ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/07/2014

ההון השחור בשוק הנדל"ן

פרוטוקול

 
PAGE
2
ישיבת ועדת המשנה של ועדת הכספים

למאבק בהון השחור
15/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 3>
מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכספים
למאבק בהון השחור
יום שלישי, י"ז בתמוז התשע"ד (15 ביולי 2014), שעה 9:00
סדר-היום
<ההון השחור בשוק הנדל"ן>
נכחו
חברי הוועדה: >
אלעזר שטרן – היו"ר
יצחק כהן

זבולון כלפה
מוזמנים
>
סגן שר האוצר מיקי לוי

מירי סביון - סמנכ"לית בכירה, שומה וביקורת, רשות המסים, משרד האוצר

אבי ארדיטי - סמנכ"ל בכיר, חקירות ומודיעין, רשות המסים, משרד האוצר

שי אהרונוביץ - מנהל אגף א', מיסוי מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

ליאור תבורי - יועץ כלכלי לסגן השר, משרד האוצר

תמר ולדמן - עוזרת ליועמ"ש, הרשות לאיסור הלבנת הון למימון טרור, משרד המשפטים

רונית ציטיאט - מנהלת אגף, מערכות תשלומים, בנק ישראל

זיו לזר - מנהל, מחלקה כלכלית, התאחדות בוני הארץ

דוד גולדברג - נשיא, לשכת רואי-החשבון בישראל

עדי גרינבאום - יועמ"ש, לשכת רואי-החשבון בישראל

שוש שחם - ס' יו"ר, ועדת מסים, לשכת עורכי-הדין, ועד מחוז ת"א

מנחם קירשבלום - יו"ר, ועדה מקצועית, לשכת יועצי המס

ד"ר אביחי שניר - מרצה, המכללה האקדמית נתניה, אוניברסיטת בר-אילן

דינה רווה - פעילה, המשמר החברתי

ניר שוהם - ראש לשכה, סגן שר האוצר

צבי לביא - ynet
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק
<ההון השחור בשוק הנדל"ן>
היו"ר אלעזר שטרן
בוקר טוב לכולם, החלטנו שנקדיש הפעם את הדיון לנושא של הון שחור בענף הנדל"ן על המרכיבים השונים של הענף. סגן שר האוצר, בבקשה.
סגן שר האוצר מיקי לוי
בוקר טוב לכולם, בראשית דברי אני רוצה להודות לחבר הכנסת שטרן על היוזמה בהקמת ועדת המשנה לוועדת הכספים. כולנו מכירים את ועדת הכספים, אנחנו יודעים כמובן מה היא עושה, אבל הרבה דברים בוועדת הכספים בגלל העומס – זו הוועדה להערכתי העמוסה ביותר בכנסת – דברים נדחים, לוקח הרבה זמן, דברים לא באים לכדי מימוש במושב כזה או אחר. מכיוון שאנחנו מדברים על תקציב המדינה ובנפשנו הדבר, אם אני מדבר על תקציב מדינה של 315 מיליארד שקלים, כאשר ההוצאה הראשונה בגודלה בעוגת תקציב המדינה היא ביטחון, ולאחר מכן חינוך - ההוצאה השלישית בגודלה יחד עם תקציב הבריאות, כמעט אקוויוולנטי זה כל נושא של הריבית על הלוואות של מדינת ישראל. מתוך זה אנחנו מקישים כמה עומסים תקציביים יש על מדינת ישראל, ודי אם נציץ החוצה ונראה מה מחכה לנו עם ההוצאה שלא הייתה מתוכננת, לא בתקציב 2014. 2013, 2014 כזכור היה תקציב מאוחד, ומה מצפה לנו בגלל ההוצאה הבלתי צפויה הזו ב-2015? צריך להביא את הכסף מאיזשהו מקום, ולכן מתחילת כניסתנו לתפקיד הגענו לדברים יחד עם יושב-ראש ועדת הכספים ועם חבר הכנסת שטרן כדי לנסות ולראות מה ניתן לעשות.
כשאני מדבר על הון שחור במדינת ישראל אני מדבר על 23% תמ"ג, ואני מדבר על כך שזה סדרי גודל של כ-180 מיליארד שקל, אם מישהו יתווכח אתי ויגיד לי שזה רק 160 או מישהו יגיד שזה 200, בסדר, אני מקבל את זה כי אף אחד לא יכול לאמוד את זה בצורה מדויקת. אני מסתמך על נתוני ה-OECD, ואין בכלל ספק שאנחנו צריכים לעשות משהו וצעד דרסטי בכל הנושא של ההון השחור, המאבק בהון השחור - 180 מיליארד שקל הם אינם דבר של מה בכך. אם אנחנו בכל שנה נצליח לשנס מותניים, לחבר זרועות ולראות איך יחד כולנו – כי בסוף זה אינטרס שלנו, חברים – מחזירים הביתה חלק מהמסים של ההון השחור הבלתי מדווח, אין בכלל ספק שהנטל על האזרחים, על החברות, על העצמאים משלמי מס אמת, הנטל הזה יקטן, ובעיקר יקטן הנטל על האזרח שהוא במרכז החלון שלנו. נוכל להחזיר הביתה הרבה מאוד כסף, הרבה מאוד כסף לאוצר המדינה, נוכל לעשות עם הכסף הזה דברים נוספים.
אני צופה פני עתיד, ומתפלל ליום שבו נוכל להוריד את נטל המסים מהאזרח הישראלי. לא בחדווה, בשנה שעברה עקב המצב שנוצר של גירעון ענק, עצום, באוצר המדינה הוסף 1% של מע"מ. עיני נשואות ליום שבו אוכל לחזור אחורה להוריד את נטל המסים, וברור לכולנו שהורדת נטל המסים גם מביא לכך שהצורך לבוא ולא לשלם מס אמת יקטן, לשם עומדות פני, כי לצורך העניין, הלוואי ויום בהיר אחד נוריד את נטל מס, את המע"מ או את מס ההכנסה למקום כזה שלא יהיה כדאי בכלל לבוא ולהעלים הכנסות, לשם פנינו מועדות, לשם אני שואף.
לקחתי על עצמי את הנושא של המאבק בהון השחור, יש שם כסף, אפשר לעשות הרבה. בעניין הזה אני נמצא בקשר מתמיד עם חבר הכנסת שטרן שלקח על עצמו את ועדת המשנה במטרה לקדם את הנושאים האלה. כשהצגתי בפניו את הנתונים של 10 מיליארד שקל להערכתנו העלמות – ונמצא כאן אבי ארדיטי ראש אגף החקירות ברשות המסים שהוא יותר מקצוען ממני, יכול לפרט לכם בדיוק איפה טמון הכסף והיכן הוא מוצא אותו בחקירות שלו – היינו צריכים לעשות מעשה. נמצא כאן דודי יושב-ראש מועצת רואי-החשבון שמודע לכל מה שאני אומר, אנחנו משתפים פעולה בעניין הזה.
די אם אזכיר 10 מיליארד שקל העלמות מחשבוניות מזויפות. ואני מסתובב יחד עם אבי ביחידות החקירה השונות. אני לא איזה חבר כנסת מהשורה, אני יותר מגיע לשטח, שואף יותר להיות בעניינים, לרדת לפרטי פרטים. הבנו שבלי כוחות לא נוכל להיאבק בעניין הזה. וגם את הנושא - דודי כל פעם טוחן לי את המוח - עוד כוח-אדם, אז בשנה החולפת הוספנו 300 תקנים ועוד 100 תקני סטודנטים בשנה הזו. אני כבר נמצא במשא-ומתן עם אגף התקציבים, אני מתכוון להוסיף עוד כמה מאות עובדים, מבקרים ומפקחים, וגם אל תוך אגף החקירות אנשים נוספים. א', כדי להגביר את השירות; ב', כדי להתגבר על אותם אחוזי תיקים נמוכים שאנחנו בודקים; וכמובן, להילחם בהון השחור.
ההון השחור טמון במרחב גדול של נושאים מ-10 מיליארד שקל, והגעתי לכך מתוך זה שהכנסתי את המצע של יש עתיד בנושא הביטחון האישי, והגעתי לאותן משפחות פשע שמעלימות סדרי גודל של 20 מיליארד שקל פחות או יותר שלא מדווחים, ועוד בעלי מקצועות חופשיים ועוד כהנה וכהנה. חובתנו, חברים, חובתנו כדי להגדיל את החוסן הכלכלי, בדיוק כפי שאנחנו חשים תחושה של חוסן צבאי, להגדיל את החוסן הכלכלי שלנו כדי להגיע לימים אחרים. זוהי תקוותי, זה עתידנו, עתיד ילדינו במדינה הזו, עתיד החינוך, עתיד העוצמה הכלכלית, הביטחון הפנימי. איפה שתיגעו, חברים, זה כלכלה וכסף, אין מה לעשות.

