ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 28/10/2014

מייזמי חינוך לאזרחים ותיקים - לציון יום האזרח הוותיק

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
28/10/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 268>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, ד' בחשון התשע"ה (28 באוקטובר 2014), שעה 9:00
סדר היום
<מיזמי חינוך לאזרחים ותיקים - לציון יום האזרח הוותיק>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר
שולי מועלם רפאלי

נחמן שי
מוזמנים
השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך

סגן שר החינוך אבי וורצמן
גלעד סממה - מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים

קובי בלייך - סמנכ"ל, המשרד לאזרחים ותיקים

שלום בוחבוט - ראש תחום חינוך מבוגרים, המשרד לאזרחים ותיקים

עירית גוטמן - מרכזת בכירה פניות ציבור, המשרד לאזרחים ותיקים

אורנית אדרעי - מרכזת קהילות, המשרד לאזרחים ותיקים

אור פירון זומר - לשכת מנכ"ל, המשרד לאזרחים ותיקים

עידית שמואליאן - לשכת השר לאזרחים ותיקים

דידי רוזנברג - דובר המשרד לאזרחים ותיקים

קובי ויצמן - יועץ סגן שר החינוך, משרד החינוך

ישראל בן שטרית - עוזר סגן שר החינוך, משרד החינוך

רונית אלוש - מדריכה ארצית באגף טכנולוגיות מידע, משרד החינוך

רבקה מילגרום - מדריכה באגף חינוך מבוגרים, משרד החינוך

אלון קיסר - נציג דוברות משרד החינוך, משרד החינוך

חגי פורגס לונדנר - אחראי אוכלוסיות מיוחדות, משרד הכלכלה

רחל גולדנברג - מנהלת פרויקט "כיתות ותיקים", בית התפוצות

תמי גרין - מנהלת תכנית הקשר הרב דורי

דינה רווה - פעילה המשמר החברתי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי
<מיזמי חינוך לאזרחים ותיקים - לציון יום האזרח הוותיק>
היו"ר עמרם מצנע
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. מכובדי השר לאזרחים ותיקים, חבר הכנסת אורי אורבך, סגן שר החינוך אבי וורצמן ונדמה לי שאני הגמלאי היחיד פה בחדר. זה בסדר שעושים לכבודי דיון מיוחד. היום הכנסת מציינת את יום הגמלאי הבינלאומי והלאומי קצת באיחור מכיוון שהיינו בפגרה. אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא. אני רוצה לפתוח בכמה מילים, ואחר כך אבקש מהשר ומאנשי משרדו להציג את התכניות. נשמע, כמובן, את משרד החינוך. הדיון הזה קצר, הקצינו לו כחצי שעה. יש יום ארוך בכלל בכנסת, אבל בנושא הגמלאים, עם נושאים שונים שיעמדו על הפרק היום ויידונו כאן בחדר הזה.
אחד השינויים הדרמטיים שקורים בעולם המודרני זה הארכה מאוד ניכרת של תוחלת החיים, והוותיקים, הזקנים ומבוגרי מדינת ישראל נמצאים בראש הפירמידה הזאת. אבל זאת לא רק תוחלת החיים, אלא גם איכות החיים לאורך השנים הללו שנוספו. אין ספק שהיחס לקשיש הוא אחד המבחנים החשובים לערכיותה ולמוסריותה של כל חברה וגם של החברה שלנו. כמו כל מהלך שמחייב שינוי תודעתי הוא מתחיל בחינוך. החינוך הוא כמובן בבית, החינוך הוא במערכת החינוך, והחינוך הוא שיכול להביא לשינוי תודעתי ולתת לא רק את הכבוד, אלא את ההערכה המתאימה למבוגר, לבעל הניסיון. זה צריך להתחיל מההתחלה מילדות בבית – יחס למבוגרים, יחס להורים, יחס לסבא ולסבתא. הרבה פעמים בחברה שלנו ובכלל אנחנו נותנים מעמד מיוחד ואפילו בבחינות מעלים על נס את נושא הצעירים והצעירוּת. אז אני רוצה לומר לכם, למי שלא יודע, שצעירות היא מחלה שעוברת עם השנים. לכן כל הדואג היום לקשישים ולזקנים דואג גם לעצמו. אבל אין ספק, שבחברה שבה אנשים צעירים בני 50 ואפילו למטה מזה לא מוצאים מקומות עבודה – ואנחנו כל הזמן מעלים על נס שכל מטרותינו וכל עשייתנו הן למען הדורות הבאים, למען הצעירים – אנחנו עלולים בדרך בלי להתכוון ובלי לשים לב לפגוע במעמד המיוחד ובערך המיוחד שיש דווקא לאנשים מבוגרים בעלי ניסיון.
