין?
יערה למברגר
415, אני חושבת, קבלת דבר במרמה.
זאב פרידמן
למה קבלת דבר במרמה? אין פה שום קבלת דבר במרמה.
יערה למברגר
להבנתנו זה נכנס. להבנתנו אם יש פה טובת הנאה - - -
זאב פרידמן
אין פה שום קבלת דבר במרמה.
יערה למברגר
אם יש פה השפעה שאין בה צד שני. אתה יכול לתהות, למה הוא השפיע ולמה כך וכך. יש הרי כל מיני חזקות בקבלת דבר במרמה, ולהבנתנו זה נכנס בגדר זה.
זאב פרידמן
זה לא ייחקר וזה לא יגיע לשם עד שלא תהיה הוראה ספציפית.
יערה למברגר
גם בהוראה ספציפית אתה לא יכול להבטיח פה. אני לא רוצה להטעות את הוועדה, גם אם תכתוב פה הוראה ספציפית, אנחנו רק כותבים את העבירה, אנחנו לא כותבים את האכיפה שלה ואנחנו לא כותבים כמה כתבי אישום יוגשו.
זאב פרידמן
זה נכון, אבל לפחות תדעי שאסור להשפיע על בעל - - -
אינגריד הר-אבן
יערה, אנחנו לא מדברים על אותו דבר.
זאב פרידמן
אני חושב שככל שמדובר בגופים יותר ממוסדים, כך יקטן הסיכון שמא הם באמת ימצאו לנכון ללכת ולהתערב.
יערה למברגר
אני מבטיחה לך, יערה, אם שמאי יהיה בסיכון - - -
יערה למברגר
אני רוצה להגיד רק כדי להשלים. גם קבלת דבר במרמה, אגב, צריך לראות את זה במישור הכללי של העונשין, שזה גם עבירת השידול והניסיון, ויש הרי את - - -
אינגריד הר-אבן
יערה, סליחה, את לא בכיוון בכלל.
זאב פרידמן
שידול וניסיון לְמה? בקבלת דבר במרמה אין - - -
יערה למברגר
- - -
אינגריד הר-אבן
כאשר שמאי - - -
היו"ר יצחק וקנין
גברתי, את מתפרצת כבר מספר פעמים, וזו פעם אחרונה שאני מעיר לך.
יערה למברגר
היתה פה הצעה וראיתי בכתובים. ראיתי מסמך עם הערות שהציע לקבוע פה עבירה פלילית, אז אני מעירה לא רק להערה שלך, גם להערה שהציעה לקבוע עבירה פלילית. להגיד שאני לא בכיוון? זו אחת ההערות שהועלו. זה במישור הפלילי.
במישור המינהלי, אני עונה שלהבנתי כבר יש פה הכלי שאפשר להתייחס, וגם משרד התחבורה הסביר לי שכבר כיום במסגרת ההוראות האלה שקיימות היום, שמתייחסות לניגוד עניינים, הן מדברות על השפעה, מדברות על איסורים, ואולי הן יוכלו להבהיר. כבר היום זה כלי שדרכו אפשר - - -
לוי רונן
זה לא נכנס לחוק.
יערה למברגר
זה נכנס. זה נמצא בסעיף 17. להבנתנו זה כן נכנס לחוק. יש לנו סמכות לקבוע את זה, אנחנו מתכוונים לקבוע את זה.
לוי רונן
הורדתם את זה.
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, נתייחס כשנתייחס לתוכן עצמו.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, אני מציע - - -
לוי רונן
את רואה את המצב של האכיפה. אפשר להעיר משהו?
היו"ר יצחק וקנין
כן.
לוי רונן
קודם כול, צריך לזכור את הנתון שמשרד המשפטים פרסם, שהיום בתביעות קטנות במדינת ישראל, רוב התביעות הן תביעות פח על חברות ביטוח שלא משלמות. רוב התביעות היום, ואפשר לראות את זה, זה פורסם לא מזמן. צריך להסתכל על דוח מבקר המדינה שעכשיו פורסם, בשבוע שעבר. מדברים על אכיפה, על חוק הרישוי של החלפים, של מניעת גניבות. צריך לקרוא ולראות שהאכיפה לא נעשית. יש שם ביקורת חריפה מאוד על האכיפה שהיתה אמורה להיות בחברות הביטוח ולא קורית. אנחנו מדברים היום על המפקח על הביטוח - - -
אוהד מעודי
זו בדיוק הדוגמה, רונן, ששם אין לנו סמכות בחוק החלפים, אז אין לנו מה לעשות עם זה שכתוב - - -
לוי רונן
יש חוק שכרגע לא נאכף.
אוהד מעודי
אין לנו סמכות. אם תכניס משהו על חברות הביטוח, אין לנו סמכות.
לוי רונן
תן לי להשלים. יש לנו ביקורת חריפה על כך שאנחנו מתלוננים בפני המפקח על הביטוח היום ומחר הוא הולך להיות מנכ"ל חברת ביטוח, שזה דבר שלבטח הוא לא יכול לדעתנו לתת את מה שאנחנו רוצים, מאחר שזה התפקיד הבא שלו, וכשהוא בצד הזה הוא תמיד יהיה באינטרס של חברות הביטוח.
שמואל מלכיס
כמה מפקחים היו מנהלי חברות ביטוח?
לוי רונן
סליחה. סליחה. לא הפרעתי לך.

דבר אחרון, צריך לזכור שהפוליסה התקנית והסדר השמאים הוא חקיקת משנה. מותר לתקן בחקיקה ראשית ולהוציא מכם את הבלעדיות על אכיפה.
אוהד מעודי
ראית דוגמה בחוק החלפים, רשום שם "חברות ביטוח", ואין לנו סמכות לעשות עם זה כלום.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה.
לוי רונן
מדינה יכולה לעשות את זה. מותר לה לבוא בחקיקה ראשית ולקחת - - -
קריאה
מי יאכוף את זה?
לוי רונן
משרד התחבורה.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי. רבותי.
קריאה
- - -
לוי רונן
ודאי שכן. אתם לא עושים את זה.
היו"ר יצחק וקנין
מה שמך? תגיד מה שמך.
לוי רונן
רונן לוי.
היו"ר יצחק וקנין
עד כאן. לא תקבל רשות דיבור, אל תדבר. אדוני היועץ המשפטי.
איתי עצמון
אני רוצה להתייחס בקצרה לנושא – אני אומר את זה בכותרת – איסור השפעה שלא כדין או השפעה אסורה על בעל רישיון לעיסוק במקצוע רכב, לרבות שמאי רכב. הנושא הזה נבחן גם אצלנו, בייעוץ המשפטי של הוועדה, ובאנו בדברים עם נציגי הממשלה. מספר דקות לפני הדיון קיבלתי איזו טיוטה של עמדה כתובה מאת המחלקה הפלילית במשרד המשפטים. אנחנו נמשיך לבדוק את הנושא. אני מבין שבישיבה הבאה תגיע נציגת המחלקה הפלילית של משרד המשפטים ותסביר את העניין.

לגופו של עניין, אני רק אגיד בקצרה, יש מן הצדק בדברים להחיל בהצעת החוק הזאת רגולציה שחלה גם על מבטחים. חברות ביטוח שכלל לא מוסדרות ולא אמורות להיות מוסדרות בהצעת החוק, זה דבר לא נכון.
לגבי איסור השפעה של בעל רישיון לפי החוק על בעל רישיון אחר, יכול להיות שיש מקום לשקול את העניין. נשב עם משרד המשפטים ונבחן את הנושא. כרגע אני מציע, אדוני, שאולי נסיים את הדיון בנושא הזה, מכיוון שהוא עוד בבחינה.
זאב פרידמן
סליחה, אדוני היושב-ראש, משפט אחד. עו"ד עצמון, אני רק מציע לבחון את האופציה הנוספת, משום שכמו שהבאתי את הדוגמה הכללית - - -
איתי עצמון
"האופציה הנוספת", למה אתה מכוון?
זאב פרידמן
ליצור נורמה כללית של איסור השפעה ללא הכוונה בחברות הביטוח.
שמואל מלכיס
למה רק חברות הביטוח?
שלמה תוסיה-כהן
זה מה שהוא אמר.
שמואל מלכיס
סליחה, אני מתנצל. לא שמעתי טוב.
זאב פרידמן
מה שאני מתכוון שאני לא רוצה שייווצר מצב שלקוח מגיע למוסך ומשפיע עליו לשחרר את הרכב שלא כדין, ואם הוא עשה את זה, זה לא בסדר. קחו את זה ברובד הכללי יותר. זה יותר נכון וגם יותר יעיל.
איתי עצמון
אם אדוני מדבר על המישור הכללי, אני רק אזכיר שאנחנו גם צריכים לבדוק בכלל בחקיקה ובתחומי עיסוק נוספים האם יש הוראות שלמשל אוסרות על השפעה לגבי כתיבות חוות-דעת רפואיות, פסיכולוגיות, כלכליות. אינני יודע. צריך לבדוק את זה גם בהקשר הרחב יותר, כשאנחנו קובעים הוראה כזאת כאן.
יערה למברגר
התשובה היא לא, להבנתנו.
איתי עצמון
לא בדקתי את כל החקיקה בעניין הזה, אינני יודע אם קיימות הוראות כאלה, אבל הנושא בהחלט טעון בדיקה.
היו"ר יצחק וקנין
אוקיי. עד כאן.
אינגריד הר-אבן
- - -
היו"ר יצחק וקנין
אפשרתי לך פעמיים, לא פעם אחת, חוץ מההתפרצויות. אפשר להתחיל את ההקראה.
שרית זוכוביצקי-אור
אני רוצה לפני ההקראה רק להגיד שעל פרק השמאים חל פרק ב' הכללי שחל על כלל בעלי הרישיונות למקצועות בענף הרכב ומסדיר את תהליך הגשת הבקשה, קבלת הבקשה, התליית הרישיון, ביטול, סירוב לחדש בגין עבירות פליליות, וכל זה חל על פרק השמאים, למעט הביטול.
יערה למברגר
יש חלקים שבהם הדין המשמעתי מחליף.
שרית זוכוביצקי-אור
נכון, מחליף. לרבות הסמכות לקבוע הוראות מקצועיות והוראות בדבר ניגוד עניינים, וזה חלקים שכבר אושרו. הם חלים על השמאים.

אני אתחיל בהגדרה ואגיד כמה מילים.

"'שמאות רכב'- הערכת הנזק שנגרם לרכב באמצעות שומה הכוללת את פירוט התיקון הנדרש על מנת להחזיר את מצב הרכב לקדמותו והערכת עלות התיקון."

למעשה אנחנו קובעים פה מה מיוחד לעיסוק בשמאות רכב. הכותרת היא שמה שמיוחד בעיסוק הזה זה כתיבת השומה. זאת אומרת, אנחנו חושבים שהדבר היחיד שרק שמאי יכול לעשות זה לכתוב שומה על כל מרכיביה.
איתי עצמון
מהי שומה?
שרית זוכוביצקי-אור
יש סעיף שמסמיך את שר התחבורה לקבוע כללים מקצועיים ובכלל זה גם כללים לעניין כתיבת שומה. אנחנו חושבים שאולי אכן ראוי להגדיר את המונח שומה, כדי שהמקצוע יהיה יותר ברור. תקן אותי, אבנר, אם אני טועה.
זאב פרידמן
נכתוב חוק לא ברור כדי שאחר-כך השר יתקן את ההבהרה ...
שרית זוכוביצקי-אור
שנייה. עשינו עבודה גם על זה. אני קוראת את הנוסח, וקראנו את הערות הגופים, כן שקלנו ואנחנו מציעים לתקן, רק שיש לנו הצעה שאולי יש בה הערות.
שמואל מלכיס
החוק אומר מה זה שומה - -
שרית זוכוביצקי-אור
הוא לא אומר.
שמואל מלכיס
- - פירוט הנדרש על מנת להחזיר את מצב הרכב לקדמותו.
אבנר פלור
מבחינת הרכיבים, אדוני היושב-ראש, שומה כוללת מספר רכיבים שעל-פיהם מבוצעת השומה. זה נושא של פירוט התיקון של החלקים פלוס העלות, שווי הרכב - - -
איתי עצמון
פלוס העבודה?
אבנר פלור
סליחה, החלקים פלוס עלות העבודה, שווי הרכב, ירידת ערך והנזק הגולמי שנפרט בהמשך. אלה הרכיבים העיקריים של כתיבת שומה.
דידי רוזנפלד
תוסיף את מה שאמרת בחוק.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי. תיכף אני אתן התייחסויות.
שרית זוכוביצקי-אור
אנחנו רוצים להבהיר דבר אחד - - -
אבנר פלור
עניתי לשאלה של הייעוץ המשפטי מהי שומה.
לאה ורון
של עו"ד עצמון.
אבנר פלור
של עו"ד עצמון לגבי מהי שומה.
היו"ר יצחק וקנין
רצית עוד הערה.
שרית זוכוביצקי-אור
רציתי להגיד שהשומה כוללת רכיבים שונים, כל אחד מהרכיבים לבד הוא לא שומה, וכל אחד מהרכיבים לבד הוא לא פעולה אסורה על אנשים אחרים. כתיבת השומה ומכלול הפעולות שמביאות את חוות-הדעת לידי שומה היא הדבר שאנחנו מייחדים לשמאי.
איתי עצמון
כלומר, לצורך העניין, אם אני מגיע למוסך ומבקש לדעת מה עלות התיקון של הנזק שנגרם לרכב, המוסך יוכל לתת לי הערכה והצעת מחיר, אבל זו לא שומה.
שלמה תוסיה-כהן
לא הצעת מחיר. השמאי יכול לתת הערכה.
דידי רוזנפלד
מוסך יכול לתת הצעת מחיר.
איתי עצמון
הצעת מחיר בתוספת על ההערכה. אחרת מהי הצעת המחיר?
יערה למברגר
הערכה של עלות התיקון במסגרת הצעת מחיר ולא במסגרת שומה. אנחנו בכוונה כותבים כך. אנחנו רואים הבדל בין הצעת מחיר כוללת, למשל צריך להחליף את הקרבורטור, יעלה כך וכך, שעות עבודה, שעות - - -
דידי רוזנפלד
לא צריך להחליף. אני מבקש להחליף זה וזה, והמחיר שאני רוצה בגין העבודה, אני בעל המוסך רוצה בגין העבודה בהצעת המחיר - - -
יערה למברגר
לא אני רוצה, אני מציע לך. זו הצעה וקיבול. אני מציע לך להחליף חלקים אלה ואלה, ההערכה שלי שזה יהיה כך וכך שעות עבודה.
שמואל מלכיס
רוצה ומציע זה אותו דבר.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, רבותי. כל אחד קופץ, והוא באמצע הדברים. עם כל הכבוד, גם אני מבין בתחום כשמגיעים למוסך.
דידי רוזנפלד
- - - , אדוני היושב-ראש.
איתי עצמון
אדוני, אני חושב שיש צורך להגדיר מהי שומה. המונח הזה לא מוגדר כאן. אני תיכף אתייחס להצעה, לפחות ראשונית, שיכולה להיות כאן להגדרה.
שמואל מלכיס
היא מוגדרת כאן.
איתי עצמון
לא.
שמואל מלכיס
היא מוגדרת: פירוט התיקון הנדרש על מנת להחזיר את מצב הרכב לקדמותו.
איתי עצמון
יכול להיות שהיא כוללת מרכיבים נוספים.
שמואל מלכיס
איזה מרכיבים נוספים? זה מה שנקבע פה.
איתי עצמון
רגע. מייד אני אתייחס.
קריאות
- - -
היו"ר יצחק וקנין
ידידי היקר, אני קורא לך לסדר, מה שנקרא.
שמואל מלכיס
למה?
היו"ר יצחק וקנין
פעם ראשונה, פעם שנייה. בפעם הבאה אני מוציא אותך בחוץ. אתה תתאפק. אם לא תתאפק, אתה בבעיה.
שמואל מלכיס
אבל אין נציגות לענף הביטוח.
היו"ר יצחק וקנין
זה בלתי אפשרי. אתה בכל פעם קופץ, הוא באמצע הדברים, הוא לא מסיים מילה ואתה נכנס. אין לך עדיפות פה על אף אחד. אתה מסכים אתי?
איתי עצמון
כפי שאמרתי אני חושב שנצטרך להגדיר מהי שומה. ההערה הנוספת שלי היא להתייחס לעניין התיקון שאמור להיות בין מרכיבי השומה. כתוב כאן "הכוללת את פירוט התיקון הנדרש כדי להחזיר את מצב הרכב לקדמותו והערכת עלות התיקון". ישנם מצבים, אני מניח, שהרכב לא ניתן לתיקון, וצריך להתייחס לזה בהגדרה. אני חושב שצריך לכתוב שאם לא ניתן לתקנו, איזו קביעה שהרכב יצא מכלל שימוש. גם זה בא בגדר התפקיד של שמאי הרכב.

