פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
23/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 361>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, כ"ה בתמוז התשע"ד (23 ביולי 2014), שעה 16:45
סדר היום
<הצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014 - הצבעות>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דוד אזולאי

ישראל אייכלר

תמר זנדברג

זבולון כלפה

חמד עמאר

משה זלמן פייגלין

דוד צור

נחמן שי
רוברט אילטוב

יעקב אשר

דב חנין

בועז טופורובסקי

אחמד טיבי

איציק שמולי

פנינה תמנו-שטה
מוזמנים
>
שלמה בן אליהו - מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון

שולמית גרטל - מרכזת בכירה לתכנון, משרד הבינוי והשיכון

אמיר לוי - ראש אגף התקציבים, משרד האוצר

ערן ניצן - סגן המונה על התקציבים, משרד האוצר

אמיר רשף - רפרנט ממ"י, אגף התקציבים, משרד האוצר

אריאל יוצר - רכז שיכון ודתות, אגף התקציבים, משרד האוצר

צחי דוד - רפרנט שיכון ודתות, אגף התקציבים, משרד האוצר

אלדר דוכן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

ארז קמיניץ - עו"ד, משנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים

כרמית יוליס - עו"ד, ממונה ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אריאל וכסלר - מנהל אגף פרויקטים לאומיים, משרד הפנים

אפרת ברנד - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

אייל רוסו - אגף תכנון, מינהל מקרקעי ישראל

חגי פרבר - עיריית ירושלים

ניצה אזרן - נציגת דיור הציבורי

שלי שינברג - נציגת דיור ציבורי

אשר ניצה - דיור ציבורי

אושרת - דיור ציבורי

מוטי אלבז - יו"ר השדולה למען רווחת הילד

דניאל מרציאנו - מנהל מטה השרונית

נפתלי אלגבי - שלום אחר כך

צופי בת שבע אוחנה - פעילה בשינוי מדיניות

אתי חן זקן - קבוצת המעברה לדיור הציבורי

יוסי ממן - קבוצת המעברה לדיור הציבורי

מיכה רחמן - קבוצת המעברה לדיור הציבורי

שאול רוסו - יועץ

חובב ינאי - המשמר החברתי

אביגיל עמית - אימפקט לובינג, מטעם המועצות האזוריות
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<הצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014> - הצבעות
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם, אני פותחת את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון המשך לדיון שקיימנו הבוקר בסוגיית הצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014. אני רוצה להקריא מי מצביע ולא מצביע.
התחלנו את ההצבעות בהסתייגויות. התקבלו מספר הסתייגויות ועליהן ביקשו רביזיה.
יעקב אשר
תתחילי קודם עם ההסתייגות שלך.
היו"ר מירי רגב
בדרך כלל אני מקבלת את עמדותיך כמו שאתה יודע. באופן עקרוני צריכים להיות כאן רק חברי הכנסת ונציגי הממשלה. כל שאר הנוכחים, שלא יפריעו לנו. כל מי שמפריע – יצא.

אני מקריאה את שמות חברי הכנסת שיכולים להצביע. אני ממשיכה לקבל את הצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג שעדיין תהיה הצבעה בהרמת יד, למרות שלנחמן כאבה היד.
זבולון כלפה
לפני כן, אני רוצה להודיע הודעה. אני מסיר את שתי ההסתייגויות שלי.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. קיבלתי ואני מודה לך מאוד.
יעקב אשר
מה הייתה התמורה?
היו"ר מירי רגב
אתה לא רוצה שאני אשאל מה גפני קיבל בתמורה.
חברי הכנסת המצביעים הם
מירי רגב, משה זלמן פייגלין חמד עמאר, פנינה תמנו-שטה , בועז מצביע במקום יפעת קריב, נחמן שי, זבולון כלפה, דוד אזולאי, ישראל אייכלר, דוד צור, תמר זנדברג, טלב איננו, אחמד טיבי ודב חנין. אלה האנשים שיכולים להצביע.

אנחנו מצביעים.
דב חנין
לא. אנחנו עוד לא מצביעים.
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה קודם לדבר על הנוסח שלי?
דב חנין
בהחלט.
היו"ר מירי רגב
אני מקבלת את בקשתו של דב חנין. העברתי לכם נוסח, אחרי שהיועץ המשפטי של הוועדה פנה אלי אתמול ואני אמרתי לו שאני לא מקבלת את עמדתו. אחריו דיבר אתי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז, וביקש להסביר שיש כאן בעיה משפטית. אמרתי שאם כך אני רוצה להביא לידי ביטוי ששלושים האחוזים אכן יהיו חלק מהחקיקה הזאת ולכן הבאתי את ההסתייגות שלי. ביקשתם לקרוא אותה וללמוד אותה, ואכן קיבלתם את הזמן לכך. דב, אתה רוצה להצביע עליה?
דב חנין
אני רוצה לדבר עליה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה. שלוש דקות.
דב חנין
גברתי יושבת הראש, הסעיף שמציעים היום לתקן אותו, שמציעים עכשיו לתקן אותו, הוא אחד הנושאים המרכזיים שהיה עליהם ויכוח בוועדה הזאת. אנחנו מדברים על הסוגיה של איזה אחוז מיחידות הדיור תהיינה יחידות דיור בהשכרה לטווח ארוך ואיזה מתוך יחידות הדיור תהיינה יחידות להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת.
היו"ר מירי רגב
מחיר מפוקח. כן.
דב חנין
לכאורה הנושא הזה של שלושים אחוזים יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך וחצי מהן להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת, זה אחד הדברים המשמעותיים שהוצגו בפנינו כהישגים בתהליך החקיקה הזה.
היו"ר מירי רגב
של הוועדה. נכון.
דב חנין
אני קורא את ההצעה שמונחת בפנינו עכשיו ואני רוצה להפנות את תשומת הלב של חברי הוועדה לשני דברים.
היו"ר מירי רגב
ארז, בדיוק אנחנו מדברים על ההסתייגות שלי כי נרדמתם.

לטובת הפרוטוקול. איציק שמולי מחליף את נחמן שי.

המנכ"ל, תישאר כאן. אני צריכה אותך לדיור הציבורי.
דב חנין
גברתי יושבת הראש, אני מבקש להפנות את תשומת לבכם לשלושה אלמנטים בתוך ההצעה שהופכים את שלושים האחוזים האלה לאפס. אני מתכוון לומר שהאחוז האמיתי של הדירות להשכרה לטווח ארוך ודירות להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת הוא קרוב יותר לאפס מאשר לשלושים אחוזים.

הסעיף המרכזי הוא כמובן סעיף קטן (ב) שאומר שהממשלה רשאית בצו, בלי אישור של הכנסת, בלי אישור של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקבוע שיעור אחר מהקבוע.
היו"ר מירי רגב
נכון. זה הנוסח של הוועדה.
דב חנין
אתם רוצים לנהל את הדיון בעצמכם? זאת זכותכם. אחר כך תגידו מה שאתם רוצים. הממשלה רשאית לקבוע בצו שיעור אחר מהקבוע בסעיף קטן (א) שיחול על התכנית המועדפת לדיור. כיוון שאנחנו יודעים שהממשלה גם היום – היא לא הסתירה את דעתה, צריך לומר ביושר ובהגינות – מתנגדת לרעיון הזה, גם של 15 אחוזים של דיור להשכרה לטווח ארוך וגם מתנגדת לרעיון של 15 אחוזים של השכרה לטווח ארוך, הממשלה מחר בבוקר, אחרי שהיא תקבל את החוק הזה, תודיע בצו שהיא חושבת שהאחוז צריך להיות אפס והיא יכולה לעשות את זה.
פנינה תמנו-שטה
או להפך.
היו"ר מירי רגב
לא. אנחנו לא רוצים להישאר עד 9:00 בלילה. תנו לו לדבר ונעבור להצבעות. הוא בסך הכול מהאופוזיציה. הוא יכול לדבר ואנחנו נצביע על הדבר הזה.
פנינה תמנו-שטה
אף אחד לא אמר לו לא לדבר. פשוט חידדתי משהו ואמרתי שיכול גם להיות הפוך. זה יעזור.
היו"ר מירי רגב
זאת הייתה הכוונה, אבל אם הכוונה לא הובהרה – הוא רוצה להסביר את האמירה שלו.
דב חנין
אני אומר שכיוון שהממשלה אמרה לנו גם כאן על השולחן שהיא בעצם לא מאמינה ברעיון הזה, לא של ה-15 אחוזים האלה ולא של ה-15 אחוזים האלה, היא תעשה את מה שהיא רוצה יום אחרי שהדיון בכנסת יסתיים. היא לא צריכה לזה אישור כנסת והיא לא צריכה לזה אפילו את אישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. חבל שכך אנחנו מתפרקים מהכוח שלנו ומהסמכויות שלנו. הם יכולים לעשות את זה כמובן עם האישור, לפי מאפייני האישור ואם הם חושבים שזה יביא לחוסר יישום של התכנית או נוכח היקף הקרקע הפרטית בתכנית. כל הדברים שהם אמרו לנו ביושר כאן בוועדה, ממילא הם אמרו לנו אותם כבר מלכתחילה שהם חושבים שזה לא ניתן ליישום, שיש קרקע פרטית, שמאפייני היישוב לא מתאימים. צריך להגיד שהם אמרו לנו את הדברים האלה כאן ביושר, הם רושמים אותם בחוק, הם מקבלים את מה שהם רוצים ואנחנו נשארים עם אפס דירות להשכרה לטווח ארוך.
אני רוצה להפנות תשומת לב לעוד נקודה אחת שכן השתנתה מהנוסח הקודם. השלושים אחוזים הפעם, בניגוד לסעיף 4(ב) בנוסח המקורי שאמר ששלושים האחוזים יהיו שלושים אחוזים מיחידות הדיור בתכנית מועדפת לדיור, כאן השלושים אחוזים הם אך ורק ביחידות הדיור שהן בתחום קרקע של מקרקעי ישראל.
היו"ר מירי רגב
נכון.
דב חנין
זאת אומרת, צמצמו עוד יותר.
היו"ר מירי רגב
לא. זה היה גם במקור. היועץ המשפטי אומר את זה ולא אני.
דב חנין
אני לא יודע. אני קורא את הטקסט.
תומר רוזנר
זה בדיוק אותו הדבר.
דב חנין
מה שכתוב בטקסט בעברית, אני מוכן להקריא את זה. כרגע מה שיש לנו בהוראה הזאת זה שאנחנו מדברים על שלושים אחוזים מיחידות דיור שנכללות בתחום קרקע שהיא מקרקעי ישראל. זה מה שיש לנו בנוסח הקיים כרגע. בנוסח הקודם, זה לא כתוב כך.
תומר רוזנר
אני בודק.
דב חנין
תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה. דוד אזולאי. ביקשת לדבר על ההסתייגות הזאת.
דוד אזולאי
גבירתי היושבת בראש, אני חייב להגיד שנער הייתי וגם לא זקנתי בבית הזה ואני לא זוכר מסע לחצים כל כך כבד וכל כך קשה עם המון פיתויים. לא יגידו לי שזה דבר טבעי. זה מקובל. אבל שפקידי ממשלה מעורבים בלחצים האלה, בעיני זה דבר חמור. אני מבין שהצלחתם להשיג את שלכם והיום אנחנו הולכים להצבעות כאשר יש לכם את הרוב וזה בסדר. אבל אני חושב שאין כאן בשורה לדיור הציבורי לאותם אנשים. אני ביקשתי להעביר רק את ההסתייגות שלי שמדברת על חמישה אחוזים מהדירות לטובת הדיור הציבורי אבל לצערי הרב את זה לא הצלחתי להשיג.
היו"ר מירי רגב
זה לא קשור להסתייגות.
דוד אזולאי
אני רק מזכיר. הדבר שחרה לי מכל העניין הזה זה שפקידי ממשלה שותפים ללחצים פוליטיים על חברי כנסת כדי לשנות את עמדתם. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
אין כאן מחיאות כפיים. תאמינו לי שאת כולנו מעניין הדיור הציבורי. זאת לא ועדה שמתעסקת עם הדיור הציבורי ולא הייתי חייבת להביא את הנושא לכאן. זאת ועדה שמתעסקת עם תכנון ועובדה היא שהתנאי שלי היה שמיליארד וחצי שקלים יעברו לדיור הציבורי. נמצא כאן גם מנכ"ל משרד השיכון וגם ראש אגף התקציבים שיאמרו את זה כי כבר נמאס לי מכל הסיפורים של כולם.