מהניסיון שלי למדתי שהצעירים זקוקים לנו – לניסיון, לבגרות, למי שיכול קצת עם ראיה יותר ארוכת טווח להתבונן על המציאות, להרגיע לפעמים את הקצוות, לראות את החלק המלא של הכוס ולא תמיד את החלק החסר. ובכלל, התופעה הזאת של בני גיל שלישי שכבר עברו סבב אחד, סבב שני וסבב שלישי בחיים מלאים של עשייה, מוצאים את עצמם עם המון ניסיון, עם המון כישורים, עם המון יכולת ועם המון רצון ולא תמיד מקשיבים להם. לדעתי, חברה שיכולה לאזן בין הדברים האלה היא חברה יותר עשירה לא בכסף, אלא בערכים, במוסר, בכללי התנהגות.
כמי שכיהן במשך 15 שנה בשלטון המקומי אני יודע על תכניות רבות שצצות מלמעלה למטה; ואני שמח שבמשרד לאזרחים ותיקים בשיתוף פעולה עם משרד החינוך נוצרו לא מעט תכניות עם תקציבים שבאים לסגור את פער הדורות האלה ולחבר את החוליות האלה בשרשרת. להערכתי, זהו דבר חשוב מאוד, מבורך מאוד. אני מעביר אליך, אורי, את רשות הדיבור.
השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך
תודה, אדוני היושב-ראש. תודה שאתם מארחים אותנו כאן. תודה לעמיתי סגן שר החינוך. אנחנו נמצאים כאן צוות המשרד: המנכ"ל עו"ד גלעד סממה ושלום בוחבוט שהוא ראש תחום חינוך במשרד שלנו. יש טעות נפוצה שאני יכול להבין את מקורותיה שכשאני שואל ראש מועצה כמה קשישים יש לו ברשות הוא בודק בנתונים של הרווחה ואומר לי. אנחנו צריכים להתחיל לחשוב על קשישים, על זקנים לא רק בהקשר של עוני ונצרכות; אף על פי שכמובן יש רבים כאלה, וזה חשוב ודחוף לטפל בנושאים האלה, אבל ברוך ה' רוב האזרחים הוותיקים הם לא נזקקי סעד. נושא הבריאות, כל אחד בתורו מגיע גם לזה, אבל יש חיים לפני החולי ולפני העוני. אחד התפקידים המרכזיים שלקחנו על עצמנו זה לדאוג ל"זקנים החדשים" – יש גיל שלישי ויש כבר גם גיל רביעי. אני לא חושב שצרכים של אדם בן 67 או של אישה בת 62, לפי גיל הפרישה הרשמי, דומים לאלה של מישהו בן 90 או בן 88. יש 15-10 שנה של התארכות תוחלת החיים, ויש לזה משמעות גם לגבי הבריאות של האנשים המאריכים ימים. בוודאי בעשור וחצי הראשונים אחרי הפרישה יש הרבה דברים אחרים שהאדם המבוגר צריך בלי קשר דווקא לבריאות ולרווחה. אנחנו מנסים לבנות במשרד הצנוע שלנו מסגרות בתחומים שונים כדי שיהיה לאן ללכת. השוני המרכזי בתחילת גיל הפרישה הוא הפרישה; הוא העובדה שרובם ככולם לא רוצים או לא יכולים – וזה נושא לוועדת כספים מה קורה עם אלה שכן רוצים ויכולים לעבוד. אבל יש הרבה שנות פנאי, והטיול שחולמים עליו לאוסטרליה נגמר אחרי שבועיים או חודשיים, ונשארו בסך הכול עוד 30-20 שנה. בעזרת מערכת החינוך שאבי הוא אחד משני הממונים עליה אנחנו חושבים שאפשר לבנות מסגרות שמתאימות לאזרח הוותיק כדי שיבלה יום-יומיים בשבוע. ללא שיתוף הפעולה הזה, כמובן, אנחנו לא יכולים לעשות כלום. אנחנו משרד מטה בסופו של דבר. תפקידנו הוא כפול: להגיש לממשלה המלצות בשלל תחומים הנוגעים לחיי הזקנים בישראל, ודבר שני להפעיל פרויקטים מסוימים שרק אנחנו יכולים להפעיל. אנחנו לא משרד הרווחה 2 ולא משרד הבריאות 2, אבל אנחנו כן עוזרים למשרדים האלה בתחומים שהם לא בראש סדר העדיפות שלהם מטבע הדברים. אני אבקש מהמנכ"ל שלנו ומאנשי המשרד לתאר כמה פרויקטים שקשורים לתחום החינוך שהמשרד שלנו מפעיל בשותפות בעיקר עם משרד החינוך וגם עם גופים אחרים כמו "בית התפוצות" ועוד פרויקטים אחרים שעל הפרק במהלך השנה. הדגש הוא לא על חינוך, הוא על השכלה בעצם. מי שלא חינכנו אותו עד גיל 65, אני לא חושב שאנחנו נתחיל להשקיע בזה עכשיו מאמצים. גם אלה שלא מחונכים, קשה להזמין את ההורים בגילאים האלה בדרך כלל, אם כי יש דוגמות שגם יש הורים לאנשים בגילאים האלה. בהחלט אנחנו מתייחסים אליהם כאוכלוסייה שרוצה להשכיל, להיפגש ובעיקר להילחם במחלת הבדידות שהיא המחלה המאיימת ביותר. כמו שצעירוּת היא מום עובר שעובר מעצמו, בדידות זאת מחלה שלא עוברת בעצמה. צריך עזרה ובניית מסגרות על-ידי המשרד שלנו ומשרדים אחרים כדי שאנשים לא יהיו לבדם. אתם תופסים אותנו בדיוק שוב ביום שלישי שזה "שלישי בשלייקס". בסוף היום אתה מוזמן ללכת, עמרם, לקולנוע כאן ממול ב-10 שקלים.