אני רוצה להודות לך, על זה באמת שהרמת את הכפפה. אני מאמין שוועדת המשנה שמקבלת ימי דיון תצליח להאיץ את הדיונים בנושאים האלה בשיתוף עם המייצגים. בסך הכול, חברים, נכון שיש כאילו, כאילו שני צדי מתרס, בסוף יש מדינה באמצע. לא תהיה מדינה, לא נהיה פה ואין לנו שום כוונה לא להיות פה. ואני צריך מאמץ משותף של כולם.
עוד הפעם, תודה רבה לך מקרב הלב, אני מאוד מאוד מעריך את זה באופן אישי. תזכה לשיתוף פעולה מלא מרשות המסים, ובוודאי ובוודאי מהאוצר. ואם תיתקל בקשיים של פקידים כאלה או אחרים שלא רוצים או לא מוכנים לבוא או לא מביאים חומרים אז אני העובד שלך בעניין, השליח שלך בעניין הזה, ותוכל להפעיל אותי כל אימת שתרצה. אני מאחל לכולנו הצלחה, זה מאוד חשוב לעתיד הכלכלי של מדינת ישראל. זה היה ארוך מדי, אבל אני חושב חיוני. תודה רבה.
היו"ר אלעזר שטרן
תודה לסגן השר.
אביחי שניר
אני יכול להפעיל את המחשב. אגיד את הדברים כמובן בעל-פה.
היו"ר אלעזר שטרן
מה שאני מבקש מכולם זה לנסות להתכוונן כל הזמן לפעולות מומלצות כתוצאה מהסיבה שבגינה התכנסנו כאן, שעבורה התכנסנו, זאת אומרת, גם הסקירות שיהיו מכוונות פעולה. אבי, בבקשה, רק חמש דקות.
אביחי שניר
קודם כול, נתונים מהעולם - שוק הנדל"ן והשוק השחור. בעולם מקובל כמעט בכל מדינה בשוק הנדל"ן בערך בין 35% ל-40% מהתוצר של שוק הנדל"ן לא מדווח, חלק גדול מזה זה כוח עבודה – תיכף אגיד משהו על כוח העבודה בארץ, דיווח – וזה נכון לא רק למדינות לא מתפתחות, אני מדבר גם על גרמניה ששם חלק גדול מהשוק זה פועלים טורקים, ואחרים ששם אין דיווח. איטליה זה בולגרים.
בארץ, מי שרוצה להבין כמה קצת, כמה הון שחור נעלם בכוח העבודה שיסתכל מה קרה בשוק של עובדים רטובים בארץ. מי שלא יודע, העובדים הרטובים, מה שנקרא "מקצועות העבודה הרטובים בשוק הנדל"ן" זה המקצועות הקשים, אלה שעושים אותם לכאורה הפלסטינים והזרים מחו"ל.
סגן שר האוצר מיקי לוי
טיח, ריצוף וכדומה.
אביחי שניר
הבנייה, להניח בלוקים, לעשות את הטיח, כל הדברים הלא נעימים. מאחוריכם יש מצגת, הם מהווים בערך 35% מכוח העבודה על דירה, בלעדיהם אין כלום. אגש אולי למקום שבו – אפשר לחזור לשקף הקודם? – מה שאתם רואים בקו הכחול זה את הירידה במספר העובדים הרטובים המדווחים למטר מ-2007 ל-2012. לכאורה יש ירידה של 40%, במקביל אין שום שינוי במשך הבנייה של דירה, זה קבוע על בערך 24 חודשים. אז איך זה יכול להיות? חסרים 40% עובדים, 20,000 עובדים ואין שינוי במשך הבנייה? אז אגיד לכם איפה זה.
אבי ארדיטי
אתה יכול להגיד לנו מה בסיס הנתונים, בבקשה? מאיפה אנחנו מוציאים את הנתונים האלה? מאיפה אנחנו שואבים אותם?
אביחי שניר
מספר המטרים שנבנים הם מתוך נתוני - - -
אבי ארדיטי
לא, זה בסדר, לגבי מספר העובדים שראינו.
מירי סביון
מספר עובדים.
אביחי שניר
מספר העובדים מתוך נתונים של משרד השיכון ושירותי – כמה עובדים יש - ישראלים, פלסטינים, מקצועות רטובים, מקצועות זה, נתונים שמפורסמים – לפי הנתונים הרשמיים יש 80,000 עובדים פלסטינים בישראל ובאיו"ש, בערך 60,000 בישראל, עוד 20,000 באיו"ש. לפי נתונים שנובעים מסקרי כוח-אדם של הרשות הפלסטינית, מה שנקרא סקרי PLFS, יש בין 100,000 ל-120,000 עובדים. אנחנו חסרים 20,000 עובדים בבנייה, לכאורה בעבודות רטובות. איפה הם? מאיפה ה-20,000 האלה?
קריאה
יורים קסמים.
אביחי שניר
לא, הם לא יורים קסמים, הם עובדים. ואם נניח שזה 6,000 שקל לחודש משכורת, זה מיליארד 400,000.
סגן שר האוצר מיקי לוי
אפילו יותר, בגלל החוסר זה קפץ כבר ל-8,000.
אביחי שניר
אני זהיר.
היו"ר אלעזר שטרן
בסדר, אבי, הבנו, הנקודה ברורה.
אביחי שניר
אפשר לעבור שקפים? רק בשביל להראות שזה נכון, בין 2012 ל-2013 בנייה ביוזמה ציבורית - משך הבנייה התקצר, בנייה ביוזמה פרטית - התארך, למה? היה באמת מחסור בעובדים זרים לבנייה. למה בבנייה הציבורית זה התקצר? כי כולה הייתה או באיו"ש או בירושלים או בבית-שמש. השקף הבא.
היו"ר אלעזר שטרן
רגע, תחזור שנייה אחת - שכר.
שי אהרונוביץ
מה זה בנייה ציבורית? מה הכוונה בבנייה ציבורית?
אביחי שניר
בנייה ציבורית זה בנייה של היזם או הממשלה, לא הקבלן.
שי אהרונוביץ
זה מוסדות ציבור וכו'?
אביחי שניר
לא. הממשלה מוציאה בנייה מדי פעם לקבלנים, לבצע עבודות, לבנות דירות, למשל באיו"ש או משהו כזה.
שי אהרונוביץ
השקף מתייחס לבנייה למגורים?
אביחי שניר
כן. הם עושים את זה בעיקר בירושלים, במודיעין עד לא מזמן, עכשיו באיו"ש יותר - יש 1,500 דירות משנה שעברה שהוציאו באיו"ש ביוזמה ממשלתית.
שי אהרונוביץ
אין חברות ממשלתיות.
זבולון כלפה
יש כזה דבר? אני לא מכיר כזה דבר בכלל.
שי אהרונוביץ
לא, אני גם לא מכיר.
זבולון כלפה
לא יודע, נשמע לי משהו - אני לא מכיר כזה דבר.
שי אהרונוביץ
אני גם לא.
זבולון כלפה
שיש יוזמה ממשלתית לבנייה?
אביחי שניר
הם מוציאים. הקבלן הוא קבלן פרטי.
זבולון כלפה
המדינה לא בונה בשום מקום, למיטב ידיעתי.
אביחי שניר
נכון.
זבולון כלפה
לפחות ב-20 שנים האחרונות, 15 שנים האחרונות.
אביחי שניר
אבל המדינה היא יזם.
זבולון כלפה
המדינה משווקת את הקרקע ואז באים - - -
היו"ר אלעזר שטרן
בסדר, זו הכוונה.
זבולון כלפה
לא, זה שני דברים שונים. לא, לא, רגע, שנייה אחת, שלא נתבלבל. זה שיש בעיה עם עובדים בתחום הבנייה זה דבר ידוע, זה שיש התמשכות בתהליכי הבנייה זה גם דבר ידוע, זה חלק מהמחיר שאנחנו מרגישים אותו אחר כך במחיר. כי הרי אם התהליכים פעם, בתור קבלן בעבר, הייתי בונה וילה בשישה-שבעה חודשים, היום אתה בונה את אותה וילה ב-14–16 חודשים ויותר, אותו גודל של בית, לא השתנה פה כלום. אלא מה? אין לך נגישות לכוח-אדם מקצועי, כי המדינה – דרך אגב, לא מדברים על זה פה כי זה לא קשור להון השחור, אבל אין פה הכשרה מקצועית בתחום של העבודות הרטובות בכלל במדינה, כל מה שהיה נסגר, נגמר לגמרי. עכשיו מתחיל משהו מהתחלה, חדש, שלך תדע מתי יהיו פירות, אם יהיו פירות, אבל אין את כוח-האדם הזה היום.
היו"ר אלעזר שטרן
אני חושב שמה שהוא מתכוון פה זה מכרזים שהמדינה מוציאה על שיווק קרקעות, לזה אתה קורא, לא? זה לא על זה שהמדינה בונה.
שי אהרונוביץ
לא.
אביחי שניר
המדינה לא בונה, אבל המדינה מבצעת דירות גם ביוזמה שלה ומשווקת אותן.
זבולון כלפה
אני ממש לא מכיר כזה דבר, לא יודע. מיקי, יש כזה דבר שהמדינה משווקת?
סגן שר האוצר מיקי לוי
אני צריך לדבר עם שר השיכון לבדוק את זה.
אביחי שניר
בשנה שעברה היו בערך 1,000 ומשהו דירות בשיווק ממשלתי באיו"ש, עוד בערך 1,200 בירושלים, בבית-שמש – אני יכול להראות לך את הנתונים.