ביקש את רשות הדיבור יעקב אשר ולאחר מכן אנחנו עוברים להצבעה על ההסתייגות הזאת.
יעקב אשר
אני לא מטיל ספק בכוונות שלך. אני הייתי כאן בישיבות עת עלה הנושא הזה של הדיור הציבורי. גם אני נחשפתי היום למסע הזה אחריו עקבתי בדריכות ואל תשכחו שאני חבר כנסת חדש ולכן אני מנסה להכיר ולראות איך זה עובד. דבר אחד ברור לחלוטין, וגברתי היושבת ראש אני יודע מה היכולות שלך בוועדה, שאותם דברים שהושגו, הם לא הדברים שאת רצית שיושגו. את רצית הרבה יותר וחברת הכנסת אורלי לוי רצתה הרבה יותר, כל אחד עם הכוונות הטובות שלו. אין ספק שמה שנעשה בסופו של דבר היו דברים כמו המיליארד וחצי שקלים שיבואו.
היו"ר מירי רגב
נכון. המיליארד וחצי היו עד עכשיו. אתה צודק.
יעקב אשר
מאותו עושק שעשקו את האנשים כל השנים.
היו"ר מירי רגב
אבל זה לא קשור להסתייגות שלי. אני לא אתן לכם זמן לדבר עכשיו. אני מצטערת. די. זה לא הוגן. דיברנו מספיק. אני מבקשת להתייחס רק להסתייגות שלי.
יעקב אשר
כששיבחתי אותך, לא עצרת אותי. תני לי שנייה. קיבלתי חיזוק לדברים דווקא עת ראיתי את הנוסח הזה שאנחנו רואים כאן. כמו שאמר ידידי דב חנין, יש כאן אפשרות בידי הממשלה בתנאים מסוימים.
היו"ר מירי רגב
נכון, אבל גם ב-וד"לים יש. אם בנתיבות לא צריך בנייה בקומות אלא קוטג'ים, אתה רוצה שאני אכריח אותם לבנות דירות בקומות ואף אחד לא יגור בהן?
יעקב אשר
אני חושב שכדי שלא ייעשה חלילה שימוש לרעה בסעיפים הללו, אני מחזק את מה שאמר דב חנין בדבר אחד שאת היית הראשונה שהיית צריכה לומר אותו, שאם יהיו שינויים כאלה, הם יובאו לשולחן הזה ויהיו באישור הוועדה או לפחות היוועצות עם הוועדה. בסופו של יום אנחנו עושים משהו שהוא היה כביכול לב העניין מבחינתך והלב הזה היום נמצא בידי אנשים עם הסתכלות אולי לפעמים אחרת שהיא גם הסתכלות תקציבית כזו או אחרת או מנקודת מבט שונה לגמרי. להזכיר לך, כשאת דיברת על הדיור הציבורי כאן, האנשים הטובים – והם באמת נחמדים וטובים – קפצו ולא הבינו מה עניין שמיטה להר סיני ומה קשר הדיור הציבורי לכאן. מחר יעשו את זה דרך החלטות ממשלה.
היו"ר מירי רגב
תכף אני אסביר.
יעקב אשר
היית יכולה להביא את זה בשורה אחת שכאשר יגיעו שינויים כאלה, הם יהיו כפופים לאישור.
היו"ר מירי רגב
ממש לא ותכף אני אגיד לך למה לא. אני עכשיו צריכה לעסוק ב-וד"לים?
יעקב אשר
שיהיה אישור ועדת המדע.
היו"ר מירי רגב
עוד הערות לסעיף הזה? אין. ארז, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, התייחסות שלך. לאחר מכן התייחסות תומר כי אתם שניכם נרדמתם בשמירה. תסבירו לי למה הנוסח הזה הוא נוסח שמאפשר שלושים אחוזים וכל תכנית של 15 אחוזים בדירות להשכרה במחיר מפוקח.
תמר זנדברג
מאפשר או מחייב?
היו"ר מירי רגב
מחייב. אני אסביר שוב. במטרות התכנית שהממשלה העבירה לנו הייתה מטרה אחת: 500 יחידות דיור. זאת מטרה. אמרתי להם שזאת לא מטרה אלא זה אמצעי. תיכנס לכאן מטרה חברתית. היה לנו ברור שאנחנו שמים את הכול אבל אנחנו גם יודעים לנהל משא ומתן ולא רק האוצר יודע ובסוף מגיעים לגרעין המרכזי. מבחינתי היו שני דברים מרכזיים כאשר האחד הוא להביא משהו בעניין של הדיור הציבורי למרות שזה לא באחריות הוועדה הזאת, והשני, בעניין של דיור להשכרה במחיר מפוקח.
זה מה שהיה לי חשוב כי אנחנו הכנסנו במהלך כל החוקים האחרים – אם זה תיקון 101, אם אלה ה-וד"לים – גם את הדירות הקטנות שכולם סיפרו לנו למה ראשי הערים לא רוצים ולמה זה לא טוב. פתאום האוצר בא ואמר שנכניס דירות קטנות. אמרתי לו ללכת לישון עכשיו, אין דירות קטנות בחוק הזה כי דירות קטנות יש כבר בחוקים אחרים ולכן אל תעשו לנו יותר ממה שכבר יש. אמרתי שיביאו לנו משהו חדש ומשום שהחדש זה דירה להשכיר והדבר המרכזי מבחינתי הוא דירות להשכרה, עמדתי על כך ששלושים אחוזים – 15 ו-15 – יהיו. זה מה שאמרתי בכל תכנית. והיה ואי אפשר לעשות את זה בכל תכנית, לא אני המתכננת ולא אתם המתכננים, כמו שב-וד"לים לא כפיתי על שר הפנים לבוא לכאן אלא אמרתי שאתם תבואו אחת לשנה ותציגו כמה דירות קטנות היו ב-וד"לים, כמה יעדים שמינהל מקרקעי ישראל צריך לבוא להוכיח לנו – אותו הדבר כאן. לכו לשר והשר יחליט אם זה עומד בתנאים או לא. לפי מה הוא יעמוד? לפי קריטריונים.

בא שר הפנים ואמר שמשום שהחוק הזה הוא חוק מיוחד, הוא חוק שהבאנו אותו כהוראת שעה לזמן קצוב, זה חוק שמתכוון להניע מקומות גדולים, אזורים גדולים שתקועים בגלל כל מיני חסמים ואנחנו רוצים שיהיו דירות ועוד דירות ועוד דירות כי ככל שיהיו יותר דירות, המחירים שלהן ירדו, אז אם שר הפנים אומר שמבחינתו מי שישקול את העניין הזה זאת הממשלה, זה לא מפריע לי.
ישראל אייכלר
למה שלא יקבלו אישור ועדת הפנים?
היו"ר מירי רגב
ככה. כי אני לא מתכננת. אני לא רוצה את אישור ועדת הפנים. הם יבואו אחת לשנה ויציגו כאן את היעדים ואת העמידה ביעדים, ואם הם לא יעמדו בזה, תאמין לי שאנחנו נדע מה לעשות אבל אני לא רוצה להחליף לא את המתכננים, לא את שר הפנים ולא את הממשלה. אני רוצה לעשות את תפקידי כמחוקקת.

ארז, בבקשה.
ארז קמיניץ
קודם כל, ההערות שנשמעו כאן הן הערות מהותיות על המנגנון שנקבע לעניין הדיור להשכרה, להשכרה במחיר מפוקח ולהשכרה בעסקה ארוכת טווח. אני אענה להערות האלה. אני רק אומר שמבחינתנו ההירדמות, כפי שגברתי ציינה, שנובעת מעייפות יתר לקראת סוף המושב, כפי שזה קורה תמיד, בסופו של דבר נבעה רק משאלה משפטית. בשיח בינינו, הממשלה, לבין הייעוץ המשפטי של הכנסת הוברר שבעצם יש בעיה משפטית פרשנית ואני ביקשתי לתקן את הבעיה המשפטית הזאת כדי שהדברים יהיו לפחות ברורים משפטית. זה לא נוגע לשאלות שציינו כאן מבחינת המנגנון אלא זה נוגע לאופן שבו אנחנו חלקנו על הפרשנות של הנוסח כפי שהונח בישיבה הקודמת והסכמנו להבהיר את הנוסח שאותו חיוב שהיה לפי הנוסח הקודם, ימשיך ויישמר.