לעניין הגדרת שומה. מכיוון ששומה, אם הבנתי נכון בדיונים הפנימיים שקיימתי עם משרדי הממשלה – שומה כוללת רכיבים נוספים מעבר לפירוט התיקון והערכת עלות התיקון או קביעה שהרכב יצא מכלל שימוש, את הפרטים האלה אפשר או לקבוע כאן בחקיקה הראשית או להסמיך את השר לקבוע בתקנות את הפרטים הנוספים שתכלול שומה. השאלה מה הדרך המועדפת. אני אשמח לשמוע התייחסות של משרדי הממשלה.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, הנושא הזה צריך להיות פה ולא בתקנות, חד וחלק אני אומר, כיוון שיש לזה משמעות מאוד-מאוד מרכזית כלפי החקיקה הזאת.
לאה ורון
זה הבסיס.
היו"ר יצחק וקנין
זה הבסיס. אם אני לא מתקדם בהגדרה, אז מה עשיתי פה?
יערה למברגר
אולי נציע - - -
שרית זוכוביצקי-אור
אמר אבנר בתחילת דבריו שקיבלנו סמוך לדיון הערות מהאיגודים השונים - - -
קריאה
לא מאיגוד השמאים.
אבנר פלור
את ההערה בנושא הגדרת השמאות. זאת הכוונה.
שרית זוכוביצקי-אור
בנושא הגדרת השומה ומה ראוי ומה לא ראוי. עשינו עבודה מקדימה בזמן הקצר שהיה לנו כדי לעבד את ההערות, גם התייעצנו עם עו"ד עצמון, לשמוע את עמדתו, וכתבנו נוסח ראשוני שאנחנו יכולים להציג לוועדה כנוסח אפשרי, שמעבד את כלל ההערות, ולדעתנו נותן מענה.
לאה ורון
האם זה הולך להיות מבחן בזיכרון, מי זוכר הכי טוב את מה שאתם מקריאים?
שרית זוכוביצקי-אור
זאת הצעה.
לאה ורון
לכתוב הצעת נוסח להגדרת שמאות זה גם מספיק טוב, אבל תנו לנו, אנחנו נצלם לנוכחים, לפחות שיחזיקו מול העיניים מסמך. אי-אפשר לצפות מחבר הכנסת וקנין, חבר הכנסת חנא סוייד ומהנוכחים פה לזכור את מה שאתם קוראים, עם כל הכבוד.
יערה למברגר
זה משפט אחד.
היו"ר יצחק וקנין
כמי שלא מבין הרבה, אני חושב שיש לזה השפעה מרכזית על כל הסעיפים אם אנחנו מגדירים את זה נכון. באחריות אני אומר. אם אנחנו לא מגדירים מה זה שמאות, אני לא יודע איך אני מתקדם הלאה בחקיקה. אני בא להסדיר את השמאות, נכון?
שלמה תוסיה-כהן
בצו הפיקוח היום כבר ישנה הגדרה שהצענו להשאיר אותה ולאמץ אותה. מהי שמאות? "עיסוק בשומה ובהערכת שווי של רכב ונזקים שנגרמו לרכב בתאונה או מכל סיבה אחרת". זה מה שתקף היום, ואין שום סיבה - - -
לאה ורון
מאיפה אדוני מקריא?
שלמה תוסיה-כהן
מצו הפיקוח.
איתי עצמון
ההגדרה הזאת מאוד-מאוד רחבה והמשמעות שלה, אם אני מחבר אותה להוראות המהותיות של הצעת החוק, היא שלא ניתן יהיה לפרסם מחירונים ושמוסך לא יוכל לתת לי הערכת מחיר והצעה, ואתה מייחד את הנושא של הערכת שווי רק לשמאי רכב. השאלה אם זה ראוי. השאלה אם יש לכך הצדקה.
שמואל מלכיס
זה לא מתקבל על הדעת.
שלמה תוסיה-כהן
אני אענה. התייחסת לשני דברים. האחד, להצעת מחיר. הצעת מחיר היא לא שומה. כבר דיברנו על זה לפני - - -
איתי עצמון
אני לא יודע מהי שומה. ברגע שלא מגדירים, אני לא יודע מהי שומה.
שלמה תוסיה-כהן
בהגדרה – בהערכת שווי ובהערכת נזקים, הצעת מחיר היא לא הערכה לא של שווי ולא של נזקים.
יערה למברגר
בגלל זה אנחנו מציעים להגדיר גם - - -
דידי רוזנפלד
אתם לא נותנים לו לדבר.
שלמה תוסיה-כהן
ולכן ההצעה הזאת לא פוסלת את העניין. לגבי הערכת שווי של רכבים, כפי שאמרתי בדברי הפתיחה, אנחנו חושבים חד-משמעית שזה הלב של העיסוק של שמאות. שמאות זה הערכת שווי של המוצר.
איתי עצמון
בשל נזק או בשל כל סיבה אחרת?
שלמה תוסיה-כהן
לא, הערכת שווי של רכב, לא פרסום של מחקר סטטיסטי - - -
איתי עצמון
מחירון.
שלמה תוסיה-כהן
מחירון הוא לא הערכת שווי.
איתי עצמון
על סמך מה הוא נעשה? המחירון הוא הערכת שווי.
שלמה תוסיה-כהן
כאשר היום למשל אני צריך להגיש – אני מדבר מהמקום הקטן שלי – לבית המשפט הערכת שווי של רכב, אני לא מגיש צילום של הדף הרלוונטי מהמחירון של לוי יצחק, אני צריך להגיש חוות-דעת של שמאי רכב שאומר: לקחתי את המחירון, בדקתי את הרכב הספציפי - - -
שמואל מלכיס
נו, לקחת את המחירון.
שלמה תוסיה-כהן
- - - בדקתי את הרכב הספציפי, עשיתי את ההתאמות הנדרשות, והשומה שלי ששוויו של הרכב הספציפי הזה הוא כך וכך. לא מדובר עכשיו, לא במחירון, לא בפרסום מחירון. זה גם מה שנעשה היום.
שמואל מלכיס
זה לא נכון.
היו"ר יצחק וקנין
אתה רצית לדבר.
דידי רוזנפלד
הצעת מחיר שונה משומה. הצעת מחיר אומרת: אני בא למוסך, מוכן, רוצה, מתנדב לתקן את האוטו הספציפי הזה, הנזק הספציפי הזה וזה מה שאני דורש. זה המחיר. אלה החלקים, אלה העבודות - - -
איתי עצמון
המחיר מתבסס על משהו.
דידי רוזנפלד
המחיר מתבסס על הערכה שלי כמה זמן אני, אני בעל המוסך, רוצה לגבות ממך, בעל האוטו, בגין התיקון, ומהם החלקים הנדרשים. יותר מזה כלום. לעומת זאת שמאי, שמאי צריך לתת חוות-דעת האומרת מהי הערכת הנזק האמיתית. זה שאתה רוצה לעשות את זה בחינם, זה נחמד, זה שהשני רוצה פי עשרה, זה גם נחמד. שמאי צריך לקבוע מה המחיר האובייקטיבי, האמיתי לתיקון, אם אנחנו מדברים על היקף העבודה. אם אנחנו מדברים על חלקים - - -
חנא סוייד
הצעת מחיר זה עניין אינדיבידואלי, עניין פרטני. שמאות זה עניין אובייקטיבי.
איתי עצמון
בהצעת מחיר יש גם רכיב אינדיבידואלי.
חנא סוייד
אני רוצה לתקן את הרכב שלך ב-1,000 שקל. סובייקטיבית, נורמטיבית, זה 500 שקל.
דידי רוזנפלד
הצעת המחיר - - -
זאב פרידמן
בפרסום מחירונים יכול להיות - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, רבותי, בואו נתכנס. אני לא רוצה לבזבז את כל הזמן שלי רק על ההגדרה הזאת.
דידי רוזנפלד
אדוני היושב-ראש, לא סיימתי, ברשותך. דבר נוסף שצריך בהחלט להיות בהגדרה של השומה זה ערך הרכב. השומה לא נמצאת כשאינה תלויה בשום דבר. היא לא שומה לאיזה דבר אבסטרקטי שלא רואים. היא מתייחסת לרכב ספציפי, היא לא מתייחסת לכל כלי הרכב במדינת ישראל, ולכן בהחלט שמאי צריך לשום את ערך הרכב, בערך כפי שהציג עו"ד - - -
איתי עצמון
למה? למה אני לא יכול לקבל הערכה ממוסך? תסביר מה ההבדל.
דידי רוזנפלד
אני אסביר לך. דבר אחד, המוסך אומר מה הוא רוצה לתקן ולא מה הנזק האמיתי לרכב.
היו"ר יצחק וקנין
ודאי.
דידי רוזנפלד
מישהו רוצה לתקן בחינם, אז הנזק הוא אפס?
היו"ר יצחק וקנין
אני נכנס למוסך עם האוטו, יש לי בעיה במנוע. היתה תאונה, ואני אגיד שיש לי בעיה במנוע ובעיה נוספת, ואני לא רוצה לתקן גם את הפנס, אני מתקן רק את המנוע. שמאי כשבא להעריך הוא מעריך את כל הנזק של התאונה. הוא מעריך את כל הרכיבים שהיו. יכול להיות שספציפית - - -
יערה למברגר
המוסך יכול לתת לך הערכת מחיר על הכול, ואתה אומר לו: אני בוחר לתת - - -
היו"ר יצחק וקנין
אני יכול לקחת רק את מה שאני רוצה במוסך.
יערה למברגר
תמיד אני בוחרת במוסך מה לתקן ומה לא.
שלמה תוסיה-כהן
- - - מה הערכת - - -
דידי רוזנפלד
אדוני היושב-ראש, אני מבקש - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, יש הבדל בין שמאות להצעת מחיר או להערכת הנזק של המוסך. יש הבדל עצום. שמאות זה תחום מקצועי שבא להקיף את כל הנזקים שיש לאותו רכב.
יערה למברגר
יש הערכת נזק ויש הערכת שווי.
איתי עצמון
האם - - - יכול לעשות את זה? גם המוסך נותן הערכה כזאת.
היו"ר יצחק וקנין
המוסך יכול לעשות את זה, אבל לא - - -
איתי עצמון
אם תכתוב את זה עכשיו כאן במסגרת הגדרת שמאות רכב, המוסך לא יוכל לעשות את זה.
דידי רוזנפלד
הצעת מחיר הוא יכול לתת.
איתי עצמון
תקראו את ההגדרה.
שלמה תוסיה-כהן
אפשר להוסיף בסוף את ההחרגה הזאת: למעט מתן הצעת תיקון לרכב ספציפי על-ידי בעל מקצוע.
איתי עצמון
אבל גם שמאות היא לרכב ספציפי.
שלמה תוסיה-כהן
סליחה, היא לא הצעת שמאי. אם תביא לו את הכסף שכתוב בשומה, השמאי לא יתקן לך את הרכב.
יערה למברגר
איפה אתה מחריג את הערכת השווי? איפה אתה מחריג את לוי יצחק? אתה יוצר הגדרה כל-כך רחבה - - -
לוי רונן
סליחה, היום חברת ביטוח משלמת ירידת ערך ואת הנזק לפי שומה של שמאי. מה שאת אומרת שמחר יבוא לקוח, אנחנו ניתן לו הצעת מחיר, אחר-כך הוא ילך לסוחר, ייתן לו הצעת מחיר על שווי הערך וירידת הערך, חברת הביטוח צריכה לקבל את זה בשביל לשלם לו את הפיצוי. על בסיס מה ישולם פיצוי? חברת ביטוח תשלם פיצוי?
שרית זוכוביצקי-אור
זאת לא השאלה.
יערה למברגר
זה לא מה שאני אומרת, אני מפרידה בין רכיבים שונים. אני מפרידה בין שומה, שמתייחסת להערכת עלות התיקון, שזה נושא אחד, ובין נושא אחר, שזה הערכת שווי הרכב.
לוי רונן
זה מה שמשלמים - - -
יערה למברגר
שנייה. בעיני הערכת שווי הרכב הוא אמצעי שבו השמאי משתמש ולא התפקיד שלו, לא המטרה הסופית. הוא אמצעי להשיג את המטרה. עמדת הממשלה - - -
לוי רונן
זאת אומרת, הסדר שמאים מת.
יערה למברגר
שנייה. עמדת המדינה היא שלעשות ייחוד עיסוק בהערכת שווי הרכב רק לשמאים תיצור בעיה אמיתית, זה גם לא המצב להבנתנו בפועל היום. היא תיצור בעיה אמיתית, כי הערכת שווי רכב נעשית היום לא רק על-ידי שמאים. אפילו יותר מזה, אני רוצה למכור למישהו את הרכב שלי. אני מתחילה להביא לו את "יד 2" את "לוי יצחק". אני מפרסמת מודעה ואני אומרת לו "80,000 שקל". לא עשיתי הערכת שווי רכב?
קריאות
- - -
יערה למברגר
מבחינה משפטית הערכתי את שווי הרכב.
היו"ר יצחק וקנין
לא בטוח. אני לא יודע אם מבחינה משפטית.
שלמה תוסיה-כהן
היום בחוק שמאי מקרקעין יש ייחוד עיסוק שמאי מקרקעין, שקובע במפורש שאסור לשום אדם ואסור גם לבית המשפט לקבל שומה, אלא על-ידי שמאי מקרקעין. אם אני בא עכשיו כפי שאמרת, מפרסם מודעה על הדירה שלי, לא עברתי על חוק שמאי מקרקעין. אם הבאתי חבר ושאלתי אותו: תגיד לי, כמה אתה חושב שהדירה הזאת שווה? לא עברתי על חוק שמאי מקרקעין. כפי ששם יש ייחוד מקצוע, גם כאן יכול להיות ייחוד מקצוע.
יערה למברגר
בהקשר מסוים של בית משפט. אתה מדבר על ההגדרה שתחול על הכול. בואו נפריד בין סוגיות ספציפיות, סוגיה אחת זה מה יוכל להיות מוגש לבית משפט. זו סוגיה ספציפית, אפשר לדבר עליה בהמשך בסעיף פרטני. סוגיה כללית זה מה ההגדרה, כפי שחבר הכנסת וקנין אמר, ההגדרה היא יסוד פה והיא משפיעה על כל הפרק. אני מסכימה לגמרי שהיא מאוד משמעותית. היא לא רלוונטית רק לבית משפט. אתה מסכים אתי?
שלמה תוסיה-כהן
נכון, אבל ההצגה לא נכונה.
אינגריד הר-אבן
היא הבסיס לפיצוי על-ידי חברת ביטוח.
שלמה תוסיה -כהן
ההגדרה היא הערכת השווי. הגדרת השומה היא הערכת השווי.
שמואל מלכיס
יש סקרים. יש חוברות שנותנות סקרים, מחירי מקרקעין, והן לא עניין של שמאי. זה לא שומה לבית משפט.
היו"ר יצחק וקנין
זאב פרידמן, ואחריו – משה בר.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, נראה לי שזה יגרור את העניין מצד משרד המשפטים כמעט למצב של אבסורד. אם אני פונה לשכן שלי שגרם לי נזק לרכב, ואני רוצה לדעת כמה הוא צריך לשלם לי. אני לא רוצה לתקן את הרכב. מי שיוכל לתת את הערכת הנזק לא חייב להיות שמאי. יופיע בן-אדם, אני תובע מבן-אדם אחר על נזק שהוא גרם לי, אני לא מבקש לתקן את הרכב, אני לא מבקש שום אוריינטציה להגדרה של מה שמופיע כאן. עולה אדם על הדוכן בבית המשפט ומעיד ששווי הרכב הוא X או שווי הרכב הוא Y, אדם גנב ממני רכב, אני רוצה להוכיח כמה שווה הרכב שלי. יופיע בן-אדם ויעיד בבית המשפט, והוא לא שמאי בכלל. ישאל אותו השופט: אדוני, אתה שמאי? הוא אומר לו: לא. למה אתה נותן? סליחה, זה לא עונה להגדרה בכלל - -
איתי עצמון
זאת השאלה.
זאב פרידמן
- - משום שאתה רק מגדיר את הערך ואתה לא קובע כמה צריך לתקן. זאת אומרת, זאת לא שומה בכלל, זה אבסורדום. מי שצריך לקבוע את הערך של הרכב זה השמאי, זה לא הכלי, זה חלק מהמהות של העניין. אם אנחנו מסתכלים רק על החלק של השבת הרכב לקדמותו, אז שכחנו משהו. האם ירידת ערך זה השבת הרכב לקדמותו? לא. זה רכיב אחר. אז אני אבוא ואומר כך: שווי הרכב, נתווכח עליו או לא נתווכח עליו, כי יש על זה שומה, אבל לגבי השאר אני לא מוכן לשלם לך, כי מבחינתי הוא לא שמאי לצורך העניין. האם לכאן אנחנו רוצים להגיע? אנחנו צריכים להבין מה אנחנו פותחים פה בכלל.
היו"ר יצחק וקנין
ודאי. אתה צודק לחלוטין.
זאב פרידמן
הכול צריך להיות בידיים של שמאי, וכל בר-דעת מבין מה ההבדל בין שומה לבין הצעת מחיר. וכמו שאומר עו"ד תוסיה-כהן, אם צריך לעשות החרגה, כמובן שצריך לעשות החרגה כמו שצריך להיות, וזה הכול. אבל ההגדרה צריכה להיות רחבה וכוללת ככל הניתן.
היו"ר יצחק וקנין
כן.
משה בר
רציתי לשאול שאלה. אם יושבים פה אנשים כאלה מומחים ויש להם חילוקי דעות, מה עושה האזרח הפשוט שאין לו כסף ואין לו כלום? כיצד הוא יוצא מהדבר הזה? הם לא אוכפים את החוק ולא כלום. החוק הוא יפה למגירה.
היו"ר יצחק וקנין
חשבתי שאתה רוצה לעזור לי לפתור את הבעיה של ההגדרה. אני רואה שסיבכת אותנו עוד יותר עכשיו.
משה בר
אני שואל שאלה שנשאלת מדי יום ביומו. חוקים נהדרים נעשים, אבל הם לא נאכפים. אני אדם שאין לו אפשרות לקחת עורך-דין מהשורה הראשונה, אז אני תמיד אפול בין הכיסאות. מה עושים כדי לפשט את החוק, לתת לכל אחד אפשרות להשתמש בו ושיקבל את זכויותיו המלאות?
היו"ר יצחק וקנין
הלוואי והכול היה פשוט כמו שאתה אומר.
משה בר
מנסים.
היו"ר יצחק וקנין
לא היינו יושבים שעות פה.
שמואל מלכיס
אפשר?
היו"ר יצחק וקנין
כן, אני מאפשר לך.
אינגריד הר-אבן
כבודו פוסח עלי כבר כמה סיבובים.
היו"ר יצחק וקנין
אני חושב שאם ניקח את זמן הדיבור, אז את בין המובילות פה.
אינגריד הר-אבן
אבל מלכיס לפני.
שמואל מלכיס
נסתדר אחר-כך. אני חושב שלתת איחוד מקצוע לגבי הערכת שווי של רכב לשמאי הוא בלתי מתקבל על הדעת. ראשית, המצב הזה יגרום לכך שכל מי שהיום מפרסם מחירוני רכב לא יוכל לעשות את זה. דבר שני - - -
קריאה
שמאי – מי שמפרסם.
קריאה
מי נתן ללוי יצחק לפרסם - - -
שמואל מלכיס
לוי יצחק לא מפרסם בתור שמאי, הוא מפרסם בתור חברה לחקר שוק.
היו"ר יצחק וקנין
אני רוצה להגיד לך שכולנו זזים על-פיו. לא קונים רכב בלי לוי יצחק, בגלל שהוא לוי כנראה...
שמואל מלכיס
מה שכבודו אומר, הופך את המשל לקל וחומר. גם עו"ד תוסיה-כהן אומר שהשמאי לוקח את המחירון ולפי הנזק שנגרם לרכב הספציפי הוא מעריך את שוויו ביחס למחירון. כלומר, הוא לוקח את המחירון, הוא לא מבצע הערכת שווי אמיתית לרכב, אלא לוקח את המחירון כנקודת מוצא, ואז הוא מעריך את הנזק שנגרם לרכב ושווי הנזק, ואז מפחית את הסכומים האלה בשביל להגיע לערך כביכול של הרכב הספציפי הזה. מכאן שהוא לא מעריך את שווי הרכב חד וחלק, וזה לא תפקידו באמת, גם אין לו הכישורים.
אל תשכחו דבר אחד חשוב, הקביעה של שווי רכב היא לא רק עניין מכני של מצבו הספציפי של הרכב, היא גם ידיעה לגבי השכירות של הרכב בשוק - -
דידי רוזנפלד
נכון מאוד. את זה אתה לא יודע.
שמואל מלכיס
- - אין לשמאי ידע ולא יכולת, הוא לא בעל מקצוע בתחום הזה, הוא לא כלכלן, הוא לא מנתח את הביקוש וההיצע של הרכב - -
לוי רונן
זה מה שעושה שמאי.
שמואל מלכיס
- - ולכן שמאי לא יכול לעשות את זה.
לוי רונן
מה הוא עשה עד עכשיו?
קריאות
- - -
זאב פרידמן
השר יקבע את תוכנית הלימודים כדי שהוא יוכל לקבוע.
יערה למברגר
השר לא מתכוון לקבוע תוכנית לימודים.
חנא סוייד
אז מי כן יכול? על-פי התיאוריה הזאת מי כן יכול?
היו"ר יצחק וקנין
רבותי. רבותי. אני כבר לא משתלט על הדיון.
זאב פרידמן
השר כן קובע. השר קובע בהתאם להמלצות של המועצה.
שמואל מלכיס
לא נתת לי לדבר קודם ועכשיו אתה לא מגן על זכות הדיבור שלי.
זאב פרידמן
המועצה תמליץ, והוא יקבע.
שמואל מלכיס
לשאלה של חבר הכנסת - - -
היו"ר יצחק וקנין
גברתי.
שמואל מלכיס
לא גמרתי. לשאלתו של חבר הכנסת מי שקובע גם היום את שווי השוק - - -
חנא סוייד
אני שאלתי אם שמאי לא יכול לשום את הרכב, אז מי כן יכול?
שמואל מלכיס
לשום את הנזק, כן.
חנא סוייד
את הרכב.
שמואל מלכיס
הוא נשען בין כה וכה על מחירוני רכב שמי שקובע זה סקרים שמנסים להיות אובייקטיביים. אני לא מתווכח אם הסקר טוב או רע, אבל זה מה שנעשה בפועל.
יהודה יגן
אתה מטעה.
היו"ר יצחק וקנין
גברתי.
אינגריד הר-אבן
אני רוצה להזכיר שהשומה היא לא שומה לתיקון, אלא שומה לפיצוי. חברות ביטוח מפצות על בסיס שומה.
יערה למברגר
זה לא רק בהקשר - - -
אינגריד הר-אבן
שנייה. שנייה. דבר שני, אני רוצה להזכיר שמה שמפריד שמאי ממחירון זה סעיף אחר בהצעת החוק שמחייב את השמאי לבדוק פיזית את הרכב. מחירון לא בודק פיזית את הרכב. שומה מתייחסת ספציפית למצבו של רכב ספציפי.