כסף מחו"ל - מקור נוסף להון זר, להון שחור שזורם לארץ זה כסף מחו"ל. זה קרה בארץ בעיקר בשנים – היו שתי התפרצויות גדולות, בין 2007 ל-2008, שנים שבהם התחילה העלייה בשוק, במחירים, וב-2010, שנה שבה היו עליות המחירים הכי גדולות. מה שקרה הוא שבאותה תקופה בחו"ל היה לבנקים השוויצרים פשלה קטנה, מישהו עשה תרגיל "ויקיליקס" והוציא דיסקים עם מידע של לקוחות לרשויות המס בארצות-הברית ובצרפת בעיקר, ואז כל האנשים שהיה להם כסף רצו להוציא את הכספים שלהם מחשבונות הבנק וניסו להחביא אותם. חלק מהכסף הזה הגיע גם לנדל"ן בארץ, כמה? לא ברור, אבל השמועות מדברות על 8–9 מיליארד שקל מחו"ל.
סגן שר האוצר מיקי לוי
כל הבנקים היום נהנים מעשר שנים אי-דיווח, לא לצורך מס ולא לצורך תצהיר הון.
מירי סביון
כן.
אביחי שניר
לדעתי אפשר לעבור שקף.
רונית ציטיאט
העברת הכספים הועברה במזומן?
אביחי שניר
לא. מה שקרה, - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
אתה יודע, הוא בא עושה עלייה, יעני עלייה וזה נשאר בחו"ל.
אביחי שניר
מי שרוצה לראות איך זה נראה, זה רכישות הדירות על-ידי זרים, זה לא כל הנתונים, כי חלק מהדברים נעשה דרך כל מיני אנשי קש בלי שיראו את זה ממש, אבל אתם יכולים לראות - בעולם באותה תקופה יש צניחה חופשית במחירי הדירות, זה הקו האדום. מכירת דירות בעולם ירדה ב-80%. בארץ, הזרים קונים וקונים וקונים. למה? מאיפה יש להם את הכסף אם בכל העולם אין? אין להם כסף לקנות בבית, אבל פה יש? זו בדיוק התקופה שהיה להם לחץ. איך ההעברות האלה בוצעו? מה שקרה, שוב, אני מדבר על שמועות, כספים הועברו לבנקים בארץ, הבנקים בארץ אמרו ללקוחות: אם הכסף יישאר בבנק נצטרך לדווח עליו לרשויות בחו"ל, תוציאו אותו מהבנק. ברגע שהוא לא בבנק, אנחנו לא יודעים איפה הוא, ולא ידענו שהוא היה.
הלאה, אפשר לעבור? שכר דירה - תדלג. ארגוני פשיעה ונדל"ן - אנחנו יודעים שנדל"ן זה האמצעי הנפוץ ביותר עבור ארגוני פשיעה להעלים כספים כחלק מתהליך ההלבנה. מכניסים את הכסף לנדל"ן, אחרי תקופה מוציאים אותו מהנדל"ן, והכסף נקי. קונים את הרכוש. הרבה פעמים אפשר לעשות את זה, זה מאוד נוח, עושים כל מיני רכישות, ואם באים לתפוס אותנו, אנחנו רק אומרים: זה רק היה בשביל להעלים קצת מסים, לא כסף שחור.
דרך אגב, לגבי אנשי קש כמה נתונים - יש בערך 80,000 אנשים שקנו יותר מדירה אחת בישראל בעשר השנים האחרונות, מתוכם, 16,000 יש להם הכנסה של פחות מ-7,000 שקל לחודש, זאת אומרת שהם שייכים לשני העשירונים הקטנים ביותר.
היו"ר אלעזר שטרן
אנחנו עולים, אבי, אנחנו מסתכלים על הנתון הזה?
אביחי שניר
כן, ודאי, תיכף אתייחס. מתוכם בערך חצי מתחת לקו העוני אבל יש להם שתי דירות.
זבולון כלפה
אחת ירושה ואחת - - -
קריאה
עוד ירושה?
היו"ר אלעזר שטרן
כן, הלאה.
אביחי שניר
הלאה. מע"מ אפס הוא חור גדול בתוך המע"מ, רשות המסים תדבר על זה בטח כי היא יודעת על זה יותר טוב ממני, אבל זה יוצר מצב שלא היה קיים קודם, שבו גם ללקוח וגם למוכר יש אינטרס לא להגיד אמת - להגיד שהמחיר הוא אחד והמחיר הוא אחר, מה שלא היה קודם. קודם, ללקוח היה אינטרס לדווח את המחיר האמיתי שהבנק יהיה מרוצה, לסגור את המשכנתה הכי טובה, וכן הלאה. עכשיו זה לא קיים. אם אני רוצה לקנות דירה ב-1.6 מיליון והקבלן אומר לי 1.7 מיליון, לשנינו מאוד נוח להגיד - - -
היו"ר אלעזר שטרן
אבי, הנקודה ברורה, הוועדה דנה בדברים האלה כאן בהקשרים שונים.
אביחי שניר
מעבר לזה, יש הרבה שיטות איך להעלים את זה, מע"מ אפס השאיר שם חור. מע"מ אפס זה דרך להוציא את - - -
היו"ר אלעזר שטרן
תודה.
אביחי שניר
בבקשה.
היו"ר אלעזר שטרן
אבי, אתה רוצה להתייחס? דודי, אתה אחריו.
אבי ארדיטי
כן. קודם כול, לפני שאני מתייחס אני רוצה לברך ולהצטרף למה שסגן השר מיקי אמר על היוזמה של הוועדה הזו, עצם העובדה שבאמת זו פעם ראשונה שאנחנו שמים פה דברים על השולחן ודנים בנושא של ההון השחור ודנים בפתרונות מה אנחנו מנסים לעשות. בכל מה שקשור לרשות המסים – ותיכף אתייחס גם למה שנאמר כאן במצגת – רשות המסים בשנים האחרונות עשתה איזשהו שינוי מהפכני בתפיסה בכלל, הן במה שקשור למלחמה במשפחות הפשע כפי שצוין כאן, שבאמת, נדל"ן זה חלק מהיצירתיות של אותם אנשי ארגונים בכל הקשור להלבנת הון ולהלבנת הכסף.
רשות המסים היום הופכת להיות בשנים האחרונות נדבך מאוד מאוד מרכזי במלחמה בהון השחור ובמשפחות הפשע. יש חיבור מאוד מאוד אמיץ בין רשות המסים למשטרת ישראל לפרקליטות, יש כוחות משימה משותפים, ויש היום כוחות משימה, אנשי רשות המסים יושבים זה לצד זה ליד הפרקליטים, אנשי המשטרה, החל משלב המסד של הפעלת מקור ועד לפיצוח הפרשייה.
תראו, מטבע הדברים, מכיוון שיש לנו בעיה גדולה מאוד בנושא של חשבוניות פיקטיביות, בכלל במדינת ישראל, וחשבוניות פיקטיביות זה כלי שחוצה את כל הענפים, גם כולל את ענף הבנייה בכל מה שקשור לארגון פשיעה או בכלל, אתה רוצה להלבין את ההון שלך? הכי קל לעשות את זה באמצעות חשבוניות מס פיקטיביות. מטבע הדברים, מכיוון שהמידע נמצא ברשות המסים יש לנו כר דשא מאוד מאוד פורה להצפה של תופעות פשיעה. ולכן, בחיבור הזה בשנים האחרונות יחד עם משטרת ישראל אנחנו מטפלים בפרשיות באמת במיליארדי שקלים. זה בגדול ככה לגבי המלחמה שלנו בהון השחור. תראו, בשנה האחרונה - - -
היו"ר אלעזר שטרן
אבי, במאמר מוסגר, הנושא של הדפסת החשבוניות התקדם? הוא הולך לאיזה כיוון?
אבי ארדיטי
תראה, אנחנו מנסים למצוא פתרונות יצירתיים בנושא הזה, אין לנו איזושהי בשורה, אני לא איש בשורה נכון לעכשיו. זאת אומרת, אנחנו מנסים למשל לעשות כל מיני פעולות - בתחום החקירות אנחנו מגבירים בצורה מאוד מאוד משמעותית את הטיפול. זאת אומרת, בתוכנית העבודה של החוקרים שלי היום קרוב ל-95% indicated אך ורק לחשבוניות פיקטיביות, שזה המון. אנחנו חושפים מדי שנה בתחום החשבוניות הפיקטיביות סדר גודל של עבירות מס בסביבות של בין 5 ל-6 מיליארד שקל, שזה המון, עבירות פליליות. אבל, כמובן, אתם - - -
זבולון כלפה
זה רק מלמד על כמה כנראה יש נסתר בזה. זה רק כנראה קצה הקרחון, וזה מלמד מן הסתם שמתחת מסתתר - - -
אבי ארדיטי
בוודאי, לגמרי, ואני יודע מה צפוי לי. זאת אומרת, לפי הצפי, צפויים לי באמת על השולחן מיליארדים רבים. אגב, חשבוניות פיקטיביות מכסות גם את ענף הנדל"ן. מה שדובר כאן בענף הנדל"ן – תראו, כבר מזמן עברו הימים שמגיע עובד - אולי זה ברמות היותר מקומיות, אני בונה וילה אז אני מעסיק כזה עובד בשחור – בדרך כלל אם יש תופעה כזאת מול קבלנים, אז יש חשבוניות פיקטיביות, אותו קבלן מתכסה, זאת אומרת, הוא לוקח לעצמו איזשהו ראיס לצורך העניין, ראיס שמכסה, שמעסיק לכאורה את אותם עובדים והוא מכסה את עצמו בחשבוניות פיקטיביות.
זבולון כלפה
כמה קיימת התופעה של חזרה על אותה פעולה על-ידי אותם אנשים? שימוש בחשבוניות פיקטיביות?
אבי ארדיטי
תראה, זה עד שאנחנו תופסים אותם. ברגע שאתה תופס אותם אז - - -
זבולון כלפה
אבל אני אומר, הניסיון שלכם לאורך השנים מלמד שיש תופעה כזו של אנשים שחוזרים על עבירה מאותו סוג?
קריאה
איזה סיבה יש להם להפסיק?
היו"ר אלעזר שטרן
אתם לא תופסים אותם?
זבולון כלפה
אחרי שתופסים אותם.
היו"ר אלעזר שטרן
אה, אחרי שתופסים.
אבי ארדיטי
אחרי שתופסים, תראה, קודם כול, עבירה של הפצת חשבוניות פיקטיביות היא עבירה - - -
זבולון כלפה
השאלה אם הבעיה היא בהחמרת הענישה לצורך העניין או הבעיה היא בדברים אחרים, בקלות של - - -
אבי ארדיטי
תראה, עבירה של חשבוניות פיקטיביות זו עבירה מסוג פשע. היום יש ענישה גם למפיצי חשבוניות פיקטיביות, לאחרונה בפסק-דין של בית-המשפט המחוזי בבאר-שבע מפיץ חשבוניות פיקטיביות נידון ל-12 שנות מאסר. זאת אומרת, יש מודעות בבית-המשפט והחמרה בענישה. קשה לי להגיד לך כמה מהאנשים שנכנסים לכלא, שנחשפו, שעצרנו אותם, הבאנו אותם לדין, חזרו על עצמם. אם יש כאלה, יש בוודאי כאלה, כי תשמע, הקלות כמעט מזמינה כל אחד להתעסק בתחום הזה.
זבולון כלפה
אין אפשרות ליצור החמרה בענישה בקטע - - -
אבי ארדיטי
בוודאי שיש.
זבולון כלפה
לא, בחוליה הגבוהה יותר, קרי, בהדפסות לצורך העניין? חלק מהחשבוניות זה דרך תוכנות הנהלת חשבונות אבל חלק זה באמת מן הסתם בתי-דפוס כאלה ואחרים. או ליצור דרישה, סתם, כשאתה בא להדפיס פנקס חשבוניות תצטרך לבוא עם אישור של מע"מ שאתה אכן עוסק מורשה וזה - - - פרטי.
אבי ארדיטי
מה שאנחנו מנסים לעשות, קודם כול יש על השולחן של ועדת החוקה, אנחנו רוצים להכניס חלק מהסעיפים של - סעיף העונשין המרכזי במע"מ זה 117(ב), אנחנו רוצים להכניס עוד מספר סעיפים בתוך 117(ב) כדי להחמיר בענישה. למשל, מי שמוציא חשבוניות מס פיקטיביות היום החוק מדבר על הוצאת חשבוניות – אם הוא מוציא לעצמו חשבונית מס פיקטיבית זה נחשב עבירה לפי החוק לאיסור הלבנת הון, ואז מטבע הדברים ההחמרה בענישה היא הרבה יותר משמעותית.
מנחם קירשבלום
אבי, באיזה אופן החשבונית הפיקטיבית מלבינה את ההון?
אבי ארדיטי
יש לך את המוצר הזה, הוא שווה חמישה שקלים, אתה מוציא חשבונית על מיליון שקל ואתה מכניס את זה לתשומות.
מנחם קירשבלום
שמכרתי אותו במיליון?
אבי ארדיטי
המוצר הזה שווה עשרה שקלים, אתה מוציא חשבונית שכאילו קנית אותו במיליון שקל ואז אתה מעביר את הכסף שלך.
מנחם קירשבלום
אז השחרתי את הכסף, לא הלבנתי, השחרתי אותו.
אביחי שניר
לא, לא. הבאתי כסף שחור שגנבתי באיזשהו מקום, גנבתי ממך מיליון שקל, אני רוצה לחזור ולהיות מסוגל להשתמש בכסף הזה בצורה חוקית, להגיד מאיפה קיבלתי אותו, אז הוא אומר, זה היה מיליון שקל.
מנחם קירשבלום
איך אתה מלבין אותו?
אבי ארדיטי
בכל מקרה, מה שאני מנסה לכוון, זה ש - - -
היו"ר אלעזר שטרן
זה ברור.
סגן שר האוצר מיקי לוי
מיליון שקל ושולח אותם לארצות-הברית או למדינה דרום אמריקנית ומחזיר 10 מיליון שקל שהיו לך, הלבנת את הכסף, מה כל כך לא ברור?
טמיר כהן
כן, אין שאלה בכלל, נכון.
אבי ארדיטי
בקיצור, ענף החשבוניות הפיקטיביות חוצה למעשה את הכול. מה אנחנו עושים? בתקופה האחרונה בענף הנדל"ן, כי אני מבין - - -
היו"ר אלעזר שטרן
עכשיו נחזור לזה. אני חושב שמה שברור לנו כאן, שהנושא של חשבוניות פיקטיביות הוא דיון בפני עצמו.
אבי ארדיטי
רשות המסים - בשנה האחרונה התחלנו לעשות קשת רחבה מאוד של פעולות מודיעיניות של הרחבת רשת, ובתחום של הרחבת רשת נכון להיום קיבלו להערכתי קרוב ל-120,000 אזרחים דרישות מידע מרשות המסים, בקשת רחבה מאוד של נושאים, בין השאר בתחום המידע. אני מניח שהפעולה הזאת – כבר עכשיו אנחנו יודעים שזה באמת עושה רבות להרחבת הרשת ברשות המסים. זהו.
היו"ר אלעזר שטרן
תודה, אבי. דודי.
דוד גולדברג
בוקר טוב, ראשית, אני רוצה להצטרף לדבריו של סגן השר מיקי לוי, וארחיב מעט. אני חושב שהפעולה האחרונה של רשות המסים במשלוח ההודעות שאבי ציין, חבל שרק ל-100,000–120,000 אזרחים, ראיתי את האפקט של התופעה הזאת בשטח.
סגן שר האוצר מיקי לוי
מהצד של המשרד הפרטי - - -
דוד גולדברג
ישנם אנשים שמחזיקים, ולא אגזים, בין שבע ל-15 דירות שמעולם לא דווחו. ויש כאן שתי שאלות: אחד, מקור הכסף, מהיכן הכסף; שניים, שכר דירה 10% שלא שולם, כשלפחות אני מדבר על שלוש שנים פתוחות פלוס שנת הגשת דוח. אנשים כאלה מייד מופנים לפקיד השומה לפתוח תיק ולשלם את המגיע. כאן יכנסו אנשים למעגל הנישומים, ולא מעט אנשים. היו גם אנשים טובים שקיבלו באמת, ויש להם הסברים ואין בעיה ויש להם דירה אחת ופחות מ-4,900 שקל, יש גם כאלה, אין בעיה. אבל אני חושב שהחתך הזה, החתכים האלה שהגיעו לאנשים עושה את שלו והוא דבר מעולה.
רק כאן אני אומר מה שאני טוען כל הזמן, אם אנחנו רוצים לעשות שינוי אמיתי, חייבים לתת את התשומות, כלומר, זה טיפה בים. אני אומר לכם שישנם חתכים שאם נגיע לאוכלוסייה נוספת, ורשות המסים יכולה להגיע לאוכלוסייה מסוימת, וגם כשאנחנו שולחים, כשאותם אזרחים שולחים בפקס או במייל, כמה אנשים יכולים ברשת המודיעין לקלוט את כל המידע ולעבד אותו בזמן סביר? ייקח זמן לקלוט את הכול כי צריך כוח-אדם. כלומר, כוח-האדם המוגבל, ואנחנו חוזרים לזה, אין ספק שיפגע ביעילות של המהלך.
הייתי שולח את זה, ואני בטוח שישנן עוד אוכלוסיות נוספות שצריך לשלוח להן את אותו טופס מקוצר, מה שהמלצנו תמיד, מקוצר, לוקח למלא אותו ממש חצי שעה, לא יותר, הרבה חצי שעה. ומי שאין לו בעיה, אין לו בעיה, מי שיש לו בעיה שיפתח תיק. אנשים נלחצו, אמרתי לאנשים: תפתחו תיק, תשלמו את המס, רשות המסים תגבה מס, מדינת ישראל תגבה מס. על-ידי גביית המס מאותם אנשים שלא היו ברשת אולי נוכל לבוא עם בשורה של קיטון בשיעורי המס יום אחד.

מה שאני רוצה לומר, צריך להביא כוח-אדם ויש לי רעיון. אני ממליץ מאוד לקחת אולי איזושהי – לא במסגרת התקציב הקיים – לקחת מעין הלוואה מהמדינה לרשות המסים שהיא תוחזר, אין לי ספק שההלוואה תוחזר, כלומר, זו הלוואה של כוח-אדם – ופה גם אפרט סוגים של כוח-אדם לדעתי – הלוואה של כוח-אדם שאני לוקח מהמדינה, הלוואה לא במסגרת התקציב, ואני מתחייב להחזיר אותה ב-x שנים על-ידי גביית מס. כלומר, מעין משק סגור שאני אומר לאוצר: אתם כרגע לחוצים במתן התקציב בעיקר לאור הלוחמה שהייתה, המצב הביטחוני וכו' ואני מבין, תנו לרשות המסים אימעין הלוואה שתתקצב x עובדים וטכנולוגיה.
וכאן אני רוצה לומר שצריך כמה רמות של עובדים, לא כל העובדים צריכים להיות מקצועיים ברמת פקודת מס הכנסה, יכולים להיות עובדי שטח, ועובדי השטח האלה אמורים לפתור את הבעיה של חשבוניות מס פיקטיביות שיוצאות ברמת הדייר ובעל המקצוע. הרי לשניהם יש אינטרס לא להוציא חשבונית מס ולא לקבל חשבונית מס ולחסוך את ה-18% מע"מ, לשניהם, וזה גם חוסך את מס ההכנסה. לכן, צריך עובדי שטח, צריך עובדי מודיעין, צריך לפתח את הרשת בשטח, זה עובדים שהם יחסית יותר זולים מעובדים מקצועיים של מס.