עכשיו לגבי הטענות שאתם מעלים ביחס לעצם החיוב בדירות להשכרה משני הסוגים. יש נורמה ברורה שמחייבת שעל כל תכנית הנורמה הברורה הזאת תחול. הנורמה הזאת יוצרת חזקה והחזקה היא של שלושים אחוזים יחידות לדיור בהשכרה בחלוקה של חצי-חצי. זאת נורמה מחייבת.
היו"ר מירי רגב
השכרה לטווח ארוך ודיברנו על 15 שנים. שלא יתזזו זוג צעיר או מישהו אחר וכל שנה הוא יצטרך ללכת ולחפש לעצמו דירה, אלא מחיר מפוקח לאורך 15 שנים וזה הישג של הוועדה. אתה יכול לזלזל בו אבל זה מעולם לא היה באף חוק תכנוני. אפשר לזלזל בשלושים אחוזים דירות להשכרה לזוגות צעירים, אבל אני לא מזלזלת בזה.
ישראל אייכלר
למה שלא תוכלי לפקח על הביצוע.
היו"ר מירי רגב
האוצר התנגד שיהיו אחוזים בחוק הזה. בואו נראה ממה התחלנו ולאן הגענו. זה או אפס או משהו. אני לא רוצה אפס אלא אני רוצה משהו.
ארז קמיניץ
הנורמה הזאת היא נורמה מחייבת. בהיותה של הנורמה מחייבת, היא חלה בעצם על כל תכנית באשר היא. בבואנו להבין שבעצם כל תכנית ותמ"לית, כל תכנית שתצא ממוסד התכנון, מה-ותמ"ל, בעצם תחויב באותם אחוזים, אנחנו צריכים להבין שיהיו מקומות בהם תהיה תכנית ותמ"לית, תהיה תכנית שתצא מה-ותמ"ל, אבל השכירות בשיעורים האלה אינה מתאימה לתכנית. היא לא רלוונטית לאוכלוסייה בה נעשתה התכנית, היא לא רלוונטית לישוב והיא לא רלוונטית כי יש באותו ישוב או באותו אזור בדיוק הרבה דירות להשכרה שנקבעו בתכנית ותמ"לית קודמת לצורך העניין ואנחנו לא רוצים גם להציף את השוק בדירות לשכירות. כל האלמנטים האלה נכנסו לשיקול דעת של הממשלה כאשר שיקול הדעת הזה לא מופעל פעם אחת אלא מופעל ביחס לכל תכנית. אני חושב שבזה הייתה קצת חוסר הבנה לשאלות שהעליתם.
האמירות שהממשלה מפרסמת בצו במידה שהיא סוטה מהחזקה – שאגב, תצטרך כמובן להסביר מדוע היא סוטה ממנה – האמירה הזאת רלוונטית ביחס לכל תכנית שמגיעה ל-ותמ"ל. הרי תחילת הדרך של תכנית ותמ"לית היא בהכרזה בממשלה כמו ב-ות"ל, כמו בוועדה לתשתיות לאומיות. מגיעה תכנית ותמ"לית לממשלה והממשלה בוחנת את המתחם בו תיעשה התכנית, הממשלה בודקת את המתחם הזה – הממשלה, או ועדת שרים מטעמה – בודקת האם ראוי לעשות בה בכלל תכנית ותמ"לית, האם יש שם פוטנציאל ל-750 יחידות דיור, היא שומעת הסברים על התכנית הזאת ואז היא גם תצטרך להידרש לשאלה מתוך ידיעת החזקה ששלושים אחוזים הולכים לשכירות חצי-חצי. היא תידרש לשאלה האם במקרה בתכנית הזאת, במקרה הספציפי הזה, בישוב הזה, בשכונה הזאת אנחנו יכולים לסטות מהכלל הזה. ההחלטה של הממשלה היא בכובעה כמעין מוסד תכנון.
הממשלה, כאשר היא מאשרת תכנית מתאר ארצית היא מוסד תכנון. גם כאן, כאשר היא מכריזה על קרקע מסוימת המתאימה לתכנית ותמ"לית ומעבירה את זה ל-ותמ"ל, היא עושה את זה פר תכנית, היא עושה את זה ביחס לכל תכנית, זאת לא החלטה חד פעמית אלא כל פעם מחדש היא צריכה להפעיל את השיקולים ביחס לתכנית ובסופו של דבר מאוד יכול להיות להגיד שהיא תגיע למסקנה שאין לשנות את החזקה בחוק אבל אם היא תרצה לשנות את החזקה הקבועה בחוק, היא כמובן תצטרך לנמק והדבר הזה נתון לביקורת שיפוטית. זה ברור לכולם ואתם מכירים את ההליכים האלה.
הדבר היחיד שאנחנו שינינו ביחס לנוסח שהופץ בדיון הקודם הוא הבהרה ברורה יותר של החיוב הזה ורצון להימנע מאפשרויות לשנות את החיוב הזה בדרכים אחרות שגברתי לא התכוונה אליהן. בהצעה הזאת אנחנו באנו לחזק את המנגנון ולא להחליש אותו. צריך להדגיש שלמשל התחייבות של האוצר ל-15 שנים העמדה לשכירות היא טובה יותר ממה שהופיעה בנוסח הקיים.
היו"ר מירי רגב
ארז, אני סומכת על חוש הצדק שלך ועל חוש הצדק של תומר. אם שניכם אמרתם לי שבנוסח החדש יבואו יותר לידי ביטוי השלושים אחוזים, בעיני זה מה שחשוב. אתם יודעים שלא קידמתי את זה רק בגלל השלושים אחוזים והדיור הציבורי שלא היה לי לגביהם הסכם. לכן הגשתי את זה כהסתייגות שלי.
תומר רוזנר
אני מצטרף לכל מילה שאמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואני מחזק את דבריו. לדעתי הנוסח שהוצע על ידי הממשלה בהקשר הזה מבצר עוד יותר את העניין של השלושים אחוזים מכפי שהיה בנוסח הקודם.

רציתי להעיר עוד שתי הערות.
תמר זנדברג
אתם יכולים להצביע על ההבדל בין הנוסח הקודם לנוסח הזה?
תומר רוזנר
כן. ההבדל העיקרי הוא בכך שבנוסח הקודם העניין של השלושים אחוזים הופך להיות הוראה בתכנית מעבר לנורמה שקבועה כאן. הצביע המשנה ליועץ המשפטי על כך שבהופכה של ההוראה הזאת להוראה בתכנית, היא הופכת להיות לדעתו הוראה שכל הדינים חלים עליה ולפיכך אפשר לבקש ממנה הקלה, אפשר לשנות אותה בתכנית אחרת וכולי וכולי. למרות שפרשנותי המקורית הייתה שונה, אני אמרתי שאם הפרשנות הזאת היא פרשנות אפשרית לדעתו, ראוי באמת ליצור נוסח אחר שיבהיר את הדברים בצורה יותר ברורה.
ישראל אייכלר
אם ועדת הפנים תצטרך לפקח על זה, זה מעקר את החוק? זה מפריע לחוק?
תומר רוזנר
זאת לא שאלה משפטית.
ארז קמיניץ
פעם בחצי שנה יש דיווח, אבל לבוא על כל תכנית לכאן?
היו"ר מירי רגב
אני לא מתכננת ואני לא רוצה שיבואו לכאן עם תכנית שדה דב או עם תכנית נתיבות. אני חושבת שתפקיד הוועדה הזאת היא להתעסק בהרבה נושאים ובאמת בנושאים מגוונים. אחת לשנה נקבל את אותן תכניות שחרגו מהשלושים אחוזים. קרי, אם זה לטובה, ידליקו את המשואה. אבל אם זה פחות, יסבירו לנו למה.
פנינה תמנו-שטה
כל חצי שנה זה סביר ולא ראוי.
היו"ר מירי רגב
כך זה בחוק ה-וד"לים. למה אני צריכה לעשות שונה? אני המתכננת עכשיו?
ישראל אייכלר
לא כתוב בחוק שהם יבואו.
תומר רוזנר
כתוב.
היו"ר מירי רגב
כתוב בחוק. כל חצי שנה יש דיווח.
תמר זנדברג
אני לא הבנתי מה ההבדל.
היו"ר מירי רגב
אני מצטערת. תומר, תסיים בבקשה את דבריך.
תומר רוזנר
כפי שאמרתי, נאמר שבנוסח הקודם זה היה יכול להיחשב כהוראה בתכנית שניתן לשנות אותה בתכנית אחרת או בבקשה להקלה או לשימוש חורג ולכן יוכלו לעיין את המנגנון הזה בדרך שנקבעה. אני לכתחילה סברתי שזה לא ניתן, אבל הצביע בפני המשנה ליועץ המשפטי לממשלה על פרשנות אפשרית אחרת ולפיכך חשבנו שצריך לשנות את זה.

אני אדגיש עוד שלושה דברים. האחד, המנגנון שהוסף כאן בהסכמת הממשלה הוא מנגנון שהופך את הפרת ההתחייבות הזאת להפרת חובת נאמנות במובן הזה שכל ארגון אזרחי למשל שיחשוב שהממשלה אינה מקיימת את חובתה, יוכל לפנות לבית המשפט ולעתור כנגד הדבר הזה. זה דבר שלא היה קודם. זאת אומרת, זה מבצר עוד יותר את הזכות מכפי שהייתה.

דבר שני שאני רוצה להדגיש הוא שהחלטת הממשלה כפופה לשורה של מגבלות שנקבעו הן בסעיף עצמו שמגביל את שיקול דעתה של הממשלה בעילות מאוד ברורות שהיא תצטרך, כפי שאמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, להסביר את התקיימותן. הגבלה שנייה היא בסעיף מטרות החוק שבעצם מורה לממשלה כאחד מהגופים שמיישמים את החוק הזה לשקול את המטרה כאשר מטרתו של החוק הזה היא בין היתר ליצור דיור להשכרה לטווח ארוך ודיור להשכרה במחיר מופחת. פעולה שחורגת מהדבר הזה, היא גם נוגדת את מטרת החוק.

לכן אנחנו סבורים שזה מנגנון שמבחינה משפטית הוא טוב יותר ואנחנו ממליצים לוועדה לקבל אותו.

הדבר הנוסף, לגבי ההערה השנייה של חבר הכנסת חנין, אנחנו רוצים להבהיר. הגזירה של השלושים אחוזים במקרקעי ישראל היא כדלקמן. אם בתכנית יש מאה דירות, שמונים על מקרקעי ישראל ועשרים על מקרקעין פרטיים, השלושים יהיו מתוך השמונים. אם בתכנית מסוימת יש מאתיים יחידות דיור, ארבעים על קרקעות פרטיות ו-160 על קרקעות מינהל מקרקעי ישראל, השלושים אחוזים מכלל המאתיים צריכים להיות במקרקעי ישראל, קרי, שישים דירות צריכות להיות בדיור להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת, מתוך ה-160 של המינהל ולא כפי שהובן אחרת. אני חושב שהנוסח הוא מספיק ברור בעניין הזה.
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה יותר לעצור במהלך ההצבעות, אלא אני רוצה לעבור מהרביזיות מיד להצבעה על החוק כולו.

