ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/07/2014

1.נתוני האכיפה של משטרת ישראל והפרקליטות - עונת המשחקים 2013-2014 2.תקציבי אבטחה ושיטור - עונת המשחקים 2013-2014 בהשוואה לעונות הקודמות 3.סטטוס הקמת היחידה למאבק באלימות, גזענות והימורים בלתי חוקיים בספורט של משטרת ישראל 4.תוכניות פעולה לעונת המשחקי

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדה משותפת של ועדת הפנים והגנת הסביבה ושל ועדת החינוך, התרבות והספורט
לדיון בהלס"י בנושא "נפגעים באירועי ספורט המוניים"
24/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 5>
מישיבת הוועדה המשותפת של ועדת הפנים והגנת הסביבה ושל ועדת החינוך, התרבות והספורט
לדיון בהלס"י בנושא "נפגעים באירועי ספורט המוניים"
יום חמישי, כ"ו בתמוז התשע"ד (24 ביולי 2014), שעה 9:00
סדר היום
<1.נתוני האכיפה של משטרת ישראל והפרקליטות - עונת המשחקים 2013-2014
2.תקציבי אבטחה ושיטור - עונת המשחקים 2013-2014 בהשוואה לעונות הקודמות
3.סטטוס הקמת היחידה למאבק באלימות, גזענות והימורים בלתי חוקיים בספורט של משטרת ישראל 4.תוכניות פעולה לעונת המשחקים.>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – היו"ר
מוזמנים
>
עדנה בקנשטיין - יו"ר המועצה למניעת אלימות בספורט, משרד התרבות והספורט

ד"ר אורי שפר - ראש מנהל ספורט, משרד התרבות והספורט

ניצן בן נתן - פרויקטור המועצה למניעת אלימות, משרד התרבות והספורט

לואי בדיר - מפקח מינהל הספורט, המועצה למניעת אלימות, משרד התרבות והספורט

מירב כהן - הלשכה המשפטית, משרד התרבות והספורט

תנ"צ אמיתי לוי - רח"ט אבטחה, משטרת ישראל

נצ"מ ירון מטס - רמ"ח תכנון באג"ת, משטרת ישראל

סנ"צ יונתן זייטק - ראש מדור רישוי באג"מ, משטרת ישראל

רפ"ק יפעת כהן אזולאי - קצין חולייה, מדור חקירות, משטרת ישראל

רפ"ק בועז קמיניץ - קצין מדור ארגון באג"ת, משטרת ישראל

רס"ב דני דה לנגה - קמ"ט אירועי ספורט, חטיבת האבטחה, משטרת ישראל

זאב דיבסק - מנהל תחום בכיר בטיחות בעבודה, משרד הכלכלה

עמרי קולין - עו"ד, עוזר יו"ר ומנכ"ל המועצה להסדר ההימורים בספורט

עמירם הלוי - יו"ר איגוד הכדורסל

עדלי מרקוס - מנכ"ל מנהלת כדורסל

משה עגייב - מנהל אגף לוגיסטיקה ואבטחה, ההתאחדות לכדורגל

אורית רז - מנהלת אגף הנוער, ההתאחדות לכדורגל

ליאור ליברובסקי - מרכז תכנית בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים, הקרן החדשה לישראל

לילי הלפרין - מרצה במכון אמ"ת
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
י.ר, חבר המתרגמים
<1 . נתוני האכיפה של משטרת ישראל והפרקליטות – עונת המשחקים 2013-2014
2. תקציבי אבטחה ושיטור – עונת המשחקים 2013-2014 בהשוואה לעונות הקודמות
3. סטטוס הקמת היחידה למאבק באלימות, גזענות והימורים בלתי חוקיים בספורט של משטרת

ישראל
4. תוכניות פעולה לעונת המשחקים>
היו"ר דוד צור
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה של ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט.
בפתח הדברים כמובן נאמר שאנחנו דווקא בגלל אירועי השבועיים-שלושה האחרונים, אז בראש ובראשונה, ליבנו ומחשבותינו עם הכוחות שלנו בעזה, מחבקים את המשפחות, גם של הנופלים וגם של הפצועים, מאחלים להם החלמה מהירה וכמובן מחזקים את חיילינו במשימה החשובה הזאת של הגנה על הבית. אני יודע שאנשים פה עשו מאמץ מיוחד, מפה כולנו חוזרים לעיסוק בטח שמעסיק הרבה מאוד מאיתנו, בתי חולים ומשפחות, לוויות והכל, והיו כאלה שהרימו גבה או אפילו ביקשו לדחות את הדיון כי זה לא העת ולא הזמן, אז אני אומר הפוך, אנחנו קיימנו וממשיכים לקיים את שגרת החיים שלנו ושגרת החיים בכנסת היא גם לקיים דיונים, חלקם קשורים, חלקם לא קשורים וחשוב שהם ימשיכו להתקיים, כי בטח אסור שהחיים שלנו ישתבשו ואנחנו עם עין אחת, כמו שאמר שייקה אופיר ז"ל, "עין אחת צוחה ועין אחת בוכקת", ואנחנו נמשיך את השגרה.

גם להבדיל, כיוון שאנחנו בהוויה של ספורט וכולנו חיים את האווירה בספורט, אז אתמול, שלשום בעצם, הלך מאיתנו אדם יקר שתרם רבות לספורט, אני מדבר על ניצן שירזי, שהובא למנוחות אתמול. היה איש גם שהטביע את חותמו בספורט, בכדורגל, וגם מצד שני, גם היה אישיות מאוד דומיננטית וחיובית ומכיוון שאנחנו עסקינן בנושאים שהם קשורים לצד הפחות טוב של הספורט, מתוך רצון ואהבה לספורט, אז אנחנו גם מוקירים את פועלו ומעלים את זכרו.
אחרי שפתחתי בפתיחה ארוכה, יש לנו מספר נושאים על סדר היום שלנו ואנחנו בראש ובראשונה, רוצים לעשות סיכום של עונת המשחקים הקודמת בהקשרים של גם, יש פה נציגות של הפרקליטות או של משרד המשפטים? לא. טוב, חבל. הנהלת בתי המשפט? ביקשנו גם נציגות שלה. יהודית, נציגות של משרד המשפטים, הנהלת בתי-המשפט, אנחנו יודעים מה קורה, אם הודיעו – הם באים או לא באים?
יהודית גידלי
פה יש את רשימת אלו שאישרו השתתפותם.
היו"ר דוד צור
הם אישרו?
יהודית גידלי
לא, הם גם לא פה.
היו"ר דוד צור
למה? אנחנו יודעים למה או סתם לא יודעים?
יהודית גידלי
אני אברר.
היו"ר דוד צור
טוב. אנחנו רוצים קודם כל לשמוע את הנתונים, גם של אכיפה וגם של הרחקות ומעצרים, עם כיוונים ל- 2014, 2015. הייתי רוצה גם שתתייחסו, לכן גם נושא משרד המשפטים כן חשובה לי הנוכחות שלהם, לנושא של הרחבת סמכויות למנהלי האירועים, כמו גם להרחקה מנהלית ממגרשים ותתייחסו גם לנושא של האלימות המילולית שדיברנו בה כמה פעמים.
אחרי שנשמע את גורמי המשטרה בהקשר של האכיפה, תתייחס גם השופטת עדנה בקנשטיין, בעניין של המועצה, גם בהקשרים של דברים שנעשים ואם צריך קידומי חקיקה בנושא הזה, נתייחס גם. לאחר מכן, המשטרה תציג את תפישת העבודה של היחידה המיוחדת, שהמלצנו עליה כבר זה זמן רב, לאחר שהמשטרה קיימה איזו עבודת מטה פנימית כדי לראות מה ההשלכות והמשמעויות של זה.

לאחר מכן, נקיים אולי דיון זוטא, שנקבע אותו באחד הימים, רק אתכם, עם משרד הספורט והטוטו ומפעל הפיס, כדי לראות איך מתקדמים הלאה, למדרגות שאתם מציגים פה, חלקן אולי מרחיבות, אולי נצטרך להצטמצם קצת, אבל נדבר על זה קצת בהמשך בהרחבה. אז מי פותח? תציג את עצמך.
אמיתי לוי
אני ראש חטיבת האבטחה. נמצא אתי פה יוני, ראש מדור רישוי, שבין היתר הנושא של הספורט נמצא אצלו במדור. אנחנו נציג פה את כל הסיקור של עונת הספורט, אבל אין טעם להיכנס לפרטי פרטים. אנחנו נעבור על זה, אם תרצו להתעמק באיזה משהו, נוכל להתעמק פנימה, המצגת הזאת מכילה את כל הנתונים, כולל של - - -
היו"ר דוד צור
כולל הנושאים התקציביים?
אמיתי לוי
כולל אח"מ, שיש שם כמה תובנות שקשורות גם בעיקר בנושא של השיטור במגרשים, אני מזכיר לך בעונה הנוכחית, אנחנו כבר נכנסים לישורת אחרי שניסינו בעונה הקודמת את הצמצום של השוטרים בשכר במגרשים. אנחנו יכולים להצביע כבר אני אומר לך מראש את הסוף, 10,000 שוטרים פחות היו בעונה שעברה, בשכר במגרשים. אנחנו עובדים עם טבלה מאוד מסודרת כלפי המחוזות והגענו לאיזה מצב שהוא בעצם האידיאלי כרגע, נכון גם מבחינת הסדרנים וגם מבחינת השוטרים. אבל המגמה היא באמת לצמצם עד כמה שיותר את הנוכחות של השוטרים במגרשים. אז יוני יציג את הנתונים. אם אתם רוצים להתעמק באיזה משהו אז נעצור, אבל אם לא, שווה להמשיך הלאה, כדי להגיע באמת בסוף לסיכום הכללי של התובנות שאנחנו לוקחים מהעונה הנוכחית לקראת העונה הבאה. יוני, בבקשה.
יונתן זייטק
תודה. אני רמ"ד רישוי ואצטרף לדברים שאמרו. אני רק רוצה לציין שאנחנו כל השוטרים פה, מעבר לעבודה השוטפת שלנו כל שנה וזה בעצם עבודת מטה בנושא של בניין הכוח וביטחון בעצם, כל השוטרים פה לוקחים גם משימות אחרות, במקביל עושים תורנויות והכל בתקופה הנוכחית ואנחנו לא רק מתעסקים בנושא הספורט, לוקחים חלק במאמץ גם כן. אז בבקשה,
הדגש בפעילות של תחום אירועי הספורט בעונה הנוכחית היה הגבלה על מספר השוטרים שהועסקו בשכר. היו בעלי התפקידים, אירועים ובניית הכשרות חדשות. בעצם כל פסיק כזה, זו בעצם תורה שלמה וכולכם הייתם שותפים לנושא הזה, בדגש לתיוג ונקרא לזה, למעקב אחרי מימוש החוק אלימות בספורט.
אני רוצה לצרף, במהלך העונה הושם דגש גם לאירועי ספורט מוטורי ואני חייב לציין את זה, זה גם חלק מהספורט ואני לא רוצה לנגוע דווקא רק על אלימות בכדורגל, כי אלימות היא בכל התחומים ואסור לי לנהל רק בכדורגל. אני חייב לציין גם כשבמסגרת הפעולות, נקרא לזה העומק שאנחנו עושים, שונה במשטרה עכשיו, יש דבר שנקרא מניע כדורגל, שונה למניעה אלימות בספורט, כדי שנוכל לעקוב יותר טוב אחרי כל הנושאים האלה. אלה חלק מהדברים, אני קורא לזה ההתפתחות המשטרתית, איך אנחנו משפרים את כל נושא האכיפה והטיפול באירועים האלה והתפישה הזאת.
עשינו מאמץ משותף עם משרד הספורט למיסוד האירועים, כתיבת פריט רישוי לרכזים, הצטיידות במצלמות חזה וזה דבר שאנחנו בתהליך אחרון, אבל יש פה בעיה גדולה, נקרא לזה עם התקציב, לאשר את זה סופי. מקובל עלינו, מקבלים סיוע טיפה מהטוטו, נוכל כבר בעונה הקרובה לפזר את זה ביחידות.
אמיתי לוי
הכוונה, מתמודד בדיוק עם הסוג הזה של האלימות המילולית והכוונה באמת, אושר לנו על-ידי הטוטו לקנות 20 מצלמות חזה, אתם מכירים את המצלמות האקסטרים האלה, כדי שיוכלו באמת גם לשמוע, גם לצלם, אנחנו כרגע עדיין קצת ב,
היו"ר דוד צור
שוטרים במדים, אגב?
אמיתי לוי
כן. שוטרים מגיעים ליציעים, יוכלו ללכת ולצלם ולהקליט את כל אותם אלה, כדי לתת להם את הראיה להמשך הטיפול בסיפור הזה. הלאה.
יונתן זייטק
קודם כל, טכנולוגיה. מבחינת חלופות לזיהוי פנים וכדומה, אבל זו תורה שלמה.

אירועי אלימות, אני אומר את זה כתובנה, עברו בעצם מהיציעים לכר הדשא, אנחנו רואים שהטריגר לרוב אירועי האלימות בעצם התחילו בין הקבוצות, בתוך הקבוצות. דוגמה רעה של נקרא לזה התנהלות בתוך המגרש וצריך, וזה הביא בעצם את ההתלהמות אחר-כך ביציעים, זה תובנה שראינו מהבחינה הזאת. לפני אירועים, זה אלימות פיסית, קטטות ביציעים, מעגלים חיצוניים, שליחת אבנים לעבר אוטובוסים של אוהדים, קטטות בין שחקנים, שחקנים – מנהלים, תקיפת שוטרים, בעצם, זה הדברים הרגילים שקורים כל שנה.
לגבי ההתמודדות, עשינו המון פעולות. אני אומר, הכל במשותף גם עם המועצה, גם עם משרד הספורט, גם עם מנהלי האירועים. עשינו את הכנס, אם אתם מכירים את הכנס וכדומה, ... נקרא לזה הרמה המוסדית פורמאלית אז אנחנו התחלנו באיזה שיתוף פעולה לא פורמאלי עם בית הדין למשמעת ואנחנו מקפידים שיהיה שוטר בכל דיון של בית דין למשמעת, שהוא לא מתערב, הוא רק נמצא שם, נותן איזה רוח גבית לתהליך שם, שיבינו שהתהליך הוא תהליך פורמאלי אכיפתי חוקי ואני חושב שגם זה מתבטא בזה שהעונשים בבית הדין המשמעתי בשנה האחרונה הם נהיו הרבה יותר משמעותיים.
גם בכדורסל, התקיימו כ- 400 דיונים ו- 200 אירועי סד"צ. המועצה להימורים בספורט, בטח השופטת תרחיב, אבל כונסה והשתתפנו אתם, מרחיבים כל מיני פעולות בנושא אמצעי עידוד וכל נושא הנהלים הפנימיים.

אירועים חריגים. במהלך העונה נרשמו 64 אירועים חריגים במגרשי הספורט בהם היתה מעורבות משטרתית. מספר זה מייצג עלייה של כמעט 40% מול השנה שעברה, שהיו 46 אירועים בעונה קודמת. מדובר בעיקר באירועי תקופה, תקיפת שוטרים, מאבטחים אזרחיים, קטטות ויידוי חפצים. אירועי אלימות בליגות החובבניות מהווים כ- 66% מסך האירועים בעונה הזו, עם 24 אירועים רשומים לעומת 16 אירועים בעונה החולפת. נגיד משפט אחד, אני לא חושב שיש פחות אירועים או יותר אירועים משנה שעברה, פשוט יש יותר מודעות לאירועים האלה בדגש לליגות החובבניות מה שנקרא, לליגות הנמוכות.