אני חושב שנכון לתקצב סוגי עובדים לפי הדרישה על מנת להגיע לאוכלוסייה בשטח, לתעד. דרך אגב, היו זמנים שיחידת חקירות שאני יודע, שלחה אנשים לשטח, צילמה, תיעדה, ואז אדם מגיע, אין ויכוח - כן, לא, מראים לו את הסרט, נגמר הסיפור, באותו רגע הוא מוכן בשביל שלא יהיה אישום פלילי לשלם הכול כולל כופר.
אז אני חושב שנכון שהאוצר יתקצב ואז תהיה הרתעה. מה שאני רוצה לומר, זה לא מספיק לשנות את החקיקה של הענישה, כי אפשר להגביר את הענישה, אבל אם אין לך כוח-אדם להביא את הממצאים האלה - - - השולחן ולהרתיע, אז תהיה חקיקה ולא תהיה הרתעה מספקת.
היו"ר אלעזר שטרן
אבי, סגן השר כתב לי כאן – ואנחנו יודעים את זה בגלל שאנחנו עושים גם דיונים בין לבין – על תוספת של 300 תקנים - -
דוד גולדברג
דעתי?
היו"ר אלעזר שטרן
- - עכשיו, ועוד 600 – לא, ב-2014, כבר.
דוד גולדברג
דעתי – ה-300 התקנים האלה וה-100 סטודנטים בפקידי השומה היום חסרים. לפני השטח ולפני המודיעין ולפני המקורות ולפני אנשי השטח שיוצאים, חסרים פקידי שומה, אנשים שבכלל יוציאו שומות וידונו בתיקים, שיבדקו תיקים.
סגן שר האוצר מיקי לוי
נכון.
דוד גולדברג
בואו נבדיל, צריך אנשים שיבדקו תיקים כדי לגדיל את רמת הביקורת מ-2.8% ל-10% לפחות, פעם היינו ב-17%, זה אחד. שניים, חסרים אנשי שטח שיתעדו, מהיום שבעל מקצוע יוצא מהבית, הולך ליום עבודה, הולך לחודש של יום עבודה, - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
צודק.
דוד גולדברג
- - ואז כשאתה רואה עשרות מקרים כאלה, ואנשים מבינים שישנה רשת מודיעין - - -
היו"ר אלעזר שטרן
כן, אני מקשיב.
דוד גולדברג
אנשים מבינים שישנה רשת מודיעין, אנשים מבינים שהם יכולים ליפול בפח, אנשים מבינים שהם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, אנשים מבינים שגם בחצר האחורית אפשר להביא את המידע הזה, ולא בעיה להביא את המידע. לא המצאנו את הגלגל, זו לא בעיה. יש לנו את אבי כאן, אני חושב שמחלקת החקירות ויחידת "יהלום" ויחידות מקצועיות במס הכנסה יכולות להביא, צריך את כוח-האדם והטכנולוגיה. האמינו לי, מקרה, שניים, חמישה, עשר, 100, אנשים יחשבו פעמיים. אנשים יחשבו פעמיים ואז תהיה הרתעה ואז תהיה גם ענישה כמובן, צריכה לבוא ענישה.
אבל בוא ניקח את התקציב, ואני אומר, אם אין תקציב למדינה ויש בעיה ואני מבין את זה, בואו ניקח איזושהי הלוואה מתקציב המדינה שתוחזר על-ידי גביית המסים שתיעשה קדימה. אני משוכנע שהדבר אפשרי, אפשר לעשות כמו business plant, לעשות תוכנית, לראות כמה עולה x כוח-אדם, לראות איך מחזירים אותו ב-y שנים קדימה, ואני חושב שאפשר לעשות את זה. אחרת נשב, אם לא תהיה הרתעה ולא יהיו ממצאים של השטח לא יקרה דבר. תודה רבה.

דרך אגב, עוד מילה אחת אני רוצה להוסיף על תושבי חוץ על מה שנאמר. מאה אחוז אני מסכים, יש לנו תושבי ישראל ויש לנו תושבי חוץ. אם תושבי חוץ הגיעו לכאן מצד אחד יגיד משרד - - - טוב, הם משקיעים כסף בארץ, השקעות של תושבי חוץ בארץ זה מבורך, זה כסף שבמדידה נכנס לארץ. יחד עם זאת, תושבי החוץ הביאו כאן לארץ כספים ורכשו נדל"ן, ואני מסכים מאוד עם מה שנאמר במצגת, אני חושב שתושבי חוץ כאלה מעבר לזה שהם רכשו נדל"נים ורכשו בניינים היה צריך להטיל איזשהו היטל. היטל מס נוסף כמו שיש היטל בשוליים שרצו להטיל על תושבי ישראל, מס יסף, היטל נוסף, עם ההיטל הזה הייתי מממן הטבות שאנחנו רוצים לתת כאן לאנשים לרכישת דירה וכו'.
סגן שר האוצר מיקי לוי
השאלה אם זה לא יבריח אותם מההשקעות, אני לא יודע להגיד.
דוד גולדברג
אגיד לך את דעתי, הכסף הזה שמגיע לכאן, סוג הכסף, סליחה, ראיתי אמריקנים, ראיתי קנדים במאה אחוז משקיעים, ראיתי צרפתים, הם לחוצים מאוד, הם מוציאים את הכספים משוויץ מהבנקים האירופים, באים לפה, ובשבילם עוד 50,000 דולר, פחות 50,000 דולר, רוכשים, אני רואה את המשא-ומתן, אני יודע, אני ער לדברים האלה. האמינו לי, היטל סביר, לא גבוה, היטל סביר, הם ישלמו את ההיטל הזה ויקנו את הדירות, ועם ההיטל הזה יהיה מקור לעשות דברים שאנחנו רוצים. צריך לחשוב על תושבי החוץ ותושבי ישראל. תודה.
סגן שר האוצר מיקי לוי
צריך לעשות הצעת חוק ממשלתית בעניין. השאלה אם הסוסים כבר לא ברחו לי מהאורווה.
דוד גולדברג
השאלה כמה סוסים יש עוד, מיקי. כמה סוסים עוד.
היו"ר אלעזר שטרן
אבי, סתם ככה אני שואל, זו שאלה כאילו – אנחנו יודעים שעושים הפרטה במשרד החינוך של שירותי חינוך, יש outsourcing, אי-אפשר לעשות פה בנושא – אם הבעיה היא של הוצאת דוחות של קבלה של בדיקות, הרי גם המדינה מוציאה למשרדים של רואי-חשבון, למשרדים של עורכי-דין, במשא-ומתן עם הפלסטינים מייצגים אותנו לפעמים עורכי-דין מבחוץ, אז דברים הכי בסיסיים של המדינה מכל מיני שיקולים בין אם של מקצועיות ובין אם של תכנון תקציבי עושים את זה. האם אי-אפשר פה לקחת משרד רואי-חשבון גדול? להגיד לו, תשמע, אנחנו המנחים שלך.
זבולון כלפה
מזמינים כשירות.
אבי ארדיטי
אתה מדבר על הפרטה בתחום הפלילי?
היו"ר אלעזר שטרן
לא.
סגן שר האוצר מיקי לוי
לא, לא, הוא אומר, עכשיו יש לי 100,000 תיקים שאני לא מסוגל לבדוק – זה דודי יכול להשיב יותר טוב ממך – האם מחר בבוקר לא יכול לקום - - -
אבי ארדיטי
אני עם הניסיון לא הייתי רוצה את זה.
היו"ר אלעזר שטרן
תנו לי רגע להבין איפה הבעיות.
אבי ארדיטי
קודם כול, מהניסיון שלי ותפיסת העולם שלי, כל מה שקשור לתחום הפלילי או נושק פלילי או התחום שבתפיסת העולם המדינה צריכה לבצע, ברגע שאתה מפריט אותו יש זליגה. מה זה זליגה? תראה, הידע והכוח נמצא במדינה, אתה מוציא את זה למשרד רואי-חשבון שאמור – ויכול להיות, ויש פה באמת משרדים מאוד מוכשרים ומאוד טובים, אבל עדיין, עדיין הקשר הזה – הרי אם אדם למשל, בוא נגיד משרד רואי-חשבון מבצע איזושהי ביקורת אצל עוסק מסוים והוא מצא חשבוניות פיקטיביות, אני תלוי במשרד הזה אם הוא מעביר את זה לתחום הפלילי או לא. אתה יודע, לא שאני מטיל דופי באף אחד, אבל זה כמו להגיד שמשטרת ישראל תפריט את מקרי הרצח. משטרת ישראל תבוא, תוציא את זה החוצה לכל מיני משרדי חקירות.
היו"ר אלעזר שטרן
לא, אני לא אומר ללכת עד שם.
אבי ארדיטי
אבל הזליגה מאוד מאוד פשוטה.
היו"ר אלעזר שטרן
אבל הבדיקות, אחוזי בדיקה – אגיד לך למה אני שואל את זה, סתם, אני לפעמים יש לי כאלה שאלות – אני מכיר את המחשבות האלה על הפרטות 40 שנה ממקומות שלא חלמנו שפעם מישהו יעז לעשות שם הפרטה. גם הפרטות מוגבלות, אני אומר לך, אל תלך אתו לתחום הזה, תגדיר לו עד איפה, באיזה שלב של המערכת הוא עוצר ומביא לך את הדברים, ומהשלב שיש חשד זה לא תפקיד שלו, זה עולה אליך.
אבי ארדיטי
אני מבין מה אתה אומר, אבל אם אנחנו לוקחים את זה - - -
היו"ר אלעזר שטרן
לא רוצה להגיד לך מה בצבא, בתוך הבסיסים של הצבא - על הדרכות, על זה, אני אומר לך: איך אתה מוציא דברים כאלה? על אוכל אמרו את זה שנים.
אבי ארדיטי
אני מניח שאותו משרד רואי-חשבון לא יעשה את זה בהתנדבות, אני מניח שמשרד רואי-חשבון יתוגמל על זה, אז אם אנחנו מתגמלים את משרד הרואי-חשבון, אז תן לי את כוח-האדם אני אדע לעשות את זה, למה אני צריך להוציא את זה החוצה? למה המדינה צריכה להתפרק מהמשאבים שיש לה?
היו"ר אלעזר שטרן
א', מסכים אתך, הלוואי וזה ככה. אבל אתה יודע, בגלל הקשרים שבהם כבר מישהו אמר לי: הסתדרות לא תיתן לך מאותן סיבות.
אבי ארדיטי
לא, זה לא עניין של הסתדרות, אני לא חושב שזה קשור לזה, אני חושב שזה - - -
היו"ר אלעזר שטרן
אז למה המדינה נותנת לך רק 300 ו-600 בשנה הבאה?
אבי ארדיטי
יש פה שאלה - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
גם זה, חכה, זו מלחמה גדולה.
היו"ר אלעזר שטרן
הדברים ברורים, בוועדה הזאת אנחנו יושבים כבר ישיבה שלישית, אין פעם שלא עולה פה העניין הזה של הכנסות מול הוצאות בהקשר של כמה שווה כל עובד ברשות המסים למדינה.
אבי ארדיטי
טוב, אני מניח שסגן השר מיקי יכול לענות לך על זה הרבה יותר טוב ממני.
היו"ר אלעזר שטרן
הוא לא יכול לענות.
סגן שר האוצר מיקי לוי
ההתחייבות הבאה שלנו, ובואו נתקדם, כי כוח-אדם לא יפתור כרגע – לא נבזבז את העניין – ההתחייבות הבאה שלי מול אגף התקציבים, אנחנו מנהלים דיון, אני מתחייב כמה כל אחד יביא, כמה כסף כל אחד יביא, זה ייבדק ויימדד כל שנה. כבר היום הכנסנו נושא של יעדים ומדדים, הכול נמדד - יעד מול מדד. מיקי לוי הוא מפקח, יושב, מה הוא מביא בסוף השנה זה מחושב לרמה של שעות היום,אם אני לא טועה, וככה נעשה גם הלאה. אז בואו ננסה להתקדם מכוח-האדם, לא נפתור את זה כאן, תשאירו את זה לי, בבקשה.
היו"ר אלעזר שטרן
שוש, בבקשה.
שוש שחם
שלום לכולם, שנים עבדתי בפרקליטות במיסוי וכלכלה והעמדתי לדין עברייני מס, יש לי ניסיון בנקודת המבט של איך המדינה רואה את זה, ואני מוכרחה להגיד לכם שכשעוזבים את הפרקליטות הראש לא משתנה, ומיקי יודע על מה אני מדברת, הוא עזב את המשטרה. זה פשוט בפנים וזהו. לכן אני כאן גם בוועדה. אני מברכת אתכם על הוועדה, אני חושבת שחשוב מאוד לנסות ולהשריש, לחסל את הבעיה הזו שיש בישראל לגמרי, אני לא מאמינה שיהיה אפשר, אבל לפחות להוריד את הממדים שלה - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
צמצום.
שוש שחם
- - כי זה ממדים עצומים. אני מצטרפת לכל הדברים שנאמרו כאן לפני, ואני חושבת שהנקודה של כוח-אדם חשובה, היא עקרונית מאוד.
סגן שר האוצר מיקי לוי
וטכנולוגיה.
שוש שחם
לטעמי, תוסיפו 2,000 עובדים לרשות המסים – ותיכף אגיד לכם למה – הבעיה מאוד חמורה בישראל, אבל כשנלחמים צריך מקל וגזר, בדרך כלל, ככה אומרים. אז הגזר כמו שעשו בארצות-הברית ובשאר מדינות אירופה זה הגילוי מרצון. מאפשרים גילוי מרצון ונותנים חסיון מפני העמדה למשפט פלילי בתנאי שאתה בא ומגלה מרצונך החופשי את ההון השחור שהעלמת גם בישראל, וגם הייתה תקופה מסוימת שעשו את זה עם הקלות די נדיבות לגבי חו"ל וחבל שהפסיקו. אני מציעה שימשיכו עם הקלות מס כי זה פיתוי מסוים, בישראל במיוחד, כשהרבה בישראל הפכו לעברייני מס בעל כורחם בגלל הרפורמה. כלומר, זה לא בדיוק בעל כורחם, הם הפכו לעברייני מס כי הם לא דיווחו על הכנסות שמינואר 2003 הפכו להיות חייבות דיווח בישראל, ואחרי שנתיים-שלוש הם פתאום קלטו שהם לא דיווחו על ההכנסות האלה בחו"ל וככה מצאו את עצמם כעברייני מס. אז בוא נאמר שבישראל יש הצדקה חזקה לכך שיהיה כאן נוהל גילוי מרצון מקל, זה הגזר.