לטובת הפרוטוקול אני רוצה לומר שאני שמחה שראש אגף תקציבים הגיע לדיון. סגן ראש האגף ליווה את הדיון הזה לאורך כל הדיונים ואני חושבת זה נכון שבכירי משרד האוצר יהיו כאן בחוק כל כך חשוב וייתנו תשובות בצורה ברורה. נמצא כאן גם מנכ"ל משרד השיכון שגם הוא שותף וגם סייע לי רבות בדרישות שלי מול האוצר בעניין הדיור הציבורי. הייתי מבקשת שתצהיר לטובת הפרוטוקול, כי יש איזושהי תחושה ששיקרו את הוועדה, שהמיליארד וחצי זה לא כסף ולכן בוא תגיד מה באמת קורה עם הדיור הציבורי.

אני רוצה להגיד לכל הדיירים שנמצאים כאן שהלוואי ויכולתי להביא יותר לדיור הציבורי. הלוואי, אבל אי אפשר הכול. אני מודה ששר האוצר שהוא לא מסיעתי ושר השיכון מסיעה אחרת, לא הצלחנו להביא את הכסף הזה. לצערי אני אומרת את זה, לא באהבה ולא בשמחה כי שני השרים הנוכחיים, אף אחד לא ממפלגתי, לא יאיר ולא אורי. על מה שצריך להגיד תודה, צריך להגיד תודה. זה או ללכת על אפס ולחכות עד שימכרו דירות, עד שה-ותמ"ל יעבוד, עד שיקרה משהו בעוד ארבע-חמש שנים ואם בכלל נהיה כאן, או לעשות עכשיו משהו, משהו מיידי, לשלוש השנים הקרובות לתת פתרון כאשר אני מודיעה לטובת הפרוטוקול ששר האוצר – ויכול לגבות את זה גם חבר הוועדה, חבר הכנסת דוד צור - הבטיח לי וביקש להגיד את זה לטובת הפרוטוקול, כולל גם לחבר הכנסת דוד, שכאשר נסיים את החוק הזה ונסיים את המבצע, הוא ישב אתנו ויראה כיצד הוא יכול לתת יותר לטובת הדיור הציבורי. נכון, זה לא מספיק, זה לא הכול, אבל מה שנתנו, גם על זה צריך להגיד תודה ולא להגיד כל הזמן שעובדים עלינו בעיניים.
תמר זנדברג
מי שהאשימה ואמרה שעובדים עלינו בעיניים לא נמצאת כאן.
היו"ר מירי רגב
אני אומרת את זה כי אני חייבת להגיד. גם עלי אמרו דברים במליאה כשלא הייתי בה. מה לעשות?
תמר זנדברג
זה לא עניין של עוד. אנחנו רצינו שיהיה מנגנון מעוגן בתוך החוק.
היו"ר מירי רגב
אז לא יהיה בתוך החוק. יהיה מנגנון אחר. מה זה משנה איזה מנגנון זה יהיה? אם המנגנון שנבנה ייתן מענה לדיור הציבורי, זה לא מעניין אותי אם זה ב-וד"ל או לא.
פנינה תמנו-שטה
המנגנון שאת הצעת, גם אנשים כמוכם צריכים לקבל. מה שחשוב לקבוע זה שזה לא מותנה במכירה והכסף ישתחרר.
היו"ר מירי רגב
ניתן לראש אגף התקציבים לומר את זה באופן ברור ולמנכ"ל משרד השיכון. לאחר מכן נעבור להצבעות.
אמיר לוי
תודה. רק משפט אחד לפני כן. נאמר כאן כאילו הפעלנו לחץ ואולי זה לא תפקידנו. אני רוצה לומר לכם שנכון, הפעלנו מתחילת הדיונים לחץ ואני חושב שאם לא היינו עושים את זה, היינו חוטאים לתפקידנו כעובדי ציבור כאשר ככאלה אנחנו מחויבים.
דוד אזולאי
התפקיד שלכם הוא להפעיל לחץ על חברי כנסת?
אמיר לוי
אנחנו מחויבים לקדם חקיקה שתוזיל את מחירי הדיור.
דוד אזולאי
זה חידוש בשבילי. אני עוד לא מכיר את הדבר הזה.
קריאה
הכול שאלה של פרשנות המילה לחץ.
היו"ר מירי רגב
חברים, בואו לא נהיה תמימים. היינו חברים בהרבה מאוד ועדות. זכיתי להיות בוועדת הכספים כאשר ידידי גפני היה יושב ראש הוועדה ולמדתי ממנו פרק איך מנהלים ועדה ומה מקבלים כשיש חוקים כאלה ואחרים.
ישראל אייכלר
אבל הוא לא הפעיל לחצים.
היו"ר מירי רגב
לא. מה פתאום לחצים?
אמיר לוי
אני רוצה להשלים את התשובה. אני חושב שזאת חובתנו להעביר חקיקה כזאת. אנחנו מחויבים להגדיל את ההיצע. אני רוצה להזכיר שלפני עשר שנים מדינת ישראל הייתה בפיגור גדול מאוד בתשתיות ומזל שהקמנו את ה-ות"ל. אם לא יהיה את ה-ותמ"ל ואם לא נעביר בסיסי צה"ל לטובת ה-ותמ"ל, אנחנו לא נצליח להגדיל את ההיצע בלוחות זמנים שיצליחו להוריד את מחירי הדיור. אם לא היינו עושים את זה, היינו חוטאים לתפקידנו ואני מאוד מקווה שזה יעבור.
תמר זנדברג
כמה כסף עבר היום לבנייה בהתנחלויות?
היו"ר מירי רגב
די. קודם כל, הלוואי ויבנו בהתנחלויות.
תמר זנדברג
כמה כסף עבר להתנחלויות תמורת ההתקפלות של הבית היהודי בחוק הזה?
היו"ר מירי רגב
אל תענה. מרגע זה אני מתחילה עם קריאות לסדר. אני מבקשת לאפשר לראש אגף התקציבים להתייחס.
אמיר לוי
הנקודה השנייה שנשאלתי על ידי יושבת ראש הוועדה בנושא הדיור הציבורי. יש כאן שני דברים מרכזיים. הדבר הראשון שהחוק הזה אכן נכנס לתוקף ואנחנו העברנו פנייה תקציבית על הרשאה להתחייב שבעצם מאפשרת את התחלת פרסום המכרזים עוד לפני שהמסה העיקרית של הדירות נמכר.

הדבר השני. עדכנה יושבת הראש בשבוע שעבר שהושג סיכום.
דב חנין
הוצאה מותנית בהכנסה.
אמיר לוי
אלה שני דברים שונים.
דב חנין
נכון.
אמיר לוי
הרשאה להתחייב ניתנה.
דב חנין
קיבלתם את התשובה.
היו"ר מירי רגב
זה לא נכון. זה לא מה שאמר שר האוצר.
אמיר לוי
הרשאה להתחייב ניתנה. נקודה. זה מאפשר את פרסום המכרזים והתחלה של פעילות של משרד השיכון לרכוש את הדירות האלה.
פנינה תמנו-שטה
אמן.
אמיר לוי
בסופו של דבר הכסף יגיע ממכירת דירות אבל העגלה נסעה ויצאה לדרך ותכף יגיד משרד השיכון היכן הוא עומד.

הדבר השני. סכום נוסף חדש. עדכנה יושבת הראש בשבוע שעבר ואמרה עוד 220 מיליון שקלים לשיפוץ דיור ציבורי.
היו"ר מירי רגב
12 אלף יחידות דיור.
אמיר לוי
כסף חדש מעבר למה שיש בבסיס תקציב משרד השיכון. הוא לא מותנה בשום דבר.
היו"ר מירי רגב
דרך אגב, יש לי חתימה של האוצר והשיכון עם סיכום על שלוש שנים, 110 מיליון שקלים כל שנה לטובת שיפוץ דירות.
אמיר לוי
הכסף יאפשר שיפוץ של 12 אלף יחידות דיור. אני רוצה לחדד שוב ולומר שזה מעבר למה שיש בבסיס תציב משרד השיכון.
שני הדברים האלה ביחד, אלה סכומים שיאפשרו גם רכישה של דירות וגם שיפוץ של דירות קיימות. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה. מנכ"ל משרד השיכון ואחר כך אנחנו עוברים להצבעות.
שלמה בן אליהו
לגופו של עניין. משרד השיכון, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, הנושא של ה-ותמ"ל הוא נושא מאוד חשוב מבחינתנו כדי לעמוד ביעדים וכדי שנוכל באמת להגיע למצב. יש לי כבר שערות לבנות והייתי הרבה פעמים בתפקידים ממשלתיים ואני יכול לומר שלא היה דבר כזה שהייתה שותפות פעולה בין המשרדים כדי לעשות את המהלך של ה-ותמ"ל מאחר ואנחנו רואים בזה אפשרות להניע את שוק התכנון בקצב הרבה יותר גדול כדי שתהיה לנו סחורה לשווק.
דוד אזולאי
אף פעם לא היו אחים. פעם ראשונה שיש שני אחים.
שלמה בן אליהו
לגבי הדיור הציבורי. מה ששונה הפעם מפעמים קודמים זה שהכסף שמתקבל כתוצאה ממכירת הדירות של הדיור הציבורי הוא לא מגיע בעצם לתקציב, הוא לא מגיע למשרד האוצר ומתחלק בוועדת הכספים אלא זה כסף שמגיע לקרן שנמצאת במשרד השיכון וזה על פי חוק. זאת אומרת, המכירות שהיו בעבר, הן היו מכירות מכוח החלטות מינהליות.
היו"ר מירי רגב
למרות החוק.
שלמה בן אליהו
לא היה חוק כי הכנסת הקפיאה את החוק. הכנסת, זה אתם, הקפאתם את החוק.
היו"ר מירי רגב
נכון.
תמר זנדברג
זה בגדר הרצחת וגם ירשת. גם הקפיאו את החוק ועכשיו אומרים לנו שלא היה חוק.
היו"ר מירי רגב
מה לעשות שהחוק לא יושם?
פנינה תמנו-שטה
אבל מה שהיה, היה. אנחנו מנסים לתקן ולשפר.
תמר זנדברג
באדיבות שר האוצר דאז בנימין נתניהו, החוק הוקפא.
היו"ר מירי רגב
ועכשיו באדיבות ראש הממשלה נתניהו ויאיר לפיד שר האוצר, החוק נכנס לתוקף.
תמר זנדברג
במקרה את החוק הזה אני מכירה ואפילו המלצתי המלצה לוועדה על ספרו של רן כהן שמתאר את מה שהיה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו כבר הולכים לסטימצקי לקנות את הספר.
תמר זנדברג
בכך גם תתרמי לרשת שנמצאת בקריסה.
שלמה בן אליהו
השינוי שחל הוא שבעצם הכסף מגיע לקרן במשרד השיכון והקרן הזאת נועדה על פי החוק אך ורק לקנות דירות בדיור הציבורי. עד עתה פנו כ-5,000 משפחות מדיירי הדיור הציבורי לרכוש דירות מהדיור הציבורי, חלקן התחילו בהליך הרכישה ומהכספים שהתקבלו בינתיים, אחרי התשלום הראשוני לקניית דירות בדיור הציבורי, כתוצאה מהרכישה של הדירות האלה, אנחנו לא יכולנו לקנות דירות כל עוד לא בוצעה ההחלטה לעשות את ההעברה של מעל מיליארד שקלים כדי שבאמצעותה נוכל לקנות דירות. בעצם העברת ההחלטה בוועדת הכספים, כדי לקנות דירות היינו צריכים לקבל את ההרשאה התקציבית. ההרשאה עברה בשבוע שעבר בוועדת הכספים ומכוחה אנחנו יכולים לקנות דירות. זאת אומרת, עם הכסף שהגיע לקרן נוכל לקנות דירות.
אנחנו לא המתנו וכבר פרסמנו מודעות בעיתונים שאנחנו רוצים לקנות דירות במקומות מסוימים וקיבלנו הצעות מסוימות. לאור ההרשאה, נתחיל לקנות דירות.
היו"ר מירי רגב
אלף יחידות דיור?
שלמה בן אליהו
סדר גודל של כל דירה נקנה היא בסביבות מיליון ו-100-200 אלף שקלים, כך שבהרשאה אפשר לקנות קרוב ל-900 עד 1,000 יחידות דיור.
היו"ר מירי רגב
יופי. תודה רבה לך.
תמר זנדברג
אני רוצה לומר לפרוטוקול שבאמת יש הרבה אנשים בממשלה שצריכים לבקש היום סליחה מרן כהן שהאשימו אותו שבגללו הדיור הציבורי מידלדל אבל סוף כל סוף נזכרתם שאפשר לקיים את החלק השני של החוק שזה חידוש המלאי.
היו"ר מירי רגב
אנחנו עוברים להצבעות.
דב חנין
כמה כספי מדינה הובטחו במסגרת הלחצים שלכם שלא קשורים לדיור הציבורי?
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת לעבור להסתייגות שלי, הבהרה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה והבהרה של תומר. אני מזכירה לכם שקואליציה בעד ואופוזיציה נגד, מי שלא יודע מה אלה הסתייגויות.