אני גם מזכירה ששמאי נדרש לקביעות שנובעות מאחוזים, אם זה אחוז הנזק הגולמי או אחוזי ירידת ערך. איך הוא יעשה אחוזים אם אין לו שווי הרכב באותה שומה? זה הרי מכלול, הכול ביחד.
היינו מבקשים במסגרת ההגדרה של השומה שלא רק ייקבע שווי הרכב לצורך פיצוי, אלא גם תהיה לו הסמכות להכריז על הרכב כאובדן גמור, בין על-פי אחוזי נזק ובין על-פי מדדי בטיחות, שיש לו את הסמכות הזאת היום ומשום מה הורדתם את זה, וגם לקבוע את ירידת הערך לפיצוי.
דבר נוסף שאנחנו רוצים להוסיף - -
זאב פרידמן
הוא כבר אמר שהוא יוסיף.
אינגריד הר-אבן
- - אם כבר הכנסתם את המילים "עלות התיקון", צריך להיות ברור שמדובר בעלות תיקון לפי מחירים בשוק החופשי. למה אני אומרת את זה? כי באים שמאים של חברות הביטוח ואומרים: אנחנו יכולים להשיג את העבודה הזאת יותר בזול במוסך של חברת ביטוח, אז זה עכשיו נהיה המחיר בשומה. אנחנו רוצים שיהיה ברור, ופה דווקא דידי הצטרף לעמדתי, שזה מחיר שוק אובייקטיבי, אם כבר מדברים על עלויות. תודה.
היו"ר יצחק וקנין
כן, אדוני.
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, אני חושב - - -
שמואל מלכיס
- - -
היו"ר יצחק וקנין
מלכיס, האם יש מישהו שדיבר יותר ממך פה? אתה מתפרץ כל הזמן לכל אחד שמדבר פה. לא ראיתי שאתה מסוגל לשמוע אחד שמדבר.
דידי רוזנפלד
כבוד היושב-ראש, כל הזמן תוקפים רק אותו, זה הנציג של איגוד חברות הביטוח.
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, יש לי הצעה. אם אפשר שנקרא את ההצעה שלנו, כי זה נותן תשובות לחלק מהנושאים שעלו פה, וזה יהיה הבסיס שלנו. ההצעה החדשה עכשיו שחילקנו.
זאב פרידמן
זה מחזיר אותנו אחורה. אין פה ערך - - -
אבנר פלור
שיקראו אותה, ואז נדון בה.
דידי רוזנפלד
בסדר, אבל את ערך הרכב לא הכנסת.
שמואל מלכיס
כי לא צריך.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, נקרא אותה ואולי נכניס עוד דברים שבסופו של דבר ישלימו את החסר. אנחנו בבעיה לא פשוטה כי הדבר הזה הוא לבו של הסעיף הזה בחקיקה, ובלעדיו אני לא יודע אם נוכל להתקדם. כן.
שרית זוכוביצקי-אור
אנחנו מציעים להגדיר שמאות רכב – "הערכת הנזק שנגרם לרכב באמצעות שומה", ולגמור כאן. ולהוסיף הגדרה של שומה – "'שומה' – חוות-דעת הכוללת את פירוט התיקון כדי להחזיר את מצב הרכב לקדמותו והערכת עלות התיקון או אם לא ניתן לתקנו הכוללת קביעה כי הרכב יצא מכלל שימוש וכן פרטים נוספים שקבע השר לפי סעיף 123", ואני אגיד למה התכוונו.
היו"ר יצחק וקנין
מה אומר סעיף 123?
שרית זוכוביצקי-אור
בסעיף 123 אנחנו יכולים לקבוע הוראות מקצועיות, בין היתר לעניין קביעת שומה.
יהודה יגן
סליחה, שכחת שווי רכב. איפה שווי רכב?
קריאה
איך היא יודעת את הערך?
שרית זוכוביצקי-אור
היא רק קראה את מה שחילקנו לכולם.
זאב פרידמן
למה זה בהערכת נזק? הראיתי לך דוגמאות שבהן אנחנו לא - - -
שרית זוכוביצקי-אור
שנייה. אני - - -
היו"ר יצחק וקנין
זאב פרידמן, יש לך הצעה פרקטית? לא ביקשתי שבכל פעם תעיר לי הערות מה לא בסדר. מה ההצעה הפרקטית שלך?
שרית זוכוביצקי-אור
אני אסביר למה התכוונו, ולמה זה כולל רכיבים שונים. שוב, אני אסביר את ההיגיון שעומד מאחורי ההצעה שלנו של הגדרת שמאות רכב ושומה. מבחינתנו שמאות רכב היא כתיבת שומה, נקודה. היא לא כל אחד מהרכיבים שמרכיבים את השומה. דהיינו, אנחנו לא חושבים שהערכת שווי רכב לבדה היא מקצוע שמיוחד לשמאי. נכון ששווי רכב הוא בסיס לכתיבת שומה, ברור, צריך להגיד מה ערך הרכב, לשום את הנזקים, לעשות אחוזים ולקבל את הנזק הגולמי.
יהודה יגן
שיהיה רשום.
שרית זוכוביצקי-אור
אפשר להשלים את הדיבור?
היו"ר יצחק וקנין
חבר'ה, אנחנו שוברים את הראש עם הרבה סבלנות.
זאב פרידמן
אני מציע אחת משתי חלופות.
היו"ר יצחק וקנין
פרידמן, היא לא סיימה לדבר.
שרית זוכוביצקי-אור
לכן ההצעה הזאת בדיוק נותנת את המענה הזה. זאת אומרת, השמאי כותב שומה, ורק שמאי יכול לכתוב שומה ואנחנו נגדיר מהי שומה. זה נכון, הגדרת שומה פה כוללת שני מרכיבים עיקריים ואיננה כוללת את כל המרכיבים בצורה מדויקת. שומה כוללת הרבה מאוד מרכיבים ויש הרבה מאוד כללים לכתיבה. למה הם נכתבים? כללי הכתיבה לשומה נכתבים כדי ליצור שומות אחידות, שכולם יעבדו על בסיס אחיד, וככל הניתן כל שמאי מקצועי שניגש לרכב שניזוק יגיע ככל הניתן לאותה תוצאה. ברור שלא תהיה תוצאה אחידה, לפעמים זה נובע ממחיר החלפים השונה, אם אתה לוקח את החלפים המקוריים, אתה קונה מפה או מפה, מהצפון או מהדרום, אף פעם זה לא מתמטיקה מדויקת. הדבר שאנחנו רוצים לשאוף אליו הוא שכללי הכתיבה יהיו אחידים.
אנחנו כתבנו את המרכיבים העיקריים של השומה והוספנו בסוף כדי שתהיה לנו אופציה. מבחינתנו שומה היא זאת שכוללת את כל הרכיבים ונכתבה לפי כל הכללים, ולכן השארנו את זה פתוח. נכון שלא כתוב פה במסגרת ההגדרה מספר רכיבים שכן מופיעים בשומה. למשל ערך הרכב.

אני רק שוב אדגיש שגם אם נחליט לכתוב את זה, ותיכף נחליט אולי לטייב את ההגדרה, קביעת ערך הרכב כשלעצמו איננה עיסוק מיוחד לשמאי, היא פרט בתוך השומה. אני רוצה להגיד באופן כללי עוד דבר שכן החלטנו להוסיף, וזה הורדת הרכב מהכביש. זה נאמר פה וזה נכתב פה.

אני אסביר. למעשה שמאי ששם את הרכב יכול להוציא את הרכב מכלל שימוש, וזה מונח שנמצא גם היום בצו, וגם מופיע בתקנות התעבורה, אנחנו מכירים את המונח "אובדן גמור" – טוטלוסט – זה מופיע בתקנות התעבורה. קביעת טוטלוסט היא כן עיסוק שמיוחד לשמאי, והפרוצדורה היא שכאשר שמאי קובע שהרכב מגיע לאובדן גמור, לטוטלוסט, הוא מודיע לרשות הרישוי ורשות הרישוי זאת הודעה, לרשות הרישוי אין שיקול דעת, היא מורידה את הרכב מהכביש.

שמאי יכול לקבוע אובדן גמור בשני מקרים: האחד כשהוא מגיע על-פי השומה לשיעור נזק העולה על 60% ומעלה - - -
רפי ונציה
אם אין לו מחירון איך הוא ידע אם הוא לא קובע את המחיר?
שרית זוכוביצקי-אור
רגע. יהיה לו מחירון. הוא לא קובע אותו, הוא נעזר. זה מרכיב בשומה. אף אחד לא אמר שרק שמאים יכולים לקבוע את המחירונים. זה מרכיב אחד בשומה.
אינגריד הר-אבן
זה צריך להופיע בשומה.
יערה למברגר
שרית אמרה: כל הפעולות ביחד - - -
שרית זוכוביצקי-אור
מרכיבות שומה. זה ברור.
איתי עצמון
ביצוע כל פעולה כשלעצמה בנפרד איננה בגדר שמאות, והכלל שקובע חובת רישוי לא חל על כל אחת מהפעולות.
שרית זוכוביצקי-אור
נכון. לכן למשל אם נניח רכב שאיננו מבוטח מגיע למוסך ואין שם שמאי ומוסך נותן לו הערכת עלות התיקון, מה זה הערכת עלות התיקון? הוא אומר: תשמע - - -
איתי עצמון
הוא מסתכל על הרכב, הוא בודק את הרכב ואומר מה צריך לתקן.
שרית זוכוביצקי-אור
הוא שם למעשה את הנזקים. הוא אומר: צריך לתקן את זה ואת זה ואת זה, וכך זה עולה. זה לא שומה, לא בגלל שזה הצעת מחיר. זה לבדו לא שומה, שומה זה כל המרכיבים הכוללים, כשכל אחד מהם כולם דווקא מיוחדים לשמאי.
זאב פרידמן
אם הוא מופיע בבית משפט - - -
שרית זוכוביצקי-אור
רגע.
היו"ר יצחק וקנין
פרידמן.
שרית זוכוביצקי-אור
הדבר שאנחנו כן מייחדים לשמאי, זה כן הורדת הרכב מהכביש, זה כן הסמכות של השמאי. זו אחת הסיבות המרכזיות שבגללה החלטנו להשאיר את העיסוק הזה בפיקוח.
איתי עצמון
רק אם הוא בא יחד עם שאר הפעולות.
שרית זוכוביצקי-אור
רק אם הוא בא עם שאר הפעולות, ודאי.
אורי גורביץ
אפשר לוותר על הזכות הזאת להיות בפיקוח? אני לא צוחק. זאת הזדמנות.
שרית זוכוביצקי-אור
Too late. החלטת הממשלה אמרה שכן.
היו"ר יצחק וקנין
לא הבנתי את ההערה שלך.
אורי גורביץ
שאלתי. אולי אפשר - - -
היו"ר יצחק וקנין
תבקש רשות דיבור, אני אתן לך אפשרות לשבת פה ולהגיד מה שאתה רוצה. אתה זורק איזו הערה ואף אחד לא מבין מה אתה רוצה.
אורי גורביץ
אני מתנצל, אדוני.
היו"ר יצחק וקנין
אולי היא מבינה אותך, לא אני.
אורי גורביץ
היא מבינה.
היו"ר יצחק וקנין
בטוח.
שרית זוכוביצקי-אור
לכן הוספנו פה את הרכיב של רכב שיצא מכלל שימוש. אמרנו שזה או 60%, או אם שמאי מתרשם שלא ניתן לתקן את הרכב. דרך אגב, אז לא חייבים להגיע לפירוט התיקון. אתה מסתכל על הרכב. אתה לא צריך להגיע ל-60%, אתה יכול לקבוע שלא ניתן לתקן את הרכב לא בגלל עלויות התיקון, אלא שהתוצאה של התיקון תביא לכך שהרכב יהיה לא בטיחותי, וזה היה הרעיון בהגדרה. לכן גם הכנסנו את סמכות השר לקבוע את כלל הכללים, שחלקם מאוד מפורטים. נכון שהבסיס לכתיבת שומה זה ערך הרכב, פירוט התיקון, עושים נזק גולמי וירידת ערך. אני יכולה להיות שמאית?
קריאה
כן, אני הולך הביתה.
היו"ר יצחק וקנין
אני חושב שאנחנו מתחילים להתכנס. פרידמן, מה היה לך להגיד?
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, אם אנחנו מנתקים את ערך הרכב או את הרכיב של ירידת הערך מתוכו, למעשה מה שאנחנו עושים – ואנחנו לא מתייחסים כרגע לתיקון, אלא לרכיבי הרכב שהם הכרחיים וחיוניים על-פי ההגדרה הזאת, אפילו את הדוגמאות הבסיסיות – ענייני התשלומים לא ייעשו על-פי השומה, משום שרכיב ירידת הערך לא נכלל כאן.
שרית זוכוביצקי-אור
לא אמרנו שלא.
היו"ר יצחק וקנין
מי אמר שלא?
שרית זוכוביצקי-אור
יש לו סמכות לכלול את - - -
היו"ר יצחק וקנין
פרידמן, אני יודע מה שאתה עושה. אני מבין אותך טוב. תאמין לי. אני בהקשבה מלאה לעו"ד זוכוביצקי, ואני מבין. אתה מנסה להכניס פה כל פרט, וכן להכניס אותו בהגדרה, ואני חושב שזה בלתי אפשרי להכניס את כל מה שאתה רוצה בהגדרה. כרגע ההגדרה, אני חושב, לפי מיטב הבנתי, מגיעה למקסימום האפשרי שאנחנו יכולים לעשות.
דידי רוזנפלד
מה הייחוד של השמאי, אדוני היושב-ראש?
שרית זוכוביצקי-אור
כתיבת שומה.
שמואל מלכיס
כתיבת שומה.
שרית זוכוביצקי-אור
כתיבת שומה. זה המקצוע.
דידי רוזנפלד
מה הייחוד של השמאי? אין פה כלום.
היו"ר יצחק וקנין
למה?
דידי רוזנפלד
כי ככה. הצעת תיקון יכול לתת בעל מוסך.
היו"ר יצחק וקנין
גם היום אתה עושה את זה. מה הבעיה?
דידי רוזנפלד
שנייה. בוא נתקדם. אם היית כולל את כל הדברים כמו שהיא רוצה לכלול את הכול, תכללי את זה כייחוד למקצוע. אם היא לא כוללת את זה כייחוד למקצוע, קח מחמישה ספקים שונים, אחד שייתן לך ירידת ערך ואחד שייתן לך ערך האוטו - - -
היו"ר יצחק וקנין
למה? שמאי ייתן לך גם ירידת ערך. אין לו בעיה לתת לך.
דידי רוזנפלד
לא צריך שמאי. תביא חמישה ספקים שונים, אחד ייתן הערכת מחיר, אחד ייתן ירידת ערך. קודם דיברנו על הצעת מחיר, אז אחד ייתן הצעת מחיר, אחד ייתן ירידת ערך. הכול ייתנו לך, ערך אוטו.
זאב פרידמן
אחד ייתן חוות-דעת לבית משפט, כי זה לפי - - -
דידי רוזנפלד
מה אתה צריך שמאי?
היו"ר יצחק וקנין
אני מציע לך משהו. כיוון שאתה קצת מכיר את המקצוע, באותה שיטה, גם בתיקון אני אלך אתך לאותה רזולוציה ואז תגיד: אחד ישים את הבורג, אחד ישים את הגלגל. זה לא רציני מה שאתה אומר. מה שאתה אומר שאתה רוצה לפצל - - -
דידי רוזנפלד
להיפך, אני רוצה לייחד.
היו"ר יצחק וקנין
לא, ממה שהיא אומרת אתה אומר: יבוא אחד ייתן לי - - -
דידי רוזנפלד
נכון. זה מותר.
היו"ר יצחק וקנין
כל עוד אתה לא חייב לאף אחד כלום, תעשה מה שאתה רוצה. אבל אם יש כרגע בעיה של תאונה ואתה מכניס את הרכב הזה וחברת הביטוח היא זו שצריכה לשלם את הכסף - -
דידי רוזנפלד
היא יכולה לשלם לפי - - -
היו"ר יצחק וקנין
- - ודאי שהיא לא תעשה את זה בצורה שאין לה איזה דוח שמאי. בשיטה שלך - - -
דידי רוזנפלד
אדוני, לפי מה שהציע משרד התחבורה אין שום ייחוד למקצוע. ואם אין שום ייחוד למקצוע, כל אחד, לאו דווקא חברת ביטוח, לא היא היחידה בשוק, יש עוד גופים שמשלמים נזקים, יכולים לקבל מחמישה בעלי מקצוע. להיפך, מה שאני מתכוון להגיד - - -
היו"ר יצחק וקנין
זה בתנאי שחמישה גופים משלמים.
זאב פרידמן
לא גוף אחד משלם.
זאב פרידמן
גם גוף אחד.
היו"ר יצחק וקנין
כאשר חברת הביטוח צריכה לשלם על נזק לרכב, היא ודאי צריכה לדעת מראש את כל הנזק, ורק על-פי זה המוסכניק מתחיל לתקן.
דידי רוזנפלד
מעולה.
היו"ר יצחק וקנין
אתה מסכים אתי?
דידי רוזנפלד
מוסכניק ייתן הערכה כזאת, סוחר ייתן הערכה אחרת.
היו"ר יצחק וקנין
בחיים חברת הביטוח לא תעבוד מול המסך.
דידי רוזנפלד
למה?
היו"ר יצחק וקנין
כיוון שהיא רוצה - - -
דידי רוזנפלד
אם אתה לא מגדיר את המקצוע ומייחד אותו, אדוני היושב-ראש, אין שום סיבה שהיא - - -
שמואל מלכיס
עם כל הכבוד - - -
דידי רוזנפלד
למה רק חברת ביטוח?
שמואל מלכיס
גילדות מתו בימי הביניים.
היו"ר יצחק וקנין
אפילו בבית שלך אתה לא עושה את זה. אתה רוצה להחליף רצפות, אולי יש גם צנרת מתחת, אז אתה הולך לאינסטלטור, אתה שואל מה העלות, אתה הולך לבעל המקצוע - - -
דידי רוזנפלד
אין ייחוד מקצוע.
היו"ר יצחק וקנין
תקשיב. השורה התחתונה, ברגע ששמאי מקבל על עצמו את הערכת הנזק לרכב שעבר את התאונה, הוא עושה את כל המכלול של התיקונים, הוא אומר לחברת הביטוח, גם למוסכניק, גם המוסכניק מקבל את זה.
דידי רוזנפלד
אדוני, כנראה לא הצלחתי להסביר את עצמי. הדבר היחיד שאני אומר: ודאי שאתה יכול לקבל הצעת מחיר מהאינסטלטור ומהרצף ומהטייח ועוד ועוד ועוד. הנקודה היא שכל מה שאמרנו כרגע, אין בזה ייחוד מקצוע. בא שר התחבורה ומכניס פרק בחוק והוא קורא לו "שמאי", אז יש שתי אפשרויות: או שהוא ייחד את המקצוע של השמאי, לא רק בבתי משפט ובחוקים, קודם כול הוא יגיד כמו שאדוני אמר בהתחלה: תגדיר בבקשה מה צריך לעשות השמאי, מה הייחוד של השמאי. אם אין לו ייחוד, לא צריך אותו, אז לא צריך את החוק הזה. תודה.
לוי רונן
פעם ראשונה שאנחנו מסכימים.
אינגריד הר-אבן
כבודו, אפשר?
היו"ר יצחק וקנין
כן.
אינגריד הר-אבן
משרד התחבורה יכול בבקשה להסביר למה להשאיר לסמכות השר? למה לא לקבוע עכשיו מראש מה זה שומה? בשביל מה? כדי שתופעל על השר עוד מסכת לחצים ועוד פעם נעבור את הסיבוב? מה המניעה עכשיו לקבוע?
היו"ר יצחק וקנין
הבנתי. הבנתי.
אינגריד הר-אבן
בפסק דין מוריאנו בבית המשפט העליון נקבע שירידת ערך היא חלק מנזק שחייבים לפצות בגינו. למה שזה לא יהיה - - -
שרית זוכוביצקי-אור
לא אמרנו שלא.
אינגריד הר-אבן
למה אתם שולחים את זה לשר?
יערה למברגר
לא. לעמדתנו גם ירידת ערך היא חלק מנזק - - -
קריאות
- - -
יערה למברגר
תנו לסיים משפט, אתם כל הזמן מתפרצים. לכן בהתחלה חשבנו שלא צריך לכתוב את זה במפורש. אנחנו כותבים את המילה "נזק", אנחנו רואים ירידת ערך - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, רבותי, יש לי "יד ימין" – אומנם היא בצד שמאל, אבל היא יד ימין – אני הולך לסעיף 123 בפרק, כתוב בדיוק, יותר מזה אני לא יכול לבקש. "השר בהתייעצות עם מועצת שמאי הרכב, יקבע הוראות מקצועיות לעניין עבודתו של שמאי רכב ומתמחה, ובכלל זה לעניין בדיקת רכב, כתיבת שומה ותיקונה, חובות דיווח למנהל או לרשות הרישוי בנוגע לרכב שניזוק בתאונה וניהול רשימות ופנקסים ושמירתם". זאת אומרת, יש פה חלק מההגדרה של - - -
דידי רוזנפלד
אדוני, הכול בסדר, השר קובע לשמאי מה הוא צריך לעשות. אם לא יהיה חוק שאומר שרק השמאי יעשה את זה, אז השר יכול לקבוע מה שהוא רוצה. זה לא רלוונטי לכלל הציבור.
היו"ר יצחק וקנין
השר קובע? באמת. השר תלוש מהמציאות? באמת.
לוי רונן
זה על השמאי, אבל הוא לא מגדיר מי השמאי. זה מה שהוא מנסה להגיד.
דידי רוזנפלד
השר יקבע מה יעשה השמאי.
ירון אליאס
אפשר הערה אחת?
היו"ר יצחק וקנין
אני אאפשר לך הערה.
ירון אליאס
רק הערה אחת להאיר את עיני הוועדה. אם נכניס אל תוך ההגדרה גם את האפשרות של הערכת שווי, למעשה נמוטט את כל ההסדרים של הפוליסות התקניות שנקבעו על-ידי שר האוצר והמפקח על הביטוח, שבהן נקבע באופן חד משמעי שהערכת שווי של אובדן רכב תיעשה על-ידי מחירון אובייקטיבי. ולא בכדי נכתב מחירון אובייקטיבי ולא חוות-דעת שמאי, מכל הטעמים שפה הועלו. שמאי חשוף ללחצים וחוות-דעת של שמאי חשופה ללחצים, לא הייתי אומר למניפולציות, אבל כמובן בחוות-דעת של שמאי יכולים לבוא לידי ביטוי אינטרסים, יכולות לבוא לידי ביטוי גישות סובייקטיביות, ולכן המפקח על הביטוח ושר האוצר למעשה קבעו שהערכת שווי תתבצע אך ורק על-ידי מחירון אובייקטיבי שנקבע מראש. אם אנחנו נסטה מהרעיון הזה - - -