יחד עם זה צריך להיות המקל, והמקל הוא הרתעה. הרתעה מושגת על-ידי מחלקת חקירות חזקה, על-ידי רשות מסים חזקה ועל-ידי הליכים פליליים וענישה פלילית, ואנחנו רואים שזה עובד יפה במדינות אחרות בעולם. אני משתתפת בוועדת המסים של האו"ם כעורכת-דין מומחית למס מישראל והיה לנו דיון שם בוועדת המסים של האו"ם על הנושא, ומה שעלה זה שאיפה שיש הרבה עובדים ברשות המסים שעובדים נכון, וטכנולוגיה כפי שאתה אומר, יש הרתעה, והרמה של העלמות המס נמוכה.
תראו, חייבים בישראל חובת דיווח כללית. אין דבר כזה שאין בישראל חובה. כלומר, החוק כיום, פקודת מס הכנסה מאפשרת את חובת הדיווח הכללית, זה קבוע בסעיף בפקודת מס הכנסה שבמדינת ישראל קיימת חובת דיווח כללית של ההכנסות על כל אחד ואחד, כולל השכירים שעובדים אחרי צהריים במקומות אחרים. אלא מה? יצרו תקנות והתקנות קבעו סייגים והוציאו כמעט 90% מהאוכלוסייה במדינת ישראל מאלה שחייבים לדווח. התקנות האלה מקורן בשנים שהיו בהן עולים חדשים ובישראל לא ידעו עברית אז לא יכלו לדווח למס הכנסה. היום אנחנו בעידן אחר, הרי כולנו פה צברים, אין כאן מישהו שלא יכול למלא טופס דיווח למס הכנסה. אין שום סיבה בעולם בעידן הטכנולוגי שאי-אפשר יהיה למלא את זה בדיווח מקוון.