בקרות, היו מספר רב של בקרות בכל הרמות שעשינו, בדגש למשחקים הגדולים, שליווינו אותם גם באמ"ת וגם במשחקים עצמם. עשינו איזה פיילוט במסגרת הליגה החובבנית מה שנקרא, בשיתוף גם עם, במימון החיצוני ובמסגרת משרד הספורט, שבעצם עברנו במגרשים, אפילו הרחוקים ביותר, ובדקנו שבאמת הפקודה תואמת את התוכנית. כי היו כל מיני טענות שבעצם במקומות הרחוקים שהפיקוח עליהם מועט, כל אחד עושה מה שהוא רוצה. גילינו פערים, אני חייב לציין, גילינו פערים ואפילו הזמנו שני מנהלי אירועים לשימוע ועוד כל מיני פעולות שעשינו לכאן. זה במסגרת תובנה נוספת שאני אומר שלפעמים עדיף להשקיע ועשינו את זה כאיזה פיילוט שבעצם לעשות איזה כוח נייד של שוטרים שמבינים עניין, שעוברים בין המגרשים ועשינו את זה בעיקר בצפון ובדרום, שבודקים ומוודאים שבעצם התוכנית היא לפי מה שהיה צריך.
הפיקוח, אני אומר, זה הסד"כ בשכר, הקפדנו יותר. אנחנו בעצם עומדים השנה על 10,000 שוטרים פחות, שעבדו במגרשים, זה מספר עצום בכל מצב, תכף אני אראה את זה גם איך זה נראה בטבלאות. אני אומר, הכנסנו את השיטה שנקרא לזה השיטור הנייד שעובר בין המגרשים ומוודא בעצם שההנחיות קיימות ומתבצעות.
בנתוני סד"כ, נקפוץ ישר לטבלה המסכמת, הטבלה המסכמת של הסד"כ. בואו תראו, זה בעצם מראה לאורך השנים, אם נתחיל מצד ימין, זה לפני שהיה את החוק ... בספורט, התחלנו עם 51,000 שוטרים בלי סדרנים, בלי שום דבר. ב- 2011, 2010 בעונה, ירדה מעט כמות השוטרים, אבל עלתה כמות הסדרנים. לאט, לאט, אתם רואים איך השוטרים מה שנקרא מתאזנים, השוטרים, הירוק הכהה נקרא לזה, או ירוק בהיר, זה הסדרנים. אנחנו הגענו לאיזה מצב, חלק אומרים מינימאלי, חלק אומרים ממוצע, אבל אתם רואים שאנחנו בירידה קבועה או אחידה של שוטרים ויש סוג של, נקרא לזה התקבעות על כמות הסדרנים שנמצאים שם מהבחינה הזאת. אני רק אומר, זה 10,000 שוטרים ובעצם בכמה, חסכנו בעצם, במילים אחרות, עשרה מיליון שקלים.
אמיתי לוי
בנושא הסדרנות, נכנסנו גם לנושא של הקצאה כמה סדרנים, מאחר וגילינו הרבה דברים שזה לא המקום להיכנס אליהם, קבענו גם כמה סדרנים יהיו בכל מגרש ולהפתעתנו בחלק מהמקומות - - -
היו"ר דוד צור
מה, מטריצה כזאת?
אמיתי לוי
כן. לפי מפתח מסוים, לפי מגרש, לפי עוד כל מיני פרמטרים, אבל גילינו כמה דברים מעניינים וזה שקבוצות, כשאנחנו אומרים להם לשים פחות סדרנים, מתעקשות להוסיף עוד ועוד סדרנים. אבל זה מול ההתאחדות, אנחנו מאופסים על הדברים האלה.
היו"ר דוד צור
אבל יוני, לא הבנתי מאיפה הנתון של חסכתם עשרה מיליון שקל?
יונתן זייטק
אתה עובר לשלב הבא, זה שמונה מיליון שקל.
היו"ר דוד צור
בהקצאה לשיטור?
יונתן זייטק
שוטרים, רק שיטור. אני לא נכנס לסדרנים כי יש פה איזה קיזוז מסוים עם הסדרנים. אם אתם רואים כאן לאורך השנים, מ- 18, מ- 19 מיליון שקל בעצם, אנחנו עומדים כרגע על עשרה מיליון שקל.
היו"ר דוד צור
זה לא קיזוז. מבחינת כסף, זה אותו כסף. הסדרנים עולים היום כמו שוטרים.
אמיתי לוי
אבל אנחנו רואים עדיין, כשעושים את הסך-הכל, שזה יש התייצבות במאבטחים. מה שכן, הנתון שחסר אולי, זה ב- 2009 עד 2010.
יונתן זייטק
זה בעצם לפני החוק. זה, בצד ימין, לפני החוק.
היו"ר דוד צור
אבל שם אין - - -
קריאה
לא היו סדרנים אז.
היו"ר דוד צור
לא היו סדרנים?
אמיתי לוי
היו.
היו"ר דוד צור
תמיד היו.
אמיתי לוי
היו סדרנים.
יונתן זייטק
תמיד היו.
אמיתי לוי
לא נספרו, פשוט.
היו"ר דוד צור
הם לא נספרו?
יונתן זייטק
בדיוק, כן.
היו"ר דוד צור
אבל שילמו להם.
אמיתי לוי
בטח.
יונתן זייטק
כן, נכון, זה נכון.
היו"ר דוד צור
אני טועה, אורי?
משה עגייב
רק שסדרן לפני החוק עלה 20 שקל לשעה, עכשיו הוא עולה 70 שקל.
היו"ר דוד צור
הוא היה דייל, עכשיו הוא בשכר של שוטר. עכשיו הוא בשכר של שוטר, כי הוא קיבל סמכויות.
עדלי מרקוס
יש לו גם נסיעות. כן.
היו"ר דוד צור
כן? ממש אותו שכר?
עדלי מרקוס
אותו שכר בדיוק. לפעמים כשאנחנו מארגנים אירוע, אני אומר למשטרה והם אומרים לי בוא נוריד לך כמות.
היו"ר דוד צור
לפרוטוקול, מדבר עדלי, מנכ"ל המינהלת בכדורסל.
עדלי מרקוס
אז אני תמיד אומר לשוטרים – תביאו כמה שאתם רוצים, אבל רק תורידו לי מהסדרנים. מבחינת מחיר זה אותו סכום, אז עדיף לי שיהיה שוטר מסדרן. אם זה אותו סכום.
אורי שפר
זה ממש בניגוד מוחלט לרציונל של החוק, כי היום אין שום מוטיבציה להביא סדרנים. אתה מביא איש חוק.
קריאה
עדיף לי.
אורי שפר
זה הרבה יותר טוב.
יונתן זייטק
לא, סליחה, דיברנו על זה. אני חושב הרציו של החוק אומר – רוצים שזה יהיה אזרחי, אוקיי? רוצים לטייב את זה. השכר פה זה החלק הלא משמעותי. להפך, זה רק מראה ששיפרנו את כל המשמעות של האבטחה האזרחית, זה מה שזה אומר. אם היתה כוונה לחסוך פה כסף, אני חושב שזה לא הכוונה של החוק היתה. הכוונה של החוק היתה להוריד את החיכוך במגרשים, להוציא את המשטרה משם ולנהל את זה בצורה של ניהול אזרחי.
היו"ר דוד צור
בוא נאמר הכוונה היא לחסוך כסף. בוא נאמר שיש כמה מטרות לחוק והחיסכון בכסף הוא לצורך העניין תוצר לוואי. זה שהפכנו אותו עכשיו לדיון, לנושא המרכזי, אולי זה מאוד מעניין את ההתאחדויות ואת האיגודים, אבל מטרת החוק היתה בראש ובראשונה, קודם כל לצמצם חיכוך, כפי שנאמר, לצמצם אלימות, לתת לאירועים שווי אזרחי, מה שנקרא חוויית הצפייה, ובין היתר, גם אמרנו שזה יחסוך בכסף. אגב, לפי הנתונים זה כן כנראה חוסך, אבל זה לא חוסך אולי כמו שחשבנו. אז אני מסתכל על הנתונים של 2012, 2013, שבהם היו יותר שוטרים ויותר סדרנים, לפי הנתונים האלה. יכול להיות שיבואו הקבוצות ויראו לנו נתונים אחרים. אבל אני חושבת שהמשטרה היא היחידה שמרכזת את הנתונים ממש אחד לאחד.
עדלי מרקוס
רק בשנים 2012, 2013, היה יותר. ביתר השנים, זה מאוזן פחות או יותר.
היו"ר דוד צור
לא, גם אם תעשה את הסך-הכל של 2011, 2012.
עדלי מרקוס
70,000 ופה 70 וב- 2010, 2011 זה 65.
יונתן זייטק
לגבי הנתונים. התחלנו את העונה בירידה דראסטית אפילו יותר גדולה בכמות שוטרים. אם אתם זוכרים, בדיקת אמצע העונה היתה פתאום איזה התפרצות של הרבה מאוד אלימות ובעצם במידה מסוימת היינו מאוד, פשוט היתה בקשה מהשטח, אמרו כל הגורמים וכולם הסכימו, צריך להרחיב את הנושא הזה.
אמיתי לוי
רגע, כשמדברים פה על הקטע של הכסף. אני מזכיר את זה כאן, כי אנחנו, יש לנו תמיד נטייה לשכוח. באו אלינו בטענה שיש חוסר בסדרנים ומסתבר שכמה חברות השתלטו ממש על השוק והם בעצם העלו את המחיר. אנחנו מבחינתנו, האפשרות שלנו להשפיע זה ששחררנו ואישרנו לכל המאבטחים, ברמה מרמה של סדרן ומעלה, כולל מאבטחים של מוסך, כולל מאבטחים של תשתיות, שזה עשרות אלפים שייכנסו כן למערך. זאת אומרת, מבחינתנו, שחררנו את זה. זה שלא משתמשים בזה, זה כבר לא בידיים שלנו. אבל האפשרות קיימת ואז המחיר יכול לחזור חזרה למצב הנורמאלי, כי מה שקורה היום - - -
היו"ר דוד צור
אין אינטרס לחברות לעשות את זה.
אמיתי לוי
אבל יש לקבוצות אינטרס.
היו"ר דוד צור
לקבוצות – כן ותכף אפתח את זה מעט יותר. יש עוד נתונים שאתם רוצים? מבחינת כתבי אישום, מבחינת אירועים.
אמיתי לוי
תעבור לנתוני אח"מ.
יהודית גידלי
מה זה אח"מ?
אמיתי לוי
אגף החקירות.
יהודית גידלי
אצלנו זה "אנשים חשובים מאוד".
אמיתי לוי
יש פה את הכמות של העצורים ומעוכבים.
היו"ר דוד צור
זה באמת אנשים חשובים מאוד, גם במשטרה.
אמיתי לוי
יש פה גם נציגה של האח"מ, תכף נציג את זה ותוכלו לשאול את השאלות נקודתיות. אבל, יש פה את הנתונים.
יונתן זייטק
אני אומר, אם יש את העצורים אז מה יש כל מיני שינויים מבחינת עצורים, מעוכבים, מבחינת המספר. מורחקים. אני חייב פה כן דווקא להתעכב שיש כביכול ירידה בכמות המורחקים על-ידי קצין משטרה, לכאורה, אבל יש עלייה רק לבית המשפט וזה גם מראה, ואנחנו ניתן דוגמאות אחר כך מגזרי דין, פסקי דין, דברים כאלה, שיש גם מודעות יותר גבוהה היום בבתי משפט לנושא הזה של הרחקה של שופט, זה משנה ויש יותר ואני אתן גם דוגמאות לזה.
היו"ר דוד צור
העמדה לדין, אתה מתכוון מה, עד תום הליכים או העמדה לדין?
יונתן זייטק
כתב אישום. הכל, גם תום הליכים וגם, זאת אומרת, גם בהליך תכוף וגם בהליך - - -
היו"ר דוד צור
למה הירידה הדראסטית הזאת?
יונתן זייטק
אגיד לך עוד משהו, בדקתי את זה. אני רוצה להזכיר שרוב התיקים האלה, הם תיקים שלא הולכים בהליך דחוף, הולכים בהליך רגיל. אז יכול להיות ש- 124 האלה רק בשנה הבאה יגישו גם כתב אישום, כי בתי-המשפט ואולי גם גורמים אחרים, הם דחוף.
היו"ר דוד צור
אלה תיקים שמוגשים על-ידי התביעה המשטרתית?
עדנה בקנשטיין
בוודאי.
יונתן זייטק
חלק וחלק.
היו"ר דוד צור
רובם על-ידי התביעה המשטרתית?
יונתן זייטק
ברובם, כן.
היו"ר דוד צור
זאת אומרת, זה פחות או יותר תמונת המצב. יש לנו מורחקים שהם לא על-ידי קציני המשטרה או שאין דבר כזה בכלל?
יונתן זייטק
כן.
אמיתי לוי
בבית-המשפט.
יונתן זייטק
בית משפט. 84, זה מופיע באמצע, בצד, יש. מורחקים משטרה בצד ימין, בית משפט בצד שמאל.
היו"ר דוד צור
לכמה זמן?
יונתן זייטק
זה תלוי.
אמיתי לוי
זה מ- 30 יום, 60 יום, יש לנו כמה הרחקות אחרי פסקי-דין של עונה שלמה.
יונתן זייטק
שלוש שנים. יש לנו פה דוגמה קיצונית של שלוש שנים.
אמיתי לוי
דוגמה אחת קיצונית, אבל היא לא מייצגת.
היו"ר דוד צור
מי זה השופט?
יונתן זייטק
נביא אותו לפה.
היו"ר דוד צור
יש?
יונתן זייטק
יש, פה במצגת הצגתי את זה.
היו"ר דוד צור
אני מחפש את השופט הזה, שגם אז - - -
יונתן זייטק
זה הערעור במחוזי. היה ערעור במחוזי.
היו"ר דוד צור
נתן שנה וזה נהדר. זה פשוט שופט שצריך להעביר אליו את התיקים.
עדנה בקנשטיין
זו ההחלטה בערעור?
יונתן זייטק
היה ערעור במחוזי ומחוזי קיבל את כל ועוד חיזק אותנו.
אמיתי לוי
אנחנו נראה את פסק הדין בהמשך.
היו"ר דוד צור
איזה קבוצה? בית"ר?
יונתן זייטק
זה היה בית"ר, כן.
היו"ר דוד צור
זה היה בירושלים?
עדנה בקנשטיין
זה לא תל-אביב, כן, בירושלים.
היו"ר דוד צור
יש לכם את זה לפי התפלגות של מחוזות? את כתבי האישום ואת ההרחקות?
יונתן זייטק
לא, אין לנו.
היו"ר דוד צור
אבל יש לכם את הניתוח הזה פנים ארגוני?
יונתן זייטק
אפשר לעשות את זה.
היו"ר דוד צור
כדי לראות אם יש פה איזה מקומות שבהם יותר או פחות מקפידים?
יונתן זייטק
היו, היה ספק מיוחד אני אומר את זה, שהרח"ט ואני היינו שם בנושא אלימות בספורט, בעקבות האירוע הגדול שהיה שם, האירועים הגדולים, ושם הצגנו את זה בחיתוך מחוזי וכל החיתוכים שצריך את זה וזה קיים.
אמיתי לוי
אם תרצה, נעביר לך את זה.
היו"ר דוד צור
כן, זה חשוב לראות את זה, אם יש איזה התפלגות מחוזות.
יונתן זייטק
בואו נמשיך. זה היה התפלגות לפי הליגות, אבל אתם רוצים לראות את ההמשך?
אמיתי לוי
רגע, השקף הזה, אחד הדברים שכן עשינו, פילחנו את זה לפי הליגות, כדי באמת לראות איפה הבעיה הגדולה ביותר שלנו. אז אנחנו פה באמת רואים את הליגות הנמוכות, ששם באמת לא היו ממצאים כמו שצריך לאורך השנים.
עדנה בקנשטיין
זה מה שרציתי לשאול אתכם. כי כשמדובר בסדרנות ומדובר במשטרה, כשמדברים על הליגות הגבוהות, אנחנו, האלימות היא הרבה יותר נמוכה שם מאשר בליגות המקומיות והנמוכות ושם יש אלימות, ואחד הדברים שאותי מטרידים, שדווקא הנושא של הסדרנים, שרובם נבחרים מבני המקום, הוא בעיה אמיתית. מפני שהם חבים את מקומם לקהל ומכאן אני דואגת מאוד ואנחנו שמענו, השנה היו אחד אחרי השני, אני לא אנקוב במקומות, אבל אחד אחרי השני, אירועים דווקא בליגות הנמוכות.
קריאה
אלימים, ממש אלימים.
עדנה בקנשטיין
שנגמרו לא טוב. לא טוב. ולכן, פה אני די דואגת ואני לא בטוחה שבמקומות האלה, שיטור אמיתי, במדים, לא ראוי יותר. לעניות דעתי. כי זה צריך להיות משהו שיש בו משהו רשמי ולא משהו מקומי. משהו ארצי, לאומי, שיש בו אלמנט של הרתעה, אלמנט של אכיפה, שעם המדים הולך ביחד.
יונתן זייטק
יש פה גם את המורחקים, החשש למורחקים. זה ... לכתבי אישום, רוצים לראות את הדבר הזה, עוד פעם, פ"א כביכול יש הרבה וכתבי אישום יש מעט, היינו בודקים את זה קצת לעומק, אז בסך-הכל עומדים על 20%, 25% מ- פ"א לכתב אישום זה אחוז יפה מאוד, זאת אומרת, זה בודק את זה ותשימו לב שהדברים האלה הם לא מספרים חלוטים כי זה עם הזמן נפתחים פה כתבי האישום, הולכים ומגיעים ולפעמים גם קורה מצב שהתיק נסגר אבל בפעם השנייה כבר התיק נפתח מחדש, כאילו, מצרפים את התיק הזה. לכן זה נתונים בסך-הכל, הם לא חלוטים עוד, מהבחינה הזאת.
אמיתי לוי
פה עשינו איזה פילוח של הקטינים מכלל העצורים.
קריאה
מה זה פ"א?
יונתן זייטק
פ"א זה פתיחת אירוע, זה תיק חקירה. תיק חקירה, במילים אחרות, מה שאתם מכירים, תיק חקירה.
אמיתי לוי
יש את המורחקים למיניהם.
היו"ר דוד צור
יש את המורחקים? הדבר היחידי שחסר לי במורחקים זה את משכי הזמן.
אמיתי לוי
אז אמרתי, זה מ- 30. אין בדרך-כלל יותר מאשר 60 יום. הרוב זה 30 יום, כי זה בסמכות המנהלית של הקצין. דרך אגב, זה מה שביקשנו בתיקון לחוק.
היו"ר דוד צור
תגידו מה עמדתכם לעניין מתן סמכויות בחקיקה שנעשה, בתיקון החוק.
אמיתי לוי
אמרנו את זה.
היו"ר דוד צור
למנהלי האירועים.
אמיתי לוי
אנחנו ביקשנו שהמנהלי יהיה 120 יום.
היו"ר דוד צור
לקצין משטרה.
אמיתי לוי
שקצין משטרה יוכל.
היו"ר דוד צור
להכניס את זה לתוך התיקון.
אמיתי לוי
זה אנחנו ביקשנו את זה, מבקשים את זה עוד פעם, כי לא ראינו את זה בתיקון שלכם.
היו"ר דוד צור
להציע את זה כהצעת חוק פרטית.
אמיתי לוי
תיקון של העניין הזה.
עדנה בקנשטיין
יכול להיות.
היו"ר דוד צור
אתם רוצים לסכם באיזה מילה רק את העניין, כדי שאני אוכל לתת לאורי לדבר לפני שהוא הולך?
אמיתי לוי
אנחנו הגענו לתובנה מאוד ברורה בעניין הזה. איפה שיש את הסמכות של הקצין להרחיק ל- 30 יום, זה מאוד אפקטיבי, זה מאוד משפיע. אבל זה חוזר על עצמו. זה קצר מדי. לפעמים יש שניים-שלושה משחקים בתקופה הזאת. אז לכן אנחנו ביקשנו 120 יום, שזה נותן לנו לפחות שליש ליגה, שזה מאוד משמעותי.
עדנה בקנשטיין
יכול להיות שצריך להקביל את זה, זה רציתי לומר, שיכול להקביל את זה לסמכויות של המשטרה לשלילת רישיון נהיגה. מבחינת אורך התקופה.
אמיתי לוי
זה גם נחמד. אבל 120 - - -
עדנה בקנשטיין
מבחינת אורך התקופה.
היו"ר דוד צור
אני חייב לתת לאורי לדבר כי הוא חייב לנסוע דרומה. אז אני אעצור אתכם, אתן לכם תכף להמשיך. אורי, בבקשה.
אורי שפר
תודה. אני רוצה להגיד מספר דברים. אחד, אני חושב שאנחנו צריכים לטפל בנושא הסדרנים.
היו"ר דוד צור
לפרוטוקול, אורי שפר, ראש מינהל הספורט.
אורי שפר
יש לנו צורך לדעתי בסדרנים נוספים, לבדוק מה עושות חברות הסדרן שהן למעשה לא נותנות לסדרנים נוספים להיכנס ומשאירות את זה כסוג של דואופול וקובעות את המחירים וזה לא יכול להימשך. ופה אני חושב שגם ההתאחדות וגם איגוד הכדורסל, צריכים לדבר עם הקבוצות ועם חברות הסדרן ולראות איך פותרים את הבעיה הזאת. אנחנו נשמח לסייע, אם צריך להכשיר עוד סדרנים. אנחנו שומעים מהמשטרה שיש אלפי מאבטחים שיכולים להיכנס למערך הסדרנות, אני מודה למשטרה שנתנו את האישור הזה. אני חושב שצריך להביא את זה לידי ביטוי. זה יוריד את המחירים. זאת נקודה ראשונה.
נקודה שנייה. אני רוצה להזכיר לכולנו, אנחנו במשרד מנסים במשך שנתיים להוביל מהלך של עדכון החוק. נמצאת כאן מהמחלקה המשפטית שלנו עו"ד מירב כהן, היא תוכל לתת לכם עדכון בעניין הזה. אנחנו קיבלנו ממשרד הכלכלה את כל שיתוף הפעולה שנדרש לעניין הזה. אנחנו קצת בבעיה עם המשטרה, עם הייעוץ המשפטי במשטרה, שצריכים לקבל את התשובות שלהם לנושאים שקשורים לשינוי של החקיקה, וברגע זה אנחנו עדיין לא מקבלים את זה. אני פונה ומבקש שזה יוסדר. אנחנו רוצים להביא את זה מייד עם חזרת הכנסת מפגרת הקיץ לפעולה. אנחנו רוצים להביא את זה עוד השנה לעדכון בוועדת החינוך, כי הגיע הזמן. והדבר הזה יסייע לנו גם ביישום יותר טוב של החוק ובפתירת בעיות שאיתן אנחנו מתמודדים, כמו למשל שני סוגי מנהלי אירועים וכל מה שקשור בזה.
היו"ר דוד צור
בתוך זה אתם מכניסים גם את הרחבת הסמכויות המנהליות של מנהלי האירועים?
אורי שפר
אני חושב שמירב תיתן לך פירוט מלא.
היו"ר דוד צור
ומירב נשארת איתנו?
אורי שפר
כן, היא נשארת.