היו"ר עמרם מצנע
אני זכאי.
אברהם וורצמן
אתה היחיד שיכול לקבל את ההטבה בכל החדר הזה.
השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך
בשלושה חודשים כ-130 אלף אזרחים ותיקים בחרו ללכת לקולנוע. אני לא מדבר על עוד הנחות. זה לא העניין של הכסף וההנחה שכמובן הוא אטרקטיבי מאוד, אלא שאנשים רוצים לצאת מהבית ולבלות שעות במחירים נוחים בדברים שמציעים להם. גם במערכת החינוך יש לנו מה להציע בתחום, ונמשיך להרחיב את המסגרות האלה. תודה.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. סגן שר החינוך אבי וורצמן, בבקשה.
אברהם וורצמן
בוקר טוב. ברשות היושב-ראש, חברי עמרם מצנע, אני חייב לומר שכשאמרתי לאורי אורבך, השר לאזרחים ותיקים, חברי למפלגה, שהמשרד שלו מוביל דברים. הרי המשרד הזה היה קיים גם בקדנציות קודמות ונפגשתי עם אנשי המשרד לא מעט פעמים כמחזיק תיק הרווחה בבאר-שבע, אבל מה שהיום המשרד מוביל כמשרד שאינו עתיר במשאבים, שיש לו מאות מיליונים ומיליארדים, אבל הוא לוקח רעיונות ועושה מהם ממש פנינים. בסכומים קטנים – רעיונות גדולים. אני קורא לזה מעין גאונות של פשטות. לקחת דברים פשוטים ולעשות מהם דברים שמשרתים את ההמונים. אמרתי לך באמת בהתפעלות כמה פעמים. אני גם רואה את זה בשטח איך זה עובד ופועל. זה מדהים בעיניי ונפלא בעיניי. אמרתי גם למנכ"ל שדברים לא קורים מעצמם; דברים לא פתאום נעשים כי השר אמר משהו, ופתאום הדברים נעשים. יישר כוח על העבודה יחד עם כל הצוות. נחמן חברי שאנחנו שותפים להרבה דברים טובים שקורים פה בכנסת.
אני רוצה לספר לכם סיפור קטן ולנגוע בקצרה בדברים שנעשים יחד עם המשרד שלנו, וכמובן יפורטו על-ידי אנשי המקצוע, אז לא אקח להם את הבמה. כמנהל עמותת מוריה בבאר-שבע שהקמתי וניהלתי אותה, אני זוכר שאחד הפרויקטים שעשינו היה מסגרת בוקר לאנשים מבוגרים שיבואו ללמוד ולקבל מסגרת מ-9:00 עד 13:00 כל יום עם ארוחת צהריים בסוף היום. בתחילת הדרך אני עצמי הלכתי להביא אותם עם האוטו שלי. הבאתי את כולם למקום הלימוד. יום אחד התקשר בן אדם ואמר שהוא רוצה להצטרף. אספתי אותו, וביומיים הראשונים הוא לא דיבר איתי, וביום השלישי הוא התחיל לדבר. הוא סיפר שאשתו נפטרה לפני חודש. הוא סיפר שהייתה כל עולמו. קמו בבוקר, הלך להתפלל, אחר כך אכלו יחד ארוחת בוקר, ואז מגיע הצהריים, הולכים לנוח, הולך לבית כנסת, חוזר, אוכלים ארוחת ערב והולכים לישון. הוא אמר שהיא הייתה כל עולמו – כל עולמו היה סביבה. פתאום היא נפטרה, והעולם שלו פשוט התרוקן. הוא לא ידע מה לעשות. ואז הוא אמר, פתאום נפלתם לי כמו משמים. פתאום יש לי עם מי להיות, פתאום יש לי חברותה, פתאום יש לי עם מי לדבר. זאת דוגמה אחת מני רבות. אני מדבר מניסיון מהשטח כי התפקיד הקודם שלי היה סגן ראש עיר, מחזיק תיק הרווחה בעירייה. זה נוגע לחלק מהאוכלוסייה שאתם משרתים, אורי. אז ראיתי מה המשמעות של יוזמות לאנשים בגיל הזהב; יוזמות משמעותיות שנותנות להם תוכן, נותנות להם אפשרויות בילוי, נותנות להם אפשרויות לימוד, להשכלה, להרחבת אופקים. אורי, אמרת שאנשים לא רוצים להתחנך; כשלמדתי לתואר שני באוניברסיטת בן-גוריון היו אתי כמה גמלאים שבאו ללמוד לתואר שני. זה לא היה לתפקיד הבא, אבל היה להם חשוב להשכיל וללמוד משהו נוסף. לכן אני מאוד רוצה לברך את היוזמות היפהפיות גם בתחומים הכלליים, לאו דווקא בתחום החינוך, אבל גם בבתי-ספר.