מי בעד ההסתייגות של חברת הכנסת מירי רגב?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 6
התקבלה ההסתייגות של חברת הכנסת מירי רגב
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות התקבלה.

אנחנו עוברים להצבעה על הרביזיות. היועץ המשפטי, אנא עזור לי כאן עם הרביזיות. המנכ"ל, תודה לך.
תומר רוזנר
לחברי הכנסת הופץ מסמך מעודכן. שימו לב, יש מספור מעודכן. אנחנו מתחילים בהסתייגות מספר 8 שהתקבלה. הוועדה צריכה להחליט אם היא רוצה לקיים בסעיף דיון מחדש.
היו"ר מירי רגב
לגבי כל רביזיה, אנחנו מצביעים פעמיים. קודם האם אנחנו רוצים לקיים על זה דיון.

להסתייגות 8. מי בעד לפתוח את הדיון מחדש?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 6
אושרה פתיחת הדיון
היו"ר מירי רגב
אנחנו פותחים את הדיון.
תומר רוזנר
את ההסתייגות הגישה קבוצת העבודה וקבוצת ישראל ביתנו.
היו"ר מירי רגב
העבודה או ישראל ביתנו יכולים להציג.
דניאל מרציאנו
מירי, אחות יקרה, אם זה לא יעבור ולא יסתדר, אני הולך להוציא לכם את המדינה לרחובות.
היו"ר מירי רגב
אל תדאג, תאמין לי שזה יעבור. אני אומרת לך שלא לחינם פיצלתי את החוק.
דניאל מרציאנו
כמו שחברת הכנסת הנכבדה אמרה, למתנחלים מעבירים כסף רב במריצות.
היו"ר מירי רגב
הלוואי ויעבירו להם אבל גם להם וגם לכם.

אנחנו בהמשך הצבעות. מי בעד הסתייגות מספר 8?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 6
ההסתייגות מספר 8 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות נפלה.
תמר זנדברג
אין איזה כלל בתקנון שחבר כנסת, כמו בכדורגל כאשר כל הכדור צריך לעבור את הקו, כל גופו צריך להיות בתוך החדר?
היו"ר מירי רגב
זבולון כלפה, כנס פנימה.
היו"ר מירי רגב
האם אתם בעד לפתוח את הדיון בהסתייגות מספר 9? מי בעד?
הצבעה

בעד – 8
נגד – 7
אושר לפתוח לדיון את ההסתייגות
היו"ר מירי רגב
היחידי שיכול לדבר דקה זאת קבוצת יהדות התורה.

עוד הערה אחת מהקהל וכולם בחוץ. כך אי אפשר לנהל הצבעות.
קריאה
הרסתם את הדיור הציבורי. אנחנו יוצאים.
היו"ר מירי רגב
להתראות. בשורות טובות.

יהדות התורה, אייכלר, דקה בדיוק.
ישראל אייכלר
אני רוצה לומר ליושבת ראש הוועדה ולוועדה כולה שהאמת היא שעמדת יהדות התורה הייתה בכל התקופה עד כמה שאפשר יותר להריץ תכניות, להריץ בנייה ולהוסיף דירות לשוק – יותר טוב לכלל האזרחים. לכן היינו תומכים בכל המהלכים שהיו לפשט ולהקל על מוסדות התכנון כי אנחנו יודעים שצוואר הבקבוק של הבנייה בארץ, הן ועדות התכנות והמתכננים במשרדי הממשלה. הם אלה שיצרו את צוואר הבקבוק וכולנו סובלים מזה. אבל זה שאנחנו יושבים כאן עכשיו, אנחנו בעצם משרתים מפלגה כמו יש עתיד שרוצה להביא הישג כלשהו ולכן אנחנו צריכים לשבת אחר הצהרים ביום רביעי לפני סיום הפגרה. עכשיו אנחנו במלחמה, מיליוני אזרחים נמצאים ליד חדרי המיגון, רבבות חיילים נמצאים בסכנה ואני חושב שמדינה לא צריכה לעסוק בדברים כאלה בזמן מלחמה ובפרט כאשר יש הרבה אזרחים שמרגישים נפגעים מאותם חוקים.
היו"ר מירי רגב
עברה דקה. על פי התקנון יש לך דקה לנמק כי כבר נימק את זה בהסתייגויות חבר הכנסת יעקב אשר.
ישראל אייכלר
עוד משפט. בחדר סמוך, בוועדת הכספים, הולכת מדינת ישראל וממשלת ישראל להכריז מלחמה נגד שני מיליון אזרחים שהם חרדים וערבים. בשעה שמדינת ישראל נלחמת נגד האויבים מבחוץ, ממשלת ישראל היא אויבת מבפנים לשני מיליון אזרחים. אני חושב שזה בלתי מוסרי ולכן גם שם הדיון הוא בלתי מוסרי וגם כאן. אנחנו נתנגד לזה כדי לא לתת לאותם צארים, שרים סוררים שהם צוררי היהדות החרדית שיוכלו להביא הישגים לציבור בזמן מלחמה כאשר כל עם ישראל צריך להיות מאוחד, מאוחד עם החיילים ועם האזרחים, אבל הם נלחמים נגדנו. המלחמה הזאת היא בזויה ועל זה רציתי להשתמש בזכות הדיבור שלי.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. אני רק אומרת בעניין הזה של קרקע פרטית מול קרקע ציבורית. ארז, כרגע יש לנו המון התניות של היועץ המשפטי של הוועדה ושלכם בעניין של קרקע פרטית. לא הצלחנו להכניס גם קרקע פרטית כאן ואני חושבת שההסתייגות של יעקב אשר במהותה היא הסתייגות נכונה. אנחנו ננסה להביא הצעת חוק של הוועדה להרחיב את זה. נשב אתכם, אתך ועם תומר, כדי להביא הצעת חוק להגדיל לא רק במינהל מקרקעי ישראל, לא אדמת מדינה, אלא גם באדמה פרטית. כרגע אנחנו כמובן מצביעים נגד ההסתייגות הזאת של חבר הכנסת אשר.

מי בעד הסתייגות מספר 9?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
הסתייגות מספר 9 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות נפלה.

רביזיה מספר 14 של קבוצת חד"ש, מרצ, ש"ס והעבודה. אני מבקשת לפתוח את הדיון בהסתייגות. מי בעד?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 6
אושר לפתוח את הדיון
היו"ר מירי רגב
אנחנו פותחים את הדיון. מי רוצה לדבר דקה?
דב חנין
אני מוכן. יושבת הראש, את הולכת להצביע כרגע נגד העמדה של עצמך. הרעיון להכניס את הדרישה של לפחות שלושים אחוזים הוא רעיון שאנחנו כולנו הסכמנו עליו בוועדה, כולל את גברתי יושבת הראש. לפחות שלושים אחוזים, זה לא אומר שיעשו חמישים אחוזים. הרי הממשלה מנסה לצמצם ככל האפשר את האחוז הזה אבל זה מאפשר שבמקומות מסוימים זה לא יהיה שלושים אחוזים אלא יהיו 32 אחוזים, יהיו 31 אחוזים, יהיו 33 אחוזים. הדבקות הקיצונית של הממשלה בשלושים אחוזים ולא אפילו דירה אחת יותר, זה אומר שלא מתכוונים גם לשלושים אחוזים. תודה.
היו"ר מירי רגב
אני לא מקבלת את מה שאתה אומר. הם יעמדו בשלושים אחוזים. היה כאן גדעון סער בנושא פינוי-בינוי והוכחנו לכם שהוא לא אישר תכנית וד"לית כי לא היו שם מספר האחוזים אותו קבענו בדירות קטנות. אני חושבת שזה לא הוגן להגיד את זה. החוק הזה מתכוון לשלושים אחוזים וזה מה שיהיה. באותם מקומות שאי אפשר, אז אי אפשר. מה לעשות? אז הממשלה תקבע.