הדבר האחרון שאני רוצה לומר, אני בטוח שיושבת ראש הוועדה, השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין, תיתן, תוסיף מידע בעניין הזה. המועצה למניעת אלימות והמשרד פועלים כדי שבאמת בעונה הנוכחית יקום ה- fun zone שאנחנו רוצים, והמשרד מטפל בזה. אנחנו החלטנו שזה מה שנכון לעשות כיוזמה שלנו, כדי להפגיש את האוהדים משתי הקבוצות במשחקים שהם יכולים להיות בעייתיים ולהכניס אווירה ותרבות שונה למשחקים באמצעות הפעולה הזאת. אני בטוח שתקבלו על זה יותר אינפורמציה בהמשך. אני מצטער שאני צריך לעזוב, תודה רבה.
היו"ר דוד צור
כן, תודה רבה. אני אתן למשטרה להמשיך ואז נעבור להתייחסויות נוספות. יש לנו פה גם את יושב ראש ההתאחדות לכדורסל, גם מנכ"ל המינהלת וגם את אורית מההתאחדות לכדורגל ועוד נציגים אחרים. אוקיי.
אמיתי לוי
טוב. פה אנחנו רואים בעצם את הסיכום, כמו שדיברתי בהתחלה, אנחנו רואים באמת צמצום של 10,000 שוטרים בשכר. מספר הסדרנים, אנחנו רואים שהוא נשאר זהה. נתוני ... משקפים ירידה במספר העצורים, המעוכבים והמורחקים וגם כן ירידה במעורבות של קטינים. מזכיר לכם, בעונות הקודמות הקטינים היו יותר מעורבים.
הבסיס לסד"כ, אנחנו עושים את זה קודם כל לפי טבלה שהפצנו למחוזות והערכת מצב לפני כל משחק שנעשית באותו מחוז רלוונטי, מעבירים אלינו לחטיבת האבטחה את התוכנית. אנחנו בודקים נקודתית כל מגרש ומגרש לראות ואנחנו מתמודדים עם הדרישות של אותם מחוזות.

פה יש כמה נקודות להדגשה. זה עוד פעם, ניהול הסד"כ, שזה באמת מחייב אותנו כל הזמן להיות עם יד על הדופק, כי שם יש תמיד לחצים. הניהול האזרחי, על פי חוק על איסור אלימות, אנחנו משתמשים בטבלה הזאת ברמה של הרגישות כדי להקצות סדרנים אבל זה גם בניהול של האירוע. ברגע שיש רגישות גבוהה, אז לוקח את הפיקוד על האירוע, מפקד משטרתי. לגבי מנהלי האירועים, דמותו של מנהל האירוע, אנחנו כרגע נמצאים רגע לפני כניסה לקורס מנהלי אירועים. כל מנהלי האירועים פג התוקף של התעודות שלהם לפני שלוש שנים. אישרנו במשטרה את הסילבוס החדש של מנהלי האירועים, כולל מעורבות של קצין הביטחון של אופ"א, שהוא גם, עם אנשים שלו יבואו וירצו בקורסים החדשים. אנחנו רוצים, אין לנו את הרמה של הקורס. יש לנו בעיה עם התבחינים הראשוניים של אותם מנהלים, שם אנחנו כרגע נמצאים. אנחנו חושבים שכן יהיה נכון לעשות את השינוי הזה, כי בסופו של דבר - - -
היו"ר דוד צור
בחקיקה?
אמיתי לוי
לא, לא בחקיקה. קודם כל, זה יהיה פנימי. אנחנו רוצים פנימי, אבל אמרו לנו שיש לנו קצת בעיה עם החוק בסיפור הזה. אם נהיה בבעיה, אז אנחנו נודיע לך, כי מבחינתנו, צריך להבין – מנהל אירוע של 3,000 איש, 2,000 איש, 1,000 איש, יש לזה משמעות. הוא לא יכול להיות איזה מישהו שהולך, עושה קורס ואין לו שום דבר מאחוריו, אין לו רקע מתאים או משהו כזה. זה אחד.
שניים. הכנסנו את מפקדי המשטרה ברמות מסוימות ואנחנו רוצים לעשות להם הכשרה ספציפית ייעודית, כי אנחנו מבינים שיש לזה יתרון אדיר, למשל לקחנו ממפקדי תחנות מרחבים ומעלה, אנחנו רוצים להכשיר אותם באופן ספציפי, כדי שנוכל להשתמש בהם לנהל את האירועים האלה, במקביל לקורס של מנהלי האירועים האזרחיים האלה. גם חשבנו על קציני משטרה בדימוס שהשתחררו, שאלנו לא מעט קצינים שמוכנים לבוא ולקחת חלק בזה, מתוך הבנה שאותם אלה - - -
היו"ר דוד צור
כמו גם צבא. אמרנו, רצוי שיהיה להם רקע פיקודי ניהולי.
אמיתי לוי
בדיוק, רקע פיקודי ניהולי, זו הכוונה.
קריאה
שתי פלנטות שונות.
אמיתי לוי
כן, ברור. אבל משטרה זה אחרת.
זאב דיבסק
אולי אמיתי יציין, היות ואני שותף.
היו"ר דוד צור
ציין לפרוטוקול את התפקיד והשם.
זאב דיבסק
זאב דיבסק, משרד הכלכלה, מינהל הבטיחות. כרגע האוכלוסייה המדוברת לגבי הקורס הייעודי שאנחנו רוצים להכין למנהלי אירוע, זה אוכלוסייה באמת שיש להם הרבה ניסיון מוכח בשטח, אני מדבר באירועי ספורט, בדגש על אירועי ספורט, כפי שאמר באמת אמיתי ובצדק רב, זה נקבע על-ידי קצין אג"ם את הרמות באמת הגבוהות, של אנשים עם ניסיון מוכח בתחום.
אין שום בעיה להרחיב את זה לאנשי צבא ולקצינים או אנשים נוספים במשטרה, אבל זו אוכלוסייה אחרת. כי הניסיון שלהם בקיום אירוע ובכל התהליכים שמסביב, הוא כמובן פחות יותר.
אמיתי לוי
מה שזאב אומר, התלבטנו בזה לא מעט. אנחנו רוצים אבל לפחות לעשות את ההתחלה, את הקורס הראשוני, אנחנו נלמד ממנו הרבה, כי אנחנו קצת צמצמנו בחלק מהדברים. אנחנו מקבלים עזרה גדולה מאוד ממשרד הכלכלה, ממשרד הספורט, כדי להרים את הקורס הזה. הוא ייתן לנו הרבה אינדיקציות להמשך, אם אנחנו רוצים להרחיב את זה, אם גם להיכנס לקטע של אותם קציני צבא או אנשים אחרים שיש להם רקע פיקודי, ניהולי כזה ואחר, אבל נתחיל את הדבר הזה ואחר-כך נראה איך זה מתפתח.

לגבי הנהיגה הספורטיבית, היה בירושלים את המרוץ הווירטואלי הזה, אבל אנחנו - - -
היו"ר דוד צור
למה וירטואלי?
אמיתי לוי
כי זה לא היה מרוץ כמו שאנשים חשבו שיהיו תחרויות.
היו"ר דוד צור
זה היה יותר מופע.
אמיתי לוי
מופע, show כזה.
קריאה
זה היה יותר show, אבל סגירת כבישים.
אמיתי לוי
אבל מבחינתנו זו היתה סנונית, דרך אגב, עכשיו נכנסים ל- session השני של הסיפור הזה. אנחנו רוצים כן לתת את חלקנו בסיפור הזה של הספורט המוטורי ואנחנו מגדירים את זה כפריט רישוי ואנחנו גם מול השטח מעורבים.
היו"ר דוד צור
הגיע הזמן, אחרי כל כך הרבה שנים שכל פעם מאריכים מחדש.
אמיתי לוי
אבל יש לנו עוד כמה דברים לעשות שם בהמשך.

יש פה את הכיוונים להמשך, אבל עוד פעם, זה בעיקר הקטע של השת"פ עם כל הגורמים ויש שיתוף פעולה מצוין עם ההתאחדות, עם משרד הספורט, עם משרד הכלכלה, עם כל הגופים שבאמת כולם רתומים לקדם את הדברים ועוזרים האחד לשני. נתתי פה רק דוגמה של הקורס, אבל יש עוד הרבה דברים נוספים.

טכנולוגיות. נגעתי במקצת, אני כן חושב שהטכנולוגיה תיתן לנו את המענה שאנחנו צריכים לגבי גיבוש ראיות, כי שם תמיד אנחנו נתקעים. מצלמות החזה האלה ייתנו לנו את הקטע של אותה אלימות מילולית שאנחנו בבעיה איתה. כמובן, טכנולוגיה של זיהוי פנים.
היו"ר דוד צור
בעיה, באיזה מובן? בעיה באכיפה? בעיה בהעמדה לדין?
אמיתי לוי
בהעמדה לדין, בראיה, שהוא קילל ואמר אמירות גזעניות שאתה רואה גם את הפרצוף וגם את המילים.
היו"ר דוד צור
למה צריכה להיות בעיה? אני עוד פעם, מצר מאוד שאין לנו פה מישהו מהייעוץ המשפטי של משרד המשפטים, אבל אנחנו נשים את עצמנו, יש לנו שופטת בדימוס בכירה ביותר ואם זה יעבור את מה שנקרא את מפתנה, אז אני לא חושב שצריכה להיות בעיה למשטרת ישראל גם היום וקחו את המקרה המפורסם הזה עם סופו, שעומד אדם מתחילת המשחק ובעצם כל מטרתו היא לקלל ולנאץ ועומד שם שעה שלמה, יותר מזה, וכל הזמן מקלל. האם אחד כזה, אי-אפשר להכניס אותו לתוך הסל של הפרעה לסדר, כל הסעיפים שאנחנו יודעים להגיד, למשל שגם דפני ליף שאם היא מחרפת מישהו, אז מכניסים אותה, כובלים אותה, מכניסים אותה למעצר. אז הוא דפני ליף כפול עשר, בערך. אחד כזה שעומד כל הזמן ורק מקלל וכל מטרתו היא לקלל. למה אחד כזה לא מקפלים אותו ישר ומוציאים אותו?
אמיתי לוי
אז באמת, ראש אג"מ הנחה אותנו לנסות - - -
היו"ר דוד צור
וגם מרחיקים אותו מהמגרשים.
אמיתי לוי
אז ראש אג"מ הנחה אותנו לנסות לאתר בכל קבוצה, בכל מחוז, את המקללים הסדרתיים.
היו"ר דוד צור
בדיוק.
אמיתי לוי
את אותם אלה שזה.
היו"ר דוד צור
לצלם אותם, לתעד נאמר, אוקיי.
אמיתי לוי
אנחנו קיבלנו את ההנחיה הזאת ואנחנו נבצע את זה.

יש פה את שאר הדברים. אבל בסך הכל הכללי, אני חושב שהנתונים פה מדברים בעד עצמם.
היו"ר דוד צור
אז בואו רגע נפתח את זה. קודם כל, חשוב לציין את הנתון של ארבעה מיליון, לא עשרה, כפי שיוני אמר, כי עשרה אני מבין שהתייחסת מ- 2009, איפה עברתם. אבל בוא נפתח את זה.
יונתן זייטק
יש רק דוגמאות, רציתם גם דוגמאות.
היו"ר דוד צור
אוקיי, אז תסיימו עם זה.
יונתן זייטק
יש פה מספר דוגמאות שלקחנו, היה נאשם אוהד בית"ר ירושלים, משחק מול סכנין, הוא היה מורחק, הוא נסע על סכנין. שם בפעילות מתוכננת מראש, לא של רכז מודיעין של ירושלים שליווה בעצם את המשחק בסכנין, הוא זיהה אותו. הוא נעצר. נדון למאסר על תנאי וקנס על סך 500 שקל. התוצאה, לא יודע אם הכי קלאסית, אבל הוא טופל. זה אחד שהמשטרה עשתה את העבודה.
היו"ר דוד צור
המערכת כולה מתפקדת, במובן הזה?
יונתן זייטק
היא מתפקדת, אני חושב שאפילו יותר מאשר מתפקדת. היום כבר המודעות יותר גבוהה. היום רכז המודיעין עובר ממקום למקום ואני גם חייב לציין משהו במסגרת התיאום של מנהלי האירועים, גם מנהלי אירועים היום כבר מדברים האחד עם השני. מנהלי האירועים הרציניים מדברים האחד עם השני, אומרים – תשמע, תדע לך, בדרך, אני קורא לזה סוג של מודיעין כיס, הם מתאמים. אנחנו עוד לא איפה שאנחנו רוצים להגיע, אבל יש התקדמות. אוקיי?