יש משאב אדיר שקוראים לו בית-ספר. הוא קיים, הוא נמצא, תלמידים לומדים, המבנים נמצאים. איזה יופי זה לנצל את המשאב הזה גם לאוכלוסיות של אזרחים ותיקים – כיתות בתוך בית-ספר. גם נותן אווירה טובה בבית-הספר, גם שילוב של דורות, גם תלמידים שנפגשים עם האזרחים הוותיקים ואזרחים ותיקים שנפגשים עם הצעירים. זאת דוגמה אחת. קחו לדוגמה את "כתיבת סיפורי חיים" – דוגמה מדהימה. קודם כול מה זה נותן למשפחה שלו, ומה זה נותן למשפחה שלו. מה זה נותן למשפחה שלו, ומה זה נותן לחבר'ה הצעירים? ללמוד מניסיון חיים, ללמוד מידע וכל כך הרבה דברים מדהימים; ותנועות הנוער ופרויקטים אחרים שקורים פה. בעיני, זה דבר נפלא ומדהים.

אני מאוד רוצה לברך את חברי הטוב, השר אורי אורבך. הוא ממש שינה את המשרד הזה, שם אותו במקום אחר לגמרי. "משהו חדש" התחיל גם במשרד הזה. התערוכה בחוץ שגם יצא לי להיות חלק ממנה היא תערוכה נחמדה מאוד. זה עוד רעיון איך להביא לידי ביטוי קשר בין דורות גם בבית שלנו בכנסת. זאת תערוכה מאוד יפה. עברתי בין האנשים, ואלה דברים נחמדים ויפים, וכשזה בקריקטורה עם ההומור שלך, אורי, זה תמיד עוד נופך מיוחד בעניין. אני מודה גם לשר, גם למנכ"ל, גם לשלום ולכל הצוות של המשרד לאזרחים ותיקים. אתם עושים עבודה מדהימה. תודה רבה לכם. נמשיך לשתף פעולה; אני גם אומר את זה בשם שר החינוך שהיה מעורב ביצירת הקשר ובחיבור בין שני המשרדים. בזכותכם אזרחים ותיקים ימשיכו להיות הרבה יותר צעירים כי אתם נותנים להם את הסיבה הטובה ליהנות ולחיות טוב יותר. אין ספק, גם זה עצמו מאריך חיים ונותן לאנשים הרגשה של צעירות וחיים מלאים וטובים. תודה רבה לכולם ובוקר טוב.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. גלעד סממה, מנכ"ל המשרד, בבקשה.
גלעד סממה
תודה רבה. בוקר טוב. בשורה אחת – אנחנו מדברים על "זקנה פעילה", ואנחנו מקימים תשתיות כדי שהזקנה ותוחלת החיים הארוכה לא ייגמרו בבדידות ובשעמום ובסוף גם בתחלואה ובנזקקות. זה רלוונטי לכולנו – ככל שאנחנו יותר פעילים אנחנו פחות משועממים, אנחנו פחות מדוכאים, אנחנו פחות חולים. זה המוטו המרכזי. לכן אנחנו מציגים כאן תשתיות לפעילות של אזרחים ותיקים אחרי שהם פרשו מהעבודה ותקופת הפנאי שלהם התרחבה באופן ניכר.