אינגריד הר-אבן
אתה מדבר על אובדן גמור.
היו"ר יצחק וקנין
האם אתה מדבר על טוטלוסט?
ירון אליאס
לא בהכרח.
אינגריד הר-אבן
זו הוראה שבאה כדי להבטיח שחברת הביטוח לא תוריד כל מיני מרכיבים מחוות-הדעת.
ירון אליאס
פה נאמר שחוות-דעת של שמאי - - -
אינגריד הר-אבן
ההוראה הזאת כדי לשמור על הצרכן.
היו"ר יצחק וקנין
ידידי, כן.
שלמה תוסיה-כהן
היופי בהצעה הזאת שמשרד המשפטים מנסח באופן שונה את הניסוח, אבל המהות נשארת בדיוק אותו דבר. זאת אומרת, נשארנו חזרה עם שומה שלא כוללת את הערכת השווי, נשארנו עם שומה שלא כוללת בהגדרה את ירידת הערך, ויותר גרוע מזה, מה שיש לנו כאן הוא מצב שבו כאשר ייקח אדם את חוות-הדעת ולא יכלול בה את כל הרכיבים שכלולים בתקנות השר, אמרה גברת זוכוביצקי: כבר לא תהיה שומה בכלל. זאת אומרת, אם אני עכשיו אכתוב חוות-דעת כמומחה מוסכניק לבית המשפט, שבה אני כותב כמה עולה לתקן את כל הרכיבים, למעט אחד הרכיבים שהשר קבע בתקנה. באותו רגע כבר לא מדובר - - -
היו"ר יצחק וקנין
תעצור. סליחה, יערה. אני מציע שתחזור מההתחלה, אתם לא מקשיבים לו.
שרית זוכוביצקי-אור
שמענו כל מילה.
היו"ר יצחק וקנין
איך את יכולה להקשיב? נכון שאתן נשים ואתן יכולות גם וגם, אבל אנחנו הגברים בקושי מקשיבים לעצמנו.
שלמה תוסיה-כהן
בכל מקרה, ברגע שלא נכלל אפילו רכיב ירידת הערך, בא אדם – אני לא אקרא לו "שמאי", כי הוא לא שמאי – נציג של חברת ביטוח או של חברת ליסינג, כל אדם ששלח אותו למקום, עשה דוח שהוא זהה לכל דבר ועניין לדוח השמאי, אבל לא כלל בו את רכיב ירידת הרכב. באותו רגע לפי מה שנאמר כאן, לפי הנוסח, זו אינה שמאות. ברגע שזו אינה שמאות לא שמאי צריך לעשות את זה, וכל אדם יכול לעשות את הדבר. דיברו קודם ללכת לחמישה. לא, לא ילכו לחמישה, ילכו לאחד, הוא פשוט לא יכתוב שם את רכיב ירידת הערך, ובאותו רגע אפשר לשלם לו על-פי הדבר הזה.
היו"ר יצחק וקנין
מה אתה מציע?
שלמה תוסיה-כהן
מה שאנחנו רוצים, ואני חוזר, לתקן בשמאות, להוסיף שתי מילים: הערכת שווי רכב או הערכת הנזק, כאשר בתוך השומה עצמה לא רק את פירוט התיקון, אלא פירוט התיקון ואת ירידת הערך של הרכב לגבי החלקים שלא ניתנים לתיקון. כל אלה ביחד הם שומה – כל אחד מהם וכולם ביחד. לא רק החיבור של כל השישה ביחד הופך לשומה, כי אני אעשה חמישה. זה נכון לגבי הופעה בבית משפט, זה נכון לגבי שומות שהולכות לרשויות ממשלתיות, אם צריך. אם אני צריך עכשיו שומה להערכת שווי של רכב כדי לקבל הלוואה או לבטח את הרכב, אם אני צריך במכירה כקונס נכסים שומה של רכב, אני צריך להביא את השומה הזאת משמאי אובייקטיבי ולא מבעל עניין, ודאי - - -
היו"ר יצחק וקנין
הגברת זוכוביצקי, מה את אומרת?
זאב פרידמן
הוא צודק במאה אחוז.
שרית זוכוביצקי-אור
ההצעה שלו היא הצעה אחרת לגמרי.
היו"ר יצחק וקנין
אתה אומר שהוא צודק, אבל אתה לא מציע שום הצעה - -
אינגריד הר-אבן
סליחה, יש כבר הגדרה של שומה - - -
היו"ר יצחק וקנין
- - זו לא חוכמה להגיד "הוא צודק".
זאב פרידמן
הוא נתן הצעה.
היו"ר יצחק וקנין
מה שהוא מציע זה שוב להיכנס - - -
שרית זוכוביצקי-אור
הוא מציע דבר אחר. עוד מעט אנחנו נענה.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, ברשותך, אני חושב שהדיון הזה לא הולך לשום מקום, כי לכל טענה אפשר למצוא מה חסר. אף אחד לא משתדל כאן לשים על השולחן דברים פוזיטיביים. אני שואל אותך שאלה: איך אפשר לקבוע ירידת ערך על-ידי מישהו אם אותו מישהו לא יכול לקבוע את הערך? זאת אומרת, אתה יכול לקבוע את ירידת הערך, אבל את הערך אתה לא יכול לקבוע. אני רואה שיש כאן סתירה בעניין הזה.
שרית זוכוביצקי-אור
זה רכיבים שונים.
שמואל מלכיס
ירידת ערך נקבעת באחוזים.
חנא סוייד
בדיוק לזה אני חותר.
לוי רונן
אומר נציג חברות הביטוח שזה נוגד את ההסדרים, אבל זה לא נוגד את ההסדרים.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש - - -
קריאות
- - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי. רבותי.
קריאה
באופן מוחלט.
לוי רונן
לא נוגד, הנה תקרא.
היו"ר יצחק וקנין
חבר'ה, אתם לא מנהלים את הדיון ביניכם, עם כל הכבוד.
חנא סוייד
אני עושה אנלוגיה. מה מייחד את המקצוע של רופא? זה שהוא יכול לקבוע שמישהו מת. זה הטוטלוסט. צריך להתחיל לשים דברים פוזיטיביים, לעשות אסופה של דברים פוזיטיביים ולהגיד שזה הייחוד של שמאי. בצורה הזאת שמזכירים כאן אין - - -
שרית זוכוביצקי-אור
למה אנחנו לא מקבלים את ההצעה של עו"ד תוסיה-כהן? יש בינינו פער עקרוני. ההבדל הוא כזה, אנחנו חושבים שכל המרכיבים מהווים שומה – זאת הצעה נפרדת אחרת – הוא חושב שכל אחד מהפריטים או מהמרכיבים שמהווים את השומה - - -
היו"ר יצחק וקנין
זה כבר תקנות.
שרית זוכוביצקי-אור
- - - לגביו אנחנו צריכים לייחד את המקצוע.
קריאה
יש פה מחלוקת.
שרית זוכוביצקי-אור
יש פה מחלוקת לא בניסוח, יש פה מחלוקת עקרונית. אנחנו אומרים שכלל מרכיבי השומה הם שומה, רק הדבר הכולל הוא שומה, ורק הדבר הזה מיוחד לשמאי. מציעים חברי האיגוד שכל אחד מהרכיבים בנפרד, זאת אומרת, עלות שווי הרכב, ללא קשר לתאונה, יהיה רק שמאי, שיעור ירידת ערך מסחרית – כשאנחנו מדברים על ירידת ערך, זו ירידת ערך מסחרית – זה גם רק שמאי יעשה, העמדה שלנו שונה ברמת העיקרון.
יהודה יגן
אז מי יעשה?
קריאות
מי יעשה?
היו"ר יצחק וקנין
חבר'ה.
שרית זוכוביצקי-אור
מה זה "מי יעשה"?
יהודה יגן
חוזר המפקח על הביטוח אומר לנו במפורש לעשות את זה.
שמואל מלכיס
בסדר, אבל לא בתור ייחוד. ייחוד מקצוע זו תופעה נדירה.
יהודה יגן
אתה אובייקטיבי? אתה סובייקטיבי.
שמואל מלכיס
אתה אוסר על כל אדם אחר לעשות את זה. זה דבר נדיר.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, רבותי, אני מסכם. תדעו לכם, אני הולך לחתוך את העסק גם אם זה לא ימצא חן בעיניכם.
אינגריד הר-אבן
עו"ד עצמון, אני רוצה להפנות את תשומת הלב - - -
זאב פרידמן
יש לי הצעה לנוסח.
היו"ר יצחק וקנין
אם אני אצטרך לתקן משהו, אני אתקן אותו.
איתי עצמון
אני מבקש להתייחס.
אינגריד הר-אבן
אפשר דקה?
היו"ר יצחק וקנין
אני לא מאפשר. נגמר הסיפור.
זאב פרידמן
יש לי הצעה לנוסח.
איתי עצמון
זה לא עניין של נוסח, זה עניין עקרוני. אנחנו כרגע נמצאים במסגרת של הסדרת עיסוק, הסדרת עיסוק כפופה, כפי שכולם יודעים, לחוק יסוד: חופש העיסוק. כאשר אנחנו קובעים ייחוד עיסוק או ייחוד מקצוע, כפי שנקבע בחלק הכללי של הצעת החוק, דהיינו, לא יעשה אדם פעולה מהפעולות שקבועות בהגדרת שירות רכב או עיסוק במקצוע בענף הרכב, אלא ברישיון, ושמאות רכב הוא עיסוק במקצוע ענף הרכב, כאשר אנחנו מחלקים את זה לרכיבים וכל אחד מהרכיבים האלה יהיה ייחודי רק לשמאי, אנחנו מגבילים בעלי מקצועות אחרים מלעסוק באותם תחומים. והשאלה אם זה ראוי. אני לא בטוח שהוועדה השתכנעה, סליחה, שאכן יש תכלית מוצדקת להגביל את אותם עיסוקים. זה הכול.
ההצעה של משרד התחבורה, לפי מה שאני מבין - - -
שלמה תוסיה-כהן
- - -
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, קיבלת את רשות הדיבור. חבר'ה, אני מאפשר לכם לדבר, אתם רואים שיש לי סבלנות מפה ועד להודעה חדשה, אבל תיכף היא תיגמר.
איתי עצמון
ההצעה של משרד התחבורה, כפי שהסבירה כאן בפירוט, עו"ד זוכוביצקי, היא לייחד לשמאי הרכב אסופה של פעולות, ששילוב שלהן הוא בגדר שומה, ורק את השומה יוכל לעשות שמאי רכב. אבל למשל בעל מגרש או מוסך או אדם שמפרסם מחירון או כל אדם אחר, יוכל לעשות כל אחת מהפעולות האלה בנפרד, אבל זה לא נחשב לשומה, זו לא שמאות רכב. זאת המחלוקת העקרונית.
שרית זוכוביצקי-אור
בדיוק. זה לא נוסח, זה מהות.
יערה למברגר
להגיד רק על המשמעות משהו, רק כדי שנבין. בהמשך להיבט החוקתי שאיתי דיבר עליו, יש פה גם היבט פלילי. אדם שעושה פעולה שהיא בייחוד עיסוק וללא רישיון זה עבירה פלילית, ועבירה פלילית חמורה בעינינו, לכן צריך להבין שלהרחבה הזאת יכולות להיות משמעויות על כלל הציבור.
היו"ר יצחק וקנין
האם עוד מישהו רצה להעיר?
אינגריד הר-אבן
ברשותכם, בחוזר השמאים של המפקח על הביטוח יש הגדרה מאוד מפורטת ומפורשת מה זו שומה, שמחייבת את חברת הביטוח לפצות על-פיה - - -
אוהד מעודי
זה אסופה, אינגריד. זה בדיוק מה שהיא אומרת.
שמואל מלכיס
זה רק ביחסים בין מבטח למבוטח.
אינגריד הר-אבן
נכון, הרי רוב השמאויות נעשות במסגרת מקרי ביטוח. המבטח מפצה על בסיס שומה שכוללת את כל המרכיבים שמפורטים.
היו"ר יצחק וקנין
אנחנו לא הולכים על רוב, אנחנו צריכים לתת פתרון לכולם. אם את רוצה שאני אפתור נקודתית למבוטחים, אני אכתוב את זה למבוטחים. זה לא רק למבוטחים. יש כאלה שלא מבטחים את הרכב שלהם או שלא רוצים לבטח אותם בכלל, אז הם נופלים בין הכיסאות? להם לא תהיה אפשרות לעשות שמאות?
שמואל מלכיס
בדיוק.
אינגריד הר-אבן
בדיוק להיפך. יש כבר הגדרה.
היו"ר יצחק וקנין
כך אני מבין ממך. גברתי, אני הולך ומשתכנע שהניסוח נכון. רבותי, נלך על הניסוח הזה. ואני שוב אומר, כדי שנתקדם הלאה, אם נחשוב שצריך – אולי נשכיל יותר בזה שאנחנו הולכים עם שאר הסעיפים ונחשוב שיש להכניס סעיפים נוספים – אני מבטיח שאני פותח ונתקן.
חנא סוייד
לא לסגור את זה עכשיו.
היו"ר יצחק וקנין
אני סוגר, אני מצביע.
אינגריד הר-אבן
יש לי תיקון נוסח. אפשר להוסיף את המילים "בין היתר".
היו"ר יצחק וקנין
אני אפתח אם תהיה לי בעיה עם ההגדרה. רבותי, חבל על הזמן.
אינגריד הר-אבן
שרית, כדי שיהיה ברור שזה - - -
היו"ר יצחק וקנין
החברה מאיגוד השמאים, אנחנו נצביע על הסעיף – תקשיבו לי עד הסוף – אם אתם עד הישיבה הבאה תשבו עם משרד התחבורה ותמצאו את הניסוח היותר חד לסעיף הזה, אני אפתח את הסעיף ואצביע עליו מחדש.
חנא סוייד
או בהמשך הדיונים.
היו"ר יצחק וקנין
או בהמשך הדיונים. עשינו את זה, ואני מבטיח שאני עושה את זה. אבל עכשיו, רבותי, אני צריך להתקדם, אני לא מתקדם. אני כבר שעה וחצי על - - -
שלמה תוסיה-כהן
היועץ המשפטי של הוועדה העלה - - -
היו"ר יצחק וקנין
גם היועצים. אתה תשכנע אותו והוא יביא הצעה.
שלמה תוסיה-כהן
דובר קודם על כך שיש הצדקה לייחוד מקצוע רק לכלל. ההצדקה הזאת לא נאמרה, מכיוון שהיא לא נאמרה - - -
היו"ר יצחק וקנין
אני מבין מה אתה רוצה לעשות. תאמין לי שירדתי לסוף דעתך. אתה רוצה לסגור את הדבר הזה רק לשמאים שאף אחד לא ייגע בדבר הזה.
שלמה תוסיה-כהן
לא. הם עצמם אומרים שיש איזו הצדקה להגביל את העיסוק בשמאות.
שמואל מלכיס
זה לא חוק השמאות, זה חוק שירותי רכב.
שלמה תוסיה-כהן
אבל אם אין הצדקה להגביל את העיסוק - - -
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, אני מציע שתקראי את הסעיף שוב ואני מצביע עליו.
שרית זוכוביצקי-אור
"'שמאות רכב'- הערכת הנזק שנגרם לרכב באמצעות שומה, חוות-דעת הכוללת את פירוט התיקון כדי להחזיר את מצב הרכב לקדמותו והערכת עלות התיקון או אם לא ניתן לתקנו הכוללת קביעה כי הרכב יצא מכלל שימוש, וכן פרטים נוספים שקבע השר לפי סעיף 123."
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, מי בעד הסעיף? מי נגד?