יש ספסרות באתלטיקה והדוגמה לכך היא דוגמה רעה מאוד, קפטן קבוצת כדורגל בעיבלין תקף במכת אגרוף שחקן של קבוצה יריבה. הוא בסך הכל נדון למאסר על תנאי, פיצוי. אבל זה דבר שמטופל גם כן.
אמיתי לוי
תעבור על פסק הדין.
יונתן זייטק
זו החלטה על ההרחקה. בכל מקרה, שם מדובר על דווקא בן אדם לכאורה נורמטיבי, אפילו בן אדם שעובד באבטחה. הוא השתולל באיזה משחק, זרק נפץ. שוטר זיהה אותו. על פי חוק האלימות בספורט הלכו, ערערו, הוא נדון להרחקה. בית המשפט המחוזי ערער, הנאשם ערער ובית המשפט המחוזי נתן בהחלטה חד משמעית אמר – המשטרה פעלה על-פי סמכות, על-פי הדברים האלה הרחיקו אותו למשך שלוש שנים מהמגרש. הוא תושב בית-שאן, חייב אותו כל משחק להתייצב במרחב מוריה. זאת אומרת, הוא צריך לנסוע כל שבת או כל מקום שיש משחק כדורגל של בית"ר ירושלים, הוא צריך להתייצב במוריה, מרחב מוריה, שלוש שנים. זאת אומרת, זה עונש הכי משמעותי בנושא הזה.
היו"ר דוד צור
והוא עושה את זה?
יונתן זייטק
הוא חייב לעשות את זה איך שהוא קיבל את זה, הפקדה וכדומה.

יש פה שיתוף פעולה מצוין, יושבת ראש המועצה מחזיקה את כולנו וגם מול הספורט, אני אתן רק עוד דוגמה אחת לגבי, נתנה השופטת בקשטיין, דיברה על, אני לא רוצה אוכלוסיות מסוימות, היה לנו אירוע של מנהל מגרש שלא תפקד כמו שצריך, הסדרנים שלו לא עבדו כמו שצריך, הוא הוזמן לשימוע משותף עם משרד הספורט, קיבל אזהרה על-פי החוק. שבועיים אחרי זה הוא המשיך באותו דבר, הוא בוטל. התפקיד שלו נלקח והוא לא מנהל אירוע ספורט. תודה.
היו"ר דוד צור
יפה.
יונתן זייטק
ביחד עם משרד הספורט.
היו"ר דוד צור
אוקיי. בואו נפתח את זה להתייחסויות. נתחיל בכדורגל ונעבור אחרי זה לכדורסל. כן, מי בכדורגל?
משה עגייב
אני מנהל אגף אבטחה ובטיחות ולוגיסטיקה בהתאחדות. אני רוצה קודם כל לציין מה שהתחלנו, הערכת אבטחה, באמת השיתוף פעולה גם עם מינהל הספורט, גם עם חטיבת האבטחה, באמת זה משהו שהוא ראוי לציון. אנחנו כל פעם בודקים דברים, מקדמים דברים, מנסים, מעלים רעיונות ומה שאמר אורי שפר בתחילת דבריו לגבי הסדרנות, אנחנו בדיוק עכשיו מתחילים לעבוד על הכשרת סדרנים חדשים, בסיטואציה שהיא לא תהיה בכלל קשורה לחברות האבטחה. מנסים כל הזמן ומעלים רעיונות לכל מיני דברים.
לגבי הקורס, לגבי הסדרנים, הרחבת סמכויות, היה פה איזה דיון לפני איזה חודש וחצי, עם חברת הכנסת מירי רגב לגבי דיון הרחבת סמכויות לסדרנים. הפילו את כל הסיפור הזה ולפי דעתי, לפני שאנחנו מרחיבים למנהלי אירועים, צריך לחשוב על הרחבת סמכויות לסדרנים. הכלילו את כולם באותה נשימה, את כל הסדרנים, גם מאבטחים לאירועים של קופת חולים. אני חושב שצריך לעשות הפרדה. סדרן בכדורגל הוא סדרן מסוג אחר, הוא נתקל בדברים אחרים. זה לא קופת-חולים ולא בתי-ספר. לכן, אני חושב שזה המקום פה אולי להעלות את זה, כי כשאנחנו היינו בדיון אפילו לא נתנו לנו לדבר על זה.
היו"ר דוד צור
השבוע העברתי את הנושא הזה של סמכויות, יוני היה פה בדיון, הרחבת סמכויות למאבטחים, שכולל גם את הנושא של אירועי ספורט. מה שכן, תכף מירב תתייחס לעניין, אבל אנחנו כן רוצים, באמת מה שאתה אומר, לתת סמכויות למנהלי האירועים לעניין ההרחקה. אני יכול לומר לך באופן כללי, הכנסת, הכנסת, המחוקק, באופן כללי, לא אוהב הרחבה של סמכויות מעצר, עיכוב, חיפוש. מה שבעצם חודר לזכויות הפרט באופן גורף לגורמים אזרחיים.
זו, באופן כללי, הגישה הנוהגת. משרד המשפטים כמעט מפיל כל ניסיון לחקיקה כזאת, אולי בצדק מסוים גם, כי תחשוב ששוטר עובר הסמכה כמעט שנה, שנה, שבה הוא מקבל בעצם עליו את כל האיזונים, כשירות, הוא כל הזמן תחת בקרה ואתה בעצם בא כמחוקק פה ואומר – אני רוצה להעניק למישהו שעשה קורס של חמישה ימים או שישה ימים, סמכויות שבערך נתונות ל, ואתה לא רוצה לחיות במדינה, אגב, שבה כל אדם שלישי בארץ, יש לו סמכויות לעצור אותך ולהתחיל לפשפש לך בגוף.
אבל אני מסכים אתך שבאצטדיונים, מגרשי ספורט, אירועים המוניים בכלל, אתה באיזה שהוא מקום, בגלל המצב הביטחוני בארץ וגם בגלל האלימות, אתה מפקיע חלק מהזכויות שלך ואתה מפקיד אותן בידי אדם כזה שנמצא שם. זה לא דבר של מה בכך.
משה עגייב
נכון. אבל אני חייב לציין גם מה שאמר אמיתי לגבי המצלמות. השוטרים לא נמצאים במגרש, הם נמצאים מחוץ למגרש, לפי חוק הספורט. אנחנו קוראים להם להיכנס פנימה, רק במקרה וקרה משהו. כשנכנסים כבר, זה כבר האירוע כבר בתוך האירוע. זאת אומרת, כשהאירוע מתחיל, הסדרן נמצא ואם נשים מצלמה, זה לשים על הסדרן. ולא על השוטר. אני אומר לך, במקרה של ... שאתה אומר, מי שהיה שם זה סדרנים, לא היו שוטרים. חוק הספורט אומר ששוטרים צריכים להיות מחוץ למגרש.
עדנה בקנשטיין
סליחה, היו שוטרים, אני ראיתי.
משה עגייב
היו שוטרים, אבל הם לא היו אמורים להתערב באירוע.
עדנה בקנשטיין
גם אני הייתי.
משה עגייב
שוטר לא אמור להתערב באירוע, אלא אם כן מנהל האירוע קרא לו ומעביר לו מקל.
עדנה בקנשטיין
הסדרן עצר אותם - - -
משה עגייב
זה החוק. זה מה שאומר החוק. אם יש שם שוטר במקרה בסביבה, זה לא אומר. יכול להיות שהוא נמצא שם, יכול להיות שכוח התערבות צריך להיות בכוח המשטרה או משמר הגבול שאנחנו קוראים לו, הוא נמצא באזור. אבל הוא לא מתערב. מי שמתערב ומי שעושה את העבודה, זה הסדרנים. ולכן אני באתי ואמרתי שכן כדאי לתת לסדרנים טיפה סמכות יותר, וכן סדרן, אם יודעים שסדרן יש לו סמכות לעצור או לעכב בן-אדם, אז יכול להיות שזה קצת מרתיע. אבל, אם אני יודע שיושבים שם סדרנים שאין להם שום סמכות ואפשר לעשות סיור במגרשים ולראות את זה, איך סדרנים מקבלים קללות והיה לנו את הסיפור הזה עם הסדרן בנוער שקיבל מכות. בן-אדם נעצר, עזוב העונש המגוחך שהוא קיבל. נעצרו אנשים, המשטרה עשתה את עבודתה, הביאו את הבן-אדם למעצר עוד באותו לילה. הוא ואבא שלו, באותו לילה הביא את הבן-אדם למעצר, קיבל עונש מגוחך, זה לא לעניין, אבל אין סמכויות לסדרנים. סדרן הוא כאילו כלום. סתם, הוא לובש וסט ואומרים לא עושה את העבודה שלו, עושים לו איזה קורס ב- 1,500 שקל, וזהו. חמישה ימים הכשרה. אבל בתכל'ס, אין לו סמכות. אין לו כלום.
היו"ר דוד צור
למנהלי האירועים?
משה עגייב
גם למנהל אירועים אין לו סמכות. הוא, נכון, מנהל אירועים, עכשיו, גם מנהל אירועים, אם כבר אנחנו מדברים על זה, שאמיתי אמר את זה, הוכשרו קרוב ל- 200 מנהלי אירועים. בפועל, לא עובדים יותר מ- 60 מנהלי אירועים. זאת אומרת, יש גם חוסר במנהלי אירועים וטובים. לכן, כשאמיתי דיבר על להעלות את הקריטריונים, לא סתם ישבנו וחשבנו ואמרנו – הקריטריון היום זה מעל גיל 21, עשר שנות לימוד ועשה איזה הכשרה של סדרנות. זה כל אחד יכול לעשות ובאמת, היום מנהל אירוע טוב, זה מנהל אירוע שיש לו באמת בסיס, ידע, עשה משהו בחיים שלו באבטלה או שעשה משהו בכלל בספורט או באירועים הוא ניהל משהו. אי אפשר להביא כל אחד, לתת לו תעודה של מנהל.
היו"ר דוד צור
איך התגמול שלהם, אגב?
משה עגייב
חלקם מתוגמלים יותר, חלקם מתוגמלים פחות, תלוי באיזה קבוצה אתה נמצא. אני מעריך שבליגות הנמוכות הטיפול שלהם - - -
לואי בדיר
תלוי באיזה ליגה.
משה עגייב
נכון. זה תלוי גם באיזה ליגה, זה נכון. ויש לנו חוסר חוסר אדיר, במנהלי אירועים. לכן אנחנו באנו ואמרנו שצריכים לעשות כמה סוגים של הכשרות. כשדיבר זאביק לגבי הכשרות, אז אמרנו – שוטרים, נעשה אותם בנפרד ונעשה להם גם קורס מקוצר יותר ואנשי צבא, אנחנו רוצים אותם, אנחנו רוצים לעשות להם קורס ואנחנו בנינו גם בשבילם גם קורס, שיהיה טיפה יותר ארוך, כי אין להם את הידע ואת הניסיון בניהול אירועים ספורט.
היו"ר דוד צור
אבל יש להם בסיס טוב של ניהול ופיקוד.
משה עגייב
נכון. אנחנו רוצים את האנשים האלה ורוצים אותם שיהיו, אין לנו. יש חוסר מנהלי אירועים טובים. מנהל אירוע טוב לוקח לבד סמכויות, לא צריך לתת לו סמכויות. הוא לוקח את הסמכויות, הוא יודע מה לעשות. יש מנהלי אירועים שאפשר לציין אותם ברמה גבוהה מאוד, ברמה גבוהה מאוד, גם המשטרה מודעת לזה, צריך לתת להם גם לנהל אירועים גבוהים.
היו"ר דוד צור
תודה. יושב ראש ההתאחדות החדש.
עמירם הלוי
איגוד, איגוד.
היו"ר דוד צור
סליחה, האיגוד. רק תציג לפרוטוקול.
עמירם הלוי
עמירם הלוי, יושב ראש איגוד הכדורסל. קודם כל, אני מאוד שמח שהכדורסל לא מככב בדיונים האלה. אנחנו, יש לנו באמת מעט, אבל אנחנו רוצים גם את המעט הזה לבער ואחד הדברים שיותר מעסיקים אותנו זו באמת האלימות המילולית. אני לא משפטן, אבל נדמה לי שאנחנו עשינו השנה צעד קדימה בעניין הזה. קבוצות הועמדו לדין וזה עבר את כל שלבי בתי הדין שלנו, עד בית-הדין העליון, שהוגש ערעור ועוד ערעור ובית-הדין העליון של איגוד הכדורסל הרשיע קבוצה, לא מתפרעים בודדים, הרשיע קבוצה ולדעתי זה פסק דין, אני מקווה שהוא תקדימי ואני מקווה שינהגו לאורו בעתיד, כי זה מאוד משמעותי. אני מאוד הייתי שמח אם גם בכדורסל אנחנו נוכל להכניס מצלמה או שתיים, אבל אנחנו יודעים איפה הבעיות, בדרך-כלל, זה לא שטח גדול כמו בכדורגל.
קבוצות האוהדים השרופים, והם יושבים בדרך-כלל ביחד, ואין שום בעיה טכנית, לדעתי, לתפוש אותם. הבעיה זה איך עושים מזה פסק-דין, איך עושים מזה כתב אישום, פסק-דין והרשעה. לא בטוח בסדר הזה. זו נדמה לי הבעיה העיקרית.
אנחנו לפחות בליגות הנמוכות, קרי בליגות הילדים בעיקר, ליגות הילדים והנוער, עד גיל 18, יש לנו בתקנון המשמעת של איגוד הכדורסל, כשקהל, שזה בעיקר מורכב מהורים, מקלל את השופט, את השחקנים, השופט חייב להפסיק את המשחק ועד שהבן-אדם לא יוצא מהאולם, ברוב המקרים זה אולם, יש גם עדיין במגרשים, המשחק לא מחודש ואם הוא לא מחודש, ועדת משמעת לקבוצה והפסד טכני מיידי.

אני חושב שזה, אלה שני צעדים באמת מאוד פרקטיים. זה עובד, העסק הזה עובד. ואם נצליח גם לנטרל, לאו דווקא להעניש את הקבוצה כי יש קבוצות שהאוהדים חזקים מההנהלות וזה עובדה, אני פחות בקי בכדורגל, אבל יש. גם בכדורגל, אני יודע שיש. לכן, אני חושב שאחד הדברים החשובים זה באמת להצליח לבודד ולזהות את המתפרעים. אני לא יודע מה מותר להגיד ומה אסור להגיד, יש מומחים יותר גדולים ממני, אבל אם נצליח להוריד את רמת האלימות המילולית הזו, נדמה לי שייטב לכולנו.
היו"ר דוד צור
עדלי, אתה רוצה להשלים את התמונה קצת?
עדלי מרקוס
כן, אני אדבר פחות על הכדורסל.

דיברנו על זה בזה ואולי שווה גם את המשטרה שקצת אולי משרד המשפטים אמרת. אבל אני חושב שאנחנו צריכים ללכת לכיוון של להתחיל להעניש את האוהדים. כי מה שקורה כרגע, האוהדים לא איכפת להם מהקבוצות וזה אומר, האוהדים אומרים – טוב, הבעלים של הקבוצות עשיר, שישלם. ולא איכפת להם שהם נפגעים בכיס ולפעמים הם עושים את זה אף בכוונה. אז אנחנו צריכים ללכת לכיוון של להתחיל להעניש את האוהדים.
דיברנו על עניין של קנס מנהלי ויכול להיות שזה צריך להיות הפיתרון, כי אם אוהד יקבל בסוף משחק 1,000 שקל קנס, הוא יצטרך לשלם אותו, אז במשחק הבא הוא כבר לא יעשה את זה וצריך למצוא פיתרון, אני לא יודע אם סדרן או אפילו שוטר, אבל אם נצטרך, אם נצליח, אני הבנתי שזה משפטית קשה להצליח להעניש בכיס את האוהדים, אנחנו נפתור חלק גדול מהבעיות.