אני אדבר על פרויקט שאני ממש מאוהב בו שנקרא כיתות אזרחים ותיקים. הקמנו בשנת הלימודים הנוכחית כ-45 כיתות לאזרחים ותיקים ברשויות מקומיות ברחבי הארץ. המטרה היא שאזרחים ותיקים יבואו לבית-הספר – תיכון או חטיבת ביניים – בשעות הפעילות של בית הספר. הם יבואו פעמיים בשבוע, ותהיה להם כיתה. רק לחשוב על אזרח ותיק שבהפסקה יושב על ספסל יחד עם תלמיד ומדברים על מה שקרה באותו יום לימודים או בכלל, זה כבר מצית את הדמיון לאן אפשר לקחת את זה, ואלו שיתופי פעולה אפשר לעשות בין אזרחים ותיקים לבין תלמידים.
אברהם וורצמן
או משחקים כדורגל.
גלעד סממה
נכון. אני לא רוצה להרחיב, ואני אפילו מעדיף שאנשי המקצוע יתייחסו לפרויקטים. נמצא כאן מר שלום בוחבוט. אם תוכל לפרט בקצרה על כיתות ותיקים וגם על שאר הפרויקטים, נשמח. נמצאת אתנו גם גברת תמי גרין שהיא הפרויקטורית שלנו בפרויקט הקשר הרב דורי. זה פרויקט שפועל בכ-300 בתי-ספר.
תמי גרין
כל סיפורי "בית מוריה" תועדו בספר. אתה תקבל עותק. תהיה לך נחת.
גלעד סממה
כדי שלא אגזול מזמנם אשמח ששלום ותמי ידברו. תודה.
היו"ר עמרם מצנע
ממש בקצרה כי הזמן שלנו כבר חלף.
שלום בוחבוט
כפי שהציג המנכ"ל, המשרד פתח פרויקט חדש של כיתות לאזרחים ותיקים. כל התכניות שאנחנו פועלים בהן, מעבר להיותן מסגרות חדשות לפעילות למען האזרח הוותיק – מכנה משותף אחד לכולם הוא שאנחנו פועלים בדרך זאת לשינוי התדמית של הזקן בעיני הצעירים וכן את תדמית הזקן בעיני עצמו. כפי שנאמר ב"חובת הלבבות" – "אחר מעשים נמשכים הלבבות". עצם העשייה יש בה כדי לשנות את המציאות ואת הדימוי של הזקנה בעיני החברה. אנחנו עושים זאת עם הדור הצעיר שעליו ניתן להשפיע במיוחד.

אני אעבור לקשר הרב-דורי: תכנית "מזקנים אתבונן" שפועלת בתוך בתי הספר בכיתות משותפות לתלמידים ולאזרחים ותיקים שבה מתעדים את סיפור חייהם. במקביל הנערים מלמדים את המבוגרים שימושי מחשב בסיסיים. הפעילות הזאת מתקיימת בלמעלה מ-300 בתי-ספר; משתתפים בה כ-7000 אזרחים ותיקים ונערים גם יחד. כמובן, המפעיל של התכנית ב"בית התפוצות" והשותפים שלנו תמי גרין שמנהלת את התכנית יחד עם עפרה ישראלי.