הצבעה

בעד – בעד פה אחד
הגדרת "שמאות" אושרה.
היו"ר יצחק וקנין
הסעיף אושר. בואו נמשיך הלאה.
חנא סוייד
אני מדגיש - - -
היו"ר יצחק וקנין
אמרתי את ההערה, רבותי, אני שוב אומר. אם בהמשך הדיונים להצעת החוק נראה שאנחנו מוצאים הגדרה אכן יותר ספציפית ויותר מתאימה, שהיא יותר טובה מההגדרה הזאת, אנחנו נפתח את ההגדרה ונתקן אותה. בואו נתקדם.
שרית זוכוביצקי-אור
"'שמאי רכב'- מי שניתן לו רישיון לפי סעיף 120.'
היו"ר יצחק וקנין
הסבר.
יערה למברגר
הגדרת שמאי רכב.
היו"ר יצחק וקנין
יש הערות, רבותי? אין הערות. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד
הגדרת "שמאי רכב" אושרה.
היו"ר יצחק וקנין
הסעיף אושר. אתם רואים? אנחנו עכשיו כבר מתקדמים.
שרית זוכוביצקי-אור
עוסק במקצוע בענף הרכב וחובת רישיון – למעשה רק סעיף (ג) לא אושר.
יערה למברגר
(א) ו-(ב) הוצבעו לפני שנה.
שרית זוכוביצקי-אור
כתבתי שהם הוצבעו ב-11 בנובמבר 2013. אני מקריאה את סעיף קטן (ג). אולי אני אקרא את סעיף קטן (א) רק שידעו את ההקשר.
היו"ר יצחק וקנין
אני מציע שתקראי את הכול, ואני אצביע.
שרית זוכוביצקי-אור
הסעיף שאושר –

4.
(א)
לא יעסוק אדם במקצוע בענף הרכב אלא אם כן קיבל רישיון מאת המנהל לעסוק באותו מקצוע ובהתאם לתנאי הרישיון ולהוראות לפי חוק זה.


(ג)
על אף הוראות סעיף קטן (א), מתמחה בשמאות רכב רשאי בתקופת התמחותו לבצע פעולות מקצועיות בהתאם להוראות שנקבעו לפי סעיף 122(ב).


אני אסביר. אנחנו מאפשרים גם למתמחים לעשות פעולות, למעשה לכתוב שומות, לעשות פעולות שמיוחדות לשמאי. אנחנו מאפשרים לשמאים לעשות את זה בתקופת ההתמחות, אז היינו צריכים לכתוב חריג לכלל שבסעיף 4(א), וכמובן הפעולות הספציפיות ששמאי יוכל לעשות, אנחנו נקבע במסגרת סעיף 122(ב).
איתי עצמון
122, מחקתם את (ב).
שרית זוכוביצקי-אור
את (ב) מחקנו, נכון. צודק.
היו"ר יצחק וקנין
האם יש הערות, רבותי?
לוי רונן
לא הספקנו כי רצנו מהר לאשר את ההגדרה של שמאי רכב. זה לא עלה לדיון, שלחנו אתמול את זה לכולם - - -
היו"ר יצחק וקנין
אתה מחזיר אותי בחזרה - - -
שמואל מלכיס
זה כבר אושר.
לוי רונן
דקה. רצינו לשקול את העניין להוסיף עוד הגדרה של שמאי בית, כדי שיהיה ברור - - -
היו"ר יצחק וקנין
עד הישיבה הבאה שב אתם, ואם הם יראו לנכון להביא לפה משהו שאתה רוצה, תגיד להם.
לוי רונן
פה זה המקום, לא?
היו"ר יצחק וקנין
אני לסעיף הזה לא חוזר אחורה ולא דן בו יותר. אני מתקדם קדימה. אם תשכנע אותם עד הישיבה הבאה במה שאתה רוצה, הם יביאו את זה ותהיה הסכמה, אין לי שום בעיה.

מה שכרגע הוקרא, לסעיף 4, היא קראה גם את סעיפים (א), (ב) ו-(ג) והבנתי שהצביעו על - - -
אבנר פלור
(א) ו-(ב) הצביעו.
היו"ר יצחק וקנין
האם יש הערות? אין הערות. מי בעד, רבותי?
לוי רונן
רגע. רגע.
אינגריד הר-אבן
יש לנו הערות ל-(ג).

יש לנו מספר הערות. אנחנו רוצים להכניס פה, אם כבר יש פה איסור, מה המתמחה יכול לעשות וכו'. קודם כול, היינו מבקשים להוסיף לסעיף הזה את המילים "איסור השפעה" לכותרת הסעיף – "עיסוק במקצוע בענף הרכב, איסור השפעה וחובת רישיון".

אנחנו מבקשים להוסיף ששמאי לא יוכל לעשות שומה במסגרת ניגוד עניינים, כלומר, ששמאי בית למשל - - -
איתי עצמון
זאת לא הערה לסעיף.
היו"ר יצחק וקנין
גברתי, כנראה שאת לא מכירה את הכללים. זה בכלל נושא אחר לגמרי מה שאת מבקשת. זה לא שייך לסעיף. אין לו שום רלוונטיות לסעיף שאנחנו קוראים.
אינגריד הר-אבן
אני אגיד את זה בסעיף - - -
היו"ר יצחק וקנין
אם תגידי את זה, היכן שצריך להגיד, נקבל את מה שאת אומרת ונדון על הנושא. אם כן, רבותי, יש עוד הערות? יש הערות למישהו, רבותי? אין הערות. מי בעד?
הצבעה

בעד סעיף 4(ג) – פה אחד.
סעיף 4(ג) אושר פה אחד.
היו"ר יצחק וקנין
אם כן, סעיפים קטנים (א) ו-(ב) אושרו בעבר, ועכשיו כרגע אישרנו את סעיף קטן (ג), אז כל סעיף 4 אושר.
שרית זוכוביצקי-אור
"פרק י"א: שמאות רכב. סימן א': רישיון לעיסוק בשמאות רכב." אני מוחקת את המילים "ורישום במרשם שמאי הרכב".
איתי עצמון
כלומר, לא יהיה יותר מרשם.
שרית זוכוביצקי-אור
אנחנו מבטלים את המרשם.
איתי עצמון
האם יש היום מרשם?
שרית זוכוביצקי-אור
יש היום מרשם. החוק הזה מדבר על רישיונות וחובת הרשות לפרסם באינטרנט את רשימת בעלי הרישיונות, המרשם - - -
איתי עצמון
בהצעת החוק.
שרית זוכוביצקי-אור
הסעיף שכבר אושר. אנחנו מוותרים על הרישיונות, על הביורוקרטיה ועל התשלומים. יש רישיון, יש רשימת בעלי רישיונות, ונגמר.
דידי רוזנפלד
לא יצטרכו לשלם יותר...
יערה למברגר
יש תשלומים אחרים.
שרית זוכוביצקי-אור
רישוי שמאי רכב
120.

מי שנתקיימו בו כל אלה זכאי לקבל רישיון לעסוק בשמאות רכב:



(1)
הוא תושב ישראל;



(2)
הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מסוג M1 כמשמעותו לפי פקודת התעבורה ;



(3)
הוא אחד מאלה
(א)
מהנדס הרשום במדור שקבע השר בהתייעצות עם שר הכלכלה;




(ב)
הנדסאי הרשום במדור שקבע השר בהתייעצות עם שר הכלכלה;




(ג)
טכנאי מוסמך הרשום במדור שקבע השר בהתייעצות עם שר הכלכלה;





(ד)
בעל תעודת מקצוע במקצוע ובסוג שקבע השר בהתייעצות עם שר הכלכלה, והכל אם הוא בעל אחד מאלה:





(1)
תעודה המעידה שסיים 12 שנות לימוד במוסד שאישר משרד החינוך;





(2)
תעודה המעידה שסיים 11 שנות לימוד ורישיון מנהל מקצועי של מוסך מסוג מכונאות רכב או סוג אחר שקבע השר;





(3)
תעודת הסמכה של קצין בטיחות לפי פקודת התעבורה;
שמואל מלכיס
סליחה, וזה מספיק ל - - -
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, סליחה.
לאה ורון
היא קוראת עכשיו.
היו"ר יצחק וקנין
באמצע הקראה? אין לך סבלנות? אני אאפשר לך להעיר כל דבר. אתה עוד לא למדת את הפרקטיקה אצלי? אני לא אסתום לך את הפה, אבל אתה לא יכול לעצור אותה באמצע. תמשיכי.
שרית זוכוביצקי-אור
(4)
הוא סיים בהצלחה קורס שמאות רכב שתכנית הלימודים שלו אושרה בידי האגף להכשרה מקצועית ובידי המנהל;



(5)
הוא סיים התמחות בת שנה אחת בהתאם לכללים לפי סעיף 122 בתחום שמאות – אני מוסיפה לפי הערת היועץ המשפטי – רכב.
(6) הוא עמד בהצלחה בבחינות העיוניות והמעשיות לפי סעיף 121א.
איתי עצמון
הסבר.
היו"ר יצחק וקנין
קודם כול הסבר, ואחרי זה ניתן אפשרות להערות.
שרית זוכוביצקי-אור
זאת רשימת תנאים שבהתקיימם זכאי אדם לקבל רישיון לעסוק בשמאות רכב. זה כולל תושבות, אלמנטים מקצועיים בקשר להכשרה שלו, קורס, התמחות.
איתי עצמון
לפני הקורס וההתמחות, מדוע הוא צריך להחזיק ברישיון נהיגה, ומדוע ייחדתם את הרישיון לרכב מסוג M1, שזה רכב פרטי? מדוע בן-אדם שעוסק בשמאות רכב צריך להיות בעל רישיון נהיגה? אם למשל הוא כבר בגיל שהוא לא יכול לקבל יותר רישיון נהיגה, או שהוא באיזה פסילה, האם זה מונע ממנו מלעסוק בהערכת הנזק שנגרם לרכב?
אבנר פלור
יש מקרים שבהם כדי לסיים את העבודה הוא מחויב גם בנסיעת מבחן עם הרכב.
קריאה
מה פתאום.
דידי רוזנפלד
איזה מקרים?
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, תאפשרו לו לדבר.
משה קרמאייר
דידי, יש שמאים טובים, לא כמוך...
דידי רוזנפלד
עדיין אין מקרים כאלה.
היו"ר יצחק וקנין
חבר'ה, יש לי סבלנות, אבל אתם מפריעים. אם תבקש את רשות הדיבור, האם אני אתן לך או לא אתן לך? מה אתה חושב?
דידי רוזנפלד
אני בטוח שתיתן, אדוני.
אבנר פלור
אדוני היושב-ראש, היתה לנו כוונה לבטל את הסעיף הזה. בדיון המקדים שלנו עם איגוד השמאים הם העלו מקרים שבהם השמאי כן מחויב בנסיעה עם הרכב כדי לתת את חוות-הדעת הסופית.
דידי רוזנפלד
אדוני היושב-ראש, שמאי בודק נזק לרכב, לא בודק טיב תיקון.
קריאה
- - -
היו"ר יצחק וקנין
סליחה, אני לא שומע.
דידי רוזנפלד
אדוני היושב-ראש, שמאי בודק נזק לרכב, לא בודק טיב תיקון, הוא לא צריך לנסוע על הרכב, אפילו לא מילימטר, ולכן רישיון הנהיגה בתוקף, לטעמי הוא פסול או לא במקום. כמו שציין היועץ המשפטי של הוועדה - - -
איתי עצמון
שאלתי. שאלתי.
דידי רוזנפלד
אבל מה ששאלת נכון.

הערה נוספת לסעיף קטן (א). למה הוא צריך להיות תושב ולא אזרח? מי שיהיה שמאי, הוא צריך להיות אזרח מדינת ישראל.
שמואל מלכיס
למה? אפילו לא בטוח שתושב הוא צריך להיות.
דידי רוזנפלד
למה? אני רוצה שהוא יהיה אזרח מדינת ישראל.
היו"ר יצחק וקנין
אני אסביר לך. מי שמכיר, יש אנשים שהם תושבי מדינת ישראל 15 שנים ולא מקבלים אזרחות ועובדים פה ומתפרנסים פה. אני אומר לך את זה באחריות. צד"לניקים בזמנו, מי שבא בנגלה הראשונה של הצד"לניקים – אני במקרה גר באזור קו העימות – אני אומר לך שביישוב שלומי וגם בנהריה יש הרבה תושבים שהם צד"לניקים, חלקם שברחו בנגלות הראשונות קיבלו אזרחות.
דידי רוזנפלד
אזרחות זה בסדר. אזרח זה אזרח.
היו"ר יצחק וקנין
סליחה. חלקם באו אחרי כן, לא בנגלה הראשונה, ועד היום הם תושבים ואין להם אזרחות. יש להם תעודת זהות כתומה, אם אני לא טועה, ולא כחולה, ולכן הם תושבים ולא אזרחים. יש להם כל הזכויות, הם משלמים ביטוח לאומי וכל מה שצריך. מה שחסר להם זה האזרחות הישראלית. ולכן זה נכון מאוד מה שנכתב, כי אז תוציא הרבה אנשים מחוץ לאפשרות לעסוק בדבר הזה.
שמואל מלכיס
אתה פוגע בפרנסה שלהם. יש מדינות שלא מרשות כפל אזרחות. אז יש אנשים שמעדיפים להחזיק אזרחות למשל של ספרד. הספרדים לא מרשים למשל אזרחות כפולה.
היו"ר יצחק וקנין
כדי לא לוותר.
דידי רוזנפלד
לאלה אנחנו צריכים לתת להיות שמאים?
שמואל מלכיס
למה לא? שמאי זה משהו לאומני?
דידי רוזנפלד
לא לאומני. אני רוצה לחזק את האזרחים במדינת ישראל. זה הכול.
שמואל מלכיס
מה הקשר?
היו"ר יצחק וקנין
עוד הערות, רבותי.
שמואל מלכיס
רציתי להעיר, לפי עניות דעתי, שהדרישה בסעיף קטן (ד) היא מאוד-מאוד מצומצמת ולא נראה לי למשל שאדם כזה, אפילו לטענת איגוד השמאים, יכול לקבוע את ערכו של רכב על-פי מידת השכירות שלו. אם הוא סיים רק 12 שנות לימוד, נראה לי מוגזם לבקש מאדם כזה להעריך את ערך הרכב על-פי שכירותו בשוק, שזה עניין מאוד-מאוד מסובך.
דידי רוזנפלד
אחד כזה צריך ללכת לקורס. הוא צריך לעמוד בקורס.
שמואל מלכיס
כמה זמן נמשך הקורס?
היו"ר יצחק וקנין
כבודו, אני אגיד לך מה עשית, נכנסת לסעיף, זרקת את הכול והשארת רק את זה.
שמואל מלכיס
מצד אחד מהנדס, מצד שני ברמה כל-כך נמוכה.
היו"ר יצחק וקנין
זה אחד מהתנאים. הוא חייב לעבור קורס שמאים, ואם יש לו הכשרה נכונה לדבר הזה, למה אני צריך למנוע ממנו? הוא לא צריך להיות בוגר אוניברסיטה.
שמואל מלכיס
אז הוא לא יכול לעשות חלק מהתפקידים שמתבקשים.
היו"ר יצחק וקנין
אם אתה רוצה תואר ראשון, אני יכול לכתוב תואר ראשון, אין בעיה.
שמואל מלכיס
לא ביקשתי תואר ראשון.
היו"ר יצחק וקנין
אחרי זה תבדוק כמה שמאים יש להם תואר ראשון.
שמואל מלכיס
המנעד, נדמה לי שזו המילה המתאימה היום, בין מהנדס לבין מי שיש לו תעודה שהוא סיים רק 11 שנות לימוד. נראה לי מוגזם שדורשים ממנו לקבוע שווי ערך של רכב. זה בלתי מתקבל על הדעת.
שלמה תוסיה-כהן
על-פי נוסח החוק שאושר, גם אם יש לו שנתיים לימוד, הוא יכול לתת חוות-דעת על שווי הרכב. אז למה אתה בא בטענות לאחד שיש לו 12 שנים? הרי זה פתוח לכולם.
שמואל מלכיס
אמרתי שזה לא נראה לי הגיוני. זה לא מידתי, מה שנקרא.
היו"ר יצחק וקנין
עוד הערות, רבותי. האם יש עוד הערות, רבותי, לסעיפים על רישיון הנהיגה? אני רוצה להגיד משהו לגבי רישיון הנהיגה. הבנתי מה שאתה אומר, אני חושב שיהיה צורך ברישיון נהיגה, כי השמאי בכל זאת - - -
דידי רוזנפלד
אם הוא בפסילה באותו זמן, כבודו?
היו"ר יצחק וקנין
מה השייכות בכלל?
דידי רוזנפלד
אז אין לו רישיון. הוא לא יעבוד?
איתי עצמון
הוא לא יוכל.
דידי רוזנפלד
הוא לא יוכל לעבוד. נסע מהר, קיבל פסילה - - -
היו"ר יצחק וקנין
אתה מדבר על שני דברים שונים. יש לי כבר רישיון לשמאות. אם כרגע אני מחזיק ברישיון לשמאות, על-פי זה שיש לי גם רישיון נהיגה, זה בסדר גמור. אתה מדבר על מצב שאני - - -
דידי רוזנפלד
מחר אני עובר עבירה וכתוצאה מזה משרד התחבורה לקח לי את רישיון הנהיגה.
היו"ר יצחק וקנין
השאלה אם זה לקיחה לצמיתות או לא.
איתי עצמון
אדוני, אני רגע אבהיר, לפי הדרישה שכתובה בפסקה (2) אדם יצטרך להיות בעל רישיון נהיגה בתוקף מאותו סוג כדי לעסוק בשמאות רכב.
יערה למברגר
בזמן שהרישיון לא בתוקף, למשל אם הוא נפסל, גם אם לתקופה קצרה, בתקופה הזאת הוא לא יכול לנהוג ברכב.
היו"ר יצחק וקנין
אני חושב שכן צריך רישיון נהיגה.
שמואל מלכיס
אם הוא עושה שמאות למשאית, האם הוא צריך רישיון M2?
שרית זוכוביצקי-אור
כתבנו שלא.
אבנר פלור
כתבנו שהוא צריך את המינימום.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, זה כתוב פה. אין טעם להמשיך.
אם כן, רבותי, יש הערות? אין הערות. אני מצביע על כל הסעיפים. 120, כולל כל הסעיפים. מי בעד, רבותי? מי נגד?

הצבעה

בעד סעיף 120 – פה אחד
סעיף 120 אושר.
היו"ר יצחק וקנין
הסעיף אושר. סעיף 121.
שרית זוכוביצקי-אור
בוחנים
121.
(א)
המנהל ימנה בוחנים אשר יבחנו את המועמדים לקבלת רישיון שמאי רכב, ויודיעו למנהל על עמידת המועמדים במבחנים כאמור בסעיף 120(6).



(ב)
על בוחנים כאמור בסעיף קטן (א), שאינם עובדי מדינה, יחולו הוראות חוק העונשין לעניין עובדי ציבור;



(ג) השר יקבע הוראות לעניין דרישות כשירות וניסיון מקצועי של בוחנים כאמור בסעיף קטן (א), סדרי הבחינות, דרך קבלת תוצאות הבחינה והשגה על תוצאותיה.
היו"ר יצחק וקנין
כן.
משה קרמאייר
יש בעיה עם המספור.
איתי עצמון
את כל המספור נסדר בעת ניסוח הצעת החוק.
היו"ר יצחק וקנין
הסבר.
שרית זוכוביצקי-אור
כיוון שחלק מהתנאים לקבלת רישיון לשמאי רכב זה בחינה, אנחנו מסדירים פה את הבוחנים, את הפרוצדורה, שתהיה קשורה - - -
לאה ורון
מי הם אותם הבוחנים?
אבנר פלור
היום זה בוחנים שהם שמאים. יש ועדת הסמכה שמאשרת אותם בוחנים על-פי קריטריונים מסוימים, והם מאושרים. אותו מודל יש לנו לגבי מוסכים, לא רק לשמאים. אלה אנשי מקצוע שבוחנים - - -
שרית זוכוביצקי-אור
כיום מי שיקבע את הבוחנים יהיה המנהל, המנהל על-פי קריטריונים שיקבע השר.
היו"ר יצחק וקנין
יש עוד מישהו? רבותי, יש עוד הערות?
איתי עצמון
שרית, הם חייבים ניסיון מקצועי?
אבנר פלור
כן.
היו"ר יצחק וקנין
אין הערות לסעיפים.
איתי עצמון
חובת ההודעה למנהל על עמידה בתוצאות הבחינות זה לצורך מתן הרישיון, נכון?
שרית זוכוביצקי-אור
נכון.
איתי עצמון
כיוון שיש עוד תנאים.
שרית זוכוביצקי-אור
עושים בחינה והמנהל שנותן את הרישיון צריך לדעת שהם עמדו בבחינה.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי סעיף 12, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד סעיף 121 – פה אחד
סעיף 121 אושר.
היו"ר יצחק וקנין
הסעיף אושר. סעיף 121א.
שרית זוכוביצקי-אור
בחינות
121א.
השר על פי הצעת מועצת שמאי הרכב יקבע את תכנית הבחינות כאמור בסעיף 120(6).
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, האם יש הערות לסעיף הזה? אין הערות. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד סעיף 121א – פה אחד
סעיף 121א אושר.
היו"ר יצחק וקנין
הסעיף אושר. סעיף 122.
שרית זוכוביצקי-אור
התמחות
122.
השר יקבע כללים לעניין התמחות בשמאות רכב, ובכלל זה לעניין תנאי הכשירות של מי שיורשה לאמן מתמחה, הפעולות המקצועיות שמתמחה רשאי לבצע ומהן הפעולות המקצועיות שמתמחה רשאי לבצע רק בליווי שמאי רכב.