דבר נוסף שחשוב לעשות, שאנחנו לא מצליחים להתמודד אתו, זה כל העניין של השיכורים. האוהדים באים שיכורים למשחקים ואני חושב שזה אחד הדברים שמשפיעים על האלימות ביציע. לא מצליחים לפתור את זה ואם יתאימו את זה, שמי ששיכור, כמו שלא יכול לנהוג, לא יכול להיכנס למגרש, אמנם זה מאוד דראסטי, אבל אני חושב שאנחנו נפתור חלק מהבעיות.
משה עגייב
אולי ימכרו בירה במגרש עצמו, אז לא יצטרכו לקנות דברים. לא, באמת.
קריאה
זו בעיה שהוצגה כבר באחד הדיונים.
עדלי מרקוס
אני מסתובב קצת במגרשים וגם כשאני הולך לפעמים לכדורגל, שזה אולי טיפה יותר מכדורסל, אז בכל פינה אני יכול לעשות אתך סיבוב בפינות ותראה שארבעה-חמישה חבר'ה יושבים על בקבוק וודקה והבקבוק נגמר ואז הם נכנסים למגרש.
משה עגייב
אמנם המשטרה מונעת, אני רק אכנס לדברים, אמנם המשטרה מונעת, אבל הם מכניסים את זה היום, הם מתוחכמים, מכניסים את זה בשקיות של טרופית. הם באים עם טרופית אלכוהול.
עדלי מרקוס
אבל הם שותים לפני שהם נכנסים. אנשים יוצאים לאוטו רגע, שותים ונכנסים.
משה עגייב
דרך אגב, ראש אג"מ מוסיף את זה לקורס הבא שאנחנו עושים, איך מתמודדים מול שיכורים במגרשים ומה, איך מונעים את זה. אתה זוכר, אמיתי, נכון? הוא הכניס את זה בסילבוס החדש.
היו"ר דוד צור
אוקיי. כן.
עדלי מרקוס
דבר אחרון, מבחינת האלימות המילולית. אני חושב שיש קצת אי-בהירות בעניין כל מה מותר ומה אסור והאוהדים מנסים לנצל את זה. אני חושב שצריך לעשות שזה יהיה יותר ברור ויותר, יותר ברור בדיוק לאוהדים מה מותר ומה אסור לעשות. דבר נוסף שאנחנו נרצה לעשות, זה לעשות בשנה הבאה אולי אנחנו נמליץ להכין קוד התנהגות של האוהדים, כולל החוק עצמו ולהנחות את הקבוצות, אולי אפשר עוד אפילו השנה, אנחנו, יש עוד זמן, שכל מי שקונה מנוי, יצטרך לחתום על הצהרה שהוא ראה, קרא וקיבל את החוק. תודה.
היו"ר דוד צור
רגע, אני רוצה, אורית, את רוצה אולי משהו בקשר להתאחדות? יש לכם גם נתונים, לכדורסל ולכדורגל, לגבי, יש התאמה בין הנתונים שלכם לגבי ההוצאות לאבטחה ושיטור לבין מה שהמשטרה הציגה?
משה עגייב
מה שהם אומרים – זה נכון מאוד, כאילו, הנתונים. היתה ירידה השנה של השוטרים, אבל הכל זה, זה אופטי. תלוי איזה משחקים היו. בטדי היו פחות משחקים רגישים השנה, בחיפה בשנה הבאה יהיו משחקים אחרים, בסמי עופר השיטור יעלה. כי עלינו מ- 60 שוטרים בקריית אליעזר, ל- 150. אוטומאטית, בגלל המגרש. זה לא נתון נכון, כאילו. זה נכון, ירדנו בשוטרים, הכל תלוי באופי המשחקים ואיפה ישוחקו המשחקים.
היו"ר דוד צור
עונה פחות לחוצה.
משה עגייב
כן. הפלייאוף היה חלש, זה לא הנתון מדויק, אבל הוא לא - - -
היו"ר דוד צור
מירב, את רוצה להתייחס? בכלל גם לעניין מה שעלה כאן, גם הרחבת סמכויות וגם תגידי לנו אם בתוך החקיקה המוצעת שלכם, יש הרחבה של סמכויות למנהלי האירועים.
מירב כהן
אני מהלשכה המשפטית של משרד התרבות והספורט. סדר היום אמנם לא ביקש סקירה משפטית ולכן אני לא אכנס ממש לרזולוציות של כל התיקון, אבל אני כן רוצה להגיד כמה דברים.

אחד, לגבי מה שעלה כאן על ההרחבה לעניין של 120 יום. אנחנו לא מכירים את זה. אני מקווה שאתם מעבירים את זה דרך הלשכה המשפטית שלכם.
אמיתי לוי
ביחד איתך, עם השרה לבנת ישבנו אתכם והעלינו ורשמתם את זה. היא אמרה לך – תרשמי את זה.
מירב כהן
אני לא זוכרת במה מדובר. אבל אני יודעת שאנחנו מקיימים, קיימנו כבר ישיבה אחת גם עם הלשכה המשפטית של המשטרה, של המשרד לביטחון פנים, משרד הכלכלה, גם עם הלשכה המשפטית ועם אנשי היחידות המקצועיות ומשרד המשפטים בהקשרים של חופש העיסוק, רפרנט ספורט והרפרנטית הפלילית. הנושא הזה לא עלה שם. ככל שאתם מעוניינים להעלות אותו, אז פשוט שנקבל את זה ונפנה את זה גם ללשכה המשפטית של המשטרה לבדוק בקבוצה שאנחנו מקיימים להתייעצויות.
הדבר השני שאני רוצה להגיד לגבי תנאי סף לבעלי תפקידים, זה כן מופיע בתיקון שאנחנו עובדים עליו, גם כחלק מתבחינים שהופנו על-ידי המשטרה וגם כחלק מההמלצות של הוועדה בראשותך, אדוני היושב ראש, שדיברה על הנושא הזה. וזהו, ופשוט רק לעדכן את הוועדה שאנחנו עובדים על חילופי נוסח בין כל המשרדים השותפים וזה בשלבי העבודה.
זאב דיבסק
לא, אבל ראוי לעניין הזה באמת לציין ואני חושב שכולנו נדע את זה. התיקון של חוק איסור אלימות בספורט הוא בעצם מתגלגל משנת 2011 עד היום הזה. מדובר על תיקון של שבעה או שמונה משפטים, שמשנים את החוק מקצה לקצה ואנחנו במשך שלוש וחצי שנים לא מצליחים לשנות את החוק. וזה נובע מהרבה מאוד סיבות, חלקן תיאומים שהם דווקא די פוריים עם משרד התרבות והספורט ואסור לשכוח שבסופו של דבר, אני אומר את זה פה, בבית המחוקקים, יש סעיפים בחוק שבעצם הופכים את כל מתקני הספורט וכל אירועי הספורט לאירועים לא חוקיים. לא, לא להרים את הגבות, אני יכול להסביר. אני חושב שגם כן יושב - - -
היו"ר דוד צור
גם בתחום של רישוי עסקים?
זאב דיבסק
בוודאי. כי אם כתוב ברישא של החוק שלא יקוים אירוע ספורט אלא אם ניתן רישיון עסק לקיומו, ואין חיה כזאת בכלל, כי רישיון העסק ניתן למתקן הספורט ואם כתוב שמי שאמור למנות את בעלי התפקידים, זה לכאורה בעל רישיון העסק, שזה בכלל פרמטר לא נכון, אנחנו כולנו פה בעצם שותפים לאיזה שהוא דבר עבירה ואנחנו מושכים את זה שלוש וחצי שנים. זה פשוט לא יעלה על הדעת, הדבר הזה.
לואי בדיר
תציין, זאב, שחלק הרבה מהמשחקים מתקיימים ללא רישיון עסק.
זאב דיבסק
נכון.
היו"ר דוד צור
חוק רישוי עסקים שכבר המלצנו, אני גם בוועדה אצלי התייחסתי לזה.
זאב דיבסק
נכון.
היו"ר דוד צור
אמרתי שהוא חייב הסדרה וצריך להגיע אתו וזה לא רק דווקא דרך המשרד, משרד התרבות והספורט, אלא זה חייב הסדרה בכלל, בנושא של רישוי עסקים, עם הבת"פ, עם, הספורט הוא חלק מזה. מתקני הספורט הם חלק מזה.

אוקיי. משרד הספורט, רציתם לומר עוד משהו? לואי, רצית להגיד משהו?
לואי בדיר
כן. אני טיפה רוצה לחזור לנושא הסדרנים.
היו"ר דוד צור
תצג את עצמך, בבקשה.
לואי בדיר
לואי בדיר, מפקח מינהל הספורט, מרכז וחבר המועצה למניעת אלימות בספורט. כידוע לך, אדוני היושב ראש, אנחנו הזכרנו את זה לא מעט פעמים, בשנה האחרונה הכשרנו מעל ל- 1,750 סדרנים חדשים בשוק. אני רוצה גם לפרוטוקול לציין את שיתוף הפעולה הפורה בינינו לבין משטרת ישראל, ההתאחדות לכדורגל וגם איגוד הכדורסל, אבל לצערי, הקריטריונים שקיימים היום בחוק, מונעים מאיתנו מה שנקרא לטייב את איכות הסדרנים או את נהלי האירועים. מתוך אותם 1,700 סדרנים, אני בטוח, לא נגיד 80%, אולי 60%, אנשים שהם בכלל לא ראויים לשמש כסדרנים. אנשים שגם לא יכולים להתמודד עם אלימות במגרשים.
לנושא מערכת המשפט והענישה, צר לי שאין פה שוב פעם שופט או מישהו שמייצג את מערכת המשפט שבאמת נוכל להפנות אליו את כל הסוגיות, את כל הסיבות, את כל הדברים שאנחנו רוצים באמת להעביר לו. כי אני כבר מלווה את המועצה הזאת זו השנה החמישית, כמעט מיום קיומה ושוב, כל שנה וכל חודש אנחנו חוזרים על אותו סיפור של הענישה ושל ההרחקה ושל הכנסת אותם עבריינים וגזענים ואלימים לבתי הסוהר. תודה.
היו"ר דוד צור
אוקיי. אני רוצה לסגור את הסוגיה של האכיפה והשיטור ולפני שנעבור לחלק השני שהמשטרה צריכה להציג, את הנושא של הקמת היחידה ואז נצטרך גם התייחסות של הטוטו. אז אולי כב' השופטת תאמר כמה מילים לגבי העניין הזה.
עדנה בקנשטיין
כן. קודם כל, אולי אתייחס רק לדבר אחרון שנאמר פה, העניין של רישוי עסק וזה מסוג הדברים שאפשר להגיש לבית-המשפט לעניינים מקומיים, בכל מקום אם עסק מתנהל ללא רישיון.
זאב דיבסק
זה המשטרה צריכה.
היו"ר דוד צור
צריך לפני כן להסדיר את החוק בעניין.
זאב דיבסק
קודם צריך להסדיר.
עדנה בקנשטיין
גם היום, גם היום, אם מישהו איננו מתנהל בהתאם לחוק הקיים, אני לא ראיתי שעשו משהו עם זה.
זאב דיבסק
זה בדיוק העניין, שהמשטרה מאפשרת.
עדנה בקנשטיין
האמת היא, אני אומר לך יותר מזה.
היו"ר דוד צור
המשמעות היא לסגור מגרשים. המשטרה דווקא בקטע הזה - - -
זאב דיבסק
אני מוכן לשבת אתך ולהסביר לך בדיוק. גם אדוני היושב ראש מכיר את העניין בשבתו כוועדה.
היו"ר דוד צור
מכיר היטב. המשטרה לוקחת על עצמה פה אחריות.
זאב דיבסק
נכון.
היו"ר דוד צור
לא הייתי רוצה נאמר לראות שבסוף להיות דווקניים ולסגור מגרשים ואירועים, אם ככה הייתי צריך - - -
זאב דיבסק
לא שם, אבל אפשר לזרז את העניין של - - -
היו"ר דוד צור
לסגור את כלל נמל תל-אביב לדוגמה, כי רישוי עסקים זה רעה חולה במדינת ישראל באופן שלא אגזים אם אומר שלמעלה מ- 50% מהעסקים במדינת ישראל פועלים במה שנקרא היתרים זמניים כל הזמן, שמתארכים, הזמניות הזאת מתארכת בערך עשר שנים. הם בהליך. כל הזמן הם בהליך רישוי.
עדנה בקנשטיין
מאחר והיינו באותה עיר, אז אני יכולה לומר לך שגם מקרים כאלה, אז יש קנסות. אתה דוחה אולי את הביצוע של הסגירה, אבל קנסות – יש. אז בואו, אפשר להעמיק את הנושא הזה, אבל זה רק באמת, כי אתה הזכרת. מה שחשוב באמת, הנושא של הדיווח של המשטרה היום. באמת, דיווח שהאיר עיניים, כי ניסינו לקבל דיווחים קודמים והם לא כל-כך האירו עיניים, הם דווקא בלבלו אותנו. אז אני קודם כל מודה לכם על הדיווח דהיום.
שתיים. הנושא של הסדרנים. אני אמרתי את זה כקריאת ביניים ואני חוזרת ואומרת – ישנם מנהלי אירועים שעושים עבודה יוצאת מהכלל, אנשים גם עם רקע שאתה רואה שיש להם גם רקע שהם עסקו בנושא של סדר, אם זה מהמשטרה או אולי אנשי צבא או סתם אנשים שהיו מנהלים של עסקים רציניים ויודעים לעשות את זה יפה גם בתחום הזה.
שוב, גם מה שראו עיני וראיתי מנהל אירועים שעושה עבודה מצוינת ויש מקומות שאתה אפילו לא צריך מנהל אירוע, כי העסק מתנהל מאוד יפה בפני עצמו, הוא רק באמת, ישנו שם כסמכות. אבל מנגד, ישנם מקומות שמנהל האירועים, השאלה אם הוא באמת מנצל את סמכותו כמנהל אירועים באופן כזה שהסדרנים אפילו סרים למרותו באופן שהקהל מרגיש את זה. באופן שהקהל מרגיש בכלל את קיומו בשטח. וכמו שאמרתי קודם, הליגות הנמוכות זה עקב אכילס של כל העניין. שם, חשוב מאוד לערב את המשטרה. אם משאירים את הסדרנים כמו שזה, מה שאני לא בטוחה שזה נכון במקומות כאלה, אבל אם משאירים את זה כמו שזה, צריכה להיות משטרה בעורף או בהישג יד מיידי, כשקורה משהו.
אני לא בטוחה שהיו קורים אירועים מסוימים אם היה שוטר במקום. אני לא בטוחה. אירועים שמתפרצים למגרש, כמו הסיפור של האבא והבן בזמנו. או בכפר קאסם שהיה סיפור. זה דברים שאם יש במקום שוטר, אנשים מפחדים. תסלחו לי שאני אומרת לכם, אבל אתם לא יודעים מה המדים שלכם עושים. אבל אנשים מפחדים. ולכן, אני אומרת שזה שעשו את הסוויץ' לסדרנים, עשו את זה כי לא רצו שיסתובבו אנשי חוק כביכול במדים כי זה אולי הם טענו שמגביר. אני לא בטוחה שזה כך, זה תלוי, צריך לעשות את זה בצורה מושכלת ותלוי במקומות השונים ולפי זה לבדוק איך אפשר לעשות את זה בצורה אחרת ואולי לתקן גם את החוק. בנקודה הזאת שבנסיבות מסוימות, במגרשים מסוימים, תלוי גם בתשתיות, רבותיי. זה גם תלוי בתשתיות. יש מקומות שהמגרש והקהל – חד הם. זה פשוט, אתה רואה את זה, זה לא להאמין. אז לכן אני אומרת, פה יכול להיות שצריך לחשוב אולי לא להיות באופן גורף סדרנים, במקומות שהדבר זועק, אולי כן לחשוב על משטרה. אני פשוט מעלה הרהורים.
לעניין תיקוני החוק, בנושא של המקללים. זה נכון שיש מקללים מוּעדים וכולם, בכל מקום שהם לא יהיו, הם ממש יעשו את מלאכת הקללות שלהם, מרכזים את תשומת הלב, גם זה נותן להם המון כוח, הם הולכים למשחק, כמו משחק כדורסל או כדורגל, עומדים וכל האוהדים, זה כאילו הם, מה שהם לא מעיזים להגיד, קם האחד והיחיד שעושה את זה, וזה דברים שהם מעוררי פלצות. עם כל הכבוד. ולכן, הדברים האלה של, אחד, ישנו סעיף בחוק העונשין שקוראים לו איומים. קללות כמו "אני אחנוק אותך" או אני זה, זהו איום. או "אני אאנוס את בתך", זהו איום, עם כל הכבוד. אז אפשר גם ללכת לפי חוק העונשין, לא מוכרחים ללכת רק לפי חוק איסור אלימות בספורט.
זאב דיבסק
כב' השופטת, סליחה שאני שואל, הוא אומר אני אאנוס את בתך?
עדנה בקנשטיין
כן.
זאב דיבסק
לא, הוא אומר הרבה יותר גרוע.
עדנה בקנשטיין
הוא אומר את זה גם בשפה שהמאוים יבין אותה. אתה מבין? בשפה שהמאוים יבין אותה, שמא תהיה אי-הבנה. אז גם כאן, רבותיי, צריך, אי-אפשר לעבור לסדר. החוק צריך להכניס סעיף שמדבר על אלימות מילולית, הוא ישנו למשל בנושאים של גזענות ועוד בסעיף 25 לחוק אלימות וישנו הסעיף באמת לפי גם השופט שחם, זה עניין של סעיף 18 לחוק למניעת אלימות שהוא סעיף מאוד רחב ואפשר בהחלט להשתמש בו יותר.
מה שאני רוצה לומר פה זה עוד דבר. נכון שמספר הסדרנים ירד, למשטרה. אבל זה באמת מפנה אנשים, או קצינים, נאמר כך, שניתן יהיה לקחת גם חוקרים שיעשו את עבודתם כמו שצריך ולא ידחו דברים ולא ימשכו דברים ובסוף יסגרו את התיק. אנחנו מכירים את זה שבאים, מגישים תלונה, ובינתיים לא עושים, תבוא עוד פעם וזה, התיק נרדם ונעלם. אז זה דבר שאני לא מוכנה לקבל אותו.