תכנית "ותיקים בתנועה" – פעילות של 14 תנועות נוער שפועלות בקרב אזרחים ותיקים. מספרית שותפים בה למעלה מ-30,000 בני נוער לעומת למעלה מ-30,000 אזרחים ותיקים במגוון פעילויות משותפות. זה יכול להיות טיולים או בישול משותף או כל פעילות אחרת.
תכנית נוספת של סטודנטים למען אזרחים ותיקים שבה פועלים 450 סטודנטים במגוון תכניות עם אזרחים ותיקים. המשרד מממן אותם באמצעות התאחדות הסטודנטים שמפעילה את התכנית בעבורנו. מגוון הנושאים מאוד רחב: החל ממיצוי זכויות של ניצולי שואה, תיאטרון, מחשבים, מקהלה ועוד כהנה וכהנה. כפי שנאמר, הרעיון הוא להגדיל את המסגרות שבהן האזרחים הוותיקים יכולים לפעול ולהשתתף. כמובן, המשרד פועל גם בתמיכה של קתדרות ברחבי הארץ. אנחנו תומכים ב-52 קתדרות ברחבי הארץ. בהן משתתפים למעלה מ-72,000 לומדים בשנה. מדובר בעוד מסגרת שמאפשרת העשרה והקניית ידע לאזרחים הוותיקים.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו צריכים לסיים.
שלום בוחבוט
אני כבר אסיים.
היו"ר עמרם מצנע
פשוט ממתינים בחוץ לעוד דיון.
שלום בוחבוט
אני אסיים בפעילות נוספת חדשה שהמשרד קיבל במהלך השנה ממשרד החינוך. מדובר בתמיכה במרכזי העשרה יהודי-ציוני. זאת תמיכה שפעלה במסגרת "כוללים" לאזרחים ותיקים במשרד החינוך באגף לתרבות תורנית. השנה זה עבר אלינו. הוא נמצא בתהליך של התאמות למטרות המשרד. כרגע הוא פורסם לציבור לקבלת הערות והסתייגויות. אנחנו מתכוונים להחיל אותו החל משנת 2015. תודה רבה.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה. חבר הכנסת נחמן שי, בבקשה.
נחמן שי
בוקר טוב. תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש, חברי השר אורבך, סגן השר וורצמן וכל הנוכחים. אני עומד בכנסת ה-19 בראש השדולה לגמלאים שהם גם באופן טבעי אזרחים ותיקים. לאחרונה הצטרף אלי עמיתי איציק שמולי. אנחנו מברכים מאוד על היוזמות של המשרד, על התנופה שהוא הכניס לתחום הזה, על הרעיונות החשובים והיפים שהולכים וכובשים את מקומם. מובן שהנתונים המספריים ה"מאיימים" – במירכאות – מצנע, צריך לקרוא את זה בשביל להבין לאן אנחנו הולכים - -
היו"ר עמרם מצנע
אתה מרגיש שאני מאיים עליך?
נחמן שי
עלי אף פעם לא, אבל בגיל אנחנו הולכים ונכנסים לעידן חדש שבו האזרחים הוותיקים ימנו כ-15% מהאוכלוסייה, ו-1.7 מיליון אנשים שזה מרכיב מאוד חשוב. אז תכניות כאלה שצומחות לאט יצטרכו להתרבות בעתיד כדי לטפל באוכלוסייה כל-כך גדולה. אני פשוט מעריך את העבודה שלכם ומודה לכם מאוד. תודה שבאתם.
היו"ר עמרם מצנע
חברת הכנסת שולי מועלם, רוצה להוסיף משהו?
שולי מועלם-רפאלי
רק לברך.
השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך
תודה על המחמאות – זה לפי החזרות שעשינו מראש. אלה הטקסטים הנכונים. אתם תקודמו כולכם. זה נאמר בבדיחות, כמובן.
שולי מועלם-רפאלי
תקודמו להיות אזרחים ותיקים.
השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך
תודה. כמו בכל התחומים גם את תחום החינוך סקרנו פה בקצרה. כמובן, בכל שאר התחומים – ועדה אחרי ועדה נעבור ונספר מה אנחנו עושים.
היו"ר עמרם מצנע
אני מתנצל על החיפזון. לפחות זכינו שפתחתם את היום אתנו, אבל צריך לעמוד בלוח זמנים. אני מאחל לכם יום פורה ומוצלח. לחיי הגמלאים. תודה רבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 09:35.>

קוד המקור של הנתונים