אני מבקשת להצביע על הסתייגות מספר 14. מי בעד?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 6
הסתייגות מספר 14 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות נפלה.
תומר רוזנר
עכשיו אנחנו עוברים ל-25 עד 28 יחד.
היו"ר מירי רגב
על פי היועץ המשפטי של הוועדה, אנחנו עוברים ל-25 עד 28 ביחד.
תומר רוזנר
ארבעת ההסתייגויות הללו עוסקות באותו עניין בדיוק של הדיור הציבורי והאחוזים השונים והן כמובן גם סותרות זו את זו. אם הוועדה תחליט לקיים בהן דיון מחדש, היא כמובן תצטרך להכריע ביניהן, אם היא תקבל זאת.
היו"ר מירי רגב
לא אנחנו נכריע. המסתייגים יכריעו.
תומר רוזנר
לא. הוועדה צריכה להכריע, ככל שהן יתקבלו.
היו"ר מירי רגב
מי בעד לפתוח את הדיון בהסתייגויות 25 עד 28?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 6
אושר לפתוח את הדיון בהסתייגויות 25 עד 28
היו"ר מירי רגב
אנחנו פותחים את הדיון. מי רוצה להציג?
תומר רוזנר
אם יש אחד שרוצה להציג על כולן, שיציג אחד על כולן.
היו"ר מירי רגב
או אחד לכל אחת?
תומר רוזנר
איך שאתם רוצים.
פנינה תמנו-שטה
אחד יציג על הכול
היו"ר מירי רגב
מי מהמסתייגים רוצה לדבר על זה? דקה.
פנינה תמנו-שטה
אי אפשר להציג בדקה על הכול ביחד?
היו"ר מירי רגב
לא. אני עובדת על פי התקנון ועל פי היועץ המשפטי של הוועדה. דקה דוד אזולאי ולאחר מכן תמר זנדברג.
דוד אזולאי
אני חושב שאנחנו עושים כאן מעשה שלא ייעשה בכך שאנחנו מקיימים דיון, כפי שאמר גם חברי, ומסייעים למפלגה שחרתה על דגלה פגיעה בציבורים מסוימים, בעיקר בחרדים. זה מתחיל בילדים, בקייטנות, בדיור ולצערי אנחנו נמצאים כאן בזמן, ואני ביקשתי לא מהיום אלא מתחילת הדיונים האלה ואמרתי שזה לא הזמן לעסוק בדיונים שהם שנויים במחלוקת.
פנינה תמנו-שטה
נכון. הזמן היה לפני שהגענו לכנסת.
היו"ר מירי רגב
ש"ס התנגדו לחוקים.
פנינה תמנו-שטה
הייתם צריכים לעשות את זה לפני שהגענו לכנסת.
דוד אזולאי
ברוכה הבאה לישיבות.
פנינה תמנו-שטה
אדוני המכובד, הייתם צריכים לעשות את זה קודם לכן.
היו"ר מירי רגב
אנחנו לפחות מזיזים משהו. בושה.
ישראל אייכלר
אטיאס לא כאן, אבל אני יודע שהיועצים המשפטיים יודעים את כל מה שהוא רצה לעשות.
פנינה תמנו-שטה
גם אני הייתי רוצה יותר, אבל אנחנו מזיזים משהו שאתם לא הזזתם במשך שנים.
דוד אזולאי
יש לכם רוב, לפחות תנו לנו לדבר. יש לכם את הרוב הדורס. מצדך גם לא היו נותנים לנו לדבר. יש לך רוב, תצביעו. מה הבעיה שלך?

אני חוזר ואומר, ההיסטוריה עוד תשפוט אתכם. בזמן שבנינו נופלים ואנחנו מנחמים אבלים והולכים להלוויות ומבקרים פצועים, אתם עוסקים כאן בדברים שהם שנויים במחלוקת ויותר ויותר גורמים לחילוקי דעות ומחלוקות בתוך עם ישראל.