לעניין תביעות. תביעות משטרה יכולות לרכז את מספר התיקים האלה באמת, רבותיי, זה בדרך-כלל בסופי שבוע, אני יודעת עכשיו בימי שני וחמישי המשחקים, לרכז את התיקים שנולדים באירועים של אלימות ומייד להגיש אותם. אין פה הרבה חקירות. בייחוד עכשיו, אם יהיו כל תצלומי החזה וכל זה. אבל גם ככה, זה לא תיקים עם הרבה חקירות. אתה מביא שניים-שלושה עדים שהיו בקהל ויש להם עניין לבוא ולהעיד, אתה מביא את הנפגע. זה תיקים שהם לא תיקים של הון ושלטון.
אפשר בהחלט להתרכז ולתת הנחיה ליחידות התביעה במדינת ישראל, התביעה המשטרתית היא בעיקר עוסקת בדברים האלה, ברגע שתיק, שיש, היום לא עוצרים בשביל דברים. פעם עצרו על זה. היום לא עוצרים, היום משחררים עם ערבויות וכו'. אבל תנו לו, אתה יודע מה? שישב יומיים, שבוע במעצר בית ובתוך השבוע הזה שיגישו כתב אישום ויבוא בבית-המשפט תוך 30 יום לשמוע ואפשר לעשות את זה, אם מתלבשים על זה נכון. ואני חושבת שזאת דרך של הרתעה. לא הדרך שבסוף הולכים לקצין מבחן ומקבלים עבודות לתועלת הציבור, בלי שום דבר.
יש לנו שתי רשויות אכיפה. האחת זה רשות הספורט, ההתאחדויות למיניהן. השנייה, זו הרשות הממלכתית. לא הרי זו כזו. מפני שהרשויות של ההתאחדויות הן לא, העבירות שנרשמות אצלן הן לא עבירות שנכנסות לרקורד הפלילי של בן-אדם. ומה שמרתיע אנשים זה הרקורד הפלילי. אז במקרים שבאמת צריך לעשות את זה, תנו לנו יד ונלך, מה אני אומר לכם? תנו לנו יד ונלך. לעשות את זה. ולעשות את זה מהר. ואני אמרתי שאני לקחתי על עצמי, רציתי את הנתונים מכם, לקחתי על עצמי לדבר על זה עם נשיא בית המשפט העליון, עוד לפני שהוא עוזב. שישאיר איזה שהיא - - -
היו"ר דוד צור
רק עכשיו נכנס, לא?
עדנה בקנשטיין
הוא בא לקצר.
היו"ר דוד צור
אוקיי.
עדנה בקנשטיין
זה היה הרי כל הוויכוח. זהו. אז לכן אני אומרת, שאולי ישאיר את חותמו אצלנו. זה הדברים שאני מאוד חושבת.

אני רוצה לומר גם בקטע הזה, למה נורא חשוב לי כל הנושא הזה של האלימות בספורט ולמה אני באמת, באמת רוצה שיקרה משהו ונרתיע. אחד, חשוב לי גם החינוך לעניין הזה ואני אכניס את זה אולי כבר בשלב הזה. כי רבותיי, ההדים של הספורט היום, בציבור, הם הדים שמקרינים על התנהלות החברה. אני אתן לכם דוגמה שהובאה בפניי רק בשבוע שעבר. כשפרץ כל הנושא של המבצע שאנחנו נתונים בו עדיין, מהאגודה, העמותה של ערכים בספורט, קיבלתי דיווח שמאוד מאוד חימם את ליבי.
אני בזמנו ביקרתי בסכנין כשהם פתחו מרכז חינוכי, אני באמת מזמינה גם את חבר הכנסת דוד צור, כי הוא איכפת לו, אני יודעת שאיכפת לו מהעניין, לבוא ולראות את זה. לראות איך באמת בסכנין, בנו מרכז חינוכי לספורטאים, זה ילדים, זה צעירים מילדות ונוער והם מקרינים מסתבר על מה שקורה שם.
אז אם שמענו שבכל מיני ערים ערביות היו הפגנות איומות ואלימות, אז אני קיבלתי משהו שביקשתי, שדווחתי על כך, ביקשתי משחר, שהוא באחים בספורט, ואני מוכרחה לקרוא לכם כמה מילים שתבינו מה החינוך הזה וההשקעה בעניין הזה יכולים לעשות ולהקרין על החברה. זה בפן החינוכי. אני דיברתי על הפן ההרתעתי, שיש לו חשיבות אדירה והחשיבות האדירה היא מיידיות, כי אנשים שוכחים. אם קורה מקרה חדש, אתה כבר שכחת את המקרה הקודם והוא פתאום מתגמד כנגד איזה מקרה יותר קשה. לא, כל מקרה צריך להיות לגופו.
פה אני רוצה לומר את זה כך – בחור בשם, בחור מסכנין, שהוא פעיל בנושא של הספורט, במרכז הזה. הוא, יחד עם צוות של סטודנטים ומתנדבים, פעל לכך שלא תהיה שם הפגנה אלימה והוא מספר – אנחנו קבוצת צעירים שהחלטנו לקחת אחריות ולדאוג שאירועי אוקטובר 2000 לא יחזרו שנית והמנהיגים הצעירים זיהו את מוקדי ההתקהלות של בני נוער ואנשים אחרים, זיהו מראש ועזרו בחיבור הנהגת המבוגרים בעיר, ראש העיר, מנהיגי הדת, יחד עם צעירים, עזרו לרסן את ההפגנות ולא ידעו אלימות שם. לא ידעו שם אלימות, רבותיי, והם כותבים ככה – המנהיגות הצעירה היא זו שידעה לעצור את האלימות. בימים האחרונים, הוא אומר, הבחור, עמדנו במבחן ואני חלק מעמותת ערכים בספורט שמובילה חברה משותפת המבוססת על ערכי סובלנות וכבוד הדדי, במסגרת הפעילות, אנחנו נלחמים באלימות במגרשי הספורט ומחוצה להם. רבותיי, ה-מחוצה להם הזה, מאוד חשוב לי לומר אותו.

דבר נוסף שאני רוצה לאזכר. צריך מצד אחד להשקיע גם בדברים האלה ואנחנו עושים את זה, אבל, והטוטו כמובן עוזר לנו, אבל אני רוצה לומר גם ברוח הימים האלה – אם אנחנו רואים איזו השפעה יכולה להיות לארגון ספורט על חברה גם במצב כל-כך קשה, כמו הסיפור של אותו חייל בודד, שון, שנהרג במלחמה הזאת ומכבי חיפה, לא אחר, מכבי חיפה, שהוא היה מאוהדיה, היא זאת שיצאה בקריאה להלוויה יותר מממלכתית שניתנה לבחור הזה, בשם כל החברה בישראל ובעקבותיה הלכו אחר כך בהר הרצל לגבי חייל בודד נוסף. רבותיי, לספורט יש לומר הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים ואת האמירה הזאת אני רוצה לקדש משני הכיוונים – הרתעה, חינוך, ואתם יודעים מה עוד? תשתיות ראויות.
היו"ר דוד צור
יפה. אורית, כן, רצית להגיד משהו?
אורית רז
כן, רק בקצרה.
היו"ר דוד צור
אורית רז.
אורית רז
מנהלת אגף הנוער בהתאחדות לכדורגל. אני רק רוצה להצטרף למה שידידי מהמשטרה פתח את הישיבה. אנחנו אכן נתקלים בעלייה מאוד גבוהה בסיקור של משחקי ילדים ונוער ודווקא לעניין האלימות לצערי, כל דבר אחר שנעשה בתחום הזה, מקבל אפס חשיפה תקשורתית וחבל. סך-הכל מדובר ב- 17 משחקים, 17,000 משחקים שההתאחדות מנהלת מדי שנה בגילאים האלה. נעשים שם דברים יפהפיים. הדברים הפחות נעימים, שפחות מביאים כבוד לכדורגל ולחברה הישראלית כמובן מקבלים חשיפה מאוד מאוד גדולה בתקשורת.
ניסינו השנה, בעקבות איזושהי בדיקה שעשינו לנושא האלימות, חלק מאוד גדול מהאלימות נעשה דווקא לשופט המשחק ולאיש האמון שם מטעם ההתאחדות על הסדר. ניסינו לתת גם לזה מענה. בחלק מהמשחקים להוריד את השופטים, לראות איך זה משפיע על ההתנהלות של המשחק. היו לזה מסקנות טובות ולא טובות. ה-לא טובות היו שעלו מקרי האלימות בסיפור הזה והמסקנות הטובות זה שהבנו שציבור ההורים בישראל מאוד רוצה את השופטים חזרה במגרשים, מחבק אותם חזרה, כדי לחבוט בהם שוב.
דבר נוסף שאני רוצה לתת פה את הדעת, הוא עניין המשחקים המעורבים. לפני שנתיים התחלנו לבצע אינטגרציה בליגות הילדים. הילדים הקטנטנים, ממש ילדים בני עשר, 11 ו- 12, הליגות שלנו בגילאים האלה, מעורבות. זה אומר שיש ליגה במרכז הארץ שמחצית מהליגה היא ליגה מהמגזר ומחצית מהליגה היא יישובים במרכז הארץ, בשביל לפתוח את הילדים לקבלת האחר. הכדורגל מבצע גישור מאוד רחב בעניין הזה וגורם לילדים להבין שהם משחקים כדורגל ומכירים את כלל החברה הישראלית.
גם בעניין הזה, המשחקים האלה מתבצעים ללא כוחות וללא סדרנות וללא שום דבר בעניין הזה. רוב המשחקים, אני מדגישה, עוברים בצורה מופתית והקהלים מתנהגים בצורה מופתית ויש קבלות פנים בשני הצדדים שמאוד מחברים את האנשים. היה מקרה מקסים בין מכבי תל-אביב לטייבה. אני אישית הוזמנתי לסיום העונה בטייבה לפני חודש, היה חיבור מאוד יפה בין שתי קבוצות ילדים בני 13. הם באו לבקר את אלה. בסוף השנה הזמינו את ההורים של מכבי תל-אביב, יש חיבורים מאוד מאוד יפים. אבל צריך לתת על זה את העניין הזה גם בעניין של, גם בנושא השיטור כי אנחנו נכנסים או-טו-טו לעונה חדשה והרבה פניות מתקבלות לכאן ולכאן, בתקופה הזו, להוציא את הקבוצות האלה מהליגות, להגביר שם שיטור, סדרנות ולתת את הדעת גם בעניין הזה.
אני מדגישה שגם קבוצות מהמגזר שאמורות להגיע למרכז הארץ חוששות ומבקשות מאיתנו לצאת מהליגות האלה. זה לא משהו שאנחנו רוצים לעשות אותו. לא רוצים לעשות את ההפרדה הזו בכדורגל וחשוב לנו שהכוחות ייתנו פה את הדעת.

לנו יש פתרונות לעניין הזה. גם לנושא האלימות המילולית מאוד קשה לנו לטפל בזה כמו שאיגוד הכדורסל מטפל בזה לצערי הרב, ומאוד הייתי שמחה לאמץ את השיטה שלהם. אבל בגלל האמצעים הטכניים שעומדים לרשותנו, אין לנו אפשרות להוציא החוצה אנשים שמקללים, אין לנו לאן להוציא אותם, הם כבר בחוץ ולכן ניסינו לתת לזה מענה באמצעות פרויקט משקיפים, שנפל מסיבות תקציביות וחבל.
המטרה של פרויקט משקיפים הוא לקחת אזרחים ואפילו כמתנדבים ולנתב את הילדים ואת ההורים למשהו חיובי דווקא ולתת להם אולי פרסים על עידוד ובאמצעות המשקיפים האלה לקבל איזו שהיא תמונה נרחבת. לצערי, הדברים האלה הולכים ונופלים, בגלל קשיים כלכליים ותקציביים שההתאחדות היא חלק מהם. אני חושבת שזה צריך לבוא לפתחה של המועצה למניעת אלימות או כל גורם ולהיות פרויקטים לאומיים לכל ענפי הספורט. כי אותם ילדים שהיום אנחנו מחנכים אותם, מחר הם נמצאים כאוהדים במגרשי הכדורגל ושווה להשקיע בהם היום ולחנך אותם בעניין הזה.

כנ"ל לגבי הסברה. התחלנו פרויקט יפהפה עם שופטי כדורגל שהולכים לבתי-ספר וגם למועדונים ומסבירים על ההיבט שלהם כשופטים, כספורטאים, כאנשים שחווים אלימות. הדבר הזה מאוד מוצלח ושוב, לצערי, נפל מטעמים תקציביים וחבל. זהו.
דני דה לנגה
אבקש לומר הערה קצרה, ברשותך.
היו"ר דוד צור
כן.
דני דה לנגה
אני בתחום אירועי ספורט במשטרה, חטיבת האבטחה. אני רוצה להתייחס דווקא לדברים שאמרה הגברת רז מההתאחדות ואולי גם לחבר את זה לנושא משחקי כדורגל ללא רישיון עסק או כן רישיון עסק. קודם כל, באופן עקרוני, יש הקפדה גבוהה מאוד, עם זהירות ראויה אני אומר את זה, ויש הקפדה גבוהה מאוד על קיום אירועי ספורט במקומות שבהם יש רישוי, נקודה. במקומות שבהם אין רישוי, לא יתקיימו אירועים ובוטלו לא פעם ולא פעמיים אירועים, בגלל שלא היה רישוי. לאו דווקא בגלל משטרה, פשוט לא הוסדר הרישוי מול הרשות המקומית. יש הקפדה גבוהה.

במקומות שבהם לא היתה הקפדה ובמקומות שבהם מנהלי אירוע הועמדו לדין ומנהלי מתקנים הועמדו לדין, היו דווקא במקומות שבהם התנהלו משחקי נוער. לא ברורה לי ההפרדה שההתאחדות עושה, כי כאשר יש צו סגירה או אין אישור או אין רישוי, אנחנו מקפידים להודיע אז ההתאחדות, יש שיתוף פעולה מעולה, גם עם הליגה הבכירה וגם עם הליגה החובבנית. כולם יודעים. במקומות שבהם אין הקפדה, זה דווקא במשחקי נוער, משום מה, אבל גם פה אנחנו זוכים לשיתוף פעולה עם הגב' רז ולי באופן עקרוני אני אומר שבכל פעם שאנחנו פונים ומצביעים על בעיה, אז משתדלים להקפיד, אבל במקומות שבהם היתה חריגה והועמדו לדין, זה דווקא במשחקי נוער. לא ברורה לי ההפרדה שוב פעם, אבל אני בטוח שאנחנו לקראת תיקון המצב לעתיד לבוא.

לגבי שיטור לנוער. אני חייב להצביע פה על בעיה. ההתאחדות בהסכם שלה מול המשטרה, באופן חד משמעי גורף אפילו, לא תממן שיטור בשכר למשחקי נוער, זה החלטה שהתקבלה בהתאחדות וזו הערה לגבי השיטור במשחקי נוער. במקומות שבהם אנחנו מצביעים על פערים ונתקלים במשחקים שהמפגש הוא רגיש והשטח אומר – יש פה בעיה ואנחנו צריכים שיטור לשים שם, אנחנו נתקלים בבעיה לא פשוטה ונאלצים לעבור לא מעט תחנות כדי להגיע לאישור עקרוני לממן את אותם שוטרים. היו מקרים שבהם הגיעו שוטרים למרות אישור והיתה אחר-כך בעיה לגבות את הכסף. תודה.
היו"ר דוד צור
אני חייב להעיר לעניין הזה, ככה. למשחקים האלה של ילדים, שהרי אין בהם מכירת כרטיסים, אם יש פוטנציאל של אלימות ועדיין לא אושר שיטור בשכר, התחנה חייבת להיות מיודעת על קיומו של המשחק וגם אם צריך, וזה בשבתות בבוקר בדרך-כלל, להקצות ניידת שתעבור לשם, גם אם זה לא בשכר. בסוף, אסור להתבלבל, אתה אמנם עוסק בתחום הזה של עבודה בשכר ושיטור במגרשים וכן הלאה, שלא כמו המשחקים האחרים שבהם מוכרים כרטיסים ומתנהלים, אחריות משטרת ישראל לסדר הציבורי מתוקף פקודת המשטרה וזה תמיד צריך לזכור מלמעלה, היתה ונשארה, לא משנה חוק הספורט, הכל בא להסדיר בסוף כל מיני מצבים שבהם באים לתת כלים נוספים למשטרה לממש את האחריות שיש להם בחוק לשמירה על הסדר. ולכן גם אם לא אושרו שוטרים בשכר, אין המשמעות שצריך עכשיו לתת שם להורים להתקוטט האחד עם השני ושייגרם נזק. אני בטוח שלא לזה התכוונת אבל אני אומר לך את זה כמי שהיה גם שם וגם מסתכל על זה מפה. לכן צריך לזכור את זה תמיד.
לילי, רצית להגיד משהו קודם?
לילי הלפרין
כן. רציתי דווקא להתייחס ליום שאחרי המערכה הזו, שמתקיימת בציבור, בין היתר ועל ההסתה והקריאות התוקפניות שבאמת חצו כל דבר ועניין ואני חושבת שאתם צריכים להיות ערוכים לחידוש המשחקים בעוד כחודש לרמה אחרת של אלימות ואני לא שמעתי את זה עד עכשיו פה. נחצו כל הקווים, קווי האלימות האפשריים.
אני הייתי בהפגנה של בני הנוער, מכיוון שאני עובדת עם אוהדי בית"ר, אני הרבה בירושלים שם בהפגנות של בני הנוער שהיו ערב או ביום שנרצח הנער בשועפט וראיתי את ההתנהגות של הילדים שהיו שם, ילדים. היו שם ילדים בני שבע, שמונה, כלפי השוטרים. לא יודעת מה לעשות עם השוטרים, הם היו כל-כך מאופקים, הם נעמדו, הם קיללו אותם, הנערים האלה קיללו שוטרים במדים, לא סדרנים וראיתי את האיפוק של המשטרה, באמת ליבי יצא אליהם, היה ממש, וכל פעם הביאו עוד עזרה ועוד עזרה. הם פשוט התגרו בהם.
כלומר, כאן הכוונה רק להגדיל את מספר הסדרנים, לדעתי לא יעזור. הערעור לממסד, הערעור לשלטון, ההרגשה הזאת של חציית קווים שהיא לא, לא קמה איזה זעקה גדולה יותר, ואני פניתי לשר החינוך ואמרתי לו שלא ייתכן, זה פשוט הולך ומעמיק והתפקיד של פה של המחוקק ושל הממשלה, לזעוק את זה. החברה פשוט תקרוס וזה יבוא לידי ביטוי במגרשים.