שוב אנחנו מסדירים. כיוון שחלק מהתנאים לקבלת רישיון לשמאי רכב זה התמחות, אנחנו פה מסדירים את כללי ההתמחות, מסמיכים את השר לקבוע כללים.
איתי עצמון
כל ההסדר הזה יהיה בתקנות.
שרית זוכוביצקי-אור
נכון, הסדר פרטני שיקבע מה יהיה רשאי מתמחה לעשות בתקופת ההתמחות, כאשר יש לנו הסדר קבוע שאותו אישרנו, שהוא יכול לעשות פעולות ללא רישיון כמובן.
זאב פרידמן
אוני היושב-ראש, מתמחה שמבצע את העבודות, האחריות נשארת על המתמחה עצמו או על האדם שמאמן אותו? אם זה אדם שמאמן אותו, זה צריך להיות מוסדר. כמו שראינו למשל במוסך, האחריות הכוללת על הרכב לא על המתקנים, אלא על המנהל המקצועי. אני חושב שצריך לציין את זה.
אינגריד הר-אבן
זה נמצא בצו, וזה הושמט.
איתי עצמון
באיזה סעיף בצו?
אינגריד הר-אבן
בסעיף 10(ב) סיפה בצו, שמתייחס לנושא של ההתמחות, כתוב: חתימה של השמאי על חוות-דעת תחייב אותו - - - ופה אני מסכימה עם זאב שצריך לסגור מעגל שהשמאי יהיה אחראי לכל מה שהמתמחה עושה, כולל חתימה על השומה.
איתי עצמון
השאלה אם זו לא הוראה שניתן יהיה לקבוע בתקנות מכוח הסעיף?
אינגריד הר-אבן
אם כבר מכניסים לפה התמחות, צריך גם לקבוע - - -
איתי עצמון
כל ההסדר בנושא ההתמחות – זה מה ששאלתי – יהיה בתקנות. את מבקשת לקבוע כאן בחקיקה הראשית חלק מההוראות בנושא ההתמחות.
יערה למברגר
אבנר למשל אמר לי שעל השומה בסוף חותם רק השמאי, לא המתמחה לבד, אז היא תיקבע כפעולה מקצועית שמתמחה רשאי לבצע רק בליווי שמאי, אבל בפעולות המקצועיות שיקבע בתקנות שמתמחה רשאי לבצע לבד, האחריות היא על המתמחה.
איתי עצמון
בליווי זה אומר שמי שחותם - - -
דידי רוזנפלד
תלמיד נהיגה. האחריות היא שלו בתאונה? נניח יש תאונה לתלמיד נהיגה.
יערה למברגר
יש תלמיד נהיגה ויש מתמחה במשפטים.
דידי רוזנפלד
טעות של מתמחה במשפטים האם זו טעות שלו או טעות של המשרד?
יערה למברגר
יש פעולות שמתמחה יכול לעשות לבד. מוגדר מה הפעולות שהמתמחה יכול לעשות.
דידי רוזנפלד
האחריות המקצועית על מי נופלת? על בעל המשרד.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, נעשה תיקון בסעיף הזה.
איתי עצמון
אני מציע תיקון קל בסעיף 122 סיפה, לכתוב "ומהן הפעולות המקצועיות שמתמחה יהיה רשאי לבצע רק בליווי או בפיקוח שמאי רכב".
שרית זוכוביצקי-אור
אוקיי.
משה קרמאייר
שמאי רכב שאושר לאמן, לא כל אחד.
קריאה
"בעל המשרד" במקום "שמאי רכב".
משה קרמאייר
שמאי רכב שאושר לאמן.
איתי עצמון
אתם מבקשים גם להסמיך את השר לקבוע מי יהיה רשאי - - -
קריאות
כתוב.
דידי רוזנפלד
כבר הסמכת אותו.
איתי עצמון
זה בסדר.
היו"ר יצחק וקנין
נצביע על סעיף 122, כולל התיקון שהוצע. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד סעיף 122, לרבות התיקון – פה אחד
סעיף 122 אושר, לרבות התיקון.
היו"ר יצחק וקנין
הסעיף אושר. סעיף 123.
שרית זוכוביצקי-אור
הוראות מקצועיות ואתיקה מקצועית
123.
השר, בהתייעצות עם מועצת שמאי הרכב, רשאי לקבוע כללי אתיקה מקצועית לעניין התנהגותם של שמאי רכב ומתמחים בשמאות רכב וכן הוראות מקצועיות לעניין עבודתו של שמאי רכב ומתמחה, ובכלל זה לעניין בדיקת רכב, כתיבת שומה ותיקונה, חובות דיווח למנהל או לרשות הרישוי בנוגע לרכב שניזוק בתאונה וניהול רשומות ופנקסים ושמירתם.
היו"ר יצחק וקנין
מה רציתם לעשות?
שרית זוכוביצקי-אור
פה למעשה זה סעיף מסמיך, הוא מסמיך את השר, בהתייעצות עם מועצת השמאים, לקבוע הוראות מקצועיות, בין היתר לעניין כתיבת שומה, לעניין מתמחים, לתיקון שומה, לדווח למנהל או לרשות הרישוי, למעשה בכל הפעולות שמבצע שמאי רכב.
יערה למברגר
צריך להגיד שאת סעיף קטן (ב) לא קראת, כי אנחנו מבקשים למחוק.
שרית זוכוביצקי-אור
נכון.
איתי עצמון
זאת היתה ההערה שלי.
שרית זוכוביצקי-אור
זה מופיע כמחוק, נכון?
איתי עצמון
כן.
היו"ר יצחק וקנין
כן.
איתי עצמון
לעניין כללי אתיקה מקצועית. בישיבות הפנימיות שקיימתי עם נציגי הממשלה, העליתי את נושא האתיקה המקצועית, כיוון שהוא לא נקבע במפורש בסעיף 17. סעיף 17 להצעת החוק מסמיך את השר להתקין תקנות לעניין איסור ניגוד עניינים ואיסור עבודה בחוסר מקצועיות של בעל רישיון לעיסוק במקצוע בענף הרכב. מכיוון שהתיבה "אתיקה מקצועית" לא הופיעה שם, חשבתי שנכון לכלול כאן. לאחר מחשבה נוספת אנחנו חושבים שכדאי למחוק מכאן "אתיקה מקצועית" ולהוסיף את זה דווקא בסעיף 17. אני מניח שזה יצטרך להיות במסגרת של דיון מחדש, כך שבעצם יהיו כללי אתיקה מקצועית לכל העיסוקים בענף הרכב, ולכן למעשה התוספת - - -
לאה ורון
למה נמחקת הפסקה בעניין פרסום ההוראות?
איתי עצמון
מכיוון שמדובר בתקנות. התוספת הזאת, כששאלתי מה פשרה, נאמר לי שהתכוונו לקבוע את הדברים האלה בנהלים. חשבנו שהדברים האלה צריכים להיות בחקיקת משנה ולא בנהלים.
שרית זוכוביצקי-אור
סעיף 17 כבר מסדיר את זה.
איתי עצמון
מה שהשר קובע, הכוונה היא לתקנות, ולכן התקנות כמובן מתפרסמות ברשומות.
יערה למברגר
כבר קודם היה כתוב "קבע". ולפי חוק הפרשנות כששר קובע זה בתקנות.
איתי עצמון
זה כנראה טעות בנוסח הכחול של הצעת החוק.
יערה למברגר
כבר היום – נגיע לזה עוד מעט בסעיף 130 – עבירת משמעת היא פעולה בניגוד לסעיף 17, ולכן אם אנחנו מוסיפים את כללי האתיקה בסעיף 17 זה משתלב.
איתי עצמון
כרגע אנחנו לא מוסיפים. אנחנו נוסיף את זה.
יערה למברגר
ההצעה שלנו להוסיף, וכך זה ישתלב, ויהווה עבירת - - -
איתי עצמון
כאשר אומרים "הוראות מקצועיות" זה ממש הוראות על אופן עבודתו של שמאי הרכב.
יערה למברגר
וכתיבת השומה.
איתי עצמון
כל הדברים שדיברנו עליהם קודם לכן בדיון בהגדרה.
יערה למברגר
זה משתלב עם מה שדיברנו קודם. זה משתלב עם שתי נקודות שדיברנו עליהן בתחילת הדיון: א', שהוראות טכניות לגבי כתיבת השומה מוסדרות פה בהוראות המקצועיות, ונושא נוסף, שכללי האתיקה, שהוא גם רכיב מאוד חשוב בעינינו, שיכול לתת תשובה להרבה מההערות שהועלו, הוא יבוא במסגרת סעיף 17, ולכן צריך לתקן פה את הכותרת ואת התוספת שמסומנת ב"עקוב".
איתי עצמון
עוד תוספת שנוספה ב"עקוב". כתבתם "השר רשאי לקבוע". מכיוון שהכללים לעניין כתיבת שומה הם ממש קריטיים לעצם ההגדרה של שמאות רכב, אני מציע לחזור לנוסח שהיה בחוברת הכחולה ושהשר יקבע.
יערה למברגר
בסדר גמור. את כל העקוב.
איתי עצמון
כלומר, "השר בהתייעצות עם מועצת שמאי הרכב יקבע".
היו"ר יצחק וקנין
עוד הערות? כן, זאב פרידמן.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, אני מציע להסמיך את השר גם לקבוע כללים בדבר איסור של התערבות שמאי בעבודתו של שמאי אחר או להסדיר אותה. אני חושב שבנפרד מהאיסור זה בהחלט יכול לעלות כדי עבירה אתית נפרדת לגמרי, היא שונה לחלוטין מההסדרה שאותה אנחנו מבקשים להסדיר באיסור.
יערה למברגר
כמו שאמרנו, הנושאים האתיים, אנחנו חושבים שצריך לדון בהם בסעיף 17 ולא פה. אנחנו רוצים שההתייחסות האתית לא תהיה בסעיף 123, ופה יהיו רק הוראות מקצועיות, אולי יותר טכניות במהותן, ולכן אני יכולה אפילו להצטרף פה לעמדתך, ואני חושבת שבפתיחה של סעיף 17 יהיה צריך לראות איך לנסח את זה.
שלמה תוסיה-כהן
השאלה אם ההוראה הזאת היא הוראה אתית.
זאב פרידמן
תחזרי בך עד שנגיע לסעיף 17...
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, האם יש עוד הערות? כן, גברתי.
אינגריד הר-אבן
אנחנו רוצים להצטרף לעמדה של המועצה לצרכנות לגבי ההשפעה של שמאי על שמאי, כי סטטיסטית רוב מקרי ההשפעה זה השפעה של שמאי בית של חברת ביטוח על שמאי שעושה את השומה.
שמואל מלכיס
תעזבו כבר את חברות הביטוח.
אינגריד הר-אבן
מה לעשות, בג"ץ אמר את זה, לא אני אמרתי את זה.
שמואל מלכיס
בג"ץ לא אמר את זה.
אינגריד הר-אבן
חייבים להסדיר את זה.
יערה למברגר
לא בסעיף הזה.
היו"ר יצחק וקנין
הסבירה נציגת משרד המשפטים, יערה, שזה יבוא בסעיף 17.
יערה למברגר
אנחנו רוצים שכללי אתיקה, לרבות התייחסות של השפעה. זה דווקא ההיבט שבו אני מקבלת את ההערה, ואני חושבת שזה המקום המתאים לטפל בה, במסגרת כללי אתיקה שאנחנו רוצים בסעיף 17, ואולי המקום לכתוב את זה במפורש "כללי אתיקה, לרבות השפעה אסורה". צריך לראות איך לנסח את זה.
היו"ר יצחק וקנין
עוד הערות?
איתי עצמון
רציתי, אדוני לשאול לגבי הסיפה, "וניהול רשומות ופנקסים", למה הכוונה?
שרית זוכוביצקי-אור
באמת זה קצת ניסוח ארכאי. אפשר במקום זה אולי "ושמירת מסמכים ותיעוד".
איתי עצמון
במקום "וניהול רשומות פנקסים ושמירתם"?
שרית זוכוביצקי-אור
כן.
משה קרמאייר
לכמה זמן?
איתי עצמון
זה ייקבע בתקנות.
יערה למברגר
זה הסמכה לתקנות.
משה קרמאייר
בחוק כתוב שבע שנים.
יערה למברגר
זה סעיף הסמכה. פרטים נקבע בתקנות.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, יש לי עוד דקה לדיון
אינגריד הר-אבן
אני רוצה לשאול את משרד התחבורה. סעיף 105 שהצבענו עליו בפעם הקודמת, על זה שמוסך חייב להציע ולהשתמש רק בחלפים מתאימים לרכב, הייתי מבקשת שתהיה הפניה גם בנושא השומות של השמאי, שהוא גם כפוף לאותו סטנדרט, שבשומה שלו יהיו רק חלפים שמתאימים לרכב. לא ראיתי התייחסות לזה בשום מקום, ויש לך הסעיף הזה כבר בפרק הקודם של המנהלים.
שרית זוכוביצקי-אור
זה סעיף ספציפי. אם אנחנו חושבים שזה חלק מכללי המקצוע, אז נכתוב את זה כחלק מכללי המקצוע.
אינגריד הר-אבן
איך זה חל על מוסך ולא חל על שמאי? זה לא יכול להיות.
שמואל מלכיס
האחריות על המוסך ולא על השמאי.
אינגריד הר-אבן
אם השמאי יכתוב בשומה חלף לא מתאים לרכב, מה אני עושה עם זה?
שמואל מלכיס
למוסך אסור להתקין.
שרית זוכוביצקי-אור
את לא יכולה להתקין. חל עליך איסור להתקין.
קריאה
אם מחייבים אותו?
דידי רוזנפלד
אי-אפשר לחייב. הוא בעל המקצוע, הוא חותם בסוף על התיקון.
היו"ר יצחק וקנין
רבותי, אני מצביע על הסעיף, כולל התיקונים. היו מספר תיקונים. סעיף 123, רבותי, כולל התיקונים שהוצעו.

הצבעה

בעד סעיף 123 – פה אחד
סעיף 123 אושר, לרבות התיקונים.
היו"ר יצחק וקנין
אנחנו מאשרים את סעיף 123. רבותי, אישרנו. אני נועל את הישיבה, רבותי. אני מודה לכולכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:30.>

קוד המקור של הנתונים