ברשותך, אני רוצה להתייחס לנושא שהעליתי כאן.
היו"ר מירי רגב
סיימת את הדקה ואני נותנת לך ממש עוד משפט לסיים.
דוד אזולאי
תודה. סיימתי.
היו"ר מירי רגב
חברת הכנסת זנדברג.
תמר זנדברג
חברות וחברים, זה לא סוד שהרבה מאתנו כאן התנגדנו לחוק הזה כי אנחנו חושבים שהוא חוק לא טוב תכנונית ובגלל עוד סעיפים שתכף נגיע אליהם. הסעיף הזה היה סעיף שכל הוועדה עמדה מאוחדת. בפעם האשונה בתולדות ישראל דיברו על האפשרות להכניס את הדיור הציבורי כאלמנט תכנוני שמבטיח במסגרת המטריה הכוללת של פתרונות הדיור להיאבק על הדיור הציבורי. היינו כאן והיו כאן מסביב דיירים של הדיור הציבורי ששמעו כאן נאומים חוצבי להבות שאמרו שאנחנו לא ניתן ולא נעביר את החוק הזה בלי דיור ציבורי, ולא יהיה למעמד הבינוני בלי שיהיה לדיור הציבורי, והדיור הציבורי חייב להיות חלק אינטגרלי מהחוק הזה. מה שאנחנו רואים ברגעים אלה ממש, מי שעוד נשאר כאן ומי שצופה בנו, זאת פשוט ההתקפלות לא של השנה אלא זאת ההתקפלות של המאה. איפה מנכ"ל משרד השיכון שדיבר כאן קודם על כך שעשיו נותנים את המעט הקטן שהיה צריך להיכנס לפני עשרים שנים?
היו"ר מירי רגב
סיימת את הדקה.
תמר זנדברג
עכשיו נותנים אותו. אני שוב אומרת מירי, באמת, כל הכבוד לך על שהשגת את מה שמשרד השיכון היה צריך לתת לפני עשרים שנים והיה צריך לתת כל שנה במשך עשרים השנים האחרונות אבל זה ישראל ביתנו והבית היהודי.
היו"ר מירי רגב
סיימת לדבר.
תמר זנדברג
זאת ההתקפלות של העשור ורק דבר אחד תגידו לנו והוא כמה כסף נתתם להתנחלויות כדי שיתמכו בהצעת החוק הזאת.
היו"ר מירי רגב
אל תענה ואל תתייחס. מי עוד ביקש לדבר על זה? חבר הכנסת דב חנין, דקה.
דב חנין
תודה גברתי. כולנו מסביב לשולחן הזה מכירים את הבעיה. בדיור הציבורי חסרות המון המון דירות. זה מה שמייצר את המצוקה הבלתי אפשרית שאנשים לא מסוגלים להגיע לדירה, גם לדיור הציבורי, גם כשהם כבר זכאים. הם עומדים בתור בלתי אפשרי במשך שנים רבות. כולנו מכירים את הבעיה. עכשיו מדינת ישראל, גברתי יושבת הראש, עושה מהלך מאוד גדול של בנייה למגורים בהיקפים עצומים. מתוך המהלך הגדול שכרוך במחירים חברתיים וסביבתיים מאוד קשים, הדרישה שלנו הייתה לעגן לפחות חלק – לא את הרוב, אפילו לא את המיעוט הגדול - לטובת הגדלת מלאי הדירות של הדיור הציבורי. זאת הדרך היחידה הריאלית בעולם המציאות להגדיל את המלאי הזה.
כל מה שאתם עושים וכל מה שאתם מציעים, אנחנו הרי ניפגש – לא פה כי אני לא אהיה כאן אבל אתם תהיו כאן עוד הרבה שנים – ואתם תצטרכו לתת הסברים לציבור הישראלי איך מלאי הדירות בדיור הציבורי הלך והצטמצם, איך מתוך המספר של הדירות יש לנו היום, בעוד חמש שנים נהיה עם פחות דירות. הרי הדברים האלה רשומים בפרוטוקול. אתם תצטרכו לתת את ההסברים.
היו"ר מירי רגב
נגמרה לך הדקה. נתתי לך גם זמן להסתייגויות. חבר'ה, תהיה הגונים, יש תקנון. אתם מאוד מקפידים על הרמת היד, נכון? אז תעמדו גם בזמנים.
דב חנין
אני במשפט סיום.
ישראל אייכלר
עוד מעט הליכוד באופוזיציה. תשמרי על זכויות האופוזיציה.
היו"ר מירי רגב
אל תדאג. זה לא יקרה כל כך מהר.
דב חנין
אתם תצטרכו לתת את ההסברים לשאלה איך מלאי הדירות בדיור הציבורי הצטמצם. הדרך היחידה למנוע את זה היא באמצעות החוק הזה.
היו"ר מירי רגב
לפני שאנחנו עוברים להצבעה, אני רוצה לומר כמה מלים. הדיור הציבורי הוא נושא חשוב מאוד אבל השנאה שאני שומעת כאן כלפי ההתנחלויות, היא פשוט מכוערת. אין קשר בין ההתנחלויות לבין הדיור הציבורי. כמה כסף קיבלתם להתנחלויות? הלוואי כמה שיותר.
תמר זנדברג
באמת? אין קשר?
היו"ר מירי רגב
עכשיו אני מדברת. את דיברת וגם לי מותר לדבר בלי שיפריעו לי.
משה זלמן פייגלין
אני יכול להגיב כמתנחל?
היו"ר מירי רגב
לא. אתה מתנחל ולכן אסור לך לדבר.
משה זלמן פייגלין
יש כלל כזה שאם משמיצים מישהו, נותנים לי את זכות התגובה?
תמר זנדברג
מי השמיץ?
משה זלמן פייגלין
את. את משמיצה משום שאתם – סליחה על ההתפרצות אבל אני חייב לומר זאת – עליתם למדינה טריליון שקלים ועוד 11.4 אחוזים. אתם, השמאל הקיצוני ואין פתרון. אין פתרון לדיור, כולל החוק הזה, מלבד יהודה ושומרון. זכרו מה שאמרתי לכם עכשיו.
היו"ר מירי רגב
הדיור הציבורי, אפשר להגיד כל מה שרוצים עליו, אבל דבר אחד לא תיקחו, הדיור הציבורי לא טופל. סליחה דוד אזולאי, אתה חבר שלי ואני מעריכה אותך, אבל אטיאס עצמו התנגד לחוקים שאני הבאתי על הדיור הציבורי, על מע"מ אפס, אני ומרינה סולודקין ואחרים. לכן אני אומרת לך חד וחלק שלא אתם ולא אנחנו טפלנו בדיור הציבורי.
דב חנין
אנחנו מוכנים לטפל.
היו"ר מירי רגב
אבל אתם תישארו באופוזיציה. היום יש לנו זכות שקיבלנו אותה וועדת הפנים מביאה מיליארד וחצי שקלים. לא מספיק, צריך יותר, הלוואי ואפשר לעשות יותר, אבל אני סומכת על המילה של שר האוצר. אם שר האוצר אמר לי שזאת רק תחילת הדרך, זאת רק תחילת הדרך.
משה זלמן פייגלין
מי שהבריח אותנו מעזה, גם עלה לנו כסף. כל רקטה שעכשיו עפה מעזה, היא עפה ממקום שבו הייתה התנחלות. אלה המחירים שלכם. אתם מדברים על כסף שהולך למתנחלים? כמה אתם עולים היום לעם ישראל בדם ובדמים. תתביישו לכם. אתם האחרונים שיש לכם זכות לדבר על כספי הציבור. טריליון שקלים אתם עליתם עד עכשיו ואתם עכשיו עולים כסף, לעזאזל. כל המלחמה הזאת היא בגללכם.
דב חנין
תירגע.
משה זלמן פייגלין
במקום לזרוק על תל אביב עגבניות שרי, זורקים עלינו מגוש קטיף טילים והטילים האלה עולים כסף וההגנה עולה כסף. הכול זה כסף שיוצא בגללכם. תסתמו כבר את הפה שלכם עם הסיפור ההזוי הזה של ההתנחלויות.
תמר זנדברג
יש גבול לכל תעלול.
משה זלמן פייגלין
אין אוכלוסייה יותר יצרנית מהמתנחלים.
היו"ר מירי רגב
גם כך אנחנו בתקופה קשה, בואו ננסה להוריד את הטונים.
משה זלמן פייגלין
אני לא הייתי זה שדיבר על מריצות להתנחלויות ומזכיר את ההתנחלויות בכל פעם.
פנינה תמנו-שטה
גברתי היושבת ראש, אפשר לא לקחת את הדיון למקומות האלה?
משה זלמן פייגלין
לפחות בשלב הזה תשתקו ותפסיקו לדבר על ההתנחלויות. אני לא מבין איך אתם מעזים עוד להוציא את הראש שלכם ולדבר בכלל בזמן הזה.
היו"ר מירי רגב
אני אתחיל להוציא אנשים.
תמר זנדברג
סליחה, אני לא אעבור לסדר היום על הדברים האלה.
משה זלמן פייגלין
גם אני לא אעבור לסדר היום. אתם עולים לעם ישראל בדם ובדמים. תפסיקו להשמיץ. לפחות עכשיו תפסיקו להשמיץ. אני לא אתן לך לדבר. אני אכנס לדבריך. את התחלת ועכשיו אני אסיים.
פנינה תמנו-שטה
זה מה שאתם רוצים שהחיילים יראו בטלוויזיה?
היו"ר מירי רגב
אני קוראת לסדר.
משה זלמן פייגלין
אתם תמשיכו להאשים את המתנחלים כשעל תל אביב נופלים טילים שנורים מגוש קטיף? אתם לא מתביישים? תפסיקו לדבר על המתנחלים. עכשיו תפסיקו לדבר על המתנחלים. לפחות עכשיו. אין לכם בושה. אין לכם בושה. בשלב הזה כשעם ישראל חוטף את מה שהבאתם עליו, אתם מאשימים את המתנחלים? אתם לא מתביישים?
תמר זנדברג
אי אפשר לעבור על זה לסדר היום.
משה זלמן פייגלין
ועוד איך תעברי על זה לסדר היום. ועוד איך.
תמר זנדברג
אני מצטערת מאוד, אף אחד לא ישב כאן - - -
משה זלמן פייגלין
אם את מצטערת, אז תתנצלי. עכשיו את מאשימה את המתנחלים?
פנינה תמנו-שטה
גברתי היושבת ראש, אפשר להמשיך בישיבה?
משה זלמן פייגלין
יש גבול גברתי יושבת הראש. זה לא יכול להיות.
היו"ר מירי רגב
הבנתי את זה. די.
תמר זנדברג
גברתי יושבת הראש - - -
משה זלמן פייגלין
אז אל תתני לה לדבר. אם די, אז די.
תמר זנדברג
הוא יתנצל לפרוטוקול.
משה זלמן פייגלין
לא. אני לא מוכן לשתוק.
תמר זנדברג
אני לא מוכנה שיאשימו אותי במלחמה.
משה זלמן פייגלין
עכשיו נופלים טילים על תל אביב בגללכם ואתם מאשימים את המתנחלים?
דב חנין
מה זה בגללכם? באמת.
משה זלמן פייגלין
בגללכם, כי אתם הברחתם אותנו מעזה. אתם הברחתם אותנו מעזה.
תמר זנדברג
אני לא מוכנה לעבור על זה לסדר היום.
משה זלמן פייגלין
והטילים נופלים על תל אביב ומשוגרים מעזה. עכשיו אתם מאשימים את המתנחלים? אתם לא מתביישים? לפחות עכשיו תשתקו. תפסיקו להזכיר את ההתנחלויות בכל רגע. יש שלב שבו אי אפשר לשתוק יותר.
פנינה תמנו-שטה
אתה מכבד את החיילים. די. מספיק עם זה.
תמר זנדברג
סליחה רגע, הוא לא יאשים אותי בזה.
משה זלמן פייגלין
ועוד איך אני אאשים אותך.
תמר זנדברג
אי אפשר להמשיך בישיבה הזאת.
משה זלמן פייגלין
אני ועוד איך אאשים אותך. קחי בחזרה את מה שאמרת על המתנחלים.
תמר זנדברג
מה אמרתי?
משה זלמן פייגלין
אמרת שהכסף הולך להתנחלויות.
תמר זנדברג
לא.
משה זלמן פייגלין
אז אני אומר לך שהכסף הולך אליכם. הכסף הולך לשמאל הקיצוני. כל המחיר של המלחמה הזאת, בגללכם.
פנינה תמנו-שטה
אפשר הפסקה לשתי דקות? כך אי אפשר להמשיך.
תמר זנדברג
אפשר לדבר על כסף, כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל אף אחד כאן לא יאשים חבר או חברת כנסת ביצירת המצב.
משה זלמן פייגלין
בשלב הזה תשתקו. בשלב הזה תתביישו.
תמר זנדברג
חוצפן.
משה זלמן פייגלין
בשלב הזה תסתמו את הפה. להמשיך להאשים את המתנחלים עכשיו?
תמר זנדברג
גברתי יושבת הראש, אי אפשר לקבל את זה.
משה זלמן פייגלין
תחשבו קצת על עצמכם. תתביישו קצת. מאיפה עפים הטילים עכשיו? איפה שישבו ישובים יהודיים פורחים, משם זורקים עליכם טילים.
היו"ר מירי רגב
אני מעירה לך בפעם הראשונה. די.
ישראל אייכלר
זאת הסיבה שלא עושים חוקים קונטרברסיאליים בזמן מלחמה.
דוד אזולאי
לכן ביקשנו שהדיונים האלה לא יהיו. זאת התוצאה של הדיונים האלה.
תמר זנדברג
אני מבקשת שימחקו את הדברים מהפרוטוקול או שאנחנו לא נמשיך בישיבה. אני לא אעבור עלזה לסדר היום.
היו"ר מירי רגב
את צודקת. גם אני לא עברתי לסדר היום על "ידיך מגואלות בדם" ולכן הלכתי לוועדת האתיקה.
תמר זנדברג
מה זה קשור?
אחמד טיבי
אבל הוצאת את זחאלקה באמצעות מאבטחים בצורה ברוטלית וכאן את לא מעירה. כך את מנהלת ישיבה, באופן סובייקטיבי.
היו"ר מירי רגב
אני לא יכולה לדרוש ממנו להתנצל בפניך.
אחמד טיבי
עומדים כאן שלושה אנשי משמר ואת לא מבקשת ממנו לעזוב.
פנינה תמנו-שטה
אפשר להמשיך הלאה? נראה לי שזה הזמן להמשיך. גברתי היושבת ראש, אפשר להמשיך הלאה?
אחמד טיבי
אי אפשר לנהל ישיבה בצורה כזאת. אי אפשר.
תמר זנדברג
אי אפשר לעבור על זה לסדר היום.
פנינה תמנו-שטה
אפשר. אם נשמור על הפה שלנו, אפשר.
תמר זנדברג
אין גבול להסתה הזאת.
רוברט אילטוב
גם לו מותר לדבר.
היו"ר מירי רגב
חברים, אפשר להירגע?
רוברט אילטוב
חופש הביטוי.
תמר זנדברג
מה אתה אומר? אתה מדבר על חופש הביטוי?
היו"ר מירי רגב
אנחנו חוזרים להצבעות.

מי בעד הסתייגות מספר 25?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
הסתייגות מספר 25 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות לא התקבלה.

מי בעד הסתייגות מספר 26?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
הסתייגות מספר 26 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות לא התקבלה.

מי בעד הסתייגות מספר 27?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
הסתייגות מספר 27 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות לא התקבלה.

מי בעד הסתייגות מספר 28?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
הסתייגות מספר 28 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות לא התקבלה.

להסתייגות מספר 33. מי בעד פתיחת הדיון?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 4
אושר לפתוח את הדיון
היו"ר מירי רגב
אנחנו פותחים את הדיון. מי אמור לדבר? חד"ש, מרצ או ש"ס.
תומר רוזנר
לא רוצים לדבר.
היו"ר מירי רגב
מי בעד הסתייגות מספר 33?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
הסתייגות מספר 33 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות נפלה.

להסתייגות 37. לפי בקשתו של חבר הכנסת כלפה, אני פותחת את הדיון בהסתייגות שלך ואז אתה מבקש להסיר אותה.

מי בעד לפתוח את הדיון בהסתייגות מספר 37?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 4
אושר לפתוח את ההסתייגות לדיון
היו"ר מירי רגב
פתחנו את ההסתייגות לדיון. ביקשת להסיר את ההסתייגות?
זבולון כלפה
אנחנו מסירים את ההסתייגות.
תמר זנדברג
זבולון, מה קיבלת היום?
דב חנין
אני מבקש להעלות אותה.
פנינה תמנו-שטה
אני אגיד לך מה הוא קיבל. הורדת מחירי הדיור, זה מה שאתם שוכחים. מרוב בלבלת אתם שוכחים את העיקר. את מבינה? הם שוכחים את העיקר, את זה שצריך להוריד את מחירי הדיור.
היו"ר מירי רגב
צאי החוצה.
דב חנין
אני מבקש להעלות את ההסתייגות.
ישראל אייכלר
זבולון, תזכור שההתנחלויות לא מקבלות באפס אחוז מע"מ.
תומר רוזנר
כיוון שההסתייגות של סיעת חד"ש הוסרה בעקבות ההסתייגות של זבולון כלפה בשעתו, הוא זכאי לבקש להצביע עליה שוב. על הסתייגות מספר 36.
תמר זנדברג
את הכסף להתנחלויות כבר קיבלתם, על המע"מ אפס. את אותו כסף, פעמיים מכרתם? אני קוראת עיתונים. את אותו דבר הבטיחו לכם גם על המע"מ אפס וגם על זה?
היו"ר מירי רגב
תודה שאתם עוזרים לי כאן, הקואליציה. פנינה, שבי.

מי בעד הסתייגות מספר 36?
דב חנין
אני רוצה לנמק.
תמר זנדברג
מה קיבלת? לא אני אלא הציבור רוצה לדעת.
קריאה
הציבור יודע.
רוברט אילטוב
הציבור שלך לא בחר בי אלא הציבור שלי בחר בי.
היו"ר מירי רגב
חברים, אני מבקשת, תעזרו לי. יושב ראש סיעת ישראל ביתנו.
תמר זנדברג
הציבור שבחר בך זה ליברמן ולא ציבור.
היו"ר מירי רגב
דב, דקה לנימוק.
דב חנין
תודה. ההסתייגות שלנו, אני רוצה לחדד את זה לפני חברי הוועדה, היא פחות מרחיקת לכת מההסתייגות של חבר הכנסת כלפה. אנחנו מציעים מנגנון שהוא מנגנון יותר מתון. אנחנו לא מציעים למחוק לגמרי את הסעיף. אנחנו מציעים מנגנון ערעורי ששני חברים של הוועדה יכולים לדרוש בכתב דיון נוסף בעניין בו התקבלה ההחלטה במועצה הארצית.
היו"ר מירי רגב
אתה רצית את הסתייגות 35. היועץ המשפטי עוזר לך לחזור לסעיף.
דב חנין
לא. אני רציתי גם את 35 וגם את 36.
תומר רוזנר
היא עוד לא התקבלה.
דב חנין
בסדר. 35. גם הסתייגות 35 שלנו היא יותר מתונה מאשר ההסתייגות המקורית של חבר הכנסת כלפה שהולכת באמת עד הסוף והאמת היא שהוא צודק. אבל אנחנו ניסינו בהסתייגות שלנו למצוא איזושהי דרך מלך ולומר שהוועדות המחוזיות ייכנסו למקום שמוגדר כרגע למועצה הארצית ולמוסד תכנוני אחר. אנחנו מציעים את סעיף קטן (ב), שאני מיד אקריא אותו, למחוק ואני גם אסביר למה.
היו"ר מירי רגב
כבר עברה דקה וחצי.
פנינה תמנו-שטה
הוועדה המיוחדת?
היו"ר מירי רגב
אתה לא צריך להקריא. רק תסביר. אתה כבר דקה וחצי מדבר ואני נותנת לך עוד חצי דקה.
דב חנין
רגע. אני צריך לראות את הסעיף. אנחנו מדברים על מחיקת אותו סעיף שמאפשר את מנגנוני הסטייה מהוראות תמ"א 35 אבל אנחנו כן מאפשרים לוועדה שתוקם מכוח חוק ה-ותמ"ל סמכויות שהן שקולות לזו של ועדה מחוזית. זאת אומרת, זה יהיה גוף תכנוני אבל גוף תכנוני שבעצם יהיה כפוף לערעור בפני המועצה הארצית.
היו"ר מירי רגב
מי בעד הסתייגות מספר 35?

הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
הסתייגות מספר 35 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות נפלה.

אנחנו ברביזיה האחרונה לפני הצבעה על החוק. רביזיה על הסתייגות מספר 48. מי בעד לפתוח אותה?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 5
אושר לפתוח את ההסתייגות
היו"ר מירי רגב
אנחנו פותחים את ההסתייגות. מי רוצה להסביר אותה בדקה?
תומר רוזנר
לא רוצים.
ישראל אייכלר
אני רוצה את הדקה לגבי 46.
היו"ר מירי רגב
48.
ישראל אייכלר
אני רוצה את הדקה. אני רוצה להגיד כמה דברים.
היו"ר מירי רגב
אתם לא בין המסתייגים ולכן אתה לא יכול לקחת את הדקה.

דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה גברתי. אני אומר לכם שוב שאחד הדברים הרעים ביותר בחוק הזה הוא שבעצם הוא לא מייצר בנייה. זה הרי הבלוף הגדול של החוק. החוק הזה לא מייצר בנייה כי מה שהוא בעצם מייצר זאת תכנית שממשיכה לעמוד בתוקף גם כאשר אחרי ארבע שנים לא בנו אפילו דירה אחת. המטרה היא לבנות דירות אבל החוק הזה לא מייצר דירות אלא הוא מייצר תכנית שעומדת בתוקף גם אם לא בנו שום דירה אלא בסך הכול עשו 25 אחוזים מעבודות התשתית. בהסתייגות שלנו אנחנו אומרים שאם כבר עשיתם את ה-ותמ"ל, עקפתם את התכנון, שברתם את הבירוקרטיה, עשיתם את כל מהשאתם רוצים, לפחות תבנו דירות.
פנינה תמנו-שטה
אתה יודע שבזכות התכנית הזאת גם יהיה בינוי של שכונות חלשות? כל עוד החוק הזה תקוע, יש הרבה מאוד אוכלוסיות מוחלשות שלא מקבלות פתרון.
דב חנין
את זה אני אומר.
פנינה תמנו-שטה
אתה לא אומר את זה. מבחינתך שהחוק הזה ייפול.
דב חנין
לא. תקראי את ההסתייגות. לפחות תבנו דירות. מה ההסתייגות אומרת?
היו"ר מירי רגב
הבנתי מה ההסתייגות אומרת. אתה מדבר כבר דקה ו-20 ואני נותנת לך להשלים עד שתי דקות.
דב חנין
ההסתייגות בסך הכול אומרת שכאשר כבר אישרנו את התכנית ה-ותמ"לית המשוכללת שלכם, לפחות תוך שנתיים אתם צריכים להתחיל לבנות דירות. זה המינימום. אם גם את זה אתם לא רוצים, אני באמת לא מבין מה אתם רוצים.
פנינה תמנו-שטה
הם לא רוצים תוך שנתיים. הם רוצים לבנות תוך חודש.
דב חנין
בטח.
היו"ר מירי רגב
מי בעד הסתייגות מספר 48?

הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
הסתייגות מספר 48 לא התקבלה
היו"ר מירי רגב
ההסתייגות נפלה.
תומר רוזנר
הואיל וכל ההסתייגויות לא התקבלו, למעט ההסתייגות שלך, אני מציע להצביע על כל החוק.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת להצביע על כל החוק או האם אתם רוצים להצביע סעיף-סעיף?
קריאה
על כל החוק.
היו"ר מירי רגב
שאלתי את האופוזיציה.
קריאה
סעיף-סעיף.
דוד אזולאי
אני מעדיף הצבעה על סעיף-סעיף.
דב חנין
אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר מירי רגב
לא. אתה דיברת מספיק. אני שואלת אותך אם אתה מעדיף להצביע סעיף-סעיף או על כל החוק.
דב חנין
אנחנו מאוד היינו רוצים להצביע בחוק הזה על סעיף-סעיף אלא שיש בעיה. אנחנו נמצאים בעיצומו של צום הרמדאן ויש אתנו חבר כנסת שצם מהבוקר.
אחמד טיבי
אני לא חבר ועדת הפנים.
דב חנין
אבל הוא ממלא מקום. לכן אנחנו נבקש הצבעה על שני סעיפים משמעותיים במיוחד מבחינתי ועל היתר נצביע ביחד.
היו"ר מירי רגב
איזה סעיפים?
דב חנין
על הדיור הציבורי ועל תמ"א 35.
היו"ר מירי רגב
אין דיור ציבורי. קיבלנו מיליארד וחצי שקלים לדיור הציבורי. מאפס קיבלנו מיליארד וחצי שקלים. אתה רוצה להצביע על זה? בבקשה אבל זה לא בחוק. על מה אתה בכל זאת רוצה להצביע?
דב חנין
אני אגיד לך בדיוק על מה אני רוצה להצביע. אני רוצה להצביע על סעיף 4(ב)(1). הסעיף השני הוא סעיף 8.
היו"ר מירי רגב
אני מצביעה כרגע על שם החוק ועל סעיפים 1 עד 3 כהצעת הוועדה.

מי בעד?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 5
שם החוק וסעיפים 1 עד 3 אושרו
היו"ר מירי רגב
הסעיפים התקבלו כהצעת הוועדה.

לסעיף 4. אני מבקשת להצביע על סעיף 4 כולל ההסתייגות שלי שהתקבלה. מי בעד?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 5
סעיף 4 עם ההסתייגות אושר
היו"ר מירי רגב
הצעת הוועדה, כולל ההסתייגות שלי, התקבלה.
תומר רוזנר
סעיפים 5 עד 7?
היו"ר מירי רגב
מי בעד אישור סעיפים 5 עד 7 כנוסח הוועדה?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 5
סעיפים 5 עד 7 כנוסח הוועדה אושרו
היו"ר מירי רגב
סעיפים 5 עד 7 התקבלו כנוסח הוועדה.

מי בעד אישור סעיף 8 כנוסח הוועדה?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 5
סעיף 8 כנוסח הוועדה אושר
היו"ר מירי רגב
סעיף 8 התקבל כנוסח הוועדה.
תומר רוזנר
סעיפים 9 עד 33 כנוסח הוועדה.
היו"ר מירי רגב
מי בעד אישור סעיפים 9 עד 33 כנוסח הוועדה?

הצבעה

בעד – 7
נגד – 5
סעיפים 9 עד 33 כנוסח הוועדה אושרו
היו"ר מירי רגב
סעיפים 9 עד 33 אושרו כנוסח הוועדה.

הדיון הסתיים. הצעת החוק עברה. תודה לכולם. אני עושה רביזיה על כל הסעיפים שהתקבלו. רביזיה של יושבת ראש הוועדה. תודה. נודיע לכם מתי תתקיים ההצבעה על הרביזיה. זה לא יהיה היום. תודה רבה לכולכם. יום טוב, בשורות טובות ונחזק את ידי צה"ל ומערכות הביטחון. תודה רבה לכולכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 18:10.>

קוד המקור של הנתונים