דבר שני, אני חושבת שהיתה איזו אמירה כנגד מאמן קבוצת בני נוער מבאר-שבע? מה התפקיד שלו?
אורית רז
לא, הוא שחקן, קפטן.
לילי הלפרין
הקפטן? אוקיי. על שריפת ה, לתאי הגזים. אני לא יודעת, תראו, היה כתוב שהוא קיבל איזו שהיא ענישה, אבל לא מספיק ראויה כי אני יודעת שעם הילדים שאני רואה אותם, הם אמרו לי על זה, איזה קריצה, כן? הוא התנצל כביכול, אבל הם בעצמם אומרים לי – הוא לא התכוון להתנצל. ההתנצלות היא למען יצאת ידי חובה או ככה להשקיט משהו. לכן האמירה פה צריכה להיות מאוד חזקה.
אני חושבת שאנחנו מעבר רק לעניין של הספורט, עניין של משהו חברתי שהחודש הזה ייזכר בהיסטוריה היהודית כחודש קשה, חודש קשה ואני חושבת שפה תתכוננו, המועצה והשוטרים צריכים להתכונן לגל חדש עם המון לגיטימציה, מה עוד שאלימות במגרשי הכדורגל זוכה ממילא ללגיטימציה, כן? יש המון חוקרים שאתם יודעים, האמירה זה לא מה שהם אומרים לי כל הזמן, כן? זה לא קונצרט, מותר להגיד את זה, כן? יש חוקים אחרים, כאילו, במגרשי הספורט. יש להם גם איזה אידיאולוגיה כזו שמותר. אז לזה, ובנוסף להתלהמות הקיימת, ממש, איך אומרים? לחזק אתכם ותתכוננו.
היו"ר דוד צור
כן. הקרן החדשה, רצית להגיד משהו?
ליאור ליברובסקי
לא, רק התייחסתי לעניין הזה שבאמת אני דווקא רוצה לציין שהפועל באר שבע, אני חושב שכן פעלה נכון, זאת אומרת שגם השעתה את השחקן לתקופה, גם שאלה את סרט הקפטן, אבל באמת, יצאנו עכשיו קצת לראות מה קורה באתרים ובפייסבוק ואני לא יודע אם - - -
היו"ר דוד צור
מי זה הקפטן שם?
ליאור ליברובסקי
זו קבוצת הנוער של באר שבע ורואים עלייה בכל מה שקשור ואם בכלל גם אחד הרוצחים שם איכשהו קשור ל-לה פמיליה, אז בכלל זה צריך להדליק נורות אזהרה ורואים גם בעמודי פייסבוק רשמיים של בית"ר ושל מכבי תל-אביב גם, של אוהדים שקוראים קריאות. יש שחקן ערבי במכבי תל-אביב, ראדי, והם, אפרופו החודש האחרון, ואני ממש מתחבר לדברים של לילי, איזה שהיא עליית מדרגה.
קריאה
טוואטחה בחיפה?
ליאור ליברובסקי
כן.
משה עגייב
דרך אגב, הוא הותקף אתמול באוסטריה.
ליאור ליברובסקי
הוא לא עשה כלום.
משה עגייב
הוא הותקף. הוא אחד מאלה שהותקפו אתמול על-ידי פלסטינאים וטורקים.
היו"ר דוד צור
הם יודעים להבדיל מי זה מי?
משה עגייב
הם לא יודעים.
היו"ר דוד צור
זאב, רצית להגיד עוד משהו?
זאב דיבסק
כן.
היו"ר דוד צור
לפני שאנחנו עוברים לפרק השני. כי אני חייב, הטוטו גם.
זאב דיבסק
רציתי לדבר על שנת 2014. עונת הספורט הקרובה. אז אם אתם רוצים להתחיל את זה בסדר אחר, זה בסדר.
היו"ר דוד צור
אני רוצה שיציגו גם את הזה. תכף אני אתייחס בכמה מילים לענייני אכיפה גם ואני מעדיף קודם לגמור את הנושא ואז אני אסכם את כל הדיון. מה שכן, בקצרה, תציגו את הרציונל של הקמת היחידה.
ירון מטס
אני ראש מחלקת תכנון באגף התכנון. בעצם, המפכ"ל הנחה את אגף התכנון בעצם לעשות עבודה ביחד עם אגף החקירות והמודיעין, לתת מענה משטרתי ממוקד לתופעה הזאת, שבעצם מדברת על שתי פלטפורמות. פלטפורמה אחת מדברת על אלימות במגרשים, כמו שראינו בדיון הזה, הופכת להיות מאתגרת הרבה יותר והתחום השני זה תחום ההימורים, שהוא, צריכים לזכור גם שהוא מהווה ענף כלכלי מאוד רחב לארגוני הפשיעה וחלק ממנו נעשה בתווך האינטרנטי, חלק ממנו נעשה במרחב הפיסי.
היו"ר דוד צור
עד שתתארגנו על המצגת, אני רוצה להגיד כמה מילים, לסכם את נושא האכיפה. תראו, קודם כל, הנתונים שהוצגו פה מראים באמת גם על מגמה חיובית וגם של תשומת לב לענייני האכיפה. נאמר פה גם בעיקר על-ידי עדלי וההתאחדות נדמה לי גם בעניין הזה, שיעסקו בעניין של הענישה הקולקטיבית אל מול הענישה הפרטנית. אז קודם כל, ההתאחדות לכדורגל וגם הכדורסל, יש את האחריות לעניין האענישה של הקבוצות שאינן עומדות או תואמות את התקנון שלשמם בעצם התארגנו, התאגדו הקבוצות, בתוך הארגונים האלה וכפי שאמרה גם השופטת כאן קודם, שתי מערכות האכיפה האלה, הן הולכות יחד וצריכות להסתכל עין בעין, כדי להגיע לאותה מטרה.
אנחנו הצבענו על התופעה הזאת שבה יש גם זליגה, אם לא אפילו המקור של אלימות שהיא דווקא במגרשים על-ידי בעלי תפקידים, שחקנים, מאמנים, מעסים או אחרים והיא גם מייצרת איזה שהיא גם אפקט של השפעה וגם אפקט חינוכי רע, שמקרין על היציעים וככזה, צריך לעשות את ההבחנה בין הענישה שנעשית בתקנונים, על-פי התקנונים של האיגודים, לבין זה שהמשטרה צריכה לקחת לעצמה את הענישה הפרטנית. כי צודקת פה לילי שאמרה קודם, לכאורה יש פה איזה נאמר תודעה או איזה נרטיב שאומר – זה מקום שבו מתנהל משחק ולכן צריך להתייחס אחרת ממה שהיינו מתייחסים אילו זה היה קורה מחוץ לאצטדיונים. יש עבירות שהן עבירות, הן אותן עבירות גם אם הן מתקיימות בתוך כתלי המגרש וגם מחוץ לכתלי המגרש.
לכן אמרתי, האחריות של משטרת ישראל, גם בהתקיים חוק הספורט הספציפי הזה, לא מתייתרת, לא עולה לסדר הציבורי, לא בתוך המגרש, לא מחוץ למגרש ולכן משימות המשטרה בעניין הזה היו ונשארו. הדבר היחידי שהחוק הזה עשה, הוא בעצם אמר – לכאורה, האחריות נשארת לפתחכם, רק את האחריות הזו תממשו גם דרך פיקוח של אותם מנהלי אירוע, מאבטחים, סדרנים וכן הלאה. וזה בעייתי, זה לא פשוט, כי זה בעצם האחריות כמעט לא הוסרה מכם לחלוטין, אבל מצד שני, חלק בעצם אתם עם ידיים יחסית יותר קשורות.
יחד עם זאת, המגמה הזאת שאתם מצביעים עליה של הוצאת השוטרים מהמגרשים וגם החיסכון העקיף שיש בעניין הזה, גם לקבוצות, אמור היה נאמר לא להתבטל, נוכח התשלום לסדרנים. כי זה צריך היה להיות פה איזה איזון שצריך לבדוק אותו שבסוף, אולי בגלל שנאמר כאן, בגלל היעדר תחרותיות בין החברות הסדרנים, נוצר פה מצב שבו איזה דואפול כזה ולכן יש פה העלאה אל מחירים וניצול של מצב. את הדבר הזה צריך להסדיר. המשטרה צריכה להיכנס לעובי הקורה, לגבי אותם, כי אתם גורם מנחה של החברות האלה, יחד עם משרד הספורט ועם האיגודים, כדי לראות שהדבר הזה בסופו של דבר התקיים וכן תהיה תחרות כזאת שתאפשר נאמר את הכסף הזה שייוותר מהאבטחה ושיטור, להפנות להסברה, לחינוך ולעוד דברים נוספים שבטח ההתאחדויות ימצאו לזה, והקבוצות, מקום.
לעניין הטכנולוגיות. זה רק מבורך. כלומר, כל נושא המצלמות על השוטרים או על המאבטחים, כפי שהציע פה גיא, רק תעזור ותהיה יותר טובה, היא יכולה להיות גם להסברה היא טובה. אני בכלל חושב שצריך יותר להשקיע בדברור. צודקת פה אורית, אבל זה סיפור של כלב נשך אדם או אדם נשך כלב. אז התקשורת, לא מעניין אותה שאתם עושים דברים טובים. התקשורת באמת תל לדברים השליליים. אז צריך לראות שאנחנו גם פרו אקטיביים בנושא התקשורתי וזה שלא באמת מפרסמים, אני אומר, גם פרויקט כזה, כדאי מאוד לפרסם אותו בסכנין, כי על רקע כל ההתלהמות הגדולה והאמירות הגזעניות וגם האחרות, דווקא פרויקט כזה, יש בו המון ואני חושב שגם אפילו יהיה בו עניין לפרסם אותו כי הוא באמת מראה - - -
עדנה בקנשטיין
אני רוצה לומר, שאחד הדברים שאני עכשיו פועלת זה לקבל, באמת אני, גם סיפרתי לך את זה, לקבל דובר למועצה, כי יש חשיבות שהציבור ידע. הציבור, צריך להיות לנו פה שיעביר את זה לציבור וגם לראות, שגם ייראה וגם ישמע וגם ידע מה נעשה. וזה נורא חשוב. מאוד מאוד חשוב. כי ככה אנחנו יושבים בחדר הזה ואנחנו יוצאים מפה וכאילו, איך אמרו? לא פרסמת – לא עשית.
היו"ר דוד צור
אצלנו עוד זה משודר, חלק מתעניין וחלק כן.
עדנה בקנשטיין
נכון. נכון.
היו"ר דוד צור
רישוי עסקים, תראו הסוגיה, יצאה פה מירב, אבל אני מבקש להבהיר לה. קודם כל, נושא רישוי עסקים עלה כבר בדיונים הקודמים. אז קודם כל, בכלל חוק רישוי עסקים הוא חוק שדורש עדכון ותיקון. אבל לנושא של האצטדיונים ספציפית, הנושא של האצטדיונים והמגרשים בתוך כלל רישוי העסקים, אין ספק שהוא סוגיה שצריך לתת עליה את הדעת.
צודק בסך-הכל שמפקדי המרחבים והמחוזות במשטרה, מאוד מקפידים שגם אם יש איזה שהן בעיות נאמר פרוצדוראליות או מנהליות, עדיין סידורי הבטיחות הנדרשים לקיומם של המשחקים, היה ונשאר תחת עינו הפקוחה של מפקד התחנה, מרחב מחוז, כי בעניין הזה לא רוצים לחזור לטראומת ערד ועוד אירועים אחרים שהמשטרה גוררת אחריה ולכן נושא רישוי עסקים הוא לא מוסדר כראוי עדיין בחוק וצריך להסדיר אותו. אני מסכים עם זאב לגמרי, כמי שאתה מלווה את זה כבר שנים ארוכות, יכול להיות שזה צריך לבוא מיוזמתכם, יכול להיות שזה צריך לבוא מיוזמת המשרד לביטחון פנים או משרד הספורט, אבל לפחות שיסדיר את הנושא הזה של רישוי העסקים לאצטדיונים.
זאב דיבסק
אני רוצה רק לומר בעניין הזה, ברשותך, זו סוגיה מאוד חשובה. אנחנו בעצם, על-פי חוק רישוי עסקים, רשיון העסק למתקני הספורט במדינת ישראל מסתיים בדיוק בעוד שבוע, ב- 31.7.
היו"ר דוד צור
איזו ועדה אמורה להאריך את התוקף של זה?
זאב דיבסק
שום ועדה, מה זאת אומרת? זה חידוש רישיון עסק, מחדש.
היו"ר דוד צור
אוקיי, אבל זה נעשה פרוצדוראלית קבוע, לא מול הרשות.
זאב דיבסק
אני רוצה שתדע וכדאי שהוועדה תדע, נכון לרגע זה, צריכים להתחיל את תהליך החידוש שלושה חודשים לפני שפג התוקף, דהיינו, 31.7 - - -
היו"ר דוד צור
ולא בוצע?
זאב דיבסק
יש שני מתקני ספורט בכל מדינת ישראל, שקיבלו מאיתנו רישיון עסק לשנת 2014 – 2015.
משה עגייב
שלושה, זאב.
זאב דיבסק
מי זה השלישי?
משה עגייב
נתת היום לסמי עופר, היום נתתם.
זאב דיבסק
נכון. אז מי זה?
משה עגייב
זה השלישי. עכו, בלומפילד, רמלה וזה, ארבע.
זאב דיבסק
בלומפילד לא קיבלה רישוי. זהו. זה כל המתקנים.
היו"ר דוד צור
זה ריטואל שאני מכיר כל השנים. אני לא מתרגש מזה. זה רע מאוד שזה כך, אבל לא מתרגש מזה.
משה עגייב
אם כבר מדברים על זה, אנחנו המדינה היחידה בעולם שכל שנה צריך לחדש את רישוי העסק באצטדיון. אם אני פותח בית קפה אני מחדש אותו אחת לארבע שנים, אם יש לי אצטדיון כדורגל – אחת לשנה. לא יודע למה.
זאב דיבסק
יש הצדקה.
משה עגייב
למה?
זאב דיבסק
כי יש הרבה מאוד דברים.
היו"ר דוד צור
אני הייתי עושה דיון נפרד לענייני רישוי עסקים, כי זה נושא מאוד זה, אנחנו פה בנושא אחר, כרגע.
זאב דיבסק
אחרי משחק, הכל משתנה.
היו"ר דוד צור
אני רוצה כרגע לעבור דווקא לעניין, תראו, אני לא דיברתי פה על נושא המניעה וכן הלאה, כי אנחנו עושים דיונים נפרדים לעניין הזה, לכן זה נושא מאוד ספציפי שבו רצינו להתרכז בשני הנושאים האלה – של האכיפה והיחידה. אז בואו תציגו את הרציונל רק בקצרה ותגידו פחות או יותר איך אתם הייתם רואים את זה.
ירון מטס
בנוסף, גם היום זו אחריות של המשטרה וכשמסתכלים על תיקי הימורים, יש כמה מאות תיקי הימורים בשנה ונשאל פה מקודם לגבי תיקי חקירה, אז מחוז תל-אביב הוא המחוז המוביל בתיקי חקירה בתחום של אלימות בספורט, יש גם כמה - - -
יונתן זייטק
תציג את זה וזהו.
ירון מטס
זה בסדר, אני אגיד בעל-פה, זה מספיק. יש גם כמה תיקים על קריאות גזעניות, אבל זה כמה מאות בודדות של תיקים, לא יותר מזה.
עדנה בקנשטיין
מאיזו שנה?
ירון מטס
2013.
עדנה בקנשטיין
הכל 2013?
ירון מטס
כן.
עדנה בקנשטיין
אנחנו כבר גומרים את 2014.
קריאה
כמה מאות זה מעט?
ירון מטס
מאות בודדות.
היו"ר דוד צור
הוא מציג נתון?
ירון מטס
כן, מציג נתון. נתתי, מבחינתך זה הרבה, בסדר. בסוף מה שבעצם הרעיון המסדר פה זה להקים יחידה ארצית, שבעצם תמקד את הקשב לנושא הזה, כמו שאמרתי, בשני היבטים, בהיבט הראשון, של האלימות במגרשים, וההיבט השני זה ההיבט, כל הנושא של ההימורים, התחום, כל המעטפת פה תהיה כוח סד"צי שנותן תגובה וכוח מודיעיני איסוף, חקירות, שנותן בעצם את המעטפת, זה בעצם הרעיון המסדר. תהיה יחידה ארצית.