תראו את ארצות-הברית – אני בכוונה לוקחת את ארצות-הברית כדוגמה – ארצות-הברית זה 260 מיליון תושבים - נכון, יש שם חובת דיווח כללית על כולם בלי יוצא מן הכלל - נכון, יש שם בדיקה של הדוחות שהם מדווחים עליהם - נכון, של כמה אחוזים? בין 70% ל-75% מהדוחות בארצות-הברית נבדקים. איפה אנחנו בישראל? 8 מיליון תושבים גרים בישראל, אין חובת דיווח כללית, מתוך אותם מספר מצומצם של דוחות שמדווחים רק 2.5% נבדקים. איך אפשר להשיג הרתעה? יופי, מכת מדינה, להעלים הכנסות, לא לדווח, למה לא? הרי לא תופסים במילא, אף אחד לא בודק ולא תופסים. היה כאן ניסיון עם החקיקה החדשה לגבי עסקאות - - -
היו"ר אלעזר שטרן
שוש, אנחנו רוצים להתמקד יותר בבנייה. על הדברים האלה דיברנו כאן.
שוש שחם
אז הנקודה שלי היא כזו, שכשבאתי לעבוד בפרקליטות הייתה מכת מדינה, התיקים של מס שבח. זה היה בשנות ה-80, זו הייתה מכת מדינה. כי מה? כי מס השבח היה 50%, ואז המחיר שהיה בחוזה זה לא היה המחיר האמיתי. זו הייתה מכת מדינה, אני מזכירה לכם. ואז אמרו: איך מתמודדים עם מכת המדינה הזו? מחייבים לבדוק כל תיק ותיק במס שבח. יושב פה מר שי אהרונוביץ, והוא יודע שבשנים קודמות בישראל בדקו כל תיק ותיק במס שבח, הפסיקו להעלים. כלומר, כמובן שיש אחוז, אבל זה אולי 4% או 5% בתיקי מס שבח של העלמות, וכל השאר ידעו שבודקים את התיקים אז הפסיק הקטע הזה של המחיר בחוזה זה לא המחיר בעסקה. מה שמדווחים זה לא חצי מהמחיר האמיתי. שמעתי עכשיו דיבורים על זה שמנסים לגרום לזה שגם במס שבח לא יבדקו את כל התיקים, זאת טעות חמורה, ונחזור למה שהיה כשעבדתי בפרקליטות, שהמחיר בחוזה לא יהיה המחיר האמיתי, וחבל לחזור, אפשר ללמוד מטעויות של עבר. לדעתי, חייבים להמשיך לבדוק את התיקים של מס שבח, את כולם, זה אחד.
שתיים, מחלקת החקירות שלנו – אני לא יודעת כמה אנשים עובדים שם – אבל אנחנו היום 8 מיליון אנשים במדינת ישראל. יש לנו כאן את מנהל מחלקת החקירות שהוא מעולה, מחלקת חקירות מעולה, אבל היא קטנטנה.
היו"ר אלעזר שטרן
דיברנו על זה.
שוש שחם
היא קטנטנה, קטנטנה, וחייבים לדעתי להגדיל אותה. ושלוש, נקודה נוספת היא שיש אופן מסוים גם בגלל שיודעים שבאים לגמור תיקים. רואה-חשבון מגיע לגמור תיק אצל פקיד שומה מסוים, יושבים, יש תיקים עם העלמות נוראיות וזה לא מגיע לחקירות. למה? זה נגמר בפקיד השומה. שילמו כסף, שילמו סכום מסוים ובזה זה נגמר. אני מודיעה לכם שאני היום מהצד השני של המתרס, נתקלתי בתיק שבא אלי מנכ"ל של חברה להתייעץ אם כדאי לו לסיים את התיק בפשרה בגלל שבאמת באמת ההעלמות שם היו בסכומים הרבה יותר גבוהים שלא עלו עליהם, ומה שקרה זה שאיכשהו הוא הצליח. אם מישהו היה טיפונת מגרד בתיק הזה הוא היה רואה איזה עסק ענקי יש ברומניה, מה מסתתר כאן מאחורי התיק הזה. אף אחד לא גירד, אף אחד לא בדק, גמרו פשרה, שלום על ישראל, בזה נגמר הסיפור. אז מה שאמרו פעם, שזה טוב אולי שיהיה נציג של חקירות בכל משרד פקיד שומה, שיהיה עורך-דין בכל משרד פקיד שומה, מישהו שיוכל גם לבדוק את זה, איך תיקים לפעמים נסגרים שזה מזעזע.
סגן שר האוצר מיקי לוי
יש היום, בכל משרד פקיד שומה יש היום.
שוש שחם
ממש לא.
היו"ר אלעזר שטרן
לא. מיקי, אני חושב שהנקודה של הפשרות, אני שומע אותה יותר מפעם אחת. זאת אומרת, כאן ועכשיו אפשר לקבל מול אולי זה ייקח עוד חודש-חודשיים אבל נקבל הרבה יותר.
סגן שר האוצר מיקי לוי
אולי חודש-חודשיים אנחנו לא מסוגלים, מחלקת החקירות מדי קטנה, אנחנו לא יכולים לעשות את ההיקפים, מוטב כסף עכשיו ולא בעוד שמונה שנים כשהוא פושט את הרגל והכסף נעלם.
שוש שחם
זה לא ככה כשמדובר בעסקים עם הרבה כסף, שאם קצת מגרדים מוצאים את כל הכסף הזה, אבל אף אחד לא מגרד אפילו טיפונת.
סגן שר האוצר מיקי לוי
מסכים. אנחנו בתחילתו של שינוי.
שוש שחם
בכל אופן, זה מה שרציתי להגיד, אלה עיקרי הדברים. יש לי עוד דברים, אבל תודה רבה ושיהיה בהצלחה לכולם.
היו"ר אלעזר שטרן
תודה. מירי, בבקשה.
מירי סביון
אני רוצה להתייחס לכמה דברים. באמת, קודם כול לברך על הדיון ועל זה ששמים את המלחמה בהון השחור בראש סדר העדיפויות. אני חושבת שזה נגע גם כלכלי, גם חברתי וצריך להיות בראש סדרי העדיפויות.
סגן שר האוצר מיקי לוי
היא סמנכ"לית אצלנו, היא הייתה פקידת שומה - -
היו"ר אלעזר שטרן
סמנכ"לית בכירה, כן, אני יודע.
סגן שר האוצר מיקי לוי
- - בכפר-סבא הרבה שנים, יש לה ניסיון אדיר, אני חייב לתת לה את הקרדיט, והיא בעלת מקצוע מצוינת.
מירי סביון
תודה. באמת, גם כרשות מסים בוודאי שאנחנו אחת הזרועות המרכזיות וזה אחד התפקידים המרכזיים שלנו להילחם בהון השחור. מה חשוב לי לציין, להתייחס, זה שמעבר לצד הפלילי שמטופל במחלקת חקירות צריך לזכור שנעשה הרבה מאוד טיפול אזרחי בכל התופעה של העלמת ההכנסות. וזה נכון שיש מקרים שבהם אנחנו מסיימים את התיקים בצד האזרחי בצורה כזאת שאנחנו מקבלים את המס שאנחנו צריכים לקבל ועוד תוספת קנסות אזרחיים, ולא מעמיסים את החקירות בכל אחד מהמקרים שבהם לא מלוא המס שולם.
בעניין הזה מה שחשוב לי להזכיר זה, אחד, יש את הנושא של אישורים על ניכוי במקור מופחת או על פטור מניכוי במקור, שכשאנחנו מתייחסים לנושא של הון שחור גם בענף הבנייה וגם בענפים אחרים שיש בהם הרבה העסקה של כוח-אדם, לאו דווקא חוקי, הכדאיות בשימוש בחשבוניות הפיקטיביות נובע במידה רבה מהעובדה שמתלווה לחשבוניות האלה אישור על פטור מניכוי במקור לחברות שמנפיקות אותן. חלק מהמלחמה האזרחית שלנו בהון השחור זה ביטול של האישורים האלה שניתנים לחברות שאנחנו מזהים כחשודות בהפצה או במעורבות בשימוש בחשבוניות פיקטיביות, ובעצם ברגע מתבטל האישור הזה אין שום תוחלת לשימוש בחשבוניות פיקטיביות, מכיוון שצריך לנכות מס במקור בשיעור של 30%. וזו מלחמה מאוד סיזיפית וקשה, וזה דבר שנעשה דרך שגרה גם כמהלכים מרוכזים שאנחנו עושים באמצעים ממוחשבים עם הישענות על מידע מהדוח המפורט, שניהלנו פה הרבה קרבות כדי להחיל את השימוש בו, וגם באמצעות מיידעים אחרים שיש לנו במערכות השונות. זה חלק אחד.
גם בנושא של הביקורת, אין ספק שככל שיהיו לנו יותר עובדים - גם יותר מפקחים, גם יותר עובדי ניהול ספרים שעושים את הביקורות בשטח וגם יותר חוקרים בצד הפלילי, נפח הפעילות שלנו יגדל ונוכל לייצר יותר הרתעה. אני חושבת שאת כוח-האדם שיש לנו כרגע אנחנו בסך הכול מנצלים בצורה הכי יעילה ואפקטיבית שאפשר ומייצרים כמה שיותר הרתעה.
הנושא של פשרות, אז שוב, צריך לזכור, יש לנו הרבה מאוד ויכוחים גם אזרחיים על איך צריך לחייב הכנסות במיוחד מחו"ל, וכשיש באמת ויכוח עקרוני וחוקי אז באמת אפשר לנהל משפט שנתיים-שלוש-חמש, גם להגיע לבית-משפט עליון. ואם אנחנו חושבים שיש סוגיה במחלוקת, לפעמים זה טבע הדברים וצריך להגיע להסכמות ופשרה, וגם זה דבר שהוא נכון במסגרות האלה.
אני חושבת ששוב, גם הנושא של הרחבת חובת הדיווח זה דיון בפני עצמו, גם נעשית כרגע עבודת שטח, פניות ללמעלה מ-100,000 אזרחים במדינה זו פנייה מאוד רחבה. וחשוב מאוד, כשאנחנו מדברים על הרחבת חובת דיווח, למצוא את האיזון הנכון בין ההשקעה שלנו בטיפול באזרחים שבסופו של דבר אין תוחלת בדרישת הדוח מהם. צריך לזכור שבארץ שלנו קיימת חובת ניכוי במקור מאוד מאוד גורפת ומאוד מאוד מדויקת. זאת אומרת, למעשה, כל ציבור השכירים וכל מי שעושה תיאומי מס בסופו של דבר המנגנון של ניכוי במקור שהוא מנגנון יחסית פשוט לאזרח, הוא נעשה באמצעות המשלמים ומעסיקים שזה גוף אחד שאחראי על תשלום מס של הרבה מאוד חייבי מסים זה מנגנון מאוד יעיל, מאוד אפקטיבי ומוריד חיכוך מול האזרחים.
אז שוב פעם, צריך תמיד למצוא את האיזון הנכון בין האכיפה ובין הרצון שלנו שכולם ידווחו ונגיע לכולם לבין זה שלא נעמיס עודף ביורוקרטיה על אנשים שבעצם אין שום תוחלת מס בחיכוך שלהם עם רשות המסים.
היו"ר אלעזר שטרן
מירי, תודה. תראו, אנחנו קצת גולשים וחוזרים על דברים שדיברנו עליהם כבר, יכול להיות שאנחנו צריכים להעמיק בהם אבל בדיונים נפרדים. גם על הנושא של חובת דיווח, גם על הנושא של כוח- אדם ברשות, אנחנו מכירים, סימנו. אני מבקש לחזור יותר – כיוון שהזמן שלנו עוד מעט יסתיים, לצערנו – על הנושא שקשור לענף הנדל"ן, לבנייה, גם דברים שדיברנו כאן אבל בהקשר הספציפי שלהם לתוך ענף הבנייה.
תמר ולדמן
אנחנו מצטרפים גם לברכות על הקמת הוועדה. אתייחס רק לנושא הנדל"ן. כפי שצוין, הלבנת הון באמצעות ענף הנדל"ן היא תופעה ידועה ומוכרת בארץ ובחו"ל, כשהפעולות המרכזיות הן בעיקר רכישת נדל"ן באמצעות כספים שמקורם בפשיעה. אנחנו רואים בעיקר פשיעה שבוצעה בארץ, אבל גם פשיעה שבוצעה בחו"ל והעברות כספים לארץ, בין אם באמצעות העברות בנקאיות ובין אם באמצעות העברת מזומן דרך הגבול. אנחנו רואים גם אנשים שנתפסים במעבר הגבול עם כספים, כששואלים אותם מה מטרת הכספים, הם אומרים שהכספים הם למטרות רכישת נדל"ן. היו לנו גם מקרים של אזרחים צרפתים שהודו שלא שולם על הכספים האלה מס בצרפת או במדינות אחרות שמהן הם הגיעו.
אנחנו רואים גם תופעה של רישום נדל"ן על שם אנשי קש, קרובי משפחה של חברים בארגוני פשיעה מאוד מוכרים, ומניפולציות לגבי המחיר של הנכס. לגבי נתונים, בשנת 2013 - 6% מהכתבות המודיעיניות שהרשות העבירה למשטרה כללו התייחסות לתופעות של נדל"ן, גם כשיטות להלבנת הון וגם כסיוע לאיתור נכסים לחילוט, נכסים שרשומים על שם קרובים של ארגוני פשיעה. חלק מאותן ידיעות הועברו גם לרשות המסים.
לעניין הצעות לפתרון, אתייחס רק לשני נושאים שלא עלו פה עדיין. הראשון זו היוזמה להגביל את השימוש - - -
היו"ר אלעזר שטרן
אין בעיה בהעברה של חומר שלכם לרשות המסים?
תמר ולדמן
אתייחס לזה, זה בהצעות לפתרון. יש בעיה.
סגן שר האוצר מיקי לוי
זה החלק המרכזי.
תמר ולדמן
יש בעיה, כי אנחנו יכולים להעביר לרשות המסים רק לגבי עבירות שהן עבירות מקור כפי שאבי ציין, עבירה של חשבוניות פיקטיביות היא עבירת מקור. כרגע יש יוזמה להוסיף עבירות נוספות כעבירות מקור. היוזמה הזאת מונחת על שולחן - - -
היו"ר אלעזר שטרן
איפה? בוועדת החוקה?
תמר ולדמן
כן.
סגן שר האוצר מיקי לוי
עד שאני אראה את העיניים שלי עוברות לכאן אצליח להעביר את זה.
תמר ולדמן
על שולחן ועדת החוקה. אחת מאותן עבירות - - -
שוש שחם
אבל אפשר בינתיים לפחות לאפשר העברת מידע.
סגן שר האוצר מיקי לוי
אבל אסור על-פי החוק, את יודעת.
שוש שחם
אז אפשר לשנות את החוק, זה בדיוק התפקיד של הכנסת.
סגן שר האוצר מיקי לוי
זה מה שאני משתדל לעשות שנה ורבע.
ליאור תבורי
זה ישב שמונה שנים בוועדת החוקה.
סגן שר האוצר מיקי לוי
מיום שנכנסתי זה הדבר שעומד לנגד עיני. מה שאני עושה מסביב זה ככה על הדרך.
שוש שחם
אבל לא עבירת מקור, עבירת מקור זו בעיה, רק הקטע של העברת מידע.
סגן שר האוצר מיקי לוי
העברת המידע לא תספק לי מספיק כלים אם אני לא יכול לפעול, את יודעת את זה, אני מדבר בצד הפלילי עכשיו.
היו"ר אלעזר שטרן
כן, תמר.
תמר ולדמן
אחת מאותן עבירות מקור שרוצים להוסיף היא עבירת מס לפי חוק מיסוי מקרקעין, זאת אומרת, לא מדובר רק על עבירות לפקודת מס הכנסה, ולכן זה רלוונטי לדיון לקדם את הנושא הזה. הנושא השני זה צמצום השימוש במזומן. כל הפעולות שאנחנו רואים להלבנת הון באמצעות נדל"ן היא פעילות שמבוצעת במזומן, רואים משיכות מאוד גדולות מהבנק במאות ומיליונים של שקלים, כשהלקוח נשאל הוא אומר שזה לרכישת דירה או לשיפוץ דירה. יש את המלצות ועדת לוקר שהגבילו את השימוש במזומן, ואנחנו חושבים שאימוץ אותן המלצות יסייע גם למאבק בהלבנת הון באמצעות ענף הנדל"ן.
סגן שר האוצר מיקי לוי
חכי, נדחה בשבוע, גם זה בעייתי.
תמר ולדמן
זה נדחה - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
הכול קשה פה.
היו"ר אלעזר שטרן
אם רק בשבוע זה בסדר.
תמר ולדמן
אלו שני הנושאים המרכזיים.
היו"ר אלעזר שטרן
בבקשה.
ליאור תבורי
רק כמה הערות על דברים שכבר נאמרו. דבר ראשון, 117(ב) שאבי דיבר עליו יושב בוועדת הכספים, למיטב ידיעתי, לא בוועדת החוקה. נשמח לסיוע - - -
היו"ר אלעזר שטרן
אבי, אתה מכיר את זה?
אבי ארדיטי
לא, לא, זה בחוקה.
טמיר כהן
כן, אבל יש גם מע"מ אפס בוועדת הכספים וזה גם זה וגם – יש כל כך הרבה.
ליאור תבורי
אני כמעט בטוח בזה.
סגן שר האוצר מיקי לוי
נבדוק את זה, אם זה בוועדת הכספים זה יותר טוב בשבילנו.
טמיר כהן
מה שם הצעת החוק?
ליאור תבורי
זה מה שפוצל מחוק ההסדרים, לא זוכר את השם.
טמיר כהן
דקה ורבע זה ייבדק, רק תיתן לי את המדויק.
ליאור תבורי
בסדר גמור.
היו"ר אלעזר שטרן
תיכף כבר יש חוק הסדרים חדש, עוד לא גמרנו את החוק - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
הוא יהיה כזה קטן שאני לא ישן בלילה בגללו.
ליאור תבורי
אחד הדברים שדיברו כאן על אנשי קש זו אחת הדרכים להעלים את מקור הכסף. אנשי קש לא חייבים להיות קרובי משפחה רחוקים או "קופים", יש אפשרות גם להשתמש במבנים משפטיים מתוחכמים ובעורכי-דין. אחת היוזמות שהרשות לאיסור הלבנת הון רוצה זה להטיל חובות מסוימות על עורכי-דין ורואי-חשבון. אני חייב לציין פה לטובה את רואי-החשבון שמאוד מסייעים לנו בזה, אבל לצערי, הרשות לאיסור הלבנת הון נתקלה בקשיים עם עורכי-הדין בכל הקשור - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
זה בגלל – טוב, לא רוצה להגיד עליהם מה אני חושב, אבל אעביר את זה.
ליאור תבורי
- - לכספים של יהודים מחו"ל. המשקיעים מחו"ל הם בעיקר יהודים. מדינת ישראל צריכה לקבל החלטה אם אנחנו מעוניינים בכספים האלה או לא מעוניינים. מצד אחד עולות פה הצעות לקנוס אותם, להטיל איזשהו היטל מיוחד; מצד שני, אנחנו מגוננים עליהם בכל דרך אפשרית, כשהם מביאים את הכסף לארץ אנחנו לא מוכנים להעביר למדינות המקור שלהם דיווח על זה, אנחנו מזמינים אותם לבוא לארץ, להפקיד כאן את הכספים, הם לא צריכים לדווח על שום דבר, אז הגיע הזמן שמדינת ישראל תקבל החלטה אם התופעה הזאת רצויה או לא רצויה. בכל הנושא של החלפת מידע עם חו"ל גם כן יש לנו קשיים מאוד מאוד גדולים מצד נושאים של הגנה על הפרטיות. אנחנו יודעים שיש כאן הרבה כסף של משקיעים זרים שהוא לא בהכרח כשר, הרבה כסף ישראל - - -
היו"ר אלעזר שטרן
אתה מדבר על הנדל"ן, ליאור?
ליאור תבורי
הנדל"ן זה אחד המקומות העיקריים להחביא את הכסף. היום באמת הבנקים נזהרים מלקבל את הכסף. אומרים שפעם היה קשה להוציא כסף מבנק, היום קשה להכניס כסף לבנק. בנקים מאוד מאוד נזהרים בעיקר בגלל הממשל האמריקני. כמו שאביחי הראה, ברגע שחובות הדיווח עולים או ברגע שהמידע דולף אנשים מוציאים את הכסף מהבנק ונדל"ן זה אחד המקומות העיקריים להחביא אותו.

הפחתת השימוש במזומן - אני רוצה לומר בהקשר לוועדת לוקר, כמובן שאנחנו מאוד מאוד תומכים בהמלצות. צריך להבין שהיום יש אמצעים טכנולוגיים שמאפשרים להחליף את המזומן. מזומן זה פתרון ישן, פתרון מאוד מאוד טוב. היום יש פתרונות הרבה יותר טובים, יש חברות ישראליות, אני זוכר שאחת החברות דיברה אתך פה בסוף הדיון הקודם, יש הרבה הרבה דרכים להחליף את זה. וחשוב לומר שאנחנו מכניסים מערכת דיווח מקוונת במיסוי מקרקעין, החל מה-1 בינואר 2015 היא תתחיל לפעול.
אחת הבעיות שחייבים להזכיר, וזה גם בהקשר למה שנאמר כאן על דיווח כללי מקוון, זה שהיום אנחנו לא מכירים בחתימה אלקטרונית, אלא אם כן זה עם תעודת זהות ביומטרית. אנחנו מכירים את העובדה שאזרחים עוד לא אמצו את התעודה הביומטרית, ולכן כל הטכנולוגיות הן מאוד טובות ויפות, אבל בסופו של דבר מדינת ישראל ממשיכה לבקש מאזרחיה לחתום על דף נייר, ולכן אנחנו לא יכולים להשתמש בכוח המלא של כל המערכות הטכנולוגיות האלה. ברגע שנוכל לעשות חתימה אלקטרונית מבחינת הדין הפלילי אז נוכל להשתמש הרבה יותר בדיווחים מקוונים.
היו"ר אלעזר שטרן
אבל אולי כל הדיון הזה של חתימה אלקטרונית צריך טיפול הוליסטי?
ליאור תבורי
יכול להיות.
היו"ר אלעזר שטרן
הרי אתה מבצע עסקאות מול בנקים, מול הכול בחתימה אלקטרונית.
ליאור תבורי
אני מסכים שזה דיון הרבה יותר רחב, אני רק אומר שצריך לקחת בחשבון כל מי שממליץ על דיווח כללי ושנוכל להעביר את הכול במחשבים. הטכנולוגיה מאפשרת את זה, החוק היום לא מאפשר, צריך לדעת את זה.
היו"ר אלעזר שטרן
אז צריך לסמן את זה. אני חושב שהבעיה הזאת, אם הבעיה הזאת של - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
אבל לא גמרנו את התעודות האלקטרוניות. ברגע שנגמור את הסיפור הזה תהיה פריצת דרך הלאה.
היו"ר אלעזר שטרן
אבל מה הבעיה, מיקי? אנחנו עושים קניות בעשרות אלפים, מאות אלפים באינטרנט, יש PayPal, יש שיטות ששם אתה יכול היום - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
כן, בנדל"ן ובמקרקעין זה אחרת לגמרי, מה לעשות, החוק לא מאפשר.
היו"ר אלעזר שטרן
לא, אבל זה בכלל, הוא דיבר על בכלל.
ליאור תבורי
הנקודה היא, אם אני לא טועה, ואולי יש פה עורכי-דין שמכירים את זה יותר טוב, אבל הבנתי שהבעיה זה שסדר-הדין הפלילי לא מכיר בחתימה אלקטרונית כראיה ומכאן הכול נובע. הדיווח למס הכנסה או דיווח לרשות המסים בכלל חייב להיות עם חתימה בכתב כי דיווח שקר הוא עבירה פלילית ואי-אפשר יהיה להעביר חתימה אלקטרונית כראיה לבית-המשפט. זה דיון שלם שאני חושב שוועדת החוקה צריכה לעשות.
סגן שר האוצר מיקי לוי
זה עוד פתוח, בוא לא נעביר את זה לכאן.
מנחם קירשבלום
יש לי שאלה. אני רוצה להתייחס לכמה נקודות שעלו כאן. קודם כול לגבי העובדים ברשות המסים, אז א', חובה שיהיו שם עובדים. זה מכביד על המשק כאשר חסרים שם עובדים, זה מכביד על הגבייה של המסים וזה מכביד על השירות שאנחנו אמורים לקבל מהם, וזה קשה.
היו"ר אלעזר שטרן
עובדים זה בעיה.
מנחם קירשבלום
לגבי האפשרות לגייס עובדים לרשות המסים או להסתייע בכוח חיצוני, אני באמת לא יודע איך מסייעים בכוח חיצוני, אבל הגיוס לתוך רשות המסים זה גיוס של עובדים לא מיומנים. עובדים לא מיומנים גוזלים צורך של השקעה בהם כדי ללמד אותם, הם עושים סיבוב של כמה שנים עד שהם לומדים והם יוצאים החוצה, ואנחנו נמצאים עוד פעם באותו מקום. א', התרומה שלהם הייתה מזערית במהלך התקופה הזאת, וכשהם כבר יודעים הם פורשים, יוצאים החוצה, ואנחנו נמצאים באותו סבב. איך פותרים את זה אני לא יודע, אבל הבעיה הזאת היא בעיה קשה.
שוש שחם
נכון מאוד.
מנחם קירשבלום
לגבי נושא של שימוש בחשבוניות פיקטיביות לצורך הלבנת הון, אני מבין איך מלבינים כסף כאשר מביאים אותו מחו"ל וקונים דירה במחיר של מיליון שקלים על הנייר, כשכולם יודעים שהמיליון זה בעצם מיליון וחצי, ואז זה יושב שם בתור מיליון וחצי רק הוא נקרא מיליון, ובעוד כמה שנים מוכרים את זה בפטור והכסף הולבן.
סגן שר האוצר מיקי לוי
נגמר הפטור, די.
מנחם קירשבלום
אז לא נמכר, עדיין יש דירה בשווי של מיליון וחצי שעלתה על הנייר רק מיליון ומניבה לי הכנסות פטורות ממס בגלל שהיא מושכרת למגורים. וזה פטור ממס או כל דרך אחרת או ב-10% מס וכן הלאה. זאת השיטה - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
לא נפתח את זה כאן כי באמת עדיין - - -
אבי ארדיטי
אני יכול לתת לך הרצאה, חשבתי שאתה אומר את זה בציניות שאתה לא מבין.
סגן שר האוצר מיקי לוי
- - - גדול, אם אגדיל את זה, זה ידפוק את הציבור שלנו - - -
תמר ולדמן
חייבים לפתוח את זה, יש גם הרבה פסיקה בנושא.
מנחם קירשבלום
לא, עד עכשיו אמרתי - - -
אבי ארדיטי
חשבתי שאתה באמת ציני לגבי הנוסחים אז העברתי לך הרצאה.
מנחם קירשבלום
אבל עד עכשיו אמרתי רק שבצורה כזאת הולבן הכסף, לא אמרתי אחרת.
אבי ארדיטי
חשבתי שאתה באמת רוצה להבין איך מלבינים הון. אז אם זה ככה, אז ניקח את זה - - -
מנחם קירשבלום
אבל מה שאמרתי עכשיו זאת הלבנה, לא?
אבי ארדיטי
אוקיי, בסדר, תמשיך, בבקשה.
מנחם קירשבלום
באמת לא הבנתי נקודה אחרת, וזה איך מלבינים את ההון באמצעות חשבונית פיקטיבית, וזה משום שאם יש לי עכשיו 100,000 שקל שחורים לא חוקיים ואני הולך ועושה עסק ובונה ולוקח חשבונית פיקטיבית, אז יוצא שעל הנייר הרווחתי 100,000 שקלים, אבל בפועל הרווחתי 200,000 כי בתוך זה הייתה חשבונית פיקטיבית, אז בעצם השחרתי עוד 100,000 שקלים. התחלתי עם 100,000 שקל שחורים ולמרות שהרווחתי 200,000, הצהרתי בעצם בגלל החשבונית הפיקטיבית שהרווחתי רק 100,000 והשחרתי עוד 100,000 שקלים, אז אני בקטע הזה באמת לא מבין, אולי אחרי זה תוכל להסביר לי את הנקודה הזאת.
אבי ארדיטי
אני מבטיח להסביר.
שוש שחם
או, אה, אפשר יהיה הרבה מאוד להסביר לך עם הרבה דוגמאות.
תמר ולדמן
יש הרבה פסקי-דין.
מנחם קירשבלום
לגבי כל נושא הגבייה או המיסוי ברשות המסים, האכיפה של המיסוי ברשות המסים, יש בעיה שאנחנו רואים אותה כבעיה קשה וזה שיטת המדידה של המפקחים שזה על בסיס תשואות המס.
סגן שר האוצר מיקי לוי
חבר'ה, אני מצטער שאני מתערב, וגם אלעזר אמר את זה, אתם יכולים לתת לנו המלצות, הצעות איך לצמצם את ההון השחור בנדל"ן, לשם כך התכנסנו.
מנחם קירשבלום
מיקי, אני חוזר לנדל"ן.
סגן שר האוצר מיקי לוי
אם תגידו לי עוד הפעם שחסר לי תקנים - אני יודע את זה מהיום הראשון, אם תגידו לי שמידת ההרתעה, מדידה של מפקח המס אינה מספיקה - אני יודע את זה מהיום הראשון, אם תגידו לי שאחרי ארבע שנים שאני מקבל אותו הוא בורח לי - בחנתי כבר אפשרות להחתים אותו על עשר שנים ועדיין אין לי את הבסיס החוקי.
היו"ר אלעזר שטרן
כבר הכול היה פה.
מנחם קירשבלום
אני חוזר לנדל"ן.
סגן שר האוצר מיקי לוי
הכול ידוע. תגידו לנו אם יש לכם המלצות איך אני מצמצם את ההון השחור, אתם באים מהשטח, לשם זה התכנסנו, או שנחוקק חוקים דרקוניים ונחייב אתכם לעשות את זה, אנחנו מנסים לעשות איזשהו מצ'ינג היום.
היו"ר אלעזר שטרן
מנחם, אני רק מבקש לסיים.
מנחם קירשבלום
אני חוזר לנדל"ן. כאשר מדובר על הון שחור בענף הנדל"ן, בעצם הענף עצמו רחב מאוד ויש הכרח לפלח אותו לסוגים שלו, ממה מורכב ענף הנדל"ן. אז חלק מענף הנדל"ן באמת מורכב מעבריינות שמצריכה טיפול מסוג אחד, חלק אחר של הנדל"ן קשור לכספים שזורמים מחו"ל לצורך בנייה והלבנה שלו באמצעות הזאת.
סגן שר האוצר מיקי לוי
נכון.
מנחם קירשבלום
וחלק אחר טמון בשיפוצניקים ובקבלנים קטנים שמבחינה כמותית הם דווקא הרוב. חלק גדול מהשיפוצניקים באמת באמת לא מרוויחים מזה שהם עובדים בצורה שחורה, ואפשר לפתור את הבעיה של הרוב על-ידי חינוך, שהדבר הזה לא מוזכר כאן. אם הם היו יודעים שהם לא מרוויחים מהדבר הזה - נכון שהם ישלמו קצת מסים, אבל הם לא מרוויחים, הם לוקחים על עצמם סיכונים קשים, הם יתקלו לאחר מכן ברשויות המסים וייפלו עליהם תיקים שהם לא יוכלו לעמוד בהם. את אותו חלק שהוא הרוב בעצם, אם נוכל לפתור את זה - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
אם תסביר לרוכש הדירה שכשהוא על-פי סעיף 76 לא לוקח את החשבוניות וחוסך את ה-18% מע"מ, אבל כשהוא יצטרך למכור את הדירה יצטרך לשלם על הדלתא 25%, אז פה אני רוצה לגייס גם אתכם, וזה ביני לביניכם, זה לא בוועדה אפילו.
מנחם קירשבלום
נכון, בוודאי, אני רוצה שכולנו נתגייס לזה. אז אני לוקח גם את אלה, אני לוקח גם את השיפוצניקים ואת הקבלנים הקטנים שבאמצעות חינוך נכון אפשר להכניס אותם למעגל משלמי המסים, ואם הצלחנו להכניס אותם למעגל משלמי המסים נשארנו רק עם חלק יותר מצומצם שבו נוכל לטפל בצורה המתאימה. ברגע שאנחנו לא מפלחים את הדברים ואנחנו מתייחסים לבעיה כוללת של בעיה בהון השחור בשוק הנדל"ן אנחנו הולכים לאיבוד עם הדברים האלה. ולפעמים יושבים אותם פקידים ברשויות המסים ומתעסקים דווקא עם השיפוצניקים הקטנים, כאשר התוספות שהם מקבלים שם הן תוספות מזעריות ובעצם מפספסים את הדבר העיקרי.
היו"ר אלעזר שטרן
תודה, מנחם.
רונית ציטיאט
הייתי מעורבת בוועדת לוקר בתתי-ועדות כשהזווית שלי שאני רוצה להביא לוועדה הזאת זה באמת הנושא של הטכנולוגיה והקדמה והחדשנות, כי אני חושבת שלצד האיסורים והמגבלות והחקיקה צריך באמת להביא גם את הזווית הזאת. ואני רוצה לתת כמה דוגמאות שמתחברות דווקא לנושא הזה שלנו, של הנדל"ן. למשל, הוזכר כאן כל הנושא של העובדים הפלסטינים ותשלום המשכורות שנעשות במזומן או בדרך עקיפה. הייתה איזושהי יוזמה של רשות ההגירה לשלם את המשכורות לפלסטינים באמצעותם, שכל הקבלנים יעבירו את כל המשכורות אליהם. היה איזה שיתוף פעולה בין בנק ישראל לבין רשות ההגירה לבין הרשות הפלסטינית בנושא הזה, והנושא הזה בעצם נעצר כרגע, זה מה שהבנתי, שהפרויקט הזה נעצר. פרויקט מסוג כזה בהחלט יכול לסגור את הפינה של תשלום משכורות במזומן באי-דיווח מהזווית של הקבלנים, זאת נקודה אחת.

נקודה שנייה זה הנושא של העובדים הזרים - - -
היו"ר אלעזר שטרן
רגע, רונית, ומה קרה לרעיון הזה? אמרת שהוא נקטע. את יודעת למה?
רונית ציטיאט
הרעיון הזה נגנז ברשות ההגירה, למיטב הבנתי התקבלה שם החלטה לא להמשיך לקדם אותו. הם פיתחו מערכת, היו לקראת סיום המערכת והתקבלה שם איזושהי החלטה שלא הבנו לגמרי מה הסיבה. הנושא הזה נעצר. אז אני חושבת שמהלך כזה בהחלט היה יכול לעזור לפחות מול המגזר הזה.
מגזר נוסף שאני רוצה להתייחס אליו זה הנושא של העובדים הזרים - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
את יכולה להעביר, בבקשה, - - -
רונית ציטיאט
אני יכולה להעביר לך שם של איש קשר.
סגן שר האוצר מיקי לוי
לא, איזה נייר עבודה של חצי עמוד אל משרדי, אודה לך, כדי לנסות לראות, לקשור את החוטים.
רונית ציטיאט
בשמחה. מגזר נוסף שאני רוצה להתייחס אליו זה העובדים הזרים האחרים, לאו דווקא ברשות הפלסטינית, למעשה, הם עובדים כאן ומעבירים את הכספים שלהם באמצעות נותני שירותי מטבע. הדברים האלה, כל הנושא של הנש"מים לא מוסדרים, והנושא הזה עלה גם בוועדת לוקר, הזכירו את זה כאן, צריך להסדיר את הנושא של הנש"מים.
סגן שר האוצר מיקי לוי
הסדרנו.
היו"ר אלעזר שטרן
זה לא הוסדר?
סגן שר האוצר מיקי לוי
הסדרנו.
היו"ר אלעזר שטרן
לאחרונה.
סגן שר האוצר מיקי לוי
הרגו אותי שנה שלמה, זה הדבר הראשון שעשיתי.
תמר ולדמן
לא, בינתיים עבר הצו אבל עדיין אין רגולציה, - -
רונית ציטיאט
לא, עדיין לא.
תמר ולדמן
- - יש ועדה במשרד המשפטים בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט.
סגן שר האוצר מיקי לוי
טוב, מה, אני את הצד שלי גמרתי, אין כאן נציג של - - -
תמר ולדמן
יש לי את ההמלצות של ועדת לוקר שגם אותן צריך לקבל.
היו"ר אלעזר שטרן
זה היה בוועדת החוקה.
תמר ולדמן
עבר צו איסור הלבנת הון, אבל עדיין אין רגולציה, יש דיונים.
אבי ארדיטי
הנושא של הנש"מים נמצא על השולחן שלנו הן בתחום הרגולציה והן בתחום החקיקה.
רונית ציטיאט
זה עלה גם בוועדת לוקר בהקשר הזה, כלומר, הטיפול גם בנושא הזה.
תמר ולדמן
נכון.
רונית ציטיאט
דבר נוסף שאני רוצה להתייחס אליו - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
את צודקת בעניין הזה, אני דורש להעביר את כל – והמשפטנים שבינינו – את כל סמכויות החקיקה, המעצר, החיפוש כמו שיש היום למשטרת ישראל, עם הנש"מים העברתי אותם משוק ההון לרשות המסים לאבי ארדיטי. ואני הולך להניח את ידי הכבדה עליהם כי יש שם 80 מיליארד שקל אז אם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לא יאשר לי להעביר את הסמכויות אז ככה זה ימשיך להראות במדינת ישראל. וגם מבנק ישראל ראוי שלא יודע מי, המשנה לנגידה ירים טלפון ויגיד: חברים, בנפשנו הדבר. זה פשוט נשאר מלחמה פרטית שלי כל העניין הזה.
רונית ציטיאט
אז אני רוצה לומר שאנחנו חברים בוועדת לוקר ובהחלט הצפנו את זה והעלינו את זה. אני רוצה לספר לכם מהזווית שלי של מערכות תשלומים, נעשתה עבודה מאוד מאוד גדולה בבנק העולמי וב-BIS על כל הנושא של נותני שירותי מטבע, זה נקרא remittance, זאת בעיה גדולה מאוד בהרבה מאוד מדינות. יש מדינות ששולחות את האנשים, כמו הודו ומדינות אחרות, ויש מדינות אחרות שקולטות אותם, ויש כאן בעיה. והנושאים האלה הם נושאים שבהחלט אפשר להסתכל מה קורה בעולם, ללמוד מהם וגם ליישם אצלנו.
סגן שר האוצר מיקי לוי
הערת אגב, אם יעבירו לי את הסמכויות תהיה שם יחידה בשלב ראשון של 45-40 איש שתתעסק רק עם נותני שירותי המטבע, שם מגלגלים משפחות הפשע הרבה מאוד כסף. לכל משפחת פשע יש שני נותני שירותי מטבע, ואנחנו נשים עליהם את היד שלנו כמיטב המסורת.
היו"ר אלעזר שטרן
גם כאן הנש"מים והעובדים הזרים זה רק חלק מהסיפור של הנש"מ.
רונית ציטיאט
אבל העובדים הזרים זה מתחבר לנדל"ן מההיבט הזה שהם עובדים פה, הם עוסקים בנדל"ן.
היו"ר אלעזר שטרן
אני מבין.
רונית ציטיאט
זה הקישור. נושא נוסף שרציתי לומר - דיברתם כאן על החשבוניות הפיקטיביות. עוד מגמה שאנחנו רואים בעולם, - - -
היו"ר אלעזר שטרן
חבר'ה, אנחנו מסיימים עוד חמש דקות, אני מודיע לכולם. תסלח לי, אם זה קצר.
סגן שר האוצר מיקי לוי
אני מתנצל – טוב, אחכה חמש דקות.
רונית ציטיאט
בסדר, בנקודות, בבקשה, אם אפשר.
היו"ר אלעזר שטרן
אבל, רונית, בבקשה, ראית את הידיים.
רונית ציטיאט
בהקשר הזה של החשבוניות הפיקטיביות, למשל, אני רוצה לחבר את זה בכלל לדיגיטציה ולטכנולוגיה, זה הוזכר כאן. אני חושבת שרשות מסים ובכלל הממשלה צריכה, וכולנו צריכים בהחלט לשאוף לחדשנות ולטכנולוגיה מתקדמת בכל התחומים. אם ברשות המסים הייתה טכנולוגיה והיו מקבלים את הכול בקבצים אלקטרוניים, לא היו צריכים את כל כוח-האדם שדיברנו על זה שעה שלמה. זאת אומרת, הכיוון שלנו - - -
סגן שר האוצר מיקי לוי
צריך, אבל יחד.
רונית ציטיאט
בדיוק, צריך לפעול. אני חושבת שהכיוון צריך להיות גם בהיבט של טכנולוגיה, של חשבוניות למשל אלקטרוניות, זה משהו שנעשה בעולם, למה אצלנו לא?
סגן שר האוצר מיקי לוי
רק במדינה אחת, אבל לא חשוב.
רונית ציטיאט
לא, לא רק.
היו"ר אלעזר שטרן
רונית, תודה. את הדברים האחרים לפעם הבאה. אני רק מזכיר לכולנו שהנושא של החשבוניות הפיקטיביות - - -
שוש שחם
משהו קצר.
רונית ציטיאט
זה מיקוד במגזרים, יש מגזרים שיודעים שיש שם בעיה, בואו נתמקד קודם בהם.
היו"ר אלעזר שטרן
תודה. הנושא של החשבוניות הפיקטיביות, נעשה עליו דיון נפרד, כבר אמרתי את זה קודם. דודו, בבקשה.
דוד גולדברג
אני רוצה לשאול שאלה, מאותם 100,000 אזרחים שקיבלו הודעות, אזרח לא השיב, תוך כמה זמן רשות המסים מסוגלת לעלות על זה, לחזור אליו ולהגיד לו: בוא, בוא, לא השבת לנו, מעניין למה לא. כלומר, תוך כמה זמן אזרחים יקבלו תשובה ויאתרו את אותם בעייתיים? אני מניח שזה ייקח זמן בגלל המצוקה, נכון? וזה לא טוב שזה לוקח זמן, כי ברור שהתגובה צריכה להיות מהירה כמו בכל דבר. כשאתה עושה מבצע או פונה, אתה צריך להראות שאתה רציני ואתה נותן תשובה מייד.
סגן שר האוצר מיקי לוי
אני הולך לפגישת עבודה עם מנהל רשות המסים, זו השאלה שתישאל.
דוד גולדברג
תודה. שניים, כמה חתך מתוך הנדל"נים – האם 100,000 אזרחים - היו כמה חתכים, נסיעות לחו"ל, נדל"נים, חתכים כאלה או אחרים – אני מניח שלא הגיעו לכולם, אני מניח שאם הייתה יכולת היו פונים, לא דיווח אחיד לכל אזרחי המדינה, אבל היו פונים אבל אולי לעוד 200,000–300,000 שעשו עסקאות נדל"ן ב-2011, 2012, 2013, 2014. אני מניח נכון שהיו עוד כאלה? עשו איזשהו צמצום כי לא היה מספיק. כלומר, ישנה אוכלוסייה נוספת שבכלל לא הגיעו אליה.

שאלה שלישית, מה עם נדל"ן בחו"ל? העיניים שלי ראו כסף שמחליף ידיים על נדל"נים, בטיסות נמכרו נדל"נים, בטיסות, אתם קולטים מה אני אומר לכם? נדל"נים בחו"ל שאנשים עם כסף, חלקם מזומנים, עברו ידיים – האם יש לנו את המידע על נדל"נים שמוחזקים על-ידי תושבי ישראל בחו"ל? אני אומר לכם ששם יש ים כסף.
יצחק כהן
תביא.
היו"ר אלעזר שטרן
תודה.
דוד גולדברג
לא, צריך להביא כוח-אדם.
היו"ר אלעזר שטרן
אני רק רוצה להגיב למה שאמרת כאן, כתבנו את הנתונים, יצא לפעם הבאה מצע לדיון, נעקוב אחרי הפעולות האלה. אבל אפרופו ה-100,000 מה קורה להם, השאלה באמת איזה ערך אתה נותן, פעם כשהייתי מפקד סנור, אני רואה חייל עצוב, אמרתי לו: למה אתה עצוב? אז הוא אמר לי, ביציאה קודמת קיבלתי חמש שעות ביציאה, ביציאה אחרי זה היה לי חצי יום, עכשיו שש שעות כבר צברתי ועוד יש לי שלושה צפה – צפה, זה אומר שהמפקד שלו אמר לו: היית לא בסדר, צפה. אם לצפה יש ערך אז יש משמעות, אם הוצאנו להם 100,000 בלי שרק אמרנו להם - - -
דוד גולדברג
בלי שיניים מה שנקרא ומשך התגובה.
היו"ר אלעזר שטרן
אני לא אומר שלא. אני חושב שהצגתם את זה כשאלה. אני רואה שאבי רוצה להגיד משפט אחד, אתן לו ובזה נסיים.
אבי ארדיטי
תראה, קודם כול, זה שיש מצוקת כוח-אדם זה לא סוד, אף אחד לא מגלה פה את אמריקה, - -
היו"ר אלעזר שטרן
כן, וזה עלה פה, חתך - - -
אבי ארדיטי
- - ואנחנו יודעים שיש מצוקת כוח-אדם, ואנחנו מנסים באמת לעשות את המיטב. באשר לנושא של ה-100,000 האלה, נערכנו מראש לזה, זאת אומרת, ציפינו שהולכת להיות בעיה עם זה, גייסנו מספר סטודנטים. לגבי הזמן, זמן התגובה, אני לא יכול להגיד לך, אבל אנחנו ערוכים לזה.
היו"ר אלעזר שטרן
אבל אתם מבינים שאם יש מיזם חדש של 100,000 - - -
אבי ארדיטי
ברור לגמרי שאם הייתה לי תוספת של עוד 1,000 או 2,000 איש אז גם היינו מקצרים זמנים, אבל זה מה יש.
היו"ר אלעזר שטרן
חבר'ה, תודה. אני צריך לשתף אתכם באכזבה שלי, חשבתי שניסן לא בא והוא משאיר לי לדון בהעברות.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:33.>

קוד המקור של הנתונים