מעבר לזה, אנחנו מעבים גם את היחידות שמטפלות בסייבר, כדי, עוד פעם, הכל זה עניין של מודיעין, איסוף גלוי ומודיעיני, כדי לתת תוקף, לטפל בסוגיות שאנחנו מדברים פה. זה ייעוד היחידה. הראשון זה טיפול באירועים הנוגעים לאלימות בספורט, אירועי סד"צ במגרשי הספורט ובאירועים מחוץ למגרשים הנוגעים לתחום הספורט והנושא השני זה כל מה שאמרתי, נושא החקירות, האיסוף המודיעיני, לרבות טיפול בעבירות הנוגעות להימורים בלתי חוקיים, גזענות ועבירות אלימות. זה הייעוד של היחידה. מה שאתם רואים פה זה התפישה המבצעית. אתם תראו את המבנה ותבינו, אחד זה זרוע אג"מי שבעצם בנויה מחמש זרועות של יס"מ, אנשי יס"מ, זה המהות של היחידה.
היו"ר דוד צור
על-פי חלוקה למחוזות?
ירון מטס
זו יחידה ארצית, אנחנו אחרי זה, בתפישת הפעלה אני אראה איך אנחנו עובדים מול המחוז כי בסוף המפקד הטריטוריאלי, האחריות היא שלו.
היו"ר דוד צור
היא כאילו בנויה לפיצול של חמישה צוותים?
ירון מטס
כן. והחלק, הזרוע האח"מי, כמו שאמרנו, אפשר לעבור הלאה, זה נראה לי מובן, תעברו. תעברו הלאה למבנה. זה המבנה של היחידה. כשהזרוע המבצעית זה בעצם עיקר הכוח של היחידה, שהיא מונה, בעצם יש יחידות כאלה, הן ממוקדות במשטרה, כמו מתפ"ה, מי שמכיר, יואב.
עדנה בקנשטיין
כדאי שאת כל ראשי התיבות תגיד אותם, כי אני כבר התבלבלתי. חשבתי שאני מכירה הכל.
ירון מטס
אוקיי. ראש אג"מ, ראש אגף המבצעים, בעצם היחידה הזאת כפופה אליו, כמו שאתם רואים פה יש פה תמהיל מיוחד שיש פה כוח אח"מי, שנכנס לתוך הכוח המבצעי, כדי לתת לו יכולת ממוקדת יותר לעבוד, על-ידי הכוונה מודיעינית ואחרי זה גם סגירת מעגלים של חקירות, כדי בסוף להיות אפקטיביים יותר. זה המבנה. כמובן, יש לנו גם, כמו שאמרתי, גם מעטפת ארצית של, בלהב ובאח"מ, התוכנית התקציבית שהיא תמיד הסוגיה המפחידה בתוכניות האלה, בעצם מדברת על תקציב שוטף של 50 מיליון שקל בשנה ועוד תקציב חד פעמי של 28 מיליון.
מה שאתם רואים פה על 2014 זה החלק היחסי מתוך השנה, בגלל זה הסכומים נמוכים יותר. אבל בסך-הכל מדברים פה על יחידה שהעלות שלה כ- 80 מיליון ש"ח, שמהשנה השנייה העלות השוטפת של מי שיודע, זה בעיקר השכר של השוטרים, שזאת העלות המרכזית ביחידה הזאת, מעבר לטכנולוגיות, אבל בפרופורציה, עלות כוח האדם, עלות השכר היא העלות הגבוהה ביותר בכל תוכנית כזאת. בעצם, מימון היחידה, כמו שהנחה המפכ"ל, יהיה מימון חיצוני.
יש כאן סוגיה משפטית, שאני מתאר לעצמי שהיועצים המשפטיים יידרשו לה, נצטרך למצוא רק פיתרון ממה שנאמר פה. סך-הכל, המפכ"ל אישר את הקמת היחידה. ברגע שהיא תוקם, המשטרה תפעל בצורה ממוקדת, יותר ממה שהיא עושה היום, כדי לטפל בתופעה הזאת ולהוריד אותה. תודה.
עדנה בקנשטיין
תבורכו.
קריאה
זה במידה ונתגבר על המגבלות המשפטיות, כך כתוב בסיפא.
ירון מטס
נכון.
היו"ר דוד צור
אוקיי. קודם כל, אני ארצה רגע לדבר דווקא על החשיבה המבצעית, פחות לרגע על העניין המשפטי, אני אחזור לשם, ולשאול כמה שאלות. קודם כל, האם בניתם את היחידה באופן שהיא בעצם כפופה לראש אג"מ?
ירון מטס
כן.
היו"ר דוד צור
לגמרי. ויש בזה חכמה, בהקשר של הטיפול בהפרות הסדר, הנושא של הגזענות.
ירון מטס
לייצר גמישות, בעצם.
היו"ר דוד צור
גם הנושא של הדסק המודיעיני, שתומך, שזו גם המלצה, אגב, שהיא גם קיימת לעניין הזה של תמיכה במניעה ועקירה של אירועים עוד טרם התרחשותם, ביחידות. אז פעם אחת אתה מדבר אתי קצת על העניין של הזיקה בין המטה הארצי לבין היחידות בשטח, עד כמה הדבר הזה בסוף, כיחידה ארצית, תהיה לו את הזיקה הישירה. דבר נוסף, האם, האם וכמה, יחידה כזאת ארצית, אמורה לחסוך מהתקציב שמוקצה ממילא היום לתחום השיטור. זאת אומרת, האם היא on top of it או שהיא תהיה בסוף כזאת שבמקומות שהיא תופעל, אז לא יהיה בכלל צורך בכוח שיטור, לדוגמה, ואז ממילא זה לא יהיה בעבודה בשיטור, כי זו יחידה שמוקמת מתקציב אקסוגני, והיא בעצם אמורה לפעול במסגרת האחריות שלה.
הדבר השלישי, שמעניין יותר בצדק את מפעל הפיס, פחות את הטוטו אולי, גם את הטוטו, אבל פחות, זה נאמר, עד כמה בעצם הזרוע האח"מית הזאת של ה- 19 איש שהיא לא כלולה, או כן, את הנושא המודיעיני?
ירון מטס
היא כן כלולה.
היו"ר דוד צור
היא כן כלולה?
ירון מטס
כן.
היו"ר דוד צור
אז האם בכלל היא מטפלת בתחום של ההימורים, היא תטפל בתחום ההימורים הבלתי חוקיים, שקשורים לאותם גופים שפוגעים בהימורים החוקיים, במסגרת האג"מ או במסגרת להב 433?
ירון מטס
כמו שאמרתי, יש לנו גם מעטפת ששמנו בודדים בלהב 433. אבל מי שיזרים את המידע, זו אותה יחידה.
היו"ר דוד צור
מי יטפל בנושא החקירתי ובבניית התיקים?
ירון מטס
היחידה הזאת, שמנו פה. עוד פעם, זה יהיה בין, תלוי מה היקף התיק.
היו"ר דוד צור
אין פה איזו דיספרופורציה, מבחינת ההקצאה של הכמויות והמשאבים?
ירון מטס
כמות החוקרים ששמנו פה היא כמות יחסית קטנה. שמנו פה, שמנו ארבעה חוקרים - - -
היו"ר דוד צור
שאמורים לטפל גם בתיקי האלימות וגם בתיקי ה - - -
ירון מטס
כאשר התיקים יהיו תיקים גדולים שמצריכים - - -
עדנה בקנשטיין
גם הימורים וגם - - -
ירון מטס
הימורים. אז כמובן שזה יעבור לטיפול להב 433, על-ידי הכוחות שיש לנו שם, היום.
היו"ר דוד צור
אני אומר את זה, אני לא מבין כלום בזה, כן?
ירון מטס
אוקיי.
היו"ר דוד צור
לא מבין במשטרה כלום. אני עדיין אומר, יש פה דיספרופורציה אדירה בין הזרוע האח"מית לזרוע האג"מית. זאת אומרת, על פניו זה כאילו מאוד בולט, אז צריך להסביר את הרציונל.
ירון מטס
הרציונל פה שהזרוע האח"מית, יש במשטרה מעגלים נוספים שיכולים לטפל בסוגיות האלה, בסוף יש את להב 433.
היו"ר דוד צור
גם באג"מ יש, לא? אין יס"מ לכל מחוז?
ירון מטס
יש יס"מ לכל מחוז, כשיש - - -
היו"ר דוד צור
דווקא המעטפת האג"מית, אם יורשה לי להעיר, היא הרבה יותר חזקה מאשר המעטפת האח"מית.
ירון מטס
נכון. אבל כמו שאמרתם, שאתם, שאנחנו רוצים תגובה מיידית, הכוח הזה מוכוון רק לנושא הזה. כמו שאתה יודע, יס"מ, יש לנו בכל מחוז, אבל הוא מוכוון לפעילויות אחרות של המשטרה. המשטרה לא יכולה להתחייב שהיא תעמיד - - -
היו"ר דוד צור
ואיך זה, איך זה יוריד, אם בכלל, סד"כים של הקצאה של שיטור במגרשים?
ירון מטס
אתה רואה גם את ההיקפים. זה לא עומד בפרופורציה לסד"כים של השיטור שמוקצים היום. אני מתאר לעצמי שזה ישפיע במידה מסוימת, אבל זה בטח לא יחליף. רמ"ט אבטחה פה יכול - - -
היו"ר דוד צור
אם יופעלו למשחקים רגישים במיוחד, זה הרעיון.
עמרי קולין
משחקים בעייתיים יקחו במאה אחוז.
ירון מטס
כשנצטרך להפעיל כוח אגרוף נפעיל את כל הכוח במקומות הבעייתיים. בסוף זה רק 100 שוטרים.
היו"ר דוד צור
האם הכנתם דפ"א נוספת, שהיא יותר מצמצמת בסד"כ שלה מאשר מאה ומשהו איש?
ירון מטס
כרגע, זה מה שהמפכ"ל אישר. ראש אג"ת דיבר אתך אתמול ואמר לך שבהתאם להערכת מצב שנעשית פה, יהיה אפשר לצמצם את הכוח. כרגע, זו התוכנית.
היו"ר דוד צור
מה שאני אעשה, תראו, לעניין המשפטי, אני מבין את ה, אמרתי כבר גם למפכ"ל בדיון. מודל של אתגר הוא בעצם המודל שעמד לנגד עיני כשאני המלצתי על העניין הזה. המודל של אתגר, הוא היה הרבה יותר, איך לומר? מורכב ובעייתי מבחינה משפטית, אני גם יכול להגיד היום ממקומי, שהוא פעל כי קבוצות הלחץ שעמדו מאחוריו היו מספיק חזקות כדי שהוא יפעל. מבחינה מוסרית ואתית, הוא הרבה יותר בעייתי מזה, כי פה מדובר הכל בכסף ציבורי, גם שייחסך, הוא יינתן, הוא בא, הוא כסף ציבורי.
ההימורים הבלתי חוקיים הם עבירות ולכן הכסף שייחסך מהימורים בלתי חוקיים יופנה להימורים חוקיים, נאמר, שזה ה- incentive שעומד מאחורי התרומה שיש פה גם לטוטו וגם למפעל הפיס, אז ה- incentive הזה הוא incentive הרבה יותר מוסרי, לצורך העניין, מה- incentive של בעלי מניות פרטיים באיגוד חברות הביטוח, שבהינתן אתגר הורידה את רמת הגניבות רכב, בעצם היטיבה עם בעלי מניות פרטיים. פה, הכל ציבורי. זאת אומרת, אם כבר מחפשים את הצידוק המוסרי, משפטי, אז ללא ספק הוא קיים. זו היתה אמירה, באופן כללי, לעניין הצידוק המשפטי. ולכן המודל של אתגר הוא מודל האמור להיות מאומץ.
אני דיברתי עם השרה, יותר מפעם בעניין הזה. המשטרה בעצם מציבה פה איזה קושי לקבל את הכסף מגוף אקסוגני כמו הטוטו ומפעל הפיס. אני מניח שאותו קושי יהיה קיים גם למשרד הספורט והתרבות, אלא אם כן אני אתבדה ואז תהיינה העברות תקציביות בין המשרדים, הדבר הזה לכאורה, יהיה יותר פשוט ליישם אותו. אני כבר מנסה ללכת לפיתרון. אבל בכל מקרה, מה שאני מתכוון, את לא חייבת לענות לי כרגע, אני מבקש פשוט שתבדקי את זה, מול השרה.
אני אקיים דיון זוטא או דיון Zoom in, עם המשטרה, עם הטוטו, עם מפעל הפיס ומשרד התרבות, הספורט והמדע, אני מבקש שלדיון הזה תבואו עם תכנית גם, שלא מייצרת 50, 80 מיליון שקל כהשקעה חד פעמית ו- 50 מיליון מודל הקיום שלה והטוטו ומפעל הפיס, אתם, זה אפשר לתת להם את זה. תיקחו העתק של החומר הזה, ואנחנו נזמן, כן, של התוכנית הזאת, ואני אבקש לקיים דיון אתכם ועם, תכף אני אתן לך להתבטא, אם תרצה, נקיים דיון עם צחי, עם איציק לארי ועם דיין.
הדירקטוריון, בעיקרון, של מפעל הפיס והטוטו, אישרו עקרונית את העניין הזה, כבר לפני שנה. אז אין ספק שצריך לאשרר את זה פעם נוספת. ואני אומר, בין האישור העקרוני לבין המעשים, אז קודם כל, התקדמנו, וזה שהמשטרה באה ושמה תוכנית. לטעמי, היא, איך לומר? היא סוג של חזון, נאמר, אם נתבטא בצורה עדינה, כאילו יש בה, יש בה ראייה לטווח ארוך וזה יפה, אבל צריך לבוא גם עם תכנית מצומצמת יותר, ריאלית. אני אבקש את הייעוץ המשפטי של הממשלה, שיהיו נוכחים בדיון הזה. נקיים את זה, אני חושב, כאחד מדיון ועדה, שניתן לזה את ה- - -
יהודית גידלי
אחרי שתקיים את הדיון זוטא שאתה מדבר עליו?
היו"ר דוד צור
אני לא יודע, זה בדיוק מה שאני מתלבט אתך בקול רם. האם את הדיון זוטא כדאי לקיים במסגרת הוועדה? אני חושב שכן. ואז נוכל להתקדם בעניין הזה, כדי להגיע לאיזה משהו שאפשר לצאת אתו לדרך.

אתה רוצה להגיד משהו? הסיכום מקובל?
עמרי קולין
כן. כל זה מקובל, כמובן אנחנו מקדמים את זה. אנחנו נצטרך לקיים את הדיון, אבל זה אינטרס של כולם, גם האלימות וגם הנושא של הימורים בלתי חוקיים והדבר הזה גם עלה אצלך בדו"ח.
היו"ר דוד צור
אוקיי, מאה אחוז. רק להשלים את הסיכום לאמירה הקודמת שלי, כי מירב נכנסה. אני מבקש גם לבחון בהצעת החוק, או שהצעת החוק שאתם מגבשים או שאם לא, אז תגידו לי, אני אגש עם זה, עם הצעה פרטית שלי, אני אחתים עליה לא מעט חברי כנסת בטח, שתאפשר הרחבה של סמכויות מנהליות למנהלי האירועים, לעניין ההרחקה מהמגרשים ותיתן גם סמכות מנהלית מרחיבה יותר לקצין משטרה להרחקה כפי שנאמר פה על-ידי רח"ט אבטחה, ל- 120 יום ולא רק ל- 60 יום, כפי שהיא היום.
מירב כהן
הרחבת סמכויות מנהליות לקציני משטרה ל- 120 יום?
היו"ר דוד צור
נכון, מתן סמכויות מנהליות להרחקה, גם אם זה לשבוע למנהל אירוע. אחרי זה, שאפשר לתקוף אותה. אבל למנהלי האירועים היום אין סמכויות כאלה. לא הייתי מרחיק גם לסדרנים, הייתי אומר, אני משאיר את זה רק למנהלי האירועים.
מירב כהן
אנחנו נעלה את זה.
היו"ר דוד צור
תודה רבה לכם.
שיהיו לנו רק בשורות טובות, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים